abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 november 2010 @ 21:24:15 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88879488
Deel 22 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.

Aan het einde van het vorige deel hadden we het over lesbezoeken in het kader van beoordelings- en functioneringsgesprekken.
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:18:03 #2
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882003
:W Ik meld me ook weer eens!

Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:22:59 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88882244
Welkom terug :W
Dat is wel heftig he, vijf vakken :o Wat zijn dat dan voor vakken?
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:24:23 #4
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882328
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom terug :W
Dat is wel heftig he, vijf vakken :o Wat zijn dat dan voor vakken?
Engels, Nederlands, Praktische Sector Orientatie Nederlands, Taal, Rekenen...
  donderdag 18 november 2010 @ 22:28:31 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88882538
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:32:37 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_88882736
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
PSO heb ik zelf ook gegeven, was op zich wel interessant. Wel een variatie aan vakken, kan me voorstellen dat dat heftig is..
Dit wel anders dan PSO. Dit is Nederlands gericht op de sectoren, a.d.h.v. de methode 'Nederlands in uitvoering'. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van...
  donderdag 18 november 2010 @ 23:21:01 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88884783
Oh okee. Het PSO was ik gaf was meer een oriëntatie op de sectoren, maar niet vanuit een specifiek vak.
.
  vrijdag 19 november 2010 @ 08:05:22 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88890733
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:18 schreef TheSilentEnigma het volgende:
:W Ik meld me ook weer eens!

Dit jaar drukker dan ooit met 5 (!) verschillende vakken. Ik heb pas uit één methode eerder gewerkt, dus ik word helemaal ramgek van al het voorbereidende werk.
Ik werk dit jaar ook met een nieuwe methode, dus ik heb ook veel voorbereidingswerk. Maar flink wat back-ups maken want het is niet tof als ik dat volgend jaar allemaal weer kan doen! :% .
Niet meer actief op Fok!
pi_88900995
Ik zie door de bomen het bos weer een beetje. :) .

Lesbezoek blijft toch een beetje spannend. Vorige week had ik een nieuwe collega op bezoek die gewoon eens wilde kijken hoe het bij mij in de les is met een stel vijfdeklassers. Bij de nabespreking is het toch aardig om te zien welke zaken haar opvielen aan de les. Als je achter in de klas meekijkt, ervaar je het allemaal heel anders en dat is altijd interessant om te horen.

We hadden daarop aansluitend ook een goed gesprek over verschillende soorten lessen en wat je aan 'ruis' toelaat onder welke omstandigheden. De les die zij bijwoonde, was een les maatschappijleer, een eerste les van een nieuwe periode. Het doel was de leerlingen te prikkelen voor het onderwerp: in vogelvlucht wilde ik ze, aan de hand van fragmenten van televisie, kennis laten nemen van de uiteenlopende standpunten die leven bij dat onderwerp. Tussendoor liet ik ze hun eigen reactie opschrijven en lichtte ik soms wat toe.

Dat prikkelen lukte heel goed, de leerlingen waren zo enthousiast dat ze onderling ook al discussietjes gingen voeren. Soms kapte ik dat af, maar vaak liet ik ze een beetje omdat het doel van de les immers was ze te prikkelen. Bij een ander soort les zou ik dat niet toelaten, i.v.m. de concentratie e.d. Die afwegingen maak je eigenlijk onbewust, maar door er bewust over te praten besef je dat je als docent voortdurend afwegingen maakt en dat alles in het teken staat van het lesdoel: zolang die voor jezelf ook duidelijk is, weet je wat je van de leerlingen wilt/niet wilt.

Leuke gesprekken zijn dat. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_88938301
Ik heb een stageplek. *O*
En een hele leuke ook nog, mijn stagebegeleider is heel aardig en staat heel erg open voor wat ik wil leren.
pi_89013276
* susannetilburg meldt zich
  dinsdag 23 november 2010 @ 18:55:41 #12
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_89061964
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven *O* .
Ik was gisteren (avond en nacht }:| ) al bloednerveus, maar gek genoeg was dat vandaag wel gereduceerd naar een gezonde spanning vooraf.
Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten. Ik had wel een hele droge mond haha, nou ja, ik vond het in ieder geval leuk.
Volgende week mag ik weer een lesje doen, en dan is het echt helemaal van mezelf (vandaag gaf ik een les met als basis de aantekeningen van mijn begeleider, op zich ook wel fijn hoor!).
klerkje
  dinsdag 23 november 2010 @ 22:14:28 #13
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89072793
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 18:55 schreef Spiegelei het volgende:
Ik meld me ook weer, en ik moet gewoon even zeggen dat ik vandaag mijn eerste les heb gegeven *O* .
Gefeliciteerd! ;)

quote:
Van te voren dacht ik dat ik tijd over zou hebben, maar al met al heb ik het hele lesuur nodig gehad, maar heb ik wel alles gedaan wat ik wilde doen, zonder te haasten.
Dat is wel fijn ja, als je je niet hoeft te haasten. En tijd over hebben is geen probleem, je moet alleen denken: wat ga ik doen áls ik tijd over heb? :P

quote:
ik vond het in ieder geval leuk.
Dat is het belangrijkste!
.
pi_89088189
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen :)

Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
  woensdag 24 november 2010 @ 16:19:24 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89098940
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat.
Elke docent heeft natuurlijk z'n eigen manier van lesgeven.

quote:
Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling)..
Of de klas is jullie tegen elkaar aan het uitspelen. Waaruit blijkt bijvoorbeeld dat ze de pik op die leerlingen heeft? Heb je het zelf gemerkt? Ik zou daar wel even mee oppassen.

Want straks doe je verkeerde uitspraken, of de klas denkt dat je "hun kant" kiest, en dan zeggen ze, waar je collega bij is: "Oh, weet u, zij vond u ook racistisch". Dan sta je er wel mooi bij, denk ik....

[ Bericht 5% gewijzigd door Baba-O-Riley op 24-11-2010 16:48:33 ]
.
pi_89099469
Ik zou inderdaad niet te snel conclusies trekken. En niet meegaan in de gevoelens/interpretatie van de leerlingen. Blijf daar boven staan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 24 november 2010 @ 17:07:09 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89101056
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 11:46 schreef susannetilburg het volgende:
Ik kan ook melden dat ik eindelijk een klas tot mijn beschikking heb. Ze zijn druk, chaotisch en de dienstdoend docent wil 100% stilte, iets dat mij niet aanstaat. Maar goed, over een paar weken is ze weg uit mijn lessen en dan kan ik mijn eigen ding doen :)

Met klas gepraat trouwens toen ze even weg was.. Ze vinden haar heel vervelend en racistisch (ze heeft de pik op een Turkse en Afrikaanse leerling).. Ik ga proberen deze klas zo snel mogelijk onder mijn hoede te nemen, want er hangt gewoon een sfeer van onveiligheid. Leerlingen zijn bang en reageren dat af door druk te doen. Het gevoel van vertrouwen moet omhoog!
Ik vind dit niet echt een leuke post om te lezen. Kan er niet echt de vinger op leggen, maar het komt heel erg over als 'ik zal het allemaal wel even beter doen dan de oude rot in het vak'.

Verder eens met baba en mane. Oppassen. Ik weet inmiddels dat leerlingen nogal kunnen exaggereren.
Niet meer actief op Fok!
pi_89104504
Docente spreekt (tegen collega's) over 'die ene Turk uit die klas', refereert aan hen in termen van 'dom', 'achterlijk en irritant' en dat soort dingen. In de klas zijn zij de enige twee die constant gecorrigeerd worden. Maar dit houd ik natuurlijk wel voor me, duh..

Ik hoop gewoon een nieuwe start te kunnen maken met deze klas. Oren en ogen open houden en zo snel mogelijk vertrouwen krijgen zodat we met de examenvoorbereidingen kunnen beginnen!
pi_89120336
Dat laatste lijkt me een mooi doel :). Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.

Wij hebben deze week rapportvergaderingen en pffffff.... het komt bijna altijd neer op 'op de lange baan schuiven': "hij krijgt binnenkort huiswerkbegeleiding/er komt begeleiding in de thuissituatie/hij gaat met z'n drie bijbaantjes stoppen en hopelijk gaat dat effect hebben". Om dan vervolgens in maart te constateren dat het niet heeft geholpen en dan is het te laat. Wanneer iemand dat aankaart is het (op zich terecht): "tja, maar we willen het wel even de kans geven".

Het systeem van 3x per jaar vergaderingen is gewoon niet goed, denk ik. Het is nu nog te vroeg voor ingrijpende actie, en bij de volgende vergadering te laat. Beter zou zijn een fanatieke mentor die frequent overleg heeft met teamleider en/of team, en afschaffing van dit viermaandelijks ritueel.

Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik heb vandaag meerdere keren gedacht: "neem dan geen kinderen zeg".

Negatief verhaal dit, dat besef ik, maar het is nog wel dolle pret op het werk hoor :). Alleen die thuissituaties, ik kan er soms met m'n pet niet bij.
  woensdag 24 november 2010 @ 23:27:50 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89120657
quote:
1s.gif Op woensdag 24 november 2010 23:18 schreef ShadyLane het volgende:
Dat laatste lijkt me een mooi doel :). Ik zou het 'vertrouwen krijgen' inderdaad op alle manieren doen, BEHALVE door in te gaan op hun klachten over de andere lerares. Met de klas negatief gaan praten over iemand zodra die even weg is geeft niet de sfeer van veiligheid die je juist graag wilt creeren.
Inderdaad.

quote:
Nog deprimerender aan rapportvergaderingen vind ik de waardeloze thuissituaties die dan aan het licht komen. Ik kan er soms met m'n pet niet bij.
Ja, ik heb vaak hetzelfde gevoel. Ik ben mezelf aan het leren om me hier voor af te gaan sluiten, want ik ken mezelf. Ik ga daar teveel over nadenken. Klinkt misschien hard, maar ik kan de problemen toch niet voor die kinderen oplossen. Ik kan alleen een luisterend oor bieden en het duwtje in de goeie richting geven. Maar 't grijpt wel aan.
.
pi_89120773
En dan zijn er, naast de leerlingen die er begrijpelijkerwijs slechtere cijfers door gaan halen of ander gedrag gaan vertonen, ook een stel aan wie je niets merkt. Niets! Dezelfde goede cijfers als altijd, opgewekt als altijd. Bewonderenswaardig, maar niet minder treurig.
pi_89125027
Ik heb gisteren anderhalf uur met een (gescheiden) ouderpaar gepraat over een mentorleerling, met later de leerling er zelf bij. Dat voelt vrij absurd: ik zat afwisselend in de rol van relatietherapeut, coach, leraar en maatschappelijk werker. Ik moest de ouders ook gewoon vertellen wat ze moeten doen. Dat voelt zo vreemd, alsof ik alle wijsheid in pacht heb. Maar het zijn open deuren die de ouders zelf niet (meer) zien. Zoals: uw kind heeft structuur en duidelijkheid nodig. Uw kind heeft het nodig te weten dat u op een lijn zit en wie de regie heeft. Etc. Dat doe je dan voor een mentorleerling, maar het gaat natuurlijk wel heel ver. Te ver? Ik weet het niet zo goed. Het is zo lastig soms om grenzen te trekken: hoe ver gaat je verantwoordelijkheid?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89139343
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.

t gaat overigens nog steeds ruk met die klas, ook al heeft de investering in de relatie duidelijk wel íets teweeg gebracht. alleen niet wat betreft het orde houden.

verder last-minute portfolio en rapportstress, ben dus ook nauwelijks op FOK
Kwak
  donderdag 25 november 2010 @ 17:32:31 #24
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89142930
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 16:11 schreef kwakz0r het volgende:
ik word door mn twee mavo klas een beetje als ad-hoc mentor gebruikt. wel fijn dat ze me in vertrouwen nemen, maar ik voel me niet echt capabel om die dingen op te lossen, en ik zit er wel erg mee in mn hoofd.
Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
.
pi_89143246
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dan kun je ze dat het beste gewoon zeggen. Zo van: "ik wil best naar jullie luisteren, maar het lijkt me toch beter dan met jullie afdelingsleider of mentor te gaan praten". Luisterend oor bieden, en doorverwijzen.
hm, in t kader van relatie verbeteren vind ik t niet zó erg. vind t vooral erg dat de mentor geen actie onderneemt. ik mail alles wat ik hoor door naar de mentor.

meestal vertellen ze dingen als ze bij me nablijven (straf) of extra uitleg krijgen (vrijwillig)
Kwak
  vrijdag 26 november 2010 @ 09:10:18 #26
294520 Frummeltje86
It's me, Frummeltje
pi_89167362
Ik zit toch al een tijdje op Fok, maar heb nog dit topic pas zojuist ontdekt... Hallo allemaal! Ik ben docente Nederlands en mentor op een middelbare school. Zes klassen van tweede en derde leerjaar en mentor van een tweede klas. In mei 2009 pas afgestudeerd, dus nog niet extreem veel ervaring.
  vrijdag 26 november 2010 @ 15:24:02 #27
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89181762
Ik heb ontslag gekregen. Wegens bezuinigingen is er geen plek meer voor mij binnen de formatie. Dus ik ben nu per direct op zoek naar iets nieuws (opnieuw particulier onderwijs).
Niet meer actief op Fok!
pi_89184281
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 15:24 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb ontslag gekregen. Wegens bezuinigingen is er geen plek meer voor mij binnen de formatie. Dus ik ben nu per direct op zoek naar iets nieuws (opnieuw particulier onderwijs).
Jezus, dat is mooi balen.
Had je het zien aankomen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:18:35 #29
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89184453
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:15 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Jezus, dat is mooi balen.
Had je het zien aankomen?
Nee, want we zijn min of meer voorgelogen over de financiële situatie. Dus tot deze week leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn.
Niet meer actief op Fok!
pi_89184604
Bah bah, dat is niet te geloven.
Je bent dus niet op zoek naar een baan in het regulier onderwijs. Bevalt particulier onderwijs zo goed?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 26 november 2010 @ 16:23:43 #31
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89184692
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:22 schreef -J-D- het volgende:
Bah bah, dat is niet te geloven.
Je bent dus niet op zoek naar een baan in het regulier onderwijs. Bevalt particulier onderwijs zo goed?
Particuliere scholen hebben kleine klassen en dat is prettig voor mij, want ik ben slechthorend. Bovendien zou ik niet eens weten hoe ik les moet geven op een school met grote klassen, ben zó gewend aan kleine klassen (hiervoor op het VSO gewerkt). Bovendien heb je een veel hechter contact met leerlingen dan op een reguliere school mogelijk is.
Niet meer actief op Fok!
pi_89186610
Vreselijk, sterkte met het zoeken naar een nieuwe baan! Hopelijk kan je weer iets vinden in kleinschalig onderwijs. Had je een tijdelijk contract?

Ik ben vandaag het voorbeeld geweest van de docent-die-eigenlijk-onder-de-wol-moet-liggen-om-uit-te-zieken-maar-toch-naar-school-is-gegaan-omdat-ik-niet-wil-dat-mijn-klassen-te-veel-achter-gaan-lopen.... :{
  vrijdag 26 november 2010 @ 17:26:10 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89187510
He bah, wat een naar nieuws. :{
Kan dat zo maar dan? Of had je nog geen vaste aanstelling?

In elk geval sterkte met de zoektocht naar een nieuwe baan.
.
  vrijdag 26 november 2010 @ 20:04:34 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89194591
Ik had een jaarcontract. En het schijnt dus niet zomaar te kunnen, zoals het nu gegaan is, zodat ik ws kan rekenen op een extra maandsalaris (ook al kan de school dat niet betalen: pech!) en de OR wil er nog meer uit slepen. Heftig.
Niet meer actief op Fok!
pi_89220919
Oud-deelnemer aan dit topic meldt zich onder andere naam :)
Viking: wat een rot-nieuws! Wat een vervelende streek van de school ook.
pi_89222256
Dat is erg vervelend, Viking. Ik hoop dat je snel iets anders zal vinden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89223580
Wat naar. Mooi dat de OR voor je opkomt, hopelijk levert dat je een paar maanden doorbetaling op, voor in de overbruggingsperiode tot je wat nieuws gevonden hebt.

Volgens mij hebben huiswerkinstituten ook vaak wel kleine groepjes, misschien kun je daar ook eens kijken. Je hebt daar alleen wel andere werktijden natuurlijk.
pi_89304965
_O- 7 extra mentorleerlingen erbij krijgen maar er geen cent extra voor krijgen... :Y ik begin een beetje over te koken...
pi_89391890
bij ons heeft standaard elke docent een mentorklas, of een duomentorklas... ik niet omdat ik nog in opleiding ben.
Kwak
pi_89394856
Het zit krom in onderwijsland: iemand die 17 mentorleerlingen heeft (bovenbouw) krijgt hetzelfde aantal uren mentoraat (dus salaris) als iemand die er 27 heeft of 33. Dat is erg krom, maar we zijn achter de schermen ermee bezig.
  woensdag 1 december 2010 @ 23:30:15 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89412353
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 18:09 schreef Hippos het volgende:
aantal uren mentoraat (dus salaris)
Zit toch gewoon in je taakbelasting? Iedereen moet toch 1659 uur besteden. Als het niet in je mentoraat zit, duwen ze je wel een andere taak in de schoenen.

Het is een vreemde zaak ja, dat mijn collega met haar 20 leerlingen 2 atheneum waar nooit iets gebeurt evenveel uren krijgt als ik met mijn 30 leerlingen VMBO waar elke dag wel wat aan de hand is. Maar wat kun je er tegen doen? Ik denk vrij weinig.. Dan zal dat hele systeem van taakbelasting herzien moeten worden.
.
pi_89417115
Ik heb in de bovenbouw volle klassen (tegen de 30 leerlingen) voor het vak maatschappijleer, omdat het een verplicht vak is. Dat betekent dus ook heel veel nakijkwerk. Terwijl ik collega's heb die in de bovenbouw clustergroepen hebben van 15 leerlingen. Daar wordt ook geen onderscheid in gemaakt. Ik vind dat op zich ook geen punt hoor, omdat het wel heel ingewikkeld wordt, als je daar allemaal verschil in moet gaan maken. Maar duidelijk is wel dat het een veel meer werk inhoudt dan het andere.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89439836
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 23:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zit toch gewoon in je taakbelasting? Iedereen moet toch 1659 uur besteden. Als het niet in je mentoraat zit, duwen ze je wel een andere taak in de schoenen.

Het is een vreemde zaak ja, dat mijn collega met haar 20 leerlingen 2 atheneum waar nooit iets gebeurt evenveel uren krijgt als ik met mijn 30 leerlingen VMBO waar elke dag wel wat aan de hand is. Maar wat kun je er tegen doen? Ik denk vrij weinig.. Dan zal dat hele systeem van taakbelasting herzien moeten worden.
Helemaal goed, dat is ook zo. Het zit in mijn takenpakket, maar ik bedoelde eigenlijk hoe krom het is. Door taakbelasting is er geen onderscheid meer in bijvoorbeeld een mentoraat van 17 kindjes of een mentoraat van 27 kindjes. Dat voel oneerlijk aan, dat vind ik wel eens jammer van dit soort systemen
pi_89439883
bij een voorlichting over schoolorganisatie die wij hadden rekende en schooldirecteur ons voor hoe t zit met uren en taakuren. kwam er op neer dat het échte aantal taakuren vaak niet gehaald wordt, bijvoorbeeld omdat mensen echt niet van 8 tot 17 op school zijn elke dag met een fulltime aanstelling. de piekbelasting is wel degelijk erg hoog gaf hij toe.

kort gezegd, zulke "scheve" verhoudingen zouden eerder betekenen dat degene met de "lichtere" taken op salaris gekort zouden moeten worden als je het narekent, en de rest gewoon doen wat ze horen te doen.
Kwak
  zondag 5 december 2010 @ 12:33:31 #45
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89546224
Lerarenvakbond kondigt staking aan
quote:
Leraren in het voortgezet onderwijs leggen woensdagmiddag hun werk neer. De vakbond Leraren in Actie roept leraren op dan naar het Plein in Den Haag te komen. Voorzitter van de vakbond Peter Althuizen was zondagochtend niet bereikbaar om toe te lichten hoeveel leraren aan de actie meedoen.

De actie zou worden gesteund door vicefractievoorzitter van de PvdA Mariëtte Hamer. In een vorig jaar door de Tweede Kamer aangenomen motie van Hamer stond dat het Nederlands onderwijs in de wereldwijde top vijf moet komen. De vakbond heeft Hamer als naamgever voor de actie gekozen, omdat de bond erop wil 'hameren' dat leraren de 'valse beloftes' zat zijn. Van de beloften die voor de verkiezingen zijn gedaan, is volgens de vakbond niets terechtgekomen. In plaats van in onderwijs te investeren zou er vooral worden bezuinigd. Ondanks een motie waarin de Kamer zegt dat het salaris van leraren moet meegroeien met de marktsector heeft het voortgezet onderwijs sinds 1 augustus geen lopende cao meer.

Ook zou de hoge werkdruk moeten worden aangepast. Dat zou onder meer kunnen door het maximum aantal leerlingen per klas te verlagen naar 24. De lerarenvakbond presenteert woensdag een voorbeeld-cao waarin de leraren per 1 augustus 2 procent loonsverhoging krijgen
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 5 december 2010 @ 14:29:14 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89550130
En terecht. Van sommige reacties op bovenstaand artikel op de FP moet ik echt kotsen. Wat denkt men het toch allemaal goed te weten....
.
pi_89559010
Ik ben erbij woensdag in Den Haag. Als er nog meer van jullie komen PM me dan even, dan kunnen we 'n minimeet doen :).

Ik vind zelf dat ik een prima baan heb, ik kom goed rond en vermaak me uitstekend, dus voor mezelf hoef ik er niet te gaan staan, maar wel voor de leerlingen die nu als ze pech hebben met z'n 33-en in een klas zitten, die soms maanden geen natuurkunde hebben omdat er geen leraar te vinden is etc.

Niet voor alle leerlingen zal het een wereldramp zijn om in een grote klas te zitten, maar leerlingen die moeite hebben met de lesstof zouden gebaat zijn bij meer aandacht, verlegen leerlingen sneeuwen onder, voor leerlingen met een stoornis waardoor ze snel afgeleid raken is het verre van ideaal. En als dan ook nog eens veel van hun lessen uitvallen of gegeven worden door iemand die er vakinhoudelijk of qua orde (of allebei) weinig van bakt, dan krijgen ze gewoon niet het onderwijs waar ze recht op hebben.

Ik heb me vaak afgevraagd waarom ik zo bezig ben met die onderwijskwaliteit, als het eigenlijk mijn probleem niet is en de kans groot is dat het alleen maar verder zal verslechteren (want kabinetten bezuinigen er graag op en veel leraren komen niet in actie en houden het bij klagen). Maar ik weet nu hoe het komt: ik heb zelf gigantisch veel gehad aan het goede onderwijs dat ik kreeg. Ik kom uit een arm gezin waar veel problemen waren. Het had heel anders met me kunnen aflopen als ik niet zulk goed onderwijs had gehad van zulke fijne en inspirerende leraren. (Uitzonderingen daargelaten :P)
pi_89564155
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 18:21 schreef kwakz0r het volgende:
bij een voorlichting over schoolorganisatie die wij hadden rekende en schooldirecteur ons voor hoe t zit met uren en taakuren. kwam er op neer dat het échte aantal taakuren vaak niet gehaald wordt, bijvoorbeeld omdat mensen echt niet van 8 tot 17 op school zijn elke dag met een fulltime aanstelling.
Die man denkt zeker dat leraren 's avonds en in het weekend niet werken omdat hij dat zelf ook niet doet? ;)
pi_89568500
Ik heb nog niets van de AOB gehoord...

Merk idd wel dat veel mensen niet beseffen hoeveel tijd je buiten de lessen bezig bent, wordt erg onderschat.
pi_89569339
De AOB heeft ook plannen voor acties maar of die er ook daadwerkelijk zullen komen is nog niet bekend. Ik ga er vanuit van wel, zeker als ze zien dat er woensdag een aardige opkomst is. Ze zijn niet officieel mede-organisator van de actie van woensdag maar steunen 'm wel: er komt woensdag een hoge heer van de AOB spreken.
  maandag 6 december 2010 @ 21:39:58 #51
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_89607730
Ik roep al jaren dat er paal en perk gesteld moet worden aan de grootte van klassen. Mijn idee:

Vwo: max. 26 leerlingen
Havo: max. 24 leerlingen
Vmbo g/t: max. 22 leerlingen
Vmbo k: max. 20 leerlingen
Vmbo b: max. 18 leerlingen

Een leerling met een cluster- en/of lwoo-beschikking dient, ongeacht het niveau, voor 1,5 gerekend te worden.
pi_89608539
Zeker in het vmbo/mavo zou ik een dergelijke regel wel toejuichen. Ze proberen bij ons altijd maximaal 25 kinderen in een mavo klas te zetten, maar vaak komt dat niet uit.

Ik ben mijn schoolpasje kwijt, ik vermoed het ergste, maar dat betekent een nieuw pasje aanvragen, geen cijfers in kunnen voeren, geen absenten, blokkering mailsysteem en blokkering digitale leeromgeving totdat er een nieuw pasje is...aaaaaaarg! :N
pi_89608854
Whoa, ben je daarvoor allemaal afhankelijk van een pasje? Gaat bij ons gelukkig gewoon met wachtwoord (het wordt wel hoog tijd dat ik m'n wachtwoord van het cijfersysteem eens verander in iets minder kraakbaars ;) )
  maandag 6 december 2010 @ 21:57:33 #54
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89609119
Ik ben benieuwd hoe ze die klassenverkleining voor elkaar willen krijgen met het lerarentekort dat dan alleen nog maar groter wordt.
Niet meer actief op Fok!
pi_89609953
Op de lange termijn denken Viking :). Ik heb van meerdere oud-studievrienden gehoord dat het onderwijs ze best wel wat zou lijken, maar dat het idee van dertig pubers voor hun neus ze afschrikt. Een oud-studievriend werkt in het particulier onderwijs omdat hij kleine klassen wil. Met kleinere klassen in het regulier onderwijs kan het beroep van leraar aantrekkelijker worden.
  maandag 6 december 2010 @ 22:09:27 #56
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_89609964
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:57 schreef Viking84 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze die klassenverkleining voor elkaar willen krijgen met het lerarentekort dat dan alleen nog maar groter wordt.
Er doen juist verhalen de ronde dat het tekort kleiner wordt door enerzijds een krimpend leerlingaantal in bijna alle regio's en anderzijds een toename van leraren door de economische crisis.

Wat ik overal hoor en zie is dat als er bezuinigd moet worden, er gewoon 2-5 leerlingen meer in een klas gepropt worden. Per leerjaar kun je -afhankelijk van de grootte van de school natuurlijk- zo 1 a 2 klassen 'uitsparen'. Tel uit je winst... :{
  maandag 6 december 2010 @ 22:23:25 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89611049
quote:
7s.gif Op maandag 6 december 2010 21:50 schreef Hippos het volgende:
Zeker in het vmbo/mavo zou ik een dergelijke regel wel toejuichen. Ze proberen bij ons altijd maximaal 25 kinderen in een mavo klas te zetten, maar vaak komt dat niet uit.
Ik heb in mijn 4T-klassen 30 leerlingen, en in mijn 4K-klas ook 30. Gelukkig zijn het leuke groepen, maar anders.. pff... ik heb nu al soms het gevoel dat ik ze niet alle 30 de aandacht kan geven die ik wil.. Men wil het zo, dus tja..

quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Er doen juist verhalen de ronde dat het tekort kleiner wordt door enerzijds een krimpend leerlingaantal in bijna alle regio's en anderzijds een toename van leraren door de economische crisis.
Ja, ik werk in zo'n krimpregio en ik denk niet dat we aan gedwongen ontslagen zullen ontkomen. Beetje wrang als je steeds hoort dat er zo'n overschot is...
.
  maandag 6 december 2010 @ 22:31:55 #58
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_89611719
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb in mijn 4T-klassen 30 leerlingen, en in mijn 4K-klas ook 30. Gelukkig zijn het leuke groepen, maar anders.. pff... ik heb nu al soms het gevoel dat ik ze niet alle 30 de aandacht kan geven die ik wil.. Men wil het zo, dus tja..
Bij ons is 30 voor GT-klassen ook geen uitzondering en K-klassen zitten tussen de 24 en de 30. Wat ik altijd heel frappant vind, is dat er geen duidelijke eisen gesteld zijn aan het inzetten van LWOO-gelden. Het lijkt me toch dat het verkleinen van de klassen een van de hoogste prioriteiten heeft, maar in de praktijk valt dat dus vies tegen. Waar het geld wel heengaat is mij een groot raadsel...

quote:
Ja, ik werk in zo'n krimpregio en ik denk niet dat we aan gedwongen ontslagen zullen ontkomen. Beetje wrang als je steeds hoort dat er zo'n overschot is...
Zuur is dat. Misschien is het een 'hoax', dat ze nu heel hard roepen dat 'wij' eigenlijk helemaal niet zo hard nodig zijn omdat ze veel te bang zijn dat leraren eens een keer echt op hun strepen gaan staan... ;)
pi_89612309
Nou, ik verwacht wel degelijk dat de komende jaren het lerarentekort zal afnemen, inderdaad omdat er minder leerlingen komen en daarnaast omdat het beroep door de economische crisis profiteert van meer instroom.

Maar of het genoeg zal zijn? Op dit moment kan voor 33% van de lessen in de bovenbouw en op de VMBO's geen leraar gevonden worden met de vereiste opleiding. Of dat allemaal opgelost zal worden moeten we nog zien, zou mooi zijn als het lukt.
  dinsdag 7 december 2010 @ 12:06:02 #60
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89626867
Ik stuitte via Google ads op deze school:

http://www.isaacbeeckman.svpo.nl/

En ik vroeg me even af hoe dit kan. Niet particulier en toch maximaal 16 leerlingen per klas? Hoe bekostigen ze dat?
Niet meer actief op Fok!
pi_89643047
...pasje gevonden by the way :9

Ik smacht een beetje naar de kerstvakantie...jullie ook? Nog 1,5 week...even lekker uitrusten :)
pi_89645580
Hier staat een artikel erover, Viking.

Ik zit nog te zeer in de hectiek om de vakantie al naderbij te zien komen, het lijkt nog erg ver weg, maar het is natuurlijk zover voor je het weet O+.
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:20:07 #63
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89650518
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:09 schreef Hippos het volgende:
...pasje gevonden by the way :9

Ik smacht een beetje naar de kerstvakantie...jullie ook? Nog 1,5 week...even lekker uitrusten :)
Ondanks dat ik niet zoveel lessen geef heb ik er wel zin in ja :Y Moet wel veel doen, met name portfolio afronden, maar de gedachten dat ik gewoon thuis kan werken is wel even fijn O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_89651082
Het is niet zo dat ik er erg naar uitkijk, maar het is wel fijn ja. Ik voel me soms nogal geleefd. Er zijn ook wel veel leerlingen die aandacht vragen (mentorleerlingen e.d.) en daar ben ik soms 's avonds nog mee bezig. Daar wil ik wel vakantie van. Beetje afstand nemen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:30:39 #65
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89651182
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:20 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ondanks dat ik niet zoveel lessen geef heb ik er wel zin in ja :Y Moet wel veel doen, met name portfolio afronden, maar de gedachten dat ik gewoon thuis kan werken is wel even fijn O+
Loopt het allemaal een beetje op de opleiding? Hebben jullie al een datum gekregen voor het assessment? :).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:38:34 #66
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89651639
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:30 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Loopt het allemaal een beetje op de opleiding? Hebben jullie al een datum gekregen voor het assessment? :).
Ja, op de opleiding gaat alles goed! Het assessment hebben ze veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Jullie moesten echt LIO-klaar zijn en wij hebben een "ontwikkel" assessment. We hebben nog geen exacte datum gekregen, maar op 3 januari moeten we onze portfolio opsturen naar onze begeleiders :) Iedereen is druk met het ontcijferen van de vakopdracht :D

En de tentamens en werkstukken zijn appeltje eitje. Je had gelijk dat je daar niet zoveel tijd in hoeft te steken ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:46:43 #67
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89652067
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:38 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, op de opleiding gaat alles goed! Het assessment hebben ze veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Jullie moesten echt LIO-klaar zijn en wij hebben een "ontwikkel" assessment. We hebben nog geen exacte datum gekregen, maar op 3 januari moeten we onze portfolio opsturen naar onze begeleiders :) Iedereen is druk met het ontcijferen van de vakopdracht :D

En de tentamens en werkstukken zijn appeltje eitje. Je had gelijk dat je daar niet zoveel tijd in hoeft te steken ;)
Mooi :). Succes! Gaat goed komen! Zorg dat je portfolio goed in elkaar zit en dan is de rest een eitje. Niet denken dat je er met een slecht portfolio en een goed praatje wel komen zult, want dan gaat het mis, zo heb ik gezien vorig jaar :).

Heeft JN al een nieuw ICT-hulpje? ;).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:54:26 #68
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89652574
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:46 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Mooi :). Succes! Gaat goed komen! Zorg dat je portfolio goed in elkaar zit en dan is de rest een eitje. Niet denken dat je er met een slecht portfolio en een goed praatje wel komen zult, want dan gaat het mis, zo heb ik gezien vorig jaar :).

Heeft JN al een nieuw ICT-hulpje? ;).
Bedankt! En ik ga er zeker voor zorgen dat ik een goed portfolio kan aanleveren. Voordeel is wel dat de begeleider er een eerste blik op werpt en dat je daarna nog de tijd hebt om hem eventueel aan te passen. Dat is volgens mij dit jaar ook nieuw :)

Hij heeft een nieuw ICT-hulpje ja, maar tot nu toe doet JN het best goed alleen :P In het begin niet, maar nu staat alles gereed als we het lokaal binnenlopen. (alleen was hij maandag wat verslagen kwijt.. oeps!)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 7 december 2010 @ 21:59:00 #69
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89652882
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:54 schreef Maraca het volgende:

[..]

Bedankt! En ik ga er zeker voor zorgen dat ik een goed portfolio kan aanleveren. Voordeel is wel dat de begeleider er een eerste blik op werpt en dat je daarna nog de tijd hebt om hem eventueel aan te passen. Dat is volgens mij dit jaar ook nieuw :)

Hij heeft een nieuw ICT-hulpje ja, maar tot nu toe doet JN het best goed alleen :P In het begin niet, maar nu staat alles gereed als we het lokaal binnenlopen. (alleen was hij maandag wat verslagen kwijt.. oeps!)
Er wordt een hoop heisa gemaakt over het portfolio, maar uiteindelijk haalt vrijwel iedereen het (op een enkele dumbass na die er gewoon niks voor heeft gedaan), dus no worries :).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:11:21 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89653670
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 19:56 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zit nog te zeer in de hectiek om de vakantie al naderbij te zien komen, het lijkt nog erg ver weg, maar het is natuurlijk zover voor je het weet O+.
Ik heb hetzelfde. Oudergesprekjes zijn deze week, daar gaat ook weer wat tijd in zitten. Allerlei andere dingen die nog veel aandacht opeisen. En opeens is het kerstvakantie en dan komt de sneltrein met een klap tot stilstand.
.
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:30:18 #71
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_89654855
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 21:59 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Er wordt een hoop heisa gemaakt over het portfolio, maar uiteindelijk haalt vrijwel iedereen het (op een enkele dumbass na die er gewoon niks voor heeft gedaan), dus no worries :).
Dat is al positief O+ Laat je weten of ik het heb gehaald :)
Trouwens, de heren zijn een beetje traag met het doorgeven van cijfers en ik ben toch een beetje nieuwsgierig. Bij mijn vorige opleiding was het zo dat ingevoerde cijfers op hele cijfers werd afgerond. Dus een 6,5 werd een 7 enz. Was dat bij jullie ook zo? :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 7 december 2010 @ 22:55:11 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89656511
^ Is het niet mogelijk om deze slowchat, over voor jullie bekende mensen/dingen, via PM te doen? Ik voel me dan zo gluurderig :@
.
pi_89665875
Jee, ik heb me aangemeld bij de VU en begin eind januari met de lerarenopleiding Nederlands. Zin in! En leuk om te lezen waar jullie mee te maken hebben in jullie klassen. Ben erg benieuwd naar mijn toekomstige stageschool.
Somebody help me cause I'm falling
pi_89675162
Ik heb het zo naar m'n zin op stage. O+
Ik ben zelfs een dag extra gegaan afgelopen vrijdag. Ook mag ik na de kerstvakantie een lesje geven aan een 2 mavo klas. Spannend.
  woensdag 8 december 2010 @ 14:04:25 #75
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89675274
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 09:42 schreef Liekje het volgende:
Jee, ik heb me aangemeld bij de VU en begin eind januari met de lerarenopleiding Nederlands. Zin in! En leuk om te lezen waar jullie mee te maken hebben in jullie klassen. Ben erg benieuwd naar mijn toekomstige stageschool.
Leuk! :).
Niet meer actief op Fok!
pi_89710038
Kreeg daarnet aan het eind van het tweede (!) lesuur leerlingen bij me die pas het 7e en 8e uur weer les hebben. Eergisteren ontdekte een leerling bij aankomst op school dat hij de eerste vijf uur geen les had.

De bovenbouwleerlingen hebben nogal gatenkaasroosters, dus als er dan 1 of 2 van hun docenten ziek zijn heb je al direct dit soort grote gaten. Mentorouders geven al bij me aan dat dit niet goed is voor de motivatie, maar ik kan er helaas weinig aan verhelpen (eh, helemaal niets!)
pi_89714780
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 21:12 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Die man denkt zeker dat leraren 's avonds en in het weekend niet werken omdat hij dat zelf ook niet doet? ;)
het ging eerder over als je die uren verrekent met de werkelijk verwachtte taakuren het, tot de verbazing van veel docenten, over een jaar gemiddeld lager uitvalt dan de bedoeling is. er zijn nauwelijks docenten die dagelijks van half acht tot vijf op school zitten, bijvoorbeeld. De piekbelasting is zeer hoog, daar is geen ontkennen aan. maar als je van 8 tot 16 werkt dan zijn die anderhalf uur s avonds thuis, per dag, of een dagdeel in het weekend, niet meer dan te verwachten gezien het takenpakket.

maar goed, ik ben misshcien iets te zakelijk ingesteld hierin.
Kwak
pi_89715627
dat laatste was een spuit elf post, overigens, zie ik nu.

ik zit al de hele week ziek thuis. ik hoopte het uit te zingen tot de vakantie (standaard lerarengedrag) maar ik ben ingehaald door de realiteit. zit met een fikse bacteriele darmontsteking en moet absoluut rust houden en nog allerlei onderzoeken ondergaan enzo. beuh. voel me ook echt hondsberoerd. zit nu voor t eerst een half uurtje achter de pc en dat voelt al als te lang en vermoeiend, dus ik kán ook helemaal geen les geven, maar toch voelt t vreselijk om de kinderen net voor de kerst in de steek te laten...

ik zit net in de afronding van de eerste periode op de opleiding, die ik persé in 1 jaar wil afmaken, ivm stufi en kosten enzo, maar ik mis nu een heel vak (wordt in 1 week gegeven), etc. etc.

het zou kunnen dat dit weken gaat duren - dus zelfs tot na de kerstvakantie... het is niks voor mij, maar ik moet het dus maar over me heen laten komen...
Kwak
pi_89744161
kwakzor, in het 'takenpakket' van de gemiddelde leraar in Europa zitten wekelijks 20 lesuren, aan klassen van rond de 20 leerlingen, en die klassen zien ze gemiddeld per week vaker dan hier, waardoor ze minder verschillende klassen en (veel) minder verschillende leerlingen (met bijbehorende ouders) hebben.

Dan kan zo'n schooldirecteur, en een onbevangen beginnende docente in zijn kielzog, wel zeggen dat de gemiddelde Nederlandse leraar niet de bedoelde 41,5 uur per week haalt, maar er is een verschil tussen 2 uur joggen of 2 uur sprinten. Lesgeven + voorbereiding, nabereiding en bijbehorende contacten is in Nederland gewoon superintensief. Er is een reden waarom in Nederland een 0,8-baan voor leraren de standaard is i.p.v. een 1,0-baan.

Er zijn banen waar 'recuperatietijd' is ingecalculeerd en wordt doorbetaald. Doen alsof dat voor het Nederlands leraarsberoep niet nodig is en erop wijzen dat de 41,5 uur niet gehaald worden betekent een ontkenning van een van de belangrijkste oorzaken van ons lerarentekort. Met een ontkenning van de oorzaken los je een probleem niet op.

Beterschap trouwens! Nieuw jaar, fitte nieuwe start (hopelijk).
pi_89750955
Op een kantoor werk je 8 of 9 uur, en dat kan ook heel vermoeiend zijn (ik heb dat ook gedaan), maar het is niet te vergelijken met 8 uur lesgeven. Acht uur op een dag lesgeven is ook voor ervaren docenten te veel. Maar als ik 8 uur heb lesgegeven ben ik wel 'al' om drie uur vrij.

En de taakuren die je voor bepaalde taken krijgt, zijn structureel te weinig. Dus die anderhalf uur zijn in de praktijk echt meer. En dat je voor taken te weinig uren krijgt, is eigenlijk (voor zover mijn ervaring strekt) de regel.

Ik heb een baan van 0,92 maar in de praktijk heb ik meer dan een fulltime baan. En dan ben ik nog iemand die redelijk goed grenzen kan trekken. Het feit dat je in de middag redelijk op tijd naar huis kan, wordt meer dan ruimschoots gecompenseerd met al die uren die je in de avonden en de weekenden besteed aan nakijken, voorbereiden, toetsen maken, dingen regelen/organiseren, met mentorleerlingen bezig zijn, tafeltjesavonden, aanwezig zijn bij feesten, emails beantwoorden (want daar heb ik op school geen tijd voor), etc. Het gaat mij helemaal niet om die piekmomenten. Het is een permanent piekmoment.

Ik vind dat verder niet erg, want ik weet waar ik voor heb gekozen en dat heb ik bewust gedaan. Maar als rectoren zogenaamd 'zakelijk' gaan doen over dit soort dingen, zeg ik altijd: je zou raar staan opkijken als docenten zich echt zakelijk zouden gaan gedragen. :) . Het onderwijs moet het hebben van gedrevenheid, betrokkenheid, passie. Dat is tegelijkertijd jarenlang een excuus geweest om mensen onder te betalen, en geen hogere salarissen te geven aan mensen die 'alleen maar' lesgeven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89750993
Dat neemt niet weg trouwens dat er docenten zijn die zich als lesboeren gedragen en altijd hun snor drukken als er iets moet gebeuren. Maar juist dan blijkt dat er veel andere docenten zijn die bereid zijn nog harder te werken en de boel op te vangen. Je kan het wel hebben over het aanpakken van die zogenaamde ' luie' docenten (door ze dus aan te spreken op hun verantwoordelijkheden of de 'formele' uren die ze zouden moeten maken), maar dan moet je het ook hebben over het verlagen van de werkdruk voor anderen, op een structurele manier.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89751114
Ik vergeet nog de begeleiding van profielwerkstukken waarbij ik met mijn vak ook altijd het haasje ben. Begeleiden van tien van zulke werkstukken. Staat het ergens in het taakbeleid (op mijn huidige en voorgaande school)? Ja, drie uurtjes ofzo. Ongeacht hoeveel werkstukken je doet.
Als je dan echt zakelijk bent, zeg je: oke ik doe er maximaal twee of drie. Maar dan staan er leerlingen voor je die zeggen: Niemand wil ons begeleiden! Alsjeblieft, mevrouw, alsjeblieft! We hebben zo'n leuk onderwerp bedacht!

}:| .

En nu moet ik echt aan het werk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89756375
telefoontje van de dokter. mag echt niet aan de slag voor de kerstvakantie. nu moet ik iets verzinnen om aan de leerlingen als werk te geven, maar alles is op school... shit... kans bestaat dat ik zelfs na de kerst nog te zwak ben... verdomme.
Kwak
pi_89756927
Ik heb op mijn stageschool een baan aangeboden kregen. :). Het gaat om vervanging van een vertrekkende docente, 8 lesuren in de week, twee eerste klassen havo/vwo. Begin direct na de kerstvakantie en ben ontzettend blij met deze kans.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:39:06 #85
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89759012
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:36 schreef kwakz0r het volgende:
telefoontje van de dokter. mag echt niet aan de slag voor de kerstvakantie. nu moet ik iets verzinnen om aan de leerlingen als werk te geven, maar alles is op school... shit... kans bestaat dat ik zelfs na de kerst nog te zwak ben... verdomme.
Geen collega die in de buurt woont en wat spullen langs kan brengen? :).
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 10 december 2010 @ 17:21:53 #86
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_89770287
Vijf weken in mijn oriëntatiestage dan toch eindelijk mijn eerste les gegeven gisteren, en hoewel het allemaal natuurlijk niet meteen van een leien dakje ging, vond ik de ervaring zelf geweldig!

Vandaag eerder weggegaan om luidkeels mijn ongenoegen te uiten tegen de onderwijsplannen van de heren Rutte (8 jaar gestudeerd) en Verhagen (11 jaar gestudeerd). Ik was de enige van mijn stagegroep die ging, de anderen keken me maar raar aan. Hadden er niet eens een mening over. Onthutsend vond ik dat, maar dat terzijde en offtopic.
pi_89771477
Ik was aan het student-zijn toen de docenten in Den Haag stonden en ik was net klaar met lesgeven toen de studenten in Amsterdam begonnen, dus ik fiets lekker tussen alles door qua onderwijsprotesten de la semaine. :+ Maakt het wel makkelijk om een reden te geven om niet te gaan. Paar mensen die ik ken waren luid aan het spreken over gaan en klagen enzovoort.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  vrijdag 10 december 2010 @ 18:08:20 #88
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_89771864
Oh, maar het maakt me ook niet uit of mensen gaan of niet (het is geen staking of zo, en ik kan begrijpen dat werk-/stage-/studiegerelateerde taken voorgaan bij een plaatselijke demonstratie) maar die onverschilligheid verbaasde me. Vooral omdat er nogal wat studenten bij zijn voor wie deze opleiding niet hun eerste is.
  vrijdag 10 december 2010 @ 19:45:45 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89776036
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 december 2010 07:57 schreef mane het volgende:
Op een kantoor werk je 8 of 9 uur, en dat kan ook heel vermoeiend zijn (ik heb dat ook gedaan), maar het is niet te vergelijken met 8 uur lesgeven. Acht uur op een dag lesgeven is ook voor ervaren docenten te veel. Maar als ik 8 uur heb lesgegeven ben ik wel 'al' om drie uur vrij.
Ik heb op maandag 8 uur, dan ben ik van half 9 tot 16:00 uur aan het lesgeven. Dat is zo intensief dat ik, als ik maandag thuis ben, al helemaal leeg ben. En dan moet de week nog beginnen...
.
pi_89778722
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 19:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb op maandag 8 uur, dan ben ik van half 9 tot 16:00 uur aan het lesgeven. Dat is zo intensief dat ik, als ik maandag thuis ben, al helemaal leeg ben. En dan moet de week nog beginnen...
ik zei ook niet dat de taakbelasting niet te zwaar is, maar het is dan op papier wel zo dat je die dag nog een dikke twee uur taakbelastbaar bent.
Dat bedoelde ik met dat veel docenten hun taakuren niet daadwerkelijk vol maken, ook al voelen ze erg veel werkdruk.

De taak is wmb dus ook te groot, als je de zwaarte en de piekdruk meeneemt.
Kwak
pi_89778992
quote:
Op donderdag 9 december 2010 23:34 schreef ShadyLane het volgende:
kwakzor, in het 'takenpakket' van de gemiddelde leraar in Europa zitten wekelijks 20 lesuren, aan klassen van rond de 20 leerlingen, en die klassen zien ze gemiddeld per week vaker dan hier, waardoor ze minder verschillende klassen en (veel) minder verschillende leerlingen (met bijbehorende ouders) hebben.

Dan kan zo'n schooldirecteur, en een onbevangen beginnende docente in zijn kielzog, wel zeggen dat de gemiddelde Nederlandse leraar niet de bedoelde 41,5 uur per week haalt, maar er is een verschil tussen 2 uur joggen of 2 uur sprinten. Lesgeven + voorbereiding, nabereiding en bijbehorende contacten is in Nederland gewoon superintensief. Er is een reden waarom in Nederland een 0,8-baan voor leraren de standaard is i.p.v. een 1,0-baan.

Er zijn banen waar 'recuperatietijd' is ingecalculeerd en wordt doorbetaald. Doen alsof dat voor het Nederlands leraarsberoep niet nodig is en erop wijzen dat de 41,5 uur niet gehaald worden betekent een ontkenning van een van de belangrijkste oorzaken van ons lerarentekort. Met een ontkenning van de oorzaken los je een probleem niet op.

Beterschap trouwens! Nieuw jaar, fitte nieuwe start (hopelijk).
je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat, omdat het veel zwaarder is dan de uren aangeven, wat blijkt uit de praktische onhaalbaarheid, die hele taakuren niet als maat moeten worden genomen.

Dus ook niet door docenten die gaan zitten rekenen over mentorleerlingen en salaris.

Wmb verdienen alle docenten een betere beloning, niet om iets kleins als wie heeft hoeveel mentorleerlingen, maar om deze retezware baan.
Kwak
pi_89779136
quote:
Op vrijdag 10 december 2010 12:39 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Geen collega die in de buurt woont en wat spullen langs kan brengen? :).
helaas, se hebben geen extra exemplaren, die van mij zitten in mb kluis, en iedereen woont amsterdam if verder.
Kwak
pi_89798870
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 20:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

helaas, se hebben geen extra exemplaren, die van mij zitten in mb kluis, en iedereen woont amsterdam if verder.
Misschien ben ik te makkelijk, maar als je zo ziek bent dat er sprake van is dat je zelfs na de vakantie nog niet aan het werk kan, zou ik me om dit soort dingen dus helemaal niet druk maken. Eerst maar 'ns opknappen. Die kinderen redden zich ook wel als ze jouw bezielende leiding even moeten missen. Je collega's kunnen toch ook wel wat verzinnen om een klas aan het werk te zetten? En zo niet? Dan lezen ze maar 'ns een boek in de les, of je laat ze eens wat extra herhalen. Na de vakantie/als je weer terug bent, ga je dan wel weer kijken wat je gaat doen en hoe je gemiste stof weer in je programma propt.
Of ben ik nu een nepleraar :+ ?
pi_89804724
Nee, jij bent verstandig én ik kan niet loslaten. Na de vakantie kan ik wel weer werken hoor, maar dan word ik dus geconfronteerd met een ultrakorte voorbereiding voor het se van havo 4 én nog 4 weken om alle cijfers voor tweede rapport te verzamelen.

Plus, ik heb vorige week niet bepaald netjes mb spullen geregeld, alles in mn kluis geduwd, én er zijn nog wat cijfers die ingehaald én verwerkt én verbeterd én aargh administratie....

Maar day moet ik ids. Loslaten ja.
Kwak
  zaterdag 11 december 2010 @ 16:16:53 #95
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_89805387
Ik was in mijn beginjaren ook zo. Totdat ik tot de conclusie kwam: "school draait ook zonder jou gewoon verder". Als jij straks thuis zit, loopt het op school gewoon door. Jij bent niet onvervangbaar. Dus denk aan jezelf!
.
  zondag 12 december 2010 @ 00:11:04 #96
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_89820502
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 19:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb op maandag 8 uur, dan ben ik van half 9 tot 16:00 uur aan het lesgeven. Dat is zo intensief dat ik, als ik maandag thuis ben, al helemaal leeg ben. En dan moet de week nog beginnen...
Ik geef op vrijdag 7 uur les in 5 verschillende vakken aan 5 verschillende klassen (allemaal vmbo bbl/kbl). Het 8e uur (ben de enige op de verdieping die dan nog les heeft...) heb ik zelfs nog een techniekklas die voor mijn uur allemaal praktische vakken gehad hebben. Echt heel tof. :{
  zondag 12 december 2010 @ 09:09:16 #97
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_89825500
quote:
13s.gif Op zondag 12 december 2010 00:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik geef op vrijdag 7 uur les in 5 verschillende vakken aan 5 verschillende klassen (allemaal vmbo bbl/kbl). Het 8e uur (ben de enige op de verdieping die dan nog les heeft...) heb ik zelfs nog een techniekklas die voor mijn uur allemaal praktische vakken gehad hebben. Echt heel tof. :{
Gelukkig heb je dan het vooruitzicht dat het bijna weekend is :{.

Ik was op vrijdag ook 9 uur bezig: van 9 tot 16:45 (lesgeven en studiebegeleiding; gelukkig stelde het laatste uur weinig meer voor, omdat er dan niet zoveel lln meer waren).
Niet meer actief op Fok!
pi_90013010
Nog één dag. :% .
pi_90018448
Ja, nog een dag tot de lesvrije periode ;) (zo noem ik het voortaan, om het beeld bij te stellen dat wij twaalf weken per jaar alleen maar vakantie vieren. Voor je het weet pakt zo'n Van Bijsterveldt je een week zomervakantie af zonder compensatie).

Morgen alleen nog tot de eerste pauze les, dan kerstviering met de mentorkindertjes, dan borrel. Zometeen eens even negentien kaartjes proberen te voorzien van bij de betreffende leerling passende teksten.

Het mooiste aan deze 'lesvrije periodes' vind ik het feit dat ik twee weken lang niet om zes uur op hoef O+.
pi_90020476
Ik ben echt helemaal op :') verkouden, zere keel, en moe. Maar.. morgen nog vier uur lesgeven, dan kerstafsluiting met m'n V6-mentorklas en dan vakantie O+. De kinderen zijn ook moe, merk ik. Mijn bruggertjes "mevrouw, als hier nou een bed stond, dan kon ik zo wel in slaap vallen". Achgos :').

Ben benieuwd hoe de kerstviering met m'n klas gaat. Wat meisjes zouden wat lekker meenemen, de jongens wat drinken, er maakt iemand een kerstsonnet en we gaan de kerstaflevering van Family Guy kijken ( 8-) ). Komt vast wel goed!
  dinsdag 21 december 2010 @ 10:16:32 #101
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_90223168
Ik had eigenlijk liever een week later vakantie gehad. Ik was er ten eerste nog niet echt aan toe en ten tweede vind ik 3 januari zo vroeg in het nieuwe jaar...

Hoe dan ook: fijne vakantie allemaal!
pi_90285547
Ik voel me gewaardeerd. *; .

Vlak voor de kerstvakantie heb ik vernomen dat ik LC krijg. Maar dat niet alleen: het is ook toegekend met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2010.

Het voelt ook een beetje als een soort gerechtigheid (ik vind dat ik het verdiend heb en dat ik er recht op heb), maar mooi is het wel en een leuke bonus bovendien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_90285644
Tof, gefeliciteerd!

En ja, ik had ook getekend voor een kerstvakantie vanaf de 24e en dan lekker door t/m 9 jan. Er zijn scholen die daarvoor gekozen hebben. Maar goed, de mijne niet en daarom kan ik nu al een dag of vijf heerlijk uitslapen.
pi_90296566
Gefeliciteerd Mane! Ik ga in maart samen met de conrector kijken aan welke eisen in voor LC wel voldoe en waar ik eventueel nog aan moet werken ;) Maar volgens hem zou ik versneld in aanmerking komen voor LC, maar mijn andere collega gaat nu ook solliciteren voor LC (ons vakhoofd ging haar helpen een brief op te stellen), wordt dus nog druk. Ik vermoed dat ik nog eventjes moet wachten, maar we zien wel :P
  woensdag 22 december 2010 @ 17:06:46 #105
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_90296596
Wat is LC?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_90296656
Hogere salarisschaal :). De meeste docenten zitten in LB, LC is daar een stapje boven, LD is nog hoger. Door het actieplan Leerkracht kunnen scholen meer docenten in LC en LD benoemen.
pi_90296718
quote:
11s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:06 schreef Maraca het volgende:
Wat is LC?
Je hebt in het voortgezet onderwijs drie functieschalen: LB, LC en LD. Binnen elke functie heb je schalen: LB1, LB2...LB12 en bij LC ook (LC1, LC2) en bij LD ook. Uiteindelijk is elke functie 12 schalen lang (vanaf 2014). Het maximale salaris is in 2014 voor LB 3739 euro bruto, voor LC 4361 bruto en LD 4962 bruto. Vroeger bleven de meesten docenten in LB, was LC meestal wegelegd voor afdelingsleiders e.d. en had de directie LD. Tegenwoordig moeten veel meer docenten instromen in LC en ook in LD. Officieel moet ik als eerstegrader in 2014 in LD zitten, of dat gaat lukken is een tweede...
  woensdag 22 december 2010 @ 17:14:29 #108
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_90296915
Bedankt ^O^
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_90297252
Overigens was laatst in het nieuws dat de scholen van een bepaald Haags bestuur al per 2011 alle bevoegde leraren in LC of LD gaan benoemen. (Klein addertje: er staat "op die scholen waar dat verantwoord mogelijk is", maar de intentie is in elk geval mooi).
pi_90517875
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:22 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens was laatst in het nieuws dat de scholen van een bepaald Haags bestuur al per 2011 alle bevoegde leraren in LC of LD gaan benoemen. (Klein addertje: er staat "op die scholen waar dat verantwoord mogelijk is", maar de intentie is in elk geval mooi).
op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.

zit ook nog lesgeven op hbo te overwegen... maar eerst maar eens die bevoegdheid halen.
Kwak
  woensdag 29 december 2010 @ 00:54:40 #111
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_90566977
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 23:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

op mn huidige school zal dat wel niet gebeuren. daar zit bijna niemand in LC en LD... geen geld... maar goed, ik moet toch ws. op zoek naar een andere school voor volgend jaar.

zit ook nog lesgeven op hbo te overwegen... maar eerst maar eens die bevoegdheid halen.
Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?
pi_90571442
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar door de functiemix heeft de school toch verplichtingen wat betreft de hogere salarisschalen?
In principe wel, daar wordt een school ook op afgerekend. Echter is het wel zo dat er geld moet zijn. Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde. Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.
  woensdag 29 december 2010 @ 14:02:52 #113
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_90580978
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
Uiteindelijk is LB alleen maar bedoelt voor beginnende docenten en onbevoegde docenten, zo heb ik vernomen van de conrector. De rest moet uiteindelijk in LC of LD komen.
Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.

Ga je je richten op ontwikkelingstaken die gedragen moeten worden op een hoger niveau, dan zit je op LC. Denk aan het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten, of de implementatie van een elektronische leeromgeving. Ontwikkelingen -> LC.
.
pi_90581778
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dit waag ik te betwijfelen... LB is voor, wat ik noem, de LesBoeren. Ik ben LB. Mensen die les geven met hun takenpakketje zoals mentoraat en werkgroepjes. Klaar.

Ga je je richten op ontwikkelingstaken die gedragen moeten worden op een hoger niveau, dan zit je op LC. Denk aan het ontwikkelen van vakoverstijgende projecten, of de implementatie van een elektronische leeromgeving. Ontwikkelingen -> LC.
Uiteraard hangt LC af van je takenpakket, maar een aanzienlijk deel van de docenten die in LB zitten moeten (zoals mijn conrector het zei) doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?). Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.
pi_90589680
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:

[..]
Bij ons waren er dit jaar maar een beperkt aantal LC functies beschikbaar en 0 LD functies. Uiteindelijk moet ook onze school een sprong maken en is mij toegezegd dat ik binnen 2-3 jaar naar LC moet gaan, maar het heeft veel voetjes in de aarde.
BP toch? Da's gek :? . Bij een presentatie op onze vestiging over de functiemix kregen we te zien dat er op jullie vestiging dit jaar 7 LD-functies open waren. Of verwar ik je nu met iemand anders hier? Sorry dan :+ . Wij hadden zelf iets van 4 LC-plaatsen en 1 LD-plek.
Ik ga komend jaar proberen LC te krijgen.
pi_90590306
Dan was het andersom; :Y 0 LC functies en 6 LD functies; volgensmij heb je idd gelijk nu ik er harder over nadenk. Er waren in ieder geval 0 LC-functies ja, dat was wel jammer. Ik denk dat ik in 2012-2013 een kansje maak...maar we zien wel
pi_90590472
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:16 schreef Hippos het volgende:
Dan was het andersom; :Y 0 LC functies en 6 LD functies; volgensmij heb je idd gelijk nu ik er harder over nadenk. Er waren in ieder geval 0 LC-functies ja, dat was wel jammer. Ik denk dat ik in 2012-2013 een kansje maak...maar we zien wel
Het zou fijn zijn als het je lukt :). Ik vind het wel vrij ingewikkeld hoor, en voor een deel is het ook allemaal achterkamertjes- en vrindenpolitiek, volgens mij ;).

Hebben we alweer zin in het werk? 3 januari is gevoelsmatig zo vroeg.
pi_90590544
'Ja, te vroeg, jullie op de AM (toch?) beginnen ook dan met de lessen? Wij begonnen vroeger altijd de dinsdag, maar nu ook op de maandag, vanaf 2de lesuur.

LC/LD is inderdaad vaag en lastig, maar ik heb in maart een 2de gesprek met de conrector om mijn competenties te vergelijken met de LC functie en kijken waar ik eventueel nog aan moet werken. Maar ik zit nog maar 2 jaar in het onderwijs, dit word mijn 3de jaar, dus ik vermoed dat ik nog even moet wachten. Maar hij was erg positief.
  woensdag 29 december 2010 @ 17:22:47 #119
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_90590587
Hoi, wisten jullie dat het nu kerstvakantie is?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 29 december 2010 @ 17:38:12 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_90591380
Precies.. ik heb sinds de 17e helemaal niks meer voor school gedaan. En dat ga ik ook fijn volhouden. Maandagmorgen, 8:30 uur, dan zie ik wel weer. Wel een beetje vroeg - op 3 januari al, maar goed.
.
pi_90604093
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:

[..]

doorstromen naar LC. Dat hangt mede af van je taakpakket, maar hij noemde ook een percentage waar ze op mikken (misschien dat iemand die getallen heeft?)
Zie http://www.functiemix.minocw.nl.
pi_90613746
Ja, en 'n school die die percentages niet haalt krijgt 'n boete, dus ze gaan heus wel zorgen dat ze die halen. Dat er op de school van kwakz0r toch geen ruimte was voor LC- en LD-functies kan komen doordat die school al boven die percentages zit, omdat er bijv. veel voorhossers met LD in dienst zijn.
pi_90618017
Ik heb dit topic eens helemaal doorgelezen (en sommige vorige ook). Ik ben zelf geen docent maar ik overweeg wel het onderwijs in te gaan. Ik ben gestopt met mijn studie dit jaar en ik zoek iets anders. In eerste instantie leek me het wel wat de gezondheidszorg in te gaan maar ik denk dat mijn 'hart' meer ligt in het onderwijs.
Ik heb al wel ervaring in lesgeven op het voortgezetonderwijs. Ik ben gastdocent geweest en heb denk ik 200 gastlessen gegeven. Nu is een gastles uiteraard wel heel anders maar ik heb het onderwijs al wel van de docent kant kunnen zien. De variatie lijkt me juist erg leuk, niet alleen maar lesgeven maar ook gesprekken voeren, leerlingen begeleiden, organiseren. Mijn vader is ook docent en hij is er altijd heel enthousiast over. Aan de ene kant is het wel gek dat ik voor het onderwijs kies aangezien ik geen fijne middelbare schooltijd heb gehad, al heb ik juist altijd wel goede contacten gehad met de leraren. (en sommige leraren hebben me in een hele moeilijke periode heel erg goed geholpen, waar ik ze nog altijd dankbaar voor ben)
Ik zou dan graag de 2e graadslerarenopleiding voor natuur- en scheikunde aan de HvA. Ik heb hier alleen niemand gezien die natuur/scheikunde geeft
Ik vroeg me af of iemand met een 2e graads bevoegdheid minder snel wordt aangenomen dan iemand met een 1e graads bevoegdheid? Laatst had ik een heel krantenartikel gelezen dat scholen liever een academisch geschoolde leraar zouden hebben. En hoe snel kom je aan de bak als leraar? Als ik op vacaturesites kijk (zoals meesterbaan.nl) dan vind ik dat er heel weinig vacatures zijn.
Ik ben benieuwd, ik zal het topic zeker blijven volgen.
pi_90619466
Het hangt sterk af van je vakgebied. Ik weet dat in de randstad er altijd veel vraag is naar natuurkunde/scheikunde docenten, die zijn schaars. Als tweedegrader heb je daardoor best veel kans om ergens een plekje te vinden. Bij een vak zoals geschiedenis is dat lastiger; dus ik denk dat dat wel meevalt. De meeste vacatures zullen in de periode januari-april op de sites komen omdat dan vaak de formatie voor 2011-2012 gaat beginnen. En je kunt altijd een open sollicitatie sturen.
pi_90639325
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:19 schreef Hippos het volgende:
Ik als eerste grader zou in 2014 al in LD moeten zitten, of dat lukt waag ik te betwijfelen.
Ja, want de werkgevers willen die bepaling weer uit de CAO halen en ofschoon ik zou denken dat de bonden zich geen tweede HOS-debacle willen laten gebeuren zou toch niets me verbazen.
pi_91260512
Morgen mijn laatste les op mijn stageschool. Ik ga mijn Lio-stage ergens anders lopen. Ik heb de leerlingen gezegd dat we iets leuks gaan doen deze les (wel iets met het onderwerp Economie), maar ik ben inspiratieloos. Iemand leuke ideetjes?
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:10:43 #127
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91260619
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:08 schreef jantjeschmit het volgende:
Morgen mijn laatste les op mijn stageschool. Ik ga mijn Lio-stage ergens anders lopen. Ik heb de leerlingen gezegd dat we iets leuks gaan doen deze les (wel iets met het onderwerp Economie), maar ik ben inspiratieloos. Iemand leuke ideetjes?
Een soort kennisspel doen ofzo? Een quiz bijvoorbeeld?
Klas indelen in teams en het team met de meeste punten wint.
Niet meer actief op Fok!
pi_91260773
Je hebt me op een idee gebracht. Dank je!
  donderdag 13 januari 2011 @ 13:27:26 #129
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_91261213
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 13:14 schreef jantjeschmit het volgende:
Je hebt me op een idee gebracht. Dank je!
YW :).
Niet meer actief op Fok!
pi_91359624
Hello! Ik meld me ook maar eens in dit topic :) Ben nu precies een jaar aan het werk als docent Nederlands, na eerst iets heel anders gedaan te hebben. Rond deze maand ook mijn educatieve master af en ben dus vanaf februari volledig bevoegd eerstegraads docent!
Gisteren gesprekje met de directeur gehad en ik ga vanaf volgende maand 0,8 fte werken en vanaf mei 1 fte (dan komt er een zwangerschapsverlof). En waarschijnlijk per maart ook al een vast contract, erg fijn!

Vraagje nav de discussie over LC/LD: is het nu zo dat eerstegraders in 2014 in LC of LD moeten zitten? Want bij ons op school moet je solliciteren naar zo'n functie (tegenwoordig mogen zowel tweede- als eerstegraders naar LC, heb ik vernomen) en wordt het ook gefaseerd ingevoerd. Is het voor mij al reëel om eind dit jaar (vorige ronde is net geweest) al te solliciteren naar LC of is dat te vroeg? En hangt het van je takenpakket af of je zo'n functie krijgt of van je opleiding?
You may say I'm a dreamer / But I'm not the only one - John Lennon
pi_91402769
In principe zouden alle eerste graads docent vanaf 2014 in LD moeten zitten, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag.

Voor een LC of LD functie moet je als docent voldoen aan een aantal eisen, competenties. Meestal moet je solliciteren naar de functie en wordt je op gesprek uitgenodigd. Zo ging het dit jaar bij ons op school. Jij moet dan bewijzen dat je een LC of LD functie waard bent, uiteraard heeft dat te maken met je takenpakket en wat je binnen de school doet. Een overzicht van een LC functie wat ik even snel vond was dit http://www.atlascollege.nl/Page/sp1451/ml1/Index.html maar met een beetje googlen kom je vanzelf de competenties tegen. Vaak is het zo dat niemand aan alle competenties voldoet, maar je moet wel duidelijk maken waarom jij die functie waard bent. Hetzelfde geldt voor LD.
pi_91460689
Ik kom ook even binnenvallen. Ik mag morgen op mn stageschool een eerste lesje geven aan een 2 mavo klas. Ik heb er veel zin in maar ik vind het ook heel spannend. Vooral het opstarten.
pi_91465865
Spannend inderdaad, succes! Wat ga je met ze doen?
pi_91466178
Is ook spannend, alvast succes! Wat is je plan?

Spuit elf :') zag de reactie van Jentin te laat.

[ Bericht 63% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2011 15:41:15 ]
pi_91466245
Ik kom om in het nakijkwerk trouwens :{ vind het nu echt niet meer leuk, waarom heb ik nou gekozen voor twee klassen 4VWO :') die moeten elke periode een schrijfopdracht oefenen (en die moet nagekeken) en een echte schrijven voor een cijfer. Dus nu heb ik 60 book reviews te proefbecijferen en straks weer 60 voor de echte cijfers. Boehoe.
pi_91474693
Moeten die oefenopdrachten ook een cijfer krijgen? Anders kun je de leerlingen misschien werk van elkaar laten nakijken met behulp van een nakijkformulier o.i.d.?

De nakijkberg herken ik: voor a.s. maandag moet ik nog 3 klassen havo 4, 2 keer 5 atheneum en 1 keer 6 atheneum doen, terwijl ik tot en met morgen hele dagen bezig ben met de mondelinge literatuurexamens van 5 havo (2 klassen = 50 leerlingen en dan ook nog een klas van een collega erbij).

Maar goed, ik houd mezelf altijd maar voor dat het deze keer ook wel weer zal lukken en dan is er weer een hele tijd niks ;).
pi_91480046
Hoe is het op jullie scholen geregeld met de kosten die docenten maken op buitenlandreizen? Ik bedoel dan de (steden)trips die leerlingen in vaak havo4/vwo5 maken. Betalen docenten een bijdrage voor de reis en eten? Wat wordt vergoed en wat niet?

Hier op school willen ze daar onderscheid in gaan maken tussen de reizen, omdat voor een reis nauwelijks begeleiding te vinden is. Heeft de hele discussie weer aangewakkerd over wat er wel en niet vergoed wordt en ben daarom wel benieuwd naar hoe het op andere scholen geregeld is.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_91484836
@jentin, razztwizzle, ik moet met ze een paragraaf lezen en er uitleg over geven. De les opstarten dus. Dat moet twintig minuten duren en daarna gaat mijn begeleidster verder met opdrachten opgeven en moet ik door de klas lopen om eventuele vragen te beantwoorden.

Over nakijken: Begeleiders van klasgenoten laten dat hun stagiairs doen, een klasgenoot heeft van elf tot vijf proefwerken nagekeken.
pi_91485428
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:55 schreef Naamah het volgende:
Hoe is het op jullie scholen geregeld met de kosten die docenten maken op buitenlandreizen? Ik bedoel dan de (steden)trips die leerlingen in vaak havo4/vwo5 maken. Betalen docenten een bijdrage voor de reis en eten? Wat wordt vergoed en wat niet?

Hier op school willen ze daar onderscheid in gaan maken tussen de reizen, omdat voor een reis nauwelijks begeleiding te vinden is. Heeft de hele discussie weer aangewakkerd over wat er wel en niet vergoed wordt en ben daarom wel benieuwd naar hoe het op andere scholen geregeld is.
Ik ben nu een paar keer mee geweest op werkweek. Dat duurt steeds van maandag tot vrijdag of van zondag tot vrijdag. Ik betaal daar niks voor: reis, overnachtingen en eten (ontbijt, lunch, diner) worden betaald. Ik krijg bovendien een (behoorlijke) toeslag (omdat je ook 's nachts en 's avonds werkt enzo, het is iets meer dan 400 euro netto).

Het is nogal riant, vind ik :@ Toegegeven, zo'n werkweek is ook écht wel zwaar als begeleider (je maakt nogal wat nachtelijke uren op de grond van de hotelgangen en jij mag de volgende dag dan níet slapen tijdens de bustour). Maar ja: je hebt er ook veel lol aan. Ik zou het zonder vergoeding ook doen, maar ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld voor mensen met kinderen weinig aantrekkelijk is.

Edit: overigens gaat men bij ons op school wel morrelen aan deze regeling, geloof ik, en meteen ging er een protestgemompel op.
pi_91488280
8)7 8)7 8)7 8)7 ik word echt gek van dat nakijkwerk. Even denken, 59 toetsen 4H, 30 verslagen 4H, 48 toetsen 4V, daar komen nog iets van 24 verslagen van binnen, 90 tekeningen, 27 toetsen 5V en een partij vragen nakijken uit een NLT module...en dan natuurlijk de lessen voorbereiden, studiewijzers maken/kopiëren, mentorgesprekken houden, dingen voor de maatschappelijke stage regelen en...en...en...en....dan zet ik maar een rustig muziekje op en denk 'morgen weer een dag.' ;)
  maandag 17 januari 2011 @ 21:59:32 #141
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_91488925
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:57 schreef DanseMacabre het volgende:
Over nakijken: Begeleiders van klasgenoten laten dat hun stagiairs doen, een klasgenoot heeft van elf tot vijf proefwerken nagekeken.
Op zijn/haar stageplaats of in het weekend?

Ik ben zelf SPD, en laat mijn stagiairs alleen de toetsen nakijken en verwerken die ze zelf afnemen. Hoewel het misschien wel verleidelijk klinkt, zou ik mijn stagiairs nooit mijn berg nakijkwerk meegeven. Hoe demotiveer je iemand voor het vak zeg... :{
pi_91491166
Doe mij ook een stagiair :o Maar nee, serieus, ik hoefde dat van mijn begeleidster ook niet te doen, inderdaad alleen de toetsen die ik zelf had gegeven. Ik zou het denk ik ook niet prettig vinden, ik houd toch graag zelf het inzicht in wat mijn leerlingen kunnen en waar het goed/niet goed gaat op toetsen.
pi_91491848
Ze hebben bij ons nu al moeite om voldoende begeleiders te vinden voor de excursies dus als de begeleiders ook nog eens niet hun kosten volledig vergoed zouden krijgen konden ze die excursies wel opdoeken. Op de school van een vriendin van me krijgen de begeleiders zelfs, bovenop het feit dat ze hun kosten vergoed krijgen, een dagvergoeding van 50 euro (in plaats van taakuren) omdat er anders niemand te vinden was.

Ik vind dit de verantwoordelijkheid van de school hoor. Je wilt goede sier maken met excursies, dan hoor je er ook in te investeren en anders doe je ze maar lekker niet.
pi_91493019
Op de stageplaats.
Ik hoef het ook niet te doen, ik bied het wel aan en daar is ze dan ook heel blij mee. We doen het wel samen.
pi_91516403
Het ging goed! Klas was rustig en ik hoefde maar twee keer iemand aan te spreken. Nuttige feedback gekregen van begeleidster. Ze vond dat ik een natuurlijke rust uitstraalde en volgende week mag ik weer.
pi_91538212
Fijn zeg, DanseMacabre ^O^! De kop is eraf ;)
pi_91539820
Ja heel fijn, ik heb nu ook echt zin om verder te gaan.
Ik zag tijdens de les mijn begeleidster driftig meeschrijven maar er kwam vooral positieve feedback uit. Ze gaat het ook nog voor me uittypen zodat ik het in m'n logboek op kan nemen. Ik ben echt blij met mijn stageplek. Mijn begeleidster is heel duidelijk en eerlijk maar ook gezellig en als ik even niks te doen heb mag ik ook altijd bij een van de andere docenten meekijken.
  vrijdag 21 januari 2011 @ 22:52:29 #148
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_91684458
Vandaag naar de open dag van Windesheim geweest.. Erg leuk!

Zit nu erg te twijfelen tussen Scheikunde, Wiskunde en misschien ook wel Biologie.

Vind het alle 3 erg leuke vakken. Hoorde daar dat je bij Scheikunde leerlingen veel minder vaak in de week (uurtje of 2) ziet dan bij Wiskunde, en dus minder makkelijk een band met ze opbouwt. Zijn er mensen die dat ook echt zo ervaren?
Frysk bloed tsjoch op!
pi_91691294
Ik zie sommige klassen 4x in de week, de meeste 3, en enkele 2. Twee vind ik een stuk minder prettig. Drie of vier maakt niet zoveel verschil: je ziet elkaar dan per definitie wel regelmatig, terwijl bij twee lessen per week er vaak een groot gat valt doordat de klas of jij een van die twee keren op excursie is, een leerling die ziek is of een repetitie mist op maandag zie je vrijdag pas
weer, dat soort dingen. Er is veel minder continuiteit dan bij de andere groepen.

Ik heb ook 1 klas (voor een ander vak) slechts 1 uur per week en ik heb het gevoel dat ik die kinderen echt nauwelijks ken.

Bij ons is een bijkomende factor dat de tweeuursklas even snel door de stof heen moet als de drieuursklassen en dat is eigenlijk te hoog gegrepen. Dus sneltreinvaart en weinig tijd om gewoon eens even met (een deel van) zo'n klas te praten. Ik kaart het al jaren aan maar we moeten het ermee doen. Vervolgens krijg ik juist van die klassen allemaal ouders op de ouderavond omdat veel leerlingen onvoldoende staan en kan ik de eeuwige riedel over "eigenlijk te weinig lesuren, ik kaart het al jaren aan" weer afdraaien :+.

Los van het leerlingcontact en de continuiteit in lesstofuitleg/inoefenen enzo is het ook qua werkdruk voor de docent prettiger om een vak te geven dat voor relatief veel uren op het rooster staat. Je hebt dan nl. minder verschillende klassen (=meer tijd per klas om je lessen voor te bereiden) en minder verschillende leerlingen (= meer tijd om leerlingen individueel te spreken/begeleiden).
pi_91691811
Bezig met tweede lesvoorbereiding. Ik moet een nieuw hoofdstuk met ze starten, over Nederlandse kolonies. Leerlingen hebben ook aangegeven wat meer over mij te willen weten dus dat ga ik ook kort meenemen. :)
pi_91822324
Ik word soms zo moe van collega's...sinds wanneer hebben mavo leerlingen zo'n korte spanningsboog dat ze geen toetsen van 100 minuten kunnen maken? Uh, over 3 maanden zitten ze 120 minuten aan hun examen te werken....maar goed, ik zal wel iets over het hoofd zien ;)
pi_91845492
Maar hoe is die discussie dan ontstaan?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_91862855
Simpel, wij zien het liefst 100 minuten toets in 4M omdat we veel hoofdstukken toetsen en bovendien vinden we dat de leerling wat voorbereid moet worden op het feit dat bij een examen ze 120 minuten moeten zitten. Een beetje aanleren dat je bij het examen niet na 30 minuten weer buiten staat. Maar we staan alleen in onze mening, althans, de opmerking vond ik wat bot.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:21:33 #154
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_91864375
Ik heb soms het idee dat we leerlingen moeten behandelen alsof ze enorm breekbaar zijn. Met het oog op het examen is het niet verkeerd om 100 min toetsen af te nemen. Mooie voorbereiding voor het examen :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_91869138
Nakijkmarathon vandaag. Gezellig in de werkruimte op school, met drop en fijne collega's O+.

Gedaan:
30x filmverslagen brugklas (pokkewerk, duurt lang)
30x repetitie brugklas (zjoeffff O+ )
30x repetitie 2HAVO (zjoefff maar teleurstellende resultaten :{ )
25x presentaties 4HAVO (was alleen nog uitrekenen n.a.v. rubric)
25x repetitie 4HAVO (maar nog niet af, want geen concentratie meer)

Nu komt er nog / moet ik nog:
60x repetitie 4VWO (inclusief 60 korte book reviews )
30x repetitie 3GYM (eitje)
22x repetitie 3HAVO (eitje)
19x SE 6VWO (lastig :{ want literatuur en alleen maar open vragen)
30x filmverslag 2HAVO ( ;( )
30x schrijftoets 2HAVO ( ;( opstellen )

Tot zover een sfeerimpressie van mijn toetsweek :+ ik dank mijn roostermakers dat ze mij vandaag en morgen hebben vrijgeroosterd van surveillance. Donderdag van 8:30 tot 16:00 mondelingen, vrijdag van 8:30 tot 16:30 examentraining-cursus en volgende week dinsdag en woensdag ook nog mondelingen. En natuurlijk moeten de studiewijzers voor de nieuwe periode per maandag op de website staan.

Ik maak expres geen to-do lijstjes meer in m'n agenda, dan word ik wanhopig. Rustig aan is het devies :7 . En dus vooral gezelligheid. En dropjes :9.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 21:42:57 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:43:20 #156
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_91869221
Jij hebt een stagiaire nodig
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_91869264
Oh ja, en de vrolijke noot van de rector vandaag in ons bulletin: "De werkdruk voor de MVT-secties is verlaagd omdat de luistertoetsen voortaan opgestuurd worden naar het CITO en daar verder worden verwerkt".

Ja, want dát was nou nét de werkdruk, die 20 meerkeuzeluistertoetsen.
pi_91869338
quote:
12s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:43 schreef Maraca het volgende:
Jij hebt een stagiaire nodig
Nee, ik doe gewoon Zen. Want vorig jaar stortte ik rond nu zo'n beetje in. En dat gaan we dit jaar niet meer doen. Dus ik negeer alle deadlines en ben dus vanavond ook niet aan het werk.
pi_91869502
Bij ons kwam de sectie Nederlands, althans het bovenbouwdeel ervan, om in het werk en toen heeft een daadkrachtige collega erop aangedrongen de helft van het PTA te schrappen. Toegewijde neerlandici sputterden: "maar ze moeten dit op het examen kunnen dus dat moeten we minstens vijf keer oefenen". "Niets daarvan", zei hij, "twee keer is meer dan genoeg". Nu is er al een tijdje geen neerlandicus meer overspannen geweest. En de leerlingen slagen nog steeds.

De moraal van dit verhaal: valt er niet wat te schrappen?
pi_91869727
Nouja, er is al heel veel geschrapt n.a.v. mijn inzinking vorig jaar.. dit is een normale toetsweek, alle klassen hebben één toets en de verslagen e.d. is allemaal nog achterstallig werk uit de vorige periode.

Het probleem is eigenlijk mijn 2 klassen 4VWO, die maken gemengde toetsen met een schrijfopdracht erin, en daar ben je even druk mee. Gelukkig hoeft dat over 1,5 week pas nagekeken te zijn, geloof ik. Die mondelingen zijn ook 4VWO, in tweetallen, dus 30 mondelingen, maar daar zit het werk niet zo in. Ja, het kost tijd die je anders had kunnen besteden aan nakijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 21:52:06 ]
pi_91875969
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 21:43 schreef Maraca het volgende:
Jij hebt een stagiaire nodig
^O^
pi_91876155
O ja, dat weet ik nog ja, dat er al veel was geschrapt. Da's in elk geval mooi! En dan is 'zen blijven' nu inderdaad waarschijnlijk de beste strategie. Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien :).
pi_91878689
Die klasgenoot kwam niet aan 't leren van haar tentamens toe omdat ze toetsen na moest kijken. :X
Ik heb mijn begeleidster aangeboden om haar te helpen met haar nakijkwerk. Ze steekt echt tijd in m'n begeleiding dus ik vind dat ik haar dan ook wel een beetje mag helpen. :)
  woensdag 26 januari 2011 @ 16:44:35 #164
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_91900510
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:23 schreef ShadyLane het volgende:
Of doe zoals mijn collega: al nakijkend 'n nacht doorhalen en dan gewoon weer acht lessen draaien :).
:o Dat meen je niet...

Maar het is wel zo: de proefwerkweken zijn altijd piekmomenten qua nakijkwerk. Afschaffen die zooi ;)
.
pi_91903224
Wij hebben alleen aan het eind van het jaar nog 1 proefwerkweek, verder geen. Dat is gedaan om beter aan de 1040 uur les te komen. Ik moet zeggen: doe mij maar een proefwerkweek hoor :). Het nakijkwerk heb je toch wel, en in zo'n week heb je er tenminste niet nog twintig lessen naast.
pi_91906180
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week. Ik hoef geen drie versies voor drie klassen te maken omdat alle klassen de toets op hetzelfde moment hebben. En het is gezellig, met z'n allen in de werkruimte nakijken, koekjes eten. Het heeft wel wat.
  zondag 30 januari 2011 @ 15:40:10 #167
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92080103
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 18:51 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind het wel prima, de nakijklast blijft hetzelfde alleen nu in één week.
Dus krijg je een enorme piekbelasting als je bijv. 120 proefwerken in 2 dagen moet nakijken (stel, jouw vak wordt op woensdag getoetst en op vrijdag moeten de punten ingeleverd zijn), terwijl je normaal gesproken daar bijv. een week voor kon uittrekken en je werklast wat kon spreiden.
.
pi_92084851
Ach, bij mij maakt het allemaal niets uit omdat ik nakijkwerk sowieso uitstel tot het laatste moment. *) . Het is voor mij al heel wat dat ik donderdagmiddag een klas heb nagekeken terwijl ik de cijfers pas maandag (nu dus morgen) hoef te hebben. Vanmiddag heb ik dus de hele middag zitten nakijken en vanavond ook nog een beetje. Het is net niet zo erg dat het nachtwerk wordt.

Wij hebben geen proefwerkweek in de onderbouw, maar natuurlijk wel de toetsweken in de bovenbouw en daar heb ik altijd heel veel van.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92110425
Ik ben net zo erg. Ben nu net klaar, geheel door mijn eigen schuld wegens vanavond pas begonnen zijn :). Gelukkig hoef ik pas om 7 uur op en niet om 6. Ter beloning eet ik nu chocolademousse.
pi_92144983
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d. Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
  maandag 31 januari 2011 @ 21:46:09 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92145892
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is.
Moet elke leerling dan persé een PvA hebben? Dan ben je toch wel even een potje administratief bezig. Ik hou de punten van mijn leerlingen in de gaten, spreek met hen als dat nodig is. In de studielessen besteed ik aandacht aan zaken die eventueel binnen de klas spelen (problemen met bepaalde vakken of docenten, pesterijtjes, etc) en hun sectorkeuze. Ze weten dat ze altijd bij mij kunnen binnenlopen als ze me nodig hebben. Ik heb geen PvA voor élke leerling. Behálve leerlingen met een rugzakje, die moeten verplicht een handelingsplan in hun dossier hebben zitten.
Vergaderingen zijn zeker niet zinloos. Je moet ook de juiste vragen stellen om je informatie bij elkaar te sprokkelen. Als je de vergadering voorzit en je zegt: "Nou, zeg het maar", dan kom je inderdaad niet ver...

quote:
maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.'
Dat heeft dan meer te maken met de instelling van die mentoren. Probleem is: iedereen wordt maar geacht om mentor te zijn, maar niet iedereen kán of wíl mentor zijn. Dus als je iemand die - met alle respect - de capaciteiten niet heeft, of het inlevingsvermogen of de wil om mentor te zijn, tóch mentor maakt, dan is dat vragen om problemen. Maar het gebeurt wel, helaas.

Een geweldig boek dat ik, wat het mentoraat betreft, blijf aanraden is "Handboek Voor Elke Mentor" van Ivo Mijland en Maya Bakker.
.
pi_92162106
quote:
7s.gif Op maandag 31 januari 2011 21:33 schreef Hippos het volgende:
Hoe concreet zijn jullie Plannen van Aanpak als je het hebt over mentorleerlingen? Ik verbaas me steeds meer dat veel leerlingen geen concreet PvA krijgen en een vergadering eigenlijk zinloos is. Zaken als 'ouders bellen' is wel leuk, maar weinig concreet. Hoe gaat dat bij jullie? Ik ga over een paar weekjes een mentorcursus krijgen, maar ik merk toch wel dat ik soms tegen de grenzen aanloop van mijn kunnen. Ik heb geen capaciteiten om leerlingen ook nog eens grondig te helpen met plannen, leren leren e.d.
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem. Als leerlingen moeite hebben met deze zaken stimuleer ik ze (maar vooral hun ouders) om (tijdelijk) op huiswerkklas te gaan. Wij hebben een organisatie huiswerkbegeleiding die binnen onze school na schooltijd aan de slag gaat met leerlingen. Ik maak nooit een plan van aanpak voor leerlingen.. Ja, in mijn hoofd en d.m.v. aantekeningen in mijn notitieboekje. :) . Meestal komt het in grote lijnen toch wel op hetzelfde neer: met leerling praten, met ouders praten, eventueel hulp aanbieden, de mogelijkheden doornemen, etc.

