abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_88867783
Serieuze vraag. Ik heb al tijden in m'n hoofd er eens een topic over te openen en nu kwam het in een ander topic ter sprake.

Ik ben opgevoed met een molenmesje:

Sinds een paar jaar heb ik ook deze:

En een Zwilling-uitbeenmes, maar dat is om uit te benen.

Molenmesjes zijn niet roestvrij en blijven (daardoor) scherp. Ik snij en schil er alles mee, fijn, grof, grote hoeveelheden, kleine beetjes.

En ik heb dus geen koksmes. Ik ken ook niemand met een koksmes - terwijl ik wel mensen ken waar ik graag eet ;).

Waar is een koksmes handig voor? Wat biedt het wat een klein maar altijd scherp mesje niet kan, of beduidend minder goed?

Doe ik mijzelf tekort en moet ik overtuigd worden van Het Koksmes?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88868034
Het grootste voordeel ten op zichtte van het mes dat jij hier boven laat zien is dat het lemmet aan de snijkant uitsteekt. Hierdoor zit je hand niet in de weg als je aan het snijden bent, met dit mes zal je de achterkant niet op je snijplank krijgen en koksmes kan met het hele lemmet op de snijplank omdat het handvat daar hoger zit.
  donderdag 18 november 2010 @ 17:01:45 #3
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88868258
Zulke kleine mesjes schieten niet op.
Zie ze op tv ook wel eens aanklungelen met van die kleine dingen en krijg er ongelofelijk jeuk van.
Het schiet niet op en het zal ook nooit opschieten.
In veel culturen (volgens mij vooral die in warme landen waar hygiëne niet makkelijk te handhaven is) zie je vrouwen de tomaten en andere groenten boven een bak in stukjes snijden. Mijn god, ja, zo snap ik dat de moekes daar de hele dag in de keuken staan.
pi_88868288
Met een broodmes snijd je brood, met een vleesmes snijd je vlees, dus met een koksmes...
pi_88868485
Dat soort mesjes gebruikten we in de kas voor het plukken van de paprika's. :D

Niet roestvrij betekent niet dat messen niet bot worden. Het betekent wel dat ze zeer makkelijk zelf te slijpen zijn. Langs een stoeptegel halen is vaak al genoeg om 'm weer flink scherp te krijgen. (ligt er tevens ook aan hoe het lemmet is gemaakt)

M'n moeder kookt ook met dat soort messen, maar zoals gezegd, met die mesjes ben je een eeuwigheid bezig wat voor techniek je ook gebruikt. De ronding in koksmessen maakt dat je er mee kan rollen op je snijplank waardoor je heel snel en veilig dingen fijn kan hakken. Tsjuktjsuk klaar met die kruiden/knoflook/ui/whatever. Dat je handvat boven het snijvlak zit zorgt er weer voor dat je heel snel dingen in plakjes kan snijden. Taktaktaktak, dag komkommer.

Bovendien lijkt de grip op jouw messen me maar vervelend. Zoals in het andere topic al gezegd heb ik dit niet-roestvrijstalen mes, maar dat ziet er toch een stuk prettiger uit dan die van jou al zeg ik het eerlijk :P
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  donderdag 18 november 2010 @ 17:07:46 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_88868487
..Groenten, en als je die roestende mesjes gewend bent: http://www.knifeandcookin(...)wijk-N_grp_30-1.html

ook in koksmes uitvoering te krijgen :)
pi_88868799
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:07 schreef SiGNe het volgende:
..Groenten, en als je die roestende mesjes gewend bent: http://www.knifeandcookin(...)wijk-N_grp_30-1.html

ook in koksmes uitvoering te krijgen :)
:o
Kijk, nu nog de overtuiging dat ik zo'n ding moet - en dan neem ik natuurlijk zo een!

Dat je met zo'n koksmes kan hakken, dat snap ik. Dat gaat sneller - vermits je het onder de knie hebt. Maar ik heb geen haast bij het koken.
En dat "onder de knie krijgen" baart me zorgen, zo makkelijk lijkt me dat niet, dat hakken met de punt van het lemmet op de snijplank.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88868973
Ik heb juist die kleine mesjes afgezworen. Schillen doe ik met de korte kaasschaaf (als ik schil met een schilmesje krijg ik verschrikkelijke kramp in mijn vingers, ik weet dat ik iets verkeerd doe, maar de kaasschaaf werkt zo lekker)

Ik snij met een koksmes bijna alles, tomaten, uien, andere groenten (ook handig om het mes te gebruiken om het gesnedene in een pan te deponeren), en vlees, heel veel vlees.
Koksmes is vooral handig als je stukken moet snijden die langer zijn als het lemmet van het kleine mesje, en je in mooie gelijkmatige stukjes moet snijden.

Ik moet alleen nog een keer een goed mes kopen, ik werk nu met een goedkoop geval van de Aldi, en na een paar kilo kipfilet merk ik al dat hij bot begint te worden, en weer langs het aanzetstaal moet.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_88869218
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:15 schreef sigme het volgende:
En dat "onder de knie krijgen" baart me zorgen, zo makkelijk lijkt me dat niet, dat hakken met de punt van het lemmet op de snijplank.
Je kan prima zo hakken als je je vrije hand plat en dwars op de rug van het mes legt. Heel veel controle heb je dan en je kan je nooit snijden.

Nu heb ik zelf nog een Zweeds paupermes wat snel bot is, maar voor zachte groenten werkt het nog prima. Een pompoen zou ik er echter niet mee te lijf gaan :P Dat is vragen om problemen. Dus dan gebruik ik dat andere mes, maar dan nog ben ik blij met die ronding in het blad. Als ik jouw mesjes had, was de punt na een week al verdwenen :D
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_88869383
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:20 schreef Resistor het volgende:
Ik heb juist die kleine mesjes afgezworen. Schillen doe ik met de korte kaasschaaf (als ik schil met een schilmesje krijg ik verschrikkelijke kramp in mijn vingers, ik weet dat ik iets verkeerd doe, maar de kaasschaaf werkt zo lekker)
Ook aardappels met een kaasschaaf? Lange rechte dingen doe ik wel met een kaasschaaf: wortels en komkommers zijn dat.

Dat van die kramp en het niet in je vingers snijden met de juiste haktechniek zijn wel goeie argumenten, voor mij. Ik ben onhandig, krampgevoelig en gezegend met slappe en pijnlijke handen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88869422
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:31 schreef sigme het volgende:
Dat van die kramp en het niet in je vingers snijden met de juiste haktechniek zijn wel goeie argumenten, voor mij. Ik ben onhandig, krampgevoelig en gezegend met slappe en pijnlijke handen.
En dan gebruik je zulke mesjes? :o Koop dan tenminste iets met een goed handvat. :D
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_88869635
quote:
99s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:32 schreef rijsttafel het volgende:

[..]


En dan gebruik je zulke mesjes? :o Koop dan tenminste iets met een goed handvat. :D
Ik weet niet welk probleem jij je voorstelt bij het heft?
Dat hout geeft goed grip, het zijn fijne mesjes in de hand :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88869775
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:36 schreef sigme het volgende:

[..]


Ik weet niet welk probleem jij je voorstelt bij het heft?
Dat hout geeft goed grip, het zijn fijne mesjes in de hand :Y.
Gebruikte ze vroeger dus hele dagen in de tuin, dat was echt geen pretje. Op een gegeven moment gingen we messen van kunststof en met wat meer vorm in het handvat gebruiken en dat ging stukken beter.

Maar dat kan persoonlijk zijn.

Hele betonnen palen zijn nog weggeschraapt met die mesjes om ze weer scherp te krijgen. ;) :D
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_88869923
Zojuist stond ik een stuk santen af te snijden. Dat kan zeker niet met een koksmes? Zo'n ding is veels te groot om een beetje te poeren tussen dat plastic.
Als je een koksmes gebruikt, gebruik je dan vaak nog een klein mesje ernaast?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 18 november 2010 @ 17:45:41 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88870021
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Ook aardappels met een kaasschaaf? Lange rechte dingen doe ik wel met een kaasschaaf: wortels en komkommers zijn dat.

Dat van die kramp en het niet in je vingers snijden met de juiste haktechniek zijn wel goeie argumenten, voor mij. Ik ben onhandig, krampgevoelig en gezegend met slappe en pijnlijke handen.
Ik heb dat mes waar SiGNe naar linkt (het Wouter Klootwijkmes). Begin er niet aan als je onhandig bent. Dat kost je zo een vingerkootje.

