abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:00:47 #1
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85434587
Ik kan me haast niet voorstellen dat er verder niemand op FOK! is die dit ook speelt. Heb me er daarom over verwonderd dat er nog helemaal geen topic over dit spel is.





Voor de mensen die het niet kennen:

Het speelt zich af tussen 1453, vlak na de val van Constantinopel en gaat verder tot de Franse Revolutie en de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. In tegenstelling tot vorige delen van Europa Universalis, is Europa Universalis 3 compleet in 3D uitvoering. De nieuwe wereldkaart heeft 1700 land- en zeeprovincies, verder kan men kiezen uit 250 historische naties in het spel.

Met de uitbreidingen kan er zelfs al begonnen worden op 16 oktober 1399. Bij het starten van een spel. Kies je eerst een datum daarop je wil beginnen. Iedere dag van iedere maand en jaar in het tijdbestek kan worden gekozen. Dus wil je niet op 16 oktober 1399, maar op 5 maart 1422. Dan kan dat.

Afhankelijk van welke startdatum je kiest, kan je bepaalde landen kiezen om mee te spelen. Zo kan men kiezen in 1399 uit Holland, bestaande uit de provincies Holland en Zeeland. Aangezien Nederland zoals we dat nu kennen toen nog niet bestond, kan je er op die datum nog niet mee spelen. Echter kan je er wel mee spelen als je de juiste datum daarvoor verzet.

Voor de officiële site: klik hier
Voor een review van het spel (in het Engels): klik hier

Intussen zijn er reeds drie uitbreidingen van gekomen. De eerste twee zijn samen met het hoofdspel voor € 24,99 te koop via Steam. De derde uitbreing (Heir to the Throne) is dan nog apart aan te schaffen voor € 19,99.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  PR/Manusje van alles woensdag 18 augustus 2010 @ 14:01:27 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_85434615
Deel 2 is veel leuker... :o

echt,,, die heb je ook gespeeld neem ik aan?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:06:29 #3
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85434794
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:01 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Deel 2 is veel leuker... :o

echt,,, die heb je ook gespeeld neem ik aan?
uh... nee. :@ Eigenlijk heb ik deel 1 en 2 nooit gespeeld.

Ik kwam deze eigenlijk pas geleden een keer tegen via Steam.
Had eigenlijk niet verwacht dat ik het leuk zou vinden, omdat je zelf geen invloed op een gevecht hebt. Maar alle aspecten er om heen, maken het, vind ik, zeer de moeite waard.

Ben begonnen met Novgorod en ben intussen omgegaan naar Rusland. Heb al grote delen van het huidige Europse deel van Rusland en heb zelfs Finland en grote delen van Zweden en Noorwegen in handen.

Noorwegen en Denemarken zijn in handen gevallen van de Zweden en Castille heeft Portugal al veroverd en heel Noord-Afrika tot in Egypte.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  PR/Manusje van alles woensdag 18 augustus 2010 @ 14:12:20 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_85435034
Het 3d gebeuren heeft een beetje afbreuk gedaan aan het hele idee. Voor de liefhebbers van Total War is dit een echte aanrader. Een beetje geschiedenis freak komt 10 keer klaar doro het spelen van dit spel. De gehele europese, en deels wereld, geschiedenis op het gebied van landen en oorlogen is er in verwerkt. _O_

Deel twee heeft al die grafische dingen niet. En persoonlijk is dat veel beter. Probeer het eens. En als je echt hardcore wil spelen moet je Nederland zijn ten tijde van 1600/1700. Constant oorlog met de spanjaarden, fransen en oostenrijk. Als je pech hebt komt ottomaanse rijk ook nog meeknokken. Heerlijk om het diplomatieke spel zo te spelen _O_ Geweldig.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:17:43 #5
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85435284
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:12 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Het 3d gebeuren heeft een beetje afbreuk gedaan aan het hele idee. Voor de liefhebbers van Total War is dit een echte aanrader. Een beetje geschiedenis freak komt 10 keer klaar doro het spelen van dit spel. De gehele europese, en deels wereld, geschiedenis op het gebied van landen en oorlogen is er in verwerkt. _O_

Deel twee heeft al die grafische dingen niet. En persoonlijk is dat veel beter. Probeer het eens. En als je echt hardcore wil spelen moet je Nederland zijn ten tijde van 1600/1700. Constant oorlog met de spanjaarden, fransen en oostenrijk. Als je pech hebt komt ottomaanse rijk ook nog meeknokken. Heerlijk om het diplomatieke spel zo te spelen _O_ Geweldig.
Ik vind Total War ook helemaal geweldig. :9~ _O_ En geschiedenis vind ik ook zeer interessant. :7 Vroeger (jaartje of vijf à tien) interesseerde ik me eigenlijk totaal niet voor geschiedenis op school. Maar nu wel. :')

Ik ben nog maar pas begonnen, dus om nou gelijk met Nederland te gaan spelen. :@ Kies eerst wel een wat makkelijker land uit. :@ Verder stoor ik me niet aan het 3D aspect, maar dat komt wellicht doordat ik deel 1 en 2 niet gewend ben.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  PR/Manusje van alles woensdag 18 augustus 2010 @ 14:24:27 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_85435590
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:17 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Ik vind Total War ook helemaal geweldig. :9~ _O_ En geschiedenis vind ik ook zeer interessant. :7 Vroeger (jaartje of vijf à tien) interesseerde ik me eigenlijk totaal niet voor geschiedenis op school. Maar nu wel. :')

Ik ben nog maar pas begonnen, dus om nou gelijk met Nederland te gaan spelen. :@ Kies eerst wel een wat makkelijker land uit. :@ Verder stoor ik me niet aan het 3D aspect, maar dat komt wellicht doordat ik deel 1 en 2 niet gewend ben.
rusland is juist een moeilijk land,, zeker om in te nemen. Door de grote afstanden en kleine steden kan je niet veel troepen ondersteunen. Voedsel en zo. Dus een enorm leger opbouwen is nog wat lastig.

Waar je vooral aan moet werken om te oefenen is het plannen van een aanval. Genoeg troepen trainen, je land stabiel houden, onderzoek verrichten naar nieuwe technologien en vooral veel vrienden proberen te maken. Je moet colonisten en traders sturen naar landen. (tip: zet autosend trader aan)

Als je technologie 2/3 levels boven dat van je tegenstander zit win je bijna alles. Mits je het juiste leger hebt. Met een hoog moraal.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage woensdag 18 augustus 2010 @ 14:37:28 #8
4530 crew  Crazy Harry
pi_85436195
quote:
waarom is dat leuker?
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:37:38 #9
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85436209
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:24 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]



rusland is juist een moeilijk land,, zeker om in te nemen. Door de grote afstanden en kleine steden kan je niet veel troepen ondersteunen. Voedsel en zo. Dus een enorm leger opbouwen is nog wat lastig.

Waar je vooral aan moet werken om te oefenen is het plannen van een aanval. Genoeg troepen trainen, je land stabiel houden, onderzoek verrichten naar nieuwe technologien en vooral veel vrienden proberen te maken. Je moet colonisten en traders sturen naar landen. (tip: zet autosend trader aan)

Als je technologie 2/3 levels boven dat van je tegenstander zit win je bijna alles. Mits je het juiste leger hebt. Met een hoog moraal.
Ik kies mijn tegenstanders wel uit. Eerst een sterk leger met steden als St. Petersburg, Novgorod en Moskva kan je in een redelijk klein gebied veel troepen trainen. Daarnaast met een manpower-pool van zo'n 119.000. Kan je vrij veel legers pompen voor een oorlog. Daarnaast kijk ik eerst wie er een alliantie hebben met mijn aanstaande tegenstander en via de harde data van de ledger waarin de hoeveelheid troepen van de tegenstander staat vermeld, kan ik uitrekenen of een oorlog te winnen is, of dat ik op andere manieren de gebieden in kan nemen. Daarnaast bij de huidige oorlogen kijken of dat land toevallig niet al reeds in één of meerdere oorlogen is verzeild, wil ook helpen.

En natuurlijk er voor zorgen dat je eigen War exhaustion op 0.00 staat aan het begin van de oorlog.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  PR/Manusje van alles woensdag 18 augustus 2010 @ 14:39:16 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_85436277
en je stability op + 3 _O_

Je hebt het al aardig door ja :9 :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_85436396
tvp
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:44:25 #12
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85436495
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
en je stability op + 3 _O_
Dat sowieso inderdaad. :D
quote:
Je hebt het al aardig door ja :9 :D
Ik leer snel. O-)
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:11:17 #13
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85437595
Wat ik echter mis is de mogelijkheid om gebieden te kopen van anderen. Want verkopen kan wel, maar een gebied kopen, zit er niet in. ;(
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_85437738
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:37 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

waarom is dat leuker?
Meer provincies/facties
Meer decisions
Meer advisors
Mooier
Moeilijker
Meer tijd om te spelen (begint ergens in 1300 dacht ik)
  PR/Manusje van alles woensdag 18 augustus 2010 @ 15:36:39 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_85438691
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:11 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Wat ik echter mis is de mogelijkheid om gebieden te kopen van anderen. Want verkopen kan wel, maar een gebied kopen, zit er niet in. ;(
easy moneys is een staat zoeken met max 3 landjes en geen vrienden. Innemen die shit en annexeren.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_85438798
speel liever Hearts of Iron, maar da's een persoonlijke voorkeur misschien :)
  PR/Manusje van alles woensdag 18 augustus 2010 @ 15:40:20 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_85438871
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:38 schreef Roellie80 het volgende:
speel liever Hearts of Iron, maar da's een persoonlijke voorkeur misschien :)
Een aftreksel van EU :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:59:26 #18
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85439693
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:36 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

easy moneys is een staat zoeken met max 3 landjes en geen vrienden. Innemen die shit en annexeren.
Als een groot land een core van jou heeft, dan koop ik liever die core dan dat ik een oorlog met dat grote land begin. Ik los het in zo'n geval liever diplomatiek op dan militair.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_85440130
Het diplomatieke gebeuren gaat me soms nog mijn pet te boven.

Hoe vaak ik als Oostenrijk al wel niet heb geprobeerd Hongarije te annexeren. :')

Zeker een tof spel!
pi_85441600
Tof spel. Ik vond van de Total War reeks de gameplay op de wereldkaart al een stuk interessanter dan het vechten zelf, en dit spel heeft het natuurlijk waanzinnig diep uitgewerkt. Ik heb de game ook nog niet zoveel gespeeld, maar na een wat stroef begin is het wel te doen imo. Het enige waar ik wat moeite mee heb is het hele geld systeem, met jaarkosten en maandkosten en dergelijke.
pi_85444502
DE mod voor dit spel is wat mij betreft Magna Mundi. Enorm veel nieuwe functies en veel meer geschiedenis. Ze maken er nu een stand-alone game van, maar de mod zelf is volgens mij ook nog beschikbaar. Ik heb het spel met deze mod helemaal grijsgespeeld (EU1 en EU2 heb ik ook gehad), maar ben natuurlijk recent overgestapt op Victoria II.
pi_85447909
Op welke manier is Victoria II beter dan EU3?
  donderdag 19 augustus 2010 @ 11:21:42 #23
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_85466455
}:| Steam werkt niet meer bij mij. :'( Althans Steam werkt wel, maar als ik een spel wil opstarten, loopt mijn PC vast tijdens het laden. -O-
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  Redactie Frontpage donderdag 19 augustus 2010 @ 21:32:10 #24
4530 crew  Crazy Harry
pi_85489661
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:14 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Meer provincies/facties
Meer decisions
Meer advisors
Mooier
Moeilijker
Meer tijd om te spelen (begint ergens in 1300 dacht ik)
Ah, het more=more principe :+
Meer micromanagement, soms is dat inderdaad nog interessanter.

Ik heb alleen nog maar deel 1 van EU, was aan het kijken naar de nieuwere delen.
Weet nog niet wat ik zal doen, deel 2 overslaan en direct naar 3 of toch nog 2 nemen...
Binnenkort ook al Civ5 (zal wel vloeken in de kerk zijn in dit topic maar ik geef het toch toe dat ik die ook leuk vind, heb zelfs de collectors edition al besteld :o ), is ook aardig tijdverslindend dus beide Europa Universalia ( :P )tegelijk doe ik zeker niet.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_86101756
Tof spel dit! Ik speel het nog niet zo heel lang maar ik snap het al best goed, al gebruik ik soms nog wel eens een cheat... :@
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:21:01 #26
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_91871929
Er is weer een nieuwe uitbreiding *O*
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  PR/Manusje van alles dinsdag 25 januari 2011 @ 22:22:35 #27
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_91872050
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2010 21:32 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Ah, het more=more principe :+
Meer micromanagement, soms is dat inderdaad nog interessanter.

Ik heb alleen nog maar deel 1 van EU, was aan het kijken naar de nieuwere delen.
Weet nog niet wat ik zal doen, deel 2 overslaan en direct naar 3 of toch nog 2 nemen...
Binnenkort ook al Civ5 (zal wel vloeken in de kerk zijn in dit topic maar ik geef het toch toe dat ik die ook leuk vind, heb zelfs de collectors edition al besteld :o ), is ook aardig tijdverslindend dus beide Europa Universalia ( :P )tegelijk doe ik zeker niet.
CIV 5 WAT! ketter
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_91889403
Ik speelde het ook een hele tijd, maar teveel met mods lopen klooien waardoor het spel crashte en daardoor maar opgegeven. Wellicht maar weer eens beginnen en dan gewoon zonder mods.
-
pi_91890099
Ik mag het niet meer spelen van mezelf.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2011 13:23:59 ]
  woensdag 26 januari 2011 @ 18:06:26 #30
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_91904150
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2011 12:55 schreef Sloggi het volgende:
Ik mag het niet meer spelen van mezelf.
Waarom mag dat niet meer?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_91907322
Omdat het iets te vaak voorkwam dat ik op de klok keek en het alweer meer dan drie uur later was :').
  woensdag 26 januari 2011 @ 19:18:09 #32
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_91907487
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:14 schreef Sloggi het volgende:
Omdat het iets te vaak voorkwam dat ik op de klok keek en het alweer meer dan drie uur later was :').
hehe. Dat is wel herkenbaar overigens. :@
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_91907571
Vet! Ben redelijk nieuw in dit genre, hoewel ik ooit Imperialisme heb gespeeld, maar dat is laaang geleden.

EU3 het beste om mee te beginnen?
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
pi_91908118
quote:
De eerste twee zijn samen met het hoofdspel voor € 24,99 te koop via Steam. De derde uitbreing (Heir to the Throne) is dan nog apart aan te schaffen voor € 19,99.
Niet al te lang geleden was dit spel voor 10 euro incl. alle uitbreidingen te koop op bol.
pi_91938692
Is de uitbreiding al beschikbaar via steam eigenlijk ? Daar wacht ik even op voordat ik weer ga spelen, hou me nu bezig met Civ5 al is de diepgang veel minder in Civ5.

Vind bv bij EU3 de history die je terug kan lezen geweldig, dat mis ik wel in Civ5.
-
  donderdag 27 januari 2011 @ 18:32:01 #36
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_91951330
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 13:37 schreef Gijsje het volgende:
Is de uitbreiding al beschikbaar via steam eigenlijk ? Daar wacht ik even op voordat ik weer ga spelen, hou me nu bezig met Civ5 al is de diepgang veel minder in Civ5.

Vind bv bij EU3 de history die je terug kan lezen geweldig, dat mis ik wel in Civ5.
Ja, is al sinds de 21ste via Steam te koop. Heb 'em zelf nog niet aangeschaft, maar ga ik van 't weekend wel doen. :Y
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_91979014
Hmm dat ga ik dan ook maar eens doen :)
-
pi_92705127
..

[ Bericht 97% gewijzigd door Dyll op 13-02-2011 02:00:15 ]
pi_92866883
Is het spel trouwens online te spelen?
pi_92866985
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:49 schreef Dyll het volgende:
Is het spel trouwens online te spelen?
Yep
pi_92867028
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:51 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Yep
Zijn er ook veel mensen die dat doen? En hoe kun je dat dan?
pi_92867292
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 14:52 schreef Dyll het volgende:

[..]

Zijn er ook veel mensen die dat doen? En hoe kun je dat dan?
Als je het spel opstart kan je gewoon kiezen uit multiplayer en kun je een online game joinen of zelf een game hosten.
pi_92869699
Op welke manier is Victoria II beter dan EU3?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
MMO
[url=http://www.mmogamesite.com]mmo[/url]
pi_92873014
quote:
1s.gif Op woensdag 18 augustus 2010 15:14 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Meer provincies/facties
Meer decisions
Meer advisors
Mooier
Moeilijker
Meer tijd om te spelen (begint ergens in 1300 dacht ik)
alsof EU nog moeilijker moet worden -_-
na deel 1 & 2 te hebben gespeeld had ik echt geen zin om 3 ook nog eens onder de knie te krijgen.
pi_92873137
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2011 19:24 schreef Zapato het volgende:
Vet! Ben redelijk nieuw in dit genre, hoewel ik ooit Imperialisme heb gespeeld, maar dat is laaang geleden.

EU3 het beste om mee te beginnen?
EU 2 is overzichtelijker dan EU3. het is naar mijn idee ook gaver (ja omdat het er crapier uitziet ja :p). EU2 is trouwens ook wat makkelijker onder de knie te krijgen.
pi_98883995
Dit spel verdient een goed lopend topic.

Zelf speel ik met Nederland. Ik heb Frankrijk vernederd en een complete buffer van vazalstaatjes om me heen gecreeërd. Alleen de andere grootmachten zijn niet zo'n fan van mij. ;(

  donderdag 30 juni 2011 @ 22:13:25 #47
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_98884298
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:07 schreef Dyll het volgende:
Dit spel verdient een goed lopend topic.

Zelf speel ik met Nederland. Ik heb Frankrijk vernederd en een complete buffer van vazalstaatjes om me heen gecreeërd. Alleen de andere grootmachten zijn niet zo'n fan van mij. ;(

[ afbeelding ]
Zorg dat je Holy Roman Emperor wordt, als je dat nog niet bent. En maak alle staatjes tot één Holy Roman Empire
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_98890345
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2011 16:56 schreef ramakandra het volgende:

[..]

EU 2 is overzichtelijker dan EU3. het is naar mijn idee ook gaver (ja omdat het er crapier uitziet ja :p). EU2 is trouwens ook wat makkelijker onder de knie te krijgen.
Ik vind EU3 eigenlijk alleen echt leuk zonder kolonies. Zo gauw je gebieden hebt in zowel Europa, Azië als Amerika is het overzicht echt niet meer te bewaren, zeker niet als je in een oorlog met een andere koloniale mogendheid verwikkeld raakt.
pi_104078156
Dit topic verdient een schopje. :)

Iemand interesse in een online game? :9
Burning bridges gives you so much more
pi_104078305
Als het goed is komt Magna Mundi in januari 2012 uit! Kan haast niet wachten, het ziet er zo uitstekend uit! Van een EU 3 mod naar een echte game! _O_
http://forum.paradoxplaza(...).php?403-Magna-Mundi
pi_104079096
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:09 schreef Doler12 het volgende:
Als het goed is komt Magna Mundi in januari 2012 uit! Kan haast niet wachten, het ziet er zo uitstekend uit! Van een EU 3 mod naar een echte game! _O_
http://forum.paradoxplaza(...).php?403-Magna-Mundi
Erg vet inderdaad. Heb MMP2 een aantal keer gedaan, maar is mij toch net iets te 'anders' ten opzichte van EU3. :P
Burning bridges gives you so much more
  maandag 7 november 2011 @ 17:22:39 #52
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_104081730
Ziet er interessant uit om zeker in de gaten te houden.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_104150681
Dag, heren.

Ik wilde net een centraal Paradox Interactive-draadje opstellen toen ik dit zat, dus ik sluit met hier bij aan.

Mensen, die spel is tof! Het irritante is alleen dat ik, zodra ik een lang groot gemaakt heb, om de rest kapot te maken, interessen begin te verliezen en een nieuw spel opstart.

Ik heb zojuist de mod Death and Taxes geinstalleerd, eens kijken wat dit mij gaat brengen.

Onder andere vijftien nieuwe landen in mexico, een soortgelijk aantal in Japan, nieuwe landjes in Italië en het midden-oosten. ^O^

[ Bericht 16% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 09-11-2011 06:20:08 ]
pi_104320311
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 05:58 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Dag, heren.

Ik wilde net een centraal Paradox Interactive-draadje opstellen toen ik dit zat, dus ik sluit met hier bij aan.

Mensen, die spel is tof! Het irritante is alleen dat ik, zodra ik een lang groot gemaakt heb, om de rest kapot te maken, interessen begin te verliezen en een nieuw spel opstart.

Ik heb zojuist de mod Death and Taxes geinstalleerd, eens kijken wat dit mij gaat brengen.

Onder andere vijftien nieuwe landen in mexico, een soortgelijk aantal in Japan, nieuwe landjes in Italië en het midden-oosten. ^O^
Hoe is de balans in D&T? Ziet er wel erg leuk uit.
Burning bridges gives you so much more
  zondag 13 november 2011 @ 21:38:21 #55
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_104332954
Ohja, Europa Universalis lll. :)

Geweldig spel is het, nadat ik het topic had gezien weer even een van mijn succesverhalen opgestart. :* Was met Bavaria, de eerste keer dat ik de tactiek 'Vassalize eerst alle kleine partijen in een oorlog die niet aan jouw kant staan, maak ze alliantielid en laat ze meevechten' afijn, op een gegeven moment was heel Duitsland van mij, dan wel niet rechtstreeks dan was het wel een vazal van mij. Mede daardoor werd ik volkomen onverwacht Holy Emperator zonder dat ik daar ook maar 1 keer aan had gedacht (toen ik keek hoe groot mijn meerderheid was bleken ze ALLEMAAL vazallen van mij te zijn en ook allemaal voor mij te stemmen. :') ). En jaar later werd ik ook nog Papal controller, OOK zonder dat ik daar aan had gedacht. Die laatste was ik helaas wel weer snel kwijt, maar de Holy Roman Empire is nog steeds van mij.

Was een tijd met de game gestopt omdat er een von Habsburger op de Franse én Oostenrijkse troon zat, waardoor ik helemaal niks meer kon doen omdat ik ingesloten zat tussen die twee machten, toen weer een tijdje gespeeld maar na generatie Frankrijk-Oostenrijk-vier vond ik het wel welletjes en had ik de game maar weer eens in de kast gezet.

Maar jezus wat is dat spel verslavend zeg. O+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 13 november 2011 @ 22:26:58 #56
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104335625
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juni 2011 22:13 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Zorg dat je Holy Roman Emperor wordt, als je dat nog niet bent. En maak alle staatjes tot één Holy Roman Empire
Hier een game met Brabant oude savegame, met alle Duitse staatjes al als bondgenoten. Eenwording is niet echt handig aangezien je dan veel opstanden krijgt enzo.



[ Bericht 3% gewijzigd door BlaZ op 13-11-2011 22:32:57 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_104345457
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 16:38 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Hoe is de balans in D&T? Ziet er wel erg leuk uit.
Hetzelfde als in het origineel eigenlijk. Er komen natuurlijk geen superpowers enzo bij, maar de kleinere landjes voegen toch wel iets toe. Komt nog bij dat er extra scenario's bij zitten , evenals nieuwe missies e.d.

Wat mij betreft een aanrader!
pi_104350538
^O^

Die keuzes ook weer :P

  maandag 14 november 2011 @ 14:04:58 #59
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104351063
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2011 13:50 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
^O^

Die keuzes ook weer :P

[ afbeelding ]
LOL , Paradox hates me _O-
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_104362559
Hehe, dat ziet er wel nice uit. Ik ga het eens proberen. :)
Burning bridges gives you so much more
pi_104537762
Crusader Kings 2 gaat trouwens ook fantastisch worden, sowieso kopen ^O^

Ik vraag me af, hé; de Europa Universalis-serie heeft natuurlijk niet genoeg spelers voor een reeks, maar zou een reeks over alle spellen van Paradox niet kans van slagen hebben? De series Victoria, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Magna Mundi enzovoorts hebben volgens mij toch wel een aardig aantal spelers.

Ideetje of niet?
  zaterdag 19 november 2011 @ 01:53:58 #62
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104541015
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 00:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Crusader Kings 2 gaat trouwens ook fantastisch worden, sowieso kopen ^O^

Ik vraag me af, hé; de Europa Universalis-serie heeft natuurlijk niet genoeg spelers voor een reeks, maar zou een reeks over alle spellen van Paradox niet kans van slagen hebben? De series Victoria, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Magna Mundi enzovoorts hebben volgens mij toch wel een aardig aantal spelers.

Ideetje of niet?
Maar dan loopt de discussie wat vreemd.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_104541053
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 01:53 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Maar dan loopt de discussie wat vreemd.
Daar ben ik het wel een beetje mee eens.
  zaterdag 19 november 2011 @ 02:16:25 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104541525
Met name de HOi en EU reeksen zijn wat mij betreft niet echt verenigbaar.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_104548850
Maar een eigen topic voor al die reeksen apart is sowieso al gedoemd te mislukken
  zaterdag 19 november 2011 @ 16:18:19 #66
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_104554225
Een Paradox topic zou wellicht kunnen werken

Kunnen we mensen kennis laten maken de spellen die zie niet spelen, maar wellicht wel leuk vinden. Nadeel is wel dat je dan verschillende discussies over verschillende spellen door elkaar gaat hebben.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  woensdag 30 november 2011 @ 01:34:48 #67
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104995615
Speelt er ook iemand AOD ?

Gister campaign met Japan gedaan. Veroverd Duitsland het Engels vaste land gewoon in januari 1941 wtf??!!?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_104995637
Heb je een link naar aod? Ik zie dat veel voorbijkomen, maar kan het niet via google vinden.
  woensdag 30 november 2011 @ 01:40:30 #69
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104995651
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 01:38 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Heb je een link naar aod? Ik zie dat veel voorbijkomen, maar kan het niet via google vinden.
http://www.paradoxplaza.com/games/arsenal-of-democracy

Arsenal of democracy, een soort van goed mod voor Hoi2. Waarbij de uitgebreide statistieken erg handig zijn. (bijv aantal slachtoffers in de oorlog etc)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_104995676
Bedankt, meteen eens bekijken :)
  woensdag 30 november 2011 @ 01:53:30 #71
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_104995762
Op steam kan je hem gewoon kopen. Eurotje of 15. The darkest hour zou je ook kunnen proberen (andere hoi2 game).

Van deze games zijn ook weer vele mods.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_107149113
Nog maar een klein maandje tot Crusader Kings 2. Meteen kopen die zooi O+

  maandag 23 januari 2012 @ 20:27:30 #73
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107151669
quote:
10s.gif Op maandag 23 januari 2012 19:38 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Nog maar een klein maandje tot Crusader Kings 2. Meteen kopen die zooi O+

:D Humor
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107151796
Wat zijn de minimum systeemeisen?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_107151831
quote:
10s.gif Op maandag 23 januari 2012 19:38 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Nog maar een klein maandje tot Crusader Kings 2. Meteen kopen die zooi O+

Godver ze hebben het nog een week vertraagd, moeten we nog drie weken wachten. :(
  maandag 23 januari 2012 @ 20:34:49 #76
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107152162
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 20:29 schreef StateOfMind het volgende:
Wat zijn de minimum systeemeisen?
Windows XP/Vista/7, Intel® Pentium® IV 2.4 GHz or AMD 3500+, 2 GB RAM,
2 GB free hard drive space, NVIDIA® GeForce 8800 or ATI Radeon® X1900 video
card, Direct X-compatible sound card, DirectX 9, 3-button mouse,
keyboard, speakers, Internet connection for multiplayer
MULTIPLAYER UP TO 32 PLAYERS
.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107158048
Ik vraag me af hoe ze mp uitwerken. Met 32 spelers die de hele tijd om pauze vragen, schiet het niet op. Zonder pauzes kun je grotere koninkrijken onmogelijk besturen.
  zondag 29 januari 2012 @ 15:49:23 #79
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107364998
Ben weer eens begonnen. Dit keer met Vijayanagar.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107367906
In de eerste versies was dat altijd mijn favoriete land. Vanaf dat ze groter en met vazallen begonnen was het toch een stuk minder uitdagend.
  zondag 29 januari 2012 @ 18:49:00 #81
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107370510
Ik heb er nooit mee gespeeld.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107792190
Er is ondertussen een demo van Crusader Kings 2! Nog maar vijf dagen voordat hij uitkomt!
  donderdag 9 februari 2012 @ 16:14:42 #83
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_107794505
Bijna, hoop dat hij wat minder buggy gaat zijn als CK 1 bij release.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_107845065
CK 2 is door Skidrow gereleased en ik ga hem eerlijk gezegd even downloaden voor ik hem koop. Met een paar games in de laatste drie maanden viel ik me een lelijke buil door ze meteen te kopen ipv even te testen.

Maar goed, ik verwacht niets anders dan een goed spel van Paradox. ^O^
pi_107862817
Demo van Crusader Kings II is echt buitengewoon sterk, heb zin in dinsdag :)
  zaterdag 11 februari 2012 @ 22:57:21 #86
253273 Im.Kant.
Heeft een kaasboer.
pi_107876615
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 16:14 schreef Saavedra het volgende:
Demo van Crusader Kings II is echt buitengewoon sterk, heb zin in dinsdag :)
Vond de demo er ook zeer 'af' uit zien. Is toch anders geweest bij Paradox, de release van HOI3 was echt een ramp qua bugs.

Denk dat ik het koop als ik weer eens wat extra tijd heb, ben nu nog zoet met EU3 en Victoria 2 :)
"Dat je pretendeert een kaasboer te hebben wijst al op behoorlijke zelfoverschatting" - Wijnand_Bierenstein
pi_107878624
Ik heb het nu dus een hele poos gespeeld, en het is gewoon puik werk van Paradox. Gewoon kopen dus.

De events zijn wel een beetje standaard soms, bij de hedge knights o.i.d. altijd dezelfde volgende events enzo.
  zondag 12 februari 2012 @ 08:20:12 #88
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107883699
De demo ook maar eens downloaden.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107888773
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 23:55 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik heb het nu dus een hele poos gespeeld, en het is gewoon puik werk van Paradox. Gewoon kopen dus.

De events zijn wel een beetje standaard soms, bij de hedge knights o.i.d. altijd dezelfde volgende events enzo.
Die events worden nog flink aangepast voordat het spel uitkomt meen ik ergens te hebben gelezen.
pi_107892992
Wel nodig ook, o.a. bij de "Fabricate Claims"-optie heb je twee keuzes die beide hetzelfde bewerkstelligen.
pi_107894276
Ja, dat is een bekende bug. Die wordt er wel uitgehaald voor de release.
pi_107907530
Nee :')

Mijn derde homoseksuele koning achter elkaar. De tweede daarvan was zelfs getrouwd met een lesbienne :')
  zondag 12 februari 2012 @ 21:37:24 #93
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107909090
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:14 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Nee :')

Mijn derde homoseksuele koning achter elkaar. De tweede daarvan was zelfs getrouwd met een lesbienne :')
wait whut?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107937236
Ik zweer het, die dynastie is als geheel suicidaal, volgens mij.
pi_107937739
Ik heb er nu een die eerst vier kinderen bij een vrouw heeft gebaard en haar daarna vermoord heeft om haar in te kunnen ruilen voor een jonger exemplaar. :')
Bacon pancakes, makin' bacon pancakes. Take some bacon and I'll put it in a pancake.
  maandag 13 februari 2012 @ 18:21:12 #96
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107938070
quote:
9s.gif Op maandag 13 februari 2012 18:12 schreef ChocolateJesus. het volgende:
Ik heb er nu een die eerst vier kinderen bij een vrouw heeft gebaard en haar daarna vermoord heeft om haar in te kunnen ruilen voor een jonger exemplaar. :')
Zo hoorde dat in die tijd.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107941840
Wat een tof spel! Wel lastig though. Vraag me ook af hoe het is om met de Azteken te spelen.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_107957800
In de vanilla EU3 ontzettend lastig. Dat wil zeggen, een rijkje opbouwen wil nog wel lukken, maar als de europeanen langs komen zijn ze zo ontwikkeld vergeleken met jou dat je kansloos bent.

Wat dat aangaat zijn we wel vrij veel mods die de spelervaring intact laten maar het spelen van dit soort landen beter te behappen maken.
pi_107969987
Yea dat dacht ik al. Probeerde het net ook even met Connacht, maar Engeland liep te kutten.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_107986786
Crusader Kings 2 is wel erg ingewikkeld voor nieuwkomers zeg. En dat zeg ik niet snel. :')
No resentment ever evened out a weaker hand
  dinsdag 14 februari 2012 @ 22:43:41 #101
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107989580
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:58 schreef Silv het volgende:
Crusader Kings 2 is wel erg ingewikkeld voor nieuwkomers zeg. En dat zeg ik niet snel. :')
Inderdaad. :@ Morgen maar eens opnieuw beginnen, denk ik. :@ :')
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_107990363
Och, als je weet waar je rekening mee moet houden, is het goed te doen. Maar je moet er inderdaad veel bij opzoeken en controleren enzo :P
  woensdag 15 februari 2012 @ 06:27:22 #103
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_107995871
opzoeken en controleren? :o

Wat is trouwens het nut van je kinderen een stuk land geven, want op die manier verlies je inkomsten en directe controle over die provincie.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  woensdag 15 februari 2012 @ 09:27:11 #104
301145 MeneerBob
Meneer voor jou.
pi_107997379
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2012 06:27 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
opzoeken en controleren? :o

Wat is trouwens het nut van je kinderen een stuk land geven, want op die manier verlies je inkomsten en directe controle over die provincie.
Je kan zelf maar een bepaald aantal controleren, dus als je daar boven zit kan je een stuk weggeven zodat je in ieder geval een extra ally hebt en wel zijn levies kunt gebruiken.
pi_108003627
Ik maakte net de fout mijn zoon een stuk land te geven voor hem te laten trouwen, zodra hij zijn eigen land heeft bepaalt hij zelf met wie hij trouwt en dat is vaak met een of andere lapzwans.
pi_108012334
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Saavedra het volgende:
Ik maakte net de fout mijn zoon een stuk land te geven voor hem te laten trouwen, zodra hij zijn eigen land heeft bepaalt hij zelf met wie hij trouwt en dat is vaak met een of andere lapzwans.
Het is ook slim om je kleinzoon naar je hof te brengen, zodat je hem zelf kan opvoeden, tenminste als je niet wilt dat hij een dronken dikzak word. :D
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:10:00 #107
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_108014769
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 09:27 schreef MeneerBob het volgende:

[..]

Je kan zelf maar een bepaald aantal controleren, dus als je daar boven zit kan je een stuk weggeven zodat je in ieder geval een extra ally hebt en wel zijn levies kunt gebruiken.
Ja, maar zolang je dat maximum nog niet bereikt hebt, is het niet nodig, toch?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_108018333
quote:
1s.gif Op woensdag 15 februari 2012 06:27 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
opzoeken en controleren? :o

Wat is trouwens het nut van je kinderen een stuk land geven, want op die manier verlies je inkomsten en directe controle over die provincie.
Relaties en erfgenamen opzoeken, goede partners vinden (waar is dat 'potential brides'-scherm uit het origineel heen?), goed op je vazallen letten en bij houden of je inderdaad de beste advisors enzo hebt. Die dingetjes, als je weet dat je daar op moet letten, dan speel je een stuk beter dan wanneer je maar wat aanmodderd.
  woensdag 15 februari 2012 @ 20:00:45 #109
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_108019163
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:43 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Relaties en erfgenamen opzoeken, goede partners vinden (waar is dat 'potential brides'-scherm uit het origineel heen?), goed op je vazallen letten en bij houden of je inderdaad de beste advisors enzo hebt. Die dingetjes, als je weet dat je daar op moet letten, dan speel je een stuk beter dan wanneer je maar wat aanmodderd.
aanmodderen, dat heb ik wel al onder de knie. :P :')
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_108026913
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 17:02 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Het is ook slim om je kleinzoon naar je hof te brengen, zodat je hem zelf kan opvoeden, tenminste als je niet wilt dat hij een dronken dikzak word. :D
Dat bedacht ik me gelukkig nog wel op tijd ja. :P
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 19:43 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Relaties en erfgenamen opzoeken, goede partners vinden (waar is dat 'potential brides'-scherm uit het origineel heen?), goed op je vazallen letten en bij houden of je inderdaad de beste advisors enzo hebt. Die dingetjes, als je weet dat je daar op moet letten, dan speel je een stuk beter dan wanneer je maar wat aanmodderd.
Je kan via die Arrange Marriage/Betrothal knop op het profiel van je character een partner zoeken op basis van criteria geloof ik?
pi_108027062
Op criteria kun je inderdaad een heleboel vinden, maar dat schermpje vind ik iets prettiger om mee te werken :P
pi_108027113
Is in feite hetzelfde toch. Ik vind dit systeem beter, je kan meteen de hogere adel van de courtiers scheiden :P
pi_108050249
De cap op het aantal hertogentitels dat een koning kan hebben is kut, zeg.

Ik had het even niet door en hield geen vazal meer over.
pi_108051137
Ik heb nu drie koningstitels. Ik denk dat ik er maar eens een of twee ga weggeven :P
pi_108128135
De handleiding van Magna mundi is vandaag trouwens uitgekomen! *O*
  zaterdag 18 februari 2012 @ 22:02:27 #116
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_108130399
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 21:01 schreef Doler12 het volgende:
De handleiding van Magna mundi is vandaag trouwens uitgekomen! *O*
Wanneer komt het spel zelf uit eigenlijk. :o
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_108131504
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:02 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Wanneer komt het spel zelf uit eigenlijk. :o
Volgens Ubik duurt het nog twee dagen voordat de Gold master uitkomt. Het zou nu gereleased worden op het tweede kwartaal van 2012, dus misschien in April?
  zaterdag 18 februari 2012 @ 22:34:04 #118
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_108131620
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 22:30 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Volgens Ubik duurt het nog twee dagen voordat de Gold master uitkomt. Het zou nu gereleased worden op het tweede kwartaal van 2012, dus misschien in April?
Kan ik dus nog even sparen. :D
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_108135900
Ook maar eens proberen.
Narf!
pi_108144820
Over welk spel hebben we het nu hier dan _O- ? Ik heb EU3 ook nog steeds liggen alleen heb nog geen 1 echt goede handleiding gevonden.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 19 februari 2012 @ 12:55:27 #121
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_108144878
quote:
17s.gif Op zondag 19 februari 2012 12:53 schreef DutchErrorist het volgende:
Over welk spel hebben we het nu hier dan _O- ? Ik heb EU3 ook nog steeds liggen alleen heb nog geen 1 echt goede handleiding gevonden.
Over EU3, CK2 en MM
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_108145003
quote:
10s.gif Op zondag 19 februari 2012 12:55 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Over EU3, CK2 en MM
En ondertussen ook HoI2 :')
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_108168563
Snap er geen kut van :')
Ergens een goede niet Youtube stap voor stap uitleg? :)
Narf!
  zondag 19 februari 2012 @ 22:35:25 #124
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108168919
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 22:29 schreef Sickert het volgende:
Snap er geen kut van :')
Ergens een goede niet Youtube stap voor stap uitleg? :)
Van welk spel?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108169911
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 22:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Van welk spel?
Europe Universalis III
Denk ik.
Narf!
  maandag 20 februari 2012 @ 00:56:51 #126
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108174124
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2012 22:55 schreef Sickert het volgende:

[..]

Europe Universalis III
Denk ik.
Hmm het is gewoon oefenen , begin eens met een land als Bourgondië. Dan kom je al vrij snel veel zaken tegen.
Bak je er niet veel van dan slacht Frankrijk je af :)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 20 februari 2012 @ 13:23:35 #127
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108183653
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 00:56 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Hmm het is gewoon oefenen , begin eens met een land als Bourgondië. Dan kom je al vrij snel veel zaken tegen.
Bak je er niet veel van dan slacht Frankrijk je af :)
Dan is Frankrijk/Castille/Engeland/Oostenrijk toch beter als begin hoor. Kan je eigenlijk niet zo heel veel fout doen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 20 februari 2012 @ 13:54:47 #128
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108184915
quote:
7s.gif Op maandag 20 februari 2012 13:23 schreef Euribob het volgende:

[..]

Dan is Frankrijk/Castille/Engeland/Oostenrijk toch beter als begin hoor. Kan je eigenlijk niet zo heel veel fout doen.
Als je niks fout kan doen leer je ook niks. Met Bourgondië leer je in ieder geval dat je moet uitkijken wie je aanvalt, allianties onderhouden zodat Frankrijk je niks kan maken.
Terwijl je toch redelijk geld hebt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108185066
Dat is inderdaad iets meer uitdaging dan Frankrijk of Oostenrijk (wie doet me wat?).

Bohemen en de Turken vallen in dezelfde orde, hoewel je Oostenrijk dan wel strak in de gaten moet houden.
  maandag 20 februari 2012 @ 14:17:48 #130
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108185733
Btw, ADWKV: Ik heb met Bavaria meegemaakt dat Bourgondië Frankrijk hélemaal van de kaart had geveegd, zegmaar geannexeerd. En toen veranderde Bourgondië in Frankrijk. :o :(
Ik kon wel janken, is jou dat wel eens overkomen? :{
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 20 februari 2012 @ 15:08:10 #131
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108187777
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 14:17 schreef Euribob het volgende:
Btw, ADWKV: Ik heb met Bavaria meegemaakt dat Bourgondië Frankrijk hélemaal van de kaart had geveegd, zegmaar geannexeerd. En toen veranderde Bourgondië in Frankrijk. :o :(
Ik kon wel janken, is jou dat wel eens overkomen? :{
Dat gebeurd wel vaker ja. Situaties dat Frankrijk is oorlog is met Engeland en Bourgondie een alliantie heeft met Aragon. Of iets in die richting.

Een game heb ik nog eens gezien dat Friesland en Münster ieder een provincie van Engeland geannexeerd hadden. Ook vreemd.

Het verdeelt houden van Engeland, Frankrijk en Spanje zorgt in ieder geval meestal voor een makkelijke game.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108189064
Dat zie ik inderdaad soms nog wel eens, eng zijn die scenario's. Mits een sterke alliantie zijn de grote landen op zich wel te doen, maar ik heb me daar een Frankrijk uit de klauwen laten lopen in mijn huidige game :')

Frankrijk, alles van Bourgondie, heel Spanje, de Nederlanden, half Duitsland, half Italie, allemaal core.

Gelukkig ally, dat scheelt voorlopig :P
  maandag 20 februari 2012 @ 17:14:48 #133
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108192924
Frankrijk heeft wel de neiging om flink te blobben inderdaad. Met welk land speel je zelf?
Als Frankrijk Bourgondië vroeg verslaat krijgt het de rijke provincies als Antwerpen in handen en is het bijna niet meer te stoppen.

Polen heeft ook de neiging enorm te blobben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108203322
Hindustan, dus ook niet klein op zich, maar in totaal kan ik maar nauwelijks een kwart van hun leger (600k) op de been brengen.

Bohemen zag ik eerder nog veel blobben, maar sinds Divine Wind een stuk minder. En dan heb je natuurlijk altijd nog Moskau, af en toe Zweden (veel events hebben drie gekregen) maar dat is altijd wel te doen.
  donderdag 23 februari 2012 @ 02:20:34 #135
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108290028
Nee, Bourgondië had heel Frankrijk over genomen en toen veranderde de land ineens weer in Frankrijk (dus naam, blauw kleurtje etc.). Blijkbaar is het mogelijk, maar is die situatie ook al eens voorgekomen?

Verder heb ik als Frankfurt een groot (vooral) koloniaal rijk gesticht in Saudi-Arabië, begon met de Mamluks toen die in oorlog waren met de turken. Had de quest om Judea te veroveren dus er stond een leger te wachten op die kans. Vervolgens de oostelijke kustgebieden ingenomen en vandaaruit verder gaan veroveren. Alles core en christenlijk (protestant als geloof in EU3 ftw!), en ben nu bezig om de leuke dichtbijgelegen stukjes bij de turken weg te gaan snoepen. :)
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  donderdag 23 februari 2012 @ 03:26:03 #136
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108290357
Dit is de trigger.

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 23 februari 2012 @ 12:06:56 #137
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108297023
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 03:26 schreef BlaZ het volgende:
Dit is de trigger.

[ afbeelding ]
Is dat met alle ''belangrijke'' landen? Dat als ze zijn geannexeerd dat ze dan weer gevormd kunnen worden? Dus Engeland, Castille Oostenrijk (en Duitsland al bestaat die nog niet in de game) etc?

Wat is eigenlijk de reward als je de Franse Natie hervormd? Paar Centralisatie puntjes en wat Base taxes? :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108299798
Cores ook, dacht ik.

Er zijn verschillende triggers zoals die van Frankrijk, o.a. voor Hindustan (kunnen al die lui in Indie vormen), Duitsland, Spanje, Groot-Brittanie, Scandinavie, Nederland, Pruissen e.d.

Ik weet niet of dat met allemaal zo is, maar iig de meeste daarvan kunnen meerdere keren gevormd worden (maar nooit tegelijk).
  donderdag 23 februari 2012 @ 14:06:41 #139
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108301487
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 12:06 schreef Euribob het volgende:

[..]

Is dat met alle ''belangrijke'' landen? Dat als ze zijn geannexeerd dat ze dan weer gevormd kunnen worden? Dus Engeland, Castille Oostenrijk (en Duitsland al bestaat die nog niet in de game) etc?

