abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:35:54 #1
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_87851047
Ik had hem volgemaakt, niet eens gezien dat ik de LaPo maakte. Nou, dan gaan we hier maar door hé.

Oh, en op pagina 2 van het vorige topic, wat een heerlijke worsten!

Topic deel 2:

BBQ TOPIC 2010 DEEL 2

LaPo:

quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 22:34 schreef Gtaboy107 het volgende:
Ik vind het altijd zo fijn als het avond is, en de barbecue staat aan. Altijd met een warme vest heerlijk eten. Helaas hebben we geen bbq, maar onze oom wel, gelukkig mogen we hem wel eens lenen. :D
pi_87859651
vanavond gaat de Weber weer aan.
Ik heb een hele runderhaas die er in zijn geheel op gaat tot een kerntemperatuurn van 54 graden, met een stuk appelhout die al in de wijn ligt.
3.5 kilo spareribs, en een boel sate. :9
pi_87859674
TVP!
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 12:21:34 #4
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_87862855
Lekker spareribs. Ik ga morgen weer grillen. Voor de verandering een keer sate op de BGE mini
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_87863336
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 07:39 schreef Xlarge het volgende:
vanavond gaat de Weber weer aan.
Ik heb een hele runderhaas die er in zijn geheel op gaat tot een kerntemperatuurn van 54 graden, met een stuk appelhout die al in de wijn ligt.
3.5 kilo spareribs, en een boel sate. :9
:9~
voor hoeveel man maak je?
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_87946478
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2010 12:43 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

:9~
voor hoeveel man maak je?
Het was voor aardig wat man, alles was goed gegaan en alles was op :)
pi_89672923
Schop

Loopt een beetje slecht nu, het bbq topic, laat iedereen het afweten door een beetje kou en sneeuw ?
Schranseman en Macfterret ook ?

Bij mij staat hij ieder weekend nog aan.
Van de week krijg ik mijn nieuwe Performer geleverd, er was een online actie, met een beschermhoed gratis.

Ook heb ik weer 2 runderhazen bij de Makro gehaald, zowieso 1 voor de kerst.
Maar ik denk van het weekend 1 met rode wijnsaus.
pi_89674854
Wij hebben met sinterklaas nog gebbqed in de open haard. Ecobrasa's op de bodem, rostertje erboven met een poot die buiten de open haard staat. Ging top.
pi_89675774
Van de week 2 keer ge BBQ't. Lamssteak en eendenborst gefixt. Binnenkort even een groot stuk vlees BBQen, weet iemand waar je rookhout kan kopen in Nederland?
pi_89676840
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 14:16 schreef Vleyczejtur het volgende:
Van de week 2 keer ge BBQ't. Lamssteak en eendenborst gefixt. Binnenkort even een groot stuk vlees BBQen, weet iemand waar je rookhout kan kopen in Nederland?
Online kan je het veel krijgen, maar ook in veel kookwinkels.
Ik heb het zelfs nog bij de Intratuin zien liggen, wel een beetje weggemoffeld, gezien alles in de kerstsfeer is, maar het lag er nog wel.
pi_89680146
Heb jij misschien een goede BBQ webshop link?
  woensdag 8 december 2010 @ 22:02:52 #12
128548 pavv
The computer says NO
pi_89697754
op het bbqforum vind je wel wat links naar de diverse bbq winkels... en die verkopen rookhout snippers in veel soorten en smaken... http://www.bbqforum.nl/forum/

Hier van de week nog in de besneeuwde tuin een bovenbil van Lam (het stukje van de bout waar je lamsmedalions/biefstuk van kan snijden) met wat kersenhout gerookt en gegaard naar 50ºC..tegelijk met wat stukjes zalmfilet. Vervolgens de bovenbil nog even boven de kolen gegrild voor een korstje. Smullen maar!

Zaterdag weer een Ossenhaas in een doek op open vuur bereiden. Lomo al Trappo voor de Googlelaars ;)
  donderdag 9 december 2010 @ 08:18:47 #13
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_89707881
quote:
14s.gif Op woensdag 8 december 2010 13:00 schreef Xlarge het volgende:
Schop

Loopt een beetje slecht nu, het bbq topic, laat iedereen het afweten door een beetje kou en sneeuw ?
Schranseman en Macfterret ook ?

Hij staat niet meer elk weekend aan. November / december is voor mij nogal druk..... Heb wel wat geBBQed, maar was het vermelden niet waard. Voornamelijk biefstukken op de BGE Mini.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_89708000
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:02 schreef pavv het volgende:
op het bbqforum vind je wel wat links naar de diverse bbq winkels... en die verkopen rookhout snippers in veel soorten en smaken... http://www.bbqforum.nl/forum/

Zaterdag weer een Ossenhaas in een doek op open vuur bereiden. Lomo al Trappo voor de Googlelaars ;)
Pavv, klinkt leuk, nog nooit van gehoord eigenlijk, ik zit er nu even naar te googelen.
Wellicht dat ik een haas aankomende zaterdag zo probeer.
Maar is het de bedoeling dat je de doek natmaakt, met bier of wijn oid ?
Anders blijft er toch weinig van het doek over lijkt me, en wat voor soort doek gebruik je dan ?
pi_89714549
Trouwens, heeft 1 van jullie wel eens een heel lam of varken "geBBQt"? Ik heb al wel op internet gezien hoe je (een varken) dit kan doen, maar dan heb je een hele grote smoker hebben, die heb ik dus niet. Heeft iemand ervaring met een varken of lam van het spit?
pi_89715818
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 12:39 schreef Vleyczejtur het volgende:
Trouwens, heeft 1 van jullie wel eens een heel lam of varken "geBBQt"? Ik heb al wel op internet gezien hoe je (een varken) dit kan doen, maar dan heb je een hele grote smoker hebben, die heb ik dus niet. Heeft iemand ervaring met een varken of lam van het spit?
Ik ben wel eens op een feestje geweest waar ze dat met een varken aan het spit deden. Op een zelfgemaakte bbq. Het spit werd dan gedraait met een ketting en een motortje. Maar daar waren dan ook 4 slagers die daarna het varken onder handen namen om het in stukkken te snijden. Het varken was natuurlijk al helemaal ontdaan van alles wat je niet kan eten, behalve zijn kop.
pi_89717328
Het voorbereiden (organen ed. verwijderen) en het dier achteraf in stukken snijden moet wel gaan lukken denk ik. Ik heb alleen geen idee hoelang zoiets duurt aan het spit en hoe je dit het beste kunt doen.
pi_89719873
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 13:55 schreef Vleyczejtur het volgende:
Het voorbereiden (organen ed. verwijderen) en het dier achteraf in stukken snijden moet wel gaan lukken denk ik. Ik heb alleen geen idee hoelang zoiets duurt aan het spit en hoe je dit het beste kunt doen.
Google hier eens op zou ik zeggen.
whole hog bbq
pi_89724532
goeie schop van dit topic :9

wij gaan met oud en nieuw barbecueën! *O*

Iemand nog een idee voor 'typisch winterse' barbecue gerechten? :9
Ja doei.
pi_89725495
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:27 schreef motorbloempje het volgende:
goeie schop van dit topic :9

wij gaan met oud en nieuw barbecueën! *O*

Iemand nog een idee voor 'typisch winterse' barbecue gerechten? :9
wat denk je van wat Texas chili, samen met wat spare ribs.
lekker zo met de kou

pi_89725669
Spare ribs komen er zeker :9 met honing-ketjap-marinade

die chili is niet echt mijn ding vrees ik.. :@
Ja doei.
pi_89726205
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:55 schreef motorbloempje het volgende:
Spare ribs komen er zeker :9 met honing-ketjap-marinade

die chili is niet echt mijn ding vrees ik.. :@
Dat kan , ik vind chili erg lekker bij spareribs, vooral met kou, maar dat is persoonlijk.
Vergeet niet lekker veel mosterd te gebruiken bij de honing ketjap marinade :)
pi_89726278
In mijn honing-ketjap marinade gaat geen mosterd :P
Ja doei.
  donderdag 9 december 2010 @ 20:56:46 #24
128548 pavv
The computer says NO
pi_89735993
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 08:31 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Pavv, klinkt leuk, nog nooit van gehoord eigenlijk, ik zit er nu even naar te googelen.
Wellicht dat ik een haas aankomende zaterdag zo probeer.
Maar is het de bedoeling dat je de doek natmaakt, met bier of wijn oid ?
Anders blijft er toch weinig van het doek over lijkt me, en wat voor soort doek gebruik je dan ?
De doek blijft droog (of evt als je wilt kun je er nog sterke drank overheen gieten...meer vlammen!) en vergaat in het vuur... de zoutlaag in de doek verandert in een zoutkorst....

lees er anders hier meer over... staan nog meer tips... Dit was een wat klein haasje, later ben ik grotere gaan bereiden. Dat gaat ook prima alleen wordt de bereidingstijd uiteraard langer met een dikkere haas.
  zondag 12 december 2010 @ 07:58:55 #25
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_89825213
hier weer eens wat foto's
Pork chops



kip a la `adam Perry Lang


hamurgers in bladerdeeg (beef wellington maar dan anders!)



perzik


creme brulee



soufflee gevuld met stoofpeertjes en gele room


baked alaska van de bbq

pi_89869001
Woah, respectwaardige foto's!

Weet iemand trouwens waar je een spit kan kopen om een heel lam of varken (speenvarken) op kan klaarmaken?
  vrijdag 17 december 2010 @ 13:43:52 #27
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_90041699
Vaak zijn deze apparaten zelf gebouwd.

even wat anders, hopelijk wordt het niet als spam gezien, maar er is een onderzoek om te kijken hoe bbq'en wordt ervaren in Nederland, iedereen die mee wilt doen, graag, hoe meer mensen, hoe duidelijker het in kaart gebracht kan worden.
http://tiny.cc/kbbv1
pi_90048776
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 13:43 schreef macferret het volgende:

even wat anders, hopelijk wordt het niet als spam gezien, maar er is een onderzoek om te kijken hoe bbq'en wordt ervaren in Nederland, iedereen die mee wilt doen, graag, hoe meer mensen, hoe duidelijker het in kaart gebracht kan worden.
http://tiny.cc/kbbv1
Done.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_90049457
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 13:43 schreef macferret het volgende:
Vaak zijn deze apparaten zelf gebouwd.

even wat anders, hopelijk wordt het niet als spam gezien, maar er is een onderzoek om te kijken hoe bbq'en wordt ervaren in Nederland, iedereen die mee wilt doen, graag, hoe meer mensen, hoe duidelijker het in kaart gebracht kan worden.
http://tiny.cc/kbbv1
voort iedere enquete moet altijd toestemming worden gevraagd.
ik laat deze nu staan omdat je al heel lang meegaat, maar hou dat ff in je achterhoofd aub :)
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_90049730
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 17:08 schreef Mirjam het volgende:

[..]

voort iedere enquete moet altijd toestemming worden gevraagd.
ik laat deze nu staan omdat je al heel lang meegaat, maar hou dat ff in je achterhoofd aub :)
Een mod die op haar strepen gaat staan over zoiets, die hoeft daar geen bericht aan vuil te maken. :')
Een PM aan hem was ook voldoende geweest.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zondag 19 december 2010 @ 07:17:18 #31
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
  zondag 2 januari 2011 @ 08:33:52 #32
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_90736600
Bij de appie een ribroast gevonden (vrij vertaald dikke ribeye met bot er nog aan) gevuld met zelfgemaakte kruidenboter, waarvan de knoflook uiteraard gerookt en gepoft is. rondom zout en gekraakte peper, heerlijk!









pi_90740997
Ziet er goed uit Macferret, deze week hebben we hier helemaal niets klaargemaakt, met kerst nog wel een tenderloin op de Weber.
Ik heb nog wat sirloin in de vriezer, die ga ik er denk ik uit halen voor mrgen, dan probeer ik ook zo'n vulling.

Een vriend van mij heeft van de week zijn 67cm Weber binnen gekregen, wat een apparaat is dat :D
  maandag 3 januari 2011 @ 22:44:48 #34
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_90817027
67 is een machtig apparaat, als je van groot houd, moetje eens googlen op weber ranch kettle, dat is een giga ding, in eerste instantie dacht ik wow hebben! maar toen realiseerde ik hoeveel brandstof erin gaat!

recept voor de kruidenboter is super simpel, staat op mijn bloggie
http://spiffsbbq.blogspot.com/

5 teentjes knoflook
1/4 theelepel thijm
1/4 theelepel oregano
1/4 theelepel rozemarijn
1/4 cup boter
beetje olijfolie

De kruiden zijn de gedroogde versie
Pak de knoflook, olie, thijm, rozemarijn en oregano in alluminiumfolie en leg deze 45 min op de bbq of in de oven op 120C
laat ondertussen de boter op kamertemperatuur komen. Pak het pakketje voorzichtig uit en druk de knoflook uit de schil, dit is pulp geworden, en meng alles samen met de boter, rol dit op in huishoudfolie en stop het terug in de koelkast.
  maandag 17 januari 2011 @ 16:12:03 #35
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_91467900
Afgelopen zondag Thaise kippen gemaakt op de Big Green Egg Mini. Marinade was onder andere met citroengras en korianderscheuten. Errug lekker!


Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 22 januari 2011 @ 07:35:52 #36
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_91696264
Lekker kippetje Schransemans!
tot zo in Meppel! we hebben weer een weekendje bbq met een man of 50 dit weekend, ik zal kijken of ik wat foto's kan maken
pi_91697062
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 12:11 schreef Vleyczejtur het volgende:
Woah, respectwaardige foto's!

Weet iemand trouwens waar je een spit kan kopen om een heel lam of varken (speenvarken) op kan klaarmaken?
een heel varken? :9~
Een patriciër is bovengemiddeld begaafd in manuele handelingen.
Natuurlijk maken wij onze handen hier niet aan vuil maar bezitten wij wel een kritisch oog opdat we het grauw dat nederige klussen uitvoert kunnen coördineren.
pi_91697475
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 09:39 schreef jeloen het volgende:

[..]

een heel varken? :9~
Of 3 :)
pi_91711018
de BC Chicken staat er weer lekker op, het bier is aleen vervangen voor kippenboillon, lekker zo met wat patat.
  zondag 23 januari 2011 @ 11:42:14 #40
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_91740705
Het BBQ weekend in Meppel was voor mij 1 dag helaas. Wel wat leuke foto's gemaakt:

Een varkenskop op de BBQ:


Even schoonmaken:

De afsnijsels gingen in de soep in een pot boven het vuur. Daar hangen trouwens ook wat runderribben aan een kruis boven:


Van de rest van de kop werd een soort worst met snuit gemaakt:



Even terug naar die ribben:


Er was nog veel meer. Hier een verhaaltje.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 2 februari 2011 @ 13:23:46 #41
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_92218937
Is nu helemaal niemand meer aan het BBQen of zitten nu alle fanatieke BBQers op het BBQforum?
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_92219351
topictitel geüpdate
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_92219364
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:23 schreef Schranseman het volgende:
Is nu helemaal niemand meer aan het BBQen of zitten nu alle fanatieke BBQers op het BBQforum?
ik hoop het niet, ik geniet altijd wel van die verslagen :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 2 februari 2011 @ 14:48:34 #44
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_92223317
Antwoord op de vraag van paarse kiwi:

Geen BBQ nog maar wel een rookoven. Iemand daar goede ideeen voor? BBQ recepten die ook prima met de rookoven gaan?

(of ga ik nu wel heel erg offtopic?.. )


Hey Paarse Kiwi. Bijna alle BBQ recepten die je indirect maakt kunnen in de rookoven. Ik doe het zelf al een poosje. Een rookoven is wel wat lastiger te regelen, maar als je een staand model hebt gaat veel goed. Ik heb wat recepten en tips op mijn website staan (zie sig)
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 2 februari 2011 @ 15:52:08 #45
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_92227014
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 14:48 schreef Schranseman het volgende:
Antwoord op de vraag van paarse kiwi:

Geen BBQ nog maar wel een rookoven. Iemand daar goede ideeen voor? BBQ recepten die ook prima met de rookoven gaan?

(of ga ik nu wel heel erg offtopic?.. )


Hey Paarse Kiwi. Bijna alle BBQ recepten die je indirect maakt kunnen in de rookoven. Ik doe het zelf al een poosje. Een rookoven is wel wat lastiger te regelen, maar als je een staand model hebt gaat veel goed. Ik heb wat recepten en tips op mijn website staan (zie sig)
Thnx voor je reactie en het meenemen naar dit topic! ^O^
Ik ga even gluren op je site, thnx!
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_92370855
Vandaag spicy moinks gemaakt, met gedroogde cillipeper erdoor, en gerapte parmezan.
Normaal doe ik de sauce op en ketjup basis, maar vandaag met een Memphis bbq sauce geprobeerd, dit is met appelazijn.
Ik moet helaas zeggen dat de zurige Memphis bbq sauce niet echt een succes is op de moinks, de volgende keer toch maar een ketjap saus erop.

  maandag 7 februari 2011 @ 16:26:52 #47
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_92463863
Het NK BBQ 2011 staat ook weer gepland:

Op 2/3 juli 2011 zijn de Nederlandse kampioenschappen BBQ in Hoofddorp.

In samenwerking met Hoofddorp Winkelstad wordt op 2/3 juli op het Burgemeester Stamplein het Nederlandse Kampioenschap Barbecueën gehouden.

Naast de wedstrijd zullen verschillende andere activiteiten worden georganiseerd

Voor aanmelding en informatie info@nkbbq.nl
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_92489794
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 13:23 schreef Schranseman het volgende:
Is nu helemaal niemand meer aan het BBQen of zitten nu alle fanatieke BBQers op het BBQforum?
ik had me al gemeld op het bbq forum.
pi_92496637
Ahw, dat ingezakte varkenskoppie O+
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:26:18 #50
334475 Yu-Kee
De oesters van...
pi_92503676
Aaah, ik wil ook weer gaan barbecuen :D, maar mijn vriend wil dat helaas pas als het minimaal 18 graden is.

Mij maakt het niet uit, gewoon lekker warm bij de barbecue met je winterjas aan. :)
pi_92512813
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:26 schreef Yu-Kee het volgende:
Aaah, ik wil ook weer gaan barbecuen :D, maar mijn vriend wil dat helaas pas als het minimaal 18 graden is.

Mij maakt het niet uit, gewoon lekker warm bij de barbecue met je winterjas aan. :)
Ja waarom niet! Wij hebben met kerst de bbq aangehad! Gluwein op het pitje en gamba's van de bakplaat als hapje. Ondertussen las mijn vader het kerstverhaal voor aan de kleinkinderen en na afloop hebben we heerlijk spiezen gegrilld buiten in de sneeuw!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  dinsdag 8 februari 2011 @ 19:48:53 #52
334475 Yu-Kee
De oesters van...
pi_92515571
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 18:48 schreef Tezz het volgende:
Ja waarom niet! Wij hebben met kerst de bbq aangehad! Gluwein op het pitje en gamba's van de bakplaat als hapje. Ondertussen las mijn vader het kerstverhaal voor aan de kleinkinderen en na afloop hebben we heerlijk spiezen gegrilld buiten in de sneeuw!
Nou, andere jaren wilde hij ook wel barbecuen als het kouder was hoor. We hebben zelfs een keer gebarbecued met -10. Veel whiskey erbij, dat wel. ;)

Maar sinds dit jaar wil hij dat ineens niet meer. ;(

Misschien moet ik maar in relatietherapie gaan. :P
pi_92549816
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:26 schreef Yu-Kee het volgende:
Aaah, ik wil ook weer gaan barbecuen :D, maar mijn vriend wil dat helaas pas als het minimaal 18 graden is.

Mij maakt het niet uit, gewoon lekker warm bij de barbecue met je winterjas aan. :)
de mijne had die regel ook. Heb hem om weten te praten dankzij de Beercan-chicken....
pi_92550843
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 19:48 schreef Yu-Kee het volgende:

[..]

Nou, andere jaren wilde hij ook wel barbecuen als het kouder was hoor. We hebben zelfs een keer gebarbecued met -10. Veel whiskey erbij, dat wel. ;)

Maar sinds dit jaar wil hij dat ineens niet meer. ;(

Misschien moet ik maar in relatietherapie gaan. :P
Dat heet midlife-crisis. Als ie ook ineens een motor wil gaan kopen moet je op gaan passen. Maar het waait in elk geval over! :P
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_93021518
Vandaag wat ribben low en slow gerookt.
6 uur op appelhout, met een Kentucky Bourbon Sauce.
Hij was goed, mijn dochter kon het beamen



  vrijdag 4 maart 2011 @ 22:43:56 #56
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_93666688
Hier ligt een procureur van 3 kilo op de BBQ (een Weber Smokey Mountain, een zogenaamde bulletsmoker). Ik schat dat het een uurtje of 16 duurt voordat hij klaar is, dus zo rond 14:00 - 15:00 uur morgen kan hij er van af. Dan een uurtje rusten, dan met twee vorken uit elkaar trekken en dan heb je dus pulled pork.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  vrijdag 4 maart 2011 @ 22:50:46 #57
128548 pavv
The computer says NO
pi_93667073
niet vergeten een mooie coleslaw te maken he!

ben helaas niet thuis vandaag, anders was zeker de Q aangegaan... super mooi winterweertje!
pi_93696404
Lekker S. maak je nog even foto van de pp morgen ?
pi_93727843
binnenkort een vat open snijden en er een BBQ van maken!
  maandag 7 maart 2011 @ 21:04:49 #60
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_93787822
Er hier wat foto's van de pulled pork (pp). Vond de southwest rub erg lekker. Daar zit komijn in en dat combineert erg goed met de wash (bier/olie/rub). De texas style bbq saus was helemaal lekker. Ondanks de plons azijn een mooie smaak. Kwam waarschijnlijk door het stukje bark (ja dat zwarte aan de buitenkant en nee dat is niet verbrand) in de saus. Recept en verhaaltje.



Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_93855312
spam is niet gewenst op fok

[ Bericht 97% gewijzigd door Mirjam op 09-03-2011 13:26:04 ]
pi_93856127
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 12:27 schreef jdg73 het volgende:

Ingrediënten
Shaslick recept
Vreemde dump, een recept voor Shaslicks.
En dan begrijp ik hem ook niet eens, eerst kant en klare kopen, en daar dan weer kip aan rijgen ?

Plus ik denk dat de meeste mensen die hier posten wel weten hoe ze de bbq moeten aankrijgen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Mirjam op 09-03-2011 13:26:13 ]
pi_93857003
spam is niet gewenst op fok

[ Bericht 95% gewijzigd door Mirjam op 09-03-2011 13:25:45 ]
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:45:09 #64
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:15:48 #65
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94229432
Helemaal goud dat Creme brulee filmpje ^O^
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:41:30 #66
128548 pavv
The computer says NO
pi_94279866
hmmmmmm Brûlée! :Y)

geweldig... en dat geluid ook! TSZZZZGGGGGGG.
pi_94284385
Super vet!
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:15:14 #68
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_94517353
Ook gepost in het [Pizza] Zelf pizza maken, beginners en gevorderden #8, maar ach het is op een BBQ gemaakt dus ook hier maar even laten zien.

Gisteren voor het eerst zelf een pizza gemaakt. Uiteraard op de BBQ met een pizzasteen op een Weber keteltje (OTG57). Ik vond het resultaat verbluffend lekker, vooral de korst. Uiteraard had ik er weer veel te veel op gedaan, dus dat ga ik de volgende keer anders doen. Als deeg een kant en klare deeg van de jumbo gebruikt. Pastasaus was simpelweg een blik gepelde tomaten, 2 tenen knoflook en veel Italiaanse kruiden. BBQ flink opgestookd en branden die hap. Resultaat was een heerlijke pizza met teveel beleg, dus we zaten erg snel vol. Qua uiterlijk was hij ook niet moeders mooiste.. Maar erg tevreden met deze eerste keer en zeker voor herhaling vatbaar!!

Lang verhaal hier

Ringetje maken van kolen:


Pizzasteen op de bbq


Pizza op de steen:


En genieten:
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  vrijdag 25 maart 2011 @ 07:07:29 #69
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94586530
Lekker hoor!

maar eh, zie ik nou briketjes?
pi_94587108
Ik zie idd wat Weber bricketjes, maar ook wat houtskool volgens mij. :)
pi_94587284
Vanavond de eerste keer ín dit jaar barbecueen! Vorige keer was nog net op 31 december ;)

gewoon simpel, dat wel :) met wat verse burgers en lamsribjes.
Ja doei.
pi_94590376
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:15 schreef Schranseman het volgende:
Gisteren voor het eerst zelf een pizza gemaakt. Uiteraard op de BBQ met een pizzasteen op een Weber keteltje (OTG57). Ik vond het resultaat verbluffend lekker, vooral de korst. Uiteraard had ik er weer veel te veel op gedaan, dus dat ga ik de volgende keer anders doen. Als deeg een kant en klare deeg van de jumbo gebruikt. Pastasaus was simpelweg een blik gepelde tomaten, 2 tenen knoflook en veel Italiaanse kruiden.
Waar heb je die groene pepers vandaan? Ik zoek dit soort pepers, die je ook terug vindt op bijv. de Subway broodjes.
pi_94590441
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 07:07 schreef macferret het volgende:
Lekker hoor!

maar eh, zie ik nou briketjes?
Is dat niet goed? Ik dacht dat briketten juist beter waren omdat deze minder losse as hebben?
pi_94591088
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:41 schreef Zigger het volgende:

[..]

Is dat niet goed? Ik dacht dat briketten juist beter waren omdat deze minder losse as hebben?
Een pizza is lekkerder boven houtskool
pi_94591407
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:35 schreef motorbloempje het volgende:
Vanavond de eerste keer ín dit jaar barbecueen!
Wij ws ook O+ En anders als we lui zijn wordt het toko-food, ook lekker, maar er gaat niks boven bbq-en O+

Dit jaar kan ik ook bij mij thuis bbq-en want ik heb er sinds een tijdje eentje, lekker krap op de galerij :')
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_94594637
wie gaat er naar het nose tot tail evenement in mei?
pi_94594925
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 12:37 schreef piepkuiken21 het volgende:
wie gaat er naar het nose tot tail evenement in mei?
Ik weet het nog niet helemaal, het zou eerst hier in de buurt worden gehouden, maar die locatie gaat toch niet door.
Nu is het nog even aankijken, er gaan wel wat bekenden iig.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 13:16:29 #78
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_94595953
Briketten zaten inderdaad bij mijn nieuwe starter. Ik gebruik zelf eigenlijk nooit briketten, vind houtskool leuker en lekkerder.

Die groene pepers komen uit een potje bij de mexicaanse spullen uit de Jumbo. Als jouw Jumbo die niet heeft moet je er om vragen. dan heb je ze zeker een week later.

O, ja, Ik ben er bij bij het nose to tail. Ga waarschijnlijk paling roken dan.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  vrijdag 25 maart 2011 @ 21:27:53 #79
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94616606
Damn, ik eet geen paling, alleen als die bij schransemans vandaan komt, en ik ga het nose to tail niet redden... damn damn
pi_94616943
aanrader:

hamburgers gemaakt van rundergehakt met een sjalotje, wat peper en zout, eierdooier en wat broodkruim gevuld met gorgonzola O+ :9
Ja doei.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 21:37:42 #81
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94617214
quote:
voor wanneer kan ik reserveren? :9~
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Moderator vrijdag 25 maart 2011 @ 23:30:52 #83
45833 crew  Fogel
pi_94623576
Mijn BBQ is nog niet sneeuwvrij, maar zogauw die dat is, begint mijn seizoen :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_94630605
macferret, die haas ziet er goed uit, maar wat zit er nu op ?
pi_94633531
Vandaag wordt het Puerco Pibil,
een stuk procureur klein gesneden, en dat wordt zo in het bananenblad klaargemaakt.
De anatto zaadjes waren nog lastig te vinden, ik moest er een week of twee naar zoeken

De bbq gaat zo rond twaalf uur aan :)



edit, het kan erop



beetje appelhout voor de rook

[ Bericht 10% gewijzigd door Xlarge op 26-03-2011 12:51:48 ]
pi_94648207
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 14:48 schreef Schranseman het volgende:
Antwoord op de vraag van paarse kiwi:

Geen BBQ nog maar wel een rookoven. Iemand daar goede ideeen voor? BBQ recepten die ook prima met de rookoven gaan?

(of ga ik nu wel heel erg offtopic?.. )


Hey Paarse Kiwi. Bijna alle BBQ recepten die je indirect maakt kunnen in de rookoven. Ik doe het zelf al een poosje. Een rookoven is wel wat lastiger te regelen, maar als je een staand model hebt gaat veel goed. Ik heb wat recepten en tips op mijn website staan (zie sig)
Om hier nog even op door te gaan, ik zag bij een tuincentrum een "smoker" staan van een euro of 40/50. Low budget dus, van het type watersmoker (als ik brambbq.nl mag geloven)
Nu valt dat natuurlijk in het niet bij de echte jongens, maar zou je met zo'n ding nog een beetje kunnen spelen om te zien of het bevalt.
En zo ja, wat kun je er mee? :) Ik begrijp lang en laag koken (low 'n slow), maar waar moetik dan aan denken, spareribs die nu een uur of 4/5 in de oven gaan? Maar dan in dat ding met het added benefit van een rook smaak?
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 26 maart 2011 @ 20:21:28 #87
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94650950
@xlarge, ossenhaas, in een jasje van heel fijngehakte kastanje champignons.
Hoe was je pibil? heb het ooit 1x proberen te maken, maar dat was een major fail.... helemaal uitgedroogd.
pi_94702465
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 20:21 schreef macferret het volgende:
Hoe was je pibil? heb het ooit 1x proberen te maken, maar dat was een major fail.... helemaal uitgedroogd.
Bij mij helaas toch ook een beetje uitgedroogd, ik had hem toch korter moeten doen ;(
Ach ja, weer wat geleerd voor de volgende keer.
  maandag 28 maart 2011 @ 11:10:08 #89
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_94706074
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 19:14 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Om hier nog even op door te gaan, ik zag bij een tuincentrum een "smoker" staan van een euro of 40/50. Low budget dus, van het type watersmoker (als ik brambbq.nl mag geloven)
Nu valt dat natuurlijk in het niet bij de echte jongens, maar zou je met zo'n ding nog een beetje kunnen spelen om te zien of het bevalt.
En zo ja, wat kun je er mee? :) Ik begrijp lang en laag koken (low 'n slow), maar waar moetik dan aan denken, spareribs die nu een uur of 4/5 in de oven gaan? Maar dan in dat ding met het added benefit van een rook smaak?
Als je die smoker nu koopt kan je er een seizoen plezier van hebben. Maar die dingen hebben nogal dunne wandjes en zijn dus erg lastig op temp te houden, terwijl dat is waar je een smoker voor koopt. Maar om een keer te proberen kan geen kwaad. Besef wel dat als je het leuk vind je erg snel een stevigere wil. Een ProQ bijvoorbeeld, die zijn trouwens erg betaalbaar
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  maandag 28 maart 2011 @ 15:34:53 #90
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_94716146
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:26 schreef Yu-Kee het volgende:
Aaah, ik wil ook weer gaan barbecuen :D, maar mijn vriend wil dat helaas pas als het minimaal 18 graden is.

Mij maakt het niet uit, gewoon lekker warm bij de barbecue met je winterjas aan. :)
Dan doe je het toch zonder je vriend zijn hulp? :P
pi_94716887
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 11:10 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Als je die smoker nu koopt kan je er een seizoen plezier van hebben. Maar die dingen hebben nogal dunne wandjes en zijn dus erg lastig op temp te houden, terwijl dat is waar je een smoker voor koopt. Maar om een keer te proberen kan geen kwaad. Besef wel dat als je het leuk vind je erg snel een stevigere wil. Een ProQ bijvoorbeeld, die zijn trouwens erg betaalbaar
Is zo'n ProQ vergelijkbaar met een weber smoker??
  maandag 28 maart 2011 @ 15:55:23 #92
334475 Yu-Kee
De oesters van...
pi_94717131
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 15:34 schreef Redcoon het volgende:
Dan doe je het toch zonder je vriend zijn hulp? :P
Ja maar, we barbecuen meestal met z'n 2-en. Het is niet zo dat we voor elke barbecue allemaal mensen uitnodigen, aangezien we in de zomer 1 a 2 keer per week barbecuen.

En om dan in m'n eentje te gaan barbecuen... :') Maar vorige week woensdag heb ik hem dan tóch zo ver gekregen! O+
pi_94763993
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 11:10 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Als je die smoker nu koopt kan je er een seizoen plezier van hebben. Maar die dingen hebben nogal dunne wandjes en zijn dus erg lastig op temp te houden, terwijl dat is waar je een smoker voor koopt. Maar om een keer te proberen kan geen kwaad. Besef wel dat als je het leuk vind je erg snel een stevigere wil. Een ProQ bijvoorbeeld, die zijn trouwens erg betaalbaar
Ga er ook niet vanuit dat hij het langer dan 6 maanden uithoudt, of hij roest van ellende uit elkaar, of ik stap inderdaad over naar een beter versie, maar heb 'm toch gekocht om eens te kijken of het was is, alvorens meer dan een paar honderd euro uit te geven.

Heb 'm net in elkaar gezet, maar moet nog even kijken wat waar voor dient :) Deksel en bodem met houtskool plaat spreekt voor zich, maar waarom twee roosters met onder het onderste rooster een schaal? (vooral die schaal). Maar eens op het net zoeken naar tips en instructies :)

-EDIT-
Ik zie dat die schaal is om water in te doen, neem aan tegen het vet en om de temperatuur wat stabieler te krijgen en ik heb twee roosters om simpelweg twee keer meer te koken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:19:28 #94
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94776507
2 roosters om idd meer te kunnen roken
bak is ten eerste een hitte schild, zo heb je dus niet de vlammen op je eten, maar gaat de hitte indirect langs de schaal. schaal kan je idd vullen met water, dit om de temperatuur beter te regelen, nadeel is alleen dat al het vet in deze bak drupt en zich vermengt met water, erg leuk om schoon te maken. Ik heb er geen water in, maar een terra cotta schaal (tuincentrum) ingepakt in alluminiumfolie, de schaal is dikwandig en houdt dus ook goed temperatuur vast en schoonmaken is een kwestie van folie weggooien en nieuwe folie om de schaal te doen.

o ja, de barbecook is niet geweldig, maar is wel makelijk dubbel te vouwen (past ie beter in de grijze bak) de ProQ is een veel betere smoker en redelijk goed te vergelijken met de weber variant.
pi_94777154
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:19 schreef macferret het volgende:
2 roosters om idd meer te kunnen roken
bak is ten eerste een hitte schild, zo heb je dus niet de vlammen op je eten, maar gaat de hitte indirect langs de schaal. schaal kan je idd vullen met water, dit om de temperatuur beter te regelen, nadeel is alleen dat al het vet in deze bak drupt en zich vermengt met water, erg leuk om schoon te maken. Ik heb er geen water in, maar een terra cotta schaal (tuincentrum) ingepakt in alluminiumfolie, de schaal is dikwandig en houdt dus ook goed temperatuur vast en schoonmaken is een kwestie van folie weggooien en nieuwe folie om de schaal te doen.

o ja, de barbecook is niet geweldig, maar is wel makelijk dubbel te vouwen (past ie beter in de grijze bak) de ProQ is een veel betere smoker en redelijk goed te vergelijken met de weber variant.
Het is ook meer een testje of me het bevalt om in plaats van de oven 5 uur aan te hebben, ik mijn ribben e.d. nu in tuin klaar maak. Bevalt het, dan komt er snel een betere voor in de plaats, maar moet ook mijn wederhelft overtuigen om een paar honderd euro te spenderen aan een bbq en de snelste manier is een goede maaltijd voor te schotelen :)
Uiteindelijk komt er een groot groen ei in de tuin, maar die uitgave kan ik mijzelf nog niet uitleggen :D
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:41:42 #96
71048 Tokay
makes your day!
pi_94777925
quote:
@macferret, mag ik vragen wat er in die rode schaal zit op foto 6? Een aardappel-bijgerechtje?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:44:17 #97
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94778073
Logisch, het heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe vaak je iets gebruikt. BGE is iets geweldigs, maar staat (nog) niet op mijn verlanglijstje, ik ben nog heel blij met mijn 4 (oh dat klinkt ineens best veel) webers.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:47:08 #98
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94778256
yep, aardappels, eigengemaakte bacon, kruiden, ui lekker laten garen en als het klaar is gaat er een sausje van wochestershire, mayo en mosterd overheen, heerlijk!
  dinsdag 29 maart 2011 @ 20:55:50 #99
71048 Tokay
makes your day!
pi_94778784
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:47 schreef macferret het volgende:
yep, aardappels, eigengemaakte bacon, kruiden, ui lekker laten garen en als het klaar is gaat er een sausje van wochestershire, mayo en mosterd overheen, heerlijk!
Klinkt erg goed!
Die aardappels, moeten die een beetje voorgekookt, of gaan ze rauw in blokjes de schaal in?
En welke kruiden gebruik je?
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  dinsdag 29 maart 2011 @ 21:26:36 #100
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94780859
Nou vooruit dan maar!
uit het big bob gibson's bbq boek (een must have!)
grilled potato salad

8 dikke plakken bacon
een paar rode aardappels rauw in blokjes gesneden (met schil)
1 grote ui in repen gesneden
rub:
1 theelepel zout
1 ruime theelepel zwarte peper
1 theelepel parika
1 theelepel knoflookpoeder
1/4 theelepel gedroogde thym
1/4 theelepel gedroogde rozemarijn
1/8 theelepel selderijzaad (laat ik vaak weg, heb ik niet in huis)

bak de plakken bacon goed uit in een koekepan
verwijder de bacon en doe de aardappels en de ui in de koekepan (niet meer op het vuur) en roer dit goed door het baconvet.

meng alle kruiden in een schaaltje en voeg hier de aardappels en ui aan toe en meng dit goed door mekaar. het mengsel (zonder de bacon, die laat je gewoon op het aanrecht staan) doe je in een pannetje en zet het op het bbq rooster, boven de kooltjes, temperatuur van de bbq ong 225C voor ong 30 minuten, om de 5 a 10 minuten goed doorroeren. (hoe kleiner de aardappels zijn gesneden, hoe eerder gaar uiteraard)

Ondertussen snij je de bacon in kleine stukjes en meng je alvast de dressing

Dressing
5,5 eetlepel mayonaise
2 eetlepels dijon mosterd
2 theelepels worchestershire saus

Als de aardappels gaat zijn, meng je de bacon er door heen en de dressing.
Meestal heb je niet alle dressing nodig, je kan het ook zonder dressing serveren en iedereen zelf de dressing toe laten voegen

eet smakelijk!
  dinsdag 29 maart 2011 @ 21:44:26 #101
71048 Tokay
makes your day!
pi_94782175
Bedankt dat je de moeite hebt genomen het recept uit te schrijven, macferret!
Zaterdag wordt het heerlijk barbecueweer, dus dan ga ik dit gerechtje maken. :Y)
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
  woensdag 30 maart 2011 @ 06:53:10 #102
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_94795882
no problem, , vind het ook een beetje flauw om gelijk mensen naar mijn blog door te verwijzen!
en daar staat hij trouwens nog niet op...
pi_94859390
Mensen, ik ben op zoek naar goeie visbbq-recepten :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:36:56 #104
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_94859740
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:28 schreef PdeHoog het volgende:
Mensen, ik ben op zoek naar goeie visbbq-recepten :9
http://www.visrecepten.nl(...)ten_pi4[showUid]=183 lijkt mij wel lekker. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_94860033
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:36 schreef golfer het volgende:

[..]

http://www.visrecepten.nl(...)ten_pi4[showUid]=183 lijkt mij wel lekker. :9
:D _O- Die stond hoog op mijn lijstje :P Ik kan alleen ff geen makreel vinden denk ik :Y) Iig staat het niet op de lijst met producten van de visboer die ik wilde gaan bezoeken.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:50:23 #106
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_94860355
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:43 schreef PdeHoog het volgende:

:D _O- Die stond hoog op mijn lijstje :P Ik kan alleen ff geen makreel vinden denk ik :Y) Iig staat het niet op de lijst met producten van de visboer die ik wilde gaan bezoeken.
De viszaak (la pecherie) in Bloemendaal heeft het wel, hoor. *)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_94860544
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:50 schreef golfer het volgende:

[..]

De viszaak (la pecherie) in Bloemendaal heeft het wel, hoor. *)
Haal jij ze dan? :P Of moet ik zaterdag nog gaan boodschappen doen? :P

ik ga ook nog wel ff ergens anders kijken ;) Hoop alleen dat ze nog vers zijn als ik ze vanavond of morgenavond haal
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 31 maart 2011 @ 16:59:37 #108
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_94860825
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:54 schreef PdeHoog het volgende:

Haal jij ze dan? :P Of moet ik zaterdag nog gaan boodschappen doen? :P
Ik haal ze niet
quote:
ik ga ook nog wel ff ergens anders kijken ;) Hoop alleen dat ze nog vers zijn als ik ze vanavond of morgenavond haal
Je kunt ze echt het beste vers pas op zaterdag kopen. (En we hebben niet zo'n visklem/rooster)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_94860926
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:59 schreef golfer het volgende:

Je kunt ze echt het beste vers pas op zaterdag kopen. (En we hebben niet zo'n visklem/rooster)
Hmm...geen idee of me dat gaat lukken. Eerst maar eens kijken waar ik ze hier in de buurt vind. En zo'n klem was niet nodig volgens het recept. In water gedompeld keukentouw moet het ook doen!
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 31 maart 2011 @ 17:05:52 #110
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_94861102
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2011 17:02 schreef PdeHoog het volgende:

Hmm...geen idee of me dat gaat lukken. Eerst maar eens kijken waar ik ze hier in de buurt vind. En zo'n klem was niet nodig volgens het recept. In water gedompeld keukentouw moet het ook doen!
Oké. Keukentouw hebben we.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_94978016
Gisteren weer gebbq'ed. B-)

  zondag 3 april 2011 @ 14:47:18 #112
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_94978237
quote:
17s.gif Op zondag 3 april 2011 14:40 schreef Landysh het volgende:
Gisteren weer gebbq'ed. B-)

Wij ook. o.a.:


There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 4 april 2011 @ 17:52:17 #113
128548 pavv
The computer says NO
pi_95031214
flink veel (kokos?) briketten onder die visjes! zal goed heet geweest zijn?

Weber compact 47?
  maandag 4 april 2011 @ 19:01:47 #114
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_95034581
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 17:52 schreef pavv het volgende:
flink veel (kokos?) briketten onder die visjes! zal goed heet geweest zijn?

Weber compact 47?
Ja, op beide vragen. :Y
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 4 april 2011 @ 19:02:55 #115
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_95034636
-fout-
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_95318365
*schop*

ook weer lekker barbecueën deze week! Morgen en zondag!

Morgen met vis (zalmkebabs en wat gambaspiezen denk ik) en zondag uitgebreider :9
Ja doei.
pi_95845631
Zondag ook weer bbq-en. Nog geen al te uitbundige dingen. Dat komt later in de zomer. Als ik in mijn eigen huis woon met mijn eigen bbq spullen.
pi_95845967
Ik heb zo'n vermoeden dat half Nederland zondag de bbq aanmaakt!

Wij hebben in de planning: sate van kip, biefreepjes met groenten van de tepanyakiplaat en iets van vis.

Voor erbij aardappelsalade (rozeval), pesto, picco de gallo, bonensalade, brood, pita, vers fruit en verse knoflooksaus.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 22 april 2011 @ 12:07:10 #119
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_95846318
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:57 schreef Tezz het volgende:
Ik heb zo'n vermoeden dat half Nederland zondag de bbq aanmaakt!

:Y
Hier wel, in ieder geval. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:34:19 #120
128548 pavv
The computer says NO
pi_95870887
vandaag de Hanos leeg gekocht voor maandag

op het program:

Hollands Lamsrack
warmgerookte zalm
grote black tiger shrimps
eendenborstfilet
en Bistecca alla Fiorentina

en wat ABT's en wat ander groenvoer

gaat wel goed komen... :Y
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:35:37 #121
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_95870956
Mijn slager had spiesjes van Ibericovarken in de aanbieding, die kon ik natuurlijk niet liggen laten. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:37:07 #122
128548 pavv
The computer says NO
pi_95871042
hmmm iberico!

had vorige week Iberico Babyback ribs.... goddelijk spul, zeker na een uurtje of 5/6 op de Weber.
pi_95881496
we lachen ons dood, jeetje

[ Bericht 85% gewijzigd door Mirjam op 23-04-2011 11:14:27 ]
Nothing to see here, carry on
pi_95882517
Welke briketten zijn aan te raden?

Die ik laatst had gebruikt waren na een uurtje al weg.
Geen referral hier.
  zaterdag 23 april 2011 @ 11:24:36 #125
128548 pavv
The computer says NO
pi_95882922
ik heb goede ervaringen met kokosbriketten

en dan met name ecobrasa en Dammers (allebei lastig te krijgen, zie bbqforum.nl)

de kokosbriketten van de Sligro zijn schijnbaar ook wel goed evenals de kokosbriketten van de intratuin (fire-up)
pi_95886878
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 11:04 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Welke briketten zijn aan te raden?

Die ik laatst had gebruikt waren na een uurtje al weg.
Zoals Pavv al vertelde is Ecobrasa erg fijn, je moet ze alleen el bestellen, wij laten meestal een pallet komen , en dat dan met een groepje.
Ze zijn wel iets duurder, maar ze gaan wel lang mee
  zaterdag 23 april 2011 @ 16:53:29 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_95890623
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2011 16:28 schreef PdeHoog het volgende:
Mensen, ik ben op zoek naar goeie visbbq-recepten :9
Forel, schijfje citroen erin en in alufolie erop.
pi_95914713
Ik heb gisteren een brikettenstartet van Weber gekregen.
Past goed bij mijn appelgroen Weber O+ :

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 30 april 2011 @ 22:41:11 #129
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_96188690
mooi groene weber!

wordt er niet meer ge bbq't?
  zaterdag 30 april 2011 @ 22:50:22 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_96189192
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 22:41 schreef macferret het volgende:

wordt er niet meer ge bbq't?
Morgen weer. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_96189335
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 22:41 schreef macferret het volgende:
mooi groene weber!

wordt er niet meer ge bbq't?
vandaag even niet, héél veel wind recht op 't balkon :')

hopelijk na ons tripje weer, woensdag ofzo :)
Ja doei.
pi_96189773
Ik kreeg vandaag het brandhout op de barbecue slecht aan met spiritus dus dacht ik creatief te zijn door wasbenzine te gebruiken. BAD BAD IDEA! Ik had 20 cl op het hout gemorst door te hard in de fles te knijpen en stak het spul aan met een aansteker maar dat gaf zeker een steekvlam van 2 meter. Volgende keer maar weer aanmaakblokjes gebruiken. :')
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_96189990
Ik zat laatst te kijken voor een mobiele barbecue om handig mee te nemen met de auto en kwam op dit leuke exemplaar. Zou zo iets praktisch zijn of niet? Het is wel lekker inklapbaar...


http://www.esbit.net/prod(...)stainless-steel.html
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  † In Memoriam † zaterdag 30 april 2011 @ 23:10:35 #134
91830 MaximusTG
pi_96190209
Lijkt me prima, in principe kan je op elke bak met een rooste bbqen. Lijkt me alleen niet handig om achteraf weer op te vouwen. Moet ie eerst schoon...
pi_96190661
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:10 schreef MaximusTG het volgende:
Lijkt me prima, in principe kan je op elke bak met een rooste bbqen. Lijkt me alleen niet handig om achteraf weer op te vouwen. Moet ie eerst schoon...
De bak is wel dicht van onder dus dat hoeft niet al te veel troep te geven maar het is inderdaad wel punt van zorg.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 30 april 2011 @ 23:26:59 #136
128548 pavv
The computer says NO
pi_96191008
Ik weet niet hoe groot je auto is, maar de Weber Go Anywhere is wat mij betreft de beste mobiele BBQ die er is...

Dat opvouwen is wel leuk, maar hoe doe je dat als je klaar bent met grillen en weer weg wil...dan moet ie eerst afkoelen en schoon... Bovendien is het een hibachi-model, zonder deksel en dan beperk je jezelf tot het grillen/cremeren van kleine spiesjes en worstjes....

Ik ga dus voor deze:


bovendien kun je daarin een boel zaken stoppen die je toch wil meenemen naar je BBQ-plek zoals een zakje kolen/briketten, wat tangen, rookhout, aanmaakblokjes, snijplankje, etc...
pi_96192960
We hebben thuis een Weber, maar op vakantie nemen we deze mee:


Ideaal. Mijn O+ weet er zelfs een soort bbqstarter effect mee te bewerkstelligen door de aanmaakblokjes onder het rekje waar de kolen op liggen te doen, zodat hij snel goed op temperatuur is. En je kunt er nog wat in mee nemen, tasje is geloof ik zelfs een koeltas maar dusdanig hebben we hem nooit gebruikt. Maar er zitten standaard aanmaakblokjes, saté stokjes en busjes met bbq-rubs in ^O^
We hebben hem ooit in GB gekocht voor een paar pond en een half jaar later bleken ze ook hier te koop voor ongeveer 15,-
  zondag 1 mei 2011 @ 08:20:23 #138
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_96198089
spiritus, wasbenzine OMG idd gebruik ind aanmaakblokjes, veel veiliger, en zoals een van mijn grote voorbeelden zegt, waarom gooi je niet gelijk de spiritus of wasbenzine op het vlees.... dat proef je echt terug.

de go anywhere is idd een superding, maar wordt niet meer gemaakt, winkels zijn hun laatste voorraad aan het verkopen, maar er is geen opvolger dus gaat de prijs ook niet omlaag, je kan marktplaats in de gaten houden.

  zondag 1 mei 2011 @ 08:42:37 #139
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_96198215
hier weer wat foto's




maisbrood, bonen en beenham
















Kibbeling, recept Reitse Spanninga, vis in bierbeslag in de wok op de weber








lam mechouie, dat is zoooo lekker!




Procureur (varkensschouder) lapjes




worst gesmoord in appelcider, daarna gegrilt, met zelf gemengde mosterd en gekarameliseerde uien op brood












simpele slavink, met HP guinness saus (had ik gekregen, echt geweldig spul!)


mijn nieuwe to go grill, een smokey joe on steroids, deze heeft een rooster van 47cm
pi_96200091
En straks weer BBQ-en *O*
pi_96212046
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 08:42 schreef macferret het volgende:
hier weer wat foto's
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

maisbrood, bonen en beenham
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kibbeling, recept Reitse Spanninga, vis in bierbeslag in de wok op de weber
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

lam mechouie, dat is zoooo lekker!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Procureur (varkensschouder) lapjes
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

worst gesmoord in appelcider, daarna gegrilt, met zelf gemengde mosterd en gekarameliseerde uien op brood
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

simpele slavink, met HP guinness saus (had ik gekregen, echt geweldig spul!)
[ afbeelding ]

mijn nieuwe to go grill, een smokey joe on steroids, deze heeft een rooster van 47cm
[ afbeelding ]
Sodemieters _O_ :9 O+
pi_96212225
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 16:48 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Sodemieters _O_ :9 O+
zoiets ja :o
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  zondag 1 mei 2011 @ 17:06:32 #143
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_96212671
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 08:42 schreef macferret het volgende:
hier weer wat foto's
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

maisbrood, bonen en beenham
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kibbeling, recept Reitse Spanninga, vis in bierbeslag in de wok op de weber
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

lam mechouie, dat is zoooo lekker!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Procureur (varkensschouder) lapjes
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

worst gesmoord in appelcider, daarna gegrilt, met zelf gemengde mosterd en gekarameliseerde uien op brood
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

simpele slavink, met HP guinness saus (had ik gekregen, echt geweldig spul!)
[ afbeelding ]

mijn nieuwe to go grill, een smokey joe on steroids, deze heeft een rooster van 47cm
[ afbeelding ]
Ohhhh! :9
pi_96217929
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 20:28 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Het is ook meer een testje of me het bevalt om in plaats van de oven 5 uur aan te hebben, ik mijn ribben e.d. nu in tuin klaar maak. Bevalt het, dan komt er snel een betere voor in de plaats, maar moet ook mijn wederhelft overtuigen om een paar honderd euro te spenderen aan een bbq en de snelste manier is een goede maaltijd voor te schotelen :)
Uiteindelijk komt er een groot groen ei in de tuin, maar die uitgave kan ik mijzelf nog niet uitleggen :D
Om mezelf maar te quoten, de eerste test is achter de rug met gemengd resultaat. Het grote probleem was dat ik, als ik de thermometer mag geloven, de temperatuur op de plek van het vlees niet hoog genoeg krijg. Deze bleef rond de 100 graden hangen i.p.v. 120. Had een half uur van te voren de weber starter gevuld met een (weber)briket of 20/30 en deze na dat half uur op een flink gevulde onaangestoken kooltjes gedumpt (volgend de minion methode). Daarna de bak met warm/kokend water gevuld en een uur gewacht.
Toen een klein handje rookhout op de kooltjes en het vlees op het bovenste rooster. Het ging om een simpele varkensrollade van de AH, de avond ervoor in de koelkast gelegd met mosterd en een BBQ rub.
Uiteindelijk was hij wel gaar (na 3 uur) en ook zeker wel lekker (proefde een rooksmaakje, had een prima rookkring), maar ik zie mij niet op deze manier 5 lang mijn babybacks bbq'en.

Het enige schuifje dat het onding bezit stond geheel open, heb halverwege nog een lading briketten toegevoegd (denk dat er 5 kilo doorheen gegaan is). Toen ik het ding voor het eerst proefdraaide zonder vlees en zonder bak water werd de temperatuur veel hoger, maar toen had ik wel het idee dat ik harder door de briketten heen ging..

Dus wie heeft een leuk adres voor een goedkopere weber smokey mountain ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 2 mei 2011 @ 17:10:25 #145
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_96256202
quote:
Dus wie heeft een leuk adres voor een goedkopere weber smokey mountain ;)
Helaas verkeerde kant van de zomer nu. Ik heb mijn WSM is september voor 180 euro (40% korting) op kunnen halen bij een Intratuin.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_96257145
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 17:10 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Helaas verkeerde kant van de zomer nu. Ik heb mijn WSM is september voor 180 euro (40% korting) op kunnen halen bij een Intratuin.
Mmm, dan bbq ik nog wel deze zomer op mijn kogeltje en pruts is wat aan met die lowbudget smoker..

Nooit aan gedacht dat bbq's natuurlijk na de zomer wel eens in de aanbieding zouden gaan..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 3 mei 2011 @ 07:38:55 #147
16632 Xlarge
========
pi_96283416
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 17:30 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Mmm, dan bbq ik nog wel deze zomer op mijn kogeltje en pruts is wat aan met die lowbudget smoker..

Nooit aan gedacht dat bbq's natuurlijk na de zomer wel eens in de aanbieding zouden gaan..
Vooral de showmodellen bij bv. de Intratuin doen het dan goed, je kan er zelfs wat extra vanaf praten
pi_96284245
ondanks dat ik zelf nog geen bbq heb volg ik dit topic voor de heerlijke foto's

toch even een vraag aan macferret: waar krijg ik die HP Guinness sauce????
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_96292895
Ik heb een Weber Smokey Joe thuis.
Ik zou graag een thermometer in het deksel hebben zoals andere Weber modelen dat hebben.

Is dat mogelijk om te maken? Of kan ik het beste een vleesthermometer van Weber kopen?
pi_96292962
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 13:42 schreef Gardo het volgende:
Ik heb een Weber Smokey Joe thuis.
Ik zou graag een thermometer in het deksel hebben zoals andere Weber modelen dat hebben.

Is dat mogelijk om te maken? Of kan ik het beste een vleesthermometer van Weber kopen?
http://noexcusesbbq.com/archives/2315
http://www.virtualweberbullet.com/moretherm.html
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  † In Memoriam † dinsdag 3 mei 2011 @ 13:56:36 #151
91830 MaximusTG
pi_96293439
Toch vind ik die Webers erg duur.. Vergeleken met de prijs voor een simpel kogelbbqtje van een willekeurige bouwmarkt.. En daar kan je ook prima op bbqen.
Wel laatst twee keer achter elkaar gebbqt op een 'garbage bin' bbq. Die ziet er uit als een Amerikaanse garbage bin, met zo'n ronde platte deksel. Ding is ongeveer een meter hoog, met helemaal onderin een paar gaatjes. Bovenin hangt er een een holle cilinder in, van ongeveer 20 cm diep, met gaatjes in de bodemplaat. Daar komen de kolen op. Daarboven, op de rand van de bbq komt dan een rooster. Maar het zijn geen fijne bbqs vind ik, de kolen krijgen niet genoeg lucht of zo..
pi_96297344
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 13:56 schreef MaximusTG het volgende:
Toch vind ik die Webers erg duur.. Vergeleken met de prijs voor een simpel kogelbbqtje van een willekeurige bouwmarkt.. En daar kan je ook prima op bbqen.
Wel laatst twee keer achter elkaar gebbqt op een 'garbage bin' bbq. Die ziet er uit als een Amerikaanse garbage bin, met zo'n ronde platte deksel. Ding is ongeveer een meter hoog, met helemaal onderin een paar gaatjes. Bovenin hangt er een een holle cilinder in, van ongeveer 20 cm diep, met gaatjes in de bodemplaat. Daar komen de kolen op. Daarboven, op de rand van de bbq komt dan een rooster. Maar het zijn geen fijne bbqs vind ik, de kolen krijgen niet genoeg lucht of zo..
De Webers zijn inderdaad redelijk duur, maar daarentegen merk je wel verschil. Niet alleen verschil in 'build-quality', maar ook in de smaak van het vlees. Het vlees blijft veel malser. Bovendien zijn er veel leuke accessoires voor te krijgen :P
  dinsdag 3 mei 2011 @ 23:50:22 #153
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_96323601
Die Webers zijn nieuw idd vrij prijzig. Voordeel is dat ze bijna niet kapot kunnen en je ze dus prima 2e hands kan kopen. Daarnaast ook kudo's voor de service van Weber. Errug goed en snel.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  woensdag 4 mei 2011 @ 08:30:28 #154
16632 Xlarge
========
pi_96329489
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 23:50 schreef Schranseman het volgende:
Daarnaast ook kudo's voor de service van Weber. Errug goed en snel.
Inderdaad, de ketel van een 67cm van een maat van mij begon hittesporen te krijgen, binnen een half jaar.
Dit kan natuurlijk niet, maar hij krijgt nu een nieuwe ketel opgestuurd, en de oude mag hij ook houden.
De service is idd erg goed.
pi_96333208
Iemand leuke suggesties voor bbq met kleine kinderen.

Met de pasen hadden we voor de kids:
* stokbrood met kruidenboter
* spiesjes met kaas, knakworst en ananas (niet op de bbq natuurlijk)
* schaaltje pasta (frietjes lusten ze niet)

Heeft iemand nog meer leuke suggesties? Het zijn geen makkelijke eters helaas
Ik dacht nog aan kleine frikandelletjes, maar kun je die op de bbq leggen aan een spiesje of moet je ze voor frituren en dan opwarmen op de bbq (lijkt mij erg goor).
  † In Memoriam † woensdag 4 mei 2011 @ 11:01:19 #156
43556 miss_dynastie
pi_96333322
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 10:58 schreef utrecht1970 het volgende:
Iemand leuke suggesties voor bbq met kleine kinderen.

Met de pasen hadden we voor de kids:
* stokbrood met kruidenboter
* spiesjes met kaas, knakworst en ananas (niet op de bbq natuurlijk)
* schaaltje pasta (frietjes lusten ze niet)

Heeft iemand nog meer leuke suggesties? Het zijn geen makkelijke eters helaas
Ik dacht nog aan kleine frikandelletjes, maar kun je die op de bbq leggen aan een spiesje of moet je ze voor frituren en dan opwarmen op de bbq (lijkt mij erg goor).
Volgens mij kan dat gewoon ongefrituurd aan een spiesje, bij de supermarkt hier verkopen ze kinderspiezen met ananas, knakworst en frikandel :)
pi_96334777
frikandellen vind ik zelf niet zo leuk eigenlijk.

Wij maken zelf werk van de bbq. Zelf kip sate maken.
Lekkere hapjes met geitenkaas en spek of zelf gemaakte spiesjes en vlees met lekkere marinades.

Ik wil het liefst nog iets voor de kids maken, wat wel lekker voor de kids is, maar niet doorsnee fastfood/pannekoek etc.
pi_96338526
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  † In Memoriam † woensdag 4 mei 2011 @ 16:19:39 #159
91830 MaximusTG
pi_96346244
Voor de kinderen: waarom niet voor de kids op een lager tafeltje een elektrische grill/bbq zetten? En dan dingen als kleine worstjes (eventueel voorgekookt/gegaard) en kleine hamburgers. Combineren met een pak minibroodjes, gesneden sla, tomaat, komkommer, mayo en ketchup. Nog wat minispiesjes saté, van cocktailprikkers met wat satésaus. Fruitsalade (voor iedereen) erbij. Klaaar!

Zag trouwens op internet iets leuks; een soort opzet rand, zeg maar een holle cilinder, diameter zelfde als je kogelbbq, met aan een kan, aan de onderkant een uitsparing. Die cilinder zet je op je bbq, op het rooster van de bbq leg je een pizzasteen, en daarboven op de cilinder komt dan de deksel. Dan heb je een soort oventje. Eventueel nog te modden door een deurtje te maken onder bij het stookgedeelte, en een schoorsteentje bovenop voor betere trek. Maken!
  woensdag 4 mei 2011 @ 16:44:47 #160
39328 RijstNatie
Cool Hwhip
pi_96347285
Deze heb ik op het dakterras staan :9

Nothing to see here, carry on
pi_96362628
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 16:44 schreef RijstNatie het volgende:
Deze heb ik op het dakterras staan :9

[ afbeelding ]
Gas ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_96367196
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 08:42 schreef macferret het volgende:
hier weer wat foto's
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

maisbrood, bonen en beenham
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kibbeling, recept Reitse Spanninga, vis in bierbeslag in de wok op de weber
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

lam mechouie, dat is zoooo lekker!
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Procureur (varkensschouder) lapjes
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

worst gesmoord in appelcider, daarna gegrilt, met zelf gemengde mosterd en gekarameliseerde uien op brood
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

simpele slavink, met HP guinness saus (had ik gekregen, echt geweldig spul!)
[ afbeelding ]

mijn nieuwe to go grill, een smokey joe on steroids, deze heeft een rooster van 47cm
[ afbeelding ]
Fuuuuuuuuu-! _O_
Is er ook iets bij jou dat *niet* op de BBQ gaat? :D
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_96376594
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 13:56 schreef MaximusTG het volgende:
Toch vind ik die Webers erg duur.. Vergeleken met de prijs voor een simpel kogelbbqtje van een willekeurige bouwmarkt..
Je betaald natuurlijk voor de naam, maar daar krijg je ook een stukje kwaliteit voor terug. Mijn weber staat het hele jaar buiten (meestal onder een hoes) en daar is na 4 jaar nog helemaal niets aan te zien het is alsof hij nieuw is. De bouwmarkt bbq die ik hiervoor had was na 2 jaar echt helemaal weg geroest. De lak brand er zo vanaf het staal gaat roesten en dat gecombineerd met buiten staan (ook onder een hoes) en condens verkort het leven ernstig.
live your fears, fear your live
pi_96391631
Zelf afgelopen zondag wezen BBQ in de tuin.
Dit keer Beef Brisket proberen te maken, gemaakt van gemarineerde kalfs borststuk a la 1,25 kilo.




6 uur lang op ongeveer 110 - 120 graden gehouden met stukken houtskool en gerookt met stukken hickory hout van Weber.


Daarnaast, om tussentijds de honger te stillen een stoofpot gemaakt van wat groente en kleine stukjes runderlappen.



Na 3 uur op de BBQ.
Het vlees werd elk uur wel eens opnieuw ingesmeerd met dezelfde marinade.


Stukken houtskool met in het midden een stuk hickory hout.


Klaar:


Na 6 uur van de BBQ:




[ Bericht 2% gewijzigd door huhggh op 05-05-2011 16:09:20 ]
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_96391787
Al met al redelijk gelukt.
Alhoewel ik dit nog een beetje als experimenteren beschouw aangezien ik niet thuis ben in het maken van beef brisket.
Wil dit nu wel eens keer goed onder de knie krijgen en wil dat daarom dit jaar vaker gaan doen.
Maar in het stuk vlees kon ik duidelijk een onderscheid maken tussen een elastisch gedeelte en een iets droger (maar makkelijker te kauwen) gedeelte.
Uiteraard ben ik geinteresseerd in dat laatste gedeelte.

Weet iemand waar ik de volgende keer op moet letten als ik weer eens zoiets bij mijn slager koop, of wat ik specifieker moet vragen?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 17:33:50 #166
8369 speknek
Another day another slay
pi_96441499
Net voor het eerst dit jaar m'n buitenkeuken weer aangezet, maar bij het opendraaien van de propaanfles voelde ik heel kort lucht langs m'n hand schieten. Ik meende me te herinneren dat ik dit vorig jaar ook al had, en ik leef nog, maar toch de vraag, kan dat kwaad? :@.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:23:10 #167
16632 Xlarge
========
pi_96445470
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2011 15:57 schreef huhggh het volgende:
Al met al redelijk gelukt.
Alhoewel ik dit nog een beetje als experimenteren beschouw aangezien ik niet thuis ben in het maken van beef brisket.
Wil dit nu wel eens keer goed onder de knie krijgen en wil dat daarom dit jaar vaker gaan doen.
Maar in het stuk vlees kon ik duidelijk een onderscheid maken tussen een elastisch gedeelte en een iets droger (maar makkelijker te kauwen) gedeelte.
Uiteraard ben ik geinteresseerd in dat laatste gedeelte.

Weet iemand waar ik de volgende keer op moet letten als ik weer eens zoiets bij mijn slager koop, of wat ik specifieker moet vragen?
Wij (ik en een vriend) gaan morgen ook weer een Beef Briskit maken , deze is zo'n 3.5 kilo zwaar.
We injecteren hem ook met marinade , zodat hij wat minder droog wordt.
Ik weet niet precies wat de benaming in het Nederlands is, het komt van de borst van een koe (heet het een puntstuk ?)

Als ik jou was zou ik dan voor het drogere gedeelte kiezen, maar hem wel injecteren met marinade
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:24:49 #168
16632 Xlarge
========
pi_96445568
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 17:33 schreef speknek het volgende:
Net voor het eerst dit jaar m'n buitenkeuken weer aangezet, maar bij het opendraaien van de propaanfles voelde ik heel kort lucht langs m'n hand schieten. Ik meende me te herinneren dat ik dit vorig jaar ook al had, en ik leef nog, maar toch de vraag, kan dat kwaad? :@.
Sorry Speknek, een bbq op gas heb ik geen verstand van

Dat is eigenlijk een grill :@
  vrijdag 6 mei 2011 @ 19:35:13 #169
8369 speknek
Another day another slay
pi_96446113
Ik ben niet ontploft, dus het zal wel goed zijn :P.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_96448764
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:23 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Wij (ik en een vriend) gaan morgen ook weer een Beef Briskit maken , deze is zo'n 3.5 kilo zwaar.
We injecteren hem ook met marinade , zodat hij wat minder droog wordt.
Ik weet niet precies wat de benaming in het Nederlands is, het komt van de borst van een koe (heet het een puntstuk ?)

Als ik jou was zou ik dan voor het drogere gedeelte kiezen, maar hem wel injecteren met marinade
Kan ik dit ook 1-op-1 ook zo aan een slager vragen?
Of heeft dat droge gedeelte wellicht een specifieke naam?
Want aan de buitenkant kon ik geen verschil zien tussen het elastische en het droge gedeelte.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_96581154
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 19:35 schreef speknek het volgende:
Ik ben niet ontploft, dus het zal wel goed zijn :P.
BBQ op gas hoort dan ook niet in dit topic thuis :+
pi_96589585
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2011 20:24 schreef huhggh het volgende:

[..]

Kan ik dit ook 1-op-1 ook zo aan een slager vragen?
Of heeft dat droge gedeelte wellicht een specifieke naam?
Want aan de buitenkant kon ik geen verschil zien tussen het elastische en het droge gedeelte.
BriskEt heet in het Nederlands puntborst/stuk, dat moet een slager zeker kennen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2011 @ 11:39:30 #173
91830 MaximusTG
pi_96590346
Nou, volgens mij is brisket vooral een Engelse term? Volgens mij is de Nederlandse term 'klapstuk'. De reden dat zulk vlees wat meer elastische gedeeltes bevat is dat dat vlees voor een groot deel uit bindweefsel bestaat. Het moet dus heel lang op een relatief lage temperatuur gegaard worden. Misschien was de 3 uur die huhggh het vlees op de bbq had liggen niet lang genoeg...
pi_96590630
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:20 schreef The_stranger het volgende:

[..]

BriskEt heet in het Nederlands puntborst/stuk, dat moet een slager zeker kennen...
Ik had al aangegeven dat ik dat inmiddels al gekocht. Dus daar was ik al achtergekomen.
Nu moet ik alleen nog weten hoe ik aan een nog malser stuk kan komen.

Het puntborst/stuk dat ik kocht bij de slager kende namelijk halverwege het vlees een elastisch gedeelte en een wat droger, maar malser, gedeelte.
Uiteraard ben ik alleen in dat laatste stuk geinteresseerd en wil weten of dat verder nog een specifieke naam heeft.
Ben dus op zoek naar een homogeen mals stuk vlees.
Wellicht dat ik het rechtstreeks aan de slager kan vragen, maar hoor het ook graag van jullie.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_96590667
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:39 schreef MaximusTG het volgende:
Nou, volgens mij is brisket vooral een Engelse term? Volgens mij is de Nederlandse term 'klapstuk'. De reden dat zulk vlees wat meer elastische gedeeltes bevat is dat dat vlees voor een groot deel uit bindweefsel bestaat. Het moet dus heel lang op een relatief lage temperatuur gegaard worden. Misschien was de 3 uur die huhggh het vlees op de bbq had liggen niet lang genoeg...
3 uur?
Maak daar maar 6 uur van.
Ik begon zo rond 15:30.

En ik vraag me af of dat elastische gedeelte malser wordt als je het langer (of langzamer) zou laten garen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2011 @ 11:48:36 #176
91830 MaximusTG
pi_96590744
Oh, oke, dan heb ik dat verkeerd gelezen ;). Als ik hier lees: http://en.wikipedia.org/wiki/Brisket
dan staat daar dat er vocht nodig is voor de omzetting van collageen naar gelatine.
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2011 @ 09:19:30 #177
91830 MaximusTG
pi_96637161
Voor de liefhebbers, vanaf vandaag in de aanbieding bij de Aldi, een kolenstarter/charcoal chimney:



Slechts 5,99 euro!
pi_96637500
Dat is een stuk goedkoper dan die van Weber, die is 35 euro..
Er zitten wel een stuk minder luchtgaten in, niet?
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2011 @ 09:35:40 #179
91830 MaximusTG
pi_96637597
Nou ja, als ik bv op deze foto kijk: http://www.aimtofind.com/(...)/7/4/7416-base-4.jpg
Dan valt dat reuze mee.. En voor bijna 30 euro verschil wil ik er best een keer de boor op zetten :p. Eerst maar eens zien hoe hij het doet.
  woensdag 11 mei 2011 @ 09:44:09 #180
130803 Gripper
Get a grip
pi_96637847
Prima hoor, ik heb die goedkopie van de Aldi ook. Niet buiten laten staan: hij roest als een gek. Fikken doet ie ook prima.
Misschien dat ik straks maar even een nieuwe haal, als reserve :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_96640772
Ik heb een vergelijkbare van de Welkoop (ook iets van 5 euro) en die doet het al 3 jaar prima. Zit wel vol met roest inderdaad, maar m'n briketten branden binnen no-time zonder er naar om te hoeven kijken.
Het maakt het bbq-en zo makkelijk dat ik nu zelfs uit m'n werk even de bbq aan steek om even het vlees te bakken.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:13:06 #182
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_96659549
Ik heb één keer brisket gemaakt (en er gelijk de 2e prijs,een BGE mini, mee gewonnen!) tijdens een BBQ bijeenkomst. De mijn heeft 16 uur op een BGE XL gelegen en was heerlijk! Er zit inderdaad een verschil tussen de cap en point.

De nederlandse naam is puntborst, maar dat snijd een NL slager niet. Het is een amerikaanse manier van vlees snijden. Als je het besteld zorg dan dat er een goed stuk vet aan zit ( de cap). Anders droogt het veel te veel uit. Het is ook belangrijk het vlees op de juiste manier te snijden, dus op de draad. Bij beef&steak kan je brisket bestellen, maar dat is wel aan de prijs. Handiger is een slager die zelf snijdt en dan uitleggen wat je wil.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_96696550
Ik heb nu dus een gas bbq staan, maar nu zag was ik laatst bij iemand anders die ook een gas bbq heeft staan, en die gebruikt lavastenen onder het rooster.

Weet iemand wat het voordeel of nadeel hiervan is?
Nothing to see here, carry on
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2011 @ 14:20:58 #184
91830 MaximusTG
pi_96697169
Dat werkt als een 'hitteverdeler' (heat diffuser). De gasvlam verwarmt de lavastenen, en die geven die warmte dan weer af aan het te bereiden voedsel. Dat wordt daardoor gelijkmatiger verhit :).
pi_96697231
Lavasteen heeft een vulkanische oorsprong, wat al duidelijk is aan de naam zelf. Het is een natuurlijke steensoort waarvan de kleur kan variëren van bruin tot grijs. Het concept achter de barbecue met lavasteen is vrij simpel. Eens de stenen heet zijn zullen ze hetzelfde effect hebben als houtskool.

Een houtskool barbecue bijvoorbeeld werkt op kolen. De kolen worden verhit en geven warmte af aan de grill en het vlees. Eens de houtskool is opgebrand kan het niet meer gebruikt worden. Bij een lavasteen is het principe hetzelfde, de stenen worden opgewarmd en geven hun warmte door aan de grill en het vlees. Het verschil zit in het hergebruiken van de lavastenen. Lavastenen kunnen perfect de dag erop nog eens gebruikt worden en zelfs langer. Niet alleen dat maar de lavastenen zullen ook zorgen voor minder kruiswerk achteraf.

Er zijn namelijk geen assen die moeten worden opgekuist nadien.

Een barbecue met lavastenen zal wel even duren om op te warmen. De stenen moeten namelijk hitte absorberen. Het voordeel is wel dat de stenen blijven warmte afgeven zelfs na dat het vuur is afgezet. Zo kan je nog lang na het vuur is gedoofd nog altijd het vlees warm houden. De lavastenen zijn klaar om te gebruiken wanneer ze gloeiend heet zijn. Lavastenen gloeien even fel als kolen.

Een doos lavastenen kost gemiddeld 7-10 euro en zal een lange tijd meegaan. Lavastenen kunnen ook worden gebruikt op gasbarbecue’s maar dan moet je wel oppassen dat de stenen het gasvuur niet opstopt.
Nothing to see here, carry on
pi_96715385
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 09:19 schreef MaximusTG het volgende:
Voor de liefhebbers, vanaf vandaag in de aanbieding bij de Aldi, een kolenstarter/charcoal chimney:

[ afbeelding ]

Slechts 5,99 euro!
Ik wilde hem net ook halen maar hij is nu al uitverkocht. :')

Ik zie echter geen kolenspiraal aan de binnenkant terwijl de Webers dat wel hebben. Bij nader inzien maakt dat zo'n starter een stuk minder praktisch.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_96716611
kolenstarter van de ALdi in huis, nu de grote vraag hoe gebruik je m?
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2011 @ 21:27:06 #188
91830 MaximusTG
pi_96719077
@Mendeljev: kolenspiraal? Bedoel je het rooster dat erin zit, waaronder je de aanmaakblokjes/kranten doet? Dat zit ook in de Aldi starter hoor...
Ik heb er twee gekocht. Kopen? 15 euro :+

En @piepkuiken21: Dat staat erop :P. Op het papier dat eromheen zit. Maar goed: leg aanmaakblokjes in je bbq, stuk of 3 of zo, of rol flink wat krantenpapier op en stop dat onderin de starter, onder het roostertje dus. Kiep zoveel kolen als je nodig denk te hebben in de starter. Zet em in je bbq, of ergens anders waar ie veilig kan branden. Steek de aanmaakblokjes aan of steek de kranten aan. Wachten. Handschoen aandoen en starter leegkiepen in bbq als de kolen goed branden.
pi_96727265
Dat rooster ja. Morgen maar eens kijken bij die andere fillialen. Onderhands kopen is me te veel moeite. ;) Dan kan ik net zo goed een Weber halen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2011 @ 22:54:08 #190
91830 MaximusTG
pi_96727838
Ja, was ook maar een grapje hoor :p. Al heb ik er nog wel over nagedacht. Bedoel als je zo'n partijtje meeneemt ben je die zo kwijt via marktplaats, voor zeker wel het dubbele.
Denk dat ze em nog wel ergens hebben.

Kennen jullie trouwens deze: http://z12projects.blogspot.com/2010/07/little-blue-egg.html
Geweldig!
pi_96730255
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:13 schreef Schranseman het volgende:
Ik heb één keer brisket gemaakt (en er gelijk de 2e prijs,een BGE mini, mee gewonnen!) tijdens een BBQ bijeenkomst. De mijn heeft 16 uur op een BGE XL gelegen en was heerlijk! Er zit inderdaad een verschil tussen de cap en point.

De nederlandse naam is puntborst, maar dat snijd een NL slager niet. Het is een amerikaanse manier van vlees snijden. Als je het besteld zorg dan dat er een goed stuk vet aan zit ( de cap). Anders droogt het veel te veel uit. Het is ook belangrijk het vlees op de juiste manier te snijden, dus op de draad. Bij beef&steak kan je brisket bestellen, maar dat is wel aan de prijs. Handiger is een slager die zelf snijdt en dan uitleggen wat je wil.
Heb je nog wat punten mbt dat elastische gedeelte waar ik achteraf tegen aanliep?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_96730666
Iemand nog een voorkeur tussen deze 2?:
http://www.beefensteak.nl/nl/usa-grain-fed-brisket-point.html
http://www.beefensteak.nl/nl/belgische-dikbil-beef-brisket.html

En nee, van de prijzen schrik ik niet meteen.
Ervanuitgaande dat dit dat wel geheel mals is en niet allerlei verschillende delen (elastisch vs mals) kent.

Heb zelf dus hier een Weber One Touch van 47 cm, dus kan 'm niet te lang zonder omkijken laten roken.
Want na een ongeveer een uur zal de temperatuur toch langzaam gaan inzakken.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 04:31:00 #193
238882 Spartagek
meestal gewoon gek
pi_96736599
Die starters zijn ideaal, ik gebruik zo'n tuinhaard ( betonnen bbq ) en daarin is het een ramp om de kolen 'goed' te laten branden
Paar jaar geleden bij de gamma opgepikt voor een kleine 5 euro, en 2 van die dingen vullen lekker af ( 5 kilo briketten )

gewoon onderin 2 aanmaakblokjes, een velletje papier ( anders vallen de blokjes eruit :P ) en dan opvullen met de briketten
  vrijdag 13 mei 2011 @ 21:47:59 #194
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_96769749
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 23:29 schreef huhggh het volgende:
Iemand nog een voorkeur tussen deze 2?:
http://www.beefensteak.nl/nl/usa-grain-fed-brisket-point.html
http://www.beefensteak.nl/nl/belgische-dikbil-beef-brisket.html

En nee, van de prijzen schrik ik niet meteen.
Ervanuitgaande dat dit dat wel geheel mals is en niet allerlei verschillende delen (elastisch vs mals) kent.

Heb zelf dus hier een Weber One Touch van 47 cm, dus kan 'm niet te lang zonder omkijken laten roken.
Want na een ongeveer een uur zal de temperatuur toch langzaam gaan inzakken.
Beide stukken zien er goed uit, ik denk dat het weinig verschil maakt.

Wat jij het elastische gedeelte noemt is waarschijnlijk de flat, het minder vette deel. Lees er hier heel veel over.

Brisket blijft een lastig stukkie vlees, je verpest het het erg snel. Respect dat je het op een ketel van 47 cm wil gaan maken. De temp controle is veel lastiger dan met een keramische BBQ of een smoker. Ik denk wel dat het er langer op moet liggen. 12 uur is toch wel het minimum. Maar dan moet je temp terug schroeven naar 110C en dat is best lastig op de ketel. Succes iig!!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_96788573
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 22:54 schreef MaximusTG het volgende:
Kennen jullie trouwens deze: http://z12projects.blogspot.com/2010/07/little-blue-egg.html
Geweldig!
Briljant, het is dat ik de skills niet heb....
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_96807249
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 21:47 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Beide stukken zien er goed uit, ik denk dat het weinig verschil maakt.

Wat jij het elastische gedeelte noemt is waarschijnlijk de flat, het minder vette deel. Lees er hier heel veel over.

Brisket blijft een lastig stukkie vlees, je verpest het het erg snel. Respect dat je het op een ketel van 47 cm wil gaan maken. De temp controle is veel lastiger dan met een keramische BBQ of een smoker. Ik denk wel dat het er langer op moet liggen. 12 uur is toch wel het minimum. Maar dan moet je temp terug schroeven naar 110C en dat is best lastig op de ketel. Succes iig!!
Dank voor de heads up.
Dan gaat 'ie de volgende keer er langer op.
En tot nu toe ging dat best goed qua temperatuur.
Eerst een beginlaag van briketten gemaakt.
Om vervolgens alleen nog maar stukken houtskool toe te voegen voor een langere en stabiele temperatuursregulering.
En daarbovenop zo nu en dan eens een stuk hickory hout erop gelegd.

Maar goed, jij denkt dus dat met een (veel) langere tijd en iets lagere temperatuur dat elastische gedeelte dan beter te verteren valt? Of begrijp ik je verkeerd?
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_96835114
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:48 schreef huhggh het volgende:

[..]

Maar goed, jij denkt dus dat met een (veel) langere tijd en iets lagere temperatuur dat elastische gedeelte dan beter te verteren valt? Of begrijp ik je verkeerd?
Uiteindelijk zit er weinig verschil tussen stoofvlees in de pan en low and slow op de smoker. Bindweefsel valt boven een bepaalde temperatuur uit elkaar, echter vlees wordt boven een iets hogere temperatuur snel droog. Net zoals je met stoofvlees lang op lagere temperatuur (net iets boven de temperatuur voor het bindweefsel, net iets onder de temperatuur van het droog worden) op het gas laat pruttelen, zo moet je je vlees ook in de smoker behandelen. (met desnoods extra hulpmiddelen zoals moppen, inpakken, etc.)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 15 mei 2011 @ 21:38:19 #198
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_96859649
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 mei 2011 20:48 schreef huhggh het volgende:

[..]

Maar goed, jij denkt dus dat met een (veel) langere tijd en iets lagere temperatuur dat elastische gedeelte dan beter te verteren valt? Of begrijp ik je verkeerd?
nope je begrijpt me goed.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_96894652
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 21:27 schreef MaximusTG het volgende:
@Mendeljev: kolenspiraal? Bedoel je het rooster dat erin zit, waaronder je de aanmaakblokjes/kranten doet? Dat zit ook in de Aldi starter hoor...
Ik heb er twee gekocht. Kopen? 15 euro :+

En @piepkuiken21: Dat staat erop :P. Op het papier dat eromheen zit. Maar goed: leg aanmaakblokjes in je bbq, stuk of 3 of zo, of rol flink wat krantenpapier op en stop dat onderin de starter, onder het roostertje dus. Kiep zoveel kolen als je nodig denk te hebben in de starter. Zet em in je bbq, of ergens anders waar ie veilig kan branden. Steek de aanmaakblokjes aan of steek de kranten aan. Wachten. Handschoen aandoen en starter leegkiepen in bbq als de kolen goed branden.
Heb zelf die van Weber, een prima ding :)

Ik hak altijd wat normale houtstukjes heel fijn met een hakmes en leg die op een halve straatklinker. Aansteken, de starter precies erop staan en de briketten zijn dan zo klaar. Scheelt aanmaakblokjes en vind het wel leuk om te doen :P
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_96935087
Ik heb gisteren een zak van deze gekocht:


¤ 6,95 bij de AH.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:41:21 #201
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_96935130
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:40 schreef Gardo het volgende:
Ik heb gisteren een zak van deze gekocht:
[ afbeelding ]

¤ 6,95 bij de AH.
¤7 voor een zakje hout? :{
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_96935449
Niet zomaar hout, maar Weber hickory rookhout!

:P
  dinsdag 17 mei 2011 @ 17:57:07 #203
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_96949166
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:40 schreef Gardo het volgende:
Ik heb gisteren een zak van deze gekocht:
[ afbeelding ]

¤ 6,95 bij de AH.
Best een hoop geld voor wat hout hoor. Er staat waarschijnlijk op dat je ze moet weken in water. Doe dat niet!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_96984729
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 17:57 schreef Schranseman het volgende:

[..]

Best een hoop geld voor wat hout hoor. Er staat waarschijnlijk op dat je ze moet weken in water. Doe dat niet!
Thanks, dat is een goede tip want zoiets had ik inderdaad gelezen! Wat is de beste manier om ze te gebruiken?

En over veel geld, tja, ik begin nu de wondere wereld van (Weber) bbqen te ontdekken na altijd worstjes en burgers van de bbq. En als Weber fanboy koop ik dan graag Weber producten :P

Heb zojuist nog gekocht:
- 7kg Weber premium briketten
- Dinosaur Bar-B-Que Cajun Foreplay Rub (salt, garlic, paprika, onion, black pepper, roasted chilies, cayenne, sugar, other exotic spices)

Er staan vanavond burgers op het programma (zelfgemaakt ofcourse). Dus maar eens dat rookhout en de rub uitproberen.
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:22:05 #205
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_97007788
Prima spul van Weber, maar alle extra;s zijn meestal vrij zinloos. En ik ken het gevoel om alles te willen hebben om er zo veel mogelijk mee te doen.

Wat wel echt handig is:
- Starter
- Een vleestang (dus geen vork/prikker)
- Een schuif/spatel
- een oude tang om kolen mee te schuiven
- een borstel (ik vind een 3zijdige handig)
- Een kwastje

De rest heb je echt niet nodig. Mijn schuur ligt vol met aardappelhouders, kolenscheiders enz..

En mijn tip qua rookhout is om grote stukken te gebruiken en die niet te weken. De grote stukken gooi je gewoon bovenop de kolen en deksel dicht.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_97036953
Ik heb inderdaad:
- Starter (van Weber)
- Vleestang (van Jamie Oliver, die werkt echt super!)
- 3zijdige borstel (van Weber)

Nog niet:
- Kwastje
- Spatel
- Tang voor kolen

Overigens had ik gisteren wat rub gebruikt voor op de burgers, maar ik kon het niet echt duidelijk proeven. Jullie nog tips en tricks hoe je de rub het beste kan gebruiken? Hoeveelheden e.d.?
pi_97037515
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 16:52 schreef Gardo het volgende:
Ik heb inderdaad:
- Starter (van Weber)
- Vleestang (van Jamie Oliver, die werkt echt super!)
- 3zijdige borstel (van Weber)

Nog niet:
- Kwastje
- Spatel
- Tang voor kolen

Overigens had ik gisteren wat rub gebruikt voor op de burgers, maar ik kon het niet echt duidelijk proeven. Jullie nog tips en tricks hoe je de rub het beste kan gebruiken? Hoeveelheden e.d.?
Inderdaad.
Vergeet trouwens niet een thermometer.
Ik heb een thermometer wat dor een luchtopening van de deksel gaat.
En een vleesthermometer, wat je dus in het vlees kan prikken om te zien of het wel helemaal gaar is.
Vooral handig voor grote stukken vlees......en natuurlijk kip.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_97042352
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 17:07 schreef huhggh het volgende:

[..]

Inderdaad.
Vergeet trouwens niet een thermometer.
Ik heb een thermometer wat dor een luchtopening van de deksel gaat.
En een vleesthermometer, wat je dus in het vlees kan prikken om te zien of het wel helemaal gaar is.
Vooral handig voor grote stukken vlees......en natuurlijk kip.
De thermometer van de ikea (fantast á ¤6,95) is daar bijzonder goed voor te gebruiken, mits je 'm niet te heet laat worden. Dus voor de kerntemp is hij prima geschikt, zeker voor die prijs, maar bij temps boven de 150 gaat 'ie stuk...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_97044585
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:15 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De thermometer van de ikea (fantast á ¤6,95) is daar bijzonder goed voor te gebruiken, mits je 'm niet te heet laat worden. Dus voor de kerntemp is hij prima geschikt, zeker voor die prijs, maar bij temps boven de 150 gaat 'ie stuk...
Volgens mij heb ik die zelfs.
Is dit dat ding dat werkt op 1 batterij met zo'n L-vormige probe aan een stuk draad?
Zo ja, dan heb ik die.
Maar daarnaast ook een analoge (duurdere) prikkert om zeker te weten dat de temperatuur klopt die gemeten wordt.
Zeker bij grote stukken vlees en kip vind ik dat belangrijk.
U weet wel: kip moet binnen ook gaar zijn anders loop je wat engs op.
Voordeel van zo'n thermometer aan een draad is dat je de deksel niet hoeft op te tillen om de temperatuur te meten.

Eventjes nog offtopic: ik ga binnenkort zo'n grote stoofpot van "Le Creuset" van geemailleerd gietijzer kopen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Daar geldt natuurlijk ook het principe van low and slow, maar is (voor de afwisseling) allemaal makkelijker te maken dan alle poespas die bij het BBQ'en komt kijken.
En onder poespas versta ik oa het vochtig houden van het vlees tijdens een lange BBQ-sessie.
Bij zo'n stoofpot is dat allemaal niet nodig.
Leuke bezigheid voor ernaast dus en ook ideaal voor doordeweekse maaltijden binnenshuis.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_97062225
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 19:59 schreef huhggh het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die zelfs.
Is dit dat ding dat werkt op 1 batterij met zo'n L-vormige probe aan een stuk draad?
Zo ja, dan heb ik die.
Maar daarnaast ook een analoge (duurdere) prikkert om zeker te weten dat de temperatuur klopt die gemeten wordt.
Zeker bij grote stukken vlees en kip vind ik dat belangrijk.
U weet wel: kip moet binnen ook gaar zijn anders loop je wat engs op.
Voordeel van zo'n thermometer aan een draad is dat je de deksel niet hoeft op te tillen om de temperatuur te meten.

Zo een ja, maar dat ontwerp wordt veel gebruikt en kan dus makkelijk zijn dat je een ander merk hebt. Ju kunt de thermometer natuurlijk ook controleren door 'm in kokend water en ijswater te leggen, zodat hij 100 en 0 graden moet aangeven. Als hij in de woonkamer dan ook nog de juiste omgevingstemperatuur aangeeft, dan werkt hij ook wel in het binnenste van een kip.

Let wel dat deze thermometers blijkbaar kapot gaan als hij op/bij een sterke magneet komt, bij inductie gaat dat snel heb ik gemerkt...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_97062833
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 06:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Zo een ja, maar dat ontwerp wordt veel gebruikt en kan dus makkelijk zijn dat je een ander merk hebt. Ju kunt de thermometer natuurlijk ook controleren door 'm in kokend water en ijswater te leggen, zodat hij 100 en 0 graden moet aangeven. Als hij in de woonkamer dan ook nog de juiste omgevingstemperatuur aangeeft, dan werkt hij ook wel in het binnenste van een kip.

Let wel dat deze thermometers blijkbaar kapot gaan als hij op/bij een sterke magneet komt, bij inductie gaat dat snel heb ik gemerkt...
Die van mij heeft een magneet aan de achterkant zodat je 'm ergens tegen het metaal kan bevestigen.
Deze van de Ikea bedoel ik dus:


Ik heb zo'n goedkope camera die niks met tijd (timestamps) doet, dus vandaar dat je soms mijn horloge op foto's ziet zodat ik achteraf nog weet hoelaat ik 'm geschoten had.
Doe ik alleen tijdens lange BBQ-sessies.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  zaterdag 21 mei 2011 @ 13:11:16 #212
16632 Xlarge
========
pi_97114532
Vanavond eten we ribben, ik heb ze er net opgelegd, in de Noskos rub en mosterd, nu zijn ze nog wat bleek, maar vanavond rond 18:00 wanneer er twee met honing/ketjap/mosterd en twee met Kentucky bouron sauce zijn bestreken, zijn ze helemaal perfect





Vandaag rook ik ze op eiken, het appelhout is op ;(
pi_97114911
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:11 schreef Xlarge het volgende:
Vanavond eten we ribben, ik heb ze er net opgelegd, in de Noskos rub en mosterd, nu zijn ze nog wat bleek, maar vanavond rond 18:00 wanneer er twee met honing/ketjap/mosterd en twee met Kentucky bouron sauce zijn bestreken, zijn ze helemaal perfect

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vandaag rook ik ze op eiken, het appelhout is op ;(
Morgen gaan bij mij de (Spaanse) ribben erop, rub al weer gemaakt, ribben liggen te ontdooien, wel een short cut genomen en een lekkere honing BBQ saus gekocht om het laatste half uurtje/kwartiertje lekker te schilderen.... Het gebeurt echter wel op een nieuwe zeer cheap smokertje, dus ben benieuwd of het wat wordt...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:38:41 #214
16632 Xlarge
========
pi_97119256
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 13:23 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Morgen gaan bij mij de (Spaanse) ribben erop, rub al weer gemaakt, ribben liggen te ontdooien, wel een short cut genomen en een lekkere honing BBQ saus gekocht om het laatste half uurtje/kwartiertje lekker te schilderen.... Het gebeurt echter wel op een nieuwe zeer cheap smokertje, dus ben benieuwd of het wat wordt...
Moet op zich wel goedkomen, de temperatuur is iets moeilijker te controleren, maar best te doen.
Zelf heb ik deze nu op de Performer gemaakt, dat voldoet wel, maar ik wil van de zomer toch een WSM :)
  zaterdag 21 mei 2011 @ 15:44:14 #215
128548 pavv
The computer says NO
pi_97119409
Hier liggen er alweer een uur of drie Cherry Ribs op de Weber. En nee hoor, dat is geen smoker, maar gewoon een kogel BBQ (met wat aanpassingen zoals een Smokenator).
Over een uurtje of twee zijn ze waarschijnlijk weer hemels lekker.

Maar XLarge, waarom doe je jou ribs niet op de offset smoker die ik op de achtergrond zie staan?
  zaterdag 21 mei 2011 @ 17:17:48 #216
16632 Xlarge
========
pi_97122706
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:44 schreef pavv het volgende:
Hier liggen er alweer een uur of drie Cherry Ribs op de Weber. En nee hoor, dat is geen smoker, maar gewoon een kogel BBQ (met wat aanpassingen zoals een Smokenator).
Over een uurtje of twee zijn ze waarschijnlijk weer hemels lekker.

Maar XLarge, waarom doe je jou ribs niet op de offset smoker die ik op de achtergrond zie staan?
Om eerlijk te zijn vind ik het beter gaan op de Performer dan op de offstet smoker, de temperatuur is wat beter te regelen, ik denk zelfs dat wanneer ik van de zomer een wsm koop, ik de offset wegdoe .

Hoe laat zijn jouw cherry ribs klaar ? :)

+ een update, net in de mob gezet
pi_97124627
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 15:38 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Moet op zich wel goedkomen, de temperatuur is iets moeilijker te controleren, maar best te doen.
Zelf heb ik deze nu op de Performer gemaakt, dat voldoet wel, maar ik wil van de zomer toch een WSM :)
De test rollade ging ook prima, de hele 2 tot 3 uur een steady temp. gehad van rond de 105-110 graden Celsius, dus ik denk dat dat nu ook wel goed moet komen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 22 mei 2011 @ 13:19:19 #218
16632 Xlarge
========
pi_97151368
verkeerd
  dinsdag 31 mei 2011 @ 20:09:32 #219
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_97554570
Guinness stoofpotje gemaakt op de BBQ! hij was lekker.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  Moderator dinsdag 31 mei 2011 @ 22:14:38 #220
45833 crew  Fogel
pi_97561463
Recept daarvan aub!:)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:57:09 #221
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_97595907
Staat zowiezo hier.

recept

Het lastigste ingredient in dit recept is de HP Guinness sauce. Als je hem ergens ziet staan, twijfel niet en kopen die hap!

Ingrediënten
- 500 gram magere riblappen of sucade
- Doosje champignons
- flinke ui
- HP Guinness sauce
- fles bier (liefst Guinness, ja dat zit in een blik)
- teentje knoflook
- handje aardappels (in kleine stukjes)
- Blikje tomatenpuree (klein)
- blaadje laurier
- peper en zout
- Aluminium bakje

Voorbereiding
Bak de uien, de champignons en de knoflook in een pan op het fornuis, of in een skillet op de BBQ. Snij ook vast de aardappels in stukjes. Als ze lekker gevakken zijn doe je ze in de aluminium bak.

BBQ
Maak je BBQ aan direct te BBQen. Grill eerst het stuk rundvlees recht boven de kolen. Anderhalve minuut per kant is voldoende. Haal het rundvlees weer van de BBQ en snij het in kleine stukken.
Voeg de stukken rundvlees toe aan de uien en de champignons.
Daar gaat eerst wat olie of boter bij en daarna de HP Guinness sauce toevoegen.
Dit zet je op de BBQ en voeg dan een half flesje bier toe. Dit laat je een uurtje pruttelen.
Voeg na het uurtje pruttelen de aardappels, de kruiden en het blikje tomatenpuree toe. Giet de rest van het bier erbij en de deksel mag weer dicht.

Laat deze creatie weer een uurtje pruttelen en je Guinness stoofpot is klaar!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_97629305
Heerlijk topic. Ik ben overigens helemaal fan van deze rub:

  vrijdag 3 juni 2011 @ 08:24:15 #223
16632 Xlarge
========
pi_97647955
Ik heb gisteren voor de lunch een Philly cheesesteak gemaakt, voor de bereiding heb ik gekeken naar dit filmpje van de bbq pit boys.


Voor de steak had ik ossehaas gebruikt, even aangrillen en dan even in de boulion, daarbij de chamignons en de uien.



Ondertussen is de kaas ook aan het smelten, hiervoor heb ik normale jong belegen kaas voor gebuikt, een klein beetje aangelengd met water om het wat smeuiger te krijgen

Het resultaat was echt superlekker, ik had alleen tot de avond geen honger meer,het broodje woog bijna een kilo :D

  Moderator vrijdag 3 juni 2011 @ 12:19:06 #224
45833 crew  Fogel
pi_97652918
Bedankt voor het recept Schranseman!
Zo'n Philly cheesesteak vult inderdaad goed, heb die een paar maanden geleden in de VS gegeten als lunch en had de rest van de dag ook geen eten meer nodig.

Heeft iemand ervaring met "portable" BBQ's? Iets in deze geest:
Begin het gepiel met dit soort dingen
een beetje zat te worden.
Gebruik ze voornamelijk in het bos en op rustplekken langs de weg bij lange ritten. Het is dus een groot voordeel als het ook weer snel koud te krijgen is (die eenmalige dingen breek ik open als ze nog warm zijn en gooi de kolen op een bestaande "brandplek" en blus het dan met water, soms met zand, het aluminiumomhulsel is dan in no-time weer koud en kan mee als afval).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_97694545
Ik heb een weber smokey joe, die is als ik alle roosters dicht draai met ongeveer een half uurtje weer afgekoeld.
Gebruik ik vaak als ik alleen wat vlees voor mij en m'n vriendin klaar moet maken.
BBQ smaakt beter als uit de pan ;)
  zaterdag 4 juni 2011 @ 17:06:01 #226
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_97700955
Gister een Weber One Touch Premium gekocht. Net de kolen nog maar eens in de starter terug gegooid maar nu na een half uurtje is ie alweer uit. Braaf Long Lasting kolen van Weber gekocht. Ventilatie-schuifjes open. Ik weet het niet meer. Maar mijn kipje is nog oneetbaar.
Zou het aan de harde wind liggen of doe ik iets fout?
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 17:20:38 #227
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97701552
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 4 juni 2011 @ 17:36:18 #228
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_97702007
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:06 schreef mmascha het volgende:
Gister een Weber One Touch Premium gekocht. Net de kolen nog maar eens in de starter terug gegooid maar nu na een half uurtje is ie alweer uit. Braaf Long Lasting kolen van Weber gekocht. Ventilatie-schuifjes open. Ik weet het niet meer. Maar mijn kipje is nog oneetbaar.
Zou het aan de harde wind liggen of doe ik iets fout?
Nou mijn kip blijkt toch goed geworden te zijn. Nieuwe poging als het windstil is.

Eet smakelijk golfer. Ik heb de Allerhande net uit en dat ziet er goed uit!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 19:29:09 #229
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_97705860
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 5 juni 2011 @ 15:03:40 #230
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_97737414
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 08:24 schreef Xlarge het volgende:
Ik heb gisteren voor de lunch een Philly cheesesteak gemaakt, voor de bereiding heb ik gekeken naar dit filmpje van de bbq pit boys.


Voor de steak had ik ossehaas gebruikt, even aangrillen en dan even in de boulion, daarbij de chamignons en de uien.

[ afbeelding ]

Ondertussen is de kaas ook aan het smelten, hiervoor heb ik normale jong belegen kaas voor gebuikt, een klein beetje aangelengd met water om het wat smeuiger te krijgen

Het resultaat was echt superlekker, ik had alleen tot de avond geen honger meer,het broodje woog bijna een kilo :D

[ afbeelding ]
Prachtig gerecht. Die gaat op de todo lijst
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_97757029
Even een leuk receptje. Gecaramelliseerde uien.

Nodig:

4 grote zoete uien (gewone kunnen ook, ik vind zoete lekkerder).
4 kleine teentje knoflook
4 takjes rozemarijn
olijfolie
balsamico-azijn
bruine basterd (of gewone suiker, basterd wordt lekkerder)
eventueel een scheutje port

Schil de uien en snijd onder- en bovenkant eraf. Snijd hem dan in het midden kruislings in, snijd diep, maar zorg dat de uien niet uit elkaar vallen. geef met een mes een klap op de geschilde teentje knoflook en steek deze in de uien. Steek ook in elke ui een takje rozemarijn. Maak van de olie, balsamico, bruine basterd een dressing.

Leg de ui op alu-folie en vouw dit omhoog zodat de dressing niet wegloopt. Giet de dressing over de uien en vouw de folie naar boven en dicht. Zet het geheel minstens een uurtje op de bbq en voila, heerlijke zoete, gecaramelliseerd ui.

Weer eens wat anders dan al dat vleesch.
Whatever...
pi_97763703
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 21:08 schreef Spanky78 het volgende:
Even een leuk receptje. Gecaramelliseerde uien.

Nodig:

4 grote zoete uien (gewone kunnen ook, ik vind zoete lekkerder).
4 kleine teentje knoflook
4 takjes rozemarijn
olijfolie
balsamico-azijn
bruine basterd (of gewone suiker, basterd wordt lekkerder)
eventueel een scheutje port

Schil de uien en snijd onder- en bovenkant eraf. Snijd hem dan in het midden kruislings in, snijd diep, maar zorg dat de uien niet uit elkaar vallen. geef met een mes een klap op de geschilde teentje knoflook en steek deze in de uien. Steek ook in elke ui een takje rozemarijn. Maak van de olie, balsamico, bruine basterd een dressing.

Leg de ui op alu-folie en vouw dit omhoog zodat de dressing niet wegloopt. Giet de dressing over de uien en vouw de folie naar boven en dicht. Zet het geheel minstens een uurtje op de bbq en voila, heerlijke zoete, gecaramelliseerd ui.

Weer eens wat anders dan al dat vleesch.
Heb je het zelf ook op ?
Lijkt me moeilijk voor te stellen dat dit lekker is.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_97774429
quote:
2s.gif Op zondag 5 juni 2011 22:49 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Heb je het zelf ook op ?
Lijkt me moeilijk voor te stellen dat dit lekker is.
:? Het lijkt me heerlijk! Ik ga het de volgende ronde proberen! :Y
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_97777070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:06 schreef mmascha het volgende:
Gister een Weber One Touch Premium gekocht. Net de kolen nog maar eens in de starter terug gegooid maar nu na een half uurtje is ie alweer uit. Braaf Long Lasting kolen van Weber gekocht. Ventilatie-schuifjes open. Ik weet het niet meer. Maar mijn kipje is nog oneetbaar.
Zou het aan de harde wind liggen of doe ik iets fout?
Ook onderop de ventilatiegaten open gezet? Met deze wind gaat mijn Weber One Touch Premium juist als een speer. Je krijgt nu echt zo'n schoorsteeneffect
pi_97777566
Zo na 3 dagen BBQ-en ben ik er klaar mee. Ik had zelf gehaktballen, kipsate en salades gemaakt. Ik wilde ook wel spareribs, maar die werden behoorlijk duur voor 30 man.
Pindasaus maken jullie die zelf of nemen jullie van die Wykobakken?
pi_97778113
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 10:42 schreef piepkuiken21 het volgende:
Zo na 3 dagen BBQ-en ben ik er klaar mee. Ik had zelf gehaktballen, kipsate en salades gemaakt. Ik wilde ook wel spareribs, maar die werden behoorlijk duur voor 30 man.
Pindasaus maken jullie die zelf of nemen jullie van die Wykobakken?
Voor 30 man zou ik niet aan zelf-maken beginnen. Dan vijzel je uren lang pinda's fijn
  maandag 6 juni 2011 @ 14:39:21 #237
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_97785677
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 10:22 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Ook onderop de ventilatiegaten open gezet? Met deze wind gaat mijn Weber One Touch Premium juist als een speer. Je krijgt nu echt zo'n schoorsteeneffect
Gister met gewoon houtskool geprobeerd ipv Weber Long Lasting Briketten. Dat ging echt top!
Miscchien de briketten niet lang genoeg in de brander gehad. Of waren we wat te ongedulig: te vaak de deksel eraf, al zou je dan ook denken dat er dan ook juist zuurstof bij komt.
Na het succes van gisteren gaan we de briketten binnenkort maar weer eens een kans geven. We weten nu dat ie het wel doet :P
Bedankt voor je reactie!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_97791324
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 14:39 schreef mmascha het volgende:

[..]

Gister met gewoon houtskool geprobeerd ipv Weber Long Lasting Briketten. Dat ging echt top!
Miscchien de briketten niet lang genoeg in de brander gehad. Of waren we wat te ongedulig: te vaak de deksel eraf, al zou je dan ook denken dat er dan ook juist zuurstof bij komt.
Na het succes van gisteren gaan we de briketten binnenkort maar weer eens een kans geven. We weten nu dat ie het wel doet :P
Bedankt voor je reactie!
Ik maak tegenwoordig eerst een laag van wat briketten.
Zorg dat die eerst branden.
Daarna houtskool erop, om vervolgens alleen nog maar houtskool toe te voegen.
Gaat bij mij erg goed voor een stabiele regeling van de temperatuur.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:12:52 #239
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_97845195
Die lon last van Weber zien er erg goed uit, maar wel behoorlijk aan de prijs. 17 euro voor 7 kilo vind ik veel. Helemaal als je ook black ranch voor 22 euro de 15 kilo hebt.

En er gaan hier wel een paar zakken per jaar door heen
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_97845314
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:12 schreef Schranseman het volgende:
Die lon last van Weber zien er erg goed uit, maar wel behoorlijk aan de prijs. 17 euro voor 7 kilo vind ik veel. Helemaal als je ook black ranch voor 22 euro de 15 kilo hebt.

En er gaan hier wel een paar zakken per jaar door heen
Die long last geven veel as, vind ik. Ook worden ze niet zo heet als bijvoorbeeld bepaalde merken kokosbriketten. Ook geven die laatste vaak veel minder as, wat bij low 'n slow wel een voordeel is...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  † In Memoriam † dinsdag 7 juni 2011 @ 17:51:54 #241
91830 MaximusTG
pi_97846746
Zou er in die long lasting kolen misschien meer inert materiaal zitten, om het brandproces te vertragen? Zijn er anders geen "mega" briketten te koop. Want als je het oppervlak verkleint tov de inhoud, zouden ze ook langer mee moeten gaan..
  woensdag 8 juni 2011 @ 06:44:36 #242
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_97874955
Als je de weber briketten in de starter doet, 1 tot 3 aanmaakblokjes eronder, starter op je kolenrooster, boven en onderschuif volledig open, en de briketten er pas ingieten als er grijze as op zit, dit duurt tussen de 20 tot 40 minuten. Even geduld hebben! bbq is niet om te haasten. Ondertussen kan je rustig je voorbereidingen voor het vlees oid doen. Probeer het inderdaad nog eens en laat de starter langer branden, normaal gesproken moet het dan goed gaan.
pi_97883205
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 06:44 schreef macferret het volgende:
Als je de weber briketten in de starter doet, 1 tot 3 aanmaakblokjes eronder, starter op je kolenrooster, boven en onderschuif volledig open, en de briketten er pas ingieten als er grijze as op zit, dit duurt tussen de 20 tot 40 minuten. Even geduld hebben! bbq is niet om te haasten. Ondertussen kan je rustig je voorbereidingen voor het vlees oid doen. Probeer het inderdaad nog eens en laat de starter langer branden, normaal gesproken moet het dan goed gaan.
Dit is hoe wij het ook doen, succes verzekerd :Y
  woensdag 8 juni 2011 @ 19:38:10 #244
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_97900569
Woei, net een echte neppe weber-achtige bbq gekocht. *O* :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_97902649
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 12:58 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dit is hoe wij het ook doen, succes verzekerd :Y
Wij ook, ondertussen een lekker biertje wegtikken.
Als ik haast heb dan kook ik wel gewoon op gas :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 10 juni 2011 @ 17:15:26 #246
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_97988184
Iemand ook ervaring met lavastenen? Ik heb een gasgril en BBQ maar die gril gebruik ik toch het meest, doordeweeks eigenlijk elke dag.
In het weekend je tijd nemen en wat pielen met houtskool is natuurlijk altijd leuk maar da's meer een 'evenement'.



De gril gebruikt lavastenen, je stookt 't op m.b.v. gas, even laten branden en de stenen doen de rest. Ben toch erg te spreken hoe dat werkt, zoveel beter dan je vlees in een pan bakken.

Of is er een apart griltopic? :P
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 12 juni 2011 @ 16:19:33 #247
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_98067929

Korean BBQ chicken

Alleen wel uit de grillpan, wegens geen bbq.
Paar kippenbouten ontbeend, vlees wel aan 1 stuk gelaten. Of nou ja, met gaten enzo, maar toch. Dat gemarineerd en in zijn geheel gegrilld. Veul lekkerder dan die kleine kutstukjes die die Koreanen op hun bbq-tjes gooien. Want sappiger.

Serveren in een blaadje sla, met wat lente-uit en ssamjang. Da's de saus die erbij hoort.
Die is vast ook lekker bij gewoon gegrilld vlees.

[ Bericht 8% gewijzigd door RobinOok op 12-06-2011 19:36:18 ]
pi_98078435
voor de liefhebbers :

Heb gisteren een weber bar b kettle gekocht bij de hornbach, geen idee hoelang de aanbieding blijft maar ze zijn morgen open!

inc wok voor 89 euro mooie aanbieding.
geen thermometer erin helaas maar daar waren genoeg sites over

de komende week staat hij de hele week proef te draaien :)
dinsdag ribbetjes, woensdag wings en donderdag nog ff kijken wat er opgaat
suck my asshole taco bender
pi_98084081
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 20:20 schreef Remco_h het volgende:
voor de liefhebbers :

Heb gisteren een weber bar b kettle gekocht bij de hornbach, geen idee hoelang de aanbieding blijft maar ze zijn morgen open!

inc wok voor 89 euro mooie aanbieding.
geen thermometer erin helaas maar daar waren genoeg sites over

de komende week staat hij de hele week proef te draaien :)
dinsdag ribbetjes, woensdag wings en donderdag nog ff kijken wat er opgaat
Is toch gewoon een kleine bbq ?
Of is er iets speciaals aan ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_98086573
quote:
2s.gif Op zondag 12 juni 2011 21:47 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Is toch gewoon een kleine bbq ?
Of is er iets speciaals aan ?
t is een weber :) goede kwaliteit, tig jaar garantie, ga zo maar door
suck my asshole taco bender
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:46:42 #251
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98210947
ook lekker op de BBQ:
BBQ Appels

Ingrediënten:
Rode zoete appels
Rozijnen
Rum/cognac/brandewijn/armagnac
Kaneel
suiker
Aluminiumfolie

Bereiding:
schil de appels en hol ze uit, de bodem wel laten zitten.
Vul de appels met in rum (of cognac) gewelde rozijnen, doe er wat kaneel en suiker over en pak ze in met aluminiumfolie en zet ze een half uurtje op de BBQ (oven kan denk ik ook wel, graadje of 160 gok ik)

[ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 15-06-2011 18:20:31 ]
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:08:49 #252
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_98211873
zet er namens mij ook even "/armagnac" bij, alsjeblieft? ;-)
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:22:26 #253
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98212429
Toegevoegd en inderdaad een lekkere combinatie met de appel :)

Ook onmisbaar bij de BBQ, Frisse knoflooksaus:

Ingrediënten:

2-3 tenen knoflook (of meer)
1 bekertje crème fraîche (125ml)
Mayonaise
Peterselie (fijngesneden)
Gemalen zwarte peper

Bereiding:
Snij de knoflook zeer fijn of als je wat luier bent, persen
Doe de crème fraîche in een kom, doe de knoflook erbij en doe de mayonaise erbij.
De hoeveelheid mayonaise maakt niet zo heel veel uit, ik doe meestal ongeveer net zoveel als de crème fraîche.
Die de fijngesneden peterselie erbij en laat even in de koelkast staan.

Variatietips:
-Voeg een fijngesneden sjalotje of rode ui toe
-Gebruik ipv. crème fraîche (griekse) yoghurt
-Voeg wat citroensap toe
-Voeg wat tzaziki toe
Je kan van dit recept natuurlijk ook zelf je tzaziki maken door er komkommer aan toe te voegen.
pi_98212596
munt!! zo'n sausje is heerlijk met munt :Y :9 en/of bieslook...
pi_98224085
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 22:19 schreef Remco_h het volgende:

[..]

t is een weber :) goede kwaliteit, tig jaar garantie, ga zo maar door
I know, heb er ook één maar ken dit model niet.
Maar ik heb even op site gekeken en het is een simpele uitvoering van de one touch.
Ik zou toch iets meer geld uitgeven, ik vind het one touch reinigingssysteem wel erg makkelijk :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:04:11 #256
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98224878
Ook lekker trouwens :
Varkenshaas marinade:
300 ml water
1,5 theelepel sambal
6 eetlepels ketjap
2,5 theelepel knoflookpoeder
3 theelepels koriander (ketoembar)
zout
citroensap van 0,5 citroen

Varkenssaté met knoflook (6 pers.)
Ingrediënten:

1 bol knoflook (±15 tenen)
½ Theelepel gemalen komijn
1 Theelepel gemalen koriander
½ Theelepel gemalen kaneel
1 Theelepel gemalen kurkuma
75 gram suiker
¾ dl limoensap
4 gehakte sjalotjes
2 eetlepels olie
Takjes citroenmelisse, gekneusd
1 kg mager varkensvlees
1 kleine fijngesneden Spaanse ui
2½ cm geraspte gemberwortel
Chilipoeder en zout naar smaak
200 gram geroosterde en gemalen pindanoten

Marinade:
Schil en knijp 3 tenen knoflook fijn en vermeng het met de komijn, koriander, kaneel, kurkuma, 2 theelepels suiker, 2 eetlepels limoensap, de sjalotjes, 1 eetlepel olie en de gekneusde blaadjes citroenmelisse.

Snijd het varkensvlees in blokjes, doe ze in een plastic zak en giet de marinade er overheen.
Laat de marinade op een koele plaats 2 tot 4 uur intrekken

Doe de rest van de knoflook in kokend water en laat ze 10 minuten blancheren tot ze zacht zijn geworden. Giet ze af, schil ze en snij ieder teentje in de lengte in 3 tot 4 stukjes.

Saus:
Fruit de ui in de resterende olie met de geraspte gember en de chilipoeder (niet teveel) tot de ui glazig is.
Giet de overgebleven marinade erbij en laat deze enkele minuten sudderen.
Voeg de rest van het limoensap, suiker en de pinda’s toe, en maak af met zout en eventueel nog wat chilipoeder.
Laat de saus sudderen tot ze ingedikt is.

Bereiding:
Rijg de blokjes varkensvlees om en om met de stukjes knoflook aan satéstokjes en grill of barbecue ze 10 minuten.
Tijdens het grillen bestrijken met olie tot ze glanzend bruin en gaar zijn.
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:44:41 #257
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_98242524
Hmm, apart. Sinds wanneer noemen ze die dingen bar-b-kettle? Maar mooie prijs hoor.
pi_98340261
Vandaag wordt het een ribrack, die ik 24 uur in een pekelbad met venkel heb gelegd.
Hij is nu langzaam aan het garen tot een kerntemperatur van 60 graden, vol met knoflook en rozemarijn

In het begin



Bijna klaar

pi_98340364
Pekelbad met venkel, benieuwd hoe het smaakt!
  zaterdag 25 juni 2011 @ 13:59:24 #260
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_98644163
BBQ perziken zijn ook lekker! gevuld met bitterkoekjes. ik vind het een aanrader!







Je doet bitterkoekjes, boter, suiker, amandelen in een kom, even kneden en dan een eierdooier erbij. Dan halveer je de perzikken en vul je ze met het mengsel. Inpakken in alufolie en een half uurtje op de de BBQ.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  zaterdag 25 juni 2011 @ 14:14:55 #261
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_98644656
Mmmm, dat hierboven ga ik zeker proberen.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zaterdag 25 juni 2011 @ 21:45:37 #262
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_98659196
Heb nu 2 grote (3 kilo) procureurs op de Weber Smokey Mountain (een water/bullet smoker) liggen. Nog 15 uur te gaan en dan pulled pork. Weer eens wat anders dan bitterballen voor het feestje van morgen
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
  donderdag 30 juni 2011 @ 06:44:59 #263
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_98854586
al een tijdje niet meer geweest, druk met voorbereiden voor het Nederlands kampioenschap BBQ in hoofddorp aankomend weekend, daarna zal ik weer wat foto's deze kant op sturen.
@Schransemans, perzikken zijn super, lekker toetje
pi_98977761
Beste bbq'ers,

ik heb, tussen alle mooie verhalen over heerlijk bereidt vlees door, een vraagje:

Wat is een goede barbecue wanneer je een budget van ongeveer 300 euro hebt?
Allereerst twijfelen we nog tussen gas en houtskool; ik vermoed dat jullie me houtskool aan zullen raden, maar om eerlijk te zijn begrijp ik niet waarom je 300 euro uit zou geven aan een houtskool barbecue. Wat heb je dan 'meer' dan wanneer je een leuke bbq bij de gamma haalt? Wat maakt bijvoorbeeld een Weber-barbecue zo bijzonder?

Als alternatief lijkt een soort buitenkeuken ons ook leuk. Volgens mij maak je daar veel sneller gebruik van omdat je bij houtskool toch wel de tijd moet hebben terwijl je met gas wat sneller klaar bent. En een buitenkeuken van 300 euro ziet er uit alsof je er een stuk meer aan hebt dan aan een gasbbq'tje van 50 euro, qua functies. Mjah, dat is een stuk minder 'echt'.

Maar veel verstand heb ik er niet van, dus ik hoor graag de mening van experts..!
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_98978616
* Gisteren zag ik een Bol BBQ bij de AH XL. Grootte was me niet heel duidelijk. Maar met asopvangbak eronder.
50,- was die.
Vond ik een redelijke prijs om te "proberen" ipv meteen een weber voor 300,- te kopen.
pi_98978720
Onze grote weber kostte maar iets van 120 geloof ik.
Geen referral hier.
  zondag 3 juli 2011 @ 17:11:32 #267
128548 pavv
The computer says NO
pi_98987242
Na 1 of 2 zomers kom je er nog wel achter dat een Weber een betere keus is dan zo'n no-name chinese braadbol.
  zondag 3 juli 2011 @ 17:18:31 #268
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
  zondag 3 juli 2011 @ 17:56:08 #269
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98989018
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 17:11 schreef pavv het volgende:
Na 1 of 2 zomers kom je er nog wel achter dat een Weber een betere keus is dan zo'n no-name chinese braadbol.
Kwalitatief kan ik me dat goed voorstellen maar zo'n chinees ding kost maar ¤25.
En ok, je doet er misschien maar 2 jaar mee maar voordat je net zoveel geld aan die dingen hebt uitgegeven als wanneer je meteen een Weber koopt ben je ook weer 10 jaar verder.
Qua vorm zijn die chinese dingen bijna hetzelfde dus vraag ik me dan af wat er zo anders is in het gebruik van een Weber.

Ik heb nu zelf een BBQvat van Herman den Blijker, ook goede stevige kwaliteit, goed rooster, warmhoudplaatje en vast deksel, werkt ook prima om vlees in te roken. (moet alleen nog het naamplaatje eraf halen met een boor en dan nog een thermometer in het gat stoppen.)
Kost ¤50 bij de Blokker.

pi_98989055
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 17:56 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Kwalitatief kan ik me dat goed voorstellen maar zo'n chinees ding kost maar ¤25.
En ok, je doet er misschien maar 2 jaar mee maar voordat je net zoveel geld aan die dingen hebt uitgegeven als wanneer je meteen een Weber koopt ben je ook weer 10 jaar verder.
Qua vorm zijn die chinese dingen bijna hetzelfde dus vraag ik me dan af wat er zo anders is in het gebruik van een Weber.

Ik heb nu zelf een BBQvat van Herman den Blijker, ook goede stevige kwaliteit, goed rooster, warmhoudplaatje en vast deksel, werkt ook prima om vlees in te roken. (moet alleen nog het naamplaatje eraf halen met een boor en dan nog een thermometer in het gat stoppen.)
Geëmailleerde onderdelen, waardoor het een soort oven wordt als je de deksel er op doet.
Geen referral hier.
  zondag 3 juli 2011 @ 17:59:48 #271
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_98989140
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 17:57 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Geëmailleerde onderdelen, waardoor het een soort oven wordt als je de deksel er op doet.
OK, dat hebben die chinese dingen inderdaad niet of nauwelijks..
Dat bbq vat doet dat ook een stuk beter, houdt de warmt goed vast met het deksel erop.
  maandag 4 juli 2011 @ 08:39:19 #272
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_99011662
Het BBQ team waar onder andere Macferret in zit, de Lowland Smokers is NKBBQ 2011 geworden! Gisteren in hoofddorp gingen ze met de titel aan de haal.

Het was een wedstrijd waar ook belgen aan mee deden. De eerste drie plaatsen van de algemene ranking zijn alledrie naar belgen gegaan. 4e (van de in totaal 12 teams) en eerste NL team waren de lowland smokers en ze zijn dan ook Nederlands Kampioen. Knappe prestatie voor een amateur team (dat zijn de belgen niet) onstaan vanuit het BBQforum. Dit was trouwens hun eerste deelname aan het NKBBQ.

Lowlandsmokers gefeliciteerd!!
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_99014267
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 17:59 schreef SiGNe het volgende:

[..]

OK, dat hebben die chinese dingen inderdaad niet of nauwelijks..
Dat bbq vat doet dat ook een stuk beter, houdt de warmt goed vast met het deksel erop.
Maar dat is dus het enige voordeel en daar betaal je honderden euro's meer voor? :o

Hm.. ik denk dat ik dan toch meer naar een buitenkeuken neig voor makkelijk en veel mogelijkheden een een goedkope houtskool voor het echte werk :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_99016042
Moet je voor de grap eens op www.bbqforum.nl en wat voor gerechten mensen daar klaar maken dmv een Weber bbq, dat zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren op zo'n goedkoop ding. Ook qua low & slow koken (bv een pulled pork idd die er een x aantal uur op ligt). Als ik later oud ben (en op mezelf woon) heeft die site me nu al overtuigd om een Weber te kopen.
pi_99016725
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 12:01 schreef M-arijnn het volgende:
Moet je voor de grap eens op www.bbqforum.nl en wat voor gerechten mensen daar klaar maken dmv een Weber bbq, dat zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren op zo'n goedkoop ding. Ook qua low & slow koken (bv een pulled pork idd die er een x aantal uur op ligt). Als ik later oud ben (en op mezelf woon) heeft die site me nu al overtuigd om een Weber te kopen.
Hier hetzelfde ;) Ik heb het lijstje weber spullen al klaar liggen. We zijn nu druk bezig met de tuin, incl afdakje om toch te kunnen blijven bbq-en als het regent ;)
  maandag 4 juli 2011 @ 13:05:49 #276
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_99018137
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 12:01 schreef M-arijnn het volgende:
Moet je voor de grap eens op www.bbqforum.nl en wat voor gerechten mensen daar klaar maken dmv een Weber bbq, dat zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren op zo'n goedkoop ding. Ook qua low & slow koken (bv een pulled pork idd die er een x aantal uur op ligt). Als ik later oud ben (en op mezelf woon) heeft die site me nu al overtuigd om een Weber te kopen.
De tip voor de aanschaf van een goede BBQ waar je eigenlijk alles op kan is de Weber 57cm. En neem het model met de aspot. Je kan hier zowel indirect (smoken) op BBQen als op grillen. En een 2ehandse van marktplaats is prima. Die dingen gaan niet kapot. Nieuw 300 euro 2e hands vaak voor rond de 150 euro.
Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_99018350
Haha nouja ik ben nu 17 dus over een jaartje of 10 zal ik wel zoiets kopen :P Maar inderdaad dat is een leuke Q en aardig groot ook =) Ik ben altijd jaloers op al die gerechten op de site want 't lijkt me allemaal super lekker haha
pi_99031533
Weber is lekker dik staal, dikke garantie en houdt de warmte goed vast.
Verder zijn er heul veel passende accessoires voor te krijgen ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_99034291


Zie pizzatopic :P
pi_99053882
Zit er nou zalm op die pizza? :?
  dinsdag 5 juli 2011 @ 08:49:46 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99054040
Jup.
pi_99054215
Ik moet er persoonlijk niet aan denken, maar dat is dan weer mijn smaak. Ik houd best van (bepaalde soorten) vis, maar zalm krijg ik niet weg.
pi_99054962
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 08:35 schreef Freddeh het volgende:
Zit er nou zalm op die pizza? :?
Ja gerookte zalm, lekker hoor! (toch niet zo vreemd?)
  dinsdag 5 juli 2011 @ 14:23:16 #284
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99065055
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 09:44 schreef koffiezwartsterk het volgende:

[..]

Ja gerookte zalm, lekker hoor! (toch niet zo vreemd?)
in combinatie met ui wel, meestal is het tonijn en ui (en zalm en spinazie(met parmazaan en pijnboompitten)) ;)
Maar goed, als ie maar lekker smaakt.

Vraag ik me trouwens wel af of een steen die normaal gebruikt wordt voor het steengrillen ook kan dienen als steen voor een BBQpizza, lijkt mij wel eigenlijk (en die zijn ook goedkoper dan die officiele Weber stenen)
pi_99068441
Ui doet het altijd goed, op elke pizza (elk gerecht eigenlijk) :)

Je kan volgens mij elk platte steen gebruiken, ook een stoeptegel. Kijk maar eens in het pizzatopic voor meer tips hierover.
pi_99085660
Vandaag de bbq aangestoken met de firestarter en briketten, maar dan met de witte Weber aanmaakblokjes.

Was best even een rookgordijn op het terras :D :')

Normaal heb ik altijd die bruine vezelblokjes, die roken minder maar werken wel minder lang.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 5 juli 2011 @ 21:59:07 #287
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99086244
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 13:05 schreef Schranseman het volgende:

[..]

De tip voor de aanschaf van een goede BBQ waar je eigenlijk alles op kan is de Weber 57cm. En neem het model met de aspot. Je kan hier zowel indirect (smoken) op BBQen als op grillen. En een 2ehandse van marktplaats is prima. Die dingen gaan niet kapot. Nieuw 300 euro 2e hands vaak voor rond de 150 euro.
Webers zijn sowieso belachelijk duur in Nederland, ik heb mijn Smokey Joe gekocht voor $27.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:16:49 #288
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99087477
Ik heb vandaag voor het eerst een Lokkii briquet gebruikt om de BBQ te ontsteken, werkt wel ideaal zeg.
Je steekt het heel makkelijk aan en dan krijg je een soort vuurwerkshow te zien waarbij dat hele blok zichzelf aansteekt :o
15 minuten later kan je beginnen met braden, geweldig :Y)



[ Bericht 13% gewijzigd door SiGNe op 05-07-2011 22:34:26 ]
  dinsdag 5 juli 2011 @ 22:59:53 #289
58874 macferret
http://spiffsbbq.nl
pi_99090305
LOL Lokki briketten, ik er ooit een demo meegegeven, stond de wind verkeerd, dacht dat ik dood ging, wat roken die dingen in het begin bij aansteken, daarna branden ze mooi constant, maar wel op hoge temperatuur, lastig te regelen.

en wat was het gezellig in Hoofddorp schransemans (die overigens in de jury zat)



  dinsdag 5 juli 2011 @ 23:15:32 #290
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99091318
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:59 schreef macferret het volgende:
LOL Lokki briketten, ik er ooit een demo meegegeven, stond de wind verkeerd, dacht dat ik dood ging, wat roken die dingen in het begin bij aansteken, daarna branden ze mooi constant, maar wel op hoge temperatuur, lastig te regelen.

en wat was het gezellig in Hoofddorp schransemans (die overigens in de jury zat)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Niet te regelen inderdaad maar voor een snelle BBQ is het wel erg makkelijk.
Het ruikt inderdaad wel een beetje bij het ontsteken, maar ze zeggen dat het organisch is (zal wel iets van Nitraat ofzo in zitten, ook 100% organisch tenslotte en het is een chinees product)
Op een gegeven moment zie je het tussen de sleuven ook vuur en dan zie je geen vonkjes meer en hoor je niks meer sissen en is het klaar voor gebruik en ruikt het ook niet meer.
pi_99091894
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 22:16 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst een Lokkii briquet gebruikt om de BBQ te ontsteken, werkt wel ideaal zeg.
Je steekt het heel makkelijk aan en dan krijg je een soort vuurwerkshow te zien waarbij dat hele blok zichzelf aansteekt :o
15 minuten later kan je beginnen met braden, geweldig :Y)

[ afbeelding ]
Wel handig, maar je hebt er wel eens stuk of 10 nodig voor een 57 cm ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 6 juli 2011 @ 00:21:08 #292
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99094847
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 23:25 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Wel handig, maar je hebt er wel eens stuk of 10 nodig voor een 57 cm ?
2 of 3 denk ik, ze zijn redelijk groot, 10cm doorsnee ofzo, die lucifer op de foto is een grote lucifer.
Ze zeggen zelf op de verpakking 1 briket per 2 personen.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:40:27 #293
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_99315886
Ik gooi a.s Zondag een t-bone steak en wat spareribs op de BBQ... waar marineer ik die T-bone steak het beste mee? Liefst niet te pittig :)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 11 juli 2011 @ 14:30:27 #294
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_99319604
Italiaanse kruiden crushen in een vijzel met wat citroensap en olie erbij?

Of iets met gember en knoflook?
  maandag 11 juli 2011 @ 14:42:10 #295
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_99320043
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 17:36 schreef mmascha het volgende:

[..]

Nou mijn kip blijkt toch goed geworden te zijn. Nieuwe poging als het windstil is.

Eet smakelijk golfer. Ik heb de Allerhande net uit en dat ziet er goed uit!
Door die ventilatieschuifjes krijg je onwijze trek door je bbq en zijn je kolen eerder op. Die moet je alleen open zetten als je vol wil knallen (steakje dichtbranden oid), voor de rest kan je die dicht of halfopen laten.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_99322018


de asian ribs van de bbq pitboys :)
suck my asshole taco bender
pi_99322330
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:33 schreef Remco_h het volgende:
[ afbeelding ]

de asian ribs van de bbq pitboys :)
ik wil! O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_99322468
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:40 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

ik wil! O+
ze waren weer TE lekker... misschien t weekend maar weer maken... moet ik er een paar opsturen?
suck my asshole taco bender
pi_99322527
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:44 schreef Remco_h het volgende:

[..]

ze waren weer TE lekker... misschien t weekend maar weer maken... moet ik er een paar opsturen?
nou als dat zou kunnen... of woon je toevallig in zuid- of noord holland? dan wil ik ze ook wel komen halen :D
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_99327965
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 00:21 schreef SiGNe het volgende:

[..]

2 of 3 denk ik, ze zijn redelijk groot, 10cm doorsnee ofzo, die lucifer op de foto is een grote lucifer.
Ze zeggen zelf op de verpakking 1 briket per 2 personen.
En heb je dan wel een beetje gelijkmatige warmte ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_99329117
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:45 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

nou als dat zou kunnen... of woon je toevallig in zuid- of noord holland? dan wil ik ze ook wel komen halen :D
er exact tussen in.... post pakketje dus ;)
suck my asshole taco bender
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')