abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 11 september 2010 @ 20:58:47 #51
7889 tong80
Spleenheup
pi_86323391
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 18:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, tijdens het Nederlands kampioenschap jeugdschaken. Of Nederlands kampioenschap schoolschaken. Dat weet ik niet meer.
Zo heb ik ooit van Korsakof verloren ;)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_86323698
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:58 schreef tong80 het volgende:

[..]

Zo heb ik ooit van Korsakof verloren ;)

:P
_O- Ik speelde ooit remise tegen een grootmeester op de lagere school. :') Wie dat was weet ik niet meer. Misschien was het wel een groot meester. :D
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 november 2010 @ 08:41:53 #53
862 Arcee
Look closer
pi_88544321
quote:
Magnus Carlsen stapt uit WK-cyclus

Een nieuwe klap voor het wereldkampioenschap schaken: De voor bijna alle schaakkenners toekomstige uitdager van Vishy Anand, Magnus Carlsen, heeft gisteren een brief gestuurd naar FIDE, waarin hij aangeeft niet te zullen meespelen in het kandidatentoernooi dat de uitdager van Anand bepaalt. De jonge Noor vindt de cyclus veel te lang (5 jaar) en geeft aan dat de privileges van de kampioen te groot zijn om nog van een eerlijke WK-match te kunnen spreken.

Hiermee stapt Carlsen dus uit de WK-cyclus en lijkt die opnieuw in een impasse te komen. Lees de brief hier
Hoe moeilijk is het nou om een normaal schaak-WK te organiseren waar alle grootmeesters aan meedoen? Triest.
  woensdag 10 november 2010 @ 10:42:27 #54
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_88547297
Carlsen heeft volkomen gelijk. Zelfs als je Blatter aanstelt bij de FIDE zal die de boel nog weten te verbeteren.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 januari 2011 @ 18:54:53 #55
862 Arcee
Look closer
pi_91475705
quote:
Schaker Giri verrast titelverdediger Carlsen

WIJK AAN ZEE - Anish Giri heeft in de derde ronde van het Tata Steel Schaaktoernooi in Wijk aan Zee voor een grote verrassing gezorgd.

De 16-jarige schaker uit Rijswijk versloeg maandag in recordtempo de Noor Magnus Carlsen, die titelverdediger is en ook de wereldranglijst aanvoert. Na 22 zetten was de partij al beslist.
Het was voor Giri, de nummer 52 van de wereld, zijn eerste zege. De eerste twee ronden kwam hij tegen landgenoten Erwin L'Ami en Jan Smeets niet verder dan remise.
Smeets verloor maandag voor het eerst tijdens dit toernooi. Ruslan Ponomariov uit Oekraïne was de Nederlands kampioen na veertig zetten de baas.

Giri deelt voorlopig de leiding met Viswanathan Anand uit India en de Rus Ian Nepomniasjtsji. De drie schakers hebben na drie ronden allemaal twee punten.
pi_91501649
Ongelooflijk inderdaad die winst van Giri. Naar mijn mening niet omdat Giri zo briljant speelde maar omdat Carlsen een blunder maakte.

De partij tussen Carlsen En Giri kun je hier bekijken:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1604359

Ik ben ook indruk van Nakamura wat speelt die man fantastisch op dit moment. Ik acht hem als grootste kanshebber van het toernooi. Zijn eindspel tegen Shirov was fantastisch.
Hier nog eens te zien:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1604358

Zijn manier van schaken doet me sterk denken aan computer schaak positioneel gezien maar dan wel met creatieve strategie. Hij heeft in elk geval een goede balans gevonden.

Vandaag de partij tussen Giri en Nakamura. Ik ben toch benieuwd of Nakamura voor een gelijk spel gaat omdat hij met zwart speelt en zo de koppositie behoudt. Maar ook omdat Giri verrassend Carlsen heeft verslagen lijkt mij een draw de meest logische uitslag.

[ Bericht 4% gewijzigd door richard_prf op 18-01-2011 07:43:39 ]
  Trouwste user 2022 dinsdag 18 januari 2011 @ 09:37:40 #57
7889 tong80
Spleenheup
pi_91503368
Schitterend _O_

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 18 januari 2011 @ 11:07:57 #58
862 Arcee
Look closer
pi_91506003
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 07:32 schreef richard_prf het volgende:
Ongelooflijk inderdaad die winst van Giri. Naar mijn mening niet omdat Giri zo briljant speelde maar omdat Carlsen een blunder maakte.

De partij tussen Carlsen En Giri kun je hier bekijken:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1604359
Wat was de blunder? Dat Carlsen die toren slaat terwijl z'n paard in staat, die hij vervolgens verliest en hij niet de toren weg kan halen omdat z'n dame in staat? Hij staat daardoor een paard tegen een pion achter.
pi_91535921
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 08:41 schreef Arcee het volgende:

[..]

