abonnement Unibet Coolblue
pi_86065366
1,5 jaar geleden hadden we onze droomwoning gevonden: Mijn White Lodge in Amsterdam-Oost Maar het leven is veranderd met een tweede op komst. We willen een begane grond met tuin waar de koters in kunnen scharrelen, een zolder met verborgen hoekjes waar ze verstoppertje kunnen spelen en een groene omgeving om hutten te bouwen. Kortom: de versuffing is ingetreden. Wel zouden we graag in de buurt blijven wonen van het centrum (in verband met werk) en Oost (in verband met de sociale contacten).

Ons oog is gevallen op -O- Amsterdam-Noord -O- . Pardon, *O* Amsterdam-Noord *O* . We staan op het punt om in te stappen in het nieuwbouwproject Marjolein in De Banne. Dat ligt hier:



De stap is groot. Een half jaar geleden dachten we: Noord, dat NOOIT. Toegegeven, het is nog steeds lastig om door de vele schotelantennes heen te kijken. Maar de effectieve afstand naar het centrum valt mee, de wijk wordt flink opgeknapt, de Noord-Zuidlijn gaat over een eeuwigheid zorgen voor een razendsnelle verbinding met het centrum en de zuidas, er worden nog (betaalbare!) huizen gebouwd met tuinen en er is in de onmiddellijke omgeving best veel groen.







Hij is alvast blij:



Wij vinden het vooral best eng. We gaan het contract ondertekenen en verwachten dat binnen nu en een paar maanden met de bouw wordt gestart. De datum is nog niet bekend omdat er eerst gewacht wordt tot een bepaald percentage van de woningen is verkocht. De bouw zelf gaat ongeveer 14 maanden duren, dus we verwachten in de eerste helft van 2012 in de woning te kunnen trekken. Voor die tijd moet er veel geregeld worden en we kunnen daarbij wel wat advies en kritische blikken gebruiken!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86066211
Heb de ballen verstand van Amsterdam, kom er nooit, ben meer van de Kuipstoelen :P maar: wat een lekker bekkie ^O^ en nog zo'n dingetje op komst, moge dat tweede kindje ook zo'n lekker koppie krijgen, zit even weg te smelten hier...

(aan mij heb je niks maar ochossie toch...)
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_86066535
Jahaaaaaa! *O* dit móet ik volgen!! :D *O*

dat project ziet er super uit en dat groen in de buurt is echt fijn <3 Ik ben zo enorm benieuwd naar de tekeningen en plattegronden als er meer bekend is!
Je O+ zolder O+ en je O+ tuin O+ geweldig! Ik ben er helemaal enthousiast van! :D

kortom; ik volg c_/
Al was het maar voor de kamertjes voor Ivan en zn zusje <3
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86066597
Ik plaats zometeen wat plattegronden en impressies!

Lottekoekkie, wat lief van je!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86066768
Ik ga je volgen, Claudia! In ieder geval het topic, over de rest denken we nog ;)

Dit is iig wel echt een supermooi project :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 4 september 2010 @ 18:47:23 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86067030
Welk huis? Die met zolder of eentje met alleen eerste verdieping.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 4 september 2010 @ 18:55:44 #7
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86067294
Zit je daar niet op het randje van de van der pek buurt?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_86067418
Claudia wat gaaf.... een huis, met een tuin enzo O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86067759
Zo ziet de kavel er nu uit. Links staan ontzettend lelijke galerijflat-achtige gebouwen, rechts rijtjeshuizen. In mijn rug heb ik hier de behoorlijk drukke Kamperfoelieweg. Helemaal achterin begint het mooie deel van de Buiksloterdijk met die schattige huisjes die ik in de openingspost liet zien.



Dit is een impressie van hoe de kavel eruit zal zien met nieuwe bebouwing. Tussen de Kamperfoelieweg en een nog aan te leggen deel van de Marjoleinstraat worden 8 twee-onder-één-kapwoningen gebouwd, aan de Marjoleinstraat 24 koopwoningen, en daarachter drie rijen huurwoningen van Eigen Haard. Wij gaan een van de tussenwoningen aan de Marjoleinstraat kopen.



De twee-onder-één-kapwoningen zijn heel geweldig, maar ze hebben één verdieping minder dan de rijtjeswoningen. Er zit te weinig ruimte in voor 2 kinderkamers en een werkkamer en er ontbreekt bovendien bergruimte. Wat ook jammer is, is dat die woningen aan de drukke weg liggen. De makelaar heeft ons wel verteld dat het met de geluidsoverlast nog wel meevalt; er mogen aan de Kamperfoeliekant ramen in die open kunnen, dus dat betekent dat bepaalde geluisgrenzen niet overschreven worden (?). Ik heb hier zelf geen verstand van; ik hoor en zie vooral een best drukke weg als ik er sta. Er is overigens nog één twee-onder-een-kapwoning te koop.

De tussenwoningen worden gebouwd met een rode baksteen en er zit een rij van paarsachtige bakstenen in (onderin, ter hoogte van de onderkant van de ramen). De buitenkozijnen zijn van wit hardhout. Ik vind dat wit bij de bovenramen zelf niet zo denderend, maar het moet maar.



De tussenwoningen hebben een totale oppervlakte van 118 m2. (Er zitten woningen bij die iets groter zijn, maar die zijn al verkocht.) Er zit een voortuin bij van ongeveer 4 meter diep en een achtertuin van ongeveer 5 bij 7 (misschien iets langer). Een van de grote nadelen van het huis is de relatief kleine woonkamer; er is niet genoeg ruimte voor een fatsoenlijke zithoek en een grote eethoek. We zitten nog op een oplossing te broeden maar kunnen niets bedenken; het raam aan de voorkant van het huis zit te laag om de keuken daar te plaatsen.



De eerste verdieping is keurig, maar wij willen héél graag een ligbad. Vermoedelijk laten we de badkamer iets groter maken, tot het raam in de ernaast gelegen slaapkamer. De kleinste slaapkamer is wel heel klein en de grote slaapkamer is naar onze smaak weer net iets te groot, maar daar gaan we niets aan doen. De jongste krijgt de kleinste kamer; zo ging dat vroeger bij ons thuis ook. >:)



Er zit tot slot een mooie zolderruimte bij (de zolder loopt helemaal door, maar op de tekening is alleen het deel aangegeven dat minstens 1.50 meter hoog is).



[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 05-09-2010 10:15:16 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86068096
.
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:55 schreef eriksd het volgende:
Zit je daar niet op het randje van de van der pek buurt?
Nee, volgens mij niet. Ik weet niet precies waar de Van Der Pekbuurt ophoudt, maar de Marjoleinstraat ligt noordelijker en dus helaas niet net zo dichtbij Amsterdam Centraal. De Banne grenst aan de zuidkant aan :{ Floradorp :{.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86068132
Wauw wat een ruimte op zolder! :o O+

Wel lastig van je keuken, niet erg logisch ook geloof ik :? Misschien valt het in het echt wel mee als je het ziet maar zo op het oog is het jammer van de ruimte. Is een kookeiland geen mogelijkheid waarbij je alle vier de zijden van het eiland benut (of 1 kant tegen een muur aan) en dan een stukje muur weghalen waardoor je eettafel ook voor een deel in de woonkamer komt te staan zeg maar? Zijn het dragende muren, dat stukje dat in je woonkamer steekt?
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86068164
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:55 schreef eriksd het volgende:
Zit je daar niet op het randje van de van der pek buurt?
Die met zolder dus. Je bent op de hoogte?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 4 september 2010 @ 19:26:25 #13
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86068176
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:23 schreef Claudia_x het volgende:
.
[..]

Nee, volgens mij niet. Ik weet niet precies waar de Van Der Pekbuurt ophoudt, maar de Marjoleinstraat ligt noordelijker en dus helaas niet net zo dichtbij Amsterdam Centraal. De Banne grenst aan de zuidkant aan :{ Floradorp :{.
Ik heb het even opgezocht voor je, en je hebt geen "last" van de Van Der Pekbuurt. Ziet er prima uit!

Leuk jochie btw
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Moderator zaterdag 4 september 2010 @ 19:29:06 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_86068253
Je zou de woonkamer moeten/kunnen uitbouwen naar achteren..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_86068261
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:25 schreef huuphuup het volgende:
Wel lastig van je keuken, niet erg logisch ook geloof ik :? Misschien valt het in het echt wel mee als je het ziet maar zo op het oog is het jammer van de ruimte. Is een kookeiland geen mogelijkheid waarbij je alle vier de zijden van het eiland benut (of 1 kant tegen een muur aan) en dan een stukje muur weghalen waardoor je eettafel ook voor een deel in de woonkamer komt te staan zeg maar? Zijn het dragende muren, dat stukje dat in je woonkamer steekt?
Nee, die muren kunnen gerust weg, maar het probleem blijft dat een grote eettafel te ver de woonkamer in steekt. Ik heb in Floorplanner al diverse opstellingen geprobeerd.

Dit probleem kom je héél vaak tegen in nieuwbouwwoningen. Ook in onze huidige woning zit een eetgedeelte van niets. We hebben om deze reden ook naar de twee-onder-een-kapwoningen zitten lonken, want die hebben een fenomenale woon- en eetruimte. Die woningen zijn even groot als de rijtjeswoningen en hebben een verdieping minder, dat zegt denk ik wel genoeg. Omdat wij vaak thuiswerken hebben we echter een goed kantoor nodig en we gaan niet verhuizen om de twee kinderen alsnog op één kamer te laten slapen. En dan is er nog het probleem van de (vrijwel niet aanwezige!) bergruimte.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86068316
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:26 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik heb het even opgezocht voor je, en je hebt geen "last" van de Van Der Pekbuurt. Ziet er prima uit!

Leuk jochie btw
Moet je voor de gein eens 'Floradorp' intikken bij Google afbeeldingen. ;) De Van Der Pekbuurt ziet er trouwens wel aardig uit qua woningen, maar als je er doorheen rijdt merk je wel dat het aandeel sociale huurwoningen heel groot moet zijn.

We wonen nu naast de Indische buurt en het valt ons op dat je toch vrij weinig meekrijgt van zo'n nabijgelegen wijk als je er zelf niet echt op georienteerd bent. Wij winkelen bijvoorbeeld vooral aan de Watergraafsmeerkant en dat is gewoon een andere wereld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86068370
Ja bergruimte is een must ja, en die zolder daar ga je vast echt heel veel plezier van hebben. Qua werkruimte, maar zeker ook qua bergruimte. Ik neem aan dat daar ook je was/droog aansluiting enzo zit?

Lastig van die woonkamer/eetgedeelte. Uitbouwen zou inderdaad een optie zijn maar er blijft dan weer niet bijzonder veel van je tuin over als je je woonkamer 2 meter uitbouwt naar achter toe. Stom zeg!
Even op broeden :9
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 4 september 2010 @ 19:33:10 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_86068372
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Moet je voor de gein eens 'Floradorp' intikken bij Google afbeeldingen. ;) De Van Der Pekbuurt ziet er trouwens wel aardig uit qua woningen, maar als je er doorheen rijdt merk je wel dat het aandeel sociale huurwoningen heel groot moet zijn.

We wonen nu naast de Indische buurt en het valt ons op dat je toch vrij weinig meekrijgt van zo'n nabijgelegen wijk als je er zelf niet echt op georienteerd bent. Wij winkelen bijvoorbeeld vooral aan de Watergraafsmeerkant en dat is gewoon een andere wereld.
Ik fietste laatst 's avonds om 22:30 door floradorp en het viel allemaal erg mee :) Ik zou mij daar niet zo'n zorgen om maken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_86068378
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:29 schreef Claudia_x het volgende:
Dit probleem kom je héél vaak tegen in nieuwbouwwoningen. Ook in onze huidige woning zit een eetgedeelte van niets. We hebben om deze reden ook naar de twee-onder-een-kapwoningen zitten lonken, want die hebben een fenomenale woon- en eetruimte. Die woningen zijn even groot als de rijtjeswoningen en hebben een verdieping minder, dat zegt denk ik wel genoeg. Omdat wij vaak thuiswerken hebben we echter een goed kantoor nodig en we gaan niet verhuizen om de twee kinderen alsnog op één kamer te laten slapen. En dan is er nog het probleem van de (vrijwel niet aanwezige!) bergruimte.
Ofschoon ik het uitgebreid verbouwen van nieuwbouwwoningen een beetje mal vind, zou je kunnen kijken (bij de gemeente) of het een optie is nog een verdieping op die twee-onder-één-kappers te zetten. Liefst samen met de buren natuurlijk. Ik weet alleen niet of dat voor jullie financieel nog aantrekkelijk is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86068408
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:29 schreef Renesite het volgende:
Je zou de woonkamer moeten/kunnen uitbouwen naar achteren..
Zal een dure grap worden; we kopen wel een kleinere eettafel. :Y)

Het is jammer, hoor, maar ik zou er wel mee kunnen leven. Als de opstelling van de keuken veranderd kan worden waardoor er een grotere eethoek mogelijk wordt willen we dat wel overwegen. (Ook dat kost trouwens weer klauwen vol geld, al die aansluitingen een paar meter verhuizen. :{ )
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86068458
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:34 schreef Claudia_x het volgende:

Zal een dure grap worden; we kopen wel een kleinere eettafel. :Y)

Het is jammer, hoor, maar ik zou er wel mee kunnen leven. Als de opstelling van de keuken veranderd kan worden waardoor er een grotere eethoek mogelijk wordt willen we dat wel overwegen. (Ook dat kost trouwens weer klauwen vol geld, al die aansluitingen een paar meter verhuizen. :{ )
Op van die opties verdient de aannemer in feite zijn geld. Standaard woningen bouwen levert niet zoveel op, maar ik ben met je eens dat bijvoorbeeld ¤300,- om een stopcontact wat hoger of lager te zetten overtrokken is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86068492
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:33 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Ofschoon ik het uitgebreid verbouwen van nieuwbouwwoningen een beetje mal vind, zou je kunnen kijken (bij de gemeente) of het een optie is nog een verdieping op die twee-onder-één-kappers te zetten. Liefst samen met de buren natuurlijk. Ik weet alleen niet of dat voor jullie financieel nog aantrekkelijk is.
Daar hebben we het ook over gehad met de makelaar! Zou kunnen, in samenwerking met de buren, onder voorbehoud van vergunningen en zo. Maar die woningen zijn sowieso al duurder en we hebben de extra kosten er simpelweg niet voor over. Het zal wel heel on-Amsterdams klinken, maar we willen geen tophypotheek. We hebben maar besloten dat het net niet de woning voor ons is en dat we niet precies kunnen krijgen wat we willen met ons budget.

Fijn dat jullie zo meedenken, trouwens!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86068595
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Op van die opties verdient de aannemer in feite zijn geld. Standaard woningen bouwen levert niet zoveel op, maar ik ben met je eens dat bijvoorbeeld ¤300,- om een stopcontact wat hoger of lager te zetten overtrokken is.
We moeten ook geld steken in bijvoorbeeld het bewoonbaar maken van de zolder, want daar zijn nu geen stopcontacten en radiatoren aanwezig. Nou ja, goed, we hebben de meer- en minderwerklijst ingezien voor we onze handtekening zetten, dus we weten waar we aan beginnen en waar we extra geld voor uit moeten laten trekken.

Wat ik nog niet gezegd heb: we willen waarschijnlijk ook een tussenwand met deur zetten op zolder; daar moet dan een lichtpunt voor verplaatst worden en er moet een lichtpunt bij. Tsjing tsjing.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86069188
Dat is altijd een van de grote nadelen van de meer- en minderwerken. Je betaalt erg veel geld voor het meerwerk en krijgt relatief weinig terug voor minderwerk. Is het nog een optie om de keuken niet te laten plaatsen, er zelf en aan te schaffen en deze door de leverancier van de keuken te laten plaatsen? met wat loze leidingen in het keukengedeelte kunnen een goede electricien en loodgieter de diverse leidingen op de goede plek aanleggen en infrezen. Maar goed, dan is wel belangrijk hoeveel je 'terugkrijgt' voor het niet laten plaatsen van een keuken.

Ik vind het ook heel raar dat bijna al die nieuwbouwprojecten geen fatsoenlijke woonkamer hebben. En uitbouwen is ook niet altijd handig, want dan hou je een postzegeltuin over, en dat is nou een van de redenen waarom je een huis wil: de tuin!

Op zich is de breedte bij het raam voor nog best aardig voor een tafel, toch? ik zie alleen geen maten bij de breedte van dat stuk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86069345
pfoe. Kun je dat lichtpunt niet zelf verplaatsen tzt? Ik snap dat je weinig zin hebt om te gaan verbouwklussen in je nieuwbouwwoning maar voor dat geld zou ik zelf die stopcontacten en lichtpunten wel verplaatsen geloof ik. maar ik ben erg verwend met een electricien-opa die dat soort dingen met liefde op zich neemt ;)

Wordt een dure grap dan ja. Maar die keuken, is dat de standaardopstelling? Spoelbak links en koken rechts? Dus als je dat verplaatst zou willen hebben dan ben je een smak geld kwijt?
Je zou de twee helften op zich ook naar het raam toe kunnen verplaatsen en dan een soort verlaging maken aan het uiteinde van het blad zodat je daar een ruimte hebt voor eh, weet ik veel, bussen pasta of vazen ofzo en dat lagere deel dan over laten lopen in je vensterbank. Zoiets?
Dan is je eettafel wel iets meer betrokken bij het zitgedeelte. Nu is het inderdaad wel erg afgezonderd.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86069477
Ik had zelf nog dit idee. Of is dit raar? Let niet op die witte streep; mijn Floorplannerskills zijn niet zo fraai.



Onze tafel is 2 bij 1 meter en onze stoelen zijn vrij diep. Maar goed, ik vervang ook gerust het een en ander, hoor. En de kosten voor het verplaatsen van de keuken heb ik er wel voor over als we daardoor een fijne eethoek kunnen krijgen ergens. Ik wil alleen niet dat het proppen wordt.

Ik denk trouwens dat de keuken net niet gaat passen in het gedeelte rechtsonderin omdat het stuk naast het raam te smal is, maar ik weet ook niet goed hoe makkelijk of moeilijk je een iets minder diep keukenblad kunt krijgen en of dat wel prettig werken is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86069566
Dat ziet er goed uit ja :Y
Ik zat ook al te denken aan je bank aan die kant, dan heb je wat meer speling qua ruimte met de eettafel. Met bank + eettafel lijkt het al snel zo kolossaal aan 1 kant.

Ooooh zie het voor je O+ als de eettafel daar staat, kun je daar over vier jaar ofzo met Ivan knutselen en met zn zusje kopjes thee met de poppen drinken O+

Je hebt zo zelfs nog plek voor een fijne kast in de keuken denk ik, aan de andere kant van de opstelling.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86069651
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:22 schreef huuphuup het volgende:
Dat ziet er goed uit ja :Y

Je hebt zo zelfs nog plek voor een fijne kast in de keuken denk ik, aan de andere kant van de opstelling.
Ja, ik denk ook dat de keuken best een klein stukje voor het raam op kan houden, de koelkast dan tegenover het keukenblad kan en ernaast nog iets van een kastje of zo kan. Is volgens mij best ruimte voor, maar ik weet niet of het er gek uit zou zien. Ik denk dat we daarvoor toch naar een keukenboer moeten om de boel uit te laten tekenen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86069684
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, ik denk ook dat de keuken best een klein stukje voor het raam op kan houden, de koelkast dan tegenover het keukenblad kan en ernaast nog iets van een kastje of zo kan. Is volgens mij best ruimte voor, maar ik weet niet of het er gek uit zou zien. Ik denk dat we daarvoor toch naar een keukenboer moeten om de boel uit te laten tekenen.
ik zit er net een geniale paint van te maken _O-

wacht let op, ik ga hem uploaden, gewoon voor jouw lol >:O
geniaal is natuurlijk een understatement :7
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86069743
Zo. Let op.
Ik denk dat ik mn roeping als bouwkundig tekenaar gemist heb :+



als je je aanrecht zo laat en dan rechts een kastje maakt op de hoogte van je aanrecht en met de diepte van t raam, en dan je koelkast tegenover het blad (dat is de koelkast ja :{w ) en daarnaast ook zo'n soort ondiepe kast, daar zou je je voorraadspul in kwijt kunnen, dingen die an sich niet veel ruimte innemen, of meuk zoals plastig tasjes, kruidenpotjes dat soort zut.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86069752
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:06 schreef miss_sly het volgende:
Is het nog een optie om de keuken niet te laten plaatsen, er zelf en aan te schaffen en deze door de leverancier van de keuken te laten plaatsen? met wat loze leidingen in het keukengedeelte kunnen een goede electricien en loodgieter de diverse leidingen op de goede plek aanleggen en infrezen. Maar goed, dan is wel belangrijk hoeveel je 'terugkrijgt' voor het niet laten plaatsen van een keuken.
Sterker nog: er wordt geen keuken bij het huis geleverd dus we moeten sowieso zelf een keukenboer zoeken. We hebben alleen zelf het idee dat het beter is om de aansluitingen door de aannemer zelf te laten doen, ook in verband met de garantie die je krijgt op een nieuwbouwwoning en het voorkomen van toekomstige conflicten.

quote:
Op zich is de breedte bij het raam voor nog best aardig voor een tafel, toch? ik zie alleen geen maten bij de breedte van dat stuk.
Dat stuk is 2 meter 71, dus dan zouden we 71 cm overhouden. Het is denk ik vooral in de breedte een probleem.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86069761
god wat een timmermansoog _O-

goed, sorry, k zal t niet meer doen :@ c_/
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86069814
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:29 schreef huuphuup het volgende:
Zo. Let op.
Ik denk dat ik mn roeping als bouwkundig tekenaar gemist heb :+
_O-

quote:
[ afbeelding ]

als je je aanrecht zo laat en dan rechts een kastje maakt op de hoogte van je aanrecht en met de diepte van t raam, en dan je koelkast tegenover het blad (dat is de koelkast ja :{w ) en daarnaast ook zo'n soort ondiepe kast, daar zou je je voorraadspul in kwijt kunnen, dingen die an sich niet veel ruimte innemen, of meuk zoals plastig tasjes, kruidenpotjes dat soort zut.
Ja, precies! Ik blijf het alleen moeilijk vinden om te visualiseren of dingen niet heel maf voor het raam staan.

Er is trouwens in de woonkamer onder de trap ook nog bergruimte die we vrij goed voor voorraden kunnen gebruiken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86069868
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

_O-
[..]

Ja, precies! Ik blijf het alleen moeilijk vinden om te visualiseren of dingen niet heel maf voor het raam staan.

Er is trouwens in de woonkamer onder de trap ook nog bergruimte die we vrij goed voor voorraden kunnen gebruiken.
ja maar die ga je vast allemaal wel gebruiken als Albert Heijn weer aan de Hamsters gaat enzo. Je hebt nooit genoeg voorraadruimte :Y)

en anders zou je daar speelgoed kunnen stallen :7 (maar niet daar de speelkamer van maken hè, das zielig!)
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86069882
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:34 schreef huuphuup het volgende:

(maar niet daar de speelkamer van maken hè, das zielig!)
Dat wou ik net opperen. :')
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86070135
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Sterker nog: er wordt geen keuken bij het huis geleverd dus we moeten sowieso zelf een keukenboer zoeken. We hebben alleen zelf het idee dat het beter is om de aansluitingen door de aannemer zelf te laten doen, ook in verband met de garantie die je krijgt op een nieuwbouwwoning en het voorkomen van toekomstige conflicten.
[..]

Dat stuk is 2 meter 71, dus dan zouden we 71 cm overhouden. Het is denk ik vooral in de breedte een probleem.
Op zich als je een aannemer zoekt die aangesloten is bij Bouwgarant, zit het met de garantie wel goed. Komt dan alleen van een andere partij.

Maar het in een hand houden is natuurlijk ook wel erg prettig.

Ik vind je idee met de opstelling helemaal niet gek! Ik vind het wel een goed idee :Y
Het is altijd heel moeilijk om in te schatten hoe iets zou staan zonder het echt te kunnen zien. Waa rik wel mee op zou passen is dat iets echt uitsteekt en voor het raam komt. Ik zag het laatst weer ergens dat de koelkast zo een cm of 15 voor het raam staat, dat is toch echt geen gezicht. Verder hebben wij hier tussen kookgedeelte van het kookeiland en kast-met-oven (op het smalste deel dus) een ruimte van 80 cm en dat is heel goed te doen. Dat is wel het minimum, zo raadden mijn collega's (en die maken heel wat indelingen per jaar) me aan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86070417
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:43 schreef miss_sly het volgende:

Het is altijd heel moeilijk om in te schatten hoe iets zou staan zonder het echt te kunnen zien. Waa rik wel mee op zou passen is dat iets echt uitsteekt en voor het raam komt. Ik zag het laatst weer ergens dat de koelkast zo een cm of 15 voor het raam staat, dat is toch echt geen gezicht.
Dat wil ik echt voorkomen want ik vind zoiets vreselijk. Volgens de tekeningen is de ruimte naast het raam 50cm. Ik geloof dat werkbladen meestal 62cm diep zijn, dus dat gaat niet passen. Denk je dat het er ook raar uitziet als je de keuken iets eerder op laat houden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 4 september 2010 @ 20:59:00 #38
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_86070574
Oh, mooi plekje. Vlakbij mij :p.
Wel jammer dat je vlakbij Floradorp zit. Floradorp is dé tokkie- en onrustbuurt bij uitstek, samen met V/d Pek, welke geen tokkie, maar Marokkanenbuurt is. Geen racistische bedoelingen, maar je kan er gewoon niet omheen.
Gelukkig is de afstand groot genoeg om zeer weinig tot geen last van het gespuis in Floradorp te hebben.
Ook lekker dichtbij het zwembad, alhoewel ik niet zeker weet of die nog zal bestaan op dezelfde plaats in 2012. Er zijn namelijk plannen tot een sloop, waarna het zwembad naar Elzenhagen verplaatst zal worden. Ik denk dat je je nog gelukkig mag prijzen met dat stukje. Één van de weinige plaatsen die nog niet naar de kloten is.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_86070830
Fijn om zulke informatie te krijgen, OudeBok! Mijn indruk is ook dat die Buiksloterdijk echt een uniek mooi deel is van Noord. Er worden wel veel pogingen ondernomen om de samenstelling van Noord wat gemengder te maken door het slopen van sociale woningbouw en koopwoningen en particuliere huurwoningen op te trekken. Dat zal toch ooit succesvol moeten zijn, want Amsterdam raakt zo vol dat ook de minder leuke gedeeltes geannexeerd worden. Ik zie mezelf over een jaar of 10 wel naar Zeeburgereiland vertrekken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86070857
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat wil ik echt voorkomen want ik vind zoiets vreselijk. Volgens de tekeningen is de ruimte naast het raam 50cm. Ik geloof dat werkbladen meestal 62cm diep zijn, dus dat gaat niet passen. Denk je dat het er ook raar uitziet als je de keuken iets eerder op laat houden?
Nee, maar dan wel ver genoeg ervoor op laten houden. Je zou er dan bijvoorbeeld een mooie hoge afvalemmer neer kunnen zetten. Toch een beetje uit zich, toch in de buurt, ofzo. Mijn ouders hebben dat ook, bedenk ik me nu, aan de ene kant in de keuken. Een stuk niets, daar staat een afvalemmer, en dan weer een keukenkastje. Je hebt natuurlijk ook minder diepe kastjes en je zou er ook een uitsparing in je blad kunnen maken na de kookplaat, bijvoorbeeld, zodat je daar nog een stuk aanrechtblad en kastjes hebt die minder diep zijn. Je zou daar bijvoorbeeld je koffiemachine neer kunnen zetten en waterkoker en toaster ofzo. Je weet wel, van die dingen die eigenlijk toch wel handig zijn om altijd bij de hand te hebben, maar wel in de weg staan midden op je aanrecht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86071314
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

We moeten ook geld steken in bijvoorbeeld het bewoonbaar maken van de zolder, want daar zijn nu geen stopcontacten en radiatoren aanwezig. Nou ja, goed, we hebben de meer- en minderwerklijst ingezien voor we onze handtekening zetten, dus we weten waar we aan beginnen en waar we extra geld voor uit moeten laten trekken.

Wat ik nog niet gezegd heb: we willen waarschijnlijk ook een tussenwand met deur zetten op zolder; daar moet dan een lichtpunt voor verplaatst worden en er moet een lichtpunt bij. Tsjing tsjing.
Kun je dat meer en minderwerk niet zelf uit laten voeren dan door de aannemer?
Dat scheelt weer :)

Vind het wel een leuk huis en nieuwbouw is vaak heel anders dan hoe het nu is ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:26:58 #42
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_86071416
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:08 schreef Claudia_x het volgende:
Fijn om zulke informatie te krijgen, OudeBok! Mijn indruk is ook dat die Buiksloterdijk echt een uniek mooi deel is van Noord. Er worden wel veel pogingen ondernomen om de samenstelling van Noord wat gemengder te maken door het slopen van sociale woningbouw en koopwoningen en particuliere huurwoningen op te trekken. Dat zal toch ooit succesvol moeten zijn, want Amsterdam raakt zo vol dat ook de minder leuke gedeeltes geannexeerd worden. Ik zie mezelf over een jaar of 10 wel naar Zeeburgereiland vertrekken.
Dat van die sloop van sociale woningbouw klopt inderdaad. En deels vind ik dat jammer. Noord wordt na die sloop weliswaar veel aantrekkelijker voor gezinnen met kostverdieners die enigszins gestudeerd hebben of mensen met geld van meer middelbare leeftijd, maar de mensen die er nu inzitten, die volgens de gemeente meer overlast geven dan iets anders worden wel mooi hun huis uit gedwongen. Ook tig van normale mensen die geen overlast o.i.d. veroorzaken worden eruitgetrapt.
Maargoed, dat is slechts nutteloze achtergrondinformatie.
En inderdaad, succesvol zal 't zeker worden, zeer zeker wel. En welke annexatie bedoel je ? Van "Zwarte buurt" naar "Blanke buurt" of omgekeerd ? Want, als het de eerstgenoemde manier betreft, wordt de samenstelling van Noord stukken eentoniger, toch ? Sorry, dat bracht mij eventjes in de war.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_86071685
Ik denk dat de samenstelling van de bevolking in die buurten gemengder zal worden als je kijkt naar opleidingsniveau en inkomensklasse. Dat zie je in er omheen liggende steden ook, bijvoorbeeld Haarlem. Wat ooit een volksbuurt was, wordt steeds meer een buurt waarin tokkies, allochtonen en jonge gezinnetjes door elkaar heen leven. Ik vind dat zelf de leukste buurten om in te wonen.

Echt geannexeerd zal Noord vermoedelijk niet worden, want de woningen en straten die in en rondom het centrum liggen zien er daarvoor eenvoudigweg te anders uit. De grootste kwaliteit van Noord is er dat er niet bezuinigd wordt op grond zoals in de populairdere buurten van Amsterdam gebeurt, en daardoor is er nog ruimte voor tuintjes en voor groen.

Het is inderdaad zo dat veel mensen met een beneden modaal inkomen Noord nu uitgejaagd worden. Ik denk niet dat dat echt recht te praten valt, maar het is wel zo dat er van overheidswege ruimte is gemaakt voor zulke gezinnen ten koste van de middenklasse. Als je redelijk maar niet superveel verdient, dan is het heel lastig om in Amsterdam woonruimte te vinden. Je komt niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, een particuliere huurwoning is te duur en kopen is lastig als je niet een leuk spaarpotje hebt of geld van je ouders kunt lenen. En voor mensen met kinderen is het helemaal lastig; jonge gezinnen die geen genoegen nemen met een driekamerappartement trekken en masse uit Amsterdam weg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:43:57 #44
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_86071891
Hmm. Inderdaad. Sowieso zal annexatie op niks uitlopen. Voordat je dat erdoor hebt, ben je echt jaren van discussie en protest verder. Tenzij je een grootheidswaanzinnige deelraad krijgt, zal 't denk ik inderdaad níet gebeuren.
Maar, ach. Eigenlijk levert over dit soort problemen denken slechts kopzorgen op. Onnodige kopzorgen.
Die mensen worden weggewerkt, en erover nadenken of wat dan ook heeft al geen zin meer. Ik hoop dat de nieuwe buurt een lekker stukje om te wonen wordt ! Daar mag je dan echt blij mee zijn :). Succes met alles.
[ Trouwens, sorry als ik soms misschien vaag uit de hoek kwam, had zelf lichtelijk een gevoel van wel, maar ik ben nog maar 15 ;x. ]
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 08:26:09 #45
5428 crew  miss_sly
pi_86081663
Jouw keukenopstelling spookt al de hele tijd door mijn hoofd, claudia. Ik vind hem zo goed, dat ik dit project ineens nog meer aan het overwegen ben :D

Maar ik heb tegen de twee-kappers ook wel het bezwaar dat er geen zolder op zit. Lijkt me zo heerlijk, een zolder voor rommeltjes of voor mijn naaimachine, of een lekkere ruimte om uitgebreid lego- of playmobile dingen op te zetten O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86081826
Haha, miss, wat geweldig. :D Heb je een plattegrond van de twee-onder-eenkappers? Die kan ik wel voor je inscannen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 09:05:09 #47
5428 crew  miss_sly
pi_86081887
Ow dat zou ik graag zien, hoewel ik ook die zolder wel interessant vind, oa voor opbergen idd.

Maar zijn er nog tussenwoningen vrij?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86081922
Ja, er zijn nog tussenwoningen vrij. Er zitten varianten tussen die iets meer ruimte hebben (de hoekwoningen, sommige tussenwoningen), maar die zijn al vergeven. Het gaat dus alleen om woningen die precies op onze woning lijken (al dan niet gespiegeld).

Ik denk dat een goeie 30% van de koopwoningen nog vrij is (dat wil zeggen, woningen waar niemand een optie op heeft). Er is nu 50% definitief verkocht. De verkoop is in mei gestart, dus met de zomermaanden die ertussen zaten is dat best aardig. Ter vergelijking: de inschrijftermijn voor Koers Noord (de kavel naast het Aakpad) is in principe in februari gesloten en daar is nu ongeveer 25% van de woningen verkocht. Maar goed, dat is een groter project.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 5 september 2010 @ 09:20:24 #49
5428 crew  miss_sly
pi_86081956
En wanneer zouden dez eopgeleverd gaan worden?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 5 september 2010 @ 09:37:24 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86082063
Kan me voorstellen dat die keukenindeling wat lastig is, persoonlijk zou ik met de laatstgegeven indeling de kookplaat iig tegen een muur doen, want spetters van het koken, en twee kleintjes van twee kanten in de gaten moeten houden om te voorkomen dat ze een handje op het fornuis leggen is ook niet makkelijk.

Maar wat anders: hoe hoog begint dat raam in de keuken?? Kan er niet gewoon een L- of U- vormig aanrecht komen wat oa voor het raam staat? Dan heb je sowieso meer ruimte qua inloop en je zou de eettafel een kwartslag kunnen draaien en deels in de keuken kunnen zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86082095
Qua locatie zo gek niet; 10 minuten fietsen sta je op centraal, 10 minuten fietsen sta je in het winkelcentrum en genoeg OV in de buurt. 1 groot nadeel; op de rand van Floradorp..
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_86082293
Dit zijn de plattegronden van de twee-onder-éénkapwoningen. De entree ligt een niveau lager, de woonkamer is 45 m2 en wat je niet ziet is dat de tuin rondom het huis loopt.





Ik zei overigens dat er geen berging is, maar er staat in de tuin een berging (net als bij de tussenwoningen). Ik vermoed dat je hier vooral fietsen en wat gereedschap en tuinspullen zet. Misschien zou je die berging wat groter kunnen maken? Of misschien is er zelfs ruimte voor een tuinhuisje?



[ Bericht 10% gewijzigd door Claudia_x op 05-09-2010 10:12:53 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86082317
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:20 schreef miss_sly het volgende:
En wanneer zouden dez eopgeleverd gaan worden?
De start van de bouw staat nog niet vast. De projectontwikkelaar wil eerst ongeveer 70% verkocht hebben; de verwachting is dat dat binnen nu en een paar maanden zal gebeuren (in ieder geval voor het eind van het jaar).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86082340
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:37 schreef Leandra het volgende:
Kan me voorstellen dat die keukenindeling wat lastig is, persoonlijk zou ik met de laatstgegeven indeling de kookplaat iig tegen een muur doen, want spetters van het koken, en twee kleintjes van twee kanten in de gaten moeten houden om te voorkomen dat ze een handje op het fornuis leggen is ook niet makkelijk.
Dat is een goed punt; we hebben nu ook een L-vormige keuken en daar zit de gootsteen in het 'vrije' gedeelte. Er is bovendien een soort rand tegen dat blok aan gemonteerd zodat je ook wat 'muurruimte' hebt en daarmee de apparaten en zo uit het zicht haalt. Maar ik denk dat deze oplossing wel ten koste gaat van kostbare kastruimte?

quote:
Maar wat anders: hoe hoog begint dat raam in de keuken?? Kan er niet gewoon een L- of U- vormig aanrecht komen wat oa voor het raam staat? Dan heb je sowieso meer ruimte qua inloop en je zou de eettafel een kwartslag kunnen draaien en deels in de keuken kunnen zetten.
Dat was ook onze eerste gedachte, maar het raam is daar echt te laag voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 05-09-2010 10:22:20 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86082354
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:41 schreef Cheiron het volgende:
Qua locatie zo gek niet; 10 minuten fietsen sta je op centraal, 10 minuten fietsen sta je in het winkelcentrum en genoeg OV in de buurt. 1 groot nadeel; op de rand van Floradorp..
Maar wat merk je van dat laatste, denk je? Ik woon nu aan de rand van de Indische buurt en daar merk ik niets van, tenzij ik bewust wat toko's opzoek. Ik heb hiervoor in de Transvaalbuurt gewoond (een van de zogenaamde Vogelaarwijken) en daar heb ik nooit overlast gehad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86082531
Oh, en ik heb nog een filmpje van de kavel. Je ziet dat het terrein pal naast de hoger gelegen Kamperfoelieweg ligt. Ik verwacht dat de rijtjeswoningen daar niet zoveel last van zullen hebben, vooral niet vanuit de achtertuin, maar de tuinen van de twee-onder-éénkapwoningen grenzen eraan. Er wordt wel een haag geplaatst (van ongeveer 1 meter hoog, meen ik me te herinneren).

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86084016
Wat grappig, wij gaan ook naar van Oost naar Noord, maar dan naar Elzenhage. Nog een paar maanden, en dan is ons huis alweer klaar. Heb er zo veel zin in. Noord is echt steeds leuker aan het worden!
  zondag 5 september 2010 @ 18:24:35 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86095550
Okay, raam te laag om het aanrecht daar te doen.... dan een heel andere optie, maar die is nogal afhankelijk van je behoefte aan een open keuken en het gevoel hebben niet in de keuken te eten....

Een soort mix van keuken 1 en keuken 2 maar dan net anders, ik gap je plaatjes even ;)



Dan de indeling zoals in keuken 1 maar dan een U-vormige keuken, en dus een muur tussen de keuken en de woonkamer, en de deur tegenover de deur naar de WC.....
De tafel weer op de plek zoals in keuken 1 maar dan tgen de muur zoals in keuken 2.
Omdat je dan een U-vormige keuken hebt, heb je ook niet zo'n diepe keuken nodig en zou je wellicht uit kunnen komen met een muur die gelijk loopt aan de deur van de gang naar de woonkamer.

Maar je zou ook kunnen besluiten tot een klein tafeltje in de keuken, of helemaal geen tafel, maar bijvoorbeeld een speelhoekje voor de kinderen, aan de kant van het raam, en dan heb je in de woonkamer een muur extra, dus je zou de eettafel met gemak tegen die muur van de keuken kunnen plaatsen (die muur die dan zou ontstaan en die nu niet bestaat)

En als je vanuit de keuken echt graag contact hebt met de woonkamer zou je daar ook nog een soort raampje met louvredeurtjes kunnen maken.... een charmantere variant op een doorgeefluik bij de chinees ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86100562
Het linkse plaatje van Leandra is een eye opener - wat mij betreft.
Een speelse variant op te weinig opties.

De tafel - minimaal 6 peronen ? - kun je nog eens variëren tegen de muur of haaks op het raam.
Het lost het gedoe met het (domme) lage raam op.
De tekenaar heeft niet nagedacht.
Overigens is er geen modelwoning óf virtueel plaatje van het huis ?
Het zal mij nix verbazen als de meeste bewoners eenzelfde indeling gaan maken omdat zij (ook) stuk lopen op het basisontwerp van vloeroppervlak en ruimten.

Op het tweede plaatje gaat veel vloeroppervalk verloren of je zet er nog een keukenkast neer.
Em dat kan weer niet vanwege het smalle stuk muur.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
pi_86105593
quote:
Op zondag 5 september 2010 18:24 schreef Leandra het volgende:
Dan de indeling zoals in keuken 1 maar dan een U-vormige keuken, en dus een muur tussen de keuken en de woonkamer, en de deur tegenover de deur naar de WC.....
De tafel weer op de plek zoals in keuken 1 maar dan tgen de muur zoals in keuken 2.
Omdat je dan een U-vormige keuken hebt, heb je ook niet zo'n diepe keuken nodig en zou je wellicht uit kunnen komen met een muur die gelijk loopt aan de deur van de gang naar de woonkamer.

Maar je zou ook kunnen besluiten tot een klein tafeltje in de keuken, of helemaal geen tafel, maar bijvoorbeeld een speelhoekje voor de kinderen, aan de kant van het raam, en dan heb je in de woonkamer een muur extra, dus je zou de eettafel met gemak tegen die muur van de keuken kunnen plaatsen (die muur die dan zou ontstaan en die nu niet bestaat)

En als je vanuit de keuken echt graag contact hebt met de woonkamer zou je daar ook nog een soort raampje met louvredeurtjes kunnen maken.... een charmantere variant op een doorgeefluik bij de chinees ;)
Geen gek idee. Het is ook een van de meerwerkopties, om een wandje te laten plaatsen tussen woonkamer en keuken en een extra deur naar de gang. Ik houd wel erg van een open keuken, dus ik weet niet of ik dit wel wil, maar ik zal erover nadenken. Wat mij betreft is 'gewoon een kleinere tafel nemen' en de keuken zoals in het plaatje links behouden ook nog een prima optie. Ik zit zelfs te denken aan een ronde tafel, lekker knus. Het enige nadeel vind ik dan dat een groot kerstdiner met de hele familie er niet in zit. Maar goed, de realiteit is dat we bijna alle dagen van het jaar met z'n viertjes zullen zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86108511
Ach met X-mas bouw ik de boel hier ook om zodat iedereen aan tafel kan zitten in een 2pp huishouden.

Bij de schetsen ga ik wel uit van wat erin gevoegd is.
Het is natuurlijk beter als je de harde meters weet.
Zoveel cm. om ergens omheen te kinnen lopen en een stoel naar achter te schuiven etc.

Uit ervaring: een kleine verhoging als afscheiding keuken/woongedeelte is nog zo gek niet.
Daarachter kun je de zooi uit het zicht plaatsen.
En door het lage muurtje werkt het toch ruimtelijk, denk ik allemaal.

Affijn leuk om je hiermee bezig te houden en te gaan shoppen en bladeren.

edit: je reageert op de post boven mij. sorry.
pi_86116207
Nee, ik waardeer je input juist erg, AnneX! Het 'probleem' van de schetsen zoals ze er liggen is dat sommige objecten een wel heel bescheiden afmeting hebben gekregen, zoals de tafel met stoelen (en ook de bank, bijvoorbeeld). Als wij onze tafel onderin tegen de muur zouden zetten, dan zou er bovenin amper ruimte voor een keuken overblijven. Ik zal nog wat afmetingen laten zien.

Maar ik begrijp dat jij de oplossing zoals in de standaardschets op zich wel aardig vindt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 08:23:13 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86116331
Ah, Anne heeft dezelfde suggestie gedaan als ik wilde doen: de half open keuken, maar dan anders.... wel een muur tussen de woonkamer en de keuken maar slechts half hoog; dan hou je het voordeel van het contact kunnen houden met de woonkamer en je hebt in de woonkamer een extra muur waartegen je de eettafel zou kunnen plaatsen, en dan zou je dat halve muurtje gewoon ter hoogte van de deur van de gang naar de woonkamer kunnen doen, want op zich heb je dan aan een keuken van 3,20 bij 2,70 meer dan genoeg voor een U-vormige keuken.

Ik zou dan overigens de spoelbak in het midden van de U doen, met zicht op de kamer dus, en de waterleidingen en afvoeren wel gewoon aan een van de 2 zijmuren laten zitten, dan wordt het eventueel veranderen van de keuken op termijn een minder grote klus dan wanneer je de toe- en afvoeren daar ook uit de vloer zou laten komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86116943
Hm, ik weet niet of ik veel voel voor zo'n halfslachtige oplossing. Je hebt de keuken dan niet helemaal afgesloten, want in het zicht, maar je kunt er ook niet bij komen en dus is de open opstelling een illusie. Ik geloof dat wij een open keuken belangrijker vinden dan een grote eethoek.

En je hebt gelijk, AnneX, met Kerst bijvoorbeeld kun je eenmalig wel een andere oplossing bedenken. Als de kinderen ouder zijn vinden ze het toch geweldig om juist een aparte tafel te hebben. En in de warmere maanden kunnen we buiten in de tuin zitten. We hebben ook over bijvoorbeeld terrasverwarming na zitten denken, maar dat lijkt toch een dure grap te worden waarvan we de voor- en nadelen nog niet goed kunnen overzien. Daar wachten we dus maar mee.

Het is heel leuk om ermee bezig te zijn. En spannend ook, want als de knoop eenmaal is doorgehakt is het afwachten of het er in de praktijk ook geslaagd uitziet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 10:02:05 #65
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_86117920
Ik kom hier toevallig langs, leuk om te lezen.

een kritische noot echter, ik zou die keuken nooit zo doen.
dan heb je het kookgedeelte aan de binnenkant van de kamer. das niet kindveilig.

achter het poppetje in de keuken heb je zo superveel loze ruimte.
of je moet daar de koelkast zetten of zo.
ik zou een U-vorn doen, langs het raam aan de voorkant.
of het aanrecht met je gezicht naar het raam, en dan aan de andere kant een bar. wij hebben in de bar twee grote ladekasten zitten. dan kanje ontbijten an de bar, (was ons idee, doen we nooit) en je hebt er prima aflegruimte, en superveel opslagruimte.
dan heb je een open keuken, en de keuken komt minder ver de tafel in.

ik zie alleen de speelhoek niet helemaal nu.
door de bank helemaal rechts te doen en de tv helemaal links, heb je de hele kamer vol.

je kan ook de grote grijze bank een kwart slag draaien, dat je met je rug tegen het raam zit, en dan de tv in dat kleine hoekje achter de deur. win je ook superveel ruimte mee aan de rechterkant.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_86118823
Ah, nog een meedenker, fijn!

Dat koken aan de binnenkant van de kamer zal ik in m'n achterhoofd houden. Het lijkt me dat het koken met zo'n opstelling ook nogal gauw een troep wordt, maar misschien kunnen beide problemen verholpen worden door een laag 'muurtje' achter het vrijstaande gedeelte?

Ik denk dat een U-vorm met een deel langs het raam niet haalbaar is als ik 80cm neem als minimale afstand tussen bijvoorbeeld raam en keuken. Dat wil zeggen, ik denk dat je een heel krappe keuken krijgt of alsnog heel weinig ruimte overhoudt aan de bovenkant voor een eettafel. Maar ik zal het eens uittekenen. Een bar gaat er niet komen omdat dat me het probleem alleen groter lijkt te maken; er moet dan een keuken én een bar én een eettafel in.

Ik heb alternatieve opstellingen in mijn hoofd voor de bank (bijvoorbeeld voor de boekenkast), maar die zijn alleen mogelijk als de eettafel niet op de plek van het laatste plaatje komt. Anders staat de bank te dicht op de tafel. Een speelhoek komt er waarschijnlijk niet. We zullen wel een opberghoekje maken in de kast onder de trap voor speelgoed zodat daarmee op de begane grond gespeeld kan worden, er kan in de tuin gespeeld worden en op zolder is wel plaats voor een speelhoekje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86118907
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:43 schreef Bleie het volgende:
Wat grappig, wij gaan ook naar van Oost naar Noord, maar dan naar Elzenhage. Nog een paar maanden, en dan is ons huis alweer klaar. Heb er zo veel zin in. Noord is echt steeds leuker aan het worden!
Ik was hier nog helemaal vergeten op te reageren! Leuk! Ik ben benieuwd naar de woning; heb je een link? En waar in Oost woon je nu?

Misschien via pm als je dit niet op een openbaar forum wilt zetten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86120175
Ik lees graag mee!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_86120319
Ik weet niet hoe laag het raam eindigt, maar je hebt ook van die lage grote gootstenen. Jullie zijn weliswaar niet klein, maar ik neem aan dat er een vaatwasser in de keuken komt, dus over het algemeen zul je niet langdurig aan de gootsteen hoeven te staan. Dan is het misschien een optie (afhankelijk van hoe laag het raam is dus) een keuken te zoeken met een lage gootsteen voor het raam en de rest van de U-vorm dus aan beide zijden ernaast.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86120721
quote:
Op maandag 6 september 2010 11:28 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet hoe laag het raam eindigt, maar je hebt ook van die lage grote gootstenen. Jullie zijn weliswaar niet klein, maar ik neem aan dat er een vaatwasser in de keuken komt, dus over het algemeen zul je niet langdurig aan de gootsteen hoeven te staan. Dan is het misschien een optie (afhankelijk van hoe laag het raam is dus) een keuken te zoeken met een lage gootsteen voor het raam en de rest van de U-vorm dus aan beide zijden ernaast.
Oh, dat is nog een goede tip! Ik heb de tekeningen op schaal erbij gepakt en daaruit maak ik op dat er een blok van 80cm net onder past. Onze huidige keuken is 90-91 cm hoog.

(Voor de beeldvorming: wij zijn 1.74m en 1.84m lang.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 12:20:55 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86122021
90-91 cm hoog is toch wel een vereiste met zo'n lengte, overigens is de vensterbank aan de binnenkant hier ook iets lager dan het aanrecht zelf, en tussen de vensterbank en het aanrecht zit een opstaand randje zodat er niets van het aanrecht de vensterbank oprolt.

De vensterbank aan de buitenkant is nog weer lager dan dat....

Verhouding: de bovenrand van het opstaande randje is vrijwel gelijk met de rand waar het glas van het openslaande raam begint.

In dat geval zou ik het er op wagen en gewoon een U-vormig aanrecht aan de raamkant maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86122169
Je zou ook nog kunnen overwegen om dan juist het gasfornuis lager te doen, aansluitend op de vensterbank. Dan staan je pannen wat lager op het vuur, is makkelijker roeren en erin kijken.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 6 september 2010 @ 12:36:39 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86122467
Is dat handig? Koken voor een raam?? Qua spetters schoonmaken en hitte en dergelijke?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86122651
Het zijn allemaal aardige suggesties en ik noteer ze zodat we er binnenkort met de aannemer over kunnen praten. Daarna zal het wel keukenboerhoppen worden.

Overigens krijgen we geen gas, zoals volgens mij in alle (?) nieuwbouwwoningen in Amsterdam het geval is. Nog een ander aardig 'detail': er komen geen radiatoren op de begane grond maar er komt alleen vloerverwarming.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 12:48:29 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86122844
Geen radiatoren scheelt iig.... zeker als je een U-vormig aanrecht zou willen hebben voor het raam; in een hoop huizen waar de indeling zo is, was er namelijk een radiator voor dat raam, en als je die verwijdert om een U-vormig aanrecht te kunnen neerzetten, en je plaatst diezelfde radiator niet elders in de kamer, dan is de kans groot dat de capaciteit van de overgebleven radiatoren onvoldoende is om de ruimte te verwarmen.

Bij helemaal geen gas zou ik er ook overnadenken of je op een of andere manier direct een vorm van zonnecollectoren of elementen voor een zonneboiler in het dak zou kunnen laten plaatsen, dat scheelt een hoop energie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86122971
We hebben stadsverwarming!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 12:56:07 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86123081
Ah, okay... dan maakt het niet (veel) uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86123284
quote:
Op maandag 6 september 2010 11:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, dat is nog een goede tip! Ik heb de tekeningen op schaal erbij gepakt en daaruit maak ik op dat er een blok van 80cm net onder past. Onze huidige keuken is 90-91 cm hoog.

(Voor de beeldvorming: wij zijn 1.74m en 1.84m lang.)
90-91 cm is idd standaard, dat hebben wij zelfs en wij zijn nogal klein ;)

Maar een diepe spoelbak die wat lager valt met zo'n mooie hoge kraan kan dus heel goed daar. Je zult er neit zo lang staan als met koken bijvoorbeeld en het is voor de kinderen straks ook gemakkelijker om hun handen te wassen met een klein krukje/trapje. Ik vind een spoelbak zo voor het raam zelf ook altijd erg gezellig, maar goed, dat is heel persoonlijk natuurlijk.

In ieder geval als je zo een U-keuken zou kunnen plaatsen, en je laat die twee stukjes muur weg bij de kamer, dan heb je denk ik een heel mooie indeling te pakken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86123343
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Je zou ook nog kunnen overwegen om dan juist het gasfornuis lager te doen, aansluitend op de vensterbank. Dan staan je pannen wat lager op het vuur, is makkelijker roeren en erin kijken.
Of de keuken laten uitgraven? Dat is wel radicaal natuurlijk en de vraag is maar of het haalbaar en betaalbaar is, maar ik ken verschillende huizen waar ze dat hebben laten doen en het geeft een heel mooi en heel ruimtelijk effect.

Ik moet zeggen dat het wel een gemiste kans van de tekenaar vindt om het raam én te laag én te breed te maken. Verder lijkt het me een heerlijk huis worden, lekker ruim en fijn ook met een tuin! :)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86123458
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:02 schreef miss_sly het volgende:

In ieder geval als je zo een U-keuken zou kunnen plaatsen, en je laat die twee stukjes muur weg bij de kamer, dan heb je denk ik een heel mooie indeling te pakken.
Ja, ik zie het ook wel zitten! Maar het raam is wel heel breed, dus dat wordt geen spoelbak maar een ligbad. (Is dat probleem ook meteen weer opgelost. :Y) ) En zou het er niet raar uitzien als je de rest van het blad dan weer hoger hebt liggen?

Ik begrijp de keuze van de tekenaar trouwens ook niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86123702
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:04 schreef Clubsoda het volgende:

Ik moet zeggen dat het wel een gemiste kans van de tekenaar vindt om het raam én te laag én te breed te maken. Verder lijkt het me een heerlijk huis worden, lekker ruim en fijn ook met een tuin! :)
Daar heeft een tekenaar niks over te zeggen, dat beslist de architect. ;).
Maar dat raam daar op die manier is wel raar inderdaad, het beperkt teveel de vrijheid van keukenplaatsing.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86123802
Wat doen die architecten tegenwoordig nog wél dan? :+

Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86123826
Oo ja, potato - potato (valt het op dat ik nooit een nieuwbouwhuis heb gekocht? :@ ) Ik bedoelde maar te zeggen dat ik het een gemiste kans vind van degene die bedacht heeft dat dit de handigste oplossing is ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 6 september 2010 @ 13:20:36 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86123969
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Daar heeft een tekenaar niks over te zeggen, dat beslist de architect. ;).
Maar dat raam daar op die manier is wel raar inderdaad, het beperkt teveel de vrijheid van keukenplaatsing.
Ja, die maken wel vaker domme fouten.

Zelfs het tekenen van een ziekenhuis waarbij de gangen breed genoeg zijn voor een ziekenhuisbed, en de deuren naar de kamers ook, maar de combinatie niet breed genoeg om een ziekenhuisbed vervolgens die kamer in te kunnen draaien is niets vreemds.... en dat zijn dan de "experts".

Een raam net te laag maken om een aanrecht onder te kunnen zetten is gewoon dom, het is al triest als de architecten van goedkope woningen de boel zo ontwerpen dat de bewoners maar weinig keuze blijft, maar de arrogantie waarmee dat ook voor duurdere woningen gebeurt is stuitend.

Maar goed, typisch zo'n beroepsgroep die gebruik maakt van de "vrijheden" die ze hebben omdat de consument het zich niet kan permitteren het product te weigeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 6 september 2010 @ 13:23:38 #85
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86124082
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
Wat doen die architecten tegenwoordig nog wél dan? :+

Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
De gemiddelde (goedkope) jaren 70 woning is kwalitatief idd vaak beter dan zijn jaren 80/90 opvolger.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86124122
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:17 schreef Claudia_x het volgende:
Wat doen die architecten tegenwoordig nog wél dan? :+

Ik verbaas me er bij de wat oudere 'nieuwbouwwoningen' (zeg, jaren '80/'90) ook over dat de keuze voor materialen vaak zo belabberd is. Veel wijken in Noord hebben een troosteloze uitstraling doordat de gevels er verweerd uitzien. Ik ben daar ook een beetje bang voor bij ons type woning, niet zozeer bij de rode baksteen maar bij het witte hardhoutgedeelte.
Architecten zijn ook maar mensen, ze maken ook fouten (al geven ze die natuurlijk nooit toe ;) ).
Vaak is overigens van tevoren niet goed in te schatten hoe een (nieuw) materiaal zich in de toekomst gaat houden. Combineer dat met periodes waarin de hand stevig op de knip gehouden werd (jaren '80) en je hebt een recept voor treurnis, inderdaad.
Dat is wel iets van alle tijden, trouwens, ook in de door velen geliefde "jaren '30" is troep gebouwd. Alleen de echt goede panden zijn overgebleven.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86124304
Of mijn goede vriend Rem Koolhaas (*kuch*) die een kantine bouwt met de akoestiek van een 25-meterbad, zodat je je stem al moet verheffen om alleen te kunnen praten met degene die naast je zit. En laat ik nou net de lunchpauze aan willen grijpen om met mijn collega's te kunnen praten }:| Maar oh wat een architectonisch hoogstandje, bussen Japanners komen langs om foto's te maken terwijl je daar stilzwijgend te midden van het gegalm je broodje zit weg te knabbelen.

Excuus, kleine frustratie. Over tot de orde van de dag. :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86124310
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:20 schreef Leandra het volgende:
Ja, die maken wel vaker domme fouten.

Zelfs het tekenen van een ziekenhuis waarbij de gangen breed genoeg zijn voor een ziekenhuisbed, en de deuren naar de kamers ook, maar de combinatie niet breed genoeg om een ziekenhuisbed vervolgens die kamer in te kunnen draaien is niets vreemds.... en dat zijn dan de "experts".
Experts die gebonden zijn aan een budget en eisen/wensen van de opdrachtgever. Als een gang een halve meter breder maken op het hele gebouw een paar miljoen kost, dan wordt de keuze al een stuk moeilijker.

quote:
Een raam net te laag maken om een aanrecht onder te kunnen zetten is gewoon dom, het is al triest als de architecten van goedkope woningen de boel zo ontwerpen dat de bewoners maar weinig keuze blijft, maar de arrogantie waarmee dat ook voor duurdere woningen gebeurt is stuitend.

Maar goed, typisch zo'n beroepsgroep die gebruik maakt van de "vrijheden" die ze hebben omdat de consument het zich niet kan permitteren het product te weigeren.
Nou, volgens mij dwingt niemand diezelfde consument zo'n woning te kopen, hoor. Zeker niet in deze tijd.
(even los van dat ik dit ook wel een gemiste kans van de architect vind).
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86124349
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:24 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Architecten zijn ook maar mensen, ze maken ook fouten (al geven ze die natuurlijk nooit toe ;) ).
Vaak is overigens van tevoren niet goed in te schatten hoe een (nieuw) materiaal zich in de toekomst gaat houden. Combineer dat met periodes waarin de hand stevig op de knip gehouden werd (jaren '80) en je hebt een recept voor treurnis, inderdaad.
Dat is wel iets van alle tijden, trouwens, ook in de door velen geliefde "jaren '30" is troep gebouwd. Alleen de echt goede panden zijn overgebleven.
Ja, dat wil ik wel geloven! Mijn schoonouders wonen in een fantastisch en relatief nieuw gebouw aan het IJ en daar hebben de architecten zich ook flink vergist in de materiaalkeuze. Bij dat gebouw valt het ook op dat de gevel er van dichtbij heel mooi uitziet terwijl je je van veraf afvraagt of het gebouw is afgefikt.

Ik wil trouwens ook wel geloven dat het onderhoud dat mensen zelf in hun woning steken ook bepalend is voor het straatbeeld. En tja, dat ligt met sociale woningbouw toch vaak net iets anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 13:30:10 #90
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_86124354
claudia, heb ff heel snel een ppt-dinges in elkaar geflanst met mijn idee :)



oei, is een beetj eklein gworden. naja, je kan het wel lezen, toch?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_86124447
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:30 schreef DaviniaHR het volgende:
claudia, heb ff heel snel een ppt-dinges in elkaar geflanst met mijn idee :)

[ afbeelding ]

oei, is een beetj eklein gworden. naja, je kan het wel lezen, toch?
Mijn eerste idee is dat jij je nogal verkijkt op hoe groot een eettafel met 6 stoelen is.
In werkelijkheid heb je daar ca. 2,7 m breedte, een beetje tafel is 80 cm, hou je 1,9 m over waar nog twee keer stoelen in moeten, dus als je tafel bezet is heb je eigenlijk geen ruimte meer om achter de stoelen langs van keuken naar woonkamer te lopen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86124467
Wat lief, Davinia!

Hoe moet ik de positie van de bank begrijpen? Die neemt namelijk ongeveer 2/3e deel van de breedte van de woning in beslag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 13:34:23 #93
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_86124522
twas ff uit de losse pols :o

de ruimte voor de bank is meer een 'reservering' zeg maar. in die ruimte kan je dan de bank en evt. bijzettafeltje of salontafel zetten. kweetniet wat voor bank je hebt, nl ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_86124547
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:29 schreef Clubsoda het volgende:
Of mijn goede vriend Rem Koolhaas (*kuch*) die een kantine bouwt met de akoestiek van een 25-meterbad, zodat je je stem al moet verheffen om alleen te kunnen praten met degene die naast je zit. En laat ik nou net de lunchpauze aan willen grijpen om met mijn collega's te kunnen praten }:| Maar oh wat een architectonisch hoogstandje, bussen Japanners komen langs om foto's te maken terwijl je daar stilzwijgend te midden van het gegalm je broodje zit weg te knabbelen.

Excuus, kleine frustratie. Over tot de orde van de dag. :+
Haha. Dat klinkt als onze kantine (in het Ruppertgebouw op de Uithof).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86124562
Ik heb anderhalf jaar in Noord gewoond, vlakbij de lange pont.

Afgezien van enkele problemen is Noord bij vlagen echt een fantastisch mooie buurt. Als je een beetje van fietsen of wandelen houdt ben je ook binnen no-time ergens midden in het land in alle stilte. Bovendien zit het dichter bij het station dan veel andere buurten in Amsterdam zoals Oud-Zuid.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_86124685
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Haha. Dat klinkt als onze kantine (in het Ruppertgebouw op de Uithof).
Dat kan kloppen, want die bedoelde ik ook :Y
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86124754
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:32 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Mijn eerste idee is dat jij je nogal verkijkt op hoe groot een eettafel met 6 stoelen is.
In werkelijkheid heb je daar ca. 2,7 m breedte, een beetje tafel is 80 cm, hou je 1,9 m over waar nog twee keer stoelen in moeten, dus als je tafel bezet is heb je eigenlijk geen ruimte meer om achter de stoelen langs van keuken naar woonkamer te lopen.
Het is bij ons nog erger. We hebben een tafel die 1m diep is (bij 2m lang) en de stoelen kun je er niet goed onder schuiven waardoor ze zo'n 38cm uitsteken. Dat stond geweldig in de achterkamer van onze woning uit het begin van de 20e eeuw, maar sindsdien worstelen we om er een plaatsje voor te vinden. Dit is onze huidige opstelling (ook niet ideaal):



Nou ja, goed, die tafel is geen designklassieker (Sanders Meubelstad :') ) dus we kunnen er wel afstand van doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86124772
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:38 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dat kan kloppen, want die bedoelde ik ook :Y
Ik wist niet eens dat dat een ontwerp van Koolhaas was! :o Wij gaan meestal bovenin zitten, dat scheelt wel wat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86124853
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:35 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb anderhalf jaar in Noord gewoond, vlakbij de lange pont.

Afgezien van enkele problemen is Noord bij vlagen echt een fantastisch mooie buurt. Als je een beetje van fietsen of wandelen houdt ben je ook binnen no-time ergens midden in het land in alle stilte. Bovendien zit het dichter bij het station dan veel andere buurten in Amsterdam zoals Oud-Zuid.
Kijk, dit stelt me wat gerust over Noord!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86124856
Kom ik me er ook nog mee bemoeien maar vraag me niet om iets in elkaar te klunen voor een plaatje want ben niet zo slim...
Vooruit, een nogal drastisch idee van mij dan. Als je de deur naar de woonkamer nou eens vóór de trap laat plaatsen, dus de trap in de wk (is je halletje wel kleiner maar tja), vanaf dat punt tot waar de deur komt de muur naar de keuken vervalt, mist dat geen draagmuur is (snap je het nog?) zodat je meer open ruimte hebt en dan de keuken als eiland in het midden van de keuken plaatst, in de lengterichting dus (hou je naar mijn berekening 80 cm rondom over als loopruimte, is genoeg) en dan, vanaf het keukenblok in hetzelfde materiaal als je aanrecht een geïntegreerde eettafel (lager dan het aanrecht) door laten lopen, eetstoelen eraan en klaar. Zou een rustig beeld geven want alles in één en zwevend in de ruimte hetgeen ook optisch ruimer werkt.
Hoop dat je het een beetje snapt maar nogmaals, ben een kluns in die floorplanners, vergeef me.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_86124990
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wist niet eens dat dat een ontwerp van Koolhaas was! :o Wij gaan meestal bovenin zitten, dat scheelt wel wat.
Ik bedoel eigenlijk de kantine in het Educatorium, onder de collegezalen zeg maar. Ik ken geen kantine in het Ruppert namelijk, dus ik ging ervan uit dat jij dat ook bedoelde. Wij zitten ook altijd op balkon Pi, inderdaad om dezelfde reden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86125038
Ja, ik snap het, Lottekoekkie! Klinkt aardig, maar ik denk niet dat het mogelijk is om de plaats van de muren zo drastisch te wijzigen. We zitten in de basis wel vast aan de tekeningen. Maar goed, het valt te vragen!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86125071
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kijk, dit stelt me wat gerust over Noord!
Zelfs Wouter Bos woont in Noord; ok die woont dan wel op de Nieuwendammerdijk waar je geen schotelantennes tegenkomt, maar goed. ;)

Ik heb in nogal een achterstandsflat gewoond, waar vroeger erg veel problemen waren; dealers die vanuit hun huis drugs verkochten, junks en hoertjes die er rondlopen, er is zelfs een keer iemand in zijn rug gestoken 2 huizen naast me. Maar dat was 2 jaar voordat ik er kwam wonen en inmiddels hebben ze het ook allemaal wel opgeknapt, het is lang niet zo slecht meer. Wel veel Marokkanen inderdaad, maar goed. Ik vind het een ideale zone. Je kunt er in elk geval heerlijk "recreëren", je hebt leuke festivals (Over 't IJ-festival o.a.), straks het Filmmuseum, over niet al te lang de metro, de natuur om de hoek, marktjes, genoeg supermarkten, en door de vele buitenlanders ook best veel groentenmannetjes en kleine winkels zoals stomerijen, etc. Al met al geen slechte keuze hoor ^O^
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_86125104
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:45 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk de kantine in het Educatorium, onder de collegezalen zeg maar. Ik ken geen kantine in het Ruppert namelijk, dus ik ging ervan uit dat jij dat ook bedoelde. Wij zitten ook altijd op balkon Pi, inderdaad om dezelfde reden.
Ik bedoel ook het Educatorium, ik haal die namen altijd door elkaar. Ik werk in het Langeveldgebouw - ook zo'n architectonisch wondertje - dus we gaan meestal niet naar het Educatorium. De kantine is echt berucht om de slechte akoestiek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86125266
Ik vind al die namen ook maar ingewikkeld inderdaad. Ik zit in het van Unnik, die enorme toren en daar komt de DDR echt tot leven :+ Afgetrapte zooi, overal asbest, brr. Maar: binnenkort (over een jaar of drie dus :') ) verhuizen wij ook naar het Langeveld, dus dan zijn we eindelijk verlost van de zwembadlunches.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86125391
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:47 schreef JohnDDD het volgende:
Zelfs Wouter Bos woont in Noord; ok die woont dan wel op de Nieuwendammerdijk waar je geen schotelantennes tegenkomt, maar goed. ;)
Nu ben ik definitief om! :D

quote:
Ik heb in nogal een achterstandsflat gewoond, waar vroeger erg veel problemen waren; dealers die vanuit hun huis drugs verkochten, junks en hoertjes die er rondlopen, er is zelfs een keer iemand in zijn rug gestoken 2 huizen naast me. Maar dat was 2 jaar voordat ik er kwam wonen en inmiddels hebben ze het ook allemaal wel opgeknapt, het is lang niet zo slecht meer. Wel veel Marokkanen inderdaad, maar goed. Ik vind het een ideale zone. Je kunt er in elk geval heerlijk "recreëren", je hebt leuke festivals (Over 't IJ-festival o.a.), straks het Filmmuseum, over niet al te lang de metro, de natuur om de hoek, marktjes, genoeg supermarkten, en door de vele buitenlanders ook best veel groentenmannetjes en kleine winkels zoals stomerijen, etc. Al met al geen slechte keuze hoor ^O^
Ik woon nu aan de rand van de Indische Buurt (Science Park) en ik heb hiervoor in de Transvaalbuurt gewoond, dus ik ken de fenomenen waar je het over hebt. In de Transvaalbuurt is de gemeente heel succesvol geweest in het terugdringen van overlast door drugsgebruikers. Er is in onze straat wel eens een schietpartij geweest, maar dat was een bizarre uitwas en ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. Het multiculturele karakter van de wijk heb ik bovendien altijd als een verrijking gezien. Het maakt wel dat ik me wat zorgen maak om bijvoorbeeld de kwaliteit van het onderwijs in Noord, maar ik heb inmiddels een paar aardige scholen gevonden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86125488
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:52 schreef Clubsoda het volgende:
Ik vind al die namen ook maar ingewikkeld inderdaad. Ik zit in het van Unnik, die enorme toren en daar komt de DDR echt tot leven :+ Afgetrapte zooi, overal asbest, brr. Maar: binnenkort (over een jaar of drie dus :') ) verhuizen wij ook naar het Langeveld, dus dan zijn we eindelijk verlost van de zwembadlunches.
Wij hebben net een asbestsanering achter de rug. Wat een drama. En het verbaast me dat ze jullie naar het Langeveldgebouw gaan verhuizen, want er is zo'n ruimtetekort dat het gerucht de ronde doet dat ze met kantoortuinen gaan werken! De kantine stelt trouwens niet veel voor. Maar het is er wel heel gezellig want wij zijn er. 8-) Tegen die tijd ben ik al gepromoveerd. :7
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 6 september 2010 @ 14:00:03 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86125578
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:29 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Experts die gebonden zijn aan een budget en eisen/wensen van de opdrachtgever. Als een gang een halve meter breder maken op het hele gebouw een paar miljoen kost, dan wordt de keuze al een stuk moeilijker.
Niet om het een of ander, maar als een architect een ziekenhuis zo ontwerpt dat bedden simpelweg de kamer niet kunnen worden ingereden omdat de draaicirkel niet gemaakt kan worden dan is dat gewoon een blunder, ongeacht het budget van de opdrachtgever.

