ja dat was lachen gieren brullen, de allereerste vergaderdag meteenquote:Op dinsdag 7 september 2010 21:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welkom in deel 21 van ons Docenten Topic. Het gezellige topic voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is of van plan is dit te gaan doen.
We hadden het over de schoolfotograaf.
Ik weet nog een keer dat een 4 VMBO klas zich moest opstellen voor de examenfoto. De fotograaf telt tot 3 en bij 3 draaien álle leerlingen zich tegelijkertijd naar links. Ik stond toe te kijken en ik lag gestrekt op de grond van het lachen
Maar maken ze bij jullie ook wel eens groepfoto's van het personeel? Dat is ook altijd lachen, gieren, brullen.
Fotograaf: "Ja, die kale meneer daar rechts, u moet een beetje meer schuiven. Mevrouw, kunt u even opletten?"
Directeur: "Wie was dat.. Geef me de naam maar... "
Fotograaf: "Kijken jullie allemaal even naar mij. Lach je tanden bloot"
Docent: "Ja bullshit. Ik héb geen tanden meer"
die dip heb ik dus op zondag, mis nog wat vertrouwen en vooral soms controle en heb een paar van de drukste klassen, en moet echt gaan optreden enzo. En dan heb ik bijv. weer een leuk uur met een eerste klas en dan is het weer even helemaal goed. Maar goed, zo maar eens gaan voorbereiden voor deze week dus.quote:Op donderdag 9 september 2010 18:10 schreef kwakz0r het volgende:
wat fijn DaD! Ik heb mijn inmiddels regular donderdag-dipje. zie op tegen morgen, terwijl ik weet dat ik t gewoon leuk ga vinden als ik er weer sta.
maak me verder soms zorgen of ik t niet heel slecht doe ofzo, omdat ze zo druk zijn... beetje twijfels aan mn capaciteiten ineens
ik ben net 1 maand bezig met de eerstegraads opleiding en sta sinds 2 weken voor de klasquote:Op maandag 13 september 2010 19:16 schreef rhubarbje het volgende:
hoeveelste jaars ben je kwakz0r?
Uiteraard lukt dat nog niet altijd
en het is het beste als dat wel allemaal optimaal is
maar je hebt nu heus geen zieltjes voor altijd beschadigd
Komt goed!
(sorry ik lees hier al een tijdje mee maar ik kon het nu niet laten om te posten...
Je bent zo streng voor jezelf idd! Is jammer)
en wat deed je daar voor? (gewoon even nieuwsgierig hoor)quote:Op maandag 13 september 2010 19:19 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben net 1 maand bezig met de eerstegraads opleiding en sta sinds 2 weken voor de klas
daarvoor was ik aan het promoveren en gaf ik wel wat werkgroepen aan bachelorstudenten.quote:Op maandag 13 september 2010 19:22 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
en wat deed je daar voor? (gewoon even nieuwsgierig hoor)
Nou zie je!
Uiteraard kun je dat allemaal nog niet, daarom studeer je nog
Komt helemaal goed
Op wat voor niveau geef je les? (ook gewoon weer even voor mijn nieuwsgierigheid )
Vind het ook vrij confronterend, zelf ook net begonnen nu en ik zie wat ik fout doe, en weet ook wat ik wil/moet doen maar krijg het er nog niet uit. Morgen wel, neem ik me voor ;-)quote:Op maandag 13 september 2010 19:10 schreef kwakz0r het volgende:
ik had vandaag een zware dag op de opleiding. heel confronterend allemaal en zat/zit er echt even doorheen. de begeleidster wees me erop dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik vind het zo moeilijk te lezen over het belang van leerklimaat en de relatie met je klas etc. en te beseffen dat het allemaal nog niet lukt...
boe....
zie een beetje op tegen morgen...
ah tnx voor de info!quote:Op maandag 13 september 2010 19:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
daarvoor was ik aan het promoveren en gaf ik wel wat werkgroepen aan bachelorstudenten.
ik geef les aan 1 mavo, 2 mavo, 4 havo en 5 vwo.