Hoe moeilijk is het nou om een normaal schaak-WK te organiseren waar alle grootmeesters aan meedoen? Triest.
zal me wel een lang wk worden met de meer dan duizend grootmeesters die onze aarde rijk is _O-
pi_91536132
carlsen beging meerdere blunders deze partij. Dd2 was een slechte zet een ook Td1 was niet best. de pointe van het zwarte spel was dat na :

22.Dxb6 e2
23. Te1 Dxc1
24. Txc1 e1D+
25. Txe1 Txe1+
26. Lf1 Lh3

wit nu mat gezet wordt >:)

nu bleef Giri dus een stuk voor en dat is meer dan genoeg :W

Hier legt Giri het allemaal zelf uit :
pi_91548204
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:29 schreef elmassie het volgende:
carlsen beging meerdere blunders deze partij. Dd2 was een slechte zet een ook Td1 was niet best. de pointe van het zwarte spel was dat na :

22.Dxb6 e2
23. Te1 Dxc1
24. Txc1 e1D+
25. Txe1 Txe1+
26. Lf1 Lh3

wit nu mat gezet wordt >:)

nu bleef Giri dus een stuk voor en dat is meer dan genoeg :W

Hier legt Giri het allemaal zelf uit :
Dd2 viel mij ook direct op. Wat probeerde hij hiermee te bereiken? de normale zet is Dc2

Nakamura speelde overigens gelijk zoals ik had verwacht.

[ Bericht 2% gewijzigd door richard_prf op 19-01-2011 01:41:54 ]
pi_91549783
Maar die Anish Giri is toch ook een ongelofelijk talent, of wordt dat in Nederland alleen maar gehypet?
Bij elke gelegenheid schreef fathank het volgende:
Ik ben toen op Lowlands halverwege 't optreden van Typhoon knock out gegaan.
pi_91549912
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:26 schreef elmassie het volgende:

[..]

zal me wel een lang wk worden met de meer dan duizend grootmeesters die onze aarde rijk is _O-
Ach, er wordt ook elk jaar een europacup voetbal gehouden en er zijn ook best veel professionele clubs in europa.
Er is vast wel een format te verzinnen voor zo'n soort WK.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
  woensdag 19 januari 2011 @ 09:12:53 #64
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_91550741
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 08:12 schreef Karrel_Laaglawaai het volgende:
Maar die Anish Giri is toch ook een ongelofelijk talent, of wordt dat in Nederland alleen maar gehypet?
Giri is binnen de schaakwereld allang bekend, maar nu bemoeit zelfs Hart van Nederland zich er mee. Typerend genoeg noemden ze Carlsen meerdere malen de wereldkampioen....
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_91552151
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef Mark het volgende:

[..]

Giri is binnen de schaakwereld allang bekend, maar nu bemoeit zelfs Hart van Nederland zich er mee. Typerend genoeg noemden ze Carlsen meerdere malen de wereldkampioen....
:')

Fantastisch :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 19 januari 2011 @ 11:23:10 #66
862 Arcee
Look closer
pi_91554169
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:12 schreef Mark het volgende:
Giri is binnen de schaakwereld allang bekend, maar nu bemoeit zelfs Hart van Nederland zich er mee. Typerend genoeg noemden ze Carlsen meerdere malen de wereldkampioen....
Nou ja, dat-ie niet de wereldkampioen is zegt eigenlijk meer over de schaakwereld dan over Hart van Nederland. :P
pi_91562800
Carlsen is pas sinds 1 jaar veruit de best presterende schaker dus zo gek is het niet dat hij nog geen wereldkampioen is. Als Nederland Spanje inhaalt op de Fifa-lijst zegt het dan ook veel over de voetbalwereld dat Nederland geen wereldkampioen is :?

Carlsen zal zich moeten plaatsen voor een match tegen Anand en daar heeft hij blijkbaar geen zin in. Dit is ook enigszins begrijpelijk aangezien hij al wordt beschouwd als de beste schaker vd wereld. Op het moment van schrijven staat hij overigens op de 3e plek vd wereld :P
  Trouwste user 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 15:39:06 #68
7889 tong80
Spleenheup
pi_91564557
Kennen jullie Adgenstein ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_91564593
simen agdenstein, 1e trainer van Carlsen, grootmeester en tevens ex profvoetballer :)
  Trouwste user 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 15:41:16 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_91564650
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 15:39 schreef elmassie het volgende:
simen agdenstein, 1e trainer van Carlsen, grootmeester en tevens ex profvoetballer :)
Cool een kenner :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_91564847
kenner van het hedendaagse schaak misschien, over vroeger weet ik weinig tot niks :Z

hierbij een overzicht van de nu komende kandidaatmatches:

FIDE announces that the Candidates Matches to determine the challenger for the next World Championship Match will be held in Kazan, Russia from 3 to 27 May 2011.

The 8 original qualifiers are GMs Veselin Topalov (Bulgaria), Magnus Carlsen (Norway), Vladimir Kramnik (Russia), Levon Aronian (Armenia), Boris Gelfand (Israel), Shakhriyar Mamedyarov (Azerbaijan), Teimour Radjabov (Azerbaijan) and Gata Kamsky (USA). In case of replacements, the 3 first reserves from the FIDE Grand-Prix 2008-2009 are respectively GMs Alexander Grischuk (Russia), Dmitry Jakovenko (Russia) and Wang Yue (China)

Carlsen is nu dus officieel vervangen door Grischuk(nr. 7 vd wereld / parttime pokerspeler :'( ) en de loting ziet er nu zo uit:

Topalov vs Kamsky
Grischuk vs Radjabov
Kramnik vs Mamedyarov
Aronian vs Gelfand
  Trouwste user 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 15:51:47 #72
7889 tong80
Spleenheup
pi_91565100
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 15:45 schreef elmassie het volgende:
kenner van het hedendaagse schaak misschien, over vroeger weet ik weinig tot niks :Z

Google eens op Jan Hein Donner. Geen wereldkamioen maar markante man.

Top schaker en bovenal het mooiste schaaikboek geschreven ooit.

'De Koning.'

Succes.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 19 januari 2011 @ 15:55:32 #73
7889 tong80
Spleenheup
pi_91565278
Hij werd geboren als zoon van Jan Donner, destijds minister van Justitie en later president van de Hoge Raad. Jan Hein Donner was een oom van Mr. Piet Hein Donner, Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Donner maakte pas op zijn 14e jaar kennis met het schaakspel.

Door een weinig gedisciplineerde levensstijl was het voor Donner altijd moeilijk goede resultaten te continueren. Desondanks heeft hij in zijn schaakcarrière enkele grote toernooi-overwinningen behaald, zoals het Hoogoventoernooi in 1950 (waaraan ook de oud-wereldkampioen Max Euwe meedeed), 1958 (gedeelde eerste met Euwe) en 1963, en het internationale schaaktoernooi Venetië 1967 (voor de toenmalige wereldkampioen Tigran Petrosjan). Daarnaast werd hij drie keer Nederlands kampioen: in 1954 doorbrak hij Euwes jarenlange hegemonie, en ook in 1957 en 1958 was hij overwinnaar. In 1958 werd hem de grootmeestertitel toegekend.

Naast schaker was hij ook schrijver van artikelen in onder andere De Tijd, Elsevier, Het Parool en De Volkskrant. Donner was politiek geëngageerd; in 1966 weigerde hij Nederland te vertegenwoordigen vanwege de manier waarop de provobeweging aangepakt werd (zijn eerste vrouw, Van de Weetering, was een provo). Hij was een fel tegenstander van het zionisme, en bestuurslid van het genootschap Nederland-Cuba. Bij Elseviers Weekblad moest hij vertrekken wegens zijn standpunt met betrekking tot de oorlog in Vietnam: de gouden trofee die hij had gewonnen in Venetië, 1967, wilde hij schenken aan het Medisch Comité Vietnam, opdat die er medicijnen van konden kopen — of desnoods machinegeweren, zo liet hij weten tijdens een televisie-uitzending. Vanaf 1971 was hij medewerker bij Schaakbulletin, een legendarisch maandblad dat verscheen van 1968 tot 1984. Een bloemlezing van deze stukken, voor zover ze over schaken gaan, is samengesteld door Tim Krabbé en Max Pam en is verschenen als De Koning, Schaakstukken.

De laatste jaren van zijn leven genoot hij vooral bekendheid door de stukjes die hij schreef voor NRC Handelsblad. In augustus 1983 kreeg hij een hersenbloeding die het hem zeer moeilijk maakte om te spreken en te typen, wat hem dwong tot een zeer eigen, uiterst beknopte stijl. De stukjes zijn verzameld in vier bundeltjes, Na mijn dood geschreven, Geen patiënten, Slecht nieuws voor iedereen en Als schrijver moet je veel lijden. Voor het eerste werk ontving hij in 1987 de Henriette Roland Holst-prijs. Ook toen hij nog gezond was heeft hij overigens wel geschreven, o.a. De Nederlander en andere korte verhalen. Hij was een groot bewonderaar van de schrijvers J.L. Borges en Harry Mulisch. Met de laatste was hij ook bevriend, en Donner diende als voorbeeld voor de hoofdpersoon Onno Quist in de roman De ontdekking van de hemel van Mulisch. Jan Hein Donner overleed op 61-jarige leeftijd in verpleeghuis 'Vreugdehof' aan een maagbloeding.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_91565539
haha dat boek heb ik hier al liggen maar nog niet in begonnen. met geen kenner bedoel ik meer dat ik niet de verhalen ken over oude matches etc. ik ken wel de wereldkampioenen en goede spelers van de 20e eeuw
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 februari 2011 @ 20:12:11 #75
862 Arcee
Look closer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')