Wat is eigenlijk de reward als je de Franse Natie hervormd? Paar Centralisatie puntjes en wat Base taxes? :P
Gain base tax +1 in drie gebieden inderdaad. Als je Frankrijk veroverd maakt dat dus ook niks meer uit.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 23 februari 2012 @ 14:28:38 #140
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108302262
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 13:20 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Cores ook, dacht ik.

Er zijn verschillende triggers zoals die van Frankrijk, o.a. voor Hindustan (kunnen al die lui in Indie vormen), Duitsland, Spanje, Groot-Brittanie, Scandinavie, Nederland, Pruissen e.d.

Ik weet niet of dat met allemaal zo is, maar iig de meeste daarvan kunnen meerdere keren gevormd worden (maar nooit tegelijk).
Ja, maar dat zijn landen die nog niet bestaan in de game en waarvan de meesten ook niet zullen bestaan als jij ze niet helpt. Vroeg me meer af of je (bijv.) de mogelijkheid hebt om Oostenrijk (weer) te vormen nadat je Oostenrijk hebt geannexeerd. :)

The Papal state kan ik trouwens ook nooit uitroeien, elke keer als ik ze annexeer komen ze weer terug in de vorm van een ander land dat die naam aanneemt. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108303491
De paus wat land geven en je hebt weer een pauselijke staat, he. Zo had je in het echt ook wel eens drie pauselijke staten tegelijk volgens mij. Tegenpausen enzo
  donderdag 23 februari 2012 @ 15:05:23 #142
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108303516
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 15:04 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
De paus wat land geven en je hebt weer een pauselijke staat, he. Zo had je in het echt ook wel eens drie pauselijke staten tegelijk volgens mij. Tegenpausen enzo
2, Avignon en Rome.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108304801
Ik weet zeker van drie, een tijdje lang. :P

quote:
The Great Western Schism— which began in 1378, when the French cardinals, claiming that the election of Pope Urban VI was invalid, elected Clement VII as Pope— led to two, and eventually three, rival lines of claimants to the papacy: the Roman line, the Avignon line (Clement VII took up residence in Avignon, France), and the Pisan line
Bronnetje: http://en.wikipedia.org/wiki/Antipope#History, ergens onderaan.

Maar goed, in CK 2 antipausen maken is leuk :)
  donderdag 23 februari 2012 @ 16:03:50 #144
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108305743
Even doorlezen :)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108305915
Ja ik zie het niet hoor. Johannes en Gregorius stopten ermee, Martin werdt de nieuwe in plaats van die van Rome en Pisa, en Benedictus van Avignon bleef. Dan had je er toch eerst drie en later twee?
  donderdag 23 februari 2012 @ 16:23:38 #146
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108306498
Ja 3 , van de Pisa lijn wist ik niet.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108334179
Maandag EU III gekocht met alle expansions erbij na een let's play van een uurtje van Quill18. Begon gelijk aan de tutorials en het leek wel erg eenvoudig zo, besloot met Holland te beginnen, alles op Normal.

Binnen anderhalf jaar geannexeerd door Bourgondië :')

Dus 3 dagen lang nauwelijks gespeeld, maar erg veel Let's Plays gekeken (vooal van Shenryrr2, echt bazen let's plays van deze man). Verder nog een 16 delige tutorial serie gekeken op youtube. Na 3 dagen werd het maar eens tijd met een wat makkelijkere natie te beginnen. Engeland, 1399, op easy. 1404 had ik Ierland en Schotland te pakken (schotse cores krijg ik in 1454 _O_ , dus nog paar jaar wachten). Zit nu in 1445 denk ik, heb Madeira, de Canarische eilanden en de Azores. Heb mijn eerste Idea opgespaard om maar gelijk in Quest of the New World te gaan, geen idee of dit verstandig was maar kolonialiseren is echt machtig.

Had wel een vraagje. Ik wil een Center of Trade oprichten in Londen, maar dit kan niet omdat de CoT in Antwerpen een value van 450 heeft, en deze moet 800 worden. Is er een manier waarop ik de waarde van die CoT kan beïnvloeden, of moet ik gewoon wachten en hopen dat het ooit goed komt. Het CoT in Lubeck heeft ter vergelijking een waarde van 2300.. Zuur.
pi_108334998
Op de lange termijn heb je als eerste idee imho meer aan dat idee voor inflatiebestrijding (Nationale bank o.i.d.) of die militaire sliders van grotere legers en meer moraal wanneer je op het vasteland zit en je sliders te kut zijn om bootje te varen.

Engeland heeft natuurlijk een machtige vloot in het begin, dus koloniseren is inderdaad wel een goed idee. Maar het is ook fucking duur om te doen natuurlijk, door de onderhoudskosten van die krengen.

Ik denk dat je beter af bent met investeren in Free Trade qua sliders. Anders gewoon wachten tot je koloniën veel waard beginen te worden. Hoe rijker je gebieden zijn, hoe meer goederen er door Antwerpen verhandelt worden => Antwerpen meer waard. Aangezien jij waarschijnlijk de grootste bent, die door Antwerpen handelt, komt het dus op de waarde van je gebieden aan.

Rond 1445 zou je toch eigenlijk al wel twee ideeën moeten hebben, heb je de financiële sliders wel staan op onderzoek in government en een andere? Focussen op één á twee richtingen is beter dan alles tegelijk onderzoeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 24-02-2012 08:47:23 ]
  vrijdag 24 februari 2012 @ 11:22:18 #149
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108339076
hangt er natuurlijk wel vanaf in welk land en waar je speelt ADIWTKV, als je Holland of een van die admin. Rep. stadstaatjes in Duitsland dan zitten je sliders eigenlijk al bij Innovative en Free Subjects en dan steek je er qua technologie sowieso bovenuit.

Maar als je bijvoorbeeld de Swahili speelt met Sub-Sahara cultuur en 25% effectiviteit en je moet Government zo snel mogelijk op tien hebben om een Feudal Monarchy te kunnen creëren zodat je dat gezeik met die troonopvolging (véél opstanden, legitimacy-verlies) niet hebt als de huidige leider doodgaat. Dán werkt dat wel. :)
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108339372
Ik denk dat je er iig wel vanuit kan gaan dat je met een westers landje twee ideetjes moet hebben halverwege de vijftiende eeuw, hoor. Met de landen uit de andere techgroups is het natuurlijk totaal anders, daar is geen vergelijk mogelijk.

Mijn standaardopstelling met veel westerse 'landlocked' landen en eigenlijk alle landen in andere techgroups is government + land technology, sliders gaan bij de europeanen naar quality, centralisation en innovative, bij de niet-westerse landen naar innovative en centralisation.

Maar bij landen als Holland, Engeland, Portugal, Castille enzovoorts doe ik dus meestal government en een andere, bijvoorbeeld handel, naval o.i.d.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 12:40:34 #151
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108342068
Ik ben nu bezig met Aragon, Very Hard en maar kijken hoe ver mijn skills reiken. Kreeg ik in de 14e eeuw al een oorlog met Castille waarvan ik al dacht dat ik 'fucked' was, kreeg ik dus een soort van spaanse voorvader van Napoleon als generaal helemaal voor niks tijdens een event. :9

Onder zijn leiding toen alle legers in de pan gehakt en vervolgens een of ander provincietje (in de buurt van de Tolédo) wat goud produceert overgenomen. Hopen dat die generaal nog even blijft leven dan kan ik nog wat leuke conquestjes gaan doen. *O*

Trouwens, ik moet nu Sardinië gaan veroveren. Heb ik nog een truce mee want die waren een ally van Napoli en die hadden toen een deel van Sicilië in handen wat ik moest hebben. Afijn, hun truce is eerder weg dan die van Napoli, als ik ze nu aanval joint Napoli Sardinië dan NIET omdat zij nog een truce met mij hebben?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108349373
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 08:41 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Op de lange termijn heb je als eerste idee imho meer aan dat idee voor inflatiebestrijding (Nationale bank o.i.d.) of die militaire sliders van grotere legers en meer moraal wanneer je op het vasteland zit en je sliders te kut zijn om bootje te varen.

Engeland heeft natuurlijk een machtige vloot in het begin, dus koloniseren is inderdaad wel een goed idee. Maar het is ook fucking duur om te doen natuurlijk, door de onderhoudskosten van die krengen.

Ik denk dat je beter af bent met investeren in Free Trade qua sliders. Anders gewoon wachten tot je koloniën veel waard beginen te worden. Hoe rijker je gebieden zijn, hoe meer goederen er door Antwerpen verhandelt worden => Antwerpen meer waard. Aangezien jij waarschijnlijk de grootste bent, die door Antwerpen handelt, komt het dus op de waarde van je gebieden aan.

Rond 1445 zou je toch eigenlijk al wel twee ideeën moeten hebben, heb je de financiële sliders wel staan op onderzoek in government en een andere? Focussen op één á twee richtingen is beter dan alles tegelijk onderzoeken.
Ja, ik heb op het begin mijn financiële sliders vooral gefocust op Government en Trade. Al mijn sliders zijn in Centralisation gegaan. Verder heb ik financieel absoluut geen problemen, heb rond de 2000 ducats en krijg er 150 per jaar bij, in al mijn steden in Great Brittain heb ik alle gebouwen die ik tot nu toe wil hebben.

Government zit nu op 8 denk ik, dus bijna mijn 2e idea. Land zit nog maar op 5, net als production. Ik ben nu vooral op government, trade en naval aan het focussen. Naval omdat mijn colonial range, zelfs met advisor, niet erg ver is. Kwam net bij de Azores. Wil graag asap Bermuda pakken om dan maar in midden en zuid-amerika aan de slag te kunnen.
pi_108350019
Als je de Azteken meteen pakt en conquistadores naar de Inca's stuurt, heb je zoveel geld dat het niet meer op komt. Vooral als dat cores worden.

Wat is je inflation?
pi_108350264
0,0

Zal wel te maken hebben met het spel dat op Easy staat.Of dat ik op de hoogste snelheid speel en nooit oorlog voer.. Maar die azteken zal ik dan eens op gaan zoeken. Bedankt voor de tips :D

Ik trade trouwens langs Lubeck, kan ik dit veranderen dat ik langs Antwerpen trade?

En mijn schepen vergaan constant :') Dan stuur ik ze weg van het exploren als ze nog 80% hebben, gaan ze gewoon kapot.

[ Bericht 17% gewijzigd door Keselo op 24-02-2012 17:04:29 ]
  vrijdag 24 februari 2012 @ 21:03:37 #155
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108361837
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 16:05 schreef Keselo het volgende:
0,0

Zal wel te maken hebben met het spel dat op Easy staat.Of dat ik op de hoogste snelheid speel en nooit oorlog voer.. Maar die azteken zal ik dan eens op gaan zoeken. Bedankt voor de tips :D

Ik trade trouwens langs Lubeck, kan ik dit veranderen dat ik langs Antwerpen trade?

En mijn schepen vergaan constant :') Dan stuur ik ze weg van het exploren als ze nog 80% hebben, gaan ze gewoon kapot.
Je inflatie kan ook gewoon uitstaan natuurlijk, dan heb je zegmaar ook geen inflatie (DOH)
Als je nu trouwens lang Lübeck trade dan kan je toch een CoT in Londen maken nu? Ik zie het probleem niet. Verder dacht ik dat een embargo doen op de eigenaar van Lübeck (Waarschijn the Hanse) wel zou werken, maar weet ik niet zeker. :)

Verder moet je ook niet met veel schepen gaan, gewoon met een paar galleys (of wat ook het snelste schip is op jouw moment) die zijn teringsnel. Hele idee is dat je NIET in de zeegebieden zit waar je schepen erg veel schade oplopen (midden in de oceaan is die hoger dan aan de kust, bijv.) als de maand om is. Piraten kom je dan sowieso nog niet tegen en ik neem aan dat je niet fijn op expeditietocht gaat als je met iemand in oorlog bent. :+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108368702
Ik haal nooit geld weg van mijn investeringen. En op het moment dat ik uit mijn tradeleague met Lubeck ga, wordt het nieuwe center of trade dat in Antwerpen. Vervelend deze.

Ooh laat maar, als ik uit mijn CoT bij Lubeck ga kom ik inderdaad bij Antwerpen en help ik daarmee de CoT waarde aldaar.

Hmm, gaat beter nu, heb zojuist een CoT in Wessex neer gezet, maar niet al mijn kolonies gebruiken mijn CoT om te handelen, kan ik dit veranderen?

[ Bericht 39% gewijzigd door Keselo op 25-02-2012 01:19:22 ]
  zaterdag 25 februari 2012 @ 04:50:36 #157
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108374632
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 11:32 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
sliders gaan bij de europeanen naar quality, centralisation en innovative,

Narrowminded + Free subjects is een erg goede combo.

Free trade vind ik persoonlijk het belangrijkste in het begin, met trade is zoveel geld binnen te halen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 14:09:00 #158
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108382221
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 04:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Narrowminded + Free subjects is een erg goede combo.

Free trade vind ik persoonlijk het belangrijkste in het begin, met trade is zoveel geld binnen te halen.
Ik vind Narrowminded eigenlijk niet zo, behalve die stability bonusjes die je krijgt. Ik ga meestal toch over op Protestant en dan verlies ik de papal influence sowieso. Dan liever innovative, lekker techjes uppen. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 25 februari 2012 @ 15:17:19 #159
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108384319
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 14:09 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik vind Narrowminded eigenlijk niet zo, behalve die stability bonusjes die je krijgt. Ik ga meestal toch over op Protestant en dan verlies ik de papal influence sowieso. Dan liever innovative, lekker techjes uppen. :P
Als je toch protestant gaat maakt het minder uit inderdaad. Free subjects is ook goed voor te techen. Maar ik behoud liever de bonussen van narrowminded , zeker aangezien ik normaal niet naar protestant switch.
Ecumenism is overigens erg goed in combinatie met religion veranderen en innovative.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 15:24:21 #160
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108384479
Waarom niet naar protestant? Ik vind het dé religie bij uitstek die ongelooflijk veel geld oplevert met zijn modifiers.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 25 februari 2012 @ 15:29:57 #161
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108384598
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 15:24 schreef Euribob het volgende:
Waarom niet naar protestant? Ik vind het dé religie bij uitstek die ongelooflijk veel geld oplevert met zijn modifiers.
Tegen die tijd maakt geld niks meer uit :P
Coloniseren :)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:25:26 #162
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108389643
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 15:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Tegen die tijd maakt geld niks meer uit :P
Coloniseren :)
Geld is geld. En zo heel winstgevend zijn je kolonies dan toch nog niet? Zeker niet als je begint met een landlocked land.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 25 februari 2012 @ 18:47:35 #163
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108390324
Nee dat klopt echt winstgevend zijn ze dan nog niet, maar door narrowminded heb ik er zoveel dat het alsnog veel oplevert.
In plaats van Ecumenism wat je nodig hebt om van religie te switchen pak ik dan Viceroys en dan kom je kwa inkomsten alsnog op hetzelfde niveau.

Dat is ook het mooie van EU3.

De tech achterstand ondervang je met narrowminded door decentralised te gaan met free subjects. Door de verlaagde tech kosten heb je dan ook minder inkomsten nodig.

Global Colonial Growth: +25.0% en Yearly Missionaries: +1.00 en Papal Influence: +15.0% helpen enorm voor snelle expansie.

Met centralized en veel veroverd gebied en een ruler met lage Admin loop je overigens ook kans op overextension

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:06:26 #164
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108390980
Gewoon percentage non-core provinvies < 50% houden, komt het qua overextension wel goed. :)
Hoe de lul krijg trouwens op 1493 al een Holy Roman Empire? }:|
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 25 februari 2012 @ 19:51:57 #165
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108392755
Kan nog veel sneller 1493 is makkelijk. Met Bohemia kan je het voor 1450 al makkelijk doen.

De snelste
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108411952
Ik rush toch liever innovative voor de tech-voordelen om dan met mijn land 35 de land 24 o.i.d. moslims, indiërs, chinezen en afrikanen aan gort te slaan :P
  zondag 26 februari 2012 @ 14:05:18 #167
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108414490
Alsof je daar een techvoordeel voor nodig hebt, zelfs de slechtste Eurpese landen hebben een sterker leger dan de niet-Europeanen.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108415192
Ming kijkt daar anders tegenaan.
  zondag 26 februari 2012 @ 15:29:09 #169
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108418288
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 14:18 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ming kijkt daar anders tegenaan.
Wie wil er nou een oorlog met Ming? Al dat graan daar hoef ik niet hoor.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 26 februari 2012 @ 15:48:30 #170
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108419178
Tegen de tijd dat je aan Ming grenst of er kan komen is dat meestal ook geen enkel probleem meer.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108420007
Tegen de tijd dat ik bij Ming ben is het nog altijd erg handig hoor.
pi_108493468
Het gezonde verstand van de AI zou op zich een beetje een verbeterpuntje kunnen zijn bij CK 2.
Ik wil maar zeggen; graaf Diederik van Gelre trouwde de dochter van de graaf van Kleve (ze is erfgename), krijgt een zoon en ineens overlijden achter elkaar de graaf van Kleve, zijn dochter en mijn zoon en is Diederik een graafschap rijker.

Vervolgens trouwt Diederik met de gravin in spé van Loon. Nadat ze een zoon krijgt overlijden ineens de Graaf, nieuwe gravin en mijn tweede zoon.

Ja nee, raad eens wat er met de graven en gravinnen van Brabant en Verdun gebeurde?

Maar al die mensen staan nog steeds in de rij om met Diederik te mogen trouwen, ook al zou het truukje na vier keer bekend moeten zijn. Twaalf mensen dood, allemaal stonden ze in mijn weg en niemand heeft iets door, terwijl het niveau van de spymaster in dezen weinig zou moeten uitmaken.

Deze EU3 review :D

[ Bericht 6% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 28-02-2012 09:45:21 ]
pi_108496719
Gisteren CK2 gekocht, en nog na 40 uur EU3 voel ik me weer enorm in het diepe gegooid, meer nog dan bij EU3 het geval was. Het feit dat alles een moeilijkheidsgraad van boven de 50% heeft maakt het er ook niet echt beter op voor mij. Verder wel een fantastisch spel, blijf het telkens overnieuw proberen.
pi_108497438
EU3 is inderdaad nog één van de makkelijkere games uit hun portfolio qua instapniveau en leercurve naar mijn mening. De economie van de Victoriaserie is uitgebreider, de militaire mogelijkheden van Hearts of Iron zijn groter (moderne oorlogen, maar bij oorlog ligt daar ook de focus) Crusader Kings biedt meer diplomatieke mogelijkheden en politieke 'situaties' en erfsystemen e.d.

Maar dat maakt Paradox imho zo goed, hun games bieden een totaal verschillende ervaring, maar je kunt makkelijk wennen als je één van de andere van ze gespeeld hebt.
pi_108499095
Het fijne bij EU3 was dat er voor mij zat tutorials te vinden zijn waarin alles helder wordt uitgelegd dat je binnen een paar uur zonder probleem aan de slag kunt. Aangezien CK2 een nieuw spel is, zijn deze er nog niet. Moet dus zelf alles een beetje uitzoeken, en dat is best wel lastig nog.
pi_108682395
Zonder tegen moslims te vechten 2k prestige en 1k piety op mijn hertog van half duitsland O+
  maandag 5 maart 2012 @ 02:37:57 #177
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108730541
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 21:03 schreef Euribob het volgende:

[..]

Je inflatie kan ook gewoon uitstaan natuurlijk, dan heb je zegmaar ook geen inflatie (DOH)
Als je nu trouwens lang Lübeck trade dan kan je toch een CoT in Londen maken nu? Ik zie het probleem niet. Verder dacht ik dat een embargo doen op de eigenaar van Lübeck (Waarschijn the Hanse) wel zou werken, maar weet ik niet zeker. :)

Essex is beter voor een COT omdat die provincie stoffen ipv graan produceert. Cornwall kan ook een goede keuze zijn dat is koper of ijzer dacht ik gaat ook veel waard worden.

Embargos kosten ook weer tr efficiency overigens.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 5 maart 2012 @ 02:48:01 #178
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108730591
Meer mensen hier die overigens nog CK1 en Victoria1 gespeeld hebben?

Met name Victoria1 in de vroege patches was wel heel erg leuk spelen. Bevolkingsgroei, immigratie bugged. Continue pop splitten als een gek
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108740598
CK1 heb ik wel gespeeld maar pas vrij laat, dus alles was al gepatched.

Ik kan me voorstellen dat dat soort bugs wel grappig maar uiteindelijk toch erg storend zijn. Ikzelf zou er iig niet blij mee zijn als dit honderden uren aan speeltijd een rol speelt.
  maandag 5 maart 2012 @ 14:26:22 #180
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108741311
Ck1 was enorm buggy in het begin. Onspeelbaar is misschien het betere woord.

Victoria was goed speelbaar maar er zaten wat rariteiten in. Zo had ik eens met Bavaria/Beieren tegen de 2miljard inwoners terwijl ik niet echt veel gebied veroverd had.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_108742543
Crazy manpower ook?
  maandag 5 maart 2012 @ 15:39:44 #182
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108743713
In Vic1 moest je gewoon bevolking converten naar soldiers. Dus meer manpower ten koste van de economie.

Niet echt speciaal veel MP op deze screen.
9,1 miljoen man manpower dus maar zoals je ziet bijv Milaan al 91,6 miljoen inwoners dus in principe ongelimiteerde manpower.



[ Bericht 9% gewijzigd door BlaZ op 05-03-2012 15:49:13 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 5 maart 2012 @ 15:57:05 #183
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108744306
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 12:40 schreef Euribob het volgende:
Ik ben nu bezig met Aragon, Very Hard en maar kijken hoe ver mijn skills reiken. Kreeg ik in de 14e eeuw al een oorlog met Castille waarvan ik al dacht dat ik 'fucked' was, kreeg ik dus een soort van spaanse voorvader van Napoleon als generaal helemaal voor niks tijdens een event. :9

Onder zijn leiding toen alle legers in de pan gehakt en vervolgens een of ander provincietje (in de buurt van de Tolédo) wat goud produceert overgenomen. Hopen dat die generaal nog even blijft leven dan kan ik nog wat leuke conquestjes gaan doen. *O*

Trouwens, ik moet nu Sardinië gaan veroveren. Heb ik nog een truce mee want die waren een ally van Napoli en die hadden toen een deel van Sicilië in handen wat ik moest hebben. Afijn, hun truce is eerder weg dan die van Napoli, als ik ze nu aanval joint Napoli Sardinië dan NIET omdat zij nog een truce met mij hebben?
Meestal zal Napoli dan niet joinen vanwege de -5 stab.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 5 maart 2012 @ 18:30:54 #184
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108750030
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 15:57 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Meestal zal Napoli dan niet joinen vanwege de -5 stab.
Deden ze wel, eikels.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 5 maart 2012 @ 18:41:22 #185
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_108750419
quote:
9s.gif Op maandag 5 maart 2012 18:30 schreef Euribob het volgende:

[..]

Deden ze wel, eikels.
Gewoon zorgen dat je vloot groot genoeg is. Heeft Napoli Sicilië veroverd??
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_109388064
Ik begin wel te merken dat ik naar de patches, dlc en expansions van CK 2 uit begin te zien. Het lijkt erop dat het EU 3 achterna gaat, wat met elke uitbreiding ineens een flinke sprong vooruit maakte. Als dat het geval is teken ik daar in ieder geval voor.
pi_109747667
Heb al wat uurtjes doorgebracht met dit spel en eigenlijk net als de meeste strategie van Paradox games is het gewoon een vermakelijk spelletje en ook best interessant om te zien hoe de "scenario's" zich steeds ontwikkelen.

Ik ben van plan om een soort van "historic playthrough" te doen met Engeland/UK door de eeuwen heen. CK 2 daarna EU3 daarna Victoria 2, HOI3 en uiteindelijk als ik er nog zin in heb SR2020. Ik zal proberen het regelmatig te updaten, zal eerst vanavond ofzo even een leuke Op in elkaar flansen. :D

Edit: Ik ben niet met alle games even bekend/handig, vooral Crusader kings 2 is echt nieuw voor me, de eerste eigenlijk nooit gespeeld, de tweede nu net genoeg om dit aan te durven, maar ook niet meer, dus, tips etc tegen de tijd dat het zover is zijn welkom ;)

Wordt vervolgt!

:Y

[ Bericht 3% gewijzigd door DontGiveAFok op 01-04-2012 00:00:52 ]
pi_109750075
Ga je dat met die 'converter' doen waarmee je savegames omzet naar savegames voor de 'modernere' spellen, of start je met het ene spel, speelt het tot einde spelduur en gaat in de volgende verder met de gebieden die UK daarin heeft? Want het probleem met de savegame-converter voor paradoxgames is dat je halverwege EU 3 (daarin start ik dan zelf) al teveel landen hebt om nog een uitdaging te hebben in het volgende deel.

Nadeel van de tweede route is dat je dan continu dezelfde gebieden zit te veroveren.

En met 'historic' bedoel je neem ik aan strikt historisch? Lijkt mij reatief saai om je daaraan te limiteren :P
pi_109752282
Zoals eerder aangekondigd ga ik een semi-historische "playthrough" doen met een aantal strategie games van onze Paradox vrienden. Omdat het alweer teringlaat is hier in ieder geval kort samengevat de doelstellingen bij elke game. De natie waarmee ik speel is telkens Engeland/Het Verenigd Koninkrijk. Morgen begin ik mijn playthrough in CK2 als William the Conquerer in het jaar 1066!

CK2



Het hoofddoel is zoveel mogelijk territorium in Engeland, Schotland en Ierland te claimen/veroveren. Franse bezittingen zijn wisselgeld en overbodig. Secundaire doelen zijn onder meer het vergroten van de bloedlijn, zoveel mogelijk allianties aangaan, de vrede bewaren binnen het eigen gebied en buitenland. De Paus tevreden houden ;) of hem een dolk in zn nek steken en een Anti-paus opzetten O-)

Kort gezegd het land ontwikkelen naar een echte verenigde natie die Jeruzalem kan vormen/veroveren, en een grote rol speelt in de geo-politiek van de middeleeuwen...en die over een paar 100 jaar de "oude" en "nieuwe" wereld kan regeren ;)



EU3



Het hoofddoel is het (opnieuw) verenigen van van de Britse eilanden tot het VK. Vervolgens daarmee de kolonisatie van Amerika, Afrika en Azië in gang te zetten. Secundaire doelen zijn het beperken van grootmachten binnen Europa en later daarbuiten(Frankrijk/Duitse staten/Oostenrijk/Hongarije/Litouwen/Spanje/Russen etc). Daarnaast ook een begin maken met de kolonisatie van gebieden die Brits bezit zijn in Victoria 2.



Victoria 2





Hoofddoelen:

Industrialisatie - IC score oftewel industrialisatie op volle toeren krijgen.

Globalisering - Een wereldrijk stichten, de Commonwealth!!! :Y

Geo-politiek - Grootmacht blijven en anderen uitschakelen. Nadruk op VS })

Secundaire doelen:


Zoveel mogelijk de overheid/economie hervormen
Zoveel mogelijk de levensstandaard(inkomen etc) verbeteren
Zo min mogelijk oorlog voeren ;)



HOI3



Hoofddoelen:

De Nazi's verslaan
Zo weinig mogelijk land verliezen
Een strategische positie verwerven voor na de oorlog

Secundaire doelen:


Niet verliezen :P
Rusland aanvallen?



SR2020:



Hoofddoelen:
De Commonwealth verenigen, terugveroveren, vergroten, en de dominante nieuwe wereldmacht van 2050 worden ;)
Eerst economische groei en verdedigende militaire strategie. Vervolgens strategisch offensief op meerdere fronten. Met als doel de nummer 1 grootmacht worden en anderen: VS, China,Rusland,Duitsland, Frankrijk etc uitschakelen.

Secundaire doelen:

Zoveel mogelijk voorraden claimen. Olie,metalen,uranium etc.
Exportland worden
Overstappen op duurzame brandstof (Zonne-energie etc)
Zoveel mogelijk technologische vooruitgang boeken



En daarna......"Wereldvrede" stichten }) :X
pi_109752328
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 00:55 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ga je dat met die 'converter' doen waarmee je savegames omzet naar savegames voor de 'modernere' spellen, of start je met het ene spel, speelt het tot einde spelduur en gaat in de volgende verder met de gebieden die UK daarin heeft? Want het probleem met de savegame-converter voor paradoxgames is dat je halverwege EU 3 (daarin start ik dan zelf) al teveel landen hebt om nog een uitdaging te hebben in het volgende deel.

Nadeel van de tweede route is dat je dan continu dezelfde gebieden zit te veroveren.

En met 'historic' bedoel je neem ik aan strikt historisch? Lijkt mij reatief saai om je daaraan te limiteren :P
Nee, nee, nee en uh, nee! _O- Ik snap watje bedoeld hoor, maar ik start gewoon steeds opnieuw als Engeland/UK en laat de gaten dan maar voor wat het is, in de "echte" geschiedenis zijn ook wel gaten waarbij niet echt duidelijk is hoe en wat er nou gebeurd was....laten we het zo maar verklaren dan 8)7

Ik noem het trouwens hierboven semi-historisch, haha ik ga in grote lijnen proberen het gebied van de echte Commonwealth te veroveren maar zoals je denk ik weet doen al deze games soms gekke dingen :P
pi_111619117
Nou hoei, post die playthrough dan :P

Veel DLC en patches voor CK2 trouwens, w.m.b. een goede zaak. Bij Paradox maken de patches en vooral de uitbreidingen er toch vaak een compleet ander spel van, i.t.t. patches bij de meeste gamefabrikanten.
pi_111744969
We krijgen iets meer te zien van Magna mundi. Hier een trailer van 15 minuten als Portugal.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 18:44:11 #193
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_111748790
Ziet er al interessant uit.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_111975750
misschien een domme vraag hoor maar: Wat is een core? Hoe verover je nu eigenlijk provincies? dat lukt bij mij wel maar dan wordt het zeg maar zo gestreept.
pi_111976117
Cores zijn provincies die worden gezien als horende bij jouw land. Dat zijn dus gebieden die niet per sé in jouw handen hoeven te zijn.

Voorbeeldje: je begint met Nederland en veroverd de noordelijkste provincie van het vasteland van Denemarken. Dat gebied is natuurlijk van oudsher deens, iedereen spreekt er deens en voelt zich verbonden met Denemarken. Deens core dus, een stuk land dat bij Denemarken 'hoort'.

