abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:51:15 #1
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88413192
Goed, ik heb mijn belangrijkste regel laatst overtreden en met een slaperige kop dingen zitten doen :')

En nu ziet mijn harde schijf er zo uit :')
101106_66470_hardeschijf.png

Maar hoe krijg ik dit in godsnaam weer tot een compleet bruikbare schijf zonder dat ik :W :W kan doen naar mijn data :?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_88413222
Schijfopruiming via bureau accesoires? Of worden hier ook belangrijke data bij gewist?
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:53:19 #3
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88413249
dit zijn partities dat heeft toch weinig te maken met schijfopruiming :P
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_88413350
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 20:53 schreef Klonk het volgende:
dit zijn partities dat heeft toch weinig te maken met schijfopruiming :P
hij snapt denk ik niet eens wat een partitie is.
even leek achtig blijven ;)

Partitie is bvb C:\ of een D:\ met een aangegeven hoeveelheid schijfruimte.

2 opties die je hebt .
1.vergroten van de C schijf. Ik adviseer iedereen liever een kleine C:\ schijf en alles op de D te zetten zodat mocht de pc crashen je niks kwijt bent.
2.Je maakt een 2e partitie van de 2e schijf. door 2e muisknop op het overige "niet toegewezen" te klikken en kiest als bestands formaat NTFS ... dat zou het moeten oplossen :).
Redacted
pi_88413371
1) alle data overschrijven naar de partitie die je wilt bewaren
2) de andere partitie verwijderen
3) De partitie die je bewaard hebt vergroten.

En dat alles gaat het makkelijkst met Gparted.
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:07:35 #6
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88413769
Goeie tips, gaat alleen wat langer duren, grub was niet blij dat ik een partitie had verwijderd en nu start de pjoet heul niet meer op. Maar goed oplossing al gevonden :')

Ik moet gewoon met mijn vingers van ingewikkelde dingen afblijven :')
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:25:35 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_88414268
Zo, computer doet het weer en deel 1 van het avontuur is uitgevoerd.

Maar kan ik de windowsschijf ook verkleinen (zonder dataverlies) tot zeg de helft en dan alle belangrijke mappen (video's, afbeeldingen, documenten) op de tweede partitie zetten? Of doet Windows daar niet aan mee?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_88414489
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:25 schreef Klonk het volgende:
Zo, computer doet het weer en deel 1 van het avontuur is uitgevoerd.

Maar kan ik de windowsschijf ook verkleinen (zonder dataverlies) tot zeg de helft en dan alle belangrijke mappen (video's, afbeeldingen, documenten) op de tweede partitie zetten? Of doet Windows daar niet aan mee?
Nee , je kan wel een tijdelijke partitie maken NR #2. deze vullen met de gegevens en vervolgens de C verkleinen #1. Vervolgens de 3e partitie aanmaken (Als deze de gegevens kan vullen van #2) en vervolgens vergroten.

Je moet het denken als in Blokjes en Cake. Lege blokjes kan je verplaatsen wat je wil, herindelen en schuiven. Maar volle blokjes laten zich niet snijden zonder de gegevens kwijt te raken (je weet niet welke gegevens). Maar door alvast de lege goed te zetten kan je schuiven met de volle blokjes.
Redacted
pi_88421067
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 21:25 schreef Klonk het volgende:
Maar kan ik de windowsschijf ook verkleinen (zonder dataverlies) tot zeg de helft en dan alle belangrijke mappen (video's, afbeeldingen, documenten) op de tweede partitie zetten? Of doet Windows daar niet aan mee?
Als je gehalveerde windows schijf alles kan bevatten wat er nu ook op staat en nog steeds NTFS is kan dat in principe ja. Zelfs zonder exrta software.

Backupjes zijn natuurlijk wel even veilig.
  zondag 7 november 2010 @ 01:11:41 #10
189216 netolk
maar dan andersom
pi_88421936
TS waarom wil je Windows perse op een andere partitie hebben? Heeft namelijk niet heel veel nut aangezien het gewoon 1 hardeschijf is dus als je pc crashed dat je data verliest verlies je alsnog alles
Beware of the Raping Zebra's
  zondag 7 november 2010 @ 01:28:05 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88422391
quote:
Op zondag 7 november 2010 01:11 schreef netolk het volgende:
TS waarom wil je Windows perse op een andere partitie hebben? Heeft namelijk niet heel veel nut aangezien het gewoon 1 hardeschijf is dus als je pc crashed dat je data verliest verlies je alsnog alles
Klopt, maar de kans is groter dat alleen je mbr of filesysteem beschadigd. En dan is het prettig dat je data op een aparte partitie staat. Dan kan eenvoudig Windows opnieuw installeren, terwijl de data onbeschadigd op de tweede partitie staat.
Als je harde schijf fysiek stuk gaat, ben je idd alsnog alles kwijt.
So we just called him Fred
  zondag 7 november 2010 @ 13:18:42 #12
189216 netolk
maar dan andersom
pi_88430432
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 01:28 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Klopt, maar de kans is groter dat alleen je mbr of filesysteem beschadigd. En dan is het prettig dat je data op een aparte partitie staat. Dan kan eenvoudig Windows opnieuw installeren, terwijl de data onbeschadigd op de tweede partitie staat.
Als je harde schijf fysiek stuk gaat, ben je idd alsnog alles kwijt.
Zonder partities kan je Windows ook gewoon opnieuw laten installeren hoor dan zet ie je docs ed. in .old en als het goed is zit ie niet aan je programma's
Beware of the Raping Zebra's
pi_88430606
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:18 schreef netolk het volgende:

[..]

Zonder partities kan je Windows ook gewoon opnieuw laten installeren hoor dan zet ie je docs ed. in .old en als het goed is zit ie niet aan je programma's
Hoeveel rotzooi van oude programma's je dan wel niet krijgt. Je verliest er wel veel schijfruimte aan door ongebruikte programma's installatie bestanden / programma sporen in andere mappen.
Op de C:\ installeer ik daarom alleen alle programma's die aan windows vastzitten.

Alle Muziek / spellen / films kunnen makkelijk op de D:\ schijf. Zo voorkom ik dat als ik opnieuw moet installeren dat ik teveel rotzooi van spellen / programma's overhoud.
Redacted
  zondag 7 november 2010 @ 17:21:57 #14
189216 netolk
maar dan andersom
pi_88438749
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:24 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]



Hoeveel rotzooi van oude programma's je dan wel niet krijgt. Je verliest er wel veel schijfruimte aan door ongebruikte programma's installatie bestanden / programma sporen in andere mappen.
Op de C:\ installeer ik daarom alleen alle programma's die aan windows vastzitten.

Alle Muziek / spellen / films kunnen makkelijk op de D:\ schijf. Zo voorkom ik dat als ik opnieuw moet installeren dat ik teveel rotzooi van spellen / programma's overhoud.
En waarom hou je rotzooi van programma's over?? het enige dat je ff moet doen is de backup van je register installeren en dan werkt alles gewoon weer hoor
Beware of the Raping Zebra's
  zondag 7 november 2010 @ 17:34:02 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88439154
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 13:18 schreef netolk het volgende:
Zonder partities kan je Windows ook gewoon opnieuw laten installeren hoor dan zet ie je docs ed. in .old en als het goed is zit ie niet aan je programma's
Klinkt leuk, maar alleen de bestanden van je programma's blijven staan, de registerverwijzingen zijn weg (want die zaten in de oude Windows), dus moet je alsnog al je programma's installeren om ze goed te laten werken.
So we just called him Fred
  zondag 7 november 2010 @ 22:34:50 #16
189216 netolk
maar dan andersom
pi_88454835
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Klinkt leuk, maar alleen de bestanden van je programma's blijven staan, de registerverwijzingen zijn weg (want die zaten in de oude Windows), dus moet je alsnog al je programma's installeren om ze goed te laten werken.
Zie post boven die van jou... backup van register terug zetten... dat is het belangrijkste om te backuppen (naast belangrijke documenten)
Beware of the Raping Zebra's
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')