abonnement Unibet Coolblue
pi_88409700
Hallo allen,

Mijn moeder overweegt om een deel van haar woning (kamers) te verhuren als hospita. Ze komt namelijk tot de conclusie dat voor alleen zichzelf zij helemaal niet meer zo'n grote woning nodig heeft. Verkopen is momenteel helaas niet een optie. Voor de duidelijkheid, zij is wel van plan om in (een deel van) de woning te blijven wonen en ook ingeschreven te staan in de GBA op dat adres. Nu vroegen wij ons een aantal dingen af:

Is er ergens een site waar alle regels m.b.t. hospita kamerverhuur op staan? Bijvoorbeeld:

- wat te doen met de hypotheekverstrekker?
- hoe zit dit met de huisvestingvergunning (het huis staat in Rotterdam)?
- wat zijn de belastingregels?
- moeten de huurders zich in de GBA inschrijven of hoeft dit niet (freelancers willen dat bijvoorbeeld lang niet altijd)? :?
- moeten mensen dan zelf zorgen voor een inboedelverzekering, kan je dat voor ze verzekeren (het is de bedoeling om het gemeubileerd te verhuren), of valt het misschien zelfs onder je eigen inboedelverzekering?
- binnen de eerste 9 maanden kun je opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden begreep ik, maar wil dit nu zeggen dat je uiterlijk na 9 maanden kunt opzeggen of uiterlijk na 6 maanden?
- is er een bepaalde grens aan welk deel van je huis je mag verhuren?
- verandert er iets voor de opstalverzekering?

Daarnaast is het de bedoeling het huis een beetje te verbouwen, namelijk met een extra keuken (en dus een extra fase voor de kookplaat en gootsteen) en een extra badkamer in de bijkeuken. De kamers krijgen geen zelfstandige ingang (voordeur), deze is namelijk niet te realiseren. Elke kamer krijgt uiteraard wel een deur met een slot.
- Mag je de bewoners vertellen dat zij maar van 1 van de keukens en 1 van de badkamers gebruik mogen maken (dus dat je 1 keuken en badkamer voor zichzelf houdt)? Ik neem aan dat het wel mag maar dat je dan de andere keuken en badkamer gewoon niet op het puntenmodel meerekent?
- Verwarming is in principe geen vereiste om te verhuren, toch? Momenteel wordt er boven namelijk door middel van elektrische kachels verwarmd en omdat het op de stadsverwarming zit zou het nogal duur zijn om dat om te gaan bouwen.
- Is het voldoende dat je voor de fase en de pijpen gewoon een bedrijf inhuurt of zijn er nog speciale eisen aan elektriciens en loodgieters of zo? :?
- Brandweer, krijg je daar ook nog mee te maken?
- Moet je voor zo'n verbouwing een speciale vergunning aanvragen?
- Kan je de kosten van je "winst" aftrekken en zo ja, over welke periode?

Goed, veel vragen, maar ik heb gegoogled en ik vond alleen sites waarvan ik de inhoud niet helemaal vertrouw. Is er niet een overheidssite hierover of zo, of een foldertje bij je gemeente of iets dergelijks? Waar moet je ueberhaupt zijn voor antwoorden op dit soort vragen?
  zaterdag 6 november 2010 @ 20:12:03 #2
202348 Susi
Temple of Love
pi_88411629
Kun je niet de gemeente bellen ? Je moet je registreren zodat degenen die bij je in komen wonen, zich ook bij de gemeente in kunnen schrijven.

Daarnaast lijkt het mij logisch dat je bepaalde veiligheidsmaatregelen treft eer dat er iemand in komt wonen, bijv. een rookmelder.

Ik heb bij een hospita gewoond en daar spraken we van tevoren af welke delen van de keuken ik mocht gebruiken. Volgens mij zijn daar geen vaste regels over. Misschien kun je even een voorbeeldcontract van Kamernet afhalen.
pi_88416820
Sessy: In onderstaande link van de rijksoverheid is veel informatie te vinden over kamerverhuur, huisvestigingsvergunning, verbouwing, regelgeving enzovoort enzovoort.
Ook wordt het antwoord gegeven op veelgestelde vragen. Succes!
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning
pi_88417826
Hoi, bedankt voor de link, maar ik word er nog steeds niet veel wijzer van m.b.t. de specifieke vragen die ik heb.

Maar goed dat wordt een gevalletje postbus51 denk ik dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')