abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 december 2011 @ 12:51:49 #101
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_105767283
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 17:41 schreef Coelho het volgende:

[..]

Kan ik zelf de firmware updaten via de USB poort, of moet de leverancier dat doen? De EvoHome die ik vandaag in ontvangst heb genomen, heeft nl. links van de ECO knop een Vakantie knop zitten ipv een Lifestyle knop, dus oude firmware?

Iemand een overzicht met versies en hoe je kunt uitlezen welke versie je hebt?
niemand?
pi_106647501
Hallo, net het EvoHome systeem besteld voor 4 radiatoren (3 ruimtes) en als het goed is krijg ik het morgen binnen. Een paar dingen vraag ik me nog af. Ook aan Honeywell heb ik deze vragen gesteld maar (zoals vaker bleek (als ik teruglees)) is Honeywell niet bepaald scheutig met het terug reageren.

Mijn vragen:
1. Heb ik een bypass nodig op mijn cv-installatie? Die zit er namelijk nog niet. Het lijkt mij echter wel wenselijk, ten eerste om hoge watersnelheden in de leidingen (incl geluid) te voorkomen als er bv maar 1 radiator openstaat. Bovendien heeft de pomp een nadraaitijd als er geen warmtevraag meer is. Hij kan dan echter geen water meer kwijt aangezien alle radiatoren dichtstaan. (Ik kan de nadraaitijd volgens mij via de ketel op 0 instellen, maar is dit wenselijk?).

Nadeel van een bypass vind ik dat er onnodig water wordt rondgepompt en gewoon (met toch enige warmteverlies) terug naar de ketel gaat, die dit vervolgens weer gaat staan opwarmen. Onnodige pompenergie dus en ook onnodig gasverbruik. Zou jammer zijn bij dit verder toch duurzame systeem. Daarom heb ik een alternatief bedacht, maar weet niet of dit praktisch mogelijk is in mijn installatie. Daarom de volgende vragen:
2. Is het mogelijk om ipv een bypass de cv-pomp te vervangen door een toerengeregelde pomp? Beide problemen worden hiermee namelijk ondervangen. Als maar 1 radiator openstaat toert deze pomp terug om het drukverschil over het systeem gelijk te houden. Als alle radiatoren dicht staan detecteert deze pomp de oplopende druk en zal afslaan. Lijkt mij de mooiste oplossing, ook uit duurzaamheidsoogpunt. Maar (1): is het mogelijk om in een bestaande cv-ketel de pomp "zomaar" te vervangen door een toerengeregelde? Ik heb een Agpo Econpact 27C uit 1998. Maar (2): deze Agpo veist een minimaal debiet (over de warmtewisselaar) van 200 l/h. Kan iemand inschatten of dit nog gehaald wordt als maar één radiator warmte vraagt? Mijn kleinste radiator (of eigenlijk convector) is al een behoorlijke: 60 cm x 80 cm Jaga Tempo type 15 (een low-H2O radiator maar dit slaat volgens mij meer op de waterinhoud dan op het debiet).
3. Is het verantwoord als ik eerst het EvoHome systeem installeer om te kijken of het misschien toch zonder aanpassingen al goed gaat? Dan kan ik zonodig later alsnog kiezen voor een bypass of een toerengeregelde pomp. Dan kan het natuurlijk zijn dat ik de ketel in het begin regelmatig moet resetten als iets met het debiet/de pomp niet goed gaat, maar mijn vraag is eigenlijk: kan het kwaad?

@Coelho: volgens mij heb ik eerder in dit topic gelezen dat voor het updaten van de firmware een daartoe getrainde installateur met een insteekmodule de EvoTouch moet updaten. Je andere vragen kan ik niet beantwoord, misschien als ik het systeem morgen/overmorgen in huis heb.

