abonnement Unibet Coolblue
pi_88377146
Hoi,

In mijn huurcontract staat dat mijn contract een jaar lang geldig is en daarna stilzwijgend wordt verlengd voor een nieuw jaar. Het einde van mijn eerste jaar nadert en ik ben er via de huurcommissie achter gekomen dat ik 100 euro per maand boven het wettelijk maximum zit.

Mijn vraag is nogal voor de hand liggend: kan mijn huisbaas me er uit zetten als ik moeilijk ga doen over mijn huurprijs?

Ik heb ge-emaild met de huurcommissie en hoewel de dame me gerust stelde, maakte ze niet heel veel sense:
eerst zei ze 'de huisbaas kan onder een paar voorwaarden huur opzeggen, waaronder het aflopen van een tijdelijk contract maar die van jou is voor onbepaalde tijd'. Toen wees ik haar er op dat expliciet in mijn contract staat dat het een jaarcontract is, maar toen zei ze: maakt niet uit, je hebt alsnog huurbescherming.

Betekent het jaarcontract alleen dat ik minstens een jaar moet huren, en verder heeft mijn huisbaas wienig te zeggen over hoe lang ik op mijn kamer blijf? Het ziet er overigens niet naar uit dat hij het huis voor eigen gebruik nodig heeft of zo.

Groetjes en knuffels,
Roetmop
pi_88377191
Oeps, 'onbepaalde' in de titel moet 'bepaalde' zijn.
pi_88377239
Je hebt inderdaad huurbescherming, jouw huisbaas kan je er niet zomaar uitzetten.
pi_88377294
Je weet wel dat er een grens van 6 maanden na ingang van je contract geldt voor die huurverlaging e.d.? Of onder de hoeveel punten zit je met de telling?
dag
pi_88377767
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 20:22 schreef Peter het volgende:
Je weet wel dat er een grens van 6 maanden na ingang van je contract geldt voor die huurverlaging e.d.? Of onder de hoeveel punten zit je met de telling?
Na zes maanden mag je nog steeds een huurverlaging eisen. Het enige verschil is dat je het voorheen teveel betaalde bedrag niet meer terug kunt vorderen.
  vrijdag 5 november 2010 @ 20:37:39 #6
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_88377949
Het probleem met die "maxima" kwa huur is dat die weinig rekening houden met vraag en aanbod. Als wat je betaalt gangbaar is in de stad / wijk waar je zit heb je misschien de wet aan je kant, maar je huurbaas kan het je erg lastig maken.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_88378445
tt fix
Ja doei.
pi_88380111
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 20:21 schreef Dennis101 het volgende:
Je hebt inderdaad huurbescherming, jouw huisbaas kan je er niet zomaar uitzetten.
Dat is vastgesteld, kun je me vertellen waarom? Mijn vraag gaat eigenlijk over mijn contract en hoe het zit met contracten voor bepaalde tijd.

quote:
Het probleem met die "maxima" kwa huur is dat die weinig rekening houden met vraag en aanbod. Als wat je betaalt gangbaar is in de stad / wijk waar je zit heb je misschien de wet aan je kant, maar je huurbaas kan het je erg lastig maken.
Ik moet zeggen dat ik er niet zo bang voor ben te worden weggepest. Misschien irrationeel van me, wat kan hij voor dingen flikken? .
  vrijdag 5 november 2010 @ 21:37:27 #9
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_88380873
huurdersbescherming heb je als particulier m.b.t. woninghuur altijd.

of het je voldoende helpt in een specifieke situatie is een tweede.

ik zou gewoon eens schriftelijk de huurcommissie om opheldering vragen en niet afgaan op de uitlatingen van een of andere typegeit; mocht je ooit willen reclameren, dan heb je alleen iets aan schriftelijke uitingen die dan ook meteen door iemand met verstand (hoop je dan :') ) in mekaar worden gebreid.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_88381993
Een 'standaard' huurcontract is voor onbepaalde tijd, in jouw geval wel voor minimaal een jaar voordat je mag opzeggen.
Een huurcontract voor bepaalde tijd kan alleen als de woning (door de gemeente) is aangemerkt voor tijdelijke bewoning (denk aan een studenten huis, waar je uit moet als je niet meer studeert.)

De verhuurder moet je 3 maanden van tevoren laten weten dat de huur opgezegd word -en- voor een passende andere woning zorgen.

De andere vraag is waarom je nu 'opeens' een lagere huur wil terwijl je wel met deze huur akkoord bent gegaan. Had dan voor het contract tekenen onderhandeld over de prijs.

Hoe lastig kan de huurbaas doen? Wettelijk niet veel, je hebt vrij veel rechten.

Recht hebben en recht krijgen is helaas niet hetzelfde. Als je 's avonds thuis komt en je huurbaas heeft je hele inboedel op straat gezet, dan had ie dat niet mogen doen. Je kan dan weer afdwingen dat je wel je huis (weer) in mag, maar leuk is dat niet.
Als je huurbaas dat een dag later weer doet, dan zal ie wellicht een reprimande krijgen of zelfs een boete. Maar ondertussen liggen wel jouw spullen steeds op straat.

Houd dus in het achterhoofd dat je huisbaas ten alle tijden bij jou naar binnen kan, dit mag wettelijk wel niet, maar hij kan het wel. Vraag is dus, hoeveel is een huur verlaging je waard? Van een huur waar je zelf akkoord mee ben gegaan...

Wat voor typ jouw huisbaas is, kan je zelf het beste inschatten.
pi_88382538
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 21:59 schreef hhornee het volgende:
Een 'standaard' huurcontract is voor onbepaalde tijd, in jouw geval wel voor minimaal een jaar voordat je mag opzeggen.
Een huurcontract voor bepaalde tijd kan alleen als de woning (door de gemeente) is aangemerkt voor tijdelijke bewoning (denk aan een studenten huis, waar je uit moet als je niet meer studeert.)

De verhuurder moet je 3 maanden van tevoren laten weten dat de huur opgezegd word -en- voor een passende andere woning zorgen.

De andere vraag is waarom je nu 'opeens' een lagere huur wil terwijl je wel met deze huur akkoord bent gegaan. Had dan voor het contract tekenen onderhandeld over de prijs.

Hoe lastig kan de huurbaas doen? Wettelijk niet veel, je hebt vrij veel rechten.

Recht hebben en recht krijgen is helaas niet hetzelfde. Als je 's avonds thuis komt en je huurbaas heeft je hele inboedel op straat gezet, dan had ie dat niet mogen doen. Je kan dan weer afdwingen dat je wel je huis (weer) in mag, maar leuk is dat niet.
Als je huurbaas dat een dag later weer doet, dan zal ie wellicht een reprimande krijgen of zelfs een boete. Maar ondertussen liggen wel jouw spullen steeds op straat.

Houd dus in het achterhoofd dat je huisbaas ten alle tijden bij jou naar binnen kan, dit mag wettelijk wel niet, maar hij kan het wel. Vraag is dus, hoeveel is een huur verlaging je waard? Van een huur waar je zelf akkoord mee ben gegaan...

Wat voor typ jouw huisbaas is, kan je zelf het beste inschatten.
Dankjewel, dit is precies wat ik wilde horen.
Ik ben eigenlijk voornamelijk in mijn kamer om te slapen. Ik woon de halve week bij mijn ouders en de andere halve week ben ik aan het studeren. Ik kan een nieuw slot op mijn deur zetten waar mijn huisbaas geen sleutel van heeft, maar ik zie hem er niet voor aan zoiets vies te doen als mijn spullen op straat zetten. Maar je weet maar nooit.

Het is op zich valide om te stellen dat ik akkoord ben gegaan met de huurprijs, maar meer uit noodzaak dan dat ik het een redelijke prijs vond. Ik heb niet onderhandeld omdat er 10 anderen zijn die mijn kamer wel voor deze prijs willen hebben en er bijna geen woningen worden aangeboden tegen wat de huurcommissie redelijke huurprijzen vindt.
  vrijdag 5 november 2010 @ 22:12:47 #12
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_88382600
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 21:21 schreef roetmop het volgende:

[..]

Dat is vastgesteld, kun je me vertellen waarom? Mijn vraag gaat eigenlijk over mijn contract en hoe het zit met contracten voor bepaalde tijd.
[..]
Voor de wet is er bij woonruimte geen verschil tussen een contract voor bepaalde tijd en onbepaalde tijd.

quote:
Artikel 271

1.In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd.
Voor álle huurcontracten geldt dat deze alleen kunnen worden opgezegd om bepaalde redenen. Die staan opgesomd in artikel 274, dat jij een huurverlaging wil, is in ieder geval geen goede reden. Wat wél kan bij bepaaldetijdscontracten is dat er vooraf wordt afgesproken dat een huurder de woning na een bepaalde tijd verlaat. Dat kan alleen als de verhuurder na afloop van die periode zelf er gaat wonen, hij tijdelijk ergens anders woont en daarna terugkeert of een vorige huurder tijdelijk ergens anders gaat wonen en daarna terugkeert. Als het om een andere reden gaat, is het dus alsnog geen opzeggingsgrond.

Let wel, dat moet dus vooraf bij het tekenen van het contract zijn bepaald. De verhuurder kan dus niet omdat jij een huurverlaging wil opeens een constructie bedenken zodat deze regel ingeroepen kan worden.

Bepaaldetijdscontracten zijn eigenlijk een wassen neus als je iemand er sneller uit wil hebben en alleen van nut als het om bovenstaande drie redenen gaat. Wel bieden ze wat meer zekerheid voor huurder of verhuurder omdat je pas kunt opzeggen nadat de bepaalde tijd is afgelopen.

quote:
Ik moet zeggen dat ik er niet zo bang voor ben te worden weggepest. Misschien irrationeel van me, wat kan hij voor dingen flikken? .
Pesterijen, intimidatie, dat soort dingen. Meer niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 05-11-2010 22:19:40 ]
pi_88385527
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:11 schreef roetmop het volgende:

[..]

Dankjewel, dit is precies wat ik wilde horen.
Ik ben eigenlijk voornamelijk in mijn kamer om te slapen. Ik woon de halve week bij mijn ouders en de andere halve week ben ik aan het studeren. Ik kan een nieuw slot op mijn deur zetten waar mijn huisbaas geen sleutel van heeft, maar ik zie hem er niet voor aan zoiets vies te doen als mijn spullen op straat zetten. Maar je weet maar nooit.

Het is op zich valide om te stellen dat ik akkoord ben gegaan met de huurprijs, maar meer uit noodzaak dan dat ik het een redelijke prijs vond. Ik heb niet onderhandeld omdat er 10 anderen zijn die mijn kamer wel voor deze prijs willen hebben en er bijna geen woningen worden aangeboden tegen wat de huurcommissie redelijke huurprijzen vindt.
Beetje offtopic:
Ik huur zelf ook, maar bovenstaande gedeelte geeft eigenlijk al aan dat de huurprijzen die de huurcommissie vast stelt niet altijd reële marktprijzen zijn. In sommige delen van het land, is het als huiseigenaar niet mogelijk om kostendekkend je huis te verhuren als je je aan de gestelde prijzen van de huurcommissie houd.
pi_88392410
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 22:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Voor de wet is er bij woonruimte geen verschil tussen een contract voor bepaalde tijd en onbepaalde tijd.
[..]

Voor álle huurcontracten geldt dat deze alleen kunnen worden opgezegd om bepaalde redenen. Die staan opgesomd in artikel 274, dat jij een huurverlaging wil, is in ieder geval geen goede reden. Wat wél kan bij bepaaldetijdscontracten is dat er vooraf wordt afgesproken dat een huurder de woning na een bepaalde tijd verlaat. Dat kan alleen als de verhuurder na afloop van die periode zelf er gaat wonen, hij tijdelijk ergens anders woont en daarna terugkeert of een vorige huurder tijdelijk ergens anders gaat wonen en daarna terugkeert. Als het om een andere reden gaat, is het dus alsnog geen opzeggingsgrond.
Je vergeet renovatie en een redelijk voorstel tot huurverhoging als opzeggingsgrond. En Geen goed huurderschap.
dag
pi_88392421
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 20:33 schreef SemperFii het volgende:

[..]


Na zes maanden mag je nog steeds een huurverlaging eisen. Het enige verschil is dat je het voorheen teveel betaalde bedrag niet meer terug kunt vorderen.
Boven de liberaliseringsgrens kun je na 6 maanden alleen door de kantonrechter de huur laten verlagen, de huurcommissie werkt daar alleen maar adviserend na de eerste 6 maanden.
dag
  zaterdag 6 november 2010 @ 03:17:31 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_88392693
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 02:45 schreef Peter het volgende:

[..]

Je vergeet renovatie en een redelijk voorstel tot huurverhoging als opzeggingsgrond. En Geen goed huurderschap.
Ik vergeet helemaal niets, ik zeg alleen dat er bepaalde mogelijke opzeggingsgronden zijn, die bij bepaaldetijdscontracten iets uitgebreider zijn. Alleen die heb ik genoemd.
pi_88392856
TS, staat er trouwens een minimum duur van een jaar in of een maximum duur?
dag
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:30:57 #18
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_88414411
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 23:05 schreef hhornee het volgende:

[..]


Beetje offtopic:
Ik huur zelf ook, maar bovenstaande gedeelte geeft eigenlijk al aan dat de huurprijzen die de huurcommissie vast stelt niet altijd reële marktprijzen zijn. In sommige delen van het land, is het als huiseigenaar niet mogelijk om kostendekkend je huis te verhuren als je je aan de gestelde prijzen van de huurcommissie houd.
ten overvloede, dat is voor rekening en risico van de verhuurder, niet de huurder; de regels zijn landelijk vastgesteld op basis van gemiddelden en zullen ongetwijfeld in dorpen in de achterhoek ook tot te hoge huren kunnen leiden.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')