Alsof je een gezinsauto ontwerpt zonder achterbank.

Maar goed, zwaar off-topic, dus we laten het er maar bij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86127232
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben net een asbestsanering achter de rug. Wat een drama. En het verbaast me dat ze jullie naar het Langeveldgebouw gaan verhuizen, want er is zo'n ruimtetekort dat het gerucht de ronde doet dat ze met kantoortuinen gaan werken! De kantine stelt trouwens niet veel voor. Maar het is er wel heel gezellig want wij zijn er. 8-) Tegen die tijd ben ik al gepromoveerd. :7
Facultaire herindeling. En het van Unnik gaat tegen de vlakte. Maar het kantoortuingerucht heb ik ook al opgevangen, ze zijn druk bezig met plannen maken. Ach, het zal mijn tijd wel duren. Als het echt pas over drie jaar is, ben ik ook al klaar. Tenzij ik gigantisch ga uitlopen. Of kinderen ga baren in de tussentijd. Of allebei :7
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86127897
Zoals je al weet heeft mijn broer vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht in de Banne in Amsterdam-Noord (http://www.wonenindekaapstander.nl/).

Hij woont er nu sinds december 2009.

Voorheen hadden ze een veel grotere woonkamer en dachten hun 6 persoonstafel nooit kwijt te kunnen maar dat is toch meegevallen/gelukt.

De benedenverdieping is precies als jouw tekening (ook zo ingericht dus)
[ afbeelding ]
maar alleen loopt de L van de keuken onder het raam en niet de woning in zeg maar..
zo dus

[ Bericht 1% gewijzigd door lily op 06-09-2010 15:47:34 ]
pi_86128197
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:20 schreef Leandra het volgende:
Zelfs het tekenen van een ziekenhuis waarbij de gangen breed genoeg zijn voor een ziekenhuisbed, en de deuren naar de kamers ook, maar de combinatie niet breed genoeg om een ziekenhuisbed vervolgens die kamer in te kunnen draaien is niets vreemds.... en dat zijn dan de "experts".
In dat geval heeft niet (alleen) de architect steken laten vallen, maar waarschijnlijk vooral de (vertegenwoordiger van) de opdrachtgever. Ik laat als opdrachtgever ook gebouwen neerzetten met een behoorlijk specifieke functie en daarbij merk je dat bepaalde specificaties eisen in het PvE niet voldoende is. Je moet de architect ook duidelijk maken waarom je al die eisen stelt.

Het kan heel goed dat de architect zich met de breedte van de deuren en de gangen keurig aan het PvE gehouden heeft, als dat de opgegeven eisen waren. Het is dan aan de opdrachtgever om bij het controleren van de tekeningen te ontdekken dat het niet zal passen. Tenzij natuurlijk in het PvE genoemd stond wat de afmetingen van de gebruikte bedden zijn, wat de draaicirkel is, welke ruimtes met een bed toegankelijk moeten zijn, etc, etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2010 15:21:20 ]
pi_86137667
quote:
Op maandag 6 september 2010 15:10 schreef lily het volgende:
Zoals je al weet heeft mijn broer vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht in de Banne in Amsterdam-Noord (http://www.wonenindekaapstander.nl/).

Hij woont er nu sinds december 2009.

Voorheen hadden ze een veel grotere woonkamer en dachten hun 6 persoonstafel nooit kwijt te kunnen maar dat is toch meegevallen/gelukt.

De benedenverdieping is precies als jouw tekening (ook zo ingericht dus)
[ afbeelding ]
maar alleen loopt de L van de keuken onder het raam en niet de woning in zeg maar..
zo dus
Oh, hij woont in de Kaapstander! Ik ken dat project; er staan nog een paar huizen te koop. Het andere project dat we op het oog hadden, Kaap Noord, wordt ernaast gebouwd.

Wat lief, dat je de plattegronden laat zien! Zo te zien hebben zij wel veel meer ruimte voor een tafel. De woonkamer is 6290 bij 4850; in onze woning is de woonkamer 4510 bij 5100. De diepte maakt net het verschil.

Die zijramen zullen het wel een heel lichte woning maken!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 6 september 2010 @ 20:14:26 #113
5428 crew  miss_sly
pi_86139064
Wat grappig, lily, naar die woningen hebben wij gekeken :D
Leuke woningen op zich, maar de tuin vonden wij wat klein, zeker als je er een uitbouw aanzet. Iig de woningen die wij hadden gezien, en dat zijn natuurlijk de onverkochte woningen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86140419
Dat scheelt wel wat in oppervlakte ja..

quote:
Op maandag 6 september 2010 19:40 schreef Claudia_x het volgende:
Die zijramen zullen het wel een heel lichte woning maken!
oh, zij hebben een tussenwoning, dus geen zijramen ;)

quote:
Op maandag 6 september 2010 20:14 schreef miss_sly het volgende:
Wat grappig, lily, naar die woningen hebben wij gekeken :D
Leuke woningen op zich, maar de tuin vonden wij wat klein, zeker als je er een uitbouw aanzet. Iig de woningen die wij hadden gezien, en dat zijn natuurlijk de onverkochte woningen.
De tuin is inderdaad klein. Zij hebben de uitbouw niet maar hun buren wel dus die hebben haast helemaal geen tuin over.
  maandag 6 september 2010 @ 20:48:19 #115
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_86140615
quote:
Floradorp is dé tokkie- en onrustbuurt bij uitstek, samen met V/d Pek, welke geen tokkie, maar Marokkanenbuurt is. Geen racistische bedoelingen, maar je kan er gewoon niet omheen.
Jarenlang met zeer veel plezier midden in de VdPek buurt gewoond. Geen greintje last van niemand niet, wel leuke winkeltjes/slagerijtjes en uiteraard lekker dicht bij het CS. Ben alleen wel benieuwd hoe het gaat worden als ´de Strip´ af is...

Maar waar jullie gaan wonen ziet er ook leuk uit, en je zit inderdaad zo in de natuur :) Twiske! fietsen naar Durgerdam enzo, erg leuk :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_86151640
Even misschien een beetje mosterd na de maaltijd:
Ben even creatief geweest in paint :)
Geen ideale opstelling maar misschien een opening naar nieuwe ideeën?

En ik als rasechte Amsterdamse lurk natuurlijk mee!
(Zelf van Foud-Zuid verhuisd naar vlak buiten de ring...)
pi_86154086
Wat een geweldige paint, Leonietje! :D En wat ziet dat er open uit, als je de deur een stuk terug laat plaatsen.

Waar woon je nu? West?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86155007
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 00:31 schreef Leonietje83 het volgende:
Even misschien een beetje mosterd na de maaltijd:
Ben even creatief geweest in paint :)
Geen ideale opstelling maar misschien een opening naar nieuwe ideeën?
[ afbeelding ]
En ik als rasechte Amsterdamse lurk natuurlijk mee!
(Zelf van Foud-Zuid verhuisd naar vlak buiten de ring...)
_O_

ik zeg deze!!

gaat ze door voor de wasdroger? >:O
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 7 september 2010 @ 09:00:47 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86155061
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 00:31 schreef Leonietje83 het volgende:
Even misschien een beetje mosterd na de maaltijd:
Ben even creatief geweest in paint :)
Geen ideale opstelling maar misschien een opening naar nieuwe ideeën?
[ afbeelding ]
En ik als rasechte Amsterdamse lurk natuurlijk mee!
(Zelf van Foud-Zuid verhuisd naar vlak buiten de ring...)
Oeh, die is geweldig O+ _O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86155319
Ja, maar in die keukenopstelling heb je weinig kastruimte. En krap met langslopen enzo.
Nee, ik zou er niet voor kiezen.
  Moderator dinsdag 7 september 2010 @ 09:52:00 #121
5428 crew  miss_sly
pi_86155967
80-90 cm is ruim voldoende ruimte om langs te lopen. Kan zo gauw niet zien hoeveel loopruimte er is.
En je kunt natuurlijk bovenkastjes hangen aan de muur boven het aanracht, dan hoef je niet heel veel kastruimte te verliezen.

Ik vind het een hele goede optie :Y

Ow ja, en wat betreft de wasemkap: onthou dat er ook een staande wasemkap is en je niet per se een hangende hoeft. Wij hebben ook een staande, die zit gewoon vast in het keukenblad. Op die manier hoef je niet per se te koken tegen de muur als dat niet uitkomt en hoe je ook neit met zo'n kap vanaf het plafond te werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86157179
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 09:52 schreef miss_sly het volgende:
80-90 cm is ruim voldoende ruimte om langs te lopen.
Ik praat uit ervaring om met 4 mensen in een huis te wonen en elkaar vaker in de weg te lopen ;) (voornamelijk in de keuken).

Maar goed; zoveel mensen zoveel wensen. Ik ga voor praktisch. Het zou voor ons geen goede opstelling zijn, voor Claudia misschien wel.

quote:
Op dinsdag 7 september 2010 09:52 schreef miss_sly het volgende:
En je kunt natuurlijk bovenkastjes hangen aan de muur boven het aanracht, dan hoef je niet heel veel kastruimte te verliezen.
ook dat lijkt me niet handig :N
pi_86163187
Even snel in elkaar geflanst met paint op werk O-) Ik heb niet echt op schaal kunnen werken dus ik heb geen idee of dit een realistisch idee is maar het idee is duidelijk neem ik aan.



Zoals eerder al is geopperd: de hal kleiner maken.

Voor de keuken ben ik gegaan met een keuken in L vorm, toch met een barconstructie erin, welke in mijn paint niet gebruikt wordt (geen stoelen/krukken). Op die manier heb je een open keuken (ook wat betreft inloop) die toch iets is afgesloten. Ook kun je op die manier nog wat dingetjes op het bar-blad kwijt.

Het fornuis, de koelkast en gootsteen spreken denk ik voor zich. De stippellijn aan de versmalling rechts zou een opbergruimte voor bijvoorbeeld een prullenbak oid kunnen zijn.

Links bij de koelkast op het versmalde aanrechtblad zou je eventueel je koffiezetapparaat / waterkoker / broodrooster, etcetera kwijt kunnen.

Verder is er natuurlijk eventueel de mogelijkheid om hangende kastjes aan de rechtermuur te hangen (die net iets minder diep zijn zodat ze wel met de muur naast het raam samenlopen en het precies past. :)
pi_86163428
Ik vind het sowieso handig om makkelijk bij de koelkast te kunnen terwijl ik kook. Ook plaats voor een grote koelkast vind ik een pre.

Bij de opstelling van Hitomi kan dat in ieder geval.
pi_86165128
ik zou snel afstappen van het plaatsen van een zespersoons eettafel in deze relatief kleine ruimte. Nu ben je allerlei grote (en dure) oplossingen aan het verzinnen voor iets dat je veel makkelijker kan oplossen: gewoon een vierpersoons tafel.

Vraagje: hoe vaak eet je met 6 man aan die tafel? Misschien dat je weleens wat bezoek krijgt die blijven eten, maar ik denk dat je 9 van de 10 dagen met z'n vieren bent.
Eventjes een deur van de gang laten verplaatsen doen ze niet zo snel bij de aannemer. En heb je ook al eens gedacht aan de herrie naar boven? Je hebt kleine kinderen, er komt wat bezoek, koters gaan naar bed. Maar rara, er zit maar één deur tussen de woonkamer en de slaapkamer (in plaats van 2). Niet echt ideaal.

Direct een deur die opent naar de trap is trouwens ook niet echt lekker.

Maarja, het probleem ligt wel bij de debiele architect met z'n raam dat op 80cm begint :) (en 80cm is echt veel te laag voor een aanrecht, een gewone tafel is 75cm... dan kun je bijna zittend je groente en vlees bakken :D)
pi_86165243
Jullie zijn geweldig. _O_

Ik voel ook niet veel voor de dubbele L-opstelling. Ik houd van een open opstelling en het voelt voor mij zo heel krap, precies wat jij zegt, lily. Ik heb ook sterk het vermoeden dat het er anders (lees: krapper) uit gaat zien als ik het in Floorplanner uitteken en de 80cm als minimale afstand aanhoud.

Uit de twee laatste tekeningen is me wel duidelijk geworden hoe fijn het zou zijn als de gang kleiner gemaakt kan worden. Dat lijkt me een goede keuze ongeacht de keukenopstelling. Het is afwachten of zoiets mogelijk is.

Ik heb in ieder geval 2 favoriete opties in mijn hoofd: de laatste optie (waarbij de keuken niet door hoeft te lopen in een versmalling, maar er mag inderdaad ook een prullenbak naast staan en bijvoorbeeld een stellingkast naast de koelkast) of de U-vorm aan het raam (met bijvoorbeeld een iets verlaagd blad, en ik vond het uitdiepen van de vloer ook een toffe suggestie, al weet ik niet of dat haalbaar is). Eigenlijk geldt voor beide opties dat een keukenboer uitsluitsel moet geven over hetgeen mogelijk is, en ik wil aan de hand van een 3D-impressie inschatten of het er niet maf uit gaat zien. Mochten we twijfels hebben, dan zal het toch de klassieke opstelling worden zoals in de standaardtekeningen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86165444
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 15:04 schreef _VoiD_ het volgende:
ik zou snel afstappen van het plaatsen van een zespersoons eettafel in deze relatief kleine ruimte. Nu ben je allerlei grote (en dure) oplossingen aan het verzinnen voor iets dat je veel makkelijker kan oplossen: gewoon een vierpersoons tafel.
Goed punt. Het blijft een kosten-batenafweging. Ik vind met 6 man aan tafel kunnen zitten wel heel waardevol. We krijgen regelmatig bezoek en ik zou het fijn vinden om ook aan tafel te kunnen 'leven'. Dan heb ik het dus niet eens zozeer over eten, al zou het ook heel fijn zijn als ons neefje regelmatig aan kan schuiven of een van de buurtkinderen. Ik weet hoe dat vroeger bij ons thuis ging en dat voelt voor mij als een warm nest. Maar als ik reeel ben dan zal het inderdaad zo zijn dat we er verreweg het merendeel van de tijd met z'n vieren aan zitten.

quote:
9 van de 10 dagen met z'n vieren bent.
Eventjes een deur van de gang laten verplaatsen doen ze niet zo snel bij de aannemer. En heb je ook al eens gedacht aan de herrie naar boven? Je hebt kleine kinderen, er komt wat bezoek, koters gaan naar bed. Maar rara, er zit maar één deur tussen de woonkamer en de slaapkamer (in plaats van 2). Niet echt ideaal.
Ook een goed punt. Maar we zijn nu een appartement gewend en hebben daar niet echt last van. Ik weet natuurlijk niet goed hoe dat gaat als de kinderen groter zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86165619
Het uitdiepen van de vloer zou ik snel uit je hoofd zetten.
In een oud grachtenpand met houten balken en vloeren is zoiets nog het overwegen waard, maar in een nieuwbouwwoning met geïsoleerde betonnen vloeren niet.
Bovendien weet je niet hoe hoog het grondwater staat en of je bijvoorbeeld na 'verdieping' nog wel bij de klink van het raam kunt om het open te zetten.
Als je zulke dingen gaat overwegen te doen in een nieuwbouwhuis moet je mijns inziens écht op zoek naar een ander huis.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86165677
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 15:16 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Als je zulke dingen gaat overwegen te doen in een nieuwbouwhuis moet je mijns inziens écht op zoek naar een ander huis.
Duidelijk!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86165759
't Is ook zo verleidelijk om je mee te laten slepen door een probleem uitdaging. :7

Misschien is berusting de beste optie. Het romantische beeld dat ik heb uit m'n jeugd van met z'n om tafel zitten klopt waarschijnlijk niet. We aten meestal op de grond voor de tv. :')
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86172241
Je kan ook een tafel nemen met een tussenstuk of een verlengstuk. Er bestaan wel vierpersoonstafels die je op die manier kunt uitklappen tot zespersoons.

Bijvoorbeeld:
http://www.bontempicasa.n(...)fels/airo-tafel.html
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86176072
Oh Claudia wat leuk zo je eigen topic O+
pi_86176726
Klopt, is geen gek idee, mane! Mijn oma had vroeger ook zo'n tafel (waar je 3 man bij nodig had om de verlengstukken uit te klappen O+ ).

Volgende kwestie dan maar: de zolder. De zolder gaat 3 functies krijgen, namelijk werkkamer, washok en berging. De enige voorwaarde voor de werkkamer is dat er 2 bureaus van 150x75 in passen en dat er genoeg bergruimte is voor mappen en dozen. Ook moeten op zolder een droger en wasmachine staan waarvan de positie vaststaat in verband met de aansluitingen. In de berging zullen voorwerpen komen als koffers, schilderijen die we niet opgehangen hebben, (kleine) meubels die we niet gebruiken, kledingstukken die de kinderen niet meer passen en waar ik nog geen afstand van kan nemen - redelijk klein spul dus. Als er ruimte op zolder overblijft zou het leuk zijn om een speelhoek voor de kinderen te maken.

Aanvankelijk was mijn idee dat er een wandje op zolder op zolder moest komen zodat het werkgedeelte afgesloten zou zijn van de geluiden één verdieping lager en van het was- en berggedeelte. Ook zou daarmee meer wandruimte vrijkomen voor kasten, want daar is nu wel een gebrek aan. Bij nader inzien zou ik het fijn vinden om de open ruimte te behouden. Dat is immers goedkoper en we houden van open ruimtes. Zo ziet de ruimte er bij oplevering uit:



De opengelaten ruimte op de tekening is alles wat hoger is dan 1,5 meter. Het hoogste punt van de zolder is ruim 3,5 meter hoog.

Ik heb zo snel even onderstaande indeling bedacht, waarbij ik 2 Expeditkasten van de Ikea als roomdivider heb gebruikt, maar die hebben we niet en zijn verder dus niet zo van belang. De stippellijnen geven het punt aan dat 1,5 meter hoog is. (Let op: mijn vriend is hier aan het Fok!en en ik ben de was aan het doen }:|.)



Ik hoor graag of het jullie slimmer lijkt om een wand te plaatsen op zolder en ik sta ook open voor alternatieve indelingen! Ik broed met name op een leuke oplossing voor het berggedeelte (denk aan een zelfgemaakte kast of een afscheiding). En de OUD'ers hier hebben wellicht ideeën voor een speelruimte?

Een ander punt: er zitten geen radiatoren op zolder. We vermoeden dat het nodig is om die te plaatsen teneinde er een volwaardige leefruimte van het maken. In de specificaties staat aangegeven dat de ruimte een temperatuur van minimaal 15 graden kan behalen. Dat staat gelijk aan andere ruimtes waar geen radiatoren aanwezig zijn, zoals de gang en de bergkast op de begane grond. Denken jullie dat het nodig is om radiatoren te plaatsen op zolder?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86177390
Ik zou sowieso aan één kant onder het schuine dak kasten maken. Dus een schuifwandje monteren vanaf het punt waar het 1.50 hoog is en daarachter al het kleine spul gooien. En dan kun je eventueel kijken of je daarachter ook planken kan monteren en daar kun je dan ook een groot deel van je werkspullen kwijt. Dat zou ik doen aan de kant van de wasmachine, dan wordt dat meteen de praktische kant van de kamer.

De andere kant zou je open kunnen laten, daar het speelgoed neerzetten en je kinderen daar laten spelen. Ze passen voorlopig nog makkelijk onder dat lage kleine stuk en als je wat haakjes of een waslijntje ophant, kunnen ze daar fantastisch tenten bouwen natuurlijk O+ Wordt vast een heel knus hoekje daar. Ik ben dan wel geen OUD-er maar wel opgegroeid op een zolderkamer met schuine wanden vanaf de grond. Aan de ene kant een schot met daarachter rommel en aan de andere kant stonden mijn speelgoedjes :)

Edit: bij nader inzien kun je misschien beter de open ruimte aan de kant van de wasmachine hebben, dan hebben je kinderen nog een beetje uitloop in hun speelruimte zonder direct overreden te worden door je bureaustoel ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86178945
Ja, radiatoren zijn nodig. :)

Overigens: waarom maak je op zolder geen slaapkamer voor één van de spruiten? Dan kun je dat kleine slaapkamertje wel gebruiken als werkruimte voor één van jullie.
pi_86179918
Ik slaap liever met kinderen op dezelfde verdieping. Bovendien moet ik met een slaapkamer op zolder zeker een wandje optrekken, toch?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86183041
Claudia, heb niet het hele topic doorgespit, maar jouw probleem met de keuken komt mij heel bekend voor. Wij hebben ook een nieuwbouwhuis met groot raam (tot op de grond) aan de voorkant. Ik weet niet hoe breed je huis is, maar wij hebben het opgelost met een eiland en een kasten wand. Het eiland komt dan wel voor het raam, maar er zit een smal looppad tussen en dat werkt perfect. Nou is ons eiland wel diep, ik geloof een meter, maar dat kan dus ook best smaller. Ideetje?
En slapen bij de kids op de verdieping zou ik ook doen. Wij gaan het hier tzt oplossen door Driekus onze werkkamer te geven (de grootste kamer in huis). Als kindje 2 dan oud genoeg is gaan we zelf naar zolder. Nou moet ik wel toegeven dat wij de zolder zelf verbouwd hebben en daar dus nog twee slaapkamers hebben.

Krijg je trouwens mechanische ventilatie? Kijk ook goed of ramen open kunnen of dat je alleen een ventilatierooster hebt of dat ze niet eens open kunnen (geloof me, een benedenverdieping waar alleen een deur open kan is niet handig ;( )
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_86183484
Claudia, hoe hoog is je zolder? Is er een mogelijkheid om er een extra vloertje in te leggen waar je spullen op kan opbergen?
Ons washok heeft trouwens een wastafel dankzij mijn vader. Er liggen daar meestal leidingen genoeg om achteraf zelf een wastafel te maken. Ik kan em niet meer missen nu.
Nog iets voor de meerwerklijst: kijk goed of je straks makkelijk onder de vloer van de begane grond kan. Als dat niet kan (en hier is dat zo, fundering op zand, geen kruipruimte) dan laat aub een leiding aanleggen voor een buitenkraan, wel zo handig als je het zwembad wil vullen of de plantjes water wilt geven.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_86188804
Leuk om je te volgen Claudia! Spannend voor je/jullie! ;)
Ben erg benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.
#geen
  Moderator dinsdag 7 september 2010 @ 23:46:00 #140
9859 crew  Karina
Woman
pi_86188846
Dit ga ik even volgen, heel lang in Amsterdam Noord gewoond (destijds ook nieuwbouw, Buiksloot).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_86190671
Ik zou de ruimte die je niet kunt benutten omdat die te laag is, gebruiken als opslagruimte.
Schuifdeurtjes erin en klaar!!! (Zie filmpje -hihi-)
Dat in elk geval aan de kant waar je de werkruimte maakt, als je aan de andere kant een speelhoek voor de kinderen maakt, dan misschien ook, maar dan als een soort 'speelhuisje'! (Evt halverwege een afscheiding achter de deurtjes, zodat de helft speeldeel is en andere helft wel nog opslag)
pi_86193258
Een radiator op zolder is absoluut nodig ja, als je er een volwaardige leefruimte van wil maken.

Hoe zit het eigenlijk met de radiators op de benedenverdieping? Vaak staan die in de weg zeker als je niet zo'n grote woonkamer hebt. Dan kun je er niets meer (voor)zetten op die plek.
Ik zou dan voor vloerverwarming kiezen en de radiators weglaten. Dat is in een goed geisoleerde nieuwbouw tussenwoning prima te doen.
pi_86193263
Op zich zijn die expedit kasten best handig als roomdivider. Je kunt ze tegelijkertijd gebruiken om speelgoed in te verbergen met manden. Twee vliegen in een klap.
pi_86193366
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nu ben ik definitief om! :D
[..]

Ik woon nu aan de rand van de Indische Buurt (Science Park) en ik heb hiervoor in de Transvaalbuurt gewoond, dus ik ken de fenomenen waar je het over hebt. In de Transvaalbuurt is de gemeente heel succesvol geweest in het terugdringen van overlast door drugsgebruikers. Er is in onze straat wel eens een schietpartij geweest, maar dat was een bizarre uitwas en ik heb me er geen moment onveilig gevoeld. Het multiculturele karakter van de wijk heb ik bovendien altijd als een verrijking gezien. Het maakt wel dat ik me wat zorgen maak om bijvoorbeeld de kwaliteit van het onderwijs in Noord, maar ik heb inmiddels een paar aardige scholen gevonden.
Het kind van Wouter Bos gaat naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
volgens een documantaire over de goede man. :P
pi_86193605
quote:
Op woensdag 8 september 2010 07:38 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Het kind van Wouter Bos gaat naar
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
volgens een documantaire over de goede man. :P
Dat is de school die ik voor Ivan heb uitgekozen. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86194142
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:55 schreef mefke79 het volgende:
Krijg je trouwens mechanische ventilatie? Kijk ook goed of ramen open kunnen of dat je alleen een ventilatierooster hebt of dat ze niet eens open kunnen (geloof me, een benedenverdieping waar alleen een deur open kan is niet handig ;( )
We krijgen mechanische ventilatie, er komt een schuifpui in de woonkamer en op de tekening lijkt het raam in de keuken open te kunnen. Dat zit volgens mij wel goed!

quote:
Op dinsdag 7 september 2010 22:04 schreef mefke79 het volgende:
Claudia, hoe hoog is je zolder? Is er een mogelijkheid om er een extra vloertje in te leggen waar je spullen op kan opbergen?
De zolder is ruim 3,5 meter hoog, dus ik weet niet of dat de moeite loont. Ik vind het zelf ook wel mooi, een hoog plafond.

quote:
Ons washok heeft trouwens een wastafel dankzij mijn vader. Er liggen daar meestal leidingen genoeg om achteraf zelf een wastafel te maken. Ik kan em niet meer missen nu.
Oh, dat is een goed idee! Ik moet bijvoorbeeld zelf het reservoir van de droger telkens legen en daar zou ik dan een trap voor af moeten.

quote:
Nog iets voor de meerwerklijst: kijk goed of je straks makkelijk onder de vloer van de begane grond kan. Als dat niet kan (en hier is dat zo, fundering op zand, geen kruipruimte) dan laat aub een leiding aanleggen voor een buitenkraan, wel zo handig als je het zwembad wil vullen of de plantjes water wilt geven.
Er komt een prima kruipruimte onder de vloer, maar we laten sowieso een buitenkraan aanleggen. Dat is volgens mij altijd handig in verband met de tuin, zeker voor een grasveld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86194234
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:11 schreef Clubsoda het volgende:
Ik zou sowieso aan één kant onder het schuine dak kasten maken. Dus een schuifwandje monteren vanaf het punt waar het 1.50 hoog is en daarachter al het kleine spul gooien. En dan kun je eventueel kijken of je daarachter ook planken kan monteren en daar kun je dan ook een groot deel van je werkspullen kwijt. Dat zou ik doen aan de kant van de wasmachine, dan wordt dat meteen de praktische kant van de kamer.
quote:
Op woensdag 8 september 2010 00:30 schreef Leonietje83 het volgende:
Ik zou de ruimte die je niet kunt benutten omdat die te laag is, gebruiken als opslagruimte.
Schuifdeurtjes erin en klaar!!! (Zie filmpje -hihi-)
Dat in elk geval aan de kant waar je de werkruimte maakt, als je aan de andere kant een speelhoek voor de kinderen maakt, dan misschien ook, maar dan als een soort 'speelhuisje'! (Evt halverwege een afscheiding achter de deurtjes, zodat de helft speeldeel is en andere helft wel nog opslag)
Kijk, dat kunnen wij zelfs! ^O^ Ik vind het ook een goed idee om zoiets bij wijze van speelhuisje voor de kinderen te maken. Ik had een vriendinnetje dat thuis zo'n kast had en daar was ik heel jaloers op. Het is meteen aardige opbergruimte voor de meuk die ze krijgen van hun opa's en oma's.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86194256
quote:
Op woensdag 8 september 2010 07:14 schreef lily het volgende:
Een radiator op zolder is absoluut nodig ja, als je er een volwaardige leefruimte van wil maken.

Hoe zit het eigenlijk met de radiators op de benedenverdieping? Vaak staan die in de weg zeker als je niet zo'n grote woonkamer hebt. Dan kun je er niets meer (voor)zetten op die plek.
Ik zou dan voor vloerverwarming kiezen en de radiators weglaten. Dat is in een goed geisoleerde nieuwbouw tussenwoning prima te doen.
Er komt sowieso vloerverwarming in op de begane grond, dus dat scheelt!

Dat van die radiatoren op zolder dacht ik al. Dan moeten we nog over een handige plaats nadenken, want er blijft niet veel ruimte voor over, zeker niet als we kastwanden tegen de schuine delen plaatsen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86195222
Claudia, op zolder van die platte radiatoren hangen die eigenlijk voor een badkamer bedoeld zijn. Je zit met de hoogte en dat gaat heel veel warmte vreten...dan is zo'n extra verdiepinkje weer een goed plan. Al doe je het maar zo dat het niet over gehele breedte van het huis is.
Kasten onder de schuine wand hebben wij ook gemaakt, werkt inderdaad prima en is best goed te doen. In de bouwmarkt heb je verschillende systemen, niet allemaal even handig, wij hebben er nu die hangen. Ons systeem is trouwens niet meer dan twee rails en geleidestukjes, de deuren zelf zijn van dat spaanplaat met wit kunststof eromheen die je als schappen bij de bouwmarkt haalt. Laten zagen en je hebt prima deuren.

Ben je gebonden aan een bepaalde keuken- en badkamerleverancier? Of mag je zelf kiezen?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_86195262
Laatste tip: kijk of je een dichte deur krijgt tussen je hal en je kamer. Als dat zo is, overweeg dan om een deur met glas in te zetten. Je hal wordt anders enorm donker, ook omdat je van boven geen licht krijgt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_86195690
Ik mag zelf mijn keukenleverancier kiezen, maar voor de badkamer ben ik wel aan een bepaalde leverancier gebonden. En in die deur zitten ramen en/of er zit een strook glas naast.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86222794
Ik heb nog even naar de maten in onze eigen keuken gekeken. Onze keuken is net ietsje breder, daardoor hebben wij een eiland + kastenwand kunnen plaatsen.
De muur naar de gang zit links op de foto, die valt er nu net af. De ruimten om het eiland heen zijn perfect, die hoeven niet groter. Als je jullie eiland iets minder diep zou maken (het onze is geloof ik 100 cm) dan kun je dezelfde opstelling gebruiken. Je eettafel kan dan gewoon in het tussengedeelte staan.

Nieuwbouwwoningen zijn leuk! Echt, ik zou het zo weer doen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_86375943
Ooohh wat leuk *O* Claudia! Je eigen 'nieuw-huisje-puzzel-topic'.
Ben helemaal bijgelezen.

Keuken: lastig lastig... wat debiel van het raam. Het allermooiste zou zijn om daar een keukenblad te hebben met het aanrecht voor het raam. Ik weet het is totaal onpraktisch, maar probeer even helemaal out-of-the-box te denken, om het rare gedeelte wat je krijgt als je het aanrecht voor het raam zet om daar een soort van plantenbak in te maken met kruidenplanten? Wat ik ermee bedoel, is er niet iets leuks mee te doen waardoor het niet meer stom lijkt van de buitenkant, juist die loze ruimte een functie geven. Ik ga hiereven nog goed over nadenken, het is maar een snelle hersenspinsel.

Zolder: Als kind had ik mijn eigen hut onder het schuine dak, in de opberghoek. Dus ik denk dat je de speelhoek an de kinderen ook goed kan verwerken onder de schuine kant. Onpraktisch quaopruimen voor jou maar super voor de kids. De grap bij ons was, dat ik het zag als mijn huisje en het dus automatisch een soort van opruimde. Mijn moeder had er ook een gordijntje voor gemaakt, zodat het dichtgemaakt kon worden en de rommel dan ook weg was. En ik zou voor een muurtje kiezen als afscheiding. En daar helemaal naar boven kastenwand van maken. Zelfgemaakt, of gewoon met de Besta kast of misschien wel gewoon de Pax. Dat je een strakke kastenwand maakt. Je hebt dan veel meer bergruimte dan met de Expedit-kasten, die ook open zijn. Dus weer meer schoonmaak en stof werk ook er boven op.

Sorry voor het warrige verhaal, ben echt heel slecht met tekst. Ik zal kijken of ik wat uitleggend beeldmateriaal kan maken/vinden.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_86376259
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:16 schreef wickie het volgende:
Ooohh wat leuk *O* Claudia! Je eigen 'nieuw-huisje-puzzel-topic'.
Ben helemaal bijgelezen.

Keuken: lastig lastig... wat debiel van het raam. Het allermooiste zou zijn om daar een keukenblad te hebben met het aanrecht voor het raam. Ik weet het is totaal onpraktisch, maar probeer even helemaal out-of-the-box te denken, om het rare gedeelte wat je krijgt als je het aanrecht voor het raam zet om daar een soort van plantenbak in te maken met kruidenplanten? Wat ik ermee bedoel, is er niet iets leuks mee te doen waardoor het niet meer stom lijkt van de buitenkant, juist die loze ruimte een functie geven. Ik ga hiereven nog goed over nadenken, het is maar een snelle hersenspinsel.
Nee, het is helemaal geen stom idee! Ik heb ook wat inspiratie opgedaan in keukenbladen. Ik zag in één voorbeeld dat het keukenblad lager door was getrokken en er een bankje van was gemaakt. Dat zag er heel leuk uit! Ik zal eens kijken of ik dat idee in kan scannen.

quote:
En ik zou voor een muurtje kiezen als afscheiding. En daar helemaal naar boven kastenwand van maken. Zelfgemaakt, of gewoon met de Besta kast of misschien wel gewoon de Pax. Dat je een strakke kastenwand maakt. Je hebt dan veel meer bergruimte dan met de Expedit-kasten, die ook open zijn. Dus weer meer schoonmaak en stof werk ook er boven op.
Op zich ben ik het met je eens, maar ik vind het ook een nogal rigoureuze beslissing om er een muur in te laten zetten nog voor de we ruimte zelf ooit gezien hebben, hoe groot die is en hoe het licht valt. Ik denk dat we de zolder maar gewoon open laten en op het laatste moment beslissen hoe we die in gaan delen. Als we alle spullen namelijk netjes weg kunnen werken achter een schuifpaneel, dan is zo'n roomdivider niet eens nodig, kunnen we de open ruimte behouden en is het bijvoorbeeld een optie om een mooie grote kast tegen de reeds aanwezig wand met schuine kanten te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86376754
Ik zou zoiezo een eventuele muur op de zolder zelf te plaatsen. Dat is niet heel erg moeilijk. Ik denk dat de zolder inrichten pas gaat als je de ruimte in het echt hebt gezien, en gevoeld.

Het bankje idee is ook heel erg leuk, lekker zitten voor het raam.
Vanmiddag is Mette wennen op de KDV, ga ik even puzzelen met de keuken c_/
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_86376991
Ja, leuk!

Hieronder staat het idee dat ik bedoel, met het bankje doorgetrokken in de keukenstijl. Het nadeel is dat het ten koste gaat van werkbladruimte, maar het levert in ieder geval wat bergruimte eronder op.



En dit vind ik wel een aardige keukenopstelling:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86378028
Met bankje onderin stel ik me zoiets voor:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86380699
Poehee, ik heb een ideetje... Maar hoe ga ik dit uitleggen.

Je huis is niet heel lang, maar toch wil je die lengte. Om rust te behouden moet je niet in verschillende 'eilandjes' denken maar aan het geheel van de onderverdieping. Je hebt 1 lange muur, die lengte, daar zou je eigenlijk een statement van moeten maken.

Voorbeelden van dit principe:


en lees dit blogbericht

Voor de tafel heb ik dus zoals de foto in gedachte. Je ziet dat in het huis van het blogbericht dit ook wordt gebruikt. Een vaste bank zorgt voor rust en je hebt ruimte winst in de breedte.

Ok het snel gephotoshopte plaatje


Je zou zelfs nog een langere tafel kunnen plaatsen. Voor de keuken zijn verschillende ideeen qua inplannen van apparatuur. Ik ben nu uitgegaan van een vijfpits (deze heb je ook in de maat van 75cm, die hebben wij en is superfijn).

Misschien allemaal nog een beetje onsamenhangend, ik zal kijken of ik meer voorbeeldjes kan vinden van dit principe.

[ Bericht 94% gewijzigd door wickie op 13-09-2010 14:33:32 ]
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_86389622
Ik vind het een leuk idee, wickie! De boekenkastruimte is het enige waar ik aan gehecht ben in de woonkamer (de bank en eettafel zijn niet zo heel belangrijk); die zou zoals in de blog boven het plankje kunnen worden gemaakt. Een ander voordeel is dat de kinderen dan meteen een soort 'tafel' hebben om aan te spelen, en onder de plank zou opbergruimte kunnen worden gemaakt.

Hoe moet ik de foto die jij plaatst trouwens begrijpen? Zit de boekenkast in een nis? Dat lijkt van onder namelijk wel het geval, maar van boven niet.

Oh, ik zie nog wel wat probemen met de keuken:

* De ruimte rechtsonderin naast het raam is net niet diep genoeg voor een keukenblad
* Er moet wat hoge kastruimte in de keuken zodat we genoeg ruimte hebben voor een oven en een combimagnetron, het liefst hoog geplaatst.
* Er moet ook ruimte voor een koelkast zijn.
* Het heeft de voorkeur om het kookgedeelte rechts te hebben en de gootsteen links; dat scheelt geld i.v.m. het laten verleggen van de aansluitinge.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86389806
Succes met parkeren in ieder geval (of in ieder geval een eind lopen naar je auto)

Marjoleinstraat maar 1 kant voor parkeren, ik heb geen idee hoe groot die parkeerplaats is, maar ik zie wel huurhuizen aan een fietspad, die mensen moeten dus ook hun auto op dat plein zetten.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_86390127
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:20 schreef Resistor het volgende:
Succes met parkeren in ieder geval (of in ieder geval een eind lopen naar je auto)

Marjoleinstraat maar 1 kant voor parkeren, ik heb geen idee hoe groot die parkeerplaats is, maar ik zie wel huurhuizen aan een fietspad, die mensen moeten dus ook hun auto op dat plein zetten.
Ken je de locatie, of baseer je dit op de plattegronden die ik heb laten zien?

Ik geloof dat er rekening is gehouden met 1,5 parkeerplaats per huishouden. Ik weet niet of dat veel of weinig is. Mijn vader is jaren geleden in een nieuwbouwwijk in Ede gaan wonen en de ervaring daar leerde dat het aantal parkeerplaatsen gestaag te weinig werd. Het zal mij benieuwen hoe dat zich in de loop der tijd zal ontwikkelen. Gelukkig is het niet een deel dat gelegenheidsparkeerders aantrekt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86390787
Ik baseer het op de plattegronden, en vergelijkingen die ik tegenkom met mijn werk, waar ik moet parkeren om bij mensen thuis aan het werk te gaan.
Ik heb een hekel aan ver lopen :+

Vlak bij een industrieterrein (Noord 4), dus de uitvalswegen zullen wel goed zijn, gezien het vrachtverkeer wat daar moet zijn (maar het zal niet veel zwaar verkeer zijn, hoogstens wat stenenwagens)...
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_86394528
Je kunt natuurlijk ook het keukenbankje-voor-het-raam-idee combineren met het lange-bank-idee-van-Wickie. Ik vind ze allebei heel leuk en creatief! De woonkamer oogt op de plattegrond van Wickie heel ruimtelijk door de eettafel in de lengte te zetten en je hebt meteen een leuke speelplek aan de bankplank. En als je mooie dozen/kisten/kratten koopt, kun je onder die plank ook meteen een hoop zooi kwijt. En het lijkt me voor een kind ook zo gezellig om daar lekker voor het raam voor het raam op je bankje te hangen terwijl mama of papa staat te koken O+ Je merkt, ik zie het wel zitten :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_86396315
Ik vind het ook een creatief idee, maar ik ben wel huiverig voor hoe de keuken eruit ziet met hoge kasten erbij. Met het meubilair kun je nog wel aanklooien, maar de keuken moet gewoon écht goed zijn. Ik merk dat ik om die reden alleen al neig naar de conservatieve opstelling:



Wat ik eventueel zou kunnen doen is onderin alsnog een bankje maken bij het raam en daar een rechthoekige tafel aan zetten (met uitklapbare gedeelten voor bijzondere gelegenheden). Sterker nog, er zou ook een bankje in u-vorm aan het raam kunnen! En dan wat schapjes erboven of zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86398310
Veelzeggend dat de vrouw lekker in een stoel zit te luieren terwijl de man de afwas staat te doen. Wacht nog maar even met dit project
pi_86398514
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:28 schreef beeer het volgende:
Veelzeggend dat de vrouw lekker in een stoel zit te luieren terwijl de man de afwas staat te doen. Wacht nog maar even met dit project
Maar op zolder doe ik de was terwijl hij zit te chillen achter de computer.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86399502
Zo kwam ik trouwens voor het eerst op het idee van een bankje (dit is een Ikea-keuken):



Ik zit er ook nog over na te denken of zo'n kastombouw rondom het raam handig is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86400022
Wat krijg je nou voor die prijs? Ik snap dat ikea gebeuren nooit. Krijg je die verhoging links er ook bij of vallen die kastjes allemaal lager dan de rest van de keuken? Die lampen? En waarom staat de prijs van die afzuigkap er per stuk bij? Zijn er mensen die er drie in hun winkelwagentje leggen en dan verwachten dat ze maar een keer 549 hoeven te betalen?

Ik snap het niet
pi_86400542
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:56 schreef beeer het volgende:
Wat krijg je nou voor die prijs? Ik snap dat ikea gebeuren nooit. Krijg je die verhoging links er ook bij of vallen die kastjes allemaal lager dan de rest van de keuken? Die lampen? En waarom staat de prijs van die afzuigkap er per stuk bij? Zijn er mensen die er drie in hun winkelwagentje leggen en dan verwachten dat ze maar een keer 549 hoeven te betalen?

Ik snap het niet
Als je doorklikt op 'wat krijg je voor deze prijs?' staat er het volgende:

"De op deze pagina getoonde totaalprijzen omvatten FAKTUM kasten en deuren, KOSING handgrepen, scharnieren, lades, ladestops (niet inbegrepen bij HÄRLIG), kastinrichting, LAGAN werkblad, plinten, poten, LAGAN mengkraan en LAGAN spoelbak. Apparatuur en verlichting worden afzonderlijk verkocht."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86400663
En maar eens een plattegrond van het bankidee in U-vorm bij het raam. De stoelen kunnen weg maar heb ik erbij gezet om te laten zien dat er nog genoeg ruimte voor is. De tafel is 2m lang en 1m breed. In principe zou je dus met 7-8 mensen aan tafel kunnen zitten.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86400940
In een eerder plaatje - wat Claudia een aardig idee vindt ( de keuken van 6700 euro)...
maandag 11:51 uur:

Mijn buren hebben een vergelijkbare opstelling.
Wat zij anders hebben - en je ziet het weinig - aan beide kanten een bak.
Een grote en een kleine. Dan hoef je met pannen afgieten niet om te lopen.
Of even spoelen voor het in de vw. gaat.
Of je staat elkaar niet in de weg als er iemand bij de kraan moet zijn.

Echt heel handig. En ik wilde de directe buren niet kopieëren plus dat onze vw. langs de muur in een kast staat.
pi_86401013
quote:
Op maandag 13 september 2010 22:04 schreef Claudia_x het volgende:
En maar eens een plattegrond van het bankidee in U-vorm bij het raam. De stoelen kunnen weg maar heb ik erbij gezet om te laten zien dat er nog genoeg ruimte voor is. De tafel is 2m lang en 1m breed. In principe zou je dus met 7-8 mensen aan tafel kunnen zitten.

[ afbeelding ]
tis leuk - alleen heb je niet genoeg kastruimte.
pi_86401514
quote:
Op maandag 13 september 2010 22:09 schreef AnneX het volgende:

[..]

tis leuk - alleen heb je niet genoeg kastruimte.
De keuken staat ook in deze opstelling in de tekeningen. Ik denk dat het het maximaal haalbare is. Het is inderdaad niet erg groot. Overigens hebben we nu ook een vrij kleine keuken en daar redden we het best aardig mee. We hebben wel rechts nog een dressoir staan:



Wat ik echt anders wil ten opzichte van onze huidige keuken:

* We hebben nu een combimagnetron en we willen er nog een (stoom)oven bij zodat er twee gerechten tegelijkertijd in de oven kunnen.
* Idealiter zitten de combimagnetron en oven op ooghoogte, want dat bukken is niks en het is ook niet zo veilig met kinderen.
* Er zit maar één brede lade in de keuken waardoor we altijd moeten bukken om bestek te pakken. Onhandig en ook niet kindvriendelijk.
* De kookplaat is vrij klein. Het zou fijn zijn als die iets groter kon.

Doordat de opstelling in de woonkamer flexibeler is, kan er een extra Billykast bij. Die zouden we als servieskast kunnen gebruiken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 13-09-2010 22:22:43 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86415809
Ik ben op zoek naar wat bankinspiratie. Ik kwam een aardige site tegen van een bedrijf dat eetbanken op maat maakt, maar de stijl is mij iets te American Diner-achtig. Ik houd van retro, maar het moet geen thema worden.

Een eetgelegenheid in Haarlem waar ik vroeger regelmatig kwam heeft leuke bankjes (denk de stoffen panelen erboven weg):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86416093
Tip: neem een bank met wasbare hoezen :) Bij die van ons kan dat niet en dat is ehhhh niet zo praktisch met kleine kinderen
pi_86416289
Haha, genoteerd. We hebben nu een Ikeabank met hoezen die eraf kunnen en die zijn al váák in de wasmachine geweest. Ik zou niet meer anders willen.

Dit is ook wel gaaf:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86416347
Oh leuk, maar wel een echte eet-bank (voor bij een tafel) en niet echt een lekkere lig-bank
pi_86416463
Nee, het moet ook een eetbank zijn! Maar wel een beetje comfortabel. (Als ik een leuke oplossing kan bedenken voor de eethoek dan kan ik me makkelijker bij de conservatieve keukenopstelling neerleggen.)

Gewone banken vind ik niet zo moeilijk. Ik ken een winkel in Haarlem waar ze leuke en betaalbare banken hebben. Als we onze huidige bank gaan vervangen - die is wel aan vervanging toe - ga ik daar eens neuzen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86416577
Geinig idee, die eetbank!

Wat wel een klein nadeel kan zijn is dat je wel een beetje te kijk zit met je rug naar het raam en als het echt koud is buiten, dat je dan tóch een beetje last krijgt van koudeval, ondanks het dubbelglas.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_86417875
Had ik al verteld dat we zaterdag met de bakfiets bij Marjolein zijn gaan kijken? We twijfelen alleen nog wel erg. En zolang we niet meteen laaiend enthousiast zijn, moeten we gewoon hier blijven vinden we
pi_86418045
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 12:17 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Geinig idee, die eetbank!

Wat wel een klein nadeel kan zijn is dat je wel een beetje te kijk zit met je rug naar het raam en als het echt koud is buiten, dat je dan tóch een beetje last krijgt van koudeval, ondanks het dubbelglas.
Néé, je moet de potentiële romantiek ervan inzien! Met een dekentje om je heen geslagen naar buiten turen terwijl sneeuwvlokken zachtjes tegen het raam tikken. Kop warme chocolademelk erbij. De koters zitten rustig aan tafel te tekenen terwijl ze hun door oma gebreide trui aan hebben. Vriendlief is buiten de witte hopen opzij aan het schuiven. *;

Voor het te kijk zitten ben ik niet zo bang. De weg is echt héél rustig (lees: niemand heeft er iets te zoeken) en er is een voortuin van 4 meter diep waardoor mensen niet pal langs je raam lopen. Ik ben wel benieuwd hoe goed vloerverwarming een ruimte verwarmt, trouwens.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86418165
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 12:52 schreef Stiemie het volgende:
Had ik al verteld dat we zaterdag met de bakfiets bij Marjolein zijn gaan kijken? We twijfelen alleen nog wel erg. En zolang we niet meteen laaiend enthousiast zijn, moeten we gewoon hier blijven vinden we
Wat leuk, zeg! Ik begrijp je twijfel prima hoor. Het contrast is ook héél groot met de plek waar je nu woont. Je zou voor de beeldvorming ook eens in (Nieuw-)West moeten kijken.

Ik ben uiteindelijk gevallen voor het gedeelte net achter Marjolein bij de Buiksloterdijk, en het vele groen eromheen. Maar van de Kamperfoelieweg die ervoor loopt (een behoorlijk drukke doorgaande weg) word ik niet echt vrolijk. Een deel van de gebouwen in die wijk is bovendien ronduit lelijk, en het andere deel ongeïnspireerd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86418245
Ja de buurt eromheen schrok ons ook wel af. Tuurlijk de buiksloterdijk is zo leuk, maar de kamperfoelieweg inderdaad... en de florawijk trekt ook niet echt. Al is het met kerst natuurlijk wel weer heel gezellig O-)
pi_86418469
Ik denk dat je je om Floradorp niet druk moet maken. Het is meer kijken of je jezelf in de directe omgeving ziet wonen. Ik heb het al vaker geschreven, maar ik woon nu aan de rand van de Indische Buurt en daar merk ik níets van.

Wat denk ik ook helpt is om een tijdje het Funda-aanbod goed in de gaten te houden en te kijken welke compromissen je bereid bent te sluiten. Wij hebben bijvoorbeeld gekeken naar woningen zonder tuin, met een kamer te weinig (maar wel met mogelijkheid tot een werkhoekje), naar woningen (ver) buiten Amsterdam en huizen die eigenlijk iets te duur waren. In al die categorieën konden we niks acceptabels vinden. Het was voor ons duidelijk dat locatie het grootste compromis moest zijn. Hoe leuk ik het ook vind om in de Watergraafsmeer te wonen - ik merk dat ik steeds minder gehecht raak aan leuke winkels in de directe omgeving en steeds vaker de fiets of auto pak naar een plek waar ik naartoe wil.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86418646
Tsja die auto hebben we al niet :D

En we houden het funda-aanbod al een tijdje in de gaten hoor. Zoals het nu is denken we dan: jammer, dan maar geen tuin en wel een heel park aan de overkant. Esmee wordt steeds ouder en het is al steeds makkelijker om even naar het park te gaan. Tuurlijk is een tuin leuk, maar ik loop bv graag op mijn vrije dag een rondje met de kinderen door de buurt en dan lopen we even naar de bakker etc. Dat zou ik daar heel erg missen. Ik denk dat de lokatie dan voor mij dus juist weer belangrijker is dan ruimte/groen
pi_86418688
Als je geen tuin hoeft dan wordt het al veel makkelijker. Heb je www.wonenopdestip.nl al eens bekeken?

Oh wacht, ik bedenk nu dat ik die omgeving nog veel troostelozer vond. Net als Noordermare, trouwens.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86418842
Mijn schoonmoeder is toen haar kinderen nog jong waren verhuisd naar een woning met tuin. De eerste keer dat haar dochter buiten in de tuin mocht spelen vroeg ze aan haar moeder of ze écht al die speeltjes mee mocht nemen. Voorheen kon dat namelijk niet omdat het speelgoed altijd mee moesten worden gesjouwd en er dus keuzes gemaakt moesten worden. Ik vond dat ineens heel ontroerend om te horen. (Dat was nog zo'n teken dat ik écht toe was aan een huis met tuin.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86418850
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 12:57 schreef Claudia_x het volgende:

Ik ben wel benieuwd hoe goed vloerverwarming een ruimte verwarmt, trouwens.
Daar zal je versteld van staan, het is een heel behaaglijke temperatuur en je hoeft zelfs niet zo hoog te stoken als met radiatoren
pi_86419066
Wonen op de stip leek ons echt niks. We hebben voordat de kinderen kwamen bij het Mercatorplein gewoond en ik ben nog elke dag dankbaar dat we er weg zijn :@ Altijd zooi/vuilnis op straat, veel geluidsoverlast, bijna geen leuke winkels en ik voelde me er gewoon niet prettig als ik 's avonds alleen naar huis ging.
pi_86419609
Weet je wat ik echt bij jou vind passen? Haarlem! Daar kun je nog een leuk huis in het centrum kopen. Het is jammer dat jullie economische binding met Amsterdam hebben. O-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86419751
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 13:42 schreef Claudia_x het volgende:
Weet je wat ik echt bij jou vind passen? Haarlem! Daar kun je nog een leuk huis in het centrum kopen. Het is jammer dat jullie economische binding met Amsterdam hebben. O-)
Haarlem hebben we zelf ook al een paar keer over nagedacht. O+ Vind het zelf een erg mooie plaats!
pi_86419918
Haarlem zou écht niet tegenvallen. En er zijn zoveel leuke winkeltjes. Je moet dan wel in het centrum wonen. Je kunt ook Haarlem-Noord overwegen als je juist een tuin en groen wilt, maar dan ben je alsnog een tijd onderweg naar het centrum. Ik heb zelf zowel in Noord als in het centrum gewoond. Met name vanuit het centrum ben je zo in Amsterdam; even naar het station lopen, klein stukje met de trein en dan ben je alweer op Centraal.

Ik heb op Funda trouwens ook naar Zaandam gekeken omdat het niet zo ver van Amsterdam af ligt, maar ik ken Zaandam eigenlijk helemaal niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86420013
Zaandam hebben we ook al eens naar gekeken, maar ik vind het zo moeilijk als ik de plaats niet goed ken.... Straks denk ik een superhuis te hebben gevonden en dan is het in een mega-achterbuurt
pi_86420073
Even nog over je zolder: ik heb zelf mijn kamer op zolder, en ik ben ERG blij met mijn wandje dat mijn kamer afschermt van het 'voorzoldertje' waar de wasmachine staat. Het scheelt namelijk heel veel qua geluid; als ik de deur open heb en de wasmachine staat te centrifugeren word ik horendol van het geluid. Eenmaal de deur dicht, hoor ik nauwelijks/niks meer. Misschien wel handig om rekening mee te houden als je er echt wil kunnen werken. (Ik weet natuurlijk niet wanneer je de wasmachine aan hebt staan - misschien wel 's nachts - dan is het wellicht geen probleem. )

Qua vliering: bedenk of je de opbergruimte echt nodig hebt. Het kan heel handig zijn, maar het maakt de ruimte wel lager. (duh... :D ) Wij hebben hier een vliering die niet over de gehele zolder loopt, maar enkel boven mijn kamer. Vanaf het voorzoldertje kun je er dan gemakkelijk bij, en de ruimte is hier dan ook wat hoger - open tot de nok. (Als je een vliering helemaal doortrekt moet je met een luik naar boven). Maar nogmaals, dat moet je wel willen.

Boven de trap hebben we dan zelf nog stevige planken opgehangen, zodat we ook hier tot de nok kunnen doorstapelen met dozen. Zoiets is misschien ook nog een idee, want de ruimte boven het trapgat is anders toch maar loze ruimte. (Wel natuurlijk de planken hoog genoeg ophangen, anders stoot je je hoofd. De planken hoeven natuurlijk ook niet zo diep als het trapgat zelf te zijn, dat maakt de boel misschien wat benauwd.

En verder natuurlijk schuifdeuren voor de lage ruimtes onder het dak. Dat is echt heerlijke ruimte om spullen achter te zetten. (En natuurlijk een speelhutje te maken!)
pi_86420250
Bedankt voor de tips, Candaasje!

Ik denk dat ik veel van de dingen die hier genoemd worden niet zo problematisch vind omdat ik nu in een appartement woon en het gewend ben om alles te horen. Op een bepaalde manier ben ik er zelfs wel aan gehecht. Het zal wennen worden, wonen in een heus huis. En ik moet mezelf misschien ook wat meer instellen op het gezinsleven; de kinderen blijven niet altijd zo klein en op een bepaald moment gaat privacy bijvoorbeeld wat lastiger geworden. Juist dan zal het fijn zijn om wat meer afgeschermd te kunnen zitten van de overige ruimtes in huis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86422289
Ik heb niet extreem goed gekeken naar de eerdere oplossingen met betrekking tot de keuken die genoemd zijn (die vrouwendiscussie over bankjes, retro, kussentjes etc. heb ik overgeslagen o|O ) maar ik heb vrijwel dezelfde indeling, maar dan met openslaande deuren op die plaats. En volgens mij heb ik toch een aardige keuken weten uit te zoeken (hij komt pas over een maand, dus 't blijft afwachten :P ).



En dan kun je het barretje nog weglaten eventueel, als je daar niet zo aan hecht.

Zie verder mijn topic; Mijn nieuwbouwhuis in Utrecht!
pi_86423020
Dat ziet er goed uit, JSS. Genoeg kast- en werkbladruimte, lijkt me. Ik heb alleen het probleem dat de gedeeltes naast het raam allebei te smal zijn om er een keuken direct aan te plaatsen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86457130
*O* heb mn handen meer dan vol momenteel (okay okay met tucjes oa maar toch...) dus kan nog niet meezoeken, maar ik wilde even zeggen dat ik je idee van dat bankje enzo daar echt geniaal vindt!! :o O+
Ik krijg er ook een heel romantisch beeld van haha :D <3
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_86739204
Wij hebben gister getekend! De verwachting is dat 1 oktober 70% van de huizen verkocht is (dat was het streefaantal) en er nog voor het einde van het jaar met de bouw gestart zal worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86739667
spannend en leuk, Claudia :)
pi_86740460
Cool, gefeliciteerd! ^O^ Nou begint het lange wachten ;) Nog briljante ideeën voor de keuken opgedaan?
  donderdag 23 september 2010 @ 10:27:51 #202
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_86741215
Gefeliciteerd! Ik lees ook mee :W
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_86743840
quote:
Op donderdag 23 september 2010 09:16 schreef Claudia_x het volgende:
Wij hebben gister getekend! De verwachting is dat 1 oktober 70% van de huizen verkocht is (dat was het streefaantal) en er nog voor het einde van het jaar met de bouw gestart zal worden.
Oh wat spannend Claudia *O* gefeliciteerd *O*
pi_86745672
Leuk, Gefeliciteerd!!
Erg leuk om dit allemaal te lezen.
Wij zijn ook bezig met de bouw van ons huis en je problemen zijn herkenbaar!!
Voor de keuken zijn wij naar verschillende keukenzaken geweest, gewoon om hun mee te laten denken. Ze hebben vaak leuke ideeen en oplossingen, dingen waar je anders niet aan denkt.
Zo komt onze keuken er ongeveer uit te zien. Magnetron en oven komen ingebouwd in de muur, op de plek waar de "foto" is gemaakt zeg maar.

Wat wij ook heel moeilijk vonden is de kleur van de keuken. Uit eindelijk is het hoogglans oudwit met metalic grijs geworden en een zwart granieten blad.

Ook vinden we het moeilijk om onze woonkamer in te richten. We moeten alles nog kopen omdat we starters zijn, maar het is best moeilijk via een plattegrond te bepalen wat voor een meubels er in je ruimte passen. Maar wel leuk om er mee bezig te zijn!!
Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg
pi_86760595
Dank voor de felicitaties!

doehetzelfer, ik mocht willen dat wij zoveel ruimte hebben voor een keuken! Ziet er goed uit. Het koffiezetapparaat staat er alvast, zie ik. c_/

JSS: nee, niet echt. Het huidige plan is om voor de conservatieve opstelling te kiezen en bij het raam een eetbank in U-vorm te maken. Voordat we die beslissing definitief nemen gaan we nog een keer bij een keukenboer langs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_86874017
Tip voor het indelen van je zolder:
google eens: velux zolder planner
Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg
pi_87227922
Spuit elf reactie hier: Gefeliciteerd *O* *O*

Spannend zeg, is er al wat meer bekend over wanneer ze beginnen met bouwen?
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_87236895
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:16 schreef wickie het volgende:
Spuit elf reactie hier: Gefeliciteerd *O* *O*

Spannend zeg, is er al wat meer bekend over wanneer ze beginnen met bouwen?
Volgens de website is de 70% gehaald! We wachten nu op de 'hoera'-brief en we verwachten dat de start van de bouw snel bekend wordt!

Jullie ook verhuisplannen, zag ik!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_87238843
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 09:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Volgens de website is de 70% gehaald! We wachten nu op de 'hoera'-brief en we verwachten dat de start van de bouw snel bekend wordt!

Jullie ook verhuisplannen, zag ik!
Wat spannend allemaal!
Vind het een leuk keuken idee met de u-bank bij het raam.

Ja een beetje wel... we denken er serieus over om uit R'dam te verhuizen (dat doen we al sinds geboorte van Mette). Helemaal richting mijn ouders (omgeving Nijmegen). Gewoon lekker rustig wonen waar we wel een directe 'sociale vangnet' hebben. Vriendlief wil ook graag weg hier, en wil niet rondom Rdam wonen (hij heeft zijn hele leven in deze omgeving gewoond), liever daar. Hij voelt zich daar veel fijner. We gaan volgende week op gesprek bij een makelaar ons laten informeren over een nieuwbouwproject daar en over kopen van bestaande bouw.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_87319731
Heey claudia! Misschien ook wel een leuke tip.... Op de site van eijerkamp (klik op Persoonlijk interieuradvies-Eijerkamp interieuradvies-3Droomplanner) kan je een 3D programma openen. Zo kan je je woonkamer maken in 3D. Ik vond het zelf wel een grappig programma. Was wel ff puzzelen hoe het werkt, maar als je dat door hebt dan heb je het zo gemaakt.

En wat spannend dat de 70% is behaald!! Heb je de hoera-brief al met de start datum?? Spannend hoor!!
Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg
pi_88208787
Wij hebben inmiddels de Hoera!-brief binnengehad en zojuist hebben we het eerste gesprek met de hoofdaannemer gehad, een vriendelijk familiebedrijf in Volendam. De grond wordt per 1 december beschikbaar gesteld voor de bouw, op 8 december gaat de officiële eerste paal erin en de vermoedelijke bouwduur zal ongeveer 1 jaar en 5 weken zijn, al is het ook goed mogelijk dat de bouw reeds voor het einde van 2011 af is!

Het gaat best snel nu, want de eerste keuzes moeten voor 1 december al gemaakt zijn. Een daarvan is de keukenopstelling. Positief nieuws is dat de keuken zeer waarschijnklijk onder het raam aan de voorkant van het huis gaat passen! Dat wil zeggen, volgens de architect moest het passen, maar die blijkt een fout te hebben gemaakt en nu moeten er op korte termijn aanpassingen worden gemaakt waardoor er een keuken van ongeveer 95cm hoogte onder het raam zal passen. Morgen wordt daar definitief een beslissing over genomen.

Wij hebben volgende week maandag een gesprek met een keukenleverancier van de aannemer zodat we een tekening kunnen laten maken. Deze week zullen we er zelf nog flink op broeden. Eigenlijk ligt alles weer open!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88209055
Leonietje83 suggereerde eerder deze opstelling:



We hebben het nagevraagd en dit kan! Dat wil zeggen, de muur kan zover naar achter geplaatst worden dat de trap op de woonkamer uitkomt, als het toilet maar gescheiden blijft.

Dit idee van wickie laat me trouwens ook niet los:



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88211098
Los van de precieze keukenindeling voel ik geloof ik hier wel wat voor:



Het voordeel van het weglaten van de stukken muur is dat het je een veel openere woonruimte oplevert. Wel lever je in op de gang (daar kan dus minder makkelijk een kinderwagen of zo staan) en er komt een trap in de woonruimte. Ik weet niet goed hoe nadelig dat laatste zal zijn. Eventueel kunnen we een deur voor de trap laten plaatsen, maar dat is volgens mij wel maf als je naar beneden loopt.

De keukenopstelling is op deze manier vrij conservatief. Dat vind ik op zich niet zo erg: hoe minder fratsen (bijv. een eiland), hoe meer geld er overblijft voor handige dingen (bijv. een quooker).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88211369
in je laatste tekening kun je je trap helemaal niet op of af zonder door een muur heen te moeten breken :)

Als ik kon kiezen zou ik nooit een trap in de woonkamer zetten, vind dat pers, helemaal niets...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88211646
Maar waarom vind je dat niks, RanTheMan? Is dat iets gevoelsmatigs of heb je daar concrete redenen voor? Een nadeel dat ik kan bedenken is dat je op de eerste verdieping meer geluiden hoort van de woonkamer. Als de een nog televisie wil kijken en de ander wil slapen kan dat vervelend zijn.

Nog een andere optie zou zoiets zijn (dat vind ikzelf niet zo geslaagd, geloof ik):



Vergeef me het gebrek aan trapopening. :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Claudia_x op 01-11-2010 15:50:24 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88212049
Ik denk ook dat dat ontwerp met de schuine muur lastig is met de trap, omdat de trap (het brede gedeelte) uitkomt in het schuine hoekje. Als de gang langer is, zou je dan genoeg ruimte hebben voor bijv een kinderwagen in de gang? En als dat kan, zou je dat dan prettig vinden?
Als je de gang lang laat, maar je hebt alsnog eigenlijk nauwelijks ruimte voor een kinderwagen, dan kun je de gang beter korter maken denk ik. Als je wel genoeg ruimte hebt en die ook werkelijk daarvoor wilt benutten, dan is het wel goed om erover na te denken. Met een korte gang wordt het sowieso kinderwagen in de woonkamer. Maar aan de andere kant, hoelang gebruik je een kinderwagen en hoelang ben je van plan om daar te gaan wonen?

Ik denk dat ik zelf ook voor de open versie zou gaan en een korte gang. Puur omdat je toch nauwelijks tijd in de gang doorbrengt en wel in de woonkamer, dus een openere en grotere woonkamer zou dan mijn voorkeur hebben.
Een deur voor de trap komt vaker voor, dat zou zeker een oplossing kunnen zijn voor het 'opentrap' probleem.
Is er misschien niet iemand die je kent met een deur voor de trap? Dan kun je daar een paar keer op en neer van de trap lopen om te kijken hoe dat gaat ;)

De keuken opstelling van Wickie vind ik trouwens echt super gaaf, dat zou ik ook wel willen!
Die van Leonietje is ook zeker leuk, maar dan loop je wel de hele tijd om dat ding heen tijdens het koken denk ik. Dingetje snijden, afwassen, in de pan doen etc. Ik heb het idee dat je heen en weer eromheen blijft lopen ;) Dan is de opstelling van Wickie praktischer denk ik.
pi_88212331
[quote]1s.gif Op maandag 1 november 2010 15:43 schreef Claudia_x het volgende:
Maar waarom vind je dat niks, RanTheMan? Is dat iets gevoelsmatigs of heb je daar concrete redenen voor? Een nadeel dat ik kan bedenken is dat je op de eerste verdieping meer geluiden hoort van de woonkamer. Als de een nog televisie wil kijken en de ander wil slapen kan dat vervelend zijn.

Nog een andere optie zou zoiets zijn (dat vind ikzelf niet zo geslaagd, geloof ik):

[ [url=http://www.eenzamefietser.nl/Floorplanner 004.jpg]afbeelding[/url] ]

[sub]Vergeef me het gebrek aan trapopening. :P[/sub]
[/quote]
Hoe loopt die trap nou werkelijk? :? Volgens deze tekening moet je via de meterkast de trap op, maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Edit: waarom werken de codes in deze post niet? :?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2010 16:08:12 ]
pi_88212379
Ik ben een slordig Floorplannergebruiker. De trap loopt zo (de tekening is gespiegeld):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88212409
Oke enkele redenen waarom ik nimmer een trap in de kamer zou willen hebben:

- Lelijk (pers mening)
-Geluidsoverlast
-Warmte die onnodig naar boven trekt (dus hogere stookkosten)
-evt tocht - luchtstromen
-Als je kinderen hebt en ze worden wat groter al dat gestamp op de trap (heb je ook in de gang, maar hoor je minder :))
-Mocht je bijv katten hebben en je wilt niet dat ze naar boven gaan, nou sterkte :)

maar ik heb nog een out of the box idee voor je huis, afhankelijk van de daadwerkelijke afmetingen, kun je daar nog iets over zeggen?
en dan nog een vraag, wil je een keuken of een woonkeuken, welke prio stel je? woonkamer of keuken ?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88212534
Een trap in de woonkamer vind ik ook niks. Het levert je ook nauwelijks extra ruimte op. Het gaat om ongeveer een vierkante meter, zo te zien.
pi_88212546
ah ik vraag het en je post t net :0 niet alle maten staan er op, maar -hoe graag kijk je tv? ik meen ook ergens te lezen dat je terrasdeuren krijg, waar zitten die dan? ik zie ze niet op de tekeing hope kom je in je tuin?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88212614
Ik vind vooral je tweede, derde en vierde punt belangrijk, RanTheMan. Dat is iets om over na te denken.

De maten staan in de plattegrond die ik als laatste postte. Specifiekere maten heb ik niet, op één na: het breedste deel naast het raam onderin (aan de voorkant van het huis) is ongeveer 50cm.

Ik ben heel benieuwd naar je idee! Ik wil graag een woonkeuken; een gescheiden keuken vind ik niks. En de woonkamer is belangrijker dan de keuken. We willen een fatsoenlijke keuken met net genoeg ruimte en comfort, maar het hoeft niks spectaculairs te zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88212739
quote:
Op maandag 1 november 2010 16:07 schreef RanTheMan het volgende:
ah ik vraag het en je post t net :0 niet alle maten staan er op, maar -hoe graag kijk je tv? ik meen ook ergens te lezen dat je terrasdeuren krijg, waar zitten die dan? ik zie ze niet op de tekeing hope kom je in je tuin?
Er moet ruimte zijn voor de tv, daar kijken we toch wel graag naar. Hij staat nu zo (op een kastje dat 80cm breed is):



Er zit trouwens een schuifpui naar de tuin (bovenin de tekening); de onderkant van de tekening is de voorkant van het huis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88212764
quote:
Op maandag 1 november 2010 16:07 schreef RanTheMan het volgende:
ah ik vraag het en je post t net :0 niet alle maten staan er op, maar -hoe graag kijk je tv? ik meen ook ergens te lezen dat je terrasdeuren krijg, waar zitten die dan? ik zie ze niet op de tekeing hope kom je in je tuin?
Er staat op de tekening een schuifdeur naar de tuin.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_88212786
ok ga zo ff snel kleuren en indien de boodschap niet volkomen over komt pas ik t thuis ff beter aan :) moment eerst ff koffie :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88212795
quote:
Op maandag 1 november 2010 16:07 schreef k_man het volgende:
Een trap in de woonkamer vind ik ook niks. Het levert je ook nauwelijks extra ruimte op. Het gaat om ongeveer een vierkante meter, zo te zien.
Het verbaast mij juist zo dat het weglaten van de muren feitelijk niet zoveel winst oplevert terwijl de ruimte wel zoveel groter aanvoelt! Ineens staat de tafel niet krap meer en is er zelfs nog genoeg ruimte om de kast door te trekken of een dressoir neer te zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88212995
quote:
Op maandag 1 november 2010 15:53 schreef bl0emetjE het volgende:
Een deur voor de trap komt vaker voor, dat zou zeker een oplossing kunnen zijn voor het 'opentrap' probleem.
Is er misschien niet iemand die je kent met een deur voor de trap? Dan kun je daar een paar keer op en neer van de trap lopen om te kijken hoe dat gaat ;)
Nou, dat laatste vind ik dus het lastigste van al dit soort beslissingen. Ze zijn zo abstract! Ik zou graag door de ruimte willen lopen en voelen wat voor consequenties bepaalde beslissingen hebben, maar dat is niet mogelijk. Wat ik ook in mijn hoofd probeer te houden is dat de keuzes die ik maak niet te extreem zijn, want we willen het huis ook ooit weer verkopen.

quote:
De keuken opstelling van Wickie vind ik trouwens echt super gaaf, dat zou ik ook wel willen!
Die van Leonietje is ook zeker leuk, maar dan loop je wel de hele tijd om dat ding heen tijdens het koken denk ik. Dingetje snijden, afwassen, in de pan doen etc. Ik heb het idee dat je heen en weer eromheen blijft lopen ;) Dan is de opstelling van Wickie praktischer denk ik.
Mijn voorkeur gaat ook naar een open opstelling uit; ik vind ruimte en een prettige 'flow' door ruimtes heen heel belangrijk. Het idee van wickie is heel gaaf en ook realiseerbaar in de laatste tekening van mezelf die ik liet zien. Het nadeel eraan vind ik dat we een deel van de huidige meubels weg moeten doen en ervoor in de plaats iets op maat moeten laten maken. Dat kost gewoon veel geld. Het idee van de lengte benadrukken kan ook op een wat minder rigoureuze manier door de kastenwand door te trekken bijvoorbeeld.

Het heeft dus mijn voorkeur om wat conservatief te beginnen, de meubels die we al hebben mee te nemen en genoeg ruimte te laten om later nog wat te schuiven of voor een net iets andere opstelling en inrichting te kiezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88212999
nog 1 vraag, wil je die kast houden (achter de trap?) of is dat een kast die feitelijk onder de trap zit?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88213031
Dat is een kast die onder de trap zit; is wel erg handig i.v.m. opbergruimte voor stofzuiger en zo.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88213682

of


Alles kan afhankelijk van je wensen en smaak,

het enige dat ik aan wil geven is dat je de keuken ook in de in eerste instantie gedefinieerde woonkamer kunt plaatsen, of ergens halverwege

en dat je je keuken aan de muur hoog kunt maken maar bijv de ruimtes enigzins scheiden maar open kunt houden door bijv alleen onder kastjes oid te plaatsen

niets is op schaal, maar qua ruimte is dit wel realiseerbaar,

je kunt bijv de 2e ook spiegelen of wat dan ook
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88215157
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, dat laatste vind ik dus het lastigste van al dit soort beslissingen. Ze zijn zo abstract! Ik zou graag door de ruimte willen lopen en voelen wat voor consequenties bepaalde beslissingen hebben, maar dat is niet mogelijk. Wat ik ook in mijn hoofd probeer te houden is dat de keuzes die ik maak niet te extreem zijn, want we willen het huis ook ooit weer verkopen.
[..]

Mijn voorkeur gaat ook naar een open opstelling uit; ik vind ruimte en een prettige 'flow' door ruimtes heen heel belangrijk. Het idee van wickie is heel gaaf en ook realiseerbaar in de laatste tekening van mezelf die ik liet zien. Het nadeel eraan vind ik dat we een deel van de huidige meubels weg moeten doen en ervoor in de plaats iets op maat moeten laten maken. Dat kost gewoon veel geld. Het idee van de lengte benadrukken kan ook op een wat minder rigoureuze manier door de kastenwand door te trekken bijvoorbeeld.

Het heeft dus mijn voorkeur om wat conservatief te beginnen, de meubels die we al hebben mee te nemen en genoeg ruimte te laten om later nog wat te schuiven of voor een net iets andere opstelling en inrichting te kiezen.
Eigenlijk zou je in een huis gewoon eerst moeten kunnen gaan wonen en dan pas bepalen wat je relaxed vindt ;) Ik heb nu ook alweer hele andere ideeën over mijn huis qua indelingen etc. Maar dan kost het weer zo'n grote verbouwing om van alles aan te passen :P


Het is ook zeker handig als niet alles meteen maar 1 plek heeft en dat je nog af en toe eens kunt schuiven met je meubels. Nu kun je zelf natuurlijk ook wat knutselen.
Zo wilde ik graag een lange kapstok (denk aan een basischoolkapstok) en heb ik allemaal kleine kapstokken van ikea naast elkaar gehangen waardoor ik eigenlijk 1 lange heb gekregen :)
Zoiets is natuurlijk ook goed mogelijk bij de keuken, een open keuken en in het verlengde ervan een aantal dezelfde kasten (zo'n lage expedit kast van ikea bijvoorbeeld) en daarop zou je dan zelf nog een meubelplaat kunnen leggen om ze bij elkaar te trekken.
Als je het zat bent kun je die kasten ook opstapelen of los van elkaar op andere plekken neerzetten. Dan is het iig geen vast onderdeel, maar nog weer verplaatsbaar.
En zoiets kun je ook pas later maken, of langzamerhand opbouwen terwijl je er al woont natuurlijk.

Trouwens, laatst op tv zag ik nog een keer dat ze iemand zijn open trap in de woonkamer 'dicht' gingen maken, dit hebben ze toen gedaan met een schuifdeur. Zoiets kan ook nog een idee zijn voor de trap, als je die in de woonkamer wilt laten uitkomen.
pi_88215477
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 16:37 schreef RanTheMan het volgende:
[ afbeelding ]
of
[ afbeelding ]

Alles kan afhankelijk van je wensen en smaak,

het enige dat ik aan wil geven is dat je de keuken ook in de in eerste instantie gedefinieerde woonkamer kunt plaatsen, of ergens halverwege

en dat je je keuken aan de muur hoog kunt maken maar bijv de ruimtes enigzins scheiden maar open kunt houden door bijv alleen onder kastjes oid te plaatsen

niets is op schaal, maar qua ruimte is dit wel realiseerbaar,

je kunt bijv de 2e ook spiegelen of wat dan ook
Lijkt me niet handig, in verband met alle geplande leidingen en aansluitingen. De aannemer moet dan echt alles omgooien. Bovendien ligt de badkamer nu waarschijnlijk boven de keuken en in jouw voorstel niet meer.
pi_88215792
hoezo alles aanpassen, alleen water en afzuigkanaal, maar als je beneden spiegelt, kun je uiteraard ook boven spiegelen...
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88218734
RanTheMan, dankjewel voor je brainstormen! Heel leuk om te zien en het prikkelt ook om op een wat minder voor de hand liggende manier te denken.

bl0emetjE, mijn vriend kwam ook met het idee van een schuifdeur. Ik zag zelf eerst de toegevoegde waarde er niet zo van in, maar ik ga het serieus in overweging nemen. Volgens mij was dat in Huizenjacht van SBS6, dat dichtmaken van de open trap, of niet? Ik denk dat ik me die aflevering wel herinner. Als ik het goed heb was het al een tijdje geleden tijdens het item "een expert lost een inrichtingsprobleem op".
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88219503
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 17:30 schreef RanTheMan het volgende:
hoezo alles aanpassen, alleen water en afzuigkanaal, maar als je beneden spiegelt, kun je uiteraard ook boven spiegelen...
Drinkwateraansluitingen, rioolaansluitingen, standleiding, afzuigkanaal, diverse wcd's, alle bijbehorende sparingen. Vermenigvuldig dat alles met de tarieven voor meerwerk van de aannemer en je kunt je lol op. :P
pi_88237512
We neigen nu toch naar deze indeling:



Geen trap die uitkomt in de woonkamer, meer ruimte voor een iets grotere keuken en minder kosten omdat er niet zoveel gewijzigd hoeft te worden (2 stukjes muur weg en het verplaatsen van lichtschakelaar, thermostaat en wat aansluitingen in de keuken).

We weten nog niet precies wat we met de badkamer gaan doen. De plattegrond van de eerste verdieping ziet er zo uit:



We willen heel graag een ligbad in de badkamer (lees: als ik geen bad krijg verhuis ik niet!), maar we willen niet douchen in bad. Er zal dus een uitbreiding van de badkamer moeten komen. We hebben twee opties:





In de eerste optie blijft er meer ruimte over in de slaapkamer voor bijvoorbeeld nog een kast; in de tweede optie heeft de badkamer een wat aangenamere vorm. Maar misschien is zo'n hoekje voor het bad ook wel heel gezellig?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 2 november 2010 @ 08:55:30 #237
5428 crew  miss_sly
pi_88237646
Je kint ook een andere indeling maken dan deze in de badkaner, toch; heb bij geen van beide het idee dat de indeling optimaal is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88237740
De indeling zullen we nog overleggen met de badkamerleverancier. Ik weet niet precies hoe het zit met het verplaatsen van bepaalde aansluitingen, dus ik kan er zelf zo weinig mee. Ik heb gister bijvoorbeeld gevraagd hoe makkelijk het toilet te verplaatsen is en ik heb begrepen dat je dan een lelijk gat of zo in de badkamer krijgt. In deze tekeningen heb ik alles zo intact mogelijk gelaten.

Ik zou het zelf wel gaaf vinden om in de nis een inloopdouche te hebben. Maar goed, we wachten het gesprek af! Ik moet zeggen dat mijn wensen ook erg gekleurd worden door het prijskaartje dat eraan hangt. Als het veel geld gaat kosten om de boel om te gooien en de standaardindeling ook wel acceptabel is, dan is de beslissing vlug gemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 2 november 2010 @ 09:38:33 #239
5428 crew  miss_sly
pi_88238528
daar had ik even niet aan gedacht, inderdaad, maar het is echt geen effieciente en fijne indeling zo. Ik zou sowieso bijv de toilet willen verplaatsen, nu is dat het eerste dat je ziet als je binnenkomt. En inderdaad zou je een mooie inloopdouche kunnen maken. Of het bad in de lengte op die zijmuur waar nu het toilet op zit.

Op zich moeten ze met omleggen van leidingen in een badkamer nogal wat kunnen doen, hoor, maar de prijzen zullen inderdaad hoger zijn dan eigenlijk nodig. Dat is waar de aannemers van zulke porjecten hun winsten uit halen. En dan kan ik me voorstellen dat hetprijskaartje een belangrijk criterium is als het verder compleet is maar net niet helemaal ingedeeld zoals je het liefst zou willen.

Ik vind trouwens de oplossing van de benedenverdieping erg goed. Wel wat meer ruimte, maar niet de extra deur in de huiskamer voor de trap. Is toch wat rustiger, zowel qua indeling als qua activiteit in lopen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88238548
geen zin/tijd om alles door te lezen, maar heb je 2 kinderen? en wil je niet op zolder slapen?

Je maakt t jezelf moeilijk door niet in bad te willen douchen, maar wel een bad te willen :)


is een kamer van ongeveer 2 bij 3 te klein? anders zou je de badkamer over de breedte van het huis kunnen doortrekken en baden in weelde
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  Moderator dinsdag 2 november 2010 @ 09:44:23 #241
155227 crew  Guppy
dus
pi_88238671
Dat hoekje in het bad (optie 1), niet doen! Het is echt rot met schoonmaken, probeer dat te vermijden waar mogelijk!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_88238684
oops -edit- want t leek nergens naar :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88238685
Daar had mijn schoonmoeder het ook over, de activiteit in huis als je trap in de woonkamer uitkomt. Dat is nu nog niet zo'n issue, maar over een paar jaar stormen de koters natuurlijk de trap af. Nou ja, al met al vind ik het nogal een gewaagde keuze om een trap in de woonkamer uit te laten komen als het ook nog eens veel geld kost en de consequenties niet zo eenvoudig te overzien zijn. Ergens denk ik ook: de architect zal wel weten wat 'ie doet. Toch? :+

RanTheMan: we hebben 1 zoontje en 1 kleine op komst. Op zolder gaat de werkkamer komen, want we vinden het fijn om op dezelfde verdieping te slapen als de kinderen. En tja, ik wil graag een ligbad en mijn vriend wil niet douchen in bad. In hotels vindt hij dat bijvoorbeeld altijd maar gedoe. Ik kan me dat wel voorstellen, want het is iets wat je dagelijks doet (uitzonderingen daargelaten :P) en kan een dagelijke ergernis gaan vormen. De badkamer helemaal doortrekken is in ieder geval geen optie omdat we dan een kamer zonder raam hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88238709
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 09:44 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat hoekje in het bad (optie 1), niet doen! Het is echt rot met schoonmaken, probeer dat te vermijden waar mogelijk!
Ik heb een stoomreiniger. :7

Zoals ik de opstelling nu heb gemaakt is het sowieso lastig instappen in bad vanwege de opstelling van de douche en de wasbak. Ik ben benieuwd wat de badkamerleverancier ervan maakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 2 november 2010 @ 09:48:04 #245
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88238745
Je hebt ook badkuipen met een speciaal gedeelte om te douchen: de bodem is daar, zeg maar, extra plat.

The love you take is equal to the love you make.
pi_88238755
als je het makkelijker wilt, je kunt er ook voor kiezen om het toilet te laten vervallen in de badkamer.. Dat is eigenlijk luxe, maar zo groot wordt je huis nu ook weer niet, dus een etage lager lijkt me geen issue

Denk dat 80% van de lui hier geen wc ind e badkamer heeft

Dan kun je het bad links doen en je douche rechts naast de wasbak

SCheelt ook weer onaangename geurtjes als je 's ochtends half slapend je tanden wilt poetsen, maar iemand is je voor geweest :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 2 november 2010 @ 09:50:56 #247
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_88238811
Volgens mij wil je met kleine kinderen niet 's nachts naar beneden moeten voor een plas.
The love you take is equal to the love you make.
pi_88238848
Daar heb ik indertijd naar gekeken, Lienekien, badkuipen die ontworpen zijn om ook comfortabel in te douchen. Een plattere bodem is voor mijn vriend niet genoeg, want de hoge instap vindt hij nog steeds irritant. Nu zijn er ook baden waarbij je een verlaagde instap hebt, maar na wat google-werk ben ik tot de conclusie gekomen dat die duur zijn en dat het nogal een gok is in verband met slijtage. En het blijft gedoe volgens mij.

Ik weet niet of we de wc mogen laten vervallen, RanTheMan, maar mijn voorkeur zou er ook niet naar uitgaan. Dan liever de badkamer over de hele breedte de kamer ernaast intrekken en wat schuiven met de indeling.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 2 november 2010 @ 09:57:25 #249
5428 crew  miss_sly
pi_88238937
Je zou ook kunnen kiezen voor een hoekbad in de hoek waar je nu de douche hebt (in de kleine uitbreiding) en dan een inloopdouche in de nis. Die hoekbaden zijn helemaal niet klein (de kinderen van mijn zus kunnen er gerust mete drieen in en ook gaat er wel eens een mama met kind in of de mama's samen). Je creeert er een heel andere indeling mee, wat speelser en wat meer ruimte, misschien?

Ik zou het toilet niet laten vervallen. Zeker met kinderen wil je gewoon op de verdieping een toilet. Straks moeten ze zindelijk worden, moet je ze 's avonds nog een keer laten plassen en dan ga je niet even naar beneden met zo'n kind. Dat duurt te lang, worden ze te wakker van, is onhandig (grotere valkans met slaperig of te zwaar kind). Bovendien als je ooit ziek bent of je kinderen zijn ziek, is een toilet boven ook wel erg fijn. En met 4 mensen in eenhuis is 2 toiletten ook vaak handig :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 2 november 2010 @ 09:59:35 #250
155227 crew  Guppy
dus
pi_88238987
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 09:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb een stoomreiniger. :7

Ik ben jaloers!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_88239183
Het bad heb ik vooral voor mezelf. :D Ik ga minstens 3 keer per week in bad, lekker languit liggen en wat lezen.

Er zit nog wel een voordeel aan het doortrekken van de badkamer tot het raam, en dat is dat de kinderkamers wat meer in balans komen met elkaar. Nu is de ene kamer duidelijk veel groter dan de andere kamer. Voor een kind vind ik de slaapkamer onderin sowieso vrij groot.

Ik heb me wel afvraagd of zo'n keuze iets kan doen met de waarde of verkoopbaarheid van het huis. Maarja, er zullen net als ik ook andere mensen zijn die graag een bad en douche willen en daar graag wat ruimte in een andere kamer voor opofferen. Hoop ik maar. Anders zit ik mijn leven lang vast in Noord.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 2 november 2010 @ 10:16:23 #252
5428 crew  miss_sly
pi_88239316
Ik ben zelf ook gek op ons bad, hoor. En ik wil ook absoluut niet douchen in bad. Dus wij hebben in onze kleine badkamer ook alles gepropt. Wij hebben alleen als voordeel dat we er geen toilet in kwijt hoeven, omdat we gelijkvloers leven en een toilet dan wel voldoende is.

Maar kijk eens naar hoekbaden. Die heb je in verschillende maten en mogelijkheden, en misschien kun je dan net een iets fijnere indeling maken. Hoewle jij wel lang bent, he, dus ik weet niet of je dan nog lekker in een hoekbad ligt. Maar goed, kijken kan geen kwaad.

Wat betreft de verkoopbaarheid: dat probleem blijft. Doe je niets, moet je maar net mensen treffen die dat willen. Douchen in bad, idem. iedere keuze die je maakt, kan invloed hebben op verkoopbaarheid, maar zowel positief als negatief. Daar zou ik dus (tenzij je echt hele rare dingen wil doen) niet echt naar kijken. Belangrijker is dat jullie als gezin er een behoorlijk aantal jaren fijn kunnen wonen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88239516
Ik ben het helemaal met het laatste eens. Het gaat in eerste instantie om de plezier die wij aan het huis beleven. Het is wel onze eerste koopwoning en de keuzes die we maken voelen daarom heel gewichtig.

Om nog een voorbeeld te geven: in de standaardsituatie lopen de tegels in het toilet door tot het plafond. Ik vind dat maf, want ik ben gewend dat ongeveer de helft van de muur betegeld is en dus wil ik graag ons toilet ook zo. Nu heb ik het gevoel dat ik iets belangrijks over het hoofd zie, een zwaarwegende reden om me te conformeren aan de standaardsituatie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88239872
Misschien wil later iemand het huis van de buren wel niet hebben omdat er haast geen mogelijkheid is tot een bad ;)
pi_88251842
Ik zou de indeling van de ruimtes gewoon zo laten Claudia! Jullie huis lijkt in de indeling erg op onze nieuwbouwwoning die deze maand wordt opgeleverd, alleen hebben wij wel het geluk dat de badkamer bij ons net een stuk dieper is waardoor wij met behulp van 2 muurtjes toilet, inloopdouche en bad naast elkaar laten plaatsen. Had dat niet gekund, dan hadden we met minder genoegen moeten nemen en hadden we zeker niet de badkamer uitgebouwd. Ten eerste omdat dat bij een aannemer vaak heel snel oploopt in kosten.
Maar verkijk je in de slaapkamers ook niet puur op alleen m2. Wij hebben vorige week gekeken in ons eigen huis, slaapkamer 2 en 3 zijn daarin vergelijkbaar met die van jullie en wij vonden slaapkamer 2 door zijn vierkante vorm juist kleiner lijken en slaapkamer 3 ruimer. Met een hoek uit die slaapkamer zou het denk ik echt onpraktisch en erg klein aan gaan doen.

Nog even een tip voor de badkamer: vraag de aannemer / kijk in je technische omschrijving waar de leidingen in de badkamer standaard worden heen getrokken (standaard locatie). Toen wij een casco badkamer kozen kregen we te horen dat we 2000 Euro aan leidingwerk extra moesten betalen, die rekening is weer ingetrokken toen ik aankwam met de technische omschrijving waarin stond dat die leidingen standaard op die en die locatie moesten liggen en ik daar dus al mooi in de koopsom voor betaald had :D
pi_88260387
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 09:48 schreef Lienekien het volgende:
Je hebt ook badkuipen met een speciaal gedeelte om te douchen: de bodem is daar, zeg maar, extra plat.

[ afbeelding ]
We hebben even overlegd en de instap is toch geen onoverkomelijk bezwaar. We gaan dus douchen in bad overwegen, ook met dank aan jouw overwegingen, Maartje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88263151
Keuken: prettig dat het raam hoger zit, zodat er een aanrecht onder kan. Vind de laatste opstelling die je postte een goede keuze. Best veel ruimte in de keuken zo.
Zijn jullie gebonden aan een bepaalde partij voor de keuken?
Kvik heeft mooie keukens (ben bevooroordeeld hoor, we hebben zelf een kvik keuken ;) )

Voor de badkamer, jammer dat er geen douche in de ruimte past, maar ik zou ook niet echt de andere kamer kleiner maken. Maar voor de badkamer zou ik echt een dagje badkamerwinkels doen en kijken wat voor spannende dingen de badkamerboeren bedenken. Misschien hebben ze wel verrassende ideeen.

En over 'het bank tegen de muur idee en bijpassende boekenkast', als je een klein beetje handig bent is zoiets niet echt moeilijk om te maken hoor. Het vereist een goed bouwplan vooraf, alles op maat laten zagen (gewoon in de bouwmarkt, met een klantenpasje kan dat gewoon gratis). We komen graag helpen in elkaar zetten hoor, tegen die tijd.
Vrienden van ons hebben wel besloten kasten op maat te laten maken, die echt supersuper mooi zijn geworden, en die hebben daar echt niet enorm veel geld voor betaald.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_88263720
We zijn vrij om een keukenleverancier te kiezen. We hebben eerst een afspraak met de leverancier van de hoofdaannemer, maar dat is voor ons een verkennend gesprek; we hebben vooral een tekening nodig met een indeling waar we ons in kunnen vinden zodat we aan de hoofdaannemer door kunnen geven waar de aansluitingen moeten komen.

Kvik is genoteerd! Je hebt de naam al eens genoemd. Ik moet bekennen dat zelfs de Ikea een optie is voor ons. Ik weet niet hoezeer je daarmee inlevert op kwaliteit; daar ben ik me nu over aan het inlezen.

Het bankjesidee ga ik denk ik nog wel proberen uit te werken. Ik vind het namelijk echt heel leuk. Ik zie nog twee nadelen:

* Eigenlijk moet ik nu al rekening houden met de opstelling van de keuken, want het lijkt me mooier als een laag deel van de keuken overloopt in een bankje. Dat wil zeggen, een hoge kast die overloopt in een bank lijkt me maf. Het probleem is dat de kant waar ik het bankje wil juist de beste kant is voor hoge kasten. Ik heb al gezien dat er ook andere opties zijn dan hoge kasten, namelijk bovenkasten met apparatuur erin. Ik ben wel benieuwd wat keukenspecialisten op dat punt zoal te bieden hebben. Misschien zijn ze niet zo creatief als ik hoop.

* Het is niet verhuisbaar. Zo'n bankje en bijbehorende kast maak je echt voor dat huis. En ik sluit het niet uit dat we over 5 jaar weer verhuizen. Het is ook mogelijk dat we er langer blijven wonen, maar ik weet het niet. Nu vind ik dit punt weer niet zo zwaarwegend als de kosten binnen de perken blijven.

Lief, dat aanbod! :*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88265076
aaargh, ik typ hele tekst en toen was het ineens weg

Volgens mij is er niks mis met ikeakeukens hoor, heb nog nooit iemand in mijn omgeving horen klagen erover. Ik sluit niet uit dat in ons volgende huis het ook een ikeakeuken wordt (vanwege budget, kvik is ook niet echt heel erg duur, maar ikea is vooral vanwege de apparatuur wel wat goedkoper)

Je hebt 2 hele goede nadeelpunten, daar kan ik niks tegenin brengen. Zeker het laatste punt, dat je het niet mee kan nemen.

Afgezien van het bankjesidee, de keukenindeling: de korte wand is wel de mooiste wand voor een hoge-kasten-wand. Lekker veel bergruimte, oven op middenhoogte (fijn met kleine kinderen).
En ik heb een hekel aan bovenkastjes
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_88265177
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 09:48 schreef RanTheMan het volgende:
als je het makkelijker wilt, je kunt er ook voor kiezen om het toilet te laten vervallen in de badkamer.. Dat is eigenlijk luxe, maar zo groot wordt je huis nu ook weer niet, dus een etage lager lijkt me geen issue

Denk dat 80% van de lui hier geen wc ind e badkamer heeft

Dan kun je het bad links doen en je douche rechts naast de wasbak

SCheelt ook weer onaangename geurtjes als je 's ochtends half slapend je tanden wilt poetsen, maar iemand is je voor geweest :)
Ik zou t toilet (zoals sommige voor mij ook al zeiden) niet laten vervallen, die ga je echt missen boven.
En boven een bepaald aantal m² moet je een 2e toilet hebben. (wij moesten dat teminste bij ons huis) Ik weet alleen niet vanaf hoeveel m² dat is.
Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg
pi_88265933
Claudia, een open trap wil je echt niet, dat gaat in jullie geval tochten tot op zolder en dan stook je jezelf rot. Die trapkast is enorm handig en bij jullie veel handiger ingepland dan bij ons, wij klooien met de deur omdat die op de korte kant van de kast zit.
Voor je badkamer. Pff. Die is lastig. Ik zal eens even zoeken hoe groot de onze is, voor mijn gevoel niet veel groter en wij hebben en een douche en een toilet en wastafel en extra diep en groot bad.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  dinsdag 2 november 2010 @ 22:51:16 #262
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_88269826
Ik vind de badkamer met extra hoekje uit de slaapkamer de beste optie, toen wij naar bestaande huizen keken hebben we dat ook een aantal keer voor bij zien komen en in de slaapkamer heb je daar weinig last van. In de nis zou ik dan de douche plaatsen. Qua leidingwerk zit er geen verschil tussen douche en bad in tegenstelling tot de wc.

Succes met kiezen
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  dinsdag 2 november 2010 @ 23:18:40 #263
320388 MoreMusic
Niet daarom. Gewoon.... Ergens
pi_88271089
http://www.beterwonenvech(...)-landelijk-wonen.pdf

Dit is een linkje naar onze woning. Misschien is dit een oplossing voor de trap en de indeling beneden? Op het topic binnen kijken hebben we wel foto's staan van hoe onze woning er nu uit ziet. In de folder staat op pagina 14 onze woning afgebeeld. De keuken hebben wij allen in hoekopstelling.

Moet je maar eens kijken. Een deur die richting de keuken opengaat is misschien wel net zo fijn. Staan de mensen niet gelijk helemaal in de woonkamer. Een ander voordeel is de extra opbergruimte onder de trap. Als je de bergruimte binnenloopt, hebben wij aan de linkerkant de kapstok, en recht tegenover de deur de schoenenkast. Alles in de hal is dan gelijk lekker opgeruimd!
Niet daarom. Gewoon.... Ergens om
  dinsdag 2 november 2010 @ 23:21:18 #264
320388 MoreMusic
Niet daarom. Gewoon.... Ergens
pi_88271214
Ook zou ik erover nadenken of het mogelijk is de muur boven tussen de grootste slaapkamer en de kleinste over de hele lengte van de woning een cm of 20/30 te verplaatsen is. Zo is de kleinste slaapkamer iets breder, en zou je er in de toekomst ook een normaal bed overdwars neer kunnen zetten. 2m precies bied hier de ruimte niet voor. En een grote slaapkamer van iets meer dan 2,5m is nog steeds lekker ruim!
Niet daarom. Gewoon.... Ergens om
pi_88409528
Dit zou voor onze badkamer een aardige oplossing zijn:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88473362
We zijn vandaag naar de keukenleverancier geweest die samenwerkt met de hoofdaannemer, namelijk de Keukenkampioen. Ik had me mentaal op het ergste voorbereid, maar het viel me erg mee. We zijn vriendelijk ontvangen en de verkoper was beleefd en dacht goed mee, ook in termen van goedkopere alternatieve oplossingen.

We hebben alleen gepraat over keukenindeling en het uiterlijk; de volgende keer gaan we het over de prijs hebben. Het kwam toevallig zo het beste uit voor de verkoper, maar ik ben daar zelf ook wel blij mee. Ik merkte dat ik na 2,5 uur praten behoorlijk murw was en qua prijs alles wel best had gevonden.

Eerst kwamen we tot deze keukenindeling in U-vorm, met rechts aan de korte wand van de keuken 2 middelhoge kasten, onderin spoelen en links het kookgedeelte:



Het leek ons verstandig om in deze opstelling niet voor een heel hoge kastenwand te kiezen in verband de hoeveelheid licht die dan weggenomen wordt. De kastenwand staat namelijk ook voor een behoorlijk stuk raam.

Het probleem van de lage kasten is dat er weinig ruimte overblijft voor oven, magnetron, koelkast met vriezer en wat bergruimte. Daardoor zijn we tot een alternatieve opstelling gekomen:



In deze opstelling koken we aan de rechterkant (de korte wand) en staan aan de linkerkant (de lange wand in keuken en woonkamer) twee hoge kasten en tussen die kasten en het aanrechtblad onderin staat niets. Wel hangen er twee kastjes boven. Dat moet een leuke, speelse indeling opleveren, zoiets als dit:



Alleen zou ik denk ik voor iets minder hoge kastjes kiezen en nog een plankje eronder, zoiets als dit:



We weten nog niet precies hoe de keuken eruit komt te zien. We zitten te denken aan een combinatie wit/grijs, dus ofwel grijze kastjes en een wit blad of witte kastjes en een grijs blad:





Ik ben verliefd geworden op de kleur champagne-parelmoer. Het lukt me niet om de hele foto uit de folder in te scannen, maar dit geeft een aardige indruk:



We hebben een deurtje mee naar huis om te kijken hoe de kleur bevalt. Ook hebben we een alternatief deurtje mee dat goedkoper is. Daarvan heet de kleur geloof ik kiezelgrijs, maar dat weet ik niet zeker.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 08-11-2010 14:59:49 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88473953
Vriendlief heeft een Ikeaschets gemaakt:



Excl. montage ruim 4000 euro. :o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88474096
@claudia, heb je ook overwogen om een 2e spoelbak te nemen, of zo;n kleintje er naast? Ik ervaar dat toch als bijzonder plezierig, ondanks dat ik een vaatwasser heb.. dit is ongeveer wat ik heb:
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_88474256
Ik zal erover nadenken. Op vakantie hebben we wel eens in een huis gezeten met twee spoelbakken en dat vond ik vooral fijn voor het afwassen. Maarja, afwassen doen we tegenwoordig niet meer. Waar gebruik je de tweede spoelbak voor?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88474425
och, echt voor van alles:

Voorbeeld tijdens koken, dan pleur ik alles wat ik niet meer nodig heb maar wel even wil voorspoelen voordat het de vaatwasser ingaat in de grote spoelbak, maar ja, de mie moet ook worden afgegoten,. tada de kleine wordt gebruikt,

ander voorbeeld, de kleine spoelbak liggen afwasborstels in te drogen die gebruikt zijn en de grote is vrij voor alles wat ik maar wil

Als ik dweil dan gebruik ik gewoon de grote spoelbak als emmer en dan heb ik de kleine voor andere zaken vrij

Bij verjaardagen dan dient de kleine spoelbak als bewaarbak voor bloemen die nog niet op de vaas staan :)

kortom er zijn zoveel toepassingen te bedenken
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  Moderator maandag 8 november 2010 @ 15:56:47 #271
5428 crew  miss_sly
pi_88475523
ow nee, ik zou zelf echt niet kiezen voor een tweede spoelbak, ook geen kleintje, als je een vaatwasser hebt! Vind ik echt verspilling van ruimte als je toch al moet puzzelen!

Mooie foto's Claudia! Fijn dat het een goed gesprek was en het op een fijn moment stopte! Ik ga straks even de opstellingen bekijken, moet nu eerst even weg :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88563514
Claudia, hoge kasten zijn handig, maar bedenk wel goed wat je erin kwijt wil. Wij zijn toch beiden erg lang, maar kunnen niet zonder opstapje achterin onze hoge kasten. En dus staan/liggen er dingen in die je niet vaak nodig hebt en gebruiken we de kastjes maar half. ALleen de voorste helft, daar kan je bij.
Nog een tip: zoveel mogelijk laden! Zo veel handiger dan kastjes. En een tweede spoelbak mis ik hier helemaal niet. Wat wij wel hebben is een kraan die vrij hoog is (met douchekop, maar dat zou van mij niet meer hoeven) zodat je er makkelijk een pan onder kan.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88566772
Ik denk dat je vaak je kop gaat stoten tegen die bovenkastjes als je iets van de rechterlade moet pakken. je moet echt in dat gat kruipen. die ruimte tussen de linker en rechterzijde lijkt me meer dan genoeg, dus ik zou toch gewoon een kastje daar neerzetten.

en dan gewoon wat proberen te spelen met die apparaten die erin moeten. Zo lijkt het me in ieder geval niet lekker werken.
pi_88567172
Ik heb al in een soortgelijke opstelling gestaan (namelijk van de grijs/geel/rode keuken) en het lijkt me juist een heel lekkere ruimte om in te werken!

Mefke, wat een supertip van die kraan. Dat is een grote ergernis van me, dat ik elke dag moeite moet doen om de waterkoker goed onder de kraan te krijgen. En we hebben inderdaad al besloten dat we zoveel mogelijk lades willen. Dat eeuwige bukken en zoeken zijn we wel zat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88567405
Bij het zoeken naar zo'n kraan even goed opletten. Er zijn walgelijk dure, maar ook gewoon heel redelijk geprijsde. Wij hebben een tamelijk goedkope, maar die bevalt uitstekend. Het is een wat hogere boogkraan waarvan je het kraangedeelte eraf kunt halen en je een stuk kraan-met-slang hebt om mee te werken. Ik ben er erg blij mee.

Lades zijn inderdaad erg fijn. En apothekerskasten, maar daar betaal je vaak erg veel voor.

Ik vind die lagere kastjes uit de foto met het plankje erg mooi. Daar zou ik zelf voor gaan als ik een nieuwe keuken zou uitzoeken, denk ik. Ik zou echter niet kiezen voor een plankje. Het is rommelig en het plankje en wat erop staat wordt in een keuken vrij snel plakkerig en vettig. Is niet fijn schoonhouden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88567680
Maar je kunt er wel weer dingetjes op zetten en dat staat zo knus. :+ Om die reden hadden we bij de eerste opstelling gekozen voor lage kasten, want daar kun je nog eens schalen fruit of kookboeken op zetten. Ik hoop dat het met het vettige wel meevalt doordat het plankje niet in de buurt van de kookplaat staat. In onze vorige woning hadden we een plankje boven het fornuis en dat was inderdaad een ramp!

We zitten trouwens ook over een kraan waar kokend heet water uitkomt na te denken. Maarja, het zal al met al wel een dure grap worden. Ik geloof dat de eigen merk-variant 500-600 euro is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88567859
Zo'n kraan lijkt mij met kinderen ook wel een risico...
pi_88567914
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 19:48 schreef WammesWaggel het volgende:
Zo'n kraan lijkt mij met kinderen ook wel een risico...
Er zit een 'beveiliging' op. Bovendien duurt het nog jaren voor ze überhaupt bij het aanrecht kunnen.

Zie ook www.quooker.com en dan 'Veiligheid'.

[ Bericht 9% gewijzigd door Claudia_x op 10-11-2010 19:55:31 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88568713
Miss, hebben wij dezelfde kraan dan?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88568828
Quooker O+ O+
Die wil ik zoooo graag, in een volgend huis komt zekers!

Inderdaad zoveel mogelijk lades, dat is fijn. Ook wij hebben een kraan genomen waar je het kraangedeelte uit kan nemen . Ook een hoge boogkraan.

Wij hebben wel planken, en qua schoonmaken valt het best mee. We hebben nu een schoonmaakster die het 1x in de 3 weken even mee af doet. Maar toen ik het zelf deed vond ik het niet echt veel tijd kosten, ik deed het altijd mee als ik de keuken een beurt gaf.
Ik vind het heel gezellig staan, ben er blij mee.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_88568942
Wat is er trouwens uit het badkamer dilemma gekomen?
En heb je nog leuke vloerideeen?

Of draaf ik nu iets te hard door :@
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_88569317
o claudia, tis de grohe minta by the way. Maar ikea heeft ook zoiets.
Je badkamer dilemma is lastig. Ik heb wel ideetjes, maar ons huis is net 60 cm breder en dus kom ik telkens die 60cm te kort.
Wordt het marmoleum op de vloer? Of ga je voor iets anders?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88570708
We wachten nog op een afspraak met de badkamerleverancier. Ik zal er morgen wel weer even achteraan bellen want het duurt me nu te lang. Ik denk eigenlijk dat het een bad en douche in één gaat worden. We voelen steeds minder voor uitbreken, de badkamer is denk ik te klein voor een creatieve indeling en ik ben bang dat een originele bad/douche-oplossing erg duur is. Desalniettemin wil ik de ideeen die we hebben wel voorleggen om te horen wat de badkamerman ervan vindt.

Qua vloer zit ik nog steeds aan marmoleum te denken, vermoedelijk in de toch wat saaie kleur plaster:



We willen eerst nog een showroom bezoeken en ik verwacht deze week een staal binnen te krijgen!

Mefke, zijn jullie al uit de vloer?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88572047
Stand van zaken vloer: eerst moeten boven alle kamers om ivm baby twee. Kans is groot dat er daarna even geen geld is voor vloer beneden. En, vloer beneden hangt samen met wel of niet verbouwen beneden en daar is dan al helemaaaaaal geen geld voor. Met andere woorden: voorlopig geen nieuwe vloer, maar als ie er komt weten we al welke (novilon en dan in grijs/bruin met een patroontje van linnen)
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  donderdag 11 november 2010 @ 10:44:54 #285
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_88586395
Wil je de kinderen boven laten spelen als je daar zelf aan het werk bent of een speelplek creëren waar ze zich terug zouden kunnen trekken? Mijn ervaring is namelijk dat kinderen graag zijn op de plek waar je zelf ook bent (of meer mensen zijn). En als ze nog klein zijn, is het ook wel fijn om ze zelf in het zicht te hebben.
Zo'n aparte speelplek klinkt in theorie heerlijk rustig en overzichtelijk, maar verandert al snel in opslagruimte.
(Een eigen slaapkamer is natuurlijk een ander verhaal. Dat is jouw eigen kamer.)
Opinions are like assholes, everybody's got one.
pi_88586525
Smikke, de zolder wordt onze werkkamer. Daar zitten we vaak, dus het is ideaal als dat ook de speelkamer wordt! We hebben nu de box bijvoorbeeld in de werkkamer staan en dat werkt goed. Ik herken het in ieder geval erg wat je zegt, dat kinderen graag bij je in de buurt blijven. En als ze zich echt terug zouden willen trekken kan dat altijd nog in hun eigen kamertje. De zolder moet in ieder geval een plek worden waar we allemaal 'spelen'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88590942
Ik vind je keuken opstelling heel mooi!! O+
Zo heb je aardig wat ruimte in je keuken! De kleuren zijn ook super!!
Heel mooi :Y
Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg
pi_88618115
Claudia, wat een leuk huis!
Het ziet er echt heel tof uit!
Ik ga je topic volgen, ben erg benieuwd hoe het totaalplaatje gaat zijn straks!
Wij zijn 2 jaar geleden in een nieuwbouwwoning getrokken, en het is erg fijn.
Ik vond het een super leuk proces, van de fundering tot de daadwerkelijk oplevering!
Lekker veel foto's maken he? ^O^
pi_88649847
Wat een leuk huis!! Gefeliciteerd....
Heb even het topic doorgelezen en wat zijn ze die buurt mooi aan het maken zeg.
Ik heb zelf 30 jaar in noord gewoond en op de school "naast" jullie gezeten (dat paarse geval, was vroeger de Mavo, nu -denk ik- VMBO?) Mooie wijk ook aan de andere kant van de Kamperfoelieweg, was vroeger een groot park.
Je zit ook dicht bij het "vuur" met de jaarwisseling, daar kan je evt. wel wat onrust van verwachten, dat loopt niet altijd soepeltjes (of hebben ze dat vuur nu verboden?)
Het gebied waarop jullie woning komt was heel vroeger ook een terrein met woonwagens, ik geloof dat er zigeuners woonden ofzo, ik vond het altijd erg 'spannend' om langs te lopen.

Succes met je woning !!!!
pi_88727105
We hebben een tweede gesprek met de keukenboer gehad. Het slechte nieuws is dat het raam bij nader inzien niet verhoogd gaat worden (mag niet van de gemeente). Dat betekent dat we de keuken wel voor het raam kunnen plaatsen, maar het raam straks niet goed open kan. Er komt een draaikiepraam in: kiepen is geen problemen, opendraaien gaat een klein stukje. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Moet ik dit maar voor lief nemen omdat het verplaatsen van de keuken zoveel meer ruimte oplevert? En gaat het er straks niet raar uitzien? De keukenboer garandeert van niet.

We moeten de beslissing over de keukenindeling snel nemen. Nog een nadeel is dat het verleggen van alle aansluitingen een vermogen gaat kosten als je alles individueel bij elkaar optelt. Keukenboer en aannemer proberen er nu in overleg een totaalprijs van te maken, al begrijp ik nog steeds niet goed wat die 'totaalprijs' nou precies moet betekenen. Waarom zou het ineens goedkoper kunnen?

Tot slot: we hebben toch besloten voor een witte keuken te gaan met een wat donkerder blad. We hebben witte bladen bekeken en die vielen erg tegen (lees: zagen er goedkoop uit).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88733525
Jeetje wat balen van dat keukenraam Claudia. Even een vraagje: aan welke kant zit nu het draaikiepraam, want in de plattegrond in 1 van je eerste posts opent het raam aan de linkerkant (korte kant keuken) en in jullie keukenontwerp aan de rechterkant (lange kant). Wat ik me verder afvraag: als raam niet verlaagd kan worden, maar jullie wel de keuken ervoor willen plaatsen, hoe worden de leidingen van spoelbak/vaatwasser e.d. dan weggewerkt tussen keukenkastjes en het raam?

Ik zou gaan nadenken of het geen optie is om twee lange keukenblokken tegenover elkaar te plaatsen. Aan 1 kant werkblad met daarin spoelgedeelte, kookplaat en werkruimte. Aan de andere kant een kastenwand met hoge of halfhoge kasten waar je je koelkast, oven en/of magnetron en opbergruimte hebt. Maak je optimaal gebruik van je wandoppervlak en het licht van het raam in de keuken, staat de keuken slechts een klein stukje voor het raam en scheelt je mogelijk weer in de kosten van de aannemer omdat je leidingen minder ver verlegd hoeven te worden en je zo min mogelijk met de muur met het raam zit te klooien. Je kastenwand zou eventueel, als die komt te zitten aan de kant waar het raam ook opent, een stukje van dat raam af kunnen zetten zodat je raam een stuk open kan en je in dat lege plekje je prullenbak bijvoorbeeld kwijt kunt. Bedenk je wel even dat dat raam, voor zover ik kan zien, het enige in je hele woonkamer/keuken is dat even open kan om te luchten! (Nou ja, je hebt wel een deur in de woonkamer natuurlijk, maar bij koud weer zet je die toch niet langdurig open als je een klein kind over de grond hebt kruipen en is een raam dat goed open kan toch wel erg fijn lijkt me).
  maandag 15 november 2010 @ 13:30:36 #292
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_88735827
Wij hebben een hele hoge keuken en ik ben echt heel blij met mijn James XL

leverbaar in de volgende kleuren


je klapt em op en je schuift hem zo tussen een smalle open ruimte, zet hem tegen een kast of gewoon in de kast. Lijkt mij voor jouw huis ideaal..
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_88757340
Claudia, dat raam dat open kan wordt je grootste vriend, geloof me. Wij kunnen hier dus niets openzetten, alleen een deur en dat is zo enorm vervelend. Dus ik zou kijken hoe je het toch kan inpassen in je keuken, hoe lastig dat ook is.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88765949
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 03:28 schreef Claudia_x het volgende:
We moeten de beslissing over de keukenindeling snel nemen. Nog een nadeel is dat het verleggen van alle aansluitingen een vermogen gaat kosten als je alles individueel bij elkaar optelt. Keukenboer en aannemer proberen er nu in overleg een totaalprijs van te maken, al begrijp ik nog steeds niet goed wat die 'totaalprijs' nou precies moet betekenen. Waarom zou het ineens goedkoper kunnen?
Aansluitingen verplaatsen kost niet zoveel geld omdat het veel werk is, maar omdat het afwijkt van de standaard. Er moet extra, individuele aandacht aan besteed worden. Als ze een alternatief pakketje aansluitingen aan meerdere eigenaren kunnen verkopen, is het weer wat simpeler in te plannen. Dan stuur je de werklui op pad met pakket 1 in huis A, B, C en F en pakket 2 in huis D, E en G. Da's simpeler dan dat huis alleen huis A en F standaard zijn en de rest allemaal verschilt.
pi_88767908
Maar het raam kan wel open! Zoals ik al zei: het is een draaikiepraam. Het opendraaien gaat tot een bepaald stuk en het kiepen is geen probleem. We hebben in onze huidige woning draaikiepramen en ik gebruik alleen de kiepfunctie. Het is dus niet zo dramatisch dat er helemaal niet gelucht kan worden. Het raam zit trouwens aan de kant van de lange wand.

Duidelijk verhaal, k_man, dankjewel!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88946738
We hebben weer twee gesprekken erop zitten, namelijk met de badkamerleverancier en met een andere keukenboer.

Uiteindelijk hebben we besloten dat we toch maar gaan douchen in bad. We hebben het badenassortiment goed bekeken en het viel ons erg mee hoeveel ruimte je in bad hebt om te douchen. Alternatieve opstelingen zijn niet mogelijk in de badkamer en baden ontworpen om in te douchen zijn erg duur en bieden niet genoeg voordelen.

Het gesprek bij de keukenboer was heel prettig! We hebben wat veranderingen gemaakt in de opstelling van de keuken: uniformere maten voor de kastjes (60 en 90 cm), geen bovenkastjes en wat lagere hoge kasten. We zijn op een bedrag uitgekomen dat een paar duizend euro lager ligt dan bij de Keukenkampioen. Daar hebben we maandag weer een gesprek mee, maar we denken dat we met het familiebedrijf in zee gaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88947284
We krijgen deze kranen in de keuken:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88948134
Mooie kranen, Claudia. Ik vind het tof dat Quooker nu ook bijpassende gewone mengkranen heeft. Ik willum ook! :P maar onze keuken moet nog een paar jaartjes wachten voor ie aan de beurt is voor een opknapbeurt..
En ik zou echt nóóit kiezen voor douchen in bad, dat vind ik zó irritant... Maar goed, jullie keuze :*
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_88948578
Ik ben een echt badmens, dus het maakt mij niet zo uit hoe er gedoucht wordt. Ik heb de beslissing bij m'n lief gelegd en die vond het instappen niet zo vervelend maar wilde vooral goede (vloer)ruimte om te douchen. Dat viel hem in de moderne kunststofbaden erg mee. Nou ja, dat scheelt weer duizenden euro's!

Jullie krijgen een inloopdouche, toch? Da's wel ideaal!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88949678
Ja, wij krijgen een inloopdouche, en een los bad.

Bij douchen in bad denk ik altijd: stel dat je je been breekt, of moet bevallen en met weeën onder de douche wil maar er nauwelijks in kan klimmen, of er nog woont als je 70 bent en gewoon die stap niet kan maken, en bovendien misschien wel uitglijdt op de gladde badvloer.. na gut. Misschien valt het wel reuze mee :)

Je topic is zo vol! Je mag zelf een nieuwe openen ok? ;)
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_88966300
Ah, ik open inderdaad even een nieuwe!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')