abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_87366820
Ik heb gordijnen opgehangen van de ikea. Er zit een zoomband (strijkband, vlieseline) bij, zodat je zonder naaien toch een zoom kan maken. Je strijkt die band in de zoom en klaar. Alleen: kan ik dat het beste doen met de strijkplank, terwijl het gordijn hangt, of moet ik het gordijn afhalen en het op de grond doen? Nadeel strijkplank: je moet de stof verschuiven (en dan verschuift de zoom misschien ook), plus: lastig om aan de veilige achterkant te strijken. Nadeel op de grond: ik ben bang dat het te heet wordt en mijn laminaat beschadigd raakt.
Ik twijfel, iemand een idee?
pi_87366855
Speld de stof om, strijk de stof op een strijkplank (gordijn eraf halen is makkelijker), haal de spelden eruit en je bent klaar.
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_87367101
.....
pi_87367105
Dankje!
Ik snap opeens niet waarom ik daar zelf niet op kwam ;)
Maar op het plaatje van de ikea-beschrijving ziet het uit alsof het gordijn op de grond ligt uitgespreid.
pi_87367171
oh, en nog iets: ik kan die strook vlieseline (de zoomband of strijkband) niet vastspelden. Die kan dus verschuiven. Toch?
pi_87367294
ik heb trouwens geen flauw idee over welk gordijn je het hebt, maar als je bang bent dat je de vloer beschadigt met strijken, kan je beter de strijkplank gebruiken. Iets anders eronder leggen kan evt ook nog.

Staat er geen gebruiksaanwijzing bij?
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_87367296
Ik had geen strijkijzer dus heb maar een nietmachine gebruikt :')
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_87367636
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:08 schreef 92Merel het volgende:
ik heb trouwens geen flauw idee over welk gordijn je het hebt, maar als je bang bent dat je de vloer beschadigt met strijken, kan je beter de strijkplank gebruiken. Iets anders eronder leggen kan evt ook nog.

Staat er geen gebruiksaanwijzing bij?
Het gordijn heet Merete en het is wit.
Er is wel een gebruiksaanwijzing maar die zegt alleen "strijken", zonder verdere uitleg. Er staat ook een plaatje bij, en daarop ligt het gordijn wel uitgespreid alsof het op de grond ligt, maar het is heel schematisch, de grond zelf is niet getekend.

Ja sorry, misschien enorm overdreven om hier zo over in te zitten, maar ik heb het inderdaad eerst met de strijkplank gedaan, helaas een beetje scheef. Ik wil het graag goed hebben en ben onzeker geworden.
pi_87367648
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik had geen strijkijzer dus heb maar een nietmachine gebruikt :')
ja en ducktape kan ook nog ;)
pi_87367981
Leg anders een badlaken dubbelgevouwen eronder op de grond of op de eettafel.

Dan zou ik de gordijnen hangend afspelden op de totale lengte.
Erafhalen - neerleggen - strijkband ertussen tegen de spelden aan - zoom eroverheen vouwen en strijken - spelden verwijderen - Hééét ! vermoed ik.

Zoiets?
pi_87368107
Bedankt ;)
Ik ga het morgen maar weer eens proberen.
pi_87368178
Neem anders glaskopspelden die kunnen het strijkijzer het beste verdragen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_87368274
Oh stel je voor dat die rode - blauwe - groene - gele plastic knopjes smelten !
heb je een uniek patroon van stippeltjes en een gepimpt Ikea gordijn.

Grapje !

En Ml. wat zijn dan glaskopspelden en waar haal je die op zondagmorgen?
pi_87368373
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:41 schreef AnneX het volgende:
Oh stel je voor dat die rode - blauwe - groene - gele plastic knopjes smelten !
heb je een uniek patroon van stippeltjes en een gepimpt Ikea gordijn.

Grapje !

En Ml. wat zijn dan glaskopspelden en waar haal je die op zondagmorgen?
Glaskopspelden op zondagmorgen dat weet ik niet maar de gemiddelde stoffenwinkel, fournituren winkel heeft ze, misschien de hema ook wel.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 10 oktober 2010 @ 13:24:59 #15
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_87382256
Was je het gordijn wel even een keer uit voordat je de zoom erin doet?
Anders kan het zomaar gebeuren dat na een keer wassen je gordijn 10 cm te kort is!!!!
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_87383912
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:24 schreef NouMooiNiet het volgende:
Was je het gordijn wel even een keer uit voordat je de zoom erin doet?
Anders kan het zomaar gebeuren dat na een keer wassen je gordijn 10 cm te kort is!!!!
Beetje jammer om te wassen, denk je niet ?
Je bent de prêt kwijt en het nieuwe is eraf.

Overigens té lange gordijnen die dweilen over de grond zijn ook niet lelijk. ( en trendy)






* gooit ze er maar weer eens in.
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:38:16 #17
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_87384181
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:27 schreef AnneX het volgende:

[..]

Beetje jammer om te wassen, denk je niet ?
Je bent de prêt kwijt en het nieuwe is eraf.

Overigens té lange gordijnen die dweilen over de grond zijn ook niet lelijk. ( en trendy)
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

* gooit ze er maar weer eens in.
De wat? De prêt??
Enne t zijn maar Ikea gordijnen, die krimpen nogal. Je zult ze toch een keer moeten wassen, vooral witte gordijnen. Zou jammer zijn als ze dan veel te kort uit de machine kwamen.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_87384281
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:38 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

De wat? De prêt??
Enne t zijn maar Ikea gordijnen, die krimpen nogal. Je zult ze toch een keer moeten wassen, vooral witte gordijnen. Zou jammer zijn als ze dan veel te kort uit de machine kwamen.
Prêt, ik dacht dat het zo heet: een soort voorgestevenheid van de stof.
En geen ervaring met (krimp van ikea) gordijnen.
pi_87384561
Katoenen ikea gordijnen: eerst wassen voordat je op maat maakt!!!!!!!!!!! De mijne waren opeens 10-15 cm korter en ik heb ze moeten weggooien, want de zoom was niet breed genoeg om dat te compenseren. ;(


Gelukkig was ik mijn gordijnen niet zo vaak, dus ik heb toch een jaar van ze kunnen genieten voordat ik ze in de was gooide en nieuwe moest kopen.
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
  zondag 10 oktober 2010 @ 15:38:42 #20
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_87385699
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:52 schreef Zuigstengel het volgende:
Katoenen ikea gordijnen: eerst wassen voordat je op maat maakt!!!!!!!!!!! De mijne waren opeens 10-15 cm korter en ik heb ze moeten weggooien, want de zoom was niet breed genoeg om dat te compenseren. ;(


Gelukkig was ik mijn gordijnen niet zo vaak, dus ik heb toch een jaar van ze kunnen genieten voordat ik ze in de was gooide en nieuwe moest kopen.
Dat bedoel ik dus!
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zondag 10 oktober 2010 @ 15:45:37 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_87385886
Dat vaststrijken van een zoom met het band dat IKEA meelevert, is mij nog nooit goed gelukt. Die troep laat bij het minste geringste weer los. Helemaal als het een beetje zware gordijnen zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_87388659
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 15:45 schreef Lienekien het volgende:
Dat vaststrijken van een zoom met het band dat IKEA meelevert, is mij nog nooit goed gelukt. Die troep laat bij het minste geringste weer los. Helemaal als het een beetje zware gordijnen zijn.
Dat banmd is niet heel duur volgens mij en anders strijkvliezeline of gewoon textiellijm.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:12:57 #23
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_87392051
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:26 schreef Ml-etje het volgende:

[..]


Dat banmd is niet heel duur volgens mij en anders strijkvliezeline of gewoon textiellijm.
Of een keer met de naaimachine erlangs. Dan blijft het zeker zitten.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  † In Memoriam † zondag 10 oktober 2010 @ 19:49:53 #24
37843 lady-wrb
kortaf
pi_87393342
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:38 schreef Ml-etje het volgende:
Neem anders glaskopspelden die kunnen het strijkijzer het beste verdragen.
niet doen, neem van die spelden met metalen kopje.
daar kun je overheen strijken zonder dat die kop indrukken op je stof achterlaat.
pi_87397769
Neuh ... de spelden in mijn advies geven de lengte aan van de gordijnen tot op de grond.

Daarlangs vouw je de zoom om en over de vlies heen - strijkt wat en níet over de spelden.
Als het vastzit / plakt, dan haal de spelden eruit - hééét vermoed ik - en strijk je tot aan de vouw.

zoiets...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')