abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 25 september 2012 @ 16:26:39 #127
8781 crew  Frutsel
pi_117236942
Nieuw ontdekte komeet ISON wordt mogelijk spektakel

Diverse astronomie websites speculeren inmiddels volop over de nieuwe komeet die recentelijk ontdekt is. De komeet, C/2012 S1 (ISON), zou namelijk wel eens op ramkoers kunnen liggen met de zon. De komeet zou zich nu nog in de buurt van Jupiter bevinden en maakt zich op met een "close encounter" met de zon eind volgend jaar. Volgens astronomen zal ISON in november 2013 op 0,012 AU (1,8 miljoen kilometer) van de oppervlakte van de zon razen.

De enorme hitte kan er dan voor zorgen dat de komeet fel zal oplichten. Zo vel zelfs dat de komeet met het blote oog te zien zal zijn.

Veel is er echter over ISON nog niet bekend, net zo min over haar uiteindelijke 'einde'. Karl Battams, werkzaam bij NASA, geeft aan dat er twee mogelijkheden zullen en dat die de komende maanden uitsluitsel moeten gaan bieden.

"Het beste scenario is dat de komeet volgend jaar november langs de zon een zeer groot fel licht zal voortbrengen. De komeet zou zo fel zijn dat hij zelfs negatieve magnitudes moet kunnen halen en zou op het Noordelijk halfrond maandenlang te zien kunnen zijn.

"Een tweede scenario is dat de komeet voortijdig uitdooft of in stukken uiteen valt zoals recentelijk met de veel besproken komeet Elenin is gebeurd. Er zijn in de historie meer kometen geweest die de wetenschap versteld hadden moeten doen staan om vervolgens als een nachtkaars uit te gaan

Het is goed mogelijk dat ISON een nieuwe komeet is die uit de Oort-wolk komt, waardoor ISON zijn allereerste ontmoeting met de zon gaat maken. Als dat zo is dan bestaat de kans dat de komeet, die dan nog nooit eerder onderhevig is geweest aan extreme hitte of zwaartekrachten, in stukken uiteen breekt en wel maanden voordat ze de zon bereikt. "


Beide scenario's zijn goed mogelijk, net zoals 'alles wat er tussen in ligt', aldus de NASA-expert. De komeet zal de komende maanden goed geobserveerd gaan worden. Vanwege de afstand verwacht men de komende tijd weinig nieuws, maar wie weet hebben we eind volgend jaar een prachtig verschijnsel aan de nachtelijke hemel.

Opmerkelijk detail:
Comeet onderzoeker John Bortle laat weten dat komeet ISON qua baan
opmerkelijke gelijkheden vertoond met de "Great Comet van 1680". Die komeet was destijds de eerste die met een telescoop werd ontdekt en was zo helder dat hij zelfs overdag zichtbaar was met het blote oog. Die komeet was zichtbaar van november 1680 tot en met maart 1681.

Bron: Spaceweather

Deze is/wordt schijnbaar niet opgezogen...
_O_
pi_117261435
Allemaal nog zóver weg..
Wat denk jij nou @Frutsel..zou het met al die on-ontdekte astroïden, en al dat andere onverwachtte ruimtetuig niet mogelijk kunnen zijn dat, gezien al die gebeurtenissen op aarde(vulkanen/aardverschuivingen/sinkholes/noodweer/dode vissen/vogels/zeedieren) er iets in aantocht is wat al deze dingen triggert, danwel veroorzaakt..?
Er wordt altijd wel lacherig gedaan over 'Nibiru/wormwood/ed, maar....
We denken alles te weten, maar worden nog steeds verrast door 'dingen' uit de ruimte die men niet voorzien had...
Waarom wordt iets wat voorspeld/voortold werd door de Hopi-indianen/Maya/Anuit/end so on/ altijd afgedaan als onmogelijk of belachelijk..
Dadelijk zijn we gewoon de sjaak omdat niemand deze waarschuwingen serieus neemt, en zijn we als mensenras gedecimeerd.. :{
(als dat mensenras zich zo moet voortzetten zoals dat dat tuig in Haren mag het van mij wel ^O^
Nee grapje, even serieus..ik persoonlijk vind altijd dat jij bijzonder weinig respons/danwel respect krijgt voor hetgeen jij op deze site doet..Jij deelt mede, maar ik zie zelden een reactie daarop..
Van mij krijgt Frutsel een dikke vette Cubaanse sigaar voor alle pijn en moeite, en de wetenschap dat tenminste Maron (ikke) met graagte je wetenswaardigheden volgt.. :7
Geen geslijm..gewoon even laten weten dat je het (in mijn ogen ) prima doet.. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Maron op 27-09-2012 00:45:49 ]
pi_117264192
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 02:30 schreef Maron het volgende:
Allemaal nog zóver weg..
Wat denk jij nou @Frutsel..zou het met al die on-ontdekte astroïden, en al dat andere onverwachtte ruimtetuig niet mogelijk kunnen zijn dat, gezien al die gebeurtenissen op aarde(vulkanen/aardverschuivingen/sinkholes/noodweer/dode vissen/vogels/zeedieren) er iets in aantocht is wat al deze dingen triggert, danwel veroorzaakt..?
Enerzijds wil ik die doomsday dingen wel geloven, ook dat er meer is dan men ons wil vertellen, anderzijds denk ik niet dat er iets op komst is. Sinds dit forum er is en ik me hier in zet volg ik het nog weer meer dus lijkt er misschien meer loos... maar of dat daadwerkelijk zo is? Denk dat ik daar nog te nuchter voor ben :)

Wat me wel opviel is dat Jupiter onlangs twee keer getroffen is door een object en nu ineens een nieuwe komeet die zich achter Jupiter verstopt? Dan vraag ik me af of er meer objecten zijn die daar ineens een andere koers in sloegen, waarvan sommige door stofzuiger Jupiter werden opgezogen en denk ik: waar komen die objecten ineens vandaan, horen ze bij elkaar, volgt er nog meer?

quote:
Er wordt altijd wel lacherig gedaan over 'Nibiru/wormwood/ed, maar....
We denken alles te weten, maar worden nog steeds verrast door 'dingen' uit de ruimte die niet men niet voorzien had...
Waarom wordt iets wat voorspeld/voortold werd door de Hopi-indianen/Maya/Anuit/end so on/ altijd afgedaan als onmogelijk of belachelijk..
Dadelijk zijn we gewoon de sjaak omdat niemand deze waarschuwingen serieus neemt, en zijn we als mensenras gedecimeerd.. :{
Vroeg of laat worden we gedecimeerd.. dat is al enkele keren in de geschiedenis gebeurd, dwz dat bijna al het leven verwoest is. Of het nu door de zon, asteroide, epidemie of wat is... ooit zal er wel weer iets gebeuren...al hoop ik dat we dan al een tweede planeet hebben gekoloniseerd :P Anyway, mocht het op 21 december gebeuren, gaan we hopelijk wel met zijn allen tegelijk :P

quote:
(als dat mensenras zich zo moet voortzetten zoals dat dat tuig in Haren mag het van mij wel ^O^
Nee grapje, even serieus..ik persoonlijk vind altijd dat jij bijzonder weinig respons/danwel respect krijgt voor hetgeen jij op deze site doet..Jij deelt mede, maar ik zie zelden een reactie daarop..
Van mij krijgt Frutsel een dikke vette Cubaanse sigaar voor alle pijn en moeite, en de wetenschap dat tenminste Maron (ikke) met graagte je wetenswaardigheden volgt.. :7
Geen geslijm..gewoon even laten weten dat je het (in mijn ogen ) prima doet.. ^O^
Dank je O+ En ja, ik vind het ook wel jammer dat er niet meer reacties komen in diverse topics, maar ja, wat doe je er aan :) Kan niemand dwingen :)
pi_117299673
Sorry Frutsel, ben deze week pas laat on-line, (en dus ook een beetje laat met mijn antwoord)
Dank je wel dat je de moeite hebt genomen voor je uitgebreide antwoord..Nice..!
Als 'grapje' voor je avatar..enjoy "Simons Cat"..



