Engels, Nederlands, Praktische Sector Orientatie Nederlands, Taal, Rekenen...quote:Op donderdag 18 november 2010 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom terug
Dat is wel heftig he, vijf vakken Wat zijn dat dan voor vakken?
Dit wel anders dan PSO. Dit is Nederlands gericht op de sectoren, a.d.h.v. de methode 'Nederlands in uitvoering'. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van...quote:Op donderdag 18 november 2010 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
Ik werk dit jaar ook met een nieuwe methode, dus ik heb ook veel voorbereidingswerk. Maar flink wat back-ups maken want het is niet tof als ik dat volgend jaar allemaal weer kan doen! .quote:Op donderdag 18 november 2010 22:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik meld me ook weer eens!
Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 23 november 2010 18:55 schreef Spiegelei het volgende:
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven .
Dat is wel fijn ja, als je je niet hoeft te haasten. En tijd over hebben is geen probleem, je moet alleen denken: wat ga ik doen áls ik tijd over heb?quote:Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten.
Dat is het belangrijkste!quote:ik vond het in ieder geval leuk.
Elke docent heeft natuurlijk z'n eigen manier van lesgeven.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat.
Of de klas is jullie tegen elkaar aan het uitspelen. Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat ze de pik op die leerlingen heeft? Heb je het zelf gemerkt? Ik zou daar wel even mee oppassen.quote:Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling)..
Ik vind dit niet echt een leuke post om te lezen. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar het komt heel erg over als 'ik zal het allemaal wel even beter doen dan de oude rot in het vak'.quote:Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen
Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
Inderdaad.quote:Op woensdag 24 november 2010 23:18 schreef ShadyLane het volgende:
Dat laatste lijkt me een mooi doel . Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.
Ja, ik heb vaak hetzelfde gevoel. Ik ben mezelf aan het leren om me hier voor af te gaan sluiten, want ik ken mezelf. Ik ga daar teveel over nadenken. Klinkt misschien hard, maar ik kan de problemen toch niet voor die kinderen oplossen. Ik kan alleen een luisterend oor bieden en het duwtje in de goeie richting geven. Maar 't grijpt wel aan.quote:Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik kan er soms met m'n pet niet bij.
Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.quote:Op donderdag 25 november 2010 16:11 schreef kwakz0r het volgende:
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.
hm, in t kader van relatie verbeteren vind ik t niet zó erg. vind t vooral erg dat de mentor geen actie onderneemt. ik mail alles wat ik hoor door naar de mentor.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
Jezus, dat is mooi balen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 15:24 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb ontslag gekregen. Wegens bezuinigingen is er geen plek meer voor mij binnen de formatie. Dus ik ben nu per direct op zoek naar iets nieuws (opnieuw particulier onderwijs).
Nee, want we zijn min of meer voorgelogen over de financiële situatie. Dus tot deze week leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn.quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:15 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Jezus, dat is mooi balen.
Had je het zien aankomen?
Particuliere scholen hebben kleine klassen en dat is prettig voor mij, want ik ben slechthorend. Bovendien zou ik niet eens weten hoe ik les moet geven op een school met grote klassen, ben zó gewend aan kleine klassen (hiervoor op het VSO gewerkt). Bovendien heb je een veel hechter contact met leerlingen dan op een reguliere school mogelijk is.quote:Op vrijdag 26 november 2010 16:22 schreef -J-D- het volgende:
Bah bah, dat is niet te geloven.
Je bent dus niet op zoek naar een baan in het regulier onderwijs. Bevalt particulier onderwijs zo goed?
Zit toch gewoon in je taakbelasting? Iedereen moet toch 1659 uur besteden. Als het niet in je mentoraat zit, duwen ze je wel een andere taak in de schoenen.quote:Op woensdag 1 december 2010 18:09 schreef Hippos het volgende:
aantal uren mentoraat (dus salaris)
Helemaal goed, dat is ook zo. Het zit in mijn takenpakket, maar ik bedoelde eigenlijk hoe krom het is. Door taakbelasting is er geen onderscheid meer in bijvoorbeeld een mentoraat van 17 kindjes of een mentoraat van 27 kindjes. Dat voel oneerlijk aan, dat vind ik wel eens jammer van dit soort systemenquote:Op woensdag 1 december 2010 23:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zit toch gewoon in je taakbelasting? Iedereen moet toch 1659 uur besteden. Als het niet in je mentoraat zit, duwen ze je wel een andere taak in de schoenen.
Het is een vreemde zaak ja, dat mijn collega met haar 20 leerlingen 2 atheneum waar nooit iets gebeurt evenveel uren krijgt als ik met mijn 30 leerlingen VMBO waar elke dag wel wat aan de hand is. Maar wat kun je er tegen doen? Ik denk vrij weinig.. Dan zal dat hele systeem van taakbelasting herzien moeten worden.
quote:Leraren in het voortgezet onderwijs leggen woensdagmiddag hun werk neer. De vakbond Leraren in Actie roept leraren op dan naar het Plein in Den Haag te komen. Voorzitter van de vakbond Peter Althuizen was zondagochtend niet bereikbaar om toe te lichten hoeveel leraren aan de actie meedoen.
De actie zou worden gesteund door vicefractievoorzitter van de PvdA Mariëtte Hamer. In een vorig jaar door de Tweede Kamer aangenomen motie van Hamer stond dat het Nederlands onderwijs in de wereldwijde top vijf moet komen. De vakbond heeft Hamer als naamgever voor de actie gekozen, omdat de bond erop wil 'hameren' dat leraren de 'valse beloftes' zat zijn. Van de beloften die voor de verkiezingen zijn gedaan, is volgens de vakbond niets terechtgekomen. In plaats van in onderwijs te investeren zou er vooral worden bezuinigd. Ondanks een motie waarin de Kamer zegt dat het salaris van leraren moet meegroeien met de marktsector heeft het voortgezet onderwijs sinds 1 augustus geen lopende cao meer.
Ook zou de hoge werkdruk moeten worden aangepast. Dat zou onder meer kunnen door het maximum aantal leerlingen per klas te verlagen naar 24. De lerarenvakbond presenteert woensdag een voorbeeld-cao waarin de leraren per 1 augustus 2 procent loonsverhoging krijgen
Die man denkt zeker dat leraren 's avonds en in het weekend niet werken omdat hij dat zelf ook niet doet?quote:Op donderdag 2 december 2010 18:21 schreef kwakz0r het volgende:
bij een voorlichting over schoolorganisatie die wij hadden rekende en schooldirecteur ons voor hoe t zit met uren en taakuren. kwam er op neer dat het échte aantal taakuren vaak niet gehaald wordt, bijvoorbeeld omdat mensen echt niet van 8 tot 17 op school zijn elke dag met een fulltime aanstelling.