Wij laten soms leerlingen zelf een soort PvA schrijven. Lijkt me een goed idee: geef de leerlingen hierin zelf ook verantwoordelijkheid, zeker als het bovenbouwleerlingen betreft (onderbouwleerlingen kunnen dit wellicht nog niet): zij zijn immers degenen die examen moeten doen?

quote:
Nu hebben we Remedial Teaching, maar desondanks merkte ik vandaag tijdens een rapportvergadering dat veel mentoren (ander team) echt zoiets hebben van 'het zal wel.' Weinig concreets om de leerling te helpen, helemaal jammer omdat sommigen over een kleine 4 maanden examen doen.
Het is natuurlijk ook van groot belang dat RT en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn, terugkoppeling geven aan mentoren en bijvoorbeeld op die vergadering aanwezig zijn. Maar beter is het om dit los van de vergaderingen te doen. RT blijft vaak een soort eilandje binnen de school, maar het is juist belangrijk om mentoren te betrekken. Ik zou er maar niet vanuit gaan dat die belangstelling als vanzelf vanuit mentoren komt. Die moet je meestal nadrukkelijk betrekken, voorlichting geven en expliciet vertellen wat hun rol in het geheel is. Het is niet perse onwil als wel onmacht en onwetendheid.

Als het om leerlingen gaat die examen moeten doen, heb ik twee opmerkingen:
a. als je voor die leerlingen nog hulp (op een structureel niveau) moet aanbieden, ben je sowieso rijkelijk laat. Dat had dan in een veel eerder stadium moeten gebeuren.
b. in dit stadium heb je het meeste aan examentraining: oefenen, oefenen, oefenen. Dat kun je, met gemotiveerde leerlingen en goede vakdocenten, als school natuurlijk wel organiseren. Daarnaast zijn er steeds meer mensen gespecialiseerd in deze 'tak van sport' en die kun je in huis halen of leerlingen naar doorverwijzen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:05:28 #173
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92177235
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 09:27 schreef mane het volgende:
Dat heeft niemand, en daar is ook eigenlijk geen tijd voor, en dat is natuurlijk een probleem van ons onderwijssysteem.
Ik zou graag zien dat mentorgroepen maximaal 15-20 leerlingen groot waren. Mijn mentorgroep is nu 30 leerlingen, dat is gewoon veel te veel. Op havo heb je klassen van 34 leerlingen. Die leerlingen kun je toch nóóit de aandacht geven die ze verdienen?
.
pi_92214042
Wij hebben vrijdag Open Avond en nu kan mijn ene collega er niet zijn vanwege ernstige prive-omstandigheden. De ander heb ik ook toen het er nog op leek dat we er met z'n drieeen zouden zijn al lopen pushen: "je komt dit jaar niet pas vijf minuten voor het begin aanzetten, geen smoesjes over 'ik zit met de kinderen', je regelt maar 'n oppas", waarop hij gisteren zei dat hij er misschien wel 'n half uurtje voor aanvang zou kunnen zijn }:|.

Nu de schoolleiding belde dat collega 1 er niet bij kan zijn heb ik bij hen aangegeven dat ik niet in m'n eentje twee lokalen kan inruimen (beide zijn wel echt nodig: eentje is vaklokaal, de ander is voorlichtingspraatjes over plustraject, die ik nu van collega 1 overneem). Zij gaan collega 2 nu bellen dat ie eerder moet komen. Mij benieuwen.

Wanneer ik ooit eens terechtkom in 'n vaksectie met twee enthousiaste, energieke collega's is voor mij het paradijs 'n feit.
pi_92214107
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
pi_92219313
Ik voel met je mee, SL. Ik mis ook een positieve en collegiale houding bij mijn naaste collega's. Soms vergeet ik bijna hoe vervelend dat is, omdat ik de neiging heb me maar aan te passen en niets meer te verwachten. Maar daardoor moet ik dus wel echt alles zelf doen en het feit dat ik me soms overbelast voel en het gevoel heb mijn werk niet aan te kunnen (terwijl het allemaal prima gaat!) komt ook daaruit voort. Het heeft een ontzettend groot effect op hoe je je voelt ten aanzien van je werk. Ik moet niet vergeten dit steeds weer bij mijn leidinggevenden en mijn collega's aan te kaarten, zodat zij vooral niet kunnen gaan denken dat het allemaal wel los zal lopen en het wel best is zo.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92230191
De schoolleiding laten bellen did the trick: ik kreeg 'n allervriendelijkst mailtje dat ie z'n uiterste best gaat doen er om half vier te zijn en dat ie er alle vertrouwen in heeft dat het gaat lukken in de twee uur die we dan nog hebben. "Hartstikke fijn dat je dit jaar zo meedenkt! Het zal dan inderdaad vast allemaal goedkomen", heb ik geantwoord, het was sterker dan ik :).
pi_92232648
Uiteraard hebben niet alle mentorleerlingen een PvA, dat zou inderdaad enorm veel werk worden. Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben. Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief. Vandaar mijn eerdere opmerking...

Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
  woensdag 2 februari 2011 @ 17:53:34 #179
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92234110
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 11:18 schreef ShadyLane het volgende:
En over mentorgroepen: ze denken er bij ons over 'n duomentoraat in te voeren en dat zou wel erg goed kunnen uitpakken. Dan neem jij leerling 1-15 en de ander leerling 16-30. Bij ons is een probleem dat er elk jaar te weinig mensen te vinden zijn die mentor willen worden (types zoals in mijn bericht hierboven weigeren het structureel). Wanneer de groepen 15 leerlingen zouden tellen, zijn er wellicht meer mensen toe bereid.
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden. In het bedrijfsleven moet je ook gewoon de taken doen die je opgelegd worden. Niet zeuren, tjak! Probleem is dat we hier natuurlijk met jonge mensen te maken hebben, en een slechte of ongemotiveerde mentor kan meer kapot maken dan hij denkt.

quote:
7s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:23 schreef Hippos het volgende:
Ik verbaas me alleen dat bij leerlingen die het slecht doen het PvA vaak niet concreet is. De bal moet gelegd worden bij de leerling. Zeker in de 4Mavo groepen is het soms triest om te horen 'dat hij/zij het examen niet gaat redden' maar er niet echt concreet wordt gekeken hoe we zo'n leerling in de komende weken nog kunnen helpen (examentraining, oriëntatie MBO...).
Ik heb een hekel aan dat soort blabla. Als ik zie dat leerlingen slecht voor mijn vak staan en ik weet dat ze hun best doen, dan ga ik met zo'n leerling om tafel zitten en ga kijken waar ik kan helpen. Leerlingen die er met de pet naar gooien, het spijt me zeer, maar daar ga ik geen tijd in steken. Leerlingen weten bij mij: als je goed je best doet, maar het lukt niet - dan help ik je.

quote:
En sommige leerlingen gaan niet veel harder werken als de mentor tegen hen opmerkt 'je moet harder werken.' Ik merk dat ze soms gewoon echt een externe prikkel nodig hebben.
Dat hoor ik ook zo vaak bij vergaderingen: "hij moet gewoon beter opletten in de les". Soms denk ik dan wel eens (als advocaat van de duivel): "Maak jij je les dan wat interessanter".

quote:
Ik heb vandaag bij elkaar 3 uur vergaderd over 4H en 5H, maar ik blijf het soms enorm inefficiënt vinden. Collega's die totaal geen beeld kunnen geven hoe de leerling in de les is, geen administratie bij zich hebben...dat werkt voor een mentor ook contraproductief.
Nu vraag ik de collega's gericht op de man af wat we kunnen doen. Dat werkt veel effectiever en ik krijg ook de informatie die ik hebben wil. Oeverloos gezwam maak ik korte metten mee.

quote:
Ik zit trouwens wel weer even in een neergaande dip met mijn 4Mavo groepje, helaas. Het ging beter, maar nu weer even niet. Snel afgeleid, reageren continue op elkaar. Ik voel dat ik achter de zaken aanhol; iemand misschien hele basic tips?
- iedereen een 10 geven die meetelt als een SO'tje, en elke keer dat het huiswerk niet af is (of gekletst wordt zonder reden) gaat er een punt van af. Einde van de periode telt het punt (dat overgebleven is) mee voor het rapport. Beetje brugklasmethode, maar kan ook werken in leerjaar 4.
- bankjes uit elkaar zetten
- schrijfles geven, waarbij alleen maar opdrachten gemaakt moeten worden en veel gedicteerd wordt

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-02-2011 19:06:33 ]
.
pi_92249402
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 17:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als mentoren nodig zijn, dan zullen die weigeraars toch ook mentor moeten worden.
Die zorgen dat hun taakuren al vol zitten met andere klussen die minder tijdrovend zijn, en dan kunnen ze het mentoraat weigeren met het argument: "ik zit al vol". Sommigen lijken er een sport van te maken niet zozeer voor interessante/voldoening gevende taken te kiezen als wel voor die dingen waarbij je je er het makkelijkst vanaf kunt maken :).

Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
  woensdag 2 februari 2011 @ 22:29:13 #181
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92250559
Ik werk sinds vandaag bijna 1.3 omdat er een collega weg is gevallen en er op zeer korte termijn een oplossing moest komen. Ik heb er twee klassen bij, waarvan één zeer bewerkelijk clubje. Gelukkig ken ik de meeste nog van vorig jaar en ben ik van de grootste draken mentor geweest, dat maakt het al een stuk makkelijker...
pi_92251124
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
pi_92268982
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:13 schreef ShadyLane het volgende:

Qua mentoraat heb ik dit jaar geluk: 20 stuks en momenteel maar eentje die op zittenblijven staat. Da's ook wel meteen 'n dame waarbij ik niet weet wat ik met 'r moet, zit gewoon veel teveel op MSN en ouders perken dat niet in. Op school werkt ze wel maar thuis veel te weinig. Collega's van de vakken waar ze slecht voor staat zitten met de handen in het haar. Je kunt 'r wel de toegang tot de les weigeren als ze zonder huiswerk gemaakt te hebben verschijnt, maar die les is nu net de enige plek waar ze nog wel wat doet, dus tja. Suggesties zijn welkom!
Huiswerkklas of huiswerkbegeleiding? Staan haar ouders daar open voor? Kan heel goed werken voor leerlingen die moeite hebben met discipline en structuur.

Als dat niet kan, kun je wel met haar afspreken dat ze na haar lessen nog twee/drie uurtjes op school blijft werken, twee of drie keer per week, in een mediatheek of studieruimte. En dat jij haar dan even opzoekt en vraagt wat ze doet/heeft gedaan? Neem je samen met haar haar agenda door. Of je zet haar in je eigen lokaal neer (als je dat hebt..) en gaat zelf ook wat zitten werken.

Kost wel wat tijd voor jou, maar als je zelf toch meestal tot 5 uur op school bent....

Ik heb nu met mijn mentorklas (een derde) afgesproken dat de leerlingen die meer dan twee onvoldoendes hebben op het rapport (en niet op het huiswerkbegeleiding zitten) verplicht tijdens het ingeroosterde mentoruur bij mij moeten werken aan de vakken waar ze slecht voor staan. Dan check ik meteen de agenda's en laat ik ze ook planningen maken. Leerlingen zonder die onvoldoendes hoeven niet te komen. Mijn klas is slim, maar de pubertijd slaat toe en ze hebben niet zo'n zin meer. Dus dan maar zo. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92271760
Veel dank voor deze tips! Het gaat om een meisje uit de vijfde, dus kinderachtig achter de broek zitten is niet meer zo passend (huiswerkbegeleiding biedt onze school alleen voor de eerste drie leerjaren aan), maar in haar geval wel nodig. Die van dat mentoruur en eventueel 's middags werken ga ik doen (weet niet of ik dat laatste bij de ouders voor elkaar krijg: ze woont ver weg en is dus toch al laat thuis).
Een huiswerkinstituut heb ik voorgesteld maar de ouders kwamen met andere ideeen om zelf thuis de vinger aan de pols te houden. Hopelijk leveren die wat op.

Hoorde net van de schoolleiding de achtergrond van het allervriendelijkst ("tuurlijk ben ik er vrijdag om half vier, moet ik nog iets meenemen van thuis of kan ik nog iets anders betekenen?") mailtje van mijn collega: hij heeft ongelooflijk lopen sputteren en ze hebben ontzettend moeten pushen. Treurig.
pi_92273405
Eén van mijn collega's heeft zich, twee dagen voor de Open Dag, ziek gemeld. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_92274339
Oh oh oh. Nouja, mane, we zullen ze moeten gedogen! Zoveel mogelijk met blijmoedig gemoed en 'n sterke focus op de leerlingen en op die collega's die wel leuk zijn.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 19:47:04 #187
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92339014
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 22:37 schreef ShadyLane het volgende:
Whoa, voor hoe lang is dat? Kun je voor die twee klassen die je erbij hebt andere taken laten vallen? Wel tof dat je ze uit de brand wilt helpen!
Het ziet er naar uit dat het voor de rest van het schooljaar is, en ik kan geen andere taken laten vallen. Overigens waren de klassen zo blij dat ze nu les krijgen van mij (de collega die is weggevallen, is dat niet voor niets zeg maar...), dat ik in één van de klassen met een staande ovatie ben onthaald. Ik heb de eerste lessen heel wat geklaag over mijn voorganger moeten pareren, heel vermoeiend vind ik dat...
pi_92368256
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)

Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg :). En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.

Succes!

Ik gooi er even 'n anekdote over de open avond van gisteren in:

Ik had 's middags alvast in zijn en mijn lokaal alle tafels en stoelen versjouwd en in het zijne alvast wat boeken en flyers, quizpapiertje enzo neergelegd. Toen hij daarna (op tijd!) in zijn lokaal verscheen heb ik hem in zijn lokaal de rest laten doen en zelf het mijne ingericht.

Na afloop heb ik in mijn lokaal alles weer opgeruimd, tafels en stoelen teruggezet op hun plek, en uit zijn lokaal weer wat van die boeken en flyers teruggehaald. Daarna heb ik gemeld dat ik het op prijs zou stellen als hij in dat lokaal de tafels en stoelen terug zou zetten, aangezien ik al 3x had lopen slepen.

Reactie: "ik heb haast, want ik ben met de trein"
Ik: "volgens mij rijden er tot zeker half twaalf wel treinen" (het was tien uur)
Hij: "ik wil graag nog de avond doorbrengen met mijn vrouw"
Ik: "ik hoop dat je begrijpt dat ik nu 3x tafels en stoelen heb versjouwd, het in dit laatste lokaal aan jou overlaat en nu naar de borrel ga"
Hij, uber-verongelijkt: "Zeker, heb ik ALLE begrip voor, ik heb hier tegenwoordig voor 'n heleboel dingen begrip"
Waarop ik maar heb gereageerd met: "mooi, da's heel fijn" en ben naar de borrel gegaan :)

'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis.

Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:00:00 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92368817
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
'n Kwartier later kwam ie, het stoom uit z'n oren, de personeelskamer binnenlopen, keek niemand aan, zei niets, ging naar huis. Het is maar goed dat je in het onderwijs met heel veel verschillende mensen, collega's en leerlingen te maken hebt op 'n dag. Je zal maar op een kantoor werken en de hele dag met alleen maar zo'n figuur zitten.
Inderdaad. Maar als hij al zo met afspraken met collega's om gaat, hoe zou dat dan in de klas gaan? Mja, meestal hebben die kantjes-er-af-lopers zich helemaal bij de directie ingelikt, zodat ze met veel dingen weg kunnen komen en de directie denkt dat die persoon echt helemaal geweldig is. }:|
.
pi_92369112
Die hebben we er ook 'n paar bij ja, maar in zijn geval heeft de directie al wel door hoe het zit :)
En in de klas gaat het prima volgens mij. Hij is niet het type dat buiten de les om eens met 'n leerling apart gaat zitten om 'm nog iets uit te leggen, want dat is extra werk (die ene keer dat ie het gedaan had liep ie meteen naar de directie om dan ter compensatie niet te hoeven surveilleren op het schoolfeest), hij wil geen mentor worden want dat is zoveel werk, maar puur lestechnisch en in hoe aardig ie is naar de leerlingen hebben ze volgens mij 'n prima leraar aan 'm. Ik denk echt dat de leerlingen er niet onder lijden, en gelukkig maar.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 15:34:57 #191
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_92371924
Ah, dat valt inderdaad alweer mee ;)
.
  zondag 6 februari 2011 @ 14:02:26 #192
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92409317
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:45 schreef ShadyLane het volgende:
OK, en heb je het gevoel dat je het gaat trekken? (Ik vraag dit omdat er bij ons 'n keer 'n domino-toestand is geweest: collega werd overspannen, ander nam het over, werd daardoor ook overspannen en zo ging het met de derde ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ze zijn nu bij ons voorzichtiger met mensen die overuren nemen om uitval van collega's op te vangen: die worden dan van andere taken (mentoraat, surveillance e.d.) afgehaald.)

Wel schattig dat je 'n ovatie kreeg :). En qua geklaag: laat ze het er in de eerste lessen maar even uitgooien ja, ze moeten het blijkbaar kwijt. En dan daarna over op de orde van de dag, voorganger is weg, zand erover, nieuwe start.

Succes!
Dank! :)
Ik ga het wel trekken hoor, het scheelt dat ik weinig last heb van ordeproblemen en op ons niveau (bbl/kbl) is het nakijkwerk niet zo heel intensief. Daarnaast heb ik veel bureautaken en niet zoveel lessen (zit nu in totaal op 18 lesuren per week), wat het ook een stuk hanteerbaarder maakt.
pi_92491093
:O Ouderavonden beteken vaak lange dagen. Ik was gisteren om 07.40 op school en liep pas om 21.50 het gebouw weer uit...maar ja, dat hoort (soms) bij het onderwijs. Wel leuke gesprekken met ouders, ook al blijft hun kind zitten. Blij dat ik even een vrije ochtend heb :)
  woensdag 9 februari 2011 @ 22:24:44 #194
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_92569393
Ik heb ook twee ouderavonden achter de rug deze week. Heerlijk om 'lastpakken' (en daar hebben we er nogal veel van) samen met ouders te knippen, wassen en scheren... ~O>
pi_92597775
Hallo allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje omdat ik zelf van plan ben leraar te worden. Echter heb ik nooit de behoefte gehad te registreren, vond al dat lezen wel lekker makkelijk :P

Nu over op het echte werk, ben vorige week naar een open dag geweest om bij een leraren opleiding te kijken. Wat ik daar alleen niet vond is of ik het vak leraar leuk ga vinden (de opleiding lijkt me wel prima verder) iemand suggesties om de feeling een beetje te krijgen? Het gaat btw om leraar natuur-/scheikunde, in eerste instantie tweedegraads maar wil dan uiteindelijk wel mijn eerstegraads bevoegdheid halen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 18:13:10 #196
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_92597856
Er is maar één manier om erachter te komen en dat is door voor de klas te gaan staan :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_92598260
En je kunt al een aardige indruk krijgen door een dagje mee te lopen met een docent nask.Je ziet dan alle aspecten van zijn werk en niet alleen dat wat je zelf zag als leerling. En sowieso kijk je dan met een andere blik naar zijn lessen: vanuit de leraar ipv vanuit de leerling.
pi_92598710
Ik ga iniedergeval proberen contact te leggen met een school in de buurt om een dagje mee te kunnen lopen.

Probleem ligt echter momenteel bij de opleiding zelf, ik studeer momenteel al zo'n twee jaar aan een vak wat vrijwel totaal anders is, op wiskunde na dan. Ik kan dus verder geen punten meenemen, wel begreep ik dat ik vrijstellingen krijg van de wiskunde.

Tweede probleem is dat het vrij moeilijk is naar familie en dergelijke om nog weer een nieuwe opleiding te beginnen (het zal dan ondertussen de derde zijn). Met dit probleem worstel ik nog.
pi_92876030
quote:
19s.gif Op woensdag 16 februari 2011 17:58 schreef Jojoortje het volgende:
Het doet me trouwens wel verdriet wat er nu allemaal in het onderwijs gaat gebeuren. Klassen die ze samenvoegen, puur vanwege het geld. We krijgen volgend jaar een groep 5 van 34 leerlingen met al die zorgkinderen er in :') Het is echt te triest voor woorden.

Het is misschien heel erg wat ik zeg, maar laten we ons eens focussen op die bovengemiddelde en gemiddelde leerlingen, want die kun je echt wat niveaus omhoog brengen. Dat soort leerlingen dragen de maatschappij in de toekomst. De zwakkere leerlingen (waar nu bijna al je aandacht naar uit gaat) kan qua niveau wel omhoog gaan, maar tergend langzaam en met bijles, rugzakje en bij elke les extra instructie.

Het onderwijs wordt zo ontzettend slecht en niemand die er wat tegen doet. Zuur.
Zo vind ik ook dat men in het onderwijs gerust ontslagen mag worden. Collega's die het ontzettend slecht doen, worden meestal naar een andere school gestuurd, want hier mogen ze die niet ontslaan. Dit gaat ten koste van goede leerkrachten die nergens een vast contract krijgen, want dat mogen ze niet geven i.v.m. de bezuinigen.

:r :r :r
Zo, deze plemp ik ook ff hier neer. Het zit me tot hier :(
Noot noot.
pi_92889186
Ben het met veel van je bericht eens, maar merk ook (oh-oh, ik begin 'n cynische docent te worden :)) dat ik er tegenwoordig vrij gelaten onder ben. We willen kennelijk een verdere achteruitgang van het onderwijs (en 'we' is dan ouders en leraren: de leerlingen kunnen er weinig aan doen), want we passen ons stemgedrag niet aan en verzetten ons ook niet op andere manieren.

Ik heb de mazzel dat ik goed onderwijs heb gehad en nu 'n prettige baan heb, met vaak kleine groepen, weinig zorgleerlingen en 'n hogere salarisschaal dan de meeste docenten. Mijn probleem is het dus allemaal niet. Ben meer dan bereid om in actie te komen voor onderwijskwaliteit en ben er ook eigenlijk altijd bij, maar als het dan door de passiviteit van 'het veld' niet van de grond komt, tja, dan wind ik me er niet al te hevig meer over op :).

Overigens is het een misvatting dat leraren met een vast contract niet ontslagen zouden kunnen worden. Dat kan betrekkelijk eenvoudig: functioneringsgesprekje waarin je het wanfunctioneren vaststelt, verslag daarvan, schriftelijke afspraken over gewenste verbetering en een termijn daarbij, na die termijn constateren dat de verbetering niet heeft plaatsgevonden en hoppa. Dat het toch zo weinig gebeurt is omdat veel scholen weinig professioneel opereren. Functioneringsgesprek? O ja, dat moet na drie jaar misschien maar weer eens 'n keer. Heldere, schriftelijke afspraken, huh? Termijn? Huh?

Collega van me zat op zijn vorige school in de schoolleiding en heeft op die manier meerdere mensen ontslagen. Je kunt binnen 'n half jaar van iemand af zijn, zegt hij. Bij ons is er trouwens vorig jaar ook iemand met een vast contract ontslagen.
pi_92892125
Klopt hoor, bij ons gaan er ook mensen weg omdat onze school krimpt. Omdat we onderdeel zijn van een grotere organisatie kunnen ze worden overgeplaatst naar andere vestigingen e.d. maar vaste contracten hoeven geen obstakel te zijn merk ik, daar kun je eenvoudig overheen stappen.
pi_92914476
Bij ons willen ze bezuinigen op kleine groepen en dat betekent dat een van de vakken die ik geef in de bovenbouw combinatieklassen gaat krijgen. Ik vermoed dat dat ertoe zal leiden dat nog minder leerlingen het vak kiezen en dat dit het begin van het einde is voor dat vak.

Ik zou er prima mee kunnen leven als onze school niet aan zoveel andere, in mijn optiek ver van onderwijs afstaande, dingen geld uitgaf. Volgens mij kun je nog prima een heel eind bezuinigen zonder aan de lessen zelf te komen.
  donderdag 24 februari 2011 @ 23:25:58 #203
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93285690
Kan ik hier nog iemand een plezier doen met een paar jaargangen van het Onderwijsblad (AOB)?

Heb de vakantie maar eens aangegrepen om het huis op te ruimen, en kwam een paar kilo tijdschriften tegen... :')
pi_93286421
Oh, zou ik best leuk vinden! Heb als beginner nog veel te leren en tijdschriften zijn altijd fijn :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 24 februari 2011 @ 23:39:31 #205
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93286593
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 23:36 schreef Naamah het volgende:
Oh, zou ik best leuk vinden! Heb als beginner nog veel te leren en tijdschriften zijn altijd fijn :)
Er staan inderdaad nog weleens nuttige tips en artikelen in.
Je mag ze in Arnhem komen ophalen,verzenden is geen optie gezien de hoeveelheid...
pi_93286713
Oooh, je woont nog in Arnhem ook! Da's handig! Wacht, ik ga je even pm'en :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_93312953
Vakantie *O* Normaal gesproken boeit het met me minder, maar ik was er nu echt ontzettend aan toe.
pi_93340565
Hier ook, was een lange (voor het gevoel) periode vanaf de kerstvakantie.
pi_93347516
Ik ben ook blij. *O* .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_93347758
Hebben jullie deze week vakantie? Apart. Ik dacht dat de officiële vakantie afgelopen week was en dat op de plekken waar carnaval gevierd wordt, ze de week na komende week vakantie hebben. Hoe zit het dan met scholen die komende week vakantie hebben?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:52:52 #211
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93348509
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:32 schreef Naamah het volgende:
Hebben jullie deze week vakantie? Apart. Ik dacht dat de officiële vakantie afgelopen week was en dat op de plekken waar carnaval gevierd wordt, ze de week na komende week vakantie hebben. Hoe zit het dan met scholen die komende week vakantie hebben?
Ik heb de afgelopen week vakantie gehad. Dit jaar loopt het heel vreemd door carnaval.
pi_93350055
Regio Rotterdam (Rijnmond) en Den Haag heeft sowieso deze week vakantie, dat weet ik wel.
pi_93352203
Ik had afgelopen week vakantie. had duizend dingen willen doen, maar heb de helft niet gedaan. wel goed uitgerust en ontspannen, en dat is t belangrijkste.
Kwak
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:30:12 #214
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93352628
Ik heb een heel grote stapel nakijkwerk weggewerkt en moet nog even een luistertoets knutselen, best productief voor een vakantie dus.
pi_93382744
Ik heb al wel wat gedaan, maar veel te weinig en moet dus vandaag nog even hevig aan de bak ter compensatie. Nou zie ik uit m'n raam alleen maar regen, dus ik vind het wel prima zo.
  maandag 28 februari 2011 @ 10:21:47 #216
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_93430959
Na hier een tijdje te hebben meegelezen zal ik me ook eens voorstellen.

Ik heb net mijn eerste twee weken voor de klas erop zitten. Ik geef een aantal havo- en vwo-bovenbouwklassen een van de moderne vreemde talen.

Daarnaast ben ik ook net begonnen aan mijn master. De eerste master wel te verstaan, daarna moet de educatieve master nog. Als alles goed gaat ben ik dus begin 2013 eerstegraads bevoegd.

Ik heb al wel jaren ervaring met huiswerkbegeleiding en bijles, maar ik had nog nooit voor de klas gestaan. Was voor de eerste les wel zenuwachtig (straks breken ze de tent af!), maar het viel alles mee. Contact met de leerlingen is leuk en ze gedragen zich heel behoorlijk ;)

Wat het echte lesgeven betreft ben ik natuurlijk nog zoekende. Ik weet vaak nog niet hoe je iets het beste moet behandelen, maar ik leer elke les veel bij. Gelukkig zijn mijn collega's heel behulpzaam.
  zondag 6 maart 2011 @ 13:01:31 #217
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_93723114
Goed bezig, Johannes :) , vraagje; wat drijft je om nu nog die 1e graad te gaan halen?

En jullie wilde ik volgende vragen:
Ik zit met een paar collega's te brainstormen over het opzetten/starten van een huiswerkbegeleiding/bijles-instituut en vroeg me af of iemand hier daar ervaring mee heeft.

Wij (m'n collega's en ik) hebben het gevoel dat veel kinderen gebaat zijn bij zoiets dergelijks, zij het vanwege achterstanden of huiswerk-attitude.

Iemand hier wat intel over? De te bewandelen weg, valkuilen, obstakels?
Wat je vindt, ...
pi_93830980
Hmm.. wij hebben op school huiswerkbegeleiding, maar dat is echt een docent die er voor betaald wordt om leerlingen stil aan het werk te zetten. Niet echt vakinhoudelijk o.i.d. Als je daar meer over wilt weten kan je PM'en.

Ik zit met een dilemma. Vandaag kwam de conrector-personeelszaken naar me toe. Ik werk nu 0,86FTE, en heb een vrije dag waar ik eigenlijk geen recht op heb. Dat hadden we zo afgesproken omdat zij iemand nodig hadden voor wat extra uren, en ik die vrije dag niet kwijt wilde.

Nu is er voor volgend jaar wél genoeg personeel om alle uren te vullen, en kan ik op zich wel die 0,86FTE blijven draaien, maar verlies ik mijn recht op een vrije dag :{. Dus de keuze die mij (in de gang, met leerlingen erbij, dat gaat altijd heel tactisch bij ons -O- ) werd voorgelegd was óf 0,8FTE gaan werken en recht houden op die vrije dag, óf 0,86FTE blijven werken en dan 4,5 dag beschikbaar moeten zijn.

Ik vind dit eigenlijk heel vervelend, want die vrije dag is mij heel wat waard qua rust etc. en ik wil niet minder gaan verdienen. Dus eigenlijk heb ik het idee om morgen nog eens met mw. conrector te gaan praten. Iemand hier nog ideeën over? Ze staan volgens mij in hun recht, maar ik vind het nou niet echt heel erg van waardering spreken. Zeker niet op de manier waarop dit ging.
pi_93851606
Tja, ik denk dat je zelf een goede afweging moet maken. Als zij je willen houden aan die beschikbaarheid vind ik dat niet direct een uiting van een gebrek aan waardering. Het is ook wel belangrijk dat je een lijn trekt daarin: wat voor anderen geldt, moet ook voor jou gelden. Als je uitzonderingen gaat maken, zonder heel goede reden, dan is het einde zoek toch? Een collega van je zou dan misschien kunnen denken: waarom zij wel en ik niet? Etc. Als schoolleiding zou ik dat dus ook niet willen.

Wat je wel kunt nagaan is of je meer taken kunt krijgen en wat minder lesuren. Dan zou je eventueel op die halve dag thuis kunnen werken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_93855843
Ik snap dat het voor jouzelf 'n vervelend dilemma oplevert, Razztwizzle, maar ik zou wensen dat jouw schoolleiding de mijne was. Bij ons hebben mensen de meest vergaande 'verworven rechten' (met een fulltime baan op 4 dagen ingeroosterd worden, met meer dan 0,6 FTE op 3 dagen ingeroosterd worden, standaard het eerste lesuur vrij), die hebben ze jaar na jaar en dat heeft natuurlijk z'n impact op de roosters van de rest. Ze zouden daar weleens wat zakelijker in mogen worden.
pi_93856074
Ik heb 1,0 fte en geef op dinsdag geen les. Ik heb daar nooit om gevraagd, maar vorig jaar zag mijn rooster er ineens zo uit. (Overigens zijn bijna alle dinsdagmiddagen hier gevuld met vergaderingen etc. en daar kom ik natuurlijk ook gewoon voor.) Dit jaar heb ik aangegeven dat ik het heerlijk zou vinden als het nu weer zo zou kunnen, maar ik weet heel goed dat ik nergens recht op heb en had dan ook nergens op gerekend. Gelukkig heb ik die dag dit jaar weer, maar als ze besluiten me toch nog in te roosteren, tja, dan is dat maar zo. Ik moet ook vaak genoeg op mijn 'vrije' dag naar school voor surveillance bij toetsen, mentorgesprekken of oudergesprekken.
Ik denk dat het voor jou toch ook zo in elkaar zit, Razztwizzle. Je hebt mazzel gehad dat het steeds kon, maar ja, als het niet past, past het niet. Wel balen natuurlijk, zeker als je je vrije dag best nodig hebt om bij te tanken.
De oplossing van mane is misschien wel een goede :).
  woensdag 9 maart 2011 @ 20:28:38 #222
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93875566
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:45 schreef ShadyLane het volgende:
Ik snap dat het voor jouzelf 'n vervelend dilemma oplevert, Razztwizzle, maar ik zou wensen dat jouw schoolleiding de mijne was. Bij ons hebben mensen de meest vergaande 'verworven rechten' (met een fulltime baan op 4 dagen ingeroosterd worden, met meer dan 0,6 FTE op 3 dagen ingeroosterd worden, standaard het eerste lesuur vrij), die hebben ze jaar na jaar en dat heeft natuurlijk z'n impact op de roosters van de rest. Ze zouden daar weleens wat zakelijker in mogen worden.
Als ik dit zo lees zou ik haast denken dat we collega's zijn, bij ons is het precies hetzelfde.
pi_93919459
Ja.. ik geloof dat ik wat verwend uit de hoek kwam ;) was niet de bedoeling. Ik heb besloten dat ik niet minder wil verdienen en dus 0,86FTE blijf werken en wel zie hoe het komt, qua rooster. Tenslotte ben ik jong en fris en gezond, dus dat loopt wel los, denk ik. Vond het enigszins jammer dat schoolleiding me vorig jaar dit aanbood op een manier waarop ik dacht dat dit altijd kon, vandaar dat het me wat tegenviel.

Ik geloof dat mijn school ook wat zakelijker wil worden, want er stond ook een bericht in het bulletin dat wie de pauzesurveillances ontloopt (en dat zijn er véél :o) extra vaak ingezet zal worden bij surveilleren tijdens toetsen, etc. En dat de eerste-keus vrije dagen voor volgend jaar niet meer gegarandeerd ook gehonoreerd zullen worden.

[ Bericht 45% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2011 19:43:44 ]
  donderdag 10 maart 2011 @ 20:01:41 #224
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_93920695
Ik sta meestal maar in mijn eentje in de aula toezicht te houden. Door het inzetten van het trekkingsrecht hebben veel collega's er voor gekozen om géén toezicht tijdens pauzes meer te houden. Hun goed recht natuurlijk, maar beetje lullig voor de rest van de collega's dan. Die staan er in hun eentje voor. Mja, nu vind ik toezicht houden nog niet zo'n probleem.

Ik weet wel dat de roostermaker goed bij houdt wie waar wordt ingezet. Zo kan het niet zo zijn dat persoon A steeds het zakje is bij proefwerksurveillances, en persoon B nooit. Dat is wel fijn. Wat het rooster betreft: ik heb ook een volle baan (1,0 fte), maar elke woensdagmiddag vrij. Ongekende luxe. :P
.
pi_93923929
Als bij ons het trekkingsrecht ingezet zou kunnen worden om geen toezicht meer te houden zou er volgens mij niemand meer overblijven :'). Het is bij ons al jaren 'n pijnpunt, omdat altijd dezelfden ervoor worden ingezet terwijl ze ervoor niet betaald krijgen in taakuren of op welke andere manier dan ook. Ook geen ontheffing van een of andere andere taak ofzo.

De rest weet er onderuit te komen door alleen les te geven op het bovenbouwgebouw (dat er direct naast staat, maar kennelijk is dat toch voldoende reden om geen toezicht te hoeven houden), door een whiplash schromelijk te overdrijven, door met onderbouwklassen in het bovenbouwgebouw te gaan zitten "omdat daar de atlassen liggen", enz.

Ik heb het 'n paar jaar braaf gedaan, maar sinds ik heb ontdekt dat driekwart nooit wordt ingezet probeer ik er ook onderuit te komen. Als we met z'n allen de klus zouden klaren zou ik het geen enkel punt vinden, maar nu ben je gewoon een van de gekke Henkies als je 't wel doet.
pi_93925309
beuh, misschien is t toch een beetje teveel - 9 lesuren, proefschrift afmaken, opleiding in 1 jaar en dan tussendoor nog ziek, zwak, misselijk en in therapie

ik heb nu een boze promotiebegeleidster, deadline 1 (vakdidactisch dossier 1) maandag en deadline 2 (portfolio tot go-nogo moment) vrijdag.... die deadlines zijn dingen die ik door ziekte in moest halen.
ik zit nu met een stapel papier op de ene tafel, een stapel papier op de andere tafel, en 0,0 motivatie

-O-
Kwak
pi_93947178
Kwak, ga je ook naar de landelijke LiO-dag in Nijmegen?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_93954828
Ik ga de maatschappelijke stage opzetten op mijn school. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_93955236
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 13:52 schreef mane het volgende:
Ik ga de maatschappelijke stage opzetten op mijn school. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
Bij ons op school doen we die stage al een aantal jaar. Mijn ervaring is dat de leerlingen vaak behoorlijk enthousiast en betrokken zijn, alleen maakt degene die het bij ons op school coördineert er een beetje een puinhoop van.

Belangrijk is denk ik:
- dat elke leerling precies weet a) hoeveel uur hij moet maken b) in welk tijdsbestek en c) op welke manieren de stage ingevuld kan worden.
- dat er regels op papier staan.
- dat er een duidelijk aanspreekpunt is waar men ook daadwerkelijk antwoorden kan krijgen op eventuele vragen.
- dat alle andere docenten (met name mentoren) ook weten wat hun eventuele (controlerende) rol is.

Bij ons op school mogen leerlingen ook meewerken aan de schoolkrant als maatschappelijke stage, of achtstegroepers rondleiden etc.

Als je iets specifieks wil weten, wil ik het best eens even nagaan.
pi_93955848
Ah, dankjewel. Die tips zijn heel fijn!

Het voordeel is (voor mij vooral) dat het aantal uur wordt teruggebracht: het wordt nu voor alle schooltypen 30 uur. (Voorheen was het voorstel om voor de havo 60 uur te doen, voor vwo 72). Dus dat is voor die schooltypen nogal een vermindering. Maar wel goed, want nu is het tenminste te overzien. Ik moet 30 uur verdelen over vier jaar (in de eerste twee klassen gaan we er, denk ik, niets mee doen). Moet goed te doen zijn. Je kan er ook voor kiezen om er in een leerjaar een hele week aan te besteden. Ben je er ook in 1 keer vanaf.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94010862
Ik ben tussencoördinator en ondersteun de 4VWO leerlingen dit dit jaar verplicht 20 uur stage moeten lopen. Dat loopt deels intern (zelf stage zoeken binnen de school, bijvoorbeeld bij de catering) of extern (zelf stage zoeken buiten school om). We wilden dit jaar vooral werken met Stagerage maar door opstartproblemen lopen we tegen veel problemen aan. Ik verwacht pas dat we volgend schooljaar goed gebruik kunnen maken van Stagerage. Via die site kunnen leerlingen een stage vinden en regelen, een soort vacaturebank maar dan voor stages. Belangrijkste is de informatie, voorzie de leerlingen van informatie (begin schooljaar) en betrek ouders en mentoren erbij. Dat is wel belangrijk, maar ik merk toch dat veel leerlingen het ook zien als een mooie uitdaging.
pi_94011363
Ik voel geloof ik steeds meer voor het idee om er in 1 leerjaar gewoon een week voor te reserveren. En dan de stage voor de leerlingen te regelen, in samenwerking met de "stagemakelaar" in onze stad (de vrijwilligerscentrale die door OCW betaald wordt om voor scholen stages te regelen). Ik zie bijvoorbeeld wel voor me dat een klas een dag bij de Voedselbank gaat werken, een andere klas bij een of twee verzorgingstehuizen etc. En dat de klassen/leerlingen per dag wisselen. De laatste dag wordt dan een reflectie- en presentatiedag waarbij de leerlingen verslag moeten doen van hun ervaringen. En dan een soort maatschappelijke stage-middag waar de mensen van de organisaties voor worden uitgenodigd en de ouders van de leerlingen en dat de leerlingen dan iets presenteren. Met een leuke afsluiting.

Het lijkt me wat organisatie betreft het handigst, tegelijkertijd geef je die maatschappelijke stage dan een duidelijke plek in het curriculum.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94334207
Even een klein ergernisje hier spuien en kijken wat de meningen zijn..

Samen met een andere collega geef ik bijna al mijn uren in ons vaklokaal. Af en toe zit ik er niet, als hij er zit bijvoorbeeld omdat hij de 'oudste rechten' heeft (tja, zo werkt dat he). Wel heel lekker dat ik tweederde van mijn uren in een vast lokaal zit, dus ik klaag absoluut niet.

Wij vinden het allebei prettig om de tafels in groepjes te hebben. Dus is dat de vaste opstelling in het betreffende lokaal. Nu zit er op donderdagmiddag een andere collega 1 uur in het lokaal. Dat is vooral omdat 'ons' lokaal een beamer heeft, en dat kan wel handig zijn. Die collega verandert de groepjesopstelling in rijtjes. Dat heeft die collega liever. Dat kan natuurlijk. Ik kom elke keer op vrijdagochtend in het lokaal en dan staan de stoelen en tafels echter nog in de rijtjesopstelling.

Gevoelsmatig vind ik dat die collega zelf aan het einde van de les met zijn leerlingen de banken weer terug moet zetten in groepjes. Ik hanteer zelf het principe dat je een lokaal achterlaat zoals het eruit zag toen je binnenkwam. De collega vind dat echter niet nodig (ik heb het aan hem voorgelegd en zijn reactie was dat ik me maar moest aanpassen aan het feit dat hij de banken niet in groepjes wil hebben). Geen halszaak verder, en ook geen Groot Leed, maar volgens mij wel typisch onderwijsgedoe.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94334505
Simpel, ik neem aan dat het jullie vaklokaal is dus moet hij het ook weer terugzetten zoals het oorspronkelijk stond. Dat lijkt me logisch. Gewoon even netjes vragen, ik vermoed dat dat geen problemen oplevert. Bij ons zijn er ook lokaalverantwoordelijken die zorgen dat 'hun' lokaal (ook al geven andere docenten er les) in orde blijft. Bij ons is het soms triest om te horen dat in toetsweken andere collega's in de lokalen zitten en er allerlei spullen verdwijnen door onoplettendheid.

Gewoon even vragen, lijkt me toch logisch dat die collega daar niet moeilijk over gaat doen?
  zaterdag 19 maart 2011 @ 15:39:34 #235
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_94335253
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 15:04 schreef mane het volgende:
Ik hanteer zelf het principe dat je een lokaal achterlaat zoals het eruit zag toen je binnenkwam.
Hier lijkt mij geen speld tussen te krijgen.

Bij jullie ook 'geruchten' over een staking 4 april?
Wat je vindt, ...
pi_94351234
Bij ons wel. Ik had het zelf al eerder ontdekt op Twitter (de jeugd van tegenwoordig kan nog 'n puntje zuigen aan mijn vaardigheden qua sociale media :P ) maar bewust niets op school gezegd. Nu hoorde ik van 'n andere collega dat leerlingen er in haar les over waren begonnen.

En tuurlijk hoor je het lokaal achter te laten zoals je het hebt aangetroffen. Ik vind het al irritant als iemand het bord niet heeft uitgeveegd ;).
pi_94351695
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 15:14 schreef Hippos het volgende:

Gewoon even vragen, lijkt me toch logisch dat die collega daar niet moeilijk over gaat doen?
Ik heb het gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ik maar begrip moet hebben dat hij de opstelling anders wil: een soort van geven en nemen in zijn ogen? Dus ja, hij doet er wel moeilijk over. Maar ik heb ook geen zin om er een halszaak van te maken natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 20 maart 2011 @ 09:02:13 #238
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_94365847
Bij ons roepen de leerlingen ook dat ze op 4 april gaan staken, ze hebben alleen geen idee waarom... :')
pi_94366424
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 22:31 schreef mane het volgende:

[..]

Ik heb het gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ik maar begrip moet hebben dat hij de opstelling anders wil: een soort van geven en nemen in zijn ogen? Dus ja, hij doet er wel moeilijk over. Maar ik heb ook geen zin om er een halszaak van te maken natuurlijk.
Misschien kun je aan het idee aan hem voorleggen om de opstelling door de leerlingen die hij dat uur heeft te laten veranderen? Dan heeft ie er zelf geen werk aan en het is binnen 30 seconden gebeurd.
  zondag 20 maart 2011 @ 14:41:38 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94375682
Wat een zeikerd... Hoeveel moeite kost het nu om die leerlingen even de bankjes recht te laten zetten?
.
pi_94376736
Precies, kom op zeg, lijkt me niet meer dan een kleine moeite.
pi_94377324
Ik meld me ook even hier, ik wil na de zomer beginnen aan de lerarenopleiding economie in Zwolle :)
pi_94377687
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 14:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een zeikerd... Hoeveel moeite kost het nu om die leerlingen even de bankjes recht te laten zetten?
Volgens mij gaat het bij zulke figuren niet om de hoeveelheid moeite, maar om het egoisme en eigenwijsheid van de collega. Ik heb ook iets teveel van die collega's.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 20 maart 2011 @ 16:10:57 #244
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94378967
Ja, die gedachte speelde ook al in mijn achterhoofd, JD. Vooral omdat hij zegt dat er begrip getoond moet worden als hij de bankjes anders wil neerzetten.
.
  zondag 20 maart 2011 @ 16:38:21 #245
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94380032
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:21 schreef DevilsAndDust het volgende:
Kwak, ga je ook naar de landelijke LiO-dag in Nijmegen?
ja, daar ga ik ook heen! leuk! (t is verplicht bij ons, verslag ervan moet in je dossier)
dan zie ik je misshcien nog wel!

overigens: al mn deadlines gehaald. behalve proefschrift eigenlijk, maar ik vind dat ik best trots mag zijn op t inkoppen van 24 studiepunten in 1 week (ok ok, er was voorwerk en 15 ervan zijn praktijk, maar toch)
Kwak
pi_94381099
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:21 schreef DevilsAndDust het volgende:
Kwak, ga je ook naar de landelijke LiO-dag in Nijmegen?
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:38 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, daar ga ik ook heen! leuk! (t is verplicht bij ons, verslag ervan moet in je dossier)
dan zie ik je misshcien nog wel!
Grappig, ik ga ook! Misschien moeten we een docententopic minimeet gaan houden :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_94383878
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 16:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, die gedachte speelde ook al in mijn achterhoofd, JD. Vooral omdat hij zegt dat er begrip getoond moet worden als hij de bankjes anders wil neerzetten.
Ik heb het idee dat het stiekem een orde probleempje is. Heb al vaker geruchten gehoord dat het bij die collega niet zo lekker gaat op dit gebied. Vandaar ook, denk ik, dat hij een groepjesopstelling niets vindt. En het misschien ook lastig vindt de leerlingen op te dragen de bankjes weer goed te zetten?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 20 maart 2011 @ 18:12:10 #248
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_94383974
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 15:26 schreef ArnosL het volgende:
Ik meld me ook even hier, ik wil na de zomer beginnen aan de lerarenopleiding economie in Zwolle :)
Vierjarige opleiding of ga je de kopopleiding doen? :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_94438433
Weet iemand toevallig waar je een cursus kan volgen waarbij er vooral wordt in gegaan op toetsing? Mijn onderbouw collega's willen graag zo'n cursus volgen. Ik als bovenbouw docent heb het makkelijk met examenvragen; maar de onderbouw collega's vinden het soms lastig een goede toets te maken. In de opleiding zit er het wel het e.e.a. , maar iemand toevallig ideeën? Ik heb al sites van CITO, CPS e.d. afgezocht en wel wat gevonden (helaas zijn de meeste cursussen geweest), maar misschien dat iemand hier nog bruist van de ideeën?
pi_94439144
Ik weet dat de VU ook zoiets heeft http://www.onderwijscentr(...)ntwikkelen/index.asp

Dat de meeste cursussen al geweest zijn, niet teveel van aantrekken, gewoon mailen en kijken wat er mogelijk is. Als er voldoende collega's zijn die die cursus willen volgen, willen ze die cursus misschien wel gewoon bij jullie op school komen geven.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_94564489
heb de indeling van de lio-dag gehad. Zo te zien zit jij bij een groepsgenootje van mij met de goede praktijkenmartk DaD, ze heet Carolina.

Ik heet Froukje, voor als iemand wil weten of we samen een workshop doen :P
Kwak
  donderdag 24 maart 2011 @ 18:51:01 #252
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_94564638
quote:
5s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 15:04 schreef mane het volgende:
Even een klein ergernisje hier spuien en kijken wat de meningen zijn..

Samen met een andere collega geef ik bijna al mijn uren in ons vaklokaal. Af en toe zit ik er niet, als hij er zit bijvoorbeeld omdat hij de 'oudste rechten' heeft (tja, zo werkt dat he). Wel heel lekker dat ik tweederde van mijn uren in een vast lokaal zit, dus ik klaag absoluut niet.

Wij vinden het allebei prettig om de tafels in groepjes te hebben. Dus is dat de vaste opstelling in het betreffende lokaal. Nu zit er op donderdagmiddag een andere collega 1 uur in het lokaal. Dat is vooral omdat 'ons' lokaal een beamer heeft, en dat kan wel handig zijn. Die collega verandert de groepjesopstelling in rijtjes. Dat heeft die collega liever. Dat kan natuurlijk. Ik kom elke keer op vrijdagochtend in het lokaal en dan staan de stoelen en tafels echter nog in de rijtjesopstelling.

Gevoelsmatig vind ik dat die collega zelf aan het einde van de les met zijn leerlingen de banken weer terug moet zetten in groepjes. Ik hanteer zelf het principe dat je een lokaal achterlaat zoals het eruit zag toen je binnenkwam. De collega vind dat echter niet nodig (ik heb het aan hem voorgelegd en zijn reactie was dat ik me maar moest aanpassen aan het feit dat hij de banken niet in groepjes wil hebben). Geen halszaak verder, en ook geen Groot Leed, maar volgens mij wel typisch onderwijsgedoe.
Jij hebt gelijk.

Vraagje: zijn hier mensen die weten of het gebruikelijk is dat een school geld beschikbaar heeft voor opleidingen? Dus dat je bv een voltijd contract krijgt waarvan je 1 dag per week op de universiteit doorbrengt om een extra bevoegdheid te halen?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_94565804
Ik kan echt niks verzinnen voor die goede praktijkenmarkt. Althans, niet iets dat niet iedereen al kent. Echt hoor, hartstikke leuk zo'n Lio-dag, maar nu kan ik hier weer het hele weekend m'n hersens over breken en ik moet al zoveel duizend andere dingen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_94566406
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:16 schreef Naamah het volgende:
Ik kan echt niks verzinnen voor die goede praktijkenmarkt. Althans, niet iets dat niet iedereen al kent. Echt hoor, hartstikke leuk zo'n Lio-dag, maar nu kan ik hier weer het hele weekend m'n hersens over breken en ik moet al zoveel duizend andere dingen.
ach joh, ik ga mn hoofd er niet over breken hoor. als iedereen de werkvorm al kent dan is dat jammer, misschien doe ik er wel weer iets heel anders mee dan een ander. of niet. soit.
Kwak
pi_94566504
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:51 schreef ErikT het volgende:

[..]

Jij hebt gelijk.

Vraagje: zijn hier mensen die weten of het gebruikelijk is dat een school geld beschikbaar heeft voor opleidingen? Dus dat je bv een voltijd contract krijgt waarvan je 1 dag per week op de universiteit doorbrengt om een extra bevoegdheid te halen?
meestal niet, tenzij je zij-instromer bent. dan betalen ze je opleiding, maar je krijgt alsnog alleen de uren betaald dat je werkt.

als je gewoon de master doet, evt met een maximaal halve baan, krijg je wel stufi nog een jaar, als je nog binnen je tien-jaren termijn zit, incl. ov kaart enzo. anders kun je de lerarenbeurs gebruiken, die is iets van 3500 euro per jaar, ineens uitgekeerd. en je studiekosten zijn aftrekbaar natuurlijk.
Kwak
pi_94569201
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ach joh, ik ga mn hoofd er niet over breken hoor. als iedereen de werkvorm al kent dan is dat jammer, misschien doe ik er wel weer iets heel anders mee dan een ander. of niet. soit.
Je hebt ook gelijk, ik denk ook veel te moeilijk. Ik neem gewoon een werkblad mee dat ik voor een van mijn lessen gemaakt heb, niks hoogstaands, maar de kinders hebben er 30 minuten keihard aan zitten werken. Ben overigens februaristarter, dus eigenlijk hoef ik niet eens, maar om met niks aan te komen vind ik ook zo stom.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 24 maart 2011 @ 20:21:14 #257
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_94569363
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:31 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

meestal niet, tenzij je zij-instromer bent. dan betalen ze je opleiding, maar je krijgt alsnog alleen de uren betaald dat je werkt.

als je gewoon de master doet, evt met een maximaal halve baan, krijg je wel stufi nog een jaar, als je nog binnen je tien-jaren termijn zit, incl. ov kaart enzo. anders kun je de lerarenbeurs gebruiken, die is iets van 3500 euro per jaar, ineens uitgekeerd. en je studiekosten zijn aftrekbaar natuurlijk.
Het gaat om een tweede bevoegdheid bij mij. Bij bedrijven is het niet zo vreemd om opleidingen voor werknemers te betalen, dus ik vroeg me af hoe dat in het onderwijs zit.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_94570805
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 20:21 schreef ErikT het volgende:

[..]

Het gaat om een tweede bevoegdheid bij mij. Bij bedrijven is het niet zo vreemd om opleidingen voor werknemers te betalen, dus ik vroeg me af hoe dat in het onderwijs zit.
tsja, het ligt eraan hoe rijk de school is ;)

ik zag trouwens een fijne vacature ergens. weer niet heel dichtbij, maar ik ga toch maar schrijven.
Kwak
pi_94571045
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 20:21 schreef ErikT het volgende:

[..]

Het gaat om een tweede bevoegdheid bij mij. Bij bedrijven is het niet zo vreemd om opleidingen voor werknemers te betalen, dus ik vroeg me af hoe dat in het onderwijs zit.
Misschien dat het via de lerarenbeurs kan?
pi_94615335
Bij ons heeft een collega die fulltime werkte een paar jaar lang vier dagen lesgegeven en 1 dag opleiding gevolgd en door de school vijf dagen doorbetaald.

Uit welk potje dat ging, geen idee, alleen dat het niet uit de lerarenbeurs was (want hij had nog geen bevoegdheid en dan kan dat niet).

Als je je tweede bevoegdheid gaat halen op verzoek van de school of om de school uit de brand te helpen dan zou ik daar niet de lerarenbeurs voor aanspreken. Die beurs is voor jou. Voor opleidingen die je op verzoek van de school volgt hoort de school zelf geld beschikbaar te stellen.

De AOB geeft hier voorlichting over, omdat veel scholen -begrijpelijk- proberen leraren het d.m.v. de lerarenbeurs te laten doen omdat de school dan minder hoeft bij te dragen. Maar de bond waarschuwt daarvoor, want die beurs kun je maar 1x in je leven aanvragen en dat kun je dus beter doen voor een opleiding die je zelf wilt doen dan voor eentje waarvan de school wil dat je 'm doet en waarvoor de school zelf in de buidel hoort te tasten.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 21:09:27 #261
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_94615701
Nog meer mensen hier Skills Masters bezocht?
pi_94634794
Iemand ervaringen met examentrainingen? Ik mag 2 groepjes van 11-12 leerlingen (4M) de komende weken begeleiden. Ik dacht zelf dat het natuurlijk vooral moet gaan om hoe je als leerling een examenvraag oplost, niet zozeer 'goed' of 'fout.' In onze toetsen zitten veel examenvragen maar ik merk toch dat ze daar moeite mee hebben. Ik dacht aan een opzetje zoals dit, maar misschien hebben jullie ook nog ideeën (ik ben er veel tegengekomen)

IK heb 8 examenonderwerpen en 4-5 bijeenkomsten, dus per bijeenkomst van 2 uur behandel ik 2 onderwerpen. Ik maak groepjes van 3 leerlingen waarbij ze in een groepje 15 examenvragen maken over een bepaald onderwerp. Op het mavo examen worden veel reproductievragen gesteld. Om te voorkomen dat leerlingen snel vastlopen omdat ze het niet weten ("heb ik nog niet geleerd...weet ik nog niet!") mogen ze hun boeken erbij gebruiken, komen ze er ook meteen achter waar hun gebrek aan kennis zit. Na 20 minuten moet elk groepje hun antwoorden op het bord schrijven.
Daarna kijken we als groep alle antwoorden na met het antwoordmodel geprojecteerd op het scherm. Zo verdient de ene groep bijvoorbeeld 20 punten, andere groep 16 punten enz. Elk groepslid krijgt die punten en bij de volgende bijeenkomst mix ik de groepjes weer. Zo ontstaat er een klein 'competitiegevoel' maar is het ook veilig, haal je weinig punten dan kun je zeggen dat het aan de groep(sleden) lag.

Aardig idee? Meer ideeën?
pi_94636543
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:18 schreef Hippos het volgende:
Iemand ervaringen met examentrainingen? Ik mag 2 groepjes van 11-12 leerlingen (4M) de komende weken begeleiden. Ik dacht zelf dat het natuurlijk vooral moet gaan om hoe je als leerling een examenvraag oplost, niet zozeer 'goed' of 'fout.' In onze toetsen zitten veel examenvragen maar ik merk toch dat ze daar moeite mee hebben. Ik dacht aan een opzetje zoals dit, maar misschien hebben jullie ook nog ideeën (ik ben er veel tegengekomen)

IK heb 8 examenonderwerpen en 4-5 bijeenkomsten, dus per bijeenkomst van 2 uur behandel ik 2 onderwerpen. Ik maak groepjes van 3 leerlingen waarbij ze in een groepje 15 examenvragen maken over een bepaald onderwerp. Op het mavo examen worden veel reproductievragen gesteld. Om te voorkomen dat leerlingen snel vastlopen omdat ze het niet weten ("heb ik nog niet geleerd...weet ik nog niet!") mogen ze hun boeken erbij gebruiken, komen ze er ook meteen achter waar hun gebrek aan kennis zit. Na 20 minuten moet elk groepje hun antwoorden op het bord schrijven.
Daarna kijken we als groep alle antwoorden na met het antwoordmodel geprojecteerd op het scherm. Zo verdient de ene groep bijvoorbeeld 20 punten, andere groep 16 punten enz. Elk groepslid krijgt die punten en bij de volgende bijeenkomst mix ik de groepjes weer. Zo ontstaat er een klein 'competitiegevoel' maar is het ook veilig, haal je weinig punten dan kun je zeggen dat het aan de groep(sleden) lag.

Aardig idee? Meer ideeën?
Ik vind het echt heel goed klinken. Tot mijn schaamte moet ik echter bekennen dat examentrainen bij mij vooral een kwestie is van Heel Veel Doen: veel teksten maken, veel samenvattingen schrijven. Ik help de leerlingen daar natuurlijk wel bij en ik kijk alles na + plak er een cijfer op, maar daar houdt het wel mee op. Nu ben ik wel al in december begonnen met de examentraining en in het begin heb ik ze natuurlijk wel meer aan het handje genomen.
pi_94638161
Deze training is bedoelt voor de zwakke leerlingen, elke leerling is verplicht om in 1 of 2 vakken training te volgen (van 15.45-17.30) en daarmee hopen we lichtjes een positief effect te brengen op de examenresultaten. Die zijn de laatste 3 jaar namelijk niet heel goed. In de reguliere lessen ga ik ze ook gewoon opgaven maken en vermoedelijk pas ik dan DDU toe (Denken, Delen, Uitwisselen) maar in een kleine groep leek me dit wel een aardig concept...
  zondag 27 maart 2011 @ 08:50:38 #265
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94666473
kom er net achter dat mn leerlingen over me getwitterd hebben "x is echt kk dik" en geretweet door andere klasgenootjes.... tijdens de les nota bene. ze schrijven ook nare dingen over/tegen een meisje uit de klas overigens.

qua inhoud vind ik t lastig om t me niet aan te trekken - al kan ik niet ontkennen dat het waar is ;) - maar ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet... iemand suggereerde ze een printscreentje te laten overschrijven en ondertekenen door de ouders, als strafwerk. weet nog niet of dat een goed idee is.

negeren is ook een optie, en nooit meer een telefoon die ik voorbij zie komen níet innemen. altijd meteen innemen, en tot 16 uur bij de administratie leggen. bah.

[ Bericht 97% gewijzigd door kwakz0r op 27-03-2011 10:46:48 ]
Kwak
pi_94669100
Hee, da's vervelend. Ik denk dat je dit niet in je eentje moet gaan oplossen, maar in samenwerking met een mentor en een afdelingshoofd.

Het zijn eigenlijk twee verschillende issues:
1. het onder de les met een mobiel bezig zijn
2. twitteren over jou (of over een klasgenoot, een collega, etc.)

Wat betreft het eerste punt is het een kwestie van streng zijn en consequent. Wat betreft punt twee lijkt het me een groter probleem, waar trouwens meer scholen mee te maken hebben. Op mijn school had een leerling ook een keer iets echt grofs over een collega geschreven op twitter. De schoolleiding heeft die leerling daar meteen op aan gesproken.

Ik ben zelf van mening dat dit internetgedrag in mentorlessen en met ouders besproken dient te worden. Het lijkt mij bijvoorbeeld niet zo'n goed idee om een printscreentje mee naar huis te geven. Wel vind ik dat de mentor de ouders van betreffende leerling moet bellen en gewoon een gesprek moet aangaan over de vraag of die ouders eigenlijk wel weten wat hun kind op internet neerzet. In de eerste plaats is het dan aan de ouders hierin verantwoordelijkheid te nemen en hun kind op dit gebied op te voeden.

Verder zou ik het inderdaad 'in de groep gooien' bij je schoolleiding. Er moet een soort protocol komen: hoe gaat de school om met dit soort kwesties? Wat als een leerling boosaardig twittert over school, docenten, klasgenootjes? Bij mij op school wordt het in de gaten gehouden en worden leerlingen/ouders dus aangesproken. Dat vind ik goed en nodig, het is een modern opvoedingsthema: die pubers kunnen de gevolgen van hun daden niet goed overzien en zijn zich niet zo bewust van wat ze aan het doen zijn. Ouders en school moeten daarin dus de normen en waarden aangeven.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zondag 27 maart 2011 @ 12:08:39 #267
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94669123
Ik zou me er maar tegen wapenen. Als ze niet over je twitteren, roddelen ze toch wel achter je rug. Dat kun je toch niet stoppen...
!!! Go 49-ers !!!
pi_94669193
Roddelen gebeurt altijd, maar boosaardige dingen schrijven en die voor de hele wereld zichtbaar rondtwitteren is van een andere orde. Misschien dat dit voor sommige mensen tegenwoordig normaal is geworden, maar een school moet daarin bepaalde normen en waarden zeker hooghouden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94669528
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 12:18 schreef Hippos het volgende:
Iemand ervaringen met examentrainingen? Ik mag 2 groepjes van 11-12 leerlingen (4M) de komende weken begeleiden. Ik dacht zelf dat het natuurlijk vooral moet gaan om hoe je als leerling een examenvraag oplost, niet zozeer 'goed' of 'fout.' In onze toetsen zitten veel examenvragen maar ik merk toch dat ze daar moeite mee hebben. Ik dacht aan een opzetje zoals dit, maar misschien hebben jullie ook nog ideeën (ik ben er veel tegengekomen)

IK heb 8 examenonderwerpen en 4-5 bijeenkomsten, dus per bijeenkomst van 2 uur behandel ik 2 onderwerpen. Ik maak groepjes van 3 leerlingen waarbij ze in een groepje 15 examenvragen maken over een bepaald onderwerp. Op het mavo examen worden veel reproductievragen gesteld. Om te voorkomen dat leerlingen snel vastlopen omdat ze het niet weten ("heb ik nog niet geleerd...weet ik nog niet!") mogen ze hun boeken erbij gebruiken, komen ze er ook meteen achter waar hun gebrek aan kennis zit. Na 20 minuten moet elk groepje hun antwoorden op het bord schrijven.
Daarna kijken we als groep alle antwoorden na met het antwoordmodel geprojecteerd op het scherm. Zo verdient de ene groep bijvoorbeeld 20 punten, andere groep 16 punten enz. Elk groepslid krijgt die punten en bij de volgende bijeenkomst mix ik de groepjes weer. Zo ontstaat er een klein 'competitiegevoel' maar is het ook veilig, haal je weinig punten dan kun je zeggen dat het aan de groep(sleden) lag.

Aardig idee? Meer ideeën?
Ja, lijkt me prima. Enige punt is misschien dat ze zich op deze manier nog enigszins veilig binnen een groep kunnen voelen, terwijl ze het op het examen toch echt alleen moeten doen (dat benadruk ik zelf altijd >:) ). Ik zou het dus individueel houden. Bij het bespreken van de vragen kun je even goed opletten waar de meeste leerlingen de fout in gaan. Meestal struikelen ze toch over dezelfde soort vragen/onderwerpen. Daar kun je dan wat extra uitleg over geven, en extra oefenvragen. Het is een beetje de kunst zo efficient mogelijk te werk te gaan, denk ik.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94669712
Ja, dat is een punt. Ik twijfel nog, misschien dat ik ook kan afwisselen natuurlijk. In eerste instantie zat ik juist te denken aan het werken in duo's (eerst alleen maken, daarna vergelijken met buurman of -vrouw) maar ik moet nog even een goede modus vinden. Het nadeel van een trio is misschien dat de zwakkere leerling 'overruled' (goed gespeld?) wordt door de sterkere leerling. Ik ga er toch nog even over nadenken en overleggen misschien...of ik moet het gewoon doen.

Dat twitteren komt me bekend voor, wij als school hebben er even flink mee te maken gehad. Collega's werden uitgescholden op Twitter en andere zaken. Daar zijn zelfs leerlingen om geschorst. Ze twitteren massaal maar de laatste tijd merk ik dat het afzwakt. Ze weten dat we meelezen en ook al staat het achter slotjes, dan nog komen we er wel achter. Je kan het ook andersom gebruiken. Ik hoorde dat een mentor 25 A4-tjes had uitgeprint waarop de tweets te lezen waren van een mentorkind van pakweg 12 uur. Op ouderspreekuur ging het over tijd en tijdsbesteding aan huiswerk; toen toverde hij dit tevoorschijn. Dat kwam wel aan, bij zowel ouder als leerling...

De laatste tijd is pingen weer enorm in, ook onder de lestijd. Soms doen ze het enorm slim en vernuftig zonder dat je het ziet. Innemen en bij de afdelingsleider brengen.
  zondag 27 maart 2011 @ 12:51:14 #271
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94670256
quote:
2s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:11 schreef mane het volgende:
Roddelen gebeurt altijd, maar boosaardige dingen schrijven en die voor de hele wereld zichtbaar rondtwitteren is van een andere orde.
Daar heb je gelijk in, dan moet er idd iets aan het twitteren gebeuren.
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 27 maart 2011 @ 16:59:54 #272
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94677675
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 08:50 schreef kwakz0r het volgende:
negeren is ook een optie, en nooit meer een telefoon die ik voorbij zie komen níet innemen. altijd meteen innemen, en tot 16 uur bij de administratie leggen. bah.
Je kunt toch ook een middenweg gebruiken? Ik neem ook de telefoon niet meteen in. Ik zeg dat ze de telefoon moeten weg doen. 9 van de 10 gebeurt dat dan ook. Belangrijk is dat ze in de gaten hebben dat je het ziet. Al is het maar een kleine opmerking als: "Je Hyvesvriendjes zijn er ná de les ook nog wel, hoor". Maar wél laten merken dat je het ziet. Dan hoef je echt niet - in mijn ogen - meteen de telefoon in te nemen.

Ik las in "Schooljournaal" van CNV dat Pierre Wind (TV-kok die ook lesgeeft op MBO) mobieltjes inneemt en in de friteuse gooit. Dat vind ik dan ook weer een beetje teveel van het goeie.

quote:
2s.gif Op zondag 27 maart 2011 12:07 schreef mane het volgende:
Hee, da's vervelend. Ik denk dat je dit niet in je eentje moet gaan oplossen, maar in samenwerking met een mentor en een afdelingshoofd.
Inderdaad, dit is een schoolbrede issue.

quote:
Ik ben zelf van mening dat dit internetgedrag in mentorlessen en met ouders besproken dient te worden. Wel vind ik dat de mentor de ouders van betreffende leerling moet bellen en gewoon een gesprek moet aangaan over de vraag of die ouders eigenlijk wel weten wat hun kind op internet neerzet.
Veel leuker is om de leerling zélf naar huis te laten bellen (in bijzijn van teamleider/mentor/docent) en hem zélf uit te laten leggen wat er gebeurd is! "Uh, mam? Ik moet je wat .. uhm. vertellen..".

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 27-03-2011 17:42:55 (brede is met twee e'tjes) ]
.
  zondag 27 maart 2011 @ 17:37:32 #273
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94679030
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 16:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Je kunt toch ook een middenweg gebruiken? Ik neem ook de telefoon niet meteen in. Ik zeg dat ze de telefoon moeten weg doen. 9 van de 10 gebeurt dat dan ook. Belangrijk is dat ze in de gaten hebben dat je het ziet. Al is het maar een kleine opmerking als: "Je Hyvesvriendjes zijn er ná de les ook nog wel, hoor". Maar wél laten merken dat je het ziet. Dan hoef je echt niet - in mijn ogen - meteen de telefoon in te nemen.

Ik las in "Schooljournaal" van CNV dat Pierre Wind (TV-kok die ook lesgeeft op MBO) mobieltjes inneemt en in de friteuse gooit. Dat vind ik dan ook weer een beetje teveel van het goeie.

[..]

Inderdaad, dit is een schoolbreede issue.

[..]

Veel leuker is om de leerling zélf naar huis te laten bellen (in bijzijn van teamleider/mentor/docent) en hem zélf uit te laten leggen wat er gebeurd is! "Uh, mam? Ik moet je wat .. uhm. vertellen..".
tsja, dat doe ik nu, maar dan gaan ze dus door op de momenten dat ik het níet zie, e die zijn er nogal in deze chaosklas waar ik me niet echt in red...
Kwak
pi_94679576
Ik zou de afhandeling hiervan overdragen aan afdelingsleider/schoolleiding, want 1. het is gedrag dat echt niet kan en de aanpak daarvan hoort bij hen en 2. zelfs als jij die rol al zou willen overnemen, heb je daar nu helemaal geen ruimte voor aangezien je toch al behoorlijk aan het 'overleven' bent.

Geef het dus uit handen, het is niet jouw zorg. En mocht je toch wat energie over hebben, of je wilt het er graag ook zelf met de leerlingen over hebben, dan kun je dat altijd doen als 'extra', maar de verantwoordelijkheid voor de aanpak hiervan hoort bij de afdelingsleider.

Vervelend hoor. Je weet dat pubers er de idiootste dingen kunnen uitflappen zonder daarbij na te denken, maar dat neemt niet weg dat het naar is als het je overkomt.
  zondag 27 maart 2011 @ 18:17:58 #275
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94680344
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 17:37 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

tsja, dat doe ik nu, maar dan gaan ze dus door op de momenten dat ik het níet zie, e die zijn er nogal in deze chaosklas waar ik me niet echt in red...
Is het probleem dan niet breder?
!!! Go 49-ers !!!
  zondag 27 maart 2011 @ 23:29:16 #276
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94695696
quote:
Op zondag 27 maart 2011 18:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Is het probleem dan niet breder?

ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.
Kwak
  zondag 27 maart 2011 @ 23:59:17 #277
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_94696939
Tuurlijk niet. Ik hoop alleen dat er schoolbreed ook aandacht komt/is voor het bredere probleem.
!!! Go 49-ers !!!
pi_94714767
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 23:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, natuurlijk. Gelukkig breken ze ook bij collega's de tent af en niet alleen bij mij. Maar dat t niet gaat met deze klas.en mij is duidelijk. Moet ik daarom maar accepteren dat ze dit doen? Ik dacht het niet.
Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 28 maart 2011 @ 19:42:18 #279
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_94728216
quote:
5s.gif Op maandag 28 maart 2011 15:05 schreef mane het volgende:

[..]

Nee, maar het is wel vrij bizar dat een klas op driekwart van het schooljaar nog niet 'op de rails' is: bij jou niet en bij de andere collega's niet. Het is eigenlijk al te laat om het tij echt te keren: de klas heeft al veel te lang zich kunnen misdragen. Waarom is er tot nu toe geen actie ondernomen?
tsja, er is vergaderd, er zijn afspraken, die waren niet werkbaar voor de collega's (je kunt niet élke dag met nablijvers zitten, zeker als je een kleine aanstelling hebt). ze zijn dagen geschorst geweest, er is contact met ouders geweest (gesprek met schoolleiding, mentor, kind en ouders), er zijn brieven gestuurd met het advies om alvast een andere school te zoeken, etc. etc. etc. maar het blijft een los-zand klas met veel aggressiviteit en kinderen die overal lak aan hebben. aan straf, aan complimenten, aan hun docenten, hun ouders en hun klasgenoten. die kern trekt de rest mee...

waarom de klas niet gesplitst is is mij een raadsel. zal wel iets met geld zijn....
Kwak
pi_94763314
Hallo!

Even een vraagje aan de docenten Nederlands... ik loop sinds februari stage en morgen ben ik bijzitter bij de mondelinge examens literatuur. Mijn begeleider vroeg me of ik wilde nadenken over een handige manier om aantekeningen te maken tijdens de mondelingen. Ik vind het lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe de mondelingen gaan en op google is niet zoveel te vinden. Zijn er mensen met meer ervaring die me bijvoorbeeld kunnen vertellen welke criteria belangrijk zijn bij de beoordeling van de mondelingen en hoe je het makkelijkst en snelst aantekeningen kunt maken?
Somebody help me cause I'm falling
pi_94764439
Ik heb ook ooit bij de mondelingen Nederlands literatuur bijzitter moeten zijn en had geen idee hoe en wat, want ik geef dat vak helemaal niet. Als jij in elk geval wel bij Nederlands stage loopt kom je in elk geval beter beslagen ten ijs dan ik destijds :)

Qua criteria maakt het iig nogal uit op welk niveau het is. Ik moest bijzitten bij VMBO, dat was vooral "hoe heette het boek, kun je het verhaal kort navertellen, welke personen vond je sympathiek en waarom en welke niet en waarom". Ik kan me zo voorstellen dat de nadruk op het VWO veel meer ligt op dingen als motieven, beeldspraak, ontwikkeling in de personages, thematiek verbinden met de periode waarin het boek is geschreven enz.

Ik zou degene die het mondeling afneemt even bellen om te vragen om zijn/haar indeling van zo'n mondeling. Op basis van die indeling kun je dan een notatiemethode bedenken, iets met hokken bijvoorbeeld zodat je een goed overzicht hebt en houdt.
pi_94766648
@Shadylane - :D Wat vreemd dat je als docent in een andere taal bij Nederlands bij moet zitten. Bij ons gaat dat puur op taal, bij Engels zitten alleen docenten Engels bij.

Ik noteer altijd in steekwoorden de vraag (dus "Who are the main characters in the book" - "Main characters") en het antwoord en zet plussen en minnen voor goede en foute antwoorden. Bij heel lang moeten nadenken zet ik een golfje en ik noteer Engelse grammaticale fouten en uitspraakfouten. Op het eind kun je dan de plussen en minnen langs. Als ik zelf een boek niet heb gelezen ga ik met de examinator de antwoorden langs om te plussen en te minnen en dan bespreken we samen het cijfer.

Het is wel fijn om eerst bij een paar mondelingen te zitten gewoon om mee te luisteren voordat je echt gaat bijzitten en noteren, kan je dat niet vragen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2011 16:46:37 ]
pi_94767600
Oh grappig, dat van die plussen en minnen doe ik ook. En bij twijfel een plusmin. Een collega van me geeft leerlingen nadat de cijfers van de mondelingen bekend zijn gemaakt een individueel rapportje waarop staat aangegeven wat de leerling allemaal goed/minder goed/fout deed. :o .

Dus.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94767694
Een individueel rapport, nouja, we hebben een scoreformulier, telt dat ook? Vind dat leerlingen wel enigszins moeten kunnen zien waar ze punten op gescoord hebben en wat er niet zo goed ging.

Ons cijfer wordt trouwens zo berekend: 20 punten totaal, 12 voor de kennis over de boeken en 8 voor je Engels, delen door 2 voor het cijfer. Is je Engels belabberd maar weet je wel alles over je boeken, dan heb je dus nog een voldoende. Om te voorkomen dat slecht voorbereide talenten toch een goed cijfer halen ;)
pi_94768134
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 15:25 schreef Liekje het volgende:
Hallo!

Even een vraagje aan de docenten Nederlands... ik loop sinds februari stage en morgen ben ik bijzitter bij de mondelinge examens literatuur. Mijn begeleider vroeg me of ik wilde nadenken over een handige manier om aantekeningen te maken tijdens de mondelingen. Ik vind het lastig, omdat ik niet zo goed weet hoe de mondelingen gaan en op google is niet zoveel te vinden. Zijn er mensen met meer ervaring die me bijvoorbeeld kunnen vertellen welke criteria belangrijk zijn bij de beoordeling van de mondelingen en hoe je het makkelijkst en snelst aantekeningen kunt maken?
Als ik bij een collega zit tijdens het mondeling, vraag ik vaak even hoe diegene het hebben wil. Het systeem met plussen en minnen van Razztwizzle gebruik ik ook wel, en dat werkt heel handig. Nadeel daarvan is dat je wel op alle vragen die gesteld worden zelf ook het antwoord moet weten (en mijn ervaring is dat dat bij een literatuurmondeling niet altijd gaat: ik heb wel heel erg veel, maar niet alles gelezen, natuurlijk). Tijdens mondelingen bij ons op school, vertellen we niet bij iedere vraag of het antwoord klopt of niet, dus daar kun je dan ook niet op wachten ofzo.

Wat ik zelf prettiger vind, is in steekwoorden vraag en antwoord noteren. Dat kan dan wel heel beperkt zijn. Als een leerling iets echt niet weet, noteer je uiteraard niet alle uitvluchten en omwegen ;). Opvallende uitspraken, fouten of inzichten schrijf ik ook kort op. Per mondeling (25 minuten) schrijf ik dan gemiddeld 3/4 tot 1 toetsblaadje vol (zeg maar een A4'tje). Dat vind ik wel te doen. Voor oorzaak-gevolg relaties gebruik ik gewoon pijlen, dan schrijf ik niet op 'Hoe komt dat?' ofzo.
Als ik degene ben die het mondeling afneemt, heb ik zelf graag dat de ander het op deze manier noteert. Je kunt een negatieve beoordeling dan ook beter uitleggen: 'Je zei x', in plaats van 'Er staat een minnetje'.

Voor havo- en atheneumleerlingen zijn dit een aantal dingen waar bij ons op school op gelet wordt:
- Meer kunnen dan alleen het verhaaltje navertellen
- Zelf kunnen nadenken over motieven van personages (waarom doen ze wat ze doen, ook als dit niet in het boek wordt verteld).
- Zelf verbanden kunnen leggen die niet expliciet in het boek gelegd worden
- Een onderbouwd oordeel kunnen geven dat verder gaat dan 'wel leuk, want ik kon me goed inleven'
- Kritisch kunnen zijn over een boek, ook als ze het goed vinden
- Kritiek kunnen pareren
- Standaarddingen als het kunnen bepalen van de thematiek, motieven, titelverklaring etc.
- De lijst zelf: staan daar titels op van enig niveau, of staat de lijst vol met literaire thrillers?
- Het mondeling moet echt een gesprek zijn, geen vragenvuur van de docentenkant waarbij een leerling steeds een antwoord produceert en verder zwijgt. Wij vinden het belangrijk dat een leerling actief is en zelf ook inzichten aandraagt etc.

Vast nog wel meer, maar dit komt zo even in me op. Lang verhaal, maar hopelijk kun je er iets uitpikken waar je wat aan hebt.
pi_94790973
Heel erg bedankt allemaal! Hier kan ik wel wat mee. Ik ben benieuwd naar morgen :)
Somebody help me cause I'm falling
pi_94828201
Om even bij de mondelingen te blijven, houden jullie voor jezelf iets bij van de boeken die je hebt gelezen en waarover je misschien ooit een mondeling moet houden? Ik heb heel erg het gevoel dat dat handig zou zijn om te doen, maar weet nog niet helemaal precies wat en hoe dat te organiseren. Tips?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_94833406
Als ik een nieuw boek lees maak ik soms een samenvatting met vragen, soms niet (ik kan me er niet altijd toe zetten :{ ). Van reeds gelezen boeken verzamel ik alles wat ik vinden kan op internet en uittrekselbanken en bewaar dat per boek in een insteekhoesje. Voor een mondeling neem ik dat weer eens door, arceer belangrijke delen en bedenk op welk thema ik in wil gaan. Ook als ik artikelen vind over een boek of schrijver bewaar ik dat in die hoesjes.

Flink bij collega's rondvragen wat zij hebben heeft mij ook geholpen, ik heb lieve collega's die mij hele pakketten met vragen en samenvattingen hebben gegeven die ik mocht kopiëren.

En wat ik als laatste doe, maar dan moet ik echt tijd teveel hebben :') , is flashcards maken met citaten uit of steekwoorden over een boek. Die laat ik de leerlingen dan lezen en uitleggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2011 22:31:59 ]
pi_94833652
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Flink bij collega's rondvragen wat zij hebben heeft mij ook geholpen, ik heb lieve collega's die mij hele pakketten met vragen en samenvattingen hebben gegeven die ik mocht kopiëren.
Ik krijg tegenwoordig af en toe toetsen binnen via een mailinglijst van docenten in mijn vak, en stuur de mijne ook altijd in. Ons examenonderwerp is elk jaar anders, dus je moet elk jaar drie (in het gunstigste geval, in de praktijk worden het er doorgaans meer vanwege inhalers en herkansers) tentamens-op-niveau maken. Het is echt heerlijk om dan uit andermans toetsen wat te kunnen knippen en plakken.
pi_94833891
Ja, geweldige uitvinding die mailinglists ^O^ ! Er komen altijd hartverwarmend veel reacties als je iets zoekt.

Soms ook wel vragen dat je denkt van -O- dude, je bent docent -O- . "Ik zoek uitleg over dit-en-dit grammatica-onderwerpje, hoe doe ik dat?". Maar ik mail toch wel vaak terug, want stel je nou voor dat die persoon echt zwemt of pas net begonnen is en niks heeft aan eigen collega's!

Ik heb trouwens één collega die niks deelt, want "ze stopt niet zomaar haar hart en ziel in alle opdrachten en toetsen" :{ maar die krijgt dan ook niks van mij.
pi_94845357
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 22:39 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb trouwens één collega die niks deelt, want "ze stopt niet zomaar haar hart en ziel in alle opdrachten en toetsen" :{ maar die krijgt dan ook niks van mij.
Haha, dat is zo asociaal dat het bijna grappig is.

Ik maak de meeste toetsen wel zelf, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk gewoon heel leuk vind. Maar ik geef ook niet heel veel toetsen (bij een taal is dat anders volgens mij). Ik vind het ook interessant om te zien welke vragen 'werken' en welke niet.

Bij voorbereiding van mondelingen kijk ik meestal ook naar de combinatie van de boeken op de lijst van de leerlingen. Daar kun je vragen over stellen en steeds nieuwe invalshoeken bedenken. Zo wordt ieder mondeling anders en dat vind ik wel belangrijk. (Dan blijft het voor jezelf ook leuk.)
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94897391
even een tvp, net topic gevonden en ben DIO en loop nu stage.
Moet volgende week mijn stagebegeleider een maand vervangen vanwege 1 maand levensloop opname. Ben heel benieuwd. Heb namelijk twee drie havo klassen die erg onrustig zijn en krijg die niet altijd goed stil.

Wie heeft er nog goede tips om de les te beginnen en het stil te krijgen als je met je uitleg wil beginnen?

Ben een rustig persoon, dus moet wel aansluiten bij mijn gedrag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_94898349
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:17 schreef merry77 het volgende:
Wie heeft er nog goede tips om de les te beginnen en het stil te krijgen als je met je uitleg wil beginnen?

Ben een rustig persoon, dus moet wel aansluiten bij mijn gedrag.
Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.

Succes!
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:46:30 #294
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_94898402
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:44 schreef Jentin het volgende:

[..]

Ik ga vaak gewoon voor de klas staan, en zeg rustig dat ik wil beginnen. En dan afwachten. Meestal is het dan zo stil. Blijft het onrustig, dan helpt het vaak om wat leerlingen aan te spreken (gewoon hun naam noemen). Verder: pauzeren als ze door je heen praten. Misschien tot vervelens toe, en soms moet je wellicht om de drie woorden stoppen, maar uiteindelijk werkt het, is mijn ervaring.

Succes!
Zo pak ik het ook wel aan. Soms gaan ze zichzelf corrigeren :P

Ben nu de herkansingen van de werkstukken aan het nakijken. Ze negeren gewoon mijn aantekeningen :') Dat is niet slim :N
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_94899739
Het zijn twee 3havo klassen. Als ik ga wachten totdat het stil is kan ik de hele les wachten.
Ik doe inderdaad correcties op de persoon gericht. Dat helpt het om het wat rustiger te maken.
Maar er zijn toch nog zwaardere middelen nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door merry77 op 01-04-2011 14:00:21 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_94901498
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 13:24 schreef merry77 het volgende:
Het zijn twee 3havo klassen. Als ik ga wachten totdat het stil is kan ik de hele les wachten.
Wel eens geprobeerd? Misschien corrigeren ze elkaar wel, wat Maraca ook zegt.
pi_94901570
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.

Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_94902014
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.

Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Dit is ook mijn manier. Maar goed, deze manier moet bij je passen en het werkt ook niet altijd bij alle klassen.
De manier van Jentin werkt soms ook goed, maar is voor mij stap 2, nadat bovenstaande methode niet echt werkt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:26:54 #299
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_94902159
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:12 schreef mane het volgende:
Het helpt ook wel als je vanaf het moment dat de klas binnenkomt meteen actief bent, daarmee bedoel ik:
- bij de deur staan, leerlingen groeten, even belangstelling tonen;
- leerlingen zeggen dat ze meteen moeten gaan zitten en spullen pakken;
- als ze eenmaal binnen zijn: door de klas lopen, hier en daar een kort babbeltje maken, tegelijkertijd leerlingen aansporen klaar te gaan zitten voor de les, grapje hier en daar;
- daarna: iets op het bord gaan schrijven, waarmee je de aandacht trekt, of: iets op de beamer, of iets uitdelen.

Ik merk dat als ik aan het begin van de les even sociaal doe, en contact maak met de leerlingen dat ik daarmee goodwill losmaak, en dat ze dan veel makkelijker stil worden als ik daar om vraag.
Zo heeft iedereen zijn eigen methode en je moet zelf een beetje uitvinden wat werkt bij jou.
Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 1 april 2011 @ 17:06:58 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_94908360
Eens met ErikT en Mane: goeie band opbouwen is van essentieel belang.
.
pi_94910517
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 14:26 schreef ErikT het volgende:

[..]

Dit heeft absoluut veel effect en is erg belangrijk. Maar in 3 havo (ik heb 3 van die klassen), kan het ook wel eens helpen je tanden te laten zien. Gooi er maar eens iemand uit. Vooral aan het begin moet het echt wel even duidelijk gemaakt worden wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je. Maar, om het verhaal compleet te maken, dit pikken ze veel sneller van je als je ook een goede band met ze opbouwt. Dat maakt je een gerespecteerde autoriteit ipv een gehaat dictator.
Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')