abonnement Unibet Coolblue
pi_88117475
Heb vandaag gehoord dat mijn vader mogelijk de ziekte van lyme heeft.
Hij heeft 20 jaar geleden een tekenbeet gehad en had daar toen niets mee gedaan. (wel deruit gehaald natuurlijk)
Nu heeft hij nog steeds die bult van dat pokkenbeest en ging er wat over internet opzoeken.
Veel van de symtomen heeft hij ook, hij denkt dus ook dat hij de ziekte van lyme heeft.

Nu zegt hij dat het toch niet veel zin heeft om naar de huisarts te gaan omdat hij er toch niet veel meer aan kan doen. Mijn vader heeft een leeftijd van 60 jaar en ik vraag me af in hoe verre deze ziekte ernstig is voor hem.
Als ik op internet dingen lees als dementie en hartproblemen maar ik me toch wel zorgen.

Weet iemand hier meer over?
pi_88117559
gewoon naar huisarts.
Die kan een bloedonderzoek aanvragen. Daarbij gelijk juiste medicijn krijgen. dan is ie vanaf!.

jouw vader kan zeker zin nog 10 a 20 jaar doorleven!.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_88117722
Ik zou sowieso naar de huisarts gaan! Het is een kleine moeite en dan heb je zekerheid.
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:07:45 #4
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_88117759
Dat is lame.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:08:22 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88117780
Volgens mij is die ziekte pas de laatste jaren sterk in opkomst.
Er is dus een kans dat het niet de ziekte van lyme is.

Maar zeker weten is wel zo handig. Ik zou hem toch langs de dokter sturen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lymeziekte
pi_88117961
laatst radar gezien?

heel onderwerp over lyme en hoe ze in nederland mensen wijs maken dat ze niks mankeren...

moet je maar eens terugzoeken op uitzendinggemist.nl..
pi_88118000
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:14 schreef TheOneAndOnly het volgende:
laatst radar gezien?

heel onderwerp over lyme en hoe ze in nederland mensen wijs maken dat ze niks mankeren...

moet je maar eens terugzoeken op uitzendinggemist.nl..
dat was inderdaad heel interessant, zeker de moeite waard om terug te kijken.

en TS, als hij niet naar de arts gaat, weet je zéker dat er niks gedaan wordt....
gewoon gaan dus.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:22:59 #8
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_88118280
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 19:59 schreef hsdfgsd het volgende:
Nu heeft hij nog steeds die bult van dat pokkenbeest en ging er wat over internet opzoeken.
Veel van de symtomen heeft hij ook, hij denkt dus ook dat hij de ziekte van lyme heeft.
welke symptomen heeft hij dan?
pi_88118359
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 20:22 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]



welke symptomen heeft hij dan?
Denk aan moeite met zich te concentreren, woedeuitbarstingen.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:29:59 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88118534
Als hij het al 20 jaar heeft, zou hij volgens mij veel meer en veel ernstiger klachten moeten hebben.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:30:15 #11
261627 sciter
The world is my playground.
pi_88118546
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:25 schreef hsdfgsd het volgende:

[..]

Denk aan moeite met zich te concentreren, woedeuitbarstingen.
Dat kunnen meerdere dingen zijn..

Slaaptekort heeft dezelfde symptomen
pi_88123154
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:25 schreef hsdfgsd het volgende:

[..]

Denk aan moeite met zich te concentreren, woedeuitbarstingen.
Lyme of niet, dan zou ik me sowieso na laten kijken... Lijkt me dat je dan toch wil weten waar dat vandaan komt (al is het alleen maar om je naasten te beschermen tegen je woedeuitbarstingen??)
No one gets remembered
For the things they didn't do
pi_88123221
Dat was dan vast een woedende teek toendertijd
Never go to bed mad - Stay up and fight
pi_88123344
Het vervelende van Lyme is dat er in Nederland nog steeds geen goede test voor is, deze kan zowel een vals positief of een vals negatief geven.

