abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_85481404
Kan iemand mij de volgende logica uitleggen:

Ik heb een vriendin, zij heeft uit een vorig huwelijk 2 kinderen, 1 van 3 jaar en 1 van 5 jaar.
Zij volgt in het ziekenhuis een opleiding en krijgt nu minimumloon.

Als alleenstaande moeder heeft ze nu diverse toeslagen, huur teoslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.

Ik woon nu nog op mij zelf, heb een behoorlijk inkomen. Stel ik wil samenwonen, doe ik dit voor 1 juli, dan ben ik zelfs over het lopende jaar haar toeslagpartner en anders het jaar erop. Met als gevolg dat haar toeslagen (ik zelf ontvang helemaal niets) heel erg naar beneden gaan. Voor huurtoeslag kan ik me voorstellen, voor zorgtoeslag in mindere maten, maar dus ook het kind gebonden budget en de kinderdagopvang toeslag. Bij elkaar scheelt dat euro 900,00 per maand (dus ook niet weinig)

Ondanks dat het haar toeslagen zijn, ga ik dus voor die kinderen betalen. UIteraard kun je dat niet als aftrekposten indienen.

Nu komt de contradictie, ik als niet vader van die kinderen, moet dus gaan betalen voor die kinderen, terwijl de feitelijke vader de alimentatie die hij moet betalen wel mag aftrekken van de belasting!

Ik denk dat ik mijn appartement maar aan houd, alle kosten daar alles biij elkaar Euro 600-700, scheelt toch duidelijk knaken in een maand!

Maar goed kan iemand mij overtuigen van deze onlogica!
  donderdag 19 augustus 2010 @ 17:44:50 #2
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_85481682
Waarom zou je uberhaupt recht op toeslagen hebben als je genoeg verdiend, het is geen kado, het is een vergoeding voor mensen die het anders niet kunnen betalen. Door jouw aanwezigheid is er meer geld, dus hoeft de overheid minder bij te springen.
Tweede punt, je noemt het 'haar' toeslagen, maar als toeslagpartner is de toeslag bestemd voor beide, er wordt ook vanuit gegaan dat je samen een huishouden voert als je samen gaat wonen.
Dat het uitbetaald wordt aan de belanghebbende (aanvrager) maakt het geld niet alleen voor die persoon.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_85483052
je gaat even te snel als je samenwoont dan ben je niet per definitie direct toeslag partner,,

zie http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
  donderdag 19 augustus 2010 @ 18:33:41 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_85483164
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 18:29 schreef Norro-tje het volgende:
je gaat even te snel als je samenwoont dan ben je niet per definitie direct toeslag partner,,

zie http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
Het klopt toch wat 'ie zegt:

Stel ik wil samenwonen, doe ik dit voor 1 juli, dan ben ik zelfs over het lopende jaar haar toeslagpartner en anders het jaar erop.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 19:04:20 #5
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_85484140
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 18:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het klopt toch wat 'ie zegt:

