abonnement Unibet Coolblue
pi_87041563


Het topic voor en door users met een Last.fm account.



Last.fm, ook wel bekend als Audioscrobbler, is een site die bijhoudt wat je luistert. D.m.v. de Last.fm plugin (voor de populairste media/music players) worden titel van het nummer en artiest/bandnaam van het liedje naar de server van Last.fm verzonden en op die manier worden in je profiel lijstjes van wat je luistert bijgehouden. Die gegevens kun je van iedereen bekijken en anderen kunnen ook bij jou in je profiel zien wat o.a. je favoriete muziek is en bijv. wat je afgelopen week allemaal hebt geluisterd.

Er zijn al heel veel mensen die Last.fm gebruiken, om de handige lijstjes, maar vooral ook om nieuwe muziek te ontdekken of andere users met dezelfde muzieksmaak. De Last.fm server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers.
Met die informatie kan Last.fm suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt.

Maar er is meer! Last.fm is de laatste jaren steeds uitgebreid, teveel om alles hier op te noemen.
Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke concerten of festivals je gaat bezoeken en zien welke members daar ook heengaan.

Bij andere members, groups of events kun je een bericht op de shoutbox achterlaten, users toevoegen als friends, je aanmelden bij een group of er zelf eentje starten, zoals bijv. de FOK! group.
Daarnaast zijn er nog vele leuke en handige tooltjes en de Last.fm personal radio.



Last.fm personal radio is een ingebouwde radiozender in de site. Sinds de revamp van Audioscrobbler is Last.fm ook de officiële naam van de service. Het idee achter Last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Last.fm plugin), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die afgaan op de smaak van andere Last.fm gebruikers als die je bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn/haar profiel staan.

De radio is alleen voor subscribers, voor meer info over de speler kunnen zij hier kijken.



Wat heb je eraan?
Last.fm is een perfecte applicatie om statistieken over je luistergedrag bij te houden. De last.fm speler biedt daarnaast nog andere mogelijkheden. Als je ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie bent, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio. Je kan ook met andere users van over de hele wereld praten op het forum.

Waar kan ik me aanmelden?
Een account aanmaken kan hier: Sign up for Last.fm. Wil je gebruik maken van de radio en andere voordelen, kun je op de subscribe pagina nalezen hoe en wat, en je account upgraden.

Waar kan ik de plugins vinden?
De nieuwste Last.fm software vind je hier. Een overzicht van de old-style plugins kun je hier vinden. Deze worden echter niet meer ondersteund door Last.fm.

Hoe werkt het eigenlijk? Is dit wel veilig?
Ja, het is volkomen veilig. Last.fm/Audioscrobbler is open source. Hier en in Terms of Use lees je er meer over. Voor meer info is er de FAQ, het blog met de laatste nieuwtjes en de Audioscrobbler Development Wiki.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal?
Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en er zijn dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plugin opgeslagen. Zo gauw de server weer goed draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je ook het forum raadplegen.

En waar is dan die befaamde FOK! group?
Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers.

Leuke/handige/zinloze tools:
Last.fm normalised rankings - Je lijstjes op basis van gemiddelde tracklengte in plaats van enkel op plays.
OMI musical taste meter - Hoe open is jouw muziekbrein?
Historical Last.fm Charts - Charts met data uit het verleden maken.
LastGraph - Grafische weergaven van je Last.fm data.
Supereclectic music test - Hoe eclectisch is je luistergedrag?
• Last.fm tools-groepen: Greasemonkeys (allerlei scriptjes, Firefox verplicht) en Stats.
• Nog meer extra tools vind je hier.



Deze OP vind je hier
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_87041628
Neil Young heeft ook veel van die associated acts, als je die allemaal luistert, zit je zo aan 10 artiesten meer.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_87041657
Conclusie: aantal artiesten zegt niet zoveel. :P
pi_87041693
Waar praten jullie hier over? Last.fm heb ik wel, doe er eigenlijk niet zoveel mee, al is het af en toe interessant om te zien wat je het meest geluisterd hebt.
  donderdag 30 september 2010 @ 22:16:41 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_87041709
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:15 schreef Desunoto het volgende:
Conclusie: aantal artiesten zegt niet zoveel. :P
Gemiddeld aantal nummers per artiest wel?
5.3 plays per artiest heb ik, al een half jaar ofzo :+
pi_87041748
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:15 schreef Desunoto het volgende:
Conclusie: aantal artiesten zegt niet zoveel. :P
Nee, eigenlijk niet. Maar geeft wel een leuk beeld voor onbekenden die zien dat je naar veel verschillende dingen luistert.
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
  donderdag 30 september 2010 @ 22:17:17 #7
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_87041750
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef Spektor het volgende:
Waar praten jullie hier over? Last.fm heb ik wel, doe er eigenlijk niet zoveel mee, al is het af en toe interessant om te zien wat je het meest geluisterd hebt.
Statistieken, nieuwe ontdekkingen, events enzo :)
pi_87041829
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Gemiddeld aantal nummers per artiest wel?
5.3 plays per artiest heb ik, al een half jaar ofzo :+
Dat zegt iets meer, maar ook dat wordt overhoop gehaald als je veel radio luistert of veel van die artiest x feat. artiest y's hebt die maar 1 of 2 nummers samen deden.
pi_87041835
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef Spektor het volgende:
Waar praten jullie hier over? Last.fm heb ik wel, doe er eigenlijk niet zoveel mee, al is het af en toe interessant om te zien wat je het meest geluisterd hebt.
Last.fm, muziek en alles wat daarmee te maken heeft.
Gebruik zelf last.fm ook voor communicatie enzo.
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_87041848
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:16 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Gemiddeld aantal nummers per artiest wel?
5.3 plays per artiest heb ik, al een half jaar ofzo :+
Bij mij ligt dat letterlijk 10 keer zo hoog :P
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_87041892
Is het bot om te stellen dat Last.fm langzaam aan het doodbloeden is sinds Spotify heeft doorgezet?
"de dordtse schapenkoppen, door niemand meer te stoppen"
  donderdag 30 september 2010 @ 22:20:15 #12
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_87041937
en ik doe weer mee :) !
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_87042043
wat pas wat zegt is de SRI! De song repetition index! :P wie kent hem niet:



(ook aardig nutteloos natuurlijk, want het zegt weer niets over artiesten, maar het is wel dé SRI! :P)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87042153
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:19 schreef Tommy2K het volgende:
Is het bot om te stellen dat Last.fm langzaam aan het doodbloeden is sinds Spotify heeft doorgezet?
Nee, dat niet. Maar ik vind zelf spotify en last.fm niet te vergelijken.
Ze werken wel enorm goed samen moet ik zeggen, voegen aan elkaar zeker wat toe.
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_87042160
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:22 schreef Norrage het volgende:
wat pas wat zegt is de SRI! De song repetition index! :P wie kent hem niet:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

(ook aardig nutteloos natuurlijk, want het zegt weer niets over artiesten, maar het is wel dé SRI! :P)

pi_87042182
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:19 schreef Tommy2K het volgende:
Is het bot om te stellen dat Last.fm langzaam aan het doodbloeden is sinds Spotify heeft doorgezet?
hmm merk ik niet echt. Wel weet ik dat last.fm nog steeds het beste is in het archiveren van je muzieksmaak en het ontdekken van nieuwe muziek. Spotify is meer een zoekprogramma, met last.fm kom je erachter wat je wilt zoeken.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87042419
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:19 schreef Tommy2K het volgende:
Is het bot om te stellen dat Last.fm langzaam aan het doodbloeden is sinds Spotify heeft doorgezet?
Integendeel. Mensen luisteren muziek op Spotify => Het wordt gescrobbeled => Last.FM is actiever.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_87042523



Maar die loopt volgens mij ver achter, volgens het scriptje zelf is het nu 9141 en 4.344 (maar zelfs dat is niet up to date, dat is maar vaan 39700 nummers, terwijl ik ondertussen op een playcount van rond de 40500 zit.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_87042769
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:30 schreef Felagund het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Maar die loopt volgens mij ver achter, volgens het scriptje zelf is het nu 9141 en 4.344 (maar zelfs dat is niet up to date, dat is maar vaan 39700 nummers, terwijl ik ondertussen op een playcount van rond de 40500 zit.
Ah hij update nu precies. _O- Kennelijk doet hij dat als je dat scriptje opnieuw runt.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_87042815



SRI Is flink gezakt vreemd genoeg.
| Ubernerdus Prutserus | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_87042818
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:30 schreef Felagund het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

Maar die loopt volgens mij ver achter, volgens het scriptje zelf is het nu 9141 en 4.344 (maar zelfs dat is niet up to date, dat is maar vaan 39700 nummers, terwijl ik ondertussen op een playcount van rond de 40500 zit.
Ja het loopt meestal een weekje achter daar...Maar poept er altijd een leuk lijstje uit met je maandelijkste tracks en artiesten :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87043290
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:37 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ja het loopt meestal een weekje achter daar...Maar poept er altijd een leuk lijstje uit met je maandelijkste tracks en artiesten :)
Die lijstjes zijn leuk, je kunt precies de grote obsessies van de laatste jaren nagaan. :)
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_87045987
quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:15 schreef Desunoto het volgende:
Conclusie: aantal artiesten zegt niet zoveel. :P
Fout, er is nog steeds een wezenlijk verschil tussen 200 verschillende artiesten en 6000, en dat komt echt niet alleen door samenwerkingen. :{w

quote:
Op donderdag 30 september 2010 22:19 schreef Tommy2K het volgende:
Is het bot om te stellen dat Last.fm langzaam aan het doodbloeden is sinds Spotify heeft doorgezet?
Onjuist, Last.fm blijft het sterkst op de punten waarin het uitblinkt ten opzichte van andere services. Dat zie ik ook niet snel veranderen.
full stops and exclamation marks
pi_87046211

Die volg topic-knop hè...
Op 02-06-2014 16:38 schreef Moeraskat
Je bent te goed voor de mensheid.
pi_87046547

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')