pi_86284854
Ik wil tijd nadenken over het metselen van een BBQ. En dan bedoel ik geen 'kant en klare', maar een zelf ontworpen BBQ, gemaakt van stenen.

Nu heb ik het idee om dat in de vorm van een zgn. Oklahoma Joe te maken ( klik ) , dus met een smoker (maar het centrale gedeelte zou ook als BBQ gebruikt kunnen worden.) Dit kan overigens ook prima met twee oliedrums, maar ik wil het graag van steen maken.

De vraag is nu, omdat ik er verschillende verhalen over hoor: kan ik gewone bakstenen gebruiken en wat zijn dan de overwegingen? :) Ik gebruik in elk geval vuurvaste specie.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_86285074
Met bakstenen kan. Herinner me dat m'n vader vroeger een barbecue heeft gemetseld van bakstenen die hij had overgehouden. Wel zorgen dat er van onderen lucht aangezogen kan worden, dus er openingen in laten aan de onderkant.
United in diversity
Unie dans la diversité
In Vielfalt geeint
pi_86285097
Gewone bakstenen lijkt mij niet. Die kunnen niet tegen die grote geconcentreerde hitte (is mij verteld iig).
Voor de rest wel een volgwaardig topic =)
pi_86285120
En zie nu net dat Remlof zegt dat het wel kan :+

Dan weet ik het ook niet meer.
pi_86285193
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:41 schreef TheThirdMark het volgende:
En zie nu net dat Remlof zegt dat het wel kan :+

Dan weet ik het ook niet meer.
Mja, precies :P

Ik lees wisselende verhalen.

Laat ik het anders vragen: zitten er nadelen aan het gebruik van vuurvaste stenen?
pi_86285247
Je hebt natuurlijk wel honderden verschillende typen bakstenen, ze zijn vast niet allemaal geschikt.
United in diversity
Unie dans la diversité
In Vielfalt geeint
pi_86285267
Ja, ga het nóg ingewikkelder zitten maken :(
pi_86285427
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Laat ik het anders vragen: zitten er nadelen aan het gebruik van vuurvaste stenen?
Als je geen vuurvaste stenen gebruikt breken ze gewoon kats doormidden door de hitte.
pi_86285560
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Als je geen vuurvaste stenen gebruikt breken ze gewoon kats doormidden door de hitte.
Daar schijnt dus verschil van mening over te zijn :)

Het gaat mij erom: vuurvaste stenen zijn sowieso duurder, maar mij is niet bekend of er daarnaast ook nog andere nadelen zitten. :)
(ik las iets over het luchtdicht maken; dat schijnt lastig te zijn.)

Is dat niet het geval, dan kies ik voor de íets duurdere oplossing (waarbij de stenen iets lastiger te verwerken zijn, geloof ik).
pi_86285702
Sja je zou het kunnen proberen met normale stenen maar dan heb je dus het risico dat na 3x barbecueën de hele boel weer instort. Of nog leuker dat ze knallen terwijl je net je carbonades staat om te draaien (heb het nog nooit meegemaakt, maar 't schijnt te kunnen).

Aan jou de keuze.
pi_86285752
De vraag "Zitten er nog nadelen aan vuurvaste stenen" is niet zo moeilijk, toch?

Ik vraag niet of ik beter gewone stenen kan gebruiken. :)
pi_86286021
Oh sorry je bedoelt het meer op de manier van "zijn er dingen waar ik dan nog extra rekening mee moet houden"? Dat weet ik ook niet :@
pi_86287829
Ik denk dat als je de boel gelijkmatig verhit, zodat er geen spanningsverschillen ontstaan, het wel mee zal vallen met het knappen van de stenen. Dus gelijkmatig een vuurtje maken en geen bos hout erop gooien en een halve fles spiritus eroverheen gooien en in de hens steken.....
pi_86289418
Als je een hardgebakken baksteen neemt kan het vast wel, die zijn op 1100 graden gebakken.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_86291372
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:58 schreef Five_Horizons het volgende:
De vraag "Zitten er nog nadelen aan vuurvaste stenen" is niet zo moeilijk, toch?

Ik vraag niet of ik beter gewone stenen kan gebruiken. :)
vuur vaste stenen zijn vaak veel lichter en minder slijtvast
verder kunnen ze slecht tegen vocht
zeker de buitenkant en het rook kanaal kan zeker van gewone baksteen gemaakt worden
alleen de delen die echt warm worden zou ik vuurvast uitvoeren
bij voorkeur in vuurvast beton

je hebt het over vuurvaste specie , die heb je neem ik aan wat is dat voor product ?

[ Bericht 8% gewijzigd door dop op 10-09-2010 20:45:39 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_86292174
Ik heb nog niets gekocht :)
pi_86292340
Op fok is er nog een oud topic hier met deze vragen
Hoe maak ik zelf een barbeque?
pi_86296867
Goed topic, ga ik volgen ^O^

Ik had zelf ook in gedachten een basis van normale bakstenen te metselen, bijvoorbeeld in een U vorm; dan een betonnen plaat daarop en daarboven nog een stuk doormetselen in de U met vuurvaste stenen/voegen. En bij dat metselen genoeg luchtgaten vrijghouden tusen de stenen.
pi_86297125
ik zat hier ook over na te denken, de tips zijn idd welkom.

Heb nog een stuk of 600 stenen over aan de verbouwing van mijn tuin overgehouden.
Ik heb gewoontes die buitengewoon zijn
pi_86301329
bakstenen kunnen prima.. alleen ze hebben de neiging om vocht op te nemen.. en als je ze dan tesnel verhit ( wat je toch snel hebt bij een BBQ..) springen ze kapot :/
Deze ruimte is te huur!
slechts 25 euro cent per week!
opbrengst gaat naar een GOED Doel!
gezellig chatten op kwaaknet.org
pi_86308400
ik denk zelf dat je alleen de bodem waar de houtskool op licht tewarm word , je zou zelfs er over kunnen denken deze gewoon in staal uit te voeren, als je het staal dan verder niet aan de stenen laat raken , op een paar afstand houders na , dan zou de rest in baksteen moeten kunnen.

enige wat daar naast nog problemen kan geven is het dak van de smoker die Five_Horizons wil maken
bij een gewone BBQ zie ik daar geen problemen, die zijn aan de voorkan open
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_86308447
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:41 schreef dop het volgende:

enige wat daar naast nog problemen kan geven is het dak van de smoker die Five_Horizons wil maken
Je bedoelt dat de hele ombouw in dat geval in vuurvaste stenen zou moeten worden uitgevoerd? (dus voor-, achter-, boven- en onderkant (+zijkanten)
pi_86309133
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de hele ombouw in dat geval in vuurvaste stenen zou moeten worden uitgevoerd? (dus voor-, achter-, boven- en onderkant (+zijkanten)
is een beetje afhankeijk van hou warm het allemaal word,maar volgens mij worden smokers altijd in staal uitgevoerd , en dat is niet voor niets denk ik.
het is geen construktie die heel makkelijk in steen word uitgevoerd denk ik
een stalen construktie met stenen ombouw zou wel moeten kunnen zolang er niet teveel warmte overdracht tussen het staal en steen is

als je niets met staal wil dan zou je aan chamotte moeten gaan denken

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 11-09-2010 12:18:16 ]
pi_86311207
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:41 schreef dop het volgende:
ik denk zelf dat je alleen de bodem waar de houtskool op licht tewarm word , je zou zelfs er over kunnen denken deze gewoon in staal uit te voeren, als je het staal dan verder niet aan de stenen laat raken , op een paar afstand houders na , dan zou de rest in baksteen moeten kunnen.

Je weet ook dat warmte stijgt? De wanden van de bbq en de bovenzijde pakken de meeste hitte op.
pi_86312540
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 13:27 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Je weet ook dat warmte stijgt? De wanden van de bbq en de bovenzijde pakken de meeste hitte op.
ik werk in een hoogoven , geloof dat ik dat wel snap.

straling stroming , geleiding en convectie, trek die vier manieren van overdracht maar eens uit elkaar en bedenk maar eens of je snapt hoe dat werkt.

omdat de bodem constant in contact staat met de warme kooltjes geeft dat het snelst problemen , de opstijgende warmte gaat naar het vlees en komt wel langs de wanden en de schoorsteen maar zal daar niet zo diep doordringen,juist door dat het opstijgt,
in een oven waar de warmte tegen het dak komt geeft dat weer wel problemen
de Oklahoma Joe is ook meer oven als BBQ dus vandaar dat ik daar ook meer problemen zie

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 11-09-2010 14:21:52 ]

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')