abonnement Unibet Coolblue
pi_114707807
Volgende week of over twee weken wil ik naar Duitsland met de bestemming in de lijn tussen Berlijn en München. Nog nooit gedaan en weet niet wat ik moet verwachten. Ben niet heel sociaal vaardig en spreek amper Duits. Maar weet niet of het een probleem moet zijn.

De enige zorg lijkt me een slaapplek, omdat ik niet over internet beschik, weinig geld mee neem en mijn bestemming per dag kan verschillen. Dan lijkt een tent in een weiland of in de badlands van Stuttgart mij een redelijke optie.

Ik weet niet wat afschrikt of lokt voor een lift. Naast een rugtas + tent dacht er zeker weten aan om een longboardje mee te nemen.

Van tankstation naar tankstation maak je de grootste voortgang? Zou het mogelijk zijn om in één dag van Utrecht naar Munchen te gaan?

Eigenlijk wil ik er niet te veel over nadenken en gewoon gaan, maar tis toch wel eff een onderneming.
Ik wil mijn rondje in een weekje gaan klaren.

Dus zoiets als Utrecht -> Munchen -> Leipzich -> Utrecht in 7 dagen.

Ik ben 26 en mijn enige lift-ervaring is van De Cocksdorp naar Den Burg *)
pi_114955413
Utrecht-Munchen kan in een dag gelift worden, maar ik zou dat als beginnend lifter niet doen. Als je geen tijdstip hebt waarop je in Munchen moet zijn, is het wel te doen. Maar zeggen van, ik ben er tussen 8 en 10 uur savonds is erg riskant. Je kan dan eigenlijk al geen lange rit in een vrachtwagen of volkswagenbusje nemen, die zijn dan niet snel genoeg (je hebt dan snelle Mercedessen nodig omdat je onderweg vast wel ergens een uur of twee vast staat). Een goede plek in Utrecht om te beginnen is het tankstation aan de A12 bij Bunnik. Kan je met de bus dicht bij komen.

Tankstations werken goed, als je rustig naar de mensen wandelt en vraagt of ze een plek vrij hebben. Veel Duitsers spreken wel Engels, maar Duits is toch beter. Al is het maar de eerste zin: hallo, ich suche eine mitfahrt richtung... of haben sie nog einem platz frei im wagen. Mijn Duits is ook niet perfect, maar ik praat op gevoel. Ongetwijfeld maak ik zeer veel fouten in de naamvallen... Kijk naar de kentekens. Waar komen ze vandaan = waar gaan ze naar toe!

Het is zomer, er zijn ook veel Nederlanders en Belgen op weg. Bij een Belg weet je meestal niet vantevoren of het een Vlaming of Waal is!

Tentje mee is een goede. Oordopjes kan handig zijn > je kampeert misschien dicht bij de snelweg. Als er een bos is, is er misschien een schuilhut voor wandelaars. Ik zie ook wel tentjes op tankstations (van automobilisten) in de zomer, zelf zou ik het terrein af gaan. Liefst onzichtbaar voor de omgeving. Van tankstation naar tankstation is wel het beste. En de grootste routes volgen.
pi_114957512
Ha bedankt! Morgen ochtend vertrek ik en de bestemming wordt Nürnberg. Ik vertrek zo vroeg mogelijk. Ben erg benieuwd wat ik aan zal treffen. Ik hoor veel mensen zeggen dat een kaart van alle tankstations handig is, maar ik ben het nog nooit tegen gekomen. Misschien moet ik wat printen.

Ik ben in principe nergens aan gebonden. Eenmaal in Nürnberg of daar vlakbij kan ik contact opnemen met een vriend die daar al een tijdje bivakkeert.

Waarom zou het als beginnende lifter niet binnen een dag te klaren zijn? Ik ga alleen en heb weinig spullen mee!

Ik neem wat leesvoer mee voor onderweg en heb wat goodies voor vriendelijke chauffeurs. Verder is het met duim omhoog langs de weg staan of tankstations afstruinen.

Ik ben super benieuwd en vind het wel spannend maar goed, we zien wel :')
pi_114962337
Ik ga momenteel liftend/couchsurfend door Europa, wie nog leesvoer wil: http://sado.reismee.nl/. ;)
pi_115391777
ik ben terug ennnnn ik ga straks hier nog een keer posten om mijn epische bazenverhaal te doen! Haha! Dit was zo'n enorme win! :D
pi_116344316
De Duitse Sportlift Vereniging (DTSG) organiseert in het weekend van 14-16 september een wedstrijd in het oosten van NL, grofweg de regio's Twente en Achterhoek.

Sportliften is een vorm van liften waarbij navigatie, liften en andere outdoorskills gecombineerd worden. Deelnemers moeten verschillende controlepunten aandoen in een tweedaagse wedstrijd. Het verschil met 'normale' liftwedstrijden is dat je waarschijnlijk helemaal geen gebruik maakt van de snelwegen, maar de route volledig over het platteland loopt.

Meer informatie: http://www.sporttrampen.d(...)ettkampf-in-den.html

http://hitchwiki.org/en/Competitive_autostop

Schroom niet, meld je aan en doe mee! Voor vragen kun je bij mij terecht of bij de contactinfo op de website.
pi_117225878
Vrijdag liftend naar de UK!

Eerste keer...

Maandagochtend een lifter op het Floraplein in Eindhoven.

Er zijn nog helden :)
pi_117280816
Dat programma over Couchsurfen op Veronica is geen aanrader, wat een irritante figuren presenteren dat zeg -O-
pi_117330178
Couchsurfen moet je gewoon doen... en Veronica.... ehhhrrrr....

Maar dit vind ik dus wel een leuk programma, testing hospitality in England met Eddy Zoey van BNN.
http://programma.bnn.nl/3/nu-we-er-toch-zijn/video/9806532

Laat dat zijn wat ik morgen ga doen. Testing hospitality of English car drivers!
pi_117855702
Op Fok zijn voorheen meer discussies gevoerd over liften. Nu heet dit topic liften en couchsurfen #4, er zijn ook de delen liften #1, #2 en #3 geweest.

Een terugkerend onderwerp waren verslagen van lifters. Dat was een leuke traditie vond ik. Ik ga dit nu voor mezelf weer leven inblazen met een verslag van mijn laatste liftreis, een lang weekeinde naar Engeland.

En verder roep ik iedereen op, schroom niet en plaats jouw liftverhalen.

Maastricht-Reading (UK) en weer terug.
De liftreis naar Engeland was oke. Genoeg aanleiding om tussendoor even een berichtje te tikken! Hoewel ik mijn bestemming niet geheel liftend heb bereikt, ben ik althans voor de heenreis niet ontevreden over het verloop.

Ik stelde vast dat het verkeersplein op de Via Regia (Maastricht-west) een ietsje veranderd was, waardoor er geen geasfalteerde strook meer was naast de doorgaande weg. Ik besloot om na het eerste stoplicht westelijk van het verkeersplein de duim te strekken. Na een kwartier had dat als resultaat een lift tot de snelwegoprit bij Diepenbeek. Met weinig wachttijd liftte ik door naar Calais, alleen voor Antwerpen heb ik langer dan vijf minuten stil gestaan: drie kwartier om precies te zijn.

Nu had ik na Gent het nadeel dat ik op wegen kwam waar ik nog nooit bij daglicht was geweest. Ook was ik nog nooit over een veerboot gelift. Toch vond ik na drie kwartier rondkijken en af en toe mijn vraag stellen de lift van Calais naar Engeland. Lastig was dat ik de regels met betrekking tot het meenemen van een extra inzittende bij online geboekte tickets over het Kanaal niet kende: ik dacht ten onrechte dat het veranderen van zo'n ticket bij de balie van P&O in Calais niet alleen een beetje tijd, maar ook kosten met zich mee zou brengen.

Twee lifters die naar zeggen al van de vorige dag op Calais op hun lift wachtten liet ik weer achter mij. Kwestie van techniek en een beetje mazzel.

Ik kwam tot Redhill en moest nog een 80 kilometer tot mijn bestemming. Heel fijn, dit keer, dat de laatste chauffeur mij aanbood mij op een station te brengen, met een directe verbinding naar mijn bestemming Reading.

De terugreis verliep niet slecht, omdat ik niet totaal de mist in ben gegaan, maar het was toch ook wel kantje boord. Het voedde mijn lust als reiziger enorm.

Van Engeland is, in tegenstelling tot Wales, Schotland en Ierland, bekend dat liftend reizen er lastig is. In Reading heb ik erg lang gestaan op een zeer geschikte plek, en uiteindelijk koos ik voor de trein naar Dover, waar ik gedurende 30-40 minuten ook geen succes had. Onder andere door deze tegenslag heb ik de indruk dat het in Engeland stukken lastiger liften is als in de Benelux en zeker ook Duitsland.

Ook in Calais wilde het richting Belgie of Nederland niet vlotten. Op de veerboot had ik verzuimd een lift te gaan vragen bij aankomst op het parkeerdek. Op twee plekken heb ik de duim nog gestrekt net buiten de haven, maar de tijd dringde. Ik had geen tijd meer te verliezen, anders zou ik verliezer zijn. Ik ben Calais in gewandeld, en ik vond dat er nog een treinverbinding met Luik was. Maandagnacht heb ik daar mijn slaapmat en slaapzak uitgerold en ben 's morgens om 06:10 op de eerste trein naar Randwyck gestapt.

Een memorabele reis was weer achter de rug.
pi_117894251
Prachtige video van de meesterlifter, een ware vakman.

Hitch Hiking with the Master

http://vimeo.com/40209632(...)n_id=288381481237582
pi_117934668
Het liftreisje vanuit Maastricht naar de Oktoberfeesten in Sittard hebben we gisteren niet gedaan omdat de metgezellin wat later was. Onvoldoende tijd om dan in Zitterd te zijn met afspraken met anderen daar. Trein had nog wel een paar plekken vrij.

Mijn Wanderlust is momenteel heel groot, vandaag zijn we gaan liften vanuit A2-oprit Gronsveld zonder bestemming omdat we gingen liften om het liften en zonder vooraf bepaalde bestemming. Na een klein uur waren we nog niet weg. Toen naar de oprit op het Europaplein gewandeld, de klassieke plek richting Luik. Na 25 minuten in regenachtig weer waren we op weg, we gingen mee naar Luik, hadden ook meegekund naar Antwerpen.

Paar uurtjes in Luik rondgebanjerd en op de ge-eikte plek, de oprit van de A25 naast Pont de l'Atlas de duim gestrekt, met afspraak om na een kwartier naar het station in Bressoux te wandelen. Dat was niet nodig want voor die tijd om was hadden we ons ritje naar Maastricht tot in De Heeg.

