abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 19 november 2010 @ 16:41:28 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88907458
Vorige delen
MMach verhuist
MMach en Laurette renoveren een huis (deel 2)

Mijn vriendin en ik (ze heet niet echt Laurette ;) ) hebben op 1 juni een huis gekocht.
De locatie is zo'n 25km van Gent, waar ik in m'n jeugd heb gewoond. We zullen in deze omgeving wonen....


Het is nogal een vreemd gevormd perceel maar dit plaatje kan al een beeld geven. In het groen staat de oppervlakte aangegeven


Naast het ouderlijke huis, gekend van m'n vorige topics



Het is zo'n 800m² groot waarvan ongeveer 350m² bebouwd.
Het hoofdgebouw staat aan de straatkant en ziet er eigenlijk behoorlijk klein uit. De gevelbreedte is 11m
Bouwjaar van het hoofdhuis is 1843, de voorgevel is er in 1945 voorgezet, de koterijen en loodsen dateren van 30-50jaar terug.

Een oude luchtfoto van het huis (mei 1994)



De tuin is verreweg het leukste



Een plattegrond maken of foto's maken waardoor de indeling duidelijk wordt is onbegonnen werk. Er waren om te beginnen een 18 tal kamers en kamertjes, wat in de toekomst zal gereduceerd worden. Het enige dat een beetje zicht geeft op de situatie is een filmpje:

Filmpje is intussen al van een maand of 6 geleden.

Wat is er al uitgevoerd?
-zie vorige topic en hieronder.

Wat staat nu op de zeer nabije kalender?
-de rest

Omdat ik een full time, high maintenance job heb (ik ben projectingenieur/adjunct directeur in een grote Vlaamse rederij en geef af en toe ook les aan laatstejaars ingenieurs) mag je een traag tempo verwachten gezien ik maar enkele uren per dag heb om eraan verder te werken. 95% van de werken voer ik zelf en alleen uit, dus dan is het tempo sowieso lager. Ik ga me ook niet haasten, we zijn beiden nog maar 24 dus normaal gezien is er nog tijd genoeg. We wonen nu nog in het ouderlijke huis en dat staat ook niet echt te koop en is nog deels m'n eigendom. Er is dus geen enkele reden om alles vlug vlug af te werken. Ik kies ook resoluut voor m'n relatie op de eerste plaats. Een huis dat in een jaar in orde is, maar geen relatie meer, is me niks waard.

Wat zijn de plannen?
Zoals gezegd: het woonhuis renoveren. Vroeger telde dat woonhuis 9 ruimtes/kamers. Dat wordt gereduceerd naar 3.
De helft van de zolder wordt een master bedroom (+-40m²), de andere 'helft' ( zo'n 30m²) wordt een half afgesloten walk-in dresser met een douche en wc. Het resterende deel (+-8m²) van de zolderoppervlakte blijft gewoon open en is gereserveerd voor hal/wc.

Beneden komt een wc naast de -nu nog onbestaande- trap, met naast de hall een kleine badkamer (+-8m²). De rest van de ruimtes wordt niet meer gescheiden. De keuken, eetruimte en tv ruimte zullen dus in dezelfde ruimte zitten over de hele breedte van het huis. Het voelt allemaal maar klein aan als je er rond loopt (of het went zo snel), maar die ruimte zal zo'n 11m breed zijn, en een 10 tal m lang.
Ik heb geen tijd om de gedetailleerde plannen hier te posten, dus ik hoop dat het zichzelf na een tijdje zal uitwijzen. De indeling zal merkwaardig zijn, maar dat past bij onze aard :)

Wat cronologische fotootjes uit de vorige topics (voor de beschrijving: zie vorige delen, anders is dit topic ook weer zo snel vol. De meeste vragen zijn daar al beantwoord):















































Kortom, er is al een hoop gebeurd, maar er staat enkel nog maar een skelet van een huis.
Nugoed, voor alles zelf te doen en enkel in de weekends, schiet het toch redelijk op.
  vrijdag 19 november 2010 @ 16:41:43 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88907469
In de afgelopen week heb ik weinig geluk gehad met het weer. Je hebt het misschien in .nl gehoord, maar afgelopen weekend was het enorm noodweer met zelfs een afkondiging van het rampenplan.

Edoch: de progress:

Alle 4 de dakvenstergaten zijn afgewerkt en de rest van de dakconstructie (keteningen, nokverstevigingen, trekkers, muurplaten opgevoegd, diagonale bandijzers, gaten in de schouw gedicht, etc)








Vooraan:


En ook het onderdak ligt er al grotendeels op :)


Ik heb ook mijn 4000ste nagel geschoten. Heil Bostich!

(als je ooit eens zelf een dak zou zetten: zeker investeren in een gasnagelpistool, het verdient zijn eigen dubbel en dik terug)

Dit weekend hopelijk de rest en de helling van het platte dak.

Daarna is het buiten even afgelopen (toch niet plezant meer om te werken zo) en gaan we verder aan de binnenkant.

[ Bericht 98% gewijzigd door MMach op 19-11-2010 16:47:29 ]
pi_88911471
@mmach, geen waterschade gehad doordat je alles lekker open had liggen?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  vrijdag 19 november 2010 @ 18:49:33 #4
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88912149
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 18:28 schreef RanTheMan het volgende:
@mmach, geen waterschade gehad doordat je alles lekker open had liggen?
Niet echt, beneden is er enkel beton en stenen, dat droogt weer uit, en mijn roostering is ongehavend uit de strijd gekomen (behandeld hout en OSB3). De OSB is licht vergrijsd en de toplaag wat gezwollen, maar dat is geen probleem. Wel goed dat het nu eindelijk toe raakt. Dan de droger er in en ook het ingetrokken water krijgen we wel weg.

@hieronder:
Met een gaspatroon schiet je zo'n 1000 nagels. Nagels zitten per 2000 in een doos. 2patronen kosten iets van een 25¤, een doos nagels (de langste 90-100mm) ong 74¤ dacht ik.

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 19-11-2010 19:41:53 ]
pi_88912709
Ondanks de tegenslagen, goede progressie!

Hoeveel nagels schiet je ongeveer met een patroon?

[ Bericht 43% gewijzigd door Dr.Hilfiger op 19-11-2010 19:14:43 ]
  zaterdag 20 november 2010 @ 13:30:01 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_88940085
Ik heb vannacht het grootste deel van mijn nachtrust gemist omdat ik je vorige topics heb zitten lezen. Bi-zar!

Deze wil ik graag volgen!

(en als iemand het linkje heeft naar het eindresultaat van de verbouwde zolder, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb deel 3 nog kunnen vinden en daarna lijkt het op te houden) ;) En ineens zie ik 'm :@

Super MMach; ik ben zwaar onder de indruk!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_88957388
Ziet er goed uit :Y

En Elies _O-
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 21 november 2010 @ 13:53:34 #8
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_88973111
MEGA verbouwing :o

succes ^O^
pi_88973287
Kom je via de voordeur echt rechtstreeks in de woonkamer uit?
Dat lijkt me niet fijn als het koud is buiten en je laat de visite uit. Of komt daar nog een klein halletje?

Voor de rest: wat iedereen al zegt. _O_ Respect voor de manier waarop jij altijd klust en verbouwt.
pi_88977221
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 13:59 schreef RealZeus het volgende:
Kom je via de voordeur echt rechtstreeks in de woonkamer uit?
Dat lijkt me niet fijn als het koud is buiten en je laat de visite uit. Of komt daar nog een klein halletje?

Voor de rest: wat iedereen al zegt. _O_ Respect voor de manier waarop jij altijd klust en verbouwt.
dit is in het vorige topic al behandeld, en inderdaad komt de voordeur in de woonkamer uit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_88977350
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 13:59 schreef RealZeus het volgende:
Kom je via de voordeur echt rechtstreeks in de woonkamer uit?
Dat lijkt me niet fijn als het koud is buiten en je laat de visite uit. Of komt daar nog een klein halletje?

Voor de rest: wat iedereen al zegt. _O_ Respect voor de manier waarop jij altijd klust en verbouwt.
waarom de voordeur gebruiken als je een achterdeur hebt?
pi_88977463
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 15:54 schreef densmee het volgende:

[..]


dit is in het vorige topic al behandeld, en inderdaad komt de voordeur in de woonkamer uit
Oh pardon, mijn excuses dat ik niet elke zin onthoud die in een topic langs komt. :')
  zondag 21 november 2010 @ 19:26:25 #13
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_88984033
Leuk om weten dat oude topics nog steeds worden gelezen :)

Ons onderdak is compleet, we hebben nu dus een echte langdurig waterdichte tent :P



Achteraan is het grootste deel van het platte dak voorzien van helling, onderbeplating en V3 roofing als dampscherm (dan isolatie, dan nog een dampscherm en dan epdm.)






De rest van de helling (gemaakt met CLS kepers) ligt er intussen ook.




Voordeur komt idd uit in de eetkamer, Amerikaanse layout dus. Maar dat is voor ons geen stoorfactor omdat wijzelf en iedereen die we kennen toch altijd via de oprit achteraan binnen komt. Ik vind een hal plaatsverlies en dat zou de ruimte onnodig opsplitsen.
  zaterdag 27 november 2010 @ 17:31:16 #14
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89229460
Vandaag ijzig koud om te werken met sneeuwbuien enzo, maar het is toch gelukt. Het dampscherm zit er overal op, de koepels ook. De isolatie zal zijn voor als het dak eens droog is.









Ziet er donker uit , maar het was al valavond op het moment van de foto. Overdag valt het vrij goed mee van licht.
  zaterdag 27 november 2010 @ 18:01:51 #15
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_89230523
Net op tijd dicht voor het échte slechte weer :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_89290539
zie ik het goed dat de twee lichtkoepels niet op een lijn staan, dat zou ik jammer vinden

Je maakt wel grote vorderingen, hulde!
Don't trust anyone else!
Trust me!
pi_89290934
Der komt een muur tussen, dus van binnenin ga je dat nooit kunnen merken
pi_89291886
Mooie vooruitgang, zo te zien is het woonhuis nu dicht aan de bovenkant. Wat wil je de komende maand gaan doen? Dakpannen of ga je lekker binnen aan de slag bij de heater?
I got soul, but I'm not a soldier
  maandag 29 november 2010 @ 13:37:44 #19
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89295260
De koepels staan telkens in het midden van de ruimte waar ze boven zitten. De kleine koepel zit boven de badkamer, de badkamer is smaller dan de keukenplaats (waar de grote koepel boven zit). Zoals Archont zegt komt er nog een muur tussen (tss badkamer en keuken).

De ruimte loopt zo:
____
| |
| |_
| |
|____|

En wordt zo:
___
| |
|___|_
| |
|____|

Wat de plaats van de koepels verklaart.

In de komende maanden vooral binnen werken met het warmtekanon (maar ook weer niet te lang want het V3 dampscherm is maar 3-4maanden weerbestendig). Als het wat warmer wordt gaan we verder met de buitenkant.

Wat nu op de directe planning staat: uitsmijten van het stuk oude roostering van de zoldervloer, vervangen van de oude roostering. Ook heel veel opruimen, want nu is het weer een stort.
Dan de binnenisolatie, dan de sanitaire en CV leidingen, gezien dat klaar moet zijn voor de vloer wordt gegoten, eind januari.
pi_89303944
Ziet er goed uit weer!

En dat dampscherm is idd gevoelig voor UV, dus niet al te lang wachten met verder afwerken.

Ga je trouwens voor glaswol of steenwol als isolatie, of een harde persing? Als je voor PS of EPS gaat moet je wel rekening houden dat dit minder geluidsisolerend is als de minerale wollen.
pi_89307059
Is er een Belgisch woord voor keikanjer :?
Tjemig, en dat werk allemaal.
Mmach, een potje stevige Hollandse kost zou je goed doen, nog ff en er blijft weinig van je over O+
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_89307108
Bij deze een ordinaire tvp ^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 29 november 2010 @ 18:11:22 #23
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_89307182
Ik ga dit topic volgens. MMach-topics zijn een lust om naar te kijken :P
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_89307413
Volgens mij is MMach dadelijk de populairste Belg van heel Nederland *O*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  Milf maandag 29 november 2010 @ 19:50:10 #25
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_89311922
Het schiet al aardig op! Wat een verbetering dat skelet van de zolder.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_89320842
@Gurb: ik dacht dat het de planning was om voor gespoten PU te gaan, maar dat is mss al veranderd
  zondag 5 december 2010 @ 17:46:34 #27
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89556457
Dit weekend veel opruimwerk. Het was wel bijtend koud met temperaturen onder de nul, ook binnen.
De oude roostering is history:




De oude schouwen zijn verdwenen


De achterdeur zit ook op z'n plaats


Volledig terzijde: ipv een motor is het nu dit geworden (met toepasselijke nummerplaat). Basic en goed normaal gezien.



De ramen zijn vandaag besteld bij een lokale schrijnwerker. Ipv Meranti (klasse 3) hebben we padouk gekozen (klasse 1, fsc keur, levensduur onbehandeld +130 jaar). De verse kleur is dit:

Onbehandeld gaat dat naar koffiebruin/diepgrijs. Forse meerprijs, maar het ook wel waard. Om de kosten te drukken plaats ik de ramen en de voordeur zelf. Om het mezelf iets makkelijker te maken plaats ik eerst de lege kozijnen en steek ik er pas later glas (HR++) in. Anders kan ik dat niet alleen heffen natuurlijk.
  zondag 5 december 2010 @ 17:53:52 #28
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89556660
Waar is die edit knop nu?
Verkeerde foto:
De verdwenen schouwen
pi_89556974
Wow! Ik heb bewondering voor jullie lef, doorzettingsvermogen en kunde. ^O^
Heel veel succes!

[ Bericht 1% gewijzigd door femmeChantal op 05-12-2010 19:43:52 ]
pi_89557069
heel mooi dat je ondanks het weer toch doorzet,
en het is eerste huisdier is ook al binnen *O*

mooie model achterdeur, lijkt op de foto wel erg smal?

[ Bericht 14% gewijzigd door densmee op 05-12-2010 18:14:47 ]
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 5 december 2010 @ 18:13:38 #31
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_89557287
pff, een hoop werk verzet sinds de laatste keer dat ik in je topic heb gelezen!
  zondag 5 december 2010 @ 18:38:05 #32
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89558111
Densmee, mocht ik je kunnen quoten, ik zou het doen :P
Het lijkt idd erg smal, maar dat is omdat de deur erg hoog is (2m70), ze is 140 of 160 breed. Weet het niet uit m'n hoofd. Ter referentie: m'n vriendin in het deurgat.

De deur is perfect van maat aangezien er een kastenwand komt links (op de foto) van de deur, en dat heeft een zekere diepte nodig. De deur is zo groot als het gat toelaat als het ware.

Het is trouwens sinds vandaag dat we weer gevoel krijgen over de grootte van het huis. Nu alles zo opgeruimd is voelen de ruimtes enorm groot aan. Heel tof (behalve voor mij, want hoe groter, hoe meer afwerkwerk :P)
pi_89558125
Gaat goed zeg! Nu wordt het echt opbouwen ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_89558156
Kastenwand :9~ klinkt goed!
Wat ga je met de wanden doen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 12 december 2010 @ 19:44:21 #35
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89844143
Dit weekend;
Roostering gestoken

Vloer van de hal verhoogd,geisoleerd en deels de roostering gelegd. De verhoogde vloer wordt later wel duidelijk. Er komen een paar tredes voor het 'hal-deurgat'


De zijgevels zijn al geisoleerd met 8cm XPS, de rest van de muren volgt nog:

En opgeruimd





Ter referentie:
pi_89844253
wow ^O^

kijk wel uit dat je niet door het trapgat naar beneden sodemietert.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_89853041
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 18:38 schreef MMach het volgende:
Densmee, mocht ik je kunnen quoten, ik zou het doen :P
Je mag dat niet zeggen dat je niet kan quoten - straks krijg je nog een ban
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 19:44 schreef MMach het volgende:

En opgeruimd
413685302320_519097320_4764060_2387825_n.jpg]afbeelding[/url] ]
heel flink, en nu zo proper houden hé >:)
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 22:29:55 #38
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89853347
Dat ziet er nog eens proper uit ! maar de grootste sloopwerkzaamheden heb je nu ook allemaal gehad en dat scheelt uiteraard een hoop puin en afval.

De binnenwanden worden die allemaal van steen gemaakt of worden dit gipswandjes (gyproc heet dat toch in het vlaams ? :@)

Het huis krijgt wel steeds meer vorm *O*
Maar kijk je uit dat je niet van die ladder af komt zeilen; die steekt namelijk niet heel erg hoog boven de verdiepingsvloer uit en staat zo op het oog niet zo heel erg stevig (het lijkt alsof hij zo onderuit kan glijden :X
pi_89853649
^O^ Het schiet echt al op vind ik.

Ga je het plafond in de keuken verlagen om aan te laten sluiten op dat van de woonkamer? Want nu zie ik drie plafondshoogtes.

En je houdt de ene schouw in je woonkamer? Ga je een open haard ervan maken ipv een houtkachel zoals op je tekening?

[ Bericht 19% gewijzigd door aloe_vera op 12-12-2010 22:44:28 ]
pi_89906807
Wow je kan nu echt zien hoe mooi het straks kan worden, heel cool!
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:54:28 #41
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_89918631
Er zijn nochtans maar 2 plafondhoogtes. Het grootste gedeelte is laag (+-2m50), het stuk boven de keuken is hoger (ongeveer 2m80 oid). Dat gaan we echt zo laten, en dat was ook wel de bedoeling. Optisch maakt dat de ruimte groter, althans zo is de beleving wel.
De zit/eet/keuken-plaats is nu zo groot dat ik de muur tussen keuken en badkamer wat ga verschuiven. Een beetje afsnoepen van de keuken, de badkamer een beetje groter.
In het stuk met de 'lage' plafond zal er natuurlijk wel nog de omkisting van de balk te zien zijn. Maar ook dat zou in mijn ogen niet storend mogen zijn omdat ik die omkisting kan uitlijnen met de muren, waardoor het lijkt dat de eetkamer en keuken een iele scheiding hebben.

Over de scheidingswanden: geen enkele daarvan zal van steen zijn, voor de isolatieschil komen vrijdragende wanden voor het leidingenwerk. Waarschijnlijk met fermacell afgewerkt. In elk geval geen gewone gipsplaten, daar heb ik een gloeiende hekel aan.

Nugoed, ik vind dat het tempo er goed in zit, maar of dat zo zal blijven is maar de vraag. Ik moet me op m'n werk naast mijn gebruikelijke job ook nog bezighouden met de opvolging van de ontwikkeling en bouw van een van onze nieuwbouwschepen. Schitterend om mee bezig te zijn, dat wel, maar mijn workload verdubbelt bijna. Honderden plans bekijken en duizenden beslissingen maken, een paar dagen in de week in Nederland (waar de scheepswerf is) en vanaf de bouw begint (maart 2011 zou dat zijn), tot half 2012, werfopvolgingen in Roemenië.
Als ik mijn weekends nog ietwat kan vrijhouden voor verbouwingen, dan zal dat een klein wonder zijn. En dan moet ik ook nog ergens de tijd vinden om lang genoeg te slapen, want dat komt er deze dagen ook niet meer van. Ah well, het is in elk geval wel erg interessant allemaal :)
  zaterdag 25 december 2010 @ 21:45:26 #42
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_90440892
Nieuwe deel helemaal gemist :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 27 december 2010 @ 18:51:26 #43
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_90503985
Superdrukke weken achter de rug (stressvolle werkdagen, ik ben 25 geworden, politierechter heeft zijn uitspraak gedaan over het motorgongeval waarmee het vorige topic is afgesloten (volledig in m'n recht en mijn kosten worden allemaal vergoed), maar toch verdergegaan met het -betrekkelijk saaie- isoleren. Ik ben nu bijna klaar, alleen de voorgevel moet nog aan de beurt komen. Al ongeveer 160 van de 180m² muren is geisoleerd. Met het nog niet geplaatste materiaal heb ik nog even snel een mock up gemaakt van de layout die we nastreven. Let wel, ik ga natuurlijk geen platen op maat zagen voor een mock up. Je ziet boven: ensuite badkamer, daarnaast de ruimte voor de walk in dressing die open blijft naar de hal toe, de master bedroom. Beneden: zitkamer, eetkamer (met eettafel) en de rest is keuken met een soort kookeiland. Het geeft een idee waar er nog muurtjesd zullen komen.













Het interessantste is natuurlijk de filmpjes na elkaar bekijken:


[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 27-12-2010 19:08:13 ]
  woensdag 29 december 2010 @ 18:21:37 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_90593244
De verhoogde badkamervloer is ook af intussen (ongeveer 40cm hoger dan de normale vloer, zelfde hoogte als de hal), dit omdat we een knusse badkamer willen, maar ook makkelijk om de vloer dan nog te isoleren en de riolering al klaar te leggen. De balken liggen in de 'foute' richting (op hun kant), maar gezien de geringe overspanning is de doorbuiging minimaal en de sterkte hoog.

(veel purschuim omdat alles compleet geisoleerd is, en ik dan nergens tochtnaden wil)

Een deel van de raamkozijnen is toegekomen, ik zal morgen eens kijken om ze te plaatsen.
  woensdag 29 december 2010 @ 18:47:03 #45
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_90594248
Je moet er toch maar zin in hebben en het overzien. Respect _O_
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_90594477
goed gedaan mmach *O*
  vrijdag 31 december 2010 @ 15:48:54 #47
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_90679669
Vandaag ging het vrij goed, het uitbreken heeft me meer tijd gekost dan het plaatsen in ieder geval.








Het ziet er uit als een eenvoudige deur (wat ook wel nodig is in een simpele voorgevel), maar het is eigenlijk een inbraakbestendige, geïsoleerde voordeur met 5 puntssluiting, veiligheidscilinder en drievoudige afdichting van Noord Afrikaans hardhout. De kier onderaan wordt automagisch gesloten door een schuif met een rubberen dichting.



Voila, een mooie afsluiter voor 2010. Goed 2011 lieve Fokkertjes. Dinsdag komt het (gelaagd HR++)glas toe.

(De kleur van het hout blijft niet zo fel, maar vergrijst door regen en zonlicht)

Ook nog een gedeelte van het sanitair gelegd en een voorzetwandje waar later de collectoren en electriciteitskast enzo tegen moet.
  vrijdag 31 december 2010 @ 15:51:00 #48
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_90679743
En oud en nieuw naast elkaar:
  vrijdag 31 december 2010 @ 17:56:50 #49
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_90685196
Schiet al aardig op!
Jij ook een gelukkig 2011 :s)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_90709119
Mooie kozijnen en deur. Het ziet er erg stevig uit! Blijft al het hout onbehandeld om te vergrijzen of moet je het nog oliën of alleen de kozijnen schilderen of iets dergelijks?

[ Bericht 12% gewijzigd door aloe_vera op 01-01-2011 15:14:40 ]
pi_90709405
Wat mooi die voorgevel en deur O+ Echt heel mooi!!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 1 januari 2011 @ 23:45:33 #52
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_90729030
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 14:57 schreef aloe_vera het volgende:
Mooie kozijnen en deur. Het ziet er erg stevig uit! Blijft al het hout onbehandeld om te vergrijzen of moet je het nog oliën of alleen de kozijnen schilderen of iets dergelijks?
De bedoeling is het onbehandeld te laten. Het is duurzaamheidsklasse 1 hardhout, met levensduur -onbehandeld- van tenminste 130 jaar. Lijkt me wel voldoende. We willen het laten vergrijzen, dus geen behandeling, dat maakt het ook permanent onderhoudsvrij.
De kleur wordt zoiets:

Het is een erg mooie kleur, dat diepe oranje, maar te opvallend voor deze gevel. In het grijs zal dat normaal gezien meer inblenden.

Wat info over Padoek:
quote:
zeer duurzaam en uitzonderlijk stabiel hout uit Midden- en West-Afrika;
fraai koraalrood tot paarsbruin kernhout, crèmekleurige spint;
heel geschikt voor hoogwaardige toepassingen zoals buitenschrijnwerk;
in België altijd ingevoerd als ruw gezaagd hout van topkwaliteit FAS (First & Second);
zeer zuivere metallische resonantie: ideaal voor muziekinstrumenten.

Herkomst
Afrikaans padoek is de commerciële naam voor de botanische soort Pterocarpus soyauxii Taub., en komt voor in Midden- en West-Afrika. Deze lichtboomsoort komt solitair voor in het altijd groene tropische regenwoud. De wind verspreidt zijn gevleugelde zaadjes. Hij verjongt zich gemakkelijk en natuurlijk. Zijn optimale groeigebied is Gabon en Kameroen.

Uitzicht
De bomen worden zo’n 50 meter hoog – waarvan de eerste 30 meter takkenvrij zijn. De schors scheidt roodachtige stoffen af. De kruin is sterk vertakt. Typisch voor deze boom zijn de zeer smalle (5 à 7 cm) aanloopwortels, die wel tot 6 meter hoog kunnen worden.

Kleur en tekening
Het kernhout van Afrikaans padoek is fraai koraalrood tot paarsbruin. Het wordt dan ook gebruikt als kleurstof in o.a. de textielnijverheid. Zonder afwerking verkleurt het door licht snel tot bruin. Het spinthout heeft een crèmekleur.
De kleur van het kernhout verschilt van locatie tot locatie. In het optimale groeigebied is ze koraalrood met zwarte strepen (Gabon) of homogeen rood in Kameroen. Aan de rand van het groeigebied (Congo, Congo-Brazaville) krijgt het kernhout lelijke witte vlekken. Maar dat verandert niets aan de duurzaamheid of mechanische eigenschappen.
De nerf is matig fijn, en soms komt er kruisdraad voor. Maar meestal heeft het hout een vrij gelijkmatige structuur.

Duurzaamheid
Het kernhout van Afrikaans padoek is zeer duurzaam (natuurlijke duurzaamheidsklasse I), het spint niet duurzaam (natuurlijke duurzaamheidsklasse V).

Droging en vochtgehalte
De houtpartijen komen shipping dry binnen. Droog het voorzichtig om droogscheuren te voorkomen, maar om vervorming hoeft u zich niet echt zorgen te maken.

Afwerking
De uitharding van afwerkingsproducten op basis van alkydharsen geeft soms plaatselijk problemen. Op voorhand ontvetten met alcohol of thinner helpt meestal. Watergedragen producten (acrylaten) kunnen een oplossing bieden.
Afrikaans padoek verkleurt door licht, dus de oppervlakteafwerking moet snel gaan. Los daarvan gaat de afwerking goed: de producten hiervoor worden meestal prima opgenomen.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:42:35 #53
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_90860213
Vind de voordeur niet bepaald passen (los van de kleur), maar verder geweldig topic!
pi_90876454
Gelukkig nieuw jaar Mmach & consorten!
En wat wordt het al ruim en mooi! Ik begin er eindelijk doorheen te zien - bekende vrouwenkwaal, hoor ik wel eens... O+

Er werd al gewaarschuwd voor het trapgat boven - bij onze "bouwval"-verbouwing destijds heb ik mijn lief verzocht om een enigszins arbo-proof afdekking te regelen (i.v.m. mijn gemoeds- en nachtrust). Heeft hij van wat (afval-)balkjes en OSB-plaat een scharnierend, beloopbaar luik gemaakt dat keurig om de ladder viel, en in gebruik is gebleven tot de uiteindelijke trap geplaatst was en de wanden gestuct en geverfd.
  maandag 10 januari 2011 @ 13:37:51 #55
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91112206
Even een bouw-voortgangsdipje zo blijkt. De afgelopen weken/weekenden bijna niets kunnen doen wegens te druk en bouwverlof waardoor ik bijna niet aan materiaal raak.

Nu ben ik bezig met het leggen van de resterende sanitair en cvleidingen (en dat zijn er een pak) en het plannen van de rest van de elektricteit.
Vooral erg veel keuzes maken op dit moment. En zeker nog aan het twijfelen tussen een normaal elektrisch systeem of eentje met laagspanningsgestuurde relais. Dat laatste biedt veel potentiele voordelen naar automatisering toe. But then again, is dat eigenlijk wel nodig?

Financieel gezien gaat het op dit moment nog goed met de budgetten en kunnen we elke maand ook een behoorlijk bedrag sparen. Blijft dan ook de keuze of ik eerst de zolder afwerk en dan pas de benedenverdieping (met het risico dat het geld op is halverwege de benedenverdieping), of dat ik eerst de noodzakelijke ruimtes en systemen afwerk en de zolder -die eigenlijk volstrekt bijkomstig is- pas later afwerk. Met het probleem van stof en vuil in de reeds afgewerkte stukken. Vermoedelijk wordt het toch de laatste optie.
pi_91117371
Wat bedoel je met het verschil tussen een laagspanningssysteem en een normale installatie? De relais moet je toch in de meterkast zetten, en dan nog steeds 220V naar de lampen/stopcontacten ed. Je hebt dan alleen veel meer kabels en leidingen nodig.
En hoe ga je dan de relais aansturen? Moet je toch ook weer een PLC achtig systeem voor hebben of iets anders.

Als je gaat automatiseren, lees je dan wel goed in, en kies niet voor het eerste de beste wat je tegenkomt. Elk systeem heeft zo z'n voor en nadelen.

En let op dat die componenten schreeuwend duur zijn. Weet niet wat voor relais je gaat gebruiken, maar een achtvoudige schakelactor die hier in de meterkast hangt is zo'n 400 euro. Is met het KNX systeem (een van de vele systemen die je kan kiezen voor automatisering). Nu is KNX wel één van de duurste, maar er zijn echt componenten voor bijna alles. Besturing van kleppen van je verwarming, LED verlichting, dieptesensoren voor waterputten, etc.
pi_91124402
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 15:41 schreef _VoiD_ het volgende:
Wat bedoel je met het verschil tussen een laagspanningssysteem en een normale installatie? De relais moet je toch in de meterkast zetten, en dan nog steeds 220V naar de lampen/stopcontacten ed. Je hebt dan alleen veel meer kabels en leidingen nodig.
En hoe ga je dan de relais aansturen? Moet je toch ook weer een PLC achtig systeem voor hebben of iets anders.

Der zijn bussystemen, die hebben niet zoveel meer kabel nodig. M'n broer gaat dat in zijn nieuwbouw ook doen; hij gaat wss voor het systeem van Qbushttp://www.qbus.be/nl/home gebruiken. lijkt me wel handig systeem, en je bent niet verplicht van direct alles te automatiseren, is een modulair systeem
  Moderator maandag 10 januari 2011 @ 18:30:45 #58
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_91125095
Je zou kunnen overwegen om schakelingen met relais te maken en die aan te sturen door een 12 of 24 V relais; dan praat ik natuurlijk over de spoelspanning tussen A1 en A2; en dus niet over de contacten van het relais zelf; daar kun je gerust op 230 V iets mee gaan schakelen.

Denk in ieder geval goed na over wat je wilt gaan automatiseren en waarom en hoe, wil je bijvoorbeeld licht scenario's in kunnen stellen, of wil je de ventilatie en verwarming gaan regelen ?

In Nederland wordt vrij veel het Elux installatieconcept gebruikt, hoewel dat natuurlijk niet direct inhoud dat van alles geautomatiseerd is, maar je kunt eens kijken op http://www.elux.nl/ en
http://www.elux.nl/installateurs/technischeinformatie/ en dan daar even kijken tussen downloads om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Ik zelf heb er geen ervaring in maar heb het al eens voorbij zien komen bij andere bedrijven. :)
pi_91127507
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 18:13 schreef Archont het volgende:

[..]

Der zijn bussystemen, die hebben niet zoveel meer kabel nodig. M'n broer gaat dat in zijn nieuwbouw ook doen; hij gaat wss voor het systeem van Qbushttp://www.qbus.be/nl/home gebruiken. lijkt me wel handig systeem, en je bent niet verplicht van direct alles te automatiseren, is een modulair systeem
KNX is ook een bussysteem, maar je moet wel bedenken dat je naar alle schakelaars dus wel zo'n buskabel moet leggen. Dan gaat er via de buskabel een signaal terug naar bijvoorbeeld een actor (die ook aan de buskabel hangt), en dan stuurt deze actor lampen/etc aan. Je mag ze gelukkig wel doorlussen, dus dat scheelt.

Maar dan heb je dus sowieso ook extra leidingen nodig, want een 8 voudige actor uitsturen krijg je niet meer door één leiding naar een centraaldoos. En het zou zomaar kunnen dat het nog andere groepen zijn ook.
Wij hebben thuis dan ook geen enkele centraaldoos meer. Elke lampgroep gaat direct naar de meterkast. Dat zijn inderdaad gigantisch veel leidingen ;) Misschien beetje overkill, maar als ik bij mijn broer z'n appartementje met 7 groepen al zie hoe ramvol die centraaldozen zitten....
Ook hebben we bijna elke lampgroep op een automaat zitten. Ook overkill misschien, maarja, die automaten zijn niet super duur (totaal denk ik 60+ groepen).
  Moderator maandag 10 januari 2011 @ 19:24:39 #60
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_91127908
In België is het volgens mij normaal om "lichtgroepen" en "groepen voor wcd" toch gescheiden te houden ? In Nederland is dat namelijk niet het geval wij hebben hier gecombineerde eindgroepen voor de verlichting en wandcontactdozen voor algemeen gebruik, de grootte van de zekering bepaald hoeveel aansluitpunten (lichtpunten en/of wandcontactdozen) je maximaal op een groep mag hebben.

Daarnaast geld hier in Nederland dat je voor ieder vast opgesteld toestel of apparaat dat boven de 2 kW wat is op een geheel eigen groep moet. Verder is hier een hoofdschakelaar verplicht waar je in één handeling de hele kast mee kunt uitschakelen en moet je aardlekschakelaars toepassen (max. 4 groepen op één aardlekschakelaar).

Hoewel ik wel een beetje afdwaal; vroeg ik mij af hoe dat in België geregeld is.
pi_91129684
wij zitten ook in Belgie ;)
Maar weet ook niet precies hoe alle regelgeving hier werkt, doe de installatie ook niet zelf namelijk.
Aardlek moet volgens mij ook per 4 groepen, er zitten hier in ieder geval genoeg ;)

Wat ik je wel absoluut kan aanraden is om geschakelde stopcontacten te doen. Wordt bijna nergens toegepast, maar het is o zo makkelijk als je met de schakelaar niet alleen plafondlampen aan en uit kan doen maar ook een staande lamp die op een stopcontact zit. Uiteraard dan wel consequent het linker of rechter stopcontact geschakeld maken met de schakelaar ;) En eigenlijk ook alleen als je drievoudige wcd's hebt, bij twee is het dan toch te weinig als er eentje niet altijd aan is.
pi_91130542
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 19:24 schreef Vonkenboer het volgende:
In België is het volgens mij normaal om "lichtgroepen" en "groepen voor wcd" toch gescheiden te houden ? In Nederland is dat namelijk niet het geval wij hebben hier gecombineerde eindgroepen voor de verlichting en wandcontactdozen voor algemeen gebruik, de grootte van de zekering bepaald hoeveel aansluitpunten (lichtpunten en/of wandcontactdozen) je maximaal op een groep mag hebben.

Daarnaast geld hier in Nederland dat je voor ieder vast opgesteld toestel of apparaat dat boven de 2 kW wat is op een geheel eigen groep moet. Verder is hier een hoofdschakelaar verplicht waar je in één handeling de hele kast mee kunt uitschakelen en moet je aardlekschakelaars toepassen (max. 4 groepen op één aardlekschakelaar).

Hoewel ik wel een beetje afdwaal; vroeg ik mij af hoe dat in België geregeld is.
Het is bij ons (vernieuwde installatie) wel zo dat iedere kamer een eigen groep heeft. Dit zonder domotica, natuurlijk extra groepen voor zware apparaten in bvb keuken en wasmachines.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 10:37:58 #63
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_91152821
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
In Nederland wordt vrij veel het Elux installatieconcept gebruikt, hoewel dat natuurlijk niet direct inhoud dat van alles geautomatiseerd is, maar je kunt eens kijken op http://www.elux.nl/ en
http://www.elux.nl/installateurs/technischeinformatie/ en dan daar even kijken tussen downloads om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Ik zelf heb er geen ervaring in maar heb het al eens voorbij zien komen bij andere bedrijven. :)
Ik ben in mijn eigen huis de electra aan het aanleggen volgens Elux. Het concept is mooi, maar het aanleggen is wel een hoop werk!
pi_91157312
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 10:37 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:

[..]

Ik ben in mijn eigen huis de electra aan het aanleggen volgens Elux. Het concept is mooi, maar het aanleggen is wel een hoop werk!
en dan is er geen klustopic over? -O-
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:33:47 #65
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_91159443
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

en dan is er geen klustopic over? -O-
Ik ben dat al wel een tijd van plan, maar het is er nog niet van gekomen :@
pi_91160281
_O_ wat ben je toch onwijs handig en echt respect voor je eeuwige doorzettingsvermogen. Gaat vast en zeker weer helemaal super worden jullie huis.
  woensdag 12 januari 2011 @ 19:40:28 #67
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91227008
Intussen is mijn glas er nog altijd niet, net als mijn 26mm buizen voor de verwarming en dat regenweer blijft ook maar duren, grmbl.
In tussentijd dus maar wat werk gedaan dat eigenlijk nog niet moest.
De trap geplaatst, de vloer van de hal dichtgemaakt, een metalstudwandje van de hal dichtgemaakt en de muur die ook leuning zal worden is er al deels.

(je ziet hierop ook het trapje naar de verhoogde vloer. Heeft dezelfde afmetingen als de trap wat verderop. Let wel: de vloer komt nog 10cm hoger dan nu, dus die eerste trede is niet zo hoog als het lijkt)






De trap krijgt zeker nog zijn beschadigingen van verder renovatiewerk, maar dat is niet zo erg, gezien we die toch schilderen en ik liever een (licht) gehavende trap heb dan een spic and span, anders ziet dat er zo steriel uit :)
pi_91231171
Mooie trap ^O^ en wel zo veilig natuurlijk, vergeleken met een ladder.

Mocht je je toch bedenken qua beschadigingen, kun je hem misschien inpakken met stucloper. Hoewel dat voor een dichte trap zoals die van jou natuurlijk niet net zo makkelijk is als mijn open trap waarbij ik dat het gedaan.

Wel balen dat je ramen en verwarmingsleidingen er nog niet zijn. Zeker met al die regen ;(
pi_91257622
Mooi zo die trap, heb je bewust gekozen om de trap niet in de grondverf aan te laten komen?
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:36:24 #70
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91264077
Ik moest hem zelf nog ineen steken (als je toch al alles zelf doet is dat natuurlijk maar een kleintje), dus dat was geen mogelijkheid. Ik sluit niet uit dat ik hem binnenkort in de grondverf zet.

Intussen zijn de trapwanden bijna compleet. Als je in het halletje staat zal de layout uiteindelijk niet veel meer wijzigen. Zoals gezegd komt daar geen plafond en kan je naar het dak omhoog kijken. Daar zit een grote velux in (nu nog niet) wat normaal gezien echt wel helder zal zijn overdag. Je ziet ook een smal deurgat dat de toegang zal geven tot het mini technisch ruimtetje onder de trap. De bedoeling is dat dat gewoon een vlakke kastdeur wordt.



De muur links wordt binnenkort verdergezet naar rechts toe.

Alles van tussenmuren is gevormd uit een houten raamwerk met aan weerszijden OSB, daarop komt gyproc. Duurder dan dubbele gyprocbeplating, maar ook heel veel sterker normaal gezien.
  donderdag 13 januari 2011 @ 14:57:13 #71
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_91265034
En je kan met een normale schroef (vijs) wat ophangen :)
[_] <- Sign here
pi_91265058
en wij - nou ja jullie dan - hebben een trap !

's Avonds op tv komen af en toe ook pareltjes van verbouwingen voorbij op Discovery Channel om 23 uur en gepresenteerd door Kevin.
Gister bv. van een tussenwoning / arbeiderswoning.
Als ik dat zie, zou ik zo overnieuw beginnen...
Heb je het wel eens gezien?

Ook de grote projecten lopen vrijwel altijd vertraging op vanwege het glas productieproces en het leveren.
Ik dacht dat het typisch engels was.
  donderdag 13 januari 2011 @ 15:10:36 #73
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_91265663
Waarom is de trapleuning eigenlijk dicht?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_91267582
Hoe hoog is het plafond? trap lijkt me aan de kleine kant... 11 tredes x +/-18cm optrede is een kleine 2m, correct?
pi_91267728
waar de trap is komt er geen plafond, en op andere plaatsen ligt de vloer lager
  donderdag 13 januari 2011 @ 16:14:27 #76
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91268689
De hoogte van de trap is 2m51 (vergeet de trede onderaan of bovenaan niet) tot de afgewerkte vloer. Maar de vloer waarop ie staat is ook al 40cm hoger. De plafondhoogte is overal (na de afgewerkte vloer) +2m50, de grote reden waarom we de vloer uitgegraven hebben. Het is een laag breed huis, voor ons erg wennen na altijd in hoge smalle huizen te hebben gewoond. Maar eigenlijk is dat de nieuwbouwstandaard die we volgen.
Zoals gezegd geen plafond in de hal, dus boven de trap is er een 5tal meter vrij.
Met die verhoogde vloer en trap is het op dit moment misschien wat onduidelijk. Maar ik beloof: it will make sense!
De trapleuning is dicht omdat ik dat mooier en veiliger vind. Die trapleuning zal ook naadloos in de ballustrade overlopen. Ook hier: je ziet nog maar een klein stuk van het totaalplaatje...

AnneX: ik ken het: Grand Designs :) Heerlijk programma, heb er ook alle afleveringen van gezien. Maar het gaat meestal om gigabudgetten en gigantische huizen.
  woensdag 19 januari 2011 @ 20:34:33 #77
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91579856
Mijn glas is er nog steeds niet helaas. Het is dus onmogelijk om de vloer deze week af te krijgen. So be it, dat is uitgesteld tot 2 februari.
Je zal het ook even moeten stellen met gsmfoto's deze keer.

Intussen is er nog een wand dicht. Dat ziet er nu wat off balance uit, maar uiteindelijk komt dat wel snor. Meteen ook de verklaring waarom het er niet toe doet dat de koepels niet in 1 lijn staan.

De 500ste meter leiding is nu ook gelegd. BIjna alles van sanitair, cv en elektriciteit is nu gelegd (zeker hetgeen in de vloer wordt gegoten).

(en ja, dat moet nog gefatsoeneerd worden)


Voor de electriciteit lopen alle schakeldraden ook in de chape. In tegenstelling tot wat er een beetje gangbaar is, laat ik van elke schakelaar de leidingen naar de meterkast lopen. Nadeel is wat meer kabel en een grotere kans op fouten, maar alles blijft dan wel goed bereikbaar. Hier al een begin van wat de lichtcircuits gaan worden.

Ik schrijf overal bij waar de leiding naartoe gaat omdat het anders snel onoverzichtelijk zou worden.
pi_91580121
denk je er ook aan om een mantel buis of een zwaardere kabel naar je "buitenverblijven" te leggen, zodat je hier op een later moment altijd nog elektra aan kunt leggen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 19 januari 2011 @ 20:47:05 #79
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91580930
Dat is reeds voorzien. Een aftakking van de hoofdstroom, alsook cv, sanitair water, internet en kabel :)
@hieronder: ook dat is voorzien. Zeker naar de later moeilijk toegankelijke plaatsen liggen ofwel loze groepen, ofwel mantelbuizen of beide. Denk maar aan dat kookeiland, daar kan je later nooit meer een leiding naartoe leggen.

[ Bericht 37% gewijzigd door MMach op 20-01-2011 09:25:37 ]
  woensdag 19 januari 2011 @ 22:15:59 #80
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_91587900
Extra loze mantelbuizen van de meterkast naar elke ruimte zijn zowieso geen overbodige luxe. In 2003 een huis gebouwd en daarbij 2 loze buizen naar elke ruimte gelegd. De meeste zijn nu al zo ongeveer in gebruik. :)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 22 januari 2011 @ 22:03:16 #81
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91725420
Ik was jullie kwijt :@ Maar gelukkig nu weer gevonden! Je bent al lekker opgeschoten inmiddels ^O^

Ik kijk weer mee :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_91732451
Hoe komt het dat je glas alsmaar niet geleverd word?
  maandag 24 januari 2011 @ 00:52:44 #83
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91782233
Er is elke keer weer een uitleg waarom het weer niet wordt geleverd (het weer, bouwverlof, etc.)intussen is het vast al 20 keer (no kidding) uitgesteld. De tijd begint nu echt te dringen omdat op 2 februari de -dure- dekvloer wordt gegoten, welke zeker de eerste dagen geen vocht kan verdragen. On verra.

Dit weekend is het restirix geleverd, een van de beste epdms out there, als enige met interne wapening en hoogste duurzaamheid. Normaal niet verkrijgbaar als particulier, maar het heeft wat moeite gekost om het toch te krijgen.

De badkamer to be is tijdelijk getransformeerd tot machinekamer



De wand van de achterdeur is voorzien van isolatie (glaswol 18cm en PU), dampdichte folie die nauwkeurig winddicht is aangesloten op de achterdeur. Deze week moet ik nog enkele leidingen vastleggen en dan kan ik voorlopig binnen niet meer verder. Volgend weekend dus verderdoen aan het platte dak.



  maandag 24 januari 2011 @ 19:58:12 #84
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_91814676
ben je niet bang voor lekkage van de zolder, of leg je voor je gaat beginnen aan de binnenvloer er de pannen op?
  PR/Manusje van alles maandag 24 januari 2011 @ 20:06:00 #85
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_91815106
Dat zijn vast hele dure rolletje epdm :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator maandag 24 januari 2011 @ 20:12:52 #86
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_91815501
Maar dan is het de komende 30 á 35 jaar wel gegarandeerd waterdict ! :)
Denk ik ... ;)
  PR/Manusje van alles maandag 24 januari 2011 @ 20:13:38 #87
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_91815555
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar dan is het de komende 30 á 35 jaar wel gegarandeerd waterdict ! :)
Denk ik ... ;)
Dat zeker :Y En nog stevig ook.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_91815876
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 19:58 schreef Nint het volgende:
ben je niet bang voor lekkage van de zolder, of leg je voor je gaat beginnen aan de binnenvloer er de pannen op?
als ik me niet vergis is de folie die er op ligt maanden gegarandeerd waterdicht zonder extra bedekking. dus mag geen probleem zijn, indien wel kan schade verhaald worden op producent denk ik
  maandag 24 januari 2011 @ 20:47:10 #89
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91817675
Voor de waterdichtheid heb ik geen vrees. Folie is idd gegarandeerd waterdicht, en dat blijkt ook zo te zijn. Sowieso is het huis binnen nu en 2 maanden voorzien van de finale dakbedekking. En restirix heeft een garantie van 50 jaar. Dan zijn we 75, dus dan zijn we toch te seniel om door te hebben dat het lekt :P
pi_91820717
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:47 schreef MMach het volgende:
Voor de waterdichtheid heb ik geen vrees. Folie is idd gegarandeerd waterdicht, en dat blijkt ook zo te zijn. Sowieso is het huis binnen nu en 2 maanden voorzien van de finale dakbedekking. En restirix heeft een garantie van 50 jaar. Dan zijn we 75, dus dan zijn we toch te seniel om door te hebben dat het lekt :P
dan kan je er oldskool potjes en pannetjes onder zetten ;)
pi_91824715
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2011 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar dan is het de komende 30 á 35 jaar wel gegarandeerd waterdict ! :)
Denk ik ... ;)
50 tot mogelijk 100 jaar zegt hun site :D

edit: dat was al gezegd :@
pi_91839671
Ze weten nog niet of het langer als 50 jaar waterdicht is, omdat het nog niet langer bestaat. Dus misschien is het wel 100 jaar waterdicht, maar dat weet je pas over 50 jaar ;)
pi_91855502
of honderd miljoen miljard jaar
pi_91868380
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:21 schreef Archont het volgende:
of honderd miljoen miljard jaar
Tegen die tijd begint die zelfgegoten betonnen steunbalk van Mmach ook een beetje door te buigen.
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:33:23 #95
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91948980
In elk geval beter dan roofing, laten we het daarop houden.
De afgelopen dagen had ik verlof moeten hebben, maar dat is verschillende keren ingetrokken wegens onvoorziene omstandigheden op het werk. Edoch, alles is in gereedheid voor het gieten van de vloer -op de ramen na-.






Het busje is sinds maandag verkocht, het deed me pijn in het hart, maar hij is in goede handen. In de komende maanden verkoop ik ook nog een paar van m'n aandelen, allemaal voor in de verbouwingspot.

En als extraatje. Voor zij die dat nog weten, dat 2de huis dat wij hadden en toen verkocht is: zover zitten ze er al mee (intussen zijn ze al iets van een 1.5jaar bezig denk ik). Het zijn ook zelfbouwers (al zijn zij met 2 en ik maar alleen), maar dat huis is behoorlijk complex. Alle roosteringen zijn al gestoken, de achtergevel ligt er helemaal uit en het dak ligt in zijn onderdak. De hele achtergevel wordt 1 groot raam, dat zal de moeite zijn. Maar al bij al gaat het bij hen niet zo snel vooruit, ook al is dat huis maar half zo groot als datgene waar ik nu mee bezig ben.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 27 januari 2011 @ 17:39:14 #96
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_91949205
Da's toch ook een mooi pand, zo met die balkonnetjes O+ Daar hebben ze een hoop werk aan, zo te lezen. Wordt vast erg fraai allemaal :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_91949217
huh is dat niet het huis waar je nu in woont? (waar je een badkamer, tvkamer etc. topics over had)
indien dat weer een ander is, gaat dat verkocht worden?
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:40:36 #98
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_91949271
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:39 schreef fespo het volgende:
huh is dat niet het huis waar je nu in woont? (waar je een badkamer, tvkamer etc. topics over had)
indien dat weer een ander is, gaat dat verkocht worden?
Nee is een ander huis, in die andere daar woont zijn zus en broer toch nog in?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_91949433
maar neem aan dat mmach daar ook een aandeel in heeft!
wat hij goed kan gebruiken voor de verbouwing.
  donderdag 27 januari 2011 @ 17:51:46 #100
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91949736
Zeker een mooi pand, maar ik wou er niet aan beginnen. Het huis (laten we het huis B noemen) loopt in een wig, dus een relatief brede voorgevel, maar de achtergevel is misschien nog 5m breed. De tuin loopt dus ook in een wig en is zelfs geen tuin meer te noemen, eerder een koertje. Schitterende voorgevel, dat wel. Voorgevel was dan ook nog het enige dat er te redden viel. De verbouwingen zijn even aangrijpend als aan mijn toekomstige huis, maar huis B ligt na de verbouwing nog steeds in het stad, zonder parkeerplaats, zonder tuin, met veel -lastige in dit geval- buren. Om nog maar te zwijgen over de zeer strenge bouwtoezichten in die regio. Het ligt in een dure straat, dus zelfs de grond+bouwval alleen is voor meer weggegaan dan mijn huidige huis. Het wordt opgeknapt door een architecte en een schrijnwerker, dus het zal ongetwijfeld wel een prachtig huis worden.

Daarnaast heb ik nog een stuk van huis A, waar alle voorbije topics over gingen en waar ik nu nog met m'n vriendin en kleine zus woon. De bedoeling is ook niet om huis A nog heel lang te houden, want dat kost uiteraard alleen maar geld. Huis A was en is zeker een tof huis, ruim genoeg voor een gezin, met tuin en relatief goede locatie. But then again: in het stad, en dat is echt iets wat ik meer en meer begin te haten. Kleinburgelijke mentaliteit, nooit parkeerplaats, altijd lawaai. Op de boerenbuiten is de mentaliteit enorm anders (met zijn nadelen, toegegeven. Uw buren komen gewoon binnen zonder kloppen om een praatje te slaan bv.), maar meer onze stijl en de rust, de rust O+
pi_91950004
en nu kunnen we ook als het af is nog met zn allen langs komen voor de house warming party :D ( en in de tuin zitten ;) )
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:06:21 #102
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_91950386
Dat is echt beloofd :) Ik heb het al vaker tegen m'n vriending gezegd dat de Fokkertjes hier wel een feestje gaan krijgen :)
pi_91950668
Oh, wat leuk dat het oude tweede stadshuis verkocht is (dat wist ik niet) en ook nog aan een stel die er echt wat moois van gaan maken. ^O^ Hopelijk leverde dat nog wat op, wat je nu in je huidige huis kon stoppen.
pi_91953980
was dat het huis waar je toen al dat gereedschap uit de kelder trok of was dat toch huis a
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 28 januari 2011 @ 11:13:16 #105
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_91981634
Grappig om te lezen dat je aan redelijk wat lezers inmiddels moet uitleggen hoe je woonsituatie zit MMach.

Kennelijk zit je hier gewoon al te lang...we worden oud jong ;)
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:17:28 #106
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_91984125
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:51 schreef MMach het volgende:
-knip-

Daarnaast heb ik nog een stuk van huis A, waar alle voorbije topics over gingen en waar ik nu nog met m'n vriendin en kleine zus woon. De bedoeling is ook niet om huis A nog heel lang te houden, want dat kost uiteraard alleen maar geld. -knip-
Dus je zus gaat ook verhuizen?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:33:20 #107
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_91986706
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 17:51 schreef MMach het volgende:
Uw buren komen gewoon binnen zonder kloppen om een praatje te slaan bv.), maar meer onze stijl en de rust, de rust O+
Dat is juist wat ik zoooo fijn vind aan een dorp :)
pi_91986708
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 12:17 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dus je zus gaat ook verhuizen?
Of koopt MM uit, maar dat zal wel niet.
  zondag 30 januari 2011 @ 13:32:30 #109
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92074116
Gisteren weer van heel vroeg beginnen werken. Het was voor de verandering eens niet aan het regenen en daar wou ik van profiteren. Ongeveer de helft van het dak is voorzien van isolatie en zijn 2de laag waterdichte proofing. Dat is een soort ventilatie/waterdichte roofinglaag. Pas daarna komt de epdm. Het was zo arbeidsintensief dat ik niet zover geraakt ben als ik zou willen. Van zodra de zon een beetje verdween werd het ijskoud en stond er ook nog een snijdende wind. Tegen de avond ben ik dus gewoon moeten stoppen omdat ik zo aan het beven was dat ik zelfs geen schroefje meer kon indraaien. Ik kan me daar ook nog niet verwarmen, dus eens afgekoeld blijf je koud hebben. Enfin. Vandaag kan ik dan weer niets doen omdat ik andere verplichtingen heb.

Rond 8u deze zaterdag:


Eerst nog 2 uur verloren met het ijsvrij maken van het dak. Omdat nog niet alle aflopen in het dak zaten, bleef hier en daar water staan wat een dikke ijslaag geworden was. Hameren, zout strooien en de gasbrander erop. Alles moet poerdroog zijn, want anders komen er blazen in de finale eindlaag.


Isolatie leggen, veel hoekjes en kantjes. Isolatie bestaat uit 8cm PU met hoge dichtheid en bitumen langs beide kanten om het vast te leggen aan de onderste laag.


Een van de 2 uitlopen onder constructie


De laag die er op komt, ook wel bekend als ventitherm geloof ik


Ook heel veel detailwerk rond de koepels en de uitloop. Deze laag moet al netter zijn dan de damprem die de eerste laag was.



Voorlopig dus maar zover geraakt (waar de isolatie tijdelijk stopt is ook tijdelijk een flap bitumen gezet, zodat dat in de loop van de week niet nat kan worden)

Het begint er al op te lijken.
pi_92074963
MMach, mijn paps zei ooit; sommige mensen kunnen een huis bouwen met enkel een hamer en een schroevendraaier en een beetje goed verstand... Als mijn paps er nog was geweest had hij met veel genoegen jouw topic gelezen. Man, ik kan niet wachten tot het helemaal klaar is.
Diep respect , ook voor je buren die zo meewerken, dat moeten toch hele lieve mensen zijn ^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 31 januari 2011 @ 14:57:57 #111
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92123388
En toen daalde er een marshmellowmannetje neder op m'n betonvloer


Overal ligt nu tussen de 5 en de 7cm PU isolatie over de betonvloer. Dat sluit naadloos aan op de binnenisolatie wat het geheel een isolatieschil maakt die je moeilijker zou kunnen verwezelijken met spouwmuur en vloerisolatie apart. De vloer is zelfs voor de geringe dikte van isolatie bijna beter geïsoleerd dan de zijmuren. Elk voordeel hep se nadeel, want door zo te werken is er binnen ook bijna geen thermische massa. In theorie zou de temperatuur binnenshuis dus snel kunnen wijzigen omdat er niets is dat de temperatuurwissels tegen gaat. Een slabbe beton kan veel warmte opslaan, maar in dit geval dus niet meer. Meteen is ook duidelijk waarom ik de waterleidingen niet in het beton heb gegoten terwijl dat ook perfect mogelijk was. Op deze manier zijn ze dus ook geïsoleerd.

Dat is nu wel iets dat je niet zelf kan doen, dus dat is voorlopig een van de weinige dingen die ik uitbesteed heb.

Toch al een heel verschil als je vergelijkt met een 4 tal maanden geleden.






Morgen komt de gietvloer eraan als alles goed gaat, dat zou dan volledig pas moeten komen.

Intussen is de houtstapel (dat was er eentje van 10m³ geworden) in de tuin ook al verdwenen. Ik heb die gratis weggegeven als brandhout: zij gelukkig en ik gelukkig.

pi_92127368
langzaam stapje voor stapje.. wordt t toch al weer enigsinds een huis :)
pi_92129304
Wow, je eigen indoor sneeuwlandschap :D
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:43:31 #114
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92176015
Zoals gezegd: vandaag vloergiettijd. Wij hebben gekozen voor anhydrietchape. Dat is duurder en vochtgevoeliger dan cementchape, maar is ook kaarsrecht na het gieten, na 1 dag al beloopbaar, 3jaar zonder stof te belopen en 3 keer zo sterk.



Eerst overal plastic leggen:





Dan kan het gieten beginnen



En het voorlopige eindresultaat. Morgen weten we hoe dat er droog uit ziet



pi_92176573
t ziet er nu al enorm tof uit :D
pi_92177488
Ziet er zeker mooi uit! Ik zou t bijna zonde vinden om er weer op te werken!
  Milf dinsdag 1 februari 2011 @ 16:21:21 #117
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_92178149
Wauw wat ga je hard! En wat een mooie vloer zeg. Aflakken en gereed ;)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Moderator dinsdag 1 februari 2011 @ 18:06:11 #118
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92183367
Wauw nette vloer !, wat voor troep doen ze er dan in godsnaam in dat het sterker is dan een normale cement afwerkvloer ? :) Die manier van isoleren met dat PU schuim zie je in Nederland volgens mij nooit; tenminste ik heb het nog nergens meegemaakt, gebeurd dat in Belgie echt veel vaker ?

Verder Chapeau hoor voor de werkzaamheden tot nu toe ! ^O^ _O_
pi_92183451
dat isoleren is natuurlijk wel ideaal, je eps platen op maat te maken rond buizen en dergelijke
en het zal veel beter isoleren omdat het overal goed aansluit.
en die vloer ziet er zeker netjes uit, wat is de bedoeling dat er uiteindelijk komt te liggen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 1 februari 2011 @ 18:54:22 #120
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92185764
Vonkenboer: de naam zegt het zelf: anhydriet :)
quote:
Het mineraal anhydriet is de gedehydrateerde variant van gips, met als chemische formule CaSO4. Door compactie ontstaan uit natuurlijke gipsafzettingen anhydrietpakketten. Deze kunnen zeer omvangrijk worden en deze evaporieten gelden als goede seals (afsluitingen) voor reservoirs. Met name in de Noordzee zijn in de late Trias grootschalige evaporieten, waaronder gipsen, afgezet. Onder invloed van druk en temperatuur zijn die gipsen anhydriet geworden. Dit proces noemt men diagenese.
Is dus een vloer op basis van gedehydrateerde gips. Dat maakt verklaart ook de gevoeligheid voor water (langdurige blootstelling that is). In de woningenbouw nog weinig toegepast (in be en nl, in duitsland veel meer), maar wordt veel gebruikt in de industrie. gezien ze daar moeite zouden hebben om grote oppervlaktes pas te krijgen en ze veel sneller kunnen doorgaan met de afwerking. Het is beloopbaar na 1 dag, belastbaar na 3 dagen en na 6 weken geheel uitgehard.

Gespoten PU is nog steeds niet zo gebruikelijk in de woningenbouw (wel weer in duitsland en zweden waar passiefhuizen de plak zwaaien), maar zeker met een opmars bezig. Het is ook niet de PU die wij gewoon zijn, het is een drukbestendige variant (veel kleinere belletjes) en wordt beenhard. Isolatieplaten worden meer gebruikt, maar die zijn uiteraad niet naadloos (laat staan rond leidingen). Kortom: PU schuim mag dan wel een stuk duurder zijn dan isolatieplaten, het is ideaal voor deze toepassing.
Combi gespoten PU+anhydriet geeft extreme isolatiewaarden voor een beperkte dikte.

De afwerking, daar zijn we nog niet uit. Ofwel watervast laminaat, ofwel massief parket, of bamboe, of, of... Nadeel van alles is de oppervlakte. De vloer die nu is gegoten is, is enkel voor keuken/living en eetkamer en meet zo'n 80m². Alle uiteindelijke afwerkingen zijn +40¤/m² en zo loopt dat snel op.
Om de vloer lager, stabiel en afgewerkt te krijgen zijn we gauw 10k¤ kwijt. Toch de moeite waard in mijn ogen. Intussen hebben we al countless manuren terugverdiend omdat ik het zelf doe, op de ramen en deur alleen al heb ik 1800¤ bespaard door zoveel mogelijk zelf te doen en het glas en de kozijnen gescheiden te houden. Eerlijk is eerlijk,: dat is ook de reden waarom mijn glas er nog steeds niet in zit. Maar aan de andere kant: de beste houtsoort, de beste inbraakpreventie, en ook het glas zal de moeite zijn: HR++ en relatief inbraakbestendig (gelaagd en reistent tegen 30-50 hamer/bijlslagen). Laten we ook niet vergeten dat ik de kozijnen pas een maand geleden besteld heb en ze nu al geplaatst zijn, dat is behoorlijk snel voor ramen&deuren.
Ook het dak zelf doen heeft me op dit moment alleen al 5000¤ uitgespaard. Allemaal beetjes die het project haalbaarder maken.Het budget is ook niet voorzien op het zetten van een nieuwbouw, wat het eigenlijk wel geworden is intussen.
Is het geld op, dan is het op, het is dan een kwestie van doorsparen. Ik ga zeker niet kiezen voor 2de rangs bouwmaterialen om het binnen budget&on schedule te houden.
pi_92193494
Het klinkt alsof je echt een passief huis gaat maken, qua verwarming ga je nogal wat besparen met al die isolatie en hr+++ ramen...
  dinsdag 1 februari 2011 @ 21:23:34 #122
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_92194443
dat met die PU vloer ken ik alleen uit centrale afzuigkanalen in varkensschuren, daar doen ze het om het luchtdicht te maken (want voor de isolatie is het niet nodig, het is afvalwarmte icm. amoniakdampen) die dan naar de luchtwasser gaan. Warmteterugwinning daarop heb ik nog nooit gezien
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:36:15 #123
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92211106
quote:
Het klinkt alsof je echt een passief huis gaat maken, qua verwarming ga je nogal wat besparen met al die isolatie en hr+++ ramen...
Daar raak ik zeker nooit aan. Passiefhuizen zijn nog eens dubbel zo dik geïsoleerd en die standaard is ook niet te bereiken bij renovatie. Ik haal ongetwijfeld wel de huidige standaard voor nieuwbouwhuizen en zelfs iets beter. Niet slecht voor een huis uit 1843 natuurlijk :P
  woensdag 2 februari 2011 @ 12:05:24 #124
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_92215766
Die isolatie wordt dus 'beenhard' en die afwerkvloer dus eigenlijk 'kei-hard' ;)

En toch he..jij hebt het ongetwijfeld uitgezocht, anders deed je het niet, maar kan ik me zo lastig voorstellen hoe die vloer nu te belasten is met een relatief dunne afdekvloer direct bovenop de isolatie.
Kun je dan wel ergens een hele zware kast plaatsen? De poten van zo'n kast geven toch altijd een behoorlijke puntbelasting op een vloer.

Wel raar dat als je zoiets ziet dat je je bijna niet kan voorstellen dat het sterk genoeg is :) Ik vind het trouwens echt een bijzonder mooi voordeel dat hiermee de vloer VEEL strakker is dan bij een betonvloer + een cementen dekvloer. Da's altijd weer een drama met het leggen van een houten vloer omdat het nooit echt vlak is.

Hoe kun je hier trouwens achteraf nog extra leidingen in de vloer verwerken?

Verder...bewondering voor al het werk en het doorzettingsvermogen *O*
  woensdag 2 februari 2011 @ 13:18:00 #125
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92218739
quote:
Die isolatie wordt dus 'beenhard' en die afwerkvloer dus eigenlijk 'kei-hard'

En toch he..jij hebt het ongetwijfeld uitgezocht, anders deed je het niet, maar kan ik me zo lastig voorstellen hoe die vloer nu te belasten is met een relatief dunne afdekvloer direct bovenop de isolatie.
Kun je dan wel ergens een hele zware kast plaatsen? De poten van zo'n kast geven toch altijd een behoorlijke puntbelasting op een vloer.

Wel raar dat als je zoiets ziet dat je je bijna niet kan voorstellen dat het sterk genoeg is Ik vind het trouwens echt een bijzonder mooi voordeel dat hiermee de vloer VEEL strakker is dan bij een betonvloer + een cementen dekvloer. Da's altijd weer een drama met het leggen van een houten vloer omdat het nooit echt vlak is.

Hoe kun je hier trouwens achteraf nog extra leidingen in de vloer verwerken?

Verder...bewondering voor al het werk en het doorzettingsvermogen
Eigenlijk vind ik dat niet zo gek dat het strek wordt hoor, beton is ook vloeibaar als het nat is. De nu gegoten vloer is maar 5cm dik, maar is dus vergelijkbaar met 15cm cementchape.
De PU laag is vergelijkbaar met 44cm schuimbeton qua isolatiewaarde... Een kast zetten is dus niet echt een probleem. Anhydriet is zelfs zo stijf dat het gegoten kan worden op houten ondergronden. Nugoed, dat is allemaal theorie, we gaan wel zien of die uitgehard wel zo vlak en sterk is als verwacht. De gebruikte chape is Knauf FE80, druksterkte >30N/mm², (3kg per vierkante mm), cementgebonden chapes halen bij die dikte 20N/mm maar moeten dan zeker gewapend worden.
Pu heeft bij 10% indrukking maar een drukweerstand van 0.2N/mm². Dat is echter geen probleem omdat de chape de load verdeelt. Mocht je een vrachtwagen parkeren in de woonkamer, dan zou het geheel dus wel een fractie inzakken. Maar in een gewoon huis kom je misschien aan een gemiddelde belasting van 25-30kg/m².
Vlakheid is niet te vergelijken met een cementvloer, gezien het een gietvloer is, ligt die na bezemen van het natte oppervlak echt waterpas in de zin van het woord.

Hopelijk moet ik geen leidingen meer bijplaatsen, maar mocht dat ooit moeten: sleufje slijpen en opvullen met egaline, zoals je bij een normale chape zou doen.
pi_92219764
tis dat het itt normale verbouw projecten wat langzaam is (omdat je t allemaal zelf doet.. HULDE! ) maar ze zouden zo een aflevering of wat kunnen vullen van een willekeurig klus/verbouw programma met jou werken :D
  woensdag 2 februari 2011 @ 14:18:44 #127
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92221624
Het gaat volgens mij niet traag omdat ik het zelf doe, maar omdat ik maar weinig uren kan werken. Ik doe ongeveer 25u/week voor de verbouwing, dus dat maakt sinds topic 1 een uurtje of 700. Elke week heb ik ook nog mijn gewone werkweek (45-55u/week, soms zelfs richting de 60u. En 24/7 telefonisch bereikbaar zijn,dus ook tijdens het verbouwen zelf). Oftewel: sinds de verbouwing begonnen is ook zo'n 1400u.
Mocht ik al die tijd verlof gehad hebben, dan was ik dus 3 keer zo ver intussen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 02-02-2011 14:30:43 ]
  woensdag 2 februari 2011 @ 20:16:08 #128
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92241227
Ik ben enorm onder de indruk:




(jup, op m'n kousen)
pi_92241323
Wauw! Dat ziet er strak uit zeg. 14.gif
pi_92245207
Zeeeer strak inderdaad.

Bovendien is 25 u pw klussen echt niet weinig (zeker niet naast je normale baan), volgens mij ben jij ook nog eens veel effectiever en sneller dan vele fulltime klussers!
  maandag 7 februari 2011 @ 16:07:06 #131
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92462846
Dit weekend wilde ik de pannenlatten slaan, maar het was het hele weekend sterk aan het waaien, dus dat liedje ging niet door.
Wel de voorlaatste laag van het platte dak afgewerkt:


Binnen dan ook verder gedaan aan de onderste steunen van de dakconstructie (moet in place zijn voor we de pannen er terug op gaan leggen). Daar waar de steunen verder van elkaar staan, daar komen ingemaakte kasten. Op die plaatsen zijn de steunen dan ook verzwaard om de grotere overspanning op te vangen.


M'n vriendin in de master bedroom to be (lijkt me ruim genoeg :) )


En nu beneden wat meer vorm krijgt, een schetsje van hoe de keuken moet gaan worden
pi_92464391
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:07 schreef MMach het volgende:
En nu beneden wat meer vorm krijgt, een schetsje van hoe de keuken moet gaan worden
[ afbeelding ]
Schoon allemaal :)
Ik denk dat ik het antwoord eigenlijk al weet, maar: je hebt zeker geen kant&klare keuken gekocht bij een keukenwoekeraar, en je gaat alle kastjes en deuren zelf maken uit een grote dikke eik? ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 7 februari 2011 @ 16:40:26 #133
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_92464559
Maak je boven die dwarsbalken nog een soort vliering? :o
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 7 februari 2011 @ 17:34:05 #134
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92466820
Een kant en klare keuken is onmogelijk in de layout en pasvorm die wij willen. Hoe die gaat uitkomen, geen mens die het weet. Ik ben me op dit ogenblik een beetje aan het inlezen over te gebruiken materialen en ga hem wss zelf maken. Waar we nu ongeveer zitten:
-look: klassiek (mocht ik alleen moeten kiezen had ik een ultrastrakke hoogglanskeuken gekozen), kleur: ? (groen, wit, zwart, maar geen houtlook)
-'vrijstaand' fornuis, 90cm met oven, iets smeg-achtig
-het stuk dat getegeld zal worden vermoedelijk in donkergroene metrotegels met witte voegen
-in de kastenwand: inbouwkoelkast, inbouwmagnetron en (waarschijnlijk) inbouwkoffiezet/espresso, maar dan hopelijk wel in een moderne look als het van mij afhangt
-in het eiland: vaatwasser, spoelbak
-werkblad vermoedelijk wel in hout
-geen bovenkasten (ook weer: voldoende opbergruimte in de kastenwand, toog, eiland)
-een toogachtig iets tussen keuken en eetkamer met een zeer breed werkblad (120cm vermoedelijk) als bereidingsvlak en eettafel als er bv geen gasten zijn.
-haalbaarheid: we'll see about that

Boven de dwarsbalken komt geen vliering, is ook niet nodig want in dat huis is er opbergruimte en plaats genoeg. Dat wordt (uiteraard niet helemaal) gevuld met isolatie.
  maandag 7 februari 2011 @ 17:41:41 #135
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_92467113
Kan iemand me zeggen waar die editknop naartoe is? :$
Wat afmetingen betreft:
-kastenwand: iets van 2m50 breed, 2m70 hoog (dus volledig tot tegen het plafond)
-eiland: hoogte iets van een 90cm (hoger dan normaal in elk geval, want we zijn alletwee vrij groot), breedte en lengte, zijn we nog niet uit, maar iets van 2m50x2m ofzo
-tooggeval: hoogte zoals het fornuis: +-80cm, breedte 1m20, lengte: 2m50-3m50 (valt nog te bezien)
  maandag 7 februari 2011 @ 18:07:42 #136
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_92468069
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:41 schreef MMach het volgende:
Kan iemand me zeggen waar die editknop naartoe is? :$
Onder de datum, eroverheen met je muis dan komt het tevoorschijn..
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_92468292
quote:
6s.gif Op maandag 7 februari 2011 18:07 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Onder de datum, eroverheen met je muis dan komt het tevoorschijn..
enkel indien je niets van adblockers hebt tenminste
  maandag 7 februari 2011 @ 18:18:34 #138
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_92468392
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 18:15 schreef Archont het volgende:

[..]

enkel indien je niets van adblockers hebt tenminste
Daar ga ik niet vanuit (op fok dan) :P krijg je een permban voor..
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_92468973
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:34 schreef MMach het volgende:
Een kant en klare keuken is onmogelijk in de layout en pasvorm die wij willen. Hoe die gaat uitkomen, geen mens die het weet. Ik ben me op dit ogenblik een beetje aan het inlezen over te gebruiken materialen en ga hem wss zelf maken. Waar we nu ongeveer zitten:
-look: klassiek (mocht ik alleen moeten kiezen had ik een ultrastrakke hoogglanskeuken gekozen), kleur: ? (groen, wit, zwart, maar geen houtlook)
-'vrijstaand' fornuis, 90cm met oven, iets smeg-achtig
-het stuk dat getegeld zal worden vermoedelijk in donkergroene metrotegels met witte voegen
-in de kastenwand: inbouwkoelkast, inbouwmagnetron en (waarschijnlijk) inbouwkoffiezet/espresso, maar dan hopelijk wel in een moderne look als het van mij afhangt
-in het eiland: vaatwasser, spoelbak
-werkblad vermoedelijk wel in hout
-geen bovenkasten (ook weer: voldoende opbergruimte in de kastenwand, toog, eiland)
-een toogachtig iets tussen keuken en eetkamer met een zeer breed werkblad (120cm vermoedelijk) als bereidingsvlak en eettafel als er bv geen gasten zijn.
-haalbaarheid: we'll see about that

Boven de dwarsbalken komt geen vliering, is ook niet nodig want in dat huis is er opbergruimte en plaats genoeg. Dat wordt (uiteraard niet helemaal) gevuld met isolatie.
Mag ik even wat mogelijk bijpassende plaatjes spammen?









Het vervelende is: ik heb ooit een hele toffe witte keuken met groene tegels gezien, die wilde ik dus opzoeken in mijn archief en bewaarde links... en die ben ik dus kwijt :(

Als het bagger is en totaal niet je smaak, vertel me dat gerust. Ik kan wel wat anders zoeken
pi_92481270
Alles wat je wil kunnen ze bouwen, zelfs de meest exclusieve wensen. Als er maar geld meegenomen wordt :) Maar, bouw je het allemaal zelf uit ruw hout, of laat je op zn minst wel door een keukenboer een aanrechtblad op maat maken?

quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 17:34 schreef MMach het volgende:
-'vrijstaand' fornuis, 90cm met oven, iets smeg-achtig
Wij hebben een Smeg CG92MNNL, zwart, 2 ovens, 6 pits, ook 90 breed. Vanaf 90 cm breed kun je gelukkig kiezen uit fornuizen met 2 ovens, smallere fornuizen hebben er vaak maar 1. Ik zou niet kiezen voor 1 oven: je moet dan ook voor slechts een paar afbakbroodjes die hele enorme oven opwarmen. Dit apparaat heeft 1 medium (66L) en 1 kleine (30L), en dat voldoet voor ons best. Enige wat misschien nog mist is een draaispit. Door de breedte van 90 is er plek zat voor de pannen, ook met meerdere grote pannen naast elkaar.
vermogen van de grote wokpit is ook prima in orde!

quote:
Boven de dwarsbalken komt geen vliering, is ook niet nodig want in dat huis is er opbergruimte en plaats genoeg. Dat wordt (uiteraard niet helemaal) gevuld met isolatie.
Dus een plafond onder de dwarsbalken, daarbovenop isolatie, en geen vliering-vloer? Behalve dat het een plek is waar muizen zich thuis zouden kunnen voelen, het blijft toch wel een plek die toegankelijk moet zijn met een ladder of uitklaptrap?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  dinsdag 8 februari 2011 @ 23:58:51 #141
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_92529309
Witte keuken met donkergroene metrotegels!
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Ik ben gek op donkergroen (we hebben hier de hele lengte van de woonkamer aan 1 kant in die kleur), het is heerlijk knus en rustig en je kunt het met bijna alles combineren omdat het zo'n lekkere natuurlijke kleur is.

Wordt trouwens mooi zeg, jullie schieten lekker op voor zo'n groot project als dit :Y
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zaterdag 19 februari 2011 @ 14:47:08 #142
193595 Nint
I'll bite your legs off
pi_93012602
* Nint is benieuwd naar de voortgang :@
  Milf zaterdag 19 februari 2011 @ 18:45:27 #143
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_93020398
Wat is die vloer gaaf geworden!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zaterdag 19 februari 2011 @ 19:10:22 #144
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_93021202
De foto's doen het bij mij heul niet meer -O-

Bij jullie wel?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zaterdag 19 februari 2011 @ 19:20:39 #145
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_93021646
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 19:10 schreef ElisaB het volgende:
De foto's doen het bij mij heul niet meer -O-

Bij jullie wel?
Nee, same here. Ik zat net iemand te vertellen dat hij MMach-topics eens moet bekijken, maar die zijn wat schraal zonder foto's _O-
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_93022543
Moet hij vaker doen, wat een reacties ineens :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 20 februari 2011 @ 15:24:41 #147
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_93058840
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 februari 2011 19:10 schreef ElisaB het volgende:
De foto's doen het bij mij heul niet meer -O-

Bij jullie wel?
de foto's van het storten en de marsmannetjes doen het hier prima
  zondag 20 februari 2011 @ 17:09:40 #148
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_93064002
De foto's doen het weer *O*

Ik ben zwáár onder de indruk _O_
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_93085315
ik verwacht een update van de werken aan het dak
  maandag 21 februari 2011 @ 12:02:08 #150
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93095900
Bij mij werken de foto's wel nog gewoon

In the mean time heb ik wat updates overgeslagen wegens te druk enzovoort.
Wat is er allemaal al gebeurd intussen:

Buiten:
-bezig aan de laatste laag van het platte dak, de befaamde resitrix. Helaas speelt het weer me parten. Elke keer als het ook maar een beetje druppelt moet ik stoppen. Die laag leggen is enorm arbeidsintensief omdat er veel detailwerk is, zeker in de vele hoeken (wapening scheuren, schuin afknippen, patch maken voor erbovenop, etc.) Elke naad moet ook met een warmeluchtblazer en rolletje gedicht worden. Voor dit kleine dak (33m²) ben ik al 2 zaterdagen bezig. Enkel de voormiddag, want in de namiddag was het telkens aan het regenen :( . Tenzij je lessen Resitrix leggen gevolgd hebt (been there, done that) is dat niet iets waar je zelfs als ervaren klusser aan begint. Dat gezegd zijnde; het lukt toch aardig :)



-Als het maar een klein beetje regent, dan kunnen we verder doen aan de pannelatten, zoals het dit weekend liep. Samen met een paar vriendinnen is toch al 3/4 van de latten gelegd. Dit weekend zou dat afgewerkt moeten zijn en zouden de veluxen erin moeten komen (en de pannen erop. We'll see about that). Als het veel regent, dan kan ik ook daar niet aan verderdoen, want de krijtstreepjes van de smetkoord spoelen dan weg.



Binnen:
-omdat het buiten dan te guur werd, vooral binnen verder gedaan. een groot deel van het dak is al geïsoleerd (18cm glaswol) en al deels voorzien van dampscherm.


Als tussendoortje heb ik beneden alsnog het muurtje tussen de eetkamer en de zitkamer gesloopt. Constructie gemaakt om de lasten over te nemen van de vloerbalken, de elektriciteitskast verplaatst naar een betere positie en het de vloer vervolledigd.

Vroeger: (gaat over dat linkse muurtje)

Nu:

Op foto heeft dat weinig effect, in het echt is het weer een tikje ruimer geworden.


Dat lijkt een beetje werk door elkaar doen, en dat klopt ook. Het is vooral te wijten aan het inspelen op het weer en wachten op de levering van verschillende materialen.

Intussen heb ik wat deadlines voorop gezet -om de beuk erin te houden-:
-eind februari moet beneden alles afgerond zijn van wanden (in de OSB onderlaag), op dit moment 75% compleet, en alle elektriciteit beneden moet op de juiste plaats uitkomen, elektriciteitskast moet geplaatst zijn, en bij voorkeur ook de waterleidingen aangekoppeld.
-daarna geef ik mezelf 2 maanden om de zolder af te werken en daarna gaan we weer beneden verder.
pi_93096115
slopen van dat muurtje maakt ook op de foto een wereld van verschil hoor. Ik kan niet wachten tot ik terug ben en je resultaat eens in real-live te bezichtigen
  zaterdag 26 februari 2011 @ 23:17:03 #152
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93370046
Voor de zoveelste zaterdag op rij: kloteweer :( Het lijkt hier wel regenseizoen zeg. Dus weer niet genoeg kunnen doen aan het dak. Toch zitten er 2 veluxen (van de 4, afmetingen: 134x140cm)in aan de achterkant en zitten de pannelatten erop. Hopelijk betert het weer, want zo duurt het veel te lang...


Zorgt in elk geval voor een bak licht binnen (zelfs op deze zwaarbewolkte dag)





En binnen nog een mijlpaaltje: de nieuwe zekeringenkast. 3x400V-3x20A. Nu zijn er 12 groepen in gebruik, nog een stuk of 4 als reserve. (let op: dit is een sub-kast. De hoofdzekering, meter en 300mA difff zitten naast de voordeur, deze kast zit onder de trap. Er zal nog een gelijkaardige kast bijkomen in de bijgebouwen)



[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 26-02-2011 23:33:15 ]
  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 08:38:03 #153
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93380694
Oeee de vonkenboerfoto!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 februari 2011 @ 08:45:50 #154
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93380729
Balen dat het weer niet meewerkt ja, dat schiet niet op zo. Wel lekker veel licht met die Veluxramen ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_93383816
Dat geeft inderdaad fiks wat licht! En wat goed zeg zelf Resitrix leggen/plakken/smelten!!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93387238
Echt jammer dat het weer zo tegenzit. Veluxen maken een wereld van verschil.
  zondag 27 februari 2011 @ 18:51:40 #157
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93402333
Vandaag was het beter weer. We waren dan wel met 2, maar aan de voorkant is er toch ook vooruitgang geboekt. Nog 1 velux te gaan.




En er groeien...euhm... zomerachtige bloemen in onze tuin :)


  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 18:53:15 #158
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_93402437
Bello!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_93402562
mooi uitzicht binnen en buiten :P
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 27 februari 2011 @ 19:02:09 #160
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_93402857
* Skull-splitter jaloers
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zondag 27 februari 2011 @ 20:31:07 #161
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_93407976
Die hond doet >> :P <<
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_93412922
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 18:53 schreef Renesite het volgende:
Bello!
nee het is tong80 :P
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_93421404
Sneeuwklokjes en krokussen zijn leuk, maar echt niet zomerachtig te noemen hoor :P

Maar wat een ander gezicht, die dakramen ^O^
  maandag 28 februari 2011 @ 10:32:59 #164
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93431238
Van planten en bloemen ken ik geen fluit (al had ik stiekem de sneeuwklokjes wel herkend :P).

Voor iedereen denkt dat het dak er nieuwbouw zal uitzien: toch even ertussen gooien dat we de oude pannen er weer opleggen, en wel zonder ze schoon te maken (cementresten enzo natuurlijk wel).
We willen alletwee een underdoghuis dat niet opvalt langs de voorkant en zo goed mogelijk aansluit bij de huizen errond. En daarbij: de voorkant valt nog steeds onder Vlaams erfgoed -raar maar waar. De veluxen zijn natuurlijk niet te camoufleren.
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 00:07:24 #165
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_93572857
@mmach ik heb het ooit eerder gezegd (volgens mij een jaar of 2 ?? of 3 !!!! geleden) maar wat ben jij toch een top klusser.
Ik lurk veel, klik op alles maar uit soms te weinig bewondering. dus bijdeze! (helaas een dag te laat voor complimentendag maar tis niet minder bedoeld! :P )

mocht je serieus een housewarming voor fokkers geven pm mij even heb misschien wat spullen voor je te leen (statafels,partytenten,glaswerk, etc. etc. )

[ Bericht 8% gewijzigd door Geckoo op 03-03-2011 00:14:15 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  donderdag 3 maart 2011 @ 22:27:37 #166
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93616392
Ty :) En wij overwegen dat feestje echt hoor, dus ik hou u aan uw voorstel :)

De pannelatten zijn op (en extra besteld), dus binnen weer even verder.
Een paar pannen die aan elkaar gelijmd zijn voor rond de veluxen. (Wordt wel duidelijk).


De hal is goed verlicht overdag (door 1vd veluxen)


Stevig voorzetwandje (want er komt een zware radiator aan te hangen) met isolatie rond de afvoerbuis van de badkamer boven, om het geluid te dempen.

De wand is nog niet af natuurlijk, die loopt binnenkort door tot het dak.




pi_93627298
Wow flinke progressie gemaakt zeg!
Weet je ook al wat je met de wanden gaat doen? Stucen of?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 4 maart 2011 @ 09:31:21 #168
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93628662
Alle wanden bestaan uit metalstuds of CLS kepers (9x4cm), daarop 12mm osb voor de sterkte en daarop komt dan 9,5mm gyproc (die dus enkel een afwerkfunctie heeft). Misschien komt er daarover nog glasvlies, dat weet ik nog niet. Resultaat zou zeker sterker moeten zijn dan dubbele gyprocbeplating, en daar is het me om te doen.

Zal wel nog wat werk zijn vrees ik. Ik zit nu bezig aan mijn 150m² OSB, vermoedelijk zal 200m² volstaan, dat is voor de wanden alleen, en daar moeten ook nog de zolderbekleding en plafonds ed bij.
Verder, al verwerkt:
150m² dakisolatie
110m² vloerisolatie
180m² wandisolatie
al ongeveer 8000 nagels verschoten en iets van een 2.5km houten regels/latten/balken gestoken.

[ Bericht 38% gewijzigd door MMach op 04-03-2011 09:45:03 ]
  PR/Manusje van alles vrijdag 4 maart 2011 @ 09:40:04 #169
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_93628939
Gipsplaten zonder achterhout is ook niet te doen. Ja zolang je niets aan je muren gaat hangen...
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_93650260
Wauw, ik heb net vol verbazing dit en een stukje van het vorige topic gelezen. Nu kan ik mijn aandacht niet meer bij mijn werk houden morgen en ga ik stiekem de rest lezen! En ik vind dat het echt ongelooflijk snel gaat, wat werk jij hard door zeg, en dan nog even een flinke fulltime baan ernaast! Chapeau.
pi_93661749
Dit is weer zo'n project ja... Als je 1 week niet in dit topic hebt gekeken dan heb je ook echt wat gemist, zo hard gaat het.
pi_93663707
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 09:40 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Gipsplaten zonder achterhout is ook niet te doen. Ja zolang je niets aan je muren gaat hangen...
Dmv gipsschroeven zgan wokkels of een andere speciale uitvoering wel :Y
Maar het is uiteraard wel beter met achterhout.

Mmach zou wel glasvliezen, er is steeds gladdere glasvlies te krijgen en hier gaan we er met terugwerkende kracht aan beginnen voor de buitenmuren die blijken toch niet helemaal netjes te blijven bij zo'n oud huis.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  PR/Manusje van alles vrijdag 4 maart 2011 @ 22:01:27 #173
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_93663940
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 21:58 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dmv gipsschroeven zgan wokkels of een andere speciale uitvoering wel :Y
Maar het is uiteraard wel beter met achterhout.

Het blijft troep, ook met die wokkels :+ Een klein plankje kan nog net. Maar iets zwaarders aan gips nohhh :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 6 maart 2011 @ 20:16:31 #174
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93738945
Al mijn vrienden die er vorige week waren, waren ziek (mijzelf incluis) door in de regen&kou op het dak te zitten werken. Dit weekend stond ik er dus alleen voor, dus van het pannenleggen is er niets gekomen.


Intussen heb ik samen met m'n vriendin de plannen voor de zolder gefinaliseerd.
Wat wordt geschrapt:
-douche boven (omdat de badkamer boven anders te cramped zou zijn en we beneden toch al een badkamer zullen hebben)
-ingemaakte kasten onder de veluxen (vreemd genoeg zouden ingemaakte kasten plaatsverlies betekenen. De kasten zelf zouden afgewerkt moeten worden langs de binnenkant, waardoor ze niet echt groot genoeg zijn om veel in te steken. Als je ze echter dichtdoet (de verticale stukken van de spantbenen), kan je er een hele reeks dressoirs voor zetten, die qua inhoud veel groter zijn dan 1 ingemaakte kast. Op die plaats waar de kasten staan, kan je toch niet lopen, dus kan je zo de ruimte toch benutten. Nadeel: optisch zal de slaapkamer kleiner worden).

De afmetingen van alles zullen ook wijzigen. Voordien waren de afmetingen van de master bedroom 6x5.4m. Die zou dan tot aan de trap komen, waardoor er aan de andere kant een deur zou moeten zijn om de dressing te betreden. Door de slaapkamer kleiner te maken tot 5.3x4.3m, is die deur niet meer nodig en vergroot de dressing tot 6x4m. De layout laat toe om later van de dressing nog een slaapkamer te maken.
Naast de dressing zou voorheen een extra badkamer komen, maar dat wordt nu een WC+ lavabo. Nadeel: waardevermindering van het huis: voordeel; de dressing wordt veel ruimer.

De dressing zal bestaan uit 4 grote garderobekasten die zo ver van elkaar zullen staan dat er in het midden, voor de ballustrade nog de mogelijkheid is voor een chaise longue/zetel/uitklapbed. We hebben ons dat eens voorgesteld, en dat leek echt vet :P

De ballustrade in progress:

De ballustrade is zo'n 4m lang en maar aan 1 kant ingeklemd. De uitvoering is dus extra zwaar met fors constructiehout, dubbele kop en voetregel en langs 1 kant gekruiste dubbele OSB beplating. Stijf genoeg naar mijn zin nu.


De hal komt er dus zo uit te zien (er komt enkel nog een laagje gyproc over, dus het zal weinig wijzigen van vorm)


pi_93743556
Getver daar zit je ook niet op te wachten om tegelijk ziek te worden.

Die verticale stukken van de spantbenden kun je ook met schuifdeuren dicht doen?
Hebben we hier ook en je kan er dan toch nog wat kleins in kwijt en bed/dressoir past er dan nog voor.

Die chaise longue is dan wel gaaf zeg!! Ook dat is waardevermeerderend ;) sterker nog een mooie opgang levert hier al snel een stuk meer op :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93746010
het schiet echt lekker op
een lavabo is in het nederlands overigens een wasbak
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_93754020
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:25 schreef Ml-etje het volgende:

Die chaise longue is dan wel gaaf zeg!! Ook dat is waardevermeerderend ;)
Tuurlijk, waar zou ik anders moeten slapen?? (als ik ooit eens zou komen logeren)
pi_93754071
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 21:55 schreef densmee het volgende:
het schiet echt lekker op
een lavabo is in het nederlands overigens een wasbak
Het is correct hoor, je bedoelt "nederlands" nederlands
  woensdag 9 maart 2011 @ 20:27:46 #179
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93875524
Videootje van hoe de hal er intussen uitziet
En het dampscherm is nu ook overal geplaatst. (leve de langere dagen)
  donderdag 10 maart 2011 @ 10:43:24 #180
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_93896630
Goed man. Pas je wel op dat je geen bezoek krijgt van aliens zo?
[_] &lt;- Sign here
pi_93897743
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 00:25 schreef Archont het volgende:

[..]

Tuurlijk, waar zou ik anders moeten slapen?? (als ik ooit eens zou komen logeren)
_O- er is ook écht geen plaats voor een logeerkamer.

Isolatie ftw MMach!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93900711
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 11:14 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

_O- er is ook écht geen plaats voor een logeerkamer.
In de bijgebouwen wel, maar dat is een plan op langere termijn denk ik
  donderdag 10 maart 2011 @ 18:49:22 #183
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93916560
Bijgebouwen zijn idd voor op lange termijn. En daar zouden idd wel wat slaapkamers komen.

En het dampscherm mag dan wel compleet zijn, nu moet ik nog alle nietjes afplakken om zo luchtdicht mogelijk te zijn. En dat zijn er heel veel. En dat is heel saai :P
pi_93921055
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 18:49 schreef MMach het volgende:
Bijgebouwen zijn idd voor op lange termijn. En daar zouden idd wel wat slaapkamers komen.

En het dampscherm mag dan wel compleet zijn, nu moet ik nog alle nietjes afplakken om zo luchtdicht mogelijk te zijn. En dat zijn er heel veel. En dat is heel saai :P
kun je niet gewoon over het hele spant tapen
als je dat met dit ding doet ben je zo klaar

en dan die doorzichtige tape om dozen dicht te plakken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_93928176
leuk dat je dat dampscherm zo strak aftaped, maar je jast daarna wel schroeven erdoorheen als je je gips/mdf ertegenaan zet. Dus dat is ook niet echt nuttig dan.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 18:05:43 #186
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_93966260
@VoiD: not on my watch. Er komt een leidingspouw (geen platen rechtstreeks op de spanten natuurlijk) en met korte schroefjes raak je het dampscherm niet, daar zal ik wel op letten. De enige doorboringen gaan zijn van de rastering ter hoogte van de spanten. Op die plaats wordt het folie zo hard tussen het hout geklemd dat het op die plaats vanzelf dicht zal zijn.

In elk geval: 500m tape en een uurtje verder en de roswell zolder is een feit:




quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2011 10:43 schreef Xiphos het volgende:
Goed man. Pas je wel op dat je geen bezoek krijgt van aliens zo?
pi_93966855
Heeft ET nog wel gsm-ontvangst tussen al die metalen foliestrips?
pi_94016471
Mmach (en laurette) na zoveel jaar (!) lurken wilde ik laten weten dat ik enorm respect voor je heb gekregen. Bijzonder wat je voor elkaar bokst. Veel succes verder, ik zal met plezier alles blijven volgen.
  Moderator zondag 13 maart 2011 @ 12:49:26 #189
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94041100
Afgelopen week nog geen tijd gehad om helemaal bij te lezen, nu op deze zondagmiddag toch nog ff tijd gevonden :).


Ik zie het al Merlin Gerin verdeelkastje, heb in het verleden een hoop verdeelkasten gebouwd van dat merk.
Componenten zijn zeker niet van slechte kwaliteit, echter vind ik de verdeelkasten van hun helemaal niks.

Merlin Gerin is hier in de werkplaats ook het synoniem voor Mooi en Gammel :P

Heb je trouwens hier geen aardlekschakelaars opgenomen ? Je hebt het wel erg netjes aangesloten allemaal ! _O_

En zoals we eigenlijk van jou al bijna gewend zijn wordt over echt alles nagedacht en strak afgewerkt, menig timmerman zou nog bijna jaloers worden op jou handigheid en netheid van werken ! ^O^

Ga zo door Benoit !
pi_94042662
[quote]1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 23:17 schreef MMach het volgende
En binnen nog een mijlpaaltje: de nieuwe zekeringenkast. 3x400V-3x20A. Nu zijn er 12 groepen in gebruik, nog een stuk of 4 als reserve. (let op: dit is een sub-kast. De hoofdzekering, meter en 300mA difff zitten naast de voordeur, deze kast zit onder de trap. Er zal nog een gelijkaardige kast bijkomen in de bijgebouwen) :


Ik zie dat je hier in de onderverdeelkast 12 eindgroepen hebt en dat en een 300 mA aardlekschakelaar in de hoofdkast word gemonteerd
In Belgie zijn zeker andere normen voor een verdeelkast als hier in Nederland.
Wij mogen maar 4 eindgroepen monteren achter een aardlekschakelaar van 30mA
Dus in jou geval zou er hier al 4 aardlekschakelaars moeten komen
pi_94042937
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:25 schreef exlurker het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zaterdag 26 februari 2011 23:17 schreef MMach het volgende
En binnen nog een mijlpaaltje: de nieuwe zekeringenkast. 3x400V-3x20A. Nu zijn er 12 groepen in gebruik, nog een stuk of 4 als reserve. (let op: dit is een sub-kast. De hoofdzekering, meter en 300mA difff zitten naast de voordeur, deze kast zit onder de trap. Er zal nog een gelijkaardige kast bijkomen in de bijgebouwen) :


Ik zie dat je hier in de onderverdeelkast 12 eindgroepen hebt en dat en een 300 mA aardlekschakelaar in de hoofdkast word gemonteerd
In Belgie zijn zeker andere normen voor een verdeelkast als hier in Nederland.
Wij mogen maar 4 eindgroepen monteren achter een aardlekschakelaar van 30mA
Dus in jou geval zou er hier al 4 aardlekschakelaars moeten komen
in Belgie hebben ze dan ook elk wcd zo ongeveer achter een eigen groep
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_94043199
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:32 schreef densmee het volgende:

[..]

in Belgie hebben ze dan ook elk wcd zo ongeveer achter een eigen groep
Ja ik weet ook dat de wandcontactdozen en verlichting gescheiden zitten op de groepen
  maandag 14 maart 2011 @ 11:30:45 #193
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_94086596
Dit weekend best wel wat vooruitgang.
De 4de velux:(fotootjes aan elkaar geplakt, het gaat vooral over de lichtinval)


Vroeger (was dat veel charmanter, maar niet echt veilig, laat staan geisoleerd)




En het was stralend weer, dus tijd voor pannetjes :). Ik was alleen met mijn schoonvader. Hij kuistte de pannen (cement verwijderen) en ik bracht ze naar boven en legde ze op hun plaats. In 12u tijd lagen ze er op (zonder pannenlift, gewoon dragen op de ladder). Er zijn 1200-1300 dakpannen door m'n handen gegaan, ik heb ettelijke kilometertjes gelopen en heb als een roos geslapen :P Het resultaat mag er zijn vind ik. Er zijn langs deze kant ongeveer 750 panhaken gebruikt.
Zoals gezegd hebben we de oude pannen herbruikt. Mijn dak was in de langsrichting zo precies dat er maar 0.5cm afwijking was op 11m lengte (0.4mm/m) en in de dwarse richting 0mm. Eigenlijk best onnozel, want de pannen (uit een nu gesloten fabriek in de omtrek) die we gebruiken zijn tussen de 100 en 120jaar oud, en schelen onderling enorm van maat. Soms is de ene pan 1 hele cm korter dan de andere, soms is er eentje volledig kromgetrokken. Het leggen was dus niet rechtoe-rechtaan, maar eerder puzzelen.







Van een metertje afstand ziet dat er wel goed uit, van dichtbij is dat wel een andere zaak.



Het blend in elk geval goed in in de omgeving




De onderste rij pannen moet nog komen, maar daar moet ik eerst nog even uitzoeken hoe dat aangesloten moet worden op het platte dak.





Ik begin stilaan uit te kijken naar de zomer.

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 14-03-2011 11:57:27 ]
pi_94087287
*O*
  maandag 14 maart 2011 @ 11:57:30 #195
58560 Oksel
Gezellig.
pi_94087733
Mmach is de absolute klusheld van Fok!

Wat een werk verzet je, en wat een doorzettingsvermogen heb je! Maar dat wist je al.. ;)

Flink verschil trouwens tussen Nederland en Belgie. Veel oude zooi in Belgie, wat je in Nederland echt een stuk minder ziet. Mensen zorgen in Nederland een stuk beter voor hun woning / tuin.. volgens mij beter dan in 99% van de wereld.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:05:38 #196
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_94088044
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:57 schreef Oksel het volgende:
Mmach is de absolute klusheld van Fok!

Wat een werk verzet je, en wat een doorzettingsvermogen heb je! Maar dat wist je al.. ;)

Flink verschil trouwens tussen Nederland en Belgie. Veel oude zooi in Belgie, wat je in Nederland echt een stuk minder ziet. Mensen zorgen in Nederland een stuk beter voor hun woning / tuin.. volgens mij beter dan in 99% van de wereld.
Dat valt echt wel mee hoor. Dat is hier zeker geen standaardbuurt. Hier wonen allemaal (dat zijn toch 6 mensen in deze omgeving :') )oude mensen en boeren van in de 80jaar oud. Die hebben gewoon de energie niet meer om dat echt goed te gaan onderhouden. Als je dan de grootte van de tuinen en huizen vergelijkt zijn die allemaal veel groter dan in de stad (en dus veel meer onderhoud). Een kilometertje verder begint een villabuurt met nieuwbouwwoningen tot in de puntjes verzorgd en tuinen idem. België heeft gewoon enorm veel variatie. De stukken van België die jullie zien op doortocht ofzo zijn niet representatief (neem bijvoorbeeld de horror der horrors: Charleroi, echt een vieze stad met veel werkloosheid en vervallen oude panden. Stop je dan even in Gent of Brugge, dan is dat een heel ander België. 1 ding is er wel gelijk, overal in België en dat is de superslechte staat van het veel te uitgebreide wegennet :) ). Ik ben gemiddeld 1 a 2 dagen per week in verschillende streken van Nederland voor mijn werk, dus ik heb al heel wat steden en gehuchten gezien en ik zou nog steeds voor geen geld willen ruilen.

Dat gezegd zijnde: voor ons is het de bedoeling dat de voorkant van ons huis inblend in de omgeving. Dat mag dus helemaal niet modern worden, maar gewoon dicht bij de originele staat van het huis blijven. De binnenkant en de achterkant zien wij alleen maar, dus dat is een andere zaak, daar streef ik wel naar een hoge afwerkingsgraad. Een huis dat er te net uit ziet, te gerenoveerd, is in mijn ogen een magneet voor inbraken. Op status kicken wij niet, dus een underdoghuis is voor ons een droomhuis.
pi_94089885
quote:
De onderste rij pannen moet nog komen, maar daar moet ik eerst nog even uitzoeken hoe dat aangesloten moet worden op het platte dak.
Denk je er aan dat de onderste panlat op zijn kant moet of dubbel. Anders duiken de pannen zo
Jeroentje.
  maandag 28 maart 2011 @ 09:55:12 #198
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_94703938
Waar zitten we nu ergens:
De nokpannen liggen er op (droge nok met aero-ondervorst, dus geen gemortelde pannen).Voor de richting van de nokpannen hebben we niet gekeken naar de buren (zoals AnneX maanden geleden gaf als tip), maar naar de voorschriften (richting wordt bepaald door de ligging van het Westen). Het dak links van ons is recenter en die liggen daar in dezelfde richting, het oude dak, rechts van ons ligt in de andere richting.
Achteraan:


Vooraan zit ik met de hulp van schoonpa en een vriendin al zover (maar 1 dag gewerkt dit weekend):

De voortuin had ik al een tijdje geleden met een vriend helemaal gestript van de beplanting, om een veilige werkruimte te hebben.

De ruwbouw is eigenlijk af, dus tijd om een traditie in ere te houden.


Vooruitgang binnen.
De verste wand van de slaapkamer is dicht, daarachter loopt ook nog een geisoleerd dampkapkanaal dat uitkomt naast de velux aan de achterkant. Intussen is dat dus niet meer te zien. Wat wel te zien is zijn de nissen voor de boxen vooraan. Net zoals mijn huidige slaapkamer zal het een beetje bioscoopachtig zijn.


Beeldcheck (beeld moet nog wat naar beneden, maar het was om de grootte vanop die projectieafstand te controleren)


De scheidingswand van de masterbedroom staat er in. De slaapkamer is nu 5.4x4.7m groot, een volle meter kleiner dan we origineel hadden gepland, maar zo komt het beter uit.

De wand laat ik zo lang mogelijk open langs de achterkant omdat ik nog moet werken aan het leidingsysteem in die wand. Dat is tamelijk ingewikkeld in dit geval. Bovenaan het projectiegat, onderaan het subwoofergat.




Van ons budget is nu zo'n 42k¤ gespendeerd. Wat hebben we daarvoor terug? alles tot en met dit punt (ook nog incl radiatoren, die heb ik gewoon nog niet opgehangen). Dus op de voorgevel na: de volledige ruwbouw met nieuwe funderingen, vloerplaat, alle isolatie, nieuw dak, veluxen, 90% van alle leidingenwerk (elektra,data, rioleringen, water), ramen en deuren en tot en met 90%van de wanden in osb achterhout. In werkuren heb ik al zo'n 32k¤ bespaard door het zelf te doen. We zitten over de helft van het budget nu, maar dat groeit nog steeds omdat we nog kunnen doorsparen. Het geld zal dus wel vroegtijdig op zijn, maar we zouden op dat punt al redelijk ver moeten staan.

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 28-03-2011 10:44:35 ]
  maandag 28 maart 2011 @ 09:57:59 #199
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_94704018
Supergaaf zeg _O_

Wat is dat voor traditie, je plant een boom op je dak?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_94704349
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 09:57 schreef InTrePidIvity het volgende:
Supergaaf zeg _O_

Wat is dat voor traditie, je plant een boom op je dak?
Die traditie kennen we in nederland ook.
wanneer een nieuw gebouwd huis het hoogste punt van de bouw bereikt heeft word een meiboom tegen dit punt aan te zetten. De meiboom staat symbool voor vruchtbaarheid en voorspoed.
pi_94708844
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:09 schreef loecje het volgende:

[..]

Die traditie kennen we in nederland ook.
wanneer een nieuw gebouwd huis het hoogste punt van de bouw bereikt heeft word een meiboom tegen dit punt aan te zetten. De meiboom staat symbool voor vruchtbaarheid en voorspoed.
Ik ken wel de traditie van bier drinken bij het bereiken van het hoogste punt.... maar dat klinkt wat minder poëtisch.
  maandag 28 maart 2011 @ 18:27:18 #202
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_94724307
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 10:09 schreef loecje het volgende:

[..]

Die traditie kennen we in nederland ook.
wanneer een nieuw gebouwd huis het hoogste punt van de bouw bereikt heeft word een meiboom tegen dit punt aan te zetten. De meiboom staat symbool voor vruchtbaarheid en voorspoed.
en diegeen die als 2de een meiboom zet bij hetzelfde pand, die moet uiteraard hoger zijn dan de eerste :) en natuurlijk een feestje erbij!
  maandag 28 maart 2011 @ 18:28:03 #203
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_94724340
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 12:32 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Ik ken wel de traditie van bier drinken bij het bereiken van het hoogste punt.... maar dat klinkt wat minder poëtisch.
hoogste punt, het "pannenmoaltje", als er maar reden is tot eten & drinken :D
  maandag 28 maart 2011 @ 18:50:46 #204
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_94725351
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 18:28 schreef gateway het volgende:

[..]

hoogste punt, het "pannenmoaltje", als er maar reden is tot eten & drinken :D
owjah biertjes eet je :') 8)7
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 21:36:53 #205
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94736020
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 18:27 schreef gateway het volgende:

[..]

en diegeen die als 2de een meiboom zet bij hetzelfde pand, die moet uiteraard hoger zijn dan de eerste :) en natuurlijk een feestje erbij!
Al is het voornamelijk denk ik een gebruik hier in het oosten van het land. :)
pi_94736098
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 21:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Al is het voornamelijk denk ik een gebruik hier in het oosten van het land. :)
hier in het zuiden is het precies hetzelfde maar dan met de vlag
en je hebt ook nog pannenbier als het dak dicht ligt enz enz
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 4 april 2011 @ 10:06:58 #207
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95013893
Dit weekend was het zo goed weer dat ik niet veel gewerkt heb. In elk geval:
-achteraan: de schouw hervoegd, onderste pannenrij bovenop de sneeuwband in resitrix gelegd en ook het laatste stuk van het platte dak afgewerkt. Hier moet dus niet veel meer aan gebeuren. Eens de gevelbekleding erop zit komen er wel nog kraaldelen op de dakrand. Vooraan liggen bijna alle pannen erop. We hebben ook nog zware regenbuien gehad en alles bleef mooi droog.

-binnen begonnen met het gyproccen.


  maandag 4 april 2011 @ 10:24:58 #208
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_95014450
Wow! Je blijft me verbazen :Y
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  maandag 4 april 2011 @ 10:55:07 #209
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_95015328
God wat wil ik een eigen huis als ik dit zo zie...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  maandag 4 april 2011 @ 11:07:08 #210
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95015719
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 10:55 schreef Skull-splitter het volgende:
God wat wil ik een eigen huis als ik dit zo zie...
Ja, ik ook. Alleen dan wel 1 die af is. Wat een werk.. :X
  maandag 4 april 2011 @ 11:07:41 #211
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95015737
Je bent dus voor een bouwvakkersloon aan 't klussen. Ik kan beter 'echt' werk gaan doen in die tijd, en daarvan de bouwvakkers betalen. Hou ik er meer aan over.
pi_95015858
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:07 schreef Oksel het volgende:
Je bent dus voor een bouwvakkersloon aan 't klussen. Ik kan beter 'echt' werk gaan doen in die tijd, en daarvan de bouwvakkers betalen. Hou ik er meer aan over.
Er ooit aan gedacht dat MMach dit misschien wel leuk vindt om te doen :') ?
  maandag 4 april 2011 @ 11:15:25 #213
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_95015988
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:07 schreef Oksel het volgende:
Je bent dus voor een bouwvakkersloon aan 't klussen. Ik kan beter 'echt' werk gaan doen in die tijd, en daarvan de bouwvakkers betalen. Hou ik er meer aan over.
Een 'bouwvakker' rekent ook gewoon voor 40¤ per uur, maar er blijven altijd mensen die daar een veelvoud van verdienen en dan ook nog tijd hebben om te FOKken onder werktijd, dan kun je het idd beter láten doen, alleen heb je dan veel minder voldoening van het werk :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 4 april 2011 @ 11:33:52 #214
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_95016426
En je vergeet het bruto/netto verhaal. Ik moet een bouwvakker bruto betalen van mijn netto salaris. Dus een bouwvakker 40¤ per uur kost moet ik al gauw 80¤ per uur verdienen.
[_] &lt;- Sign here
  maandag 4 april 2011 @ 11:41:03 #215
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95016651
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:07 schreef Oksel het volgende:
Je bent dus voor een bouwvakkersloon aan 't klussen. Ik kan beter 'echt' werk gaan doen in die tijd, en daarvan de bouwvakkers betalen. Hou ik er meer aan over.
Dan is het tijd om je financieel plan opnieuw te bekijken denk ik. Wij werken met 2 full time en ik verdien aardig mijn brood als ingenieur (al moet ik er veel uren voor kloppen en heb geen standaard uren natuurlijk). Wij houden nu dus over aan het einde van de maand. Daarnaast werk ik zoals eerder gezegd nog zo'n 100u per maand, kostenloos. Aan bouwvakkersloon zit je dan aan 4000¤ per maand (kan je niet real time blijven betalen), zonder materiaal.... En dan ben je niet zeker dat het helemaal naar wens is uitgevoerd, dan ben je niet zeker dat er ergens achter een gyproc iets zit wat er helemaal niet moet zitten, etc. Door gewoon 10 maanden zelf te werken heb ik al 40 000¤ uitgespaard. Dat geld kan dan naar bouwmateriaal gaan. Aan het eind van de rit bespaar je niet alleen gigantische bedragen, je kan ook gewoon kiezen voor de beste bouwmaterialen en kan een hogere afwerkingsgraad bekomen. Nadeel is natuurlijk dat vrije tijd ook niet gratis is, maar ik kan u verzekeren dat bijvoorbeeld pannen leggen op een dak dat je zelf hebt gemaakt, een heel bijzonder gevoel is .Als je dan na een werkweekend nog even in uw achteruitkijkspiegel kijkt en daar iets ziet dat er zonder jou niet zo had uitgezien, dan geeft dat enorm veel voldoening.

Wij zijn jonge mensen (net 25 geworden), hebben absoluut geen sponsers (zelf geen ouders meer en mijn schoonouders zijn -gelukkig- ook geen high society). Alles wat er is, daar hebben we zelf voor gewerkt, zelf betaald, zelf opgebouwd. en ook al is het nog lang niet af, dat gevoel is op dit moment heel veel waard voor ons.

Mochten we alles uitbesteed hebben, dan was ons budget al lang op en zouden we misschien al iets verder staan. Al zal dat niet enorm veel verschillen. Als ik kijk naar de huizen in onze buurt die worden gebouwd door echte aannemers, hebben we ze al bijna allemaal ingehaald. De bouw van een huis duurt nog altijd 1-2 jaar, en we zitten dus nog op schema. :)

@Oksel: dan heb jij geluk. 40¤per uur (in het wit uiteraard) is absoluut geen onzin. Voor mijn werk zie ik genoeg facturen met uurlonen. 40¤ is zelfs een goedkope werkkracht. Niemand die je overigens verplicht om jouw huis zelf te bouwen natuurlijk. Ik vind het wel tof. En er gaat zeker geen 100% van mijn vrije tijd naar verbouwen, ik denk zoiets van een 60%. Maargoed, dit zal altijd wel een discussie zijn waarbij niemand gelijk heeft. Ieder zijn meug, en dat is dat.
Verder denk ik dat als je én de werken laat uitvoeren én dat nog goedkoop uitvalt, dan is het gewoon niet goed uitgevoerd. Als je een huis koopt, in een paar maanden renoveert en dan terug op de markt zwiert (zoals dat zoveel gebeurt), dan maak je mij niet wijs dat alles tot in de puntjes afgewerkt is, en dat het jou zou kunnen schelen dat er na 2 jaar iets begint te lekken of er tegels beginnen afvallen. Goed bouwmateriaal is duur en daar kan je niet van uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 04-04-2011 12:00:37 ]
  maandag 4 april 2011 @ 11:45:27 #216
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95016815
Ik denk dat het belangrijkst is dat je het leuk vindt..

Ik moet er niet aan denken elk vrij uurtje aan m'n huis te moeten besteden. Hoeveel het ook oplevert. Verder haal ik via mijn schoonpa die huizen renoveert goedkoop een betrouwbaar bouwteam uit Duitsland, en die kosten me dus echt niets. Dus 40 euro is onzin, denk aan minder dan de helft. Voor dat geld ga ik het dus echt niet zelf doen. En dan gaat het nog veel sneller ook. 4-5 man erin, huis leeg rossen, en weer opbouwen. Ze doen niet anders.
pi_95025516
Niet iedereen heeft natuurlijk een schoonpa met een paar Polen in dienst, die zich kapot werken voor een hongerloontje.
  PR/Manusje van alles maandag 4 april 2011 @ 15:51:44 #218
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_95025773
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:45 schreef Oksel het volgende:
Ik denk dat het belangrijkst is dat je het leuk vindt..

Ik moet er niet aan denken elk vrij uurtje aan m'n huis te moeten besteden. Hoeveel het ook oplevert. Verder haal ik via mijn schoonpa die huizen renoveert goedkoop een betrouwbaar bouwteam uit Duitsland, en die kosten me dus echt niets. Dus 40 euro is onzin, denk aan minder dan de helft. Voor dat geld ga ik het dus echt niet zelf doen. En dan gaat het nog veel sneller ook. 4-5 man erin, huis leeg rossen, en weer opbouwen. Ze doen niet anders.
Dat moet écht vakwerk zijn dan. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_95026619
whehe MMach vergelijken met een groepje Polen.
  maandag 4 april 2011 @ 16:13:11 #220
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95026742
quote:
10s.gif Op maandag 4 april 2011 15:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Dat moet écht vakwerk zijn dan. :')
Nee, natuurlijk niet. Ze leveren 90% kwaliteit. MMach levert 100% kwaliteit. 't Nadeel is dat die overige 10% zoveel duurder is, dat ik genoeg zou nemen met 90%. Net als met veel andere zaken betaal je voor de laatste 10% kwaliteit 100% extra.

Iedereen zijn hobby.. en laten we eerlijk zijn; een nieuw dak is een nieuw dak. En een tussenmuur is een tussenmuur. Goed is goed, maar kan altijd beter. 90% is goed genoeg.
pi_95026879
Nou, nee hoor. Ik zou me kapot ergeren als het niet perfect (naar mijn zin) is.
  maandag 4 april 2011 @ 16:18:36 #222
58560 Oksel
Gezellig.
pi_95027034
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 16:15 schreef Anne het volgende:
Nou, nee hoor. Ik zou me kapot ergeren als het niet perfect (naar mijn zin) is.
Ik ben geen perfectionist. Goed is goed genoeg. Als je goed niet goed genoeg vind, maar perfect wilt, moet je Mmach inhuren. Of een dure vakman. Of het zelf doen. Ik laat liever een compleet team van mensen die goed werk leveren mijn huis renoveren, zodat ik zelf gewoon lekker van m'n vrije avondjes kan genieten.

Overigens bouw ik liever nieuw, als ik 't dan toch moet doen.
pi_95027103
Weet je; eigenlijk interesseert het me geen kont wat jij wil enzo :').
Dit topic gaat over MMach zijn huis en wat hij wil en doet.

Laten we het daar dan ook gewoon weer over gaan hebben.
  maandag 4 april 2011 @ 16:42:50 #224
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_95028255
MMach, ik lees al de hele tijd mee en ik vind het echt zo knap dat je dit allemaal zelf doet! Al zou je geen goede klusser zijn (wat je natuurlijk wel bent), dan nog laten je projecten zien wat voor doorzettingsvermogen jij hebt. Dat vind ik echt heel bewonderenswaardig :Y petje af!
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  maandag 11 april 2011 @ 11:19:20 #225
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95335741
Dit weekend wou ik verder doen aan de voorkant van het dak (de laatste loodjes...), maar daar besloot het lot anders over (zie hieronder).
In elk geval: de slaapkamer heb ik samen met mijn schone deerne verder gegyproct. Op de kassementen rond de velux na is dat al gedaan.


Verder heb ik nog de laatste scheidingswand boven gezet. Die loopt flush met de wand op het einde van de hal.




En daarachter zit dan een WC. Het is een inbouwwc en de ruimte erboven en erachter wordt dan een diepe, grote kast voor zaken die je niet veel nodig hebt (of wc papier :P ) Naast de wc komt dan nog een lavabootje.

Dus ook alle leidingen zijn daar al ok (warm/koud, wc+lavabo afvoer + ventilatie boven de WC).
Het kastfront zou flush moeten lopen met de wand van het toilet zelf en voer ik wss uit in 18mm groene MDF. (Wordt niet getegeld)

De bekabeling in de andere scheidingswand is ook bijna compleet. (Let op Vonkenboer: dat moet ik nog fatsoeneren ;) ). Een 20 tal kabels en kabeltjes lopen daar. (Audio, video, data, internet, kabel, verschillende schakeldraden, schakelaars, stopcontacten (zowel geschakeld als dimbare varianten), etc.). Die kan dan ook bijna toe.


En dan nog een leuk aspect van het weekend.
Rond 8u lagen wij nog lekker te snoezen in dat gebouwtje achteraan tot we opgeschrikt werden door luide knallen en motorgeluiden. Dus wij uit het bed, en wat zien wij daar?:


Onze oprit was afgespannen met zo'n veiligheidslintje en de ene rallyauto na de andere raasde voorbij. Gewoon zo aan het einde van onze oprit :) Blijkbaar was er een of ander jaarlijks nationaal kampioenschap bezig. Dus tussen het werken door hebben we toch af en toe gesupporterd :P











Heerlijk toch, de rust in het platteland :D
pi_95343624
Haha nice!
pi_95347836
Koop wat zonnebrand voor vriendinlief.... ziet er pijnlijk uit! :X

maar: goede klusupdate!
pi_95354206
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 16:53 schreef aloe_vera het volgende:
Koop wat zonnebrand voor vriendinlief.... ziet er pijnlijk uit! :X

maar: goede klusupdate!
Welnee :) bij de eerste zonnestralen neem ik automatisch ook zo'n kleurtje aan doet geen pijn en is alleen met de hoogste factor te voorkomen.
Anyway, ziet er strak uit die slaapkamer en dat raam O+ zeeën van licht!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 17 april 2011 @ 12:19:48 #229
248562 Rallydame
We klussen nog even verder..
pi_95615691
De TAC Rally bijna door je achtertuin O+ O+

Helaas konden we dat weekend niet anders waren we niet ver bij je vandaan geweest dan.
Wij navigeren zelf ook tijdens de rally's en nemen we geen plaats in de auto dan fotograferen we.
Leuk evenement om zo dichtbij te hebben.... :)
  Moderator zondag 17 april 2011 @ 12:35:43 #230
155227 crew  Guppy
dus
pi_95616172
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2011 19:22 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Welnee :) bij de eerste zonnestralen neem ik automatisch ook zo'n kleurtje aan doet geen pijn en is alleen met de hoogste factor te voorkomen.
En over een paar jaar huidkanker :X Ik hoop het van harte niet voor je, maar wat voorzichtiger kan echt geen kwaad

Maar goed, da's meer een discussie voor in LIF bedenk ik me nu...

MMach, je schiet al aardig op! Heb je ondertussen nog meer vorderingen gemaakt?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 17 april 2011 @ 14:51:53 #231
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95621011
Zo dit is ook een mega-klustopic. Jullie gaan lekker zeg!
Dit blijf ik volgen :)
  maandag 18 april 2011 @ 09:50:42 #232
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95656582
Ze had al zonnebrand op hoor, maar te laat zo blijkt :)

Vorderingen: Misschien niet zo heel erg zichtbaar, maar de eerste muren zijn quasi af. in de slaapkamer een keer of 4 geplamuurd om alles zo vlak mogelijk te krijgen en daarna glasvlies erover. Niet om fouten te camoufleren (want het is een verkoopspraatje dat je muur oneffen mag zijn voor glasvlies) Ik doe dat vooral voor de sterkte. Ik werk met houten onderstructuren die veel kunnen werken en een nieuw dak zal altijd wat beginnen shiften na verloop van tijd. In dat gaasbandje in de gyprocnaden heb ik niet echt veel vertrouwen op lange termijn. In glasweefsel wel. Met een beetje geluk zullen er dus geen barsten komen in de naden als het dak zich zou zetten (sinds het dak er op staat, met pannen en al is er wel nog geen millimeter gewijzigd aan de dakstructuur, wat wel tof is om weten natuurlijk).

Of het vlak genoeg is kan je nu nog niet echt zeggen, met de grondlaag zullen de mogelijke imperfecties wel aan het licht komen. Ik heb er vertrouwen in.
De enige muur die nog niet is behangen is de achterste muur van de slaapkamer, daar komt een ander type behang op.

En dan nog gestart met de moeilijkste gyprocwand qua bereikbaarheid.



Ongeveer dezelfde plaats enkele maanden geleden.






Toch al enige vooruitgang merkbaar
  Moderator / Miss SHO maandag 18 april 2011 @ 11:21:44 #233
22592 crew  Ole
pi_95659460
Wow wat gaat het weer hard zeg!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_95659556
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 12:35 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

En over een paar jaar huidkanker :X Ik hoop het van harte niet voor je, maar wat voorzichtiger kan echt geen kwaad

Maar goed, da's meer een discussie voor in LIF bedenk ik me nu...

MMach, je schiet al aardig op! Heb je ondertussen nog meer vorderingen gemaakt?
Daar smeer je dus voor ;)

Vooruitgang zeg MMach!! En mooie hoogtes ook!
Je hebt groot gelijk mbt glasweefsel :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 19 april 2011 @ 17:53:53 #235
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_95722568

haha!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_95723711
Woah de buren aan 1 kant hebben wel een lullig tuintje zo
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:21:35 #237
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95730472
Snoodaard! Ik had speciaal dat filmpje niet gepost omdat het een origineel was en ik er een stukje uit wou knippen. Het is een opname vanuit een modelheli van ons huis. En idd, een lullig tuintje, zo van die buren. Dat heeft een heel verhaal, zal ik wel eens vertellen.

Nugoed, wat een dagje verlof al niet kan doen.








Speciaal voor rallydame:
(volgend jaar geef je maar een pmmetje,dan zetten we de pintjes vast klaar)
pi_95730619
Dat schiet potverdorie op zeg :o !
  dinsdag 19 april 2011 @ 20:27:25 #239
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_95730882
Zo dat ziet er meteen heel anders uit zeg. Netjes!
pi_95730886
potverdorie # 2
  dinsdag 19 april 2011 @ 21:27:00 #241
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_95734896
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:21 schreef MMach het volgende:
Snoodaard! Ik had speciaal dat filmpje niet gepost omdat het een origineel was en ik er een stukje uit wou knippen. Het is een opname vanuit een modelheli van ons huis. En idd, een lullig tuintje, zo van die buren. Dat heeft een heel verhaal, zal ik wel eens vertellen.

:@
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_95735574
Sodeju! Dat is een strak afgewerkte boel. Een likje verf erover en het bed kan erin! :)
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_95735695
:D Wow, is dat 1 dag werk? Spotjes, behangen en compleet schilderen? Wat een transformatie! _O_

[ Bericht 1% gewijzigd door Dzjonka op 19-04-2011 21:47:15 ]
  dinsdag 19 april 2011 @ 22:00:46 #244
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95737362
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:37 schreef Dzjonka het volgende:
:D Wow, is dat 1 dag werk? Spotjes, behangen en compleet schilderen? Wat een transformatie! _O_
Ik had de eerste laag gisterenavond al geverfd, het is pas de 2de die echt dekkend is, zoals nu. Daar komt trouwens verder geen kleur meer aan te pas. Alles blijft wit, op de wand met de deur, daar komt normaal gezien iets fluweelachtig van behang. Voor het bed ben ik nog het een en het ander aan het uitzoeken. De kans bestaat dat dat een custom made bed zal zijn met een wit leren hoofdeinde :)
  Moderator dinsdag 19 april 2011 @ 22:08:24 #245
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_95737835
Zo :) schiet op zeg!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_95739522
Complimenten! Ziet er erg strak uit... Maarehh... Ben wel benieuwd naar t tuin verhaal!
  dinsdag 19 april 2011 @ 23:14:07 #247
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_95742094
Wow, die kamer ziet er ineens "af" uit.

Voor een custom made bed met wit leren hoofdeinde kun je de komende tijd ons topic Nieuwbouw woning met de nodige verbouwingen de komende tijd in de gaten houden. Het leer ligt klaar en het bed zal de komende periode ook gemaakt gaan worden incl. nachtkastjes.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_95742772
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 april 2011 17:53 schreef Dagoduck het volgende:

haha!
MMach wordt blijkbaar in de gaten gehouden ;-)
  Moderator / Miss SHO woensdag 20 april 2011 @ 04:12:35 #249
22592 crew  Ole
pi_95748361
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:37 schreef Dzjonka het volgende:
:D Wow, is dat 1 dag werk? Spotjes, behangen en compleet schilderen? Wat een transformatie! _O_
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:08 schreef Renesite het volgende:
Zo :) schiet op zeg!
daar kunnen de mannen in 'Help mijn man is klusser' een voorbeeld aan nemen _O_
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_95749370
Woowww glasvliezen en schilderen n 1 dag? _O_
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 20 april 2011 @ 10:47:14 #251
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95753144
Nenee:
-zaterdag: afplamuren, in de middag glasvlies (heeft me toch dik 12u gekost in totaal), lijm moet 48u drogen, dus sowieso niet te doen op 1 dag.
-zondag: wat gyproccen
-maandag: eerste laag verf
-dinsdag: de 2de + gyproccen.

De spotjes, dat hield niets in, die had ik al gestoken, moest ik enkel nog vastmaken in het plafond. Maar ik denk dat het een beetje ligt aan het grote verschil in uitzicht. Glasvliezen is veel werk, maar je ziet het resultaat niet (als het goed is gedaan dan :) ), dus op foto is dat ook niet te zien. Terwijl verven iets minder werk is, maar wel een groot verschil maakt

Aan die slaapkamer is misschien nog een dagje werk, en die is af. Het is dan ook de kleinste kamer met het minste werk. Op de vloer komt waarschijnlijk donker laminaat (ik wou eigenlijk wall to wall beige shagpile tapijt, maar omwille van allergieredenen zal dat niet lukken). Plintjes worden waarschijnlijk iets victoriaans van stijl. Vlakke voorkant en een kraaltje bovenaan. Misschien zal dat zelf te fabriceren zijn.

En dan het verhaal van de tuin:
Even een tekeningetje (vroeger: links, huidige situatie: rechts)

Er zijn 4 huizen in onze blok, het groen gemarkeerde is dat van ons. Vroeger liep er door de tuintjes een weg (geen asfaltweg, maar een aardeweg. Terzijde: het is ook nog maar een jaar of 8 dat er asfalt ligt in de rest van de straten rond ons, dat was vroeger steengruis :') ) waardoor elk huis achteraan een gemeenschappelijke uitrit had.
Maar: de bewoner van ons huis was een wildhanderlaar die dus 's avonds laat toe kwam met de vrachtwagen (op die gemeenschappelijke weg en dus vlak langs de achtergevels) en ook 's ochtens vertrok. Dat zorgde voor een beetje overlast bij de buren natuurlijk. Daarom hebben ze in samenspraak met elkaar, gewoon die weg geschrapt, is er wat geruild met de tuinen en had ieder zijn huis een eigen uitrit. en kon iedereen dus weg wanneer die dat wou, zonder de buren te storen. Dat heeft geresulteerd in die vreemde tuinlayout. Intussen is dat al bijna 20jaar geleden en zijn de kavels ook aangepast naar die layout. Die onderlinge afspraak is dus irreversibel geworden.

[ Bericht 9% gewijzigd door MMach op 20-04-2011 11:03:09 ]
pi_95792780
:D de grootste tuin omwille van slaap.
Goed dat je het zegt, hier komt ook glasvlies in de keuken binnenkort en had al zoiets van "dat kan nooit in 1 dag".
Gaan jullie er al 1 als er voldoende af is of maak je eerst alles af?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 21 april 2011 @ 13:15:43 #253
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95802704
Wanneer we er exact ingaan: dat kan niet lang meer duren, af of niet. De verbouwing heeft immers een merkwaardig staartje gekregen. Ik heb -na bijna een maand testen en besprekingen- een joboffer gehad dat ik niet kan weigeren. Het ziet er naar uit dat mijn hobby mijn beroep zal worden, want ik heb een contract getekend voor de positie projectleider bij een grote speler in de mid/high-end woningenbouw. Normaal gezien zou ik ergens half augustus beginnen en zal dan verantwoordelijk zijn voor de fase tussen ruwbouw en oplevering van alle woningen die zij bouwen (+-150/jaar, allemaal one-off woningen). De vereisten waren architect of ingenieur met affiniteit voor bouw, vloeiend drietalig en nog wat randvoorwaarden. Ik heb daar niet actief naar gezocht, want ik ben/was best tevreden met de job die ik nu heb, het is gewoon op mijn pad gekomen. Mijn huidige werkgever is compleet in shock, want dit komt een beetje als donderslag bij heldere hemel. Ik zit met mijn huidige job on top of the game en had dus een boel respect verdiend voor de manier waarop ik de zaken heb aangepakt. Intussen hebben ze me een tegenvoorstel gedaan, maar ik vrees dat ik daar niet zal op ingaan, want de lokroep van mijn oude liefde die de bouw is, is veel te sterk. In principe zou ik van de ene dag op de andere kunnen overstappen door mijn positie in het bedrijf, maar daardoor zou de continu rederdienst binnen de week falen met gigantische verliezen als gevolg. Iets wat ik mijn werk zeker niet wil aandoen. Zij hebben van dag 1 vertrouwen gehad in mij en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze zomaar te laten zitten. Het is dus een bijzonder verdeeld gevoel op dit moment.

@hieronder: ik heb nooit eerder in de bouw gezeten dan mijn eigen werken, en heb ook iets totaal anders gestudeerd. Ik ben gespecialiseerd in technische installaties en scheepsbeheer. Maar goed, de job in de bouw is bijna een kopie van mijn huidige job, maar dan in een andere sector

[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 21-04-2011 13:25:59 ]
pi_95802888
quote:
4s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:15 schreef MMach het volgende:
Wanneer we er exact ingaan: dat kan niet lang meer duren, af of niet. De verbouwing heeft immers een merkwaardig staartje gekregen. Ik heb -na bijna een maand testen en besprekingen- een joboffer gehad dat ik niet kan weigeren. Het ziet er naar uit dat mijn hobby mijn beroep zal worden, want ik heb een contract getekend voor de positie projectleider bij een grote speler in de mid/high-end woningenbouw. Normaal gezien zou ik ergens half augustus beginnen en zal dan verantwoordelijk zijn voor de fase tussen ruwbouw en oplevering van alle woningen die zij bouwen (+-150/jaar, allemaal one-off woningen). De vereisten waren architect of ingenieur met affiniteit voor bouw, vloeiend drietalig en nog wat randvoorwaarden. Ik heb daar niet actief naar gezocht, want ik ben/was best tevreden met de job die ik nu heb, het is gewoon op mijn pad gekomen. Mijn huidige werkgever is compleet in shock, want dit komt een beetje als donderslag bij heldere hemel. Ik zit met mijn huidige job on top of the game en had dus een boel respect verdiend voor de manier waarop ik de zaken heb aangepakt. Intussen hebben ze me een tegenvoorstel gedaan, maar ik vrees dat ik daar niet zal op ingaan, want de lokroep van mijn oude liefde die de bouw is, is veel te sterk. In principe zou ik van de ene dag op de andere kunnen overstappen door mijn positie in het bedrijf, maar daardoor zou de continu rederdienst binnen de week falen met gigantische verliezen als gevolg. Iets wat ik mijn werk zeker niet wil aandoen. Zij hebben van dag 1 vertrouwen gehad in mij en er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze zomaar te laten zitten. Het is dus een bijzonder verdeeld gevoel op dit moment.
Wat gaaf, gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat je loyaal wilt zijn aan je huidige werkgever, en dat je het werk daar netjes wilt afronden. Zullen ze bij je nieuwe werkgever ook wel begrip voor hebben toch?

Mooi hoor, en prachtig dat je weer in de bouw terecht komt. Straks kan je nóg makkelijker bouwmaterialen en nog meer kennis ritselen :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_95804502
Mmach !!! kan mij voorstellen dat de huidige werkgever in shock ligt.
Ik ook.
Ik dacht dat je bootjes- en alles (techniek) wat daarbij komt kijken - leuk vond ?

pfoe - je hebt de beslissing al genomen, begrijp ik.
  donderdag 21 april 2011 @ 14:57:57 #256
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95806904
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:56 schreef AnneX het volgende:
Mmach !!! kan mij voorstellen dat de huidige werkgever in shock ligt.
Ik ook.
Ik dacht dat je bootjes- en alles (techniek) wat daarbij komt kijken - leuk vond ?

pfoe - je hebt de beslissing al genomen, begrijp ik.
Ik heb er lang over kunnen nadenken en de nieuwe werkgever is een grote naam in de sector. Het is ook al iets waar ik al jaren aan denk, hoe interessant schepen en alles errond ook mogen zijn.(ik heb gewoon meerdere interesses, maar maar 1 passie). Het is al de 2de keer dat ik in het afgelopen jaar een gelijkaardige aanbieding heb gekregen maar de vorige keer was het voor dat bedrijf onmogelijk om mijn loonvereisten en randvoorwaarden in te lossen. Het is geen beslissing die hals over kop is genomen, er zijn een massa rondes aan te pas gekomen die met een 20tal kandidaten zijn gestart. Het is pas sinds gisteren dat ik weet dat ik de enige was die ze wilden voor de job. Enfin, of dat nu een goede keuze was of niet, dat zal de tijd alleen kunnen uitwijzen. Feit is dat ik me -gezien mijn jeugdige verschijning- zal mogen weren.
pi_95807057
Als dit is wat je wilt gaan doen, so be it.

* ziet je in de toekomst nog wel eens vaker switchen...
je hebt nog een heeeel leven voor je.
pi_95807875
Doe je goed MMach en vaak vergeten mensen hoe jeugdig je bent als je je hebt bewezen ;)
Succes! En rondt je vorige job netjes af in samenspraak met beide werkgevers dan kun je er wellicht altijd nog eens terugkomen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_95810695
Het is al heel leuk als andere bedrijven je graag willen hebben en zeker als het in een sector is waar je hart meer ligt.

Ergens weggaan waar je het ook naar je zin hebt gehad, is best jammer soms, maar zo te zien krijg je er veel meer voor terug. Veel succes met de leuze, voor zover nog niet gemaakt :P
pi_95811661
wow Benoit, je word zo ongeveer uit elkaar getrokken door meerdere bedrijven.

maar goed de meeste bewondering heb ik natuurlijk nog altijd in de voortgang van de bouw.
echt onvoorstelbaar dit.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 26 april 2011 @ 08:33:59 #261
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_95983767
Dik weekend verder gegyprocced en geplamuurd. Heel veel is er niet te tonen hoewel er in totaal voor de hal en de dressing samen toch ook al weer een aardig aantal m²'s tegen de muren is gezet.
Alle kopse kanten van muurtjes en trapleuing enzo heb ik afgewerkt met MDF.
Voordeel: veel sterker dan gyproc met metalen randprofielen, mooier af te schuinen ook (een beetje childproofen op voorhand)
Nadeel: MDF en gyproc zijn 2 zeer verschillende materialen die verschillend werken in temperatuur. De naden zijn dus zeer gevoelig voor haarscheuren/scheuren. Dat ga ik trachten te vermijden door ze mee te plamuren en daarna te glasvliezen.



Nu ik dan toch bezig was in MDF: Het pasmaken van de deur naar de tellerkast.


Wij willen die flush in de muur hebben, zonder deuromkasting (enkel op de kopse kanten eigenlijk). Dat heeft zijn complicaties naar maatvoering en afwerking toe dus. In het ideale geval zal alleen de kier zichtbaar zijn, dus die moet dan wel overal goed zijn. MDF en gyproc werken dan weer anders, dus hier heb je hetzelfde verhaal van scheuren enzo. We zien wel of dat lukt.



En voor de rest: uren en uren plamuren. Ik heb zo'n 2 dagen kunnen vullen daarmee, en nog niet eens alles zit in de eerste (van de 4) lagen.





Los van het werk was het ook een heel aangenaam weekend. Mooie temperaturen, gezellig in de tuin wat schaften enzo. 's avonds kwamen de buren met hun kleinkinderen en kinderen ook eens langs. Ik zag die kiendjes daar rondlopen en ik moet zeggen dat ik zo al mijn eigen koters zie rondcrossen in die tuin :) Ook al is er nog niets af en is er nog veel werk, mijn vriendin en ik hebben daar toch even gezeten met een grote grijns van puur geluk. Hoe meer ik hier ben, hoe meer ik de boerenbuiten weet te appreciëren.
pi_96002685
Goed bezig en goed over nagedacht, kan beamen dat de kids snel iets van de metalen strips aflopen.
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien en of het mooi blijft ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96009671
Mooi werk weer, maar die foto van jou op de ladder :X Kriebels, doe niet zo eng!
pi_96019061
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 20:00 schreef aloe_vera het volgende:
Mooi werk weer, maar die foto van jou op de ladder :X Kriebels, doe niet zo eng!
Naar MMach zijn normen is dat heel erg veilig
pi_96019954
De ladder staat iig wel stevig. ^O^
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 26 april 2011 @ 22:54:11 #266
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96021775
Gefeliciteerd met je nieuwe baan, dat is wel echt iets voor jou natuurlijk ^O^

En ja, buiten wonen is heerlijk O+ Ik wil ook echt niet meer terug naar de stad (44 jaar in de stad gewoond), en dat zeiden wij eigenlijk al vanaf het begin dat we hier wonen, op het boerenland. Zeker met een kind (of meerdere ;) ) is het heerlijk om de ruimte te hebben, een tuin waar ze lekker kunnen ravotten en een veilige omgeving.

Je schiet echt op nu! Na al dat slopen en voorbereiden begin je nu echt resultaat te zien :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 27 april 2011 @ 11:55:52 #267
130803 Gripper
Get a grip
pi_96038034
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 10:47 schreef MMach het volgende:
Plintjes worden waarschijnlijk iets victoriaans van stijl. Vlakke voorkant en een kraaltje bovenaan. Misschien zal dat zelf te fabriceren zijn.
Scheelt in ieder geval een bak geld met kant&klaar gekochte plinten. Ik heb het zelf vorig jaar ook zo geprobeerd (maar de plintjes staan nog altijd wel enkel in de grondverf te wachten in de schuur :') ) , misschien kun je wat met deze techniek:
De parel van Vreeswijk
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 27 april 2011 @ 13:44:09 #268
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_96042116
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Die foto op de trap ziet er eng uit hoor. Net of je zo naar beneden gaat kukelen....
  woensdag 27 april 2011 @ 15:28:24 #269
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_96046356
MMach, ontzettend gefeliciteerd met je nieuwe job. Ik heb enkele weken geleden alle topics die ik van je kon vinden doorgelezen en heb bijzonder veel waardering en respect voor je gekregen. Je verdient het en je werkgevers mogen in hun handjes knijpen!

Geniet ervan!
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  maandag 2 mei 2011 @ 11:19:11 #270
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96241221
TY allen :)

Dit weekend heel veel geplamuurd tot een laag of 5 bij wanden die zenitaal belicht worden en waar dus de minste onvolkomenheid zichtbaar zal zijn. De laatste lagen zijn natuurlijk wel flinterdun. In elk geval: dat is gedaan voor zowel de hal als zolderruimte. Nu ben ik bezig met glasvliezen (wat je dus niet op foto kan zien)


Dan nog de hangwc afgewerkt. Boven de hangwc had ik nog onbenutte ruimte dus daar heb ik nog een kast gemaakt. Best een grote kast (ong 1.2 m³), dus heb ik ze ook wat afgewerkt met glasvlies en een lichtje.


  maandag 2 mei 2011 @ 11:49:39 #271
31260 Finch
Stay close
pi_96242384
Nice en nog gefeliciteerd met je Job.!
Nu maar wachten tot iemand in die kast gaat zitten wachten tot de volgende bezoeker van het toilet. :P
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_96242538
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 11:49 schreef Finch het volgende:
Nice en nog gefeliciteerd met je Job.!
Nu maar wachten tot iemand in die kast gaat zitten wachten tot de volgende bezoeker van het toilet. :P
_O-
  maandag 2 mei 2011 @ 12:42:56 #273
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96244467
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 11:49 schreef Finch het volgende:
Nice en nog gefeliciteerd met je Job.!
Nu maar wachten tot iemand in die kast gaat zitten wachten tot de volgende bezoeker van het toilet. :P
Been there, done that 0-)
  Moderator maandag 2 mei 2011 @ 12:53:46 #274
155227 crew  Guppy
dus
pi_96244881
_O_
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 2 mei 2011 @ 12:54:57 #275
14328 WheeleE
StrikeE
pi_96244930
Hahaha :D
Ook een mooi compacte meditatieruimte.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_96245333
Heb je een closeup van het glasvlies wat jij gebruikt, evt met merk ed, geven? Ik ken in NL eigenlijk alleen maar het glasvezelbehang, dat een structuur heeft zoals dit:
Ik vermoed echter dat jij wat fijner spul hebt. Lijkt mij een stuk mooier.
pi_96245409
Oh, je kunt je wasmachine nog boven je WC plaatsen, waterbesprarend doorspoelen ;-)
  maandag 2 mei 2011 @ 13:08:45 #278
31260 Finch
Stay close
pi_96245418
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:42 schreef MMach het volgende:

[..]

Been there, done that 0-)
[ afbeelding ]
^O^
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
  maandag 2 mei 2011 @ 13:19:08 #279
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96245800
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 13:05 schreef aloe_vera het volgende:
Heb je een closeup van het glasvlies wat jij gebruikt, evt met merk ed, geven? Ik ken in NL eigenlijk alleen maar het glasvezelbehang, dat een structuur heeft zoals dit: [ afbeelding ]
Ik vermoed echter dat jij wat fijner spul hebt. Lijkt mij een stuk mooier.
Ik zal eens een close-upje maken, maar veel is daar niet aan te zien. Het is een vlies van door elkaar geweven glasvezels, zeer fijne structuur en doorzichtig. Als het aan de muur hangt zie je het niet, het geeft geen extra structuur. Eens geverfd ziet dat er gewoon uit als een glasgestucte wand. Ik schilder altijd met een lichte structuurroller, dus dan zie je van dichtbij wat textuur.
In de handel heet dat soms renovatievlies, gewoon te vinden in de bouwmarkt. Echt een van mijn favoriete materialen. Het is moeilijk om goed te plakken, maar als je het goed kan kan je volledig naadloos behangen. Het is geen wonderproduct (je kan er geen fouten in de ondergrond mee wegwerken, wat de reclame of de labels ook mogen beweren), maar ik ben overtuigd van de meerwaarde. Het is stootvast, waterbestendig en sterk. Maar door het schilderen wordt het ook bros, wat wil zeggen dat scherpe hoeken na een aantal jaren zullen breken als je er tegen loopt en de ondergrond meegeeft. Om dat te voorkomen onderbreek ik het behang ter hoogte van de hoek en schuur ik het een stukje weg op die plaats. Binnenhoeken snijd ik ook door en die vul ik met acrylaatkit. Ook niet de aanbevolen manier van werken, maar zo doe ik het dus zelf.
pi_96254123
Dat stuk over binnenhoeken vullen met acrylaatkit snap ik, maar hoe werk je de buitenhoeken nu af? Je hebt het over wegschuren, maar wat schuur je dan precies weg?

Ben het met je eens dat het mooi spul is, helemaal met zoveel aandacht voor voorbereiding en afwerking. @aloe_vera, ook in NL is dit inderdaad in bijna alle bouwmarkten gewoon te koop als glasvliesbehang.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 11:29:17 #281
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96288209
Okeetjes, hier wat foto's van dat weefsel zelf.
De rollen die ik gebruik zijn toevallig de deze:

Ongeveer 50¤per rol geloof ik.
Het spul zelf ziet er zo uit (het zijn dus werkelijk glazen vezeltjes door elkaar geweven, zonder vast patroon)


Plak je dat op je muur, dan zie je niet veel verschil (zeker niet bij gyprocwanden). Hier glasvlies op een stuk mdf


Je moet de banen stuitend tegen elkaar leggen. Dat klinkt makkelijker dan het is, want je zit dus eigenlijk met een groot stuk (1m breed, vaak 3m lang) stug materiaal aan het manouvreren in lijm.
Resultaat van stuikende naden is ongeveer zoiets (is dus eigenlijk een slechte naad, want je ziet ze)


Eens geschilderd ziet diezelfde naad er zo uit. Zichtbaar van dichtbij, vanop een paar tientallen cm's niet meer. Tevens zie je hier het resultaat van oppervlakte na de laatse verflaag.


Die manier van naden doe ik zelf niet meer. Ik plak de banen gewoon overlappend en snij ze dan samen door. Resultaat is een compleet onzichtbare naad
(hier nog in natte lijm, geen verf)


Hoeken doe ik zo:
Ik schuur de glasvezels ter hoogte van de hoeken weg. Bij schade aan de rand zal het het veel sterkere mdf zijn die weerstand biedt. Met glasvlies kan je perfect heel rechte hoeken maken, maar de kans bestaat (zoals bij alle scherpe hoeken) dat die bij het minste geringste kapot gaan.


Wat is er dan zo moeilijk aan glasvlies behangen? Ik heb werkelijk al honderden vierkante meters van dat spul geplakt en ben er intussen wel redelijk goed mee, in het begin was dat anders.
-de lijm moet je dik en zeer snel aanbrengen (zeker bij ondegronden die wat zuigen is de lijm in enkele minuten te droog om goed te plakken). Je zou een fixeerlaag kunnen aanbrengen op voorhand, maar dat is weer een extra bewerking die eigenlijk te voorkomen is door gewoon snel te werken
-de stroken zijn altijd onhandig groot.
-het is een bros materiaal om aan te brengen, je kan het dus gewoon scheuren als je het niet zacht behandeld
-zeer gevoelig voor blazen (stukken waar geen lijm zit of teveel lijm). Een kwestie van alles goed aan te drukken.
-je moet zo ontzettend snel werken omdat alles zo snel droogt en je zoveel naden moet bijwerken in die korte tijd. Je lijmt ook altijd breder dan een strook, wat maakt dat de lijm voor de volgende strook al aan het drogen is terwijl je met de vorige strook bezig bent. Eens je begonnen bent aan een muur, moet je dus doordoen tot alle stroken erop zitten. (je kan natuurlijk altijd een flap laten loshangen als je echt moet stoppen). Ik behang altijd alleen en doe op topsnelheid iets van een 12m² /u, wat echt niet veel is. Je verliest veel tijd met naden.
-de eerste verflaag is bijzonder vervelend om aan te brengen. Het behang zuigt zeer hard en je moet hard op je roller drukken om de verf voldoende diep te krijgen. Je gebruikt zeker 2 of 3 keer zoveel verf als er op de pot vermeld staat. Die eerste laag is zeer belangrijk, die moet goed egaal zijn of je ziet ruwheden in je finale laag.
-het prikt als de neten uiteraard
  dinsdag 3 mei 2011 @ 11:43:08 #282
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_96288686
Ik vergeet dit topic soms een tijdje tot het weer boven komt drijven en ik lig acuut weer met mijn kin op de grond.
Man, wat kan jij toch netjes en secuur werken! :Y O+ _O_
Ik heb daar simpelweg het geduld niet voor. :@
En de snelheid waarmee je het allemaal doet! :o _O_
***
pi_96298349
Dank je wel voor je uitgebreide glasvlies verslag ^O^ Superinformatief en het ziet er goed uit. Het is mij allen nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met wegsnijden vd naden ipv stotend plakken zoals op je plaatje. Je plakt het nu iets overlappend en snijdt dan alleen de bovenste laag weg met een stanleymes of begrijp ik dat verkeerd?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik hier een aantal gipsplaten muren zal krijgen, waar ik eigenlijk gewoon netjes geschilderde wanden van wil maken. Echter ik denk dat rechtstreeks op gips schilderen er niet uit ziet en laten stuken is ook weer een hele dure ingreep. Daarom zat ik te denken aan een fijne structuur glasvezelbehang, maar glasvlies is dus vele malen mooier en kun je netter afwerken bij de naden dan dikker glasvezel lijkt mij. Met glasvezelbehang heb ik trouwens wel ervaring, veel lijm en veel verf inderdaad.... met gewoon behang ook en ik durf te zeggen dat ik net behang.

Gebruik je trouwens nog een speciale latex of gewoon de goedkoopste bak van de gamma? En houtverf? Niet dat ik goedkope verf wil hebben, maar ik ben gewoon benieuwd naar je materiaalkeuzes. Vind jij duurdere verf, van een veronderstelde hogere kwaliteit de moeite waard om je geld aan uit te geven?

[ Bericht 11% gewijzigd door aloe_vera op 03-05-2011 19:43:48 ]
pi_96301320
Oehh.. dta behang zag ik laatst ook! Met een structuur roller ziet er zeker goed uit!

Wij twijfelen toch nog tussen glasvezel of korrel-/sierpleister... Blijft lastig!
  dinsdag 3 mei 2011 @ 21:47:12 #285
248562 Rallydame
We klussen nog even verder..
pi_96315957
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!!
Van je passie je werk kunnen maken is iets wat niet heel veel mensen kunnen zeggen. Super hoor.

Dank je wel voor de filmpjes :) Ik zal je PM-en volgend jaar, lijkt me erg gezellig.

En dan je huis..... wat wordt het weer onwijs netjes en mooi.
Je bent een echte klusheld ^O^ _O_
pi_96316650
Dat glasvezelbehang heb ik hier thuis ook in een kamer zitten en in de hal.... Alle punten kan ik bevestigen, maar met name het verven was vervelend, ik heb er 4 lagen op zitten, na de 3de laag was het ook weer allemaal net niet mooi.
Kan aan mijn verfskills liggen natuurlijk. En ik heb er geen structuur in zitten bij het verven.
En ja de hoeken scheuren heel snel, dus bovenstaande optie (hoeken schuren) is beter.
Met luchtbobbels in het behang had ik weinig last, heb direct na het plakken over het behang van boven naar beneden geveegd met een borstel.
pi_96317995
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 13:05 schreef aloe_vera het volgende:
Heb je een closeup van het glasvlies wat jij gebruikt, evt met merk ed, geven? Ik ken in NL eigenlijk alleen maar het glasvezelbehang, dat een structuur heeft zoals dit: [ afbeelding ]
Ik vermoed echter dat jij wat fijner spul hebt. Lijkt mij een stuk mooier.
Hier kun je het krijgen onder de naam renovlies :)

Goede tip van het snijden MMach! MDF op de hoeken gaat hier helaas niet meer lukken dus we wagen het er maar op.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_96318277
Bij de betere verfhandel is het te verkrijgen als glasvlies of renovlies.

Een veel mooiere afwerking als glasweefsel.
pi_96319755
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 11:19 schreef MMach het volgende:
TY allen :)

Dan nog de hangwc afgewerkt. Boven de hangwc had ik nog onbenutte ruimte dus daar heb ik nog een kast gemaakt. Best een grote kast (ong 1.2 m³), dus heb ik ze ook wat afgewerkt met glasvlies en een lichtje.
[ afbeelding ]

Is dat met verdoken scharnieren ?
En hoe doe je die kast open ? Is dat greeploos ?
Ik ben nl. aan het nadenken over een gelijkaardig soort kast boven de inbouwkader van mijn hangwc. Op die manier kan daar reserve wc rollen etc... Echter wil ik het wel 'strak' hebben. Geen scharnieren zien, geen greepjes zien (greeploos dus), etc...

(Tielt, niet zo ver weg trouwens).
pi_96320021
lijkt mij dat er nog wel een handvat o.i.d. komt maar dat is voor later.
hoe wil je het anders openen, met je nagels?
pi_96320194
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:45 schreef fespo het volgende:
lijkt mij dat er nog wel een handvat o.i.d. komt maar dat is voor later.
hoe wil je het anders openen, met je nagels?
Je kan met een druksluiting werken, dat je tegen de deur aan moet drukken, dan komt die iets naar buiten waardoor je vingers er achter kunnen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  dinsdag 3 mei 2011 @ 23:03:53 #292
306225 Miendientje
Volgende..
pi_96321115
Magneet snapper heet dat geloof ik
  dinsdag 3 mei 2011 @ 23:28:23 #293
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_96322416
Bedankt voor je uitgebreide glasvlies verslag. Je werk ziet er weer strak uit allemaal!
pi_96329563
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Hier ga ik zeker nog gebruik van maken!
  woensdag 4 mei 2011 @ 10:48:57 #295
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96332883
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:41 schreef frgh het volgende:

[..]

Is dat met verdoken scharnieren ?
En hoe doe je die kast open ? Is dat greeploos ?
Ik ben nl. aan het nadenken over een gelijkaardig soort kast boven de inbouwkader van mijn hangwc. Op die manier kan daar reserve wc rollen etc... Echter wil ik het wel 'strak' hebben. Geen scharnieren zien, geen greepjes zien (greeploos dus), etc...

(Tielt, niet zo ver weg trouwens).
De scharnieren zijn verdoken en zijn oplegscharnieren. De kastdeur gaat minder dan 90° open, met inbouwscharnieren raak je met een inliggende deur wel aan 110°. Die minder dan 90° heeft een reden, misschien dat ik dat ooit wel eens zal demonstreren. De deur zal namelijk nog wat aangepast worden.

Voor de sleutingen kies ik voor dit soort inbouwslotjes:

(hier alleen de kop te zien).Het is zo'n knopje met een slot achter. Ingedrukt is het slot dicht en is het kopje flush met het deuroppervlak. Je drukt er op en het slot gaat open en het kopje komt er uit als handgreep.

Zo'n slot zonder handgreep waar je op de deur drukt om ze open te maken vind ik nog toffer, maar dan moet je met je handen aan de deur komen en krijg je na een paar jaar een vuile zweem.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 15:50 schreef aloe_vera het volgende:
Dank je wel voor je uitgebreide glasvlies verslag ^O^ Superinformatief en het ziet er goed uit. Het is mij allen nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met wegsnijden vd naden ipv stotend plakken zoals op je plaatje. Je plakt het nu iets overlappend en snijdt dan alleen de bovenste laag weg met een stanleymes of begrijp ik dat verkeerd?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik hier een aantal gipsplaten muren zal krijgen, waar ik eigenlijk gewoon netjes geschilderde wanden van wil maken. Echter ik denk dat rechtstreeks op gips schilderen er niet uit ziet en laten stuken is ook weer een hele dure ingreep. Daarom zat ik te denken aan een fijne structuur glasvezelbehang, maar glasvlies is dus vele malen mooier en kun je netter afwerken bij de naden dan dikker glasvezel lijkt mij. Met glasvezelbehang heb ik trouwens wel ervaring, veel lijm en veel verf inderdaad.... met gewoon behang ook en ik durf te zeggen dat ik net behang.

Gebruik je trouwens nog een speciale latex of gewoon de goedkoopste bak van de gamma? En houtverf? Niet dat ik goedkope verf wil hebben, maar ik ben gewoon benieuwd naar je materiaalkeuzes. Vind jij duurdere verf, van een veronderstelde hogere kwaliteit de moeite waard om je geld aan uit te geven?
Wat ik bedoel met overlappen:

Het snijden moet je wel doen met een liniaal. Soms is er door krimp ofzo wel een stukje van de naad te zien. Als dat scheef gesneden is valt dat op.

Wat verf betreft: de eerste laag gebruikt zoveel en is niet echt van belang (vult enkel de porositeiten in het vlies op). Daarvan gebruik ik de goedkoopste witte verf die ik kan vinden. Latex of acrylaatverf van het huismerk van een DHZ zaak bv. De finale lagen zijn wel van goede merken (kwaliteitsverschil tussen goedkope en dure merken is echt wel merkbaar, zeker tijdens het verven zelf), De Keyn, Levis, zoiets.

[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 04-05-2011 11:01:15 ]
  woensdag 4 mei 2011 @ 11:41:00 #296
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_96334918
quote:
0s.gif



Kijk....DIT is nou het echte secure vakwerk waar ik van hou O+
Dat zou ik echt een richie-actie zijn...terwijl mensen om me heen mij voor gek verklaren.

Heb jij dat nou ook MMach? Ik ben bijv. de afgelopen 2-3 maanden weer uitgebreid aan het klussen geweest om m'n huis verkoop-klaar te krijgen en als mensen je helpen en mij bezig zien hoor ik minstens 10 keer per dag de vraag; Waarom doe je dat zo precies?
(soms om chagerijnig van te worden :P )

Ik heb een tijdje niet meegelezen, maar wat ziet die zolder en ge-wel-dig strak uit en ik hoop echt dat je na verloop van tijd niet zoveel werking in de dakconstructie krijgt dat je alsnog (kleine) scheuren in de hoeken gaat krijgen.
Ik heb zelf na het huis te laten her-stucen alle hoeken gekit (1 a 2 km kitrandjes) en dat houdt best goed.

Oh en geen idee of je d'r wat aan hebt; Na het stucwerk bij mij had ik ook een zeer sterk zuigende ondergrond voor de muurverf. Ik heb toen na een tip van de stucadoor de muren met de grootste roller lekker ingesmeerd met behanglijm...en dat hielp écht zeer goed!
Behanglijm is ontzettend goedkoop voor zulke grote hoeveelheden, en behandeld heerlijk snel. Het is wel belangrijk dat je dan echt het hele oppervlak goed dekt, maar dat heeft me zoveel muurverf gescheeld!
pi_96334921
Goedkope latex is trouwens ook bij de Action te krijgen, ik weet niet of dat bij jullie in de buurt zit?
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:10:06 #298
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96336095
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 11:41 schreef richie29 het volgende:

[..]

Kijk....DIT is nou het echte secure vakwerk waar ik van hou O+
Dat zou ik echt een richie-actie zijn...terwijl mensen om me heen mij voor gek verklaren.

Heb jij dat nou ook MMach? Ik ben bijv. de afgelopen 2-3 maanden weer uitgebreid aan het klussen geweest om m'n huis verkoop-klaar te krijgen en als mensen je helpen en mij bezig zien hoor ik minstens 10 keer per dag de vraag; Waarom doe je dat zo precies?
(soms om chagerijnig van te worden :P )

Ik heb een tijdje niet meegelezen, maar wat ziet die zolder en ge-wel-dig strak uit en ik hoop echt dat je na verloop van tijd niet zoveel werking in de dakconstructie krijgt dat je alsnog (kleine) scheuren in de hoeken gaat krijgen.
Ik heb zelf na het huis te laten her-stucen alle hoeken gekit (1 a 2 km kitrandjes) en dat houdt best goed.

Oh en geen idee of je d'r wat aan hebt; Na het stucwerk bij mij had ik ook een zeer sterk zuigende ondergrond voor de muurverf. Ik heb toen na een tip van de stucadoor de muren met de grootste roller lekker ingesmeerd met behanglijm...en dat hielp écht zeer goed!
Behanglijm is ontzettend goedkoop voor zulke grote hoeveelheden, en behandeld heerlijk snel. Het is wel belangrijk dat je dan echt het hele oppervlak goed dekt, maar dat heeft me zoveel muurverf gescheeld!
Ik weet niet juist hoe ik me daarover voel :) Ik steek soms tijd in zaken die ik belangrijk vind, maar die door een gewone bezoeker die het voor de eerste keer ziet idioot lijken, zoals je zegt (meestal valt het hen niet eens op zelfs). Ik vind ook niet dat ik zo secuur werk of geweldig goed afwerk. Ik doe mijn best, maar dat zal zeker nog niet te vergelijken zijn met een pro-schilder of een pro-gyproccer ofzo. Daar heb ik wel moeite mee, met het tevreden zijn over mijn werk. Mensen die het voor de eerste keer zien (of gewoon de mensen die in die ruimtes komen zonder het werk te hebben gedaan (maw: ze hebben er niet met hun neus opgezeten)) zijn altijd onder de indruk, of vinden het netjes. Maar ik sta in zo'n ruimte en weet waar er fouten of onnauwkeurigheden zitten, dus ik vind het allemaal maar net kunnen.
Het vreemde is, als ik ergens kom bij andere mensen en ik zie daar direct alle afwerkingsfouten, dan vind ik het niet zo erg, terwijl ik het in mijn eigen huis als zeer storend zou ervaren. Waarschijnlijk omdat ik dan weet dat het mijn schuld is dat het niet ideaal is afgewerkt. Bij plamuren is dat net zo. Als je zou willen kan je 15 lagen geven en nog fouten vinden. Je moet dan gewoon op een punt zeggen: ça suffit, à la prochaine. en doordoen.

Als ik per toeval een fout zie die ik daarvoor nog niet had gezien ben ik altijd teleurgesteld in mezelf. Een van de leukste dingen vind ik als een echte vakman zegt dat het goed is. Zoals toen het frame van het dak net klaar was, passeerde een dakwerker die zei dat het klasse was. Enfin, het komt er dus op neer dat ik voor mezelf de lat zo hoog leg dat ik er chronisch ontevreden over ben, maar tot op deze dag heeft er eigenlijk nog niemand die er al geweest is gezegd dat iets slecht of lelijk was.
Het leukste vond ik het nog een week of 2 geleden. De familie van de buurvrouw was op bezoek en die kenden het huis dus in originele staat en hadden het intussen nog niet gezien. Er was daar 1 dame bij die het huis alleen kende van de voorgevel en nog nooit was binnen geweest. Dus toen die daar binnen kwam, kon ze alleen nog klanken van verbazing uitbrengen omdat de voorgevel een compleet verkeerd beeld geeft over wat soort van huis het is. En de rest van die mensen zei dat ze het nooit gedacht hadden dat er zoiets van te maken was.
Dat is het effect dat ik wil bereiken.
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:30:33 #299
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_96336872
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:10 schreef MMach het volgende:

[..]

...
Het vreemde is, als ik ergens kom bij andere mensen en ik zie daar direct alle afwerkingsfouten, dan vind ik het niet zo erg, terwijl ik het in mijn eigen huis als zeer storend zou ervaren.

Ooooh ja! Ik ken dat!!
Dat is zo verschrikkelijk eigenlijk, vooral wanneer ik en O+ huizen bezoeken voor evt. koop. Ik loop daar op zo'n andere manier doorheen. Meer met 'ah die muur kan eruit' / 'hmm..stucwerk moet opnieuw en elektraplan moet aangepast' / enz.

Maar ook wanneer je bij vrienden op bezoek bent die bijv. net een nieuw huis gekocht hebben. Ik ben blij voor ze met hun nieuwe huis, maar ik zou met op die manier geschilderde muren bijv. zelf niet zo rustig in huis kunnen wonen.

Die foto die ik quote-te ( :? ) is naar mijn menig een detail waar niet iedereen zo mee om zou gaan, maar alleen gedaan wordt door mensen die een heel fraaie afwerking belangrijk vinden.

Het is vooral leuk als anderen er lovend over zijn inderdaad en ik hoop dat er binnenkort potentiele kopers rondlopen die ook zo reageren...we gaan het zien!
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:37:55 #300
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96337151
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 12:30 schreef richie29 het volgende:

[..]

Ooooh ja! Ik ken dat!!
Dat is zo verschrikkelijk eigenlijk, vooral wanneer ik en O+ huizen bezoeken voor evt. koop. Ik loop daar op zo'n andere manier doorheen. Meer met 'ah die muur kan eruit' / 'hmm..stucwerk moet opnieuw en elektraplan moet aangepast' / enz.

Maar ook wanneer je bij vrienden op bezoek bent die bijv. net een nieuw huis gekocht hebben. Ik ben blij voor ze met hun nieuwe huis, maar ik zou met op die manier geschilderde muren bijv. zelf niet zo rustig in huis kunnen wonen.

Die foto die ik quote-te ( :? ) is naar mijn menig een detail waar niet iedereen zo mee om zou gaan, maar alleen gedaan wordt door mensen die een heel fraaie afwerking belangrijk vinden.

Het is vooral leuk als anderen er lovend over zijn inderdaad en ik hoop dat er binnenkort potentiele kopers rondlopen die ook zo reageren...we gaan het zien!
Hehe, idem. Ik loop trouwens overal waar ik kom stiekem te tikken-of als er helemaal niemand in de buurt is, dan durf ik wel eens te bonzen- op de muren om te kijken welk soort muur het is. Kan je de metalstuds horen ratelen of is het een houten onderstructuur, of een steense met gips erover, etc. En dan als je weet welk materiaal het is, op zoek gaan naar bv de naden tussen de platen en hoe ze het gedaan hebben enzo :') En dat doe ik dan dus zo stiekem als niemand kijkt omdat het anders ook maar raar is als je daar staat te kijken naar gewoon een blanke muur met een peinzend gezicht. Daar moet mijn vriendin in elk geval toch mee gniffelen.
  woensdag 4 mei 2011 @ 12:44:05 #301
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_96337370
Hahahahaha, nou ja in NL is het iets minder gebruikelijk dat muren van gipsplaat (gyproc :P) zijn mits het oudere huizen zijn dan 1950.
Om die reden heb ik DIE 'afwijking' niet ontwikkelt....*grinnik*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')