abonnement Unibet Coolblue
pi_87253817
Eigenlijk zou dit in een linkdump thuis horen, maar ik kon in PTA geen linkdump vinden. In dit oudere filmpje word heel mooi de werking van een differentieel uitgelegd. Ik kon het mijn mede PTA'ers het niet onthouden.


http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_87253872
ok. Denk niet dat je het PTA'ers uberhaupt hoeft uit te leggen.
pi_87254053
:')!
  woensdag 6 oktober 2010 @ 18:48:47 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_87255901
Ik vinnum tof :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_87257309
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 17:52 schreef gebrokenglas het volgende:
ok. Denk niet dat je het PTA'ers uberhaupt hoeft uit te leggen.
Maar de manier waarop is wel geweldig. Dit kan je een kind van 3 laten zien en die snapt dan nog hoe het werkt.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
pi_87259334
Heel cool nostalgisch filmpje!
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 21:26:08 #7
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87262932
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_87264147
Leuk filmpje, en super simpel eigenlijk :)
Back to the 70's
pi_87266441
Kinderen van tegenwoordig spelen met Lego. En die hebben ook differentiëlen :P
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:47:33 #10
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_87266916
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 17:51 schreef Yoda87 het volgende:
Eigenlijk zou dit in een linkdump thuis horen, maar ik kon in PTA geen linkdump vinden. In dit oudere filmpje word heel mooi de werking van een differentieel uitgelegd. Ik kon het mijn mede PTA'ers het niet onthouden.


http://www.autojunk.nl/2010/10/hoe-werkt-een-differentieel
ik heb een vraagje erover, en ik heb geen zin om zelf na te denken.

stel ik heb een achteras, met 2 wielen, en een aandrijflijn.

vervolgens houd ik de wielen in de lucht, en ik draai aan de aandrijflijn met 2 omwenteling per seconde.
dat resulteerd in dat beide wielen gaan draaien met 1 omwenteling per seconde.

dan houdt ik het linkerwiel vast, zodat alleen het andere wiel nog draait.
aandrijflijn draait ik dan 2 omwentelingen per seconde
hoe snel draait dan het rechterwiel???? 2 omwentelingen per seconde???

ik wil het weten!!!, en precies!!! :D
of een formule, iets van:
omwentelingenaandrijfas=omwentelingen-rechter-wiel+omwentelingen-linker-wiel

klopt dat?
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 22:49:24 #11
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87267011
Aantal omwentelingen links + aantal omwentelingen rechts = aantal omwentelingen van de aandrijfas x de vertraging
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:51:56 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_87267131
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:36 schreef Bartholomeus het volgende:
Kinderen van tegenwoordig spelen met Lego. En die hebben ook differentiëlen :P
Kinderen van tegenwoordig spelen heul niet meer met echte Lego! Vroeger hadden we echte lego mèt differentielen!
Gaaf filmpje trouwens, maar ik ken het principe al.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:56:53 #13
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_87267358
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:49 schreef 2cv het volgende:
Aantal omwentelingen links + aantal omwentelingen rechts = aantal omwentelingen van de aandrijfas x de vertraging
ah interessant.
dankje:)


ik vraag me altijd af of het niet slim is voor offroad op allebei de wielen een 'vrijloop' te doen itt tot een differentieel
dus dat elk wiel minstens zo snel draait als de aandrijflijn * x
waarom wordt dat niet gedaan? of wordt dat gedaan?
enige nadeel is dat je niet achteruit kan rijden en op de motor kan afremmen lijkt me, en dat het misschien duurder/minder stevis oid is
maar misschien heeft het wel voordelen itt difflock
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 22:58:51 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87267444
Een vrijloop is niet grappig op een helling naar beneden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 6 oktober 2010 @ 22:59:30 #15
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_87267466
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 22:56 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

ah interessant.
dankje:)


ik vraag me altijd af of het niet slim is voor offroad op allebei de wielen een 'vrijloop' te doen itt tot een differentieel
waarom wordt dat niet gedaan? of wordt dat gedaan?
enige nadeel is dat je niet achteruit kan rijden lijkt me, en dat het misschien duurder/minder stevis oid is
Vrijloop? Dan doet de aandrijving niets meer.
Sper? Dat wordt op offroad al toegepast. Dan draait links en rechts dus altijd op gelijke snelheid.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 23:05:34 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87267698
Ik denk dat hij bedoelt dat de motor/aandrijflijn een wiel wel in de ene richting aan kan drijven maar niet in de andere richting.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 6 oktober 2010 @ 23:25:20 #17
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_87268400
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:05 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat de motor/aandrijflijn een wiel wel in de ene richting aan kan drijven maar niet in de andere richting.
nee daar gaat het me niet om.

het gaat me om dat als je over slechte weg rijdt(gevaar om vast te komen zitten), het met een differentieel dus is dat je bijvoorbeeld 5 km per uur wilt rijden.
vervolgens gaat 1 wiel slippen, kom je stil te staan, en dat 1e wiel draait dan 10km per uur

wat ik dan voorstel is dat elk wiel minstens 5 km/uur (vooruit) moet draaien.
doormiddel van een geen diff, maar op elke as een 'vrijloop vooruit'
en als je een bocht doorgaat, dat dan het binnenste wiel 5km/uur zal draaien, en het wiel in de buitenbocht 6(ofzo), en die 1km/uur 'verschil' in de vrijloop op die as tikt
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 23:30:50 #18
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87268618
Dan dacht ik dus precies wat jij ook dacht. Nadeel aan dat idee is dat als je achteruit wilt rijden (aandrijving draait de andere kant op) je dan stil blijft staan omdat je de wielen in maar 1 richting aan kan drijven. En op een helling naar beneden is het ook niet grappig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:12:54 #19
53151 T42
Pinball Wizard
pi_87275543
zo zitten ze allang niet meer in auto's ;) mis de electronica van TC en ABS enz enz :P
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:24:22 #20
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_87275932
ben geen PTA en absoluut niet technisch, kwam op dit filmpje uit via de actieve topics knop, wel vaak van differentieel gehoord waar wat het nu precies deed? dankzij dit dt filmpje volkomen duidelijk!!

[ Bericht 0% gewijzigd door rechtsedirecte op 07-10-2010 20:11:31 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 7 oktober 2010 @ 10:26:06 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_87275990
Het is inderdaad wel een ontzettend goed verzonnen filmpje ja!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_87295120
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 10:12 schreef T42 het volgende:
zo zitten ze allang niet meer in auto's ;) mis de electronica van TC en ABS enz enz :P
ABS en TC hadden ze nog niet in 1910 :9
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:41:55 #23
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_87306199
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 23:25 schreef mylifeisgrey het volgende:

[..]

nee daar gaat het me niet om.

het gaat me om dat als je over slechte weg rijdt(gevaar om vast te komen zitten), het met een differentieel dus is dat je bijvoorbeeld 5 km per uur wilt rijden.
vervolgens gaat 1 wiel slippen, kom je stil te staan, en dat 1e wiel draait dan 10km per uur

wat ik dan voorstel is dat elk wiel minstens 5 km/uur (vooruit) moet draaien.
doormiddel van een geen diff, maar op elke as een 'vrijloop vooruit'
en als je een bocht doorgaat, dat dan het binnenste wiel 5km/uur zal draaien, en het wiel in de buitenbocht 6(ofzo), en die 1km/uur 'verschil' in de vrijloop op die as tikt
Moet je je even visualiseren: dan kun je niet meer achteruit rijden :D.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')