abonnement Unibet Coolblue
pi_87083309
Een plek die de meeste mensen nooit te zien krijgen. Gelukkig maar. Een plek ook die teveel mensen zo vele malen te zien krijgen.

Het nieuwste bestralings apparaat van het Erasmus MC heet Pegasus, zoals alle apparaten vernoemd worden naar goden, planeten en mythologische schepsels. Hieronder een korte impressie, ik heb geprobeerd om de serie niet te somber te maken. Somberheid zie je in de meeste patienten niet terug. wilskracht en vechtlust des te meer.

ps. de rand en naam onder de fotoos zal niet iedereen waarderen. Die heb ik er voor een andere presentatie er al onder gezet en ik vind persoonlijk de lichte rand wel bij deze fotoos passen :P


1. De bestralers staan in een bunker met dikke muren om de andere personen te beschermen tegen de straling. Patienten en laboranten moeten dan ook elke keer door een lange gang lopen om in de bestralingsuimte te komen. Hett licht aan het einde van de tunnel... hoop!!


2. Aan het einde van de tunnel een scherpe bocht naar links. Het duistere achterlatend, het licht tegemoed.


3. En dan zie je hem. Groot en imponerend... Pegasus!


4. De tafel waar de patienten op liggen tijdens de bestraling. Het glimmende oppervlak weerkaatst de kop van Pegasus. De kop waar de straling uit zal komen.


5. Een ruimte vol techniek. Deze houders worden bij specifieke bestralingen gebruikt.


6. Diverse hulpmiddelen worden gebruikt om de patient zo goed mogelijk te positioneren. In de gaatjes kunnen houders gestoken worden die dit proces vergemakkelijken. De markeringen geven een specifieke positie aan.


7. De kop van Pegasus. De groene (en rode) laserstralen worden ook gebruikt om de patient zo goed mogelijk op tafel te leggen.


8. Een blik in de bek van Pegasus. Het kruis is het exacte midden van de stralingsbundel. Patienten die op tafel liggen en omhoog kijken krijgen dit te zien.


9. Een long exposure van een roterende Pegasus. Het apparaat kan 360 graden om de patient draaien om op die manier de optimale stralingshoeken te kunnen bereiken.
pi_87084457
Mooie strakke foto's die erg goed belicht zijn.
Enige vraagpuntje; zou foto 9 nog boeiender zijn wanneer hij van de zijkanten wat meer gecropped was. Ondanks dat je dan niet mee kunt zien dat het echt een machine is.

Erg sfeervolle serie!
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_87089316
Prachtige serie, 1 en 2 vooral door de symboliek van het licht en de tunnel. Wel belangrijk is natuurlijk dat je het verhaal achter de foto's kent (zoals in dit geval door je begeleidende tekst).

Bij 3 is het alsof ik in een soort science-fictionwereld ben beland. Heb gelukkig geen enkele ervaring met dergelijke apparatuur dus in die zin weet ik niet of het er altijd zo heftig uitziet, maar dit is absoluut erg stoer en fotogeniek spul in ieder geval. :P

#4 vind ik ook fijn. Lijkt wel een beetje op een martelwerktuig hier (wellicht door de grauwe toning), maar de reflectie van het apparaat en de symmetrie in de foto is tof. Ben er alleen niet helemaal over uit of ik echt gecharmeerd ben van dat belichtingsgeintje (die halo rondom de tafel), maar op zich geeft het de foto ook wel weer wat aparts.

5 t/m 7 zijn wel lekkere detailplaten en kijken stuk voor stuk gewoon erg fijn weg. Ook #9 is wel een stoere foto; i.t.t. Cheiron vind ik het juist ook wel goed dat de zijkanten er nog op staan. Zonder die duidelijk zichtbare apparatuur aan de zijkanten zou het volstrekt onduidelijk zijn wat deze foto voorstelt en lijkt het meer een soort abstract Photoshopkunstje.

Enige die m.i. niet in deze serie past is dan 8, maar natuurlijk alleen omdat ik hem fotografisch gezien gewoon niet zo interessant vind. Het is gewoon een vastlegging van die kop en op zich vind ik het interessant om 'ns te zien hoe dat eruit ziet, maar puur fotografisch is een #9 bijv. een stuk aantrekkelijker. ;)

Eén vraagje: hoe prettig vindt je sensor die lasers eigenlijk? Of is dat geen enkel probleem?
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 08:52:52 #4
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_87089966
Erg fijne serie. Vooral omdat het mij een moeilijk onderwerp lijkt.
pi_87090043
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 03:53 schreef Omniej het volgende:
Prachtige serie, 1 en 2 vooral door de symboliek van het licht en de tunnel. Wel belangrijk is natuurlijk dat je het verhaal achter de foto's kent (zoals in dit geval door je begeleidende tekst).
Normaal heb ik liever iets minder begeleidende tekst maar anders werd het helemaal een abstract geheel.

quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 03:53 schreef Omniej het volgende:
#4 vind ik ook fijn. Lijkt wel een beetje op een martelwerktuig hier (wellicht door de grauwe toning), maar de reflectie van het apparaat en de symmetrie in de foto is tof. Ben er alleen niet helemaal over uit of ik echt gecharmeerd ben van dat belichtingsgeintje (die halo rondom de tafel), maar op zich geeft het de foto ook wel weer wat aparts.
De halo was eerst ook niet helemaal mijn ding, maar was niet helemaal blij met de belichting waardoor de grond te opvallend in beeld was. Met 3 simpele nd-grad correcties in Lightroom dat aangepast, Dat had misschien iets netter gekund zodat de halo's niet zo erg waren maar vind het achteraf ook wel iets aparts hebben... Al ben ik er nog niet helemaal uit of het zo de beste oplossing was :P

quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 03:53 schreef Omniej het volgende:
Eén vraagje: hoe prettig vindt je sensor die lasers eigenlijk? Of is dat geen enkel probleem?
Niet ;) maar de lasers worden vanaf de andere kant in de richting van het apparaat geschenen. Dus zolang je naar het toestel toe fotografeerd zie je alleen de projectie van de lasers op het appraat. Na het filmpje dat hier pas geleden op het form stond over een kapotte sensor door een laserstraal heb ik daar ook specifiek op gelet :)
pi_87097445
Ah, dat laatste verklaart een hoop. :) In #9 leek het net alsof de groene en rode rechtstreeks je sensor aan het frituren waren, vandaar m'n vraag. :D
pi_87097483
lekkere platen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_87102730
Toffe foto's! Je hebt een PM ;)
  zondag 3 oktober 2010 @ 12:44:47 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_87128708
Nette serie, lekker afwisselend ook.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf maandag 4 oktober 2010 @ 11:55:19 #10
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_87163519
Nette serie, erg documenterend op deze manier! Mooi vastgelegd.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_87182384
2 en 9 vind ik echt super. De rest is prachtig. Ook erg leuk dat je daar aanwezig mocht zijn al zal dat met je opleiding/werk te maken hebben neem ik aan.

Jammer dat je ze niet allemaal op groot formaat op het forum hebt gezet :)

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2010 20:26:39 ]
pi_87198488
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 20:25 schreef Wiebeldak het volgende:
2 en 9 vind ik echt super. De rest is prachtig. Ook erg leuk dat je daar aanwezig mocht zijn al zal dat met je opleiding/werk te maken hebben neem ik aan.

Jammer dat je ze niet allemaal op groot formaat op het forum hebt gezet :)
Werk inderdaad ;)

en heb de full res wel online staan maar niet als openbaar :P maar als je er echt eentje wilt hebben dan moet je maar een pb-tje sturen ;)
pi_88049206
Uncle! :o

Ik zit net The Big Picture te bekijken, kom ik ineens een foto tegen die me wel heel erg bekend voorkomt. Zie: http://www.boston.com/big(...)awareness_month.html

#10 dus. Hebben ze je hierover gecontact of zo? :) Wel tof dat 'ie het tot TBP geschopt heeft.
  FOK!fotograaf donderdag 28 oktober 2010 @ 00:54:32 #14
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_88052042
Wow, gefeliciteerd :)
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_88055594
Cool zeg :D
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  FOK!fotograaf donderdag 28 oktober 2010 @ 18:03:33 #16
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_88073703
wtf :')
ik zat gister die serie te bekijken en er ging een lampje aan bij die foto. maar ik snapte 't maar niet. nu dus wel :+
tof! gefeliciteerd!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_88082396
ow stond hier ook al :P
pi_90544007
Kleine toevoeging van wat nog te lang op de plank lag voor nabewerking... :X

Een stuk donkerder en duisterder om het lijnenspel van de laserlijnen tot zijn recht te laten komen. Toch maar in dit topic erbij gezet omdat ik het geen eigen topic waard vond (mede door het aantal).

10. Noodschakelaar en stralensleutel. Zonder de sleutel kan er niet gestraald worden. De rode knop wordt bij eventuele calamiteiten ingerdrukt. Het toestel slaat dan direct uit.


11. Fantoom dat gebruikt wordt voor testen en metingen. Vorm en dichtheden komen overeen met een normaal hoofd waardoor de bestralingsplannen hierop gegeven en gemeten kunnen worden. De laserlijnen voor patientpositionering projecteren op het hoofd en de muren.


12. Closeup van het fantoom. Dit fantoom kan uit elkaar gehaald worden zodat er meetinstrumenten binnenin geplaatst kunnen worden. De nummering is voor de slechte puzzelaars ;)


13. Zelfportretje, vast niet mijn beste maar ik vond het sfeertje wel 'leuk'.
  woensdag 29 december 2010 @ 13:26:21 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_90579246
Toffe platen. Doe ze eens wat groter!
Huilen dan.
pi_90583584
1280x800 op Flickr toch? :)

Erg vet weer inderdaad, vooral het zelfportret eigenlijk.
  woensdag 29 december 2010 @ 15:00:23 #21
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_90583703
Mooie serie.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  woensdag 29 december 2010 @ 18:39:57 #22
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_90593986
Good job! En feli met de publicatie op Boston.com ^O^
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_90685268
Jezus. Ik vind dit echt een mooie showcase. Otherwise, ik vind hem ook echt heel erg eng. Vooral omdat je het zo duidelijk er bij zet wat hij doet en wat het is.... Echt heel mooi. En ik vind je laatste foto -zelfportret- ook echt prachtig.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  zondag 2 januari 2011 @ 15:32:40 #24
330026 WebbyS
A Legend Rising.
pi_90746590
Pracht showcase, zeker foto 3, 7 en 9 lijken zo uit een film te komen. Het lijkt me best eng als je daar bewust naartoe moet lopen door zo'n tunnel voor een behandeling.
  FOK!fotograaf maandag 3 januari 2011 @ 17:57:16 #25
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_90802231
Het is en blijft een prachtige serie O+. Niet alleen de foto's zelf, maar ook het verhaal achter de foto's. De kleuren van 9 vind ik echt heel erg mooi.

En gefeliciteerd met de plaatsing bij boston big picture!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')