abonnement Unibet Coolblue
pi_86161780
Ik heb net de documentaire Crossing Bridges gezien wat gaat over muziek uit Istanbul. Nu hoorde ik daar af en toe wel erg gave tunes langskomen. Nu zal het wel een zeldzaamheid zijn maar zijn er toevallig Turkse fokkers die mij verder op weg kunnen helpen met een paar mooie bands of culturele helden uit Turkije?
Doe eens lief!
pi_86162191
De documentaire: http://video.google.com/videoplay?docid=4471685519999859252#.

Kun je aangeven wanneer je die erg gave tunes langs hoorde komen? Misschien dat anderen je dan gerichten kunnen helpen, bijvoorbeeld.
pi_86162225
YouTube eens een paar nummers van Dolapdere Big Gang _O_
Je bent pas een baas wanneer je mensen maandelijks betaalt.
pi_86162292
Nou ja, eigenlijk alles tot aan het Koerdische gedeelte, dat wordt me iets te zeurderig wat toon betreft (no offence). Maar ik vind het eigenlijk leuk om ook gewoon te weten wat muziek voor Turkije betekent en wat Turkse Nederlanders hier nou eigenlijk leuk vinden.

Ik vind bijvoorbeeld die ritmes echt razend interessant en gaaf en in die film laten ze ook een hele rijke kant van de Saz zien terwijl ik dat instrument meer leerde kennen als een simpel instrument waar niet veel uit viel te halen.
Doe eens lief!
pi_86162370
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:40 schreef BramPowert het volgende:
YouTube eens een paar nummers van Dolapdere Big Gang _O_
Leuk, bedankt voor de tip! :)
Doe eens lief!
pi_86162449
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:45 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Leuk, bedankt voor de tip! :)
No prob :) hoop dat je het wat vind
Je bent pas een baas wanneer je mensen maandelijks betaalt.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 13:54:37 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86162640
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:26 schreef Prenzlauer het volgende:
Nu zal het wel een zeldzaamheid zijn maar zijn er toevallig Turkse fokkers die mij verder op weg kunnen helpen met een paar mooie bands of culturele helden uit Turkije?
Mag het ook gewoon een Nederlander zijn? :P

een paar bekende Turkse artiesten:

om er maar een paar te noemen.

Maar verder ligt het er maar aan wat je zoekt..
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 13:58:37 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86162750
Deze vind ik trouwens ook erg goed..

pi_86163131
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:54 schreef qltel het volgende:

[..]

Mag het ook gewoon een Nederlander zijn? :P

een paar bekende Turkse artiesten:

om er maar een paar te noemen.

Maar verder ligt het er maar aan wat je zoekt..
Tuurlijk, heb je verder zelf nog iets met de Turkse cultuur? :P Tarkan kende ik wel al, is hij nog steeds zo populair in Turkije?
Doe eens lief!
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 14:40:13 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86164179
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:12 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

Tuurlijk, heb je verder zelf nog iets met de Turkse cultuur? :P Tarkan kende ik wel al, is hij nog steeds zo populair in Turkije?
Ik ben er al een paar jaar niet meer geweest. Maar ik neem aan van wel, toen ik er een aantal keren was was hij DE superster van Turkije. Ik zat op een moment een CD van Tarkan te bekijken die ik daar pas had gekocht en toen moest de ober mij zijn beltoon laten horen.. En dat was Dudu van Tarkan.. :)

Turkije is een mooi land. Zeker als je verder kijkt dan de toeristengebieden. De mensen zijn over het algemeen heel erg vriendelijk en behulpzaam, werken keihard maar nemen ook de tijd om een kopje thee met je te drinken. En als je als toerist de moeite neemt om een paar woorden Turks te brabbelen vinden ze het helemaal leuk.
pi_86165341
Tarkan zit in de gevangenis toch :')
pi_86165701
Er is daar ook een cd van!

Weet niet of je spotify hebt maar dan kan je heel makkelijk zoeken naar 'crossing the bridge the sound of istanbul' daar staan waarschijnlijk ook liedjes op die gebruikt zijn in de docu. :)
pi_86165788
Een aantal bands/artiesten die ook in de documentaire voorkwamen:

Duman

Erkin Koray

Replikas

Orient Expressions - Istanbul

pi_86166512
En Mor ve Ötesi natuurlijk.
pi_86166577
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 15:37 schreef Ayca het volgende:
En Mor ve Ötesi natuurlijk.
Natuurlijk!
  dinsdag 7 september 2010 @ 15:41:47 #16
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86166705
Hm oude muziek vind ik soms nog wel wat hebben!
Zoals gister bij de chinees...
Snollebolt
pi_86167333
net even met een Turk over muziek gesproken, het is leuk om te zien dat ze daar nog veel meer waardering hebben voor de klassieke muziek dan wij over het algemeen hebben :)

Ook leuk om te zien is dat daar de Saz gewoon altijd nog populair is gebleven terwijl wij hier toch echt een hele grote shift naar elektrische instrumenten maken.
Doe eens lief!
  dinsdag 7 september 2010 @ 17:17:52 #18
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_86171061
Moet ik bij zeurderige muziek denken aan uzun hava :')?

