Op donderdag 26 mei 2011 03:41 schreef The-Rock het volgende:Een goede fotoshoot = 40 % fotograaf + 40 % model + 10 % camerawerk.
Daarmee zeggende..
Om een shoot tot een echt goed succes te maken heb je daarvoor mensen nodig die een behoorlijk creatieve geest hebben en die ze durven te uiten. Vooral het model is in deze behoorlijk belangrijk omdat ZIJ gebruik wilt maken van (zeg maar) de diensten van de shooter. Dan lijkt het me logisch dat je daar al een bepaald beeld bij wilt hebben hoe je wel/niet vastgelegd wilt worden.
Ik stel die vraag altijd aan het model...heb je misschien fantasieeen/suggesties/ideeen hoe je wel eens vastgelegd hebt wilt worden..?
Gooi het er gewoon uit..!! Ik probeer ze zoveel mogelijk te motiveren om ze diep in hun hersenen te laten graven want je weet maar nooit wat voor gekheids er misschien uitkomt.
Wat ik vaak merk is dat men het niet durft omdat ze bang zijn om raar aangekeken te worden...ze schamen zich terwijl dat nergens voor nodig is. Een shoot doe je niet vaak (ok..professionals uitgezonderd) dus mag je jezelf best wel van je Lady Gaga kant laten zien of zo.
Ik krijg altijd de vraag gesteld : "Ja..wat wil je schieten..hoe gaan we schieten.."
Daarmee doelende op wat wil IK schieten.
Maar zo werk ik niet. JIJ wil gefotografeerd worden dus ga niet af op mijn gedachtengoed die mij al overbekend is. Juist als het model in deze dr gedachtengang aan mij openbaar maakt kan ik daar misschien wat uit plukken wat interessant lijkt en waar we vervolgens over gaan brainstormen om tot een bepaald concept te komen.
Maar ja..als men niet met een leuk concept komt aanzetten en van mij verwacht dat ik 100% alles ga bedenken dan gaat het moeilijk. Tis niet dat ik niet wil...maar het moet een samenwerking zijn waarbij alle partijen hun deel bijdragen.
Dat de jongedames tegenwoordig grotendeels alleen maar met hun hele sexy kleerkast aan komen zetten en ervoor betalen EN er tevreden mee zijn....dan is het voor mij ook een mission accomplished.
@ Chipsz.
De foto's die je laat zien zijn de typische fashion-foto's dat in Nl algemeen geaccepteerd wordt. Ik zie er dus niet zo snel een verhaal in.
Slanke ( lees bijna skinny) dames die allerlei rare houdingen aannemen en dat meteen als 'prachtig' wordt gezien. ZIe dat soort foto's ook met regelmaat terug in de portfolio van veel fotografen.
Ieder zijn eigen mening natuurlijk.. :-)