Overigens beken ik dat ik ook nog zweer bij de Hema-schilmesjes, van 4 voor een euro. Zo'n groot en scherp mes is soms verrekte onhandig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_88870076
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb dat mes waar SiGNe naar linkt (het Wouter Klootwijkmes). Begin er niet aan als je onhandig bent. Dat kost je zo een vingerkootje.
Ow. Ik ben net de losse onderdelen na een aanvaring (meerdere, eigenlijk) met de koolschaaf weer aan het bijgroeien :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 18 november 2010 @ 17:57:22 #17
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_88870544
Zelfde gebruik ik m'n (Zwilling 5*) koksmes voor de grove dingen en knoflookteentjes fijnsnijden doe ik weer met een officemesje.
Opzich kan dat ook erg makkelijk met een koksmes trouwens, even pletten met de zijkant van het met en dan hakken maar. (evt wat grof zout erover en dan weer met de zijkant van je koksmes de knoflook nog fijner malen).
Voor m'n vlees heb ik een vleesmes, die is wat dunner en smaller en daarmee kan je perfect fileren.
  donderdag 18 november 2010 @ 18:19:22 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88871344
quote:
Zojuist stond ik een stuk santen af te snijden. Dat kan zeker niet met een koksmes?
Alles kan met een koksmes. Je hebt er alleen een snijplank bij nodig.
pi_88871496
Zweer tegenwoordig bij de grote maat molenmes van Robert Herder, gewoon als koksmes dus:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_88871807
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:19 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Alles kan met een koksmes. Je hebt er alleen een snijplank bij nodig.
Ik snap dat een koksmes santen kan snijden. Maar dan moet ik het wel helemaal uit z'n plastic halen lijkt me. Snijd je zo'n plastic waar santen inzit ook los met je koksmes? (Natuurlijk kán het, dat is de vraag niet.) Doe je het of gebruik je er een klein mesje naast?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88872097
Voel me niet geroepen om te gaan overtuigen, als het werkt voor jou waarom zou je anders willen?

Hier ligt ook nog ergens een klein formaat molenmesje in de la. Moet er niet aan denken om daar alles mee te moeten doen. Je mist dan echt de lengte. Tenminste ik.
pi_88872274
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:39 schreef Stali het volgende:
Voel me niet geroepen om te gaan overtuigen, als het werkt voor jou waarom zou je anders willen?
Het lijkt me niet onmogelijk dat ik niet weet wat ik mis.

quote:
Hier ligt ook nog ergens een klein formaat molenmesje in de la. Moet er niet aan denken om daar alles mee te moeten doen. Je mist dan echt de lengte. Tenminste ik.
Maar wat kan je dan met die lengte (beter) doen? Sneller, ok, neem ik aan (indien techniek in orde). Maar verder?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88872384
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Het lijkt me niet onmogelijk dat ik niet weet wat ik mis.
[..]


Maar wat kan je dan met die lengte (beter) doen? Sneller, ok, neem ik aan (indien techniek in orde). Maar verder?
Zelfs een sinaasappel halveren gaat al veel beter dan met een klein mesje.

Waarom leen je niet van iemand zon groot mes? Of probeer het eens bij iemand uit?
  donderdag 18 november 2010 @ 18:52:38 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88872618
*knip*

[ Bericht 95% gewijzigd door RobinOok op 18-11-2010 18:53:06 (verkeerd gelezen) ]
pi_88872690
Sig, nu ik daar zo even wat langer over nadenk. Het is maar net wat je gewend bent.
Ik heb jarenlang alles met een scherp groentenmes gedaan. Dat is een wat langer formaat dan het schilmesje. Heb alleen lopen vloeken bij het snijden van lappen vlees.

Denk niet dat je iets ernstig mist in je keuken. Wel heb ik gelezen dat je zelf je dieren slacht en met de bewerking ervan lijkt het me wel weer een gemis. Zou het gewoon eens proberen bij iemand of voor je verjaardag vragen.
pi_88872717
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:52 schreef RobinOok het volgende:
*knip*

Ik zag het wel. :P .
  donderdag 18 november 2010 @ 19:07:59 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88873243
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 18 november 2010 @ 19:10:10 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88873329
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:23 schreef golfer het volgende:
Zweer tegenwoordig bij de grote maat molenmes van Robert Herder, gewoon als koksmes dus:
[ afbeelding ]
Hij is goed, heb hem ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_88873354
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:46 schreef Stali het volgende:

[..]



Zelfs een sinaasappel halveren gaat al veel beter dan met een klein mesje.

Waarom leen je niet van iemand zon groot mes? Of probeer het eens bij iemand uit?
Zie OP - ik ken niemand die wél een koksmes heeft. Tenminste, niet dat ik weet. Anders was dat inderdaad een betere optie geweest dan zo vragen, denk ik.

quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:54 schreef Stali het volgende:
Sig, nu ik daar zo even wat langer over nadenk. Het is maar net wat je gewend bent.
Ik heb jarenlang alles met een scherp groentenmes gedaan. Dat is een wat langer formaat dan het schilmesje. Heb alleen lopen vloeken bij het snijden van lappen vlees.

Denk niet dat je iets ernstig mist in je keuken. Wel heb ik gelezen dat je zelf je dieren slacht en met de bewerking ervan lijkt het me wel weer een gemis. Zou het gewoon eens proberen bij iemand of voor je verjaardag vragen.
Nee malle, die beesten slacht ik niet zelf (nou ja, de haantjes wel).
Voor het uitsnijden van de geslachte beesten heb ik wel een goed uitbeenmes, da's inderdaad lastig met zo'n molenmes.

Misschien vraag ik het inderdaad wel eens cadeau, maar dan alleen als ik het graag wil hebben - vandaar de orientatie. Ik heb nog zowat een jaar om erover na te denken dan :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88873579
quote:
Precies, en dat kan niet met zo'n aardappelschilmesje uit de OP.

Nadeel van een koksmes is dat de groente nog wel eens aan het lemmet blijft plakken. Voor bv. courgette vind ik daarom een goed aardappelschilmesje handiger. Maar voor prei, paksoi, kip etc. is toch echt een koksmes tien keer zo fijn.
pi_88874023
quote:
Oei.

Die eerste meneer kost mij 5 vingers.
Die tweede plaatst z'n vrije hand veiliger, maar dat vergt goede techniek.

Hmm. Ik denk toch dat het mij meer vingers kost dan groente oplevert.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 18 november 2010 @ 20:27:42 #32
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_88876741
Die meneer in t tweede filmpje weet niet hoe je een aanzetstaal gebruikt.
Meteen afgezet. Loser.
  donderdag 18 november 2010 @ 20:41:05 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88877293
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 20:27 schreef RobinOok het volgende:
Die meneer in t tweede filmpje weet niet hoe je een aanzetstaal gebruikt.
Meteen afgezet. Loser.
O+
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_88878577
Een goed koksmes en een goed 'schilmesje' voldoen voor vrijwel alles. Misschien nog een mooi vleesmes of fileermes, maar je koopt beter 1 heel goed koksmes en een scherp schilmes, dan 10 slechte messen in alle maten.

Mij bevalt de zwilling twin erg goed (lijkt op hun 5*) ik heb een zwilling 4* officemes, schilmes en vleesmes+ fileermes. Voldoet prima. Maar je koksmes is het liefst van de best mogelijk kwaliteit. Heerlijk snijdt dat!
Whatever...
pi_88879169
Voor mij gaat het snijwerk veel makkelijker met een groot mes, je kunt veel beter kracht zetten, ik zou niet meer willen werken met zo een klein mes, bovendien kun je het gesnedene ook makkelijk met de zijkant van het mes naar de pan transporteren zonder eerst je hele plank op te pakken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zana op 18-11-2010 21:22:13 ]
pi_88879559
quote:
14s.gif Op donderdag 18 november 2010 17:15 schreef sigme het volgende:

[..]


:o
Kijk, nu nog de overtuiging dat ik zo'n ding moet - en dan neem ik natuurlijk zo een!

Dat je met zo'n koksmes kan hakken, dat snap ik. Dat gaat sneller - vermits je het onder de knie hebt. Maar ik heb geen haast bij het koken.
En dat "onder de knie krijgen" baart me zorgen, zo makkelijk lijkt me dat niet, dat hakken met de punt van het lemmet op de snijplank.
Laten koks nou vaak wel onder tijdsdruk moeten koken. :')
pi_88881068
Hakken is echt onzin, hakken doet een slager met de karbonades. Of de houthakker met een boom.

Koks snijden meestal, snel snijden gaat alleen met een goed scherp mes. Verder helpt het als je mes niet van een uitje afglijdt, dus het mes moet scherp zijn.
Whatever...
  vrijdag 19 november 2010 @ 01:40:14 #38
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88889353
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 20:27 schreef RobinOok het volgende:
Die meneer in t tweede filmpje weet niet hoe je een aanzetstaal gebruikt.
Meteen afgezet. Loser.
Wat is dat? Ik vind 't wel leuke filmpjes.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_88889401
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 01:40 schreef popolon het volgende:

[..]



Wat is dat? Ik vind 't wel leuke filmpjes.
Men moet hier niet zo overdrijven hoor.

Dat is dat lansje om je mes mee scherp te houden.
  vrijdag 19 november 2010 @ 01:51:29 #40
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88889461
Oh is dat het.

Ben nog wel op zoek naar echt een paar goede messen voor op een houten snijplank. Als je je er in verdiept wordt je eigenlijk ook van het kastje naar de muur gestuurf.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_88889533
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 01:51 schreef popolon het volgende:
Oh is dat het.

Ben nog wel op zoek naar echt een paar goede messen voor op een houten snijplank. Als je je er in verdiept wordt je eigenlijk ook van het kastje naar de muur gestuurf.
Je moet je ook niet gek laten maken, voordat je het weet zit je met een veel te duur messenset waarvan je de meeste niet zal gebruiken.

Begin met het kopen van 1 goed multifunctioneel mes. Daarna kom je vanzelf tegen dat je denkt dat het vervelend is dat je zus of zo er niet goed mee kunt en dan koop je nog een mes waarmee je dat klusje wel kunt.

Neem in ieder geval geen plastic snijplank want die zijn slecht voor je messen.
pi_88889545
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 20:27 schreef RobinOok het volgende:
Die meneer in t tweede filmpje weet niet hoe je een aanzetstaal gebruikt.
Meteen afgezet. Loser.
Haalt hij het mes nou in de verkeerde richting van het aanzetstaal of doe ik het altijd fout? En kraakt die wortel van de kracht die hij moet zetten omdat dat mes zo extreem bot is?
hula
  vrijdag 19 november 2010 @ 02:23:09 #43
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_88889703
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 november 2010 01:58 schreef Stali het volgende:

[..]



Je moet je ook niet gek laten maken, voordat je het weet zit je met een veel te duur messenset waarvan je de meeste niet zal gebruiken.

Begin met het kopen van 1 goed multifunctioneel mes. Daarna kom je vanzelf tegen dat je denkt dat het vervelend is dat je zus of zo er niet goed mee kunt en dan koop je nog een mes waarmee je dat klusje wel kunt.

Neem in ieder geval geen plastic snijplank want die zijn slecht voor je messen.
Plastic is nog altijd beter dan glas, het beste is natuurlijk hout (kopse-kant naar boven) maar plastic kan ook nog wel.
Je mes sloop je er niet mee maar qua bacteriën is plastic wel minder dan hout (groeven blijven open staan waar vuil in kan blijven zitten)
  vrijdag 19 november 2010 @ 02:26:05 #44
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_88889718
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 02:23 schreef SiGNe het volgende:

[..]


Plastic is nog altijd beter dan glas, het beste is natuurlijk hout (kopse-kant naar boven) maar plastic kan ook nog wel.
Je mes sloop je er niet mee maar qua bacteriën is plastic wel minder dan hout (groeven blijven open staan waar vuil in kan blijven zitten)
Dat neem ik op de koop toe. ;) Beetje bacteriën hoort erbij, 't is persoonlijk, ik vind snijden op een stuk kunststof gewoon niet fijn.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_88890294
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 20:27 schreef RobinOok het volgende:
Die meneer in t tweede filmpje weet niet hoe je een aanzetstaal gebruikt.
Meteen afgezet. Loser.
Ik heb jou ook wel eens complete onzin zien uitslaan. Het kost wat moeite, maar niettemin ben ik toch je posts blijven lezen.

Maar goed, ik zie het al, voor de snelheid kan ik een bosje bieslook beter knippen, nietwaar?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_88890357
quote:
11s.gif Op donderdag 18 november 2010 19:26 schreef sigme het volgende:
Oei.

Die eerste meneer kost mij 5 vingers.
Die tweede plaatst z'n vrije hand veiliger, maar dat vergt goede techniek.

Hmm. Ik denk toch dat het mij meer vingers kost dan groente oplevert.
Bij mijn weten houdt die meneer zijn vingers ook niet krom genoeg; hij loopt zo het risico toch in z'n klauwen te snijden. Zelf zorg ik dat het puntje van m'n vingers verder weg is bij het mes dan m'n knokkens en het middelste kootje. Daarmee heb ik een geleiding voor het mes die meeschuift met het opschuiven van m'n hand.

Zelf gebruik ik overigens eigenlijk alleen een koksmes en een klein mes. Samen zijn ze aardig allround. Met name het gewicht van het koksmes vind ik fijn werken en natuurlijk het feit dat het lemmet langer is dan het heft (zie eerste reply als verdere uitleg nodig is :P). Als ik zou gaan fileren dan moet ik natuurlijk wel een fileermes hebben, maar dat is niet iets wat ik dagelijks doe.
  vrijdag 19 november 2010 @ 17:10:10 #47
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_88908753
Ik heb zelf 1 koksmes waar ik alles mee doe. Het snijdt veel fijner dan zo'n klein ding. Ik heb wel een klein aardappelschilmesje, maar die gebruik ik dan ook echt alleen om aardappels te schillen. Een scherp klein mesje mis ik ook niet echt.

Ik zou nog wel graag een goed fileermes willen want ik loop altijd enorm te kutten met vis.

Zo'n groot molenmes hierboven he, wat kost dat nou en wat is het voordeel t.o.v. een koksmes? Blijft beter scherp?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 19 november 2010 @ 17:26:20 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_88909434
Ik heb een stuk of 40 messen, het is een tick van me. Maar het molenmesje is een favoriet, net als het molenkoksmes. Verder gebruik ik de japanse messen vaak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 november 2010 @ 17:27:59 #49
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_88909499
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:10 schreef -Mellow- het volgende:

Zo'n groot molenmes hierboven he, wat kost dat nou en wat is het voordeel t.o.v. een koksmes? Blijft beter scherp?
Is van zichzelf al een stuk scherper dan andere fabrieksmessen en blijft bij goed gebruik vlijmscherp.
Kost ca. 80 euro.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_88910694
Ik gebruik sinds kort een Sakai Takayuki uit Japan..

Resultaat is dat ik spijt heb dat ik zo lang aan het kloten ben geweest met die botte zooi van de blokker.

Slijpen doe ik zelf met een naniwa watersteen.
pi_88969073
quote:
5s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:50 schreef sigme het volgende:
Waar is een koksmes handig voor? Wat biedt het wat een klein maar altijd scherp mesje niet kan, of beduidend minder goed?
Bijvoorbeeld hiervoor. Met een molenmesje was dat echt een klotefilm geweest.


Maar nu serieus: Ik heb in principe maar 3 messen (op botermesjes na): een broodmes, een koksmes en een windmolenmesje.
Kleine spullen, schillen etc: windmolenmesje
groot, hakwerk (lappen vlees, pompoen): koksmes.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_89713144
Keukenmessen, verzamel ze allemaal!

Mooi overzichtje.
pi_183817904
Kick voor Sigme :)
Spoilers!
pi_183818507
De post die je wilt quoten is 2952 dagen oud. Wil je deze echt quoten?

Jazeker!

quote:
5s.gif Op donderdag 18 november 2010 16:50 schreef sigme het volgende:
Serieuze vraag. Ik heb al tijden in m'n hoofd er eens een topic over te openen en nu kwam het in een ander topic ter sprake.

Ik ben opgevoed met een molenmesje:
[ afbeelding ]
Sinds een paar jaar heb ik ook deze:
[ afbeelding ]
En een Zwilling-uitbeenmes, maar dat is om uit te benen.

Molenmesjes zijn niet roestvrij en blijven (daardoor) scherp. Ik snij en schil er alles mee, fijn, grof, grote hoeveelheden, kleine beetjes.

En ik heb dus geen koksmes. Ik ken ook niemand met een koksmes - terwijl ik wel mensen ken waar ik graag eet ;).

Waar is een koksmes handig voor? Wat biedt het wat een klein maar altijd scherp mesje niet kan, of beduidend minder goed?

