abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 22:31:11 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88155483
quote:
Gebrek aan investeringen doet oorlogskas zwellen

door Ronald van Gessel
AMSTERDAM - AMSTERDAM - De kassen van bedrijven zijn volgelopen met geld door de angst om te investeren in een kwakkelende economie en de fikse besparingsprogramma's. Deze uitpuilende oorlogskassen geven voeding aan tal van overnamegeruchten. Ratingbureau Moody's heeft berekend dat het alleen al in de Verenigde Staten voor de grotere bedrijven gaat om $943 miljard, de banken nog buiten beschouwing gelaten. Eind 2008 ging het nog om $775 miljard. In Europa is sprake van een soortgelijke trend, maar zijn nog geen exacte cijfers bekend.

De Nederlandse en Duitse fusie- en overnamemarkten draaien overuren. Met de groeiende interesse nemen ook de overnameprijzen toe. Zo verkocht automatiseerder Ordina onlangs zijn opleidingsbedrijf Ormit voor ¤11,7 miljoen aan het management. Opvallend voorbeeld is Ahold, dat koos voor een omvangrijk inkoopprogramma van eigen aandelen ter waarde van een half miljard euro.
De meeste bedrijven willen eerst meer zekerheid over het vlotten van de economie, voordat er weer rechtstreeks in materieel en mensen in het eigen bedrijf wordt geïnvesteerd. De Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen (NVP) stelt dat private equity-investeerders steeds meer concurrentie ondervinden van bedrijven die een zak geld klaar hebben staan. "Vroeger wonnen wij het vaak op snelheid, dat is nu niet meer het geval", aldus de woordvoerster.
De NVP signaleert na twee jaar stilstand desondanks een forse toename van activiteiten. "We hebben een aantal grote transacties achter de rug en wij zien dat als de voorbode voor een herstel van de markt."
"De winstgevendheid van het bedrijfsleven is de laatste tijd behoorlijk verbeterd en de cashflow dus ook", zegt analist Philip Scholte van de Rabobank. "Kijk naar bedrijven als ASML, Philips, Heineken en Unilever, de cash spuit er uit. Daarmee neemt de druk op het management toe om keuzes te maken, een acquisitie, het inkopen van aandelen of het dividend verhogen." In Duitsland kiezen grote bedrijven als BASF en Daimler inmiddels voor een dividendverhoging.
Forse bezuinigingsprogramma's hebben ertoe geleid dat veel multinationals bulken van het geld. "Ik denk dat 80% van de Duitse bedrijven meer dividend gaat uitbetalen", zegt analist Bernd Laux van effectenhuis Cheuvreux. Een derde van de $943 miljard aan reserves bij Amerikaanse bedrijven komt voor rekening van de twintig grootste. It-concern Cisco beschikt over $40 miljard, Microsoft over $37 miljard en Google over $30 miljard. Oracle heeft $23 miljard in kas en Ford, dat nooit overheidssteun hoefde aan te nemen, $22 miljard.
Opgedeeld in branches zit $207 miljard bij technologiebedrijven, $124 miljard bij de farmaceuten en $105 miljard in de energiesector. Ook in Europa is de verhouding tussen de bedrijfswinsten en het uitgekeerd dividend fors verkrapt, waardoor veel bedrijven vol geld zijn gelopen.
Vanwege dat oppotten is computerfabrikant Apple inmiddels onder vuur van de aandeelhouders komen te liggen. Concernbaas Steve Jobs weigert $26 miljard aan de aandeelhouders als dividend uit te keren. Intussen doen tal van geruchten de ronde. Apple zou het oog hebben laten vallen op Adobe, Disney en zelfs Sony. De bedrijven weigeren commentaar, maar het aandeel Sony snelde deze week naar het hoogste niveau in drie maanden. Tot op heden heeft Apple nooit meer dan $500 miljoen voor een aankoop willen uitgeven. Een overname van Sony in zijn geheel lijkt onwaarschijnlijk. De beurswaarde van de Japanners is $33,9 miljard.
Ondertussen straffen aandeelhouders bedrijven die te veel cash genereren af via de beurskoers. Beleggers zijn bang dat dergelijk grote sommen uiteindelijk in rook opgaan als voor een veel te hoge prijs concurrenten of veelbelovende jonge bedrijven worden opgekocht. Vooral de grote firma's halen meer en meer hun innovaties binnen door kleinere ondernemingen op te kopen. De eigen wetenschappers verlaten juist die grote bedrijven om met hun unieke kennis een eigen bedrijf op te zetten, dat dan weer een overnameprooi wordt.
De weg die veel Europese ondernemingen (met geld over) inslaan, het opkopen van eigen aandelen, wordt door aandeelhouders meer gewaardeerd dan het doen van riskante overnames. Bij minder aandelen in omloop wordt de beschikbare winst immers verdeeld over minder aandelen. IBM maakte deze week bekend voor $12,3 miljard aandelen in te kopen.
Was het drie jaar terug nog 'Cash is king', nu is hierdoor een overschot aan geld ontstaan bij bedrijven. En geld dat daar tegen een laag percentage op de plank ligt te liggen levert natuurlijk niks op.
Het risico is alleen, zoals al vermeldt in het artikel, dat bedrijven van gekkigheid maar onzinnige overname's gaan doen, die meer kosten dan opleveren.

Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van het inkopen van eigen aandelen. Een steuntje in de rug voor de koers (door vraagcreatie), omgekeerde verwatering en ook nog eens belastingvrij. Anderzijds geeft het wel aan dat een bedrijf niks beters weet te bedenken met zijn overschot aan kapitaal. Op langere termijn biedt innovatie toch meer kans.

De overname van Sony door Apple heb ik ook al vaker gehoord de laatste tijd. Ik kan me echter niet voorstellen wat een bedrijf als Apple nu met Sony zou moeten. Apple is toch marketing, Sony technologie. Van die bedrijven die maar bloemkolen en steeds meer zij-terreinen inslaan houdt ik niet zo. Zorg dat je één ding het allerbeste kunt, verover daar de wereld mee en keer de winst uit als dividend. Dat vind ik ook het nadeel van Google, die steken hun overtollige miljarden ook in allerlei zaken die niks meer met internet te maken hebben.

In ieder geval is het prima als die cash weer op de markt komt. Of jij een overgenomen bedrijf nu in de portefeuille hebt of niet, je profiteert er direct of indirect altijd van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_88157294
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 22:31 schreef LXIV het volgende:

[..]



Was het drie jaar terug nog 'Cash is king', nu is hierdoor een overschot aan geld ontstaan bij bedrijven. En geld dat daar tegen een laag percentage op de plank ligt te liggen levert natuurlijk niks op.
Het risico is alleen, zoals al vermeldt in het artikel, dat bedrijven van gekkigheid maar onzinnige overname's gaan doen, die meer kosten dan opleveren.

Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van het inkopen van eigen aandelen. Een steuntje in de rug voor de koers (door vraagcreatie), omgekeerde verwatering en ook nog eens belastingvrij. Anderzijds geeft het wel aan dat een bedrijf niks beters weet te bedenken met zijn overschot aan kapitaal. Op langere termijn biedt innovatie toch meer kans.

De overname van Sony door Apple heb ik ook al vaker gehoord de laatste tijd. Ik kan me echter niet voorstellen wat een bedrijf als Apple nu met Sony zou moeten. Apple is toch marketing, Sony technologie. Van die bedrijven die maar bloemkolen en steeds meer zij-terreinen inslaan houdt ik niet zo. Zorg dat je één ding het allerbeste kunt, verover daar de wereld mee en keer de winst uit als dividend. Dat vind ik ook het nadeel van Google, die steken hun overtollige miljarden ook in allerlei zaken die niks meer met internet te maken hebben.

