Tijdje geleden heb ik via Ebay Duitsland een 2e hands defecte Nokia N80 gekocht. Alles verliep zoals altijd aangezien ik heel veel koop via Ebay.
Verkoper had 200+ positieve reacties, feedback was 98.1% dus ook hier (nog) geen probleem.
Krijg een mailtje met betalingsgegevens, verkoper had geen paypal, maar heel veel mensen in Duitsland niet dus ik gewoon ter goeder trouw het geld overgemaakt.
Mijn postadres in Duitsland ontving in die periode heel veel pakketjes maar geen Nokia N80.
Dus ik maar eens gemailt met de verkoper.
Jaaaa, het was heel druk geweest en hij zou die week het pakje op de post doen.
Dag erna krijg ik ineens een mailtje dat de verkoper zich uit had geschreven bij Ebay. Foute boel dus. Nergens werd meer op gereageerd.
Bij ebay kan je via het hulp menu gegevens achter de gebruikersnaam opvragen. Ik gedaan en ik kwam zodoende achter zijn voor en achternaam, telefoonnummer en de woonplaats stond in de advertentie.
Ik Ebay gemaild, of ik z'n adres gegevens wel mocht hebben omdat ik graag aangifte wilde doen.
Om eem lang verhaal kort te maken, vele emails verder (met steeds rare antwoorden die totaal niet op m'n vraag sloegen) kwam uiteindelijk het hoge woord eruit.
Het mocht niet ivm met privacy. Alleen de gegevens die de verkoper zelf had ingevoerd bij z'n naw, de rest was intern alleen bekend.
Toen begon ik eens te denken, wat nou als ik eens op z'n naam zoek in het Duitse telefoonboek aangezien het nummer die ik had niet echt bleek te zijn.
Ik gezocht en wat bleek, z'n gegevens bleken te kloppen, alleen z'n telefoonnummer had ie het laatste getal met 1 opgehoogd. (Druif)
Dus m'n vriendin die van oorsprong Duits is met 'm gebeld en de situatie uitgelegt. Maar meneer verklaarde van niks te weten. Kende ebay niet en had er ook nooit wat verkocht. Hij had zelfs nooit een Nokia N80 gehad dus nee sorry.
Ik het verhaal na lang denken eens omgedraaid. Ik Ebay weer gemaild. Niet om om z'n gegevens te vragen. Maar zelf de gegevens bijgevoegd die ik had en gevraagd of dat zij alleen maar ja of nee wilde zeggen.
Wederom na onnoemelijk veel mails kreeg ik het verlossende ja, dat is 'm.
Weer gebeld met de beste man en aangegeven dat ik aangifte zou doen als ie niet het geld terug stortte of de telefoon zou versturen.
Wederom geen respons aangezien ie nog steeds van niks wist.
Maar in Duitsland kan je in tegenstelling tot Nederland online aangifte doen bij de politie van de betreffende deelstaat. In mijn geval Nordrhein-Westfalen. Dit is echt specifiek voor oplichting via Ebay.
Je moet bv ook objectnummer etc invullen en kopieën leveren van alle correspondentie.
Alle gegevens ingevuld, en diezelfde middag nog een mail dat het in behandeling was genomen. Niet een geautomatiseerde mail maar van de dienstdoende agent.
2 dagen daarna had ik een brief thuis van de Staatsanwalt (officier van justitie) dat er een onderzoek was gestart naar de oplichting.
Nu zijn er onderhand 4 weken verstreken en ik had een brief dat m'n aangifte was afgehandeld en vervolging werd ingezet.
Toen ineens kreeg ik weer mails, blablabla, ik had geen verzendkosten betaald enz. Allemaal onzin. Dus netjes uitgelegd dat als hij het geld over zou maken ik de aanklacht zou intrekken maar dat kon volgens hem niet meer, en ik was een Arschloch, wat dat ook mag betekenen

2 weken later weer een brief dat ie officieel was veroordeeld wegens internetoplichting maar dat ze 'm de kans gaven verdere vervolging te ontlopen en dat was mij binnen 7 dagen het geld over te maken en dan zou er wel een aantekening volgen maar geen boete of strafblad.
En binnen 7 dagen had ik m'n geld terug. Netjes briefje gestuurd naar de Staatsanwalt en al met al super opgelost.
Daar kan de politie hier nog wat van leren met hun lakse beleid wat alleen maar gericht is op zoveel mogelijk boetes uitschrijven...
Moraal van het verhaal. Mocht je in Duitsland zijn opgelicht dan moet je ten allen tijden aagifte doen, kans is heel groot dat je gewoon je geld terug krijgt zonder er jaren op te moeten wachten...
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]