Doe ik mijzelf tekort en moet ik overtuigd worden van Het Koksmes?
Ok, ik ben soms wat langzaam. Maar ik kon nu een kerstkado uitzoeken en vond niet veel van m''n gading in de speciale webshop, dus nu ga ik dan toch maar eens een koksmes proberen.


quote:
VG10 Forged Koksmes verpakt in een luxe houten kist. Wordt geleverd met een lederen mesbeschermer. Met de hand gesmeed in 5 lagen. Vervaardigd van Japans VG10 staal. Hardheid van 60 Rockwell.
Nou ja, benieuwd of ik in 2019 mijn vingers eraan weet te laten zitten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_183823279
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 december 2018 22:12 schreef sigme het volgende:
De post die je wilt quoten is 2952 dagen oud. Wil je deze echt quoten?

Jazeker!

[..]

Ok, ik ben soms wat langzaam. Maar ik kon nu een kerstkado uitzoeken en vond niet veel van m''n gading in de speciale webshop, dus nu ga ik dan toch maar eens een koksmes proberen.

[ afbeelding ]

[..]

Nou ja, benieuwd of ik in 2019 mijn vingers eraan weet te laten zitten.
Met een scherp mes zal je minder snel in je vingers snijden dan met een bot mes.

Maar als je alleen maar ijzeren aardappelschilmesjes gewend bent, dan moet je de eerste paar keer wel even oppassen. Dit snijd namelijk ont-zet-tend veel beter, dus het gaat ook veel sneller... vingers uit de weg!! :)

Ooh, het is ook handig een aanzetstaal op de kop te tikken (hoeft niet duur te zijn, maar is wel nodig om je mes optimaal te houden)

Veel snij-plezier! Het mes ziet er trouwens prachtig uit.
  woensdag 19 december 2018 @ 09:00:44 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183823436
Aha, naar aanleiding van dit topic heb ik een molenmesje aangeschaft. Geweldig mesje, gaat zelfs mee op vakantie.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 19 december 2018 @ 09:17:31 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183823615
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:00 schreef Lienekien het volgende:
Aha, naar aanleiding van dit topic heb ik een molenmesje aangeschaft. Geweldig mesje, gaat zelfs mee op vakantie.
^O^
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183823930
Oh, voor mijn gewone favoriete carbon-schilmesjes heb ik een geheime tip:
btn de haas (Groningen, industrieterrein Driebond)
Die heeft schilmesjes van Friedr. Herder voor nog geen tientje.
(Dat zijn dus geen Molenmesjes maar Herdermesjes, een wat oudere Duitse fabrikant die sinds 1623 zwaarden maakt :D)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 19 december 2018 @ 12:30:19 #59
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183826231
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:47 schreef realAIVD het volgende:

[..]

Met een scherp mes zal je minder snel in je vingers snijden dan met een bot mes.

Maar als je alleen maar ijzeren aardappelschilmesjes gewend bent, dan moet je de eerste paar keer wel even oppassen. Dit snijd namelijk ont-zet-tend veel beter, dus het gaat ook veel sneller... vingers uit de weg!! :)

Ooh, het is ook handig een aanzetstaal op de kop te tikken (hoeft niet duur te zijn, maar is wel nodig om je mes optimaal te houden)

Veel snij-plezier! Het mes ziet er trouwens prachtig uit.
Dit mes is te hard voor een aanzetstaal.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 19 december 2018 @ 12:46:22 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183826463
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 09:43 schreef sigme het volgende:
Oh, voor mijn gewone favoriete carbon-schilmesjes heb ik een geheime tip:
btn de haas (Groningen, industrieterrein Driebond)
Die heeft schilmesjes van Friedr. Herder voor nog geen tientje.
(Dat zijn dus geen Molenmesjes maar Herdermesjes, een wat oudere Duitse fabrikant die sinds 1623 zwaarden maakt :D)
Goed alternatief voor de Welkoop? Dan gaan we er eens kijken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183833934
quote:
14s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Goed alternatief voor de Welkoop? Dan gaan we er eens kijken.
Het is sowieso een reuze interessante winkel, minder betonnenganzig dan de welkoop.
Ik heb er een winter-overall gekocht laatst, nu fiets ik heerlijk warm :D
Maar het zal er wel vanaf hangen waarvoor je anders bij de welkoop komt. Misschien zoek jij wel betonnen ganzen ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_183834283
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dit mes is te hard voor een aanzetstaal.
Zou ik het mes met iets anders moeten ontbramen/aanzetten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 19 december 2018 @ 19:07:55 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183835583
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 18:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is sowieso een reuze interessante winkel, minder betonnenganzig dan de welkoop.
Ik heb er een winter-overall gekocht laatst, nu fiets ik heerlijk warm :D
Maar het zal er wel vanaf hangen waarvoor je anders bij de welkoop komt. Misschien zoek jij wel betonnen ganzen ;).
Werkschoenen, vogelvoer. :)
The love you take is equal to the love you make.
pi_183837972
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 19:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Werkschoenen, vogelvoer. :)
Zeker voor werkschoenen een goed adresje om eens te gaan kijken (en veel andere werkkledij, veel grotere sortering dan de Welkoop).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 19 december 2018 @ 21:58:30 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183842127
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 12:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dit mes is te hard voor een aanzetstaal.
Ik heb eerder de indruk dat het staal van de messen te taai is.
Carbonstaal laat zich veel beter aanzetten dan goedkope RvS messen, en hard zijn die niet echt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 19 december 2018 @ 22:14:30 #66
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_183842674
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb eerder de indruk dat het staal van de messen te taai is.
Carbonstaal laat zich veel beter aanzetten dan goedkope RvS messen, en hard zijn die niet echt.
RVS is een raar soort staal vind ik, 't is ook amper te slijpen terwijl 't verder niet echt hard staal is.
't heeft geen rockwellschaal van 60+ in elk geval en toch gaat slijpen niet makkelijk..
Ik had laatst voor een lunchroom hun messen onder handen genomen, vrij goedkope RVS messen van de groothandel.
Ik dacht echt dat 't aan mij lag maar ik kreeg ze maar niet scherp!
Vooral de 2 messen van Herman den Blijker lukte 't me maar niet om ze scherp te krijgen, zelfs niet na een uur slijpen met m'n meest grove slijpsteen (200grid).
Vervolgens pakte ik er een mes van mezelf bij, een Zwilling 5* koksmes van 8", was opzich nog wel redelijk scherp maar kon wel weer een beurtje gebruiken.
Die had ik binnen 4 minuten weer scheermesscherp (letterlijk!)

Ik ben verder ook geen gevorderde met slijpen en ik heb ook wat moeite om de juiste hoek constant te houden dus daarom heb ik een slijp-apparaatje gekocht waar gewone slijpstenen in kunnen.
Heb je toch de afwerking en scherpte van handmatig slijpen én de vastheid van de slijphoek.
Ik kan nu het snijvlak van m'n messen met mirror finish polijsten en dat werkt toch wel erg lekker moet ik zeggen.
pi_183846731
VG10 (duits model) koksmes
koolstof-staal molenmesje

Prima voor mijn doeleinden.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 20 december 2018 @ 08:27:12 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183849151
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 22:14 schreef SiGNe het volgende:

[..]

RVS is een raar soort staal vind ik, 't is ook amper te slijpen terwijl 't verder niet echt hard staal is.
't heeft geen rockwellschaal van 60+ in elk geval en toch gaat slijpen niet makkelijk..

Dit, en nog geen uitleg hiervoor gevonden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 20 december 2018 @ 09:40:39 #69
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183850051
quote:
5s.gif Op woensdag 19 december 2018 18:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Zou ik het mes met iets anders moeten ontbramen/aanzetten?
Keramische aanzetstaaf zal beter werken. Een aanzetstaal wordt aangeraden tot 58 HRC, dit mes is harder. Het is wel fijn staal. VG10 heeft een relatief hoog carbon gehalte en kan goed scherp geslepen worden.
Siesta & Fiesta!
  donderdag 20 december 2018 @ 09:42:23 #70
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183850078
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb eerder de indruk dat het staal van de messen te taai is.
Carbonstaal laat zich veel beter aanzetten dan goedkope RvS messen, en hard zijn die niet echt.
ja dat is wel waar, maar ik heb begrepen dat het gaat om de hardheid van de snede. Hoe harder, hoe minder bramen. Dit staal is wel bovengemiddeld hard. Maar ja, de praktijk zal het uitwijzen. .
Siesta & Fiesta!
  donderdag 20 december 2018 @ 09:50:27 #71
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_183850177
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 22:14 schreef SiGNe het volgende:

[..]

RVS is een raar soort staal vind ik, 't is ook amper te slijpen terwijl 't verder niet echt hard staal is.
't heeft geen rockwellschaal van 60+ in elk geval en toch gaat slijpen niet makkelijk..
Ik had laatst voor een lunchroom hun messen onder handen genomen, vrij goedkope RVS messen van de groothandel.
Ik dacht echt dat 't aan mij lag maar ik kreeg ze maar niet scherp!
Vooral de 2 messen van Herman den Blijker lukte 't me maar niet om ze scherp te krijgen, zelfs niet na een uur slijpen met m'n meest grove slijpsteen (200grid).
Vervolgens pakte ik er een mes van mezelf bij, een Zwilling 5* koksmes van 8", was opzich nog wel redelijk scherp maar kon wel weer een beurtje gebruiken.
Die had ik binnen 4 minuten weer scheermesscherp (letterlijk!)

Ik ben verder ook geen gevorderde met slijpen en ik heb ook wat moeite om de juiste hoek constant te houden dus daarom heb ik een slijp-apparaatje gekocht waar gewone slijpstenen in kunnen.
Heb je toch de afwerking en scherpte van handmatig slijpen én de vastheid van de slijphoek.
Ik kan nu het snijvlak van m'n messen met mirror finish polijsten en dat werkt toch wel erg lekker moet ik zeggen.
Er zijn heel veel soorten RVS natuurlijk. Dit VG10 staal is hard en zeer scherp te slijpen. Het staal dat Global gebruikt is minder hard, maar ook goed scherp te slijpen en blijft ook lang scherp. Dat zou komen door de fijne structuur. Goedkoper RVS kan dan weer een grove structuur hebben waardoor het steeds afbrokkelt, en daardoor krijg je het nooit echt scherp. Of het is gewoon te zacht en dan buigt de snede om. Er zijn gewoon veel factoren die een rol spelen en er is niet één staal dat uitblinkt in alles. Keuzes keuzes keuzes......
Siesta & Fiesta!
pi_183850521
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 08:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dit, en nog geen uitleg hiervoor gevonden.
Er is meer dan alleen hardheid:

https://knifeinformer.com/discovering-the-best-knife-steel/

En daarnaast heb je ook nog de 'granularity' van de deeltjes. Bepaalde staalsoorten krijg je gewoon nauwelijks scherp. Dit heeft uiteindelijk te maken met de metalurgische mix, maar dus ook wel met hoe het staal is gesmeed en afgehard om de juiste structuur te krijgen.
Whatever...
pi_183881464
M'n mes is binnen!

En m'n vingers zitten er nog aan :+.

Maar.. het lemmet is niet recht. Er zit een deuk in.


Is dat acceptabel? Of moet ik reclameren?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 21 december 2018 @ 19:42:43 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183881483
Reclameren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183881757
Absoluut, maar wat ik mij afvraag met dat "patroon" of hoe je het ook wil noemen op die zijkanten zo diep tot zelfs je snij-stuk, word slijpen op een wetsteen bijv met zo'n mes wel goed te doen? Kan misschien door de foto "dikker" lijken dan ik denk maar....
pi_183882137
Oei, dat is niet goed zeker terugsturen!

De deuk in de snede is niet ok, maar het damast is ook niet goed, het zachte staal loopt te ver door en lijkt niet goed gesmeed.

De snede moet altijd netjes doorlopen en bestaan uit de binnenste laag (hard) staal.

Zo hoort damast eruit te zien fancy meerdaags
https://www.knivesandtool(...)r-vleesmes-24-cm.htm

En gepatineerd meer klassiek met 1 laag.
https://www.japansemessen(...)iverseel-mes-165-mm/

En bijzonder damast qua stijl en hamering
https://www.japansemessen(...)iverseel-mes-170-mm/

https://www.japansemessen(...)i-groentemes-170-mm/

[ Bericht 76% gewijzigd door Spanky78 op 21-12-2018 20:27:50 ]
Whatever...
  zaterdag 22 december 2018 @ 19:17:21 #77
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_183901925
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 december 2018 19:41 schreef sigme het volgende:
M'n mes is binnen!
[ afbeelding ]
En m'n vingers zitten er nog aan :+.

Maar.. het lemmet is niet recht. Er zit een deuk in.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Is dat acceptabel? Of moet ik reclameren?
Lijkt wel of ze een slijpbeurt overgeslagen hebben.
Die deuken bovenin da's nog wel normaal, da's een hammer finish maar de bezel en de snede hebben ze verder niks mee gedaan lijkt 't.
En het lijkt ook iets te zijn dat onderdeel van 't model is want 't showmodel bij Fonq heeft 't ook : https://www.fonq.nl/product/forged-vg10-koksmes-20-5-cm/266283/

Nu is ¤90 voor een damascus gesmeed mes ook best goedkoop
5 laags is overigens ook een raar aantal, normaal gezien verdubbel je het aantal lagen steeds bij Damascus staal en dan is een oneven aantal lagen erg raar.
Het voordeel van Damascusstaal is ook dat ze een harde staalsoort afwisselen met een zachtere, dan heb je uiteindelijk een mes dat hard genoeg is om z'n scherpte lang vast te houden maar toch ook zacht genoeg is om echt scherp te kunnen slijpen.
Bij dit mes hebben ze het maar over 1 soort staal, maar waarom zou je dat dan in laagjes gaan smeden?
Zelfs als je 't gaat etsen dan zie je eigenlijk niks meer van die laagjes terug ook want al 't staal is 'tzelfde.

Alsje meer over damascus wil weten kan ik de filpjes van Alec Steele aanraden, al maakt die voornamelijk zwaarden en niet echt koksmessen.
pi_183902590
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 19:17 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Lijkt wel of ze een slijpbeurt overgeslagen hebben.
Die deuken bovenin da's nog wel normaal, da's een hammer finish maar de bezel en de snede hebben ze verder niks mee gedaan lijkt 't.
En het lijkt ook iets te zijn dat onderdeel van 't model is want 't showmodel bij Fonq heeft 't ook : https://www.fonq.nl/product/forged-vg10-koksmes-20-5-cm/266283/

Nu is ¤90 voor een damascus gesmeed mes ook best goedkoop
5 laags is overigens ook een raar aantal, normaal gezien verdubbel je het aantal lagen steeds bij Damascus staal en dan is een oneven aantal lagen erg raar.
Het voordeel van Damascusstaal is ook dat ze een harde staalsoort afwisselen met een zachtere, dan heb je uiteindelijk een mes dat hard genoeg is om z'n scherpte lang vast te houden maar toch ook zacht genoeg is om echt scherp te kunnen slijpen.
Bij dit mes hebben ze het maar over 1 soort staal, maar waarom zou je dat dan in laagjes gaan smeden?
Zelfs als je 't gaat etsen dan zie je eigenlijk niks meer van die laagjes terug ook want al 't staal is 'tzelfde.

Alsje meer over damascus wil weten kan ik de filpjes van Alec Steele aanraden, al maakt die voornamelijk zwaarden en niet echt koksmessen.

https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Koksmes/p100206257
dit zal wel niks zijn?
pi_183903384
quote:
Het is heel afhankelijk van het kernstaal datis gebruikt. En dat wordt niet genoemd. Daarnaast is de afharding belangrijk , maar dat is bij een fabrieksmes vast ok.

Geweldig zal het niet zijn, maar het kan een prima mes zijn. Design ziet er uit als boker oid.
Whatever...
  zaterdag 22 december 2018 @ 20:15:40 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183903510
quote:
Voor dat geld, gewoon proberen en laten slijpen door een prof. Is het dan geweldig, is het top, is het een flop heb je geen 200 euro uitgegeven daarvoor.
Heb ook wat Aldi messen in die trend, zijn geen Herder ofzo, maar als ze goed geslepen zijn, zijn ze prima verder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183903622
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 19:17 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Lijkt wel of ze een slijpbeurt overgeslagen hebben.
Die deuken bovenin da's nog wel normaal, da's een hammer finish maar de bezel en de snede hebben ze verder niks mee gedaan lijkt 't.
En het lijkt ook iets te zijn dat onderdeel van 't model is want 't showmodel bij Fonq heeft 't ook : https://www.fonq.nl/product/forged-vg10-koksmes-20-5-cm/266283/

Nu is ¤90 voor een damascus gesmeed mes ook best goedkoop
5 laags is overigens ook een raar aantal, normaal gezien verdubbel je het aantal lagen steeds bij Damascus staal en dan is een oneven aantal lagen erg raar.
Het voordeel van Damascusstaal is ook dat ze een harde staalsoort afwisselen met een zachtere, dan heb je uiteindelijk een mes dat hard genoeg is om z'n scherpte lang vast te houden maar toch ook zacht genoeg is om echt scherp te kunnen slijpen.
Bij dit mes hebben ze het maar over 1 soort staal, maar waarom zou je dat dan in laagjes gaan smeden?
Zelfs als je 't gaat etsen dan zie je eigenlijk niks meer van die laagjes terug ook want al 't staal is 'tzelfde.

Alsje meer over damascus wil weten kan ik de filpjes van Alec Steele aanraden, al maakt die voornamelijk zwaarden en niet echt koksmessen.
Die hamering bovenin noemen ze tsuchime en dat is by design. Maar de snede ziet er slecht uit.

Bij keukenmessen van damast vouwen ze x lagen damast om een kern van zeer hard staal. In dit geval dus 2 x 2 lagen om een kernstaal. Het is ze alleen niet echt gelukt. Los van de deuk moet de snede van kernstaal zijn, dat is tenslotte hard en scherp te krijgen.

Maargoed,het is dus meer de Japanse stijl van samuraizwaarden. Klassieke Japanse messen hebben geen damast, naar een roestende kernstalen laag, daaromheen diens e dan afhankelijk van de manier van smeden een laag zachter staal. Dat geeft de messen stevigheid. Keihard maar ook enigszins bros staal in de kern, omgeven door een taaiere laag. Samen heel stevig en daarom kunnen de messen vrij dun zijn en extreem scherp geslepen worden.
Whatever...
pi_183906116
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 20:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor dat geld, gewoon proberen en laten slijpen door een prof. Is het dan geweldig, is het top, is het een flop heb je geen 200 euro uitgegeven daarvoor.
Heb ook wat Aldi messen in die trend, zijn geen Herder ofzo, maar als ze goed geslepen zijn, zijn ze prima verder.
Piet, weet jij een goede slijper? Opsturen zou geen probleem zijn voor mij, maar ik ben er echt nog geen tegengekomen welke voor mijn doen goed is. Ik ga binnenkort http://www.couteaux-co.be proberen, o.a. TV chef Jeroen Meus is daar volgens de recensies over te spreken. Ik heb werkelijk nog nooit mijn messen zo scherp terug gehad als dat ze oorspronkelijk waren, ik spreek dan vooral over Global en Miyabi messen, rest was bij aanvang wat minder maar natuurlijk ook scherp. Uiteraard krijg ik ze wel scherp terug na het slijpen, maar zo scherp als dat ze waren echt nog nooit gehad. Hiermee bedoel ik dus bijv. een takje peterselie aanraken en dat het er gewoon vanaf springt, zo scherp. Dat waren deze bij aankoop wel.
  zaterdag 22 december 2018 @ 22:22:16 #83
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_183907008
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 21:53 schreef anndb het volgende:

[..]

Piet, weet jij een goede slijper? Opsturen zou geen probleem zijn voor mij, maar ik ben er echt nog geen tegengekomen welke voor mijn doen goed is. Ik ga binnenkort http://www.couteaux-co.be proberen, o.a. TV chef Jeroen Meus is daar volgens de recensies over te spreken. Ik heb werkelijk nog nooit mijn messen zo scherp terug gehad als dat ze oorspronkelijk waren, ik spreek dan vooral over Global en Miyabi messen, rest was bij aanvang wat minder maar natuurlijk ook scherp. Uiteraard krijg ik ze wel scherp terug na het slijpen, maar zo scherp als dat ze waren echt nog nooit gehad. Hiermee bedoel ik dus bijv. een takje peterselie aanraken en dat het er gewoon vanaf springt, zo scherp. Dat waren deze bij aankoop wel.
Hollandse Slijpservice!
Beter is er in Nederland niet te krijgen.
Niet dat de anderen slecht zijn ofzo maar HSS is wel érrug goed, hebben ook hun eigen slijpapparaten ontwikkeld en zijn al meer dan 100 jaar bezig.
https://www.hollandseslijpservice.nl/
Hebben ook diverse inleverpunten bij kookwinkels in Nederland en in België hebben ze ook inleveradressen: https://www.hollandseslij(...)ice-belgi%C3%AB.html

of je zou moeten proberen om zelf je messen te slijpen, dan kan je bijv ook onder een kleinere hoek slijpen, 10graden ipv 14 zoals bij Global bijv.
Moeten ze wel weer eerder worden aangezet want hoe kleiner de slijphoek hoe makkelijker de snede kan ombuigen.
Zelf slijpen is best makkelijk tot op zekere hoogte, als je snel een mes wil slijpen en het maakt niet zoveel uit of 't écht scheermesscherp is en een vlakke snede heeft is 't redelijk makkelijk.
En tot op zekere hoogte kan je er ook prima snel een mes mee slijpen.
Maar wil je meer, nóg scherper, nóg gladdere snede, mirror finish.. dan heb je best wel een leercurve die je door moet gaan en die leercurve wil je jouw goede messen niet laten ondergaan, staal kan je er alleen afslijpen, niet aanslijpen en van een mooi office-mes maak je zo een fileermes (kapot geslepen dus, in professionele keukens belanden afgeslepen messen ook altijd als smal fileermes of mes om te ontbotten).

Ik heb op een gegeven moment ook aan vrienden en aan restaurants in de omgeving gevraagd of ik hun messen mocht slijpen, dat scheelde ook om er beter in te worden.
Voordeel daarvan is dat 't je eigen messen niet zijn en dat je dus wat sneller verder durft te gaan in het experimenteren.
De Lunchroom waar ik de messen voor geslepen heb werken ook met verstandelijk beperkten dus die hoeven ook geen súperscherpe messen te hebben.
Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat jij als hobbyist vaak een stuk betere messen hebt dan je vrienden en ook beter dan lunchrooms.
Pas als de chefs hun eigen messen meenemen kom je een beetje kwaliteit tegen kan je redelijk vanuit gaan.

Verder hoop filmpjes op youtube kijken, dan krijg je richtlijnen mee en een hoop oefenen met goedkope messen.
Let er trouwens wel op dat Japanse messen anders geslepen worden dan Europese messen.
Japanse messen zoals Global worden maar aan 1 kant geslepen op 14graden, Europese messen aan beide kanten op 12 graden.
Europese messen zijn dus totaal 24 graden (iets minder scherp maar houdt scherpte goed vast) en Japanse messen 14 graden (stuk scherper maar moeten vaker geslepen/aangezet worden)

Aanzetten van het mes is overigens ook erg belangrijk, buig je de snede weer recht mee enb dat snbijdt een stuk fijner natuurlijk.
Voorkomt ook dat je elke keer weer je mes slijpt en dus staal van je mes haalt.
In professionele keukens wordt zo'n beetje elke 5 gerechten het mes even langs een aanzetstaal gehaald.
Neem hiervoor overigens geen keramische of diamanten aanzetstalen want dat zijn geen aanzetstalen maar slijpstaven, handig om na het aanzetten nog even de snede wat scherper te maken.
Slijpstaven van diamant moet je erg op de grofheid letten want vaak zijn die erg grof, lijkt je mes vlijmscherp maar er zitten dan eigenlijk allemaal kleine karteltjes aan.
Wat dat betreft kan je dan net zo goed je met langs een slijpsteen van 240 grit halen.

En over slijpstenen gesproken.
Met een 200/240 grit steen maak je echt een nieuwe snede aan een mes, hoef je eigenlijk maak zelden te doen
met een 600 grit kan je een bot mes weer mooi scherp krijgen.
Met 1000/2000 maak je een ietwat bot mes weer heerlijk in gebruik, veel scherper hoeft in principe niet.
3000+ is om je mes mee te polijsten, echt veel scherper wordt 't niet maar je glijdt overal wel een stuk makkelijker doorheen, wel lastig om ook zo te houden.. veel aanzetten!
Als je tomaatjes in plakjes van 1mm wil snijden zonder de tomaat vast te houden kan je 8000+ proberen maar echt noodzakelijk voor de keuken is 't niet echt, tussen de 1000 en 2000 grit is over 't algemeen scherp genoeg.

[ Bericht 52% gewijzigd door SiGNe op 22-12-2018 23:01:52 ]
pi_183907781
Ik slijp zelf, zijn prima systemen voor te krijgen. Idiot proof, ik kan het ook. Perfecte slijphoek en tig fijnheden in steen te krijgen.
Whatever...
  zaterdag 22 december 2018 @ 23:04:50 #85
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_183908375
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 22:43 schreef Spanky78 het volgende:
Ik slijp zelf, zijn prima systemen voor te krijgen. Idiot proof, ik kan het ook. Perfecte slijphoek en tig fijnheden in steen te krijgen.
Ik heb zelf naast m'n gewone waterstenen ook een Ruixin Pro II slijpsysteem gekocht en dat werkt wel erg handig, over de hele lengte van 't mes heb je de slijphoek die je hebt ingesteld, ook al zit er een bocht in 't mes.
Vooral voor de eindafwerking is dat erg mooi want je houdt er een prachtig glimmende snede aan over.

Op de foto staat de slijphoek overigens belachelijk hoog, bij mij staat die op zo'n 2cm van de onderste schroef, zo'n 14 graden..

santokum messen (redelijk recht snijvlak) doe ik wel met de hand maar Europese messen (gebogen snijvlak) doe ik liever met die Ruixin omdat ik moeite heb om met de curve mee te gaan en dan eindig je uiteindelijk met een Europees mes met vlak snijvlak.. zonde..
Dus in de Ruixin klemmen en slijpen maar, 't volgt automatisch de bocht van 't mes en de slijphoek blijft 'tzelfde.
Gekocht via Ebay, duurde alleen even voor 't binnen was en de erste bestlleing kwam helemaal niet binnen.

[ Bericht 7% gewijzigd door SiGNe op 22-12-2018 23:16:55 ]
pi_183918975
Ik ga hollandse slijpservice eens proberen, gek genoeg een van de weinige welke ik nog niet heb uitgeprobeerd. Ik heb hier zelf ook wetstenen liggen maarja, weinig mee geoefend nog, en eigenlijk heb ik net zo lief vooral als ik weet dat het resultaat goed is dat het gewoon voor me gedaan word.
pi_195419131
Tsja, dat kerstpakketbonmes was niet geheel bestand tegen mijn gebruik. Er zijn eens wat happen in het mes gekomen doordat ik er een kippenek mee sneed.

Vanochtend sneed ik een stiefbevroren leverworst door. Dat wou mooi. Maar daarna lag er een stukje mes naast m'n leverworst. Dat wordt me te gek, voor je het weet eet ik een stukje vlijmscherp mes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195419161
Niettemin ben ik wel overtuigd geraakt van het nut van een koksmes. Met name voor het hakken van nootjes. En er zijn nog wel een paar dingen die er echt beter mee gaan dan met een molenmesje.

Dus ik ga een nieuw koksmes vragen voor m'n verjaardag.

Maar.. zou ik er een bevroren leverworst mee moeten kunnen snijden? Of is het mijn eigen schuld dat ik dan stukjes uit een koksmes breken?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195419228
Ik snij wel bevroren vlees met mijn koksmes. Dat is geen hoogstaande aankoop geweest (volgens mij gewoon van de Ikea of vergelijkbaar) en daar zijn nog nooit stukjes afgebroken.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195419584
quote:
5s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:13 schreef sigme het volgende:
Niettemin ben ik wel overtuigd geraakt van het nut van een koksmes. Met name voor het hakken van nootjes. En er zijn nog wel een paar dingen die er echt beter mee gaan dan met een molenmesje.

Dus ik ga een nieuw koksmes vragen voor m'n verjaardag.

Maar.. zou ik er een bevroren leverworst mee moeten kunnen snijden? Of is het mijn eigen schuld dat ik dan stukjes uit een koksmes breken?
Keuken messen kunnen niet goed tegen bevroren worsten of bot. Voor bot kun je beter een slagersbijltje gebruikt en bevroren spullen... iets met een kartelrand.

Vrijwel geen mes is echt goed bestand tegen bevroren vlees. Echt niet meer doen, want vrijwel elk mes heeft een flinke kans eraan te overlijden.

Hoe zachter het staal van je mes, hoe makkelijker je er ijs mee snijdt. Dus goedkope messen doen dat beter. Die zijn daarna wel zo bot dat je ze niet meer normaal kunt gebruiken
Whatever...
pi_195420630
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Keuken messen kunnen niet goed tegen bevroren worsten of bot. Voor bot kun je beter een slagersbijltje gebruikt en bevroren spullen... iets met een kartelrand.

Vrijwel geen mes is echt goed bestand tegen bevroren vlees. Echt niet meer doen, want vrijwel elk mes heeft een flinke kans eraan te overlijden.

Hoe zachter het staal van je mes, hoe makkelijker je er ijs mee snijdt. Dus goedkope messen doen dat beter. Die zijn daarna wel zo bot dat je ze niet meer normaal kunt gebruiken
Ok, dank!
Ik zal dan mijn hopelijk cadeau te krijgen mes niet hiermee martelen :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195420841
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2020 11:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Ok, dank!
Ik zal dan mijn hopelijk cadeau te krijgen mes niet hiermee martelen :)
Zou het niet doen als je hem lang wilt gebruiken. Zeker niet als je kernstaal hebt van rond de 60hrc. Dat is hard en scherp, maar ook bros en gevoelig voor ‘chipping’. Hoe beter gesmeed hoe minder kan daarop, maar alsnog.
Whatever...
  zondag 4 oktober 2020 @ 12:05:43 #93
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_195421504
quote:
5s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:13 schreef sigme het volgende:
Niettemin ben ik wel overtuigd geraakt van het nut van een koksmes. Met name voor het hakken van nootjes. En er zijn nog wel een paar dingen die er echt beter mee gaan dan met een molenmesje.

Dus ik ga een nieuw koksmes vragen voor m'n verjaardag.

Maar.. zou ik er een bevroren leverworst mee moeten kunnen snijden? Of is het mijn eigen schuld dat ik dan stukjes uit een koksmes breken?
deze messen , links bovenaan een hakbijltje voor bevroren dingen.
https://www.asianfoodlovers.nl/merken/kiwi
of hier
http://www.kiwi-originals.nl/kiwi-brand-messenset5
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:55:47 #94
63722 z80
I fink you freaky
pi_195749695
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 23:04 schreef SiGNe het volgende:
Ruixin Pro II
Bij ali de kloon besteld en net binnen. Eens kijken of ik de oude messen weer scherp kan krijgen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:09:49 #95
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_195751220
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:55 schreef z80 het volgende:

[..]

Bij ali de kloon besteld en net binnen. Eens kijken of ik de oude messen weer scherp kan krijgen.
Nice, ik gebruik de mijne ook nog steeds.
El cheapo messen zijn wel wat moeilijker scherp te krijgen omdat die vaak harder staal gebruiken (Hard staal blijft langer scherp maar is moeilijker te slijpen)
Maar mijn Zwilling messen zijn wat zachter staal, worden sneller bot maar zijn makkelijker weer scherp te krijgen (en zijn daardoor sowieso ook scherper dan hard staal)

Als ze eenmaal scherp zijn dan hoef je de grovere slijpstenen ook niet meer te gebruiken trouwens, 240 grit is voor de écht botte messen (en voor messen met hard staal)
Maar de 1000 grit kan je redelijk scherpe messen weer een mooie glimmende snede mee geven.

de 1000 grit slijpsteen holt na een tijdje wel een beetje uit maar die kan je weer mooi vlak krijgen door te slijpen met de 240 grit slijpsteen.
pi_195751253
quote:
11s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:10 schreef sigme het volgende:
Tsja, dat kerstpakketbonmes was niet geheel bestand tegen mijn gebruik. Er zijn eens wat happen in het mes gekomen doordat ik er een kippenek mee sneed.

Vanochtend sneed ik een stiefbevroren leverworst door. Dat wou mooi. Maar daarna lag er een stukje mes naast m'n leverworst. Dat wordt me te gek, voor je het weet eet ik een stukje vlijmscherp mes.
[ afbeelding ]
Dit is wel echt baggerkwaliteit, heb hier ook geen al te dure messen maar die breken echt niet bij het snijden of hakken van botten
pi_195751901
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 18:12 schreef 111210 het volgende:

[..]

