abonnement Unibet Coolblue
pi_87368496
Wij hebben al jaren kippen voor de gezelligheid en de eieren. Soms hebben we kuikens en daar eten we er dan zo af en toe ook wat van op. Dit jaar hebben we poule de Bresse kuikens gekocht om op te fokken en hadden we tegelijkertijd ook kuikens van eigen fok (kruisingen tussen van alles en nog wat). Het leek me wel interessant om deze keer een kleine reportage te maken van de slacht (en het bereiden) van de kippen. Zelf zijn we ook best benieuwd of we verschil proeven tussen de Bresse kip (die bekend staat als vrij exclusief) en onze eigen kip, dat zullen we morgen wel weten.

Na rijp beraad maar gekozen voor CUL om dit topic te plaatsen in plaats van F&F, vooral vanwege de expliciete foto's. Dit topic gaat eigenlijk meer over de slacht van onze kippen en niet echt over recepten oid (al gaan we ze wel opeten morgen en kan ik ook daar foto's van maken :9 ) maar ik hoop toch dat-ie hier goed staat.

Dit topic bevat zoals gezegd expliciete foto's van de slacht van onze kippen. Bij deze ben je dus gewaarschuwd; ben je vegetariër, kun je niet tegen bloed of heb je misschien gewoon een erg gevoelig zieltje, kijk maar niet verder.


Vandaag hebben we vijf van onze jonge hanen gevangen voor de slacht. De hanen waren zo'n 5 tot 6 maand oud. We hebben twee poule de Bresse hanen geslacht en drie hanen van eigen fok (vader wyandotte kriel, moeder waarschijnlijk legkip). Onze kippen hebben een fijn leventje, eten alleen graan en wat ze zelf kunnen vinden/vangen en zijn verder 100% biologisch zonder toegevoegde antibiotica, dan wel geur/kleur/smaakstoffen. Hier een korte impressie van onze kippen en hun leventje:



<--- deze zilverpel Poule de Bresse haan is vandaag geslacht, hij is te zien op alle foto's waarop het slachten, plukken en schoonmaken te zien is.

De kippen werden in hun nachthok gedreven, vervolgens werd het luikje dicht gedaan. Toen werden de ongelukkigen één voor één gevangen en in een kleinere kooi gestopt:





Hierna werden ze zo snel mogelijk geslacht. We zijn om vijf uur begonnen en rond zes uur waren we klaar. Ze zijn geslacht door de kop met een snelle beweging van hun romp te snijden:



Hier is de kop al van de romp, door de stuiptrekkingen beweegt het lichaam nog:


Uit laten bloeden in een emmer:


In de emmer, er wordt vanuit een pan kokend water overheen gegoten. Dit is om de veren losser te maken zodat de kip makkelijker te plukken is:




Het plukken van de kip:






Hier wordt de kip opengesneden om de ingewanden te verwijderen:


Binnenkant na verwijderen van de meeste ingewanden (de twee ei-vormige orgaantjes die je ziet zijn de testikels, die zitten bij een haan helemaal binnenin het lijf:


Helemaal schoon op tafel:


En later zag het er zo uit:


Er is hier al duidelijk verschil te zien tussen de twee Bresse hanen (de lichte karkassen) en onze eigen haantjes die een duidelijk gelige kleur hebben. Na wegen bleek dat de Bresse hanen beide ruim 1200 gram wogen, onze eigen hanen wogen zo rond de 1000 - 1100 gram. Morgenavond gaan ze de oven in, aangezien het topic nu toch in CUL staat kan ik daar ook wel wat foto's van maken. Dan proeven we ook of er nu echt verschil is in de smaak tussen de twee soorten.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87368733
Tof om eens te zien.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:57:50 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87368805
Lekker hoor. Bresse kippen. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:01:38 #4
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87368896
Tvp voor morgen, interessant!
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87368905
Ben benieuwd naar de smaaktest
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:26:30 #6
13250 Lod
Sapere aude!
pi_87369613
Volgens mij is het overigens in Nederland verboden om zelf te slachten. Niet dat Ik er mee zit verder, maar dit topic kan tegen je gebruikt worden :p
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:31:26 #7
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_87369758
Heerlijk!
Dat deed mijn vader vroeger ook.
Daarnaast ook haasjes afschieten en slachten...

Maar het lijkt mij een dun kippetje met niet al teveel smaak?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:32:48 #8
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87369793
Kippen en ander kleinvee mag je volgens mij gewoon zelf slachten. En anders kraait er geen haan naar. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_87369805
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 23:26 schreef Lod het volgende:
Volgens mij is het overigens in Nederland verboden om zelf te slachten. Niet dat Ik er mee zit verder, maar dit topic kan tegen je gebruikt worden :p
Nee hoor, van dat kleine grut mag je zelf slachten, mits het vakkundig gebeurt. Grotere beesten zoals varkens, schapen, koeien en nijlpaarden zijn een ander verhaal.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_87370270
Volgens mij is slachten van kippen voor eigen gebruik gewoon toegestaan. Varkens, schapen, geiten etc. mag uiteraard niet, hier zit ook heel veel papierwerk aan vast omdat deze allemaal geregistreerd moeten worden. Varkens mag je zelfs niet thuis laten slachten door een erkend slager, die moeten verplicht in een slagerij/slachthuis worden gedood (daar kwamen we twee jaar geleden achter toen we onze slachtvarkens wilden laten slachten).

@ Uniekhoorn: Wat betreft de smaak denk ik dat het wel goed zit. De haantjes hebben hun hele leven lekker rondgewandeld en gezond en gevarieerd gegeten. Ze zijn wel wat mager, maar dat gele wat je op de foto's van het schoonmaken ziet is allemaal vet. Ze hebben dus wel degelijk een vetlaagje, maar zijn niet zo volgevreten als de doorsnee plofkip (daar hebben we er trouwens ook nog 4 van rondlopen, die gaan over een paar weken de pan in). 1200 gram is verder een doorsnee gewicht voor een haantje dat je op de markt bij de poelier koopt, daar kun je vaak kiezen uit 1200 of 1500 gram.

Maar we gaan morgen zien proeven of ze misschien niet toch wat magertjes of taai zijn en of de poule de Bresse nou echt zo bijzonder smaakt als ze claimen :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:59:59 #11
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_87370530
even volgen ook al kan ik moeilijk kippen houden op het balkon
pi_87371233
hm.. toch maar een TVPtje.. met name voor de rest :)
  zondag 10 oktober 2010 @ 00:36:56 #13
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_87371814
Ben benieuwd... Het zal best heerlijk smaken :9
Eet smakelijk
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_87372951
Ach, wat interessant. Ook die smaaktest is leuk.
Ik heb zelf nog nooit een zoogdier doodgemaakt bedenk ik me net- indirect wel trouwens: een enkel muisje- maar ik neem aan dat ik het wel zou kunnen.
Alleen de eerste keer lijkt me wel tegenvallen. Ik ga er vanuit dat de slachter het vaker gedaan heeft: hoe heeft ie dat geleerd?
Vier kippen in de oven, niet wat veel? Smakelijk in ieder geval.
anonieme razernist
pi_87376821
Mooi topic!
Lijkt erg op mijn werkwijze :).

Paar vraagjes: wat voor mes gebruik je voor het kopafsnijden? Ik heb een (groot gekarteld) broodmes gebruikt, zo te zien heb jij een klein keukenmes?

En je klemt haan tussen de knieen, nek straktrekken? Ik had de haan opgehangen, poten door een stropje. Ik denk dat ik daardoor minder goed de nek strak kon trekken dan in jouw opstelling.

Je slaat de haan niet eerst bewusteloos zo te zien. Dat doe ik wel.

De veren losser maken doe ik gewoonlijk ook wat anders, grote pan heet water en daar het beest in onderdompelen.

Onze haantjes zijn nog lang niet zo groot. Ik zag ze vanochtend wel de eerste vechtbewegingen maken..

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 10-10-2010 08:27:18 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87376853
Erg gaaf topic! Leuk om te zien en ben erg benieuwd naar de smaaktest.
  zondag 10 oktober 2010 @ 10:57:35 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87378573
* Pietverdriet kijkt lekker mee.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87378688
Lekker! Ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien!
pi_87378730
heftig :@
maar ik ben erg benieuwd hoe de kippen smaken, en of je erg het verschil proeft!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:12:55 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87378891
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:05 schreef Mirjam het volgende:
heftig :@
maar ik ben erg benieuwd hoe de kippen smaken, en of je erg het verschil proeft!
Hoe is het met je kippenkatje?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87378963
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe is het met je kippenkatje?
m'n wattes?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_87378975
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:15 schreef Mirjam het volgende:

[..]

m'n wattes?
Hij is in de war met iemand anders. DIe een katje heeft in haar kippenren. :)

Katje denkt dat ze een kip is
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:18:30 #23
131800 Tarado
capô de fusca
pi_87379024
Ik krijg er nu al trek in, zou je ze ook kunnen wegen na braden, dit om het vochtverlies te vergelijken?
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:21:17 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87379089
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:15 schreef Mirjam het volgende:

[..]

m'n wattes?
sorry, het was Bloodymary die een kat had die dacht dat ze een kip was, my bad
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:21:27 #25
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_87379092
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 07:55 schreef sigme het volgende:
Mooi topic!
Lijkt erg op mijn werkwijze :).

Paar vraagjes: wat voor mes gebruik je voor het kopafsnijden? Ik heb een (groot gekarteld) broodmes gebruikt, zo te zien heb jij een klein keukenmes?

En je klemt haan tussen de knieen, nek straktrekken? Ik had de haan opgehangen, poten door een stropje. Ik denk dat ik daardoor minder goed de nek strak kon trekken dan in jouw opstelling.

Je slaat de haan niet eerst bewusteloos zo te zien. Dat doe ik wel.

De veren losser maken doe ik gewoonlijk ook wat anders, grote pan heet water en daar het beest in onderdompelen.

Onze haantjes zijn nog lang niet zo groot. Ik zag ze vanochtend wel de eerste vechtbewegingen maken..
Ik heb ook wel eens een paar kippen geslacht maar ik heb een andere werkwijze, ik laat ze iemand op het hakblok leggen en de nek strekken, daarna een flinke klap met de hakbijl en de kop is er meestal in één keer af.

Minst leuke gedeelte vind ik de organen eruit halen, wat een luft komt daar af zeg :%
pi_87379325
Is een bijl dan niet beter, of zeg ik nu hele domme dingen? Het lijkt me dat je met zo'n mesje echt moet snijden en dat duurt even. Een bijl lijkt me meer 1,2, hatzee.
Go hard or go home
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:33:15 #27
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_87379364
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:31 schreef Noek het volgende:
Is een bijl dan niet beter, of zeg ik nu hele domme dingen? Het lijkt me dat je met zo'n mesje echt moet snijden en dat duurt even. Een bijl lijkt me meer 1,2, hatzee.
Wat ik dus doe :P Als je een beetje geoefend bent hoef je maar 1 keer te slaan.
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:47:34 #28
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_87379648
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:33 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat ik dus doe :P Als je een beetje geoefend bent hoef je maar 1 keer te slaan.
Hoeveel duimen van je assistenten heeft dat gekost? :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:50:45 #29
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87379735
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 01:12 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb zelf nog nooit een zoogdier doodgemaakt
Een geen zuigkipjes? Die nog zo lief bij moeder aan de borst drinken? :s)
  zondag 10 oktober 2010 @ 11:56:20 #30
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_87379872
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:47 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Hoeveel duimen van je assistenten heeft dat gekost? :D
Geen :P Ik doe het wel met zo'n handbijltje hoor, niet grote kloofbijl oid :P
pi_87379910
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:21 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb ook wel eens een paar kippen geslacht maar ik heb een andere werkwijze, ik laat ze iemand op het hakblok leggen en de nek strekken, daarna een flinke klap met de hakbijl en de kop is er meestal in één keer af.
Meestal..

Ik ben dan de partij die de haan vast mag houden, dan doe ik het liever alleen en met een mes ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87379964
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:33 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat ik dus doe :P Als je een beetje geoefend bent hoef je maar 1 keer te slaan.
Oh ja, stom. :') Had het niet gelezen, sorry. Ik reageerde op de OP.
Go hard or go home
pi_87381226
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 11:50 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Een geen zuigkipjes? Die nog zo lief bij moeder aan de borst drinken? :s)
Kan ik uren naar kijken :).

[ Bericht 4% gewijzigd door NoCigar op 10-10-2010 14:02:37 ]
anonieme razernist
  zondag 10 oktober 2010 @ 13:26:24 #34
168739 Red_85
'echt wel'
pi_87382292
Valt me nog mee dat dit topic tot nu toe gevrijwaard is gebleven van nare vegetariers of veganisten.

Erg tof om te zien, sterker nog, ik zou het graag zelf een keer willen doen. Kill it, cook it, eat it zeg maar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 10 oktober 2010 @ 13:36:55 #35
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87382584
Ssssssssssssssssssssssssssssssssssssstttt, zeg nou niks.
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:22:34 #36
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_87383796
Heeft de Bresse kip ook niet een typische voer nodig dat in Frankrijk wordt gebruikt voor zijn smaak?
Of is zijn structuur/smaak eigen aan de soort kip?

Heb werkelijk geen idee :?
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:24:54 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87383848
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:22 schreef ASSpirine het volgende:
Heeft de Bresse kip ook niet een typische voer nodig dat in Frankrijk wordt gebruikt voor zijn smaak?
Of is zijn structuur/smaak eigen aan de soort kip?

Heb werkelijk geen idee :?
Jep, mais en boekweit, lokaal verbouwd, plus was ze zelf in de weilanden vinden (gras bijvoorbeeld)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87384042
leuk en herkenbaar stuk. Benieuwd of ze ook goed smaken :D
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_87384064
Tsjah het slachten is niet leuk om te zien maar weten dat je kippen een goed leven gehad hebben de ruimte om te groeien en goed voer maakt het prima natuurlijk.

En als je ze dan ook nog op een goeie snelle manier slacht zonder teveel stress....

beter dan al die zielige kippen die nooit de zon zien, nauwelijks ruimte hebben en volgedouwd worden met troep...

Geef mij maar een blije kip dan ook al is hij voor t eten.

Later als ik groot ben wil ik ook blije kippen (nou ja tot het moment dat je ze doodmaakt natuurlijk) :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_87384468
Wat een boel reacties alweer! En wel fijn dat er normaal over gesproken kan worden :)

@ NoCigar: Kip is geen zoogdier maar een vogel natuurlijk he ;)
4 kippen valt trouwens wel mee qua hoeveelheid, we eten er met 5 volwassenen van. Zoals ik al zei wogen ze schoon 2x 1200 en 2x 1000-1100 gram, niet absurd veel dus. Ik zal ze na het bakken eens opnieuw wegen om te zien hoeveel het dan is. En er blijft ook voldoende over waarschijnlijk om maandag of dinsdag op brood te doen :9 De slachter (mijn vader) heeft dit al veel vaker gedaan en het is dan ook een beproefde methode. Al sinds ik een jaar of 3 was stond ik erbij, nu heb ik voor het eerst foto's gemaakt om het anderen ook eens te laten zien :)

@ sigme: mijn vader is de slachter, ik heb alleen de foto's gemaakt. Hij legt de kip op de grond, met de linker knie op de poten. Met de rechter hand trekt hij de kop omhoog, met links snijd hij in één beweging de kop eraf. Het mes is niet het kleine schilmesje dat je op de foto zag, die was alleen voor het schoonmaken. Het slachtmes is deze (foto gemaakt door mijn 9 jarig neefje die ook wilde kijken, toch maar even in spoiler vanwege bloed etc.):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De hanen zijn inderdaad niet bewusteloos maar het gaat zo snel dat ze er echt niets van merken. Om ze met één klap knock out te slaan brengt waarschijnlijk net zoveel stress met zich mee als de methode die we nu gebruiken. Het is echt letterlijk binnen twee tellen gebeurd, als je met je ogen knippert mis je het al.

@ Noek: de bijl-methode vraagt om een hele scherpe bijl, een hakblok en twee vrijwilligers, eentje om vast te houden (met gevaar voor eigen vingers) en eentje om te hakken. De methode die wij gebruiken is heel erg snel, er wordt niet gezaagd of zo voor de nek door is, het mes is belachelijk scherp (wordt elke keer vers geslepen) en het is in twee seconden gebeurd door één persoon.

@ ASSprine: ja, echte poule de Bresse (is een beschermde term ook, net als bv champagne) uit de omgeving van Bresse krijgen wel ander voer, met melk geloof ik ook nog. En als ze geslacht zijn worden ze nog in linnen gedrenkt in melk gewikkeld. Het schijnt dat ze daar nog zachter van worden. Maar goed, zo ver gaan we dan weer niet. Ze lopen gewoon lekker rond, krijgen gemengd graan als voer (geen opfokvoer of legkorrel oid) en restjes groenten/brood/pasta/rijst. En verder wat ze zelf kunnen vinden en vangen.

Maar goed, vanavond de smaaktest! Straks worden ze gekruid en ze gaan denk ik rond een uur of 5 de oven in. En daarna opeten! We eten vanavond een klassieke combi, verder niets speciaals: kip, patat en appelmoes :9~ Met eigen kip, versgebakken patat en zelfgekookte appelmoes van zelfgeplukte goudreinetten. Oh, en zelfgemaakte stoofpeertjes en sla hebben we ook nog. Back to basic, maar wel heel lekker :9 Nou maar hopen dat de kip ook goed bevalt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 10 oktober 2010 @ 17:31:32 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87388837
Overigens zijn jouw haantjes wel aan de magere kant.
Ik lees net op internet dat de echte Bresse kippen een slachtgewicht hebben van 2,25 tot 2,75 kg voor de hanen, en 1,75 tot 2,25 kg voor de hennen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 oktober 2010 @ 17:58:32 #42
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87389754
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:31 schreef golfer het volgende:
Overigens zijn jouw haantjes wel aan de magere kant.
Ik lees net op internet dat de echte Bresse kippen een slachtgewicht hebben van 2,25 tot 2,75 kg voor de hanen
Zeker weten dat dat geen kapoenen zijn? :?
pi_87389837
Klopt, deze zijn ook nog maar 6 maand oud en verder niet vetgemest. En door ze maar twee keer per dag alleen graan te voeren en ze verder vrij rond te laten lopen in de wei en zelf hun eten te laten regelen worden ze minder zwaar. Ze zitten inmiddels in de oven trouwens, foto's volgen :)

edit: de foto's, links steeds onze twee zelfgefokte haantjes, recht de twee poule de Bresse haantjes. Alle vier zijn op dezelfde manier klaargemaakt dus enig verschil in smaak kan daar niet aan liggen.

Nog eens helemaal uitgespoeld en schoongemaakt op het rooster op het aanrecht:


Gekruid en klaar om de oven in te gaan:


In de oven:




En nu maar wachten! :Y)

[ Bericht 30% gewijzigd door Miss_Isis op 10-10-2010 18:12:01 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:14:11 #44
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87390240
Lekkere grote oven heb je. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_87390313
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:14 schreef golfer het volgende:
Lekkere grote oven heb je. ^O^
We hebben er zelfs twee, dit is de grote, rechts ervan zit nog een kleintje (ideaal voor afbakbroodjes, croissantjes, etc.). En het fornuis zelf heeft maarliefst zes pitten en een fry top, echt ideaal!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:30:46 #46
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87390744
Leuk topic! Wat zit er op/in aan kruiden?
pi_87390967
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:48 schreef Miss_Isis het volgende:

@ Noek: de bijl-methode vraagt om een hele scherpe bijl, een hakblok en twee vrijwilligers, eentje om vast te houden (met gevaar voor eigen vingers) en eentje om te hakken. De methode die wij gebruiken is heel erg snel, er wordt niet gezaagd of zo voor de nek door is, het mes is belachelijk scherp (wordt elke keer vers geslepen) en het is in twee seconden gebeurd door één persoon.


Ah zo, bedankt voor het antwoord. 2 seconden is idd snel.
Laten jullie ze ook lopen zonder kop? :o Of is dat een fabel? :')

Ze zien er iig blij uit zo met de handjes in de lucht. Hopelijk smaken ze lekker! Hebben jullie nog meer beesten die jullie slachten of laten slachten?
Go hard or go home
pi_87391519
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:38 schreef Noek het volgende:

[..]

Ah zo, bedankt voor het antwoord. 2 seconden is idd snel.
Laten jullie ze ook lopen zonder kop? :o Of is dat een fabel? :')

Ze zien er iig blij uit zo met de handjes in de lucht. Hopelijk smaken ze lekker! Hebben jullie nog meer beesten die jullie slachten of laten slachten?
Het gaat echt heel snel, bij de eerste was ik zelfs bijna te laat met een foto nemen omdat het al gebeurd was voor ik kon klikken. En nee, we laten ze niet lopen zonder kop, daar krijg je zo'n knoeiboel van met bloed enzo :P Ze bewegen nog wel vrij heftig als de kop er al af is en ze kunnen dan ook nog rennen, maar dat doen we dus niet. Ik heb het trouwens wel een keer gezien toen ik klein was, toen liet mijn vader de kip los direct nadat de kop eraf was zodat ik kon zien wat er gebeurde.

Op het moment hebben we geen andere dieren die we slachten (behalve nog meer kippen dan). Vroeger slachtte mijn vader soms wel eens een konijn (ik leerde toen ik klein was al snel het verschil tussen 'knuffel konijnen' en 'opeet-konijnen'). Toen ik een jaar of 4 was hebben we ook twee slachtvarkens gehad, en twee jaar geleden opnieuw. We hebben toen twee biologische biggen (Koosjer en Halal) gekocht bij de plaatselijke bio-boer en zelf opgefokt. Waren hele leuke en lieve beesten, en die hebben we toen bij de slager in het dorp laten slachten.

Halal (links) en Koosjer (rechts):
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87391680
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:58 schreef Miss_Isis het volgende:

.

Halal (links) en Koosjer (rechts):
[ afbeelding ]
:D O+
Go hard or go home
pi_87391779
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:30 schreef Vandaag... het volgende:
Leuk topic! Wat zit er op/in aan kruiden?
Bedankt :) De kippen zijn gekruid met (en ik denk dat dit vloeken in de CUL-kerk is :') ) kant-en-klare kipkruiden, knoflook en limoenrasp gemengd met roomboter, dit is onder hun vel op de borst gesmeerd. Aan de buitenkant zijn dezelfde kruiden gebruikt maar dan gemengd met olijfolie, hier zijn ze mee ingekwast. Oh, en het limoentje dat gebruikt is voor de rasp heb ik in vieren gesneden en daar hebben ze allemaal een partje van in hun gat :Y) Geen culinair hoogstandje dus, maar wel erg lekker :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')