abonnement Unibet Coolblue
pi_85965141
quote:
Beslag op logo van whisky Johnnie Walker

Her vermaarde whiskymerk ’Johnnie Walker’ is verwikkeld in een internationale whiskyoorlog. Het bekende beeldmerk van de Scotch is voorlopig zelfs helemaal ’uitgewandeld’: flessen mogen nog wel worden verkocht, maar met het logo Johnnie Walker zelf mag niets meer ondernomen worden.

Behalve op het merk Johnnie Walker is ook voor ¤ 10 miljoen beslag gelegd op bankrekeningen van de beursgenoteerde drankenmultinational Diageo (het concern van o.a. Johnnie Walker, Smirnoff wodka, Guinness bier en Bailey’s likeur), waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam.

Dit na een uitspraak van de rechtbank van Amsterdam nadat een Bulgaars bedrijf om de beslagleggingen had gevraagd.

De whiskyoorlog ontstond in 2009 toen 12.096 literflessen Johnnie Walker in beslag werden genomen in de Bulgaarse haven Varna. De Bulgaarse groothandel Simiramida-04, die de drank via zogenoemde parallelimport voor circa twintig procent onder de officiële prijs op de markt brengt, had de lading daar klaar liggen voor transport. Diageo liet onmiddellijk beslag leggen op de handel omdat het volgens het bedrijf om nepflessen ging.

De rechter in Bulgarije heeft inmiddels uitgemaakt dat het niet om namaakproducten maar om échte flessen Johnnie Walker ging en dat de inbeslagname onrechtmatig was.

De Bulgaarse drankengroothandel zegt door de strijd met Diageo een schade te hebben geleden van ¤ 10 miljoen. Ook op andere manieren zou Diageo proberen de parallelimport de voet dwars te zetten, onder meer door leveranciers en afnemers zwaar onder druk te zetten.

De rechtbank heeft de beslagleggingen toegewezen. De rechter moet nu gaan bepalen welk schadebedrag de eisers precies toekomt. Tot die tijd mag er met Johnnie Walker niets gebeuren, aldus mr. J. W. de Groot (Blenheim Advocaten), namens zijn Bulgaarse cliënt. „Diageo is nu geraakt in de kern van zijn eigen vermogen. De parels van de kroon zitten in de vennootschap Diageo Brands, waarin ze alle merkenrechten hebben verzameld. Mijn cliënten willen absoluut doorbijten. Diageo mag ondertussen met Johnnie Walker geen rechtshandelingen meer verrichten”, aldus de advocaat. Diageo blijft van mening dat de parallelimport een ’grove schending van zijn merkenrecht’ betekent. Volgens de drankenmultinational handelt Bulgarije in strijd met het Europees recht.
bron
pi_85965450
quote:
Op woensdag 1 september 2010 21:47 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
_O-

Zal er geen traan om laten als dat van de markt verdwijnt :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_85977837
quote:
Op woensdag 1 september 2010 15:44 schreef Sunnythesun het volgende:
Ik vond de Glen Devron 10 jaar best ok. Niet heel erg bijzonder (ben meer een Islay liefhebster) maar wel lekker voor tussendoor..
Heb gister even een glaasje geprobeerd....best ok. Inderdaad niet heel erg bijzonder, maar zeker ook niet verkeerd. Maar ik ben dan ook geen echte whisky kenner. Prima voor na het eten dacht ik zo.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 18:15:34 #54
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86134274
Zooow, heb de flessen binnen van mijn kleine Ierse whiskyproevertije over twee weken. Het is een heel Bushmillsfeest geworden, maargoed

- Bushmills Black Bush
- Bushmills 10 jr.
- Bushmills 16 jr.
- Redbreast 12 jr.
- Connnemara
- Tyrconnell 10 jr. Port Cask

