Maar de manier waarop is wel geweldig. Dit kan je een kind van 3 laten zien en die snapt dan nog hoe het werkt.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:52 schreef gebrokenglas het volgende:
ok. Denk niet dat je het PTA'ers uberhaupt hoeft uit te leggen.
ik heb een vraagje erover, en ik heb geen zin om zelf na te denken.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 17:51 schreef Yoda87 het volgende:
Eigenlijk zou dit in een linkdump thuis horen, maar ik kon in PTA geen linkdump vinden. In dit oudere filmpje word heel mooi de werking van een differentieel uitgelegd. Ik kon het mijn mede PTA'ers het niet onthouden.
http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
Kinderen van tegenwoordig spelen heul niet meer met echte Lego! Vroeger hadden we echte lego mèt differentielen!quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Kinderen van tegenwoordig spelen met Lego. En die hebben ook differentiëlen
ah interessant.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:49 schreef 2cv het volgende:
Aantal omwentelingen links + aantal omwentelingen rechts = aantal omwentelingen van de aandrijfas x de vertraging
Vrijloop? Dan doet de aandrijving niets meer.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:56 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ah interessant.
dankje:)
ik vraag me altijd af of het niet slim is voor offroad op allebei de wielen een 'vrijloop' te doen itt tot een differentieel
waarom wordt dat niet gedaan? of wordt dat gedaan?
enige nadeel is dat je niet achteruit kan rijden lijkt me, en dat het misschien duurder/minder stevis oid is
nee daar gaat het me niet om.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:05 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat de motor/aandrijflijn een wiel wel in de ene richting aan kan drijven maar niet in de andere richting.
ABS en TC hadden ze nog niet in 1910quote:Op donderdag 7 oktober 2010 10:12 schreef T42 het volgende:
zo zitten ze allang niet meer in auto's mis de electronica van TC en ABS enz enz
Moet je je even visualiseren: dan kun je niet meer achteruit rijden .quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:25 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
nee daar gaat het me niet om.
het gaat me om dat als je over slechte weg rijdt(gevaar om vast te komen zitten), het met een differentieel dus is dat je bijvoorbeeld 5 km per uur wilt rijden.
vervolgens gaat 1 wiel slippen, kom je stil te staan, en dat 1e wiel draait dan 10km per uur
wat ik dan voorstel is dat elk wiel minstens 5 km/uur (vooruit) moet draaien.
doormiddel van een geen diff, maar op elke as een 'vrijloop vooruit'
en als je een bocht doorgaat, dat dan het binnenste wiel 5km/uur zal draaien, en het wiel in de buitenbocht 6(ofzo), en die 1km/uur 'verschil' in de vrijloop op die as tikt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |