abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_86244977
Als een geisha een dagboek mag bijhouden, dan mag een FOK!games crewlid dat ook.

Een paar maanden geleden is me gevraagd of ik het zag zitten om bij de Tokyo Game Show aanwezig te zijn. Retorische vraag. Natuurlijk! In 2007 ben ik met mijn vrouw daar al eens eerder geweest en zo'n beurs is een regelrechte cultuurschok. Na gamescom in Keulen kan deze beurs er natuurlijk prima achter aan. Helemaal voor de vage Japanse spellen, cosplayers en een leuk gevulde agenda voor afspraken met spellen die hoog op mijn persoonlijke lijstje staan. Last Guardian bij Sony en Ni No Kuni bij Level 5, die twee spellen moet ik gezien hebben!

Zodoende zitten mijn vrouw en ik in de auto, met taxibedrijf Familie, die ons weg brengt naar Schiphol. Regen en 150 km snelweg te rijden. Wie doordeweeks op de Nederlandse snelwegen vertoeft weet dat het een uitdaging kan zijn om ergens op tijd te komen. En een vliegtuig naar Narita Airport, Tokio in Japan wil je niet missen. Dus we gaan op tijd weg. Even checken: laptop, fotocamera, paspoort, creditcard en natuurlijk de inschrijvingen van de Tokyo Game Show. Meer is er eigenlijk niet nodig, kleren verkopen ze daar ook wel mocht de overige bagage zoek raken. Hopelijk dan wel in mijn maat...

Gelukkig valt de rit mee en lijkt het alsof de Nederlandse automobilist nog de wonden likt van de snelwegchaos op dinsdagochtend. Mooi, geen files, geen ge-stress, en lekker nog wat rondhangen op Schiphol, want de vlucht is pas om 17:40. Bij het inchecken nog even snel kijken of er nergens een mogelijkheid is tot extra beenruimte, maar de kosten daarvoor zijn me te gortig. Dan leg ik mijn benen wel in het gangpad, of misschien heb ik mazzel en zit er niemand voor me.



Om 16:20 is het boarding time, oftewel weer wachten. Waarom mensen altijd al bij de ingang gaan staan wachten is me een raadsel. Aan de andere kant, prima, dan kan ik tenminste goed zitten in de wachtruimte. Nog even mijn mail nog één keer nakijken. Last minute mailtje van Capcom nog: of FOK!games nog interesse had in wat interviews. Natuurlijk, laat maar komen! Even snel beantwoorden, telefoon daarna op vliegtuigmodus en ik ben minimaal de komende 12 uur onbereikbaar.



Met mijn lange benen tref ik het in ieder geval weer eens niet. De persoon voor me kijkt al vragend aan of hij straks de stoel wel naar achteren kan doen. Ach ja, ik leg mijn benen wel in het gangpad, geen probleem. Dan komt een stewardess naar me toe met de vraag of we anders bij de nooduitgang willen zitten. Geen kosten. Extra servicepunten voor de KLM dus! Languit 10 uur lang vliegen, zelfs de reistijd is wat gunstiger dan werd voorgespiegeld. Wind mee, zullen we maar zeggen. En niet eens turbulentie.

Eenmaal op Narita Airport aangekomen pakken we de trein naar het centrum. We hebben twee mogelijkheden: De Narita Express van JR, de grootste nationale vervoerder, of de Skyliner van Keishei, een concurrent. We kiezen voor de laatste, want we hebben geen JR railpas genomen dit keer. Met zo'n pas kun je met alle JR-treinen reizen, een soort OV-kaart voor toeristen. Er zijn wat uitzonderingen, maar daar ga ik jullie niet mee vermoeien. Skyliner it is. Goedkoper, en veel sneller ook nog. En het ziet er iets blitser uit :+



We stappen uit op Nippori, een station in het centrum, daarna hebben we nog een overstap op de Yamanote-lijn van JR. Deze treinroute maakt een rondje om het centrum van Tokyo en is, denk ik, wel de meest gebruikte lijn van Tokio. Eenvoudiger kan niet: om de twee minuten stopt er een volgende trein, dus je hebt geen reden tot haasten.

We moeten naar Shinjuku. Met een ruime 3,6 miljoen passagiers per dag en ruim 200 uitgangen is dat het drukste station van de wereld. Verdwalen kan zo, dat kun je begrijpen.



Dat gebeurt ons niet, maar dat is meer te danken aan het feit dat we nu voor de vierde keer in Tokio zijn, dus er is sprake van voorkennis. We zijn dan ook vrij snel bij ons hotel. Snel inchecken, bagage dumpen in de kamer en... in slaap vallen. Zo'n powernap van een uurtje (of twee) helpt ons om de rest van de middag te overleven en eens wat te gaan eten. Warenhuizen zat, met op de bovenste verdieping altijd prima restaurantjes.



En het leuke is: slurpen mag :Y) En nu slapen ook. Morgen ga ik eens kijken waar alle pre-events van diverse uitgevers zijn, want ik moet van de ene naar de andere kant van het centrum op 15 september. Dat is de dag voor de eigenlijke beurs begint. EA en Capcom hebben allebei een pre-event, dus dan zie ik al een beetje waar ze op de beurs mee gaan staan. En natuurlijk het geheime project van Capcom. Resident Evil 6 of toch Devil May Cry 5? Of misschien gaan ze ons verrassen met beide games of toch geheel wat anders? We zullen het gaan zien.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 9 september 2010 @ 16:04:32 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_86245122
Wow die treinen. Het is zeker weten een fascinerende stad :D
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_86245193
Er zullen vast nog foto's komen van aftandse metro's ;)
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_86245237
eindelijk eens wat leuks te lezen over japanweek
  Moderator donderdag 9 september 2010 @ 16:15:39 #5
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_86245476
Leuk Pheno! *O*

Ik ben heel benieuwd naar alles!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_86245548
Leuk! Dit ga ik zeker volgen. Heerlijk herkenbaar!
Afgelopen zomer voor de tweede keer in Tokyo geweest, en begin november mag ik weer.

Maar de TGS trekt me echt niet...veeeeeeeeeeeels te druk. Dan liever een middag Akihabara. :D
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_86245597
Wat betaal je trouwens voor de Skyliner van Keishei? Ik neem meestal toch de NXT.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  donderdag 9 september 2010 @ 16:21:58 #8
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_86245722
Tof begin Pheno ^O^.

En dat eten :~.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_86245925
*O* heel veel plezier de komende dagen meneer en mevrouw Pheno! *O*
Op woensdag 30 juli 2014 17:12 schreef Nebo het volgende:
Jouw lul is jongvolwassen en in de bloei van zijn leven Spankster.
  donderdag 9 september 2010 @ 16:44:44 #10
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_86246627
Neem raar eten voor me mee!
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_86246977
Pheno *O*

Je moet alleen wel je titel aanpassen naar iets GAMmerigs door er ergens TGS aan toe te voegen. En verder zal ik uitkijken naar je verhaaltjes!

Oh, en plaats even hoe laat het op het moment van plaatsing bij jullie is bij je volgende post, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Veel plezier in Japan!
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  donderdag 9 september 2010 @ 17:22:26 #12
242444 Pannenkoek3000
Dying is for fools
pi_86248087
Goed om te horen dat je het naar je zin hebt, ziet er erg tof en lekker ( :9~ ) uit!
Malheureusement le fromage de cacahouète.
pi_86248160
Erg leuk! Ik ben echt super jaloers op je, Pheno. *O*.
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  donderdag 9 september 2010 @ 17:27:42 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86248247
quote:
Op donderdag 9 september 2010 17:24 schreef Chowi het volgende:
Erg leuk! Ik ben echt super jaloers op je, Pheno. *O*.
Dat, en wel veel foto's maken hè
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_86248915
^O^
Op donderdag 14 juni 2012 15:25 schreef Rossdale het volgende:
Ik vind je meer een met testosteron gevulde teddybeer :D
pi_86255585
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:18 schreef Strolie75 het volgende:
Wat betaal je trouwens voor de Skyliner van Keishei? Ik neem meestal toch de NXT.
Jetlags, hate those...Een uur voordat ik normaal wakker word je ogen al open hebben :r Het is hier 4 uur in de ochtend dus.

