abonnement Unibet Coolblue
pi_87794918
Pas op met vervelende kindjes (als ik ze zo mag noemen) helemaal vooraan te zetten. Dat wil nog wel eens het tegenovergestelde effect geven (soms ook niet hoor); als ie zich omdraait ziet de hele klas en kan ie letterlijk de clown uithangen; iedereen ziet 'm immers. Ik isoleer ze liever achterin het lokaal. Achterin, vaak met niemand naast zich zodat ik er goed zicht op heb en de klas kan vaak ongestoord verder werken; maar dat is mijn ervaring :) Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
pi_87800685
zoals mijn schoolbegeleidster zei: ik vind t niet erg als ze in de lampen hangen tijdens lesbezoek, als je me maar kan vertellen waaróm ze in de lampen hangen.
Kwak
pi_87802407
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:44 schreef CindieY het volgende:

[..]

Ik ben heel erg benieuwd hoe jij met Taalblokken en Deviant denkt te gaan werken! Deviant gebruik ik alleen voor niveau 1 en zelfs die worden er helemaal simpel van. Ik heb ook hier en daar al wat extra opdrachten gedaan om ze wat meer uitdaging te bieden. Doe je Nederlands of een andere taal? Misschien kunnen we eens ideeën uitwisselen ofzo.
Nederlands inderdaad. Het kan echt best leuk zijn, maar als je alleen aan die methodes blijft hangen is het zo.onnoemelijk.saaaaaaai..

Ik heb vandaag een aantal docenten gezien die ik nog niet kende. Een van hen geeft les aan tweedejaars niveau 3-leerlingen en was werkwoordsspelling aan het uitleggen. Een uur lang onbegrijpelijk gebabbel over 'het geslacht, de wijs, de vorm en de tijd' van een werkwoord. De leerlingen waren heerlijk stil, maar na de les waren ze allemaal enorm in de war.
Terwijl het volgens mij binnen vijf minuten kan. Persoonsvorm: Stam van werkwoord, +t/+en/+te(n)/+de(n) indien nodig.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 18:35:42 #204
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_87802729
quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 15:22 schreef Hippos het volgende:
Pas op met vervelende kindjes (als ik ze zo mag noemen) helemaal vooraan te zetten. Dat wil nog wel eens het tegenovergestelde effect geven (soms ook niet hoor); als ie zich omdraait ziet de hele klas en kan ie letterlijk de clown uithangen; iedereen ziet 'm immers. Ik isoleer ze liever achterin het lokaal. Achterin, vaak met niemand naast zich zodat ik er goed zicht op heb en de klas kan vaak ongestoord verder werken; maar dat is mijn ervaring :) Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
Bedankt :) Zal het erover hebben met de vakcoach over het verplaatsen van de leerling en wat de mogelijke risico's zijn. Ben nog blij dat tot nu toe maar één van de 90 leerlingen echt lastig is :P

quote:
1.gif Op donderdag 21 oktober 2010 17:41 schreef kwakz0r het volgende:
zoals mijn schoolbegeleidster zei: ik vind t niet erg als ze in de lampen hangen tijdens lesbezoek, als je me maar kan vertellen waaróm ze in de lampen hangen.
Oei :') Dat zou ik nog best lastig vinden omdat ik geen idee heb waarom die klas zo druk is (alle docenten schijnen er last van te hebben)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  donderdag 21 oktober 2010 @ 23:13:21 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_87815024
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:28 schreef susannetilburg het volgende:
Ik heb vandaag een aantal docenten gezien die ik nog niet kende. Een van hen geeft les aan tweedejaars niveau 3-leerlingen en was werkwoordsspelling aan het uitleggen. Een uur lang onbegrijpelijk gebabbel over 'het geslacht, de wijs, de vorm en de tijd' van een werkwoord. De leerlingen waren heerlijk stil, maar na de les waren ze allemaal enorm in de war.
Sommige docenten hebben het nu eenmaal niet.... Heel spijtig, maar het is zo.

quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 15:22 schreef Hippos het volgende:
Voor de rest weinig zorgen maken erover, duidelijk zijn en desnoods ingrijpen en laten zien dat jij de baas bent; dat willen ze ook.
Dat.
Óf, en dat zou je kunnen doen als je wat langer aan een school verbonden bent, een gesprekje aan knopen met die leerling. Ik doe dat tegenwoordig als ik merk dat een (voor mij) nieuwe leerling me probeert te stangen. Ik vraag of ik es met hem/haar kan praten, en dan vraag ik ze waarom ze zich zo tegen me gedragen. Ik vraag dat letterlijk: "Heb ik je ooit wat gedaan?". Vaak draaien ze dan bij, zo is mijn ervaring.
Of misschien denken ze wel dat jij hen niet moet of zo. Had ik vorige maand bij een leerling. Strontvervelend joch (dacht ik). Dus ben ik met hem een keer gaan babbelen en hij dacht dus dat ik de pik op hem had. Uitgelegd dat dat niet zo was, etc. Afgesloten met: "Dus nu doen we normaal tegen elkaar?". Sindsdien geen problemen meer.
Je merkt, ik ben een docent die het graag door middel van praten oplost.
.
pi_87829123
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 18:35 schreef Maraca het volgende:

[..]

Bedankt :) Zal het erover hebben met de vakcoach over het verplaatsen van de leerling en wat de mogelijke risico's zijn. Ben nog blij dat tot nu toe maar één van de 90 leerlingen echt lastig is :P
[..]

Oei :') Dat zou ik nog best lastig vinden omdat ik geen idee heb waarom die klas zo druk is (alle docenten schijnen er last van te hebben)
deze klas ook (zag een ervaren docente in fysieke strijd met twee vechtende kinderen op de gang uit deze klas)... ik weet dus dat een onderdeel ervan is dat ze erg druk zijn. dat ze iets anders willen dan ik in de les, en dat het mij niet lukt om ze met me mee te krijgen. dat er nog problemen zijn op gebied van autonomie en relatie, etc.... dat ik ze nog niet kan motiveren met didactische trucs enzo...
Kwak
pi_87829204
on a bright note: varkansieieieieieieieie :P

zo even verzamelen wat ik mee moet nemen om na de vakantie klaar te zijn voor de rest van de periode, en mn nakijkwerk, en dan nog een afspraak met een collega om me te helpen met de elektronische leeromgeving. en dan basta!
Kwak
pi_87835430
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_87861033
Ik mag op gesprek komen bij een andere school. *O*
  donderdag 28 oktober 2010 @ 13:03:15 #210
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88062944
Crosspost vanuit Slank:

Wat leuk: ik kreeg net een mail van m'n begeleidster van m'n stageschool. Ze schrijft onder andere dat een bepaalde leerling regelmatig naar mij vraagt en dat hij z'n bewondering heeft geuit voor hoe ik me had geweerd met die klas (en hij was toevallig ook nog de grootste etterbak in het begin!). En ook heeft 'ie gezegd dat ik grammatica en spelling goed had uitgelegd en dat hij daar nu profijt van heeft. Zo leuk om dat te horen! O+.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 13:10:47 #211
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_88063266
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 13:03 schreef Viking84 het volgende:
Crosspost vanuit Slank:

Wat leuk: ik kreeg net een mail van m'n begeleidster van m'n stageschool. Ze schrijft onder andere dat een bepaalde leerling regelmatig naar mij vraagt en dat hij z'n bewondering heeft geuit voor hoe ik me had geweerd met die klas (en hij was toevallig ook nog de grootste etterbak in het begin!). En ook heeft 'ie gezegd dat ik grammatica en spelling goed had uitgelegd en dat hij daar nu profijt van heeft. Zo leuk om dat te horen! O+.
Kijk, daar doe je het voor *O* Wat leuk!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_88080058
Heb nogal moeite met een 3havo klas. Ik ben sinds 3 weken stagiaire en de leraar die de klas lesgeeft, is overspannen geraakt (beginnend leraar). Het gaat om structureel niet luisteren van de leerlingen, blijven praten tijdens de uitleg en zelfs fysiek geweld is aanwezig (naar andere leerlingen). Aangezien niemand onder wil doen voor een ander gaat het van kwaad tot erger.

Nu heb ik de eer gekregen om deze klas onder mijn hoede te nemen morgen tijdens het 4e uur. Heeft iemand tips over hoe ik kan ' domineren' in deze klas?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:58:40 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_88083593
Hm, dat klinkt als een pittige klus, zeker als stagiair. Dus morgen maar een strakke les.

Een mogelijkheid is om ze zoveel mogelijk aan het werk te zetten. Ik weet niet of je na morgen deze klas nog meer lessen moet geven, of dat dit de enige les is. Je zou er - voor morgen dan - voor kunnen kiezen om ze de les zelfstandig door te laten werken in het boek. Geef ze een rammel opgaven op, en zeg dat ze daar deze les aan moeten werken. Wat niet af is, is huiswerk.
Ondertussen kun je dan eens kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Waarom luisteren die leerlingen niet? Vinden ze het vak saai? Was die vorige docent misschien te soepel waardoor het uit de klauwen is gelopen? Misschien kan de mentor van de klas je daar wat meer over vertellen. (Wie weet reageren ze morgen wel heel rustig op je. Nieuw gezicht, nieuwe kansen. Ik ken de klas niet, maar wie weet zou een positieve benadering wel een heel gunstig effect op de klas hebben. Geen idee, ik ben nu hardop aan het denken..)

Dominant overkomen doe je door frontaal voor de klas te gaan staan. Verstop je niet achter het bureau. Sta recht en zelfverzekerd. (Ook al klapperen je knieën van nervositeit, probeer dit te overbluffen). Praat rustig en niet te snel. Kijk leerlingen áán. Wat ik doe is meteen de klas ín lopen, tussen de tafels door. Ik dring dan door in het territorium van de leerlingen.

Mocht je dingen willen uitleggen en ze luisteren niet, probeer:
- de naam van de kletsende leerling in je uitleg te noemen. Op die manier onderbreek je je uitleg niet, maar wijs je de leerling tóch terecht
- ga iets langzamer praten (maar leg wel verder uit) en kijk de leerling doordringend aan
- stop gewoon even en laat een pijnlijke stilte vallen. Dan ga je weer rustig verder met je uitleg.

Kletsen ze nu allemaal en krijg je ze niet stil. ga er dan niet overheen schreeuwen. Dan escaleert het alleen maar meer. Een hele vervelende situatie en ik denk dat iedere docent ze in zijn/haar carrière heeft meegemaakt. Een optie is om ze in proefwerkopstelling te laten zitten. Bankjes uit elkaar en ieder voor zich. Je zou leerlingen er dan uit kunnen sturen, maar zorg dat je dan de goeie pakt. Andere optie is gewoon heel rustig achter je bureau gaan zitten. Dit verwachten ze namelijk niet en dan is de lol er voor hen waarschijnlijk af, want ze weten dan dat ze je niet raken door te gaan zitten keten. (Ondertussen bonst je hart wel met 300bpm in je keel...).

Mja, 't is moeilijk om zonder kennis van de klas van een afstandje te adviseren. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Kans bestaat ook dat het morgen wel goed gaat. Benader de klas in elk geval positief!

Daarbij: je bent stagiair. Zie dit gewoon als een grote leerervaring. En gáát het helemaal mis, dan ligt het niet aan jou. Maar dan heb je wel die ervaring eens gehad. Daar leer je van.

Succes en laat effe weten hoe het is gegaan :)
.
pi_88087210
Dank je wel voor je heldere tips. Ik heb daar zeker wat aan. Morgen zal ik respons geven op de les..
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 08:50:12 #215
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88133609
Ook ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van tips.
Even tussen spoilertags:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer actief op Fok!
pi_88133695
In een 'normale' klassensituatie zijn er wel wat handvatten voor. Maar aangezien jij op een ander type school werkt, ken ik de mogelijkheden en onmogelijkheden niet goed.

In de opleiding heb ik vroeger geleerd dat er een opbouw in de straf moet zitten. Eruit sturen doe je niet zomaar. Een eerste stap is natuurlijk een leerling aanspreken op ongewenst gedrag. Daarna doe je dat misschien nog een keer. Vervolgens kan je met hem afspreken dat nog een keer storend gedrag er voor zal zorgen dat hij apart komt te zitten. (Is dat haalbaar bij jullie?). Sommige docenten geven daarna wel eens een lichte straf (strafregels of zo). Aangeven dat de leerling na de les moet blijven om over zijn gedrag te praten, zorgt soms voor een oplossing. Soms wordt een leerling dan rustiger omdat hij gaat nadenken wat hem te wachten staat. Maar goed, als ik jouw verhaal lees, is dat niet helemaal het geval, denk ik.

Twee dingen staan in ieder geval bovenaan:
* Direct eruit sturen is zinloos. Daar moet eerst veel aan vooraf gegaan zijn.
* Alleen maar waarschuwen zonder consequenties, doet afbreuk aan jouw geloofwaardigheid. Waarschuwen heeft alleen zin als het gevolgen heeft.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:17:16 #217
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88133745
Thanks :).

Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een leerling maximaal 3 keer aanspreek: 1e keer gewoon, 2e keer maatregel (apart zetten, telefoon afpakken, benoemen wat het gevolg is als ik nog een keer moet waarschuwen), 3e keer strafmaatregel (en over die strafmaatregelen moet ik nog even nadenken: ik denk dat ik een collega ook om tips ga vragen).
Apart zetten kan dus idd en kan vaak al veel oplossen. Vanaf maandag heb ik een ander lokaal en dan krijgen de leerlingen ook een vaste plek toebedeeld.

En wat ik sowieso ook wil doen: meer 1 op 1-tjes. Als ik nu een leerling eruit stuur, zie ik hem / haar niet meer terug en er wordt niet meer over het voorval gesproken, terwijl ik zou willen dat de leerling aan het eind van de les terugkomt, zodat ik duidelijk kan maken waarom hij / zij eruit is gestuurd en afspraken kan maken voor de volgende les.
Niet meer actief op Fok!
pi_88133790
Er moet inderdaad een terugkoppeling zijn: jij moet de leerling duidelijk maken waarom hij/zij eruit is gestuurd en andersom moet je ook concreet afspraken met elkaar maken. Concreet zijn, de leerling kan ik ook best zelf met oplossingen komen mits ze je maar goed en helder naar vraagt.
Uiteraard moet er een opgaande lijn in zitten als het om straffen/corrigeren gaat. Ik heb op de opleiding de ordeladder gehad; maar iedereen kent wel varianten. Er meteen een lln uit sturen heeft geen zin en daarmee ontkracht je ook de kracht van deze uiterste maatregel. Het moet voor de leerling duidelijk zijn dat als hij/zij eruit wordt gestuurd, hij/zij ook echt het te bont heeft gemaakt. Meestal corrigeer ik eerst door te stoppen met mijn verhaal, de lln aan te kijken, soms aan te spreken en als dat kan (en de leerling doet niet wat ik vraag) apart te zetten. Wat vaak kan helpen is de 'ik' boodschap: "Ik wil dat je nu de opdrachten gaat maken..."of "Ik hoor je praten en ik heb daar last van." Die boodschap komt beter over dan "wil je eventjes stil zijn?"
pi_88133828
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 09:17 schreef Viking84 het volgende:
Thanks :).

Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een leerling maximaal 3 keer aanspreek: 1e keer gewoon, 2e keer maatregel (apart zetten, telefoon afpakken, benoemen wat het gevolg is als ik nog een keer moet waarschuwen), 3e keer strafmaatregel (en over die strafmaatregelen moet ik nog even nadenken: ik denk dat ik een collega ook om tips ga vragen).
Apart zetten kan dus idd en kan vaak al veel oplossen. Vanaf maandag heb ik een ander lokaal en dan krijgen de leerlingen ook een vaste plek toebedeeld.

En wat ik sowieso ook wil doen: meer 1 op 1-tjes. Als ik nu een leerling eruit stuur, zie ik hem / haar niet meer terug en er wordt niet meer over het voorval gesproken, terwijl ik zou willen dat de leerling aan het eind van de les terugkomt, zodat ik duidelijk kan maken waarom hij / zij eruit is gestuurd en afspraken kan maken voor de volgende les.
Ik ben het helemaal met Hippos en jou eens. Als jij een leerling straf geeft of de les uit zet, heb jij een probleem (gehad) met die leerling! Dat wil je dan ook zelf met hem oplossen en goede afspraken maken. Dat lijkt me een basisvoorwaarde.
De ik-boodschap is ook heel verstandig. Je hoeft dan niet eens heel boos te zijn om direct de 1e keer al effect te zien bij je leerling.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_88133851
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:34:30 #221
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88133863
Ja, ik denk dat dat de twee voornaamste punten zijn waardoor het maar blijft dooretteren:

1) ik blijf teveel waarschuwen.
2) als ik uiteindelijk toch ingrijp en de leerling eruit stuur, is er geen terugkoppeling, waardoor in de volgende les weer precies hetzelfde probleem kan ontstaan. Als je na het eruit gestuurd zijn een afspraak maakt met de leerling, kun je daar bij de volgende gelegenheid ook weer naar verwijzen, zodat het niet een op zichzelf staand incident is.

Wat is de ordeladder, Hippos? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_88134042
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 09:31 schreef Hippos het volgende:
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
Na 11 jaar verfijn ik het nog elk jaar ;)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:57:48 #223
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88134078
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 09:31 schreef Hippos het volgende:
...en een andere belangrijke opmerking in dit verhaal: al doende leer je als docent. Het kost wel een tijdje voor je een passend repertoire hebt gevonden dat past bij jou. Je moet ontdekken wat voor jou werkt en wat niet, en daar kom je maar op één manier achter. Ik geef nu ruim 2 jaar les, en nog steeds lerende
Maar je leest en hoort overal dat een goed begin heel belangrijk is en dat je later nog moeilijk dingen kunt veranderen. Nu heb ik zelf al ervaren dat dat niet per se waar is (tegen de verwachting in heb ik een klas toch aan mijn zij gekregen vorig jaar), maar leerlingen zijn natuurlijk wel gewend aan een bepaalde manier van doen van jou en het zal wel moeite kosten om dingen weer te veranderen. Maar goed, we blijven positief :s).

Ik las ook een interessant stuk over eensgezindheid in het team: als alle docenten dezelfde regels volgen, is het voor leerlingen veel gemakkelijker om zich eraan te houden en juist doordat dit niet gebeurt, gaan lln leraren uittesten. Je denkt (ik iig) aardig te zijn door de leerlingen een paar minuten eerder te laten weggaan als ze vroeg klaar zijn en het vakantie is, maar dat schept alleen maar onduidelijkheid.
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 10:11:15 #224
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_88134224
Ik krijg ineens nog een idee!
Nu is het zo dat ik in de bovenbouw mijn verhaaltje afdraai en de leerlingen daarna een papier geef met daarop wat ik net verteld heb. Waarom zouden ze dan nog luisteren? Veel beter zou het zijn om de leerlingen te laten opschrijven wat ik zeg. Dan móeten ze wel opletten en op het HBO en de uni zullen ze het ook weer moeten doen, dus dan wennen ze er meteen aan :). Dit ga ik eens uitproberen.
Niet meer actief op Fok!
pi_88134297
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 09:57 schreef Viking84 het volgende:

[..]



Maar je leest en hoort overal dat een goed begin heel belangrijk is en dat je later nog moeilijk dingen kunt veranderen. Nu heb ik zelf al ervaren dat dat niet per se waar is (tegen de verwachting in heb ik een klas toch aan mijn zij gekregen vorig jaar), maar leerlingen zijn natuurlijk wel gewend aan een bepaalde manier van doen van jou en het zal wel moeite kosten om dingen weer te veranderen. Maar goed, we blijven positief :s).

Ik las ook een interessant stuk over eensgezindheid in het team: als alle docenten dezelfde regels volgen, is het voor leerlingen veel gemakkelijker om zich eraan te houden en juist doordat dit niet gebeurt, gaan lln leraren uittesten. Je denkt (ik iig) aardig te zijn door de leerlingen een paar minuten eerder te laten weggaan als ze vroeg klaar zijn en het vakantie is, maar dat schept alleen maar onduidelijkheid.
Ik heb altijd ruzie met de collega's die dat laatste doen. Ik geef les in de hoek waar ze altijd langs moeten voordat de leerlingen bij de kluisjes zijn. Wat een takkeherrie op de gang aan het eind van mijn les. Los daarvan: als 1 collega dat doet, krijgen de andere collega's steeds die vraag: " Mogen we iets eerder weg?"... Heel vermoeiend :)

Nogmaals:
Ik ken jouw school niet, maar het is wel heel erg vriendelijk om de zaken die je zegt ook op papier te zetten. Misschien wel iets teveel van het goede. Als het echt superzwakke leerlingen zijn, is het misschien nog verstandig maar voor de rest neem je ze wel veel zelfstandigheid af.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')