En daarna was mijn budget voor de avond op. :D Ik ken zelf alleen Jameson en Connemara van de Ieren, dus ben benieuwd.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 18:16:54 #55
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86134312
Oh en 1 november een Glenfarclas proeverij.
Carpe Libertatem
  maandag 6 september 2010 @ 18:30:44 #56
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_86134838
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:15 schreef Boze_Appel het volgende:
Zooow, heb de flessen binnen van mijn kleine Ierse whiskyproevertije over twee weken. Het is een heel Bushmillsfeest geworden, maargoed

- Bushmills Black Bush
- Bushmills 10 jr.
- Bushmills 16 jr.
- Redbreast 12 jr.
- Connnemara
- Tyrconnell 10 jr. Port Cask

En daarna was mijn budget voor de avond op. :D Ik ken zelf alleen Jameson en Connemara van de Ieren, dus ben benieuwd.
Kan je een hele leuke avond mee hebben... ^O^
Denk wel aan de juiste volgorde, anders kan je in één keer de boel dood laten slaan.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 18:43:24 #57
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86135312
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:30 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Kan je een hele leuke avond mee hebben... ^O^
Denk wel aan de juiste volgorde, anders kan je in één keer de boel dood laten slaan.
Volgorde vind ik een beetje lastig omdat ik ze dus niet echt ken, maar ik zat te denken aan:

- Bushmills Black Bush
- Bushmills 10 jr.
- Redbreast 12 jr.
- Connnemara
- Bushmills 16 jr.
- Tyrconnell 10 jr. Port Cask

Voel je vrij om de volgorde te corrigeren, als ik iets raars achter elkaar zet. :)
Carpe Libertatem
  maandag 6 september 2010 @ 19:01:22 #58
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_86136013
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Volgorde vind ik een beetje lastig omdat ik ze dus niet echt ken, maar ik zat te denken aan:

- Bushmills Black Bush
- Bushmills 10 jr.
- Redbreast 12 jr.
- Connnemara
- Bushmills 16 jr.
- Tyrconnell 10 jr. Port Cask

Voel je vrij om de volgorde te corrigeren, als ik iets raars achter elkaar zet. :)
Ik weet niet welke Connemara je hebt, maar ik zou het zo doen:

- Redbreast 12 jr.
- Bushmills 10 jr.
- Bushmills Black Bush
- Bushmills 16 jr.
- Tyrconnell 10 jr. Port Cask
- Connnemara

Toelichting:
De Redbreast is een vrij zachte potstill, die ten opzichte van de wat scherpere Bushmills' anders wat weg zou vallen.
Daarna de Bushmills' waarbij je onderlinge verschillen goed kan proeven, ze worden steeds voller van smaak in deze volgorde.
De port finished Tyrconnel na de Bushmills' overleeft het wel en de peated Connemara absoluut op het eind (zeker als je de cask strenght hebt).
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 19:17:44 #59
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86136656
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:01 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik weet niet welke Connemara je hebt, maar ik zou het zo doen:

- Redbreast 12 jr.
- Bushmills 10 jr.
- Bushmills Black Bush
- Bushmills 16 jr.
- Tyrconnell 10 jr. Port Cask
- Connnemara

Toelichting:
De Redbreast is een vrij zachte potstill, die ten opzichte van de wat scherpere Bushmills' anders wat weg zou vallen.
Daarna de Bushmills' waarbij je onderlinge verschillen goed kan proeven, ze worden steeds voller van smaak in deze volgorde.
De port finished Tyrconnel na de Bushmills' overleeft het wel en de peated Connemara absoluut op het eind (zeker als je de cask strenght hebt).
Nu ik er wat meer over nadenk is jouw volgorde idd. wat logischer, dank. :) Ik heb overigens niet de cask strength.
Carpe Libertatem
  maandag 6 september 2010 @ 20:42:55 #60
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_86140336
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:17 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nu ik er wat meer over nadenk is jouw volgorde idd. wat logischer, dank. :) Ik heb overigens niet de cask strength.
Alstu...

Peated whiskies sowieso altijd bijna of geheel op het einde doen en als je ook non-peated whiskies op cask strenght hebt en je kent ze niet, dan moet je om en om voorproeven om de juiste volgorde te bepalen t.o.v. de peated whiskies.
Voorproeven kan sowieso geen kwaad... ;)
pi_86206247
voor de liefhebber: online publicatie Whisky etc magazine

[ Bericht 22% gewijzigd door ChickenSpikey op 08-09-2010 15:55:42 ]
  woensdag 8 september 2010 @ 15:47:35 #62
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_86207054
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:27 schreef ChickenSpikey het volgende:
voor de liefhebber: http://issuu.com/whiskyetc/docs/whisky_01_2010
Op basis van een nietszeggende link weet ik niet of ik een liefhebber ben en of ik er dus al dan niet op moet klikken...
pi_86207391
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Op basis van een nietszeggende link weet ik niet of ik een liefhebber ben en of ik er dus al dan niet op moet klikken...
Aangepast :)
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 15:58:17 #64
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86207494
Ik heb 1 & 4 (?) gekregen bij online bestellingen. Is het wat, dat blad? Heb nog niet echt de moeite genomen om ze open te slaan. :')
Carpe Libertatem
pi_86207624
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb 1 & 4 (?) gekregen bij online bestellingen. Is het wat, dat blad? Heb nog niet echt de moeite genomen om ze open te slaan. :')
Cool, waar heb je die gekregen dan?
Of het wat is moet je zelf beoordelen natuurlijk, maar het is zeker de moeite waard om ze open te slaan ;)
  † In Memoriam † woensdag 8 september 2010 @ 16:03:43 #66
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86207721
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:01 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Cool, waar heb je die gekregen dan?
Of het wat is moet je zelf beoordelen natuurlijk, maar het is zeker de moeite waard om ze open te slaan ;)
Bij bestellingen bij passievoorwhisky.nl (dat is gewoon een Gall & Gall) waren ze in de doos erbij gestopt. Kreeg ook pas gratis pipetjes erbij (na verzoek).
Carpe Libertatem
pi_86207792
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:03 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Bij bestellingen bij passievoorwhisky.nl (dat is gewoon een Gall & Gall) waren ze in de doos erbij gestopt. Kreeg ook pas gratis pipetjes erbij (na verzoek).
In Rijswijk, ja. Staan ook in het blad :)
  woensdag 8 september 2010 @ 22:06:42 #68
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_86222444
jack daniels :) tennesee whiskey :)
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_86222480
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:35 schreef Adames het volgende:
Nou. haal ik me ook nog eens een whiskey.
Liep een whiskeywinkel binnen in Eindhoven en vroeg de verkoper om een advies. Wilde 20-30 euro voor een flesje betalen. Kon natuurlijk standaard naar de Glennfiddich grijpen, echter wilde ik gewoon een andere.

Kwam hij terug met Loch Lomond Single Malt Highlander. Wat is dat voor zure troep. Zowel qua smaak als geur.
Wat water erbij, half uur laten staan, toen viel die wel enigzins te drinken.
hij is in ieder geval goed te doen voor in de koffie
pi_86233739
Voor diegenen die naar het Whisky Festival in Leiden gaan:

quote:
ONTRAFEL DE SMAAK VAN DE NIEUWE
THE FAMOUS GROUSE
WORD JIJ DE MASTER BLENDER VAN HET INTERNATIONAL WHISKY
FESTIVAL IN LEIDEN?
Om een goede whisky blend te maken heb je de beste single malts nodig. Single malts zijn
het neusje van de zalm. Ze worden gemaakt van uitsluitend gemoute gerst. Bij het bottelen
mogen single malt whisky’s van verschillende leeftijden van dezelfde distilleerderij worden
gebruikt. Een blended malt whisky, zoals The Famous Grouse, bestaat uitsluitend uit een
blend van single malt whisky’s. The Famous Grouse gebruikt hiervoor onder andere de
beroemde malts van The Macallan en Highland Park. Niet voor niets werden er in 2009 van
de nummer 1 premium blended whisky van Nederland meer dan één miljoen flessen
verkocht. Dat zijn 118 flessen per uur! De totale whiskymarkt bestaat voor 89% uit blends
en voor 11% uit malts.*

Om master blender te worden heb je een jarenlange training en ervaring nodig want de
master blender bepaalt welke single malts en graan whisky’s gecombineerd worden om een
bepaalde blended whisky te maken. Het is geen gemakkelijke taak, een blended whisky kan
namelijk wel samengesteld zijn uit 20 verschillende whisky’s die allemaal een eigen smaak
hebben! Daarom is de taak van master blender maar voor een paar personen weggelegd.
Durf jij het na het lezen van bovenstaande tekst nog steeds de uitdaging aan en wil jij de
master blender van het International Whisky Festival in Leiden worden door de nieuwe
smaak van The Famous Grouse te ontrafelen? Bezoek dan The Famous Grouse stand. Hier
dagen we namelijk 75 whiskykenners uit om de smaak van een nog nieuw op de markt te
brengen fles uit de familie van The Famous Grouse te ontrafelen. Naast ‘tasting notes’ om de
verfijnde smaak te kunnen achterhalen, krijgen bezoekers die zich hiervoor hebben
opgegeven, een primeur. Als eerste mogen zij een slokje proeven van dit nieuwe familielid
van The Famous Grouse, om vervolgens aan de slag te gaan met het creëren van hun eigen
blend om het recept te kunnen kraken. Om de blend samen te stellen kunnen ze kiezen uit
allerhande ingrediënten. Daarnaast is vanuit Schotland één van de whiskymakers van de
Edrington Group aanwezig om de blends te beoordelen en om ze te coachen in het blending
proces. De persoon die met zijn zelf samengestelde blend het dichtst bij het recept weet te
komen mag zich met recht de master blender van het International Whisky Festival Leiden
noemen en verdient natuurlijk ‘de eeuwige roem’! Daarnaast ontvangt hij of zij een unieke
prijs: de nieuwe whisky blend van The Famous Grouse wordt opgedragen aan hem of haar!
Zijn naam zal dan ook pronken op alle flessen in heel Nederland! Vanaf februari 2011 is deze
nieuwe variant verkrijgbaar!

Heb jij altijd al een kijkje willen nemen in een laboratorium van een whiskyhuis? En durf jij de
uitdaging aan om de smaak van het nieuwste familielid The Famous Grouse te kraken? Geef
je dan nu op via www.whiskyfestival.nl of www.thefamousgrouse.nl. Op deze sites staat ook
alle informatie over deze unieke actie. Schrijf je in en wie weet wordt jij wel de master
blender van het International Whisky Festival Leiden en staat de fles met jouw naam daarop
volgend jaar overal in de schappen! Minimum leeftijd deelname is 18 jaar.

*IWRS Netherlands Report 2009 - aantal gebaseerd op 0,7l flessen.
  † In Memoriam † donderdag 9 september 2010 @ 10:14:38 #71
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86233758
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:13 schreef ChickenSpikey het volgende:
Voor diegenen die naar het Whisky Festival in Leiden gaan:
[..]


Op vrijdagavond. *O*
Carpe Libertatem
pi_86233909
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:14 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Op vrijdagavond. *O*
Dan ben ik er ook :)
  donderdag 9 september 2010 @ 10:31:52 #73
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_86234191
quote:
Op donderdag 9 september 2010 10:31 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik ga vrijdagmiddag al...
En ook dan ben ik er :P
  donderdag 9 september 2010 @ 10:36:21 #75
81329 MadMaster
Schots en scheef...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')