abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_85471897
Vorige delen:
Bloedgeven - Deel 1
Bloedgeven - Deel 2
Bloedgeven - Deel 3
Bloedgeven - Deel 4
Bloedgeven - Deel 5
Bloedgeven - Deel 6
Bloedgeven - Deel 7
Bloedgeven - Deel 8
Bloedgeven - Deel 9
Bloedgeven - Deel 10
Bloedgeven - Deel 11
Bloedgeven - Deel 12

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.
Geen zin, tijd of fut om bloed te geven?
Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 5

Ik ben bang voor de naald.

Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.

Sanquin heeft meer dan driehonderd afname locaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar www.bloedverwant.nl/bloedlinks , typ je postcode in en lees op hoeveel kilometer afstand je terechtkunt.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...

In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen
pi_85473139
Ik ben nooit duizelig geweest.
Vroeger ook gewoon heel fit na het doneren. Sporten kon ik op dezelfde dag nog.
Tegenwoordig (ouder worden ;( ) merk ik wel inderdaad met traplopen dat ik eerder buiten adem ben.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 14:58:53 #3
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85474473
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:28 schreef wyccie het volgende:
Ik ben nooit duizelig geweest.
Tegenwoordig (ouder worden ;( ) merk ik wel inderdaad met traplopen dat ik eerder buiten adem ben.
Er is ook een lift in het Erasmusgebouw :+
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_85474492
Ik heb vandaag voor het eerst bloed gegeven *O*
Ging helemaal prima. Niet duizelig of andere klachten en ik heb een mooie koelkastmagneet gekregen met mijn bloedgroep erop.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
  donderdag 19 augustus 2010 @ 15:03:50 #5
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85474666
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:59 schreef WinnieWana het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst bloed gegeven *O*
^O^ Welkom bij de club!
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_85475186
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:58 schreef Mark het volgende:
Er is ook een lift in het Erasmusgebouw :+
En dat zeg je nu pas?!

Ik bedoel de trap bij mij thuis, in het Erasmusgebouw heb ik niks te zoeken.

Ik wil trouwens ook wel wat Sanquin merchandise (pennen bijvoorbeeld).
  donderdag 19 augustus 2010 @ 15:19:35 #7
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85475396
Nog een paar donaties dan mag ik weer een beeldje uitzoeken (2 van 3). Voor de rest valt het een beetje tegen met de merchandise in Nijmegen :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 19 augustus 2010 @ 15:47:02 #8
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85476617
in Drachten helemaal, met een klein kladblokje in vieze Sanquin kleuren (oranje en bruin) hield het bij mij wel op :P
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:04:03 #9
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_85477495
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:59 schreef WinnieWana het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst bloed gegeven *O*
Ging helemaal prima. Niet duizelig of andere klachten en ik heb een mooie koelkastmagneet gekregen met mijn bloedgroep erop.
wat leuk.
Ik kreeg een pelikaanknuffeltje bij de eerste donatie.
Welkom bij de club!
^O^
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_85479713
hmmm...ik heb nog nooit iets anders gehad dan een roze koek...maar ik hoef ook niks eik :)

Ik heb er nog nooit wat van gemerkt, moe of duizelig, of buiten adem, niet anders dan normaal.

Als ik een trap opren ben ik trouwens altijd buiten adem :)
Mu!
pi_85484090
De magneten van mijn bloedgroep waren op gisteren ;(

Ik voel me echt een slappe vaatdoek vandaag al de hele dag trouwens, sla het hardlopen maar over vandaag..

Van sporten gaat je Hb btw omlaag, niet omhoog zoals iemand in het vorige topic beweerde..
mijn Hb was 8.6 gisteren ondanks veel trainen de afgelopen tijd.. Bij de keuring was hij 7.8, de roosvicee ferro heeft dus goed geholpen ^O^
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
  † In Memoriam † donderdag 19 augustus 2010 @ 19:19:46 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_85484785
Ik sta rood bij de bloedbank! :@
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_85485156
Ik sluit me hier ook weer eens even aan, word binnenkort voor mijn tweede 'gift' opgeroepen denk ik :)
pi_85491372
Over 8 maanden mag ik alweer *O*

:')
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_85491660
Ik heb afgelopen maandag een bezoek gebracht aan de donorarts en hij heeft me goedgekeurd voor het doneren ^O^ Ik kan dus met een paar weken (o.i.d.) de eerste oproep verwachten.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 22:24:44 #16
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85491699
8 dagen *O* althans dan is mijn jaar wachten voorbij. Dan nog wachten op een oproep
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
pi_85491828
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:03 schreef Blurred86 het volgende:
De magneten van mijn bloedgroep waren op gisteren ;(

Ik voel me echt een slappe vaatdoek vandaag al de hele dag trouwens, sla het hardlopen maar over vandaag..

Van sporten gaat je Hb btw omlaag, niet omhoog zoals iemand in het vorige topic beweerde..
mijn Hb was 8.6 gisteren ondanks veel trainen de afgelopen tijd.. Bij de keuring was hij 7.8, de roosvicee ferro heeft dus goed geholpen ^O^
Mijn hb was bij de keuring ook 7.8, net voldoende om te kunnen geven. Maar ik was op die dag net ongesteld-af, dus daar kwam mijn lage hb door ;)

Toen ik aan de donorarts vroeg wat ik er aan kon doen om mijn hb op te schroeven, zei hij natuurlijk de gebruikelijke dingen (meer groenten, vlees e.d. eten), maar ook dat je een uur voor en na het eten beter geen melk kon drinken omdat dat het ijzer uit je eten neutraliseert :o Dat hoorde ik echt voor het eerst! Ik drink altijd een beker melk bij het eten (ontbijt en avondeten). Ben er dus ook maar direct mee opgehouden en drink het nu op andere momenten.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 00:49:10 #18
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85497732
Sinds ik geen weerloze baby meer ben heb ik melk drinken kunnen vermijden :r

Fijn dat het nu wetenschappelijk gesteund wordt :+
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:06:20 #19
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85502193
Dacht dat vitamine C juist helpt met opname van ijzer dus misschien een glas sap?

Lactose intolerant en ik weet dat pas een tiental jaren. Daarvoor jarenlang mezelf met melk vergiftigd.

Welkom nieuwe donors, sterkte zij die nog moeten wachten.... ik mag 3 september weer.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:42:09 #20
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_85502894
Ik doneer maandelijks Rhesus-D. Maar zodra die pomp begint, moet ik een glas chocolademelk nemen, anders ga ik me heel raar voelen.
En ik hou helemaal niet van chocolademelk, ik vind het smerig.
Maar het schijnt dat de bloedverdunner die in het infuuszakje zit de kalk in je bloed afbreekt. En sommige mensen hebben daar een onschuldige maar vervelende reactie op.
Mijn lippen gaan tintelen alsof het bloed uit mijn hoofd wegtrekt, echt zo'n gevoel dat je kunt hebben vlak voordat je flauw gaat vallen.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_85504575
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 00:49 schreef Mark het volgende:
Sinds ik geen weerloze baby meer ben heb ik melk drinken kunnen vermijden :r

Fijn dat het nu wetenschappelijk gesteund wordt :+
Naja, hij zegt niet dat het verkeerd is om melk te drinken, maar dat je het beter niet bij het eten kunt doen omdat het de opname van ijzer in je bloed tegengaat ;)
Ik vind een beker (volle) melk altijd erg lekker :9
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:17:17 #22
97111 ukga
Siewosie baas
pi_85509435
Ik moest laatst voor een volledige soa test ook bloed afnemen.(3 buisjes) ik streste hem harder om die naald in me arm dan die staaf in mijn penis. Ik vind smoes 1 dus wel terecht
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:18:50 #23
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85509502
Ik verkies iedere dag een naald in mijn arm boven wat dan ook in mijn penis
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:24:52 #24
97111 ukga
Siewosie baas
pi_85509717
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:18 schreef Mark het volgende:
Ik verkies iedere dag een naald in mijn arm boven wat dan ook in mijn penis
Dat ding in je penis is een bolletje op een stokje (bolletje heeft en diameter van 2 a 3 mm en gaat er ook maar 3 m in.

Deed totaal gen pijn. Ik vond die naald in me arm echt een kutgevoel
pi_85510775
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:24 schreef ukga het volgende:
Dat ding in je penis is een bolletje op een stokje (bolletje heeft en diameter van 2 a 3 mm en gaat er ook maar 3 m in.

Deed totaal gen pijn. Ik vond die naald in me arm echt een kutgevoel
Oh, maar ik vind het ook zeker geen fijn gevoel! (over een stokje in je penis kan ik niet meepraten :+ )
Maar het duurt maar even en het is zo weer weg :) Bovendien heb ik mogen ervaren dat er dingen zijn die veeeeeeeeeeel meer pijn doen dan een naald in je arm ;)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:52:39 #26
97111 ukga
Siewosie baas
pi_85510848
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:50 schreef Locusta het volgende:

[..]

Oh, maar ik vind het ook zeker geen fijn gevoel! (over een stokje in je penis kan ik niet meepraten :+ )
Maar het duurt maar even en het is zo weer weg :) Bovendien heb ik mogen ervaren dat er dingen zijn die veeeeeeeeeeel meer pijn doen dan een naald in je arm ;)
Ja er zijn zeker dingen die mee rpijn doen, maar meestal komen die onverwachts, en die naald zie je al ver van te voren aankomen :P
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:31:32 #27
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_85519061
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 13:24 schreef ukga het volgende:

[..]

Dat ding in je penis is een bolletje op een stokje (bolletje heeft en diameter van 2 a 3 mm en gaat er ook maar 3 m in.

Deed totaal gen pijn. Ik vond die naald in me arm echt een kutgevoel
Nog altijd beter dan zo'n naald in je penis :P
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:35:57 #28
97111 ukga
Siewosie baas
pi_85519181
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 17:31 schreef Baus het volgende:

[..]

Nog altijd beter dan zo'n naald in je penis :P
klopt :P
geen idee waar dat goed voor zou zijn btw :P
pi_85551149
hmm heb een tijd lang bloed gegeven maar nu beetje er tegen op aan het hikken, heb vanwege een tattoo een jaar niet mogen geven maar omdat de laatste keer de naald er nog al naar in zat heb ik nu totaal geen zin om te geven, misschien melden voor het bloedgeven, zodat ze er rekening mee houden? Wat zij jullie ervaringen hier mee?
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:18:30 #30
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85551182
Je kunt altijd een keer pech hebben. In het overgrote deel van de gevallen gaat het zonder problemen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:25:23 #31
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85551344
Vervelende naald? Ik heb het maar een keertje meegemaakt en toen trokken ze de naald een beetje terug en had ik er geen last meer van.
(zit ergens tussen de 30 en 40 donaties)
  zondag 29 augustus 2010 @ 21:22:32 #32
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85848859
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 20:17 schreef SilverBrooke het volgende:
hmm heb een tijd lang bloed gegeven maar nu beetje er tegen op aan het hikken, heb vanwege een tattoo een jaar niet mogen geven maar omdat de laatste keer de naald er nog al naar in zat heb ik nu totaal geen zin om te geven, misschien melden voor het bloedgeven, zodat ze er rekening mee houden? Wat zij jullie ervaringen hier mee?
weet je ook waar het aan lag, dat de naald naar zat?

Bij mij zit het links naar omdat die ader bijna te klein is om te doneren. In mijn rechterarm is een ader wat dikker waar ze van mij in mogen prikken. Wel jammer dat ik eigenlijk maar 1 geschikte ader heb :')


Morgen weer :Y
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
pi_85850270
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 21:22 schreef manda-rijn het volgende:

[..]

Morgen weer :Y
Veel plezier! :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_85851317
ik ben er nog niet oud genoeg voor, maar als ik dan 18 ben ga ik het zeker doen.
je kan er iemands leven mee redden!!!!!!!!!!
waarom zou je het dan niet doen?? ;)
  zondag 29 augustus 2010 @ 22:08:08 #35
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85851866
Misschien wel dat van mijn broer (die nu op eerste hulp zit met een fikse snijwond)

Ik mag vrijdag weer :)
pi_85855499
Ik zit nog steeds te wachten op mijn eerste oproep :)
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:17:55 #37
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85855834
Geen tranfusie.... :(
Gelukkig maar dat dat niet nodig was.

Locusta, hoop dat die oproep snel komt! ;)

Terwijl wij ons afvragen of broer en zus A+ en 0+ kunnen zijn. Biologielessen lijkt eeuwen geleden :@
pi_85856010
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:17 schreef caroline88 het volgende:

Terwijl wij ons afvragen of broer en zus A+ en 0+ kunnen zijn. Biologielessen lijkt eeuwen geleden :@
Dat kan zeker wel :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:24:22 #39
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85856150
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat kan zeker wel :)
Thanks :*
  maandag 30 augustus 2010 @ 00:09:06 #40
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85857671
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:17 schreef caroline88 het volgende:
Terwijl wij ons afvragen of broer en zus A+ en 0+ kunnen zijn. Biologielessen lijkt eeuwen geleden :@
VRAAG

Hoe erven bloedgroepen over? En hoe zit het met de rhesusfactor? Zeggen de bloedgroepen iets over biologisch ouderschap?

ANTWOORD

Om het antwoord te kunnen begrijpen, moet je eerst iets weten over genen en het doorgeven van eigenschappen.

Er is één gen dat de bloedgroepen bepaalt. Van dit gen zijn er drie vormen. Deze vormen worden aangeduid met A, B en O.

Hoe is je eigen bloedgroep samengesteld?

Iedereen heeft van elk gen, dus ook van het gen voor de bloedgroep, twee kopieën. Van beide ouders heb je elk één kopie gekregen. Van het gen voor de bloedgroep kan je van je vader en moeder dus een A, B of O erven. Als iemand bijvoorbeeld van de vader een A en van de moeder een B erft, heeft iemand bloedgroep AB. Als iemand van beide ouders bloedgroep A erft heeft hij/zij zelf bloedgroep A.

Bloedgroep O is ondergeschikt aan A en B. Erf je dus van je moeder een A en van je vader een O, dan heb je kopie A en O, maar bloedgroep A.

In dit schema zie je welke kopieën van het gen voor bloedgroepen tot welke bloedgroep leidt:

A + A leidt tot → A
A + O leidt tot → A
B + B leidt tot → B
B + O leidt tot → B
O + O leidt tot → O
A + B leidt tot → AB


Hoe kom je aan je bloedgroep?

Als je bloedgroep A hebt, kan die dus zijn samengesteld uit een A en een A, maar ook uit een A en een O. Als je bloedgroep B hebt, kan die dus zijn samengesteld uit een B en een B, maar ook uit een B en een O. Ouders geven maar een van hun twee kopieën door aan het kind. In dit schema zie je de verschillende mogelijkheden voor een ouder met bloedgroep B en bloedgroep A.

↓ Kopieën gen voor bloedgroep ene ouder
→ Kopieën gen voor bloedgroep andere ouder



B O

A A B kind krijgt AB A O kind krijgt A
O B O kind krijgt B O O kind krijgt O


In onderstaande tabel zie je welke bloedgroepen een kind kan hebben als de bloedgroepen van de ouders bekend zijn:

Bloedgroepen ouders Bloedgroepen kind
A + A A of O
A + O A of O
A + B A, B, O of AB
A + AB A, B of AB
B + B B of O
B + O B of O
B + AB A, B of AB
O + O O
O + AB A of B
AB + AB A, B of AB

Bron: http://www.erfelijkheid.nl/faq/vader.php
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_85864051
Ben zojuist terug van de eerste keuring. Viel mij alleszins mee. Nu nog even afwachten of met mijn bloed alles oké is, zodat ik kan doneren.

Dacht alleen, ach, maar vier buisjes bloed afgenomen, ik kan wel weer fietsen. Whaha, niet dus! Ik ging bijna van mijn stokje! (Ik eet 's ochtends ook niet erg veel, dus daar kan het ook aan liggen.) Toch nog maar even rustig zitten en een kopje thee drinken, en daarna ging het wel weer.
Moet ik in het vervolg ook wat meer rekening mee houden. Ik weet wel van mezelf dat ik me redelijk snel flauw kan voelen, maar dit was weer een nieuwe situatie, dus ik hield hier geen rekening mee. Bovendien onderschatte ik blijkbaar die impact die de afname van vier buisjes bloed op mij zou hebben. (Nou ja, dat valt toch ook wel mee...?)
  maandag 30 augustus 2010 @ 10:49:39 #42
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_85864528
Als je al eng wordt van het aftappen van vier buisjes bloed. Dan zou ik als ik jou was bij een eventuele donatie toch even blijven zitten voor je weer op je fiets stapt.
Het zou natuurlijk ook de spanning kunnen zijn die je nu had. Of wat je zegt, dat je te weinig gegeten hebt.
Volgende keer jezelf lekker volstampen hoor. En ook goed drinken!
En geef ook even aan bij de bloedbank dat je je nogal snel raar kan voelen. Dan houden ze je extra goed in de gaten.
Het is lief dat je gaat doneren, maar je eigen gezondheid komt toch op de eerste plaats.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 30 augustus 2010 @ 11:01:08 #43
285940 Krulliewullie
Come on, dance with me!
pi_85864839
Ik zit erover te denken om me aan te melden als bloeddonor. Ik ben wel echt ontzettend bang voor naalden, ga dan erg snel van mijn stokkie af :{ . Maar misschien wil ik het wel gewoon proberen en kijken of het misschien went.

Wat ik me wel afvraag, is hoe dat werkt als je een oproep krijgt. Krijg je dan een specifieke datum + tijd dat je moet komen, of kun je in een bepaalde tijdsperiode komen (of niet als je echt niet kunt). Kan iemand me dat vertellen? Kon daar op de site zo gauw geen antwoord op vinden namelijk :)
Just close your eyes...Forget your name...Forget the world...Now go insaneee
pi_85864934
Op de grotere afnamelocaties krijg je een datum en kun je vanaf die datum 2 weken lang tijdens de openingstijden komen. Op kleinere locaties zijn ze vaak maar 1 of 2 dagen per week open en krijg je een dag of 2 dagen waarop je kunt komen. Op locaties waar ze maar heel af en toe langskomen krijg je een specifieke 2 uur ofzo waarin je mag komen. Het hangt er heel erg vanaf waar je gaat geven.
  maandag 30 augustus 2010 @ 11:07:35 #45
285940 Krulliewullie
Come on, dance with me!
pi_85865061
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 11:03 schreef Merel1808 het volgende:
Op de grotere afnamelocaties krijg je een datum en kun je vanaf die datum 2 weken lang tijdens de openingstijden komen. Op kleinere locaties zijn ze vaak maar 1 of 2 dagen per week open en krijg je een dag of 2 dagen waarop je kunt komen. Op locaties waar ze maar heel af en toe langskomen krijg je een specifieke 2 uur ofzo waarin je mag komen. Het hangt er heel erg vanaf waar je gaat geven.
Ik heb even gecheckt en kan kiezen uit twee grote locaties die iedere dag hele week open zijn, dus top ^O^ Nu nog even wat nachtjes erover slapen :@
Just close your eyes...Forget your name...Forget the world...Now go insaneee
  maandag 30 augustus 2010 @ 12:01:06 #46
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_85866868
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 30 augustus 2010 @ 19:31:01 #47
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85882926
gloeiende :(

Hb 7.6 en 7.5 :(


en mag pas over 3 f*cking maanden weer!!! En daar heb ik dus 12 maanden op zitten wachten :X


Waar is mijn Hb van >9 gebleven?
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  maandag 30 augustus 2010 @ 19:39:52 #48
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85883286
He wat vervelend, manda-rijn!

En bedankt voor de waarschuwing. Ik zat weliswaar de laatste keer op 8.x maar ik neem even wat extra ijzer tabletjes om zeker te zijn dat het a.s. vrijdag goed gaat. Hoewel ik nu meer vlees eet dan gewoonlijk. Je weet het toch maar nooit.
  maandag 30 augustus 2010 @ 19:47:18 #49
279296 manda-rijn
Citrus reticulata
pi_85883614
@iedereen die ook eens een lager Hb had: moet je serieus 3 maand wachten? Dacht dat 1 maand altijd wel genoeg was?
man.da.rijn de; -en 3 m,v kleine, oranje citrusvrucht
  maandag 30 augustus 2010 @ 20:36:44 #50
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_85885385
Heb me brief nu ook binnen, nu moet ik een afspraak maken voor een keuring :P
Doen ze het trouwens in de bovenarm als bij inentingen vroeger of lekker in die dikke ader in je onderarm?

Oh en hoe hoog is de Hb van iemand gemiddeld? Is het slim om extra dingen met ijzer te eten voor het gaan of is dat meestal niet nodig?
pi_85885725
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 20:36 schreef Baus het volgende:
Heb me brief nu ook binnen, nu moet ik een afspraak maken voor een keuring :P
Doen ze het trouwens in de bovenarm als bij inentingen vroeger of lekker in die dikke ader in je onderarm?

Oh en hoe hoog is de Hb van iemand gemiddeld? Is het slim om extra dingen met ijzer te eten voor het gaan of is dat meestal niet nodig?
In je elleboogholte *). Bij de keuring worden er slechts 4 buisjes afgenomen, dus extra dingen eten is dan nog niet nodig.
Ik heb zelf nu niet echt rekening gehouden met mijn eten naast mijn gewone "dieet" (vegetarisch), ik merk het in oktober bij mijn donatie wel weer. Hoop gewoon weer een 8.5 te kunnen scoren net zoals de vorige 2 keer!
Wat ik mij wel afvraag, is het wel zinvol om in een korte periode voor donatie nog een extra ijzerintake te nemen? Duurt het niet een tijd voordat je lichaam daarmee iets nuttigs gaat doen?
  maandag 30 augustus 2010 @ 20:46:42 #52
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85885773
Ze doen het in de holte van je elleboog. En de hb test gaat met een vingerprikje.
(Je wordt dus eerst gekeurd en dan wordt pas bloed afgenomen)

Ik zou niet speciaal gaan eten, zeker niet voor zo'n eerste keuring. Dan weet je tenminste wat je gemiddelde is bij wat je nu gewend bent te eten.
  maandag 30 augustus 2010 @ 20:48:11 #53
202348 Susi
Temple of Love
pi_85885823
Om de hoeveel tijd krijg je ongeveer een oproep ? Ik ben nog maar één keer geweest en misschien heb ik een veelvoorkomende bloedgroep (A negatief), maar het is alweer 4 maanden terug dat ik ben geweest.
pi_85887558
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 20:48 schreef Susi het volgende:
Om de hoeveel tijd krijg je ongeveer een oproep ? Ik ben nog maar één keer geweest en misschien heb ik een veelvoorkomende bloedgroep (A negatief), maar het is alweer 4 maanden terug dat ik ben geweest.
Het wisselt. Om de paar maanden, maar als meisje word je nooit meer dan 3 keer opgeroepen in een jaar. Het kan zijn dat je 3 keer een oproep krijgt met 2 maanden tussentijd, maar daarna weer een half jaar niet.
  maandag 30 augustus 2010 @ 21:39:39 #55
202348 Susi
Temple of Love
pi_85888007
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 21:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het wisselt. Om de paar maanden, maar als meisje word je nooit meer dan 3 keer opgeroepen in een jaar. Het kan zijn dat je 3 keer een oproep krijgt met 2 maanden tussentijd, maar daarna weer een half jaar niet.
Duidelijk, dankjewel.
  maandag 30 augustus 2010 @ 21:46:17 #56
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_85888340
Oh ik bedoelde ook niet per se voor de keuring hoor, maar gewoon alvast voor het bloed afnemen later eventueel. Want ik hoor hier iedereen zeggen dat hun Hb net genoeg of net te laag was.

En wat gemeen zeg :( "in de holte van de elleboog". Toen ik dat las zag ik zo'n naald voor me die zo heel rustig in dat 'elektriciteitsbotje' van je elleboog ging :( Ik neem aan dat jullie de andere kant bedoelen :@
pi_85888384
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 21:46 schreef Baus het volgende:
Oh ik bedoelde ook niet per se voor de keuring hoor, maar gewoon alvast voor het bloed afnemen later eventueel. Want ik hoor hier iedereen zeggen dat hun Hb net genoeg of net te laag was.

En wat gemeen zeg :( "in de holte van de elleboog". Toen ik dat las zag ik zo'n naald voor me die zo heel rustig in dat 'elektriciteitsbotje' van je elleboog ging :( Ik neem aan dat jullie de andere kant bedoelen :@
Ja, natuurlijk. :D De holte zit toch aan de binnenkant en niet aan de buitenkant? :*
  maandag 30 augustus 2010 @ 22:19:15 #58
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_85890349
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 21:47 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk. :D De holte zit toch aan de binnenkant en niet aan de buitenkant? :*
Er zit ook een holte aan de buitenkant hoor. Tussen die 2 botten in :(
pi_85890395
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:19 schreef Baus het volgende:

Er zit ook een holte aan de buitenkant hoor. Tussen die 2 botten in :(
Niet als je gewoon van de buitenkant uitgaat. ;)
  maandag 30 augustus 2010 @ 22:22:57 #60
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_85890558
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Niet als je gewoon van de buitenkant uitgaat. ;)
...Oh ja :@

Ik hou me mond al!
  maandag 30 augustus 2010 @ 23:03:53 #61
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_85892747
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 20:36 schreef Baus het volgende:
Heb me brief nu ook binnen, nu moet ik een afspraak maken voor een keuring :P
Doen ze het trouwens in de bovenarm als bij inentingen vroeger of lekker in die dikke ader in je onderarm?

Oh en hoe hoog is de Hb van iemand gemiddeld? Is het slim om extra dingen met ijzer te eten voor het gaan of is dat meestal niet nodig?
Hoe hoog moet het ijzergehalte (Hb-gehalte) zijn om bloed te kunnen geven?

Voor iedere donatie wordt het ijzergehalte (Hb-gehalte) gemeten. Bij gezonde mannen is deze waarde 7.5 mmol/l of hoger en bij gezonde vrouwen 7.0 mmol/l of hoger. Bij lagere waarden verwijst de bloedbank naar de huisarts. De huisarts geeft eventueel een voedingsadvies of schrijft ijzertabletten voor. Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. De bloedbank hanteert een ruime marge, om er zeker van te zijn dat de donor door het afgeven van een halve liter bloed geen bloedarmoede oploopt. Voor mannen met een ijzergehalte lager dan 8.4 maar hoger dan 7.5 geldt, dat ze geen bloed kunnen geven. Ze zijn echter gezond en worden dus niet verwezen naar de huisarts. Voedingsadvies en ijzertabletten zijn niet nodig en niet nuttig. Voor vrouwen met een ijzergehalte lager dan 7.8 maar hoger dan 7.0 geldt precies hetzelfde. Alle artsen van de bloedbank houden zich strikt aan de landelijk voorgeschreven grenzen van het Hb-gehalte.

Mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) was de vorige keer te laag. Wat kan ik daar aan doen?

Ervan uitgaande dat u gezond eet, kunt u er niets aan doen als uw ijzergehalte bij de bloedbank te laag is. Sommige donors proberen hun ijzergehalte op te peppen door anders te gaan eten of zelfs ijzertabletten te gaan slikken. Dat helpt niet. Een gezond en goed gevoed lichaam zal het extra ijzeraanbod niet opnemen. En dat is maar goed ook, want een teveel aan ijzer is schadelijk. Anders gaan eten of staaltabletten slikken is alleen nuttig bij bloedarmoede. Als de bloedbank bloedarmoede vaststelt, wordt de donor verwezen naar de huisarts.

Waarom is mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) bij iedere donatie weer anders?

Bij ieder gezond persoon schommelt het ijzergehalte rond een erfelijk bepaald gemiddelde. Dat is normaal. Bij intensief sporten of een streng dieet bijvoorbeeld, zal het ijzergehalte enigszins dalen. Pas bij een zeer forse daling zou een ziekte de oorzaak kunnen zijn. U wordt dan verwezen naar de huisarts.

Kan het ijzergehalte (Hb-gehalte) ook te hoog zijn?


Dat is zeldzaam, maar het kan wel. Bij een ijzergehalte boven de 12.0 (mannen) of boven de 11.0 (vrouwen) moet worden gekeken of dit door een onderliggende ziekte wordt veroorzaakt.

http://www.sanquin.nl/san(...)_nl.nsf?OpenDatabase

Dat laatste heb ik trouwens een keer gehad. Ik had een ijzergehalte van 11.1
Daar kon ik dus lekker mee terug naar huis. :(
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_85893771
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 22:22 schreef Baus het volgende:

[..]

...Oh ja :@

Ik hou me mond al!
Kijk zo doen ze dat :+ :
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 30 augustus 2010 @ 23:32:30 #63
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85894124
Mazaru, dank voor die goede informatie over ijzer en hb! Ik ben nog nooit boven de 10 geweest.
Dacht dat de grens op 7.5 lag maar dat hebben ze dus een keertje verhoogd.

Wel merkwaardig dat je met intensief sporten te laag kunt gaan.
(gooit trainingsprogramma even het raam uit tot volgende week)
pi_85906932
Deze vraag is vast al minstens 100x gesteld, maar waarom moet je >50kg zijn? Heeft dat met de afname van het bloed te maken?
Ik ben 1.61 en schommel rond de 50kg.. dus nu ben ik benieuwd hoe dat gaat lopen. Heb in ieder geval een aanmelding de bus uitgedaan!
pi_85907015
Het had iets te maken met het percentage van je lichaamsgewicht dat ze wegnemen door de donatie. Als je 50kg weegt is een halve liter 1% van je totale gewicht, en als ze meer dan 1% wegnemen gaat het mis. Althans, dat heb ik er van onthouden.
pi_85976604
Gisteren tijdens het plasma geven hebben ze me voor de eerste keer verkeerd geprikt.
De naald is blijkbaar door ook de achterkant van de ader geprikt.
De afname is daarna meteen gestopt en ik kreeg een zak ijs tegen blauwe plekken.

