abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 23:06:08 #1
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87342612
Goedenavond allemaal,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen; ik weet niet wat ik wil.
Ik ben nu 18 jaar en door psychische problemen (depressie, asperger) uiteindelijk gestopt met school (5vwo). :@

Ik heb het later nog een half jaar geprobeerd, maar ik kon me gewoon niet concentreren en wist niet waarvoor ik het deed.

Het gaat nu wel weer beter, maar ik weet gewoonweg niet wat ik wil en wat de mogelijkheden zijn.

Aan de ene kant heb ik het helemaal gehad met school en wil ik zo snel mogelijk mijn eigen boontjes kunnen doppen, maar aan de andere kant kun je zonder diploma alsnog vrij weinig. Bovendien denk ik niet dat ik eenvoudig productiewerk of iets dergelijks lang zal volhouden.

Er zijn wel verschillende opleidingen die me leuk lijken zoals geneeskunde of leraar biologie (eventueel via 21+ toets), maar ik weet niet of dat daadwerkelijk iets voor me zal zijn. Daarnaast lijken me de beroepen boer of fietsenmaker eigenlijk ook wel wat.

Kortom: ik heb geen idee. :P

Het gaat niet om de hoogte van het salaris, zolang ik een dak boven mijn hoofd heb en mijn maag kan vullen vind ik het allang goed. :)

Ik ben ook aan het overwegen om iets voor mezelf te beginnen. Ik heb verschillende plannen (bijvoorbeeld dit project), maar na wat onderzoek blijken ze vooral geschikt als non-profit project.

Ik weet eigenlijk niet precies wat ik met dit topic wil, maar misschien zijn er mogelijkheden waar ik totaal niet bij stilgestaan heb. Of misschien heeft er iemand ervaring met een soortgelijke situatie.

Alvast hartstikke bedankt! ^O^
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 23:21:13 #2
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_87343214
Heb je genoeg discipline voor een staatsexamen of avondschool? Want met een diploma kan je natuurlijk wel makkelijker verder. Je zegt dat je misschien wel geneeskunde of biologie wilt studeren en dat kan misschien wel met een 21-plus regeling, maar dan moet je weer 3 jaar wachten.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_87343597
Ik zou je toch wel van harte willen aanraden om een vwo diploma te halen met het liefst zoveel mogelijk exacte vakken zodat je nog alle kanten op kan.

Verder struin alle sites van uni's af en hun opleidingen. Per opleiding staan bij sommige sites ook verhaaltjes van afgestudeerden en hun werk. Er zijn zoveel banen waarvan je het bestaan niet weet en die toch heel leuk kunnen zijn :) Misschien dat je dan een beetje een richting kan vinden.

Over boer worden liep laatst een topic, dat is echt bijna niet te doen in deze tijden.
know'm sayin?
×
word? word.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 23:34:46 #4
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87343719
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:21 schreef doeka het volgende:
Heb je genoeg discipline voor een staatsexamen of avondschool? Want met een diploma kan je natuurlijk wel makkelijker verder. Je zegt dat je misschien wel geneeskunde of biologie wilt studeren en dat kan misschien wel met een 21-plus regeling, maar dan moet je weer 3 jaar wachten.
Ik weet het niet. Op het ene moment wil ik er vol voor gaan en op het andere moment laat ik het weer helemaal hangen. Ik ben enigszins labiel. :@

Drie jaar is inderdaad erg lang, ik dacht die periode misschien te kunnen overbruggen met vrijwilligerswerk. Wat is wijsheid?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87343901
Als je het gaat doen en je hebt de keuze om het op een gewone middelbare school of eventueel vavo te doen, dan zou ik dat doen. Dan zit er wat meer druk achter en wordt je wat meer meegetrokken door het schoolse leven. Alles zelf doen zonder enige begeleiding is denk ik erg zwaar en vergt veel discipline. En je bent echt niet te oud om nu nog terug naar de middelbare school te gaan.

Misschien weet je daarna al beter wat je wilt. En verder, zoveel mensen die eerst de 'verkeerde' studie kiezen, is helemaal geen ramp, vaak weet je daarna juist beter wat je wel en niet wilt.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_87344349
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:34 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Drie jaar is inderdaad erg lang, ik dacht die periode misschien te kunnen overbruggen met vrijwilligerswerk. Wat is wijsheid?
Geen vrijwilligerswerk doen. Dit om de simpele reden dat je nu nog jong bent, en alles wat je nu doet bepaalt grotendeels waar je later staat. Hoewel vrijwilligerswerk belangrijk is, is het veel verstandiger om nu een papiertje te halen of betaald te werken, zodat je tenminste iets opbouwt (onderwijs of je spaarrekening).