Stel ik wil samenwonen, doe ik dit voor 1 juli, dan ben ik zelfs over het lopende jaar haar toeslagpartner en anders het jaar erop.
Lezen is ook wel erg lastig....
/-=]
|o-0
~~~`
  Milf donderdag 19 augustus 2010 @ 20:37:45 #6
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_85487570
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 17:35 schreef jpbalky het volgende:
Kan iemand mij de volgende logica uitleggen:

Ik heb een vriendin, zij heeft uit een vorig huwelijk 2 kinderen, 1 van 3 jaar en 1 van 5 jaar.
Zij volgt in het ziekenhuis een opleiding en krijgt nu minimumloon.

Als alleenstaande moeder heeft ze nu diverse toeslagen, huur teoslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.

Ik woon nu nog op mij zelf, heb een behoorlijk inkomen. Stel ik wil samenwonen, doe ik dit voor 1 juli, dan ben ik zelfs over het lopende jaar haar toeslagpartner en anders het jaar erop. Met als gevolg dat haar toeslagen (ik zelf ontvang helemaal niets) heel erg naar beneden gaan. Voor huurtoeslag kan ik me voorstellen, voor zorgtoeslag in mindere maten, maar dus ook het kind gebonden budget en de kinderdagopvang toeslag. Bij elkaar scheelt dat euro 900,00 per maand (dus ook niet weinig)

Ondanks dat het haar toeslagen zijn, ga ik dus voor die kinderen betalen. UIteraard kun je dat niet als aftrekposten indienen.

Nu komt de contradictie, ik als niet vader van die kinderen, moet dus gaan betalen voor die kinderen, terwijl de feitelijke vader de alimentatie die hij moet betalen wel mag aftrekken van de belasting!

Ik denk dat ik mijn appartement maar aan houd, alle kosten daar alles biij elkaar Euro 600-700, scheelt toch duidelijk knaken in een maand!

Maar goed kan iemand mij overtuigen van deze onlogica!
Ik begrijp je rekensom niet.

Ze verliest de opvangtoeslag niet. Ook niet wanneer ze gaat samenwonen. Wat je ontvangt van de staat als toeslag, wordt naar inkomen berekend en dan nog is het niet veel wanneer je beiden een inkomen hebt. Maar het valt niet weg. Je krijgt een percentage vergoed. Kindgebonden budget valt ook niet weg trouwens. Volgens mij staat dit bedrag ook vast, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Je vergeet nog wel iets anders wat wegvalt en dat is de alleenstaande ouderkorting, de aanvullende alleenstaande ouderkorting ( die ontvang je als je werkt ) en de combinatiekorting.

Wanneer je een relatie begint met een persoon die kinderen hebt, weet je dat je de kinderen er "gratis" bijkrijgt, Jouw redenatie dat je dan ook voor die kinderen moet gaan betalen is klinkklare onzin. Kinderen kosten geen 600 a 700 per maand.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_85496922
Per 1-1-2011 treedt er een nieuw partnerbegrip in werking.. misschien is het handig om dat even te bekijken.
http://www.google.nl/sear(...)i=&aql=&oq=&gs_rfai=
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:11:24 #8
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_85502260
Geld is belangrijker dan je vriendin?


Als ik haar was zou ik niet eens samen met je willen gaan wonen.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:52:54 #9
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_85519689
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 20:37 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik begrijp je rekensom niet.

Ze verliest de opvangtoeslag niet. Ook niet wanneer ze gaat samenwonen. Wat je ontvangt van de staat als toeslag, wordt naar inkomen berekend en dan nog is het niet veel wanneer je beiden een inkomen hebt. Maar het valt niet weg. Je krijgt een percentage vergoed. Kindgebonden budget valt ook niet weg trouwens. Volgens mij staat dit bedrag ook vast, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Je vergeet nog wel iets anders wat wegvalt en dat is de alleenstaande ouderkorting, de aanvullende alleenstaande ouderkorting ( die ontvang je als je werkt ) en de combinatiekorting.

Wanneer je een relatie begint met een persoon die kinderen hebt, weet je dat je de kinderen er "gratis" bijkrijgt, Jouw redenatie dat je dan ook voor die kinderen moet gaan betalen is klinkklare onzin. Kinderen kosten geen 600 a 700 per maand.
Als er 1 persoon toeslagen heeft voor het maximale bedrag, en er komt een partner bij waardoor het verzamelinkomen omhoog gaat, dan kan dat wel degelijk betekenen dat de toeslag op 0 wordt gezet, danwel een lager bedrag wordt toegekend.
/-=]
|o-0
~~~`
  Milf zondag 22 augustus 2010 @ 01:30:29 #10
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_85560518
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:52 schreef DeWaasheid het volgende:

[..]

Als er 1 persoon toeslagen heeft voor het maximale bedrag, en er komt een partner bij waardoor het verzamelinkomen omhoog gaat, dan kan dat wel degelijk betekenen dat de toeslag op 0 wordt gezet, danwel een lager bedrag wordt toegekend.
En over welke toeslag heb je het nu eigenlijk? Ik heb er in je quote meerdere genoemd.
Ik heb even een proefberekening gedaan op http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

Ik heb een bedrag ingevuld voor de vrouw van 18.000 euro aan inkomsten en de man 100.000 aan inkomsten. En dan nog is er recht op kinderopvangtoeslag. Het kindgebonden budget valt weg bij ongeveer 45.000 gezamelijk inkomen.

Daarbij heb ik nergens gezegd dat de kinderopvangtoeslag niet zo worden verlaagd. Ik heb aangegeven dat dit naar inkomen wordt berekend. Lijkt mij dan duidelijk dat het inkomen invloed heeft op de hoogte van de toeslag.


quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 09:11 schreef MutedFaith het volgende:
Geld is belangrijker dan je vriendin?


Als ik haar was zou ik niet eens samen met je willen gaan wonen.
Ik dacht precies hetzelfde.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zondag 22 augustus 2010 @ 09:35:21 #11
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_85563841
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 01:30 schreef nikky het volgende:

[..]

En over welke toeslag heb je het nu eigenlijk? Ik heb er in je quote meerdere genoemd.
Ik heb even een proefberekening gedaan op http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/
Alle
quote:
Ik heb een bedrag ingevuld voor de vrouw van 18.000 euro aan inkomsten en de man 100.000 aan inkomsten. En dan nog is er recht op kinderopvangtoeslag. Het kindgebonden budget valt weg bij ongeveer 45.000 gezamelijk inkomen.
Kinderopvang is tevens de enige toeslag die geen inkomensgrens heeft, daarnaast gaat het bedrag wel omlaag.
quote:
Daarbij heb ik nergens gezegd dat de kinderopvangtoeslag niet zo worden verlaagd. Ik heb aangegeven dat dit naar inkomen wordt berekend. Lijkt mij dan duidelijk dat het inkomen invloed heeft op de hoogte van de toeslag.
Nee kinderopvang niet, maar bijvoorbeeld:
quote:
Kindgebonden budget valt ook niet weg trouwens
Dit is gewoon niet waar en uit je verhaal lijkt het alsof het allemaal wel mee valt en dat er niks wegvalt behalve de heffingskortingen. Het staat er niet allemaal concreet maar wekt naar mijn mening wel die indruk, feitelijk is dat ALLE toeslagen omlaag kunnen gaan bij een hoger inkomen en de 3 v/d 4 kunnen compleet wegvallen.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_85598873
Even een paar dingen duidelijk maken:

Ik hou veel van mijn vriendin en haar kinderen, ik beschouw me alsware het mijn eigen!
De vraag is hier dan ook niet tussen geld en liefde, maar een practische bij het samenwonen.

Eigenlijk is ook geen vraag maar een constatering. De gevolgen als ik mijn apartement opgeef en mij laat inschrijven bij haar zijn de volgende:

Kosten van mijn huidige apartement die ik dan niet meer heb: (Euro 600-700)

Daarnaast vallen de volgende toeslagen weg bij mijn vriendin:
Kindgebonden budget
Huurtoeslag
Zorgtoeslag
Kinderopvangtoeslag wordt heel stuk minder.

Totaal scheelt dat Euro 900,00 in de maand

Zoals hierboven al vermeld daarnaast ook nog de heffingskortingen zoals AOK, combinatie korting en aanvullende AOK. Een ruwe berekening kwam neer op ruim Euro 200,00 per maand die ook nog eens minder wordt ontvangen.

Zolang ik mijn apartement aanhoudt, netjes alles betaal, geen onderhuurders heb e.d. Zijn de kosten beduidelijk lager, dan als ik dat niet doe. Ik voldoe dan niet aan de voorwaarden om toeslagpartner te zijn en tevens (dat vind ik ook belangrijk) zal ik ook geen problemen met de belastingdienst kunnen krijgen, dat ze mijn inschriving als een fictieve inschrijving zien.

Ik heb er zelf geen moeite mee om mee te betalen, alleen viel het me op dat het bedrag zo hoog is en dat na aftrek van de kosten die ik minder dan heb, nog zoveel scheelt. Mij hoor je ook niet zeggen dat ze alles zou moeten behouden.
pi_85599995
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 00:28 schreef hamster90 het volgende:
Per 1-1-2011 treedt er een nieuw partnerbegrip in werking.. misschien is het handig om dat even te bekijken.
http://www.google.nl/sear(...)i=&aql=&oq=&gs_rfai=
Als ik dit goed begrijp, zou dit voor mijn situatie een hele verandering zijn:

Overigens ik heb de tip opgevolgd om de nieuwe situatie per 1 januari 2011 voor het begrip partnerschap. Als ik het snel goed gelezen heb, zou dit voor mijn situatie een groot verschil maken.

Dit is wat ik van de FinMin site heb gehaald:

Voor de toeslagen in de Awir leidt de regeling beperkt tot wijzigingen. Er wordt ook in de Awir gebruik gemaakt van objectieve criteria. Alleen de materiële toets of bij ongehuwden die op hetzelfde woonadres staan ingeschreven bij de GBA sprake is van een gezamenlijke huishouding komt straks te vervallen. Ongehuwd samenwonenden zonder notarieel samenlevingscontract, gezamenlijk kind, een gezamenlijke eigen woning of een gezamenlijke pensioenregeling zijn straks dus geen meer partners voor de toeslagen. Voor de huurtoeslag heeft deze wijziging beperkte betekenis aangezien ongehuwden die op hetzelfde woonadres staan ingeschreven bij de GBA wel als medebewoners in de zin van de huurtoeslag worden aangemerkt en dus meetellen voor de draagkracht van het ‘huishouden’ en ook meetellen om te bepalen of er sprake is van een meerpersoonshuishouden. Voor de zorgtoeslag is de aanwezigheid van een partner van beperkte betekenis. Bij de overige toeslagen (de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget) geldt dat er sprake moet zijn van een kind en wordt er om die reden veelal voldaan aan de objectieve criteria voor partnerschap.

Gezien de bijzondere situatie, zou ik juist onder de voorwaarden vallen zoals die in de laatste zin is omschreven. Daarmee zou het kindgebondenbudget en de kinderopvangtoeslag buiten schot blijven. De huurtoeslag en de zorgtoeslag niet, maar dat vind ik ook logisch.
  vrijdag 3 december 2010 @ 01:10:10 #14
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_89460366
Ergens anders heb ik gelezen dat de minister de wijziging bij partnerschap voor IB (fiscaal partnerschap) nog even wil aankijken voor deze ook bij Toeslagen in werking treedt. Voor 2011 zal er dus nog niets wijzigen bij Toeslagen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:36:18 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_89466425
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 01:10 schreef Andromache het volgende:
Ergens anders heb ik gelezen dat de minister de wijziging bij partnerschap voor IB (fiscaal partnerschap) nog even wil aankijken voor deze ook bij Toeslagen in werking treedt. Voor 2011 zal er dus nog niets wijzigen bij Toeslagen.
Fiscaal partner voor de IB is per definitie toeslagpartner voor toeslagen.
Als je zegt dat er niets verandert, zal dat dus gewoon blijven bestaan.

Toch ben ik nieuwsgierig naar de bron van je post want ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. En alleen op basis hiervan durf ik niet te zeggen dat er voor de toeslagen niets verandert.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_89466548
Andro: dat klopt helemaal
jpbalky: je bent goed geïnformeerd. Je hebt dat grotendeels zelf gedaan (link minfin). Mijn compliment.

Nieuw partnerbegrip: Voor de zorgtoeslag geldt het begrip medebewoner nu en straks niet. Dat is zoals reeds gezegd wel het geval voor de huurtoeslag. Wat het minfin dus precies bedoelt met: voor de zorgtoeslag is de aanwezigheid van een partner van beperkte betekenis (.....) Volgens mij moet dit zijn: van geen betekenis. Maar de staatssecretaris wil dit nog even aankijken, dus het is koffiedik kijken hoe dit nieuwe partnerbegrip ingevuld gaat worden in relatie tot de zorgtoeslag.

Nog een correctie voor de medelezers in het algemeen: Als jullie samenwonen vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet. Je partner - de minst verdienende in deze situatie - krijgt precies hetzelfde bedrag als wat ze nu krijgt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man at Work: hier is 1 van de bronnen:
Motie en toezegging inzake partnerbegrip
Kamerbrief | 05-11-2010 | Belastingdienst
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Betreft: motie en toezegging inzake het partnerbegrip

Ons kenmerk: DB/2010/ 181 U

Het nieuwe partnergrip in de AWR en de Wet IB 2001 treedt met ingang van 1 januari 2011 in werking. Het nieuwe partnerbegrip in de Awir zal op een later moment in werking treden. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid ervaring op te doen met het nieuwe partnerbegrip in de AWR en de inkomstenbelasting en aan de hand van die ervaringen te bezien of in de praktijk problemen ontstaan. Tevens biedt dit de mogelijkheid in de komende tijd te onderzoeken of het in de fiscaliteit/toeslagen mogelijk en noodzakelijk is en zo ja, welke stappen er dan nodig zijn om harmonisatie te bereiken tussen partnerschap in de fiscaliteit/toeslagen en de sociale zekerheid en de zorg.

Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën,
Mr. drs. F.H.H. Weekers
Financiën
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En hier de bron die jpbalky noemt: https://www.minfin.nl/Ond(...)lijnen_partnerbegrip

[ Bericht 21% gewijzigd door belfis op 03-12-2010 10:56:36 ]
pi_89466616
reken eens uit wat de bubbele bewoning kost.

Huur
gas water licht
onderhoud
brandstof om naar elkaar toe te rijden

En natuurlijk het genot om bij elkaar te zijn

dan blijft er niet veel over

[ Bericht 13% gewijzigd door tehoef op 03-12-2010 11:29:08 ]
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:46:49 #18
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_111127287
Hoe kun je zorgtoeslag aanvragen als je partner waarmee je samenwoont een eenmanszaak heeft?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  vrijdag 4 mei 2012 @ 14:32:13 #19
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_111129428
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:46 schreef Stefan het volgende:
Hoe kun je zorgtoeslag aanvragen als je partner waarmee je samenwoont een eenmanszaak heeft?
Waarom niet? Iemand met een eenmanszaak moet ook zorgverzekerd zijn en kan daardoor zorgtoeslag aanvragen (tenzij de voorwaarden niet voldoen)
/-=]
|o-0
~~~`
  vrijdag 4 mei 2012 @ 14:35:02 #20
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_111129577
Zie dat t te laat is voor 2011
Maar moet ik nu een schatting gaan maken?
ik ben ZZP'er
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  vrijdag 4 mei 2012 @ 14:40:08 #21
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_111129824
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 14:35 schreef Stefan het volgende:
Zie dat t te laat is voor 2011
Maar moet ik nu een schatting gaan maken?
ik ben ZZP'er
2011 had voor april gemoeten (tenzij je uitstel hebt voor aangifte IB 2011)
2012 kan wel en dat kan dmv een schatting, dit kan je op elk moment aanpassen in geval je inkomen aanzienlijk hoger danwel lager uitkomt.
/-=]
|o-0
~~~`
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')