abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_88212426
pict0020.jpg

(foto: Swetsenegger)

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland

quote:
IJsland (Ísland in het IJslands) is een eiland en land, dat tussen Groenland en Europa in ligt. Het is omringd door de Atlantische Oceaan, de Straat Denemarken (tussen IJsland en Groenland) en de Noordelijke IJszee. Het noordoosten van het land ligt net binnen de poolcirkel. De hoofdstad Reykjavik ligt aan de zuidwestkust en is 's werelds meest noordelijke hoofdstad (64°08' noorderbreedte). IJsland is het meest westelijk gelegen land van Europa.
quote:
Statistiek

96% van de inwoners woont in steden (1 december 2004)
Reykjavik heeft 114.000 inwoners (1 oktober 2005); buiten de regio van Reykjavik is Akureyri de enige stad van enige omvang (17.000 inwoners, 1 oktober 2005)
Toename aantal inwoners over 2003: 0,96%
Geschat aantal inwoners in 2010: 304.711 (1 december 2004)
Aantal geboortes per 1000 inwoners: 14,0 (1 december 2004)
Aantal overledenen per 1000 inwoners: 6,0 (1 december 2004)
Gemiddeld aantal geboortes per vrouw: 1,97 (1 december 2004)
Kindersterfte: 2,4 per 1000 geboortes (2003)
Kindersterfte in eerste levensweek: 1,69 per 1000 geboortes (2003)
Migratiesaldo in 2001: +968
Bevolkingsdichtheid in 2004: 2,8 inwoners per km˛ (1 december 2004)
Levensverwachting: mannen 78,7 jaar; vrouwen 82,5 jaar (2001-2003)
Economie: Bruto Nationaal Product van 2003: 810.844 miljoen ISK (2004)
Economische groei in 2002: -0,5%
BNP per inwoner in 2003: 36.519 US-dollars (2004)
Belasting: inkomstenbelasting, in procenten: 37,73 (2005)
(Er is een speciale belasting (2%) bij inkomsten boven ISK 350.000 p.p. per maand (2005).)
btw, in procenten (1 maart 2007): 24,5, 14,0 of 7,0
Aantal auto's per 1000 inwoners: 647 (2004)
Aantal dokters per 1000 inwoners: 3,6 (2002)
Er is geen spoorwegennet.
IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden.
Popzangeres Björk (Guđmundsdóttir) is van IJslandse afkomst, net zoals de post-rockband Sigur Rós.
De funk fusionband Mezzoforte komt uit IJsland.
quote:
Feestdagen (Hátíđir og merkisdagar)

1 januari: nýársdagur (nieuwjaarsdag).
6 januari: ţrettándi, de dertiende dag. Laatste dag van de IJslandse Kerstmis (zie ook: Jólasveinar).
Eind januari wordt de oude gecombineerde januari/februarimaand Ţorri gevierd, het Ţorrablót.
Bolludagur ("bolletjesdag"). Bolletjesdag was vroeger de maandag voor de vastendagen en wordt nu gevierd door (veel) gebakjes of bolletjes met room (rjómabollur) te eten bij de koffie.
Sprengidagur ("explosiedag"). Deze dag was vroeger de laatste dag voor het begin van de vastendagen en er mocht toen zoveel gegeten als mogelijk (en voorradig) was. Nu wordt het met een speciale maaltijd, bestaande uit gezouten vlees en bonen, gevierd.
Öskudagur ("asdag"). De eerste dag van de vastendagen die begon op een woensdag. Dit is nu een vrije dag.
Sumardagurinn fyrsti; de eerste donderdag na 18 april: eerste dag van de (oude) zomer. IJsland kende vroeger maar twee jaargetijden: zomer en winter.
Sjómannadagurinn; de eerste zondag in juni: opgedragen aan de zeevaarders (vissers, reders etc.).
Listahátiđ; begin juni op even jaren: Reykjaviks internationale kunstfestival.
17 juni: ţjóđhátiđ; belangrijk nationaal volksfeest op sjautjándi júní . Ter gelegenheid van het feit dat IJsland op 17 juni 1944 een republiek werd.
Verslunarmannahelgi ("handelsweekend"); eerste weekend in augustus.
Síldarćvintyri ("haringavontuur"); feest op eerste weekend en maandag in augustus in Siglufjörđur (Noord-IJsland).
Ţjóđhátiđ Vestmannaeyjar; volksfeest op de Westman-eilanden begin augustus.
September: tijd waarin de schapen vanuit de bergen en vlakten bijeengedreven worden voor sortering. Vaak een festijn.
Fyrsti vetrardagur; eind oktober: eerste dag van de (oude) winter.
1 december: (voornamelijk) studentenfeest ter gelegenheid van de afscheiding van Denemarken in 1918.
24 december: ađfangadagur; kerstavond.
25 en 26 december: Jól; Kerstmis.
31 december: gamlarskvöld; oudejaarsavond.
Fotografisch ziet 't land er zo uit :9

pict0188.jpg

(foto: Swetsenegger)

Paardrijden kan er ook goed:
IMG_8011bbk.jpg

(foto: umberrella)

Thingvellir in de herfst:

DSCF0665.JPG

(foto: Inu)

Panorama's:

574974638_6_jeIk.jpeg

574974735_6_wW-S.jpeg

(foto's: Rory78)

Vestmannaeyar:

534423458_6_d3pV.jpeg

(foto: PAA-053)

Bolungarvík:

534422590_6_ISL-.jpeg

(foto: PAA-053)

Reykjavík:

pi_88212440
Mogelijk eruptie van Grímsfjall aanstaande. Houd Uitbarsting vulkaan IJsland #15 Nog 3 op de nominatie! en verder in de gaten :).
pi_88219212
Och, ik blijf toch dromen van dit land! Ik wil zo graag weer een keer terug! *kwijlt bij de gedachte*
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_88220076
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 16:39 schreef Inu het volgende:

[..]

Ik zit ook even te kijken en volgens mij is die Google exchange rate ook niet heel erg precies...
Die wisselkoers is ook geen vaste koers. En je creditcardmaatschappij rekent weer andere tarieven dan wat je op internet kunt vinden. En het kan per minuut varieren. Daar kwam ik achter toen ik terug was van mijn vakantie. Twee keer achter elkaar tanken bij dezelfde pomp leverde toch een verschillende wisselkoers op.

Afgaande op wat ik zo kan vinden op internet zou ik rekenen met 1 EUR = 150 ISK. Dat is niet helemaal zuiver, je krijgt ongeveer 156 kronen voor een euro, maar een deel van het verschil wil de creditcardmaatschappij hebben.
pi_88318717
Gave foto's van IJsland @ http://goo.gl/i5ou3
  Moderator donderdag 4 november 2010 @ 11:02:38 #6
146299 crew  laforest
Metropolitan elite
pi_88318912
Ze hebben ook veel schulden. :Y
The Gods shall be united in Christ, and GOD shall be reborn; The Lord Jehovah shall be the Power of GOD; The Lord Lucifer shall be the Light of GOD; The Lord Satan shall be the Love of GOD; The Lord Christ shall be the Unity of GOD.
  donderdag 4 november 2010 @ 11:07:46 #7
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88319066
En ze hebben ook Brennivín. :9.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_88319606
Hadden we al een vakantiebestemming volgend jaar? O+
  donderdag 4 november 2010 @ 11:46:04 #9
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88320341
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:25 schreef Cassandra87 het volgende:
Hadden we al een vakantiebestemming volgend jaar? O+
Ik ga graag met je mee! O+.
Dit keer wel met een eigen voertuig door het binnenland crossen dan, vorige keer heb ik "alleen maar" de rondweg gehad.

Ik zal verder niet meer op je reageren, anders worden er misschien weer mensen boos dat Cassandra87 en Detroit elkaar in het topic gevonden hebben. ;).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_88325051
Maar even zonder dollen, als het niet 2011 wordt, dan wel 2012 maar ik wil zeer zeker mee naar IJsland. Krijg gewoon kippevel bij het zien van de foto's.
Wel prijziger dan de gemiddelde vakantie maar zeker te doen!
pi_88325962
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 13:57 schreef Cassandra87 het volgende:
Maar even zonder dollen, als het niet 2011 wordt, dan wel 2012 maar ik wil zeer zeker mee naar IJsland. Krijg gewoon kippevel bij het zien van de foto's.
Wel prijziger dan de gemiddelde vakantie maar zeker te doen!
Dat valt best mee hoor! De Kroon staat nog steeds laag (154 ISK voor 1 euro) . Toen ijsland vroeger duur was, kreeg je er 120 voor een euro, op het dieptepunt van de kroon 180. Ze zitten nu al ongeveer een jaar rond deze koers, en daardoor waren de prijzen vorige zomer toen wij op Ijsland waren maar amper duurder dan bij ons. Uit eten gaan kan gewoon zonder dat je je blauw betaalt.
En de kosten hangen verder natuurlijk ervan af of je een dure pakketreis boekt, of gewoon gaat, en met ov/huurauto het eiland verkent.
Mijn foto's op Flickr!
Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_88326077
quote:
1.gif Op donderdag 4 november 2010 14:25 schreef Gripper het volgende:

[..]

Dat valt best mee hoor! De Kroon staat nog steeds laag (154 ISK voor 1 euro) . Toen ijsland vroeger duur was, kreeg je er 120 voor een euro, op het dieptepunt van de kroon 180. Ze zitten nu al ongeveer een jaar rond deze koers, en daardoor waren de prijzen vorige zomer toen wij op Ijsland waren maar amper duurder dan bij ons. Uit eten gaan kan gewoon zonder dat je je blauw betaalt.
En de kosten hangen verder natuurlijk ervan af of je een dure pakketreis boekt, of gewoon gaat, en met ov/huurauto het eiland verkent.
Valt dat een beetje te doen, met het OV?

Komend jaar waarschijnlijk met een groepsreis naar IJsland O+. Maar ben ook een beetje aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn met zelf regelen. Ik reis dan wel in mn eentje, zonder rijbewijs, en dat is misschien minder verstandig in minder bewoonde delen van het land.
pi_88361590
26 november eindelijk naar IJsland. Wel maar voor 5 dagen maar dat boeit niet! :)
pi_88361642
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:15 schreef Professional het volgende:
26 november eindelijk naar IJsland. Wel maar voor 5 dagen maar dat boeit niet! :)
Nice :).
pi_88361699
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 14:28 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Er rijden bussen, maar ik heb geen idee hoe vaak. Met de trein rondreizen is geen optie. :)
pi_88367016
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 14:28 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Komend jaar waarschijnlijk met een groepsreis naar IJsland O+. Maar ben ook een beetje aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn met zelf regelen. Ik reis dan wel in mn eentje, zonder rijbewijs, en dat is misschien minder verstandig in minder bewoonde delen van het land.
Kan wel, maar de normale lijnbussen volgen alleen de rondweg. Het hele rondje van 1300 km rijden doen ze natuurlijk niet, dus je moet als je helemaal rond wilt minstens 4 keer overstappen. Bussen rijden in de zomer 2x per dag als je geluk hebt, dus je mist m zo. En alleen de grote attracties (golden circle, landmannalaugar, laki, hekla) kun je met een speciale 4x4 tourbus bereiken. Die zijn wat duurder, maar rijden op de binnenland wegen, waar normale stadsbussen niet kunnen komen.
dsc05311.jpg

Als met de bus reizen niet ideaal is (vanwege frequentie) en een auto huren ook niet (vanwege te duur) kun je ook nog overwegen te liften. t is niet gebruikelijk op IJsland, zelf zouden ze het er nooit op wagen omdat het weer altijd zo onvoorspelbaar is, maar ze laten je ook niet in de kou staan.

Wij waren er vorig jaar (met onze eigen auto, op de ferry vanuit Denemarken) maar moest op gegeven moment aan het eind van een wandeltocht met een lift langs de ringweg terug naar onze auto. Stukje van 40 km in zo'n monsterjeep gezeten :)
Mijn foto's op Flickr!
Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_88590746
Ligt op aantal plekken in IJsland al genoeg sneeuw, als ik de webcams @ http://nl.webcams.travel/(...)g=-17.698975&z=7&t=h zie.
pi_88591306
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 15:35 schreef Gripper het volgende:

Als met de bus reizen niet ideaal is (vanwege frequentie) en een auto huren ook niet (vanwege te duur) kun je ook nog overwegen te liften. t is niet gebruikelijk op IJsland, zelf zouden ze het er nooit op wagen omdat het weer altijd zo onvoorspelbaar is, maar ze laten je ook niet in de kou staan.
Je kunt ook de fiets meenemen en daar een stukje fietsen. Ik heb op de ringweg meerdere fietsers gezien.
pi_88949256
Zet dus samen met Professional over 6 dagen in IJsland! *O*

Het weer zit in ieder geval mee:
http://www.weather.com/ou(...)er/extended/ICXX0002

We hebben de Blue Lagoon bij aankomst meteen geboekt. Is het aan te raden om nu al zaken als de Golden Circle en andere activiteiten zoals een Noorderlicht tocht vooraf online te boeken of kunnen we dat beter terplaatse doen?
"Now I've got to spend the next two minutes, shaking... and sweating... like a crack whore looking for a fix... Should have taken the stairs... cause it's getting very... very tight in here."
pi_88949393
quote:
Op zaterdag 20 november 2010 18:10 schreef Katseviool het volgende:

We hebben de Blue Lagoon bij aankomst meteen geboekt. Is het aan te raden om nu al zaken als de Golden Circle en andere activiteiten zoals een Noorderlicht tocht vooraf online te boeken of kunnen we dat beter terplaatse doen?
Denk dat laatste, mocht het weer toch tegenvallen :).

Veel plezier daar! Ben verder niet jaloers ... ;)
pi_88949713
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 18:10 schreef Katseviool het volgende:

IJsland is groter dan Reykjavik. En de IJslandse weerdienst voorspelt dat het wel wat frisjes wordt aan het eind van de komende week.
quote:
Dat kan vast ter plekke ook prima. Heb je ook meer mogelijkheden om te bedenken op welke dag je dat wilt.
pi_88995051
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 november 2010 18:14 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Denk dat laatste, mocht het weer toch tegenvallen :).

Veel plezier daar! Ben verder niet jaloers ... ;)
Thx! We hebben trouwens een mooie tussenoplossing gevonden; We hebben auto gehuurd voor de dagen dat we er zijn :) Hebben we ook wat meer vrijheid.

Krijg er nu toch echt wel zin in *O*
"Now I've got to spend the next two minutes, shaking... and sweating... like a crack whore looking for a fix... Should have taken the stairs... cause it's getting very... very tight in here."
pi_88997029
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 22:28 schreef Katseviool het volgende:

Thx! We hebben trouwens een mooie tussenoplossing gevonden; We hebben auto gehuurd voor de dagen dat we er zijn :) Hebben we ook wat meer vrijheid.
Goede keuze :) Er is genoeg te zien in de omgeving van Reykjavik. Een kaart of navigatiesysteem kan wel makkelijk zijn. En het is er iets eerder donker dan hier in Nederland ;)
quote:
Krijg er nu toch echt wel zin in *O*
Veel plezier daar :)
pi_88997254
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 23:00 schreef Light het volgende:

[..]

Goede keuze :) Er is genoeg te zien in de omgeving van Reykjavik. Een kaart of navigatiesysteem kan wel makkelijk zijn. En het is er iets eerder donker dan hier in Nederland ;)
[..]

Veel plezier daar :)
Thx! Ja klopt, we hebben een navigatiesysteem erbij gedaan. Na wat Google'en lazen we dat de Golden Circle ook goed te doen was met een normale auto in november, dus dat gaan we maar eens proberen en we willen graag dat Noorderlicht zien. Eigenlijk willen we gewoon veel te veel zien, maar hierdoor hebben we iets meer vrijheid en hopelijk komen we zo verkocht terug dat we volgend jaar langer gaan :)
pi_89003064
Eigenlijk is 6 dagen ook niet veel, maar we hebben het al aardig volgepland.

Zijn er nog meer aanraders? Ik meen uit het vorig topic te herinneren dat Roel gewoon eens de zijwegen inreed en daar ook aardige dingen tegenkwam. Ligt er natuurlijk ook aan hoe de weeromstandigheden en de wegen erbij liggen, onze Opel Astra 1.4 moet het wel aankunnen ;)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')