abonnement Unibet Coolblue
pi_4345317
10 dagen Roma, een uitgebreid verslag.

Na 5 jaren uithouden op Sorghvliet kwam dan eindelijk die dag waarop je met de hele 5e naar Rome ging.
Eerst een hele maand dingen aanhoren als voorbereiding, zelf presentaties houden, lesjes italiaans, lesjes geschiedenis en lesjes over hoe je te gedragen.

Dus, op vrijdag ochtend om half 4 ging die verdomde wekken.
In eerste instantie wil je je omdraaien, maar dan besef je je, dat die wekker het startsein is voor 10 dagen Rome.
Je stapt je bed uit, kleed je aan, checkt nog 1 keer of je alles hebt, loopt naar beneden, zegt paps en zusje gedag en stapt met mams in de auto.
Onderweg naar school zie je nog andere mensjes die naar Rome gaan, je zwaait enthousiast, of negeert ze met trots.
Bij school aangekomen staat de bus er al.
Je kijkt eens om je heen, sleurt je koffer naar de 2e bus, pleurt hem er in, zegt mans gedag en gaat in de bus zitten beetje vooraan tegen reisziekte, met redelijk gezellige mensen om je heen.
Als de bus dan eindelijk vertrekt, wel 2 minuten te laat, een hoop gezwaai, een hoop gejank van meisjes die hun vriend moeten missen, en een hoop geharrewar om dan eindelijk al je spullen uit te stallen en/of op te bergen.
De reis was wel tof.
Je had op de heenweg een chaffeur die Peter heette, ok , er was ook een Fred, maar die bracht ons alleen naar de grens van Duitsland
Peter was tof, kwam uit Noordwijk en maakte 1 keer per uur reclame voor het beste touringcar bedrijf van Nederland.
Daar zat je dan. Discman, brood en Pringles in de aanslag, veel geklets en veel gezeur.
Om de 4.5 uur stoppen, dus het was wel even uitzitten.
Om zes uur s avonds je aan in Jeugdgevangenis Innsbruck.
Het was wel mooi daar in Innsbruck, de omgeving dan, voor de rest was het een grauwe rotzooi daar

Om half 7 stond je dus weer naast je bed, voor de een wat moeilijker of kateriger dan de ander, maar je stond er.
Om 7 aan het ontbijt, half uur in de rij staan, in een kwartier alles opeten en daarna op 8 uur weer in de bus zitten om weg te gaan.
Daar is maar 1 woord voor: BRAK.

Dus daar zat je weer in de bus. En het schoot maar niet op file na file na file daar bij de grens met Italië
Maar uiteindelijk, rond een uurtje of half 10, 10 uur arriveerde je in Rome bij het paleis van Justitie, waarvandaan je nog een aardig eindje met je koffer moest sjouwen, over de Piazza Navona waar al die toeristen je maar raar aan stonden te kijken
Aangekomen bij het klooster, ging je snel wat eten, daarna je koffers 8 trappen naar de 2e verdieping sjouwen, douchen en naar bed.

Naar bed dus, om om 7 uur weer op te staan.
Aankleden, klaarmaken, tas pakken, ontbijten om 8 uur, en dan om half 9 beginnen met het ochtendprogramma.
Voor maandag bestond dat ochtend programma uit de zuil van Trajanus, Markt van Trajanus, Colosseum en nog wat losse dingen.
Van Wijk (geschiedenis) en Hulshof (klassieke talen) waren begeleider in mijn groepje.
Er werd je heel veel verteld, het Colosseum viel tegen in de regen, stromende regen mag ik wel zeggen, en de boog van Severus stond achter grote hekken, erg, erg jammer.

Daarna terug naar het klooster voor de lunch.
Je lunch bestond uit: Pasta, heel veel pasta vooraf, dan iets richting vlees met groente, veel water, en veel fruit, zoals sinaasappels, appels en perziken.
Dan had je even rust en ging om half 3 het middag programma weer verder.
Dat bestond uit het Forum Romanum en de Palatijn.
Het Forum Romanum was echt gigantisch mooi, je kunt je gewoon niet voorstellen hoe het er 2000 jaar geleden uitgezien moet hebben gezien, en hoe de mensen er toen gewoon tussendoor liepen.
Heb er veel fotos gemaakt, die ik zsm zal ontwikkelen.
Daarna vanuit het Forum richting Palatijn, het Wassenaar van het Oude Rome.
Het was erg stil, en erg mooi.
Het theater van Domitianus was erg mooi, je keek er zo over uit, ik vond het persoonlijk mooier dan het Colosseum.
Op het moment dat je Palatijn afliep, terug naar het klooster begon het te regenen, en niet zon klein beetje ook.
Je was binnen 2 minuten helemaal verzopen.
Gelukkig kwamen er van alle kanten van die mannetjes vandaan met opvouw paraplus die je in eerste instantie voor 5 euro kon kopen dat dacht ik dus niet
2.50 heb ik er uiteindelijk voor betaald.. ^_^
Terug in het klooster was het natuurlijk droog.. dan omkleden en de stad in, op zoek naar wat eten
Niet al te moeilijk dus.
Op elke hoek een pizza afhaalwinkeltje., en op elke hoek een ijswinkel, met ECHT italiaans ijs.
Echt super vooral het ijs.

Daarna zorgen dat je voor 11 uur terug in het klooster was, anders moest je buiten slapen, en dat is dus geen geintje.
Gelukkig waren we er allemaal en konden we rustig gaan slapen.

Maandag was dus internationale Kerken Dag.
Heel veel kerken gezien, van binnen, van buiten, binnenstebuiten, omgekeerd etc.
Er zaten hele mooie kerken bij.
Ik zat weer in de groep bij van Wijk en als bijhangsel Brouwer (Kunstgeschiedenis).
Het was best interessant, al zaten er wel hele lelijke kerken bij.
Ook hebben we het Pantheon gezien die dag. Prachtig, alleen een beetje grijs. 
De middag was gereserveerd voor de Sint Pieter
Wat een feest was dat.
Eerst moest je dus naar die kerk lopen, was wel mooi, en alhoewel ons monniken en nonnen in alle kleuren van de regenboog waren beloofd door Hagoort (Nederlands), hebben we er maar 1 bijzondere gezien, in het geel de rest was zwart grijs of bruin de kleren dan he ^_^

Dus, de Sint Pieter.
Mooi om te zien vanaf een afstand, leuk al die beelden, dan als eerste maar die koepel beklimmen.
Dus, moet je eerst in de rij gaan staan, net als op het vliegveld wordt je gefouilleerd door enge mensen, en dan mag je voor 4 euro die Sint Pieter beklimmen. Wat een teringeind was dat zeg.
Ben er nog moe van.
De eerste helft viel mee, dat waren wel lekker trappen, maar als je dan op die tussenverdieping kwam en dacht dat je er was, naar boven keek en besefte: Kut, we moeten nog verder, zakt de moed je in de schoenen.
Maaaaar, we hebben het gered, en eer dat je boven was, regende het pijpestelen en stonden we daar met onze opvouwparaplutjes tussen al die mensen op die toren..
Brrrrrrr, koud.
En dan besef je je, damn, ik moet ook nog naar beneden, lang zon zelfde trap

Daarna, de Sint Pieter zelf in, erg indrukwekkend en, je zal het maar moeten bouwen, maar echt mooi vond ik het niet.. teveel tierelantijnen, dooie pausen en teveel kunstmatig licht.
Wat wel even de moeite waard was was de Pieta  Maria met dooie Jezus in haar armen.

We mochten op eigen gelegenheid terug naar het klooster, en dat dat deed je dan ook, met Heleen, Yuen, Michiel, Jonathan, David en Olivier. Over de Engelen brug, erg mooi, langs internet cafe om tevergeefs mailtje te versturen, omkleden en wat eten en daarna in een gezellig barretje in een zijstraat van de Navona wat drinken.

Dinsdag was Ostia-dag.
Je liep om half 9 naar de bus-afspreek-plaats, waar de bus pas om 10 uur aankwam door reparaties en drukke stad.
Dus naar Ostia, weer in de file, 10 keer verkeerd gereden etc. etc.
Kwamen uiteindeijk 2.5 uur te laat aan.
Ostia was mooi, we hebben er DE groepsfotos gemaakt, maar natuurlijk was ik net die dag mijn fototoestel vergeten.
Na Ostia nog even door naar wat Etruskische graven, maar ik was uiteraard maandag door mijn enkel gegaan, dus kon ik daar niet in, omdat het allemaal erg donker en ongelijk was. Het was maar erg licht, dus na 2 dagen kon ik weer heerlijk relaxed lopen.
Na die graven door naar het meer, waar je lekker af kon koelen, heerlijk rustig gezwemt en toen naar huis, het klooster dus.
Eigenlijk had je nog een avondprogramma, de capitolijnse Musea, maar die waren omdat we al te laat waren, verplaatst naar zaterdagmiddag.
Dus we waren die avond ook lekker vrij.

Woensdag, wat was er woensdag ook al weer, oh jah, dat was de 2e internationale Kerken dag
Kerk in Kerk uit, kerk in, Kerk uit, van oerlelijk tot werkelijk prachtig.
Voor de Barok Kerken waren echt lelijk..
Ook ging je die dag naar de catacomben in de buurt bij de Via Appia Antiqua
Eindje rijden met de bus waar de airco kaduuk was, en het dus niet uit te houden was..
Die catacomben waren vooral koel, ook wel cool. Maar vooral koel.
We hadden een guide, die echt elk engels woord MET lidwoord gebruikte.
Zie Flowers, Zie mounties (mountains) etc. etc. etc. We lagen helemaal dubbel met zn allen.
Daar kwam bij dat er de avond daar voor geesten in het klooster waren gezien, dus iedereen liep daar de draak mee te steken gewoon geniaal

Toen mochten we weer naar huis, klooster dus, wederom.
Donderdag had ik Tazelaar (klassieke talen) als begeleider. Die vent is echt fantastisch.
We liepen overal langs en doorheen, hij zei het hoognodige, en ging daarna weer verder.
We hebben wat kerken gezien, het sleutelgat en de aventijn beklommen.
We waren al om 11 uur klaar met het ochtend programma, in tegenstelling tot de groep van van Wijk, die hetzelfde deed en pas om 1 uur klaar was. ^_^
Daarom ging ik daarna even mailen, s middags gingen we ook nog naar kerken waarvan ik de namen niet eens meer weet.
Die dag ook naar DE Sint Jan van Lateranen.
Daar vond de meest geniale actie aller tijden in Rome plaats:
Tazelaar: ok, Sint Jan van Lateranen, er is een Wc binnen, ik geef jullie een kwartier, loop door die kerk, kijk wat, ga naar de Wc en ik zie jullie dan aan de andere kant van de kerk wel

Dus wij die kerk in, en met elkaar van Wijk belachelijk maken, met mevr. Brouwer erbij
hier op dit steentje heeft die gestaan, en die heeft dit gedaan, omdat zus en zus en zus en zo, en als we dan 2 passen verlopen heeft deze zijn laatste woorden gesproken, bla bla bla bla bla
Wij lagen dubbel, maar ook Brouwer moest weglopen om niet in lachen uit te barsten.
Daarna op het geniale idee gekomen om met de bus terug te gaan.
Terwijl wij dus in de bus zaten, zagen wij de groep van van Wijk nog lopen naar de Sint Jan van Lateranen, zij waren dan ook een uur later terug.

Vrijdag was ook geniale dag.
Als we het klooster uit kwamen moest je dus standaard 4 groepen maken, en dan kwamen daar vanzelf 2 begeleiders bij.
Dus jij daar met je groep staan en kijken wie je begeleider werd niet dus.
Meneer Tazelaar, ah toe???? Bij ons??? Niet omdat je dan sneller klaar was echt niet, maar omdat hij gewoon alles duidelijk vertelde, en niet teveel er omheen lulde.
Wij die dag ook weer naar kerken enzo.
s Middags gingen we naar de Villa van Hadrianus, in de stromende regen, in de file, de leraren hadden er ook geen zin meer in, en we raffelden alles in een half uur af.
Uiteindelijk waren we eerder terug dan verwacht, en konden we nog even winkelen.
Ik heb daar dus in Rome een echt supermooie jurk gekocht roze in 4 tinten, rozen, dunne bandjes en een touwtjes achtersluiting ik voelde me met een prinses ^_^

s avonds dus de allerlaatste avond in onze stamkroeg, recht tegenover het klooster.
Aardig wat gedronken daar, heerlijk gekaart en dus lekker aangeschoten geworden.
Dat mag ook wel na 2 pinten zwart bier, een wijntje, Corona, breezer en een glas gewoon bier.
En dan heb ik me ingehouden
Dus terug naar het klooster om kwart voor 11.
Daar dus gezellig met zn allen op 1 kamer gezeten, zelfs Brouwer, Hulshof, van Wijk en Hagoort kwamen er gezellig bijzitten en zongen met ons mee.
Sophietje was lekker dronken, elke keer als je aan haar vroeg wat ze gedronken had, kreeg je dit antwoord:
2 pinten bier, 2 glazen bier, een shot Tequilla, een breezer en een shot cocktail.
En wat voor kleur was die cocktail? Dan liep ze naar Karins portomonaie en zei: deze groene blauwe kleur dit dus om de 5 minuten dat was te leuk.
Zelfs Blaakmeer (Wiskunde) had aardig wat op (dat rook je gewoon)..

Niet echt geslapen die nacht dus, en de volgende dag om 8 uur je koffers beneden hebben en wederom lopen met je groepje.
Lunch tussendoor, weer lopen en dan met je koffer, weer over de Piazza Navona naar de busstop plaats.
Waar we met ons vaste groepje bij elkaar zaten, dus bijna niet geslapen hebben (misschien een half uurtje, maar dat was dan meer soezen) en we om kwart voor 6 in Nederland aankwamen.

Wij hebben uiteraard, in tegenstelling tot vele anderen, niet bij de Mac gegeten, elke dag een heerlijk ijsje op, die bij het Pantheon, Dela Palma vonden we het beste, die andere, Giulotti of iets die richting was elke keer zo druk, dat we hebben besloten dat maar niet te doen.

Ergens deze week natuurlijk ook de Trevi even behandeld, naar de Spaanse trappen geweest, etc. etc. etc.
De avond Spaanse Trappen was afgrijselijk met al die hitsige Italiaantjes en Fransen
De Trevi avonden en de Navona Avonden waren de gezelligste.
We hebben in een zijstraat van de Campo di Fiori een heerlijke afhaalpizza winkel ontdekt, dat onze stam pizzeria werd.

Dit was het wel zon beetje geloof ik..na bijna 5 a4tjes

Doei.
  maandag 27 mei 2002 @ 14:59:19 #2
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_4345375
deze mag naar Travel Forum, maar wel leuk
There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
pi_4345425
heb niet alles gelezen maar volgens mij heb je wel een goeie tijd gehad?
pi_4345467
Dit klinkt erg leuk Ik begin zelf ook wel nieuwsgierig te worden naar die stad
pi_4345473
Mag idd naar Travel... op zich... hij staat hier ook wel leuk....
Doei.
  maandag 27 mei 2002 @ 15:06:24 #6
4605 KingShakur
back.... really...
pi_4345476
>> Travel pleez
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
pi_4345487
edit

[Dit bericht is gewijzigd door Kemania op 27-05-2002 17:13]

Die Unheil geschwängerte Nacht zum 19.November 1942 ist hereingebrochen.
Stille liegt über dem Land.
Nur die Stimme aus Moskau hämmert unermüdlich, monoton.
pi_4345496
edit: laat maar
Die Unheil geschwängerte Nacht zum 19.November 1942 ist hereingebrochen.
Stille liegt über dem Land.
Nur die Stimme aus Moskau hämmert unermüdlich, monoton.
  Admin maandag 27 mei 2002 @ 15:13:35 #9
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_4345569
quote:
Op maandag 27 mei 2002 15:06 schreef Faithy het volgende:
Mag idd naar Travel...
Let's do just that.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  maandag 27 mei 2002 @ 15:17:13 #10
3676 Angels_t
Ik wil Goddess!
pi_4345613
Hey Gaby!

Fantastisch verhaal! Ik heb echt genoten en ik zag alles weer voor me. Heerlijk gewoon.
Erg goeie actie van Tazelaar inderdaad, de droogkloot.

Ik wil al je foto's zien

Doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt!
  maandag 27 mei 2002 @ 17:10:24 #11
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_4347244
quote:
Op maandag 27 mei 2002 15:17 schreef Angels_t het volgende:
Hey Gaby!

Fantastisch verhaal! Ik heb echt genoten en ik zag alles weer voor me. Heerlijk gewoon.
Erg goeie actie van Tazelaar inderdaad, de droogkloot.

Ik wil al je foto's zien


Alle 108 foto's????

Wow... als ik die in moet gaan scannen?

Voor anderen: Chr. Gymn. Sorghvliet is de school.

Tazelaar zijn laatste reisje, volgend jaar is hij weg... met de VUT...

Het was echt super

Doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')