Dat is niet helemaal waar, het ligt aan de leverancier. Er zijn fabrikanten van zeer gerenommeerde slaapzakmerken die hun dons verzamelen op het moment dat ganzen in de rui zijn: het dons laat dan vanzelf los als je ze een stevige massage geeft. Dit is niet dieronvriendelijk, de beesten hebben er zelfs profijt van.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:01 schreef controlaltdelete het volgende:
Dekbedden van dons is dierenleed. Ganzen worden levend geplukt, zeker als je een donzendekbed koopt wat relatief goedkoop is dan weet je dan je onder dierenleed slaapt.
Precies dat zeg ik toch. Wil je een diervriendelijk donzen dekbed dan moet je daar voor in de buidel tasten. Die goedkope dekbedden zijn gevuld met dons uit China, Hongarije of Polen en daar worden de ganzen levend geplukt. Echt heel erg gruwelijk om te zien.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:11 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, het ligt aan de leverancier. Er zijn fabrikanten van zeer gerenommeerde slaapzakmerken die hun dons verzamelen op het moment dat ganzen in de rui zijn: het dons laat dan vanzelf los als je ze een stevige massage geeft. Dit is niet dieronvriendelijk, de beesten hebben er zelfs profijt van.
Het is zeker niet de manier met de hoogste donsopbrengst per gans, die krijg je alleen maar door m te doden en al zn dons eraf te halen. Eigenlijk ook niet slim, een gans die je goed behandelt kan elk jaar weer worden "geoogst"
Uiteraard is de duurzame manier veel te duur voor de meeste dons-dekbed-leveranciers, zeker diegenen die in China produceren. Duurzaam geplukt dons zit bijvoorbeeld in mijn western mountaineering winterslaapzak ( http://www.bever.nl/slape(...)ope-gore-windstopper )
En da's helaas niet zo goedkoop als een donsdekbedje bij ikea...
Moet bekennen dat ik er niet minder goed om slaap.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:01 schreef controlaltdelete het volgende:
Dekbedden van dons is dierenleed. Ganzen worden levend geplukt, zeker als je een donzendekbed koopt wat relatief goedkoop is dan weet je dan je onder dierenleed slaapt.
Dat is niet (meer) waar. Alle dons die in Europa (zelfs in Oost Europa(!)) geplukt wordt is slachtdons. Levend plukken gebeurt niet meer, daar staan tegenwoordig zulke zware boetes op voor donsbedrijven dat ze dat niet meer aandurven.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:01 schreef controlaltdelete het volgende:
Ze hebben bij wehkamp ook andere soorten dons dekbeddenquote:Op donderdag 30 september 2010 16:48 schreef Biskwietje het volgende:
Heb die van de Wehkamp net bekeken. Dat ding kost gewoon 299 euro. Ook even bij de dolle dagen van de Bijenkorf gegluurd. Daar heben ze er een van 239,-. Dat komt toch meer in mijn straatje. Even erlangs om een tukkie te doen vandaag of morgen.
@loveli. No thanks. Een artikel als dit heb ik toch liever nieuw
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |