abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 november 2010 @ 08:03:05 #226
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89002684
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 18:49 schreef Moozzie het volgende:
Ik heb de nieuwe pc in elkaar gezet maar om een of andere reden werkt hij niet. Als ik um aan druk dan gaan alle lampjes branden en gaan de vertilatoren draaien. Maar ik krijg geen beeld en hoor ook geen foutmeldings piepjes.

Heeft iemand enig idee wat er dan fout kan zijn?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_89003074
quote:
quote]1s.gif Op zondag 21 november 2010 22:44 schreef Xessive het volgende:



Ach. Ik dacht in dit kader: "geef een man een vis en voed hem voor een dag, of leer hem hoe te vissen en voed hem de rest van zijn leven."

8-)
  maandag 22 november 2010 @ 08:48:37 #228
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89003125
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 08:45 schreef pietfranssen het volgende:

[..]

:?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 november 2010 @ 08:49:04 #229
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89003132
quote:
2s.gif Op maandag 22 november 2010 08:47 schreef iBenny het volgende:

Ook telt natuurlijk mee dat Duitsers veel trotser zijn op hun eigen taal. De eerder -ergens in dit topic- Engelse kennis van Duitsers valt heel erg tegen. Dat wij de Engelse taal in ons dagelijkse leven steeds meer laten inburgeren geldt voor Duitsers (nog) niet zo. De voorkleur voor de eigen taal is daar nog veel te groot en daar zou dit nasynchroniseren ook wel eens voor mee kunnen tellen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 22 november 2010 @ 08:53:38 #230
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89003190
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 08:49 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik denk dat dat een gevalletje 'dikke vingers' is, hoor. Ik mep ook wel eens op 2 naast elkaar liggende toetsen en zie dat later pas.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 november 2010 @ 08:54:39 #231
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_89003200
Kan zijn, maar ik vond hem gewoon grappig :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_89003489
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 08:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]



:?
Dit hoofdstuk gaat over originele taal- en spelfouten en het eerder genoemde spreekwoord is verkeerd overgenomen.

Ik weet het, een kniesoor die erover valt. Misschien niet origineel, maar wel fout. :{w
pi_89004040
Maar wat is er dan verkeerd overgenomen (behalve natuurlijk dat het lelijk staat zo)?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_89006919
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 11:29 schreef draculettetje het volgende:
ik moet me soms echt rotlachen, van de week voor het eerest brocolli (heel anders dan minimor)
dat werd echt gepakt en naar mond gebracht, dus wij snel fototoestel pakken, had mw het al op!
de volgende dag weer brocolli en toen wilde ze er niks van weten
dat heeft ze trouwens veel, de eerste keer leuk, 2de keer niet meer
banaan blijft wel een favoriet

we hebben nu geprobeerd:
wortel
brocolli
appel
banaan
peer

en vanavond boontjes

Morretje, ik heb ook niet echt een zinnig antwoord, alleen over wat ik zie
minidraak heeft nog niet moeten kokhalzen en heeft het geluk al 2 tandjes te hebben, waarmee ze bijvb een appel lijkt te raspen
Angstaanjagend consequent.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 22 november 2010 @ 18:55:49 #235
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_89022813
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 08:45 schreef pietfranssen het volgende:

[..]

:?
!!! Go 49-ers !!!
  maandag 22 november 2010 @ 19:32:56 #236
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89024678
quote:
10s.gif Op maandag 22 november 2010 09:17 schreef pietfranssen het volgende:

[..]



Dit hoofdstuk gaat over originele taal- en spelfouten en het eerder genoemde spreekwoord is verkeerd overgenomen.

Ik weet het, een kniesoor die erover valt. Misschien niet origineel, maar wel fout. :{w
Oh? Vertel?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_89025035
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 09:48 schreef Vanyel het volgende:
Maar wat is er dan verkeerd overgenomen (behalve natuurlijk dat het lelijk staat zo)?
quote:
Geef een man een vis en je voedt hem voor een dag. Leer een man hoe hij moet vissen en je voedt hem zijn leven lang.
Voed zonder t is zoals het eerder werd geschreven, omdat het hier een oud spreekwoord betreft, ook foutief. Dus het was sowieso foutief.

Maar zoals ik zei, een kniesoor die erover valt. Het is niet logisch over dit soort dingen te vallen. Het is beter over typefouten te vallen, dat zijn reeds bekende herhalingen die veel leuker en minder ingewikkeld zijn. oO<
  maandag 22 november 2010 @ 19:52:47 #238
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_89025783
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:39 schreef pietfranssen het volgende:

[..]



[..]

Voed zonder t is zoals het eerder werd geschreven, omdat het hier een oud spreekwoord betreft, ook foutief.
Even wachten, hoor. Er zijn dus, als ik jouw tekst hierboven goed lees, aparte taalregels voor spreekwoorden? :?

En waar haal je het waanidee vandaan dat het hier een oud spreekwoord betreft? Sterker nog: Waar haal je het waanidee vandaan dat de spelling / grammatica van spreekwoorden niet mag worden aangepast over de loop der jaren?? :? Ook oude spreekwoorden mag je volgens de nieuwe regels schrijven, tenzij je gegronde reden hebt om de originele schrijfwijze te gebruiken. Als je een historische roman schrijft, bijvoorbeeld.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_89028814
Lord_Vetinari, ik denk dat pietfranssen doelt op de regels voor "versteende uitdrukkingen" als "Bezint eer ge begint" en dergelijke.
Bij diverse taaladviezen over de gebiedende wijs, wordt daarover gesproken:
http://www.onzetaal.nl/advies/beidt.php
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/

Ik zag trouwens wel dat in de eerste quote het gezegde zonder "je" staat en dat pietfranssen als correcte vorm de vorm met "je" plaatst.
In de originele quote kun je het volgens mij best zien als viermaal gebiedende wijs (geef-voed-leer-voed) maar als je er "je" bij gaat zetten dan klopt het inderdaad niet en hoort er natuurlijk een -t achter de twee keer "voed".
Mijns inziens zijn in ieder geval beide vormen (zonder "je" / zonder -t en met "je" / met -t) correct.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_89029052
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]



Even wachten, hoor. Er zijn dus, als ik jouw tekst hierboven goed lees, aparte taalregels voor spreekwoorden? :?

quote:
Spreekwoord
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Een spreekwoord is een korte, krachtige uitspraak die een waarheid of wijsheid bevat. In tegenstelling tot een gezegde, dat naar het onderwerp wordt vervoegd, wordt in een spreekwoord steeds dezelfde tekst gebruikt. Vaak bestaat een spreekwoord uit twee delen, waarbij het eerste deel een oorzaak of voorwaarde beschrijft en het tweede deel een gevolg of conclusie. Spreekwoorden behoren tot de volkstaal. Om die reden zijn veel Nederlandse spreekwoorden ontleend aan de scheepvaart. Volkstaal is dynamisch, om die reden kunnen oude spreekwoorden gemakkelijk verdwijnen en nieuwe ontstaan.
quote:
Kenmerkend voor een spreekwoord is de onveranderlijkheid van de formulering en de woordkeus. Een spreekwoord heeft altijd de vorm van een mededelingszin (het is bijvoorbeeld geen vraag) met de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd (als er een persoonsvorm aanwezig is). Het is een uitspraak met een algemene levenswijsheid, een bevestiging van de orde der dingen: zo gaat het nu eenmaal in de wereld. Voorbeelden van spreekwoorden zijn: 'Na regen komt zonneschijn', 'Boontje komt om zijn loontje' en 'Oost west, thuis best.'
http://www.onzetaal.nl/advies/spreekwoord.php

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Is dat geen goed voorbeeld van een niet veranderd spreekwoord?
pi_89029451
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 21:07 schreef pietfranssen het volgende:

[..]

[..]

[..]
http://www.onzetaal.nl/advies/spreekwoord.php

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Is dat geen goed voorbeeld van een niet veranderd spreekwoord?
Wikipedia als taaladvies neerzetten vind ik dan weer niet heel slim maar goed, laten we daar even overheen kijken.

In de door jou geplaatste "correcte" versie zet je een andere variant neer van wat je in eerste instantie quotte, namelijk een vorm inclusief persoonsvormen. Hierdoor is het geen gebiedende wijs meer (zoals in je eigenlijke quote) maar een gewone zin.

Dit geldt trouwens ook voor het "wat gij niet wilt"-spreekwoord dat je als voorbeeld aanhaalt: dat is een normale zin en daar wordt de gebiedende wijs in het tweede zinsdeel wel degelijk zonder -t geschreven. Dus dat is geen voorbeeld van wat jij bedoelt, maar juist van het feit dat de in eerste instantie door jou gequote versie (zonder -t's) wel degelijk correct is.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_89030242
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 21:15 schreef Pandora73 het volgende:

[..]


Wikipedia als taaladvies neerzetten vind ik dan weer niet heel slim maar goed, laten we daar even overheen kijken.

Nee oke, maar in Wikipedia staat exact hetzelfde als wat in de dikke Van Dale staat.

quote:
Dit geldt trouwens ook voor het "wat gij niet wilt"-spreekwoord dat je als voorbeeld aanhaalt: dat is een normale zin en daar wordt de gebiedende wijs in het tweede zinsdeel wel degelijk zonder -t geschreven. Dus dat is geen voorbeeld van wat jij bedoelt, maar juist van het feit dat de in eerste instantie door jou gequote versie (zonder -t's) wel degelijk correct is.
Ik plaatste die zin in verband met het woordje gij, dat het tweede deel zonder t wordt geschreven was me niet eens opgevallen.

Nou ja, het is wel klaar zo, ik ging er voluit in in dat andere topic, omdat een paar mensen mij zo persoonlijk aanvielen nadat ik een gewone opmerking plaatste.

Maar ja, kennelijk genieten een aantal types ervan mensen waarvan zij denken dat het makkelijk slachtoffers zijn onderuit te schoppen door zonder reden tekeer te gaan tegen hun onschuldige berichten. Ik vraag me af hoe die mensen in het echte leven zijn, ik denk wel dat ik het weet.

Nog bedankt voor de bijval en de normale reactie trouwens. :)
pi_89030472
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 21:30 schreef pietfranssen het volgende:
Nog bedankt voor de bijval en de normale reactie trouwens. :)
YW. Ik zit hier ook niet om te bashen, hoewel ik regelmatig heen-en-weer word geslingerd tussen hartelijk lachen en uitermate kromme tenen door alle taalfratsen die in dit topic worden geplaatst.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_89030999
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 21:35 schreef Pandora73 het volgende:

[..]


YW. Ik zit hier ook niet om te bashen, hoewel ik regelmatig heen-en-weer word geslingerd tussen hartelijk lachen en uitermate kromme tenen door alle taalfratsen die in dit topic worden geplaatst.
Er worden echt grappige fouten gemaakt. Zo las ik hier een keer "het kind met het badwater uit het raam gooien" iod, de naam van degene die het had geschreven stond er niet bij maar dat is ook helemaal niet nodig.
Voor mij zijn dat grappige en originele taalfouten.

Mensen aanvallen omdat ze taalfouten maken vind ik minderwaardig. De een is goed in taal, de ander in iets anders. Fouten maken we allemaal maar als ik zie dat mensen mij of anderen aanvallen om het aanvallen is het voor mij heel moeilijk om niet op zoek te gaan .... :@
pi_89038957
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:39 schreef pietfranssen het volgende:

[..]



[..]

Voed zonder t is zoals het eerder werd geschreven, omdat het hier een oud spreekwoord betreft, ook foutief. Dus het was sowieso foutief.

Maar zoals ik zei, een kniesoor die erover valt. Het is niet logisch over dit soort dingen te vallen. Het is beter over typefouten te vallen, dat zijn reeds bekende herhalingen die veel leuker en minder ingewikkeld zijn. oO<
Nee, het is zonder -t geschreven omdat het aanvoegende of gebiedende wijs is. Ik kan even niet goed uitmaken, welke van de twee. Geef een man een vis, is gebiedende wijs. En voed hem voor een dag zou ik zelf meer aanvoegende wijs noemen.
Hoe dan ook: het is in elk geval niet de normale tweede of derde persoon enkelvoud.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_89039472
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 21:07 schreef pietfranssen het volgende:

[..]



[..]

[..]

http://www.onzetaal.nl/advies/spreekwoord.php

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Is dat geen goed voorbeeld van een niet veranderd spreekwoord?
Nee.

De gebiedende wijs met -t was de meervoudsvorm, maar die is al een tijdlang verlaten.
Gij is gewoon de tweede persoon enkel- of meervoud.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_89039892
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 21:46 schreef pietfranssen het volgende:

[..]



Er worden echt grappige fouten gemaakt. Zo las ik hier een keer "het kind met het badwater uit het raam gooien" iod, de naam van degene die het had geschreven stond er niet bij maar dat is ook helemaal niet nodig.
Voor mij zijn dat grappige en originele taalfouten.

Mensen aanvallen omdat ze taalfouten maken vind ik minderwaardig. De een is goed in taal, de ander in iets anders. Fouten maken we allemaal maar als ik zie dat mensen mij of anderen aanvallen om het aanvallen is het voor mij heel moeilijk om niet op zoek te gaan .... :@
Je hebt een punt, maar met grenzen. Mensen communiceren in taal en als je die taal niet goed beheerst, heb je een probleem.
Je kunt redenen hebben en dan zijn verwijten niet op hun plaats.
Maar veel taalfouten komen gewoon voort uit slordigheid, laksheid of luiheid. Met name de veelvoorkomende -d/-t/-dt-fouten, de/het-fouten, x keer groter dan/x maal zo groot als-fouten, de overbluffende trap van vergelijking (de grootste ooit).
En in dat geval zijn verwijten wel degelijk op hun plaats.

Je laatste zin geeft mij het idee, dat je je gelijk wilt halen, ergens over.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_89040956
Wat is er precies mis met 'de beste ooit' etc? Ik snap dat het een letterlijke vertaling uit het engels is (the best ever) maar zie niet in wat er in het Nederlands fout aan is.

http://www.onzetaal.nl/advies/ooit.php
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  dinsdag 23 november 2010 @ 02:21:33 #249
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_89040989
'Ooit' gaat ook over de toekomst, terwijl er in de meeste contexten 'tot nu toe' bedoeld wordt. Dus alleen verleden tijd.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  dinsdag 23 november 2010 @ 05:45:32 #250
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_89041395
Hallo! Dit topic gaat over originele fouten, niet over t-tjes en zo :X
!!! Go 49-ers !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')