Daarnaast moet ik zeggen dat vwo5 een goede plek is om alsnog je vwo-diploma te halen. Zoals anderen al zeggen: Kijk naar de vavo bijvoorbeeld. Misschien ben je wat labiel, maar dan nog hoef je niet zo lang meer te gaan. Als je echt niet naar school wilt, dan heb je mijns inziens nog twee opties:
1. Gaan werken. Het liefst iets waar je echt ervaring mee opdoet, dus geen productiewerk.
2. De Open Universiteit. De enige eis die ze aan je stellen is dat je 18 jaar bent. Het nadeel hieraan is dat je geen stufi / OV krijgt, het is duur en je studeert thuis (dus sociale isolatie). Het voordeel is dat je op deze manier alsnog je propedeuse kunt halen in een bepaalde richting, waardoor je meteen door kunt naar de universiteit. In principe bepaal je je eigen studiesnelheid bij de OU, dus met een labiele instelling lijkt me dat wel handig voor je.

Edit: Link naar site (kijk ook even bij studeren -> studieaanbod):
http://ou.nl/
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:03:36 #7
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87344738
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:39 schreef alors het volgende:
Als je het gaat doen en je hebt de keuze om het op een gewone middelbare school of eventueel vavo te doen, dan zou ik dat doen. Dan zit er wat meer druk achter en wordt je wat meer meegetrokken door het schoolse leven. Alles zelf doen zonder enige begeleiding is denk ik erg zwaar en vergt veel discipline. En je bent echt niet te oud om nu nog terug naar de middelbare school te gaan.

Misschien weet je daarna al beter wat je wilt. En verder, zoveel mensen die eerst de 'verkeerde' studie kiezen, is helemaal geen ramp, vaak weet je daarna juist beter wat je wel en niet wilt.
Bedankt voor je reactie.

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar het probleem is dat ik bang ben dat ik het uiteindelijk niet kan volhouden. Niet zozeer qua lesstof, maar vooral het 'schoolse leven'.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:10:27 #8
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87344990
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:52 schreef SH. het volgende:

[..]

Geen vrijwilligerswerk doen. [...] dus met een labiele instelling lijkt me dat wel handig voor je.
Bedankt!

Die Open Universiteit klinkt wel interessant. Ik ga de website eens goed bekijken. :)
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87345407
Ik zal er niet teveel woorden aan vuil maken, maar neem van mij maar aan dat je in jouw geval op zijn minst Havo of VWO moet hebben.
Ik ben ook jaren een lamlul geweest qua school/studie en moet het nu (bijna 25) inhalen met werk/studie-weken van 60+ uur om de schade nog wat te beperken zegmaar :X.

Houd het nog een paar jaar vol op de middelbare school en ga dan een jaar werken/reizen/whatever. En tot die tijd; niet teveel denken, maar vooral doen dan zijn die 2 jaar zo voorbij en mag je mij bedanken voor de goede tips :+

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2010 00:28:35 ]
pi_87345483
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:03 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, maar het probleem is dat ik bang ben dat ik het uiteindelijk niet kan volhouden. Niet zozeer qua lesstof, maar vooral het 'schoolse leven'.
Hoe wil je dan ooit een studie afronden?
pi_87351170
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:24 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Hoe wil je dan ooit een studie afronden?
Ja dat vraag ik me ook af. Ook voor mensen zonder etiketjes is het niet altijd even leuk en gemakkelijk in een studie of op school. Het gaat echt niet vanzelf en iedereen loopt wel eens vast, maar dat is het leven toch?

Ik ken ook iemand die zijn middelbare dilploma niet heeft gehaald en ja hij is prima terechtgekomen, maar als je op een gegeven moment omhoog wilt (want werk waarvoor je geen diploma's nodig hebt is stukken minder uitdagend) dan mag je dat fijn naast je drukke baan en huishouden allemaal doen. Geen aanrader als je een andere keuze hebt zoals jij nu.
know'm sayin?
×
word? word.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:06:16 #12
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_87352874
Ik heb verder geen ervaring met een gelijk soort situatie maar kan natuurlijk altijd mij mening geven. Als ik jou was zou ik sowieso voor een Havo of Vwo diploma gaan omdat je dan aantoont dat je inzet hebt en beslist niet dom bent en een goede basis hebt.

Als je genoeg hebt van van het van het Havo of VWO kan je gaan beginnen met MBO 4 in deeltijd waar je 1 dag naar school gaat en de rest praktijk ervaring opdoet en iets kan doen wat je daadwerkelijk intresseert. Als je dit hebt afgerond zal je hier van wel vankunnen rondkomen en heb je ieder geval een diploma binnen en kan je aan het werk.

Verder weet ik niet of het problemen op gaat leveren als je biologie gaat studeren in combinatie met je psychische stoornissen. Want als je straks voor de klas staat en het gaat iets minder gaan de lessen gewoon door.

Ik wens je in ieder geval veel succes met je toekomst en blijf positief denken.
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:15:02 #13
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87354445
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:24 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Hoe wil je dan ooit een studie afronden?
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 10:53 schreef alors het volgende:

[..]

Ja dat vraag ik me ook af. Ook voor mensen zonder etiketjes is het niet altijd even leuk en gemakkelijk in een studie of op school. Het gaat echt niet vanzelf en iedereen loopt wel eens vast, maar dat is het leven toch?

Ik ken ook iemand die zijn middelbare dilploma niet heeft gehaald en ja hij is prima terechtgekomen, maar als je op een gegeven moment omhoog wilt (want werk waarvoor je geen diploma's nodig hebt is stukken minder uitdagend) dan mag je dat fijn naast je drukke baan en huishouden allemaal doen. Geen aanrader als je een andere keuze hebt zoals jij nu.
Bedankt! :)

Eigenlijk hebben jullie gewoon gelijk. Een diploma halen is de beste optie, maar ik zie er wel enorm tegenop. Vooral omdat ik het al een paar keer geprobeerd heb zonder resultaat. Bovendien weet ik (nog) niet waarvoor ik het allemaal doe. Dat moet ik eerst eens uitzoeken.

Je hebt gelijk wat betreft de etiketjes. Ik kan ook een wajong-uitkering aanvragen, maar ik denk niet dat ik daar veel voldoening uit haal. Dus dan moet ik toch zelf actie gaan ondernemen.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:24:16 #14
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87354674
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:06 schreef Joosterd het volgende:
Ik heb verder [...] blijf positief denken.
Bedankt voor je reactie. :)

MBO Fietstechnicus (2) ben ik ook aan het overwegen. Ik heb alleen geen idee of het iets voor me is.
Ik ben namelijk niet echt heel technisch, maar een fiets maken moet toch wel te leren zijn, denk ik.

Leraar biologie lijkt me erg leuk, maar als ik realistisch ben is het in mijn geval inderdaad niet echt de beste keuze. De klas bestaat immers niet alleen uit gemotiveerde leerlingen.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87359583
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:24 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. :)

MBO Fietstechnicus (2) ben ik ook aan het overwegen. Ik heb alleen geen idee of het iets voor me is.
Ik ben namelijk niet echt heel technisch, maar een fiets maken moet toch wel te leren zijn, denk ik.

Leraar biologie lijkt me erg leuk, maar als ik realistisch ben is het in mijn geval inderdaad niet echt de beste keuze. De klas bestaat immers niet alleen uit gemotiveerde leerlingen.
Als je het tot 5 VWO hebt geschopt, dan denk ik dat een fiets maken je ook wel zal lukken ;)
pi_87359774
En desnoods doe je er wat langer over, dat is heus geen ramp. Ik zou het iig proberen, is het niks voor je of lukt het totaal niet dat weet je dat ook. Als je bij voorbaat gaat opgeven blijf je altijd denken, 'wat als...'?

Een lesbevoegdheid kun je altijd nog wel halen na een studie. Bovendien is een leraren of zorgopleiding na een gewone (afgeronde) studie nog tegen wettelijk tarief, andersom moet je instellingsgeld betalen. Je kunt dus ook gewoon biologie studeren en je daarna bedenken of je daarmee nog voor de klas wilt staan.
know'm sayin?
×
word? word.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:41:34 #17
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87359957
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:33 schreef alors het volgende:
Een lesbevoegdheid kun je altijd nog wel halen na een studie. Bovendien is een leraren of zorgopleiding na een gewone (afgeronde) studie nog tegen wettelijk tarief, andersom moet je instellingsgeld betalen. Je kunt dus ook gewoon biologie studeren en je daarna bedenken of je daarmee nog voor de klas wilt staan.
Op deze website staat een overzicht met welke opleidingen toegang gegeven tot een zogenaamde kopopleiding. Dan hoef je na je afgeronde studie nog maar één jaar te studeren om je lesbevoegdheid te halen.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_87368350
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:24 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. :)

MBO Fietstechnicus (2) ben ik ook aan het overwegen. Ik heb alleen geen idee of het iets voor me is.
Ik ben namelijk niet echt heel technisch, maar een fiets maken moet toch wel te leren zijn, denk ik.

Leraar biologie lijkt me erg leuk, maar als ik realistisch ben is het in mijn geval inderdaad niet echt de beste keuze. De klas bestaat immers niet alleen uit gemotiveerde leerlingen.
Dan moet je een hoger doel voor ogen hebben en leraar aan de universiteit worden. Genoeg gemotiveerde leerlingen daar, zeker bij een specifieke opleiding als biologie.

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 09-10-2010 22:56:18 ]
pi_87369547
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:43 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Dan moet je een hoger doel voor ogen hebben en leraar aan de universiteit worden. Genoeg gemotiveerde leerlingen daar, zeker bij een specifieke opleiding als biologie.
Er zit nogal een heeeeel erg groot verschil dus MBO niveau 2 en leraar Universiteit.. Dan moet TS zijn MBO afronden (of HAVO), een bachelor halen èn een Master. Wil TS dan onderzoek gaan doen of les geven moet hij ook nog zijn PhD halen wil je serieus les kunnen geven en kennis hebben op een bepaald gebied.
Dan praat je over een traject van > 10 jaar. Niet echt een realistische gedachte imo..
  zondag 10 oktober 2010 @ 12:15:14 #20
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87380382
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:24 schreef lala123lala het volgende:

[..]

Als je het tot 5 VWO hebt geschopt, dan denk ik dat een fiets maken je ook wel zal lukken
Ik ben het serieus aan het overwegen zodat ik later eventueel ook nog mijn eigen fietsenwinkel kan starten.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87381912
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 23:24 schreef mafkees01 het volgende:

[..]

Er zit nogal een heeeeel erg groot verschil dus MBO niveau 2 en leraar Universiteit.. Dan moet TS zijn MBO afronden (of HAVO), een bachelor halen èn een Master. Wil TS dan onderzoek gaan doen of les geven moet hij ook nog zijn PhD halen wil je serieus les kunnen geven en kennis hebben op een bepaald gebied.
Dan praat je over een traject van > 10 jaar. Niet echt een realistische gedachte imo..
Hij kan het VWO niveau blijkbaar aan, aangezien hij oorspronkelijk in 5 VWO zat.
Jouw gedachtegang gaat daarom niet op.

Het vereist inderdaad aardig veel tijd en motivatie. Als je iets echt wil heb je dat er toch gewoon voor over?
Als het een gedachte is wat je "wel leuk lijkt" dan is het inderdaad niet realistisch.

[ Bericht 2% gewijzigd door JohnSpek op 10-10-2010 13:24:08 ]
  zondag 10 oktober 2010 @ 13:34:41 #22
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87382533
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:33 schreef alors het volgende:
En desnoods doe je er wat langer over, dat is heus geen ramp. Ik zou het iig proberen, is het niks voor je of lukt het totaal niet dat weet je dat ook. Als je bij voorbaat gaat opgeven blijf je altijd denken, 'wat als...'?

Een lesbevoegdheid kun je altijd nog wel halen na een studie. Bovendien is een leraren of zorgopleiding na een gewone (afgeronde) studie nog tegen wettelijk tarief, andersom moet je instellingsgeld betalen. Je kunt dus ook gewoon biologie studeren en je daarna bedenken of je daarmee nog voor de klas wilt staan.
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:41 schreef Maraca het volgende:

[..]

Op deze website staat een overzicht met welke opleidingen toegang gegeven tot een zogenaamde kopopleiding. Dan hoef je na je afgeronde studie nog maar één jaar te studeren om je lesbevoegdheid te halen.
Bedankt! Deze info neem ik zeker mee. Al duurt het inderdaad wel lang voordat je eenmaal aan de slag kunt.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  zondag 10 oktober 2010 @ 13:46:05 #23
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87382798
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 13:34 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]


[..]

Bedankt! Deze info neem ik zeker mee. Al duurt het inderdaad wel lang voordat je eenmaal aan de slag kunt.
En als je je zorgen maakt over de financiering. Daar is rekening mee gehouden.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 10 oktober 2010 @ 17:12:08 #24
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_87388183
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:52 schreef SH. het volgende:

[..]

