TS gaat met de trein op woensdag 13 oktober, haalt een trein later en moet een andere trein nemen vanaf HS. In Leiden stapt een meisje in en gaat schuin tegenover me zitten.
De bebouwde kom van Leiden nog niet uit en ze wil een papiertje oid in de vuilnisbak gooien, waar ik naast zit. Instinctief trek ik mijn knie weg, terwijl ik haar door mijn muziek heen hoor lachen en ik zie een grijns op dr gezicht staan.
Terwijl de trein vertrekt zie ik hoe zij een rode dummy pakt en een kleiner groen notitieboekje. Gaandeweg de reis kijken we elkaar steels aan, wegkijkend als we elkaar betrappen, danweer juist bewust oogcontact houden, en dit proces gaat zo een paar keer door. Net na Schiphol zie ik haar vanuit mijn ooghoek weer kijken, en kijk terug. Ze slaat haar ogen neer, kijkt wat loos rond en kijkt me weer recht aan. Ik trek mijn mondhoeken wat verder omhoog en glimlacht terug, zij doet hetzelfde.
Net voor we stilstaan om Amsterdam pakt ze snel haar spullen in en loopt naar de andere kant van de trein. Op het perron zie ik haar wegbenen. Ik steek het perron over en loop aan de luwe kant naar de tweede tunnel van centraal, ik zie dat ik haar inhaal. Ik loop haar voorbij, net als de trap begint. Met een schijnbare stoicijnsheid, ik heb namelijk geen idee wat ik nu moet, loop ik snel de trap af. Ik loop de tunnel door richting het tramplatform Oost, en kijk af en toe over mijn schouder. Net voor ik in de hal afsla, kijk ik nog eens langer over mijn schouder, ik zie dat zij kijkt en dat ze mij ziet, ze lijkt te lachen, maar ik heb haast vanwege een voor mij belangrijke afspraak die ik wil nakomen. Ik loop door.
Na mijn afspraak blijkt ze nog steeds door mijn hoofd te spoken. Ik weet alleen niets van het meisje, zelfs geen naam of haar stem. En dat prikkelt me zo ontzettend, want op uiterlijk beoordeeld en haar houding ook, zou ik haar best wel heel leuk vinden, dus ik wil haar vragen om ergens een kop koffie te drinken.
Ik weet alleen hoe ze er uitziet, wat ze aanhad, wat ze bij zich had en hoe lang ze ongeveer is. Ik weet verder dat ze in Leiden opgestapt is en in Amsterdam weer eruit.
Ik heb de vervangers van RAILS allemaal gehad, marktplaats vind ik ook zo stom, maar ik wil haar gewoon leren kennen.
Wat nu? Wanted-posters ophangen op Leiden Centraal?