Ska bandje
AFC AJAX
pi_86174171
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 17:17 schreef msnk het volgende:
Moet ik bij zeurderige muziek denken aan uzun hava :')?

komt inderdaad er erg bij in de buurt :P Het kan vast voor velen heel emotioneel zijn maar ik als Westerse hork kan het niet waarderen...maar goed, vroeger kon ik electronische muziek of bebop Jazz ook niet waarderen.
Doe eens lief!
  dinsdag 7 september 2010 @ 19:29:26 #20
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_86175733
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:50 schreef Prenzlauer het volgende:

[..]

komt inderdaad er erg bij in de buurt :P Het kan vast voor velen heel emotioneel zijn maar ik als Westerse hork kan het niet waarderen...maar goed, vroeger kon ik electronische muziek of bebop Jazz ook niet waarderen.
De boodschap gaat mij ook altijd voorbij. Ik hoor het weleens om mij heen, en je merkt wel heel duidelijk dat het 100% om de inhoud gaat want het gezang dat erin voor komt... Nee dat is niet om aan te horen.

Het lijkt dan ook meer op een ouwe lul die een gedicht voordraagt. Die noemen ze Asik volgens mij.

Hoe ben je Jazz gaan waarderen dan? Vind ik ook maar zo zo
AFC AJAX
pi_86200766
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 19:29 schreef msnk het volgende:

[..]

De boodschap gaat mij ook altijd voorbij. Ik hoor het weleens om mij heen, en je merkt wel heel duidelijk dat het 100% om de inhoud gaat want het gezang dat erin voor komt... Nee dat is niet om aan te horen.

Het lijkt dan ook meer op een ouwe lul die een gedicht voordraagt. Die noemen ze Asik volgens mij.

Hoe ben je Jazz gaan waarderen dan? Vind ik ook maar zo zo
Jazz ben ik gaan waarderen omdat ik zelf muziek ben gaan spelen. Natuurlijk, die hele heavy bebop shit gaat me nog steeds te boven. Maar ik snap nu veel beter waar ze naar toe willen gaan met de muziek, waarom sommige intervallen zo geniaal zijn, en zodra je naar die opbouw gaat luisteren dan ga je het waarderen. En op die manier luisteren maakt popmuziek dan weer heel erg saai omdat het tot in den treure voorspelbaar is. Echter moet je popmuziek op een andere manier interpreteren en dat is waar de meeste muziekgenres tegen elkaar clashen.
Doe eens lief!
pi_86246489
Na een paar dagen analyseren kom ik tot een leuk gegeven, dat Turken veel meer hun muziek verweven met elementen van hun klassieke muziek. Ik zie niet zulke duidelijk gescheiden lijnen als in Westerse muziek tussen bijvoorbeeld metal en hiphop. Of loop ik nu onzin uit te blaten?
Doe eens lief!
pi_86246685
Nee hoor. :P Pentagram/Mezarkabul is bijvoorbeeld ook zo'n band. :Y
pi_86247326
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:46 schreef Ayca het volgende:
Nee hoor. :P Pentagram/Mezarkabul is bijvoorbeeld ook zo'n band. :Y
Wel grappig, want dat gaat ook zo met jullie taal en interactie, wat in het westen heel rechtlijnig is terwijl jullie veel meer om het echte onderwerp heen draaien en veel meer waarde hechten aan uitbeelden en aanraken.
Doe eens lief!
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 9 september 2010 @ 17:55:00 #25
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_86249209
quote:
Op donderdag 9 september 2010 16:40 schreef Prenzlauer het volgende:
Na een paar dagen analyseren kom ik tot een leuk gegeven, dat Turken veel meer hun muziek verweven met elementen van hun klassieke muziek. Ik zie niet zulke duidelijk gescheiden lijnen als in Westerse muziek tussen bijvoorbeeld metal en hiphop. Of loop ik nu onzin uit te blaten?
Nee, dat idee heb ik ook, al heb ik maar een heel beperkt inzicht in Turkse muziek. Zo hoor ik in Turkse muziek ook veel echte instrumenten, terwijl in Europa veel zo uit de PC lijkt te komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')