In ieder geval is het prima als die cash weer op de markt komt. Of jij een overgenomen bedrijf nu in de portefeuille hebt of niet, je profiteert er direct of indirect altijd van.
Ik denk dat je hier zelf ook nog wel voordeel uit gaat halen met een mogelijke overname voor TT.

Voor de rest vind ik het wel meevallen met het risico op 'mindere' overnames waar je eigenlijk niet zo veel aan hebt. Enige overname waar ik echt van stond te kijken afgelopen maanden was McAfee voor 7.7 miljard door Intel. Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat Intel daar nu zo aan heeft.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 31 oktober 2010 @ 00:20:42 #3
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_88159034
Toch zijn er maar weinig Nederlandse bedrijven met een negatieve nettoschuld.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 31 oktober 2010 @ 10:09:34 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88165961
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 23:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier zelf ook nog wel voordeel uit gaat halen met een mogelijke overname voor TT.

Voor de rest vind ik het wel meevallen met het risico op 'mindere' overnames waar je eigenlijk niet zo veel aan hebt. Enige overname waar ik echt van stond te kijken afgelopen maanden was McAfee voor 7.7 miljard door Intel. Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat Intel daar nu zo aan heeft.
TT biedt als overnamekandidaat voor een groot bedrijf in ieder geval meerwaarde, want zij hebben in de loop der jaren kennis en technologie opgebouwd die nergens anders is. Bovendien 'matched' een bedrijf als TT veel beter met Google, Apple of Microsoft dan Sony, wat toch meer een productiebedrijf is.
Alleen is TT beveiligd tegen overnames, dus als de top ervan daar niet mee accoord gaat dan houdt het op. Zelf zou ik tevreden zijn met een bod op TT van een euro of 8. Maar daarvoor wordt het niet weggegeven. Die willen minstens 12 euro. Het is dus alles of niets.

Verder is TT gewoon gezond en goed bezig met automotive en andere alternatieven voor losse PND's, wat dat betreft houd ik het ook gewoon zonder veel angst in de porto.

Maar een overname op korte termijn lijkt mij dus minder waarschijnlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_88184889
Eigenlijk geeft dit artikel al aan wat er gaat gebeuren. AEX naar de 400, daarna naar de 500. Alleen de vraag is of je een indexfund moet kopen of een specifiek aandeel dat gaat outperformen. Het is nu toch wel duidelijk dat dit een bullmarkt is.
  zondag 31 oktober 2010 @ 23:08:11 #6
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_88194523
quote:
Op zondag 31 oktober 2010 20:28 schreef superpiet het volgende:
Eigenlijk geeft dit artikel al aan wat er gaat gebeuren. AEX naar de 400, daarna naar de 500. Alleen de vraag is of je een indexfund moet kopen of een specifiek aandeel dat gaat outperformen. Het is nu toch wel duidelijk dat dit een bullmarkt is.
Bullmarkt? We zijn al een flink poos binnen een range bezig.
The more debt, the better
pi_88197502
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 20:28 schreef superpiet het volgende:
Eigenlijk geeft dit artikel al aan wat er gaat gebeuren. AEX naar de 400, daarna naar de 500. Alleen de vraag is of je een indexfund moet kopen of een specifiek aandeel dat gaat outperformen. Het is nu toch wel duidelijk dat dit een bullmarkt is.
Dat de investeringen die nu niet gebruikt worden, straks wel worden gebruikt wat de markt zal keren naar 400 .. 500 .. etc.? Ik betwijfel het :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 1 november 2010 @ 08:22:19 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_88199281
Toch geloof ik ook wel dat wanneer er geen 'black swan' opduikt, er ruimte genoeg omhoog is. De bedrijven maken gewoon goede winsten, geld stapelt zich op, pensioenfondsen moeten rendement draaien, de rente is en blijft laag.
400 is ook maar 15% erbij.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_88218639
Het artikel in de OP is gebaseerd op onvolledige feiten. Ja men heeft geld in kas, maar ...
Daar staan grotere schulden tegenover. Wat je als bedrijf op het moment kunt doen is goedkoop geld uit de markt halen, door de lage rente moet het ergens heen.

Mish geeft dit aan op zijn blog en komt met boeiende cijfers Artikel.

[ Bericht 1% gewijzigd door drexciya op 01-11-2010 18:52:47 (Link verbeterd) ]
  maandag 1 november 2010 @ 19:41:08 #10
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_88220808
quote:
Op maandag 1 november 2010 18:51 schreef drexciya het volgende:

Mish geeft dit aan op zijn blog en komt met boeiende cijfers Artikel.
Mooi overzicht ^O^
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 1 november 2010 @ 19:49:36 #11
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_88221149
Deflatie in aantocht. Alleen de superrijke bedrijven blijven over.
pi_88225379
Inderdaad, veel cash zal op den duur leiden tot overnames als we geen harde richting naar beneden maken. Maar als er wel iets gebeurt, zullen overnamekandidaten het hardst geraakt worden lijkt mij.

quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 19:49 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Deflatie in aantocht. Alleen de superrijke bedrijven blijven over.
Dan is cash idd king.
pi_88242051
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 21:09 schreef Rejected het volgende:
Inderdaad, veel cash zal op den duur leiden tot overnames als we geen harde richting naar beneden maken. Maar als er wel iets gebeurt, zullen overnamekandidaten het hardst geraakt worden lijkt mij.
[..]

Dan is cash idd king.
Ik vind dat nog niet eens zo slecht. Kijk naar Fortis, de mensen die door hadden dat dat bedrijf aan grootheidswaanzin begon te leiden hadden een perfecte indicatie voor de nakende meltdown op de beurs.

Ik heb nog geluk dat ik dit meemaak aan het begin van mijn 'beurscarrière'. Dat is alvast iets dat ik nooit meer vergeet. Absurde overnames -> oppassen.
  dinsdag 2 november 2010 @ 22:37:58 #14
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88269094
Wat TS zegt, laten ze mar eigen aandelen kopen of dividend uitkeren. Die malle M&A jongens moet je niet naar luisteren. Al dat gefuseer en gemerge. Te idioot gewoon.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_88269705
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 11:59 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]



Ik vind dat nog niet eens zo slecht. Kijk naar Fortis, de mensen die door hadden dat dat bedrijf aan grootheidswaanzin begon te leiden hadden een perfecte indicatie voor de nakende meltdown op de beurs.

Ik heb nog geluk dat ik dit meemaak aan het begin van mijn 'beurscarrière'. Dat is alvast iets dat ik nooit meer vergeet. Absurde overnames -> oppassen.
Ik had het over targets die risicovol zijn in barre tijden. :)
  dinsdag 9 november 2010 @ 16:40:50 #16
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_88520618
http://www.iex.nl/Column/59170/Cash-of-schulden.aspx

excel bestandje: http://img.iex.nl/content/2010/columns/CvZ_0911_Tabelgroot.xls

Hier kun je zien dat het eigenlijk best treurig is gesteld met de AEX-bedrijven.

Alleen Philips en ASML hebben een negatieve nettoschuld (dus geld over als ze hun schulden hebben afbetaald) :')
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_88521489
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 23:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat je hier zelf ook nog wel voordeel uit gaat halen met een mogelijke overname voor TT.

Voor de rest vind ik het wel meevallen met het risico op 'mindere' overnames waar je eigenlijk niet zo veel aan hebt. Enige overname waar ik echt van stond te kijken afgelopen maanden was McAfee voor 7.7 miljard door Intel. Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat Intel daar nu zo aan heeft.
Hardware matig virusscannen, bijvoorbeeld op ethernet niveau...
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 15 november 2010 @ 11:53:33 #18
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_88732734
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 19:49 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Deflatie in aantocht. Alleen de superrijke bedrijven blijven over.
Hier in Europa steven we af op een (milde) deflatie, maar de Euro blijft bestaan en behoud z'n koopkracht.

In Amerika steven ze over 2 a 3 jaar af op een hyperinflatie.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')