Binnenkort weekeindje Luxemburg ofzo, weet nog niet wanneer. Mooi landschap voorbij Luik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frank_NL op 13-10-2012 19:03:46 ]
pi_117951819
Vriendinnen zeggen dat couchsurfen gevaarlijk is. Maar couchsurfen is eigenlijk niet zo supergevaarlijk, lijkt mij. Ik ben nu ook lid van die grote couchsurf site en daar moet je wel allerlei persoonsgegevens geven. Mocht iemand jou wat aandoen, is die persoon ook meteen te achterhalen. Toch? Dus het lijkt mij dat d'r geen rare figuren zitten.
pi_117952847
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:19 schreef Mignon het volgende:
Vriendinnen zeggen dat couchsurfen gevaarlijk is. Maar couchsurfen is eigenlijk niet zo supergevaarlijk, lijkt mij. Ik ben nu ook lid van die grote couchsurf site en daar moet je wel allerlei persoonsgegevens geven. Mocht iemand jou wat aandoen, is die persoon ook meteen te achterhalen. Toch? Dus het lijkt mij dat d'r geen rare figuren zitten.
Als je je daar zorgen om maakt moet je gewoon afgaan op de referenties van die persoon. Daarnaast is er een 'verified' optie waarbij mensen hun adres echt registreren, wat het een stuk minder aantrekkelijk maakt om rare dingen uit te halen..
pi_117966646
Nee, ik maak me d'r niet echt zorgen om. Omdat je inderdaad allerlei persoonsgegevens moet invullen en daardoor makkelijk te traceren bent. Het schrikt mensen met vervelende bedoelingen dus af. Helaas denken mijn ouders en vriendinnen daar niet zo over.
pi_117988265
Couchsurfing heeft wat mij betreft een heel goed referentiesysteem en het is daardoor heel goed mogelijk om vervelende risico's te minimaliseren.

In mijn dorp, Maastricht, was meer dan 25 jaar een officiele plaats voor lifters met een bord erbij liftersplaats. Omdat er nu een tunnel wordt gebouwd (klaar rond 2016) is de liftersplaats weg. Is ook niet zo belangrijk meer omdat er veel minder mensen liftend reizen als in de jaren '80. Hoewel het best denkbaar is dat liften weer eens populairder wordt (als er een echte economische crisis komt, zou wel beter zijn voor de natuur!).

Vorige week zag ik een strook asfalt tussen de rijstroken (in het midden van de weg) op de Viaductweg in Maastricht, tussen de Meerssenerweg en de A2/N2 (President Rooseveltlaan). Gisteren, zo'n herfstige zondag met veel blaadjes en grijze wolken, ben ik de plek met een vriendin gaan TESTEN! Testliften naar het noorden (A2 richting Eindhoven) en naar het oosten (A79 richting Heerlen, Aken en de rest van Duitsland).

Deze nieuwe liftplek richting A2/Eindhoven en A79/Heerlen/Aachen lijkt TOP!

Er is een uitstekende zichtbaarheid voor optrekkend verkeer.

Vaak is er langzaamrijdend verkeer bij enige drukte (op zondag al).

Chauffeurs kunnen makkelijk stoppen naast de weg.

Het gebruik van een liftbord is aan te bevelen. Voor de A2 hadden we een bordje A2 en voor de A79 een bordje Heerlen.

Eenmaal getest richting het noorden met bord A2. Drie minuten gewacht.
Eenmaal getest richting Heerlen met bord Heerlen. Zeven minuten gewacht.

Dat geeft de indruk dat het een prima liftplek is! Het lijkt er nogal op dat de plek richting Heerlen/Aken een stuk beter is als de oude, officiele liftplaats.

De nieuwe plek kan wel weer verdwijnen. De werken aan de N2/A2 zijn "dynamisch". Ik verwacht dat de plek wel tot 2015 zo blijft.

Het tweede weekeinde van nu lift ik naar Luxemburg of Noord-Frankrijk (Moselle).
pi_118093979
En alweer een lifter op het Floraplein daarstraks. Maar hij ging niet mee, hij zei dat ze met tweeen waren en daar had ik geen plek voor vrij.
pi_118160676
Gisteren naar mijn werk gelift. Maastricht-Eindhoven. Ging heel goed, heen en terug samen was ik van deur tot deur 3h35m onderweg. In de eigen auto doe ik het ongeveer 60 minuten sneller. Nu heb ik 20 euro autokosten uitgespaard!

Makkelijk verdiend.

Ik snap nog steeds niet dat er niet meer mensen liften!
pi_118233681
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:17 schreef NegaSado het volgende:
Ik ga momenteel liftend/couchsurfend door Europa, wie nog leesvoer wil: http://sado.reismee.nl/. ;)
Die filmpjes in Japan zijn erg gaaf dude!
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_118235308
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 09:31 schreef Frank_NL het volgende:
Gisteren naar mijn werk gelift. Maastricht-Eindhoven. Ging heel goed, heen en terug samen was ik van deur tot deur 3h35m onderweg. In de eigen auto doe ik het ongeveer 60 minuten sneller. Nu heb ik 20 euro autokosten uitgespaard!

Makkelijk verdiend.

Ik snap nog steeds niet dat er niet meer mensen liften!
Die extra 60 minuten zouden voor mij precies de reden zijn om het niet te doen.. Zeker op een dagelijkse basis lijkt het mij wel prettig om van te voren te weten of je er ongeveer de gebruikelijke tijd over doet of er nog eens 1-3 uur extra voor moet uittrekken afhankelijk van je geluk die dag.
pi_118275481
Voorlopig zet ik in op een keer per week liftend woonwerk Maastricht-Eindhoven. Makkie. Uur langer onderweg, 20 euro reiskosten uitgespaard.

Gisteren heb ik voor het eerst gelift met mijn fiets. De reis ging van Leuven naar Maastricht. Eerst ben ik naar het tankstation Heverlee aan de A3 gereden. Leuk om met een fiets op een snelwegtankstation rond te rijden, fietsend naar chauffeurs van vervoermiddelen die een fiets en een lifter mee zouden kunnen nemen. Vrachtwagenchauffeurs gevraagd (gingen pas de volgende dag), een touringcar (de reisleider liet mij staan ivm verzekeringsredenen), een aantal busjes. Toen een auto met aanhanger waarin ik mee kon, fiets in de aanhanger. De rit ging naar Argenteau, ongeveer 20 km onder Maastricht, en dat was wat ik wilde. Ik had gerekend op een lift verder over de A3 en dan zou ik tot ca. 30 km van Maastricht komen.
pi_118568529
Voor de eerste keer begon ik een liftreisje, afgelopen vrijdag, aan de Bronckweg in Mestreech, pal naast de Torenmolen van Gronsveld. Een dame in een kleinere witte auto twijfelde enorm, en reed door. Even later op de 278 reden we, ik en een rolstoelgebruikers-vervoerder, achter deze auto en meteen - hoppa - naar het kleine weggetje bij Bocholtz, waar men naar het grenstankstation kan wandelen.

Even rustig rondvragen voor een lift naar Keulen, dat is daar nooit moeilijk of het moet in het holst van de nacht zijn. Wederom kwam mijn basiskennis van het Pools van pas: twee Polen uit Vlissingen namen mij zo mee richting FF/Main. Natuurlijk even gevraagd of ze niet "per ongeluk" naar FF/Oder reden. Voor Polen is dat namelijk niet onlogisch. Aan de A61 bij Mayern weer eruit, vervolgens liften naar Daun, met de tweede Porsche in mijn liftersbestaan door naar Wittlich en in een Volvo met zachte zitkussentjes naar Trier. Daar ging de lift tot de noordkant van het stadje, dus Trier maar wandelend doorliften - lopen met gestrekte duim. En dan, ja, we zijn er nog niet, nog een lift met een jonge gast in een 206 tot in Brotdorf en dan nog een stukkie - hang on - tot Hargerath. Dat was bijna mijn bestemming, de rest uit persoonlijke voorkeur gewoon lekker te voet.

Vanmiddag kon ik met de onbekende vrienden uit het Saarland meerijden tot Hellange aan de A13, tegen de Luxemburgse zuidgrens. De snelweg is daar apart geconstrueerd: al het snelwegverkeer wordt over een kleine rotonde geleid. Het was een Belg die me meenam naar het oerdegelijke tankstation van Berchem, waar alle Nederlanders, Belgen, Fransen, Duitsers en de rest van de automobiele mensheid de wagen volgooit met goedkopere brandstoffen. Had met die eerste auto naar het tankstation van Capellen mee kunnen rijden, dat was nog een stukkie verder richting mijn doel van de dag. Maar dat druiste tegen mijn gevoel in, ik heb iets met het tankstation van Berchem. Afijn, mijn door het verleden gekleurde voorkeur voor Berchem heb ik niet al te lang in stand gehouden. Al twintig chauffeurs had ik horen zeggen dat ze via Breda naar Nederland reden, tot dat jonge dametje van halverwege de twintig mij aanbood mee te rijden naar Capellen. En ik ging mee, dit was een aanbod dat ik niet af kon slaan!

