abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:54:32 #1
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_85409735
Wij hebben een berk in onze voortuin van ons nieuwe huis. Nu heeft de berk deze zomer nauwelijks blad gehad en er vallen ook steeds takjes uit. Volgens de buren had deze boom vorig jaar nog veel blad vergelijkbaar met de berk er naast. Wie weet wat wij kunnen doen aan deze boom? Is hij gestorven en moeten wij hem weg laten halen en vervangen met een andere boom of is hij nog te redden door hem bijvoorbeeld te snoeien? Er zitten geen paddestoelen oid onder aan de stam.


�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
pi_85409978
Ja. Een dooie berk heeft een witte stam. Nog even en hij wordt de White Tree of Gondor.
Google is your friend, abuse your friends
pi_85415689
veel berken zijn afgelopen voorjaar dood gegaan door de extreme hitte en aanhoudende droogte.
enige optie is afzagen en iets nieuws neerzetten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:30:12 #4
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_85417298
Ik zou het afwachten tot volgend jaar , kans is groot dat volgend jaar weer uitloopt.
Blad verlies bij extreme hitte is een bescherming voor de boom.
pi_85417345
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:30 schreef rac het volgende:
Ik zou het afwachten tot volgend jaar , kans is groot dat volgend jaar weer uitloopt.
Blad verlies bij extreme hitte is een bescherming voor de boom.
alleen berken gaan echt wel dood in de brandende zon, en hij stoot ook al takjes af
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_85417396
Boom kan het jaar erna weer uitlopen.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:49:06 #7
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_85418092
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:31 schreef densmee het volgende:

[..]

alleen berken gaan echt wel dood in de brandende zon, en hij stoot ook al takjes af
Beuken die zon op hun stam krijgen kunnen zelfs omknappen Dus nooit struiken voor beuken weghalen als de stam niet begroeid is (of je moet de stam inpakken. )
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:53:23 #8
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_85418278
Heb eens goed naar de foto gekeken !

Haal maar weg !
En zie dat er licht komt
jee wat staat hij dicht op jullie huis,
Informeer wel bij gemeente of je een kap vergunning nodig hebt.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 18 augustus 2010 @ 10:29:02 #9
163650 Greys
pi_85427176
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:49 schreef rac het volgende:

[..]

Beuken die zon op hun stam krijgen kunnen zelfs omknappen Dus nooit struiken voor beuken weghalen als de stam niet begroeid is (of je moet de stam inpakken. )
Het gaat om een berk, niet over beuken :+

quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:53 schreef rac het volgende:
Heb eens goed naar de foto gekeken !

Haal maar weg !
En zie dat er licht komt
jee wat staat hij dicht op jullie huis,
Informeer wel bij gemeente of je een kap vergunning nodig hebt.
Ik denk dat TS het prettig vindt dat die boom daar staat? Hij zegt in zijn OP al dat als hij hem weg moet halen, dat hij hem dan vervangt door een andere boom :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 18 augustus 2010 @ 10:32:04 #10
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_85427253
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 10:29 schreef Greys het volgende:

[..]



Het gaat om een berk, niet over beuken :+
[..]
Ja maar het is niet de enige boom die door zon en hitte dood kan gaan . ;)
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:05:27 #11
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_85434760
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:53 schreef rac het volgende:
Heb eens goed naar de foto gekeken !

Haal maar weg !
En zie dat er licht komt
jee wat staat hij dicht op jullie huis,
Informeer wel bij gemeente of je een kap vergunning nodig hebt.
Wij vinden een boom in de voortuin wel prettig omdat het voor beschutting zorgt. Wat licht betreft is er voldoende lichtinval voor ons. Ik zie erg gemengde reacties van dat een berk een jaar later nog kan uitlopen tot dat hij dood is en het beste helemaal gekapt moet worden. Wij zullen dan inderdaad een kapvergunning aanvragen. De vraag is of het nog zin heeft om hem nu te snoeien en het een jaar aan te kijken? Er is dit jaar natuurlijk geen extreme hitte geweest.
�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
  woensdag 18 augustus 2010 @ 14:11:38 #12
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_85435006
Niet gaan snoeien !!!

Berken mogen naar mijn weten alleen in januari , februari en begin maart gesnoeid worden als je het wilt proberen dan een half jaar wachten.
pi_85435012
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:05 schreef Mighty het volgende:

[..]

Wij vinden een boom in de voortuin wel prettig omdat het voor beschutting zorgt. Wat licht betreft is er voldoende lichtinval voor ons. Ik zie erg gemengde reacties van dat een berk een jaar later nog kan uitlopen tot dat hij dood is en het beste helemaal gekapt moet worden. Wij zullen dan inderdaad een kapvergunning aanvragen. De vraag is of het nog zin heeft om hem nu te snoeien en het een jaar aan te kijken? Er is dit jaar natuurlijk geen extreme hitte geweest.
er is een zodanige hitte geweest dat heel veel berken dood zijn gegaan.
let maar eens op je ziet her en der veel dode berken, in tuinen maar ook stadsparken.
en voor een dode boom hoef je geen kapvergunning aan te vragen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_85436091
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 14:11 schreef rac het volgende:
Niet gaan snoeien !!!

Berken mogen naar mijn weten alleen in januari , februari en begin maart gesnoeid worden als je het wilt proberen dan een half jaar wachten.
sint jan is geweest dus de A B C bomen mogen weer gesnoeid worden.
berk is Betula
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:14:46 #15
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_85437766
Hmmm..dat is wel goed om te weten dat je voor een dode boom geen kapvergunning nodig hebt..scheelt weer tijd en geld...nu moet ik alleen zeker weten dat hij dood is. Er zijn een paar buren die al geroepen hebben "je gaat die mooie boom toch niet snoeien"....
�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
pi_85665456
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:14 schreef Mighty het volgende:
nu moet ik alleen zeker weten dat hij dood is. Er zijn een paar buren die al geroepen hebben "je gaat die mooie boom toch niet snoeien"....
:D :')
Geloof me, die is hardstikke dood.. Als ze dat zo nog niet kunnen zien.. Nouja dan kun je er altijd nog een kerfje in maken om te laten zien dat het hout kurkdroog is. Dood. :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')