Dat had ik tijdens mijn stage en opleidingsjaar ook en nog steeds hoor. Dat ligt voor een deel in de aard van het beestje. Je moet om leren gaan met de druk die je jezelf op legt. Je kan die lat voor jezelf hoog leggen, maar als je daardoor 'm steeds niet haalt is geen enkele les voor je gevoel goed en ga je langzaam malen en malen. Je moet voorkomen dat je honger naar verbetering niet tegen je gaat werken en je een soort controlfreak gaat worden. Lang niet alles wat je wilt bereiken lukt, zeker niet in dat eerste jaar. Eerst ben je vooral bezig met het begrijpen hoe een les in elkaar zit, daarna richt je je misschien meer op het klassenmangement en daarna meer op dat leefklimaat en ga je meer investeren in de personen achter de leerlingen. Je maakt een groeiproces door dat jaren duurt, zo niet je hele carrière. En in sommige dingen ga je uitblinken, in andere dingen ben je wat minder goed misschien. Al doende kom je daarachter. Maar leer vooral te genieten van de zaken en aspecten die wel lukken. Die zijn erg belangrijk. Ik weet dat mijn zwakke punt mijn klassenmangement soms is, daar werk ik aan. Ik baalde daar ook lang over, maar je moet je er ook niet blind op gaan focusen. De perfecte docent bestaat niet, echt niet.quote:Op maandag 13 september 2010 19:10 schreef kwakz0r het volgende:
ik had vandaag een zware dag op de opleiding. heel confronterend allemaal en zat/zit er echt even doorheen. de begeleidster wees me erop dat ik veel te streng ben voor mezelf, maar ik vind het zo moeilijk te lezen over het belang van leerklimaat en de relatie met je klas etc. en te beseffen dat het allemaal nog niet lukt...
boe....
zie een beetje op tegen morgen...
Mooi gezegd, en zeker ook wel iets om mezelf voor te houden. Want stiekem baal ik enorm dat ik na twee weken nog behoorlijk zoekende ben op bepaalde gebieden, wat natuurlijk eigenlijk nergens op slaat, maar toch....quote:Op dinsdag 14 september 2010 07:54 schreef mane het volgende:
Je moet het ook maar zo zien: als lesgeven zo makkelijk was dat je het binnen een jaartje helemaal onder de knie zou kunnen hebben en niet meer zou kunnen groeien, dan zou je het onderwijs uit verveling ook weer snel verlaten. Als je weet dat je dit nog wel even wilt doen, dan is het juist fijn dat het niet zo makkelijk gaat. Als je maar wel weet dat je het wilt.
Een grap is goed, maar ik kan me zo voorstellen dat deze grap z'n doel voorbij schiet. Leerlingen (echte dan, geen studenten die zich dat inbeelden te zijn) schieten ook wel 'ns in de hysterische modus van zoiets. 'Wat zegt ze nou? Huh?! Watisdat? Noujaaaa, dat hebben we nog helemaal niet gehad! Ik snap er nou al weer geen zak van. Tssss' Ofzoiets. Let wel: hoeft niet, maar kan wel. Als ik aan mijn eigen leerlingen denk, schat ik in dat ze het vooral een rare actie zouden vinden.quote:Op woensdag 15 september 2010 12:04 schreef Maraca het volgende:
Even een vraagje
Ik moet volgende week een presentatie geven voor medestudenten op de lerarenopleiding. Nu moeten zij doen alsof ze mijn leerlingen zijn. Nu vroeg ik me af wat voor effect het heeft om een grapje te maken voordat je begint met de les. Ik moet nu de rollen gastvrouw, presentatrice en didacticus op me nemen en het leek me wat om de klas even te laten schrikken Dus in plaats van "we gaan beginnen met de waardekringloop" beginnen met "vandaag gaan we kijken naar intracommunautaire leveringen tussen verschillende ondernemingen, zowel nationaal als internationaal" met het doel dat ze allemaal even stil zijn en de aandacht echt bij mij ligt. Om vervolgens te zeggen dat we dat niet gaan doen en verder gaan met de waardekringloop.
Do or don't?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |