abonnement Unibet Coolblue
pi_87545260
Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand mij eenvoudig kan uitleggen wat het verschil tussen een pak en een smoking is? (en misschien een rokkostuum?). Ik heb op google wel uitleg gevonden, maar vaak met engelse termen die ik totaal niet begrijp. Kan iemand dit eenvoudiger? :P
Bruin brood, wit brood.
pi_87545580
wikipedia:
Een smoking is een tweedelig kostuum dat door mannen wordt gedragen als avondkleding, dat wil zeggen bij (formele) feestelijke gelegenheden. Het bestaat uit een zwarte broek met aan de zijkant een fluwelen streep en een zwart jasje met lapellen, een wit smokingoverhemd (en wel een dress shirt), een cumberband (een sjerp (afgeleid van het Britse militaire uniform in Brits-Indië) die geplooid om het middel wordt gedragen en van hetzelfde materiaal is gemaakt als het strikje en de lapellen) en een zwarte vlinderdas. In het Engels spreekt men dan ook van black tie (pars pro toto).

Bij nog formelere gelegenheden, m.n. bij een gala, draagt de man een rokkostuum. Hierbij wordt altijd een witte vlinderdas gedragen (white tie).

Het rokkostuum is het chicste wat een man kan dragen. Het bestaat uit een jas die twee scherpe punten en lange panden bezit, een gesteven hemd met opstaande boord, een wit vest, een witte vlinderstrik en een zwarte broek met enkele of dubbele bies aan de zijkant.

De gebruikelijke accessoires zijn parelmoeren of ingelegde knoopjes voor het vest, een witte pochet, zwarte lakschoenen, een paar witte handschoenen, een witte sjaal, zwarte hoge zijden hoed en desnoods ook mantel en wandelstok. Het is ongebruikelijk om bij een rok een polshorloge te dragen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_87545655
En een pak is gewoon het eenvoudigst? Pantalon, jasje, overhemd, stropdas?

Trouwens, een smoking is zo toch helemaal niet meer tweedelig? }:|
Bruin brood, wit brood.
pi_87545769
Stropdas niet verplicht, wel netjes.Sommigen dragen/droegen een coltrui onder hun colbertje
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_87546065
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 20:05 schreef Broodmongool het volgende:

Trouwens, een smoking is zo toch helemaal niet meer tweedelig? }:|
Met tweedelig bedoelen ze dat er geen gilet onder hoort.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_87546188
Een pak heb ik, hoort iedere man deze 3 in huis te hebben?
Een smoking met 'fluwelen streep' lijkt me namelijk echt lelijk. Met een pak kom je toch overal? Desnoods 3-delig?
Bruin brood, wit brood.
pi_87546336
Alsje een smoking nodig hebt huur je er toch één, beter dan zo'n smoking die maar af en toe gebruikt wordt en jarenlang in een muffe kast hangt.
Als je vaker naar gelegenheden gaat waar er een nodig is kun je hem altijd nog aanschaffen. Zelfs een smoking kan ouderwets worden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_87546365
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 20:20 schreef Adfundum het volgende:
Alsje een smoking nodig hebt huur je er toch één, beter dan zo'n smoking die maar af en toe gebruikt wordt en jarenlang in een muffe kast hangt.
Als je vaker naar gelegenheden gaat waar er een nodig is kun je hem altijd nog aanschaffen. Zelfs een smoking kan ouderwets worden.
Maar heb je er ooit 1 nodig? Kan ik niet af met een pak? 2-delig, en voor speciale gelegenheden 3 delig?
Bruin brood, wit brood.
pi_87546671
Als op de uitnodiging "black tie" staat is een smoking wel gewenst,
Een rokkostuum zalde gemiddelde man hooguit één of twee maal in zijn leven dragen, tenzij je je in bepaalde kringen begeeft.

Ooit hebben we een klasgenoot wijsgemaakt dat hij op een examenfeest in smoking moest komen, de arme jongen heeft er echt wakker van gelegen omdat hij er geen had. :)
Some weasel took the cork out of my lunch...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')