Dit is wel echt baggerkwaliteit, heb hier ook geen al te dure messen maar die breken echt niet bij het snijden of hakken van botten
gewoon bros staal door een hoge HR
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:55:30 #98
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_195890918
^ Inderdaad, ga ik wel vanuit.

quote:
11s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:10 schreef sigme het volgende:
Tsja, dat kerstpakketbonmes was niet geheel bestand tegen mijn gebruik. Er zijn eens wat happen in het mes gekomen doordat ik er een kippenek mee sneed.

Vanochtend sneed ik een stiefbevroren leverworst door. Dat wou mooi. Maar daarna lag er een stukje mes naast m'n leverworst. Dat wordt me te gek, voor je het weet eet ik een stukje vlijmscherp mes.
[ afbeelding ]
:{

Messen met een Rockwell-waarde van 60+ (oftewel: alles van Japans staal) moet je nooit gebruiken voor botten, bevroren voedsel of andere keiharde dingen, dan krijg je dus precies dit. Of ze moeten er expliciet voor bedoeld zijn door het lemmet te verdikken, zoals een deba-mes (meer voor flinke visgraten) of een honesuki.

Maar zachter westers staal is er gewoon beter voor geschikt, de Japanse keuken is op groente en vis ingesteld. En precisiewerk, daarom zijn ze zo hard.
Het voordeel van een hoge hardheid is namelijk verhoogd scherptebehoud en (vooral) het mogelijk maken van een scherpere vouwhoek, zodat het mes domweg beter en nauwkeuriger snijdt.

Een fabrikant die een beetje weet wat hij doet zal die optie dus ook gebruiken, al heb ik bij Forged daarover m'n twijfels. Maar hard is dus wel kwetsbaar.

Bepaalde snij-eigenschappen en de gevoeligheid voor chippen verschillen nog wel van mes tot mes, afhankelijk van de staalsoort en de kwaliteit van het smeed- en slijpwerk, maar om het simpel te houden: met 60 en hoger moet je niet lomp omgaan. ;)

Als ik jou was zou ik gewoon een Victorinox kopen, of iets uit Solingen (Zwilling, Wusthof, Burgvogel). Als het maar een HRC van 57-58 max is.

Voor botten of bevroren shit zou ik even goed liever iets gebruiken dat ervoor gemaakt is, een hakbijl ofzo, maar een koksmes van zachter staal kan tot op zekere hoogte wél tegen mishandeling. En aangezien je toch al gewend bent om je messen regelmatig langs een aanzetstaal te halen*...

Als je liefst een carbonstalen mes zoals dat molenmesje zoekt dan moet je juist in de Japanse hoek zijn, want niet-roestvast keukenstaal is helemaal uit in het westen. Al maakt Sabatier Aine & Perrier ze nog wel, en Robert Herder heeft ook koksmessen al zie ik die wel weer alleen met HRC 60. Dan zou ik in jouw geval eerder voor zo'n K-Sabatier gaan.

* Aanzetten kan bij een HRC 60+ mes trouwens wel, om nog heel even in te haken op een post van 2 jaar terug, maar je hebt dan een keramische staaf nodig. Anders is je mes harder dan je aanzetstaal en dat schiet niet op.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:58:58 #99
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_195891039
Oh, nog even dit: gebruik inderdaad ook af en toe eens een wetsteen of andere slijpmethode, want met alleen aanzetten kun je een mes niet eeuwig scherp houden. Helemaal als je door ijs gaat zitten rammen.

Voordeel van zacht staal is dat een doortrekblokje vaak ook al aardig werkt. Of zo'n automatisch geval. Goed slijpen op een steen is toch een beetje een vaardigheid. :@ En zo'n Ruixin of een Edge Pro is echt fantastisch maar de prijs ook, daar kun je heel wat messen voor laten slijpen bij een prof voor je dat eruit hebt.


Een goedkoper alternatief is een Spyderco of Lansky systeem, met een stel van die opstaande slijpstaafjes onder een beperkt instelbare hoek.

Nog steeds makkelijker dan stenen, en de meeste doorsnee keukenmessen vallen voor zover ik weet gewoon onder die 20 (westers) of 15 (aziatisch tweezijdig, zoals de gyutou) graden per kant, dus dat lukt wel.

[ Bericht 13% gewijzigd door Kriegel op 29-10-2020 21:47:40 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_195913826
Ik heb zelf getwijfeld tussen Spyderco of Lansky systeem; Uiteindelijk voor Lansky gekozen. Gebruik vooral mijn Santoku. Zo vaak dat ik er inmiddels 2 heb. Besef me wel dat ik ze eerdaags beide eens moet slijpen.

Heb de afgelopen tijd enorm veel gelezen en youtube afgespeurd naar slijp methode en japanse messen. Besloten een Yanagiba te bestellen :)

Maakt wel dat ik naar losse slijpstenen wil overstappen
pi_195933356
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:58 schreef Kriegel het volgende:

Een goedkoper alternatief is een Spyderco of Lansky systeem, met een stel van die opstaande slijpstaafjes onder een beperkt instelbare hoek.

Zo'n setje staafjes van Spyderco werkt perfect, maarrr, alleen wanneer je je mes goed scherp blijft houden.
Vanaf echt bot naar scherp is met een beetje fatsoenlijk staal echt amper te doen. Maar om messen scherp te houden, perfect (betaalbaar) systeem :Y
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  donderdag 29 oktober 2020 @ 21:17:21 #102
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_195933977
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 20:54 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

Zo'n setje staafjes van Spyderco werkt perfect, maarrr, alleen wanneer je je mes goed scherp blijft houden.
Vanaf echt bot naar scherp is met een beetje fatsoenlijk staal echt amper te doen. Maar om messen scherp te houden, perfect (betaalbaar) systeem :Y
True, bij echt teringbot ontkom je niet aan een rondje op een 300 grit steen, dan moet er gewoon een nieuwe snede op. :P

Maar zover komt het niet zomaar.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_195948115
Ik heb een nieuwe.

Global G2 koksmes 20cm, met een slijpding erbij.

Ik zal er zuiniger mee zijn dan met de vorige :@
En misschien mag ik er nog wel eens zo'n mooi herdermes naast.

Eerstvolgende aankoop in het kader van keukenmessen wordt in elk geval een net ding om messen in de keukenlade te leggen, want dit mes heeft niet zo'n mooi foedraal als de vorige (en dat foedraal heb ik weggegeven toen ik het mes wegdeed).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:17:33 #104
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_195948473
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 17:01 schreef sigme het volgende:
Ik heb een nieuwe.
[ afbeelding ]
Global G2 koksmes 20cm, met een slijpding erbij.

Ik zal er zuiniger mee zijn dan met de vorige :@
En misschien mag ik er nog wel eens zo'n mooi herdermes naast.

Eerstvolgende aankoop in het kader van keukenmessen wordt in elk geval een net ding om messen in de keukenlade te leggen, want dit mes heeft niet zo'n mooi foedraal als de vorige (en dat foedraal heb ik weggegeven toen ik het mes wegdeed).
Dat zijn de betere messen ^O^
Bij de Ikea verkopen ze ook magneetstrips voor aan de muur.
Ik heb daar zelf nog plakvilt overheen gedaan want die magneetstrip heeft een aluminium uiterlijk en metaal op metaal vind ik niet zo fijn.
Maar de messen hebben nu een mooi kussentje.

En mocht je 'm op een gegeven moment met de hand willen gaan slijpen, Global (Minosharp) heeft ook een handig slijphulpje dat je op je mes kan klemmen voor de juiste slijphoek (Deze messen zijn Japans geslepen, kleinere snijhoek)
pi_195949443
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 17:01 schreef sigme het volgende:
Ik heb een nieuwe.
[ afbeelding ]
Global G2 koksmes 20cm, met een slijpding erbij.

Ik zal er zuiniger mee zijn dan met de vorige :@
En misschien mag ik er nog wel eens zo'n mooi herdermes naast.

Eerstvolgende aankoop in het kader van keukenmessen wordt in elk geval een net ding om messen in de keukenlade te leggen, want dit mes heeft niet zo'n mooi foedraal als de vorige (en dat foedraal heb ik weggegeven toen ik het mes wegdeed).
Dit soort messen horen eigenlijk aan een magneet. In een la worden ze bot of beschadigen.

Je kunt een messenmagneet of een magnetisch messenblok kopen. Ik heb het laatste voor mijn meest gebruikte messen.

Overigens wil ik sinds ik Japanse messen heb niets anders meer. Begonnen met Kai Shun maar nu koop ik af en toe een handgesmeed mes. Dus echt met de naam van de smid er bij. Ik wil nog graag een echte takeshi saki rainbow bunka.
Whatever...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')