abonnement Unibet Coolblue
pi_91822324
Ik word soms zo moe van collega's...sinds wanneer hebben mavo leerlingen zo'n korte spanningsboog dat ze geen toetsen van 100 minuten kunnen maken? Uh, over 3 maanden zitten ze 120 minuten aan hun examen te werken....maar goed, ik zal wel iets over het hoofd zien ;)
pi_91845492
Maar hoe is die discussie dan ontstaan?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_91862855
Simpel, wij zien het liefst 100 minuten toets in 4M omdat we veel hoofdstukken toetsen en bovendien vinden we dat de leerling wat voorbereid moet worden op het feit dat bij een examen ze 120 minuten moeten zitten. Een beetje aanleren dat je bij het examen niet na 30 minuten weer buiten staat. Maar we staan alleen in onze mening, althans, de opmerking vond ik wat bot.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:21:33 #154
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_91864375
Ik heb soms het idee dat we leerlingen moeten behandelen alsof ze enorm breekbaar zijn. Met het oog op het examen is het niet verkeerd om 100 min toetsen af te nemen. Mooie voorbereiding voor het examen :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_91869138
Nakijkmarathon vandaag. Gezellig in de werkruimte op school, met drop en fijne collega's O+.

Gedaan:
30x filmverslagen brugklas (pokkewerk, duurt lang)
30x repetitie brugklas (zjoeffff O+ )
30x repetitie 2HAVO (zjoefff maar teleurstellende resultaten :{ )
25x presentaties 4HAVO (was alleen nog uitrekenen n.a.v. rubric)
25x repetitie 4HAVO (maar nog niet af, want geen concentratie meer)

Nu komt er nog / moet ik nog:
60x repetitie 4VWO (inclusief 60 korte book reviews )
30x repetitie 3GYM (eitje)
22x repetitie 3HAVO (eitje)
19x SE 6VWO (lastig :{ want literatuur en alleen maar open vragen)
30x filmverslag 2HAVO ( ;( )
30x schrijftoets 2HAVO ( ;( opstellen )

Tot zover een sfeerimpressie van mijn toetsweek :+ ik dank mijn roostermakers dat ze mij vandaag en morgen hebben vrijgeroosterd van surveillance. Donderdag van 8:30 tot 16:00 mondelingen, vrijdag van 8:30 tot 16:30 examentraining-cursus en volgende week dinsdag en woensdag ook nog mondelingen. En natuurlijk moeten de studiewijzers voor de nieuwe periode per maandag op de website staan.

Ik maak expres geen to-do lijstjes meer in m'n agenda, dan word ik wanhopig. Rustig aan is het devies :7 . En dus vooral gezelligheid. En dropjes :9.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 21:42:57 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:43:20 #156
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_91869221
Jij hebt een stagiaire nodig
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_91869264
Oh ja, en de vrolijke noot van de rector vandaag in ons bulletin: "De werkdruk voor de MVT-secties is verlaagd omdat de luistertoetsen voortaan opgestuurd worden naar het CITO en daar verder worden verwerkt".

Ja, want dát was nou nét de werkdruk, die 20 meerkeuzeluistertoetsen.
pi_91869338
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:43 schreef Maraca het volgende:
Jij hebt een stagiaire nodig
Nee, ik doe gewoon Zen. Want vorig jaar stortte ik rond nu zo'n beetje in. En dat gaan we dit jaar niet meer doen. Dus ik negeer alle deadlines en ben dus vanavond ook niet aan het werk.
pi_91869502
Bij ons kwam de sectie Nederlands, althans het bovenbouwdeel ervan, om in het werk en toen heeft een daadkrachtige collega erop aangedrongen de helft van het PTA te schrappen. Toegewijde neerlandici sputterden: "maar ze moeten dit op het examen kunnen dus dat moeten we minstens vijf keer oefenen". "Niets daarvan", zei hij, "twee keer is meer dan genoeg". Nu is er al een tijdje geen neerlandicus meer overspannen geweest. En de leerlingen slagen nog steeds.

De moraal van dit verhaal: valt er niet wat te schrappen?
pi_91869727
Nouja, er is al heel veel geschrapt n.a.v. mijn inzinking vorig jaar.. dit is een normale toetsweek, alle klassen hebben één toets en de verslagen e.d. is allemaal nog achterstallig werk uit de vorige periode.

Het probleem is eigenlijk mijn 2 klassen 4VWO, die maken gemengde toetsen met een schrijfopdracht erin, en daar ben je even druk mee. Gelukkig hoeft dat over 1,5 week pas nagekeken te zijn, geloof ik. Die mondelingen zijn ook 4VWO, in tweetallen, dus 30 mondelingen, maar daar zit het werk niet zo in. Ja, het kost tijd die je anders had kunnen besteden aan nakijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 21:52:06 ]
pi_91875969
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 21:43 schreef Maraca het volgende:
Jij hebt een stagiaire nodig
^O^
pi_91876155
O ja, dat weet ik nog ja, dat er al veel was geschrapt. Da's in elk geval mooi! En dan is 'zen blijven' nu inderdaad waarschijnlijk de beste strategie. Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien :).
pi_91878689
Die klasgenoot kwam niet aan 't leren van haar tentamens toe omdat ze toetsen na moest kijken. :X
Ik heb mijn begeleidster aangeboden om haar te helpen met haar nakijkwerk. Ze steekt echt tijd in m'n begeleiding dus ik vind dat ik haar dan ook wel een beetje mag helpen. :)
  woensdag 26 januari 2011 @ 16:44:35 #164
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_91900510
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien :).
:o Dat meen je niet...

Maar het is wel zo: de proefwerkweken zijn altijd piekmomenten qua nakijkwerk. Afschaffen die zooi ;)
.
pi_91903224
Wij hebben alleen aan het eind van het jaar nog 1 proefwerkweek, verder geen. Dat is gedaan om beter aan de 1040 uur les te komen. Ik moet zeggen: doe mij maar een proefwerkweek hoor :). Het nakijkwerk heb je toch wel, en in zo'n week heb je er tenminste niet nog twintig lessen naast.
pi_91906180
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week. Ik hoef geen drie versies voor drie klassen te maken omdat alle klassen de toets op hetzelfde moment hebben. En het is gezellig, met z'n allen in de werkruimte nakijken, koekjes eten. Het heeft wel wat.
  zondag 30 januari 2011 @ 15:40:10 #167
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92080103
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:51 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week.
Dus krijg je een enorme piekbelasting als je bijv. 120 proefwerken in 2 dagen moet nakijken (stel, jouw vak wordt op woensdag getoetst en op vrijdag moeten de punten ingeleverd zijn), terwijl je normaal gesproken daar bijv. een week voor kon uittrekken en je werklast wat kon spreiden.
.
pi_92084851
Ach, bij mij maakt het allemaal niets uit omdat ik nakijkwerk sowieso uitstel tot het laatste moment. *) . Het is voor mij al heel wat dat ik donderdagmiddag een klas heb nagekeken terwijl ik de cijfers pas maandag (nu dus morgen) hoef te hebben. Vanmiddag heb ik dus de hele middag zitten nakijken en vanavond ook nog een beetje. Het is net niet zo erg dat het nachtwerk wordt.

Wij hebben geen proefwerkweek in de onderbouw, maar natuurlijk wel de toetsweken in de bovenbouw en daar heb ik altijd heel veel van.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92110425
Ik ben net zo erg. Ben nu net klaar, geheel door mijn eigen schuld wegens vanavond pas begonnen zijn :). Gelukkig hoef ik pas om 7 uur op en niet om 6. Ter beloning eet ik nu chocolademousse.
pi_92144983
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d. Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
  maandag 31 januari 2011 @ 21:46:09 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92145892
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is.
Moet elke leerling dan persé een PvA hebben? Dan ben je toch wel even een potje administratief bezig. Ik hou de punten van mijn leerlingen in de gaten, spreek met hen als dat nodig is. In de studielessen besteed ik aandacht aan zaken die eventueel binnen de klas spelen (problemen met bepaalde vakken of docenten, pesterijtjes, etc) en hun sectorkeuze. Ze weten dat ze altijd bij mij kunnen binnenlopen als ze me nodig hebben. Ik heb geen PvA voor élke leerling. Behálve leerlingen met een rugzakje, die moeten verplicht een handelingsplan in hun dossier hebben zitten.
Vergaderingen zijn zeker niet zinloos. Je moet ook de juiste vragen stellen om je informatie bij elkaar te sprokkelen. Als je de vergadering voorzit en je zegt: "Nou, zeg het maar", dan kom je inderdaad niet ver...

quote:
maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.'
Dat heeft dan meer te maken met de instelling van die mentoren. Probleem is: iedereen wordt maar geacht om mentor te zijn, maar niet iedereen kán of wíl mentor zijn. Dus als je iemand die - met alle respect - de capaciteiten niet heeft, of het inlevingsvermogen of de wil om mentor te zijn, tóch mentor maakt, dan is dat vragen om problemen. Maar het gebeurt wel, helaas.