Vriendelijke groet,
Paul
pi_106654519
Er is wel eens een misverstand over die bypass: men denkt dat ie op het eind van het CV-systeem moet zitten, zo ver mogelijk bij de ketel vandaan. Maar dat is onjuist; hij mag dicht bij de ketel, als de openingsdruk maar hoog genoeg ingesteld kan worden. Als dat goed is ingesteld (dwz hij gaat echt pas open als alle radiatoren dicht staan) is het warmteverlies minimaal. Alleen pompverlies van ... 40 Watt gedurende een paar minuten.

Toerengeregelde pomp zou ik niet toepassen; gewoon de pomp houden die er in zit.

Ik heb zelf geen bypass, en probeerde eens een radiator geforceerd te ontluchten en zette per abuis alle radiatoren dicht. Ketel vloog in error mode en kon zonder schade gereset worden. Maar dat moet je naturulijk niet regelmatig uitvoeren, daar is een ketel niet voor.

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 10-01-2012 20:25:45 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 20:44:37 #104
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_106657264
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 20:01 schreef blomke het volgende:
Er is wel eens een misverstand over die bypass: men denkt dat ie op het eind van het CV-systeem moet zitten, zo ver mogelijk bij de ketel vandaan. Maar dat is onjuist; hij mag dicht bij de ketel, als de openingsdruk maar hoog genoeg ingesteld kan worden. Als dat goed is ingesteld (dwz hij gaat echt pas open als alle radiatoren dicht staan) is het warmteverlies minimaal. Alleen pompverlies van ... 40 Watt gedurende een paar minuten.

Toerengeregelde pomp zou ik niet toepassen; gewoon de pomp houden die er in zit.

Ik heb zelf geen bypass, en probeerde eens een radiator geforceerd te ontluchten en zette per abuis alle radiatoren dicht. Ketel vloog in error mode en kon zonder schade gereset worden. Maar dat moet je naturulijk niet regelmatig uitvoeren, daar is een ketel niet voor.
Ondanks dat het al meerdere keren besproken is, zou je nog een keer de moeite willen nemen om in Jip en Janneke uit te leggen wat de werking is van de bypass?

Waarom zet je deze er tussen, waarom wil je zo min mogelijk warmteverlies (ketel slaat eerder uit of zo?) etc.? Ik krijg donderdag nl. iemand van de firma over de vloer omdat ik met vragen blijf zitten over mijn installatie en wil gewoon zo goed mogelijk voorbereid zijn. Zie ook de vragen die ik hierboven gesteld heb :)
pi_106671964
1. De by-pass is een kortsluiting tussen de aanvoer en de retour. Die staat dicht als het CV-water via de radiatoren stroomt.
2. Als de pomp draait en alle radiatoren of (in jouw geval) alle kleppen staan dicht, draait de pomp tegen een hoge weerstand in, het CV-water kan niet wegstromen. Dat is slecht voor de pomp (?) en de ketel schiet in storing.
3. Bij die hoge(re) druk van de pomp, gaat de by-pas open en stroomt er CV water van de aanvoer direct naar de retour. Pomp blijft heel en geen storing van de ketel.

Warmteverlies = geldverlies.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106674125
@blomke: Dank voor je reactie! Grappig, ik heb een installateur gesproken die inderdaad beweerde dat de bypass zo ver mogelijk van de ketel moest. Kreeg een discussie hierover want mijn mening was dat, als je hem goed afstelt, hij net zo goed bij de ketel kan zitten. Bovendien is die plek in mijn huis veel logischer: de ketel hangt op zolder en het "eind van de installatie" zit bij de verdelers in de trapkast/voorraadkast. Ik heb de bypass veel liever op zolder hangen bij de installaties dan tussen mijn voorraad . . . Mooi dat je mijn idee bevestigt. (Bovendien is de afstand tussen die twee punten maar anderhalve verdieping verticale leiding (aanvoer en retour), zeg 8m CV-buis diameter zo te zien ca 20mm, dus dit lijk me niet bepalend voor de drukval in mijn cv-systeem . . .).

Heb ik nog een paar aanvullende vragen voor mijn eigen inzicht vooral:
1. Zou ik (theoretisch/praktisch) zonder bypass kunnen als ik de nadraaitijd van de pomp op 0 minuten instel? Geen warmtevraag meer = alle kleppen dicht = ketel uit = pomp uit. In theorie gaat dit gelijktijdig, in de praktijk zit hier altijd enig tijdsverschil tussen dus springt alsnog de ketel mogelijk in storing. (Wellicht niet mogelijk omdat de ketel te warm blijft?). Dit is me wel duidelijk. Maar waar het me ook om gaat: wordt de minimum flow (over de warmtewisselaar van de ketel, 200 l/h) gehaald als er maar één radiator openstaat? Of is ook hiervoor de bypass nodig? Is dit eenvoudig te zeggen of moet ik daarvoor een berekening maken van drukvallen over alle onderdelen icm de pompcurve?
2. Mag ik de bypass leiding isoleren om het warmteverlies te beperken of is er dan risico dat het water té warm terugkomt bij de ketel? Overigens denk ik erover om ook die centrale vericale leidingen en de verdelers in mijn voorraadkast te isoleren maar dit terzijde.
3. Wat is de reden dat de toerengeregelde pomp afvalt? Is dit lastig omdat mijn ketel standaard geen toerengeregelde pomp heeft? Is een passende pomp niet beschikbaar? Of is het omdat ik nog steeds problemen krijg met de nadraaitijd? Ik twijfelde zelf al of dit mogelijk is, maar zou graag weten waaróm dit niet werkt. Vooral omdat het energetisch het mooiste zou zijn.
pi_106674944
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 10:42 schreef tripaul het volgende:
Grappig, ik heb een installateur gesproken die inderdaad beweerde dat de bypass zo ver mogelijk van de ketel moest. Kreeg een discussie hierover want mijn mening was dat, als je hem goed afstelt, hij net zo goed bij de ketel kan zitten. Bovendien is die plek in mijn huis veel logischer: de ketel hangt op zolder en het "eind van de installatie" zit bij de verdelers in de trapkast/voorraadkast. Ik heb de bypass veel liever op zolder hangen bij de installaties dan tussen mijn voorraad.
Misschien is het toepassen van een drukverschilregelaar op de plek van de verdeler júist logischer en handiger,
zijn zelfs speciale setjes voor in de handel om een DUV op een radiatorverdeler te monteren:

Wordt veelvoudig toegepast door installateurs, nieuwbouw, etc.

Al het zichtbare (wat niet in de vloer of muur zit verwerkt) leidingwerk wat van en naar de verdelers
gaat zou ik idd isoleren. Zeker bij lagere temperatuur wil je zo min mogelijk warmteverlies.

Zover ik weet kan je een ketel die standaard geen toerentalgeregelde pomp heeft,
niet achteraf alsnog uitrusten met eentje die dat wel heeft.
a) de "computer" is hier niet op berekend en kan er dus niks mee (mist ook de aansluiting/circuits op de printpraat) en
b) als de ketel geen toerentalgeregelde pomp heeft, zal dit ook wel een aan/uit model zijn (geen OpenTherm of eigen modulatie-protocol) en heeft dit ook weinig zin aangezien er dus geen sprake is van "echte" modulatie.
pi_106675476
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 10:42 schreef tripaul het volgende:
@blomke: Dank voor je reactie! Grappig, ik heb een installateur gesproken die inderdaad beweerde dat de bypass zo ver mogelijk van de ketel moest. Kreeg een discussie hierover want mijn mening was dat, als je hem goed afstelt, hij net zo goed bij de ketel kan zitten. Bovendien is die plek in mijn huis veel logischer: de ketel hangt op zolder en het "eind van de installatie" zit bij de verdelers in de trapkast/voorraadkast. Ik heb de bypass veel liever op zolder hangen bij de installaties dan tussen mijn voorraad . . . Mooi dat je mijn idee bevestigt. (Bovendien is de afstand tussen die twee punten maar anderhalve verdieping verticale leiding (aanvoer en retour), zeg 8m CV-buis diameter zo te zien ca 20mm, dus dit lijk me niet bepalend voor de drukval in mijn cv-systeem . . .).

Heb ik nog een paar aanvullende vragen voor mijn eigen inzicht vooral:
1. Zou ik (theoretisch/praktisch) zonder bypass kunnen als ik de nadraaitijd van de pomp op 0 minuten instel? Geen warmtevraag meer = alle kleppen dicht = ketel uit = pomp uit. In theorie gaat dit gelijktijdig, in de praktijk zit hier altijd enig tijdsverschil tussen dus springt alsnog de ketel mogelijk in storing. (Wellicht niet mogelijk omdat de ketel te warm blijft?). Dit is me wel duidelijk. Maar waar het me ook om gaat: wordt de minimum flow (over de warmtewisselaar van de ketel, 200 l/h) gehaald als er maar één radiator openstaat? Of is ook hiervoor de bypass nodig? Is dit eenvoudig te zeggen of moet ik daarvoor een berekening maken van drukvallen over alle onderdelen icm de pompcurve?
2. Mag ik de bypass leiding isoleren om het warmteverlies te beperken of is er dan risico dat het water té warm terugkomt bij de ketel? Overigens denk ik erover om ook die centrale vericale leidingen en de verdelers in mijn voorraadkast te isoleren maar dit terzijde.
3. Wat is de reden dat de toerengeregelde pomp afvalt? Is dit lastig omdat mijn ketel standaard geen toerengeregelde pomp heeft? Is een passende pomp niet beschikbaar? Of is het omdat ik nog steeds problemen krijg met de nadraaitijd? Ik twijfelde zelf al of dit mogelijk is, maar zou graag weten waaróm dit niet werkt. Vooral omdat het energetisch het mooiste zou zijn.
Discussie met een insatllateur heeft niet zoveel zin, meestal krijg ik reacties terug zo van:

"zo doen we het altijd al"
"u heeft geen praktijkervaring, wij zijn de deskundigen"
"het kan niet zo als u het wilt"
....

kortom, beter kan je dit soort zaken zelf aanleggen.

Maar goed, v.w.b. je vragen:

1. Wat ik beperkt van ketels weet, is dat ze hun restwarmte (uit het gas en de warmtewiselaar) altijd in het water kwijt moeten. Dus ik vraag me af of een nadraaitijd van 0 sec., ook echt 0 sec. is.
Een flow van 3l/min is bepaald weinig hoor, daar zit je zo aan. Mocht die drempel niet gehaald worden, dan moet die bypass open gaan.

2. Tuurlijk mag je die bypassleiding isoleren, maar over een kort stukje bij je ketel, heeft dat weinig zin gezien het feit dat die bypass incidenteel aanspreekt.

Leidingisolatie is zo'n beetje de meest rendabele en makkelijkste vorm van isolatie die je je maar kunt voorstellen. Voor een paar knaken koop je meters leidingisolatie; je pakt warmteverlies bij de (hete) bron aan = zéér effectief!!
3. Zie (perfecte) antwoord van naaa!

Overigens, 30 jaar geleden legde ik een installatie aan met een ketelpomp die een interne instelbare retourklep had, de opbouw van de pomp kon je instellen door die klep méér of minder open te zetten. Daar was geen bypass nodig; de pomp had zelf een bypass.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106677930
Als die pomp zelf al een bypass had, dan zou het dus ook goed moeten kunnen om een bypass vlakbij een pomp te plaatsen :)
pi_106678059
Klopt, alleen circuleert dat soort pompen niet over de ketel, alleen over "zichzelf".

Ik weet overigens niet of dat soort pompen nog bestaan. Is iets waar de keteldeskundigen hier op het forum misschien meer over weten te vertellen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106683936
@naaa: Die manier van bypassen had ik nog niet bedacht, da's ook een goed idee! Maar waar kan ik zo'n apparaat kopen? En zijn die universeel of moet ik hem van hetzelfde merk als mijn verdelers hebben?

@blomke: die over zichzelf recirculerende pompen bestaan volgens mij niet meer hoor. Ze waren bedoeld om het debiet te kunnen regelen zónder dat er elektrisch in de motor iets hoefde te worden geregeld. Tegenwoordig gebeurt dat allemaal toerengeregeld, in elk geval bij de grotere pompen waar we het hier ook over hebben (denk dus eerder aan 4 kW dan 40W waarbij dit kon ;).

OK dus het wordt een bypass, dank jullie wel voor je input! Nog even overwegen of het een standaard bypass nabij de ketel wordt, of zo'n hele luxe bij de verdeler (die ik er zo te zien ook veel makkelijker zelf tussen kan zetten!).
pi_106692218
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 15:37 schreef tripaul het volgende:
Die manier van bypassen had ik nog niet bedacht, da's ook een goed idee! Maar waar kan ik zo'n apparaat kopen? En zijn die universeel of moet ik hem van hetzelfde merk als mijn verdelers hebben?
Heb je een foto van je verdeler(s)??

90% kans dat je radiator verdeler van het merk Pentec is; en dan kan je een kant-en-klare set
krijgen die je zo op de (als het goed is) afgedopte kant van de verdeler kunt monteren.

Deze set kan je o.a. bij Warmteservice zo ophalen/bestellen: PDF link

ff doorscrollen door de PDF; je moet dus de PenTec DÜV verdelerset (drukverschilregelaar) hebben ;)
pi_106706397
Mijn radiatorverdelers lijken sterk op de verdelers in jouw pdf. Grote kans lijkt dat het idd Pentecs zijn, al heb ik geen idee hoe ze er van andere merken uitzien.

Heb daarom even een foto gemaakt (incl wat troep rond de verdeler maarja, 't is m'n voorraadkast hè ;).


Hoor graag van je of het Pentec is!

Oh, bijna vergeten, zoals je ziet staat er het eea op de afdopwartels: "PPP 22" en "BS 864-2".
Misschien voegt dit nog iets toe?
  woensdag 11 januari 2012 @ 23:15:40 #114
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_106706952
Ik zal morgen ook eens overleggen over een bypass. Heb het idee dat dit ook zuiniger is. Mijn verbruik in mijn nieuwbouwhuis was in december schrikbarend hoog, 375 kuub!!

Heb vloerverwarming als hoofdverwarming beneden (80m2), watertemperatuur van de verwarming staat op de ketel op 55 graden (want dat zou het efficientste zijn bij een hoog rendement), temperatuur is op de vloerverwarmingpomp met een draaiknop teruggeregeld naar 35 graden. Evohome is ingesteld op 18 graden 's nachts, 19.5 in de ochtend, 20 in de middag en 20.5 in de avond tot 22.30 uur, daarna weer 18.

Verder maak ik alleen actief gebruik van mijn badkamervloerverwarming (geen pomp, maar een flexslang op een radiatorknop) die gemiddeld 2.5 uur per dag 21 graden mag zijn en de rest van de dag op 18 graden staat, gasfornuis en gashaard (verbruik in max stand 1kuub per uur, max 20 uur per maand).

Ik hoop dat de Honeywell installateur tips heeft morgen...
pi_106708597
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:03 schreef tripaul het volgende:
Mijn radiatorverdelers lijken sterk op de verdelers in jouw pdf. Grote kans lijkt dat het idd Pentecs zijn, al heb ik geen idee hoe ze er van andere merken uitzien.

Heb daarom even een foto gemaakt (incl wat troep rond de verdeler maarja, 't is m'n voorraadkast hè ;).

[ afbeelding ]

Hoor graag van je of het Pentec is!

Oh, bijna vergeten, zoals je ziet staat er het eea op de afdopwartels: "PPP 22" en "BS 864-2".
Misschien voegt dit nog iets toe?
Dit is zeker een Pentec verdeler.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106713677
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 23:15 schreef Coelho het volgende:
Ik zal morgen ook eens overleggen over een bypass. Heb het idee dat dit ook zuiniger is. Mijn verbruik in mijn nieuwbouwhuis was in december schrikbarend hoog, 375 kuub!!
Dat is véél te hoog!! Lijkt me zinvol op zoek te gaan naar de oorzaak: wat is de retourtemperatuur van het CV-water? Hoe is je warmwater geregeld?

Wij hebben in een oud vrijstaand matig geïsoleerd huis een verbruik van 280 m³ in dec.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106715377
@junkiexp: Bedankt voor je reactie en mooi dat het Pentec is! Ga ik vandaag proberen zo'n mooie bypass te scoren en dan kan ik EvoHome écht draaiende krijgen. Heb het gisteren al wel geïnstalleerd (kon niet wachten natuurlijk ...). Praktijkruimte wordt nu lekker warm (was altijd 2 graden te koud) maar ik heb de knop op de badkamer nu vol open staan als "bypass" dus daar wordt het veel te warm . . . dat kan ik nu gaan oplossen!

375 m3 in 1 maand is wel veel inderdaad! Ik zit op net geen 1.000 per jaar. Maarja, dit is dan ook in een redelijk nieuwe rijtjeswoning (1998), uitstekend geïsoleerd, met zonneboiler voor het tapwater en met 2 personen. Ik houd mijn verbruik normaal niet bij maar had dat begin november toevallig wel gedaan. Verbruik van 7 nov tot nu (ca 2 maanden dus) is 214 m3.

Overigens: alleen een verbruik zonder toelichting van de situatie zegt eigenlijk niets. Je kunt een oude boerderijwoning niet vergelijken met een 50m2 appartementje op 3-hoog, en een rijtjeswoning van 100 m2 niet met een vrijstaande villa van 170 m2 (nog los van het bouwjaar en dus de mate van isolatie). Bovendien is het warm tapwaterverbruik ook voor een groot deel bepalend voor het verbruik en dit verbruik wordt weer bepaald door het aantal personen die in een huis wonen (en natuurlijk of ze lang of kort douchen, of regelmatig in bad gaan . . .). Zijn je kinderen bv in de kerstvakantie elke dag in bad geweest dan verklaart dat, dat het hoog uitkomt. . . Ter indicatie: In nieuwbouwwoningen die nu worden gebouwd (die geen zonneboiler hebben) is ca tweederde van het gasverbruik voor warm tapwater en nog maar één derder voor ruimteverwarming. Dat komt door de huidige bouwregelgeving op het gebied van energie (en isolatie).

Bypass bespaart mijns inziens geen energie maar is om het systeem te beschermen tegen extreme situaties, met name als alle radiatorknoppen dicht staan (en er dus geen warmtevraag is en (normaal gesproken) ook geen gasverbruik).
pi_106718986
Wat durven ze trouwens voor die complete bypas te vragen?
Wat zo'n losse bypass kost niet echt veel, hier op internet deze bijvoorbeeld:

http://www.cv-sanitairkor(...)383&products_id=2387

Dan ook nog een knie 22:

http://www.cv-sanitairkor(...)383&products_id=2387

Je draait dan die koppelingen van de verdeler af en je haalt de blindplaatjes eruit, daar komen dan knelringen van 22 mm voor terug en de wartel daar weer op draaien.
2 korte stukjes koper of cv buis daarin, aan de ene kant de AVDO en aan de andere kant de knel knie en deze weer verbinden met een stuk 22.

Ben je voor ¤ 17,50 als je ergens nog een stukje cv pijp en 2 knelringen hebt liggen.

Ik hoor het wel als er vragen zijn ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106719036
Ik zie het al:

http://www.technowinkel.n(...)c-1300-1-21-01-.html

Ik zou het zelf maken ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106720969
Ik was inderdaad al bij een winkel geweest die ook zei: dat kun je toch zelf maken? Daar was ik 35 euro kwijt voor een zelf gefabriceerde bypass (duurdere regelaar?). Maar ik wil toch liever de Pentec set hebben, dat staat net wat mooier in mijn trapkast (hij komt in het zicht) en door minder koppelingen is de kans op lekken kleiner. Ben niet zo heel bedreven in het loodgieterswerk, vandaar ;). De Pentec set kwam daar overigens op 37 euro en een beetje dus voor het prijsverschil hoef ik het niet te laten. Morgen zou hij binnen moeten komen. Via de webshops die ik heb gevonden was het wel iets goedkoper maar levering op zijn vroegst zaterdag en dus tegenwoordig (bij pech) pas op dinsdag. . . dat gaat me wel erg lang duren.

Maarja: vooraf had ik een paar installateurs gebeld voor de prijs van de bypass en die kwamen met 150 - 300 euro. Ga ik toch mooi wat besparen zo, thanx guys! :)

Nu nog even tellen en meten, dan kan ik morgen gelijk het isolatiemateriaal meenemen!
pi_106721322
Als het in het zicht komt dan inderdaad de pentec nemen.
Die werkt zo te zien met een wartel dus de kans op lekkage is nihil, vast=vast ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106721942
Gaat inderdaad met een wartel. Zelfs met dezelfde wartels die nu al op de verdelers zitten, waarmee de verdelers nu zijn afgedopt zeg maar.

Mooi dat de kans op lekken dan zo klein is! Wist niet dat dit gemakkelijker gaat dan bij een knelkoppeling. Bijkomend voordeel dus.
  donderdag 12 januari 2012 @ 21:41:25 #123
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_106739867
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is véél te hoog!! Lijkt me zinvol op zoek te gaan naar de oorzaak: wat is de retourtemperatuur van het CV-water? Hoe is je warmwater geregeld?

Wij hebben in een oud vrijstaand matig geïsoleerd huis een verbruik van 280 m³ in dec.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 10:28 schreef tripaul het volgende:
@junkiexp: Bedankt voor je reactie en mooi dat het Pentec is! Ga ik vandaag proberen zo'n mooie bypass te scoren en dan kan ik EvoHome écht draaiende krijgen. Heb het gisteren al wel geïnstalleerd (kon niet wachten natuurlijk ...). Praktijkruimte wordt nu lekker warm (was altijd 2 graden te koud) maar ik heb de knop op de badkamer nu vol open staan als "bypass" dus daar wordt het veel te warm . . . dat kan ik nu gaan oplossen!

375 m3 in 1 maand is wel veel inderdaad! Ik zit op net geen 1.000 per jaar. Maarja, dit is dan ook in een redelijk nieuwe rijtjeswoning (1998), uitstekend geïsoleerd, met zonneboiler voor het tapwater en met 2 personen. Ik houd mijn verbruik normaal niet bij maar had dat begin november toevallig wel gedaan. Verbruik van 7 nov tot nu (ca 2 maanden dus) is 214 m3.

Overigens: alleen een verbruik zonder toelichting van de situatie zegt eigenlijk niets. Je kunt een oude boerderijwoning niet vergelijken met een 50m2 appartementje op 3-hoog, en een rijtjeswoning van 100 m2 niet met een vrijstaande villa van 170 m2 (nog los van het bouwjaar en dus de mate van isolatie). Bovendien is het warm tapwaterverbruik ook voor een groot deel bepalend voor het verbruik en dit verbruik wordt weer bepaald door het aantal personen die in een huis wonen (en natuurlijk of ze lang of kort douchen, of regelmatig in bad gaan . . .). Zijn je kinderen bv in de kerstvakantie elke dag in bad geweest dan verklaart dat, dat het hoog uitkomt. . . Ter indicatie: In nieuwbouwwoningen die nu worden gebouwd (die geen zonneboiler hebben) is ca tweederde van het gasverbruik voor warm tapwater en nog maar één derder voor ruimteverwarming. Dat komt door de huidige bouwregelgeving op het gebied van energie (en isolatie).

Bypass bespaart mijns inziens geen energie maar is om het systeem te beschermen tegen extreme situaties, met name als alle radiatorknoppen dicht staan (en er dus geen warmtevraag is en (normaal gesproken) ook geen gasverbruik).
Ik woon in een nieuwbouwhuis, rc-waarde van 0.75, dus isolatie zou goed moeten zijn. Waar echter wel wat warmte door verloren gaat zijn de dauerluftungs, maar als ik die sluit springt de mechanische ventilatie aan vanwege de stijgende CO2 concentratie in huis.

Heb vandaag met de installateur overlegd over het gasverbruik en volgens hem zijn er twee oorzaken: het te verwarmen oppervlak (huis is ca. 225m, benedenverdieping zo'n 80m2. Boven wordt alleen de badkamer verwarmd) en dat in combinatie met een nieuw huis. Er zou nog veel vocht in muren en vloeren zitten en dat verwarm je mee, wat veel meer energie kost dan je zou verwachten. Nu zijn de leidingen in de smeervloer gestort met de isolatie eronder, dus er hoeft maar 7cm vloer verwarmd te worden. Ik denk dat daar het vocht snel uit zal zijn.

Waar wellicht ook een fikse besparing zit is dat het bleek dat de helft van mijn benedenverdieping niet correct ingeprogrammeerd stond. Deze heeft blijkbaar bijna continu aan gestaan.

@blomke, mijn warmwater gaat ook via de ketel. Watertemperatuur staat op 65 graden ingesteld. Verwarmingswater zoals gezegd op 55 waarbij ik de temperatuur bij de vloerverwarming verdeler knijp tot zo'n 35. We hebben overigens in de keuken een quooker combi plus, die middels een mengventiel op de warmwaterkraan is aangesloten en als het ware de functie van close in boiler overneemt tot de warmwaterleiding zelf de gevraagde temperatuur levert.

Het warmwaterverbruik is hier verder standaard, zeg 10x 5a10 min. douchen en 4x bad (halfvol) per week en het normale keukenverbruik. Verder 5x per week koken op gas, maar pannen worden gevuld met kokend water, dus dat zou voordeliger moeten zijn.

En zoals al genoemd max. 20 uur haard per maand = 20 kuub, maar dan heb ik nog steeds 355 kuub niet verklaard.

Ik weet het niet, maar heb het gevoel een half dorp te verwarmen...
pi_106751838
Ik kreeg net een telefoontje, dat mijn Pentec bypass is binnengekomen. Mooi! En gelijk weer wat te doen ;)

@junkiexp: Als ik je verhaal zo hoor is 375m3 inderdaad erg veel. Vocht uitstoken kan in het begin inderdaad wel aardig wat energie vragen, maar ik weet zo niet of dat meer dan, zeg, 100 m3 per maand kan zijn. Ben je in december begonnen met stoken? Dan zit ook het opwarmen van alle massa (muren, ook binnenmuren, vloeren, plafonds) in je verbruik. Dit was na de bouw allemaal ca 10 graden en nu 20, maar dit is eenmalig.
Over de ventilatieroosters: ik heb ze in de winter op een heel klein kiertje, vooral om een gevoel van tocht te voorkomen. Wel zo dat het nog net wat ventileert. Dicht mogen ze eigenlijk niet, in elk geval niet alle roosters van 1 ruimte tegelijk, omdat je dan geen frisse lucht meer krijgt (zoals de CO2 sensor ook aangaf).

Je zou tot slot je gasmeter voorlopig dagelijks af kunnen lezen en bv in excel bijhouden. Dan zie je al snel of het verbruik al gaat dalen. Ik doe dit nu zelf ook om te zien wat EvoHome met mijn verbruik doet.
pi_106864798
hallo, ik heb ook een evohome systeem sinds kort en ben bezig met de optimalisatie
nu zijn er drie mogelijkheden voor optimalisatie:

- adaptief
- vertraagd
- en optimale stop

wat betekent dit precies?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')