Er doen juist verhalen de ronde dat het tekort kleiner wordt door enerzijds een krimpend leerlingaantal in bijna alle regio's en anderzijds een toename van leraren door de economische crisis.quote:Op maandag 6 december 2010 21:57 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze die klassenverkleining voor elkaar willen krijgen met het lerarentekort dat dan alleen nog maar groter wordt.
Ik heb in mijn 4T-klassen 30 leerlingen, en in mijn 4K-klas ook 30. Gelukkig zijn het leuke groepen, maar anders.. pff... ik heb nu al soms het gevoel dat ik ze niet alle 30 de aandacht kan geven die ik wil.. Men wil het zo, dus tja..quote:Op maandag 6 december 2010 21:50 schreef Hippos het volgende:
Zeker in het vmbo/mavo zou ik een dergelijke regel wel toejuichen. Ze proberen bij ons altijd maximaal 25 kinderen in een mavo klas te zetten, maar vaak komt dat niet uit.
Ja, ik werk in zo'n krimpregio en ik denk niet dat we aan gedwongen ontslagen zullen ontkomen. Beetje wrang als je steeds hoort dat er zo'n overschot is...quote:Op maandag 6 december 2010 22:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Er doen juist verhalen de ronde dat het tekort kleiner wordt door enerzijds een krimpend leerlingaantal in bijna alle regio's en anderzijds een toename van leraren door de economische crisis.
Bij ons is 30 voor GT-klassen ook geen uitzondering en K-klassen zitten tussen de 24 en de 30. Wat ik altijd heel frappant vind, is dat er geen duidelijke eisen gesteld zijn aan het inzetten van LWOO-gelden. Het lijkt me toch dat het verkleinen van de klassen een van de hoogste prioriteiten heeft, maar in de praktijk valt dat dus vies tegen. Waar het geld wel heengaat is mij een groot raadsel...quote:Op maandag 6 december 2010 22:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb in mijn 4T-klassen 30 leerlingen, en in mijn 4K-klas ook 30. Gelukkig zijn het leuke groepen, maar anders.. pff... ik heb nu al soms het gevoel dat ik ze niet alle 30 de aandacht kan geven die ik wil.. Men wil het zo, dus tja..
Zuur is dat. Misschien is het een 'hoax', dat ze nu heel hard roepen dat 'wij' eigenlijk helemaal niet zo hard nodig zijn omdat ze veel te bang zijn dat leraren eens een keer echt op hun strepen gaan staan...quote:Ja, ik werk in zo'n krimpregio en ik denk niet dat we aan gedwongen ontslagen zullen ontkomen. Beetje wrang als je steeds hoort dat er zo'n overschot is...
Ondanks dat ik niet zoveel lessen geef heb ik er wel zin in ja Moet wel veel doen, met name portfolio afronden, maar de gedachten dat ik gewoon thuis kan werken is wel even fijnquote:Op dinsdag 7 december 2010 19:09 schreef Hippos het volgende:
...pasje gevonden by the way
Ik smacht een beetje naar de kerstvakantie...jullie ook? Nog 1,5 week...even lekker uitrusten
Loopt het allemaal een beetje op de opleiding? Hebben jullie al een datum gekregen voor het assessment? .quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:20 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ondanks dat ik niet zoveel lessen geef heb ik er wel zin in ja Moet wel veel doen, met name portfolio afronden, maar de gedachten dat ik gewoon thuis kan werken is wel even fijn
Ja, op de opleiding gaat alles goed! Het assessment hebben ze veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Jullie moesten echt LIO-klaar zijn en wij hebben een "ontwikkel" assessment. We hebben nog geen exacte datum gekregen, maar op 3 januari moeten we onze portfolio opsturen naar onze begeleiders Iedereen is druk met het ontcijferen van de vakopdrachtquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Loopt het allemaal een beetje op de opleiding? Hebben jullie al een datum gekregen voor het assessment? .
Mooi . Succes! Gaat goed komen! Zorg dat je portfolio goed in elkaar zit en dan is de rest een eitje. Niet denken dat je er met een slecht portfolio en een goed praatje wel komen zult, want dan gaat het mis, zo heb ik gezien vorig jaar .quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:38 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ja, op de opleiding gaat alles goed! Het assessment hebben ze veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Jullie moesten echt LIO-klaar zijn en wij hebben een "ontwikkel" assessment. We hebben nog geen exacte datum gekregen, maar op 3 januari moeten we onze portfolio opsturen naar onze begeleiders Iedereen is druk met het ontcijferen van de vakopdracht
En de tentamens en werkstukken zijn appeltje eitje. Je had gelijk dat je daar niet zoveel tijd in hoeft te steken
Bedankt! En ik ga er zeker voor zorgen dat ik een goed portfolio kan aanleveren. Voordeel is wel dat de begeleider er een eerste blik op werpt en dat je daarna nog de tijd hebt om hem eventueel aan te passen. Dat is volgens mij dit jaar ook nieuwquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:46 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mooi . Succes! Gaat goed komen! Zorg dat je portfolio goed in elkaar zit en dan is de rest een eitje. Niet denken dat je er met een slecht portfolio en een goed praatje wel komen zult, want dan gaat het mis, zo heb ik gezien vorig jaar .
Heeft JN al een nieuw ICT-hulpje? .
Er wordt een hoop heisa gemaakt over het portfolio, maar uiteindelijk haalt vrijwel iedereen het (op een enkele dumbass na die er gewoon niks voor heeft gedaan), dus no worries .quote:Op dinsdag 7 december 2010 21:54 schreef Maraca het volgende:
[..]
Bedankt! En ik ga er zeker voor zorgen dat ik een goed portfolio kan aanleveren. Voordeel is wel dat de begeleider er een eerste blik op werpt en dat je daarna nog de tijd hebt om hem eventueel aan te passen. Dat is volgens mij dit jaar ook nieuw
Hij heeft een nieuw ICT-hulpje ja, maar tot nu toe doet JN het best goed alleen In het begin niet, maar nu staat alles gereed als we het lokaal binnenlopen. (alleen was hij maandag wat verslagen kwijt.. oeps!)
Ik heb hetzelfde. Oudergesprekjes zijn deze week, daar gaat ook weer wat tijd in zitten. Allerlei andere dingen die nog veel aandacht opeisen. En opeens is het kerstvakantie en dan komt de sneltrein met een klap tot stilstand.quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:56 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zit nog te zeer in de hectiek om de vakantie al naderbij te zien komen, het lijkt nog erg ver weg, maar het is natuurlijk zover voor je het weet .
Dat is al positief Laat je weten of ik het heb gehaaldquote:Op dinsdag 7 december 2010 21:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Er wordt een hoop heisa gemaakt over het portfolio, maar uiteindelijk haalt vrijwel iedereen het (op een enkele dumbass na die er gewoon niks voor heeft gedaan), dus no worries .