Geen vrijwilligerswerk doen. Dit om de simpele reden dat je nu nog jong bent, en alles wat je nu doet bepaalt grotendeels waar je later staat. Hoewel vrijwilligerswerk belangrijk is, is het veel verstandiger om nu een papiertje te halen of betaald te werken, zodat je tenminste iets opbouwt (onderwijs of je spaarrekening).

-knip-

Edit: Link naar site (kijk ook even bij studeren -> studieaanbod):
http://ou.nl/
Heb niet alles gelezen, hoop niet dat ik dingen zeg die al gezegd zijn.
Je geeft aan niet precies te weten wat je wilt, vrijwilligerswerk kan hierbij wel degelijk nuttig zijn. Het hoeft niet per se full-time te zijn maar door vrijwilligerswerk te doen kun je wel kijkjes in keukens nemen waar je normaal niet zo snel komt (diploma benodigd of werk dat niet voor het oprapen ligt). Door te kijken bij verschillende jobs kun je zien of het iets voor je is. Vrijwilligers zijn overal nodig dus je kan in vrijwel alle sectoren rondsnuffelen. En je kan ook altijd bedrijven e.d. benaderen met de vraag of je ergens een keer een paar dagen mee mag lopen. Veelal is het geen probleem. Zo kun je van dichtbij bekijken of het iets voor je is. En mocht het niks zijn dan kan het altijd nog op je lijstje van dingen die je niet wilt :P Daarnaast is het altijd goed voor je netwerk, en vrijwilligerswerk is ook nog eens goed voor je cv.
Ik wens je heel veel succes bij je zoektocht, ik hoop dat je vind wat je zoekt.
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_87388801
Denk je dat je wel genoeg voldoening uit fietsenmaken kan halen? Het lijkt me op een gegeven moment toch behoorlijk eentonig werk...je moet het wel je hele leven doen hé... en je bent ook niet echt breed opgeleid, dus wat anders doen word ook moeilijk. Ik bedoel, je komt over als een slimme jongen die VWO wel kan halen, en als je dat gedaan hebt, kan je zoveel meer....
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:57:49 #26
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87404882
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:12 schreef Paarse_Kiwi het volgende:

[..]

Heb niet alles gelezen, hoop niet dat ik dingen zeg die al gezegd zijn.
Je geeft aan niet precies te weten wat je wilt, vrijwilligerswerk kan hierbij wel degelijk nuttig zijn. Het hoeft niet per se full-time te zijn maar door vrijwilligerswerk te doen kun je wel kijkjes in keukens nemen waar je normaal niet zo snel komt (diploma benodigd of werk dat niet voor het oprapen ligt). Door te kijken bij verschillende jobs kun je zien of het iets voor je is. Vrijwilligers zijn overal nodig dus je kan in vrijwel alle sectoren rondsnuffelen. En je kan ook altijd bedrijven e.d. benaderen met de vraag of je ergens een keer een paar dagen mee mag lopen. Veelal is het geen probleem. Zo kun je van dichtbij bekijken of het iets voor je is. En mocht het niks zijn dan kan het altijd nog op je lijstje van dingen die je niet wilt :P Daarnaast is het altijd goed voor je netwerk, en vrijwilligerswerk is ook nog eens goed voor je cv.
Ik wens je heel veel succes bij je zoektocht, ik hoop dat je vind wat je zoekt.
Bedankt. :)

Ik overweeg (voorlopig) een dag in de week vrijwilligerswerk te gaan doen in het ziekenhuis.
Patiënten naar de goede afdeling brengen en bijvoorbeeld een wandeling maken of een kop koffie drinken.

quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:30 schreef Stefanovich het volgende:
Denk je dat je wel genoeg voldoening uit fietsenmaken kan halen? Het lijkt me op een gegeven moment toch behoorlijk eentonig werk...je moet het wel je hele leven doen hé... en je bent ook niet echt breed opgeleid, dus wat anders doen word ook moeilijk. Ik bedoel, je komt over als een slimme jongen die VWO wel kan halen, en als je dat gedaan hebt, kan je zoveel meer....
Eigenlijk heb je gewoon gelijk, maar ik zie op tegen het toekomstbeeld om nog zo lang te moeten studeren. Dat zal voor een groot deel ook wel komen doordat ik geen idee heb wát ik wil gaan studeren.

Van de andere kant lijkt fietsenmaker me oprecht een best aardig beroep met de mogelijkheid om zelf iets op te starten.

Maar het zijn slechts ideeën, ik kijk nog even verder.

[ Bericht 5% gewijzigd door L-ascorbinezuur op 11-10-2010 00:08:37 ]
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:52:10 #27
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87433323
Iemand toevallig nog raad? Of ervaring met vrijwilligerswerk in het ziekenhuis of ergens anders?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:14:59 #28
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_87437797
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:57 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bedankt. :)

Ik overweeg (voorlopig) een dag in de week vrijwilligerswerk te gaan doen in het ziekenhuis.
Patiënten naar de goede afdeling brengen en bijvoorbeeld een wandeling maken of een kop koffie drinken.
[..]

Eigenlijk heb je gewoon gelijk, maar ik zie op tegen het toekomstbeeld om nog zo lang te moeten studeren. Dat zal voor een groot deel ook wel komen doordat ik geen idee heb wát ik wil gaan studeren.

Van de andere kant lijkt fietsenmaker me oprecht een best aardig beroep met de mogelijkheid om zelf iets op te starten.

Maar het zijn slechts ideeën, ik kijk nog even verder.
Oke, dude, fietsenmaker is leuk voor eventjes. Ik heb 3 jaar n topsportstatus gehad voor t wielrennen en was helemaal gek van fietsen. Heb na mn middelbare school n jaar geen opleiding gedaan en in bij een fietsenmaker gewerkt. Zelfs ik was na een jaar zo blij dat ik weer kon gaan studeren. Het werk is eentonig en de het meeste werk bestaat uit bandjes plakken/vervangen, verlichting fixen of vieze fietsen weer tiptop in orde maken.
En zelf iets opzetten klinkt leuk, maar mijn baas maakte bizarre dagen van 7 tot 11 om al het werk af te krijgen en de boel winstgevend te krijgen. Opstarten is ernorm hard werken. Romantiseer het niet.

Tijdens je studie ontdek je ook een hoop over je interesse. Ik studeer nu Bewegingswetenschappen, maar heb ontdekt dat mijn echte ambitie ligt bij het direct helpen van mensen. Nu is het doel om ingeloot te worden voor geneeskunde.
Als je de intelligentie hebt moet je uitdagend werk hebben.
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
pi_87442461
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:57 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bedankt. :)

Ik overweeg (voorlopig) een dag in de week vrijwilligerswerk te gaan doen in het ziekenhuis.
Patiënten naar de goede afdeling brengen en bijvoorbeeld een wandeling maken of een kop koffie drinken.
[..]

Eigenlijk heb je gewoon gelijk, maar ik zie op tegen het toekomstbeeld om nog zo lang te moeten studeren. Dat zal voor een groot deel ook wel komen doordat ik geen idee heb wát ik wil gaan studeren.

Van de andere kant lijkt fietsenmaker me oprecht een best aardig beroep met de mogelijkheid om zelf iets op te starten.

Maar het zijn slechts ideeën, ik kijk nog even verder.
Ik (en als ik met anderen praat, merk ik dat ik niet de enige ben) vind persoonlijk dat je studietijd omvliegt. En dat is echt niet omdat het allemaal zo ontzettend geweldig wauw is. Het gaat gewoon echt snel en als je bedenkt dat je je hele leven nog moet werken, dan zou ik liever nu een studie doen. Als het niks is kun je altijd nog fietsenmaker oid worden. Andersom is moeilijker. Als je 30 bent en je hebt een huisje, vaste lasten e.d. dan is het niet meer zo makkelijk om nog even een studie te doen. En om dan het vooruitzicht te hebben dat je nog minimaal 37 jaar ongeschoold werk moet doen...
know'm sayin?
×
word? word.
pi_87446333
Slimme mensen (5 VWO) kan iedereen gebruiken. Maar je zult aan moeten tonen dat je iets af kunt maken, en een diploma is daarvoor het ideale bewijs. Niet dat diploma's iets zeggen over je kwaliteiten als het gaat om werken. Want voor het diploma ben je niet getest op inzet, of je kunt samenwerken en of je goede ideeen hebt. Het enige waar zo'n papiertje voor staat is of je problemen binnen korte tijd onder hoge druk kunt oplossen. Ik had daar vroeger nogal wat problemen mee, legde de lat veel te hoog, waardoor ik behoorlijk in de stress kon raken tijdens een proefwerk of tentamen. Daardoor - en vanwege meerdere andere redenen, zoals het bedroevende niveau van de lessen - had ik een bloedhekel aan school. Uiteindelijk via de HTS zo snel mogelijk het bedrijfsleven ingerold, en toen was het groeien groeien groeien, zonder dat er een einde aan lijkt te komen.