Ook zijn de klachten van ziekte van lyme behoorlijk vaag en kunnen het dus nog 100 andere dingen zijn, dus zorg dat hij volgende week een afspraak maakt met de huisarts.
1 Minuut stilte voor de storm
pi_88123894
quote:
Op vrijdag 29 oktober 2010 20:01 schreef Captain_Ghost het volgende:
gewoon naar huisarts.
Die kan een bloedonderzoek aanvragen. Daarbij gelijk juiste medicijn krijgen. dan is ie vanaf!.

Ging dat maar zo makkelijk bij Lyme..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_88124513
Als de persoon in zeker zin een plek waar ooit teek gebeten is een rode ring vertoont, dan is zekere zin ziekte van lyme.

maja, de test geven inderdaad nooit 100% zekerheid.
maar toch is het verstandig om keer naar huisarts gaan, want zijn lichaam geeft aan dat er iets goed mis!.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 02:54:27 #17
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_88132494
20 jaar geleden gebeten door een teek? Daar is nu in het bloed niets van terug te vinden.
Het gedrag dat je omschrijft kan duuzend andere oorzaken hebben. Als je vader zelf twijfels heeft kan een bezoekje aan de huisarts nooit kwaad.
Bij de dingen die omschrijft denk ik sowieso niet aan lyme. Dan zijn er eerder zenuwklachten; reumatische pijnen en verlammingsverschijnselen.
Opinions are like assholes, everybody's got one.
pi_88134159
De ziekte van Lyme wordt de laatste tijd steeds vaker gebruikt als kapstokziekte om vage symptomen aan op te hangen. De kans dat het een Lyme-borreliose is 20 jaar na dato is zeer klein. Zeker dergelijke neuropsychologische klachten als enige uiting van Lyme is nagenoeg onmogelijk. Daarnaast is de diagnostiek naar Lyme helaas nog steeds erg lastig, bloedonderzoeken hebben erg weinig waarde.

Naar de huisarts gaan is natuurlijk best verstandig, maar ik zou daar aankomen met het probleem 'concentratiestoornissen en woedeuitbarstingen, niet met 'ik heb Lyme, ik wil doxycycline'.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 30-10-2010 11:43:40 (psychische > neuropsychologische) ]
pi_88134305
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 22:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als de persoon in zeker zin een plek waar ooit teek gebeten is een rode ring vertoont, dan is zekere zin ziekte van lyme.

maja, de test geven inderdaad nooit 100% zekerheid.
maar toch is het verstandig om keer naar huisarts gaan, want zijn lichaam geeft aan dat er iets goed mis!.
60% van de mensen die gebeten zijn door een teek en toch lyme hebben, hebben die ring nog nooit gehad.

Verder is de Elisa test onbetrouwbaar, die gaat op zoek naar antistoffen en niet iedereen maakt die aan. Western blut is betrouwbaarder. Verder kun je nog een PCR test (120 euro) op eigen kosten laten doen.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_88134450
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 10:18 schreef joyvke het volgende:

[..]



60% van de mensen die gebeten zijn door een teek en toch lyme hebben, hebben die ring nog nooit gehad.

Verder is de Elisa test onbetrouwbaar, die gaat op zoek naar antistoffen en niet iedereen maakt die aan. Western blut is betrouwbaarder. Verder kun je nog een PCR test (120 euro) op eigen kosten laten doen.
Maar bij een echte neuroborreliose zijn meestal juist wel antistoffen aan te tonen. Voor PCR's is nog onvoldoende bewijs voor de validiteit van dergelijke tests bij een borreliose (vandaar dat het blijkbaar ook niet vergoed wordt). Overigens laten de meeste onderzoeken zien dat bij ongeveer 80% van de patiënten erythema migrans optreedt.
pi_88135828
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 10:18 schreef joyvke het volgende:

[..]



60% van de mensen die gebeten zijn door een teek en toch lyme hebben, hebben die ring nog nooit gehad.

Verder is de Elisa test onbetrouwbaar, die gaat op zoek naar antistoffen en niet iedereen maakt die aan. Western blut is betrouwbaarder. Verder kun je nog een PCR test (120 euro) op eigen kosten laten doen.
Je % liggen een beetje overdreven. In 75% van de gevallen waarbij lyme wordt aan getroffen is de rode ring weldegelijk aanwezig (geweest).

Ook wordt er bij de westernblot naar dezelfde antilichamen gekeken, echter is er bij de westernblot ook vast te stellen welk type antilichaam er aanwezig is (Dit zegt wat over de tijdsduur van de infectie. IgG antistoffen worden jaren later nog aan getroffen, IgM is van een infectie die net begint.)

Tevens was Radar een beetje eenzijdig paniek aan het zaaien, maar goed daar kan ik nog in komen. Wat ze echter vergeten zijn om te vertellen is dat volwassen teken helemaal niet het grote gevaar zijn. Deze vind je zeer gemakkelijk na een boswandeling. (ALTIJD CONTROLEREN, als de teek zo kort na de wandeling verwijderd wordt is de kans op pathogene overdracht nihil.) Echter is het grotere gevaar het nimfen stadium van de teek. Deze heeft de eerste voeding op een gastheer, voornamelijk muizen en andere kleinere knaagdieren, al gehad. Deze knaagdieren zijn het reservoir voor Borrelia burgdorferi bacterie. Dus er is een reële kans dat, in gebieden waar de ziekte voorkomt, deze nimfen al besmet zijn. Het grote probleem van dit stadium is dat de teken zeer klein zijn.
(Larven zijn te vergelijken met een zandkorrel en nimfen zijn net een paar mm groter dan dat. Dus de kans dat je deze teken over het hoofd ziet is erg groot.)
pi_88143469
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 10:28 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Maar bij een echte neuroborreliose zijn meestal juist wel antistoffen aan te tonen. Voor PCR's is nog onvoldoende bewijs voor de validiteit van dergelijke tests bij een borreliose (vandaar dat het blijkbaar ook niet vergoed wordt). Overigens laten de meeste onderzoeken zien dat bij ongeveer 80% van de patiënten erythema migrans optreedt.
Inderdaad, iemand met chronische neuroborreliose heeft (bijna) altijd aantoonbare antistoffen in zijn liquor. Is het negatief en de verdenking blijft hoog, dan moet je ze nog een keer bepalen. Sowieso zijn klachten die TS beschrijft niet iets waarvan ik denk: 'nou, nou, dat klinkt als een neuroborreliose'. Aangezichtsverlamming, zenuwpijnen, neurologische uitval, hoofdpijn met nekstijfheid, dubbelzien begint er meer op te lijken.
Voor hetzelfde geld is vader van TS depressief.
I feel kinda Locrian today
pi_88143582
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 16:15 schreef starla het volgende:

[..]

Inderdaad, iemand met chronische neuroborreliose heeft (bijna) altijd aantoonbare antistoffen in zijn liquor. Is het negatief en de verdenking blijft hoog, dan moet je ze nog een keer bepalen. Sowieso zijn klachten die TS beschrijft niet iets waarvan ik denk: 'nou, nou, dat klinkt als een neuroborreliose'. Aangezichtsverlamming, zenuwpijnen, neurologische uitval, hoofdpijn met nekstijfheid, dubbelzien begint er meer op te lijken.
Voor hetzelfde geld is vader van TS depressief.
:)

Weet jij trouwens hoe het zit met die bult die vader van TS toeschrijft aan de tekenbeet? Komt mij niet bekend voor.
pi_88143762
Mij ook niet. Zal wel iets futiels zijn zoals de proces styloideus van de radius aan zien voor een bult die over is gebleven na een tekenbeet.
I feel kinda Locrian today
pi_88145703
hij moet gewoon naar dokter, want lichaam geeft aan dat er iets mis. hoe dan ook!.
misschien is het wel een kanker ipv ziekte van lyme.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')