Leuk! .quote:Op woensdag 8 december 2010 09:42 schreef Liekje het volgende:
Jee, ik heb me aangemeld bij de VU en begin eind januari met de lerarenopleiding Nederlands. Zin in! En leuk om te lezen waar jullie mee te maken hebben in jullie klassen. Ben erg benieuwd naar mijn toekomstige stageschool.
het ging eerder over als je die uren verrekent met de werkelijk verwachtte taakuren het, tot de verbazing van veel docenten, over een jaar gemiddeld lager uitvalt dan de bedoeling is. er zijn nauwelijks docenten die dagelijks van half acht tot vijf op school zitten, bijvoorbeeld. De piekbelasting is zeer hoog, daar is geen ontkennen aan. maar als je van 8 tot 16 werkt dan zijn die anderhalf uur s avonds thuis, per dag, of een dagdeel in het weekend, niet meer dan te verwachten gezien het takenpakket.quote:Op zondag 5 december 2010 21:12 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Die man denkt zeker dat leraren 's avonds en in het weekend niet werken omdat hij dat zelf ook niet doet?
Geen collega die in de buurt woont en wat spullen langs kan brengen? .quote:Op vrijdag 10 december 2010 11:36 schreef kwakz0r het volgende:
telefoontje van de dokter. mag echt niet aan de slag voor de kerstvakantie. nu moet ik iets verzinnen om aan de leerlingen als werk te geven, maar alles is op school... shit... kans bestaat dat ik zelfs na de kerst nog te zwak ben... verdomme.
Ik heb op maandag 8 uur, dan ben ik van half 9 tot 16:00 uur aan het lesgeven. Dat is zo intensief dat ik, als ik maandag thuis ben, al helemaal leeg ben. En dan moet de week nog beginnen...quote:Op vrijdag 10 december 2010 07:57 schreef mane het volgende:
Op een kantoor werk je 8 of 9 uur, en dat kan ook heel vermoeiend zijn (ik heb dat ook gedaan), maar het is niet te vergelijken met 8 uur lesgeven. Acht uur op een dag lesgeven is ook voor ervaren docenten te veel. Maar als ik 8 uur heb lesgegeven ben ik wel 'al' om drie uur vrij.
ik zei ook niet dat de taakbelasting niet te zwaar is, maar het is dan op papier wel zo dat je die dag nog een dikke twee uur taakbelastbaar bent.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb op maandag 8 uur, dan ben ik van half 9 tot 16:00 uur aan het lesgeven. Dat is zo intensief dat ik, als ik maandag thuis ben, al helemaal leeg ben. En dan moet de week nog beginnen...
je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat, omdat het veel zwaarder is dan de uren aangeven, wat blijkt uit de praktische onhaalbaarheid, die hele taakuren niet als maat moeten worden genomen.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:34 schreef ShadyLane het volgende:
kwakzor, in het 'takenpakket' van de gemiddelde leraar in Europa zitten wekelijks 20 lesuren, aan klassen van rond de 20 leerlingen, en die klassen zien ze gemiddeld per week vaker dan hier, waardoor ze minder verschillende klassen en (veel) minder verschillende leerlingen (met bijbehorende ouders) hebben.
Dan kan zo'n schooldirecteur, en een onbevangen beginnende docente in zijn kielzog, wel zeggen dat de gemiddelde Nederlandse leraar niet de bedoelde 41,5 uur per week haalt, maar er is een verschil tussen 2 uur joggen of 2 uur sprinten. Lesgeven + voorbereiding, nabereiding en bijbehorende contacten is in Nederland gewoon superintensief. Er is een reden waarom in Nederland een 0,8-baan voor leraren de standaard is i.p.v. een 1,0-baan.
Er zijn banen waar 'recuperatietijd' is ingecalculeerd en wordt doorbetaald. Doen alsof dat voor het Nederlands leraarsberoep niet nodig is en erop wijzen dat de 41,5 uur niet gehaald worden betekent een ontkenning van een van de belangrijkste oorzaken van ons lerarentekort. Met een ontkenning van de oorzaken los je een probleem niet op.
Beterschap trouwens! Nieuw jaar, fitte nieuwe start (hopelijk).
helaas, se hebben geen extra exemplaren, die van mij zitten in mb kluis, en iedereen woont amsterdam if verder.quote:Op vrijdag 10 december 2010 12:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Geen collega die in de buurt woont en wat spullen langs kan brengen? .
Misschien ben ik te makkelijk, maar als je zo ziek bent dat er sprake van is dat je zelfs na de vakantie nog niet aan het werk kan, zou ik me om dit soort dingen dus helemaal niet druk maken. Eerst maar 'ns opknappen. Die kinderen redden zich ook wel als ze jouw bezielende leiding even moeten missen. Je collega's kunnen toch ook wel wat verzinnen om een klas aan het werk te zetten? En zo niet? Dan lezen ze maar 'ns een boek in de les, of je laat ze eens wat extra herhalen. Na de vakantie/als je weer terug bent, ga je dan wel weer kijken wat je gaat doen en hoe je gemiste stof weer in je programma propt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
helaas, se hebben geen extra exemplaren, die van mij zitten in mb kluis, en iedereen woont amsterdam if verder.
Ik geef op vrijdag 7 uur les in 5 verschillende vakken aan 5 verschillende klassen (allemaal vmbo bbl/kbl). Het 8e uur (ben de enige op de verdieping die dan nog les heeft...) heb ik zelfs nog een techniekklas die voor mijn uur allemaal praktische vakken gehad hebben. Echt heel tof.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik heb op maandag 8 uur, dan ben ik van half 9 tot 16:00 uur aan het lesgeven. Dat is zo intensief dat ik, als ik maandag thuis ben, al helemaal leeg ben. En dan moet de week nog beginnen...
Gelukkig heb je dan het vooruitzicht dat het bijna weekend is .quote:Op zondag 12 december 2010 00:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik geef op vrijdag 7 uur les in 5 verschillende vakken aan 5 verschillende klassen (allemaal vmbo bbl/kbl). Het 8e uur (ben de enige op de verdieping die dan nog les heeft...) heb ik zelfs nog een techniekklas die voor mijn uur allemaal praktische vakken gehad hebben. Echt heel tof.
Je hebt in het voortgezet onderwijs drie functieschalen: LB, LC en LD. Binnen elke functie heb je schalen: LB1, LB2...LB12 en bij LC ook (LC1, LC2) en bij LD ook. Uiteindelijk is elke functie 12 schalen lang (vanaf 2014). Het maximale salaris is in 2014 voor LB 3739 euro bruto, voor LC 4361 bruto en LD 4962 bruto. Vroeger bleven de meesten docenten in LB, was LC meestal wegelegd voor afdelingsleiders e.d. en had de directie LD. Tegenwoordig moeten veel meer docenten instromen in LC en ook in LD. Officieel moet ik als eerstegrader in 2014 in LD zitten, of dat gaat lukken is een tweede...quote:
op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:22 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens was laatst in het nieuws dat de scholen van een bepaald Haags bestuur al per 2011 alle bevoegde leraren in LC of LD gaan benoemen. (Klein addertje: er staat "op die scholen waar dat verantwoord mogelijk is", maar de intentie is in elk geval mooi).
Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?quote:Op maandag 27 december 2010 23:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.
zit ook nog lesgeven op hbo te overwegen... maar eerst maar eens die bevoegdheid halen.
In principe wel, daar wordt een school ook op afgerekend. Echter is het wel zo dat er geld moet zijn. Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde. Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.quote:Op woensdag 29 december 2010 00:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?
Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.
Uiteraard hangt LC af van je takenpakket, maar een aanzienlijk deel van de docenten die in LB zitten moeten (zoals mijn conrector het zei) doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?). Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.
Ga je je richten op ontwikkelingstaken die gedragen moeten worden op een hoger niveau, dan zit je op LC. Denk aan het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten, of de implementatie van een elektronische leeromgeving. Ontwikkelingen -> LC.
BP toch? Da's gek . Bij een presentatie op onze vestiging over de functiemix kregen we te zien dat er op jullie vestiging dit jaar 7 LD-functies open waren. Of verwar ik je nu met iemand anders hier? Sorry dan . Wij hadden zelf iets van 4 LC-plaatsen en 1 LD-plek.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
[..]
Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde.
Het zou fijn zijn als het je lukt . Ik vind het wel vrij ingewikkeld hoor, en voor een deel is het ook allemaal achterkamertjes- en vrindenpolitiek, volgens mij .quote:Op woensdag 29 december 2010 17:16 schreef Hippos het volgende:
Dan was het andersom; 0 LC functies en 6 LD functies; volgensmij heb je idd gelijk nu ik er harder over nadenk. Er waren in ieder geval 0 LC-functies ja, dat was wel jammer. Ik denk dat ik in 2012-2013 een kansje maak...maar we zien wel
Zie http://www.functiemix.minocw.nl.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:
[..]
doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?)
Ja, want de werkgevers willen die bepaling weer uit de CAO halen en ofschoon ik zou denken dat de bonden zich geen tweede HOS-debacle willen laten gebeuren zou toch niets me verbazen.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:
Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.
Een soort kennisspel doen ofzo? Een quiz bijvoorbeeld?quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:08 schreef jantjeschmit het volgende:
Morgen mijn laatste les op mijn stageschool. Ik ga mijn Lio-stage ergens anders lopen. Ik heb de leerlingen gezegd dat we iets leuks gaan doen deze les (wel iets met het onderwerp Economie), maar ik ben inspiratieloos. Iemand leuke ideetjes?
YW .quote:Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef jantjeschmit het volgende:
Je hebt me op een idee gebracht. Dank je!
Ik ben nu een paar keer mee geweest op werkweek. Dat duurt steeds van maandag tot vrijdag of van zondag tot vrijdag. Ik betaal daar niks voor: reis, overnachtingen en eten (ontbijt, lunch, diner) worden betaald. Ik krijg bovendien een (behoorlijke) toeslag (omdat je ook 's nachts en 's avonds werkt enzo, het is iets meer dan 400 euro netto).quote:Op maandag 17 januari 2011 19:55 schreef Naamah het volgende:
Hoe is het op jullie scholen geregeld met de kosten die docenten maken op buitenlandreizen? Ik bedoel dan de (steden)trips die leerlingen in vaak havo4/vwo5 maken. Betalen docenten een bijdrage voor de reis en eten? Wat wordt vergoed en wat niet?
Hier op school willen ze daar onderscheid in gaan maken tussen de reizen, omdat voor een reis nauwelijks begeleiding te vinden is. Heeft de hele discussie weer aangewakkerd over wat er wel en niet vergoed wordt en ben daarom wel benieuwd naar hoe het op andere scholen geregeld is.
Op zijn/haar stageplaats of in het weekend?quote:Op maandag 17 januari 2011 20:57 schreef DanseMacabre het volgende:
Over nakijken: Begeleiders van klasgenoten laten dat hun stagiairs doen, een klasgenoot heeft van elf tot vijf proefwerken nagekeken.
Nee, ik doe gewoon Zen. Want vorig jaar stortte ik rond nu zo'n beetje in. En dat gaan we dit jaar niet meer doen. Dus ik negeer alle deadlines en ben dus vanavond ook niet aan het werk.quote:
Dat meen je niet...quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien .
Dus krijg je een enorme piekbelasting als je bijv. 120 proefwerken in 2 dagen moet nakijken (stel, jouw vak wordt op woensdag getoetst en op vrijdag moeten de punten ingeleverd zijn), terwijl je normaal gesproken daar bijv. een week voor kon uittrekken en je werklast wat kon spreiden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:51 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week.
Moet elke leerling dan persé een PvA hebben? Dan ben je toch wel even een potje administratief bezig. Ik hou de punten van mijn leerlingen in de gaten, spreek met hen als dat nodig is. In de studielessen besteed ik aandacht aan zaken die eventueel binnen de klas spelen (problemen met bepaalde vakken of docenten, pesterijtjes, etc) en hun sectorkeuze. Ze weten dat ze altijd bij mij kunnen binnenlopen als ze me nodig hebben. Ik heb geen PvA voor élke leerling. Behálve leerlingen met een rugzakje, die moeten verplicht een handelingsplan in hun dossier hebben zitten.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is.
Dat heeft dan meer te maken met de instelling van die mentoren. Probleem is: iedereen wordt maar geacht om mentor te zijn, maar niet iedereen kán of wíl mentor zijn. Dus als je iemand die - met alle respect - de capaciteiten niet heeft, of het inlevingsvermogen of de wil om mentor te zijn, tóch mentor maakt, dan is dat vragen om problemen. Maar het gebeurt wel, helaas.quote:maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.'
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem. Als leerlingen moeite hebben met deze zaken stimuleer ik ze (maar vooral hun ouders) om (tijdelijk) op huiswerkklas te gaan. Wij hebben een organisatie huiswerkbegeleiding die binnen onze school na schooltijd aan de slag gaat met leerlingen. Ik maak nooit een plan van aanpak voor leerlingen.. Ja, in mijn hoofd en d.m.v. aantekeningen in mijn notitieboekje. . Meestal komt het in grote lijnen toch wel op hetzelfde neer: met leerling praten, met ouders praten, eventueel hulp aanbieden, de mogelijkheden doornemen, etc.quote:Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d.
