quote:Nederlands inderdaad. Het kan echt best leuk zijn, maar als je alleen aan die methodes blijft hangen is het zo.onnoemelijk.saaaaaaai..Op woensdag 20 oktober 2010 23:44 schreef CindieY het volgende:
[..]
Ik ben heel erg benieuwd hoe jij met Taalblokken en Deviant denkt te gaan werken! Deviant gebruik ik alleen voor niveau 1 en zelfs die worden er helemaal simpel van. Ik heb ook hier en daar al wat extra opdrachten gedaan om ze wat meer uitdaging te bieden. Doe je Nederlands of een andere taal? Misschien kunnen we eens ideeën uitwisselen ofzo.
quote:Bedankt Zal het erover hebben met de vakcoach over het verplaatsen van de leerling en wat de mogelijke risico's zijn. Ben nog blij dat tot nu toe maar één van de 90 leerlingen echt lastig isOp donderdag 21 oktober 2010 15:22 schreef Hippos het volgende:
Pas op met vervelende kindjes (als ik ze zo mag noemen) helemaal vooraan te zetten. Dat wil nog wel eens het tegenovergestelde effect geven (soms ook niet hoor); als ie zich omdraait ziet de hele klas en kan ie letterlijk de clown uithangen; iedereen ziet 'm immers. Ik isoleer ze liever achterin het lokaal. Achterin, vaak met niemand naast zich zodat ik er goed zicht op heb en de klas kan vaak ongestoord verder werken; maar dat is mijn ervaring Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
quote:Oei Dat zou ik nog best lastig vinden omdat ik geen idee heb waarom die klas zo druk is (alle docenten schijnen er last van te hebben)Op donderdag 21 oktober 2010 17:41 schreef kwakz0r het volgende:
zoals mijn schoolbegeleidster zei: ik vind t niet erg als ze in de lampen hangen tijdens lesbezoek, als je me maar kan vertellen waaróm ze in de lampen hangen.
quote:Sommige docenten hebben het nu eenmaal niet.... Heel spijtig, maar het is zo.Op donderdag 21 oktober 2010 18:28 schreef susannetilburg het volgende:
Ik heb vandaag een aantal docenten gezien die ik nog niet kende. Een van hen geeft les aan tweedejaars niveau 3-leerlingen en was werkwoordsspelling aan het uitleggen. Een uur lang onbegrijpelijk gebabbel over 'het geslacht, de wijs, de vorm en de tijd' van een werkwoord. De leerlingen waren heerlijk stil, maar na de les waren ze allemaal enorm in de war.
quote:Dat.Op donderdag 21 oktober 2010 15:22 schreef Hippos het volgende:
Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
quote:deze klas ook (zag een ervaren docente in fysieke strijd met twee vechtende kinderen op de gang uit deze klas)... ik weet dus dat een onderdeel ervan is dat ze erg druk zijn. dat ze iets anders willen dan ik in de les, en dat het mij niet lukt om ze met me mee te krijgen. dat er nog problemen zijn op gebied van autonomie en relatie, etc.... dat ik ze nog niet kan motiveren met didactische trucs enzo...Op donderdag 21 oktober 2010 18:35 schreef Maraca het volgende:
[..]
Bedankt Zal het erover hebben met de vakcoach over het verplaatsen van de leerling en wat de mogelijke risico's zijn. Ben nog blij dat tot nu toe maar één van de 90 leerlingen echt lastig is
[..]
Oei Dat zou ik nog best lastig vinden omdat ik geen idee heb waarom die klas zo druk is (alle docenten schijnen er last van te hebben)
quote:Kijk, daar doe je het voor Wat leuk!Op donderdag 28 oktober 2010 13:03 schreef Viking84 het volgende:
Crosspost vanuit Slank:
Wat leuk: ik kreeg net een mail van m'n begeleidster van m'n stageschool. Ze schrijft onder andere dat een bepaalde leerling regelmatig naar mij vraagt en dat hij z'n bewondering heeft geuit voor hoe ik me had geweerd met die klas (en hij was toevallig ook nog de grootste etterbak in het begin!). En ook heeft 'ie gezegd dat ik grammatica en spelling goed had uitgelegd en dat hij daar nu profijt van heeft. Zo leuk om dat te horen! .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer actief op Fok!
quote:Ik ben het helemaal met Hippos en jou eens. Als jij een leerling straf geeft of de les uit zet, heb jij een probleem (gehad) met die leerling! Dat wil je dan ook zelf met hem oplossen en goede afspraken maken. Dat lijkt me een basisvoorwaarde.Op zaterdag 30 oktober 2010 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Thanks .
Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een leerling maximaal 3 keer aanspreek: 1e keer gewoon, 2e keer maatregel (apart zetten, telefoon afpakken, benoemen wat het gevolg is als ik nog een keer moet waarschuwen), 3e keer strafmaatregel (en over die strafmaatregelen moet ik nog even nadenken: ik denk dat ik een collega ook om tips ga vragen).
Apart zetten kan dus idd en kan vaak al veel oplossen. Vanaf maandag heb ik een ander lokaal en dan krijgen de leerlingen ook een vaste plek toebedeeld.
En wat ik sowieso ook wil doen: meer 1 op 1-tjes. Als ik nu een leerling eruit stuur, zie ik hem / haar niet meer terug en er wordt niet meer over het voorval gesproken, terwijl ik zou willen dat de leerling aan het eind van de les terugkomt, zodat ik duidelijk kan maken waarom hij / zij eruit is gestuurd en afspraken kan maken voor de volgende les.
quote:Na 11 jaar verfijn ik het nog elk jaarOp zaterdag 30 oktober 2010 09:31 schreef Hippos het volgende:
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
quote:Maar je leest en hoort overal dat een goed begin heel belangrijk is en dat je later nog moeilijk dingen kunt veranderen. Nu heb ik zelf al ervaren dat dat niet per se waar is (tegen de verwachting in heb ik een klas toch aan mijn zij gekregen vorig jaar), maar leerlingen zijn natuurlijk wel gewend aan een bepaalde manier van doen van jou en het zal wel moeite kosten om dingen weer te veranderen. Maar goed, we blijven positief .Op zaterdag 30 oktober 2010 09:31 schreef Hippos het volgende:
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
quote:Ik heb altijd ruzie met de collega's die dat laatste doen. Ik geef les in de hoek waar ze altijd langs moeten voordat de leerlingen bij de kluisjes zijn. Wat een takkeherrie op de gang aan het eind van mijn les. Los daarvan: als 1 collega dat doet, krijgen de andere collega's steeds die vraag: " Mogen we iets eerder weg?"... Heel vermoeiendOp zaterdag 30 oktober 2010 09:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar je leest en hoort overal dat een goed begin heel belangrijk is en dat je later nog moeilijk dingen kunt veranderen. Nu heb ik zelf al ervaren dat dat niet per se waar is (tegen de verwachting in heb ik een klas toch aan mijn zij gekregen vorig jaar), maar leerlingen zijn natuurlijk wel gewend aan een bepaalde manier van doen van jou en het zal wel moeite kosten om dingen weer te veranderen. Maar goed, we blijven positief .
Ik las ook een interessant stuk over eensgezindheid in het team: als alle docenten dezelfde regels volgen, is het voor leerlingen veel gemakkelijker om zich eraan te houden en juist doordat dit niet gebeurt, gaan lln leraren uittesten. Je denkt (ik iig) aardig te zijn door de leerlingen een paar minuten eerder te laten weggaan als ze vroeg klaar zijn en het vakantie is, maar dat schept alleen maar onduidelijkheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |