abonnement Unibet Coolblue
pi_85474878
Aangezien het laatste topic alweer vol was. Misschien dat met een nieuw topic het weer een beetje gaat lopen?

Originele OP:


Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips.

Veel plezier, en hou het gezellig. :)

Voorgaande topics:

Deel IX: Jazzfans Live at FOK!forum Volume IX
Deel VIII: Jazzfans Live at FokForum Volume VIII
Deel VII: Jazzfans - Live at FokForum Volume VII
Deel VI: Jazzfans - Live at FokForum volume VI
Deel V: Jazzfans - Live at FokForum volume V
Deel IV: Jazzfans - Live at FokForum volume IV
Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!


Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://home.att.net/~lankina/jazz/ - Jazzmatazz website, o.a. met aankondigingen van nieuwe releases en reissues

http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio
http://www.vpro.nl/programma/jazz/ - Jazz @ VPRO

[ Bericht 7% gewijzigd door krioro op 20-08-2010 01:39:00 ]
pi_85474929
Ikzelf ben nieuw in het wereldje maar luister nu verschillende dingen van Miles Davis, Duke Ellington, John Coltrane en Louis Armstrong. So far bevallen Duke en Coltrane mij het meeste... Iemand nog tips voor andere artiesten? :)
  donderdag 19 augustus 2010 @ 15:40:53 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_85476377
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 15:09 schreef blckbb het volgende:
Ikzelf ben nieuw in het wereldje maar luister nu verschillende dingen van Miles Davis, Duke Ellington, John Coltrane en Louis Armstrong. So far bevallen Duke en Coltrane mij het meeste... Iemand nog tips voor andere artiesten? :)
ben webster
art blakey and the jazz messengers
jazz crusaders
wes montgomery
bobby timmons
mccoy tyner
cannonball adderly
Les McCann
Freddie Hubbard
eddie harris
gene harris
horace silver
jimmy mcgriff
jimmy smith
kenny burrell
milt jackson
oscar peterson
sonny rollins
sonny fortune
ahmad jamal
herbie hancock
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_85476543
Thanks, ik ga er wat van kopen *kuch downloaden*
pi_85476632
The Red Garland Quintet vind ik ook tof trouwens.
pi_85476821
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 15:09 schreef blckbb het volgende:
Ikzelf ben nieuw in het wereldje maar luister nu verschillende dingen van Miles Davis, Duke Ellington, John Coltrane en Louis Armstrong. So far bevallen Duke en Coltrane mij het meeste... Iemand nog tips voor andere artiesten? :)
Wat specifiek van Coltrane en Duke? Nummers of albums waar je erg van kan genieten?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_85478873
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 15:51 schreef Os__ het volgende:

[..]

Wat specifiek van Coltrane en Duke? Nummers of albums waar je erg van kan genieten?
Van Duke heb ik een 20cd set gedownload en ik kan van zowel zijn Swing (1920's/30's) periode en zijn jazz periode erg genieten. Van Coltrane heb ik 17 CD's waar ik eigenlijk alleen nog ''Music for Lovers'' van geluisterd hebt, maar die bevalt mij zeer goed (met name ''In A Sentimental Mood''), beter dan bijv. Blue in Green van Miles Davis ;) Misschien staat de saxofoon mij ook iets meer aan.

Zoals ik al zei ik ben een newbie in Jazz maar ik ga zeker meer van Coltrane luisteren, de eerste impressie is iig zeer goed!
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 15:40 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

ben webster
art blakey and the jazz messengers
jazz crusaders
wes montgomery
bobby timmons
mccoy tyner
cannonball adderly
Les McCann
Freddie Hubbard
eddie harris
gene harris
horace silver
jimmy mcgriff
jimmy smith
kenny burrell
milt jackson
oscar peterson
sonny rollins
sonny fortune
ahmad jamal
herbie hancock
Wes Montgomery is echt zalig, welke artiesten uit dat lijstje zijn nog meer gitaristen? :)
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:56:26 #8
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_85479848
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 16:38 schreef blckbb het volgende:

[..]

Van Duke heb ik een 20cd set gedownload en ik kan van zowel zijn Swing (1920's/30's) periode en zijn jazz periode erg genieten. Van Coltrane heb ik 17 CD's waar ik eigenlijk alleen nog ''Music for Lovers'' van geluisterd hebt, maar die bevalt mij zeer goed (met name ''In A Sentimental Mood''), beter dan bijv. Blue in Green van Miles Davis ;) Misschien staat de saxofoon mij ook iets meer aan.

Zoals ik al zei ik ben een newbie in Jazz maar ik ga zeker meer van Coltrane luisteren, de eerste impressie is iig zeer goed!

[..]

Wes Montgomery is echt zalig, welke artiesten uit dat lijstje zijn nog meer gitaristen? :)
kenny burrell
pat martino
charlie byrd
john scofield
gabor Szabor
barney kessel

zijn wel oké ;)
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_85480157
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 16:56 schreef mymoodfentje het volgende:

[..]

kenny burrell
pat martino
charlie byrd
john scofield
gabor Szabor
barney kessel

zijn wel oké ;)
Thanks :)
pi_85484292
Oops sorry voor het geen nieuwe maken.

Deze blijf ik ook gaaf vinden.
pi_85485007
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 17:02 schreef blckbb het volgende:

[..]

Thanks :)
Grant Green!
Charlie Christian!

Zalige gitaarjazz.
Charlie Christian is waarschijnlijk de eerste echte jazzgitarist. Of in ieder geval degene die de elektrische gitaar in jazz populair heeft gemaakt.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_85485917
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:25 schreef Os__ het volgende:

[..]

Grant Green!
Charlie Christian!

Zalige gitaarjazz.
Charlie Christian is waarschijnlijk de eerste echte jazzgitarist. Of in ieder geval degene die de elektrische gitaar in jazz populair heeft gemaakt.
Thanks, die ga ik ook even binnenhalen binnenkort. Onderschat genre vind ik het wel, maar ik begin er wel een liefhebber van te worden :D
pi_85499095
Zijn er nog goede Jazz-feesten/festivals in Nederland binnenkort?
pi_85499157
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:50 schreef blckbb het volgende:
Onderschat genre vind ik het wel, maar ik begin er wel een liefhebber van te worden :D
Onderschat zou ik het niet noemen, maar populair is het bij 'de massa' tegenwoordig niet meer nee. Desalniettemin, jazz O+.
full stops and exclamation marks
pi_85499214
tvp :)

Ik zit nu in Monterey, California, voor stage. Supermooi, en wat is er nou toevallig in september? Het Monterey Jazz festival, een van de oudste jazz festivals van de wereld! Daar ga ik natuurlijk naartoe :)

www.montereyjazzfestival.com
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_85499311
Pff wat valt het me op dat zoveel jazz artiesten zo jong overleden zijn..
pi_85500851
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 01:53 schreef blckbb het volgende:
Pff wat valt het me op dat zoveel jazz artiesten zo jong overleden zijn..
Heroine.
pi_85501957
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 01:40 schreef OldJeller het volgende:
Zijn er nog goede Jazz-feesten/festivals in Nederland binnenkort?
Vandaag, morgen en overmorgen zijn er wel wat leuke artiesten in Haarlem. Eigenlijk lopen alle jazzfestivals een beetje op hun einde inmiddels. The Hague Jazz, North Sea Jazz, Delft Jazz Festival, Breda Jazz Festival zijn allemaal al geweest deze zomer.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:01:19 #20
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_85504774
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 01:40 schreef OldJeller het volgende:
Zijn er nog goede Jazz-feesten/festivals in Nederland binnenkort?
Dit weekend in Haarlem
Edit: oh dat was al gezegd :')
Jawel, je keek.
pi_85517449
Oke ik zoek nu eigenlijk wat uitbundiger jazz, dus een beetje upbeat en feestelijk iets met mogelijk meerdere blazers. Wie/wat zoek ik nu?
pi_85518186
Probeer Lionel Hampton! Heb ik gisteren gevonden toen ik jazz zocht met de "Frasier-themestijl" :')

^O^
"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85518231
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:03 schreef Laurens-Alex het volgende:
Probeer Lionel Hampton! Heb ik gisteren gevonden toen ik jazz zocht met de "Frasier-themestijl" :')

^O^
Dat klinkt wel leuk ja :)
pi_85518290
Ja, best wel. Origineel is geloof ik met meer blazers, moet je naar grooveshark gaan oid.
Hoe heet de soort jazz dan die je bij Frasier hoort?
"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85518314
Muziek die ik de afgelopen dagen binnen heb gehaald (bevat ook Bluesmuziek):
Barney Kessel
Ben Webster
John Scofield
Bessie Smith
Charlie Christian
Freddie Hubbard
Billie Holiday
Charlie Byrd
Son House
Muddy Waters
Elmore James
Wes Montgomery
Count Basie
Ahmad Jamal
Louis Armstrong
John Mayall
John Lee Hooker
John Coltrane
Freddie King
Ella Fitzgerald
Willie Dixon
Robert Johnson
Frank Sinatra
The Red Garland Quintet
Miles Davis

[ Bericht 1% gewijzigd door blckbb op 20-08-2010 17:08:30 (1tje vergeten) ]
pi_85518331
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:06 schreef Laurens-Alex het volgende:
Ja, best wel. Origineel is geloof ik met meer blazers, moet je naar grooveshark gaan oid.
Hoe heet de soort jazz dan die je bij Frasier hoort?
Ik heb géén idee, ben er wel benieuwd naar. Ikzelf ben nog een newbie in de Jazzwereld, maar ik ben dan ook pas 17 :P :D
pi_85518433
Haha, ik word nog 17 :{
Dus begin er nu aan. Hoe kom je bij jazz dan? En wat luister je nog meer?
"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85518492
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:11 schreef Laurens-Alex het volgende:
Haha, ik word nog 17 :{
Dus begin er nu aan. Hoe kom je bij jazz dan? En wat luister je nog meer?
Haha, dan zijn we er beiden jong bij.

Tsja, beetje veelzijdigheid is het wel. Ik luister graag naar verschillende genre's en Jazz wilde ik zeker ook proberen :P . En het is lang geleden dat ik zo erg genoten heb van muziek (met name Wes Montgomery) dus dat zegt wel wat :P
pi_85518615
Hmhm. Vandaag brushes gekocht, en probeerde net jazz te drummen, nou dat valt wel tegen :')
Ik luister ook veel naar the Doors, dan is dit ook wel vet;

"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85518718
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:17 schreef Laurens-Alex het volgende:
Hmhm. Vandaag brushes gekocht, en probeerde net jazz te drummen, nou dat valt wel tegen :')
Ik luister ook veel naar the Doors, dan is dit ook wel vet;

Ik heb pasgeleden ook the Doors gedownload, ik weet alleen nog niet echt waar ik moet beginnen, heb wel hun album ''The Doors'' geluisterd.. maarr ik ben bang dat we een beetje offtopic gaan als we nu over the Doors gaan lullen :+
pi_85518766
Haha, ja klopt. Probeerde het subtiel te doen met een jazz-versie ervan :')
Maar nu weet ik nog steeds niet welke jazz-soort van Frasier is!
"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85518849
Voor de Jazz experts, het gaat dus om deze
Ikzelf ben wel benieuwd naar het subgenre, ik vind het wel lekker klinken :P
pi_85518920
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:22 schreef Laurens-Alex het volgende:
Haha, ja klopt. Probeerde het subtiel te doen met een jazz-versie ervan :')
Maar nu weet ik nog steeds niet welke jazz-soort van Frasier is!
Gospel Jazz misschien als je Frazier bedoelt.. Ik vind er iig weinig aan.

Nu een album van 'Modern Jazz Quartet' opstaan.

pi_85519099
Weet er overigens iemand welk nummer dit is?
http://www.xs4all.nl/~atw(...)2003%20-%20Begin.mp3

Vind het altijd zo'n verdomd goed intro nummer, maar kan er maar niet achter komen hoe het nummer heet en van wie het is.
pi_85519116
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:27 schreef BII het volgende:

[..]

Gospel Jazz misschien als je Frazier bedoelt.. Ik vind er iig weinig aan.

Nu een album van 'Modern Jazz Quartet' opstaan.

Hm, van wat ik op youtube vind klinkt het niet echt hetzelfde. Toch bedankt!
"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85520952
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:32 schreef Roflpantoffel het volgende:
Weet er overigens iemand welk nummer dit is?
http://www.xs4all.nl/~atw(...)2003%20-%20Begin.mp3

Vind het altijd zo'n verdomd goed intro nummer, maar kan er maar niet achter komen hoe het nummer heet en van wie het is.
alles uit de serie komt van de LP Riff Jazz van Jackie Gleason volgens wikipedia
spotify linkje

maar het nummer heet dus: Round Rock Riff
nee, jij dan!
pi_85523724
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 18:44 schreef Gehenna het volgende:

[..]

alles uit de serie komt van de LP Riff Jazz van Jackie Gleason volgens wikipedia
spotify linkje

maar het nummer heet dus: Round Rock Riff

Dankje _O_
pi_85538683
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:24 schreef blckbb het volgende:
Voor de Jazz experts, het gaat dus om deze
Ikzelf ben wel benieuwd naar het subgenre, ik vind het wel lekker klinken :P
Plus minus zoiets? Is ook niet echt mijn expertise moet ik toegeven.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_85566577
Klinkt wel vet. Ik zoek meer naar dat upbeat vibraphone-achtige jazz, maar dit is ook vet.
Haha, overigens gecovered door The Doors :')
"Actually I don't remember being born, it must have happened during one of my black outs."
Jim Morrison
pi_85566934
Iemand nog aanraders voor moderne (piano)-jazz álá Brad Mehldau, Esbjörn Svensson Trio en dergelijke? Ik ben een beetje aan het zoeken maar het is moeilijk om iets soortgelijks te vinden. Mag best een licht klassiek/gecomponeerd randje hebben.

Edit: filmpjes voor het idee :D



[ Bericht 70% gewijzigd door BlackSaint op 22-08-2010 12:55:21 ]
pi_85582513
Aaron Parks, Robert Glasper, Keith Jarrett, Fred Hersch en Jason Moran. Denk dat die redelijk in het verlengde liggen van E.S.T. en Brad Mehldau.

"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_85588249
Bedankt! Voorlopig weer wat luisterplezier. :)

Man, als ik dit hoor weet ik weer waarom ik ben begonnen met piano spelen. Ik moet echt nodig weer gaan oefenen.
pi_85621417
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:46 schreef BlackSaint het volgende:
Iemand nog aanraders voor moderne (piano)-jazz álá Brad Mehldau, Esbjörn Svensson Trio en dergelijke? Ik ben een beetje aan het zoeken maar het is moeilijk om iets soortgelijks te vinden. Mag best een licht klassiek/gecomponeerd randje hebben.

Edit: filmpjes voor het idee :D

Vijay Iyer misschien? Historicity heb ik een paar stukken van geluisterd en is erg goed.

pi_85621724
21 oktober staat Christian Scott trouwens in de Boerderij in Zoetermeer. Kwam laatst wat van hem tegen, fantastische trompetist. Zelf zit ik dan net aan de andere kant van de wereld, had het graag gezien.

pi_85622220
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 20:17 schreef kipknots het volgende:
21 oktober staat Christian Scott trouwens in de Boerderij in Zoetermeer. Kwam laatst wat van hem tegen, fantastische trompetist. Zelf zit ik dan net aan de andere kant van de wereld, had het graag gezien.

_O_ Bedankt voor de tip.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_85652345
Die Toots maakt ook heerlijke muziek zeg :)
pi_85653608
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:39 schreef blckbb het volgende:
Die Toots maakt ook heerlijke muziek zeg :)
Mag ik zijn album samen met Bill Evans aanraden?

"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_85703688
ik zou best naar the Ploctones willen op 6 november (Utrecht) maar ik weet niemand die mee zou willen gaan, zelfde geldt voor Toots Thielemans (en daar komt ook nog eens het probleme vervoersgeld bij :') )
pi_85704365
Hmm, nevermind, Toots is al uitverkocht ;(
pi_85839661
Op zo'n bizarre regenachtige dag is een warm jazz-album goed gezelschap. :)
Nu aan het genieten van 'Money Jungle; Duke Ellington, Charles Mingus en Max Roach op één plaat. :9
pi_85840166
Heerlijk, ik kende het al van de game Mafia 8-)
pi_85959354
kaartjes voor the Ploctones :)
pi_86073431
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_86073649
De Dave Brubeck versie, die helaas niet op YouTube staat.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_86101713
Over 2 weken Monterey Jazz! Alleen veel artiesten die ik niet ken, hebben jullie wat tips uit dit lijstje?

http://www.montereyjazzfestival.org/2010/artists/grounds.php Ken de arena artiesten wel..wil wel heel graag Chick Corea zien, maar vooral de "goedkopere" artiesten ken ik niet goed...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86102971
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:01 schreef Norrage het volgende:
Over 2 weken Monterey Jazz! Alleen veel artiesten die ik niet ken, hebben jullie wat tips uit dit lijstje?

http://www.montereyjazzfestival.org/2010/artists/grounds.php Ken de arena artiesten wel..wil wel heel graag Chick Corea zien, maar vooral de "goedkopere" artiesten ken ik niet goed...
Mijn persoonlijke favoriet is het Chris Potter Underground, Roy Haynes (drummer Miles Davis) schijnt wel een goede nieuwe band te hebben, Fred Hersch is wel interessant, Les McCann is een goede RnB rooted jazz pianist, Dr Lonnie Smith is een geweldige funky organist en voor de rest ken ik ook niet heel veel ervan.

"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_86115432
Dank je, heb ik wat voeten om op te staan :) Chris Potter kende ik idd een beetje, maar ben niet zo goed in al die jazznamen onthouden :) Roy Haynes is nu je het zegt idd die drummer, doet me eerlijk gezegd niet heel veel maar ik zal eens een kijkje nemen. En jazz pianisten doen het altijd goed bij mij, die ga ik wel uitchecken!

Zaterdag heb ik nu een arena ticket en ga naar Delbert McClinton (niet echt jazz,maar leuke blues/country!) en natuurlijk naar Chick Corea en McBride etc, allemaal helden van mij :) . Het arena programma op de andere dagen boeide me niet zo dus dan heb ik ground tickets. Wordt een mooi weekend, hopelijk ontdek ik veel leuks en nieuws, want er zijn volgens mij vooral veel in de VS bekende artiesten.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86155034
King oliver's creole jazz band
King Oliver's dixie syncopators
Louis Armstrong and his hot five/hot seven
Sidney bechet
bix beiderbecke
Kid ory
Count Basie
Duke Ellington
Mc Kinney's cotton pickers
Dukes of Dixieland
Jelly roll morton
Benny Goodman

En nog wel een paar dingen die me niet snel te binnen schieten

Heb een hekel aan alle bebop hardbop cooljazz free jazz onzin.
pi_86155094
Zojuist het nieuwste album van Bill Frisell geluisterd en het is amazing:

http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=37248
pi_86189644
Zat net even bij mijn broertje mafia 2 mee te kijken toen dit pareltje voorbij kwam

pi_86324462
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:01 schreef Norrage het volgende:
Over 2 weken Monterey Jazz! Alleen veel artiesten die ik niet ken, hebben jullie wat tips uit dit lijstje?

Gretchen Parlato.Zij is een hele goede zangeres, was een van de hoogtepunten op North Sea Jazz dit jaar. Aanrader als je van vocale jazz houdt.
pi_86447181
Hallo Jazzkenners

Ik houd er af en toe wel van om eens lekker wat jazz op te zetten. En laatst kwam ik op internet dit nummer tegen:
Het geeft mij echt zo'n heel fijn ontspannen gevoel van cafe in de jaren 30 (zo kan ik het voor mezelf het beste omschrijven) in ieder geval erg sfeervol.

Is dit een bepaald subgenre van jazz? Zoja welke?
En kunnen jullie mij enkele namen geven die ongeveer dezelfde sfeer neer weten te zetten?
pi_86489062
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_86504067
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 21:27 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Gretchen Parlato.Zij is een hele goede zangeres, was een van de hoogtepunten op North Sea Jazz dit jaar. Aanrader als je van vocale jazz houdt.
I'll have a look :)

Morgen al weer! Heb er zin in, ben benieuwd wat ik er allemaal ga tegenkomen :) En die bovenstaande chill (cafe) jazz, erg relaxed zeg! Van wie is dat? Heet die band ook echt Turnabout Jazz Soul??
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86514396
Haha, zie nu natuurlijk pas dat natuurlijk niet de artiest is..haha..was een beetje vroeg voor mij vanochtend :P
maar die hele turnabout jazz playlist is erg fijn!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86517696
Verknocht aan John Scofield vandaag, wat maakt die man geniale muziek _O_
pi_86562384
quote:
Op donderdag 16 september 2010 22:39 schreef blckbb het volgende:
Verknocht aan John Scofield vandaag, wat maakt die man geniale muziek _O_
Ja he? :) John Scofield en Pat Metheny zijn 2 van mijn helden, zoek hun duo-album maar eens..geweldig.

Over 1 uur begint het hier! Ga vanavond in ieder geval naar Roy Hargrove en de Rudresh Mahanthappa's Indo-Pak Coalition!

Morgen heb ik mijn arena plaatsen dus Chick Corea and friends *O* ..moet alleen daartussen nog wat zoeken. Wss Chris Potter dan of Gretchen Parlato.

Zondag sprak de omschrijving van Dr. Lonnie Smith me wel aan dus daar ga ik heen :) Verder maar daar rondlopen en zien!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86592035
tips tot nu toe na aanleiding Monterey Jazz Festival:

Fantastisch funk soul jazz!

Ontzettend grappige leuk jazz-zangerers! Ik vind haar studio albums niet veel aan maar live, wow! Ik ging daar zitten omdat er een te grote rij stond bij een andere zaal, en dit was tot nu toe het beste wat ik heb gezien :)

Zoon van :) Heel mooi

Geweldige jazz fusion met indo/pakistan invloeden!


Nou nu vanavond maar weer verder!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86626328
Nou om even het weekend vol te maken en jullie te tippen met nog meer geweldige artiesten...en dank je Os__, dankzij jou heb ik het (mijn) allerbeste anderhalf uurtje jazz funk ooit meegemaakt. Javon Jackson (van de latere formaties van Art Blakey), Lonnie Smith en Les McCann samen...ongelooflijk..was het laatste concert van de avond en Lonnie Smith, wat al het hoogtepunt van daarvoor was, kwam er nog eventjes bij! Dank voor de tip dus ;)

Hier wat filmpjes van Lonnie Smith, Les McCann en de ook geweldige Javon Jackson!

(beetje slechte kwaliteit maar wel een beeld van hoe relaxed funky dat was :o )
En wat lokale helden, waren erg goed ook!!
Ohja, Fred Hersch was ook heel mooi tussen Lonnie Smith en LesMcCann/Jackson in... :)
En gisteren hadden we natuurlijk nog de Chick Corea Freedom band..Was ook geweldig maar de venue was te groot..Jazz moet je horen in kleine zaaltjes, niet in een arena :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_86873902
Verjaardag cd update:

Chris Potter Quartet - Lift: Live At The Village Vanguard


Joshua Redman - Beyond


John Coltrane - Africa/Brass


Dizzy Gillespie - Dizzy On The French Riviera


Wel een aardige vangst dacht ik zo.

@Norrage, mooi dat je hebt genoten. Les McCann nog nooit live gezien maar dat is dus een absolute aanrader?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87100375
Ik zat laatst te denken: ik heb eigenlijk wel heel veel jazz die voornamelijk en vaak enkel instrumentaal is. Zeker de oude jazz. Kan ik erg waarderen, maar af en toe komen er mij ook nummers ter ore waarin gezongen wordt. Dat vond ik ook aangenaam klinken.
En dan bedoel ik niet de Chet Bakers met lieflijke liedjes, maar iets vlotter.

Hebben jullie suggesties qua artiesten of platen die ik zou kunnen beluisteren? :)
pi_87385897
Bump maar weer :)
29 Januari ga ik naar Toots Thielemans, nog meer mensen uit dit topic die gaan? :P
pi_87391652
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:33 schreef OldJeller het volgende:
Ik zat laatst te denken: ik heb eigenlijk wel heel veel jazz die voornamelijk en vaak enkel instrumentaal is. Zeker de oude jazz. Kan ik erg waarderen, maar af en toe komen er mij ook nummers ter ore waarin gezongen wordt. Dat vond ik ook aangenaam klinken.
En dan bedoel ik niet de Chet Bakers met lieflijke liedjes, maar iets vlotter.

Hebben jullie suggesties qua artiesten of platen die ik zou kunnen beluisteren? :)
Hmm dat probleem heb ik ook wel een beetje denk ik. Met jazz waarbij gezongen wordt kom ik toch snel uit bij de Norah Jones, Katie Melua en dat soort artiesten :@ ...En van vroeger natuurlijk Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Doris Day...en zo, die vrouwelijke zangeressen...

Maar goed, verder heb je natuurlijk Louis Armstrong, Frank Sinatra en zo...Maar die ken je hopelijk natuurlijk al :) Een iets andere richting op, en dan moet je wel even de goede albums kennen, misschien Frank Zappa.

Een artiest die ik laatst gezien heb die geweldig was though is Les McCann. Die zingt ook erg vaak bij zijn nummers, en dat is zeer vermakelijk...
Maar goed, in de sferen van Chet Baker vind ik het toch al een beetje lastig worden. Ga maar eens zoeken op similar artist van hem op last.fm ofzo :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87394027
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:02 schreef Norrage het volgende:

[..]

Hmm dat probleem heb ik ook wel een beetje denk ik. Met jazz waarbij gezongen wordt kom ik toch snel uit bij de Norah Jones, Katie Melua en dat soort artiesten :@ ...En van vroeger natuurlijk Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Doris Day...en zo, die vrouwelijke zangeressen...

Maar goed, verder heb je natuurlijk Louis Armstrong, Frank Sinatra en zo...Maar die ken je hopelijk natuurlijk al :) Een iets andere richting op, en dan moet je wel even de goede albums kennen, misschien Frank Zappa.

Een artiest die ik laatst gezien heb die geweldig was though is Les McCann. Die zingt ook erg vaak bij zijn nummers, en dat is zeer vermakelijk...
Maar goed, in de sferen van Chet Baker vind ik het toch al een beetje lastig worden. Ga maar eens zoeken op similar artist van hem op last.fm ofzo :)
quote:
Your musical compatibility with Norrage is VERY HIGH
Music you have in common includes John Scofield, Absynthe Minded, Al Stewart, Bob Dylan and The Beatles.
pi_87401199
Oeh, goede tip uit het album top 100 topic trouwens, uit Os__ zijn lijst gehaald..

Die nieuwe van Brad Mehldau :o
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87404919
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:24 schreef Norrage het volgende:
Oeh, goede tip uit het album top 100 topic trouwens, uit Os__ zijn lijst gehaald..

Die nieuwe van Brad Mehldau :o
Heb je hem meteen beluisterd? Cool!
Vind je dat Mehldau erin geslaagd in om klassieke/orkestraale muziek met jazz te vermengen?

Wist je overigens dat Joshua Redman die nummers heeft ingespeeld zonder de strijkers op de achtergrond. Die moest die dus helemaal zelf inbeelden tijdens z'n spel.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87406031
Ik heb alleen nog maar de eerste 4 nummers kunnen luisteren en het was volstrekt anders dan ik verwacht had maar o zo indrukwekkend. Ik hou wel van dat volle geluid met veel instrumenten en zo :) En er is nog steeds heel veel ruimte voor het pianospel van Mehldau wat natuurlijk de reden is dat ik Mehldau fan ben.

Maar ik moet nog even wat meer gaan luisteren om een betere mening te vormen iig. Bedankt dat je me per ongeluk ( mehldau had helemaal niet in die lijst mogen staan :P) hebt laten zien dat ie een nieuw album heeft. Ik kan niet al mijn favoriete artiesten tegelijk in de gaten houden!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87434558
Die Brad Mehldau klinkt interessant! Zal ik ook eens luisteren...
pi_87435395
Heb het ondertussen ook helemaal geluisterd. Vind het bij vlagen iets te klassiek allemaal (ben niet zo'n fan, ik ga me er oud door voelen :P ) maar het heeft hele indrukwekkende momenten. En het is helemaal interessant omdat ik Brad Mehldau de laatste jaren een beetje eentonig begon te vinden, en dit is dan een hele originele nieuwe weg die hij is ingeslagen :)

en....toen kwam ik erachter dat mijn andere pianoheld Keith Jarrett ook zonder mijn weten een album heeft uitgebracht dit jaar, met niemand minder dan Charlie Haden! Met wie hij 30 jaar geleden het laatst werk heeft opgenomen! (Haden was uiteraard deel van het Keith jarrett Trio/quartet)
Vind het jammergenoeg een erg saai album, is echt zo'n chill rustig pianoalbum met wat toevoegingen van Charlie Haden. Heb wel vaker moeite met Haden zijn werk, het leeft niet echt maar het is wel gewoon heel rustgevend. Echt de ultieme achtergrondmuziek...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87436067
mjah, ik ben oud, dus ik mag klassiek luisteren :P


Heb overigens vandaag The Koln Concert van Keith Jarrett gedraaid: Heerlijke werk-muziek ^O^
pi_87440389
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:47 schreef cafca het volgende:
mjah, ik ben oud, dus ik mag klassiek luisteren :P


Heb overigens vandaag The Koln Concert van Keith Jarrett gedraaid: Heerlijke werk-muziek ^O^
Hoef je toch niet oud voor te zijn :Y)

Muzieklessen op school hebben me wel enthousiast gemaakt voor klassieke muziek, alleen heb ik géén idee waar te beginnen |:( overigens ben ik 17 jaar :P
pi_87444383
Eigenlijk is Jazz natuurlijk ook oude-lullenmuziek. (dat heb ik wel gemerkt op North Sea jazz, of het festival waar ik hier laatst was _O-)...Het is ook gewoon veel meer muziek waar je voor moet gaan zitten dan dat je gewoon relaxed opzet. Iets waar gepensioneerde mensen wat meer tijd voor hebben :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87446348
Jazz ga je steeds meer waarderen valt mij op, waar ik op mn 18de sommige jazz niet kon aan horen draai ik het nu helemaal grijs.
pi_87477324
Ik was met de gedachte van die nieuwe Brad Mehldau (de mooie mix van klassiek en jazz) eens naar een andere geniale mix van genres gaan luisterne. Tijdje geleden dat ik die plaat heb gedraaid:

A Tribute To Jack Johnson, van Miles Davis of course. Wat een geniaal muziekstuk is dat toch zeg. Jazz op zijn rock zeg maar, fantastisch :) Wat Miles wel niet allemaal in zijn oeuvre heeft, ongelooflijk....niks of niemand komt in de buurt _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87482389
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 04:20 schreef Document1 het volgende:
Jazz ga je steeds meer waarderen valt mij op, waar ik op mn 18de sommige jazz niet kon aan horen draai ik het nu helemaal grijs.
Ik vind de meeste Jazz op dit moment geweldig wat ik tot nu toe heb geluisterd, ik heb daar wel een paar échte favorieten aan over gehouden (Toots Thielemans, Wes Montgomery, Joe Pass, Django Reinhardt en Duke Ellington)

Ik ben tot nu toe maar bij één ding gekomen wat ik echt niks aan vind, namelijk een album van John Abercrombie en Ralph Towner (Five Years Later)
pi_87482433
Zoiets als Brad Mehldau zou ik 10 jaar geleden niet getrokken hebben, nu wel.
pi_87482512
Ik ga het (nu op m'n 17e) maar alvast proberen :P

Ik vermoed trouwens dat Toots Thielemans op het moment mijn ''all-time Jazz favorite'' is, wat een muziek en wat een man _O_ Kan niet wachten hem live te zien in Januari :D
pi_87482907
Ken eigenlijk niet zoveel van Toots, ik zie hem toch meestal een beetje als de man van de soundtracks van Baantjer en zo, en dat vind ik meestal best een afknapper. Heb ik ook met Morricone ofzo...ik vind het geweldig, maar het is voor het verkeerde doeleinde gebruikt :@

Is er wat van Toots dat je me kan aanraden? Ik zit alleen maar met een best-of opgescheept :)


Enne wat betreft leeftijd en jazz: tsja, het heeft zeker wel wat met elkaar te maken. Het is sowieso gewoon lastigere muziek om te "snappen". Moet je toch wat ouder voor zijn om het echt mooi te vinden. Maar goed, er zijn uitzonderingen. Ik luister al best lang jazz, maar had me er tot een paar jaar geleden nooit echt in verdiept. En ik denk dat er weinig jongeren zijn die solo piano jazz geweldig vinden, of Bitches Brew op hun eerste gehoor :P Maar goed, uiteindelijk heb je ook pubers die gewoon naar klassiek luisteren..maar dat ligt dan meestal ook wel duidelijk aan de opvoeding...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87483417
Toots heeft inderdaad véél meer gemaakt dan wat filmsoundtracks. Ik weet niet welke best-of je hebt? Ik luister ook het meeste naar een best-off (Verve Jazz Masters)

Zijn album met Shirley Horn vind ik ook érg goed.

Overigens kan ik pianojazz best waarderen, ik vind Soul Junction van Red Garland geweldig (ok, is niet helemaal solo pianojazz, de eerste 10 minuten is met drums + basbegeleiding en daarna ook saxofoon met John Coltrane _O_ ) Heb jij daar voor mij nog aanraders in? :P
pi_87483613
Pianojazz aanraders?

Ohja hoor, ten eerste natuurlijk Keith Jarrett. Met uiteraard Koln Concert en ook Bremen/Lausanne, Vienna Concert, Facing You, live at Carnegie Hall..en ga maar door. Alles is goud, maar de eerste 3 die ik hier noem zijn de uitschieters.

Vervolgens hebben, we zoals boven besproken, Brad Mehldau. Places is het album dat je wat mij betreft moet hebben, maar ook zijn debuut When I Fall In Love en zijn live albums Live In Tokio en Live zijn pareltjes.

Een ander pianojazz fenomeen is Fred Hersch (ook veel met Toots getourd ;) ). ken niet zo heel veel van hem, maar hetgene dat ik heb is wederom geweldig: Leaves of Grass (een van de slechts 3 albums overall uit de 21e eeuw die 5 sterren heeft gekregen van AMG!!!) en een paar live cd's zijn geweldig.

Ok dan gaan we nog even door. Deze 3 pianisten hebben een beetje eenzelfde soort pianospel. Hypnotiserend, zeer relaxed. Mijn favorieten. Maar de misschien wel beroemdste jazzpianist is Bill Evans. Van Bill Evans moet je echt een keer de albums Live at the Village Vanguard en Waltz For Debby uitchecken. Dit is iets meer een trio (of quartet) werk en is wat anders dan bovenstaande 3 artiesten, maar is zeker indrukwekkend.
Volgende fenomeen is Chick Corea. Hij heeft vooral heel beroemd fusion werk, dus dat is al heel anders, maar is ook zeer de moeite waard. Een van zijn beroemdste platen is Eye of the Beholder. Maar hij heeft er zoveel...zoek maar een beetje rond op internet :)
Ik kan nog even doorgaan, maar als laatste moet ik natuurlijk Dave Brubeck nog even noemen. Deze pianist ken je vast wel, van "Take Five" ;) ...ohja, en Herbie Hancock hebben we natuurlijk nog...nou goed, ik hou op! :)

Nou, jazz-piano is mijn favoriete jazz-genre! Geweldig! Ik kan er altijd naar luisteren en ik vind het altijd goed xD Maar mijn favorieten zijn toch Jarrett en Mehldau.

[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 13-10-2010 01:47:08 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87483667
Oh en dan vergeet ik Thelonius Monk nog!! aah...En Oscar Peterson...bah, als ik dan nog een extra regel aan Brubeck en Hancock wijd, moet ik dat ook nog even doen aan deze twee helden. Vooral Peterson even vergeten, die is zeker een van mijn favorieten! :o
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87597265
Er zijn een paar artiesten waar ikzelf eens wat tips van wil krijgen. Kan iemand me helpen welke goede albums zijn om te bemachtigen??

Herbie Hancock
Ik heb Maiden Voyage en Headhunters...en een bestof, maar ik weet verder niet waar ik wil zoeken. Ik wil het liefst niet zijn fusion werk, dat vind ik niet zo fijn...dus meer iets van zijn "onbekendere" akoestische werk.

McCoy Tyner
Ik hoor vaak over de genialiteit van deze man, maar weet echt niet waar ik moet beginnen. Kan iemand me wat tips geven? :)

Oscar Peterson
Ik ben geen fan van hem, maar wil het wel zijn. Volgens mij heb ik zijn verkeerde werk :) Ook hier graag wat insider-tips!

John Zorn
Iedereen heeft het altijd over zijn Naked City..Maar dat vind ik dus werkelijk waar verschrikkelijk. Maar deze vent heeft 100tal andere werken gemaakt, en hij is geniaal..Dus, wat is er anders dan Naked City maar desalnietemin erg goed?

[ Bericht 6% gewijzigd door Norrage op 16-10-2010 05:38:40 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87599510
Wil ik graag live zien.
pi_87601385
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 04:43 schreef Norrage het volgende:


John Zorn
Iedereen heeft het altijd over zijn Naked City..Maar dat vind ik dus werkelijk waar verschrikkelijk. Maar deze vent heeft 100tal andere werken gemaakt, en hij is geniaal..Dus, wat is er anders dan Naked City maar desalnietemin erg goed?
Zn Masada werken vind ik er goed! The Circle Maker bijv.
pi_87607216
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 04:43 schreef Norrage het volgende:
Er zijn een paar artiesten waar ikzelf eens wat tips van wil krijgen. Kan iemand me helpen welke goede albums zijn om te bemachtigen??

Herbie Hancock
Ik heb Maiden Voyage en Headhunters...en een bestof, maar ik weet verder niet waar ik wil zoeken. Ik wil het liefst niet zijn fusion werk, dat vind ik niet zo fijn...dus meer iets van zijn "onbekendere" akoestische werk.

McCoy Tyner
Ik hoor vaak over de genialiteit van deze man, maar weet echt niet waar ik moet beginnen. Kan iemand me wat tips geven? :)

Oscar Peterson
Ik ben geen fan van hem, maar wil het wel zijn. Volgens mij heb ik zijn verkeerde werk :) Ook hier graag wat insider-tips!

John Zorn
Iedereen heeft het altijd over zijn Naked City..Maar dat vind ik dus werkelijk waar verschrikkelijk. Maar deze vent heeft 100tal andere werken gemaakt, en hij is geniaal..Dus, wat is er anders dan Naked City maar desalnietemin erg goed?
Herbie Hancock, ook geen grote kenner van en ook geen grote fan om eerlijk te zijn. Takin' Off is een typische blue note plaat maar met weinig echte uitschieters. Inventions & Dimension is wel redelijk creatief album maar luister er eigenlijk nooit naar.

McCoy Tyner, natuurlijk voornamelijk geweldig op de platen van John Coltrane (die jij dan weer niet kan waarderen). Zijn bekendste solo werk is The Real McCoy, wat absoluut een hele goede plaat is. Voor de rest is zijn solo werk misschien wat minder inspirerend maar zijn werk met Gary Bartz is wel de moeite waard.

Oscar Peterson, mijn eerste liefde. Ik weet niet welke albums je hebt maar Nigerian Marketplace lijkt mij wel een goed startpunt.

John Zorn, geen idee. :)
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87607779
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 15:52 schreef Os__ het volgende:

John Coltrane (die jij dan weer niet kan waarderen).
als dat zo is, dan heb je aan Zorn n zware dobber, denk ik ;)
pi_87609103
Gisteren een optreden van the Ploctones bijgewoond, aanrader :)
pi_87611946
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 16:12 schreef Yorrit het volgende:

[..]

als dat zo is, dan heb je aan Zorn n zware dobber, denk ik ;)
Ik denk dat wellicht de reden is dat ik Zorn nog niet heb kunnen hebben inderdaad ;)

En bedankt voor de tips..Ik ga eens wat uitchecken!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87612479
Zo ik heb even een gigantische biografie van Zorn gedownload :P Waren iets van 200 werken ofzo :o
Heb alles even gedelete anders heb ik geen overzicht meer en er 7 albums uitgefilterd:

The Bribe
Masada - Live in Jerusalem
The Big Gundown
Circle Maker
Bar Kokhba
Naked City (even nieuwe kans geven)
The Gift

Ben benieuwd. Heb bovendien na mijn tocht door alle topics heen gisteravond (en in dit topic zelf) ook nog iets van 300 andere dingen gedownload...dus ben benieuwd. Ben wel ff bezig :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87613162
veel succes/plezier ;)

Maareh, hoe zit dat met Coltrane? wat heb je tegen m? ;)
pi_87615942
Onverklaarbaar is het niet?

Hoe kan iemand iets tegen de meest nederige getalenteerde muzikant ooit hebben?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87619104
Nou laat ik het zo stellen:

Ik heb een hekel aan dat saxofoon-geluid in het algemeen. Dat is één. Verder is het zenuwachtig makende, drukke, experimenteel klinkende vervelend muziek. Ik wil het misschien zelfs wel herrie noemen. Soms vind ik het wel mooi hoor. Maar ik kan het nooit langer dan 1 nummer opzetten...

Maar ik heb wel wat werk dat ik leuk vind van hem hoor. Zo vind ik Blue Train en Giant Steps erg goede albums. Maar fan favorites like A Love Supreme ofzo dat zet ik echt direct weer af...Vind ik echt verschrikkelijk :P

Maar ik ben sowieso wel kritisch qua jazzmuziek hoor. Veel van de jazzklassiekers vind ik niet echt boeiend. Het moet me echt raken, ik zoek echt naar een specifieke sound in de jazz. Ik zoek er meestal iets moderns in. Os__ had me bijvoorbeeld goed door door iemand als Christian Scott aan te raden...Verder val ik ook vooral op jazz-piano, en als het dat niet is moet het echt speciaal zijn voor me. Zoals bijvoorbeeld de interessante albums van Miles zoals Jack Johnson, Bitches Brew en zo..Dat kan me dan veel langer boeien dan die die conventionele of zenuwachtig makende jazz die je ook veel ziet.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87620836
Ik blijf maar posten hier...
Maar nu we het toch hadden over jazz piano in de vorige posts:
Check het album van Herbie Hancock eens! The Piano. Akoestisch, solo piano...Herbie in zijn eentje. Ten eerste vind ik dit al boeiend omdat Herbie eindelijk eens solo te horen is, maar ten tweede is het boeiend omdat het echt heel erg mooi werk is! Aanradertje :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87624143
wat anders
pi_87624148
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 22:50 schreef Norrage het volgende:


Maar ik heb wel wat werk dat ik leuk vind van hem hoor. Zo vind ik Blue Train en Giant Steps erg goede albums. Maar fan favorites like A Love Supreme ofzo dat zet ik echt direct weer af...Vind ik echt verschrikkelijk :P

A love supreme O+
pi_87651846
Oeh ben erg veel jazz aan het ontdekken de laatste week :D

----
Charles Earland - Standards met een upbeat sfeertje!
Christian Scott - inderdaad zwaar relaxed
Eddie Harris - fijne funk-soul-jazz-iets, zeker zijn album (dat ik al had) met Les McCann is geweldig
George Duke - Beetje vage jazz-funk, nog niet heel veel gehoord..
Grant Green - ook heel fijn, vooral zijn live @ mozambique album!
Herbie Hancock - had natuurlijk al heel veel van hem, maar bv Empyrean Isles nog niet :o verder vind ik Jammin' With Herbie en the Piano (zoals hierboven gezegd) ook erg fijn.
John McLaughlin - Fantastische gitarist, had nog niet zoveel van hem. My Goal's Beyond is echt géweldig!
John Zorn - Heb dus wat nieuw spul gedownload, maar vind het toch niet. Wel chill om eens op te zetten die Jewish jazz albums :)
Joshua Redman - Kan nog niet echt enthousiast van hem worden...vind het nog wat te conventioneel ofzo..
Mahavishna Orchestra - Na John McLaughlin wat meer uitgechecked te hebben ook maar zijn fusion combo. Vind het minder goed, maar moet er nog wat meer van gaan luisteren geloof ik
Marcus Miller - Wel fijne..gewoon straightforward funk! And I like it.
Medeski, Martin & Wood - Wat een fijne rock-fusion zeg! Wow. Een van mijn favorieten :) Ook album met Scofield erbij erg fijn.
Ornette Coleman - niks voor mij :( Beetje in het straatje van Coltrane ;)
Return to Forever - Funk! Rock! Chick Corea! geniaal :)
Stan Getz - Had alleen zijn albums met Gilberto, maar ook zijn conventionele jazz en zijn Jazz Samba album zijn toch wel erg fijn! Hij heeft toch wel een hele relaxte sound!
Stanley Clarke - Zoals boven in een youtubefilmpje gepost: wat een geniaal album dat School Days...Van hem ga ik nog veeeel meer luisteren. Precies mijn straatje muziek. Jazz, funk, rock..alles door elkaar _O_
Tin Hat Trio - Beetje aparte vioolmuziek met rare oosterse beats, maar kwalitatief hoogstaand.
WAR - The World is a Ghetto...niet direct jazz, maar ook erg relaxte jazz-funk met fijne ritmes :)

En dan heb ik nog heel veel nieuwe muziek ontdekt van artiesten die ik al in mijn bestand had....dus,..ik ben goed bezig haha :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Norrage op 17-10-2010 23:05:44 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87654663
Goedzo Norrage, blijf ontdekken!

Charles Earland heeft veel meer dan enkel standards. Echt een hele goede organist! Jimmy McGriff zit wel ongeveer in hetzelfde straatje.
Eddie Harris heeft wel de sound die ik zoek bij die jazzfunksoul, net dat rauwe randje. Straatje Gene Ammons en in mindere mate Mr. T aka Stanley Turrentine.
Ornette Coleman is echt compleet anders dan unser John, demoniseer The Trane is niet zo. Heeft Miles Davis een eigen religieuze sekte?! Dacht het niet he. http://www.coltranechurch.org/

Welke albums van Redman heb je?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87655320
Kon niet zoveel vinden van Earland, dus heb vooral zijn standards werk te pakken. Ik ging ook voornamelijk op zoek naar zijn organist gedoe :)
En van Ornette Coleman, tsja...misschien niet direct hetzelfde straatje, maar dezelfde sax-sound die ik niet zo fijn vind haha...Maar begrijp me niet verkeerd steeds hoor! Ik vind Coltrane en zo echt niet kut, het is gewoon niet echt mijn muziek...En haha....die kerk ben ik nog langs gelopen toen ik 2 weken terug in SF was! _O-

Van Redman heb ik Back East en Spirit of the Moment..maar ik geef toe, ik heb er nog niet zoveel van geluisterd hoor.

En Stanley Turrentine is ook erg fijn ja, maar die had ik gelukkig al eerder eens ontdekt :D

[ Bericht 9% gewijzigd door Norrage op 17-10-2010 23:47:47 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87655813
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87656504
Wel aardig ;)

Dit zou dan mijn favoriete Coltrane zijn voorlopig:


[ Bericht 66% gewijzigd door Norrage op 18-10-2010 00:32:31 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87666412
Ja Mahavishnu Orchestra!

O+
pi_87680751
Oeh, dat is wel vet. Van welk album is dat? Want ik heb Birds of Fire en weet nog niet direct wat ik daar van moet vinden..maar dit is heel goed :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87680957
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:02 schreef Norrage het volgende:
Oeh, dat is wel vet. Van welk album is dat? Want ik heb Birds of Fire en weet nog niet direct wat ik daar van moet vinden..maar dit is heel goed :)
het eerste album, The Inner Mounting Flame
pi_87681139
Alhoewel, nu ik naar Birds of Fire luister is het toch ook wel heel goed. Had net de paar verkeerde nummers gepreviewed geloof ik :P (Ik heb zoveel nieuwe muziek, van elk album luister ik even 2 nummers en als dat me aanstaat blijft het album aanstaan, anders ga ik naar de volgende O-) )
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87681232


Onlangs deze gekocht voor een prikkie. Topalbum uit de jaren 50 met oa Art Blakey op drums.
pi_87681679
_O_ Bazenalbum inderdaad.
Ook belangrijk rol weggelegd voor Hank Mobley en Horace Silver op die cd.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87681772
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:29 schreef Os__ het volgende:
_O_ Bazenalbum inderdaad.
Ook belangrijk rol weggelegd voor Hank Mobley en Horace Silver op die cd.
Ja, dat is wat je noemt een sterren-line-up.

Voor de mensen die in Amsterdam wonen: Op de jazz-afdeling van Fame hebben ze vaak hele interessante aanbiedingen. Daar heb ik deze ook vandaan, voor 4 euro volgens mij.
pi_87682017
Vind dat de rest ook wel een nummertje van die cd mag krijgen zonder te veel te moeten zoeken.

4 euro is inderdaad spotgoedkoop. Voor als je echt een keer niets te doen hebt, de mooiste jazzwinkels zitten in Den Haag en Groningen.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87682473
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:38 schreef Os__ het volgende:
Vind dat de rest ook wel een nummertje van die cd mag krijgen zonder te veel te moeten zoeken.
Agree.
quote:
4 euro is inderdaad spotgoedkoop.
Verder nog hele goedkope albums gekocht van The Incredible Jimmy Smith, Grant Green, het verzamelde werk van Bessie Smith, Dr. John en een box van Nina Simone voor een tientje met daarin 3 cd's waaronder het geweldige album At Town Hall.
quote:
Voor als je echt een keer niets te doen hebt, de mooiste jazzwinkels zitten in Den Haag en Groningen.
The Swingmaster ken ik. Sem heeft wel de nare eigenschap om al je aankopen zeer kritisch te benaderen.
pi_87683801
Sem bewonderde mijn aankopen wel enorm volgens mij. Ik vroeg zelfs iets wat hij niet had, iets wat hij volgens mij stiekem wel kon waarderen.

Ik kocht overigens toen deze artiest.
Mooie aankopen heb je overigens verder gedaan.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87684170
Gaan jullie helemaal naar Groningen om cd's te kopen? Zo muziekfanaat ben ik dan ook weer niet :o Jullie (of iig jij Os) wonen daar toch niet? :P Hier in Delft hebben ze wel wat redelijke muziekwinkels met veel jazz, ik kom daar meestal best goedkoop redelijk rond. Echt wel het voordeel van jazz tov van popmuziek ofzo hoor, het is heel wat cheaper te kopen. Zeker met van die mooie cd-boxen en zo :) Behalve dan dat stomme ECM label, Keith Jarrett en Metheny bijvoorbeeld blijven ultiem duur :(

Trouwens, erg in mijn nopjes met Medeski, Martin & Wood trouwens! *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87684374
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:28 schreef Norrage het volgende:
Hier in Delft hebben ze wel wat redelijke muziekwinkels met veel jazz,
't Platenmanneke _O_
pi_87684413
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:20 schreef Os__ het volgende:
Sem bewonderde mijn aankopen wel enorm volgens mij. Ik vroeg zelfs iets wat hij niet had, iets wat hij volgens mij stiekem wel kon waarderen.
Ik luisterde veel naar fusion in de tijd dat ik nog in Groningen woonde, dat is niet zo aan hem besteed, volgens mij :) Ik geloof dat ik Black Market van Weather Report toen kocht.
quote:
Die pianosolo _O_
quote:
Mooie aankopen heb je overigens verder gedaan.
Stuk voor stuk hele goede albums :Y

Bessie Smith, de zangeres die klonk als een trompet
pi_87684516
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:28 schreef Norrage het volgende:


Trouwens, erg in mijn nopjes met Medeski, Martin & Wood trouwens! *O*
Daar heb ik er ook heel wat van in mijn collectie en heb ze meermalen live gezien, ook met Scofield.
pi_87684646
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:32 schreef Yorrit het volgende:

[..]

't Platenmanneke _O_
idd *O* en Sounds is ook een hele fijne winkel. Ook voor al je alternatieve indie releases :) Maar goed, daar heb je dan weer de Velvet voor..

En ik zal straks even die platen die jullie daarboven bespreken eens beluisteren..of niet..laat ik eerst even mijn juist vergaarde nieuwe collectie evalueren :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87684693
Misschien is dit ook wel iets voor je Norrage.
pi_87684765
Jaga Jazzist heb ik inderdaad een redelijke collectie van in mijn bezit. Ook zo'n aardige mix van rock, jazz en alternatieve shit :D Hun platen met Motorpsycho zijn ook wel grappig, alhoewel ik die niet zo vaak luister (motorpsycho is mij teveel noise..die moet je vooral live zien)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87684829
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:39 schreef Scrutinizer het volgende:
Misschien is dit ook wel iets voor je Norrage.
hele goeie band
pi_87684979
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:41 schreef Norrage het volgende:
Jaga Jazzist heb ik inderdaad een redelijke collectie van in mijn bezit. Ook zo'n aardige mix van rock, jazz en alternatieve shit :D
Tijdje geleden live gezien. Erg goed. Maar beter nog was Mike Stern met een sterren-line-up, met o.a. Richard Bona op bass.

Wie is Richard Bona?
pi_87685086
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:45 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Tijdje geleden live gezien. Erg goed. Maar beter nog was Mike Stern met een sterren-line-up, met o.a. Richard Bona op bass.

Wie is Richard Bona?
Richard Bona ken ik ook. Was zelfs ongeveer de eerste jazz die ik ooit heb aangeschaft vele vele jaren terug :) Wel mooie baas. Maar wat ik heb is vooral beetje afrikaanse shit (Munia, the Tale)..Ik zal eens wat meer van hem vinden. Zeker zo'n sterren-lineup als hierboven :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87685217
Wat fijn dat dit topic voor het eerst in zo'n lange tijd weer echt actief is met een paar regulars!

Ik ben maar een keer in Groningen geweest. Was overigens een hele mooie avond, eerst naar een concert van Sonny Rollins, toen in een leeg cafe gedoken waar de cafebaas mij en een maat de hele avond goede blues/bluegrass liet horen. Daarna naar een jazzcafe ergens in Groningen geweest waar vanaf de avond lichtelijk vaag word. Kwamen in ieder geval 6 uur terug in het hotel, 10 uur wakker om naar die jazzwinkel te gaan. Volledig brak kwamen wij daar, maar zelfs in die staat vond ik het een prachtige winkel.

Den Haag heeft jazzcenter, hele mooie uitgebreide collectie. Delft kom ik niet heel vaak maar Plato/Velvet hebben altijd wel leuke aanbiedingen. 't Plattenmanneke is dus de moeite waard?

Worden ook weer mooie dingen hier gepost.
Iemand die een cd van de beste man kan aanraden?
Edit: ook dit filmpje is met Richard Bona.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87685235
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:47 schreef Norrage het volgende:

[..]

Richard Bona ken ik ook. Was zelfs ongeveer de eerste jazz die ik ooit heb aangeschaft vele vele jaren terug :) Wel mooie baas. Maar wat ik heb is vooral beetje afrikaanse shit (Munia, the Tale)..Ik zal eens wat meer van hem vinden. Zeker zo'n sterren-lineup als hierboven :)
Ik vind Richard ook beter in jazz dan met z'n eigen band. Bona makes you Sweat is wel een fijn live-album, trouwens. Ik hoorde hem voor het eerst toen hij nog bij Zawinul in de band speelde.
pi_87685339
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:50 schreef Os__ het volgende:
Wat fijn dat dit topic voor het eerst in zo'n lange tijd weer echt actief is met een paar regulars!


Iemand die een cd van de beste man kan aanraden?

My People, Lost Tribes en Faces&Places.
pi_87685744
Welke van die lijkt het meeste op het filmpje? Is dat dan ook met de Zawinul Syndicate of stel ik nu domme vragen?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87685748
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:50 schreef Os__ het volgende:


Worden ook weer mooie dingen hier gepost.
Daar was ik bij *O*

Nou ja, als Joe op het NSJ speelde was ik er ook, dat verveelde me nooit.
pi_87685959
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 20:00 schreef Os__ het volgende:
Welke van die lijkt het meeste op het filmpje? Is dat dan ook met de Zawinul Syndicate of stel ik nu domme vragen?
Ik denk dat van die drie Lost Tribes daar het meest op lijkt. Die is idd onder de naam Zawinul Syndicate opgenomen.
pi_87685984
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:50 schreef Os__ het volgende:
Wat fijn dat dit topic voor het eerst in zo'n lange tijd weer echt actief is met een paar regulars!

Ik ben maar een keer in Groningen geweest. Was overigens een hele mooie avond, eerst naar een concert van Sonny Rollins, toen in een leeg cafe gedoken waar de cafebaas mij en een maat de hele avond goede blues/bluegrass liet horen. Daarna naar een jazzcafe ergens in Groningen geweest waar vanaf de avond lichtelijk vaag word. Kwamen in ieder geval 6 uur terug in het hotel, 10 uur wakker om naar die jazzwinkel te gaan. Volledig brak kwamen wij daar, maar zelfs in die staat vond ik het een prachtige winkel.

Den Haag heeft jazzcenter, hele mooie uitgebreide collectie. Delft kom ik niet heel vaak maar Plato/Velvet hebben altijd wel leuke aanbiedingen. 't Plattenmanneke is dus de moeite waard?

Worden ook weer mooie dingen hier gepost.
Iemand die een cd van de beste man kan aanraden?
Edit: ook dit filmpje is met Richard Bona.
Ja leuk dat dit topic weer leeft, zeker nu ik zelf weer wat meer jazz aan het luisteren ben (komt bij mij in periodes). Maar ik mis helden als Doff, Zanderrr en Zander, nipeng en zo :(
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87686263
Ik ben nu trouwens (ik maak er maar een "wat luister ik nu" SC van :P) aan de Bohren & Der Club of Gore en Kilimanjaro Darkjazz Orchestra...wel relaxed, misschien kan hiermee ook wat beter studeren dan met al die andere jazz/muziek die ik opzet...hup werken ik!! :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87686530
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 20:09 schreef Norrage het volgende:
Ik ben nu trouwens (ik maak er maar een "wat luister ik nu" SC van :P) aan de Bohren & Der Club of Gore en Kilimanjaro Darkjazz Orchestra...wel relaxed, misschien kan hiermee ook wat beter studeren dan met al die andere jazz/muziek die ik opzet...hup werken ik!! :P
haha mooi man wilde net Bohren hier opperen..

pi_87687293
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 20:14 schreef Yorrit het volgende:

[..]

haha mooi man wilde net Bohren hier opperen..

Haha, iedereen is in dit topic ondertussen elkaars interesses wel goed aan het vinden *O* O+
Jammer dat ik hoogstwaarschijnlijk geen jazz heb die jullie niet kennen en die ik kan voorstellen...of ik moet mijn veels te grote keith jarrett en miles davis collectie gaan tentoonstellen (waar vast een obscuur albummetje tussenzit dat jullie niet kennen, misschien...)

Of het moet mijn absolute country/indie/bluegrass/americana/jazz/mix cult-artiest Howe Gelb zijn met zijn album the Listener. (wat ik permanent probeer te promoten in de indie topics :P) Zitten heel wat fijne jazz-geinspireerde nummers op dit album. Zo heeft hij ook een paar bijna pure jazz-albums gemaakt, maar daar staat niks van op youtube :( Misschien is dit wel een leuke om een idee te geven:
of deze
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87722909
Dit is 1 van de mooiste ballads ooit.

Mag ik dat zeggen?
Ja dat mag ik zeggen.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:18:16 #147
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_87724807
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 18:25 schreef Os__ het volgende:
Dit is 1 van de mooiste ballads ooit.

Mag ik dat zeggen?
Ja dat mag ik zeggen.
Dat mag je zeker zeggen.
Echt mooi :)
pi_87740364
Even 2 aankoopjes gedaan (nee ik download niet alleen maar :P):



*O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87740384
Nu toevallig een album van Tom Harrell opstaan. Niets mis met deze muzikant imo. :)

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87740428
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 03:08 schreef Lo-Fi het volgende:
Nu toevallig een album van Tom Harrell opstaan. Niets mis met deze muzikant imo. :)

Klinkt goed inderdaad, zal eens wat van hem proberen te vinden ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87755706
Marvin Stamm is ook erg goed imo.

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87764743
blue train op vinyl O+
pi_87764805
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 03:05 schreef Norrage het volgende:
Even 2 aankoopjes gedaan (nee ik download niet alleen maar :P):
[ afbeelding ]


*O*
Les McCann is wel echt een held trouwens. Alles wat ik zoek in jazz zit erin. Funk, opzwepende ritmes, pianospel en ballads. En mooie toevoegingen (bijvoorbeeld op dit album) van violen etc. Nu al een van mijn favoriete albums! En dat Swiss Movement van hem met Eddie Harris is ook fenomenaal. En ik heb hem live gezien O+
Even 2 filmpjes :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87765312
Ik kwam gister bij toeval op een YouTube-kanaal waar best veel, voor mij nog, onbekende muziek te vinden is. Veel 60's funk en Hammond-orgeltjes.

http://www.youtube.com/user/SleazyEmotions
pi_87766510
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_87766929
Nog even teruggaand op Richard Bona..Ik heb zijn hele discografie gedownload, maar ik wil er een selectie uitfilteren :P Wat is het beste werk dat niet te afrikaans is? (want dat laatste heb ik al :P)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87767057
quote:
Dat zijn heel veel noten.
pi_87767545
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:09 schreef Norrage het volgende:
Nog even teruggaand op Richard Bona..Ik heb zijn hele discografie gedownload, maar ik wil er een selectie uitfilteren :P Wat is het beste werk dat niet te afrikaans is? (want dat laatste heb ik al :P)
Alle albums die ik van hem ken nogal Afrikaans. Jazz speelt-ie vooral bij anderen.
pi_87835214
Ben nu Brad Mehldau aan het beluisteren... En jullie hadden zeker geen ongelijk, goede muziek ^O^
pi_87836211
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 16:20 schreef blckbb het volgende:
Ben nu Brad Mehldau aan het beluisteren... En jullie hadden zeker geen ongelijk, goede muziek ^O^
Zeker een uitstekende artiest. 'Toevallig' ergens vorige week Highway Rider LP nog beluisterd.

Enrico Rava:

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87838888
Ik zoek iets wilds als The Creator Has A Master Plan maar dan met de toevoeging van een (jazz)gitaar. Zoiets als John McLaughlin op Bitches Brew, wat net zo goed is maar niet vergelijkbaar met de eerstgenoemde plaat.
pi_87964080
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 17:54 schreef emokid het volgende:
Ik zoek iets wilds als The Creator Has A Master Plan maar dan met de toevoeging van een (jazz)gitaar. Zoiets als John McLaughlin op Bitches Brew, wat net zo goed is maar niet vergelijkbaar met de eerstgenoemde plaat.
Oeh, de anderen hebben nog niet gereageerd? Ik kan je zelf niet direct helpen..Wat ander werk van John McLaughlin? Zoals Mahavishnu (hierboven ergens genoemd)..
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_87964252
The best of the best:

pi_87970875
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 00:36 schreef Norrage het volgende:

[..]

Oeh, de anderen hebben nog niet gereageerd? Ik kan je zelf niet direct helpen..Wat ander werk van John McLaughlin? Zoals Mahavishnu (hierboven ergens genoemd)..
Mahavishnu is tof maar dan mis ik de blaasintrumenten. :P
pi_87975132
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 00:41 schreef _kosmos_ het volgende:
The best of the best:

Blijft een heerlijk nummer inderdaad.
  woensdag 27 oktober 2010 @ 21:59:53 #166
62182 Georges
That's the shit
pi_88042691
Ik was nooit zo'n jazz liefhebber maar in de late uurtjes heeft het wel wat.
Ik heb via mijn broer een leuke jazz zender online gevonden. Klinkt erg goed :)

http://www.italia.fm/
en dan de optie Radio SNJ Jazz onderaan. Al is het nu zang, dat vind ik niet zo.
Vind de instrumentale dingen wel erg mooi.
En weinig reclame, da's een bonus.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_88046240
Jazz is zo breed, voor iedereen is er wel een jazz-genre dat je leuk vindt *O* Het kost alleen even de tijd om te vinden wat het is....

En daarom is radio daar inderdaad wel goed voor. Gewoon eens opschrijven wat je mooi vindt, en dan kunnen de jazz kenners je wel wat soortgelijks tippen :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 28 oktober 2010 @ 19:18:42 #168
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_88076162
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 11:12 schreef emokid het volgende:

[..]

Mahavishnu is tof maar dan mis ik de blaasintrumenten. :P

Zoiets misschien ? Gitaar en alt sax ?

Of iets van Last Exit ?



[ Bericht 19% gewijzigd door fripper op 28-10-2010 19:24:14 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_88078607
Geniaal! Precies wat ik aan het zoeken was. Pat Metheny heb ik wel iets van met Steve Reich maar dat heeft me nooit getrokken, dit wel. Last Exit stond al op de wenslijst ivm Brotzmann maar zal hem nu wel even direct luisteren. Bedankt! :s)
pi_88130098
Even wat liefde voor onze goede vriend Pat Metheny in dit topic krijgen. Wat vinden jullie nou van hem? Hij wordt vaak een beetje als een smooth jazz koning neergezet, maar hij is zo ongelooflijk veelzijdig! En zijn misschien wel beste album is The Way Up, of Offramp. Twee pareltjes:


Of dan zijn duowerk met Jaco Pastorius (ook een held trouwens, ik zal ook nog wel eens ene post aan hem en zijn Weather Report wijden):

Om dan te eindigen met een van mijn meest favoriete jazzalbums allertijden (die met Mehldau) waarin hij hier ook gewoon akoestisch speelt:

Nog anderen met wat vergeten Pat Metheny pareltjes? Hij heeft een groot, oneindig veelzijdig, oeuvre...Om nog maar even zijn meesterwerk qua veelzijdigheid Zero Tolerance For Silence erbij te zetten...(deze clip valt nog mee)! _O- :
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88163087
Hey hup posten jullie! Het werd hier net zo gezellig *O*

Maar ik heb weer even wat cd's gekocht :@ Hier in de VS teveel leuke winkeltjes waar je 2e hands kan kopen! Waarom hebben we dat niet zo veel in NL?? Gewoon voor 5 dollar lekker cd'tjes verzamelen!

maar heb de volgende gehaald:

Wat een sterrencast! _O_

Hmm, wordt niet zo goed gerate online (1 ster allmusic? :( ) geloof ik en al uit 1988..maar gewoon maar uit de bak getrokken


Ook wel leuk voor in de catalogus :)


Even een betere Fred Hersch (die Leaves of Grass was een miskoopje zeg :( )

[ Bericht 4% gewijzigd door Norrage op 31-10-2010 02:26:34 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88163297
Deze tijd nog posten, bohhh.
Zie niet wat je ''de volgende gehaald'' hebt.
pi_88163630
(ik zit in de VS lieverd):

En, hmm, bij mij laden de plaatjes wel?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88163728
quote:
1.gif Op zondag 31 oktober 2010 02:23 schreef Norrage het volgende:
(ik zit in de VS lieverd):

En, hmm, bij mij laden de plaatjes wel?
oooh vandaar ^O^
Ik zie de plaatjes nu wel, mooie platen!
pi_88163890
Ja, had ze maar even anders gelinked. RYM gaat kennelijk niet zo goed geloof ik. Die Al Jarreau is erg fijn! Die Dizzy is inderdaad maar een beetje een raar ding, maar om het nou 1 ster te geven?? En die Fred Hersch is erg chill. Bijna klassiek :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88227496
Ik heb mijn top 50 (vorig jaar gemaakt voor de fok jazz top 100) een klein beetje aangepast en even op RYM gezet. Misschien vinden jullie het leuk die even te bekijken :) Het is vooral een lijst van 50 goede albums, let niet teveel op de volgorde (vooral de Miles Davis volgorde verandert met de dag, en ik heb het aantal ook nog beperkt gehouden :P). Als er weer eens een jazz top 100 komt dan zal ik die volgorde wat beter zetten. Zitten ook wat albums in die ik nog niet supervaak geluisterd heb. (behalve de top 20 dan)

http://rateyourmusic.com/list/Norrage/jazz_top_50__2010_

[ Bericht 6% gewijzigd door Norrage op 01-11-2010 21:51:25 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88255399

*O* Alleen al door de cover is dit goed!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88255614
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 17:45 schreef Norrage het volgende:
[ afbeelding ]
*O* Alleen al door de cover is dit goed!
Prachtig inderdaad _O_

Ik miste wel een paar albums in je lijst ;)
pi_88255874
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 17:51 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Prachtig inderdaad _O_

Ik miste wel een paar albums in je lijst ;)
Tsja 50 houdt op bij 50 he :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88256047
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 17:58 schreef Norrage het volgende:

[..]


Tsja 50 houdt op bij 50 he :P
Maar vreemd vond ik dat Bitches Brew er niet in stond.