Het is natuurlijk ook van groot belang dat RT en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, terugkoppeling geven aan mentoren en bijvoorbeeld op die vergadering aanwezig zijn. Maar beter is het om dit los van de vergaderingen te doen. RT blijft vaak een soort eilandje binnen de school, maar het is juist belangrijk om mentoren te betrekken. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die belangstelling als vanzelf vanuit mentoren komt. Die moet je meestal nadrukkelijk betrekken, voorlichting geven en expliciet vertellen wat hun rol in het geheel is. Het is niet perse onwil als wel onmacht en onwetendheid.quote:Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
Ik zou graag zien dat mentorgroepen maximaal 15-20 leerlingen groot waren. Mijn mentorgroep is nu 30 leerlingen, dat is gewoon veel te veel. Op havo heb je klassen van 34 leerlingen. Die leerlingen kun je toch nóóit de aandacht geven die ze verdienen?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:27 schreef mane het volgende:
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem.
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden. In het bedrijfsleven moet je ook gewoon de taken doen die je opgelegd worden. Niet zeuren, tjak! Probleem is dat we hier natuurlijk met jonge mensen te maken hebben, en een slechte of ongemotiveerde mentor kan meer kapot maken dan hij denkt.quote:Op woensdag 2 februari 2011 11:18 schreef ShadyLane het volgende:
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
Ik heb een hekel aan dat soort blabla. Als ik zie dat leerlingen slecht voor mijn vak staan en ik weet dat ze hun best doen, dan ga ik met zo'n leerling om tafel zitten en ga kijken waar ik kan helpen. Leerlingen die er met de pet naar gooien, het spijt me zeer, maar daar ga ik geen tijd in steken. Leerlingen weten bij mij: als je goed je best doet, maar het lukt niet - dan help ik je.quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:23 schreef Hippos het volgende:
Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
Dat hoor ik ook zo vaak bij vergaderingen: "hij moet gewoon beter opletten in de les". Soms denk ik dan wel eens (als advocaat van de duivel): "Maak jij je les dan wat interessanter".quote:En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben.
Nu vraag ik de collega's gericht op de man af wat we kunnen doen. Dat werkt veel effectiever en ik krijg ook de informatie die ik hebben wil. Oeverloos gezwam maak ik korte metten mee.quote:Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief.
- iedereen een 10 geven die meetelt als een SO'tje, en elke keer dat het huiswerk niet af is (of gekletst wordt zonder reden) gaat er een punt van af. Einde van de periode telt het punt (dat overgebleven is) mee voor het rapport. Beetje brugklasmethode, maar kan ook werken in leerjaar 4.quote:Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
Die zorgen dat hun taakuren al vol zitten met andere klussen die minder tijdrovend zijn, en dan kunnen ze het mentoraat weigeren met het argument: "ik zit al vol". Sommigen lijken er een sport van te maken niet zozeer voor interessante/voldoening gevende taken te kiezen als wel voor die dingen waarbij je je er het makkelijkst vanaf kunt maken .quote:Op woensdag 2 februari 2011 17:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden.
Huiswerkklas of huiswerkbegeleiding? Staan haar ouders daar open voor? Kan heel goed werken voor leerlingen die moeite hebben met discipline en structuur.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:13 schreef ShadyLane het volgende:
Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
Het ziet er naar uit dat het voor de rest van het schooljaar is, en ik kan geen andere taken laten vallen. Overigens waren de klassen zo blij dat ze nu les krijgen van mij (de collega die is weggevallen, is dat niet voor niets zeg maar...), dat ik in één van de klassen met een staande ovatie ben onthaald. Ik heb de eerste lessen heel wat geklaag over mijn voorganger moeten pareren, heel vermoeiend vind ik dat...quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
Inderdaad. Maar als hij al zo met afspraken met collega's om gaat, hoe zou dat dan in de klas gaan? Mja, meestal hebben die kantjes-er-af-lopers zich helemaal bij de directie ingelikt, zodat ze met veel dingen weg kunnen komen en de directie denkt dat die persoon echt helemaal geweldig is.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis. Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
Dank!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)
Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg . En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.
Succes!
Zo, deze plemp ik ook ff hier neer. Het zit me tot hierquote:Op woensdag 16 februari 2011 17:58 schreef Jojoortje het volgende:
Het doet me trouwens wel verdriet wat er nu allemaal in het onderwijs gaat gebeuren. Klassen die ze samenvoegen, puur vanwege het geld. We krijgen volgend jaar een groep 5 van 34 leerlingen met al die zorgkinderen er in Het is echt te triest voor woorden.
Het is misschien heel erg wat ik zeg, maar laten we ons eens focussen op die bovengemiddelde en gemiddelde leerlingen, want die kun je echt wat niveaus omhoog brengen. Dat soort leerlingen dragen de maatschappij in de toekomst. De zwakkere leerlingen (waar nu bijna al je aandacht naar uit gaat) kan qua niveau wel omhoog gaan, maar tergend langzaam en met bijles, rugzakje en bij elke les extra instructie.
Het onderwijs wordt zo ontzettend slecht en niemand die er wat tegen doet. Zuur.
Zo vind ik ook dat men in het onderwijs gerust ontslagen mag worden. Collega's die het ontzettend slecht doen, worden meestal naar een andere school gestuurd, want hier mogen ze die niet ontslaan. Dit gaat ten koste van goede leerkrachten die nergens een vast contract krijgen, want dat mogen ze niet geven i.v.m. de bezuinigen.
Er staan inderdaad nog weleens nuttige tips en artikelen in.quote:Op donderdag 24 februari 2011 23:36 schreef Naamah het volgende:
Oh, zou ik best leuk vinden! Heb als beginner nog veel te leren en tijdschriften zijn altijd fijn
Ik heb de afgelopen week vakantie gehad. Dit jaar loopt het heel vreemd door carnaval.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:32 schreef Naamah het volgende:
Hebben jullie deze week vakantie? Apart. Ik dacht dat de officiële vakantie afgelopen week was en dat op de plekken waar carnaval gevierd wordt, ze de week na komende week vakantie hebben. Hoe zit het dan met scholen die komende week vakantie hebben?
Als ik dit zo lees zou ik haast denken dat we collega's zijn, bij ons is het precies hetzelfde.quote:Op woensdag 9 maart 2011 12:45 schreef ShadyLane het volgende:
Ik snap dat het voor jouzelf 'n vervelend dilemma oplevert, Razztwizzle, maar ik zou wensen dat jouw schoolleiding de mijne was. Bij ons hebben mensen de meest vergaande 'verworven rechten' (met een fulltime baan op 4 dagen ingeroosterd worden, met meer dan 0,6 FTE op 3 dagen ingeroosterd worden, standaard het eerste lesuur vrij), die hebben ze jaar na jaar en dat heeft natuurlijk z'n impact op de roosters van de rest. Ze zouden daar weleens wat zakelijker in mogen worden.