Bij Capellen duurde het toch een poos. De eerste die voor me stopte verklaarde direct dat hij carpoolers bij zich had en ik kon mee naar Luik voor een paar eurocenten. Prima. Voor Luik uitgestapt bij het tankstation van Sprimont, waar direct de eerste Hollandse chauffeur mij meebracht: dat aardige koppel of misschien gewoon collega's, die beiden aan de TU/e werkzaam zijn.
pi_118841495
Vrijdag naar het werk gelift. Had na 20 minuten mijn lift, dus 10 minuten voor "de bel" - het moment waarop liften niet meer gaat "in verband met de tijd". Na het werk met een collega meegereden naar feestje in Uden. Zaterdag had ik 2h00m nodig om liftend van deur tot deur te komen, Uden-Utrecht. Zondagmiddag, na de buien (en dan is buienradar.nl handig!), in 3h35m liftend van Utrecht naar Maastricht. En dat was theoretisch iets langzamer als met het openbaar vervoer, maar prettiger want in gesprek met een chauffeur bevalt mij beter dan opgepropt in een trein zitten. En de NS zette weer eens bussen in op een deel van het traject? Zoiets ving ik onderweg ergens op. Dus toch nog sneller, goedkoper en heel sociaal. Kijk voor goede liftplekken - om met duim en karton te zwaaien! - eens op maps.hitchwiki.org.
pi_119997690
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met het liften vanuit Amsterdam.
Ik en een paar vrienden willen liften naar Berlijn. 3 groepen van 2, we houden een wedstrijdje.

We vertrekken op zaterdag 29 december. Is het in het weekend slechter te doen? En weet iemand een goede tankstation op de ring in Amsterdam?
pi_120023967
Een goede startplek is de liftershalte bij het Prins Bernhardplein (vlakbij station Amstel). Ik zou niet gaan voor een tankstation op de ring, maar gewoon daar een ritje proberen te krijgen over de A1 ri Hilversum.

Omdat verder zo'n beetje iedereen van Amsterdam naar Berlijn lift is er hier een shitload aan info te vinden: http://hitchwiki.org/en/Category:Route_Amsterdam_-_Berlin

Tip: Probeer op het laatste tankstation in NL (Lonnekermeer) iemand te vinden die je minstens naar Hannover kan brengen. Zo kun je heel makkelijk tankstationhoppen. Voor het laatste stuk, als je niet met iemand meerijdt die Berlijn in gaat, kun je het beste bij tankstation Michendorf (op de ring) uitstappen. Gegarandeerd vind je daar iemand naar Berlijn.

Succes, met een beetje mazzel doe je er 8-9 uur over :) Zaterdag is op zich wel ok, over het algemeen heb je in het weekend meer kans op langeafstandsverkeer denk ik. De route is ontzettend makkelijk en veel hangt van geluk af hoe snel je over deze route doet, dus je wedstrijd is sowieso al oneerlijk. Maar dat maakt niet uit als je er lol in hebt ;)

Oh en, laat je bordjes thuis. Bij het startpunt kun je alle hulp gebruiken, ook al is het kort. Daarna ben je toch op tankstations en loop je dat bord alleen maar mee te zeulen. Als je verkeerd wordt afgezet op een afrit kun je wederom alle hulp gebruiken. Kortom, bordjes zijn nutteloos ;)

edit: laatste tip, auto's met kenteken B komen uit Berlijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')