En misschien heb je ze beide al maar Black Market van Weather Report en Land of the Midnight Sun van Al diMeola zijn op basis van je lijst ook wel aanraders.

edit: en natuurlijk Uninvisible van MM&W.
pi_88256134
Ik kwam dit gister nog tegen op YT. Blijft leuk en Kirk's Work met Jack McDuff op het orgel is een prachtplaat.
pi_88256166
Ik had denk ik ook een top 50 van Miles Davis alleen kunnen samenstellen, maar dat leek me een minder goed idee...alhoewel, ik zou best een apart Miles lijstje kunnen maken :P . Bitches Brew had er zeker in thuisgehoord, maar op een gegeven moment hield ik maar op met Miles Davis entries...Heb dat album trouwens al heel lang niet geluisterd dus wellicht dat het er daarom niet in kwam. In de versie van vorig jaar die ik ge-edit had naar deze stond BB trouwens wel ;)

En van MM&W ken ik nog niet heel veel, dus ik ga zeker die Uninvisible checken :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88256364
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 18:08 schreef Norrage het volgende:

En van MM&W ken ik nog niet heel veel, dus ik ga zeker die Uninvisible checken :)
Shack-Man van MM&W is ook nog een album te vergelijken met Combustication. Ze hebben ook veel experimentelere albums gemaakt die ik niet zou aanraden. Die zijn overigens zonder te luisteren prima als zodanig te herkennen, staan nl vol met "nummers" van minder dan een minuut.
  dinsdag 2 november 2010 @ 18:59:58 #185
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_88258115
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 18:08 schreef Norrage het volgende:
Ik had denk ik ook een top 50 van Miles Davis alleen kunnen samenstellen, maar dat leek me een minder goed idee...alhoewel, ik zou best een apart Miles lijstje kunnen maken :P . Bitches Brew had er zeker in thuisgehoord, maar op een gegeven moment hield ik maar op met Miles Davis entries...Heb dat album trouwens al heel lang niet geluisterd dus wellicht dat het er daarom niet in kwam. In de versie van vorig jaar die ik ge-edit had naar deze stond BB trouwens wel ;)

En van MM&W ken ik nog niet heel veel, dus ik ga zeker die Uninvisible checken :)
Dit nummer blijft gewoon zo mooi van Miles:

pi_88262412
quote:
Heel degelijk album that is. Sowieso wordt Roland Kirk te makkelijk beschouwd als een circusartiest. Hij maakt wel degelijk geweldige muziek.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_88262561
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:59 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Dit nummer blijft gewoon zo mooi van Miles:

Heel mooi inderdaad. All Blues blijf ik toch wel het mooiste vinden, samen met Flamenco Sketches...en...ok, deze natuurlijk ook (oh dan hebben we de helft van het album al)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88262698
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88262898
Red Clay van o.a. de albums uit de OP ^O^ Voor iedereen natuurlijk een must om die allemaal te hebben! Daar begon het bij mij destijds *O*
Maar erg fijn album inderdaad :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88263184
Alhoewel, nu ik er naar kijk:


Wat is die 4e van de 1e rij en de 5e van de 2e rij? Ik kan ze niet lezen en weet niet of ik die toevallig heb.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88263611
Speak No Evil van Wayne Shorter en Black Unity van Pharoah Sanders.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  dinsdag 2 november 2010 @ 21:07:28 #192
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_88263853
quote:
Op dinsdag 2 november 2010 20:41 schreef Norrage het volgende:

[..]


Heel mooi inderdaad. All Blues blijf ik toch wel het mooiste vinden, samen met Flamenco Sketches...en...ok, deze natuurlijk ook (oh dan hebben we de helft van het album al)
Ik vind het zelf ook moeilijk om een keuze te maken. Die man is gewoon een held!
pi_88264962
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 21:02 schreef Os__ het volgende:
Speak No Evil van Wayne Shorter en Black Unity van Pharoah Sanders.
Ah, ja die heb. Op cd zelfs, dat ik die niet herkende :@
Speak no Evil is wel heel goed trouwens *O* En Song for my Father trouwens ook uit die lijst...(wat betreft de iets minder bekende van de bekende albums :P)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88265162
ok kan me post niet editen??dan maar weer de zoveelste dubbelpost :P

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 21:07 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Ik vind het zelf ook moeilijk om een keuze te maken. Die man is gewoon een held!
Heb het nu maar weer eens opgezet voor het eerst in lange tijd. Soms moet je ook de albums luisteren die je al wel kent *O* En ook Freddie Freeloader is uiteraard ernstig goed...Het is niet voor niets het beste jazzalbum...Het enige dat er mist is wat experimenteels natuurlijk, maar goed, je kan niet alles hebben :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88270187
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 21:44 schreef Norrage het volgende:
Ik heb mijn top 50 (vorig jaar gemaakt voor de fok jazz top 100) een klein beetje aangepast en even op RYM gezet. Misschien vinden jullie het leuk die even te bekijken :) Het is vooral een lijst van 50 goede albums, let niet teveel op de volgorde (vooral de Miles Davis volgorde verandert met de dag, en ik heb het aantal ook nog beperkt gehouden :P). Als er weer eens een jazz top 100 komt dan zal ik die volgorde wat beter zetten. Zitten ook wat albums in die ik nog niet supervaak geluisterd heb. (behalve de top 20 dan)

http://rateyourmusic.com/list/Norrage/jazz_top_50__2010_
Leuk lijstje :Y
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_88299076
Wat een mooi album O+



Heeft iemand nog wat andere Charlie Haden tips? Ik vind hem een held, maar heb alleen nog maar wat albums van hem zoals deze, of met Keith Jarrett...allemaal bekende collaboraties...Is dat Liberation Orchestra wat?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88300138
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88314177
Ik ben sinds lange tijd weer eens wat albums van Barney Wilen aan het luisteren en het is genieten.

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88314280
the Cats hele mooie plaat, niet helemaal mijn ding, maar wel mooi ^O^

Maar dat Barney Wilen ken ik niet en het klinkt prachtig! Eens wat van opzoeken :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88314313
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  donderdag 4 november 2010 @ 19:30:07 #201
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_88337395
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 04:26 schreef Norrage het volgende:

Maar dat Barney Wilen ken ik niet en het klinkt prachtig! Eens wat van opzoeken :)
Je zou Barney Wilen kunnen kennen van het Miles Davs album Ascenseur pour l'échafaud
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_88337716
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 19:30 schreef fripper het volgende:

[..]



Je zou Barney Wilen kunnen kennen van het Miles Davs album Ascenseur pour l'échafaud
Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik het mooi vind :) Die associaties kan ik vaak niet maken :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88437572
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 19:46 schreef Norrage het volgende:

Heeft iemand nog wat andere Charlie Haden tips? Ik vind hem een held, maar heb alleen nog maar wat albums van hem zoals deze, of met Keith Jarrett...allemaal bekende collaboraties...Is dat Liberation Orchestra wat?
Ja, dat is zelfs een dikke vette aanrader! Charlie Hadens beste plaat wat mij betreft :)
pi_88438541
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 21:32 schreef Norrage het volgende:
ok kan me post niet editen??dan maar weer de zoveelste dubbelpost :P
[..]


Heb het nu maar weer eens opgezet voor het eerst in lange tijd. Soms moet je ook de albums luisteren die je al wel kent *O* En ook Freddie Freeloader is uiteraard ernstig goed...Het is niet voor niets het beste jazzalbum...Het enige dat er mist is wat experimenteels natuurlijk, maar goed, je kan niet alles hebben :)
Kind of Blue was als in die tijd volgens mij behoorlijk experimenteel. Modal jazz was in die tijd behoorlijk nieuw.

http://www.slate.com/id/2225336/
pi_88440238
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 16:45 schreef De_existentialist het volgende:

[..]



Ja, dat is zelfs een dikke vette aanrader! Charlie Hadens beste plaat wat mij betreft :)
Aah mooi! Dan ga ik daar eens achteraan! :)

quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:15 schreef kipknots het volgende:

[..]



Kind of Blue was als in die tijd volgens mij behoorlijk experimenteel. Modal jazz was in die tijd behoorlijk nieuw.

http://www.slate.com/id/2225336/
Dat is uiteraard wel weer waar..Maar wat betreft eeuwigheidswaarde is het toegankelijke jazz voor ons :) Coltrane zal niet zo snel in een restaurant opgezet worden :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88440314
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:15 schreef kipknots het volgende:

[..]



Kind of Blue was als in die tijd volgens mij behoorlijk experimenteel. Modal jazz was in die tijd behoorlijk nieuw.

http://www.slate.com/id/2225336/
Trouwens wel een prachtig artikel. Bedankt hiervoor.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_88440519
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 18:13 schreef Os__ het volgende:

[..]



Trouwens wel een prachtig artikel. Bedankt hiervoor.
Schitterend inderdaad :o kreeg er bijna kippenvel van :@ Erg leuk om te lezen. Ook hoe de groep bij elkaar kwam en zo :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88481162
Sowieso aanrader voor alle lezers van dit topic, je leert er ook wat van namelijk! Die 30 seconden clipjes zijn erg duidelijk en handig. Zijn er meer van dit soort educatieve artikelen te vinden? :) Misschien leuk om dit soort links erbij te zetten in de OP? Gaan we samen die jazz OP eens een beetje pimpen!

Wat betreft Charlie Haden, kon niet zoveel Liberation Orchestra vinden van hem..maar heb nu The Ballad of the Fallen en Dream Keeper...Zijn volgens mij niet zijn "bekende" Liberation Orchestra albums, maar zijn ze any good?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88481296
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88499448
Favoriete Wayne Shorter album? Dusver enkel nog JuJu (!) en Speak No Evil. Beide albums spreken mij ontzettend aan, slimme composities, geweldige sound van W. Shorter en een band met uitstekende solisten.

Meerdere albums die aan te raden zijn?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_88503214
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 18:20 schreef Norrage het volgende:

Wat betreft Charlie Haden, kon niet zoveel Liberation Orchestra vinden van hem..maar heb nu The Ballad of the Fallen en Dream Keeper...Zijn volgens mij niet zijn "bekende" Liberation Orchestra albums, maar zijn ze any good?
Ok.....ik ben sprakeloos....wat mooi.... O+ dit is eens wat anders zeg :o

Enne, ik ben niet zo'n kenner van Wayne Shorter Os..dus kan ik je niet helpen...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88521587
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 00:06 schreef Os__ het volgende:
Favoriete Wayne Shorter album? Dusver enkel nog JuJu (!) en Speak No Evil. Beide albums spreken mij ontzettend aan, slimme composities, geweldige sound van W. Shorter en een band met uitstekende solisten.

Meerdere albums die aan te raden zijn?
Ken verder ook niet heel veel andere Wayne Shorter albums, maar ik vind Adam's Apple ook helemaal te gek van hem (met o.a. ook Herbie Hancock in de bezetting).

recensie van het album
pi_88522043
(bedankt voor je PM existen): Ik vind die Liberation Orchestra albums echt heel bijzonder! Heb gister een tijdje ze vol concentratie achter elkaar geluisterd (nog niet dat debuut) en het klonk als een mix tussen Sketches of Spain, Survivor's Suite en Koln Concert...haha _O_ ...En er zat af en toe wel een beetje geexperimenteer in en avantgarde geneuzel wat ik wat minder vond, maar dat is dan ook de vergelijking met Survivor's Suite :P
Geweldige sfeer zettende platen zeg, ga ik veel meer van luisteren! :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88562666
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_88584421
Misschien al paar keer gepost, maar goed. Ik heb em pas net weer ontdekt.


En een mix (intro is dom):

pi_88737835
oooeh..mijn favoriete winkeltje in Delft heeft wat aanbiedingen! :D

http://www.soundsdelft.nl(...)32oqUCFcgL3godqk5uKg
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88822989
oeh, en de winkel heb ik dus vandaag leeggekocht..Geniaal! Allemaal 4 en 5 sterren albums voor 5 euro :o en ik had er nog veel meer mee kunnen nemen! *O*

Te veel werk om er album covers bij te zetten maar hier is het rijtje:

Les McCann - Hustle to Survive
Herbie Hancock with Freddie Hubbard, Dexter Gordon, Butch Warren, Billy Higgins - Takin' Off
Jimmy Smith with Lee Morgan, Tina Brooks, Blakey..aah teveel helden om op te noemen - House Party
Chris Potter - Underground
Chick Corea - Now He Sings Now He Sobs
Chet Baker - Chet Baker Sings
Cliff Jordan, John Gilmore with Horace Silver & Art Blakey - Blowing in From Chicago
Stanley Turrentine - Hustlin'
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88857963
_O-
Heb ik 2 dubbele cds nu haha..Had die Jimmy Smith en die van Cliff Jordan al...Uit mijn Hans Dulfer Volkskrant Blue note box...kon me dat niet herinneren..
Vandaag of morgen maar even ruilen en dan haal ik denk wel weer een hele nieuwe serie :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88871358
Hey postuh jullie!

Ik heb ze maar geruild voor Andrew Hill - Point of Departure en Jimmy Smith - Cool blues O-)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_88871546
Ok, veel plezier met Art Farmer hé:

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88874013
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:19 schreef Norrage het volgende:
Hey postuh jullie!

Ik heb ze maar geruild voor Andrew Hill - Point of Departure en Jimmy Smith - Cool blues O-)
Point of Departure. Uitdagend maar een klassieker.
Cool Blues, is dat die cd met zowel Lou Donaldson en Tina Brooks. Vond bij die sessie 2 saxofonen een beetje overbodig volgens mij, maar voor de rest goede sessie. Een van de eerste live cd's van Smith?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  donderdag 18 november 2010 @ 19:54:59 #222
11502 nipeng
The last ride is free
pi_88875275
Gaat er nog iemand naar Endangered Blood in Eindhoven? http://www.myspace.com/benefitbandmusic

quote:
Endangered Blood is a dynamic NYC ensemble featuring Chris Speed (Human Feel, Claudia Quintet, Bloodcount, Pachora, yeah NO), Jim Black (Laurie Anderson, Dave Liebman, AlasNoAxis), Trevor Dunn (Fantamos, Mr. Bungle, John Zorn) as well as Brooklyn legend, alto saxophonist Oscar Noriega (Tim Berne's Los Totopos, Lee Konitz, Banda Sinaloense De Los Muertos). Performing a mix of original compositions and jazz classics, they create a new sound that integrates swing, free jazz, and rock, while maintaining the experimental energy that all these musicians are known for.
pi_88876834
Interessant.

Ga dan wel weer naar Sonny Rollins volgende week.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89056876

Deze gescoord op LP bij de lokale kringloopwinkel

Mooie plaat, echt _O_
Overigens ook nog 3 LP's van Frank Sinatra gescoord :)
pi_89157301
What zijn Medeski, Martin & Wood toch goed zeg :o hoe kan ik daar zoveel jaren over heen gekeken hebben???

Dit is toch geniaal mooi?


En die stijlen die ze beslaan!!! _O_

Enne Os, hoe was Sonny? :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89158118
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 22:30 schreef Norrage het volgende:
What zijn Medeski, Martin & Wood toch goed zeg :o hoe kan ik daar zoveel jaren over heen gekeken hebben???

Dit is toch geniaal mooi?

:Y
pi_89158274
Ik kwam gister tijdens het YouTuben nog iets leuks tegen van eigen bodem
pi_89158319
Ik was al fan van Combustication en Out Louder, maar End of the World en Uninvisible zijn nóg beter! _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89169079
Sonny Rollins, serieus mensen. Als jullie ooit de kans krijgen om ooit naar zijn concert toe te gaan.
Je zit te kijken naar 80 jaar geschiedenis. En in tegenstelling tot veel oude meesters krijg je geen medelijden. Tuurlijk, hij kan niet meer goed lopen maar hij gaf op zijn leeftijd een show weg van ongeveer 2,5 uur. Maar zijn sound, wat een geweldige sound.

Dit was nu zijn tweede keer dat ik Sonny heb gezien, de tweede keer was misschien zelfs beter. Voornamelijk wel omdat ie wat minder andere solisten had. Alleen de gitaarman speelde vaak een solo, voor de rest was het 2,5 uur Sonny.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89171369
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 10:15 schreef Os__ het volgende:
Sonny Rollins, serieus mensen. Als jullie ooit de kans krijgen om ooit naar zijn concert toe te gaan.
Je zit te kijken naar 80 jaar geschiedenis. En in tegenstelling tot veel oude meesters krijg je geen medelijden. Tuurlijk, hij kan niet meer goed lopen maar hij gaf op zijn leeftijd een show weg van ongeveer 2,5 uur. Maar zijn sound, wat een geweldige sound.

Dit was nu zijn tweede keer dat ik Sonny heb gezien, de tweede keer was misschien zelfs beter. Voornamelijk wel omdat ie wat minder andere solisten had. Alleen de gitaarman speelde vaak een solo, voor de rest was het 2,5 uur Sonny.
Als het niet honderden euro's had gekost..... :')
Echt veels te verschrikkelijk duur...je wordt er gek van! Het lijkt soms wel van hoe ouder de artiest hoe duurder de concertkaartjes....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89185446
Het was misschien nog net iets beter omdat het voor mij gratis was. ;)
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89186640
Kenny Dorham. Geweldig hoe hij trompet kon spelen.


Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_89187926
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 16:38 schreef Os__ het volgende:
Het was misschien nog net iets beter omdat het voor mij gratis was. ;)
oeh vet, met pa ofzo? Of heb je connecties? :D
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89192131
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 17:36 schreef Norrage het volgende:

[..]

oeh vet, met pa ofzo? Of heb je connecties? :D
M'n zusje werkt in het concertgebouw. Dat wilt wel is helpen bij concerten daar. Was wel helemaal uitverkocht dus had wel geluk. Helaas niet al te veel connecties. Al heb ik wel een maatje die heeft gespeeld met Peter Beets en Benjamin Herman een beetje kent.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89196675
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 19:21 schreef Os__ het volgende:

[..]

M'n zusje werkt in het concertgebouw. Dat wilt wel is helpen bij concerten daar. Was wel helemaal uitverkocht dus had wel geluk. Helaas niet al te veel connecties. Al heb ik wel een maatje die heeft gespeeld met Peter Beets en Benjamin Herman een beetje kent.
Nou als je ooit nog via je zusje gratis naar een concert kan en ook nog iemand mag meenemen dan hou ik me aanbevolen ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89260814
Wat vinden jullie van
ruben hein - loose fit
eef van breen - Playing games
Jesse van Ruller - chambertones

??

Hotte Nederlandse jazz!!
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 28 november 2010 @ 22:03:34 #237
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_89275867
In Volkskrant feestdagenspecial stond een speciaal Nederlands jazz-lijstje vanwege de grote hoeveelheid aan nieuwe releases uit Nederland!

Ik ben persoonlijk helemaal waus van Eric Vloeimans momenteel. Harmen Fraanje vind ik goed (heeft ook een nieuwe volgens mij) en het Tim Langedijk Trio zag ik op de talentenjacht in het Bimhuis. Hebben ook een album die aardig schijnt te zijn.
pi_89280476
Ja Eric Vloeimans is zeer top. Ik ga ook eens die andere Nederlandse jazz uitchecken..Om een of andere reden sla ik dat toch altijd over, met uitzondering van New Cool Collective...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89381566
Kaartjes voor de duo-tour van Kyteman met Eric Vloeimans, dat klinkt wel interessant! :) En dat gewoon bij mij om de hoek in Delft, mag ook wel eens :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89415968
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 23:17 schreef Norrage het volgende:
Ja Eric Vloeimans is zeer top. Ik ga ook eens die andere Nederlandse jazz uitchecken..Om een of andere reden sla ik dat toch altijd over, met uitzondering van New Cool Collective...
050 van The Ploctones al eens beluisterd?
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89417801
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 01:34 schreef Os__ het volgende:

[..]

050 van The Ploctones al eens beluisterd?
Nee eigenlijk niet, maar heb wel ander werk van ze, zo uit mijn hoofd..wat is het ook al weer voor jazz?? Kom er even niet op. Toch heel opzwepend??
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89475780
Meestal wel behoorlijk opzwepend ja. Anton Goudsmit is wel een beetje een wilde gitarist maar de composities zitten uitstekend in elkaar.

"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89509403
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 14:29 schreef Os__ het volgende:
Meestal wel behoorlijk opzwepend ja. Anton Goudsmit is wel een beetje een wilde gitarist maar de composities zitten uitstekend in elkaar.

Heb Goudsmit 1x solo (nouja, ze speelden onder zijn naam) en 1x met NCC gezien. Erg fijne gitarist wel...Zijn chaotische stoorde me niet snel :)

enne....kennen jullie the Cinematic Orchestra? Nu naar Motion aan het luisteren, erg fijn album!! :)

Hun andere albums zijn wat minder jazz en wat meer soundtrack/chillout muziek...maar nog steeds ook erg fijn :)

Trouwens: dat hele Ninja Tune hiphop/triphop/jazz label is echt ongelooflijk fijn zeg _O_ ALles daar heeft wel fantastische jazz invloeden en sommige bands zijn ook echt wel jazz (Jaga Jazzist, Cinematic...) maar ook bands als the Herbaliser enzo (vooral instrumentaal werk) is toch ook zeer fijn als jazz te bestempelen en luistert fantastisch weg *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89598224
Einde van het jaar nadert weer, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de lijstjes van de jazz liefhebbers. Ik vond het zelf een erg sterk jaar met veel kwalitatief goede releases, maar ik ben helaas niet overdonderd door een album zoals vorig jaar door Calima van Diego Barber of Movements in Colour van Andy Sheppard.

Mijn persoonlijke top 10 van dit jaar is de volgende (in willekeurige volgorde):
- The Claudia Quintet + Gary Versace - Royal Toast (Cuneiform)
- Christian Scott - Yesterday You Said Tomorrow (Concord)
- John Zorn - The Goddess: Music for the Ancient of Days (Tzadik)
- Chris Lightcap's Bigmouth - Deluxe (Clean Feed)
- Paul Motian Trio - Lost in a Dream (ECM)
- Scott Colley - Empire (Cam Jazz)
- Allison Miller - Boom Tic Boom (Foxhaven)
- Charles Lloyd Quartet - Mirror (ECM)
- Frank Glover - Abacus (Owl Studios)
- Jason Moran - Ten (Blue Note)

Verder nog eervolle vermeldingen voor Food - Quiet Inlet (ECM), Keith Jarret & Charlie Haden - Jasmine (ECM), Matthew Shipp - 4D (Thirsty Ear Records), Vijay Iyer - Solo (ACT), Ketil Bjørnstad - Remembrance (ECM) en Michael Formanek - The Rub and Spare Change (ECM).

Ook deze albums hadden in de lijst kunnen staan, maar wilde er vooral ook weer niet teveel ECM in hebben :)
pi_89601030
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 19:18 schreef De_existentialist het volgende:
Einde van het jaar nadert weer, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de lijstjes van de jazz liefhebbers. Ik vond het zelf een erg sterk jaar met veel kwalitatief goede releases, maar ik ben helaas niet overdonderd door een album zoals vorig jaar door Calima van Diego Barber of Movements in Colour van Andy Sheppard.

Mijn persoonlijke top 10 van dit jaar is de volgende (in willekeurige volgorde):
- The Claudia Quintet + Gary Versace - Royal Toast (Cuneiform)
- Christian Scott - Yesterday You Said Tomorrow (Concord)
- John Zorn - The Goddess: Music for the Ancient of Days (Tzadik)
- Chris Lightcap's Bigmouth - Deluxe (Clean Feed)
- Paul Motian Trio - Lost in a Dream (ECM)
- Scott Colley - Empire (Cam Jazz)
- Allison Miller - Boom Tic Boom (Foxhaven)
- Charles Lloyd Quartet - Mirror (ECM)
- Frank Glover - Abacus (Owl Studios)
- Jason Moran - Ten (Blue Note)

Verder nog eervolle vermeldingen voor Food - Quiet Inlet (ECM), Keith Jarret & Charlie Haden - Jasmine (ECM), Matthew Shipp - 4D (Thirsty Ear Records), Vijay Iyer - Solo (ACT), Ketil Bjørnstad - Remembrance (ECM) en Michael Formanek - The Rub and Spare Change (ECM).

Ook deze albums hadden in de lijst kunnen staan, maar wilde er vooral ook weer niet teveel ECM in hebben :)
er is inderdaad best wat leuke 2010 jazz uitgebracht! Maar veel van jouw releases wist ik niet eens :)

Mijn voorlopige favoriet: Highway Rider van Brad Mehldau, voor het einde van het jaar even mijn best doen voor een completer lijstje :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89719879
North Sea Jazz kaarten ook vanaf vandaag in de voorverkoop om de BTW te ontlopen....

Ik raad aan: wees er snel bij :') Alles is tegenwoordig snel uitverkocht...
Ik ga gewoon maar een kaartje halen en die kan ik dan wel doorvrekopen, heb geen zin om het zoveelste concert weer te missen omdat ik niet binnen een uur kaartjes heb gekocht....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89725646
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 01:34 schreef Os__ het volgende:

[..]

050 van The Ploctones al eens beluisterd?
Dat _O_ is een fantastisch album _O_
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:45 schreef Norrage het volgende:
North Sea Jazz kaarten ook vanaf vandaag in de voorverkoop om de BTW te ontlopen....

Ik raad aan: wees er snel bij :') Alles is tegenwoordig snel uitverkocht...
Ik ga gewoon maar een kaartje halen en die kan ik dan wel doorvrekopen, heb geen zin om het zoveelste concert weer te missen omdat ik niet binnen een uur kaartjes heb gekocht....
Ik koop liever geen kaartjes als ik de line up nog niet weet ,zekerr omdat ik vrij nieuw ben in de ''Jazz-Scene''
pi_89726042
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:55 schreef blckbb het volgende:

[..]

Dat _O_ is een fantastisch album _O_

[..]

Ik koop liever geen kaartjes als ik de line up nog niet weet ,zekerr omdat ik vrij nieuw ben in de ''Jazz-Scene''
De Line-up is altijd goed ;)

En die van de Ploctones is inderdaad erg fijn.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89741666
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 17:04 schreef Norrage het volgende:

[..]

De Line-up is altijd goed ;)

En die van de Ploctones is inderdaad erg fijn.
Ja geloof ik best maar het is wel veel geld voor een 17-jarige en zie toch graag wat artiesten die ik goed ken :P
pi_89747501
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 22:47 schreef blckbb het volgende:

[..]

Ja geloof ik best maar het is wel veel geld voor een 17-jarige en zie toch graag wat artiesten die ik goed ken :P
Ik had als 17-jarige meer geld dan ik nu heb hoor ;)

Maar ik begrijp je punt hoor...maar ergens is het juist leuk als je de artiesten niet kent, kan je gewoon rondlopen en een feest van ontdekking ervaren :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_89747565
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 00:48 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik had als 17-jarige meer geld dan ik nu heb hoor ;)

Maar ik begrijp je punt hoor...maar ergens is het juist leuk als je de artiesten niet kent, kan je gewoon rondlopen en een feest van ontdekking ervaren :)
Dit.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_89748304
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 00:48 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik had als 17-jarige meer geld dan ik nu heb hoor ;)

Maar ik begrijp je punt hoor...maar ergens is het juist leuk als je de artiesten niet kent, kan je gewoon rondlopen en een feest van ontdekking ervaren :)
Ik heb wel genoeg geld voor kaartjes, om dat even recht te zetten, maar ik moet bijvoorbeeld ook voor mijn rijbewijs sparen dus het is gewoon afwegen wat de prioriteit heeft om naartoe te gaan, aangezien ik tot mijn 18e maar een bepaald bedrag uit kan geven (de rest moet allemaal naar mijn rijbewijs gaan, en ik wil wel meer grote aankopen doen dit jaar)

Als er een boel toffe artiesten komen gaat mijn prioriteit sneller uit naar NSJ, anders pak ik liever wat losse concertjes mee hier en daar :s)
pi_90292582
Gister een typische jazzcafe avond gehad.
Als Philip Harper een keer naar een cafe bij jou in de beurt komt zou ik zeker langsgaan. Meneer is geen bekende (voor mij) maar heeft met oa Art Blakey, Charles Mingus en Cedar Walton gespeeld. Gewoon hele goede kwaliteit die je gratis krijgt en dat met een geweldige ambiance. Hij tourt volgens mij wel redelijk vaak door Nederland.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_90579690
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 15:45 schreef Os__ het volgende:
Gister een typische jazzcafe avond gehad.
Als Philip Harper een keer naar een cafe bij jou in de beurt komt zou ik zeker langsgaan. Meneer is geen bekende (voor mij) maar heeft met oa Art Blakey, Charles Mingus en Cedar Walton gespeeld. Gewoon hele goede kwaliteit die je gratis krijgt en dat met een geweldige ambiance. Hij tourt volgens mij wel redelijk vaak door Nederland.
Cool! :) IK zal het onthouden...

Ik nu Eric Vloeimans luisteren, kende al wel wat, maar ik wist niet dat het zo goed was :o Nederlandse jazz O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_91430058
Een bumpje is wel op zijn plaats! Waar zijn jullie lieve jazz-liefhebbers? :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_91435453
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:53 schreef Norrage het volgende:
Een bumpje is wel op zijn plaats! Waar zijn jullie lieve jazz-liefhebbers? :)
Hier

Voor gitaarles ben ik nu met dit nummer bezig de akkoorden uit te vogelen. Het lukt voor geen meter, het enige dat ik denk te weten is dat het in Bb staat.


Heb ook The Quintet Jazz at Massey Hall geluisterd vandaag, maar staat me niet veel van bij. Was ook aan het schoonmaken, dus later maar wat aandachtiger luisteren.
  maandag 17 januari 2011 @ 10:55:17 #257
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_91453778
Het is bij mij heel even rustig op het jazzfront, maar afgelopen weekend wel een nieuw verzamelalbum van Jimmy Smith op Spotify geluisterd. Zo nu en dan heel erg goed, maar af en toe ook wel een beetje zozo.
pi_91453894
Ben altijd heel erg Jimmy Smith fan geweest, maar de laatste tijd kan ik het ook niet echt meer aanhoren jammer genoeg...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_91519188


Damn cheesy cover, damn cheesy nummers. Klinkt stiekem toch nog altijd heel erg goed.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  maandag 24 januari 2011 @ 14:31:06 #260
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_91797910
Hmmm, heb een lijst met albums die uit verzamelalbums van verschillende artiesten bestaat in mijn Spotify, maar toevalligerwijs zit er nu alleen maar jazz in. En het is nog niet eens een slechte. De meeste van de topartiesten zitten er in.

http://open.spotify.com/u(...)oAqJlGDpSxeXFntutxsg

Deze draai ik nu

http://open.spotify.com/track/2oTdlYlZottR2XBYmTLVMa

supergoed nummer. (Theme de Yoyo van Art Ensemble of Chicago)

voor de spotifyloze ongelovigen:



[ Bericht 25% gewijzigd door wallofdolls op 24-01-2011 14:50:32 (falersproof gemaakt) ]
pi_92060626
Ik kom net terug van het concert van Toots Thielemans in Eindhoven.

kan alleen zeggen dat hij nog fantastisch goed was en zeker een aanrader mocht hij ooit nog eens in Nederland komen :)
pi_92067998
Oeh leuk :) heb je zeker wel veel geld voor moeten neerleggen of wat?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_92070889
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 09:02 schreef Norrage het volgende:
Oeh leuk :) heb je zeker wel veel geld voor moeten neerleggen of wat?
Kaartjes waren geloof ik 35 euro, maar hij speelde wel 1 uur en 45 minuten dus ik vind 't hem wel waard. Steengoede band staat er trouwens :)
  zondag 30 januari 2011 @ 13:18:47 #264
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92073629
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92073729
Dat valt me alles mee :)

Mensen, check trouwens Up, Bustle and Out..Heerlijke jazzy muziek!


"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 30 januari 2011 @ 17:08:29 #266
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_92084724
Bij de term "jazzy" krijg ik echt kriebels. Dan moet ik denken aan die radio 6-tuthola's die totaal niks met jazz hebben, maar daar toch presenteren omdat ze zo lekker hip zijn...
  zondag 30 januari 2011 @ 17:20:22 #267
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_92085280
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:08 schreef wallofdolls het volgende:
Bij de term "jazzy" krijg ik echt kriebels. Dan moet ik denken aan die radio 6-tuthola's die totaal niks met jazz hebben, maar daar toch presenteren omdat ze zo lekker hip zijn...
"Een heerlijke mix van soul, blues, jazz en pop", en dan is het gewoon pop met ergens een trompet ofzo, zodat het net iets anders is dan gewone pop. Dat bedoel je?
pi_92085370
"ja ik hou ook wel van jazz"
-ow wat dan?
"ja jamie cullum.."
:') ;(
pi_92085409
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:22 schreef Yorrit het volgende:
"ja ik hou ook wel van jazz"
-ow wat dan?
"ja jamie cullum.."
:') ;(
Oh lord.

Of als ze dan Caro Emerald zeggen :")
  zondag 30 januari 2011 @ 17:53:22 #271
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_92086847
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:20 schreef Louis22 het volgende:

[..]

"Een heerlijke mix van soul, blues, jazz en pop", en dan is het gewoon pop met ergens een trompet ofzo, zodat het net iets anders is dan gewone pop. Dat bedoel je?
Dat ja.
pi_92086891
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:08 schreef wallofdolls het volgende:
Bij de term "jazzy" krijg ik echt kriebels. Dan moet ik denken aan die radio 6-tuthola's die totaal niks met jazz hebben, maar daar toch presenteren omdat ze zo lekker hip zijn...
Mjah, ik bedoel er niks verkeerds meer. Het is geen doorsnee jazz, maar het heeft wel alles wat ik leuk vind in jazz :)

Voor mij persoonlijk is "jazz" trouwens instrumentaal, met een baslijn en een duidelijke geimproviseerde basis en als dat laatste niet het geval is moet het iig origineel klinken :) Dit is niet de definitie hoor, maar dit is wat ik zelf als jazz bestempel en aan mensen ten gehore breng als jazz die ik leuk vind.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_92572229
Ik moet dringend meer Jazz luisteren! Iemand tips voor mij, mij ligt vooral de stijl van Charles Mingus goed, is er iets wat er in de buurt van deze artiest komt. Of is het gewoon veel luisteren naar verschillende artiesten een beter middel om te kijken wat je leuk vind?

(verkapte tvp)
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_92572384
En Dave Brubeck Quartet - Time out vind ik ook heel fijn. Kind of Blue van Miles Davis vond ik in het begin goed, maar nu wat gewoontjes. In Bitches Brew heb ik nooit in kunnen komen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:35:15 #275
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_92573564
misschien als je uit een rock hoek komt, dat je 'A Tributre to Jack Johnson' van Miles wel leuk vind. Voor mij waren platen uit die periode van hem de reden om de rest ook uit te checken, terwijl ik dat daarvoor idd wat 'gewoontjes' vond....

Als je van Mingus, black saints kon waarderen, misschien is dan Moondog van Moondog (uit 1969) ook wel wat voor je....

andere albums waar ook makkelijk in te komen zijn, zijn b.v. :
Louis Armstrong - Louis Armstrong Plays W.C. Handy

John Coltrane - My Favorite Things

en misschien Karma van Pharoah Sanders (hoewel die gaandeweg wel erg experimenteel wordt, ik vind het geweldig, maar je moet er van houden :) )

dit vond ik zelf ook al vrij snel helemaal geweldig:

of:
(maar dat is alweer erg in de richting van 'kind of blue')

[ Bericht 6% gewijzigd door Gehenna op 09-02-2011 23:43:07 ]
nee, jij dan!
pi_92573741
Wat valt er in de Jazzwereld toch veel te ontdekken zeg O+
pi_92574341
Getz au g go op plaat gescoord! O+
pi_92770784
Ik hoorde net op arrow jazz een heerlijk plaatje, een duet (man en vrouw) zongen iets van "Two hearts, two lighting" (of fighting)... later nog een stukje met "Lets go away me and you" .

Wie kan mij helpen, welke plaat / artiest is het ?
pi_92800925
Die Karma plaat, de helft van de tijd raak ik daarvan in een roes. Yeyeyeyeyeeeyeye. Vind het niet altijd even plezant.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 08:33:17 #280
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_92807310
Ik heb de afgelopen dagen Miles Davis Friday & Saturday night at the blackhawk 1961 geluisterd. Supergoed. Vind ik een stuk beter dan die Bitches Brew meuk. Miles Davis was de koning van de Bop/Cool en de Modal, bij de Avant-Garde ging het fout.
pi_92811496
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 08:33 schreef wallofdolls het volgende:
Ik heb de afgelopen dagen Miles Davis Friday & Saturday night at the blackhawk 1961 geluisterd. Supergoed. Vind ik een stuk beter dan die Bitches Brew meuk. Miles Davis was de koning van de Bop/Cool en de Modal, bij de Avant-Garde ging het fout.
O man juist van zijn vroege werk kan ik niks aanhoren. :D Nee geef mij maar Bitches Brew etc. ^O^

Gister Phaoroah Sanders - Village of the Phaoroahs op plaat gescored btw. *O*
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:43:36 #282
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_92819384
Je hebt 3 perioden he?

Zijn cool/bop-periode. Zijn modal periode. En zijn avant-garde periode (wat dan ook wel weer een beetje modal genoemd kan worden). Met tussen de eerste 2 door ook nog wat third stream/filmmuziek.

Ik denk dat vooral die tweede erg interessant is (ruwweg van '59 tot '69, hoewel ik Kind of Blue dan weer een gemiddelde plaat vind). Het is veel meer en veel avontuurlijker dan de rechttoe-rechtaan jazz (dat bedoel ik neit zo negatief als t klinkt) uit zijn beginperiode. Met name de tijd dat Hancock erbij kwam.
pi_92819804
Bitches Brew is leuk en aardig, maar de echte fantastische fusionplaten in mijn optiek zijn Get Up With It en natuurlijk In A Silent Way en Jack Johnson. Bitches was me te onsamenhangend, alhoewel er wel een bepaalde spiritualiteit aan hangt.

Maar persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan zijn modal periode, albums als Sketches of Spain, Porgy & Bess, Milestones, Miles Smiles etc...fantastisch :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 15 februari 2011 @ 14:53:19 #284
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_92819831
Ik bedoel, niet dat ik wijs wil doen of iets dergelijks. Ik wil alleen zeggen dat ik de aanloop naar Bitches Brew geniaal vind, de periode daarvoor heel goed (met uitschieters in Third Stream-vorm naar geniaal) en Bitches Brew en dat soort dingen maar zo zo.

...

Jack Johnson vond ik ook geniaal. 5 sterren gerate :).
pi_92820005
Bitches Brew heeft gewoon een heel nieuw genre (of nouja, vorm van jazz) neergezet, maar wat erna is gekomen is eigenlijk veel beter. Maar goed, dat is natuurlijk ook weer kort door de bocht.

Miles is gewoon een held *O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  dinsdag 15 februari 2011 @ 15:02:14 #286
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_92820277
Niet dat Btiches Brew meteen verschrikkelijk afwijkt van wat ie daarvoor deed, maari k vind het een stuk klinischer klinken. In die sessions hoor ik soms wel geniale dingen, maar ook van die over the top dingen die mensen gaan doen als ze gaan forceren. Bovendien weet ik niet... Soft Machine was ook al wel erg bezig met dat soort dingen en Xhol Caravan was ook eerder. Het lijkt net alsof hij deze bands wil aftroeven.

Een held is hij zeker.
  woensdag 16 februari 2011 @ 16:11:57 #287
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_92870875
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 15:34 schreef perezoso het volgende:
Ik hoorde net op arrow jazz een heerlijk plaatje, een duet (man en vrouw) zongen iets van "Two hearts, two lighting" (of fighting)... later nog een stukje met "Lets go away me and you" .

Wie kan mij helpen, welke plaat / artiest is het ?
Ik luister ook veel naar arrow jazz dus ik zal er is opletten.
Nu heb ik nog geen idee wie je bedoelt ;)
pi_92920115
Ah, hier is dat topic gebleven.

Arrow Jazz, is dat echt jazz? Of Jamie Cullum, Diana Krall en Kenny G?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_92920223
Welkom terug Doff! Ik dacht al, waar is hij nou gebleven in het topic :D (en nu zit ie alweer bijna vol, vergeet hem niet te tvpen straks ;))
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_92920322
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 16:14 schreef Norrage het volgende:
Welkom terug Doff! Ik dacht al, waar is hij nou gebleven in het topic :D (en nu zit ie alweer bijna vol, vergeet hem niet te tvpen straks ;))
Hehe, dank! Het was inderdaad een tijdje geleden weer.

Maar goed, welke albums zitten bij jou tegenwoordig vast in de cd-speler?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_92920785
De laatste tijd speel ik veel Les McCann, Charlie Haden,Art Pepper, Medeski Martin & Wood en gewoon heel veel jazz door elkaar heen...ach lees het topic mara door op mijn posts, heb veel nieuws ontdekt laatste maanden.

Maar ik speel de laatste tijd eigenlijk vooral allemaal trip-hop jazz hiphop (ik vind het allemaal het meest naar jazz neigen) van Ninja Tune :) Up, Bustle & Out, the Herbaliser, Jaga Jazzist en ik kan zo nog wel even doorgaan :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_93410630
George Shearing is overleden ;(
pi_93620877
Wat was Kytecrash INTENS GEWELDIG... _O_ een van de beste concerten die ik ooit heb mogen ervaren O+ Vloeimans is een held, Kyteman ook, en hun band ook _O_
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 4 maart 2011 @ 00:48:01 #294
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_93623550
Kyteman heb ik altijd een beetje een drabber gevonden. Ben benieuwd.
pi_93627685
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 00:48 schreef wallofdolls het volgende:
Kyteman heb ik altijd een beetje een drabber gevonden. Ben benieuwd.
Ik vond het dan ook vooral een Vloeimans show, maar ik ben dan wel altijd Kyteman fan geweest. Vooral live. De bezieling op het podium, zo indrukwekkend. Ze maken gewoon muziek puur voor het plezier :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_93773842
up!

ben de laatste tijd een hoop Eric Dolphy aan het luisteren, momenteel



met Misha Mengelberg en Han Bennink

blijft toch een fascinerende saxofonist, wat hij speelt lijkt soms niet veel te maken te hebben met de onderliggende akkoorden maar het is tegelijkertijd niet geheel willekeurig ofzo. misschien toch eens wat uit proberen te schrijven :)

en bonuspunten voor het baardje natuurlijk 8-)
pi_93774074
Hat and beard. _O_
pi_93775013
Heb met Dolphy nooit veel gehad, is mij veels te experimenteel..en ik hou niet zo van die dwarsfluit sound (of wat het ook is)....
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 7 maart 2011 @ 17:48:27 #299
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_93777632
Op de een of andere wonderbaarlijke wijze vind ik Dolphy "solo" lang niet zo goed als dat ie bij andere bandleiders was. Als bandlid voegde hij echt het ultieme toe. Als bandleider wist hij dat toch nooit echt te reproduceren. Wel heel goed hoor, maar niet zo ultiem zoals ie bijvoorbeeld bij Coltrane was.

Heb gisteren Mu part 1 van Don Cherry trouwens 5 sterren gerate. Experimenteel, maar ook heel rudimentair qua geluid.
pi_94152074
Zo hebben jullie Kytecrash al in huis?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_94152085
Nog een post om hem vol te maken:

hier door:
Fok! Jazz topic, deeltje 11
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')