Cores geven meer belasting dan niet-cores (of beter: cores geven belasting, niet-cores maar 10% daarvan) en andere landen die cores van je hebben mag je aanvallen om ze terug te veroveren (geven daar een casus belli voor). Na vijftig jaar je eigendom geweest te zijn krijg je cores op gebieden die dat niet waren, tenzij je in een oorlog raakt met het land dat daar cores op heeft. Dan reset de timer weer, waardoor je dus weer vijftig jaar moet wachten.

Als provincies gestreept zijn, dan hou je dat gebied bezet. Het is dus nog wel eigendom van je tegenstander; i.t.t. de Total War-reeks krijg je een provincie pas nadat je hem bezet en weet op te eisen tijdens onderhandelingen.

Daarbij heb je warscore nodig. Om maar iets te zeggen; als je een kleine provincie van een reusachtig land bezet houdt en dit opeist, dan zullen ze niet toegeven. Ze hebben de troepen achter de hand om het terug te veroveren, dus er is geen reden om het gebied op te geven.

Veroveren levert warscore op, maar gebieden eisen kost warscore.
pi_111978569
En waar kan ik die warscore zien?
pi_111980810
Welke versie van EU3 en welke uitbreidingen speel je?
pi_111981619
ik heb echt geen ideeXD zoiezo in nomine.
pi_112006237
en divine wind en napoleon.
pi_112006313
Ah, ja. Dan heb je als het goed is onderin boven de minimap als je in oorlog bent één of meerdere schildjes staan. Elk schild stelt een oorlog voor, al dan niet tegen verschillende tegenstanders.

Als je op dit schild klikt, krijg je onder andere de troepenmacht van beide partijen, de veroverde provincies, het aantal schepen e.d. te zien.

Onderin zit een slider die jouw of zijn/hun kant uit slingert. Dat is de kant die momenteel aan het winnen is.
pi_112019752
Heb nu een provincie terug gekregen door het te veroveren op sue peace en vervolgens op annex kte klikken.
pi_112020152
Dan neem je een ander land in en hou je alles wat zij bezitten, waardoor zij niet meer bestaan.

Kost je wel aardig wat infamy, wat invloed heeft op hoe andere landen over je denken.
pi_112020615
hoe krijg ik het dan terug zonder dat dat daalt?
pi_112020777
Staat bovenin die balk met een rood vlaggetje ernaast.
pi_112021161
Ja dat weet ik maar ik bedoel dat ik een land in kan nemen zonder dat dat daalt.
pi_112021301
Kan af en toe. Infamy stijgt eigenlijk, je begint bij 0 en kunt doorgaan tot oneindig. Vanaf 22-36 maak je wel iedereen boos, dus kijk ermee uit.

Cores kun je gratis terugveroveren en als je met een andere goede casus belli (oorlogsreden) aanvalt, krijg je korting op de infamy die je krijgt.

Holy War bijvoorbeeld geeft volgens mij 75% minder infamy, waardoor je veel meer kunt veroveren.

Infamy daalt normaalgesproken vanzelf, dit kun je versnellen met wat gebouwen (al zijn die van nieuwere versies), advisors en volgens mij een nationaal idee. Dat laatste weet ik niet zeker.
pi_112025896
Ik zal kijken hartelijk bedankt.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 00:02:09 #208
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112151886
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 16:09 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

Infamy daalt normaalgesproken vanzelf, dit kun je versnellen met wat gebouwen (al zijn die van nieuwere versies), advisors en volgens mij een nationaal idee. Dat laatste weet ik niet zeker.
Ja, met het National Idea "Cabinet" krijg je per jaar -1 infamy. :)
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 29 mei 2012 @ 00:05:33 #209
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112152023
Morgen weer een game starten met Holland. Luv Eu3! :9
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 29 mei 2012 @ 00:20:58 #210
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_112152696
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 00:05 schreef Euribob het volgende:
Morgen weer een game starten met Holland. Luv Eu3! :9
Welk jaar ga je starten? Ik start eigenlijk altijd in 1399 dus nooit met NL
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 00:24:05 #211
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_112152792
Infamy kun je ook verlagen via releasen van gebieden. (als je echt in nood zit) of via Kardinalen. (Per kardinaal -0,1)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_112159521
Releasen naar vazallen is op zich een vrij aardige oplossing, vooral als het afgelegen of geisoleerde gebieden betreft.
pi_112236505
quote:
Sword of Islam adds playable Muslim Rulers to Crusader Kings II
New Patch and DLC revealed

New York, May 30, 2012 – Paradox Interactive and Paradox Development Studio today reveal that players will soon be able to play as the Muslim rulers in upcoming DLC “Sword of Islam”.

The DLC will release at the same time as the next hefty patch which adds new features to the game, such as an expansion of the map into Mali-Songhay, differentiation on strong and weak claims, new plot, expanded combat and more.

Sword of Islam enables players to rule as the Muslim lords, delivering a wealth of specific new mechanics distinctive to these rulers, creating a whole new gameplay experience. Laws, marriage, holding, traits , titles and more will work completely differently.

Paradox Development Studio will post a detailed development diary each Friday where they’ll elaborate on the new features of the patch and the DLC in the official Crusader Kings II forum: http://forum.paradoxplaza(...)51-Crusader-Kings-II

Crusader Kings II: Sword of Islam and patch 1.06 are scheduled to release in June 2012 for PC and Mac. Sword of Islam will be priced at $ 9.99.

Bron
  donderdag 31 mei 2012 @ 21:11:56 #214
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112282607
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 00:20 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Welk jaar ga je starten? Ik start eigenlijk altijd in 1399 dus nooit met NL
Ik start 1356, en dan met Holland proberen NL te vormen/koloniaal rijk te stichten. :)
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  vrijdag 1 juni 2012 @ 06:31:58 #215
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_112295684
Ook maar weer eens begonnen aan CK2. Ben begonnen met Denemarken. Voorlopig is er nog niet veel gebeurd. Mijn koning heeft wel al een claim op de Engelse troon. Dus maar eens voorbereidingen treffen om Engeland over te nemen. hehe >:)
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_112296698
Jammer dat iedereen en zijn moeder claims op Engeland hebben bij het begin, lekker gedonder altijd weer.
  zondag 3 juni 2012 @ 12:43:44 #217
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_112377197
Geen idee wat ik verkeerd gedaan heb, maar ben opeens geen koning meer van Denemarken. Één van mijn zoons is het nu. :?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  zondag 10 juni 2012 @ 14:01:18 #218
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112691377
En dan is het het jaar 1525 en ben je de Inca's en ben je volledig westernised.. _O_
Met mij aan het roer zouden we volgens mij de geschiedenis veranderen. :+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_112691406
Had je de death and taxes mod al eens gespeeld? Die maakt de Inca's een stuk leuker
  zondag 10 juni 2012 @ 14:35:48 #220
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_112692413
50% korting op paradox titels bij Steam momenteel.

Crusader kings 2 voor 20 eurotjes.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 10 juni 2012 @ 16:14:28 #221
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112696004
quote:
11s.gif Op zondag 10 juni 2012 14:02 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Had je de death and taxes mod al eens gespeeld? Die maakt de Inca's een stuk leuker
Ik speel tegenwoordig alles met Death and taxes. :+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 10 juni 2012 @ 16:14:49 #222
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112696021
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 14:35 schreef BlaZ het volgende:
50% korting op paradox titels bij Steam momenteel.

Crusader kings 2 voor 20 eurotjes.
Bedankt voor de tip, even kijken. O+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 10 juni 2012 @ 16:25:35 #223
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_112696430
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 16:14 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik speel tegenwoordig alles met Death and taxes. :+
Death and Taxes nooit geprobeerd eigenlijk, wel vaak met MEIOU mod gespeeld. Wat doet D&T precies? Is dat ook met extra provincies enzo?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 10 juni 2012 @ 16:38:29 #224
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112696925
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 16:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Death and Taxes nooit geprobeerd eigenlijk, wel vaak met MEIOU mod gespeeld. Wat doet D&T precies? Is dat ook met extra provincies enzo?
Heeft de mogelijkheid om nog eens 40 jaar eerder te beginnen in de jaartelling. :P
Verder zijn de Noord-Amerikaanse Indianen verdwenen, en hebben die plaats gemaakt voor veel meer mogelijkheden bij de Midden- en Zuid-Amerikanen. Zo kun je in Midden-Amerika de Maya's vormen uit de verschillende bestaande stammen, en in Zuid-Amerika de Inca's. Heb tot nu toe alleen met de Inca's gespeeld, maar die viel dus wel helemaal te westerniseren (tot het geloof eraan toe, eerst van katholiek en dan naar protestant), van Maya's/Azteken ben ik niet zeker of die zelfde missies hebben.

Verder heb je dan ook nog Japan, die vond ik persoonlijk ook zeer leuk om te doen. Maar volgens mij is AlDieWillenteKaaprenVaren daar de expert. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_112699355
Bij D&T is Byzantium ook heel erg uitgebreid (missies zijn vrij goed uitgewerkt). Ik hoef nu enkel te wachten tot ik Sicilië kan erven/integreren en dan kan ik hervormen naar het Romeinse Rijk (met alle cores die daarbij komen). :D
Burning bridges gives you so much more
  zondag 10 juni 2012 @ 18:34:50 #226
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_112701594
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:39 schreef Gatenkaas het volgende:
Bij D&T is Byzantium ook heel erg uitgebreid (missies zijn vrij goed uitgewerkt). Ik hoef nu enkel te wachten tot ik Sicilië kan erven/integreren en dan kan ik hervormen naar het Romeinse Rijk (met alle cores die daarbij komen). :D
Ga dan voor Roemenië, zoals het spel zelf zegt het échte Romeinse Rijk. :{w
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_112718992
CK2 + DLC en EU3 + 4 uitbreidingen en DLC voor nog geen dertig euro. De moeite wel.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 16:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Death and Taxes nooit geprobeerd eigenlijk, wel vaak met MEIOU mod gespeeld. Wat doet D&T precies? Is dat ook met extra provincies enzo?
D&T voegt eigenlijk op alle fronten iets toe zonder ergens de balans van het spel te verstoren. Er zijn o.a. vereisten voor ideeën, meer events, meer landen in alle regio's eigenlijk (op noord Amerika na dan) en meer manieren waarop de landen elkaar beínvloedden e.d.

Ik heb zelf geen vanilla meer aangeraakt sinds ik deze erop zette, zo aangenaam vind ik het werken.

Ik zou hem zeker een kans geven!
  zondag 10 juni 2012 @ 23:29:49 #228
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_112719348
Ga ik zeker doen !

75% korting op Crusader Kings 2 momenteel trouwens op steam.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_112719685
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 02:03 schreef DontGiveAFok het volgende:
Zoals eerder aangekondigd ga ik een semi-historische "playthrough" doen met een aantal strategie games van onze Paradox vrienden. Omdat het alweer teringlaat is hier in ieder geval kort samengevat de doelstellingen bij elke game. De natie waarmee ik speel is telkens Engeland/Het Verenigd Koninkrijk. Morgen begin ik mijn playthrough in CK2 als William the Conquerer in het jaar 1066!

CK2

[ afbeelding ]

Het hoofddoel is zoveel mogelijk territorium in Engeland, Schotland en Ierland te claimen/veroveren. Franse bezittingen zijn wisselgeld en overbodig. Secundaire doelen zijn onder meer het vergroten van de bloedlijn, zoveel mogelijk allianties aangaan, de vrede bewaren binnen het eigen gebied en buitenland. De Paus tevreden houden ;) of hem een dolk in zn nek steken en een Anti-paus opzetten O-)

Kort gezegd het land ontwikkelen naar een echte verenigde natie die Jeruzalem kan vormen/veroveren, en een grote rol speelt in de geo-politiek van de middeleeuwen...en die over een paar 100 jaar de "oude" en "nieuwe" wereld kan regeren ;)

[ afbeelding ]

EU3

[ afbeelding ]

Het hoofddoel is het (opnieuw) verenigen van van de Britse eilanden tot het VK. Vervolgens daarmee de kolonisatie van Amerika, Afrika en Azië in gang te zetten. Secundaire doelen zijn het beperken van grootmachten binnen Europa en later daarbuiten(Frankrijk/Duitse staten/Oostenrijk/Hongarije/Litouwen/Spanje/Russen etc). Daarnaast ook een begin maken met de kolonisatie van gebieden die Brits bezit zijn in Victoria 2.

[ afbeelding ]

Victoria 2

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoofddoelen:

Industrialisatie - IC score oftewel industrialisatie op volle toeren krijgen.

Globalisering - Een wereldrijk stichten, de Commonwealth!!! :Y

Geo-politiek - Grootmacht blijven en anderen uitschakelen. Nadruk op VS })

Secundaire doelen:


Zoveel mogelijk de overheid/economie hervormen
Zoveel mogelijk de levensstandaard(inkomen etc) verbeteren
Zo min mogelijk oorlog voeren ;)

[ afbeelding ]

HOI3

[ afbeelding ]

Hoofddoelen:

De Nazi's verslaan
Zo weinig mogelijk land verliezen
Een strategische positie verwerven voor na de oorlog

Secundaire doelen:


Niet verliezen :P
Rusland aanvallen?

[ afbeelding ]

SR2020:

[ afbeelding ]

Hoofddoelen:
De Commonwealth verenigen, terugveroveren, vergroten, en de dominante nieuwe wereldmacht van 2050 worden ;)
Eerst economische groei en verdedigende militaire strategie. Vervolgens strategisch offensief op meerdere fronten. Met als doel de nummer 1 grootmacht worden en anderen: VS, China,Rusland,Duitsland, Frankrijk etc uitschakelen.

Secundaire doelen:

Zoveel mogelijk voorraden claimen. Olie,metalen,uranium etc.
Exportland worden
Overstappen op duurzame brandstof (Zonne-energie etc)
Zoveel mogelijk technologische vooruitgang boeken

[ afbeelding ]

En daarna......"Wereldvrede" stichten }) :X
Je hebt toch ook zo'n EU-spel van Paradox over het Romeinse rijk? Kun je je playthrough nog langer maken. :P
pi_112720468
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:29 schreef BlaZ het volgende:
Ga ik zeker doen !

75% korting op Crusader Kings 2 momenteel trouwens op steam.
Inderdaad, ik ben blij dat ik tot vandaag wachtte.
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:35 schreef Klauz het volgende:

[..]

Je hebt toch ook zo'n EU-spel van Paradox over het Romeinse rijk? Kun je je playthrough nog langer maken. :P
Europa Universalis: Rome inderdaad, ook een grappig spel. Heerlijke graphics ook
pi_112729110
Hier overigens een erg boeiende developers diary over Sword of the Islam en de volgende patch.
  maandag 18 juni 2012 @ 15:43:11 #232
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_113053642
Ik stel trouwens voor dat we van dit topic gewoon het algemene Paradoxtopic maken. Omvat namelijk meer games en veel animo per game is er ook niet.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_113053939
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 00:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Crusader Kings 2 gaat trouwens ook fantastisch worden, sowieso kopen ^O^

Ik vraag me af, hé; de Europa Universalis-serie heeft natuurlijk niet genoeg spelers voor een reeks, maar zou een reeks over alle spellen van Paradox niet kans van slagen hebben? De series Victoria, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Magna Mundi enzovoorts hebben volgens mij toch wel een aardig aantal spelers.

Ideetje of niet?
  maandag 18 juni 2012 @ 18:35:59 #234
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_113061759
quote:
7s.gif Op maandag 18 juni 2012 15:43 schreef Euribob het volgende:
Ik stel trouwens voor dat we van dit topic gewoon het algemene Paradoxtopic maken. Omvat namelijk meer games en veel animo per game is er ook niet.
We gebruikten dit topic toch al voor meer dan enkel EU.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_113071515
Met m'n game als Byzantium in Death and Taxes ga ik al aardig. Het is nu begin 16e eeuw en mijn rijk spant van Venetië tot India. Het Romeinse Rijk heb ik inmiddels al gevormd en ik wacht tot ik eindelijk een fatsoenlijke heir kan krijgen die m'n rijk kan verwesteren.

M'n doelstellingen zijn op het moment als volgt:
- India veroveren
- Alle cores veroveren van het Romeinse Rijk (wat nu in het bezet is van Hongarije/Italiaanse minors)
- Spanje/Frankrijk breken en hopelijk wat provincies weghalen
- Landbrug naar Azië creëren
Burning bridges gives you so much more
  dinsdag 19 juni 2012 @ 16:12:11 #236
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_113101984
quote:
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 18:35 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

We gebruikten dit topic toch al voor meer dan enkel EU.
I know, maar dan is het officieel. :+
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_113816439
Damn. Ik wilde de Westeros mod gebruiken, maar ik kan geen mods selecteren uit het menu.
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_114126762
Ennn.... Crusader Kings 2 + DLC -75% in de steamsale.

Steamsale O+
  donderdag 12 juli 2012 @ 21:28:51 #240
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114127043
De nieuwe uitbreiding ook meteen?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114127589
Jep
pi_114127673
Alles, ALLES

Crusader Kings 2 zelf een tientje, alle DLC bij elkaar voor elf euro. Alle musicpacks, Sword of the Islam, texture packs, ALLES, totaal 21 euro
  donderdag 12 juli 2012 @ 22:56:34 #243
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114132211
Nieuwe patch maakt het spel btw aardig wat beter.

Welke mod spelen jullie?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114133903
De Game of Thrones mod :P
pi_114134818
Ik speel nog vanilla, eerst maar eens een paar keer uitspelen.
pi_114141425
Nog even het linkje naar de aanbieding trouwens, nog een uurtje of 22 in sale.

Beetje jammer trouwens dat paradox het DLC-truukje door heeft gekregen.

Dat ze voor oudere games van ze (zie EU III) nieuwe textures e.d. voor een paar euro maakten en aanboden a la, dat is voor een erg oud spel alleen maar lovenswaardig.

Maar dat ze voor een spel dat er nog geeneens een half jaar is alweer allemaal unit- en musicpacks maakten vind ik gewoon heel erg jammer.

[ Bericht 11% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 13-07-2012 13:17:47 ]
  zondag 15 juli 2012 @ 01:02:18 #247
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114216443
quote:
11s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:23 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Nog even het linkje naar de aanbieding trouwens, nog een uurtje of 22 in sale.

Beetje jammer trouwens dat paradox het DLC-truukje door heeft gekregen.

Dat ze voor oudere games van ze (zie EU III) nieuwe textures e.d. voor een paar euro maakten en aanboden a la, dat is voor een erg oud spel alleen maar lovenswaardig.

Maar dat ze voor een spel dat er nog geeneens een half jaar is alweer allemaal unit- en musicpacks maakten vind ik gewoon heel erg jammer.
Inderdaad jammer, maar ach, de spellen van Paradox speel ik niet voor de graphics (en anders zoek ik gewoon een leuke mod). Paradox heeft voor mij trouwens wel de hoogste uren per game ratio, met EU III heb ik de 250 uren al aangetikt en zolang ze de DLC's beperken tot unitpacks ben ik allang blij.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_114217462
Sword of the Islam is gewoon een expansion, hé
  zondag 15 juli 2012 @ 06:26:45 #249
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114220163
quote:
11s.gif Op zondag 15 juli 2012 01:44 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Sword of the Islam is gewoon een expansion, hé
Stuur een klaagbrief naar Paradox.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_114498672
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2010 18:04 schreef ph4ge het volgende:
DE mod voor dit spel is wat mij betreft Magna Mundi. Enorm veel nieuwe functies en veel meer geschiedenis. Ze maken er nu een stand-alone game van, maar de mod zelf is volgens mij ook nog beschikbaar. Ik heb het spel met deze mod helemaal grijsgespeeld (EU1 en EU2 heb ik ook gehad), maar ben natuurlijk recent overgestapt op Victoria II.
http://www.pcgamer.com/20(...)_linkname=0&ns_fee=0

quote:
Magna Mundi, the grandest of grand strategy games, has been cancelled by publishers Paradox Interactive. In a statement put out by Paradox and spotted by RPS, the company explained that theyve been unhappy with the games progress towards release. We have seen this project drag on and the code we have gotten has not shown significant improvement for many months. Some old and known problems persists and new ones appear with each delivery.
Ik heb dit spel al op Steam, maar nog niet geïnstalleerd. Heb deel 2 wel een tijdje gespeeld maar ik was er niet goed in :')
Children of the night. What music they make.
pi_114499619
Deze had ik nog niet :P

Children of the night. What music they make.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 18:58:53 #252
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114505367
quote:
11s.gif Op zondag 15 juli 2012 01:44 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Sword of the Islam is gewoon een expansion, hé
De patch die ze er voor de original versie bijleverden was anders gratis en zeer groot.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114518490
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 18:58 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De patch die ze er voor de original versie bijleverden was anders gratis en zeer groot.
Zondermeer waar, daar hoor je mij niet over.

Ik vind het alleen jammer dat er sinds launch (was dat februari of maart?) maar een paar maanden verstreken zijn en er al betaalde DLC uitgebracht wordt.

En begrijp mij niet verkeerd; het staat iedereen vrij om het niet te kopen. Maar om iets dergelijks groots (vrijspelen van moslims is tenslotte niet niks) zo kort na release betaald uit te brengen zint mij niet helemaal.

Neemt niet weg dat ik hem kocht, maar helemaal koosjer vind ik het niet,
  zondag 22 juli 2012 @ 14:47:02 #254
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114529955
Dat wel weer inderdaad. Van de andere kant, de uitbreiding is vrij goedkoop en alleen noodzakelijk als je met Moslims wil spelen. Ook zonder de patch heb je volledige functionaliteit.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114570581
Ik ben begonnen met een klein landje (4 provincies), en ik heb gelijk al een legertje gebouwd om het 1 en ander te veroveren, maar dan wil ik aanvallen en dan kan dat niet omdat ik als vazal alleen maar m'n 'liege' kan aanvallen. Maar ik vind nergens wie mijn 'liege' is?

En hoe kan je je Prestige verhogen?
Children of the night. What music they make.
pi_114571081
Klein landje, vier provincies maar wel vazal? Dan zul je Brandenburg zijn? Zeg maar oost-Duitsland?

In dat geval is je liege Luxemburg, die moet je verslaan om onafhankelijk te worden. Het probleem is dat jij een apart land bent, maar de hertog van Luxemburg is ook de baas van Brandenburg. Aparte landen, één koning. Omdat Luxemburg zijn primaire titel is, heeft hij het voor het zeggen en ben jij ondergeschikt aan hem. Als je hem de oorlog aanzegt krijg jij automatisch een eigen koning (de belangrijkste van je edelen, maar die kun je niet zien).

Lieges e.d. kun je ook zien in de "diplomatic mapmode" rechts onderin de kaart. Over de knopjes hoveren geeft de naam weer, dat vind je wel.

Mocht je niet Brandenburg zijn, geef dan even een gil :P Geef dan ook even aan welk land je bent en in welk jaartal je zit/startte.
pi_114571490
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 17:41 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Klein landje, vier provincies maar wel vazal? Dan zul je Brandenburg zijn? Zeg maar oost-Duitsland?

In dat geval is je liege Luxemburg, die moet je verslaan om onafhankelijk te worden. Het probleem is dat jij een apart land bent, maar de hertog van Luxemburg is ook de baas van Brandenburg. Aparte landen, één koning. Omdat Luxemburg zijn primaire titel is, heeft hij het voor het zeggen en ben jij ondergeschikt aan hem. Als je hem de oorlog aanzegt krijg jij automatisch een eigen koning (de belangrijkste van je edelen, maar die kun je niet zien).

Lieges e.d. kun je ook zien in de "diplomatic mapmode" rechts onderin de kaart. Over de knopjes hoveren geeft de naam weer, dat vind je wel.

Mocht je niet Brandenburg zijn, geef dan even een gil :P Geef dan ook even aan welk land je bent en in welk jaartal je zit/startte.
Brandenburg idd. Ik ben net begonnen, dus ik zit aan het begin van het spel qua jaartal. Zal zo ff t spel opstarten.

Maar ik had al m'n alliantie met Luxemburg verbroken, ik zou er toch niks aan hebben.
Is het slim om gelijk Luxemburg in te nemen? Maar dan moet ik wel eerst aan alle landen die tussen ons liggen vragen of m'n legertje door die landen mag marcheren :P
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:00:17 #258
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114571611
Je kan ook even wachten. Burgundy pakt meestal Luxemburg in het begin 80% kans. Dus dan wordt je vanzelf losgekoppeld.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114571777
Oh.

Ben net een nieuw spel begonnen, met Brandenburg. Wat een verschil. Het vorige spel stond Brandenburg 169e op de landenlijst en had het iets van -10 Prestige, en nu heb ik 20 Prestige en sta ik 4e op de landenlijst!

M'n missie is nu:
- gain 5 Army Tradition
- gain 5 Prestige.
Children of the night. What music they make.
pi_114571801
Bij Luxemburg wil je inderdaad geen land hebben aan het begin van het spel, wacht wat dat aangaat maar tot Bourgondië Luxemburg overneemt. Gebeurt niet altijd (vooral als ze snel ruzie krijgen met Engeland of Frankrijk), maar in het algemeen kun je er je klok op gelijk zetten.

Brandenburg is een leuke starter, kijk wel uit voor Bohemen (die bruine blob rechts onder je). Ik geloof dat die een missie krijgen om een gebied van je over te nemen of om je vazal te maken.

Pommeren en Mecklenburg en die kleine rotlandjes richting Bremen, Altmark e.d. zijn ook wel leuk om over te nemen, al hangt dat erg van de versie van EU3 af die je hebt.

Welke uitbreidingen heb je? Alles t/m Divine Wind denk ik?
pi_114571832
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Bij Luxemburg wil je inderdaad geen land hebben aan het begin van het spel, wacht wat dat aangaat maar tot Bourgondië Luxemburg overneemt. Gebeurt niet altijd (vooral als ze snel ruzie krijgen met Engeland of Frankrijk), maar in het algemeen kun je er je klok op gelijk zetten.

Brandenburg is een leuke starter, kijk wel uit voor Bohemen (die bruine blob rechts onder je). Ik geloof dat die een missie krijgen om een gebied van je over te nemen of om je vazal te maken.

Pommeren en Mecklenburg en die kleine rotlandjes richting Bremen, Altmark e.d. zijn ook wel leuk om over te nemen, al hangt dat erg van de versie van EU3 af die je hebt.

Welke uitbreidingen heb je? Alles t/m Divine Wind denk ik?
Ok, dan zal ik afwachten, en intussen een leger bouwen vanwege die missie. Als je een missie voldoet krijg je dan ook een beloning?

Ik heb idd alles t/m Divine Wind.

En ik heb m'n eerste slider gezet richting Offensive. Ik weet nog niet goed hoeveel het zal uitmaken in het spel, die sliders.

The Liquor Act heb ik ook gedaan.
Children of the night. What music they make.
pi_114571961
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:08 schreef DeHovenier het volgende:
Oh.

Ben net een nieuw spel begonnen, met Brandenburg. Wat een verschil. Het vorige spel stond Brandenburg 169e op de landenlijst en had het iets van -10 Prestige, en nu heb ik 20 Prestige en sta ik 4e op de landenlijst!

M'n missie is nu:
- gain 5 Army Tradition
- gain 5 Prestige.
Prestige hoeft niet enorm veel te zeggen, een enkele oorlog kan je van 150e tot eerste bombarderen als alles goed gaat. Voor hetzelfde geld kan een land met erg weinig prestige een superpower zijn, dat wil allemaal niet erg veel zeggen.

4e is leuk, maar zie dat maar eens vast te houden :P

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:10 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ok, dan zal ik afwachten, en intussen een leger bouwen vanwege die missie. Als je een missie voldoet krijg je dan ook een beloning?

Ik heb idd alles t/m Divine Wind.

En ik heb m'n eerste slider gezet richting Offensive. Ik weet nog niet goed hoeveel het zal uitmaken in het spel, die sliders.

The Liquor Act heb ik ook gedaan
Als je missies haalt krijg je prestige en vaak een beloning zoals een redelijke tot goede adviseur, goud, army tradition e.d.

Sliders zijn eigenlijk het belangrijkste om op te letten, die maken écht veel verschil :P

Offensive zou ik laten voor wat het is, Quality en Army zijn denk ik betere sliders voor je, hoewel de economische sliders ook erg belangrijk zijn. Het hangt er een beetje vanaf wat je doel is. Gigantische onoverwinnelijke landlegers, enorme handelscentra of immense oorlogsvloten?
pi_114572055
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Prestige hoeft niet enorm veel te zeggen, een enkele oorlog kan je van 150e tot eerste bombarderen als alles goed gaat. Voor hetzelfde geld kan een land met erg weinig prestige een superpower zijn, dat wil allemaal niet erg veel zeggen.

4e is leuk, maar zie dat maar eens vast te houden :P

[..]

Als je missies haalt krijg je prestige en vaak een beloning zoals een redelijke tot goede adviseur, goud, army tradition e.d.

Sliders zijn eigenlijk het belangrijkste om op te letten, die maken écht veel verschil :P

Offensive zou ik laten voor wat het is, Quality en Army zijn denk ik betere sliders voor je, hoewel de economische sliders ook erg belangrijk zijn. Het hangt er een beetje vanaf wat je doel is. Gigantische onoverwinnelijke landlegers, enorme handelscentra of immense oorlogsvloten?
Ik denk niet dat ik dat lang vast kan houden idd, dat ik 4e sta :')
Prestige is toch wel belangrijk voor je status, dat andere landen meer naar je luisteren ofzo?

Ik weet niet precies wat m'n doel is, gewoon het spel leren kennen denk ik. Ik wil wel een beetje een groot gebied hebben, en rijk zijn. Ik heb dit spel pas gekocht :P

En Bohemia heeft net 6 gold gegeven aan Mainz, weet niet wat dat betekent...
Children of the night. What music they make.
pi_114572167
En nu geven ze 9 goudstukken aan Palatinate.
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:22:36 #265
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114572175
6 goud gegeven om de relaties tussen de landen te verbeteren. Mainz is nl een elector.

Ik zou eens met Engeland beginnen. Dat is stukken makkelijker
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114572203
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:22 schreef BlaZ het volgende:
6 goud gegeven om de relaties tussen de landen te verbeteren. Mainz is nl een elector.

Ik zou eens met Engeland beginnen. Dat is stukken makkelijker
Elector van wat?
Children of the night. What music they make.
pi_114572239
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:19 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik dat lang vast kan houden idd, dat ik 4e sta :')
Prestige is toch wel belangrijk voor je status, dat andere landen meer naar je luisteren ofzo?

Ik weet niet precies wat m'n doel is, gewoon het spel leren kennen denk ik. Ik wil wel een beetje een groot gebied hebben, en rijk zijn. Ik heb dit spel pas gekocht :P

En Bohemia heeft net 6 gold gegeven aan Mainz, weet niet wat dat betekent...
Dat betekent dat Bohemen de volgende ronde weer keizer wil zijn :P

Je zit met Brandenburg en een flink gedeelte van Europa in het Heilige Roomse Rijk (HRE), wat eigenlijk een groot keizerrijkje is. De keizer ervan wordt elke keer opnieuw gekozen na de dood van de vorige. Dit kiezen, dat doet een kleine groep vorsten (stuk of 6-8). Die vorsten kiezen degene waar ze de beste verhoudingen mee hebben, dat wil Bohemen bereiken door ze geld te sturen.

Prestige is inderdaad status, dat moet je hoog zien te houden door oorlogen te winnen, huwelijken te sluiten e.d.

Maar als een rijk groot genoeg is, boeit het niet meer wat de rest van je vind :P Vandaar dat Prestige belangrijk is, maar als je een megarijk van europa tot china hebt is het niet erg relevant meer.
pi_114572297
Mainz, Palatinate, Keulen, Trier, nog een paar andere landjes en JIJ zijn de electors. Dat wil zeggen dat jij (Brandenburg ) iemand kunt aanwijzen om de volgende keizer te worden. Meeste stemmen gelden en je kunt jezelf kiezen.
pi_114572343
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:24 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Dat betekent dat Bohemen de volgende ronde weer keizer wil zijn :P

Je zit met Brandenburg en een flink gedeelte van Europa in het Heilige Roomse Rijk (HRE), wat eigenlijk een groot keizerrijkje is. De keizer ervan wordt elke keer opnieuw gekozen na de dood van de vorige. Dit kiezen, dat doet een kleine groep vorsten (stuk of 6-8). Die vorsten kiezen degene waar ze de beste verhoudingen mee hebben, dat wil Bohemen bereiken door ze geld te sturen.

Prestige is inderdaad status, dat moet je hoog zien te houden door oorlogen te winnen, huwelijken te sluiten e.d.

Maar als een rijk groot genoeg is, boeit het niet meer wat de rest van je vind :P Vandaar dat Prestige belangrijk is, maar als je een megarijk van europa tot china hebt is het niet erg relevant meer.
Ik snap het.

Nu heeft Bohemia oorlog met Hongarije :P

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:26 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Mainz, Palatinate, Keulen, Trier, nog een paar andere landjes en JIJ zijn de electors. Dat wil zeggen dat jij (Brandenburg ) iemand kunt aanwijzen om de volgende keizer te worden. Meeste stemmen gelden en je kunt jezelf kiezen.
En als je Keizer wordt, dan krijg je wat bonussen neem ik aan?

Bedankt voor het uitleggen, maar ik ga nu eten, Zal vanavond verder spelen *O*
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:27:50 #270
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114572352
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:23 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Elector van wat?
Er zijn 7 landen binnen het HRE die stemmen voor wie de volgende keizer gaat worden (electors)

Sliders :

Ligt eraan welk land je speelt en wat je doelstellingen zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114572397
Ja, vooral omdat je de nieuwste versie hebt kun je flinke voordelen krijgen en als je het goed doet zelfs het machtigste land stichten door een event. Daarbij gaan alle landen van het HRE op in een nieuw land met jou als baas. Veelgenomen route maar jee moet er wel moeite voor doen.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:32:37 #272
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114572507
quote:
11s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ja, vooral omdat je de nieuwste versie hebt kun je flinke voordelen krijgen en als je het goed doet zelfs het machtigste land stichten door een event. Daarbij gaan alle landen van het HRE op in een nieuw land met jou als baas. Veelgenomen route maar jee moet er wel moeite voor doen.
Nah het is moeilijk voor nieuwe spelers. Brandenburg hmm 50 jaar om het HRE te vormen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114572720
Dat bedoel ik eigenlijk, als je weet wat je doet is het niet moeilijk. Als je net begint is het niet te doen.
  maandag 23 juli 2012 @ 18:52:05 #274
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114573130
quote:
11s.gif Op maandag 23 juli 2012 18:39 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Dat bedoel ik eigenlijk, als je weet wat je doet is het niet moeilijk. Als je net begint is het niet te doen.
Inderdaad, zeker in vanilla. Zelfs een world conquest met Brabant is in Vanilla niet echt lastig mits je de eerste 10 jaar overleeft.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114576202
M'n missie is nu:
- gain 5 Army Tradition
- gain 5 Prestige...

hoe ga ik dat doen?

Army Tradition is toch een National Idea?
Children of the night. What music they make.
pi_114576578
En m'n beeldresolutie is niet helemaal scherp, het is een beetje korrelig. Maar hij staat wel op de hoogste resolutie, en die is hetzelfde als de standaardresolutie van m'n monitor.
Children of the night. What music they make.
pi_114577289
Kijk, dit is leuk.



Is dit omdat die Helmut een Brandenburger is?
Children of the night. What music they make.
pi_114577731
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:11 schreef DeHovenier het volgende:
M'n missie is nu:
- gain 5 Army Tradition
- gain 5 Prestige...

hoe ga ik dat doen?

Army Tradition is toch een National Idea?
Army Tradition is een percentage militaire traditie, zoals de naam al zegt. Dat wil zeggen hoe militair je land is ingesteld, en geeft je de mogelijkheid om betere bevelvoerders en adviseurs op militair vlak in te huren.

Dit percentage gaat omhoog door veldslagen te voeren. Aangezien je dat in dit stadium nog niet moet willen, zou ik die missie cancellen. Kost vijf prestige, maar dat is goed te overzien.

quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:32 schreef DeHovenier het volgende:
Kijk, dit is leuk.

[ afbeelding ]

Is dit omdat die Helmut een Brandenburger is?
Ja. Helmut is in jouw land geboren, wat wil zeggen dat jij een jaar lang (het eerste jaar dat hij beschikbaar is) door jou in dienst te nemen is voor een maandsalaris. Na dat jaar zal hij op de markt komen voor een afkoopsom (in dit geval acht goud). Sardinie zocht in dit geval een capabele adviseur, kochten hem van je over voor acht goud en hebben hem dus nu in dienst voor zijn maandsalaris.

Een belangrijke datum hiervoor is 14, 15 of 16 october 1400, omdat op die dag het spel net een jaar lang draait en alle niet door hun eigenaren ingehuurde adviseurs op de markt komen. Pauzeer op die dag (de 15e geloof ik) even het spel en kijk naar de beste adviseurs. Die kosten een hoop, maar je haalt het er meestal dik uit.
  maandag 23 juli 2012 @ 20:43:02 #279
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114577759
14e
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114577795
Kon weleens zijn, ik heb EU3 sinds de release van CK2 niet meer aangeraakt.
pi_114577944
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:42 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Army Tradition is een percentage militaire traditie, zoals de naam al zegt. Dat wil zeggen hoe militair je land is ingesteld, en geeft je de mogelijkheid om betere bevelvoerders en adviseurs op militair vlak in te huren.

Dit percentage gaat omhoog door veldslagen te voeren. Aangezien je dat in dit stadium nog niet moet willen, zou ik die missie cancellen. Kost vijf prestige, maar dat is goed te overzien.

[..]

Ja. Helmut is in jouw land geboren, wat wil zeggen dat jij een jaar lang (het eerste jaar dat hij beschikbaar is) door jou in dienst te nemen is voor een maandsalaris. Na dat jaar zal hij op de markt komen voor een afkoopsom (in dit geval acht goud). Sardinie zocht in dit geval een capabele adviseur, kochten hem van je over voor acht goud en hebben hem dus nu in dienst voor zijn maandsalaris.

Een belangrijke datum hiervoor is 14, 15 of 16 october 1400, omdat op die dag het spel net een jaar lang draait en alle niet door hun eigenaren ingehuurde adviseurs op de markt komen. Pauzeer op die dag (de 15e geloof ik) even het spel en kijk naar de beste adviseurs. Die kosten een hoop, maar je haalt het er meestal dik uit.
Dus elke adviseur die je in dienst neemt, heb je maar een jaar, en na dat jaar komen ze weer op de markt? En de adviseurs die je niet gebruikt maar wel 'bezit', die kunnen worden overgenomen door andere landen?

Ben trouwens benieuwd wie dit wint :P


quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:43 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Kon weleens zijn, ik heb EU3 sinds de release van CK2 niet meer aangeraakt.
Vind je CK2 leuker? Hoelang heb je EU3 gespeeld?
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 20:49:33 #282
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114578033
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:47 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Dus elke adviseur die je in dienst neemt, heb je maar een jaar, en na dat jaar komen ze weer op de markt? En de adviseurs die je niet gebruikt maar wel 'bezit', die kunnen worden overgenomen door andere landen?

Ben trouwens benieuwd wie dit wint :P
[ afbeelding ]

EU3 oohooh 341uur :')

Dat wint Burgundy met 2 vingers in de neus. Beter white peace je hun.

Adviseurs blijven gewoon bij je tot je ze ontslaat.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114578083
341 uur _O-

Dit is m'n nieuwe mussie btw:
Children of the night. What music they make.
pi_114578129
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:47 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Dus elke adviseur die je in dienst neemt, heb je maar een jaar, en na dat jaar komen ze weer op de markt? En de adviseurs die je niet gebruikt maar wel 'bezit', die kunnen worden overgenomen door andere landen?

Ben trouwens benieuwd wie dit wint :P
[ afbeelding ]

[..]

Vind je CK2 leuker? Hoelang heb je EU3 gespeeld?
Ik zet mijn centjes op een verrassende comeback van Trier.

Niet helemaal, elke adviseur die je in dienst neemt blijft bij je tot hij sterft of jij hem ontslaat. Maar de mensen die in jouw land geboren worden maar niet door jou in dienst worden genomen, daar krijg je na een jaartje geld voor.

Ik heb zelf in EU3 makkelijk 500-600+ uur zitten, het is echt een ontzettend bang-for-bucks spel. Maar nu heb ik EU3 wel gezien, ben in principe met elk land wel in staat om superpower te worden en heb er eigenlijk geen uitdaging meer in, vandaar dat ik CK2 nu een hoop speel. Het is van dezelfde uitgever/ontwikkelaar, maar de gameplay is meer op families dan op landen gericht.
  maandag 23 juli 2012 @ 20:52:26 #285
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114578155
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:50 schreef DeHovenier het volgende:
341 uur _O-

Dit is m'n nieuwe mussie btw:
[ afbeelding ]
Bondgenootschap aanbieden en relaties naar 200. Maar misschien is dat niet voldoende. Ligt eraan wat hun relations met Bohemië zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114578205
Bohemen is erg lastig te verslaan omdat ze een groot land binnen HRE zijn
  maandag 23 juli 2012 @ 20:55:09 #287
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114578269
Jup +50 of +20 bonus of iets dergelijks. Met je alliantie zou je ook een +50 bonus krijgen. Krijgen hun nog extra bonus vanwege huidige keizer. Kortom skippen die missie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114578322
Inderdaad, als je HRE wilt worden kun je beter over een paar jaartjes de electors vazal maken.
  maandag 23 juli 2012 @ 20:56:50 #289
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_114578349
ga ik binnenkort aanschaffen
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_114578368
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 20:49 schreef BlaZ het volgende:

[..]

EU3 oohooh 341uur :')

Dat wint Burgundy met 2 vingers in de neus. Beter white peace je hun.

Adviseurs blijven gewoon bij je tot je ze ontslaat.
Ik kan geen vrede met ze sluiten:
Children of the night. What music they make.
pi_114578601
Ik heb net een Casus Belli gehad, is er ergens een overzicht van die Casussen die je krijgt?
Children of the night. What music they make.
pi_114578607
Och, die oorlog kun je gewoon uitzitten, vanwege al die verdragen komen in die oorlog toch maar zelden troepen naar Brandenburg.

Daarna kun je eventueel meteen na de oorlog Luxemburg aanvallen, dan zullen ze n.a.w. verzwakt zijn en mogelijk zelfs van hun allianties beroofd.
pi_114578649
Ja, op het wapenschildje bovenin klikken, het scherm waarin je ziet hoeveel presstige je hebt en hoeveelste je bent e.d.

Daar staan volgens mij ook je casus belli's
pi_114578781
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:03 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ja, op het wapenschildje bovenin klikken, het scherm waarin je ziet hoeveel presstige je hebt en hoeveelste je bent e.d.

Daar staan volgens mij ook je casus belli's
Ah ja. Trade Dispute Casus Belli met Burgundy.

Ingewikkeld spel met die HRE en Papal State etc.
Children of the night. What music they make.
pi_114579030
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:02 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Och, die oorlog kun je gewoon uitzitten, vanwege al die verdragen komen in die oorlog toch maar zelden troepen naar Brandenburg.

Daarna kun je eventueel meteen na de oorlog Luxemburg aanvallen, dan zullen ze n.a.w. verzwakt zijn en mogelijk zelfs van hun allianties beroofd.
Dan krijg ik dus LU in bezit, maar is het dat waard? Zo'n klein landje dichtbij Frankrijk en Burgundy?
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 21:18:19 #296
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114579347
Je kunt ook enkel je PU verbreken
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114579412
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:18 schreef BlaZ het volgende:
Je kunt ook enkel je PU verbreken
M'n wat?

LU is geannexeerd en ik heb een nieuwe koning *O*

Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 21:21:46 #298
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114579497
Goede koning ! 8administratie.
Je zat in een persoonlijke unie met Luxemburg denk ik.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114579749
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:21 schreef BlaZ het volgende:
Goede koning ! 8administratie.
Je zat in een persoonlijke unie met Luxemburg denk ik.
Klopt ja. Maar die kon ik niet verbreken omdat ik nog in een oorlog samen met LU zat.

Ik kreeg net een alliance aangeboden van Hongarije (wel meerdere, ik hoorde steeds dat geluidje en ik vroeg me af waar dat vandaan kwam, tot ik die schildjes onderaan het scherm ontdekte :')):



Hongarije is al in oorlog met Bohemia, dus mss kan ik nog een provincietje afsnoepen :P
Children of the night. What music they make.
pi_114580083
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:27 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Klopt ja. Maar die kon ik niet verbreken omdat ik nog in een oorlog samen met LU zat.

Ik kreeg net een alliance aangeboden van Hongarije (wel meerdere, ik hoorde steeds dat geluidje en ik vroeg me af waar dat vandaan kwam, tot ik die schildjes onderaan het scherm ontdekte :')):

[ afbeelding ]

Hongarije is al in oorlog met Bohemia, dus mss kan ik nog een provincietje afsnoepen :P
Gaat je niet lukken, Bohemen heeft te veel manpower omdat ze keizer zijn. Zij zijn voor hun grootte erg sterk, dus dat gaat je zo 1-2-3 niet lukken.

Komt nog bij dat Bohemen n.a.w. aan het winnen is van Hongarije, zo sterk zijn die niet voor hun grootte.
pi_114580132
Mijn voorstel: vanaf nu één gereekst topic voor alle Paradox-games. Ik maak het nieuwe topic wel en vraag de reeks aan, als iemand het er niet mee eens is kan dat altijd nog ongedaan gemaakt worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')