abonnement Unibet Coolblue
pi_85160583
Waarom is er altijd alleen zo rond de middag een bijschrijving op m'n rekening (zoals stufi, salaris, etc.) en niet een keer om 11 uur s'avonds? Het valt me op dat als m'n werkgever het salaris 2 uurtjes later overmaakt (15:00 ipv 13:00) dat het direct 1 of 2 dagen later is, en niet 1 of 2 uurtjes.

Zoiets moet toch niet handmatig gedaan worden ofzo? :') Waarom kan het niet s'nachts, s'ochtends vroeg of s'avonds laat? :? Of midden in het weekend?
-
  woensdag 11 augustus 2010 @ 22:27:13 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_85160660
Onderhoud, draaien van batches, etc.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  woensdag 11 augustus 2010 @ 22:27:47 #3
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_85160693
Dat vraag ik me nou ook al tijden af...
Alles gaat elektronisch, sterker nog je moet alles zelf doen, zelf invoeren en zelf goedkeuren maar vervolgens sluit de bank kennelijk op vrijdag en gaan alle servers uit tot maandag ochtend :')

Alsof een of andere miep elke betaling controleert en handmatig in een andere pc invoerd....
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:27 schreef Lariekoek het volgende:
Onderhoud, draaien van batches, etc.
En waarom werkt geld heen&weer boeken van en naar mn spaarrekening dan wel?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  woensdag 11 augustus 2010 @ 22:28:44 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_85160738
Meer rente?
pi_85160877
Volgens mij gaat bank verkeer intern direct en extern in batches en volgens mij draaien ze twee batches 's ochtends en 's middags zodat bedrijven 's middags nog keer inkomen of uitgaande betalingen kunnen verwerken.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 22:34:09 #6
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_85160975
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:27 schreef YuckFou het volgende:

En waarom werkt geld heen&weer boeken van en naar mn spaarrekening dan wel?
Omdat dat intern is.
Welke bank bedoel je trouwens want niet bij elke bang staat het geld gelijk op je spaarrekening
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_85161093
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:28 schreef Zwansen het volgende:
Meer rente?
Valutering mag niet meer :)
pi_85161140
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:31 schreef Pakspul het volgende:
Volgens mij gaat bank verkeer intern direct en extern in batches en volgens mij draaien ze twee batches 's ochtends en 's middags zodat bedrijven 's middags nog keer inkomen of uitgaande betalingen kunnen verwerken.
Bijna goed. Banken houden opzettelijk het geld zo lang mogelijk vast. Op deze manier hebben ze toegang tot gratis financiele middelen die ze kunnen gebruiken om winst te maken zonder dat ze er rente over hoeven te betalen.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 22:38:49 #9
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_85161166
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:38 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Bijna goed. Banken houden opzettelijk het geld zo lang mogelijk vast. Op deze manier hebben ze toegang tot gratis financiele middelen die ze kunnen gebruiken om winst te maken zonder dat ze er rente over hoeven te betalen.
:')
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_85161297
Omdat het sneaky bastards zijn.
pi_85161448
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:38 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Bijna goed. Banken houden opzettelijk het geld zo lang mogelijk vast. Op deze manier hebben ze toegang tot gratis financiele middelen die ze kunnen gebruiken om winst te maken zonder dat ze er rente over hoeven te betalen.
Was er ook zoiets als dat banken 's nachts hun vermogen bij de EU neerpleuren en 's ochtends weer weghalen zodat ze voor 12 uur daar rente kunnen vangen :?
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:43:00 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_85163919
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:38 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Bijna goed. Banken houden opzettelijk het geld zo lang mogelijk vast. Op deze manier hebben ze toegang tot gratis financiele middelen die ze kunnen gebruiken om winst te maken zonder dat ze er rente over hoeven te betalen.
Netto maakt dat weinig uit, want betalingen gaan over en weer.

De reden is dat klanten er geen vraag naar hebben en het grote IT-kosten op zou leveren om het aan te passen. Maar in de toekomst zal het vast wel gaan gebeuren.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:55:43 #13
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_85164473
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:31 schreef Pakspul het volgende:
Volgens mij gaat bank verkeer intern direct en extern in batches en volgens mij draaien ze twee batches 's ochtends en 's middags zodat bedrijven 's middags nog keer inkomen of uitgaande betalingen kunnen verwerken.
Ehm batches? en waarom kan dat tegenwoordig niet real time verwerkt worden? order inzetten is uitvoeren...zo moeilijk kan dat niet zijn....
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:34 schreef Lariekoek het volgende:
Omdat dat intern is.
Welke bank bedoel je trouwens want niet bij elke bang staat het geld gelijk op je spaarrekening
SNS bank *O*
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  Redactie Frontpage donderdag 12 augustus 2010 @ 00:12:35 #14
38148 crew  Innisdemon
pi_85165366
YuckFou: omdat er letterlijk miljarden transacties moeten worden verwerkt. Dat gaat nou eenmaal verder dan getalletje erbij, getalletje eraf. Zoveel gegevens, kan zelfs een mainframe niet realtime verwerken.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_85173998
Oh, zojuist om iets voor 8 is er iets bijgestort op m'n rekening. Het kan dus wél.
-
  donderdag 12 augustus 2010 @ 08:38:35 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_85174308
Een bank moet aan het eind van iedere dag diverse rapportages ophoesten. Dat kan alleen betrouwbaar als het betalingsverkeer niet doorloopt. Dit zijn overigens veelal rapportages over de geldpositie van de bank, dus transacties binnen dezelfde bank worden vaak wel direct uitgevoerd.

De reden dat er na een bepaalde tijd niets gebeurt heeft er dus mee te maken dat de bank haar financiele positie op dat moment aan het bepalen is.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_85174395
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 22:34 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Omdat dat intern is.
Welke bank bedoel je trouwens want niet bij elke bang staat het geld gelijk op je spaarrekening
ABN amro in elk geval wel.
ABN Amro naar andere ABN Amro rekening (niet van jezelf) duurt ook maar een paar uur.
pi_85174455
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 23:55 schreef YuckFou het volgende:
Ehm batches? en waarom kan dat tegenwoordig niet real time verwerkt worden? order inzetten is uitvoeren...zo moeilijk kan dat niet zijn....
Alles wordt in batches verwerkt, zelfs je email. De vraag is alleen hoe groot die batches zijn en hoe snel ze op elkaar volgen. Bij Gmail duurt het tgenwoordig hooguit een minuut of 2, terwijl bij kleine e-mail aanbieders dat aanzienlijk langer kan duren. Bij Hotmail duurt het iets van 5 of 10 minuten maximaal. Vroeger, toen het indernet nog van hout was, :') duurde het ook aanzienlijk langer tussen batches van bijvoorbeeld Hotmail, je kon toen rustig eens een uur op een mailtje gaan zitten wachten.
pi_85188969
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 08:43 schreef Sessy het volgende:

[..]

ABN amro in elk geval wel.
ABN Amro naar andere ABN Amro rekening (niet van jezelf) duurt ook maar een paar uur.
Hoeft niet. Doe het ook geregeld, van mijn rekening naar partners rekening. Staat gelijk op zijn rekening.
De rekeningen lopen wel bij dezelfde kantoor. Misschien dat het wel uitmaakt of het op andere kantoren is.
pi_85194777
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 08:43 schreef Sessy het volgende:

[..]

ABN amro in elk geval wel.
ABN Amro naar andere ABN Amro rekening (niet van jezelf) duurt ook maar een paar uur.
Staat er direct op, net als ING naar ING.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_85197656
ING naar ING gaat inderdaad direct.
Zo heb ik wel eens een vriend in nood geholpen. Hij had op een zondag wat onvoorziene kosten gehad en moest nog een treinkaartje naar huis kopen. Toen bleek z'n ING rekening leeg. Hij belde mij om even een tientje over te maken terwijl hij voor de NS-automaat stond. Dus ik hang op, maak even snel wat geld over en bel hem meteen daarna weer op. Al bellend probeert hij nogmaals een treinkaartje te kopen en op dat moment was er wel voldoende saldo. Kwestie van hooguit 2 minuten. Op zondag...

Dat het van bank naar bank niet gaat, zal inderdaad wel te maken hebben met allerlei voor gewone burgers onbegrijpelijke geldstromen.
pi_85198004
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 18:52 schreef Ivo1985 het volgende:
ING naar ING gaat inderdaad direct.
Zo heb ik wel eens een vriend in nood geholpen. Hij had op een zondag wat onvoorziene kosten gehad en moest nog een treinkaartje naar huis kopen. Toen bleek z'n ING rekening leeg. Hij belde mij om even een tientje over te maken terwijl hij voor de NS-automaat stond. Dus ik hang op, maak even snel wat geld over en bel hem meteen daarna weer op. Al bellend probeert hij nogmaals een treinkaartje te kopen en op dat moment was er wel voldoende saldo. Kwestie van hooguit 2 minuten. Op zondag...

Dat het van bank naar bank niet gaat, zal inderdaad wel te maken hebben met allerlei voor gewone burgers onbegrijpelijke geldstromen.
Bij een spoedbetaling versnel je ook een betaling van bank naar bank.
Exacte verschillen zou ik zo niet weten. Het blijft een schemerig gebied bij de banken. Ook al denk je dat je het weet.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:52:10 #23
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_85205817
Het verwerken van transacties hangt idd van vele factoren af:

Privé of zakelijk, het type rekening (EU of vreemde valuta), de verwerkingstijden van de verschillende banken, de contracten tussen de verschillende banken, hoogte van het bedrag (bij een bepaalde grens wordt er handmatig gefiatteerd), het gebruikte 'pakket', of bij grote zakelijke klanten het type contract.

Bij relatief kleine bedragen die bij de eigen bank blijven kan de verwerking binnen enkele minuten gereed zijn :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:31:36 #24
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_85207864
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 00:12 schreef Innisdemon het volgende:
YuckFou: omdat er letterlijk miljarden transacties moeten worden verwerkt. Dat gaat nou eenmaal verder dan getalletje erbij, getalletje eraf. Zoveel gegevens, kan zelfs een mainframe niet realtime verwerken.
Nou wil ik best een end meegaan in dit soort redeneringen, maar andere grote bedrijven die met enorme hoeveelheden data werken lukt het ook, het kan er bij mij niet in de de rekenkracht van bijvoorbeeld een ABN niet vergelijkbaar is met een stevig datacenter....
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 08:38 schreef sanger het volgende:
Een bank moet aan het eind van iedere dag diverse rapportages ophoesten. Dat kan alleen betrouwbaar als het betalingsverkeer niet doorloopt. Dit zijn overigens veelal rapportages over de geldpositie van de bank, dus transacties binnen dezelfde bank worden vaak wel direct uitgevoerd.
De reden dat er na een bepaalde tijd niets gebeurt heeft er dus mee te maken dat de bank haar financiele positie op dat moment aan het bepalen is.
Ah, om op de andere markten gewogen te worden om op die manier posities te bepalen en geld te kunnen lenen/verhandelen/uit te lenen?
Die raportages, is dat niet een volautomatisch proces inmiddels, moet daarvoor al het betalingsverkeer een compleet weekend stil gelegd worden?
De beleggings afdeling loopt toch ook gewoon door? Of kan er vrijdags na 5 uur niet meer gehandeld worden "sorry we voeren uw miljoenenorder niet uit op dit moment vanwege positie bepaling" :')
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:40:52 #25
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_85208386
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 22:31 schreef YuckFou het volgende:
De beleggings afdeling loopt toch ook gewoon door? Of kan er vrijdags na 5 uur niet meer gehandeld worden "sorry we voeren uw miljoenenorder niet uit op dit moment vanwege positie bepaling" :')
Het zou zomaar eens kunnen dat dit wel gebeurt natuurlijk. Het is niet zo dat een bedrijf als bijvoorbeeld KPN dezelfde condities bij een bank heeft als de groenteboer op de hoek.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')