Bij ons op school doen we die stage al een aantal jaar. Mijn ervaring is dat de leerlingen vaak behoorlijk enthousiast en betrokken zijn, alleen maakt degene die het bij ons op school coördineert er een beetje een puinhoop van.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 13:52 schreef mane het volgende:
Ik ga de maatschappelijke stage opzetten op mijn school. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Hier lijkt mij geen speld tussen te krijgen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:04 schreef mane het volgende:
Ik hanteer zelf het principe dat je een lokaal achterlaat zoals het eruit zag toen je binnenkwam.
Ik heb het gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ik maar begrip moet hebben dat hij de opstelling anders wil: een soort van geven en nemen in zijn ogen? Dus ja, hij doet er wel moeilijk over. Maar ik heb ook geen zin om er een halszaak van te maken natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:14 schreef Hippos het volgende:
Gewoon even vragen, lijkt me toch logisch dat die collega daar niet moeilijk over gaat doen?
Misschien kun je aan het idee aan hem voorleggen om de opstelling door de leerlingen die hij dat uur heeft te laten veranderen? Dan heeft ie er zelf geen werk aan en het is binnen 30 seconden gebeurd.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 22:31 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb het gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ik maar begrip moet hebben dat hij de opstelling anders wil: een soort van geven en nemen in zijn ogen? Dus ja, hij doet er wel moeilijk over. Maar ik heb ook geen zin om er een halszaak van te maken natuurlijk.
Volgens mij gaat het bij zulke figuren niet om de hoeveelheid moeite, maar om het egoisme en eigenwijsheid van de collega. Ik heb ook iets teveel van die collega's.quote:Op zondag 20 maart 2011 14:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een zeikerd... Hoeveel moeite kost het nu om die leerlingen even de bankjes recht te laten zetten?
ja, daar ga ik ook heen! leuk! (t is verplicht bij ons, verslag ervan moet in je dossier)quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:21 schreef DevilsAndDust het volgende:
Kwak, ga je ook naar de landelijke LiO-dag in Nijmegen?
quote:Op vrijdag 11 maart 2011 10:21 schreef DevilsAndDust het volgende:
Kwak, ga je ook naar de landelijke LiO-dag in Nijmegen?
Grappig, ik ga ook! Misschien moeten we een docententopic minimeet gaan houdenquote:Op zondag 20 maart 2011 16:38 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, daar ga ik ook heen! leuk! (t is verplicht bij ons, verslag ervan moet in je dossier)
dan zie ik je misshcien nog wel!
Ik heb het idee dat het stiekem een orde probleempje is. Heb al vaker geruchten gehoord dat het bij die collega niet zo lekker gaat op dit gebied. Vandaar ook, denk ik, dat hij een groepjesopstelling niets vindt. En het misschien ook lastig vindt de leerlingen op te dragen de bankjes weer goed te zetten?quote:Op zondag 20 maart 2011 16:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, die gedachte speelde ook al in mijn achterhoofd, JD. Vooral omdat hij zegt dat er begrip getoond moet worden als hij de bankjes anders wil neerzetten.
Vierjarige opleiding of ga je de kopopleiding doen? .quote:Op zondag 20 maart 2011 15:26 schreef ArnosL het volgende:
Ik meld me ook even hier, ik wil na de zomer beginnen aan de lerarenopleiding economie in Zwolle
Jij hebt gelijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:04 schreef mane het volgende:
Even een klein ergernisje hier spuien en kijken wat de meningen zijn..
Samen met een andere collega geef ik bijna al mijn uren in ons vaklokaal. Af en toe zit ik er niet, als hij er zit bijvoorbeeld omdat hij de 'oudste rechten' heeft (tja, zo werkt dat he). Wel heel lekker dat ik tweederde van mijn uren in een vast lokaal zit, dus ik klaag absoluut niet.
Wij vinden het allebei prettig om de tafels in groepjes te hebben. Dus is dat de vaste opstelling in het betreffende lokaal. Nu zit er op donderdagmiddag een andere collega 1 uur in het lokaal. Dat is vooral omdat 'ons' lokaal een beamer heeft, en dat kan wel handig zijn. Die collega verandert de groepjesopstelling in rijtjes. Dat heeft die collega liever. Dat kan natuurlijk. Ik kom elke keer op vrijdagochtend in het lokaal en dan staan de stoelen en tafels echter nog in de rijtjesopstelling.
Gevoelsmatig vind ik dat die collega zelf aan het einde van de les met zijn leerlingen de banken weer terug moet zetten in groepjes. Ik hanteer zelf het principe dat je een lokaal achterlaat zoals het eruit zag toen je binnenkwam. De collega vind dat echter niet nodig (ik heb het aan hem voorgelegd en zijn reactie was dat ik me maar moest aanpassen aan het feit dat hij de banken niet in groepjes wil hebben). Geen halszaak verder, en ook geen Groot Leed, maar volgens mij wel typisch onderwijsgedoe.
ach joh, ik ga mn hoofd er niet over breken hoor. als iedereen de werkvorm al kent dan is dat jammer, misschien doe ik er wel weer iets heel anders mee dan een ander. of niet. soit.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:16 schreef Naamah het volgende:
Ik kan echt niks verzinnen voor die goede praktijkenmarkt. Althans, niet iets dat niet iedereen al kent. Echt hoor, hartstikke leuk zo'n Lio-dag, maar nu kan ik hier weer het hele weekend m'n hersens over breken en ik moet al zoveel duizend andere dingen.
meestal niet, tenzij je zij-instromer bent. dan betalen ze je opleiding, maar je krijgt alsnog alleen de uren betaald dat je werkt.quote:Op donderdag 24 maart 2011 18:51 schreef ErikT het volgende:
[..]
Jij hebt gelijk.
Vraagje: zijn hier mensen die weten of het gebruikelijk is dat een school geld beschikbaar heeft voor opleidingen? Dus dat je bv een voltijd contract krijgt waarvan je 1 dag per week op de universiteit doorbrengt om een extra bevoegdheid te halen?
Je hebt ook gelijk, ik denk ook veel te moeilijk. Ik neem gewoon een werkblad mee dat ik voor een van mijn lessen gemaakt heb, niks hoogstaands, maar de kinders hebben er 30 minuten keihard aan zitten werken. Ben overigens februaristarter, dus eigenlijk hoef ik niet eens, maar om met niks aan te komen vind ik ook zo stom.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ach joh, ik ga mn hoofd er niet over breken hoor. als iedereen de werkvorm al kent dan is dat jammer, misschien doe ik er wel weer iets heel anders mee dan een ander. of niet. soit.
