quote:
Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d.
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem. Als leerlingen moeite hebben met deze zaken stimuleer ik ze (maar vooral hun ouders) om (tijdelijk) op huiswerkklas te gaan. Wij hebben een organisatie huiswerkbegeleiding die binnen onze school na schooltijd aan de slag gaat met leerlingen. Ik maak nooit een plan van aanpak voor leerlingen.. Ja, in mijn hoofd en d.m.v. aantekeningen in mijn notitieboekje.
. Meestal komt het in grote lijnen toch wel op hetzelfde neer: met leerling praten, met ouders praten, eventueel hulp aanbieden, de mogelijkheden doornemen, etc.
Wij laten soms leerlingen zelf een soort PvA schrijven. Lijkt me een goed idee: geef de leerlingen hierin zelf ook verantwoordelijkheid, zeker als het bovenbouwleerlingen betreft (onderbouwleerlingen kunnen dit wellicht nog niet): zij zijn immers degenen die examen moeten doen?
quote:
Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
Het is natuurlijk ook van groot belang dat RT en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, terugkoppeling geven aan mentoren en bijvoorbeeld op die vergadering aanwezig zijn. Maar beter is het om dit los van de vergaderingen te doen. RT blijft vaak een soort eilandje binnen de school, maar het is juist belangrijk om mentoren te betrekken. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die belangstelling als vanzelf vanuit mentoren komt. Die moet je meestal nadrukkelijk betrekken, voorlichting geven en expliciet vertellen wat hun rol in het geheel is. Het is niet perse onwil als wel onmacht en onwetendheid.
Als het om leerlingen gaat die examen moeten doen, heb ik twee opmerkingen:
a. als je voor die leerlingen nog hulp (op een structureel niveau) moet aanbieden, ben je sowieso rijkelijk laat. Dat had dan in een veel eerder stadium moeten gebeuren.
b. in dit stadium heb je het meeste aan examentraining: oefenen, oefenen, oefenen. Dat kun je, met gemotiveerde leerlingen en goede vakdocenten, als school natuurlijk wel organiseren. Daarnaast zijn er steeds meer mensen gespecialiseerd in deze 'tak van sport' en die kun je in huis halen of leerlingen naar doorverwijzen.