Over een aantal jaar hoop ik een school voor mensen zoals jij te beginnen. Overdag werk je gewoon, en 's avonds spijker je je basiskennis bij. Dat is MI een veel beter model dan de universiteit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:03:49 #31
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_87447608
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:52 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Iemand toevallig nog raad? Of ervaring met vrijwilligerswerk in het ziekenhuis of ergens anders?
Geen ervaring in het ziekenhuis. Wel in het kinderwerk, jongerenwerk, bij een stichting en op een basisschool.
Het heeft mij veel opgeleverd. Een aantal dingen gevonden voor op het lijstje van de dingen die ik niet wil maar wel veel werkervaring opgedaan en contacten gelegd. Binnen een half jaar had ik uit 2/3 vrijwilligersjobs een betaalde functie gekregen. Niet full-time maar wel zonder diploma's, gewoon door te laten zien wat ik in huis heb. Natuurlijk moet je ook de juiste mensen tegen komen die meer in je zien dan je diploma's en je kansen willen geven. Mijn netwerk is flink uitgebreid en weet nu over een aantal dingen toch wel wat. Daarnaast heeft het mijn zelfvertrouwen een boost gegeven en heb ik me op persoonlijk vlak kunnen ontwikkelen.

Zal zelf zo lang het kan vrijwilligerswerk blijven doen. Je komt veel leuke mensen tegen, je leert veel, doet werkervaring op en creeert een groter netwerk. Daarnaast zijn er nooit genoeg vrijwilligers dus je kan altijd op verschillende plekken terecht.

Ik raad je aan gewoon hard te werken en te laten zien wat je kan. Toon initiatief en laat weten dat je alle aspecten van het werk wilt bekijken om te kijken of het iets voor je is. Kijk het langer dan een paar weekjes aan (tenzij het echt niet goed voelt natuurlijk), in het begin is het wennen en het duurt even voordat je verschillende kanten van het werk gezien hebt en kan zeggen of het bij je past. Vraag ook je collega's of zij met je mee willen denken, je krijgt soms goede tips waar je zelf nog niet aan gedacht had.
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
pi_87461433
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 04:11 schreef Lyrebird het volgende:
Slimme mensen (5 VWO) kan iedereen gebruiken. Maar je zult aan moeten tonen dat je iets af kunt maken, en een diploma is daarvoor het ideale bewijs. Niet dat diploma's iets zeggen over je kwaliteiten als het gaat om werken. Want voor het diploma ben je niet getest op inzet, of je kunt samenwerken en of je goede ideeen hebt. Het enige waar zo'n papiertje voor staat is of je problemen binnen korte tijd onder hoge druk kunt oplossen. Ik had daar vroeger nogal wat problemen mee, legde de lat veel te hoog, waardoor ik behoorlijk in de stress kon raken tijdens een proefwerk of tentamen. Daardoor - en vanwege meerdere andere redenen, zoals het bedroevende niveau van de lessen - had ik een bloedhekel aan school. Uiteindelijk via de HTS zo snel mogelijk het bedrijfsleven ingerold, en toen was het groeien groeien groeien, zonder dat er een einde aan lijkt te komen.

Over een aantal jaar hoop ik een school voor mensen zoals jij te beginnen. Overdag werk je gewoon, en 's avonds spijker je je basiskennis bij. Dat is MI een veel beter model dan de universiteit.
Klinkt goed, maar is dat niet net zo iets als BOL/BBL of duaal studeren?
pi_87461533
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 16:40 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Klinkt goed, maar is dat niet net zo iets als BOL/BBL of duaal studeren?
BOL/BBL, duaal studeren, deeltijd studeren, Open Universiteit, er zijn inderdaad al een heleboel alternatieven voor mensen die niet in het schoolse (of academische) leven willen stappen.
pi_87463720
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 16:40 schreef Stefanovich het volgende:

[..]

Klinkt goed, maar is dat niet net zo iets als BOL/BBL of duaal studeren?
Ik ben niet bekend met BOL/BBL, maar ik zal hier wat meer uitleggen:

Overdag werk je. In het begin doe je dat met heel weinig kennis, en dat zorgt er voor dat je een honger naar kennis krijgt. Je wilt immers niet achterblijven bij je collega's.

Het idee is dat je in de praktijk veel meer opsteekt dan in zo'n duffe collegezaal, waar een professor als bezigheidstherapie zichzelf loopt de verlekkeren met onzin die er in de praktijk niet toe doet. Maar we combineren dat wel met de realiteit: een degelijke basiskennis is nodig, alleen lukt het de universiteiten MI niet om die kennis over te dragen. Daar zijn tegenwoordig trouwens hele goede boeken voor, en die boeken die kun je samen met een mentor die je achter de vodden zit heel goed samen bestuderen. Ik heb altijd een bloedhekel aan studeren gehad, omdat ik me er zelf niet voor kon motiveren, totdat ik drumlessen nam en een drumleraar tegen kwam die het wel degelijk iets kon schelen, of ik geoefend had of niet. Dat motiveert. De rol van mijn drumleraar kan bijna iedereen op zich nemen, en een ervaren oudere collega kan dat prima. Bijna gratis en voor niets.

Het doel is namelijk om het studeren niet alleen leuker te maken, maar ook goedkoop.

Dit model is niet voor iedereen weggelegd. Ik zit nu te denken aan ingenieursopleidingen - dat moet wel gaan lukken. Maar ik heb te weinig verstand van andere vakgebieden om in te kunnen schatten of eenzelfde model ergens anders ook gaat werken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_87464645
Oke, maar ik bedoel dus, zoiets is er al... op het MBO heb je BOL/BBL opleidingen, op het HBO kan je duaal of deeltijd studeren... op de uni heb je de open universiteit... tja... ik zeg niet dat het geen goed idee is of het niks kan worden, maar er zijn al wel zulke mogelijkheden. Maar goed jij hebt het over ingenieur opleidingen, dus universiteit neem ik aan, daar heb je zo'n vorm van opleiding inderdaad nog niet echt volgens mij.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:34:26 #36
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87467770
Wederom bedankt voor de reacties, ik waarder ze echt. :)

Ik ben nu de mogelijkheden aan het uitzoeken om een diploma te halen door middel van een Staatsexamen. Op deze manier kan ik thuis, in mijn eigen tempo, alsnog een diploma halen.

Vakken zoals Nederlands en Engels hebben bijvoorbeeld minder aandacht nodig dan scheikunde en wiskunde. De benodigde boeken zijn ook gewoon op Bol.com en Marktplaats te koop.

Is deze mogelijkheid reëel of zie ik iets over het hoofd?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:05:08 #37
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87469124
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 09:03 schreef Paarse_Kiwi het volgende:
Geen ervaring in [...]aan gedacht had.
Vrijwilligerswerk wil ik sowieso gaan doen. Als studeren voor een staatsexamen een goede optie is kan ik dat vast wel combineren met vrijwilligerswerk. :)
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87491854
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 20:05 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Vrijwilligerswerk wil ik sowieso gaan doen. Als studeren voor een staatsexamen een goede optie is kan ik dat vast wel combineren met vrijwilligerswerk. :)
ik ga ook meelezen :) Interessant :P
  woensdag 13 oktober 2010 @ 16:24:38 #39
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87499635
Ik heb nog het e.e.a. uitgezocht en als het goed is kan ik -via mijn voormalige school- nog vrijstelling krijgen voor ANW & Maatschappijleer. :D

Ik zit alleen nog te twijfelen tussen havo en vwo. Ik neig momenteel meer naar havo, want het gaat waarschijnlijk al genoeg discipline kosten.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
  woensdag 13 oktober 2010 @ 16:30:58 #40
286730 Ace-of-Spades
Money for nothing
pi_87499844
Als je de mogelijkheid hebt kies voor VWO met N&G + Economie. Dan kan je zo goed als elke opleiding/loten. Maak niet de fout die ik gemaakt heb, door E&M (+bio 1,2) te doen om er vervolgens achter komen dat je geneeskunde wilt doen :')
Chicks for free.
''Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. Explore. Dream. Discover.'' Mark Twain
  woensdag 13 oktober 2010 @ 18:56:49 #41
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87504941
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 16:30 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Als je de mogelijkheid hebt kies voor VWO met N&G + Economie. Dan kan je zo goed als elke opleiding/loten. Maak niet de fout die ik gemaakt heb, door E&M (+bio 1,2) te doen om er vervolgens achter komen dat je geneeskunde wilt doen :')
Bedankt voor je reactie.

N&G ga ik in ieder geval doen en het is inderdaad geen slecht idee om er ook economie bij te nemen. :Y
Zeker aangezien ik nog niet precies weet wat ik wil.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')