abonnement Unibet Coolblue
pi_85307038
Hallo allemaal
ik wil begin oktober beginnen met mijn nieuwe opleiding Secretaresse niveau 3. Ik heb reacties gekregen van bedrijven. Maar ik wil graag weten wat een Secretaresse niveau 3 verdient met werkend leren (BBL)? Heeft hier iemand al ervaring mee? zodat ik ongeveer het gemiddelde kan weten.
Jullie zouden me hier heel goed mee helpen. Ik kan het nergens op internet vinden onder CAO ect.
Groetjes Angela
pi_85307100
eerste resultaat op google geeft al aan dat er niet echt een eenduidig antwoord op je vraag bestaat:

Bestaat er een speciale cao voor secretaressen?
Er is geen collectieve arbeidsovereenkomst (cao) voor secretaressen. De cao’s worden per bedrijfstak afgesloten. In de cao’s staan afspraken over salarissen, arbeidstijden en pensioenen e.d. Die afspraken liggen vast. Bedrijven in een bepaalde sector waarvoor een bedrijfstak-cao is afgesloten, zijn verplicht zich aan die cao te houden. De cao omschrijft de minimale arbeidsvoorwaarden, de werkgever mag daar wel in positieve zin van afwijken (bijvoorbeeld hoger salaris bieden). Als secretaresse kun je wel onder de cao voor de branche waarbinnen je werkzaam bent vallen. De functie van de secretaresse komt in alle bedrijfstakken voor, de arbeidsvoorwaarden kunnen daarom nogal uiteenlopen.
pi_85307134
oftewel: het is mogelijk dat je onder de cao van de bedrijfstak valt, maar misschien ook niet.
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:00:13 #4
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_85307227
onderhandel dat ze je schoolkosten, boekengeld betalen en leg vast dat je elk jaar 10-15% salarisverhoging krijgt omdat je nu eenmaal meer kan (hebt geleerd tijdens je opleiding).

Je krijgt sowieso minimaal minimumloon behorend bij jouw leeftijd, veel meer hoef je denk ik niet te verwachten
keep up the good work!
pi_85307436
hoi!
bedankt alsvast voor de snelle reacties ik ga zeker onderhandelen want ik moet mijn studie ook zelf betalen. ik heb zelf ook mijn vaste lasten, ik zou ook graag willen weten wat ongeveer het minimumloon dan is voor iemand die 21 jaar is. want de lasten lopen aardig op wanneer je je studie zelf moet betalen daarom wou ik ook bbl gaan doen :D
groetjes
  zondag 15 augustus 2010 @ 14:13:21 #6
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_85307709
Bij 36 uur 6,58, bij 38 uur 6,23 en bij 40 uur 5,92

Kun je gewoon vinden met google.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  zondag 15 augustus 2010 @ 15:21:26 #7
3542 Gia
User under construction
pi_85310247
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 13:55 schreef angelaromijn1989 het volgende:
Hallo allemaal
ik wil begin oktober beginnen met mijn nieuwe opleiding Secretaresse niveau 3. Ik heb reacties gekregen van bedrijven. Maar ik wil graag weten wat een Secretaresse niveau 3 verdient met werkend leren (BBL)? Heeft hier iemand al ervaring mee? zodat ik ongeveer het gemiddelde kan weten.
Jullie zouden me hier heel goed mee helpen. Ik kan het nergens op internet vinden onder CAO ect.
Groetjes Angela
Hoi, het salaris dat je krijgt met een bbl opleiding is niet zo hoog als wanneer je gewoon in vaste dienst bent. Het wordt toch meer als 'stage' gezien. Daarbij zit je minimaal één dag op school en werk je er maar 4.

Van de ROC site:

http://www.roceindhoven.n(...)html?displayType=all

quote:
Hoe kom je aan een goed adres?
Werk (bbl-opleiding):
Volg je een bbl-opleiding, dan moet je zelf (betaald of onbetaald) werk zoeken. Een overzicht van erkende leerbedrijven vind je op de website van Kenniscentrum Ecabo .
Oftewel: Het is nog niet eens zeker of je betaald gaat krijgen, in elk geval niet hetzelfde als een gediplomeerde secretaresse verdient en je moet zelf een stageplek zoeken.

Succes.
pi_85311908
hallo!
ik heb een bedrijf gevonden die mij graag wou hebben voor een stagaire. Maar voor niks gaat de zon niet op. Ik heb mijn vaste lasten en mijn schoolkosten die ik zelf moet gaan betalen daarom wou ik een bbl opleiding gaan doen ik dacht dat ik had gelezen op internet dat het pas is aangeschaft dat bbl leerlingen ook betaald moet worden volgens cao alleen het minimum dan en dat je ook een contract krijg bij het bedrijf niet net als bol leerlingen die maar 160 euro krijgen per maand.??
pi_85312238
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 16:11 schreef angelaromijn1989 het volgende:
hallo!
ik heb een bedrijf gevonden die mij graag wou hebben voor een stagaire. Maar voor niks gaat de zon niet op. Ik heb mijn vaste lasten en mijn schoolkosten die ik zelf moet gaan betalen daarom wou ik een bbl opleiding gaan doen ik dacht dat ik had gelezen op internet dat het pas is aangeschaft dat bbl leerlingen ook betaald moet worden volgens cao alleen het minimum dan en dat je ook een contract krijg bij het bedrijf niet net als bol leerlingen die maar 160 euro krijgen per maand.??
Uitdrukking gecorrigeerd, ga jij dan nog even oefenen met leestekens? :)
pi_85312795
Als je alleen dit soort teksten schrijft, en je in je werk ook zo afhankelijk bent (alle antwoorden in dit topic had je zo kunnen googlen) zou ik je niet in dienst nemen, als ik eerlijk ben.
  zondag 15 augustus 2010 @ 17:17:27 #11
3542 Gia
User under construction
pi_85314184
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 16:22 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Uitdrukking gecorrigeerd, ga jij dan nog even oefenen met leestekens? :)
Hoop dat ze op die opleiding ook Nederlands leert, inderdaad.

Maareh, het is niet zeker dat je voor een bbl-stage betaald wordt. TS moet zelf een werkgever zien te vinden die bereid is het minimumloon te betalen, dat hoeven ze namelijk niet.
pi_85327576
gaan we nou lopen afkatten?? ik kom niet hier om mijn nederlands te corrigeren ik kwam gewoon met een vraag die ik graag beantwoord wou hebben maar met zulke reacties kom ik er niet. Hebben jullie wel wat beters te doen dan allemaal mensen af te kraken? En ik kon het niet vinden daarom dat ik hier op het fok forum het kwam vragen en erikkll ik vraag niet om jou werknemer te worden dus wees blij ;)
pi_85327642
en volgens mij bedoel jij geen leestekens maar spreekwoorden ;)
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 16:22 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Uitdrukking gecorrigeerd, ga jij dan nog even oefenen met leestekens? :)
pi_85328868
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 22:30 schreef angelaromijn1989 het volgende:
Gaan we nou lopen afkatten?? Ik kom niet hier om mijn nederlands te laten corrigeren. Ik kwam gewoon met een vraag die ik graag beantwoord wouilde hebben maar met zulke reacties kom ik er niet. Hebben jullie wel wat beters te doen dan allemaal mensen af te kraken? En ik kon het niet vinden. Daarom dat ik het hier op het fok forum het kwam vragen. En erikkll, ik vraag niet om jouw werknemer te worden, dus wees blij ;)
Even een paar wijzigingen doorgevoerd :)
pi_85328912
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 22:31 schreef angelaromijn1989 het volgende:
en volgens mij bedoel jij geen leestekens maar spreekwoorden ;)
[..]


Hij zegt ook dat hij een uitdrukking heeft gecorrigeerd. Hij vraagt daarnaast of je ook even gaat oefenen met leestekens. ;)
  zondag 15 augustus 2010 @ 23:00:52 #16
314226 bromma
old school prof
pi_85328954
be back later
pi_85328960
Overigens is dit geen afkatten te noemen. Ik constateerde alleen dat je erg slordig omgaat met je taal. ;)
pi_85330365
Uit ervaring weet ik dat je salaris als beginnend secretaresse ver uiteen kan lopen. Bij een klein bedrijfje zal het tussen de 1400 en 1600 bruto zijn en een groot bedrijf tussen de 1600 en 1900. Dat is mijn ervaring in elk geval.

Als je nog in opleiding bent zal het afhangen van hoe snel je alles oppikt hoe je salaris zal stijgen maar ik denk dat het dan gewoon minimumloon of iets daarboven zal zijn. Ook hangt het sterk af van je eigen onderhandelingsvaardigheid. Ik ben zelf vrij snel gestegen in salaris door een paar korte opdrachten van een half jaar te doen en steeds omhoog te gaan qua niveau.

Verder hangt het ook af van wat voor persoon je bent, in mijn ogen zijn er 2 typen secretaresses. De types die na 40 jaar nog steeds op dezelfde plek zitten en simpelweg niet veel meer kunnen dan de telefoon opnemen, agendabeheer en tot een bepaalde leeftijd mooi zitten zijn, en er zijn secretaresses die wat meer kunnen en hun baas gewoon veel werk uit handen nemen. Dan ga je meer richting managementassistent en directiesecretaresse. Oftewel, het is helemaal afhankelijk van hoe je in elkaar steekt en waar je werkt.

Succes met de opleiding!
  maandag 16 augustus 2010 @ 08:26:42 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85337826
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 16:11 schreef angelaromijn1989 het volgende:
hallo!
ik heb een bedrijf gevonden die mij graag wou hebben voor een stagaire. Maar voor niks gaat de zon niet op. Ik heb mijn vaste lasten en mijn schoolkosten die ik zelf moet gaan betalen daarom wou ik een bbl opleiding gaan doen ik dacht dat ik had gelezen op internet dat het pas is aangeschaft dat bbl leerlingen ook betaald moet worden volgens cao alleen het minimum dan en dat je ook een contract krijg bij het bedrijf niet net als bol leerlingen die maar 160 euro krijgen per maand.??
Dus ze willen je hebben als stagiaire, maar ook als een BBL'er??
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85337857
Spelling nazi's :')

Mijn vriendin verdiende tijdens haar bbl "stage" niveau 3 ongeveer ¤ 1500,- bruto (32 uurscontract).
Vergeet niet dat de werkgever ook subsidie voor je krijgt, wellicht heeft je opleindingsinstituut een lijst met bedrijven waar ze vaker zaken mee gedaan hebben?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 16 augustus 2010 @ 08:57:09 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85338119
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:30 schreef DroogDok het volgende:
Spelling nazi's :')

Mijn vriendin verdiende tijdens haar bbl "stage" niveau 3 ongeveer ¤ 1500,- bruto (32 uurscontract).
Vergeet niet dat de werkgever ook subsidie voor je krijgt, wellicht heeft je opleindingsinstituut een lijst met bedrijven waar ze vaker zaken mee gedaan hebben?
Als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan krijgt de werkgever pas subsidie. En 1 van die voorwaarden is dat de werkgever de studie betaald (en daar is hier volgens mij geen sprake van).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85338352
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:57 schreef sanger het volgende:

[..]

Als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan krijgt de werkgever pas subsidie. En 1 van die voorwaarden is dat de werkgever de studie betaald (en daar is hier volgens mij geen sprake van).
Volgens mij is dat niet zo hoor, dat er pas subsidie wordt gegeven bij betaling van de studie, maar het zou kunnen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 16 augustus 2010 @ 10:11:22 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85339401
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 09:12 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Volgens mij is dat niet zo hoor, dat er pas subsidie wordt gegeven bij betaling van de studie, maar het zou kunnen.
Als je op afdrachtsvermindering onderwijs doelt weet ik het wel zeker :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85340934
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 23:34 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Uit ervaring weet ik dat je salaris als beginnend secretaresse ver uiteen kan lopen. Bij een klein bedrijfje zal het tussen de 1400 en 1600 bruto zijn en een groot bedrijf tussen de 1600 en 1900. Dat is mijn ervaring in elk geval.
Gezien het feit dat TS de Nederlandse taal niet echt beheerst (en dat voor een secretaresse!), denk ik dat ze in haar handjes mag klappen met die 1400 bruto. :Y
pi_85341169
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:11 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Gezien het feit dat TS de Nederlandse taal niet echt beheerst (en dat voor een secretaresse!), denk ik dat ze in haar handjes mag klappen met die 1400 bruto. :Y
Commentaar op de taalbeheersing van TS en er dan zelf een half verkracht niet bestaand spreekwoord uitgooien. :')
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_85341316
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 11:20 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Commentaar op de taalbeheersing van TS en er dan zelf een half verkracht niet bestaand spreekwoord uitgooien. :')
Ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt, maar "In zijn/haar handjes klappen met ..." is een normale Nederlandse uitdrukking hoor. :D
pi_85341696
De uitdrukking is, bij mijn weten, "de handjes mogen samenknijpen"
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 16 augustus 2010 @ 13:04:57 #28
3542 Gia
User under construction
pi_85345171
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 22:59 schreef erikkll het volgende:

[..]

Even een paar wijzigingen doorgevoerd :)
'Wou' mag gewoon hoor. Hoewel ik ook 'wilde' mooier vind.
  maandag 16 augustus 2010 @ 13:10:14 #29
3542 Gia
User under construction
pi_85345396
Nogmaals, als het een opleiding via een ROC is, dan is het, volgens hun website, niet eens zeker dat TS gedurende de opleiding überhaupt salaris krijgt. Bedrijven hoeven dat namelijk niet.

Dat geldt sowieso al voor de BOL-opleidingen, maar schijnbaar ook voor een aantal BBL-opleidingen. En ik heb gezocht op de secretaresse niveau 3 opleiding.

TS moet anders zelf maar even zoeken.

Dus, de vraag waar ze recht op heeft, kan niet beantwoord worden, aangezien het bedrijven vrij staat te betalen wat ze willen of niet willen.

Link staat in een vorige post.
pi_85348554
Waarom beginnen over spelling als TS nog moet beginnen met de opleiding? Jullie doen net alsof ze nu al een volleerd secretaresse is. Om de taalnazi uit te hangen: het is 'in je handen wrijven' en anders 'de handen dicht mogen knijpen'. ;)
pi_85348834
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 13:04 schreef Gia het volgende:

[..]

'Wou' mag gewoon hoor. Hoewel ik ook 'wilde' mooier vind.
Naar ik weet wordt wou gezien als spreektaal en wilde als schrijftaal maar het wordt niet verkeerd gerekend. Ik vind 'wou' ook erg lelijk.
pi_85348957
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:29 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Naar ik weet wordt wou gezien als spreektaal en wilde als schrijftaal, maar het wordt niet verkeerd gerekend. Ik vind 'wou' ook erg lelijk.
:P

Maar effe (spreektaal!) serieus, het is juist voor een secretaresse wel fijn als je fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven, anders kom je inderdaad niet verder dan het type dat mooi zit te zijn, koffie haalt en de telefoon opneemt. :)
pi_85351002
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:32 schreef Errrwin het volgende:

[..]

:P

Maar effe (spreektaal!) serieus, het is juist voor een secretaresse wel fijn als je fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven, anders kom je inderdaad niet verder dan het type dat mooi zit te zijn, koffie haalt en de telefoon opneemt. :)
Maar dat leer je toch wel op de opleiding? Bij mij werd het er toen ik Schoevers deed echt ingeramd.
pi_85353015
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 23:34 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Uit ervaring weet ik dat je salaris als beginnend secretaresse ver uiteen kan lopen. Bij een klein bedrijfje zal het tussen de 1400 en 1600 bruto zijn en een groot bedrijf tussen de 1600 en 1900. Dat is mijn ervaring in elk geval.

Als je nog in opleiding bent zal het afhangen van hoe snel je alles oppikt hoe je salaris zal stijgen maar ik denk dat het dan gewoon minimumloon of iets daarboven zal zijn. Ook hangt het sterk af van je eigen onderhandelingsvaardigheid. Ik ben zelf vrij snel gestegen in salaris door een paar korte opdrachten van een half jaar te doen en steeds omhoog te gaan qua niveau.

Verder hangt het ook af van wat voor persoon je bent, in mijn ogen zijn er 2 typen secretaresses. De types die na 40 jaar nog steeds op dezelfde plek zitten en simpelweg niet veel meer kunnen dan de telefoon opnemen, agendabeheer en tot een bepaalde leeftijd mooi zitten zijn, en er zijn secretaresses die wat meer kunnen en hun baas gewoon veel werk uit handen nemen. Dan ga je meer richting managementassistent en directiesecretaresse. Oftewel, het is helemaal afhankelijk van hoe je in elkaar steekt en waar je werkt.

Succes met de opleiding!
Maar niet met een niveau 3 opleiding lijkt mij......
pi_85356207
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:12 schreef consio het volgende:

[..]

Maar niet met een niveau 3 opleiding lijkt mij......
Met niveau 3 zal je denk ik tussen de 1500 en 1700 zitten, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en je persoonlijke presentatie en onderhandelingsvaardigheid. In het begin betaalt secretaressewerk vaak slecht maar als je laat zien dat je meer kunt kan je best snel groeien. Ik ben begonnen als junior bij een klein bedrijf voor 1400 euro, die baan was erg simpel en onzelfstandig. Na 3 maanden had ik het er helemaal gehad, ik verveelde me kapot en toen ben ik op zoek gegaan naar wat anders.

Zo ben ik bij een groot bedrijf als managementassistent verdergegaan voor 1800 bpm, daarna groeide ik door naar 2000 bpm binnen hetzelfde bedrijf in een andere functie. Bij mijn laatste secretaressefunctie verdiende ik 2350 bpm. Die stijging was in ongeveer 2,5 jaar tijd. Tegenwoordig heb ik een ander type functie.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn opleiding bij Schoevers heb gedaan en dat opent echt deuren. Daarnaast heb ik denk ik wel de juiste instelling gehad en pakte ik zaken gewoon goed aan.
  maandag 16 augustus 2010 @ 23:06:38 #36
3542 Gia
User under construction
pi_85371930
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Met niveau 3 zal je denk ik tussen de 1500 en 1700 zitten, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en je persoonlijke presentatie en onderhandelingsvaardigheid.
Dus, niet. Als je geluk hebt krijg je een aardige stagevergoeding.
Ken een meid die 3de jaars verpleegkunde doet, ook BBL en 400 euro per maand krijgt.

Het is een OPLEIDING.

Toen jij op schoevers zat, kreeg je toch ook geen salaris!
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 07:15:35 #37
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85380824
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 17:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn opleiding bij Schoevers heb gedaan en dat opent echt deuren.
Alsof dat alleen bij Schoevers is :D
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85393630
Whehe 1500 a 1700 euro voor 4 dagen stagelopen in de week _O-
pi_85393824
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 14:35 schreef ScarFace- het volgende:
Whehe 1500 a 1700 euro voor 4 dagen stagelopen in de week _O-
Verdiep je eensi n wat een BBL opleiding inhoud, het is niet zomaar even een snuffelstage van een half jaar, je hebt gewoon een arbeidscontract en daarbij volg je nog een opleiding in de richting waarin je ook werkzaam bent.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:01:50 #40
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85394850
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 14:40 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Verdiep je eensi n wat een BBL opleiding inhoud, het is niet zomaar even een snuffelstage van een half jaar, je hebt gewoon een arbeidscontract en daarbij volg je nog een opleiding in de richting waarin je ook werkzaam bent.
Klopt, maar dan ga je alleen voorbij aan het feit dat de werknemer veeleal niet eens een startkwalificatie heeft.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85396336
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 14:40 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Verdiep je eensi n wat een BBL opleiding inhoud, het is niet zomaar even een snuffelstage van een half jaar, je hebt gewoon een arbeidscontract en daarbij volg je nog een opleiding in de richting waarin je ook werkzaam bent.
Die dag naar school krijg je ook "doorbetaald"
Hoe dan ook als je ermee begint mag je blij zijn met ¤800 per maand.
Ze kunnen je ook niks geven blijkbaar is er gepost.
Dat lijkt mij ook ja dat je moet werken voor je geld, zo werkt het nou eenmaal ~O>
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:47:46 #42
3542 Gia
User under construction
pi_85396772
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:36 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Die dag naar school krijg je ook "doorbetaald"
Hoe dan ook als je ermee begint mag je blij zijn met ¤800 per maand.
Ze kunnen je ook niks geven blijkbaar is er gepost.
Dat lijkt mij ook ja dat je moet werken voor je geld, zo werkt het nou eenmaal ~O>
Onze jongste gaat vanaf september 3 dagen in de week stagelopen in een restaurantkeuken. Dat is gewoon werken, hoor. Dat kan ook 's avonds en in het weekend zijn en daar krijgt hij helemaal niks voor.

Hij zat eerst op een middelbare school richting horeca, waar schoolrestaurants zijn, gewoon ook voor klanten. Daar had hij ook het MBO kunnen gaan volgen. Dan werk je dus 3 dagen in de week in een van de schoolrestaurants. Net zo goed voor niks.

Een stageplek moet je dus eigenlijk zien als een klaslokaal op locatie. Het bedrijf mag en kan een stagevergoeding geven, maar hoeft dat dus niet. En dat geldt ook voor BBL, hoewel je bij BBL meestal wel gewoon een stagevergoeding krijgt.

Onze oudste krijgt 23 euro per dag aan stagevergoeding, wat er eigenlijk ook voor staat.
Werk je dus 4 dagen in de week, dan is dat ongeveer 400 euro per maand, wat overeen komt met dat meisje dat ik ken die 3de jaars verpleegkundige is en de opleiding BBL volgt.

1500 euro krijg je echt niet in een opleiding voor secretaresse.
pi_85402787
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Onze jongste gaat vanaf september 3 dagen in de week stagelopen in een restaurantkeuken. Dat is gewoon werken, hoor. Dat kan ook 's avonds en in het weekend zijn en daar krijgt hij helemaal niks voor.

Hij zat eerst op een middelbare school richting horeca, waar schoolrestaurants zijn, gewoon ook voor klanten. Daar had hij ook het MBO kunnen gaan volgen. Dan werk je dus 3 dagen in de week in een van de schoolrestaurants. Net zo goed voor niks.

Een stageplek moet je dus eigenlijk zien als een klaslokaal op locatie. Het bedrijf mag en kan een stagevergoeding geven, maar hoeft dat dus niet. En dat geldt ook voor BBL, hoewel je bij BBL meestal wel gewoon een stagevergoeding krijgt.

Onze oudste krijgt 23 euro per dag aan stagevergoeding, wat er eigenlijk ook voor staat.
Werk je dus 4 dagen in de week, dan is dat ongeveer 400 euro per maand, wat overeen komt met dat meisje dat ik ken die 3de jaars verpleegkundige is en de opleiding BBL volgt.

1500 euro krijg je echt niet in een opleiding voor secretaresse.
Waarom quote je mij eigenlijk?
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:16:33 #44
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_85403046
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:32 schreef Errrwin het volgende:

[..]

:P

Maar effe (spreektaal!) serieus, het is juist voor een secretaresse wel fijn als je fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven, anders kom je inderdaad niet verder dan het type dat mooi zit te zijn, koffie haalt en de telefoon opneemt. :)
Oh nee hoor. Ik krijg genoeg brieven van zeer respectabele afzenders, grotere bedrijven en zo, die stikvol spel- en taalfouten zitten. Misschien omdat diezelfde bedrijven zwaar onderbetalen waardoor ze niet al te kritisch kunnen zijn bij het aannemen van personeel.

[ Bericht 0% gewijzigd door caroline88 op 17-08-2010 18:22:47 ]
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 20:21:46 #45
3542 Gia
User under construction
pi_85408333
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 18:09 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Waarom quote je mij eigenlijk?
Omdat je suggereert dat je met een BBL opleiding 5 dagen in de week betaald wordt, wat dus niet per definitie zo is en de kans dat je het minimumloon krijgt voor de dagen dat je wel 'werkt' is niet zo groot.

Het gaat TS erom dat ze denkt dat ze een gewoon salaris gaat krijgen voor een niveau 3 opleiding, waarvan ze dan de vaste lasten kan betalen en van kan leven. Ik verwacht dat TS zich zal moeten wenden tot de IB groep voor stufi, aanvullende stufi, uitwonende beurs en/of aanvullende lening.
pi_85409065
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 23:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus, niet. Als je geluk hebt krijg je een aardige stagevergoeding.
Ken een meid die 3de jaars verpleegkunde doet, ook BBL en 400 euro per maand krijgt.

Het is een OPLEIDING.

Toen jij op schoevers zat, kreeg je toch ook geen salaris!
Jawel hoor. Waarom zou dat niet zo zijn?

Edit ter verduidelijking: ik werkte toen als receptioniste/telefoniste en deed wat secretariële taken erbij en daar kreeg ik een destijds marktconform salaris voor.
pi_85409147
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 07:15 schreef sanger het volgende:

[..]

Alsof dat alleen bij Schoevers is :D
Er zijn ook andere privéopleidingen die goed aangeschreven staan maar er zit qua niveau een groot verschil tussen een roc secretaresseopleiding en die bij Schoevers. Bij Schoevers is een voorselectie en daar wordt je echt een stuk beter opgeleid. Zonder dat ik af wil doen aan de roc opleidingen.

Edit ter verduidelijking: je betaalt een heel wat hoger schoolgeld (destijds 2500 euro) en daarvoor zorgen zij dat je docenten krijgt van vrij hoog niveau, zijn de klassen niet groter dan 12 leerlingen en is alles goed geregeld. Ik heb een keer lesuitval gehad en die werd op een andere avond ingehaald. Een aantal vakken was op HBO niveau.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:16:22 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85416666
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 20:41 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Er zijn ook andere privéopleidingen die goed aangeschreven staan maar er zit qua niveau een groot verschil tussen een roc secretaresseopleiding en die bij Schoevers. Bij Schoevers is een voorselectie en daar wordt je echt een stuk beter opgeleid. Zonder dat ik af wil doen aan de roc opleidingen.

Edit ter verduidelijking: je betaalt een heel wat hoger schoolgeld (destijds 2500 euro) en daarvoor zorgen zij dat je docenten krijgt van vrij hoog niveau, zijn de klassen niet groter dan 12 leerlingen en is alles goed geregeld. Ik heb een keer lesuitval gehad en die werd op een andere avond ingehaald. Een aantal vakken was op HBO niveau.
Het prijsverschil zit hem niet in de salarissen vcan de docenten. Een ROC krijgt subsidie waardoor deze de prijs laag kan houden. Schoevers krijgt een dergelijke subsidie niet.

Dat er een verschil zit tussen sommige prive en reguliere opleiders ben ik met je eens. Maar er zijn ook juist particuliere aanbieders die juist minder goed zijn dan een reguliere opleider. Zeker op HBO(+)-niveau.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85417269
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 20:41 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]
Bij Schoevers is een voorselectie en daar wordt je echt een stuk beter opgeleid.
Word je daar beter opgeleid?
  woensdag 18 augustus 2010 @ 00:24:29 #50
3542 Gia
User under construction
pi_85419720
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 20:39 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Jawel hoor. Waarom zou dat niet zo zijn?

Edit ter verduidelijking: ik werkte toen als receptioniste/telefoniste en deed wat secretariële taken erbij en daar kreeg ik een destijds marktconform salaris voor.
Als bijbaantje naast je opleiding? Of was dat werken onderdeel van je opleiding?
  woensdag 18 augustus 2010 @ 00:26:06 #51
3542 Gia
User under construction
pi_85419786
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:29 schreef Vince.B het volgende:

[..]

Word je daar beter opgeleid?
Heb ook een secretaresse-opleiding, maar dergelijke spelfouten doen pijn, hoor! ;)
  Milf woensdag 18 augustus 2010 @ 00:32:31 #52
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_85420042
Is het principe van BBL veranderd dan? Toen ik vroeger BBL volgde(14 jaar terug), werkte ik met een werk/leerovereenkomst bij mijn werkgever ( Bart Smit in mijn geval ) en kreeg de uren die ik werkte normaal volgens de detailhandel CAO betaald. De dag dat ik naar school ging werd niet betaald. Ik had de deal dat zij mijn schoolgeld betaalden en de rekening van de boeken was mijn deel. Dit omdat mijn werkgever toen der tijd een subsidie voor mij ontving.

Niets stage en een kleine vergoeding. Ik ontving een normaal (minimum jeugdloon ) salaris.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 00:46:15 #53
3542 Gia
User under construction
pi_85420481
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 00:32 schreef nikky het volgende:
Is het principe van BBL veranderd dan? Toen ik vroeger BBL volgde(14 jaar terug), werkte ik met een werk/leerovereenkomst bij mijn werkgever ( Bart Smit in mijn geval ) en kreeg de uren die ik werkte normaal volgens de detailhandel CAO betaald. De dag dat ik naar school ging werd niet betaald. Ik had de deal dat zij mijn schoolgeld betaalden en de rekening van de boeken was mijn deel. Dit omdat mijn werkgever toen der tijd een subsidie voor mij ontving.

Niets stage en een kleine vergoeding. Ik ontving een normaal (minimum jeugdloon ) salaris.
Ik heb eerder een linkje gepost naar het ROC Eindhoven, over de secretaresse niveau 3 opleiding waar we het hier over hebben. Heb zelf twee kinderen op het MBO zitten. NU! en niet 14 jaar terug.

Officieel is het zo dat je in dienst komt van het stagebedrijf, maar ze hoeven geen minimumloon te betalen. Zelfs een stagevergoeding van 23 euro per dag is niet eens verplicht. Op die site van het ROC staat dat de leerling zelf op zoek moet naar een betaalde of onbetaalde stageplaats.
  Milf woensdag 18 augustus 2010 @ 01:00:22 #54
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_85420918
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 00:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb eerder een linkje gepost naar het ROC Eindhoven, over de secretaresse niveau 3 opleiding waar we het hier over hebben. Heb zelf twee kinderen op het MBO zitten. NU! en niet 14 jaar terug.

Officieel is het zo dat je in dienst komt van het stagebedrijf, maar ze hoeven geen minimumloon te betalen. Zelfs een stagevergoeding van 23 euro per dag is niet eens verplicht. Op die site van het ROC staat dat de leerling zelf op zoek moet naar een betaalde of onbetaalde stageplaats.
Ik zie het inderdaad staan. Persoonlijk zou ik niet voor een minimaal loontje aan het werk gaan. Ik zou voor de BOL variant kiezen tenzij ik gewoon een normaal jeugdloon zou ontvangen. ( Het waarom kan ik helaas niet zeggen vanwege mijn werkgever want dan bladiebla ;) )
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 07:48:48 #55
3542 Gia
User under construction
pi_85424283
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 01:00 schreef nikky het volgende:

[..]

Ik zie het inderdaad staan. Persoonlijk zou ik niet voor een minimaal loontje aan het werk gaan. Ik zou voor de BOL variant kiezen tenzij ik gewoon een normaal jeugdloon zou ontvangen. ( Het waarom kan ik helaas niet zeggen vanwege mijn werkgever want dan bladiebla ;) )
Mijn jongste doet BOL en moet toch 3 dagen stage lopen. Op zich vindt hij dat juist leuk. Heeft ie feitelijk gewoon praktijkles op het vlak waar het om gaat. Hij krijgt geen vergoeding.
De oudste doet de eerste 2 jaar ook BOL, 2 dagen in de week stage, en krijgt, zoals ik al zei 23 euro per dag vergoeding. Hoewel, als ik het nareken is het eigenlijk minder. Maar goed. Iets is beter dan niets.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 08:28:53 #56
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85424741
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 23:29 schreef Vince.B het volgende:

[..]

Word je daar beter opgeleid?
Niet per definitie.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 08:29:56 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85424752
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 00:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb eerder een linkje gepost naar het ROC Eindhoven, over de secretaresse niveau 3 opleiding waar we het hier over hebben. Heb zelf twee kinderen op het MBO zitten. NU! en niet 14 jaar terug.

Officieel is het zo dat je in dienst komt van het stagebedrijf, maar ze hoeven geen minimumloon te betalen. Zelfs een stagevergoeding van 23 euro per dag is niet eens verplicht. Op die site van het ROC staat dat de leerling zelf op zoek moet naar een betaalde of onbetaalde stageplaats.
Dat hangt dus van de soort overeenkomst af.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 12:16:37 #58
3542 Gia
User under construction
pi_85430537
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 08:29 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat hangt dus van de soort overeenkomst af.
Jaha, maar daar moet je dus zelf achter aan.

Zoals ik het begrijp uit de OP gaat het om een MBO niveau 3 secretaresse-opleiding, zoals die gegeven worden op het ROC.

Misschien dat TS zelf hier duidelijkheid over kan verschaffen.
Dus, TS, waar, bij welke onderwijsinstelling, ga je die opleiding volgen?
pi_85439940
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 00:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Als bijbaantje naast je opleiding? Of was dat werken onderdeel van je opleiding?
Het was onderdeel van de opleiding, ik moest een baan hebben in de richting van de studie. Telefoniste/receptioniste voldeed en dat was ik al voordat ik eraan begon. Mijn werkgever betaalde de studie trouwens niet.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 16:29:38 #60
3542 Gia
User under construction
pi_85440973
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 16:04 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het was onderdeel van de opleiding, ik moest een baan hebben in de richting van de studie. Telefoniste/receptioniste voldeed en dat was ik al voordat ik eraan begon. Mijn werkgever betaalde de studie trouwens niet.
Maarrrr, dan is het dus eigenlijk gewoon een baantje, naast je studie. Je was verplicht een baan te hebben in die richting. Dat is iets anders dan stage lopen als onderdeel van een studie, zoals dat bij BBL het geval is.

Ik heb zelf een secretaresse-opleiding gevolgd via Centrum Vakopleiding, vroeger. Daarvoor hoefde je geen stage te lopen en ook geen baan te hebben. De opleiding duurde 2 jaar, 40 uur per week. Overigens was dat via het arbeidsbureau en met behoud van bijstand. Het arbeidsbureau betaalde de studie. Had daarna overigens direct een baan.

Overigens, als ik nu kijk op de site van Schoevers, zie ik daar een éénjarige niveau 3 opleiding staan die 8900 euro kost en waarbij je aan het eind van het jaar 7 weken stage loopt. Ik zie nergens iets over salaris gedurende dat jaar.

http://www.schoevers.nl/c(...)etaresses-mbo-niveau

Dus, ik ben nog steeds benieuwd waar TS haar opleiding gaat volgen.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 17:03:42 #61
3542 Gia
User under construction
pi_85442390
Overigens vraag ik me af of ze wel echt secretaresse wil worden of gewoon een opleiding zoekt waarmee ze zoveel mogelijk kan verdienen:

quote:
Gezocht BBL stageplaats
Angela Romijn 27 jul 2010 22:40
Geachte Heer/Mevrouw,

Ik ben opzoek naar een stage plek in Rotterdam of omgeving. Het gaat om een BBL opleiding van 3 a 4 dagen stage lopen. Het liefst loop ik op een kinderdagverblijf. Heeft u misschien nog een plek voor een BBL stagaire? wilt u dan contact met mij opnemen zodat ik mijn motivatiebrief en CV op kan sturen naar u. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Angela Romijn
http://www.kinderopvangtotaal.nl/288516/Stageplaats-gezocht!.html

Moet dezelfde wel zijn. Schrijft stagiaire steevast fout, namelijk.
pi_85443436
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 16:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Maarrrr, dan is het dus eigenlijk gewoon een baantje, naast je studie. Je was verplicht een baan te hebben in die richting. Dat is iets anders dan stage lopen als onderdeel van een studie, zoals dat bij BBL het geval is.

Ik heb zelf een secretaresse-opleiding gevolgd via Centrum Vakopleiding, vroeger. Daarvoor hoefde je geen stage te lopen en ook geen baan te hebben. De opleiding duurde 2 jaar, 40 uur per week. Overigens was dat via het arbeidsbureau en met behoud van bijstand. Het arbeidsbureau betaalde de studie. Had daarna overigens direct een baan.

Overigens, als ik nu kijk op de site van Schoevers, zie ik daar een éénjarige niveau 3 opleiding staan die 8900 euro kost en waarbij je aan het eind van het jaar 7 weken stage loopt. Ik zie nergens iets over salaris gedurende dat jaar.

http://www.schoevers.nl/c(...)etaresses-mbo-niveau

Dus, ik ben nog steeds benieuwd waar TS haar opleiding gaat volgen.
Het was geen baantje naast de studie, had ik namelijk geen baan gehad dan had ik de studie ook niet kunnen ddoen. Mijn werkgever heeft toen ook een verklaring moeten tekenen dat ik daar in dienst was en wat mijn werkzaamheden waren etcetera.