Het gaat om een tweede bevoegdheid bij mij. Bij bedrijven is het niet zo vreemd om opleidingen voor werknemers te betalen, dus ik vroeg me af hoe dat in het onderwijs zit.quote:Op donderdag 24 maart 2011 19:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
meestal niet, tenzij je zij-instromer bent. dan betalen ze je opleiding, maar je krijgt alsnog alleen de uren betaald dat je werkt.
als je gewoon de master doet, evt met een maximaal halve baan, krijg je wel stufi nog een jaar, als je nog binnen je tien-jaren termijn zit, incl. ov kaart enzo. anders kun je de lerarenbeurs gebruiken, die is iets van 3500 euro per jaar, ineens uitgekeerd. en je studiekosten zijn aftrekbaar natuurlijk.
tsja, het ligt eraan hoe rijk de school isquote:Op donderdag 24 maart 2011 20:21 schreef ErikT het volgende:
[..]
Het gaat om een tweede bevoegdheid bij mij. Bij bedrijven is het niet zo vreemd om opleidingen voor werknemers te betalen, dus ik vroeg me af hoe dat in het onderwijs zit.
Misschien dat het via de lerarenbeurs kan?quote:Op donderdag 24 maart 2011 20:21 schreef ErikT het volgende:
[..]
Het gaat om een tweede bevoegdheid bij mij. Bij bedrijven is het niet zo vreemd om opleidingen voor werknemers te betalen, dus ik vroeg me af hoe dat in het onderwijs zit.
Ik vind het echt heel goed klinken. Tot mijn schaamte moet ik echter bekennen dat examentrainen bij mij vooral een kwestie is van Heel Veel Doen: veel teksten maken, veel samenvattingen schrijven. Ik help de leerlingen daar natuurlijk wel bij en ik kijk alles na + plak er een cijfer op, maar daar houdt het wel mee op. Nu ben ik wel al in december begonnen met de examentraining en in het begin heb ik ze natuurlijk wel meer aan het handje genomen.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:18 schreef Hippos het volgende:
Iemand ervaringen met examentrainingen? Ik mag 2 groepjes van 11-12 leerlingen (4M) de komende weken begeleiden. Ik dacht zelf dat het natuurlijk vooral moet gaan om hoe je als leerling een examenvraag oplost, niet zozeer 'goed' of 'fout.' In onze toetsen zitten veel examenvragen maar ik merk toch dat ze daar moeite mee hebben. Ik dacht aan een opzetje zoals dit, maar misschien hebben jullie ook nog ideeën (ik ben er veel tegengekomen)
IK heb 8 examenonderwerpen en 4-5 bijeenkomsten, dus per bijeenkomst van 2 uur behandel ik 2 onderwerpen. Ik maak groepjes van 3 leerlingen waarbij ze in een groepje 15 examenvragen maken over een bepaald onderwerp. Op het mavo examen worden veel reproductievragen gesteld. Om te voorkomen dat leerlingen snel vastlopen omdat ze het niet weten ("heb ik nog niet geleerd...weet ik nog niet!") mogen ze hun boeken erbij gebruiken, komen ze er ook meteen achter waar hun gebrek aan kennis zit. Na 20 minuten moet elk groepje hun antwoorden op het bord schrijven.
Daarna kijken we als groep alle antwoorden na met het antwoordmodel geprojecteerd op het scherm. Zo verdient de ene groep bijvoorbeeld 20 punten, andere groep 16 punten enz. Elk groepslid krijgt die punten en bij de volgende bijeenkomst mix ik de groepjes weer. Zo ontstaat er een klein 'competitiegevoel' maar is het ook veilig, haal je weinig punten dan kun je zeggen dat het aan de groep(sleden) lag.
Aardig idee? Meer ideeën?
Ja, lijkt me prima. Enige punt is misschien dat ze zich op deze manier nog enigszins veilig binnen een groep kunnen voelen, terwijl ze het op het examen toch echt alleen moeten doen (dat benadruk ik zelf altijd ). Ik zou het dus individueel houden. Bij het bespreken van de vragen kun je even goed opletten waar de meeste leerlingen de fout in gaan. Meestal struikelen ze toch over dezelfde soort vragen/onderwerpen. Daar kun je dan wat extra uitleg over geven, en extra oefenvragen. Het is een beetje de kunst zo efficient mogelijk te werk te gaan, denk ik.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 12:18 schreef Hippos het volgende:
Iemand ervaringen met examentrainingen? Ik mag 2 groepjes van 11-12 leerlingen (4M) de komende weken begeleiden. Ik dacht zelf dat het natuurlijk vooral moet gaan om hoe je als leerling een examenvraag oplost, niet zozeer 'goed' of 'fout.' In onze toetsen zitten veel examenvragen maar ik merk toch dat ze daar moeite mee hebben. Ik dacht aan een opzetje zoals dit, maar misschien hebben jullie ook nog ideeën (ik ben er veel tegengekomen)
IK heb 8 examenonderwerpen en 4-5 bijeenkomsten, dus per bijeenkomst van 2 uur behandel ik 2 onderwerpen. Ik maak groepjes van 3 leerlingen waarbij ze in een groepje 15 examenvragen maken over een bepaald onderwerp. Op het mavo examen worden veel reproductievragen gesteld. Om te voorkomen dat leerlingen snel vastlopen omdat ze het niet weten ("heb ik nog niet geleerd...weet ik nog niet!") mogen ze hun boeken erbij gebruiken, komen ze er ook meteen achter waar hun gebrek aan kennis zit. Na 20 minuten moet elk groepje hun antwoorden op het bord schrijven.
Daarna kijken we als groep alle antwoorden na met het antwoordmodel geprojecteerd op het scherm. Zo verdient de ene groep bijvoorbeeld 20 punten, andere groep 16 punten enz. Elk groepslid krijgt die punten en bij de volgende bijeenkomst mix ik de groepjes weer. Zo ontstaat er een klein 'competitiegevoel' maar is het ook veilig, haal je weinig punten dan kun je zeggen dat het aan de groep(sleden) lag.
Aardig idee? Meer ideeën?
Daar heb je gelijk in, dan moet er idd iets aan het twitteren gebeuren.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:11 schreef mane het volgende:
Roddelen gebeurt altijd, maar boosaardige dingen schrijven en die voor de hele wereld zichtbaar rondtwitteren is van een andere orde.
Je kunt toch ook een middenweg gebruiken? Ik neem ook de telefoon niet meteen in. Ik zeg dat ze de telefoon moeten weg doen. 9 van de 10 gebeurt dat dan ook. Belangrijk is dat ze in de gaten hebben dat je het ziet. Al is het maar een kleine opmerking als: "Je Hyvesvriendjes zijn er ná de les ook nog wel, hoor". Maar wél laten merken dat je het ziet. Dan hoef je echt niet - in mijn ogen - meteen de telefoon in te nemen.quote:Op zondag 27 maart 2011 08:50 schreef kwakz0r het volgende:
negeren is ook een optie, en nooit meer een telefoon die ik voorbij zie komen níet innemen. altijd meteen innemen, en tot 16 uur bij de administratie leggen. bah.
Inderdaad, dit is een schoolbrede issue.quote:Op zondag 27 maart 2011 12:07 schreef mane het volgende:
Hee, da's vervelend. Ik denk dat je dit niet in je eentje moet gaan oplossen, maar in samenwerking met een mentor en een afdelingshoofd.
Veel leuker is om de leerling zélf naar huis te laten bellen (in bijzijn van teamleider/mentor/docent) en hem zélf uit te laten leggen wat er gebeurd is! "Uh, mam? Ik moet je wat .. uhm. vertellen..".quote:Ik ben zelf van mening dat dit internetgedrag in mentorlessen en met ouders besproken dient te worden. Wel vind ik dat de mentor de ouders van betreffende leerling moet bellen en gewoon een gesprek moet aangaan over de vraag of die ouders eigenlijk wel weten wat hun kind op internet neerzet.
tsja, dat doe ik nu, maar dan gaan ze dus door op de momenten dat ik het níet zie, e die zijn er nogal in deze chaosklas waar ik me niet echt in red...quote:Op zondag 27 maart 2011 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Je kunt toch ook een middenweg gebruiken? Ik neem ook de telefoon niet meteen in. Ik zeg dat ze de telefoon moeten weg doen. 9 van de 10 gebeurt dat dan ook. Belangrijk is dat ze in de gaten hebben dat je het ziet. Al is het maar een kleine opmerking als: "Je Hyvesvriendjes zijn er ná de les ook nog wel, hoor". Maar wél laten merken dat je het ziet. Dan hoef je echt niet - in mijn ogen - meteen de telefoon in te nemen.
Ik las in "Schooljournaal" van CNV dat Pierre Wind (TV-kok die ook lesgeeft op MBO) mobieltjes inneemt en in de friteuse gooit. Dat vind ik dan ook weer een beetje teveel van het goeie.
[..]
Inderdaad, dit is een schoolbreede issue.
[..]
Veel leuker is om de leerling zélf naar huis te laten bellen (in bijzijn van teamleider/mentor/docent) en hem zélf uit te laten leggen wat er gebeurd is! "Uh, mam? Ik moet je wat .. uhm. vertellen..".
Is het probleem dan niet breder?quote:Op zondag 27 maart 2011 17:37 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
tsja, dat doe ik nu, maar dan gaan ze dus door op de momenten dat ik het níet zie, e die zijn er nogal in deze chaosklas waar ik me niet echt in red...
ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.quote:Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Is het probleem dan niet breder?
Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?quote:Op zondag 27 maart 2011 23:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.
tsja, er is vergaderd, er zijn afspraken, die waren niet werkbaar voor de collega's (je kunt niet élke dag met nablijvers zitten, zeker als je een kleine aanstelling hebt). ze zijn dagen geschorst geweest, er is contact met ouders geweest (gesprek met schoolleiding, mentor, kind en ouders), er zijn brieven gestuurd met het advies om alvast een andere school te zoeken, etc. etc. etc. maar het blijft een los-zand klas met veel aggressiviteit en kinderen die overal lak aan hebben. aan straf, aan complimenten, aan hun docenten, hun ouders en hun klasgenoten. die kern trekt de rest mee...quote:Op maandag 28 maart 2011 15:05 schreef mane het volgende:
[..]
Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?
Als ik bij een collega zit tijdens het mondeling, vraag ik vaak even hoe diegene het hebben wil. Het systeem met plussen en minnen van Razztwizzle gebruik ik ook wel, en dat werkt heel handig. Nadeel daarvan is dat je wel op alle vragen die gesteld worden zelf ook het antwoord moet weten (en mijn ervaring is dat dat bij een literatuurmondeling niet altijd gaat: ik heb wel heel erg veel, maar niet alles gelezen, natuurlijk). Tijdens mondelingen bij ons op school, vertellen we niet bij iedere vraag of het antwoord klopt of niet, dus daar kun je dan ook niet op wachten ofzo.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 15:25 schreef Liekje het volgende:
Hallo!
Even een vraagje aan de docenten Nederlands... ik loop sinds februari stage en morgen ben ik bijzitter bij de mondelinge examens literatuur. Mijn begeleider vroeg me of ik wilde nadenken over een handige manier om aantekeningen te maken tijdens de mondelingen. Ik vind het lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe de mondelingen gaan en op google is niet zoveel te vinden. Zijn er mensen met meer ervaring die me bijvoorbeeld kunnen vertellen welke criteria belangrijk zijn bij de beoordeling van de mondelingen en hoe je het makkelijkst en snelst aantekeningen kunt maken?
Ik krijg tegenwoordig af en toe toetsen binnen via een mailinglijst van docenten in mijn vak, en stuur de mijne ook altijd in. Ons examenonderwerp is elk jaar anders, dus je moet elk jaar drie (in het gunstigste geval, in de praktijk worden het er doorgaans meer vanwege inhalers en herkansers) tentamens-op-niveau maken. Het is echt heerlijk om dan uit andermans toetsen wat te kunnen knippen en plakken.quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Flink bij collega's rondvragen wat zij hebben heeft mij ook geholpen, ik heb lieve collega's die mij hele pakketten met vragen en samenvattingen hebben gegeven die ik mocht kopiëren.
Haha, dat is zo asociaal dat het bijna grappig is.quote:Op woensdag 30 maart 2011 22:39 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb trouwens één collega die niks deelt, want "ze stopt niet zomaar haar hart en ziel in alle opdrachten en toetsen" maar die krijgt dan ook niks van mij.
Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 1 april 2011 12:17 schreef merry77 het volgende:
Wie heeft er nog goede tips om de les te beginnen en het stil te krijgen als je met je uitleg wil beginnen?
Ben een rustig persoon, dus moet wel aansluiten bij mijn gedrag.
Zo pak ik het ook wel aan. Soms gaan ze zichzelf corrigerenquote:Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.
Succes!
Wel eens geprobeerd? Misschien corrigeren ze elkaar wel, wat Maraca ook zegt.quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:24 schreef merry77 het volgende:
Het zijn twee 3havo klassen. Als ik ga wachten totdat het stil is kan ik de hele les wachten.
Dit is ook mijn manier. Maar goed, deze manier moet bij je passen en het werkt ook niet altijd bij alle klassen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.
Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.
Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 14:26 schreef ErikT het volgende:
[..]
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |