abonnement Unibet Coolblue
pi_117008632
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 07:29 schreef ericvr het volgende:
Hallo allemaal, ik heb afgelopen week het evohome systeem bij mij thuis geinstalleerd en kwam dit forum tegen toen ik wat vragen had. Goed om te zien dat er meer mensen met dit systeem aan het 'spelen' zijn

Eerst even een opmerking over het 'probleem' met "aantal schakelingen per uur". Zoals ik het uit de handleidingen haal heeft dit niks te maken met een minimum aantal keren dat de ketel aan zou moeten springen per uur. Dit bepaalt volgens mij alleen het aantal schakelmomenten dat er in een uur zitten. Dit om te voorkomen dat de ketel continue aan/uit staat te schakelen. Voor radiatoren zal dit vaker zijn dan voor b.v. vloerverwarming. Ik verwacht dus niet dat dit iets te maken heeft met onnodig aanschakelen.

Ik heb nog een aantal zaken waar ik tegen aanloop die op mij heel onlogisch overkomen en die ik mogelijk zelf verkeerd doe (dat hoop ik dan maar). Misschien dat een van jullie mij kunnen vertellen of dat zo is.

1) Gisteren heb ik op de badkamer de temperatuur op 20 graden gezet door aan de HR80 thermostaatkraan te draaien. Tot mijn verbazing verscheen deze instelling niet op de evotouch, deze gaf nog steeds 18 graden aan (volgens programma). Toen ik na een half uur op de evotouch de badkamer temperatuur op 19 graden zette, bleef de HR80 toch gewoon op 20 graden staan. Op de evotouch kon ik wel gewoon de gemeten temperatuur aflezen. Is dit normaal? Lijkt mij geen wenselijk gedrag...

2) Als ik de deur uit ga om bij iemand op bezoek te gaan, dan kan ik niet voor alle zones de temperatuur tot een bepaalde tijd lager zetten. Ik moet dat per zone doen. Aangezien ik vijf zones heb, is dat niet echt gebruiksvriendelijk. Ik dacht dit op te lossen door de vakantie functie te gebruiken, maar deze heeft als thuis-kom-tijd altijd een dag later. Heel onhandig. Hoe voorkomen jullie dat de ketel aangaat als je een halve dag van huis bent (en dat het om een bepaalde tijd toch weer lekker warm is)?

Alvast bedankt voor jullie reacties en groeten,
Eric
Hallo Eric,

het klopt dat de handmatig aangepaste temperatuur op de HR80 niet op de Evotouch wordt getoond. Waarom Honeywell dit zo gebouwd heeft, weet ik niet.
Als je de temperatuur op de Evotouch verandert kan het soms wel 4 minuten duren voordat deze op de HR80 wordt getoond. Of bedoel je iets anders?

Voor je 2e vraag kan je de Eco toets eens uitproberen. Deze schijnt in alle zones gelijktijdig de temperatuur met 3 graden te verlagen. Ik heb het zelf nog niet getest.

Groeten,

Arjan
pi_117058295
Hallo medeleden,

Ook ik heb sinds kort bijna alles van EVO HOME in huis.
Ben nog op zoek naar een R8810A1018 OpenTherm module.

Kan iemand mij hier aan helpen?

Heb een paar draadloze ketelrelais BDR91A1000 over.

Groet, Kees.
pi_117065814
Wat een aandacht allemaal voor gasverbruik. Zijn er nog zo weinig mensen die zoals ik een ouderwetse met hout gebuiken openhaard bezitten en dus geen gebruik maken van die geldslurpende gasverwarmingen?
pi_117067165
All,

Het is gelukt om de update uit te voeren op een Windows 7 machine. Het gaat erom dat Windows een verkeerde driver toekent aan de Evotouch. Windows ziet hem dan als GPS Camera.
Dit moet je eerst corrigeren.
De juiste driver is te vinden op

http://www.atmel.com/tools/ATMELSAM-BAIN-SYSTEMPROGRAMMER.aspx

Via een login procedure wordt een driver op je PC geinstalleerd.

Hierna kan je via "Devices and Printers" de driver omzetten naar de juiste voor het aangesloten USB apparaat.

Uiteidelijk ziet je PC de Evotouch als e.o.a. Atmel AT91 testboard.

Als je hierna de Evotouch update tool opstart gaat de update geheel uit zichzelf.

De update voegt in ieder geval 1 functie toe: In het stand-by scherm komt een "i" te staan rechtsonder. Hierop klikken geeft direct het systeemoverzicht met gemeten en ingestelde temperaturen. Best de moeite waard; hoef je niet via menu -> zone overzicht.

Bij mij valt wel een tekst bug op. In het lifestyle menu zie ik nu "iale dag 1" ipv "speciale dag 1".
Heeft iemand anders dit ook?
pi_117067170
quote:
15s.gif Op vrijdag 21 september 2012 15:06 schreef Iwanius het volgende:
Wat een aandacht allemaal voor gasverbruik. Zijn er nog zo weinig mensen die zoals ik een ouderwetse met hout gebuiken openhaard bezitten en dus geen gebruik maken van die geldslurpende gasverwarmingen?
Werkt inderdaad fantastisch als je meer dan drie kamers in je huis hebt, zo'n open haard....
pi_117078591
@Stekelbaars3 : Bedankt voor de tip. Update is prima gelukt. Ik heb de tekstbug ook.
pi_117101596
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 11:43 schreef kees57 het volgende:
Hallo medeleden,

Ook ik heb sinds kort bijna alles van EVO HOME in huis.
Ben nog op zoek naar een R8810A1018 OpenTherm module.

Kan iemand mij hier aan helpen?

Heb een paar draadloze ketelrelais BDR91A1000 over.

Groet, Kees.
Heb vanmiddag contact gehad met Waakzaam Wonen waar ik mijn set gekocht heb.
Kan hier mijn ketelrelais BDR91A1000 ruilen voor een R8810A1018 OpenTherm module tegen betaling van ¤ 25,- zoals op hun site geschreven staat, ik had alleen niet verwacht dat ze het achteraf ook nog zouden doen, goede service dus.
pi_117135831
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 15:41 schreef Stekelbaars3 het volgende:
All,

Het is gelukt om de update uit te voeren op een Windows 7 machine. Het gaat erom dat Windows een verkeerde driver toekent aan de Evotouch. Windows ziet hem dan als GPS Camera.
Dit moet je eerst corrigeren.
De juiste driver is te vinden op

http://www.atmel.com/tools/ATMELSAM-BAIN-SYSTEMPROGRAMMER.aspx

Via een login procedure wordt een driver op je PC geinstalleerd.

Hierna kan je via "Devices and Printers" de driver omzetten naar de juiste voor het aangesloten USB apparaat.

Uiteidelijk ziet je PC de Evotouch als e.o.a. Atmel AT91 testboard.

Als je hierna de Evotouch update tool opstart gaat de update geheel uit zichzelf.

De update voegt in ieder geval 1 functie toe: In het stand-by scherm komt een "i" te staan rechtsonder. Hierop klikken geeft direct het systeemoverzicht met gemeten en ingestelde temperaturen. Best de moeite waard; hoef je niet via menu -> zone overzicht.

Bij mij valt wel een tekst bug op. In het lifestyle menu zie ik nu "iale dag 1" ipv "speciale dag 1".
Heeft iemand anders dit ook?
Mijn Evohome van juli 2012 is inclusief deze update geleverd en heeft deze tekst bug niet.
pi_117147770
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 september 2012 15:41 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Werkt inderdaad fantastisch als je meer dan drie kamers in je huis hebt, zo'n open haard....
Nou..wij hebben dan een oud Herenhuis en die is goed warm in de winter kan ik je vertellen. Wij hebben dus een openhaard beneden in de zitkamer en wij kleden ons warm in het huis en lijden geen kou. Dus zo gek was mijn opmerking nog niet.
pi_117150586
Ik heb twee mails eens naar webshops gewaagd over de update van de Software. Aangezien ik hem via internet heb gekocht en evohome eigenlijk je daarnaartoe stuurt, waar je hem hebt gekocht. Hoop dat hun mijn op 1 of andere manier kunnen helpen om de nieuwe software er op te krijgen.
pi_117171546
bij mij staat er special day
pi_117182682
Blijkbaar zijn er dus meerdere versies van dezelfde update
pi_117183873
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:43 schreef simonmo het volgende:
bij mij staat er special day
Welke versie gebruik je / is zichtbaar op het startscherm?

Heb je de update zelf uitgevoerd?
pi_117184478
Ik heb in mijn huis nu 2 stookseizoenen achter de rug met Evohome:

1.

- Remeha Calenta 25S met OT module
- 6 x HR 80
- 2 x Evotouch
- 1 x DT 92
- 1 x HB 85

2.

- Remeha Quinta 30S met OT module
- 13 x HR 80
- 3 x Evotouch
- 2 x DT 92

Van beide ketels kan ik sinds kort continu op mijn laptop via Remeha Recom software alle actuele cijfers van de parameters uitlezen, ook in grafiekvorm (fascinerend). Nu het huidige stookseizoen op bescheiden schaal is begonnen, zie ik ogenblikkelijk dit:

- wanneer de Evotouches bij het aantal schakelmomenten per uur op 6 staan (default fabriek), worden beide ketels bij geen warmtevraag exact 6 keer per uur ingeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
- wanneer er wel warmtevraag is, worden beide ketels exact 6 keer per uur uitgeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
- bij het aantal schakelmomenten per uur op 3 enz. dezelfde gang van zaken.

Ook ik begrijp de achterliggende gedachte van deze schakelmomenten niet. Enkele door mij geraadpleegde "ambassadeurs" van Honeywell begrijpen het ook niet en van Honeywell zelf geen, of geen relevant antwoord.

Wel is mij duidelijk dat deze onbegrijpelijke schakelmomenten tot instabiel stookgedrag leiden en onnodige slijtage van de ketels en onnodige energiekosten veroorzaken.

Hoe (zeer) tevreden ik verder ook ben met het Evohome systeem, ben ik ook van mening dat ten aanzien van de schakelmomenten sprake is van een ondeugdelijk product (omdat de schakelmomenten niet uitgezet kunnen worden), waarvan het gebruik aantoonbaar tot schade voor de consument leidt.

Eerder is voorgesteld tot gezamenlijke actie naar Honeywell over te gaan, omdat individuele acties immers geen zin hebben (ligt aan de instellingen, hydraulisch systeem of ketel). Ik sluit mij hier graag bij aan.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Mvg
pi_117187418
I would like to invite myself on this forum, and say sorry to write in English, but my ability to use Dutch is very limited.

So to the topic.

quote:
Het is gelukt om de update uit te voeren op een Windows 7 machine. Het gaat erom dat Windows een verkeerde driver toekent aan de Evotouch. Windows ziet hem dan als GPS Camera.
Dit moet je eerst corrigeren.
De juiste driver is te vinden op

http://www.atmel.com/tools/ATMELSAM-BAIN-SYSTEMPROGRAMMER.aspx

Via een login procedure wordt een driver op je PC geinstalleerd.

Hierna kan je via "Devices and Printers" de driver omzetten naar de juiste voor het aangesloten USB apparaat.

Uiteidelijk ziet je PC de Evotouch als e.o.a. Atmel AT91 testboard.

Als je hierna de Evotouch update tool opstart gaat de update geheel uit zichzelf.

In my case driver was included in the package which I found by google ( http://www.uloz.to/xqYUaxx/evotouch-v21-tool-zip ) After installing package, and connecting device to my PC it was immediately recognised as "Atmel AT91 testboard". But problem starts when I started the update by desktop short-cut made by EvoTouch v21 Tool. It starts, then window named "EvoTouch Tool" is displayed, which is informing that "Scanning for connected devices" is going on. But whatever time I will wait it is not doing anything. If I will start upgrade without device connected to my PC, program will immediately stop saying that no device is connected.

On mentioned earlier page (http://www.atmel.com/tools/ATMELSAM-BAIN-SYSTEMPROGRAMMER.aspx) there is driver which connect our device to COM port and is named: " SAM-BA 2.12 for Windows " After installing this software, together with included driver, SAM-BA for windows was recognising evotouch connected to USB port using one of COM ports, but then "EvoTouch Upgrade" program was closing immediately after start, saying that there is no device connected. If I started SAM-BA program from desktop, small window was appearing. In this window I could chose:

Connection type and com port
Type of board ( seven of at91sam9xxxxx types and rf231usb-rd, sam4s-xpld )
Link spead
Link timeout

But not knowing which board should I use I did not dear to use any of them

So I have question to people who downloaded this driver from mentioned page ( http://www.atmel.com/tools/ATMELSAM-BAIN-SYSTEMPROGRAMMER.aspx ). How to configure SAM-BA program to make it working for EvoTouch.

If SAM-BA is not what should be used, then I have really kind request that someone would direct me on version of "Atmel AT91 testboard" that worked for him. If someone would be so kind to mail me his working version of driver I would be very grateful. If anyone sees any mistake in procedures that I took, please do not hesitate to point it as a contribution for all society of EvoTouch users.

Best greetings
Lukas
pi_117202765
CW-researcher
Boot (disconnect and connect battery) your Evotouch when connected with PC
pi_117202860
Vandaag een mail ontvangen van Honeywell met het verzoek mijn telefonische bereikbaarheid aan te geven zodat ze de benodigde gegevens kunnen opnemen.
Ben dus heel benieuwd waar dit op uitdraait.
Vandaag in ieder geval op niets, want nog niets vernomen. :N

Ik hou jullie op de hoogte... :)
pi_117203423
De tekst bug had ik ook, maar als je de naam opnieuw invoert (wizigen) is het weer voor elkaar.
Wat aardig is in de Zip van de poolse download is IONAv21.exe. Dit is een simulatie omgeving voor de desbetreffende Evotouch software.
pi_117203541
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 19:14 schreef a3bo het volgende:
Vandaag een mail ontvangen van Honeywell met het verzoek mijn telefonische bereikbaarheid aan te geven zodat ze de benodigde gegevens kunnen opnemen.
Ben dus heel benieuwd waar dit op uitdraait.
Vandaag in ieder geval op niets, want nog niets vernomen. :N

Ik hou jullie op de hoogte... :)
Ik heb het zelfde, die vroeg om mijn gsm nummer. Ik heb deze vandaag naar hun toe verstrekt.

Houd jullie ook op de hoogte.

[ Bericht 0% gewijzigd door smv op 25-09-2012 06:19:14 ]
pi_117203742
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 19:12 schreef Anonymousse het volgende:
CW-researcher
Boot (disconnect and connect battery) your Evotouch when connected with PC
Sorry, that I did not mentioned about it. This is exact way that I did it. First battery was removed (once even two of them to be sure) then Evohome was connected to PC, after that battery was installed. Windows reacted by notifying about connected device, but "EvoTouch Tool" still was endlessly searching. I also tried to remove battery again (during searching) and it also not helped. Removing of cable from USB socket, was immediately followed by error message from "EvoTouch Tool" informing that there is no hardware. Tried it on three EvoTouch'es with different firmware versions, and two different USB cables. Still the same

My impression is that there might be something wrong with driver that I have, that why I really appreciate if someone could send me his, tested working, driver file.

[ Bericht 0% gewijzigd door CW-researcher op 24-09-2012 22:09:48 ]
pi_117203889
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 19:24 schreef Anonymousse het volgende:
De tekst bug had ik ook, maar als je de naam opnieuw invoert (wizigen) is het weer voor elkaar.
Wat aardig is in de Zip van de poolse download is IONAv21.exe. Dit is een simulatie omgeving voor de desbetreffende Evotouch software.
The page is Czech :) In mater of speech, Im from Poland :)
  maandag 24 september 2012 @ 20:33:55 #272
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_117207693
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 10:35 schreef Verwarming het volgende:
Ik heb in mijn huis nu 2 stookseizoenen achter de rug met Evohome:

1.

- Remeha Calenta 25S met OT module
- 6 x HR 80
- 2 x Evotouch
- 1 x DT 92
- 1 x HB 85

2.

- Remeha Quinta 30S met OT module
- 13 x HR 80
- 3 x Evotouch
- 2 x DT 92

Van beide ketels kan ik sinds kort continu op mijn laptop via Remeha Recom software alle actuele cijfers van de parameters uitlezen, ook in grafiekvorm (fascinerend). Nu het huidige stookseizoen op bescheiden schaal is begonnen, zie ik ogenblikkelijk dit:

- wanneer de Evotouches bij het aantal schakelmomenten per uur op 6 staan (default fabriek), worden beide ketels bij geen warmtevraag exact 6 keer per uur ingeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
- wanneer er wel warmtevraag is, worden beide ketels exact 6 keer per uur uitgeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
- bij het aantal schakelmomenten per uur op 3 enz. dezelfde gang van zaken.

Ook ik begrijp de achterliggende gedachte van deze schakelmomenten niet. Enkele door mij geraadpleegde "ambassadeurs" van Honeywell begrijpen het ook niet en van Honeywell zelf geen, of geen relevant antwoord.

Wel is mij duidelijk dat deze onbegrijpelijke schakelmomenten tot instabiel stookgedrag leiden en onnodige slijtage van de ketels en onnodige energiekosten veroorzaken.

Hoe (zeer) tevreden ik verder ook ben met het Evohome systeem, ben ik ook van mening dat ten aanzien van de schakelmomenten sprake is van een ondeugdelijk product (omdat de schakelmomenten niet uitgezet kunnen worden), waarvan het gebruik aantoonbaar tot schade voor de consument leidt.

Eerder is voorgesteld tot gezamenlijke actie naar Honeywell over te gaan, omdat individuele acties immers geen zin hebben (ligt aan de instellingen, hydraulisch systeem of ketel). Ik sluit mij hier graag bij aan.

Ik ben benieuwd naar reacties.

Mvg
Ik heb zeker interesse, om meerdere redenen: Allereerst natuurlijk een verklaring en hopelijk een oplossing voor dit probleem. Ten tweede ook om dat ik het niet van service vind getuigen dat we volledig afhankelijk zijn van installateurs voor het verkrijgen van software updates. Dat in combinatie met slechte documentatie voor de particulier en bovendien een gevoel dat men niks met input doet (laatste softwareupdate is inmiddels 1.5 jaar oud) geeft mij te denken.

Worden wij als early adopters wel serieus genomen? We zijn tenslotte de groep die er ruchtbaarheid aan geeft. Of krijg ik straks gelijk met mijn persoonlijke mening dat EvoHome straks een stille dood gaat sterven? Want waar blijft bijvoorbeeld dat media offensief?

Ik zit hier in een nieuwbouwhuis en heb pas gegevens sinds november 2011 maar wordt tot nu toe niet vrolijk van mijn verbruik. Zit al ruim over de 2100 kuub (waarbij ik wel moet aantekenen dat ik in januari een hoop instellingen veranderd heb en het daarna een stuk beter lijkt te gaan). Dus ja, laat eens weten wat je in gedachten hebt. Jij bent volgens mij nl. de eerste die onafhankelijke data kan overleggen in de vorm van grafieken.

Nog een vraag over die grafieken: Had je dit systeem ook al in de zomer? Ik heb namelijk het idee dat mijn ketel in de zomer nooit aansprong en nu het weer kouder wordt en dus de Truimte aan het zakken is en steeds dichter bij Tgewenst komt te liggen, ik wel weer elke 20 minuten een stookmoment heb. Heb jij ook geconstateerd dat bij grotere temperatuursverschillen dit fenomeen niet plaatsvindt?
pi_117215271
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 20:33 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik heb zeker interesse, om meerdere redenen: Allereerst natuurlijk een verklaring en hopelijk een oplossing voor dit probleem. Ten tweede ook om dat ik het niet van service vind getuigen dat we volledig afhankelijk zijn van installateurs voor het verkrijgen van software updates. Dat in combinatie met slechte documentatie voor de particulier en bovendien een gevoel dat men niks met input doet (laatste softwareupdate is inmiddels 1.5 jaar oud) geeft mij te denken.

Worden wij als early adopters wel serieus genomen? We zijn tenslotte de groep die er ruchtbaarheid aan geeft. Of krijg ik straks gelijk met mijn persoonlijke mening dat EvoHome straks een stille dood gaat sterven? Want waar blijft bijvoorbeeld dat media offensief?

Ik zit hier in een nieuwbouwhuis en heb pas gegevens sinds november 2011 maar wordt tot nu toe niet vrolijk van mijn verbruik. Zit al ruim over de 2100 kuub (waarbij ik wel moet aantekenen dat ik in januari een hoop instellingen veranderd heb en het daarna een stuk beter lijkt te gaan). Dus ja, laat eens weten wat je in gedachten hebt. Jij bent volgens mij nl. de eerste die onafhankelijke data kan overleggen in de vorm van grafieken.

Nog een vraag over die grafieken: Had je dit systeem ook al in de zomer? Ik heb namelijk het idee dat mijn ketel in de zomer nooit aansprong en nu het weer kouder wordt en dus de Truimte aan het zakken is en steeds dichter bij Tgewenst komt te liggen, ik wel weer elke 20 minuten een stookmoment heb. Heb jij ook geconstateerd dat bij grotere temperatuursverschillen dit fenomeen niet plaatsvindt?
Zoals al in een eerdere post gemeld heb ik ook kunnen vaststellen dat als het verschil tussen gemeten en ingesteld groter is dan ca. 2 a 2,5 graad het fenomeen niet lijkt op te treden. Ik heb na 1 week nog steeds niets gehoord van de helpdesk en heb ze vanavond een laatste mail gestuurd. Als ik na 1 week weer niets hoor, ga ik een ander pad volgen.
pi_117219333
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 19:24 schreef Anonymousse het volgende:
De tekst bug had ik ook, maar als je de naam opnieuw invoert (wizigen) is het weer voor elkaar.
Wat aardig is in de Zip van de poolse download is IONAv21.exe. Dit is een simulatie omgeving voor de desbetreffende Evotouch software.
Bedankt voor de tip. Heb het kunnen corrigeren. Staat weer mooi; kan me overigens niet voorstellen dat ik deze functies gebruik.

Wat me nog opvalt dat als ik naar een andere taal ga ik steeds "speciale dag 1" etc blijf houden. Dit woord wordt niet mee vertaalt, andere lifestyle mode's worden wel mooi vertaald.

Ben benieuwd of lid AJS1 dit ook heeft.
  dinsdag 25 september 2012 @ 09:27:32 #275
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_117224111
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 22:33 schreef AJS1 het volgende:

[..]

Zoals al in een eerdere post gemeld heb ik ook kunnen vaststellen dat als het verschil tussen gemeten en ingesteld groter is dan ca. 2 a 2,5 graad het fenomeen niet lijkt op te treden. Ik heb na 1 week nog steeds niets gehoord van de helpdesk en heb ze vanavond een laatste mail gestuurd. Als ik na 1 week weer niets hoor, ga ik een ander pad volgen.
Sorry, ik had er overheen gelezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')