Hier het resultaat van toch een lelijk uitziende plek. (wat ik normaal nooit heb)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_85978024
Ai, dat ziet er vervelend uit loowie.
pi_85978132
mmm... zit er ook over te denken maar mag sowieso nu nog niet.... heb half jaar geleden mijn laatste tattoo-sessie gehad. ~O>
  vrijdag 3 september 2010 @ 19:36:32 #69
285940 Krulliewullie
Come on, dance with me!
pi_86035466
Aantal nachtjes geslapen en: aangemeld :Y
Just close your eyes...Forget your name...Forget the world...Now go insaneee
pi_86057939
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 19:36 schreef Krulliewullie het volgende:
Aantal nachtjes geslapen en: aangemeld :Y
^O^ welkom bij de club *O*
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_86058251
OEH EEN DONOR TOPIC!

Ik ben vanaf mn 17de aangemeld (ja, een jaar voor ik mocht geven. Mn tante was dood geweest zonder bloeddonatie toendertijd dus heb me heel jong al aangemeld) en vlak na mn 18de verjaardag voor het eerst geprikt.

Heb er nu zo'n 4 keer op zitten maar mag niet meer prikken tot volgens jaar Mei :(
Heb 2 piercings laten zetten zonder na te denken over of ik dan nog wel bloed mocht geven.

Wou ook graag nog 2 nieuwe laten zetten deze maand maar dat ga ik nu niet meer doen, vind 't bloed kunnen geven iets belangrijker dan 2 blingetjes.
pi_86061185
Mijn eerste oproepkaart is binnen *O*

Ik heb alleen een vraag/probleempje: ik kan vanaf 08.00-15.30u terecht om te doneren. Ik geef die dag les van 08.30 t/m 15.15u zónder tussenuren. Gelukkig is de locatie dicht in de buurt van mijn werk, maar toch wordt het al snel 15.25u voordat ik daar aankom. Kan ik dat nog maken? :@
Anders moet ik de locatie veranderen, wat erg jammer zou zijn omdat hij dicht in de buurt van mijn werk is en ik bijna fulltime werk.
  zaterdag 4 september 2010 @ 15:21:01 #73
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_86061682
Bij ons wel (afnamelocatie Deventer) :)
Het is natuurlijk krap qua tijd maar wij waren vrijdag ook open tot 15:30 en laat aangekomen donors werden nog steeds vriendelijk ontvangen en geprikt. Ik ging zelf om 16.00 weg en toen waren alle assistentes nog bezig met opruim- en schoonmaakwerkzaamheden.

Je kunt natuurlijk ook even het 0800 nummer bellen om te kijken of ze ook op andere dagen open zijn wat beter aansluit op je lesrooster.
  donderdag 9 september 2010 @ 09:14:21 #74
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86232490
Gisteren in De Gelderlander:

NIJMEGEN - De Nijmeegse Willie Heufkens vestigt woensdag een bijzonder Europees record: ze geeft dan, bij de bloedbank van Sanquin in haar woonplaats, voor de 500e keer bloed. De bloedbank heeft het nagevraagd bij de Europese donorraad en inderdaad: nooit liet een Europeaan zo vaak bloed afnemen.

Heufkens begon met bloed geven toen ze 18 was, toen nog twee keer per jaar. Sinds 1982 geeft ze niet meer - drie keer per jaar - 'vol bloed', maar plasma, een vloeistof zonder de rode en witte cellen. En dat om de twee weken. Het record wordt nog aangescherpt, want de 67-jarige Heufkens wil doorgaan tot de 'pensioenleeftijd' van 70 die de bloedbank hanteert.

De Gelderlander dd 8-9-10

Als ik wil zou ik nu nog op zo'n 900 donaties uit kunnen komen, maar dat vind ik toch wel een hele opgave (tot je 70e elke 2 weken langsgaan).
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_86232634
Dat is inderdaad een hele prestatie, maar ik geloof toch niet dat ik de 500 ga halen. Één keer in de 4-5 weken vind ik voldoende. (moet er ook elke keer 35 kilometer voor rijden)
pi_86233380
goed dat dit topic weer omhoog gegooid word, k moet nog bellen voor een afspraak...
  donderdag 9 september 2010 @ 10:03:22 #77
285940 Krulliewullie
Come on, dance with me!
pi_86233500
quote:
Op donderdag 9 september 2010 09:57 schreef loecje het volgende:
goed dat dit topic weer omhoog gegooid word, k moet nog bellen voor een afspraak...
ik ook.. :Y
Just close your eyes...Forget your name...Forget the world...Now go insaneee
  donderdag 9 september 2010 @ 10:04:57 #78
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_86233551
Ik ben dinsdag weer geweest na een afwezigheid van 2 jaar. Ik werd prima geprikt en 't ging allemaal erg goed!

M'n bloeddruk was wel aan de hoge kant. Even op letten dus.

Hebben jullie al wel eens mensen in je omgeving zo ver gekregen dat ze ook gaan doneren?
A grand adventure has begun.
pi_86235544
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:04 schreef Keshet het volgende:


Hebben jullie al wel eens mensen in je omgeving zo ver gekregen dat ze ook gaan doneren?
Ik heb mijn beide broertjes zo ver gekregen dat ze ook bloed gaan geven. Één geeft nu een half jaar en de andere zit in de aanmeldingsprocedure.
pi_86239627
Mijn O+ heeft mij over gekregen. Gisteren ook weer geweest, alles OK. Ik spuit in 7 minuten een zakje vol, da's een nieuwe recordtijd voor mij :)
Mu!
pi_86242027
Ik baal: mag geen bloed geven omdat ik te licht weeg }:|
pi_86247259
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 19:31 schreef manda-rijn het volgende:
gloeiende :(

Hb 7.6 en 7.5 :(


en mag pas over 3 f*cking maanden weer!!! En daar heb ik dus 12 maanden op zitten wachten :X


Waar is mijn Hb van >9 gebleven?
Hier hetzelfde verhaal, Hb van 7.4 (gemiddeld!) :'( Ik had de vorige keer een Hb van 7.5 (op her randje dus), maar toen was ik net ongesteld-af. Wel laag dus ;(
Dit zou mijn eerste keer bloed doneren worden, nu dus over 3 maanden pas....
pi_86247317
Ik mag geen bloed geven :P
Iets met ooit zelf bloed hebben gekregen na operatie etc etc..
Was het maar zo'n feest :(
dus
  donderdag 9 september 2010 @ 18:03:29 #84
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_86249499
quote:
Op donderdag 9 september 2010 17:00 schreef Evie het volgende:
Ik mag geen bloed geven :P
Iets met ooit zelf bloed hebben gekregen na operatie etc etc..
Was het maar zo'n feest :(
Ik ook. Maar dat was nog in de ijstijd, toen er nog geen aids was. 8-)
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_86252068
Misschien weten jullie dit wel, een vriendin van me wil wel een keer met mij mee om te kijken (ze vind het zelf wat eng namelijk) mag dat zomaar of moet je eerst bellen oid?
pi_86253521
Je kunt zonder problemen iemand meenemen. Ik citeer uit de Bloedverwant (nummer 3, 2007):

Mag mijn dochtertje van 6 mee als ik gekeurd word?
Wij vinden het heel gezellig en leerzaam als u andere mensen meeneemt, of uw kinderen. Zij kunnen dan ook eens zien hoe het er aan toegaat op een donorcentrum en willen (later) misschien zelf donor worden. Wij vragen wel of zij tijdens het doornemen van de antwoorden op het vragenformulier, even buiten willen wachten. Dat geldt ook voor een partner, echtgenoot of echtgenote. De donorarts vraagt misschien een toelichting op sommige uiterst persoonlijke zaken en kan zich door de aanwezigheid van anderen belemmerd voelen. Ook uzelf moet op dat moment in alle vrijheid kunnen praten. Officieel hanteert Sanquin de regel dat iedereen ouder dan 4 jaar niet mee mag in de keuringsruimte.
pi_86260064
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:03 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ik ook. Maar dat was nog in de ijstijd, toen er nog geen aids was. 8-)
Het gaat ook niet zozeer om AIDS of HIV, maar meer omdat er op prionen (gekkekoeienziekte) niet zo makkelijk te testen valt en de incubatietijd enorm lang is...
En nu hebben ze voor de zekerheid maar gezegd dat je dat dan sowieso niet meer mag.
dus
pi_86261341
Ik ben op m'n eerste keuring meteen afgekeurd voor bijna een jaar :{ Maarja, veiligheid van de ontvangers gaat boven alles, dus ik snap dat ze geen enkel risico nemen. Gelukkig ben ik nog jong en heb ik nog heel veel jaar om wel te doneren :P
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat m'n bloedgroep nou is, dat zal ik dan volgend jaar wel te horen krijgen.
pi_86377063
quote:
Op donderdag 9 september 2010 09:20 schreef loowie het volgende:
Dat is inderdaad een hele prestatie, maar ik geloof toch niet dat ik de 500 ga halen. Één keer in de 4-5 weken vind ik voldoende. (moet er ook elke keer 35 kilometer voor rijden)
Geef jij uberhaupt wel bloed? Bij bloedbanken mogen mannen namelijk om de 3 maanden bloed geven en vrouwen om de 5 maanden. Neem dus aan dat je plasmadonor bent.
pi_86377209
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:04 schreef Keshet het volgende:
Ik ben dinsdag weer geweest na een afwezigheid van 2 jaar. Ik werd prima geprikt en 't ging allemaal erg goed!

M'n bloeddruk was wel aan de hoge kant. Even op letten dus.

Hebben jullie al wel eens mensen in je omgeving zo ver gekregen dat ze ook gaan doneren?
Heb het heel erg vaak geprobeerd mond op mond, maar dan willen ze niet. Later een keer via hyves een mail verstuurd met waarom ik bloed donor ben geworden, dat het heel belangrijk is, hoe de procedure gaat en ik graag meer jongeren wil zien bij de afnames. Vooral door het verhaal over mn tante erin heb ik toch wel een stuk of 8-9 mensen aan de tap gekregen :)
  maandag 13 september 2010 @ 12:16:51 #91
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86377716
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:57 schreef LaFemmeFatale het volgende:

[..]

Heb het heel erg vaak geprobeerd mond op mond, maar dan willen ze niet.
Probeer het eens met mond tot mond-reclame ;)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_86380026
quote:
Op maandag 13 september 2010 11:53 schreef LaFemmeFatale het volgende:

[..]

Geef jij uberhaupt wel bloed? Bij bloedbanken mogen mannen namelijk om de 3 maanden bloed geven en vrouwen om de 5 maanden. Neem dus aan dat je plasmadonor bent.
Ja, plasma inderdaad.
pi_86384294
quote:
Op maandag 13 september 2010 12:16 schreef Mark het volgende:

[..]

Probeer het eens met mond tot mond-reclame ;)
Jajajajajajaja, fok reactie ;) Ik zag 'm al je hebt gelijk.Denk toch dat in mijn geval mond op mond beter zal werken dan mond tot mond :p
pi_86420290
Heb me ingeschreven bij de bloedbank. Ik heb over 1,5 week een intake.

Hoe vaak worden de donoren hier gemiddeld opgeroepen voor bloedafgifte? Ik heb bloedgroep O +.

Ben wel nieuwsgierig hoe dat allemaal gaat en hoe ik me voel nadat ze een halve liter uit je gehaald hebben.
  dinsdag 14 september 2010 @ 14:11:52 #95
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_86420758
Ik heb B postief en word zo'n 2-3 keer per jaar opgeroepen. Hoe je je erna voelt wisselt bij mij maar ik voel me nooit rot.
Meestal merk ik er weinig van eigenlijk! Ik zorg altijd wel dat ik op de dag van de donatie ruim voldoende water drink en goed eet.

Ik ga me nu aanmelden als plasmadonor!
A grand adventure has begun.
pi_86421531
Ik heb me een maand of 5 geleden ingeschreven, heb nu 3 keer gegeven (A+). Ik merk er helemaal niks van en doe ook niets bijzonders na de donatie, gewoon op de fiets naar huis.
Mu!
pi_86423456
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 14:33 schreef SingleCoil het volgende:
Ik heb me een maand of 5 geleden ingeschreven, heb nu 3 keer gegeven (A+). Ik merk er helemaal niks van en doe ook niets bijzonders na de donatie, gewoon op de fiets naar huis.
Dat is wel vrij frequent dan! Een bekende van me krijgt soms een SMS. Of hij wil komen geven. Die heeft B volgens mij.
pi_86424969
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 15:20 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Dat is wel vrij frequent dan! Een bekende van me krijgt soms een SMS. Of hij wil komen geven. Die heeft B volgens mij.
quote:
Mannen mogen maximaal vijf keer per jaar en vrouwen
drie keer per jaar bloed geven. Deze frequentie is gekozen
om u als donor te beschermen. Uw lichaam moet zich
elke keer herstellen van de bloeddonatie.
De frequentie waarmee u wordt opgeroepen om bloed te
geven hangt onder andere af van de vraag naar bloedproducten
met uw bloedgroep. Niet iedere bloedgroep
komt even veel voor. Zo komen bloedgroepen A-positief en
0-positief in Nederland het meest voor, waardoor de vraag
naar bloed van deze bloedgroepen zeer groot is. Donors
met een vaker voorkomende bloedgroep worden ook vaker
uitgenodigd om bloed te geven. Donors met bloedgroep
0-negatief worden relatief nog vaker uitgenodigd om
bloed te geven. Bloedgroep 0-negatief kan namelijk aan
iedereen worden toegediend in geval van spoed wanneer
er geen tijd is om de bloedgroep van een patiënt te
bepalen, bijvoorbeeld bij ongelukken.
Bloedgroepen B en AB komen het minst voor in Nederland.
Rode bloedcellen met deze bloedgroepen kunnen
alleen aan patiënten met dezelfde bloedgroep gegeven
worden. Donors met deze bloedgroepen worden daarom
relatief minder vaak opgeroepen. Plasma van bloedgroep
AB kan echter aan iedere patiënt gegeven worden, omdat
het geen anti-A en anti-B bevat. Donors met deze bloedgroep
worden dan ook vaak gevraagd om plasmadonor te
worden.
De plaats waar u bloed geeft is ook mede bepalend voor
het aantal keren dat u een uitnodiging van ons ontvangt.
Op onze vaste locaties zijn wekelijks of zelfs dagelijks
afnamesessies. Een mobiel team bezoekt daarnaast nog
andere plaatsen. Het aantal sessies voor deze locaties
wordt over een heel jaar verdeeld, wat kan betekenen dat
wij op uw afnamelocatie bijvoorbeeld maar één keer per
maand of één keer per halfjaar komen.
Uit: http://www.sanquin.nl/San(...)bij-de-bloedbank.pdf
Mu!
pi_86425101
Ik ben ook Opos en ik wordt 5 keer per jaar opgeroepen, wat het maximum is voor jongentjes.

Tijdens en na de afname voel ik niet heel veel. Soms iets lichter in m'n hoofd maar ik kan wel gewoon op de fiets naar huis. Ik ga meestal rechtstreeks uit het werk bloed geven en ik zorg dan dat ik overdag wat meer drink, ook haal ik onderweg naar de bloedbank altijd iets lekkers zodat ik voor de afname ook nog iets gegeten heb. Dat kan een broodje zijn of een patatje of zoiets.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  dinsdag 14 september 2010 @ 16:11:05 #100
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86425570
Ik voel het de volgende dag vaak wel in mijn benen. Mijn spieren zijn dan eerder vermoeid. Voor de rest doorgaans echter geen last. :)
pi_86425948
Beetje goed eten en drinken voordat je gaat dus :) Bedankt voor alle reacties.
pi_86429291
Heb weer een oproep binnen :) Even kijken wanneer ik volgende week tijd heb.
pi_86429393
Ik moet ook weer bloedgeven, kreeg m'n oproepkaart binnen. Maar de vorige keer voelde ik me daarna echt niet goed (paar uur later), bijna flauwgevallen en overgegeven. Ondanks goed eten etc.
Ben dus een beetje huiverig om weer te gaan.. Belachelijk eigenlijk maarja :{
pi_86429809
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:35 schreef GotC het volgende:
Ik moet ook weer bloedgeven, kreeg m'n oproepkaart binnen. Maar de vorige keer voelde ik me daarna echt niet goed (paar uur later), bijna flauwgevallen en overgegeven. Ondanks goed eten etc.
Ben dus een beetje huiverig om weer te gaan.. Belachelijk eigenlijk maarja :{
Je kan ook altijd even iemand meenemen. Ken wel meer mensen die dat doen. Just to be sure.

Mogen vrouwen eigenlijk bloed geven als ze ongesteld zijn? Het lijkt me dat dat niet zo'n goed idee is?
pi_86429915
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:45 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Je kan ook altijd even iemand meenemen. Ken wel meer mensen die dat doen. Just to be sure.

Mogen vrouwen eigenlijk bloed geven als ze ongesteld zijn? Het lijkt me dat dat niet zo'n goed idee is?
Als vrouw zijnde bloed je niet dood tijdens je menstruatie ;). De hoeveelheid bloed die je verliest is in verhouding tot donatie van een half liter verwaarloosbaar. Toevallig ben ik met de keuring& eerste donatie tijdens die periode geweest en volgens mijn agenda is het volgende week ook weer "tijd". Ik merk er vrij weinig van, heb een Hb van 8.5 dus geen redenen om niet te doneren.
pi_86429928
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 17:45 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Je kan ook altijd even iemand meenemen. Ken wel meer mensen die dat doen. Just to be sure.

Mogen vrouwen eigenlijk bloed geven als ze ongesteld zijn? Het lijkt me dat dat niet zo'n goed idee is?
Ik ga denk ik maar volgende week bloed geven, ben al best kapot de afgelopen paar dagen :P

Mag volgens mij wel, maar vind het persoonlijk niet zo'n goed idee (en moet er niet aan denken) ;)
pi_86431127
ik vind het ook een onsmakelijke gedachte
Mu!
pi_86440176
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:19 schreef SingleCoil het volgende:
ik vind het ook een onsmakelijke gedachte
:')
Waarom?
  dinsdag 14 september 2010 @ 21:31:51 #109
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_86440249
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 18:19 schreef SingleCoil het volgende:
ik vind het ook een onsmakelijke gedachte
Ze zitten niet met een teiltje klaar hoor :')
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_86443768
:)
Mu!
  donderdag 16 september 2010 @ 21:15:02 #111
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_86513156
Net keuring gehad voor het eerst. Ging wel goed geloof ik. Ze gaan nu dus me bloed testen en dan hoor ik wel of ik mag doneren of niet :)

En die angst voor een te laag ijzergehalte was dus ook helemaal nergens voor nodig, had hb 10 :s)
pi_86519420
jij ouwe ijzervreter ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_86525955
Gister voor het eerst bloed gegeven, had gelukkig helemaal nergens last van! *O*
pi_86534712
quote:
Op donderdag 16 september 2010 21:15 schreef Baus het volgende:
Net keuring gehad voor het eerst. Ging wel goed geloof ik. Ze gaan nu dus me bloed testen en dan hoor ik wel of ik mag doneren of niet :)

En die angst voor een te laag ijzergehalte was dus ook helemaal nergens voor nodig, had hb 10 :s)
Krijg je de uitslag van die keuring snel? Ben benieuwd wanneer je dan echt voor het eerst mag geven. Volgens Sanquin is het hard nodig ;)

Ik las in de folder dat je toestemming moet geven om je bloed te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek indien het niet gebruikt wordt. Hebben jullie dat gedaan? Ik denk wel dat ik het doe. Zolang ze me niet klonen (wat niet best zou zijn voor deze wereld) vind ik het best.
  vrijdag 17 september 2010 @ 13:40:45 #115
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86534904
Ik geef toestemming :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_86547291
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 13:40 schreef Mark het volgende:
Ik geef toestemming :Y
Ik ook, zonde om weg te gooien dat bloed van mij. En klonen mag ook hoor, misschien lukt Karstman 2.0 wel ;)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_86555158
ik ook, het kan er niet slechter op worden
Mu!
pi_86568013
zijn er eisen ??
ik wil wel maar ben nog geen 18
pi_86568134
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 13:03 schreef joostieh het volgende:
zijn er eisen ??
ik wil wel maar ben nog geen 18
Je moet 18 zijn ;)

http://sanquin.nl/Sanquin(...)Ik-Bloed-Geven-.html
pi_86568233
oeps ik heb nog steeds niet gebeld... :@
pi_86572149
ik zit nog te wachten op de eerste oproep. Nog steeds geen bericht gehad dat mijn bloed niet goed is, dus als het goed is mag ik in oktober voor het eerst doneren (ivm vakantie buiten europa)
Hoelang krijg je zo'n oproepkaart van te voren thuis?
  zaterdag 18 september 2010 @ 16:20:49 #122
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_86572772
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:54 schreef krullebol81 het volgende:
ik zit nog te wachten op de eerste oproep. Nog steeds geen bericht gehad dat mijn bloed niet goed is, dus als het goed is mag ik in oktober voor het eerst doneren (ivm vakantie buiten europa)
Hoelang krijg je zo'n oproepkaart van te voren thuis?
Ik moet as Woensdag en ik kreeg gisteren mijn oproepkaart.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_86577124
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:54 schreef krullebol81 het volgende:
ik zit nog te wachten op de eerste oproep. Nog steeds geen bericht gehad dat mijn bloed niet goed is, dus als het goed is mag ik in oktober voor het eerst doneren (ivm vakantie buiten europa)
Hoelang krijg je zo'n oproepkaart van te voren thuis?
Ik kreeg hem dinsdag, kan vanaf komende maandag ergens in de komende 2 weken doneren.
pi_86578877
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:54 schreef krullebol81 het volgende:
ik zit nog te wachten op de eerste oproep. Nog steeds geen bericht gehad dat mijn bloed niet goed is, dus als het goed is mag ik in oktober voor het eerst doneren (ivm vakantie buiten europa)
Hoelang krijg je zo'n oproepkaart van te voren thuis?
Wanneer ben je dan voor de intake geweest? Ik weet niet wat normaal is.
pi_86593426
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 13:03 schreef joostieh het volgende:
zijn er eisen ??
ik wil wel maar ben nog geen 18
Eerder postte iemand hier dat hij/zij ook nog geen 18 was, maar zich wel alvast had ingeschreven.
Nog een jaartje wachten en dan mag jij ook.
pi_86604065
Hoe zit dat trouwens als je word afgekeurd, telt dat wel als een keer geven of niet?
Ik bedoel, de eerste keer werd ik afgekeurd i.v.m te laag HB, daarna wel een keer gegeven dus telt dit dan als de 2e keer of 1e keer? (i.v.m oproepen bedoel ik)
pi_86604263
quote:
Op zondag 19 september 2010 16:23 schreef fresta het volgende:
Hoe zit dat trouwens als je word afgekeurd, telt dat wel als een keer geven of niet?
Ik bedoel, de eerste keer werd ik afgekeurd i.v.m te laag HB, daarna wel een keer gegeven dus telt dit dan als de 2e keer of 1e keer? (i.v.m oproepen bedoel ik)
Als je niet een halve liter bloed achterlaat, heb je niet geen bloed gegeven ;)
  zondag 19 september 2010 @ 19:03:07 #128
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86608850
Afgekeurd telt niet mee. Plasmadonors die geen halve liter bloed achterlaten wel :6
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_86608892
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:03 schreef Mark het volgende:
Afgekeurd telt niet mee. Plasmadonors die geen halve liter bloed achterlaten wel :6
:+ Ok ok, iedereen die een halve liter (delen van) bloed achterlaten dan :D
pi_86609848
Afgelopen woensdag ben ik geweest voor de eerste keurig door de arts. Even afwachten of mijn bloed in orde is en dan mag ik ook gaan doneren *O* HB was goed, bloeddruk ook....
Het was nog wel even spannend, want ik heb groeihormonen gehad, maar gelukkig na 1985 (gehad in 1988) En dan mag je gelukkig gewoon doneren :)
  zondag 19 september 2010 @ 21:05:29 #131
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86613879
Welkom! ^O^
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 20 september 2010 @ 15:57:50 #132
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_86639308
Welkom nieuwe donors en nieuwe mensen in dit topic!
Ik zit nu even in een donatiepauze omdat ik aan het verhuizen ben. Ik had laatst een vervelend wondje aan mijn vinger. Kan zomaar gebeuren, even stoten tegen dat metalen randje van de aanhangwagen. Ik vroeg het aan de assistente en zij bevestigde dat ik daar inderdaad op afgekeurd zou worden. (Niet dat ik al aan de beurt was en het is nu ook al weer over). Maar ik heb toen mijn afspraak even een maandje verzet. Hoef ik me over alle krassen en schrammen tenminste geen zorgen meer te maken.
  maandag 20 september 2010 @ 16:00:30 #133
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86639421
Het viel me laatst op dat mensen de pelikanen (en ook andere zaken) die ze van Sanquin gekregen hebben op Marktplaats aanbieden. Vind dat toch een beetje vreemd, geef zo'n knuffel dan weg aan een kind. Wat vinden jullie?

Het lijkt zo tegenstrijdig: gratis doneren en dan geld vragen voor een knuffel.... Of zouden ze die niet zelf verdiend hebben?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_86641173
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:00 schreef Mark het volgende:
Het viel me laatst op dat mensen de pelikanen (en ook andere zaken) die ze van Sanquin gekregen hebben op Marktplaats aanbieden. Vind dat toch een beetje vreemd, geef zo'n knuffel dan weg aan een kind. Wat vinden jullie?

Het lijkt zo tegenstrijdig: gratis doneren en dan geld vragen voor een knuffel.... Of zouden ze die niet zelf verdiend hebben?
Te gek voor woorden, dat mensen dat te koop zetten! Of nog beter, wie the hell koopt dat?
Ik vind het heel leuk om te krijgen hoor, maar ik zou er niet voor betalen :s)

Vanavond bloed geven denk maar :Y
  maandag 20 september 2010 @ 16:59:01 #135
202348 Susi
Temple of Love
pi_86641811
Ik moet volgende week ook weer :)
pi_86648227
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:00 schreef Mark het volgende:
Het lijkt zo tegenstrijdig: gratis doneren en dan geld vragen voor een knuffel....
Inderdaad. Geef ze dan aan de kinderafdeling van een ziekenhuis of de kindercrèche. :{
pi_86648588
Zo, ik zit nog even aan een bak chocomelk :9 ging goed, heb me opgegeven als plasmadonor
pi_86655473
Ik zal m'n donorschap er niet om opzeggen, maar de "kunst" op de eerste pilaar in de Nijmeegse bloedbank vind ik wel zo onsmakelijk (die gipstegeltjes met afdrukken van lipstickmonden erop, geen mooie rode lipstickmonden, maar vies bruinig). Het valt me elke keer weer op.
pi_86659825
Ik ben mij ook van plan om mij op te geven.

Is er ook een regel hoelang je alcohol vrij moet zijn? Ik neem niet aan dat je daar mag komen met kans dat er nog alcohol in mijn bloed zit :')
pi_86659936
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:43 schreef dynamiet het volgende:
Ik ben mij ook van plan om op te geven.

Is er ook een regel hoelang je alcohol vrij moet zijn? Ik neem niet aan dat je daar mag komen met kans dat er nog alcohol in mijn bloed zit :')
Ik ben er wel eens op donderdagavond geweest toen ik voor het eten al wat biertjes op had, ze vonden het allemaal prima, dan stroomt het lekker door :')
pi_86660034
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:47 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik ben er wel eens op donderdagavond geweest toen ik voor het eten al wat biertjes op had, ze vonden het allemaal prima, dan stroomt het lekker door :')
Dit had ik dus niet verwacht, straks krijgt iemand jouw bloed en wordt zelf ook aangeschoten :X
  dinsdag 21 september 2010 @ 00:05:27 #142
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86660503
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:06 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zal m'n donorschap er niet om opzeggen, maar de "kunst" op de eerste pilaar in de Nijmeegse bloedbank vind ik wel zo onsmakelijk (die gipstegeltjes met afdrukken van lipstickmonden erop, geen mooie rode lipstickmonden, maar vies bruinig). Het valt me elke keer weer op.
Ja, is niet echt mooi :N

Die foto's van Nel schijnen wel meerdere vestigingen aan te doen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 21 september 2010 @ 07:27:07 #143
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_86663432
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:51 schreef dynamiet het volgende:

[..]

Dit had ik dus niet verwacht, straks krijgt iemand jouw bloed en wordt zelf ook aangeschoten :X
Alsof ze bloed niet sowieso filteren van allerlei stoffen. :D
pi_86683044
quote:
Op maandag 20 september 2010 23:43 schreef dynamiet het volgende:
Ik ben mij ook van plan om mij op te geven.

Is er ook een regel hoelang je alcohol vrij moet zijn? Ik neem niet aan dat je daar mag komen met kans dat er nog alcohol in mijn bloed zit :')
Van de sanquin site:
quote:
Ik gebruik regelmatig alcohol / cannabis / XTC. Is dat een probleem?
Dat is geen probleem, op voorwaarde dat er geen sprake is van verslaving en u op de dag van de donatie niet onder invloed bent.
pi_86740617
Ziezo, gisteravond voor de eerste keer bloed gegeven. Ging wel goed, hoewel ik me een beetje flauwtjes voelde (lage bloeddruk, maar niet zó laag dat ik niet mocht geven), dus ik ben naderhand heeel lang blijven zitten voordat ik mezelf weer genoeg vertrouwde om te gaan fietsen. En heeel veel thee gedronken.
Maar achteraf had ik er weinig last van. Gewoon rustig naar huis gefietst en de rest van de avond lam op de bank gezeten, maar dat was meer omdat ik daar zin in had dan omdat het om de een of andere reden noodzakelijk was.
En ik heb nu een leuk koelkastmagneetje met mijn bloedgroep. A+. Weet ik dat ook weer :).
  donderdag 23 september 2010 @ 10:18:10 #146
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_86740955
Ook jij welkom! ^O^
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 23 september 2010 @ 15:27:43 #147
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_86751377
Ik heb gisteren ook gegeven. Alles ging prima. Na afloop stapte ik in mijn auto, ik draaide mijn raampje open en reed weg.
Maar terwijl ik wegreed, voelde ik wat langs mijn arm druipen. Had ik door mijn raampje open te draaien, het infuusgaatje weer open laten gaan.
Het leek wel een vampierfilm waar ik in meespeelde.
Mijn blouse onder het bloed, mijn broek onder het bloed, het bloed droop zelfs aan de buitenkant van mijn auto.
Gauw de auto langs de kant gezet en dichtgedrukt met een papieren zakdoekje.
Vooral de gezichten van de mensen die voorbij liepen waren goud waard!
:')
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_86900202
Net voor het eerst gegeven :) Voel me ok. Heb wel een pijnlijke arm :')

Gaat vast wel over. Maar viel alles mee :)
pi_87031870
Heb vandaag de oproepkaart gekregen. Volgende week (of die week erop) mag ik voor het eerst bloed geven!! ^O^


Krijg je de eerste keer nog een speciale VIP behandeling ofzo? O-)
  donderdag 30 september 2010 @ 18:55:57 #150
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87031961
quote:
Op donderdag 30 september 2010 18:53 schreef krullebol81 het volgende:
Heb vandaag de oproepkaart gekregen. Volgende week (of die week erop) mag ik voor het eerst bloed geven!! ^O^


Krijg je de eerste keer nog een speciale VIP behandeling ofzo? O-)
Je krijgt een pelikaantje en een verbandje :)
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87031989
En een aai over je bol :Y
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87031997
quote:
Op donderdag 23 september 2010 15:27 schreef mazaru het volgende:
Ik heb gisteren ook gegeven. Alles ging prima. Na afloop stapte ik in mijn auto, ik draaide mijn raampje open en reed weg.
Maar terwijl ik wegreed, voelde ik wat langs mijn arm druipen. Had ik door mijn raampje open te draaien, het infuusgaatje weer open laten gaan.
Het leek wel een vampierfilm waar ik in meespeelde.
Mijn blouse onder het bloed, mijn broek onder het bloed, het bloed droop zelfs aan de buitenkant van mijn auto.
Gauw de auto langs de kant gezet en dichtgedrukt met een papieren zakdoekje.
Vooral de gezichten van de mensen die voorbij liepen waren goud waard!
:')
Ik heb dat een keer gehad toen ik dacht dat ik wel een zware boodschappentas kon tillen vlak na het doneren, toen stroomde ook al het bloed langs mn arm, de tas in, op de grond, over mn kleren, en daar zit je dan in de metro :')
  † In Memoriam † donderdag 30 september 2010 @ 19:11:24 #153
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87032591
Ik heb dat gehad in het ziekenhuis bij het bloedprikken! Ik wilde dat doorgeven aan de mevrouw aan de balie, maar die had het te druk met beppen om even om te kijken. Toen ze klaar was met beppen zei ik dus dat ik nog aan het bloeden was. Duffe doos in paniek, schoonmaker moest komen. Als ze nou gelijk wat verband had gegeven.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_87033032
quote:
Op donderdag 30 september 2010 18:55 schreef mazaru het volgende:

[..]

Je krijgt een pelikaantje en een verbandje :)
Heb ik helemaal niet gehad ;(
Wel werd ik helemaal verwend met drinken en eten wat me werd gebracht, zeiden ze ook, doen ze alleen de eerste keer ;)
pi_87034596
quote:
Op donderdag 30 september 2010 19:21 schreef fresta het volgende:

[..]

Heb ik helemaal niet gehad ;(
Wel werd ik helemaal verwend met drinken en eten wat me werd gebracht, zeiden ze ook, doen ze alleen de eerste keer ;)
Dat brengen ze de volgende keren ook wel, hoor :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87037523
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Dat brengen ze de volgende keren ook wel, hoor :)
Ben benieuwd, maandag mag ik weer :)
pi_87038300
Ik had van de week weer wat jeuk aan de binnenkant van m'n elleboog, daar waar de naaldsporen zitten, en ja hoor vandaag viel de oproep in de bus. Ik denk dat mijn lichaam voelt dat het tijd is voor de volgende aderlating :D
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:43:07 #158
213457 engine
pi_87051373
hee goed topic ^O^

Laatst mijn donorformulier ingevuld en daardoor een beetje op het idee gekomen om bloed te gaan geven. Zal het topic eens een beetje door gaan lezen.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_87051867
Heb mijn donatie uit moeten stellen door een keelontsteking -O-.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 10:20:41 #160
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_87052424
De Roosvice Ferro heeft geholpen hoor, dank voor de tip in dit topic :*.

Vorige week gegeven, en had een heel net percentage van 81! Dus kon gewoon bloed geven, en heb verder nergens last van gehad. Heel fijn, want m'n pa moet dan de rest van de dag op de bank zitten, terwijl ik die avond gewoon kon stappen. :D.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_87059484
Had je bloedarmoede door ijzergebrek dan? Anders helpt Ferro echt niet...
Mu!
pi_87066679
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Dat brengen ze de volgende keren ook wel, hoor :)
Alleen niet meer naar de stoel waar je bloed geeft, tenzij het niet zo lekker gaat :P
pi_87066811
Bij mij wel, maar ja ik ben plasmadonor en moet dus wat langer zitten.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 16:53:40 #164
83919 freeDragon
roaming the skies
pi_87067183
Mag helaas - na jaren - geen bloed meer geven maar goed te zien dat zoveel mensen dat nog wel doen. En een hoop nieuwe aanwas :)
The sky is no limit
pi_87091102
Ik heb me aangemeld en ben gekeurd, helaas (nouja, niet voor mij :P) zit ik nu een half jaar in het buitenland en kan ik daarna pas voor de eerste keer geven. Ik word geloof ik weer benaderd door Sanquin als ik terug ben, daar heb ik een datum dacht ik voor doorgegeven.
pi_87091366
Heb me aangemeld. Ik ben namelijk superspeciaal ende bijzonder met mijn AB negatief. Ik verwacht een rode loper :7
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 15:19:27 #167
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87099576
Mag ik je aanraken? :+
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87100976
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:19 schreef Mark het volgende:
Mag ik je aanraken? :+
Nee, kom er net achter dat een zeldzame bloedgroep ook betekent dat er zeldzaam weinig vraag naar is _O-
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 17:14:12 #169
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87105159
Ik wou het niet zeggen: je legt waarschijnlijk een noodvoorraadje voor jezelf aan ;)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87105671
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:48 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]



Nee, kom er net achter dat een zeldzame bloedgroep ook betekent dat er zeldzaam weinig vraag naar is _O-
AB- is een perfecte plasmadonor ;).
pi_87107558
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 17:23 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

AB- is een perfecte plasmadonor ;).
Ah, voel ik me toch nog nuttig :D
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  Leukste jonkie 2022 maandag 4 oktober 2010 @ 09:51:21 #172
213457 engine
pi_87160350
Zo die zijn snel! Vrijdag zo'n informatiepakket aangevraagd en zaterdag al in de bus ^O^

Nog niet helemaal doorgelezen maar iets wat ik niet echt begreep en mijn moeder me niet duidelijk uit kon leggen :P
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen seks tussen een man en een vrouw en twee mannen (mits veilig). Want zoals ik het begreep bedoelen ze daar alle seksuele handelingen mee. Ik zie bijvoorbeeld niet wat voor verschil het maakt of een man een man pijpt of dat dat door een vrouw gebeurd (zowel met als zonder condoom want daar stond niks over bij seks tussen een man en vrouw). Dus iemand die hier een antwoord op heeft? :D

Deze week even de rest van de folder uitlezen en dan maar eens gaan bellen. Goed dat dat ook 's avonds kan.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_87161439
Op zich zit daar geen verschil tussen (kans op overdracht van ziektes is even groot), maar in de homopopulatie komen over het algemeen meer soa's voor. Volgens mij heeft het daar iets mee te maken, maar als je het zeker wil weten moet je het aan de telefoon even vragen :)
  maandag 4 oktober 2010 @ 10:54:04 #174
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87161928
Het gaat niet zozeer om SOA's maar om HIV, lijkt me
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  Leukste jonkie 2022 maandag 4 oktober 2010 @ 10:59:02 #175
213457 engine
pi_87162081
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 10:54 schreef Mark het volgende:
Het gaat niet zozeer om SOA's maar om HIV, lijkt me
Maar ik snap niet waarom dat bij man en vrouw anders zou zijn. Mam zei dat in die kringen de kans op besmetting groter is. Oke, dat kan. Maar de kans is bij man en vrouw net zo goed aanwezig en het bloed moet daar toch op getest worden dus ik zie het verschil niet.
Daarnaast vond ik het ook niet erg duidelijk wat er met seksueel contact bedoeld werd.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_87162142
Homo- en biseksuele mannen vormen een risico groep. Ik vind het dus logisch dat ze die uitsluiten. Andere groepen worden om gegronde redenen ook uitgesloten. En daar hoor je niemand over klagen. Eerder heeft de commissie gelijke behandeling Sanquin in het gelijk gesteld:

http://www.sanquin.nl/San(...)-Sanquin-Beleid.html

In andere Europese landen mag soms wel bloed gegeven worden. Dit heeft ermee te maken dat de testen op HIV en Hepatitis tegenwoordig sterk zijn verbeterd.

Met moderne testen zijn deze virussen al in een zeer vroeg stadium aan te tonen. Daarnaast blijft ieders bloedproduct sowieso een aantal maanden "op de plank" liggen. Als dan bij een latere donatie wel een infectie wordt aangetoond, wordt de eerdere donatie ook niet gebruikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door JuliánCarax op 04-10-2010 13:12:24 ]
pi_87162284
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 11:00 schreef JuliánCarax het volgende:. Daarnaast blijft ieders bloed sowieso een aantal maanden "op de plank" liggen.
Zolang is bloed niet houdbaar.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87162321
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 10:54 schreef Mark het volgende:
Het gaat niet zozeer om SOA's maar om HIV, lijkt me
En HIV is geen soa?
pi_87162529
onnodige post.

[ Bericht 75% gewijzigd door DarkElf op 04-10-2010 11:37:30 ]
Mu!
pi_87164561
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Zolang is bloed niet houdbaar.
In pure vorm niet. Als plasma wel. Zie tekst Sanquin:

quote:
Sanquin test (screent) elke individuele bloeddonatie (zie foto Testbuisjes) op besmetting met ziektekiemen die verantwoordelijk zijn voor bloedoverdraagbare infectieziekten: HBV (hepatitis B), HCV (hepatitis C), HIV (AIDS) en Treponema pallidum (syfilis) en HTLV (wat in heel uitzonderlijke gevallen kan leiden tot een zeldzame vorm van leukemie).
Bij het screenen op infecties moet men rekening houden met de ‘windowperiode’. Dit is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en het moment waarop het virus of de bacterie via tests op antistoffen, antigenen, DNA of RNA in het bloed kan worden aangetoond. In deze windowperiode kan het bloed van de donor al besmettelijk zijn, terwijl de testuitslag nog negatief is (zie schema windowperiode).
De windowperiode van HBV, HCV en HIV kan weken tot maanden bedragen. De gemiddelde windowperiode voor HBV is 59 dagen (spreiding 37 - 87 dagen), voor HCV 82 dagen (spreiding 54 - 194 dagen) en voor HIV 22 dagen (spreiding 6 - 38 dagen).
In de praktijk houdt Sanquin een minimale windowperiode aan van zes maanden. Hierop is de opslagperiode voor het quarantaineplasma en het voorraadbeheer van het plasma voor plasmaproducten gebaseerd.
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:51:22 #181
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_87165501
Heb mijn oproep voor 15 oktober (plasma) al in huis.
pi_87165594
In Breda is de oproepkaart niet meer verplicht om mee te nemen als je wel je pasje bij hebt. Erg handig als je een keer de oproepkaart bent vergeten.
pi_87166708
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 11:16 schreef SingleCoil het volgende:
onnodige post.
onnodige moderatie.
Mu!
  maandag 4 oktober 2010 @ 13:45:41 #184
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87167482
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 11:07 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

En HIV is geen soa?
Jawel, maar het gaat met name om HIV. Overigens kunnen verschillende Franse hemofilie-patienten getuigen dat HIV niet noodzakelijk een SOA is.....
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87169130
HIV is een SOA, dat wil zeggen dat de ziekte overdraagbaar is bij sexueel verkeer. Dat wil niet zeggen dat de ziekte niet ook anders overgebracht zou kunnen worden.
Mu!
pi_87169208
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:24 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

In pure vorm niet. Als plasma wel. Zie tekst Sanquin:
[..]


Ja, dat weet ik wel. Punt is dat Sanquin nog altijd voornamelijk bloed gebruikt voor de producten.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87169246
Hm, ik ben alweer een tijdje niet opgeroepen.
pi_87170389
een paar weken terug heb ik me aangemeld en vandaag is het dan zover! De keuring, ik ben wel benieuwd hoor. Ik heb sinds ik 12 was geen naald meer gezien dus ik heb geen idee of ik er bang voor ben dus dat ga ik straks wel merken.
pi_87170683
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 10:54 schreef Mark het volgende:
Het gaat niet zozeer om SOA's maar om HIV, lijkt me
Hiv is ook een SOA (seksueel overdraagbare aandoeningen)
er word dacht ik ook getest op andere SOA's als hepatitis en syfilis
pi_87171066
quote:
Op donderdag 30 september 2010 21:01 schreef fresta het volgende:

[..]

Ben benieuwd, maandag mag ik weer :)
Mocht helaas niet geven... te laag HB, vorige keer was die goed maar die keer daarvoor ook al te laag ;(
(niet heel veel te laag trouwens maar toch balen)
pi_87174177
Donderdag weer
Is een tijdje geleden, zijn er minder oproepen in de zomervakantie?
pi_87174266
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:48 schreef Sarabi het volgende:
Donderdag weer
Is een tijdje geleden, zijn er minder oproepen in de zomervakantie?
Er is waarschijnlijk ook minder bloed nodig :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  maandag 4 oktober 2010 @ 21:11:36 #193
310929 Baus
FOK!forum/ Wijzig profiel
pi_87184635
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 15:07 schreef TinyQuestionmarks het volgende:
een paar weken terug heb ik me aangemeld en vandaag is het dan zover! De keuring, ik ben wel benieuwd hoor. Ik heb sinds ik 12 was geen naald meer gezien dus ik heb geen idee of ik er bang voor ben dus dat ga ik straks wel merken.
Het is meer het idee, de naald zelf voel je bijna niet :P Maar ben je al gegaan? Hoe ging het?
pi_87204062
Ik ga straks voor het eerst doneren! Ben benieuwd!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:47:41 #195
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_87204122
Ik ben al voor de derde keer dit jaar opgeroepen, terwijl ik einde vorig jaar vrij duidelijk heb aangegeven dat ik een jaar lang niet kan bloedgeven wegens een medicijnenkuur.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_87207305
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 12:46 schreef krullebol81 het volgende:
Ik ga straks voor het eerst doneren! Ben benieuwd!
Cool :) Laat je weten hoe het gegaan is? :)
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 14:18:54 #197
202348 Susi
Temple of Love
pi_87207756
Ik ben het alweer vergeten -O-
pi_87216313
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 14:07 schreef JuliánCarax het volgende:

[..]

Cool :) Laat je weten hoe het gegaan is? :)
ik was snel weer thuis, nadat ze hoorden dat ik pas 6 mnd thuis was van het buitenland. Moet blijkbaar 7 mnd zijn. Bij de intake wel aangegeven maar blijkbaar hebben ze niet goed gerekend ofzo -O-
pi_87276988
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 17:59 schreef krullebol81 het volgende:

[..]

ik was snel weer thuis, nadat ze hoorden dat ik pas 6 mnd thuis was van het buitenland. Moet blijkbaar 7 mnd zijn. Bij de intake wel aangegeven maar blijkbaar hebben ze niet goed gerekend ofzo -O-
Oh. Da's niet handig dan. Volgende keer beter.
pi_87308871
Morgen weer! Moet het altijd wel goed inplannen want ben daarna meestal wel kapot.
It's up to me now, turn on the bright lights..
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 09:02:16 #201
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87313302
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 23:49 schreef C-Politan het volgende:
Morgen weer! Moet het altijd wel goed inplannen want ben daarna meestal wel kapot.
:? Dan doe je toch iets niet goed
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 09:07:17 #202
202348 Susi
Temple of Love
pi_87313367
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:02 schreef Mark het volgende:

[..]

:? Dan doe je toch iets niet goed
Niet elk lijf reageert er hetzelfde op, lijkt mij ? Je krijgt ook niet voor niets bij de eerste keer gelijk zo'n hele uitleg dat je rustig aan moet doen, dus dat is wel ingecalculeerd en geen uitzonderingsgeval als dat gebeurt.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 09:08:22 #203
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87313377
Rustig aan, OK, maar kapot zijn klinkt mij niet goed in de oren.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87319226
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 09:02 schreef Mark het volgende:

[..]

:? Dan doe je toch iets niet goed
Jawel hoor. Net zoals Susi aangeeft, reageert elk lichaam er anders op. En zolang het goed te doen blijft is er toch niets aan de hand?
It's up to me now, turn on the bright lights..
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 12:52:23 #205
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87319272
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 12:50 schreef C-Politan het volgende:
zolang het goed te doen blijft is er toch niets aan de hand?
Je schrijft eerst dat je "kapot" bent na afloop. Zullen we het er dan maar op houden dat dat ietwat overdreven is?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87319527
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 12:52 schreef Mark het volgende:

[..]

Je schrijft eerst dat je "kapot" bent na afloop. Zullen we het er dan maar op houden dat dat ietwat overdreven is?
Nee, zullen we het er maar op houden dat ík weet hoe ík me voel daarna? En dat jij voor jouw eigen lichaam mag bepalen wat goed is en wat niet? :)
It's up to me now, turn on the bright lights..
pi_87319716
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 12:50 schreef C-Politan het volgende:

[..]

Jawel hoor. Net zoals Susi aangeeft, reageert elk lichaam er anders op. En zolang het goed te doen blijft is er toch niets aan de hand?
Laten we het er maar op houden dat het niet zo slim is en dat de Bloedbank hier ook niet echt op zit te wachten. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87321046
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 13:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]



Laten we het er maar op houden dat het niet zo slim is en dat de Bloedbank hier ook niet echt op zit te wachten. :)
Ik ben ook kapot na de tijd, ik ga naar huis (met de metro), loop als een oud vrouwtje naar de 4e verdieping en ga dan op de bank liggen, mezelf zielig vinden en chocola eten. Daarom ga ik altijd om 8 uur 's avonds pas. De volgende dag voel ik me weer kiplekker, en dus vind ik het geen reden om niet meer te gaan. 1x in de zoveel tijd zo'n lekker lamme avond op de bank is ook gewoon wel lekker :)
pi_87321184
Daarvoor geldt, m.i. althans, hetzelfde. :)

Dat je even moet uitrusten/drinken/eten na de donatie, lijkt me prima. Maar dat je helemaal 'kapot' bent, is gewoon niet gezond te noemen. :)

Maar misschien is mijn definitie van 'kapot' wel een heel andere.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_87321260
Ik denk het dan.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 13:50:16 #211
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87321403
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 13:45 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarvoor geldt, m.i. althans, hetzelfde. :)

Dat je even moet uitrusten/drinken/eten na de donatie, lijkt me prima. Maar dat je helemaal 'kapot' bent, is gewoon niet gezond te noemen. :)

Maar misschien is mijn definitie van 'kapot' wel een heel andere.
Ik denk dat wij er wel hetzelfde onder verstaan.

gelukkig maar, ik begon al aan mezelf te twijfelen ;)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87326560
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 13:41 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik ben ook kapot na de tijd, ik ga naar huis (met de metro), loop als een oud vrouwtje naar de 4e verdieping en ga dan op de bank liggen, mezelf zielig vinden en chocola eten. Daarom ga ik altijd om 8 uur 's avonds pas. De volgende dag voel ik me weer kiplekker, en dus vind ik het geen reden om niet meer te gaan. 1x in de zoveel tijd zo'n lekker lamme avond op de bank is ook gewoon wel lekker :)
Als een oud vrouwtje? Dat klinkt alsof je lichaam het echt niet leuk vindt, maargoed, het is jouw lichaam.

Ik voel me na donatie wel iets minder, maar rij gewoon met de auto naar huis en ga dan gewoon door met huishouden, koken, eventueel werken (verpleegkundige). Ga alleen niet sporten erna, dat is net effe teveel.
pi_87327277
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 13:41 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik ben ook kapot na de tijd, ik ga naar huis (met de metro), loop als een oud vrouwtje naar de 4e verdieping en ga dan op de bank liggen, mezelf zielig vinden en chocola eten. Daarom ga ik altijd om 8 uur 's avonds pas. De volgende dag voel ik me weer kiplekker, en dus vind ik het geen reden om niet meer te gaan. 1x in de zoveel tijd zo'n lekker lamme avond op de bank is ook gewoon wel lekker :)
Dit dus ongeveer, behalve het eten en mezelf zielig vinden :P
De volgende dag is alles weer oké.
It's up to me now, turn on the bright lights..
pi_87355022
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 16:17 schreef GotC het volgende:

[..]

Als een oud vrouwtje? Dat klinkt alsof je lichaam het echt niet leuk vindt, maargoed, het is jouw lichaam.

Ik voel me na donatie wel iets minder, maar rij gewoon met de auto naar huis en ga dan gewoon door met huishouden, koken, eventueel werken (verpleegkundige). Ga alleen niet sporten erna, dat is net effe teveel.
Ik ga geen 25 minuten naar huis fietsen over de bruggetjes langs de Amstel, ik woon op de 4e verdieping zonder lift, en dat gaat dan dus echt niet zo soepeltjes en snel, en ik ben bij de 2e al buiten adem, maar ik vind dat geen probleem. Je mist gewoon 10% van je capaciteit om zuurstof te vervoeren, dat voel ik, klaar.
pi_87355100
Misschien kun je overstappen op plasmadonor dan, dat is voor je lichaam veel minder ingrijpend.

Want ja, het doet iets met je lichaam, maar zo heftig even 'n halfuurtje naar huis fietsen al bijna niet meer kan, dat gaat wel erg ver.
pi_87355298
Ik zou het theoretisch gezien wel kunnen, maar ik heb gewoon geen zin om hijgend, puffend en steunend op de fiets te zitten, en daarna nog 4 trappen op te lopen. Daar heb ik ook geen zin in op een brakke vrijdagochtend, maar daar hoor je nooit iemand over. Daarnaast heb ik O-, dus ze willen me liever niet als plasmadonor hebben.
Daarbij vind ik dit hele verhaal zelf niet erg, jullie vinden het allemaal een probleem, ik niet.
pi_87355334
Ik vind het geen probleem, ik dacht te begrijpen dat je dat fietsen en die trappen nauwelijks KON ipv gewoon niet wilde :).
pi_87355389
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:38 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Ik ga geen 25 minuten naar huis fietsen over de bruggetjes langs de Amstel, ik woon op de 4e verdieping zonder lift, en dat gaat dan dus echt niet zo soepeltjes en snel, en ik ben bij de 2e al buiten adem, maar ik vind dat geen probleem. Je mist gewoon 10% van je capaciteit om zuurstof te vervoeren, dat voel ik, klaar.
Is het misschien een idee om iets aan je conditie te gaan doen dan ?


OT: Gisteren voor de 10e keer geweest ! *O*
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:29:44 #219
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87359693
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:53 schreef Weissman het volgende:

[..]

Is het misschien een idee om iets aan je conditie te gaan doen dan ?
Dat begin ik nu ook te denken :+
quote:
OT: Gisteren voor de 10e keer geweest ! *O*
Feli! ^O^
* Mark hoopt over 6 weken weer een beeldje te scoren
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87365636
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:29 schreef Mark het volgende:

[..]

Dat begin ik nu ook te denken :+
[..]

Feli! ^O^
* Mark hoopt over 6 weken weer een beeldje te scoren
Ja ik dacht iets met witte bloedlichaampjes en vitamine B tekort.

Succes !! Voor de hoeveelste keer ga jij ?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 21:38:36 #221
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87366457
Altijd ontzettend bang geweest voor naalden (vaccinaties waren een drama). Sloeg nergens op, maar was wel zo. Heb toen ivm reizen meerdere keren een vaccinatie moeten hebben (hepatitus A en B, kwam neer op een keer of 4 (ze hebben de tweede keer A samen met de eerste keer B gedaan), en ging steeds beter.

Vervolgens gaan studeren en de bloedbank komt hier twee keer per jaar langs om bloed op te halen bij studenten.
Ik las het bericht een beetje laat, waardoor ik de eerste keer gemist heb. De tweede keer gegaan, en was erg enthousiast. Derde keer was ik zwaar verkouden, dus heb ik maar overgeslagen, vierde keer weer geweest. Eerdaags komen ze voor de vijfde keer langs en ik ben van plan om voor de derde keer te gaan!
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 10 oktober 2010 @ 08:23:04 #222
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87376949
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:06 schreef Weissman het volgende:

[..]

Ja ik dacht iets met witte bloedlichaampjes en vitamine B tekort.

Succes !! Voor de hoeveelste keer ga jij ?
Over 6 weken zal mijn 125e zijn, deo volente
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87391889
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:38 schreef Tanin het volgende:
Altijd ontzettend bang geweest voor naalden (vaccinaties waren een drama). (...)
Eerdaags komen ze voor de vijfde keer langs en ik ben van plan om voor de derde keer te gaan!
Hartstikke goed! Uiteindelijk valt het allemaal mee, hè. :)
Ik heb ook weer een oproepkaart gekregen, maar ik denk dat ik nu even oversla tot de Zevenheuvelenloop is geweest.
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:13:37 #224
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87392075
Ja, het gaat best, maar moet wel altijd even een paar minuten extra op het bedje blijven liggen...(voor ik naar een rust bed kan zeg maar).
Tweede keer had ik wel een lomperik :( dat was wat minder }:|
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:44:49 #225
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87393152
Las vorige week in de Bloedverwant dat een behoorlijk percentage van de donors (10% van de vrouwen en 14% van de mannen) naaldangst heeft. Het is dus heel normaal. Je moest ook gewoon toegeven dat je die angst had.

Zie hier: Bloedverwant 2010-2
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:54:25 #226
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87393528
Ow absoluut, ik meld het elke keer weer, en dan laten ze me inderdaad ook iets langer liggen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_87399916
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:13 schreef Tanin het volgende:
Ja, het gaat best, maar moet wel altijd even een paar minuten extra op het bedje blijven liggen...(voor ik naar een rust bed kan zeg maar).
Tweede keer had ik wel een lomperik :( dat was wat minder }:|
Een rustbed? die hebben wij helemaal niet. Ik moet het met een gewone stoel doen, ok als ik wil mag ik wel in het bedje blijven liggen en brengen ze zelfs iets te drinken :Y . Volgende week zelf weer even geven, eerst kijken of deze keelpijn doorzet...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:15:43 #228
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87400770
Bij ons hebben ze een rij met bedden waar ze mensen prikken, en een rij met bedden waar ze mensen neerleggen die reeds geprikt zijn en even bij moeten komen. Daarna nog een paar stoelen met koekjes en drinken (hoewel je ook drinken geserveerd krijgt op die rustbedden)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_87458812
net geweest, voor het eerst sinds 1991 weer een 1/2 liter O negatief achter gelaten *O*

Ik was destijds uit het bestand gegooid omdat ik twee keer vals-positieve uitslag had op de HepatitusC test.

Ben zo benieuwd of ik nu wel door de test kom.....

De keuringsarts wist erg weinig trouwens...'is die test inmiddels veranderd/verbeterd' -> 'weet ik niet'
Als de test weer vals-positief is kan ik dan misschien wel plasma doneren? -> 'weet ik niet' :{

Mag je echt 2 dagen niet sporten? Ik voel wel degelijk iets verschil, maar ben gewoon naar huis gefietst en de trap op ging ook moeiteloos.
pi_87461701
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 15:23 schreef computergirl het volgende:
[..]
Mag je echt 2 dagen niet sporten? Ik voel wel degelijk iets verschil, maar ben gewoon naar huis gefietst en de trap op ging ook moeiteloos.
Ik dacht dat je 24 uur rustig aan moest doen, van 2 dagen heb ik nog niet eerder gehoord :?
pi_87462060
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 16:47 schreef fresta het volgende:
Ik dacht dat je 24 uur rustig aan moest doen, van 2 dagen heb ik nog niet eerder gehoord :?
dat zei de persoon in witte jas die de naald er weer uit haalde.
pi_87468128
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 16:47 schreef fresta het volgende:

[..]

Ik dacht dat je 24 uur rustig aan moest doen, van 2 dagen heb ik nog niet eerder gehoord :?
Idd 24 uur of en dagje drna rustig aan doen, veel blijven drinken is het belangrijkste.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 00:39:35 #233
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87482347
Ik ben gewoon de heuvel naar mijn kamer weer opgelopen en ben 's middags wezen sporten (niet erg intensief) de eerste keer, voelde me heel goed (dat kwam mede omdat ik zojuist mijn angst overwonnen had...)
De tweede keer ging iets minder, maar de volgende dag voelde ik me weer helemaal in orde.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_87576933
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 15:23 schreef computergirl het volgende:
net geweest, voor het eerst sinds 1991 weer een 1/2 liter O negatief achter gelaten *O*

Ik was destijds uit het bestand gegooid omdat ik twee keer vals-positieve uitslag had op de HepatitusC test.

Ben zo benieuwd of ik nu wel door de test kom.....

De keuringsarts wist erg weinig trouwens...'is die test inmiddels veranderd/verbeterd' -> 'weet ik niet'
Als de test weer vals-positief is kan ik dan misschien wel plasma doneren? -> 'weet ik niet' :{


Mag je echt 2 dagen niet sporten? Ik voel wel degelijk iets verschil, maar ben gewoon naar huis gefietst en de trap op ging ook moeiteloos.
Ik kreeg vandaag de brief binnen dat ik 2 jaar geen bloed mag geven dankzij fout-positieve uitslag :r. Gelijk effe gebeld, en je mag uberhaupt niks geven als je fout-positief bent getest.

Baal er als een stekker van, had me net ingeschreven als plasma donor..

Nja, succes iedereen! ^O^ Tot over 2 jaar.. ( :{)
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:54:08 #235
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87579037
Wat houdt dat vals-positief eigenlijk in?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87579539
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 17:54 schreef Mark het volgende:
Wat houdt dat vals-positief eigenlijk in?
Dan komt de testuitslag niet overeen met de werkelijkheid :P Hier wat uitgebreidere informatie:
http://www.sanquin.nl/San(...)ve--Testuitslag.html
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:35:36 #237
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87592319
Vervelend zeg. Maar ik kan me wel voorstellen dat die loze alarmeringen ook niet fijn zijn voor de Bloedbank.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87598055
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 23:35 schreef Mark het volgende:
Vervelend zeg. Maar ik kan me wel voorstellen dat die loze alarmeringen ook niet fijn zijn voor de Bloedbank.
ja ze moeten je bloed/plasma weggooien, enorm zonde. Ik weet niet op welke termijn ik hoor of ze wel/niet iest gevonden hebben. geen bericht is goed bericht of zo?

bij mij was het volgens mij zo ( in '91) dat ze antistoffen tegen Hepatitus C gevonden hadden waar de test op reageerde. Op zich is er helemaal niks mis mee volgens mij, we hebben allemaal antistoffen tegen bepaalde infectieziektes in ons.
pi_87598068
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 16:54 schreef GotC het volgende:
Ik kreeg vandaag de brief binnen dat ik 2 jaar geen bloed mag geven dankzij fout-positieve uitslag :r. Gelijk effe gebeld, en je mag uberhaupt niks geven als je fout-positief bent getest.

Baal er als een stekker van, had me net ingeschreven als plasma donor..
je moet 2x fout positief getest zijn volgens mij. Ook hepatitus?
pi_87615853
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 23:35 schreef Mark het volgende:
Vervelend zeg. Maar ik kan me wel voorstellen dat die loze alarmeringen ook niet fijn zijn voor de Bloedbank.
Ja. Want iedere keer als er een fout-postief komt, moet je het bloed met andere tests nogmaals gaan testen. Je kan er immers niet van uitgaan dat het altijd fout-positief is. Duur en bewerkelijk. De baten wegen dan simpelweg niet op tegen de kosten.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:54:52 #241
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_87615893
Nou ja, jammer dan toch? Waarom zou je er van balen?
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:06:06 #242
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87616221
Ik kreeg ook een brief van Sanquin, dat ik weer geïmmuniseerd moet worden. De antistoffen in mijn plasma zijn gezakt. Die willen ze middels een immunisatie gaan verhogen.
Vooruit maar weer, je moet wat over hebben voor je medemens. ;)
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87618062
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 20:54 schreef Sander het volgende:
Nou ja, jammer dan toch? Waarom zou je er van balen?
Balen is misschien een groot woord, maar ik zie dagelijks wat het voor mensen betekent. En nu mag ik geen bloed geven omdat een apparaat een fout heeft gemaakt, zo legde de arts het uit.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 23:54:03 #244
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87620741
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 20:54 schreef Sander het volgende:
Nou ja, jammer dan toch? Waarom zou je er van balen?
Omdat mensen die hier posten graag iets voor een ander doen, wat nu niet mogelijk is.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  zondag 17 oktober 2010 @ 10:55:11 #245
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_87626251
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 23:54 schreef Mark het volgende:

[..]

Omdat mensen die hier posten graag iets voor een ander doen, wat nu niet mogelijk is.
Ja joh, ik geef zelf ook bloed. Ik post er alleen niet over. Maar ik zie wel in waarom een overly voorzichtige bloedbank bij een false-positive nee zegt. Het is jammer, maar alleen maar bewonderingswaardig dat ze zo streng zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sander op 17-10-2010 13:11:16 (Oeps) ]
pi_87626826
Bloeddonor meldt!
Ik doneer inmiddels zo´n 18 jaar. Gaat vrijwel altijd zonder problemen, ik fiets daarna ook gewoon naar huis zonder dat ik veel verschil merk. Wel zorg ik ervoor dat ik van te voren goed heb gegeten en gedronken, dat zal vast helpen. Ik ben op zich goed te prikken, maar mijn vaten geven niet zo graag hun inhoud af. Daarom lig ik vaak minimaal 10 minuten bloed te geven. Maar da´s wel weer prettig voor mijn lijf om aan het verminderde bloedvolume te wennen.
Vorige keer had ik wel een hork van een prikdame: ondanks dat ik aanwees waar mijn beste vat zit prikt ze een andere aan, waarna het er uiteindelijk op uitdraaide dat ze de helft van de tijd zelf de naald vast moest houden, omdat het anders niet doorliep. Fijn ook, als ze dan gaan wroeten om de naald nog net iets idealer geplaatst te krijgen. :N

Maar ik blijf enthousiast, dat halve uurtje wat ik erin investeer is het me wel waard. En inmiddels heb ik al wat andere mensen aan het doneren gekregen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_87627999
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 11:27 schreef Cat22 het volgende:
Bloeddonor meldt!
Ik doneer inmiddels zo´n 18 jaar. Gaat vrijwel altijd zonder problemen, ik fiets daarna ook gewoon naar huis zonder dat ik veel verschil merk. Wel zorg ik ervoor dat ik van te voren goed heb gegeten en gedronken, dat zal vast helpen. Ik ben op zich goed te prikken, maar mijn vaten geven niet zo graag hun inhoud af. Daarom lig ik vaak minimaal 10 minuten bloed te geven. Maar da´s wel weer prettig voor mijn lijf om aan het verminderde bloedvolume te wennen.
Vorige keer had ik wel een hork van een prikdame: ondanks dat ik aanwees waar mijn beste vat zit prikt ze een andere aan, waarna het er uiteindelijk op uitdraaide dat ze de helft van de tijd zelf de naald vast moest houden, omdat het anders niet doorliep. Fijn ook, als ze dan gaan wroeten om de naald nog net iets idealer geplaatst te krijgen. :N

Maar ik blijf enthousiast, dat halve uurtje wat ik erin investeer is het me wel waard. En inmiddels heb ik al wat andere mensen aan het doneren gekregen.
^O^

Knap hoor. Hoe heb jij mensen om je heen aangespoord om te doneren ?

Bekend probleem, ik heb zelf ook aders, die "wegrollen" tijdens het prikken. Na dat het 1 keer niet zo goed was gegaan en ik niet het zakje kon volkrijgen, geef ik dit ook bij elke keer aan. Fijn dat ze er rekening meehouden ;) als ie eenmaal goed zit, gaat het heel hard, ben bijna altijd heel snel klaar, waar ze dan ook verbaasd van staan te kijken _O-
pi_87647985
Ik ben ook bloeddonor, inmiddels 4 keer gegeven. Heb me ook aangemeld voor het beenmergregister :Y .

Ik ben ook moeilijk te prikken, maar het gaat meestal goed. Laatst moest ik ergens anders bloed voor afgeven en toen prikte die verpleegster eerst twee keer mis. "Gaat het normaal wel goed" vroeg ze, toen zei ik dat ik bloeddonor was. Daarna kwam er zo'n oudere cordate verpleegster en die prikte in een keer raak.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_87648299
Ben ook moeilijk te prikken, links loopt mijn ader ineens in een bochtje af waardoor het met de keuring mis ging. Rechts is het goed zoeken door een zeer kundige prikster, mijn aderen liggen namelijk erg diep.
  zondag 17 oktober 2010 @ 21:44:03 #250
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87648923
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:31 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik ben ook bloeddonor, inmiddels 4 keer gegeven. Heb me ook aangemeld voor het beenmergregister :Y .

Ik ben ook moeilijk te prikken, maar het gaat meestal goed. Laatst moest ik ergens anders bloed voor afgeven en toen prikte die verpleegster eerst twee keer mis. "Gaat het normaal wel goed" vroeg ze, toen zei ik dat ik bloeddonor was. Daarna kwam er zo'n oudere cordate verpleegster en die prikte in een keer raak.
Voor zover ik weet mogen ze het maar twee keer proberen. Twee keer mis is weg zonder doneren.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87648950
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 12:15 schreef Weissman het volgende:

[..]

^O^

Knap hoor. Hoe heb jij mensen om je heen aangespoord om te doneren ?

Eigenlijk loopt dat altijd als vanzelf. Mensen denken er al langer over om te gaan doneren, we raken aan de praat erover, ze horen mijn ervaringen en als ze bij een pc in de buurt zijn vullen ze meteen het aanvraagformulier in. Et voila. :)

Ik houd er niet zo van om mensen over de streep te moeten trekken, daarvoor vind ik dit soort vrijwilligerswerk weer te ingrijpend. Fysiek dan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_87649403
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:44 schreef mazaru het volgende:

[..]

Voor zover ik weet mogen ze het maar twee keer proberen. Twee keer mis is weg zonder doneren.
Het was niet voor normale bloeddonatie. Doe mee aan een huidonderzoek en ze wilden graag een buisje bloed :) .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_87649828
Heeft iemand hier ook die crazy periode meegemaakt dat ze je HB moesten prikken via je elleboogholte? 8)7

Echt, toen ben ik dus bijna gestopt. Twee keer zo'n vervelende naald erin (moest je vooraf kiezen welke arm het beste geschikt was voor bloeddonatie zodat je die kon bewaren voor de donatie) en dan moest (op mijn locatie) op beide aanprikpunten zo'n rottige te hard klevende huidplooi veroorzakende pijnlijke plastic pleister. :r

Gelukkig zagen ze na een jaartje of zo in dat dit echt niet werkte en sindsdien mag HB bepaling weer via de vingerprik. ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_87650270
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:57 schreef Cat22 het volgende:
Heeft iemand hier ook die crazy periode meegemaakt dat ze je HB moesten prikken via je elleboogholte? 8)7

Echt, toen ben ik dus bijna gestopt. Twee keer zo'n vervelende naald erin (moest je vooraf kiezen welke arm het beste geschikt was voor bloeddonatie zodat je die kon bewaren voor de donatie) en dan moest (op mijn locatie) op beide aanprikpunten zo'n rottige te hard klevende huidplooi veroorzakende pijnlijke plastic pleister. :r

Gelukkig zagen ze na een jaartje of zo in dat dit echt niet werkte en sindsdien mag HB bepaling weer via de vingerprik. ^O^
Maar uit het vat geeft wel een betrouwbaardere indicatie van je Hb. Kreeg bij de huisarts te horen dat ze er tot 6tiende punt naast zitten bij een vingerprik. (bij mij kwam het neer dat ze 6.8 prikten = pillen slikken, maar bij de huisarts bleek dat ik op 7.1 zit, wat precies genoeg is om alleen dieetadvies te krijgen).

Er is me wel al aangeraden plasma te gaan geven, het duurt bij mij (blijkbaar) een jaar om mijn hb weer boven de 7.5 te tillen na een donatie.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_87650560
Dat was ook de motivatie bij de bloedbank en het zal best kloppen. Maar ik denk dat ze er zoveel commentaar op kregen dat ze er toch maar mee gestopt zijn. En ach, als je Hb als ietwat laag is (en je op het randje zit) en door de vingerprik dus té laag uitkomt, dan is het misschien beter überhaupt die keer geen bloed te geven.

Met die elleboogprik liep je het risico dat mensen alsnog niet konden doneren omdat de andere elleboog niet prikbaar bleek en ze niet terug konden naar de 'vingerprik'elleboog.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_87650699
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 22:07 schreef Cat22 het volgende:
Dat was ook de motivatie bij de bloedbank en het zal best kloppen. Maar ik denk dat ze er zoveel commentaar op kregen dat ze er toch maar mee gestopt zijn. En ach, als je Hb als ietwat laag is (en je op het randje zit) en door de vingerprik dus té laag uitkomt, dan is het misschien beter überhaupt die keer geen bloed te geven.

Met die elleboogprik liep je het risico dat mensen alsnog niet konden doneren omdat de andere elleboog niet prikbaar bleek en ze niet terug konden naar de 'vingerprik'elleboog.
Ze konden niet gewoon de naald in je elleboog laten zitten? :P Dat was mijn eerste gedachte. Gewoon aanprikken zoals normaal, en eerst een buisje aftappen om hb te bepalen, daarna de rest van de installatie erop aansluiten. Al is een naald in je arm wel wat vervelender dan een vingerprik.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_87650928
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 22:09 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Ze konden niet gewoon de naald in je elleboog laten zitten? :P Dat was mijn eerste gedachte. Gewoon aanprikken zoals normaal, en eerst een buisje aftappen om hb te bepalen, daarna de rest van de installatie erop aansluiten. Al is een naald in je arm wel wat vervelender dan een vingerprik.
Nee, dat kon dan weer niet. Hb is bij de keuringsarts en dan wordt pas bepaald of je in de stoel mocht.
En ik denk dat ze daarvoor een ander aftapsysteem gebruiken. Volgens mij was dat ook nog voordat er standaard wat buisjes bloed worden afgetapt en daarna de klem van de zak wordt afgehaald.

Wie weet gaan ze het nu wel weer invoeren, trekken ze gewoon nog een extra buisje af. Alleen een beetje vervelend als de zak al volloopt en ze er dan achter komen dat je Hb te laag is. :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  maandag 18 oktober 2010 @ 12:55:13 #258
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_87668328
Hai,
Ik mag vandaag eindelijk weer een poging doen tot bloed geven. De vorige keren mocht ik niet omdat mn HB te laag was. Nu heb ik al 4 boterhammen met Appelstroop op, maar wat kan ik nog meer doen om mn HB op te krikken? Nu spinazie eten is geen plan, maar alles wat tussen nu en 15:00 lukt wil ik graag als tip ;)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_87668367
Ik denk niet dat het gaat lukken om voor 15:00 uur je hb nog op te krikken, aangezien het wat langer duurt om erytrocyten aan te maken ;). Gewoon gaan, hb laten prikken en even aan de keuringsarts vragen om wat tips zodat je op langere termijn een goed hb blijft houden lijkt mij een betere oplossing.
  maandag 18 oktober 2010 @ 13:19:52 #260
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87669317
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 12:55 schreef Vlindur het volgende:
Hai,
Ik mag vandaag eindelijk weer een poging doen tot bloed geven. De vorige keren mocht ik niet omdat mn HB te laag was. Nu heb ik al 4 boterhammen met Appelstroop op, maar wat kan ik nog meer doen om mn HB op te krikken? Nu spinazie eten is geen plan, maar alles wat tussen nu en 15:00 lukt wil ik graag als tip ;)
Roken :Y
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 18 oktober 2010 @ 13:28:05 #261
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_87669668
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 13:19 schreef mazaru het volgende:

[..]

Roken :Y
Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt :{w

d-e; Duurt het zolang voordat dat werkt? Shit, anders had ik gister wel een bom aan ijzer gegeten -O-
Nou ja. We kijken wel hoever ik deze keer kom :) Thnx eniwee :)
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_87669904
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 13:28 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt :{w

d-e; Duurt het zolang voordat dat werkt? Shit, anders had ik gister wel een bom aan ijzer gegeten -O-
Nou ja. We kijken wel hoever ik deze keer kom :) Thnx eniwee :)
:Y Anders had je natuurlijk vaker mogen doneren, het kost even voordat alles weer op peil is na een donatie.
  maandag 18 oktober 2010 @ 13:36:11 #263
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87669992
Mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) was de vorige keer te laag. Wat kan ik daar aan doen?

Ervan uitgaande dat u gezond eet, kunt u er niets aan doen als uw ijzergehalte bij de bloedbank te laag is. Sommige donors proberen hun ijzergehalte op te peppen door anders te gaan eten of zelfs ijzertabletten te gaan slikken. Dat helpt niet. Een gezond en goed gevoed lichaam zal het extra ijzeraanbod niet opnemen. En dat is maar goed ook, want een teveel aan ijzer is schadelijk. Anders gaan eten of staaltabletten slikken is alleen nuttig bij bloedarmoede. Als de bloedbank bloedarmoede vaststelt, wordt de donor verwezen naar de huisarts.

http://www.sanquin.nl/San(...)--Bloeddruk--Hb.html!OpenDocument&ExpandSection=12#_Section12
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 18 oktober 2010 @ 13:37:46 #264
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_87670053
Oh :') Dan wordt het zeker weten weer een vluggertje.. Bedankt Mazaru! ^O^
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  maandag 18 oktober 2010 @ 13:41:49 #265
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87670205
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 13:37 schreef Vlindur het volgende:
Oh :') Dan wordt het zeker weten weer een vluggertje.. Bedankt Mazaru! ^O^
:)
Graag gedaan.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:26:47 #266
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_87676659
Zoals verwacht..

Mijn HB was 7.7 -O- We hebben een half jaar rust afgesproken en dan weer proberen. Als ik dan mag doen we ook gelijk plasma. ^O^

En vanaf nu eet ik elke dag appelstroop! :{w
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_87676718
Ik geef al sinds me 18'de bloed :), ben nu 21, heb al 12 keer bloed gegeven en 1 keer afgekeurd.

Makken jullie er trouwens ook altijd een wedstrijdje van, hoe snel je je zakje kunt vullen?

@Vlindur helpt appelstroop om je HB waarde te verhogen? De keer dat ik afgekeurd was had ik ook een te laag HB gehalte maar de behandelende arts zei dat het normaal was dat mensen een wat lagere HB waarde hebben in de zomer (zomer).

ps. Ik mag trouwens weer geven van 21 oktober tot 4 november
pss. Wat wel grappig is is dat me HB waarde anderhalf jaar geleden nog 10 was en toen iedere keer dat ik wat gaf iets lager werd... en toen had het een waarde van 7.6 bereikt en werd ik afgekeurd.

[ Bericht 26% gewijzigd door Dale. op 18-10-2010 16:38:11 ]
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:35:04 #268
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_87677004
Dale; Ik heb in december 2009 een zoontje gekregen en sindsdien is het me niet gelukt om weer te doneren. Het is gewoon frustrerend, ik wil heel graag, maar die HB is te laag -O-

Ik ben ook continu vermoeid, maar niet moe.. Misschien moet ik de HA sowieso eens bellen..

En ja, meer appelstroop ligt dus al in de planning :Y
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_87677039
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 13:36 schreef mazaru het volgende:
Mijn ijzergehalte (Hb-gehalte) was de vorige keer te laag. Wat kan ik daar aan doen?

Ervan uitgaande dat u gezond eet, kunt u er niets aan doen als uw ijzergehalte bij de bloedbank te laag is. Sommige donors proberen hun ijzergehalte op te peppen door anders te gaan eten of zelfs ijzertabletten te gaan slikken. Dat helpt niet. Een gezond en goed gevoed lichaam zal het extra ijzeraanbod niet opnemen. En dat is maar goed ook, want een teveel aan ijzer is schadelijk. Anders gaan eten of staaltabletten slikken is alleen nuttig bij bloedarmoede. Als de bloedbank bloedarmoede vaststelt, wordt de donor verwezen naar de huisarts.

http://www.sanquin.nl/San(...)--Bloeddruk--Hb.html!OpenDocument&ExpandSection=12#_Section12
Bij mij helpt het wel degelijk als ik de dag voor donatie rood vlees, spinazie en appelstroop e.d. eet. Als ik het vergeet, heb ik standaard een te laag Hb en als ik het wel doe is er geen probleem.
pi_87678110
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 16:26 schreef Vlindur het volgende:
Zoals verwacht..

Mijn HB was 7.7 -O- We hebben een half jaar rust afgesproken en dan weer proberen. Als ik dan mag doen we ook gelijk plasma. ^O^

En vanaf nu eet ik elke dag appelstroop! :{w
Ah dat is wel heel naar, je moet 7.8 hebben om te doneren. Dus zo laag is het niet hoor :)
  maandag 18 oktober 2010 @ 16:58:42 #271
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_87678203
I know, maar wel NET te laag voor doneren. Dat is pas vervelend. }:|
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  Leukste jonkie 2022 maandag 18 oktober 2010 @ 18:24:36 #272
213457 engine
pi_87681496
Ik mag binnenkort op gesprek komen. Ben benieuwd want ik weet nu niet eens mijn bloedgroep, laat staan m'n HB waarde :D
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_87682209
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:24 schreef eNGine10 het volgende:
Ik mag binnenkort op gesprek komen. Ben benieuwd want ik weet nu niet eens mijn bloedgroep, laat staan m'n HB waarde :D
Succes !!
pi_87683246
Aww, wou ik me aanmelden als plasmadonor, kan ik nergens mijn donornummer terugvinden. -O-
  maandag 18 oktober 2010 @ 19:09:16 #275
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87683320
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:07 schreef VGA4xZoom het volgende:
Aww, wou ik me aanmelden als plasmadonor, kan ik nergens mijn donornummer terugvinden. -O-
Daar zullen ze niet zo moeilijk over doen

https://www.sanquin.nl/sa(...)onoren.nsf/FormAanm1!OpenForm
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87683524
Dat hier een hele reeks van is :P

Heb me laatst ook opgegeven als donor, m'n moeder prikt bloed bij Sanquin al zo lang als ik me kan herinneren en heb beloofd zelf ook te gaan geven als ik oud genoeg was. Ging ook lekker makkelijk zo :P m'n moeder bracht een formuliertje thuis en nam 't zelf weer mee naar d'r werk toe.
Heb wel een brief al gekregen dat ik gebeld zou worden voor 'n afspraak, maar dat telefoontje laat nog op zich wachten. M'n moeder zei zelf ook nog: 't lijkt wel alsof ze niet echt willen. Ookal is dat natuurlijk niet 't geval.
pi_87695390
Ik kreeg vandaag een oproep in de bus, dat ik vanaf 13 oktober mocht komen, lekker handig.. Nu heb ik dus net vanochtend mijn verstandskies laten trekken, weet iemand hoe lang je dan niet mag?
  maandag 18 oktober 2010 @ 23:04:01 #278
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87695581
Ik denk dat het valt onder kleine operatie met plaatselijke verdoving => 7 dagen wachten.

Maar voor de zekerheid kun je beter morgen even bellen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87716969
heb me aangemeld op 15-09-2010 en heb nog steeds niks gehoord :(
heb zelf al wel 2 keer gebeld, en kreeg te horen dat het normaal is dat ik zo lang moet wachten :'(
heb zelfs geen informatiepakket ontvangen ;(
hopelijk hoor ik binnenkort of ik langs kan komen :s)

Allroms
  Leukste jonkie 2022 dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:17:25 #280
213457 engine
pi_87717781
Ik had dat informatiepakket twee dagen na mijn aanvraag thuis, dus daar zit wel een flink verschil in dan.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_87723883
ik wacht nog 4 weken, dan bel ik ze weer op }:|
pi_87770368
Zo dat ging weer goed vanavond. Was best druk toen ik binnen kwam maar met 3 kwartier stond ik al weer buiten. En er was een keurings/afname juffrouw die ik nog niet eerder had gezien, ze was heel lief en blond :9~ :@
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 20 oktober 2010 @ 21:19:10 #283
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87770552
Bij mij ging er vanmiddag weer één gestrekt. En dit keer was het eens een keer geen man.
:D
Gelukkig werd het weer allemaal keurig opgevangen. En ze ging een half uurtje later breed lachend de deur uit.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87770905
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:15 schreef Karstman het volgende:
Zo dat ging weer goed vanavond. Was best druk toen ik binnen kwam maar met 3 kwartier stond ik al weer buiten. En er was een keurings/afname juffrouw die ik nog niet eerder had gezien, ze was heel lief en blond :9~ :@
Die wil ik ook :D de keuringsartsen bij mij zijn allemaal vrouwen met een vlot-pittig-kapsel, en bij de prikkers loopt er ook niks lekkers tussen }:|

Ik wil iemand zien waar mijn bloed sneller van gaat stromen _O-
  woensdag 20 oktober 2010 @ 23:46:34 #285
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_87777556
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:25 schreef Weissman het volgende:
Die wil ik ook :D de keuringsartsen bij mij zijn allemaal vrouwen met een vlot-pittig-kapsel, en bij de prikkers loopt er ook niks lekkers tussen }:|

Ik wil iemand zien waar mijn bloed sneller van gaat stromen _O-
het probleem is dat het bloed zich dan gaat verzamelen op 1 plek in plaats van harder stromen :+
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_87778013
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:46 schreef Mark het volgende:

[..]

het probleem is dat het bloed zich dan gaat verzamelen op 1 plek in plaats van harder stromen :+
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:23:53 #287
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_87797566
Ze zijn deze week op school, maar ik ben verkouden en mag helaas niet doneren
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_87807299
quote:
1.gif Op woensdag 20 oktober 2010 23:46 schreef Mark het volgende:

[..]

het probleem is dat het bloed zich dan gaat verzamelen op 1 plek in plaats van harder stromen :+
Dan prikken ze daar toch? >:)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_87814281
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:23 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dan prikken ze daar toch? >:)
Hahaha,een beetje te veel van het goeie, vind je niet ? :D
  vrijdag 5 november 2010 @ 12:46:14 #290
202348 Susi
Temple of Love
pi_88360579
Gisteren weer heen geweest, ging allemaal weer goed. Het was superrustig op de Uithof, ik was helemaal verbaasd, stond in 20 minuten weer buiten met de intake, beker water en alles.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 5 november 2010 @ 14:36:21 #291
213457 engine
pi_88364627
Gister kennismaking gehad. Voor zover ze dan kunnen zien was alles prima en mag ik vanaf juli ( :+ ) volgend jaar bloed gaan geven. :)
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_88369663
Ik moet me maandag melden voor mijn keuring. Ben benieuwd.
pi_88369959
Na 2x af moeten zeggen mag ik volgende week weer doneren. Nu maar hopen dat ik in de tussenliggende dagen niet weer verkouden word :').
pi_88516684
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste oproep! Eind september had ik er een gehad, ik er heen, mocht ik nog niet doneren ivm bezoek buitenland. Ik zou een nieuwe oproep krijgen, maar nog steeds niet gehad terwijl ik vanaf 30 oktober weer zou mogen doneren.
pi_88517365
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 14:55 schreef krullebol81 het volgende:
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste oproep! Eind september had ik er een gehad, ik er heen, mocht ik nog niet doneren ivm bezoek buitenland. Ik zou een nieuwe oproep krijgen, maar nog steeds niet gehad terwijl ik vanaf 30 oktober weer zou mogen doneren.
Je bent ietwat ongeduldig. ;) Er moet net behoefte zijn aan jouw bloedtype en plek zijn bij de afnamelocatie. Die oproep volgt gauw genoeg hoor.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_88518386
Gister m'n eerste keuring gehad. Ging prima, beetje saai :P Maarja je doet 't dan ook niet omdat 't zo geweldig leuk is. Wel mooie assistente :9~ *;
  dinsdag 9 november 2010 @ 16:06:30 #297
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_88519361
Ben net gebeld door Sanquin, volgende week word ik geïmmuniseerd.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 9 november 2010 @ 18:53:11 #298
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_88525548
Vanmiddag weer gastvrouw geweest en daarna plasma gedoneerd. Hoewel het voor mijn gevoel wat lang duurde ging alles goed en ik heb weer wat bijgeleerd. Bij plasmadonors wordt er geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Die mogen dus beiden evenveel geven.

Eindelijk gerechtigheid :P
pi_88528200
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 november 2010 18:53 schreef caroline88 het volgende:
Vanmiddag weer gastvrouw geweest en daarna plasma gedoneerd. Hoewel het voor mijn gevoel wat lang duurde ging alles goed en ik heb weer wat bijgeleerd. Bij plasmadonors wordt er geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Die mogen dus beiden evenveel geven.

Eindelijk gerechtigheid :P
Da's puur en alleen omdat je je rode bloedcellen weer terugkrijgt. Dus die kun je dan weer lekker vaginaal verliezen. :P
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_88538459
Me vorige week aangemeld als donor. Tijdje over getwijfeld en niet echt actie ondernomen, maar vorige week de knoop doorgehakt en gelijk maar aangemeld. :) Ben benieuwd wanneer ik gebeld ga worden, hopelijk een beetje snel.
pi_88564123
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2010 15:14 schreef Cat22 het volgende:

[..]



Je bent ietwat ongeduldig. ;) Er moet net behoefte zijn aan jouw bloedtype en plek zijn bij de afnamelocatie. Die oproep volgt gauw genoeg hoor.
ben 'nieuw' hé ;) Weet nog niet hoe alles werkt en hoelang het duurt etc. Daar heb ik jullie dan weer voor :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')