[ Bericht 42% gewijzigd door Maron op 27-09-2012 00:35:09 ]
pi_117304393
:D :D leuk :D

En je hoeft je niet te verontschuldigen hoor :) ;) :* Beter laat dan niet :P
  donderdag 11 oktober 2012 @ 12:52:30 #132
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_117849939
quote:
AMSTERDAM - Een asteroïde met de naam 2012 TC4 is vannacht rond 23:30 (21:30 UTC) Nederlandse tijd te zien via een live stream vanaf het Canary Islands Observatory.

De stream is rond dat tijdstip te volgen via deze site . Waar de asteroïde nu is, is te zien bij de NASA.

De asteroïde is rond de 30 meter in omtrek, ofwel te vergelijken met een tien verdiepingen hoog flatgebouw.

Kijkers hebben kans op een mooi extraatje omdat de asteroïde 2012 TC4 op dat tijdstip in lijn ligt met de planeet Neptunus.

Deze planeet is op dat tijdstip vanuit Nederland zichtbaar aan de zuidelijke hemel.
http://www.nu.nl/wetensch(...)erdagnacht-zien.html

Link:
http://events.slooh.com/

en om nog even toe te voegen, hij zal passeren op 6.0e-4AU, wat +/- 89 758 KM is

[ Bericht 2% gewijzigd door lipjes op 11-10-2012 22:15:33 ]
  maandag 15 oktober 2012 @ 12:49:54 #133
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_117993767
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_118198571
Niet vergeten mensen vandaag de orionoiden. Ongeveer 20 "vallende sterren" per uur die lijken te vertrekken uit het sterrenbeeld orion. Kijk richting het oosten dan schieten ze over je heen.
pi_118206978
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2012 01:23 schreef thesiren.nl het volgende:
Niet vergeten mensen vandaag de orionoiden. Ongeveer 20 "vallende sterren" per uur die lijken te vertrekken uit het sterrenbeeld orion. Kijk richting het oosten dan schieten ze over je heen.

METEOR MAKES LANDFALL:
A small asteroid that exploded over the San Francisco Bay Area on Oct. 17th, shaking houses with its sonic boom, might have scattered pieces of itself on the ground. That's the conclusion of Peter Jenniskens of the NASA Ames Research Center. He triangulated data from a pair of meteor surveillance cameras to determine the fireball's trajectory, denoted by the black arrow in the map below:

"The asteroid entered at a [relatively slow] speed of 14 km/s. There's a good chance that a fairly large fraction of this rock survived and fell somewhere around the North Bay," says Jenniskens. "Much more accurate results will follow from a comprehensive study of the video records. Now, we hope that someone recovers a meteorite on the ground."

In the map, red dots represent the surveillance cameras Jenniskens used to calculate the trajectory. The black arrow traces the asteroid's path; 85 km and 39 km are the altitudes of the asteroid at the two ends of the arrow. Jenniskens adds that "39 km is not the end point, but the final bit captured by the San Mateo video camera." The disintegrating asteroid continued beyond the tip of the arrow for a possible landfall somewhere north of San Francisco. Stay tuned for updates on the meteorite hunt.

Note: This was not an Orionid.

ORIONID METEOR SHOWER--TODAY!
Earth is passing through a stream of debris from Halley's Comet, source of the annual Orionid meteor shower. Forecasters expect ~25 meteors per hour when the shower peaks on Oct. 21st. No matter where you live, the best time to look is during the dark hours before sunrise on Sunday morning. Observers in both hemispheres can see this shower.

On Oct. 19th, as Earth was making first contact with the debris stream, NASA's All-sky Fireball Network recorded 10 Orionid fireballs over the southern USA. Their orbits are color-coded baby blue in the diagram below:



The location of Earth, where all the orbits intersect, is denoted by the red 'splat.'

Not every orbit in the diagram is an Orionid. The orange and green ellipses correspond to random meteors not associated with Halley's debris stream. If you watch the sky for a few hours on Sunday morning, you are likely to see a few of these 'sporadic meteors' among the dozens of Orionids. Happy meteor watching!

www.spaceweather.com

[ Bericht 10% gewijzigd door -CRASH- op 20-10-2012 14:15:06 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_118405379
Als ik de laatste berichten zo lees bekruipt mij een licht gevoel van allerlei voorbodes op een nog groter onheil. Of kijk ik nu te zwart?
pi_118405735
Nee hoor de meeste zijn al weg hoor slachtoffers van Newton en zijn zwaartekracht. ;)
  Moderator woensdag 7 november 2012 @ 16:26:25 #138
8781 crew  Frutsel
pi_118940568


quote:
Nasa fotografeert asteroïde vlak bij aarde

Met hulp van de 70-meter radarantenne van het Deep Space Network in Goldstone (Californië) heeft NASA dit beeld van de asteroïde 2007 PA8 gemaakt. De opnames tonen een anderhalf kilometer lang brok steen dat langzaam om zijn as draait. Bij een aanvaring met de aarde zou dit brok ruimtepuin gigantische schade kunnen veroorzaken; maar vrees niet, hij beweegt zich van de aarde af en staat nu 9 miljoen kilometer van ons vandaan. Over 200 jaar keert de asteroïde terug en mogen we ons weer zorgen maken.
pi_120089004
BIG ASTEROID FLYBY:
Large near-Earth asteroid 4179 Toutatis is flying past Earth this week. At closest approach on Dec. 12th, it will be 7 million km away, or 18 times farther than the Moon. Astronomers are taking advantage of the flyby to learn more about the asteroid's orbit, shape, and topography. Here are a few shadowy images of the asteroid illuminated by NASA's Goldstone radar in the Mojave desert:



Measuring 5 km in length, Toutatis is one of the largest known potentially hazardous asteroids (PHAs) and its orbit is inclined less than half-a-degree from Earth's. No other kilometer-sized PHA moves around the Sun in an orbit so nearly coplanar with our own. This makes it an important target for asteroid studies.

Fortunately, there is no danger of a collision with Toutatis for hundreds of years. Radar observations should improve researchers' ability to predict the asteroid's trajectory even farther into the future. Goldstone will pinging Toutatis from now until Dec. 22nd. Stay tuned for daily updates

www.spaceweather.com
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_120442919
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 14:28:07 #141
8781 crew  Frutsel
pi_121310643
15 februari komt er een bijzonder CLOSE encounter..
Een 57-meter grote rots genaamd '2012 DA14' komt dan op 0,09 LD voorbij.

Dat is zon 34000-35000 km... en wordt toch gezien als aardscheerder lijkt me.
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 14:30:37 #142
8781 crew  Frutsel
pi_121310778
quote:
Kometen en Asteroiden maken fly-by
Het wordt een spannend jaar voor onze planeet. Twee asteroïden en twee kometen komen langs zoeven. De eerste al over twee dagen.

Op 9 januari krijgt de aarde bezoek van de asteroïde Apophis. deze steenklomp werd in 2004 ontdekt en bezorgt astronomen sindsdien hoofdbrekens omdat zijn baan eens in de 4 jaar vlak langs aarde voert. In 2009 was er zelfs even angst dat hij op aarde zou neerstorten met catastrofale gevolgen.

Apophis komt nu tot op 14,5 miljoen kilometer van onze planeet. Dat is op een kosmische schaal zeer nabij, maar geen aanvaring.

Nog veel dichter bij komt op 15 februari de asteroïde 2012 DA14. Dit stuk ruimtepuin komt op slechts 34.500 kilometer van de aarde voorbij zoeven; dat betekent dat het binnen de baan van enkele geostationaire satellieten komt. Vanaf aarde moet je het met een goede verrekijker kunnen zien.

Het jaar 2013 brengt ook twee kometen in de nabijheid van de aarde. Vanaf 8 maart zal 2011 L4 met een goede kijker te zien zijn. Maar nog meer enthousiasme is er voor de fly-by van Ison, midden november. Deze komeet is waarschijnlijk met het blote oog te zien, mits de hemel helder is. De laatste keer dat Ison een bezoekje aan de aarde bracht, was 10 miljoen jaar geleden. Voorlopers van de mens hebben er waarschijnlijk naar gekeken en niet begrepen wat het was. Nu zullen de lenzen van allerlei observatoria er op zijn gericht om meer te weten te komen van dit brok ruimtepuin.
Ik vind Apophis nu niet echt een fly-by maar okay...
pi_121311395
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 14:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ik vind Apophis nu niet echt een fly-by maar okay...
Over Ison werdt geschreven dat ie 15 keer helderder dan de maan zal zijn
quote:
Comet 'shining 15 times brighter than moon' will fly by our planet in 2013

They are one of the most spectacular views a human could hope to see - and next year a comet which could outshine the moon is due to fly by the Earth.

