abonnement Unibet Coolblue
pi_86741845
Hallo allemaal,

Ik en mijn vrouw gaan scheiden en we hebben een gezamelijke woning. Nu wilt mijn vrouw met de kinderen in de woning blijven maar haar inkomsten zijn niet hoog genoeg om volgens de regels de hele hypotheek op haar naam te nemen waarschijnlijk. (deze vraag ligt ook bij de bank)

Omdat ik wel wil dat de kinderen er kunnen blijven wonen vanwege school en dergelijke. Is het daarom ook mogelijk dat het huis gewoon blijft zoals het is en dat we wel kunnen scheiden en bijvoorbeeld het huis later regelen?

Kortom kan je het huis (hypotheek) uitsluiten van de scheiding?
pi_86741950
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:52 schreef wc-eend het volgende:
Hallo allemaal,

Ik en mijn vrouw gaan scheiden en we hebben een gezamelijke woning. Nu wilt mijn vrouw met de kinderen in de woning blijven maar haar inkomsten zijn niet hoog genoeg om volgens de regels de hele hypotheek op haar naam te nemen waarschijnlijk. (deze vraag ligt ook bij de bank)

Omdat ik wel wil dat de kinderen er kunnen blijven wonen vanwege school en dergelijke. Is het daarom ook mogelijk dat het huis gewoon blijft zoals het is en dat we wel kunnen scheiden en bijvoorbeeld het huis later regelen?

Kortom kan je het huis (hypotheek) uitsluiten van de scheiding?
Je kan alles afspreken.

Maar jij krijgt nooit een hypotheek met dat huis nog op je naam en blijft gewoon voor de volle mep aansprakelijk als je ex besluit niet meer te betalen :)
Dum de dum
pi_86741991
Dat weet ik, ik was ook niet van plan opnieuw te gaan kopen...

En dat ik aansprakelijk ben begrijp ik, maar anders gaan me kids verhuizen en wonen ze waarschijnlijk stuk verder weg...
pi_86742111
Verkoop gewoon dat huis anders zal dat als een molensteen om je nek blijven hangen. Ja dat is een rationele keuze, jij hebt nog teveel emotie in je keuze.
  donderdag 23 september 2010 @ 11:03:17 #5
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_86742136
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:57 schreef wc-eend het volgende:
Dat weet ik, ik was ook niet van plan opnieuw te gaan kopen...

En dat ik aansprakelijk ben begrijp ik, maar anders gaan me kids verhuizen en wonen ze waarschijnlijk stuk verder weg...
Tja, bij een scheiding zijn helaas altijd de kinderen de dupe...Werk je zelf niet al te ver in de nesten omwille van de kinderen want zo blijf je altijd in de macht van je ex... (die niet voor niets je ex is).
Of vraag voogdij over je kinderen en blijf er zelf wonen...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_86742301
Kun je het huis wel volledig op jouw naam krijgen? Dan zou je het huis daarna eventueel kunnen verhuren aan je ex-vrouw. Echter zul je wel natuurlijk haar moeten uitkopen...
pi_86742374
Ik kan het maandelijkse bedrag wel betalen maar ook ik ben met mijn salaris niet geschikt om het huis alleen te kunnen dragen op hypothecair gebied...
  donderdag 23 september 2010 @ 11:11:26 #8
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_86742377
quote:
Op donderdag 23 september 2010 11:08 schreef -_Tommy_- het volgende:
Kun je het huis wel volledig op jouw naam krijgen? Dan zou je het huis daarna eventueel kunnen verhuren aan je ex-vrouw. Echter zul je wel natuurlijk haar moeten uitkopen...
Financieel risico wat ik niet zou nemen...
Straks escaleert er een ruzie en wil ze bijvoorbeeld geen huur meer betalen. Zie haar er dan maar eens uit te krijgen...
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_86742600
quote:
Op donderdag 23 september 2010 11:11 schreef wc-eend het volgende:
Ik kan het maandelijkse bedrag wel betalen maar ook ik ben met mijn salaris niet geschikt om het huis alleen te kunnen dragen op hypothecair gebied...
Dan dus gewoon het huis verkopen en zorgen dat je nog met je ex door 1 deur kan en je de kinderen kan zien. Dit gaat dus totaal niet werken als jullie beiden niet het huis kunnen betalen.
  donderdag 23 september 2010 @ 11:30:10 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_86742959
Je bent bezorgd dat je kinderen verder weg gaan wonen zodat je ze minder zult zien.
Is de optie: "Ga niet scheiden" wellicht iets om te overwegen. Is financieel ook veeeeel beter voor jullie alletwee.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  donderdag 23 september 2010 @ 11:46:48 #11
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_86743507
Zolang jullie niets regelen, kan het huis gewoon op jullie naam blijven staan. Het spreekt vanzelf dat jullie dan ook beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hypotheekschuld.

Op zich is dit voor jou (als je het huis verlaat) geen prettige situatie:
- Jij kan aansprakelijk worden gesteld als je ex de hypotheek niet betaalt
- Een nieuw huis zit er voor jou niet in
- Je blijft een positie houden op de woningmarkt die risico in zich draagt; de huisprijs kan mogelijk (verder) dalen zodat je straks met een nóg grotere restschuld kan zitten
- Nu is er mogelijk een gevoel van urgentie bij allebei en een opening om het af te sluiten; wanneer je dit laat voortduren zit je ex goed en als jij later van deze constructie af zal willen ben je waarschijnlijk de enige

Misschien is er iets te regelen zodat zij de hypotheek kan overnemen. Misschien heeft ze ouders die garant kunnen staan? Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt. Maar zo niet, dan zou ik ervoor passen het risico en alle nadelen te dragen.

Voor de knaken die het goed afronden je op termijn zal besparen kun je overigens heel wat autoritjes maken als je je kinderen wil zien.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_86743858
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:52 schreef wc-eend het volgende:

Omdat ik wel wil dat de kinderen er kunnen blijven wonen vanwege school en dergelijke. Is het daarom ook mogelijk dat het huis gewoon blijft zoals het is en dat we wel kunnen scheiden en bijvoorbeeld het huis later regelen?

Kortom kan je het huis (hypotheek) uitsluiten van de scheiding?
Nee, je kunt het huis niet 'uitsluiten uit de scheiding' en dat idee is volgens mij ook enorm verkeerd... je scheiding is volledig en moet gewoon definitief en 'afgewikkeld' zijn, allemaal 'losse eindjes' openlaten is gewoon voer voor conflicten later...

wel kun je het huis deels op jouw naam laten staan, maar dan moet jij er dus aan blijven meebetalen....
Maar dat zou je kunnen regelen als onderdeel van eventuele 'kinder-alimentatie'...
Het beste wat je zou kunnen doen is gewoon de door jou te betalen kinderalimentaie deels te verminderen met wat jij bijdraagt aan de afbetaling van de woning, ook dat is een bijdrage in de onderhoudskosten van je kinderen...

Natuurlijk is het wel belangrijk goed af tewegen welke 'verhouding' daarin gunstig is... zou het puur 1-op-1 gaan, dus alles wat je aan je huis afbetaald 100% in mindering op de alimentatie gebracht worden, zou je er wel erg gunstig vanaf komen als je wel voor 50% als 'eigenaar' van de woning blijft gelden, dan zou die alimentatie gewoon een leuke investering van jou kant zijn die je later zelf geld zou kunnen opleveren:
Van daaruit gezien is het best redelijk niet zo gunstig voor jou te berekenen...

Tevens moet je er goed rekening mee houden wat je wilt doen als je zelf later misschien nog een andere hypotheek zou willen afsluiten. Bv als je een nieuwe relatie zou krijgen... je bent nu erg 'afhankelijk' van de medewerking dan van je ex-vrouw en het is zeker niet onreeel om ook af te wegen dat een scheiding die initieel nog 'vriendschappelijk' gaat, opeens na een tijd een minder 'vriendschappelijk is als een van de ex-partner een nieuwe partner heeft ..
Ook zulk een situatie waarin jij misschien toch af zou willen van die hypotheek om zélf verder te kunnen in je leven, zou je wel iig vooraf moeten bespreken met je ex-partner en ook een aantal mogelijke oplossingen dan afwegen.
Ook zou ik bespreken wat ermee te doen als je ex-parter misschien een nieuwe man leert kennen en of je dan ook ermee instemt dat die in die woning intrekt zonder verder bij te dragen aan die hypotheek.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_86744574
quote:
Op donderdag 23 september 2010 11:30 schreef DoctorB het volgende:
Je bent bezorgd dat je kinderen verder weg gaan wonen zodat je ze minder zult zien.
Is de optie: "Ga niet scheiden" wellicht iets om te overwegen. Is financieel ook veeeeel beter voor jullie alletwee.
Als ik de optie, ga niet scheiden, nog had... dan had ik daar gebruik van gemaakt, echt waar...

De vraag ligt ook bij de bank voor advies, het wordt ook echt niet zomaar besloten en ja wat ik betaal aan mijn ex voor haar en de kinderen is al de hypothecaire lasten in meegerekend :)
pi_86744692
quote:
Op donderdag 23 september 2010 12:17 schreef wc-eend het volgende:

[..]



Als ik de optie, ga niet scheiden, nog had... dan had ik daar gebruik van gemaakt, echt waar...
In dat geval... pas ontzettend op niet te 'makkelijk' te zijn met je eigen belangen ondergeschikt te maken van die van je kinderen en daarbij gelijk je vrouw ...
Uitgaande van die woorden is het je vrouw die kennelijk wil scheiden (en eigenlijk tegen jouw wil) en het is onzin om dan kennelijk extra moeite te doen zodat haar 'scheiding' kennelijk zo probleemloos verloopt en zij er zo gunstig mogelijk vanaf komt.

Alles leuk en aardig, maar als je vrouw zo nodig wil scheiden, moet zij ook de consequenties ervan accepteren en ook doorhebben dat zij dan ook een aantal minder leuke kanten moet accepteren en mogelijk een stap terug doen of dingen opgeven. En niet van jou moet verwachten dat jij nog steeds dingen voor haar gaat 'oplossen' of zo gunstig mogelijk maken.
Zorg in de scheiding er absoluut voor dat jouw eigen belang zekergesteld worden, dat voorkomt ook juist een hoop problemen later.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_86746750
Dude, dit is een serieuze zaak. Neem ajb een echtscheidingsadvocaat zodat je zeker weet dat de zaken GOED geregeld worden. Dit lijkt me niet iets waarbij je je beslissingen obv FOK! adviezen moet nemen ;)

Al met al, veel succes!
pi_86747560
Waarom moet zij zover weg verhuizen als ze het huis niet kan behouden :?
Als dat het enige probleem is kan ze toch ook iets in de buurt zoeken?
pi_86747706
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:44 schreef bijderechter het volgende:
Waarom moet zij zover weg verhuizen als ze het huis niet kan behouden :?
Als dat het enige probleem is kan ze toch ook iets in de buurt zoeken?
Om TS te pesten natuurlijk.. Gelukkig heeft TS zelf ook geen woning meer, en kan hij dicht in de buurt van zn kinderen gaan wonen, waar ze ook wonen.

Verkopen dus dat huis..
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
  donderdag 23 september 2010 @ 14:24:40 #18
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_86748994
Ik denk dat TS nog 1x flink genaaid gaat worden door zijn ex (en nee, hij gaat er niet van genieten..)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_86749929
Even voor de duidelijkheid;

Mijn ex wilt dus niet het huis verkopen of dergelijke om ver weg te gaan wonen, als het huis verkocht gaat worden trekt zij met de kinderen tijdelijk in bij haar ouders, dat is voor mij niet handig en fijn en ook niet voor de kinderen vanwege school en dergelijke. Voor haar is het wel makkelijk want de ruimte die ze daar krijgt is meer dan een woning die ze hier snel in de buurt zou moeten zoeken. Maar me ex heeft al gezegd dit liever niet te willen.

Dus het is voor ons beide het beste en het prettigst om een manier te vinden waarop er iemand in het huis kan wonen met de kinderen zonder dat er problemen ontstaan...

Daarom zoeken we ook uit wat onze mogelijkheden zijn, daarom hier ook de vraag en natuurlijk zullen we meer info inslaan voordat er beslissingen worden genomen.

En het mag dan wel niet mijn keuze zijn om te scheiden, het wordt niet met kwaad bloed, ruzie of weet ik veel wat...
pi_86750057
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:22 schreef Jotwoo het volgende:
Dude, dit is een serieuze zaak. Neem ajb een echtscheidingsadvocaat zodat je zeker weet dat de zaken GOED geregeld worden. Dit lijkt me niet iets waarbij je je beslissingen obv FOK! adviezen moet nemen ;)

Al met al, veel succes!
Dit dus!
Definitely not CIA
pi_86750079
quote:
Op donderdag 23 september 2010 13:22 schreef Jotwoo het volgende:
Dude, dit is een serieuze zaak. Neem ajb een echtscheidingsadvocaat zodat je zeker weet dat de zaken GOED geregeld worden. Dit lijkt me niet iets waarbij je je beslissingen obv FOK! adviezen moet nemen ;)

Al met al, veel succes!
O-)
  donderdag 23 september 2010 @ 14:56:30 #22
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_86750113
Ik denk dat je geen keus hebt om te verkopen als geen van beide het huis volledig zelf kan betalen.

Helaas pindakaas. Dat hoort ook bij scheiden: een hele hoop ellende vooroorzaken voor jezelf, je (ex)partner en je kinderen.
So we just called him Fred
pi_86750126
quote:
Op donderdag 23 september 2010 14:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit dus!
*O*
pi_86750151
quote:
Op donderdag 23 september 2010 11:02 schreef Basp1 het volgende:
Verkoop gewoon dat huis anders zal dat als een molensteen om je nek blijven hangen. Ja dat is een rationele keuze, jij hebt nog teveel emotie in je keuze.
Helemaal mee eens. Zijn ex-vrouw krijgt straks weer een nieuwe vriend die doodleuk in zijn huis gaat bivakkeren, probeer de emoties dan maar eens te scheiden als je je blauw betaalt aan hypotheek en evt. alimentatie.
pi_86750156
quote:
Op donderdag 23 september 2010 14:52 schreef wc-eend het volgende:
Even voor de duidelijkheid;

Mijn ex wilt dus niet het huis verkopen of dergelijke om ver weg te gaan wonen, als het huis verkocht gaat worden trekt zij met de kinderen tijdelijk in bij haar ouders, dat is voor mij niet handig en fijn en ook niet voor de kinderen vanwege school en dergelijke. Voor haar is het wel makkelijk want de ruimte die ze daar krijgt is meer dan een woning die ze hier snel in de buurt zou moeten zoeken. Maar me ex heeft al gezegd dit liever niet te willen.

Dus het is voor ons beide het beste en het prettigst om een manier te vinden waarop er iemand in het huis kan wonen met de kinderen zonder dat er problemen ontstaan...
heb je door dat je hier kennelijk heel makkelijk de afwegingen van je ex prestenteerd als iets 'waarbij jij ook belang zou hebben', waarbij je geen enkel direkt persoonlijk 'voordeel' noemt dat daawerkelijk écht in jouw persoonlijek belang is; maar juist overduidelijk je ex en de kinderen degenen zijn die het grote voordeel hebben.

Natuurlijk zijn het aardige afwegingen, maar ik zou je aanraden op te passen bij dat 'jezelf wegcijferen' waarschijnlijk omdat je ook aardig wilt zijn voor je familie en ook de eventuele wrok die je vast wel voelt tegen de ex-partner nog niet al te openlijk wilt tonen.

Wees gewoon wél heel duidelijk in wat 'jouew' belangen zijn en pas sterk op teveel toe te geven vanuit een idee dat je goed voor anderen moet zijn... mocht het ertoe komen dat je later merkt dat je juist door je 'goede hart' opeens een hoop 'open eindjes' hebt die mogelijk juist een bron van conflicten kunnen zijn, snij je én jezelf sterk inde vingers, maar ook je kinderen kunnen daar mogelijk des te meer onder te leiden krijgen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')