Ik was inclusief een ticketje naar Shinjuku (190 yen) voor twee personen 5180 yen kwijt. De NEX van JR kost volgens mij zo rond de 6000 yen. Toch een tientje winst. Beter nog: de NEX doet er 80 minuten over om in het centrum te komen, de Skyliner 40 minuten. Vraag me niet hoe het kan. Nou ja, de apart aangelegde rails helpt :+ en de NEX heeft altijd een paar momenten in het traject dat ie verdomd rustig moet rijden.

Dus mocht je geen JR-pas hebben: de Skyliner is goedkoper en sneller. Als je wel zo'n pas hebt: tja, ietsje langer zitten, maar dan heb je toch al voor de pas betaald, dus dan ben je weer goedkoper uit als je daarnaast veel gebruik maakt van de Shinkansen. De reden ook dat ik geen pas heb genomen, ik gebruik alleen de lokale trein, dus zo'n pas haal ik er niet uit.

@koei. Er is nog heul geen TGS. Dus de topictitel verandert vanzelf wel ;) Nu nog even die subtiele verwijzing naar een of ander bekend boek en verfilming er van :P
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_86255993
Tof Pheno *O*.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_86261645
Tof Pheno :) Succes ook trouwens :P Want het is niet alleen maar luilekkerland :P
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
  donderdag 9 september 2010 @ 23:16:28 #19
312694 errrbek
Rollende R en ook een harde L
pi_86261954
Leuk om te lezen Pheno! *O*
pi_86261958
^O^ ik kan niet wachten op de volgende delen!

Misschien gaan we ze bundelen als FOK!-document. Voor een eigen ezine oid :)
pi_86264290
*Jaloers*
pi_86283081
Het is de eerste volledige dag In Tokio. 's Ochtends om half vier zijn de ogen al open bij me, dus ik ga alvast aan het werk. De Move van Sony ligt bij me thuis, dus een review schrijven van de Move-games die ik al gespeeld heb, lijkt me een prima plan. Ik wil ze in het weekend af hebben en het zijn toch vier reviews, die ik nu uit mijn blote bolletje moet gaan typen. Na een uurtje of twee ben ik dat moe, en ga ik maar douchen.



Nee, niet zo’n douche, maar gewoon een normale, op datzelfde blote bolletje van daarnet. Scheren, tanden poetsen en ondertussen is ook mijn vrouw klaar met het dagelijkse ochtendritueel. Snel even eten halen in een warenhuis, al hebben we het fruit maar laten staan. Zo'n 90 euro is me wat te gortig.



Wat je beslist niet mag overslaan als je in Tokio bent is de winkelketen Tokyu Hands. Geniale spullen zijn er te vinden. Dingen, waarvan je niet wist dat je ze mist. Van een chipsmaker tot aan kofferetiketten, ze hebben het. En als je van koken of knutselen houdt dan is dit het paradijs. Onze keuken puilt al uit met spullen uit die winkel zoals bentospulletjes en rechthoekige eierpannetjes, geschikt voor inductie. Daarnaast hebben ze allerlei speelgoed, maar daar kunnen we nog van afblijven.

Vandaag gaan we naar Roppongi, een district van Tokio. Wel met een omweg, want ik wil even weten waar EA de presentatie gaat houden. Dat is twee blokken van ons hotel af, dus dan stappen we daar wel op de metro naar Roppongi. Het is twee uur 's middags. Het hotel van EA is zo gevonden: groot, luxe, en volgende week mogen we daar naar binnen zonder er meteen uit gegooid te worden.

Mooi, dan even het gebouw van Capcom in Roppongi zoeken. Half uurtje van EA af, met een stuk metro en wat wandelen, maar goed te doen. Dat kan alvast niet mislukken. Nu naar Roppongi Hills, een enorm warenhuis volgens de reisgids. Nou ja, enorm is het, maar echt veel nuttige winkels zijn er niet te vinden. Beetje een tegenvaller.

Tot overmaat van ramp gaat mijn Nikon spiegelreflex ook nog raar doen. Kolere, zelfs een blaasbalgje en microvezeldoekje wil niet helpen. Er blijven haartjes op de foto’s te zien. Wat blijkt? Het borsteltje wat stof moet tegenhouden bovenin de mount is kapot. Gescheurd, en handig als het is, heeft het zichzelf heerlijk in het binnenste verspreid. Goede timing, straks op de beurs is mijn mobieltje echt niet lichtsterk genoeg om beelden vast te leggen.

Een groot voordeel van deze reisbestemming. Ik ben in het land waar baby's met camera's in hun handen geboren worden. En als ze in Japan geen Nikon kunnen repareren, dan kan niemand het. Bic Camera maar in, een van de grote camerazaken in het land. De beste man aldaar doet zijn best, maar hij krijgt het ook niet voor elkaar. Gelukkig, ik ben niet helemaal debiel. Het zou wat zijn als hij het wel in een minuut voor elkaar kreeg. Ik moet naar het Nikon servicebureau iets verder in de straat. Op de 28ste verdieping.



Daar mag ik mijn camera twee uur afstaan, ze gaan hem van top tot teen schoonmaken en het borsteltje repareren.

Twee uur de tijd doden in Tokio, wat te doen? Een verdieping beneden zit een Toto showroom. Toto is bekend om de wc brillen met verwarmde bril, het niet nodig hebben van wc-papier en de pot die geluidjes maakt om gênante bijgeluiden te verdoezelen. Dat je een master in de kernfysica nodig hebt om de topmodellen te snappen is wat anders, maar uitproberen kan je alleen nattigheid of een föhn op verkeerde plaatsen opleveren.



Daarnaast hebben ze nog wat keukens met automatische kastjes, schuifdeuren en meer high-tech. Alleen dat prijskaartje steeds, 30.000 euro is het minimum voor zo’n leuke keuken.

Nog even terug naar Bic Camera. Even wat games bekijken. Of toch niet, want als ik een masseerstoel van 5000 euro zie, dan wil ik wel weten of het wat is. Ik word gewiegd, ik word gekneed en al mijn wervels worden gekraakt. Ik had toch al nekpijn, dus dat kan er nog wel bij. Het apparaat hieronder deed mijn wenkbrauwen fronsen. Deze heb ik nog niet gezien op de sportschool.



Vijf uur en tijd om het fototoestel op te halen, gelukkig is het toestel weer schoon. Kosten, vijftien euro, inclusief het borsteltje en manuren. Ik kan in ieder geval weer verder fotograferen. Etenstijd, en we hebben geen zin om ver te lopen, dus we gaan naar een Udon winkeltje, waar ik een hete Udon met rauw ei bestel. En om het af te leren een zooi echt grote garnalen, niet die minuscule garnaaltjes in Nederland.



Jullie ook alvast, smakelijk eten!
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 10 september 2010 @ 16:46:40 #23
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_86283195
Weer een leuk stuk. En wat een apparaten hebben ze daar zeg :D!
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_86283391
In Shinjuku heeft Toto ook een indrukwekkende showroom. :P
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_86288022
Leuk en het leest lekker weg.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')