Comet ISON is visiting the inner solar system and is set to put on spectacular views for the Northern Hemisphere across November and December as it heads towards the sun.

It may prove to be brighter than any comet of the last century - visible even in broad daylight - and this may end up being its one and only trip to the solar system, as its trajectory may see it plunge into the sun in a fiery death.

It is currently moving inwards from beyond Jupiter, and as it approaches the Earth, the 'dirty snowball' could produce a dazzling display, burning brighter than the moon and potentially being visible in broad daylight.

The comet, discovered by astronomers using the International Scientific Optical Network telescope in Russia, will pass within two million miles of the sun's surface - making it s 'sun-grazing' comet.

It is on a 'parabolic' orbit, which means it probably originated from the outer skirts of the solar system, perhaps from the Oort cloud - a mass of icy debris which lies 50,000 times further from the sun than the Earth does.

If comet ISON survives the encounter, it could take thousands - potentially millions - of years before the comet passes back through the inner solar system.

The comet will begin brightening once it gets within Jupiter's orbit, as the sun's heat begins boiling the ice locked within the comet, converting it directly into gas.

It is likely to recall the excitement of Comet Hale-Bopp, which sailed past the Earth in 1997, appearing as a static-looking smear in the skies across the Northern Hemisphere.

It is also set to outshine 'the greatest comet of the last century' - Comet McNaught, which shone brighter than Venus as it passed above the southern hemisphere in 1965.

Comets are known as 'dirty snowballs', although technically a better definition would be 'snowy dirtballs', as comets are generally rocky at the surface, with chemical-laden ice within the interior.

As the ice and chemicals heat up, they erupt as brilliant jets which can form tails lasting hundreds of thousands of kilometres in length.

The comet is expected to be bright throughout late November and early December.

Robin Scagell, vice-president of the Society for Popular Astronomy, said: 'This is a very exciting discovery.

'The comet looks like it could become a very spectacular sight in the evening sky after sunset from the UK in late November and early December next year.

'Our members will be eagerly following it as it makes its first trip around the Sun and hoping to see it shining brilliantly and displaying a magnificent tail as it releases powerful jets of gas and dust.'
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  Moderator dinsdag 8 januari 2013 @ 15:40:16 #144
8781 crew  Frutsel
pi_121313561
ISON = Apophis dan?
Ow wacht, ik lees je bericht anders :P

Klopt...ik moest ff zoeken...maarik had er zelf al een topic over geopend :')

W&T / Nieuwe komeet ISON kan helderste in decennia worden?
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 10:19:44 #145
8781 crew  Frutsel
pi_121385215
quote:
Apophis groter dan gedacht
De asteroïde Apophis die gisteren langs de aarde is gescheerd, is groter dan gedacht, zo heeft het Europese Ruimtevaartbureau ESA medegedeeld.

De ruimtetelescoop Herschel van ESA bestudeerde vorig weekeinde het hemellichaam gedurende twee uur toen het koers zette naar onze planeet.

De diameter van planetoïde 99942 (vroeger 2004 MN4) blijkt 325 meter te zijn, 20 procent meer dan gedacht. De massa zou ook 75 procent groter zijn dan voorheen aangenomen.

Doemscenario uitgesloten
Apophis, genoemd naar een Egyptische godin, werd in 2004 ontdekt. Wetenschappers gingen er aanvankelijk van uit dat er 2,7 procent kans was op een catastrofale botsing met de aarde in 2029. Nieuwe berekeningen sloten vervolgens zo'n doemscenario uit.

Na de passage streelt de asteroïde in 2036 opnieuw onze planeet. Maar de afstand is nu nog moeilijk te voorspellen gezien een nadering in 2029 de baan van het hemellichaam gevoelig zal ombuigen.
  Moderator donderdag 10 januari 2013 @ 10:21:44 #146
8781 crew  Frutsel
pi_121385268
quote:
Apophis size mistake
Astronomers following the so-called doomsday asteroid Apophis, which will be whizzing past Earth on Thursday morning, have found the rock is much larger than had previously been assumed. Since the asteroid could hit Earth in 2036, that's a problem.

The asteroid, named after an Egyptian god of death, had been thought to be around 885 feet (270 meters) wide, plus or minus a couple of hundred feet (60 meters). But as Apophis approached last weekend, astronomers at the Herschel Space Observatory took new observations and have concluded that astronomers have seriously underestimated both its size and its mass.

"The 20 per cent increase in diameter, from 270 to 325m, translates into a 75 per cent increase in our estimates of the asteroid's volume or mass," said Thomas Müller of the Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics in Garching, Germany.

"These numbers are first estimates based on the Herschel measurements alone, and other ongoing ground-based campaigns might produce additional pieces of information which will allow us to improve our results."

In addition, the asteroid has a much different reflectivity, or albedo, than previously thought; 0.23 rather than the previous estimates of 0.33. This changes astronomer's calculations of the Yarkovsky effect, or how the Sun's heating and cooling influence will alter the asteroid's progress in orbit.

Apophis caused alarm on Christmas Eve 2004 after a report that it had a 2.7 per cent chance of hitting Earth in 2029, and even if it missed, the encounter could set it up for another strike in 2036. The asteroid topped the Torino Scale of risk, briefly reaching level four out of 10 – where zero is no threat and 10 is WE'RE DOOMED!

After checking the data and weeding out the false reports, Apophis was downgraded to a level one threat and is currently expected to whizz past on Friday, April 13, 2029 at a distance of about 36,000 kilometers, just inside the orbit of our geostationary satellites. But there's a kicker.

If the asteroid passes through a specific gravitational zone, it will perturb its progress just enough to make sure that it will most likely hit the Earth on April 13, 2036. According to Neil deGrasse Tyson, geek icon and director of the Hayden Planetarium, if it passes through the center of the gravitational "keyhole" it'll hit the Pacific off Santa Monica, California and "sandblast the Western seaboard" with the resulting wave of tsunamis.

The asteroid is making a relatively close appearance past Earth on Thursday, coming within nine million miles of us at 1am UTC (5pm Wednesday PST) and it's being shown live on the Virtual Telescope Project. NASA and other space agencies are watching it closely to check on the current state of play with the asteroid's orbit as it enters and leaves Earth's orbit.

The odds of a 2036 impact are still tiny – an estimated 1 in 250,000 – but human ingenuity being what it is, there are already fertile minds working on a plan to deflect the asteroid. A recent Australian scheme called for paintballs to be fired at Apophis to increase the Yarkovsky effect and swing it out of harm's way, and solar sails have been mooted.
13 April 2029... close call... :P
  Moderator dinsdag 29 januari 2013 @ 20:56:59 #147
8781 crew  Frutsel
pi_122230083
quote:
Record setting asteroid flyby
Talk about a close shave. On Feb. 15th an asteroid about half the size of a football field will fly past Earth only 17,200 miles above our planet's surface. There's no danger of a collision, but the space rock, designated 2012 DA14, has NASA's attention.

"This is a record-setting close approach," says Don Yeomans of NASA's Near Earth Object Program at JPL. "Since regular sky surveys began in the 1990s, we've never seen an object this big get so close to Earth."

Earth's neighborhood is littered with asteroids of all shapes and sizes, ranging from fragments smaller than beach balls to mountainous rocks many kilometers wide. Many of these objects hail from the asteroid belt, while others may be corpses of long-dead, burnt out comets. NASA's Near-Earth Object Program helps find and keep track of them, especially the ones that come close to our planet.

2012 DA14 is a fairly typical near-Earth asteroid. It measures some 50 meters wide, neither very large nor very small, and is probably made of stone, as opposed to metal or ice. Yeomans estimates that an asteroid like 2012 DA14 flies past Earth, on average, every 40 years, yet actually strikes our planet only every 1200 years or so.

The impact of a 50-meter asteroid is not cataclysmic--unless you happen to be underneath it. Yeomans points out that a similar-sized object formed the mile wide Meteor Crater in Arizona when it struck about 50,000 years ago. "That asteroid was made of iron," he says, "which made it an especially potent impactor." Also, in 1908, something about the size of 2012 DA14 exploded in the atmosphere above Siberia, leveling hundreds of square miles of forest. Researchers are still studying the "Tunguska Event" for clues to the impacting object.

"2012 DA14 will definitely not hit Earth," emphasizes Yeomans. "The orbit of the asteroid is known well enough to rule out an impact."

Even so, it will come interestingly close. NASA radars will be monitoring the space rock as it approaches Earth closer than many man-made satellites. Yeomans says the asteroid will thread the gap between low-Earth orbit, where the ISS and many Earth observation satellites are located, and the higher belt of geosynchronous satellites, which provide weather data and telecommunications.

"The odds of an impact with a satellite are extremely remote," he says. Almost nothing orbits where DA14 will pass the Earth.

NASA's Goldstone radar in the Mojave Desert is scheduled to ping 2012 DA14 almost every day from Feb. 16th through 20th. The echoes will not only pinpoint the orbit of the asteroid, allowing researchers to better predict future encounters, but also reveal physical characteristics such as size, spin, and reflectivity. A key outcome of the observing campaign will be a 3D radar map showing the space rock from all sides.

During the hours around closest approach, the asteroid will brighten until it resembles a star of 8th magnitude. Theoretically, that's an easy target for backyard telescopes. The problem, points out Yeomans, is speed. "The asteroid will be racing across the sky, moving almost a full degree (or twice the width of a full Moon) every minute. That's going to be hard to track." Only the most experienced amateur astronomers are likely to succeed.
  Moderator donderdag 31 januari 2013 @ 14:46:56 #148
8781 crew  Frutsel
pi_122298297
quote:
'Asteroïde zal rakelings langs aarde scheren'

Op vrijdag 15 februari zal een asteroïde rakelings langs de aarde scheren. Dat meldden sterrenwachters van Planetron Cinedome in Dwingeloo donderdag.

Het stuk steengruis met de naam Planetoïde 2012 D14 zal op 'slechts' 27.000 kilometer afstand van onze planeet voorbij suizen. Ter vergelijking: de maan bevindt zich veel verder weg, op 400.000 kilometer afstand.

Wetenschappers hebben uitgerekend dat het gesteente met een doorsnede van zo'n 50 meter de aarde niet zal raken. Ook het International Space Station, dat in een baan op 400 kilometer hoogte om de aarde zweeft, loopt geen gevaar.

„Met het blote oog zal er niets te zien zijn, maar met een telescoop wel”, aldus Albert Weishaupt van Planetron Cinedome. „Hoewel de kans op inslag nul is, vinden wij het toch een intrigerende gedachte dat het ding zo dichtbij komt.”

Volgens Weishaupt zijn namelijk „de rapen gaar” als een dergelijke asteroïde de aarde wél zou raken. „Dan zouden de gevolgen niet te overzien zijn. Als de D14 bij ons zou inslaan, zou niemand in Europa dat overleven.” En omdat stof en gruis vervolgens op zouden stijgen en in de atmosfeer zouden blijven hangen, zou het een heel stuk kouder worden op aarde.
Lijkt me een bullshit verhaal dat laatste... Tunguska was een soortgelijke asteroide qua afmeting net als Meteorcrater Arizona... heel Europa dood? RIGHT.. :')
  donderdag 31 januari 2013 @ 14:54:19 #149
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_122298629
Als je Europa van de kaart wil vegen moet er toch wel wat grotere meteoor dan 50m neer komen :')
Deze 50m steentje zal hooguit Dokkum van de kaart vegen :')
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  Moderator donderdag 31 januari 2013 @ 14:58:47 #150
8781 crew  Frutsel
pi_122298863
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 14:54 schreef SpeedyGJ het volgende:
Als je Europa van de kaart wil vegen moet er toch wel wat grotere meteoor dan 50m neer komen :')
Deze 50m steentje zal hooguit Dokkum van de kaart vegen :')
Mwoah... ik twijfel of er veel over blijft van Amsterdam :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')