Ik heb Schoevers in 2006 gedaan, ik ga ervan uit dat ze een en ander veranderd hebben want wat jij van de site hebt gehaald is niet wat ik heb gedaan.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 18:16:21 #63
3542 Gia
User under construction
pi_85444842
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 17:30 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Het was geen baantje naast de studie, had ik namelijk geen baan gehad dan had ik de studie ook niet kunnen ddoen. Mijn werkgever heeft toen ook een verklaring moeten tekenen dat ik daar in dienst was en wat mijn werkzaamheden waren etcetera.

Ik heb Schoevers in 2006 gedaan, ik ga ervan uit dat ze een en ander veranderd hebben want wat jij van de site hebt gehaald is niet wat ik heb gedaan.
Ze hebben daar dus ook HBO opleidingen, daar heb ik niet naar gekeken, omdat mejuffrouw Romijn zoekt naar een MBO niveau 3 opleiding.
pi_85464481
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 18:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze hebben daar dus ook HBO opleidingen, daar heb ik niet naar gekeken, omdat mejuffrouw Romijn zoekt naar een MBO niveau 3 opleiding.
Dit was een mbo+ opleiding, om het maar eens ingewikkeld te maken. ;)
Maar als ik op internet info over bbl opleidingen zoek staat daar wel steeds bij dat je een baan naast je studie moet hebben. Mij lijkt dat dat (ondanks dat het geen superloon zal zijn) nog steeds betaald zal worden.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 10:48:35 #65
3542 Gia
User under construction
pi_85465439
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:13 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Dit was een mbo+ opleiding, om het maar eens ingewikkeld te maken. ;)
Maar als ik op internet info over bbl opleidingen zoek staat daar wel steeds bij dat je een baan naast je studie moet hebben. Mij lijkt dat dat (ondanks dat het geen superloon zal zijn) nog steeds betaald zal worden.
Toch is dat niet zo. Je moet zelf een stagebedrijf zoeken. Dat bedrijf neemt je in dienst, maar het blijft stage.
En zoals je kunt zien op de site van het ROC, hoeven ze niet te betalen. Hoewel de meesten dat wel doen, maar geen minimumloon. Is ook logisch, want dan zou je betaald worden voor werk dat je nog moet leren doen.

Zoals ik al zei, ik ken een meisje, 19 jaar, die 3de jaars verpleegkundige is en het 3e en 4e jaar BBL doet die slechts 400 euro per maand krijgt. Voor 4 dagen, ook avond en weekend, werken. Punt is, het blijft een opleiding.

Wil je een koksopleiding BBL doen, dan moet je eerst een baan hebben, inderdaad, en dan kun je die opleiding volgen. Maar je krijgt als leerling geen vol loon. Hoewel het in de horeca uiteraard wel beter verdienen is, dan in de zorg.

Hé, misschien een idee voor TS! De Horeca! Daar valt wel wat te verdienen. Vaak ook zwart er nog wat bij!
pi_85465875
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Toch is dat niet zo. Je moet zelf een stagebedrijf zoeken. Dat bedrijf neemt je in dienst, maar het blijft stage.
En zoals je kunt zien op de site van het ROC, hoeven ze niet te betalen. Hoewel de meesten dat wel doen, maar geen minimumloon. Is ook logisch, want dan zou je betaald worden voor werk dat je nog moet leren doen.

Zoals ik al zei, ik ken een meisje, 19 jaar, die 3de jaars verpleegkundige is en het 3e en 4e jaar BBL doet die slechts 400 euro per maand krijgt. Voor 4 dagen, ook avond en weekend, werken. Punt is, het blijft een opleiding.

Wil je een koksopleiding BBL doen, dan moet je eerst een baan hebben, inderdaad, en dan kun je die opleiding volgen. Maar je krijgt als leerling geen vol loon. Hoewel het in de horeca uiteraard wel beter verdienen is, dan in de zorg.

Hé, misschien een idee voor TS! De Horeca! Daar valt wel wat te verdienen. Vaak ook zwart er nog wat bij!
Toch blijf ik het vreemd vinden, ik snap je punt daar niet van. Maar ik doe nu een hbo opleiding waarbij ik ook verplicht ben ernaast te werken en ik krijg ook gewoon een normaal salaris. Misschien dat het te maken heeft met dat ik al wat werkervaring heb en dat meetelt. Ik weet het niet.

BBL lijkt me door dit soort slechtbetaalde constructies in elk geval helemaal niet aantrekkelijk.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 11:40:27 #67
3542 Gia
User under construction
pi_85467066
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 11:02 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Toch blijf ik het vreemd vinden, ik snap je punt daar niet van. Maar ik doe nu een hbo opleiding waarbij ik ook verplicht ben ernaast te werken en ik krijg ook gewoon een normaal salaris. Misschien dat het te maken heeft met dat ik al wat werkervaring heb en dat meetelt. Ik weet het niet.

BBL lijkt me door dit soort slechtbetaalde constructies in elk geval helemaal niet aantrekkelijk.
BBL is wel aantrekkelijk als je al een goede baan hebt gevonden in de richting waarin je ook graag een diploma wil halen. Daar is het ook eigenlijk voor bedoeld.
Tegenwoordig denken jonge studenten dat je beter BBL kunt doen, want, denken ze, dan krijg je een goed salaris. En dat is dus niet per se het geval. Sowieso is het niet makkelijk om als onopgeleide werknemer een baan te vinden en als je zegt dat het voor een BBL-opleiding is, dan kan een bedrijf zich oriënteren op dat vlak en komen ze erachter dat ze die studenten niet hoeven te betalen, of alleen een stagevergoeding. En geloof me, steeds meer bedrijven komen daarachter.

Daarom is het net zo makkelijk om te kiezen voor de BOL-variant, omdat je dan meer op school zit en daar het 'vak' leert.