Een geweldig boek dat ik, wat het mentoraat betreft, blijf aanraden is "Handboek Voor Elke Mentor" van Ivo Mijland en Maya Bakker.
.
pi_92162106
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d.
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem. Als leerlingen moeite hebben met deze zaken stimuleer ik ze (maar vooral hun ouders) om (tijdelijk) op huiswerkklas te gaan. Wij hebben een organisatie huiswerkbegeleiding die binnen onze school na schooltijd aan de slag gaat met leerlingen. Ik maak nooit een plan van aanpak voor leerlingen.. Ja, in mijn hoofd en d.m.v. aantekeningen in mijn notitieboekje. :) . Meestal komt het in grote lijnen toch wel op hetzelfde neer: met leerling praten, met ouders praten, eventueel hulp aanbieden, de mogelijkheden doornemen, etc.

Wij laten soms leerlingen zelf een soort PvA schrijven. Lijkt me een goed idee: geef de leerlingen hierin zelf ook verantwoordelijkheid, zeker als het bovenbouwleerlingen betreft (onderbouwleerlingen kunnen dit wellicht nog niet): zij zijn immers degenen die examen moeten doen?

quote:
Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
Het is natuurlijk ook van groot belang dat RT en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, terugkoppeling geven aan mentoren en bijvoorbeeld op die vergadering aanwezig zijn. Maar beter is het om dit los van de vergaderingen te doen. RT blijft vaak een soort eilandje binnen de school, maar het is juist belangrijk om mentoren te betrekken. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die belangstelling als vanzelf vanuit mentoren komt. Die moet je meestal nadrukkelijk betrekken, voorlichting geven en expliciet vertellen wat hun rol in het geheel is. Het is niet perse onwil als wel onmacht en onwetendheid.

Als het om leerlingen gaat die examen moeten doen, heb ik twee opmerkingen:
a. als je voor die leerlingen nog hulp (op een structureel niveau) moet aanbieden, ben je sowieso rijkelijk laat. Dat had dan in een veel eerder stadium moeten gebeuren.
b. in dit stadium heb je het meeste aan examentraining: oefenen, oefenen, oefenen. Dat kun je, met gemotiveerde leerlingen en goede vakdocenten, als school natuurlijk wel organiseren. Daarnaast zijn er steeds meer mensen gespecialiseerd in deze 'tak van sport' en die kun je in huis halen of leerlingen naar doorverwijzen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:05:28 #173
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92177235
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:27 schreef mane het volgende:
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem.
Ik zou graag zien dat mentorgroepen maximaal 15-20 leerlingen groot waren. Mijn mentorgroep is nu 30 leerlingen, dat is gewoon veel te veel. Op havo heb je klassen van 34 leerlingen. Die leerlingen kun je toch nóóit de aandacht geven die ze verdienen?
.
pi_92214042
Wij hebben vrijdag Open Avond en nu kan mijn ene collega er niet zijn vanwege ernstige prive-omstandigheden. De ander heb ik ook toen het er nog op leek dat we er met z'n drieeen zouden zijn al lopen pushen: "je komt dit jaar niet pas vijf minuten voor het begin aanzetten, geen smoesjes over 'ik zit met de kinderen', je regelt maar 'n oppas", waarop hij gisteren zei dat hij er misschien wel 'n half uurtje voor aanvang zou kunnen zijn }:|.

Nu de schoolleiding belde dat collega 1 er niet bij kan zijn heb ik bij hen aangegeven dat ik niet in m'n eentje twee lokalen kan inruimen (beide zijn wel echt nodig: eentje is vaklokaal, de ander is voorlichtingspraatjes over plustraject, die ik nu van collega 1 overneem). Zij gaan collega 2 nu bellen dat ie eerder moet komen. Mij benieuwen.

Wanneer ik ooit eens terechtkom in 'n vaksectie met twee enthousiaste, energieke collega's is voor mij het paradijs 'n feit.
pi_92214107
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')