Jij had gewoon de mazzel dat je een goede baan had en daarnaast BBL de opleiding kon doen.
Ik geef TS weinig kans een dergelijke baan te vinden. Zeker gezien haar nogal kromme schrijfstijl. Dus, als ze secretaresse wil worden, kan ze beter zo'n eenjarige opleiding doen. Hoe ze die gefinancierd moet krijgen, geen idee, maar dan kan ze over een jaar als secretaresse aan de slag.
pi_85467948
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 17:03 schreef Gia het volgende:
Overigens vraag ik me af of ze wel echt secretaresse wil worden of gewoon een opleiding zoekt waarmee ze zoveel mogelijk kan verdienen:
[..]

http://www.kinderopvangtotaal.nl/288516/Stageplaats-gezocht!.html

Moet dezelfde wel zijn. Schrijft stagiaire steevast fout, namelijk.
Er zitten nog meer fouten in. :p
Stageplek i.p.v. stage plek, en deze zin is erg grappig: "Het liefst loop ik op een kinderdagverblijf."
  donderdag 19 augustus 2010 @ 12:23:16 #69
3542 Gia
User under construction
pi_85468600
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:04 schreef Vince.B het volgende:

[..]

Er zitten nog meer fouten in. :p
Stageplek i.p.v. stage plek, en deze zin is erg grappig: "Het liefst loop ik op een kinderdagverblijf."
Vergelijk dat met de OP en je beseft dat het om dezelfe jongedame gaat.
pi_85469137
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 11:40 schreef Gia het volgende:

[..]

BBL is wel aantrekkelijk als je al een goede baan hebt gevonden in de richting waarin je ook graag een diploma wil halen. Daar is het ook eigenlijk voor bedoeld.
Tegenwoordig denken jonge studenten dat je beter BBL kunt doen, want, denken ze, dan krijg je een goed salaris. En dat is dus niet per se het geval. Sowieso is het niet makkelijk om als onopgeleide werknemer een baan te vinden en als je zegt dat het voor een BBL-opleiding is, dan kan een bedrijf zich oriënteren op dat vlak en komen ze erachter dat ze die studenten niet hoeven te betalen, of alleen een stagevergoeding. En geloof me, steeds meer bedrijven komen daarachter.

Daarom is het net zo makkelijk om te kiezen voor de BOL-variant, omdat je dan meer op school zit en daar het 'vak' leert.

Jij had gewoon de mazzel dat je een goede baan had en daarnaast BBL de opleiding kon doen.
Ik geef TS weinig kans een dergelijke baan te vinden. Zeker gezien haar nogal kromme schrijfstijl. Dus, als ze secretaresse wil worden, kan ze beter zo'n eenjarige opleiding doen. Hoe ze die gefinancierd moet krijgen, geen idee, maar dan kan ze over een jaar als secretaresse aan de slag.
Er zullen meer redenen zijn, ikzelf doe alleen bbl varianten omdat het voltijdsonderwijs voor mij niet werkt. Ik ben praktisch ingesteld en wil gewoon direct aan de slag met wat ik geleerd heb. Ik had bij de eerste opleiding die ik deed al een baan, maar geen andere diploma's dan mavo. Ik denk dat het heel erg afhankelijk van de situatie is en vooral of je al een baan hebt waarin je kunt doorgroeien.

Wat schrijfstijl en taal betreft denk ik dat je dat wel leert op die opleiding, naar ik weet wordt daar best veel aandacht aan besteed en ik heb er zelf ook veel aan gehad.

Persoonlijk vind ik beroepsbegeleidende varianten van onderwijs juist beter dan voltijdsopleidingen. Dat komt omdat je dan direct in het werkveld ervaring opdoet en sommige dingen op school heel anders worden uitgelegd dan dat het in het werkveld is.

Het nadeel is dat ik vrijwel dezelfde stof moet doornemen in minder tijd en dat ik ook veel minder lesuren heb, maar daar tegenover staat dat ik geen stage hoef te lopen en dus ook geen stageverslagen etc. hoef te maken. En een aantal competenties die anderen opdoen tijdens stage of les doe ik op tijdens het werk. Ik vind dat voor mezelf ideaal maar er wordt wel een grote mate van zelfstandigheid verwacht.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 16:54:22 #71
3542 Gia
User under construction
pi_85479751
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 12:39 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Er zullen meer redenen zijn, ikzelf doe alleen bbl varianten omdat het voltijdsonderwijs voor mij niet werkt. Ik ben praktisch ingesteld en wil gewoon direct aan de slag met wat ik geleerd heb. Ik had bij de eerste opleiding die ik deed al een baan, maar geen andere diploma's dan mavo. Ik denk dat het heel erg afhankelijk van de situatie is en vooral of je al een baan hebt waarin je kunt doorgroeien.

Wat schrijfstijl en taal betreft denk ik dat je dat wel leert op die opleiding, naar ik weet wordt daar best veel aandacht aan besteed en ik heb er zelf ook veel aan gehad.

Persoonlijk vind ik beroepsbegeleidende varianten van onderwijs juist beter dan voltijdsopleidingen. Dat komt omdat je dan direct in het werkveld ervaring opdoet en sommige dingen op school heel anders worden uitgelegd dan dat het in het werkveld is.

Het nadeel is dat ik vrijwel dezelfde stof moet doornemen in minder tijd en dat ik ook veel minder lesuren heb, maar daar tegenover staat dat ik geen stage hoef te lopen en dus ook geen stageverslagen etc. hoef te maken. En een aantal competenties die anderen opdoen tijdens stage of les doe ik op tijdens het werk. Ik vind dat voor mezelf ideaal maar er wordt wel een grote mate van zelfstandigheid verwacht.
Klopt allemaal. Maar ik heb bij TS toch wel het idee dat het haar begonnen is om een vol salaris. En dat is dus niet gegarandeerd. Dat dit bij jou wel het geval was, omdat je al voor je opleiding die baan had, wil niet zeggen dat dat dan ook voor TS het geval zal zijn.
De eerste reacties hebben het over CAO's voor secretaresse, maar als student ben je dat nog niet. Je bent in de eerste plaats student. Met BBL KAN het zo zijn dat je gewoon salaris krijgt, maar dat hoeft niet.

En daar had ik het dus feitelijk over.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')