abonnement Unibet Coolblue
  maandag 9 augustus 2010 @ 16:59:23 #1
283830 Rituals
Rediscovering the moment
pi_85055611
Panorama foto van de Reichstag, klikbaar

Berlijn is de hoofdstad van Duitsland en als stadsstaat een deelstaat van dat land. Het is een metropool en de grootste stad van het land, met 3,5 miljoen inwoners. Het is tevens een van de grootste steden van de Europese Unie. Ook geldt het in Europa als een van de grootste culturele, politieke en wetenschappelijke centra. De stad is ook bekend voor het hoog-ontwikkelde culturele leven (festivals, nachtleven, musea, kunsttentoonstellingen enz.) en de liberale levensstijl, moderne tijdgeest en de lage kosten. Bovendien is Berlijn is een van de groenste steden van Europa: 18% van Berlijn bestaat uit natuur en parken en 7% uit meren, rivieren en kanalen.

De stad ligt in het noordoosten van het land, aan de rivier de Spree en wordt omsloten door de deelstaat Brandenburg, waarvan ze sinds 1920 geen deel meer uitmaakt.


Vorige delen: Berlijn Berlijn (deel 2) Berlijn (deel 3) Berlijn(deel 5)

Leuke/nuttige websites over Berlijn: Berlijn website en blog, met nieuwtjes, tips en weetjes over Berlijn, gemaakt door Leinonlein, gebaseerd op eigen ervaringen. Berlijnforum.nl

Reis en verblijf

Hoe je er het goedkoopst / op welke manier kunt komen, kun je vragen in Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #4 Met de trein is goedkoop en snel (www.bahn.de of www.nsinternationaal.nl), voor 58 euro heb je een retour vanaf Amsterdam via Hengelo, mits je minimaal 2 weken van te voren boekt. Meer informatie over reizen met de trein naar Berlijn. Met het vliegtuig is soms goedkoper en sneller vanaf Schiphol (www.airberlin.com of www.transavia.com). Prijzen ook vanaf 58 euro voor ee retourtje incl. tax. Er tijden ook bussen (Eurolines) van Nederland naar Berlijn en ook liften is een optie (www.mitfahrzentrale.de)

Voor goedkoop lastminutes hotels in Duitsland kijk je op http://www.freehotels.info/, op Booking.comof soms aanbiedingen op www.nstravel.nl



Een plattegrondje van de metro, S-Bahn en U-bahn, voor meer OV-info: http://www.bvg.de/

Bezienswaardigheden

Een rijtje + Reichstag + Brandenburger Tor + Vorderasiatisch Museum (Pergamon Museum) + Checkpoint Charlie + Pariser Platz + Synagoge + Hamburger Bahnhof: vroeger station, nu museum voor hedendaagse kunst + Joods Museum + Kufurstendam + Friedrichstrasse + (Restaurant) Tacheles + Siegessaule + East Side Gallery + de Kaiser Wilhelm Ged�chtniskirche + Prenzlauer Berg + Stasi-Zentrale + Fernsehturm + Alexanderplatz + Hackesche Hofe + Het Olympisch Stadion + Berliner Unterwelten Even buiten Berlijn: + Sachsenhausen concentratiekamp + Potsdam (Hollandische Viertel en Schloss Sanssouci +...

East side Gallery

tips

quote:
eventjes iets anders, wij willen in die dagen een dagje naar Sachsenhausen. we hebben geen auto bij ons, dus doen dat met het OV. als we dan een ABC kaartje kopen, kunnen we naar S-Oranienburg, en vandaar uit moeten we met de bus 804. mag je met het ABC kaartje dan ook in die bus? en heeft iemand t al eerder gedaan, met t OV daarnaartoe?
Die bus kun je ook met het ABC kaartje doen. Wat ik toen heb gedaan is met de New Berlin Tours meegegaan, kost je 9 euro dacht ik en dan krijg je daar een rondleiding, ben je de hele dag zoet, en je hoort ook nog wat over het terrein!

quote:
Onveiligere wijken zijn Marzahn, Lichtenberg en Hohenschonhausen, allen in het oosten.
Eten en drinken

+ Berliner Weisse | en natuurlijk alle Duitse bieren + Currywurst | de beste van heel Duitsland! + Bratwurst | al vanaf 1 euro! + D�ner Kebab | goedkopen EN beter dan in Nederland + koffie | op iedere straathoek kun je koffie kopen!

Uitgaans & vermaak tips: + New Berlin Pub Crawl | met een group touristen onder begeleiding een kroegentocht doen + Solar Club | restaurant / loungebar op de 17 etage, heel tof! + Cascade | Club in de buurt van Kudamm + 90 Grad | Exclusieve club met veel feesten + Felix | Club/restaurant onder Hotel Adlon + Tresor | techno, electro, tech-house, house club + Kulturbrauerei | Groot complex met diverse clubs, galerieen en concertzalen + Club Kalkscheune | Niet alleen maar optredens, ook fijne feesten en culturele avonden. + Maria am Ostbahnhof | T.Raumschmiere is kind aan huis in deze bunker. + Club Magnet | Optredens van emo en indiebands, ook wave/punk/madchester/britpop avonden. + K-17 | Metal en punk optredens en parties + Knaack Club | + Silverwings | + Cinestar | Internationale bisocoop in Sony Center op Potsdammer platz + Autokino | Een autobioscoop zoals bij de Flintstones!

Enkele foto's


















Heb je zelf wat te melden over Berlijn, ga je er binnenkort naartoe en heb je nog vragen of wil laten weten hoe het is geweest, dan ben je welkom om dat hier met anderen te delen.

Is het topic vol? Haal deze OP dan van de Fok wiki

TVP\\\'s met anderen delen doen we dus niet aan

</pre>
Your body. Your soul. Your rituals.
  maandag 9 augustus 2010 @ 17:09:02 #2
271246 hc-sjonny
sometimes... U don't know
pi_85056066
Jaaa :P daar ben ik begin dit jaar geweest :) maar, die laatste foto. was dat eixx :@ ? niet ggezien namelijk..
en aan de rest; Nee,,ik ben geen chinees die overal foto's van maakt. ben gewoon een nuchtere hollander :)
U will have a job, my Dear!
pi_85058379
die laatste foto ligt aan unter den linden....

Ik ben gister ook weer teruggekomen, tering vet, overal goed gegeten/gedronken/gestapt --> Kulturbrauerei + Tresor waren top, club Week-End is kut...

Hotel op relaxte locatie, ontbijten @ Back Factory. Klinkt niet bijster aantrekkelijk, maar echt zo'n relaxte broodjes en koffie. Belegde broodjes met tonijn of mozzarella ofzo zijn daar allemaal 1-1,5 euro :D

Goedkoopste 0,5 liter hefe weisen was ¤2,50 bij de thai @ gleimstr. Dat indiaas rest wat daar zit was ook echt mega goed. Verder ongegeneerd duits geschranst @ georgbrau :Y

Ik had trouwens net voordat ik ging in oktober weer 2 nachtjes geboekt :') Vlieg op woensdagochtend heen, vrijdagavond laat terug, hotelletje erbij, ¤76,- pp :Y)
  maandag 9 augustus 2010 @ 18:13:40 #4
271246 hc-sjonny
sometimes... U don't know
pi_85058783
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 18:04 schreef WooZ het volgende:
die laatste foto ligt aan unter den linden....

Ik ben gister ook weer teruggekomen, tering vet, overal goed gegeten/gedronken/gestapt --> Kulturbrauerei + Tresor waren top, club Week-End is kut...

Hotel op relaxte locatie, ontbijten @ Back Factory. Klinkt niet bijster aantrekkelijk, maar echt zo'n relaxte broodjes en koffie. Belegde broodjes met tonijn of mozzarella ofzo zijn daar allemaal 1-1,5 euro :D

Goedkoopste 0,5 liter hefe weisen was ¤2,50 bij de thai @ gleimstr. Dat indiaas rest wat daar zit was ook echt mega goed. Verder ongegeneerd duits geschranst @ georgbrau :Y

Ik had trouwens net voordat ik ging in oktober weer 2 nachtjes geboekt :') Vlieg op woensdagochtend heen, vrijdagavond laat terug, hotelletje erbij, ¤76,- pp :Y)
Oké, wij hebben vooral bij het McCafé gezeten. en de starbucks c_/ die hebben ze daar veel :P haha!
maar thx. dan ga ik volgende keer naar unter den linden. en had jij ook al zo'n gekloot met die u en s bahn? of zijn wij de enige die er steeds problemen mee hadden (ma pa en broer en ik.=wij :P )
U will have a job, my Dear!
pi_85059448
nou wij hebben nooit problemen gehad, maar het station bij ons hotel was dicht, dus moesten als we te lui waren om te lopen een stukje met de bus, maar eigenlijk hebben we veel lopend gedaan...

Op een gegeven moment lagen we te chillen nabij de Spree, hoor ik opeens een beat, knalt er gewoon ineens een lekker techno deuntje zo over het gras, dus daar waren we zo bij :Y)



En dat was zaterdag ook al, zaten we op het terras bij de kulturbrauerei, ik hoor een beat, loop naar binnen, dj avec techno, nou toen waren we ook vlug verhuist haha :D
  Redactie Frontpage maandag 9 augustus 2010 @ 19:06:31 #6
145738 superworm
is erbij
pi_85060909
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 18:27 schreef WooZ het volgende:
nou wij hebben nooit problemen gehad, maar het station bij ons hotel was dicht, dus moesten als we te lui waren om te lopen een stukje met de bus, maar eigenlijk hebben we veel lopend gedaan...

Op een gegeven moment lagen we te chillen nabij de Spree, hoor ik opeens een beat, knalt er gewoon ineens een lekker techno deuntje zo over het gras, dus daar waren we zo bij :Y)

[ afbeelding ]

En dat was zaterdag ook al, zaten we op het terras bij de kulturbrauerei, ik hoor een beat, loop naar binnen, dj avec techno, nou toen waren we ook vlug verhuist haha :D
Is die foto dat stukje groen tussen Hackescher Markt, het Pergamon-museum/spree en de Dom?

En als je S-Bahnstation dicht was, zeker Eberswalder Strasse? Wij hebben daar ook steeds 2 haltes moeten lopen, best een tiefuseind.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 9 augustus 2010 @ 19:09:28 #7
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_85061030
Genrator hotel daar is goed ^O^



Aan het typen...
pi_85062361
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 19:06 schreef superworm het volgende:

[..]

Is die foto dat stukje groen tussen Hackescher Markt, het Pergamon-museum/spree en de Dom?

En als je S-Bahnstation dicht was, zeker Eberswalder Strasse? Wij hebben daar ook steeds 2 haltes moeten lopen, best een tiefuseind.
ja idd daarzo en dat s-bahn klopt ook idd :Y Waar zat je ergens dan? Wij @ Milastr.

En wat die generator betreft, ik vergeet nooit meer het gezicht van zo'n australier die vertelde dat ie ¤20/nacht op een 8-dorm betaalde, en wij exact ¤24pp in het 4* hotel ernaast voor onze twin room maar alleen even een biertje kwamen doen daarzo (was in '06) haha :D

Nu betaalden we ¤32/nacht overigens, maar dus wel op een puike locatie :Y
pi_85062588
kulturbrauerei *;
Hell To The Liars
  maandag 9 augustus 2010 @ 20:34:42 #10
271246 hc-sjonny
sometimes... U don't know
pi_85064851
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 18:27 schreef WooZ het volgende:
nou wij hebben nooit problemen gehad, maar het station bij ons hotel was dicht, dus moesten als we te lui waren om te lopen een stukje met de bus, maar eigenlijk hebben we veel lopend gedaan...

Op een gegeven moment lagen we te chillen nabij de Spree, hoor ik opeens een beat, knalt er gewoon ineens een lekker techno deuntje zo over het gras, dus daar waren we zo bij :Y)

[ afbeelding ]

En dat was zaterdag ook al, zaten we op het terras bij de kulturbrauerei, ik hoor een beat, loop naar binnen, dj avec techno, nou toen waren we ook vlug verhuist haha :D
Haha, wij hadden het probleem dat ie altijd te vroeg was. de u en s bahn. maar ook super veel lopend gedaan :) echt een superstad :D
U will have a job, my Dear!
pi_85068055
ik was em al kwijt... :) wil in december met easyjet een keer vliegend naar berlijn. 49 all in per persoon is geen geld.
Hooray for boobies!
pi_85081887
Jawohl Ich bin wieder da. Gisterennacht aangekomen.
Alleen reizen is deels aan te bevelen. Eigen plannen maken is heerlijk, geen gezeur -ik wil daar heen en ik daar, je eigen tempo aanhouden ect. Een nadeel is dat je ervaringen het niet kunt delen.En soms was het met uitgaan jammer dat je alleen was. Heb me wel vermaakt.

Redelijk wat dingen bekeken. Voor de mensen die net in Berlijn komen is een fietstour aan te raden, is mij verteld. Duurt ongeveer 6 a 9 uur met diner.

Ik heb geen idee meer wat ik allemaal gedaan heb. Volgens mij heb ik dit ongeveer gedaan:
Stassimuseum, Reichstag + Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie, DDR musuem, CC museum, enkele kunstgalerijen, fotomuseum, meegelopen met een optocht voor het legaliseren van softdrugs, Holocaustmonument, Terror Des * Museum, Sony gebouw vele stukken gelopen zonder doel door enkele wijken van Berlijn. Aan de Spree in de zon gelegen.
Ben ook niet in ieder oud pand in geweest, dingen zoals kerken en moskeeën vind ik van de binnenkant niet zo boeiend.
Uitgaan: Club Magnet/Tresor/Tackles en Berghain. De laatste 2 nachten heb ik maar 2 uurtjes geslapen.
Met enkele mensen kort mee opgetrokken waaronder een Fokker van dit forum. 2 Australische gasten die weer 2 locals kenden daarmee uit geweest en nog een Amerikaanse meisje.

Metro systeem werkt super goed, alleen moest ik alsnog honderd keer Entschuldigen Sie vragen.
Zo te lezen heb ik nog lang niet alles gedaan!

En super lekker bier, zo heerlijk om bier op elke hoek van de straat te kopen en dit gewoon op straat op te drinken en het flesje ergens laten staan, want zwevers leveren dit weer ergens in en krijgen er statiegeld voor. Handig systeem. Moesten ze eens in NL invoeren en Heineken, Grolsch, Dommelsch ed bier vervangen voor het Duitsbier.

En wat een voordeel dat ik enkele zinnen en easy gesprekje in het Duits afkon. Heeft mij van veel dingen kunnen redden, waaronder een plekje in Berghain. Als ik Engels had gesproken was ik eruit gekicked! Dankje wel mijn Duitse leraar van mijn mavo :)

Zo nu moet ik slapen... geen lange nachtwandelingen meer, geen duitse biertjes meer, geen toffe feesten meer...
Indeed
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:50:11 #13
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_85086055
Tof! Klinkt als een paar leuke dagen Berlijn. Mooi systeem he, met de bierflesjes? En iedereen die met een biertje in de hand op straat loopt...

Voor de geschiedenis-freaks:

Berlin: Symphony of a Great City. Bewegende beelden van voormalige Anthalter Bahnhof en nog meer beelden van Berlijn in 1927. Wat traag gefilmd soms, maar een mooi stukje beeldmateriaal!

er zijn nog een paar delen!
pi_85180712
Ik was een 3 weken geleden in Berlijn, was echt mooi!

Jammer dat de Fuehrerbunker is volgestort :( zijn er eigenlijk nog andere bunkers die wel open zijn?
pi_85184294
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 19:48 schreef Droopie het volgende:
kulturbrauerei *;
:Y :Y :Y
En alles wat je nodig hebt:
- Cultuur
- Bier
- en een ei :')
op prettige kruipafstand *O*
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_85221283
Ik ben over 2 weken in Berlijn :D Wij slapen in het Andels hotel, 4*, ben benieuwd, reviews zijn erg goed en wij hebben het toevallig als goedkope trip geboekt. 3 nachten, 4 dagen. In ieder geval wil ik kaarten gaan scoren voor de Museum nacht, super cool, 10 euro (student) en dan de hele avond gratis naar musea + vervoer.

Behalve de standaard dingen iemand nog aanraders? Zeker als ik op zoek ben naar eten? (Hou van koken en wil graag worstjes e.d. meenemen)
pi_85223943
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:39 schreef kahlie het volgende:
Behalve de standaard dingen iemand nog aanraders? Zeker als ik op zoek ben naar eten? (Hou van koken en wil graag worstjes e.d. meenemen)
Dan raad ik je de 6e verdieping van het KaDeWe aan.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:55:02 #18
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_85224041
Hoe heet die ene cocktailbar nog maar weer die dicht bij de televisie toren zit
waar je ook die Egyptische pijpen kan roken ?
Hoewel ik er elke dag heb gezeten in die week dat ik er was, ben ik toch die naam kwijt :'(

(InBeforeTheFail) :'(
Aan het typen...
pi_85224331
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 11:52 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Dan raad ik je de 6e verdieping van het KaDeWe aan.
Die stond al op het lijstje ;) Was vooral benieuwd naar de bijzondere siropen die ze schijnen te hebben daar. Zit nu nog te kijken of ik naar de Outlet van Berlijn wil en naar Potsdam.. moeilijk moeilijk
pi_85239637
Ik heb meerdere plekken gezien waar je kunt waterpijp roken ook op de Orienstrasse, als ik me niet vergis.
succes.. had je berichtje verkeerd gelezen :)
Indeed
pi_85318839
Ik mis mijn oude stadje wel een beetje hoor O+
Na de taart met chocolade volgt de lepeltjesparade.
pi_85338054
Iemand deze rondleiding al eens gevolgd (is het iets?)

http://berliner-unterwelten.de/fuehrungen.3.0.html
  maandag 16 augustus 2010 @ 09:13:10 #23
128471 doctor.starbucks
Cafe maciato, high fat foam, e
pi_85338368
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:51 schreef DaYwALKuR het volgende:
Iemand deze rondleiding al eens gevolgd (is het iets?)

http://berliner-unterwelten.de/fuehrungen.3.0.html
Ik heb meerdere rondleidingen gevolgd,

tour 1 is leuk, je ziet de deuren van een aantal u-bahnstations open gaan (waaronder een station dat in notime om te bouwen is tot bunker)
tour 3 is leuk, de ontwikkelingen van de koude oorlog in berlijn
tour d staat voor de komende berlijntrip gepland *O*
Starbucks, waar blijf je
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:58:25 #24
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_85628732
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 08:51 schreef DaYwALKuR het volgende:
Iemand deze rondleiding al eens gevolgd (is het iets?)

http://berliner-unterwelten.de/fuehrungen.3.0.html
Allemaal gedaan, de tour over de koude oorlog vind ik het meest interessant. Raad wel aan de tour in het Duirs te volgen, voelt toch wat completer :)

Vanaf 31 oktober aanstaande gaat Easyjet dagelijks vliegen van de Nederlandse hoofdstad naar de luchthaven Berlijn Schönefeld. Berlijn is de eerste Duitse stad die Easyjet vanaf Amsterdam gaat aandoen. Vanaf 31 oktober kunnen passagiers twaalf keer per week in de ochtend en avond naar de Duitse stad vliegen voor 45,98 euro, het minimum tarief voor de heen en terugreis inclusief belastingen en toeslagen.
http://berlijn-blog.nl/easyjet-opent-route-amsterdam-berlijn/

[ Bericht 29% gewijzigd door Leinonlein op 24-08-2010 11:13:58 ]
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_85640081
Ik ga in november. *O*

Al veel leuke tips gezien. Dank jullie wel!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_85641732
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:58 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Vanaf 31 oktober aanstaande gaat Easyjet dagelijks vliegen van de Nederlandse hoofdstad naar de luchthaven Berlijn Schönefeld. Berlijn is de eerste Duitse stad die Easyjet vanaf Amsterdam gaat aandoen. Vanaf 31 oktober kunnen passagiers twaalf keer per week in de ochtend en avond naar de Duitse stad vliegen voor 45,98 euro, het minimum tarief voor de heen en terugreis inclusief belastingen en toeslagen.
http://berlijn-blog.nl/easyjet-opent-route-amsterdam-berlijn/
*O* Dat is goed nieuws.
pi_85642224
denk erover om vlak voor kerst ff 2 of 3 dagen berlijn te doen. vliegen kan nu vanaf schiphol voor maar 45 euro retour dus stukken goedkoper als je het met de trein vergelijkt.
Hooray for boobies!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:12:49 #28
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_85651186
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:37 schreef Spockjuh_ het volgende:
denk erover om vlak voor kerst ff 2 of 3 dagen berlijn te doen. vliegen kan nu vanaf schiphol voor maar 45 euro retour dus stukken goedkoper als je het met de trein vergelijkt.
Ja precies, ik ook! Dit is echt peanuts, dikke concurrentie voor NS Hispeed. Dat laatste is natuurlijk volkomen terecht want ze prijzen die zij soms rekenen voor treinkaartjes is echt too much. Vind de prijzen die Easyjet hanteert echt netjes! Voor Barcelona gelden trouwens ongeveer dezelfde prijzen :D

Ga over twee weken zelf eindelijk weer! Al 10 maanden niet geweest :o
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_85659790
5 jaar geleden was het nog 48 retour met de trein. vroeger.... :')
Hooray for boobies!
pi_85677320
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:58 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Allemaal gedaan, de tour over de koude oorlog vind ik het meest interessant. Raad wel aan de tour in het Duirs te volgen, voelt toch wat completer :)

Vanaf 31 oktober aanstaande gaat Easyjet dagelijks vliegen van de Nederlandse hoofdstad naar de luchthaven Berlijn Schönefeld. Berlijn is de eerste Duitse stad die Easyjet vanaf Amsterdam gaat aandoen. Vanaf 31 oktober kunnen passagiers twaalf keer per week in de ochtend en avond naar de Duitse stad vliegen voor 45,98 euro, het minimum tarief voor de heen en terugreis inclusief belastingen en toeslagen.
http://berlijn-blog.nl/easyjet-opent-route-amsterdam-berlijn/
Tour 3 dus? gaan we daar 23 September maar eens heen 8-)

Verder jammer dat Sandeman Europe Tours de duitse rondleidingen afgeschaft hebben.

Echter, hebben deze duitse gidsen zichzelf samen gepakt en zelf een tour begonnen (hetzelfde principe alleen niet meer via Sandeman).

Iemand ook ervaring met het Concentratiekamp in Sachsenhausen ook het bezichtigen waard?

Verder willen we de oude DDR nog zien (niet het toeristische maar de oude flats etc.) , waar kunnen we dan het beste heen?
pi_85677634
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:01 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Tour 3 dus? gaan we daar 23 September maar eens heen 8-)

Verder jammer dat Sandeman Europe Tours de duitse rondleidingen afgeschaft hebben.

Echter, hebben deze duitse gidsen zichzelf samen gepakt en zelf een tour begonnen (hetzelfde principe alleen niet meer via Sandeman).

Iemand ook ervaring met het Concentratiekamp in Sachsenhausen ook het bezichtigen waard?


Verder willen we de oude DDR nog zien (niet het toeristische maar de oude flats etc.) , waar kunnen we dan het beste heen?
ga je schamen, natuurlijk!!!
Hooray for boobies!
pi_85677736
Vorig jaar in Sachsenhausen geweest. Mijns inziens echt een must als je een dagje over hebt als je in Berlijn bent.
Ging met de rillilngen over mijn rug en een brok in mijn keel weer naar buiten. :{
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_85808438
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 09:21 schreef Felixa het volgende:
Vorig jaar in Sachsenhausen geweest. Mijns inziens echt een must als je een dagje over hebt als je in Berlijn bent.
Ging met de rillilngen over mijn rug en een brok in mijn keel weer naar buiten. :{
Maar zou het ook nog de moeite waard zijn als je al eens eerder in een concentratiekamp geweest bent? Ga namelijk in oktober een paar dagen naar Berlijn en twijfel erover aangezien ik al in Theresienstadt (Tsjechië) geweest ben.
pi_85809621
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 16:10 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Maar zou het ook nog de moeite waard zijn als je al eens eerder in een concentratiekamp geweest bent? Ga namelijk in oktober een paar dagen naar Berlijn en twijfel erover aangezien ik al in Theresienstadt (Tsjechië) geweest ben.
Ik ben zelf alleen naar Sachsenhausen geweest, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal wat dat betreft.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_85809622
denk het niet echt, ben ik 1 vakantie bij beide geweest vond thersienstadt interessanter simpelweg omdat daar een mooier museum nog bij zit...
pi_85811499
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 17:08 schreef WooZ het volgende:
denk het niet echt, ben ik 1 vakantie bij beide geweest vond thersienstadt interessanter simpelweg omdat daar een mooier museum nog bij zit...
Ok, thx voor de info :)
pi_85882521
Eind oktober met een groep van 11 vrienden naar Berlijn. Dat wordt een dolle boel. :P Hostel aan de Schonhauserrrrr Allee en de stad is dan ook mooi verlicht omdat het tijdens het Festival Of Lights is. *O*
pi_85888173
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 19:20 schreef MCH het volgende:
Eind oktober met een groep van 11 vrienden naar Berlijn. Dat wordt een dolle boel. :P Hostel aan de Schonhauserrrrr Allee en de stad is dan ook mooi verlicht omdat het tijdens het Festival Of Lights is. *O*
tot wanneer duurt dat?
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_85891773
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 21:42 schreef ondeugend het volgende:

[..]

tot wanneer duurt dat?
Moet ik nou zo'n flauw google grapje maken? :') De tweede hit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2010 22:43:37 ]
pi_85894752
Heel flauw dan is alles uit dit topic op te zoeken en was er geen topic! :+
Dank u :)

Nvt trouwens... ik ga in november.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_85895370
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 23:46 schreef ondeugend het volgende:
Heel flauw dan is alles uit dit topic op te zoeken en was er geen topic! :+
Dank u :)

Nvt trouwens... ik ga in november.
Volgens mij gaat dit topic meer om ervaringen en tips, het is hier geen google zoekmachine. ;)
pi_85895742
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:00 schreef MCH het volgende:

[..]

Volgens mij gaat dit topic meer om ervaringen en tips, het is hier geen google zoekmachine. ;)
Ik denk dat we hier ook best info mogen vragen. :P
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_85905522
voor de kenners, hoe anders is berlijn in de aanloop naar de kerst? dus markten, aankleding en aangepaste winkels.
Hooray for boobies!
pi_85906523
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 11:58 schreef Spockjuh_ het volgende:
voor de kenners, hoe anders is berlijn in de aanloop naar de kerst? dus markten, aankleding en aangepaste winkels.
C'est tres magnifique, overal druk bezocht kerstmarkten met attracties voor kids. Alles mooi verlicht, ook uitbundig binnenin winkelcentra. Kortom veel gezelligheid en de sale is dan ook aan de gang. *O*
pi_86196228
Over 2 weken gaan we w/

Wij gaan in ieder geval naar: Q-dorf / Matrix / Tresor

Moet ik mij hier aanmelden op guestlist? (zag iets op de site)

p.s. nog andere leuke clubs (ben bang omdat het zo groot is, dat we iets over het hoofd zien ;))
pi_86197879
21 tm 23 december hotel (mitte zijstraat friedrichstrasse) plus vliegtickets plus welcomcards (72 uur) x2 personen voor 210 euro. er zijn dagen dat het allemaal iets duurder is... ;)
Hooray for boobies!
  woensdag 8 september 2010 @ 13:53:14 #47
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86202850
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 11:58 schreef Spockjuh_ het volgende:
voor de kenners, hoe anders is berlijn in de aanloop naar de kerst? dus markten, aankleding en aangepaste winkels.
Markten: ik verwijs je door naar http://berlijn-blog.nl/kerstmarkten-in-berlijn/. Hier staan alle kerstmarkten! Zitten echt een paar leuke bij en vergeet geen Glühwein te drinken natuurlijk
Aankleding: super, alles verlicht, gezellige stalletjes op straat en enorme kerstbomen in alle winkelcentra O+
Winkels: verkopen veel prulleria, zoals hier maar misschien nog iets intensiever hehe.
Levenswerk: Berlijn Blog.
  woensdag 8 september 2010 @ 13:55:30 #48
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86202945
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:25 schreef Spockjuh_ het volgende:
21 tm 23 december hotel (mitte zijstraat friedrichstrasse) plus vliegtickets plus welcomcards (72 uur) x2 personen voor 210 euro. er zijn dagen dat het allemaal iets duurder is... ;)
Waar heb je dat allemaal geboekt als ik vragen mag? :D
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86203871
booking.org, easyjet en de welcomecard via marktplaats.... :)
Hooray for boobies!
  woensdag 8 september 2010 @ 15:41:41 #50
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86206837
Hmm ideaal die vluchten van Easyjet naar Berlijn. Denk dat het mijn laatste keer met de trein wordt dit weekend. Zijn er trouwens nog meer mensen op het Berlin Festival op Tempelhof vrijdag/zaterdag?
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86207192
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:41 schreef Leinonlein het volgende:
Hmm ideaal die vluchten van Easyjet naar Berlijn. Denk dat het mijn laatste keer met de trein wordt dit weekend. Zijn er trouwens nog meer mensen op het Berlin Festival op Tempelhof vrijdag/zaterdag?
Vorig jaar, toen was het nog op een gunstiger tijdstip. Die vrijdag is echt belachelijk goed, zaterdag weinig boeiends.
pi_86207848
easyjet is perfect voor mij. met de trein vanuit apeldoorn naar berlijn is p.p 96 euro, vliegen is 45 euro. natuurlijk nog wel met de trein of auto naar schiphol maar dan ben ik nog steeds goedkoper uit. daarbij ook een tijdwinst van zeker 2 uur, tot 40 minuten voor vertrek kun je bij ze inchecken en het is maar 1,5 uur vliegen.

Voor mij dus in de toekomst lekker vliegen naar berlijn of als het spontaan last minute is pakken we de auto... :)
Hooray for boobies!
pi_86208192
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:07 schreef Spockjuh_ het volgende:
easyjet is perfect voor mij. met de trein vanuit apeldoorn naar berlijn is p.p 96 euro, vliegen is 45 euro. natuurlijk nog wel met de trein of auto naar schiphol maar dan ben ik nog steeds goedkoper uit. daarbij ook een tijdwinst van zeker 2 uur, tot 40 minuten voor vertrek kun je bij ze inchecken en het is maar 1,5 uur vliegen.

Voor mij dus in de toekomst lekker vliegen naar berlijn of als het spontaan last minute is pakken we de auto... :)
het vliegen zelf is maar 50 minuten ;) wel jammer dat je voor schonefeld tegenwoordig een c-tariefkaart moet kopen
pi_86208447
Waar slaat dat trouwens op dat de goedkoopste actietarief kaarten bij nshispeed 49 euro zijn en dezelfde kaarten op bahn.de maar 39 euro. :')
Boycot nshispeed. :D
Hier trouwens een retour gescoord voor 52 euro vanaf Leer, dat blijft voor mij nog steeds het voordeligste :9
pi_86208467
misschien vanaf weeze maar niet vanaf schiphol... ;)

Vertr dinsdag 21 december 2010 8:55
Aank. dinsdag 21 december 2010 10:20

C tarief is inderdaad vervelend, is toch weer een paar euro extra die je had kunnen gebruiken om een overheerlijke curryworst te kunnen kopen... ;)
Hooray for boobies!
pi_86208641
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:25 schreef Spockjuh_ het volgende:
misschien vanaf weeze maar niet vanaf schiphol... ;)

Vertr dinsdag 21 december 2010 8:55
Aank. dinsdag 21 december 2010 10:20

C tarief is inderdaad vervelend, is toch weer een paar euro extra die je had kunnen gebruiken om een overheerlijke curryworst te kunnen kopen... ;)
De tijden zijn gewoon ruimer geschat, voor het taxiën en het voorkomen van een vertragingsmelding. In de tijd dat AirBerlin nog vanaf AMS naar TXL vloog was het namelijk echt maar 50 minuutjes.
  woensdag 8 september 2010 @ 16:36:34 #57
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86208867
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:50 schreef MCH het volgende:

[..]

Vorig jaar, toen was het nog op een gunstiger tijdstip. Die vrijdag is echt belachelijk goed, zaterdag weinig boeiends.
Ja de meeste gave dingen staan op de vrijdag inderdaad, bizar want de kaartjes voor vrijdag en zaterdag zijn wel even duur. Maar goed, op zaterdag hebben we nog Turbostaat, Hot Chip en Boys Noize... Toch best ok! Hoe vond jij het vorig jaar? Ben echt benieuwd naar de locatie!

Tsja Bahn rekent vaak goedkoper tarief :(
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86209836
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:36 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Ja de meeste gave dingen staan op de vrijdag inderdaad, bizar want de kaartjes voor vrijdag en zaterdag zijn wel even duur. Maar goed, op zaterdag hebben we nog Turbostaat, Hot Chip en Boys Noize... Toch best ok! Hoe vond jij het vorig jaar? Ben echt benieuwd naar de locatie!

Tsja Bahn rekent vaak goedkoper tarief :(
De locatie is ontzettend gaaf omdat alles nog intact is. Als je bijvoorbeeld op de gastenlijst staat moet je 'inchecken' bij de originele incheckbalies. Als je moe bent ga je even chillen op de bagageband. Vorig jaar was het heel heet dus in sommige zalen was het niet uit te houden. Daarnaast vond ik het jammer dat je alleen op het asfalt kon zitten (rest was afgesloten) en dat je belachelijk lang bij de bar moest wachten. Maar verder hing er een goede sfeer en zit het festival duidelijk in de lift gezien de combi met het Popkomm gebeuren.
  woensdag 8 september 2010 @ 17:29:05 #59
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86210709
Nice, ik heb er echt zin in! Helaas geen gastenlijst positie voor mij maar ik denk dat het wel een mooi feestje gaat worden. Waarom ga jij dit jaar niet MCH?
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86211207
Ik ga met school (HBO) een week op excursie naar Berlijn in oktober. Ben benieuwd of het wat is, zou uit mezelf nooit naar Berlijn gaan O-)
pi_86220794
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:30 schreef MCH het volgende:

[..]

De tijden zijn gewoon ruimer geschat, voor het taxiën en het voorkomen van een vertragingsmelding. In de tijd dat AirBerlin nog vanaf AMS naar TXL vloog was het namelijk echt maar 50 minuutjes.
kan niet ontkennen dat er inderdaad een vrij grote kern van waarheid in je opmerking zit... :+
Hooray for boobies!
pi_86225465
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:29 schreef Leinonlein het volgende:
Nice, ik heb er echt zin in! Helaas geen gastenlijst positie voor mij maar ik denk dat het wel een mooi feestje gaat worden. Waarom ga jij dit jaar niet MCH?
Omdat ik een scriptie zou moeten schrijven zodat ik me snel permanent in Berlijn kan gaan vestigen
Omdat ik dit jaar al drie keer naar Berlijn ga/ben geweest
...
...
Eigenlijk zou ik gewoon moeten gaan :')
  FOK!fotograaf donderdag 9 september 2010 @ 17:37:17 #63
18921 freud
Who's John Galt?
pi_86248567
Top-topic ^O^ . Gisteren getrouwd, en we hebben een stedentrip naar Berlijn gehad. Morgenochtend vliegen we dus richting deze metropool. Ga zeker wat tips overnemen! Mijn vriendin vrouw en ik zijn allebei fotograaf, dus wellicht dumpen we hier nog wat mooie platen :).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_86249680
quote:
Op donderdag 9 september 2010 17:37 schreef freud het volgende:
Top-topic ^O^ . Gisteren getrouwd, en we hebben een stedentrip naar Berlijn gehad. Morgenochtend vliegen we dus richting deze metropool. Ga zeker wat tips overnemen! Mijn vriendin vrouw en ik zijn allebei fotograaf, dus wellicht dumpen we hier nog wat mooie platen :).
van je nachtelijke honeymoon activiteiten? Mag altijd!
  FOK!fotograaf donderdag 9 september 2010 @ 22:43:06 #65
18921 freud
Who's John Galt?
pi_86260829
quote:
Op donderdag 9 september 2010 18:10 schreef WooZ het volgende:

[..]

van je nachtelijke honeymoon activiteiten? Mag altijd!
Ander subforum :{w
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_86269066
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:25 schreef Spockjuh_ het volgende:
21 tm 23 december hotel (mitte zijstraat friedrichstrasse) plus vliegtickets plus welcomcards (72 uur) x2 personen voor 210 euro. er zijn dagen dat het allemaal iets duurder is... ;)
Als ik zo vrij mag zijn...welk hotel is dat :) ?
pi_86271718
http://www.booking.com/ho(...)itte.html?aid=304142;label=postbooking_confemail

lokatie is perfect, alles wat je nodig hebt in berlijn zit op of net om de hoek.
Hooray for boobies!
pi_86271974
Hmmm, voor de periode dat wij willen gaan (oktober) nog vrij prijzig. Ten minste...niet zo goedkoop als jouw rekensommetje! Of die vliegtickets zijn voor de gratis ofzo ;)
pi_86273840
neeeuh, 102 euro voor 2 tickets retour incl alles (alleen handbagage). welcomecards kreeg ik bijna voor niks, kwestie van ff goed op marktplaats en enkele duitse sites zoeken
Hooray for boobies!
pi_86274011
Dus 108 euro of iets minder voor twee overnachtingen? Dat ben je in oktober voor 1 nacht al kwijt :)

Maar bedankt voor de info!
pi_86275759
2 nachten voor 93.50 voor 2 pers. natuurlijk geen ontbij maar dat doe ik er nooit bij, die woekerprijzen weiger ik te betalen. ga de het hotel uit en je hebt normaal binnen 10 minuten een geweldige bakker gevonden die voor 2 euro het lekkerste ontbijt maakt.. ;)
Hooray for boobies!
pi_86352742
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:29 schreef Leinonlein het volgende:
Nice, ik heb er echt zin in! Helaas geen gastenlijst positie voor mij maar ik denk dat het wel een mooi feestje gaat worden. Waarom ga jij dit jaar niet MCH?
Ik lees dat het een succes was, maar gezien het Love Parade drama wel begrijpelijk. ;)
pi_86382507
Als we het echt oude berlijn willen zien (denk aan flats, woonhuizen, etc)

Moeten we dan in de wijk: Prenzlauerberg zijn? (dit is toch Ost-berlin?)
pi_86385338
quote:
Op maandag 13 september 2010 14:57 schreef DaYwALKuR het volgende:
Als we het echt oude berlijn willen zien (denk aan flats, woonhuizen, etc)

Moeten we dan in de wijk: Prenzlauerberg zijn? (dit is toch Ost-berlin?)
Grote delen van Berlijn binnen de S-Bahn-ring voldoen daar wel aan. Inderdaad Prenzlauer Berg, oostelijk deel van Friedrichshain, Charlottenburg, Schöneberg, oostelijk deel van Kreuzberg, Neukölln, Treptow, Moabit... dat staat allemaal vol met dezelfde typische bebouwing uit de periode 1871-1914.

Buiten de ring heb je nog Dahlem / Zehlendorf, met sjieke villa's. En Köpenick of de Spanndauer Altstadt, dat zijn meer kleine oude stadjes binnen de grote stad.

Als lelijke flatgebouwen je ding zijn dan moet je in Oost-Berlijn zijn, daar begint het al bij de Alexanderplatz en gaat door tot Hohenschönhausen, Marzahn-Hellersdorf etc. In het Westdeel heb je Gropiusstadt en Märkisches Viertel, maar ik weet niet of je daarheen moet willen...

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2010 16:19:26 ]
pi_86415177
Zo, mijn reisje naar Berlijn begint al een klein beetje vorm te krijgen. Wat mensen uit Berlijn gesproken en al 2 keer een slaapplaats aangeboden gekregen. Desondanks gaat het toch een hotel of een hostel worden. Ben je net even wat vrijer om te gaan en staan waar je wilt. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 15 september 2010 @ 00:10:20 #76
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_86447275
Afgelopen zomer naar Berlijn geweest! Echt toptijd gehad. Lekker op de camping, 5 min. lopen van Hauptbahnhof en super goedkoop + supermarkt dichtbij en de stad wat verder lopen, maar dat was niet zo'n drama.

Maar is het echt zo dat die binnenplek bij de Zapata(met al die barretjes/zand op de grond/kunstenaars/relaxte muziek) wordt gesloopt in november?
Slay the dragon in your dreams!
  woensdag 15 september 2010 @ 14:43:14 #77
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86461280
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:21 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik lees dat het een succes was, maar gezien het Love Parade drama wel begrijpelijk. ;)
Heb net even een stukje op mijn blog geplempd over het debakel http://berlijn-blog.nl/be(...)gebroken-na-gedrang/. Het was zo bizar want wij stonden al binnen en hebben helemaal niets mee gekregen van het gedrang buiten. Pas toen Fatboy Slim werd afgeblazen begon de menigte agressief te worden, binnen hadden we ook nog geen idee van wat er buiten aan de hand was... Het liep allemaal iets anders dan gepland maar het was desondanks een heel gaaf festival en de locatie super en het weer ook veel beter dan voorspeld. Wel 2ManyDJ's moeten missen maar ach.. Vooral Goose en Boys Noize waren erg vet.

Als ze volgend jaar geen mainacts op kleine locaties gooien dan ben ik er weer bij! *O*
Levenswerk: Berlijn Blog.
  woensdag 15 september 2010 @ 14:45:11 #78
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86461352
quote:
Op woensdag 15 september 2010 00:10 schreef Aryon het volgende:
Afgelopen zomer naar Berlijn geweest! Echt toptijd gehad. Lekker op de camping, 5 min. lopen van Hauptbahnhof en super goedkoop + supermarkt dichtbij en de stad wat verder lopen, maar dat was niet zo'n drama.

Maar is het echt zo dat die binnenplek bij de Zapata(met al die barretjes/zand op de grond/kunstenaars/relaxte muziek) wordt gesloopt in november?
Nja :{ , Google maar even op Mediaspree, dan vind je wel het een en ander over de ombouw van de Spree oevers. Ook om deze reden is Bar 25 nu weg. Er zijn al de nodige demonstraties geweest maar het ziet er naar uit dat het inderdaad doorgaat..
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86462653
Is in berlijn ook ergens een hoerenbuurt? :P

Vragen mij mede-reisgenoten
  woensdag 15 september 2010 @ 15:56:44 #80
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86463901
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:22 schreef DaYwALKuR het volgende:
Is in berlijn ook ergens een hoerenbuurt? :P

Vragen mij mede-reisgenoten
Oranienburger Strasse?
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86573185
Hello.

Ik woon sinds kort in Berlijn en wil 'slim' modellen denim kopen met lengtemaat 29 of 30. 32 is standaard, maar zelfs hier is korter dan dat moeilijk te vinden.

Iemand hier die wat tips heeft, of me anders kan vertellen waar ik dit beter kan vragen?

De bekende winkelstraten heb ik al gehad, ook heb ik al een belronde gedaan van winkels die merken zoals Levi's en Nudie verkopen maar zonder resultaat..

Danke ^O^
  zaterdag 18 september 2010 @ 17:00:16 #82
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_86573773
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 16:38 schreef Kalkbrenner het volgende:
Hello.

Ik woon sinds kort in Berlijn en wil 'slim' modellen denim kopen met lengtemaat 29 of 30. 32 is standaard, maar zelfs hier is korter dan dat moeilijk te vinden.

Iemand hier die wat tips heeft, of me anders kan vertellen waar ik dit beter kan vragen?

De bekende winkelstraten heb ik al gehad, ook heb ik al een belronde gedaan van winkels die merken zoals Levi's en Nudie verkopen maar zonder resultaat..

Danke ^O^
Als het goed is begint Levi's met lengte maat 30, kleiner hebben zij ook niet. Maar 30 is gewoon ook weinig te vinden. Anders kun je toch ook een jeans in 32 kopen en dan laten omnaaien?
吴 曼 迪
pi_86578716
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 16:38 schreef Kalkbrenner het volgende:
Hello.

Ik woon sinds kort in Berlijn en wil 'slim' modellen denim kopen met lengtemaat 29 of 30. 32 is standaard, maar zelfs hier is korter dan dat moeilijk te vinden.

Iemand hier die wat tips heeft, of me anders kan vertellen waar ik dit beter kan vragen?

De bekende winkelstraten heb ik al gehad, ook heb ik al een belronde gedaan van winkels die merken zoals Levi's en Nudie verkopen maar zonder resultaat..

Danke ^O^
Je bent ook al bij de Levi's stores geweest bij de gedachtniskirche en neue schonhausserstr?
pi_86578865
quote:
Op woensdag 15 september 2010 15:22 schreef DaYwALKuR het volgende:
Is in berlijn ook ergens een hoerenbuurt? :P

Vragen mij mede-reisgenoten
Jullie kunnen ook wel lol beloven rondom Nollendorfplatz ^O^
pi_86606490
hackeschermarkt ook
mumbo jumbo who are you? AAAHHHH!!!
  zondag 19 september 2010 @ 17:58:52 #86
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_86607123
quote:
Op zondag 19 september 2010 17:35 schreef sjeppert het volgende:
hackeschermarkt ook
Ja vanaf hier doorlopen naar de Oranienburgerstraße
吴 曼 迪
pi_86608852
Thanks voor de reacties. In de eerste weken ben ik al bij de Levi's store bij Kudamm geweest; daar heb ik een prima broek gekocht maar idd ook een 32 in laten maken.

Die andere Levi store zal ik ook eens bellen.

Het ding is: 32 in laten maken kan goed gaan, maar ik heb er ook genoeg problemen mee gehad in het verleden -> dat het model er gewoon niet meer uit ziet. Ik heb nu zoiets van "Berlijn is ook een mode-stad. Het zou toch eigenlijk te vreemd voor woorden zijn als ik nergens in een stad als Berlijn broeken kleiner dan 32 kan kopen..? "

Ik zie ook wel eens lui lopen van mijn lengte met prima broeken. Misschien eens iemand aanspreken op straat ;)
  FOK!fotograaf zondag 19 september 2010 @ 19:03:57 #88
18921 freud
Who's John Galt?
pi_86608873
Ik wilde gaan shoppen, is alles dicht op zondag 8)7. Lekkere metropool ben je dan.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_86609527
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:03 schreef freud het volgende:
Ik wilde gaan shoppen, is alles dicht op zondag 8)7. Lekkere metropool ben je dan.
Op dat punt is Berlijn/Duitsland nog lekker conservatief, maar sinds enkele jaren zie je vooral rond de kerstperiode koopzondagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2010 19:27:25 ]
pi_86628869
Nu a.s. Donderdag gaan we (2e keer dit jaar :P )

- Berliner Unterwelten - Tour 3
- Tour bij Sandeman (Nog geen idee welke, Third Reich heeft volgens mij veel overeenkomsten met de Free Tour (wat ik reeds heb gevolgd) Jullie nog ideeen?
- Kroegentocht (omdat het uitgaansleven erg groot is)

- Discotheken: Q-Dorf / Tresor / Matrix

Verder met Bus 100 mijn mede-reisgenoten rondleiden daar :P

En op de terugweg naar Sachsenhausen Concentratie kamp.

Iets vergeten? is Tropical Islands eigenlijk de hoge entree waard?
  maandag 20 september 2010 @ 14:56:37 #91
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86636993
quote:
Op maandag 20 september 2010 10:38 schreef DaYwALKuR het volgende:
is Tropical Islands eigenlijk de hoge entree waard?
Een dagje is best leuk! Het gebouw op zich vond ik vrij indrukwekkend omdat het echt massive is, zo groot! Het idee dat je rondzwemt in een oude zappelinfabriek is wel grappig. Maar in een dagje heb je het wel gezien, het is opzich niet ver bij Berlijn vandaan dus als je de tijd hebt en je houdt van zwemmen dan zou ik zeker even kijken. Ik zou wel op een doordeweekse dag buiten de vakanties gaan, was er zelf in het weekend en toen was het erg druk. Tegenwoordig hebben ze ook een heel wellness complex, dat lijkt me wel cool ^O^ .

Geen must see, maar best leuk :)
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86639481
Berlijn wordt 24 november voor me. *O*
En ik ga de niet touristische dingen doen.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_86640574
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:02 schreef ondeugend het volgende:
Berlijn wordt 24 november voor me. *O*
En ik ga de niet touristische dingen doen.
...zoals?
Wie dit leest is alfabeet.
pi_86641264
gokje, allerlei onderground dancefeestjes? ;)
Hooray for boobies!
pi_86642817
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:32 schreef Corkscrew het volgende:

[..]

...zoals?
Eten waar inwoners eten, geen musea wel de galerietjes, niet de normale bezienswaardigheden in ieder geval en ook niet op zoek naar de geschiedenis. Dat heb ik al eens gedaan en ga dat vast nog wel eens doen, maar niet deze trip. Het plan is me onder de inwoners zelf te begeven. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_86642836
quote:
Op maandag 20 september 2010 16:48 schreef Spockjuh_ het volgende:
gokje, allerlei onderground dancefeestjes? ;)
Ja daar zal ik zeker een nacht aan besteden.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_86642844
-

[ Bericht 99% gewijzigd door ondeugend op 20-09-2010 17:24:21 ]
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_86642854
Zo faal ik even in een simpele edit. :')
Neem me niet sorry
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 20 september 2010 @ 20:33:54 #99
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86650810
Het is nog best moeilijk om de niet toeristische dingen in Berlijn te doen. Eigenlijk is alles binnen de ring al redelijk "verpest". Had het daar laatst nog met iemand uit Berlijn over, de meningen daarover zijn nogal verdeeld of het nou positief of iets negatief is. Ben er inmiddels wel achter dat Mauerpark, Kastanienallee of Bergmannstrasse al lang niet meer uniek is, terwijl dat voor mij altijd wel "typisch Berlijn" was. Vooral die laatste is behoorlijk aan veranderingen onderhevig, zo een verandering met ongeveer 4 jaar terug.

Heb je al plannen ondeugend? Ik zou als ik jou was een fiets huren en wat gaan fietsen rondom bijvoorbeeld Rathaus Neukölln. Ben wel benieuwd wat je plannen zijn :).

Ben wel benieuwd wat voor jullie nou "typisch Berlijn" is?
Levenswerk: Berlijn Blog.
  maandag 20 september 2010 @ 22:41:01 #100
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_86657491
Ik ben in contact met wat mensen die er wonen, werken en of studeren. Zij kunnen me waarschijnlijk goed helpen het echte leven in Berlijn te proeven. Kans is groot dat ik dus ook de armoede van Berlijn ga zien ipv de vele rijkdommen. En dat is eigenlijk precies wat ik dus wil. De stad van een andere kant zien. Het zal in de komende weken nog wel meer vorm gaan krijgen.

Hoe het uit gaat pakken weet ik dus niet nog.
Maar een beetje underground gaan is de bedoeling in ieder geval. :)

Je blog is heel praktisch ... en erg behulpzaam. ^O^
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_86662207
quote:
Op maandag 20 september 2010 20:33 schreef Leinonlein het volgende:
Het is nog best moeilijk om de niet toeristische dingen in Berlijn te doen. Eigenlijk is alles binnen de ring al redelijk "verpest". Had het daar laatst nog met iemand uit Berlijn over, de meningen daarover zijn nogal verdeeld of het nou positief of iets negatief is. Ben er inmiddels wel achter dat Mauerpark, Kastanienallee of Bergmannstrasse al lang niet meer uniek is, terwijl dat voor mij altijd wel "typisch Berlijn" was. Vooral die laatste is behoorlijk aan veranderingen onderhevig, zo een verandering met ongeveer 4 jaar terug.

Heb je al plannen ondeugend? Ik zou als ik jou was een fiets huren en wat gaan fietsen rondom bijvoorbeeld Rathaus Neukölln. Ben wel benieuwd wat je plannen zijn :).

Ben wel benieuwd wat voor jullie nou "typisch Berlijn" is?
Dat sommige mensen het gevoel krijgen dat bepaalde dingen in centraal Berlijn verpest zijn kan ik me goed voorstellen. Nou moet ik wel zeggen dat je in Berlijn al snel het gevoel hebt dat je iets heel bijzonders of iets unieks doet omdat het gewoon zo anders is. Toch zie ik best veel quasi hippe mensen die het vertikken om Duits te praten, maar toch willen genieten van alle geneugten van hip Berlijn. Om dit maar met een quote kracht bij te zetten. Op een gegeven moment kwam er een hippe jonge kerel van begin 20 een kebabzaak binnen die duidelijk alleen Engels sprak. De echte Berlijnse Turkse kebabbakker wou z'n bestelling opnemen, maar natuurlijk kon het hippe figuur geen Duits en verwachtte hij gewoon in het Engels te worden geholpen, maar dat kon de man achter de balie niet en hoe ga je dan dan duidelijk maken dat je als hippe vegetariër geen vlees eet. Gelukkig kon ik het voor hem vertalen, maar de kloof tussen echt en niet echt kon niet groter zijn. Daarnaast heb ik soms het gevoel dat de stad wat gehaaster wordt en dat de mensen daar ook zo op reageren. Ze lijken sneller geïrriteerd als je even in de weg loopt in de metro oid.

Bovendien zijn er genoeg dingen binnen en buiten de ring te ontdekken die nog wel speciaal aanvoelen en niet overspoelt zijn met toeristen.

Binnen de ring noem ik:

Enkele musea buiten het museuminsel (Bauhaus Archiv en Neue Nationalgalerie en in mindere mate het Martin-Gropius-Bau museum). Alle drie hartstikke bekend en kenmerkend qua architectuur, maar toch staat het niet op het verplichte lijstje van veel toeristen en daarom voelt het toch nog wel bijzonder aan.

Ga eens uit in Knaack/Magnet/Lido en sta tussen de echte normale lokale jongeren. Op een bepaalde manier komen dingen zoals Berghain altijd erg overrated bij mij over.

Weinig toeristen die na de Bergmannstrasse even doorlopen om de heuvel te beklimmen bij he Viktoriapark en daar te genieten van het uitzicht.

Of bezoek het stasimuseum aan de Normannenstrasse. Erg rauw vergeleken met een plek als checkpoint charlie.

Laat je verrassen door dit prachtige rustige pleintje achter de drukste straat van Neukolln

En deze blog geeft goede tips over een booming area die ik nog nergens anders heb gelezen of eerder van gehoord heb. Qua uitgaan/dineren dan.

Buiten de ring is ook genoeg te doen en 1 van m'n favoriete dingen is om de grote stadskaarten van Berlijn op de s-bahnstation te gebruiken en de meest gekke routes met tram of bus uit te zoeken. Heb je geen zin om ver te wandelen op een brakke zondag maar wil je wel veel zien neem dan de s-bahn naar Kopenick om vervolgens in tram 60, 61, 62, 68 te stappen. Je komt op de gekste plekken. Doodlopende punten, 10 minuten door het bos rijden en dat allemaal in de oudste tramstellen van de stad.

Een andere goede is om vanaf S-bahn station Wannsee de pont te pakken en te genieten van het water in Berlijn. Dit scheelt je een dure rondrit, want je bvgkaartje is gewoon geldig op de pont. Aan de andere kant kom je terecht in Kladow. Dit lijkt zowaar op een boulevard van een kustplaats met allerlei restaurantjes. Het lijkt net alsof je niet meer in Berlijn bent. Vanaf hier pak je de bus en binnen 30 minuten zit je weer bij een s of ubahn station.

Andere leuke dingen zijn het bezoeken van een voetbalwedstrijd van Union Berlin in Kopenick (sowieso al een apart bezoekje waard), het beklimmen van de Teufelsberg of de Muggelturm.

Misschien ben ik een beetje afgedwaald van het onderwerp en wou ik mijn persoonlijke tips hier neerzetten, maar vooral de beschreven plekken buiten de ring laten goed het leven van de normale Berlijnse inwoners zien. Hoe wonen deze mensen,waar recreëren zij op zondagen et cetera.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2010 01:31:43 ]
  dinsdag 21 september 2010 @ 20:49:46 #102
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86688233
@MHC ik denk dat jij al meer plekjes kent dan de gemiddelde inwoner van Berlijn. De meeste mensen blijven ook maar wat in hun eigen wijkje hangen hehe. Heb je de nieuwe Magnet trouwens al gezien? Hij is verhuisd, zit nu bij de Watergate in de buurt. Lekker dichtbij Lido dus (en Kato is ook wel tof). Nu wordt dit stukje Kreuzberg helemaal booming denk ik.

Aan die mensen die niet de moeite nemen om even een andere taal te spreken kan ik me zo ergeren. Bahbahbah! Dan heb ik nog liever van die types als mijn vader die met zijn woordenschat van 10 woorden toch probeert een gesprek aan te knopen met allerlei mensen. Duits is hip!

Mijn favo OV lijnen:
- U3 naar Krumme Lanke. Die stations die deze metrolijn passeert zijn echt prachtig! Gewoon keertje op en neer gaan en even bij Krumme Lanke wat rond wandelen.
- Bus 219 naar Pfaueninsel (vanaf Wannsee of Theodor Heuss Platz), rijdt ook gewoon door de bossen van Grünewald langs de Wannsee. Vaak de dubbeldekker :D



Geweldig :D

Past hier trouwens goed bij http://vincentkompier.weebly.com/1/post/2010/09/toerisme.html
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86695994
@MCH: Die "boompje area" staat wel bekend als "Kreuzkölln". Is een van de nieuwste gentrification-gebieden. :)

Maar de leukste "onbekende" plekjes ga ik natuurlijk niet hier op internet gooien, met een beetje google.de'en moet je die zelf maar ontdekken. :P

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2010 23:43:12 ]
pi_86698509
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 20:49 schreef Leinonlein het volgende:
@MHC ik denk dat jij al meer plekjes kent dan de gemiddelde inwoner van Berlijn. De meeste mensen blijven ook maar wat in hun eigen wijkje hangen hehe. Heb je de nieuwe Magnet trouwens al gezien? Hij is verhuisd, zit nu bij de Watergate in de buurt. Lekker dichtbij Lido dus (en Kato is ook wel tof). Nu wordt dit stukje Kreuzberg helemaal booming denk ik.

Mijn favo OV lijnen:
- U3 naar Krumme Lanke. Die stations die deze metrolijn passeert zijn echt prachtig! Gewoon keertje op en neer gaan en even bij Krumme Lanke wat rond wandelen.
- Bus 219 naar Pfaueninsel (vanaf Wannsee of Theodor Heuss Platz), rijdt ook gewoon door de bossen van Grünewald langs de Wannsee. Vaak de dubbeldekker :D
Nieuwe magnet afgelopen april geweest. Is wel een verbetering tov oude locatie. Lekker ook die diverse feestjes daar. Bandjes of een technodj en een indiefeestje tegelijkertijd in verschillende zalen. Zeker een interessant gebied met veel clubs bij elkaar. Is dit trouwens de doodsteek voor Knaack? Die zit daar nu zo eenzaam en alleen...

De tofste stationsnaam van heel Berlijn --> U3 Onkel Toms Hutte :7 Lekker zwemmen ook in de Krumme Lanke, wel veel naaktzwemmers :s)
Bus 219 is inderdaad erg hobbelig ;)
pi_86698560
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 23:42 schreef Igen het volgende:
@MCH: Die "boompje area" staat wel bekend als "Kreuzkölln". Is een van de nieuwste gentrification-gebieden. :)

Maar de leukste "onbekende" plekjes ga ik natuurlijk niet hier op internet gooien, met een beetje google.de'en moet je die zelf maar ontdekken. :P
Als een gebied onder de noemer gentrification valt in Berlijn dan is het al niet meer echt joh, of je snapt het hele begrip niet... :')
Beetje jammer trouwens dat je niet een paar tips wilt doen :')
pi_86702622
Morgenvroeg vertrekken we naar A&O Hostel Friedrichshain met de auto vanuit Limburg :P

Hopelijk vinden we alles ;) bedankt voor alle info!
  woensdag 22 september 2010 @ 12:01:15 #107
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86706060
Ik ben ook wel benieuwd wat de verhuizing van de Magnet voor gevolgen gaat hebben voor de Knaack. De Knaack was altijd mijn ultiem favoriet maar het lijkt wel wat minder populair te worden. Al dat gedoe met regelementen, te harde muziek, overlast op straat brengt ook niet echt veel positiefs met zich mee voor de Knaack. We gaan het zien, qua sfeer op straat vind ik het nu bij de Magnet een stuk beter.

Haha ja Onkel Toms Hutte is echt hard!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86713201
Bedankt voor de tips MCH en Leinonlein!

Köpenick is inderdaad erg mooi met haar oude binnenstad en het slot - en verre van toeristisch, toen ik er vorig jaar met oud en nieuw zat in elk geval niet. :)

Wie dit leest is alfabeet.
  woensdag 22 september 2010 @ 15:55:30 #109
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86713765
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:41 schreef Corkscrew het volgende:
Bedankt voor de tips MCH en Leinonlein!

Köpenick is inderdaad erg mooi met haar oude binnenstad en het slot - en verre van toeristisch, toen ik er vorig jaar met oud en nieuw zat in elk geval niet. :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtige foto's zo met die sneeuw O+
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86734276
quote:
Op woensdag 22 september 2010 01:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Als een gebied onder de noemer gentrification valt in Berlijn dan is het al niet meer echt joh, of je snapt het hele begrip niet... :')
Het gebiedje rond de Weserstrasse / Reuterstrasse valt tegenwoordig echt al onder gentrification, schijnt. Daarom noemde ik het ook, dat je er niet met valse verwachtingen heen gaat.

quote:
Beetje jammer trouwens dat je niet een paar tips wilt doen :')
Okee vooruit dan maar.

Qua uitgaan weet ik echt niet. Ben tot nu toe alleen maar met anderen ergens verzeild geraakt. :D

Hoe dan ook, de rest van Neukölln is volgens mij het laatste stukje binnen de Ringbahn dat nog niet gegentrificeerd is. Zijn toch wel leuke plekjes te vinden. Om eens een overzichtje te maken:

De Richardplatz is hierboven al genoemd.

Het centrum van Neukölln is de Hermannplatz, met een prachtig metrostation en de grootste Karstadt van heel Duitsland. Ze zijn oorspronkelijk tegelijk gebouwd en het was het eerste Berlijnse metrostation met roltrappen. Het warenhuis zelf is helaas in de oorlog opgeblazen door de Duitsers ( :') ) maar intussen in modernere stijl heropgebouwd.

Hermannstrasse heeft ook wel wat. Zijn wel een paar leuke restaurantjes te vinden en daar is ook zo'n alternatieve bioscoop, het Rollberg-Kino.

Een aardige bezienswaardigheid in die buurt is trouwens het kerkje op de Herrfurthplatz. Daar is na de oorlog de spits van de kerktoren gehaald omdat de vliegtuigen voor Tempelhof zo laag overgevlogen kwamen om te gaan landen. Maar het vliegveld is gesloten, de wijk is nu echt doodstil en uitgestorven met het kerkje als stille getuige van het lawaaiige verleden.

Daar echt vlakbij is tegenwoordig trouwens ook een ingang waar je het voormalige vliegveld overdag kunt betreden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2010 23:40:08 ]
  donderdag 23 september 2010 @ 00:15:35 #111
318052 ChickenTonight
are you experienced?
pi_86735527
ik wil graag voor een tijd in Berlijn wonen en werken, maar heb verhalen gehoord dat werk vinden in Berlijn lastig is.

Ik kwam dit artikel tegen http://www.intermediair.n(...)rken-in-berlijn.html en ook daar staat in vermeld dat werk vinden moeilijk is. Wie kan mij vertellen hoe de huidige stand van zaken omtrent werk in Berlijn is? Is het echt zo moeilijk allemaal ?
pi_86980825
binnenkort een weekendje weg. De eerste keer Berlijn wordt het voor mij.
pi_86982985
Ook ik ga naar Berlijn, met de trein wel te verstaan! We gaan van 14 t/m 18 oktober en verblijven in het Amstel House Hostel.

Ik ben heel benieuwd, volgens mij wordt het echt legendarisch :7
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_87378294
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:41 schreef Corkscrew het volgende:
Bedankt voor de tips MCH en Leinonlein!

Köpenick is inderdaad erg mooi met haar oude binnenstad en het slot - en verre van toeristisch, toen ik er vorig jaar met oud en nieuw zat in elk geval niet. :)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
mooie foto's, en köpenick is inderdaad erg mooi :Y
pi_87390909
Volgende maand moet ik voor het werk naar Berlijn, en ik heb besloten er een weekendje aan te plakken :)
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_87464483
morgen weer naar berlin en vrijdagavond terug :P

oa ddr museum, wannsee conference, topografie des terror en donderdagavond club felix achter het adlon, hopelijk houdt al qaeda het een beetje rustig daar :Y)
pi_87464937
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 18:04 schreef WooZ het volgende:
hopelijk houdt al qaeda het een beetje rustig daar :Y)
Berlin Hbf gebouwd in 1871? :D
pi_87572429
Ik doe hier ook even mee, want ga ergens in november naar Berlijn. :)

Ik twijfel nog of we gaan vliegen of met de trein. Vliegen is goedkoper en sneller, maar wel minder leuk en slechter voor het milieu. De trein doet er 6 uur over, nu vraag ik me af of vliegen uiteindelijk veel verschil zal maken. De reis zelf is natuurlijk veel korter, maar alles bij elkaar ben je volgens mij ook al snel een uur of 4 bezig: drie kwartier naar Schiphol treinen, uurtje wachten, 1,5 uur vliegen, halfuur op bagage wachten, half uur van vliegveld naar hostel reizen.. dan zit je al snel op 4,5 uur.

Kan iemand hier dus vertellen hoe reëel mijn inschatting is van de tijd die je kwijt bent nadat je geland bent? Dus hoe snel je van het vliegveld kan en hoe lang je er dan over doet om in het centrum te komen? :)
pi_87589377
Ik ga ook zo snel mogelijk terug naar Berlijn voor een paar daagjes. Ik mis mijn 2e thuis...
Na de taart met chocolade volgt de lepeltjesparade.
pi_87596358
Alles is geboekt nu, maar nu vroeg ik me nog af hoe duur zo'n weekendkaart is voor de metro/ov en wat het voordeligst is. We zitten namelijk op de Storkower strasse en willen alle toeristische plekjes zien daar niemand van ons ooit in Berlijn is geweest.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 13:55:12 #121
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_87604145
@StormWarning het ligt er aan waar je woont denk ik en waar je in Berlijn moet wezen. Woon je vlakbij een station dan scheelt dat een hoop in reistijd. Het is ongeveer een uur vliegen naar Berlijn, als je enkel handbagage mee hebt kun je binnen een half uurtje buiten staan. Als je in het centrum van Berlijn zit is het al snel een uur reizen vanaf het vliegveld. Maar het reizen van Hauptbahnhof naar bijvoorbeeld Kreuzberg kan ook zo alweer een half uur duren.

Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk zal het niet zo heel erg veel uit gaan maken in reistijd en in de trein kun je wel lekker aan 1 stuk door zitten ;).

@TN-FR neem gewoon twee keer een dagkaart. Die toeristenkaarten zijn alleen voordelig als je alle attracties gaat bezoeken waarmee je korting krijgt. De kaart zelf is duurder dan gewoon een dagkaart (dagkaart is ongeveer ¤6 voor metro/bus/tram).
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_87608825
Ik ben ook weer terug :Y)

Woensdagochtend gevlogen om 6.30, hadden geluk konden gelijk al in onze hotelkamer even uurtje geslapen en toen om 10.15 de stad in de dichtstbijzijnde backfactory opzoeken *O* Vanaf ons hotel in de rudolstädterstraße naar K'damm gelopen, daar ontbeten en lekker de dag wandelend via tiergarten, bb tor richting alexander platz en geeindigd in de gleimstraße bij de Thai :9, onderweg paar keer gestopt voor een helle weizen en uiteindelijk bijna 15km gelopen :+

Daarna welverdiend terugge-S-bahned en dag 2 wederom begonnen bij de backfactory op de k 'damm. Daarna naar Haus der Wannseeconference gegaan en eind vd middag heel vliegveld Tempelhof dwars overgestoken. Voordat je daar binnenbent pfffff stond nergens aangegeven waar je naar binnen moest en wij stonden dus net aan de verkeerde kant.... Iig was relaxed om daar ff te chillen, daarna weer naar de gleimstr bij een tapas/wijnbar goed gegeten :Y)

dag 3 wederom backfactorytime voor het ontbijt, topographie des terror bezocht en daarna naar het deutsche historisch museum voor een tijdelijk tentoonstelling over hitler die toevallig die dag was geopened. Wel interesting, maar veel te druk en alle tentoongestelde documenten zijn niet in het engels vertaald wat het voor ons ietwat minder aantrekkelijk maakte tov bv topografie d terror. Daarna ff tassen opgehaald, bij een godsgruwelijk goeie indiatoko gegeten in wederom de gleimstr en naar het vliegveld terug :Y)

Al met al echt weer een paar mooie dagen gehad, compleet anders dan in augustus toen ik met vrienden was en we alleen maar wat doelloos rondgedwaald hebben en op stap zijn geweest :Y

Paar fototjes:















:Y)
pi_87609009
Mijn 15km klopte aardig zie ik nu :+

A=hotel
J= gleimstr

  zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:18:11 #124
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_87616528
Oeeiiii gave foto's zeg, mooi!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_87625059
Ik ga straks op weg naar Berlijn, 8,5 uur reizen (met trein), pff :P We gaan op excursie, vrijdag weer terug.
Ik ben zaterdag dan denk ik een zombie haha :')
  zondag 17 oktober 2010 @ 12:31:02 #126
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_87628459
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 09:23 schreef xxiessiexx het volgende:
Ik ga straks op weg naar Berlijn, 8,5 uur reizen (met trein), pff :P We gaan op excursie, vrijdag weer terug.
Ik ben zaterdag dan denk ik een zombie haha :')
Ik zou maar vast wat gaan voorslapen in de trein hehe ;) .
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_87636570
ik ga morgenochtend naar berlijn voor een midweek ^O^
hoe oud moet je zijn voor sigaretten daaro? volgens mij gewoon 16 toch?
pi_87640121
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 16:38 schreef mtchel112 het volgende:
ik ga morgenochtend naar berlijn voor een midweek ^O^
hoe oud moet je zijn voor sigaretten daaro? volgens mij gewoon 16 toch?
18 ^O^
pi_87651494
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 13:55 schreef Leinonlein het volgende:

@TN-FR neem gewoon twee keer een dagkaart. Die toeristenkaarten zijn alleen voordelig als je alle attracties gaat bezoeken waarmee je korting krijgt. De kaart zelf is duurder dan gewoon een dagkaart (dagkaart is ongeveer ¤6 voor metro/bus/tram).
Thnx Lein, heb ook al veel gehad aan je blog. Wist namelijk nog niet veel van Berlijn. Daarnaast ook nog even de Lonely Planet Berlin app aangeschaft.

We zitten nabij de Prenzlauer Berg op de Schone-nog iets, dus op zich is alles wel lopend te doen toch? We willen op vrij- en zaterdag sowieso gaan stappen in een club, maar ik las dat dat wel lastig kan worden. We zaten te denken aan Club Maria en Weekend. Zijn dit aanraders voor een beetje housemuziek?
pi_87652844
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 22:21 schreef TN-FR het volgende:

[..]

We zitten nabij de Prenzlauer Berg op de Schone-nog iets, dus op zich is alles wel lopend te doen toch?
Nee, je bent echt gek als je alles lopend wil doen. Berlijn is veel uitgestrekter dan je op grond van het inwonertal misschien zou denken. Koop gewoon een OV-dagkaartje, zo duur is dat nou ook weer niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2010 22:46:06 ]
pi_87659467
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 22:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, je bent echt gek als je alles lopend wil doen. Berlijn is veel uitgestrekter dan je op grond van het inwonertal misschien zou denken. Koop gewoon een OV-dagkaartje, zo duur is dat nou ook weer niet.
We moeten sowieso nog een planning maken met wat we allemaal willen zien zodat we per dag een beetje een route kunnen maken. Dacht ook een beetje aan het vervoer voor na het stappen maar ik las dat de u en s bahn in het weekend ook een nachtdienst hebben. En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
pi_87659507
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 13:55 schreef Leinonlein het volgende:
@StormWarning het ligt er aan waar je woont denk ik en waar je in Berlijn moet wezen. Woon je vlakbij een station dan scheelt dat een hoop in reistijd. Het is ongeveer een uur vliegen naar Berlijn, als je enkel handbagage mee hebt kun je binnen een half uurtje buiten staan. Als je in het centrum van Berlijn zit is het al snel een uur reizen vanaf het vliegveld. Maar het reizen van Hauptbahnhof naar bijvoorbeeld Kreuzberg kan ook zo alweer een half uur duren.

Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk zal het niet zo heel erg veel uit gaan maken in reistijd en in de trein kun je wel lekker aan 1 stuk door zitten ;).
Ik woon in Den Haag, niet ver van het station, maar daar zou ik sowieso heen moeten omdat ik geen auto heb. :P

Al met al zal de trein er denk ik een uurtje of 2 langer over doen, en aangezien het een comfortabeler, leukere en duurzamer manier van reizen is gaat dat hem worden. :)
pi_87661263
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 01:57 schreef TN-FR het volgende:
En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
nee
pi_87661696
Ik ben vorige week in Berlijn geweest en daar hebben we meteen een OV-kaart aangeschaft voor 72 uur. Ideaal vind ik, je stapt zo overal in tram, trein en metro.
Wij zaten vlakbij de Schönhauser Allee. Metro U2 rijdt vanuit het centrum niet verder dan de Senefelderplatz wegens werkzaamheden verderop. Een zeer frequente buslijn rijdt de rest van de route.
Vanaf de Danziger Straße kan je bijvoorbeeld ook tram M10 nemen, die rijdt naar East Side Gallery. De andere kant op rijdt ie naar metrostation Bernauer Straße, waar je op metro U8 stapt.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_87663241
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 01:57 schreef TN-FR het volgende:

[..]

We moeten sowieso nog een planning maken met wat we allemaal willen zien zodat we per dag een beetje een route kunnen maken. Dacht ook een beetje aan het vervoer voor na het stappen maar ik las dat de u en s bahn in het weekend ook een nachtdienst hebben. En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
8)7
pi_87670426
Ik ben net terug uit Berlijn en.....ik wil terug! Wat een te gekke stad is dat zeg! Zoveel te zien en te beleven. Wat een prijzen ook zeg voor het eten en drinken, de goedkoopste halve liter Weizen was 1,80. *O*
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_87673109
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 10:22 schreef MCH het volgende:

[..]

8)7
:? want? Sorry, maar het is onze eerste keer in Berlijn. Ik hoopte alleen op wat reacties.

http://maps.google.nl/map(...).081711&ie=UTF8&z=15

We gaan sowieso wel een ov-kaart halen hoor, alleen stel dat we om wat voor reden dan ook niet vanaf alexanderplatz naar het hostel kunnen gaan met het ov, dat we dan te voet kunnen gaan. Het is maar 1,1 km.
pi_87674376
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:00 schreef TN-FR het volgende:

[..]

:? want? Sorry, maar het is onze eerste keer in Berlijn. Ik hoopte alleen op wat reacties.

http://maps.google.nl/map(...).081711&ie=UTF8&z=15

We gaan sowieso wel een ov-kaart halen hoor, alleen stel dat we om wat voor reden dan ook niet vanaf alexanderplatz naar het hostel kunnen gaan met het ov, dat we dan te voet kunnen gaan. Het is maar 1,1 km.
Er is toch al een paar keer gezegd dat je de afstanden binnen Berlijn niet moet onderschatten. Maar als je wilt gaan lopen is dat ook best, het openbaar vervoer is alleen zo goed dat dat zonde van je tijd is.
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:35:09 #139
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_87674640
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 01:57 schreef TN-FR het volgende:

[..]

We moeten sowieso nog een planning maken met wat we allemaal willen zien zodat we per dag een beetje een route kunnen maken. Dacht ook een beetje aan het vervoer voor na het stappen maar ik las dat de u en s bahn in het weekend ook een nachtdienst hebben. En vanaf alexanderplatz is dat best te belopen toch?
Ik neem aan dat je de Schönhauser Allee bedoelt? Die begint vlakboven Alexanderplatz maar is wel heeeel lang. Ik zou dus eerst even kijken waar je precies moet zijn, 1 kilometer is best te lopen maar die straat is wel een stukje langer. Maar Google Maps is your friend ;)

Ik zou Maria am Ostbahnhof doen, superleuke tent! Wat groter dan Weekend, vind die laatste voornamelijk leuk om op een zomerse dag op het terras te zitten. Geweldige plek O+
Levenswerk: Berlijn Blog.
  maandag 18 oktober 2010 @ 15:39:07 #140
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_87674829
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 15:28 schreef MCH het volgende:

[..]

Er is toch al een paar keer gezegd dat je de afstanden binnen Berlijn niet moet onderschatten. Maar als je wilt gaan lopen is dat ook best, het openbaar vervoer is alleen zo goed dat dat zonde van je tijd is.
Haha ik kan me nog goed herinneren van toen ik er pas was dat ik even ging opzoeken hoever mijn stage was (woonde in Charlottenburg vlakbij de Messe en werkte in Kreuzberg bij de Schlesische Strasse), bijna 15 kilometer. En dan zit je nog niet eens in de buitenwijken :D . Ging toch maar met de S-bahn hehe...
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_87692541
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:18 schreef Leinonlein het volgende:
Oeeiiii gave foto's zeg, mooi!
Dank u :Y

quote:
Op zondag 17 oktober 2010 22:21 schreef TN-FR het volgende:

[..]


We zitten nabij de Prenzlauer Berg op de Schone-nog iets, dus op zich is alles wel lopend te doen toch? We willen op vrij- en zaterdag sowieso gaan stappen in een club, maar ik las dat dat wel lastig kan worden. We zaten te denken aan Club Maria en Weekend. Zijn dit aanraders voor een beetje housemuziek?
Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.

Wel doen: Tresor (gaat om 12u open, komt makkelijk binnen, gewoon vanaf 6u de metro terug pakken prima te doen en anders is een taxi ook niet heel veel naar schonhauser allee) en het is gewoon naast de Berghain (die een lastiger deurbeleid heeft) dé club van Berlijn. :Y)
pi_87701088
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef WooZ het volgende:

Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.

Wel doen: Tresor (gaat om 12u open, komt makkelijk binnen, gewoon vanaf 6u de metro terug pakken prima te doen en anders is een taxi ook niet heel veel naar schonhauser allee) en het is gewoon naast de Berghain (die een lastiger deurbeleid heeft) dé club van Berlijn. :Y)
Thanks WooZ, ik ben zelf van de techhouse en de anderen maar een beetje dus we kijken op de avond zelf wel. Heb na het bekijken wel erg zin om Tresor te ervaren, maar volgens mij kunnen we altijd nog naar weekend qua muziek.
pi_87704000
Ik kan de Tresor aanraden.Was er met oud en nieuw en het heeft echt een vette locatie plus goeie muziek.Tenminste toen wij er waren.
pi_87710496
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef WooZ het volgende:

[..]

Dank u :Y
[..]

Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.

Wel doen: Tresor (gaat om 12u open, komt makkelijk binnen, gewoon vanaf 6u de metro terug pakken prima te doen en anders is een taxi ook niet heel veel naar schonhauser allee) en het is gewoon naast de Berghain (die een lastiger deurbeleid heeft) dé club van Berlijn. :Y)
Ha, wel relaxed dat hij ernaast ligt. Ik wil 7 november eigenlijk naar Joey Beltram in Berghain, maar dan kunnen we ook eerst nog even naar Tresor en pas rond een uur of 5 naar Berghain verhuizen. Ik las namelijk dat het vanaf die tijd weer een stuk makkelijker binnen komen is dan om 3/4 uur.
pi_87794533
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef WooZ het volgende:

[..]

Dank u :Y
[..]

Weekend echt NIET doen, want 1. muziek is niets anders dan NLse kroeg, 2. na 1u wachten kun je random geweigerd worden.

Wel doen: Tresor (gaat om 12u open, komt makkelijk binnen, gewoon vanaf 6u de metro terug pakken prima te doen en anders is een taxi ook niet heel veel naar schonhauser allee) en het is gewoon naast de Berghain (die een lastiger deurbeleid heeft) dé club van Berlijn. :Y)
Heb een tijdje geleden van 3.00 tot 4.00 's ochtends in de immense rij gestaan voor de Berghain en werd toe geweigerd. Toen naar de Tresor gegaan, daar was een enorm vet technofeestje gaande. Topavond gehad, wat een geweldige tent is dat!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 15:53:28 #146
314223 Mr_Mojo
Leven is het meervoud van lef.
pi_87796199
Grote tip voor alle Berlijn bezoekers: New Europe heeft buiten een (super leuke) gratis tour door de stad (duurt een kleine 3 uur, de gids die wij hadden wist echt heel veel. We kwamen langs veel 'hot spots' maar ook langs minder bekende dingen die zeker de moeite waar waren) ook een alternatieve tour.

Deze duurt 4 uur, en kost ¤10,- pp. Je gaat dan langs (en in) allerlei kraakpanden, krijgt informatie over de ontwikkeling van de wijken, gaat langs kunstenaars; echt heel leuk. Ik ben zelf helemaal niet alternatief ingesteld maar heb echt een top tour gehad.
Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat.
pi_87819589
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 15:11 schreef Skv het volgende:

[..]

Heb een tijdje geleden van 3.00 tot 4.00 's ochtends in de immense rij gestaan voor de Berghain en werd toe geweigerd. Toen naar de Tresor gegaan, daar was een enorm vet technofeestje gaande. Topavond gehad, wat een geweldige tent is dat!
Da's wel kut ja, ik heb niet zoveel zin om een uur voor niks te wachten. Tussen 3 en 4 is wel spitsuur natuurlijk, misschien beter eerst naar Tresor gaan en dan om een uur of 6 switchen..
pi_87820540
Als je de Berghain in wil moet je er voor zorgen dat je er als een ongeschoren oostblokker uitziet. Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat we overduidelijk Nederlandse studenten waren (lange mat, Ralph lauren jasjes, je weet het wel) ;)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_87828104
Ha, die dachten vast: gaan jullie maar lekker naar een gladde dirty houseclub dan. :7

Ik ben in ieder geval ongeschoren, draag geen gladde kleertjes en heb een lekker wijf bij me. Moet goedkomen. :P
pi_87870261
Potverdikkeme, Berlijn is gewoon écht tof :o Afgelopen week geweest met excursie en m'n verwachtingen waren heel laag en het viel zoooo mee :D
pi_87888824
Gaan binnenkort ook van Berlijn genieten en heb al vele nuttige tips gelezen.
Thanks.
Filmpjes van onze reizen op www.LifeIsJoy.nl
  zondag 24 oktober 2010 @ 10:37:45 #152
67670 Skv
Cynist.
pi_87889041
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 12:56 schreef StormWarning het volgende:
Ha, die dachten vast: gaan jullie maar lekker naar een gladde dirty houseclub dan. :7

Ik ben in ieder geval ongeschoren, draag geen gladde kleertjes en heb een lekker wijf bij me. Moet goedkomen. :P
Nou nee, we hadden donderdagnacht om 4 uur bezopen besloten om maar naar Berlijn te gaan de volgende dag. Dus een uur nadat we wakker werden even wat spul in een tas gesmeten en in de auto gestapt. Kwamen vrijdagavond om 12 uur aan, toen maar direct gaat stappen. We hadden ons op geen enkele manier ingelezen, gewoon een beetje rondgevraagd. ;)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_87943565
ik ben weer terug, en wil zeker nog een keer ^O^
ben ook bij sachenhausen geweest en veel dingen bezocht.

misschien in de meivakantie nog een keertje maar dan zonder schoolleiding (Y)
pi_88197312
Ik en mijn vrienden willen oud en nieuw wellicht in Berlijn vieren. Zijn een jaar geleden al naar berlijn gereden maar we weten niet wat we kunnen verwachten op O&N.

Iemand ervaringen ermee? En we moeten dus kijken waar we echt kunnen feesten, nog leuke feestjes bekend op O&N. Vorige keer waren we natuurlijk naar Tresor maar dat was echt daar dood binnen en dat op een zaterdagavond.
  maandag 1 november 2010 @ 09:22:31 #155
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_88200233
Vorig jaar met oud en nieuw in Berlijn geweest. Erg leuk, vooral de sfeer rond Brandenburger Tor beviel mij goed.

Deze link biedt aardig wat informatie over oud en nieuw in Berlijn vieren.
Wie dit leest is alfabeet.
pi_88201995
Heb vorig jaar ook o&n in Berlijn gevierd. Eerst bij het Brandenburger Tor en later dan zo rond 2-3 uur uur denk ik zijn we naar Tresor gegaan. Was echt supervet. Enige minpunt is dat er ontzettend veel sneeuw lag en deze niet geruimd werd op het festivalterrein wat resulteerde in ontzettend veel sneeuw/modder. Dus altijd goeie schoenen meenemen.
pi_88207595
quote:
Op maandag 1 november 2010 10:35 schreef Terpentin07 het volgende:
Heb vorig jaar ook o&n in Berlijn gevierd. Eerst bij het Brandenburger Tor en later dan zo rond 2-3 uur uur denk ik zijn we naar Tresor gegaan. Was echt supervet. Enige minpunt is dat er ontzettend veel sneeuw lag en deze niet geruimd werd op het festivalterrein wat resulteerde in ontzettend veel sneeuw/modder. Dus altijd goeie schoenen meenemen.
Gouden tip ja.

Vorig jaar met oud en bij de brandenburger tor geweest. Overal lag moddersneeuw, en mn schoenen waren drijfnat. Zelden zo koud gehad, dacht echt dat mn voeten bevroren waren.
pi_88207961
quote:
Op maandag 1 november 2010 00:42 schreef martinlam het volgende:
Iemand ervaringen ermee? En we moeten dus kijken waar we echt kunnen feesten, nog leuke feestjes bekend op O&N. Vorige keer waren we natuurlijk naar Tresor maar dat was echt daar dood binnen en dat op een zaterdagavond.
Misschien was je er te vroeg?
pi_88208909
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 13:37 schreef Fukjoeman het volgende:

[..]

Gouden tip ja.

Vorig jaar met oud en bij de brandenburger tor geweest. Overal lag moddersneeuw, en mn schoenen waren drijfnat. Zelden zo koud gehad, dacht echt dat mn voeten bevroren waren.
Bij mij hetzelfde. Ik voelde mijn tenen bijna niet meer en daardoor was alles toch ietsje minder leuk. Was later nog mijn sokken kwijtgeraakt in de Tresor toen ik die ging drogen. :')
pi_88215930
Brandenburgertor vind ik zelf helemaal niks met NYE. Teveel mensen, te weinig plek en focking koud. Was vorig jaar ook in Tresor (net als iedereen hier zo te zien, het viel me al op dat er veel NLers waren). Ik las dat kaarten voor Berghain ergens begin December in de verkoop gaan, maar je kan ze alleen binnen (als je dus al binnen gelaten bent) kopen. Ik denk dat ik dit jaar ff niet naar een onwijze party ga. Het is toch elke keer weer gewoon veel geld voor een party die eigenlijk niet veel verschild van elke andere weekendparty.
Over weekend gesproken, daar waren de paspartouts kaarten vorig jaar 140 euro. Oja, en je kan volgens mij ook NYE in tropical Island vieren. Die kaarten zijn ongeveer net zo duur, maar dan kan je wel in je zwembroek NYE vieren!
pi_88500506
Ben net terug, wat een heerlijke stad! Relaxte mensen, toffe wijken en Berghain nog ingekomen ook. ^O^

Ik denk niet dat het jaren zal duren voor ik er weer eens heenga. :)
  dinsdag 9 november 2010 @ 03:24:11 #162
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_88503188
Nog 2 weken en ik ga ook.
Erg veel zin in!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 11 november 2010 @ 12:10:43 #163
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_88590001
Ik ga aankomend weekend met een paar vrienden naar Berlijn. Ons plan was eigenlijk om met de auto te gaan maar nu lees ik net vanalles over die Umweltzone daar, dat je dus een sticker op je auto moet hebben wil je daar kunnen rijden.
Ons hostel zit wel in dat gebied en bij de ANWB kost het aanvragen kennelijk een paar dagen. Niet heel handig dus. Las ook dat je ze in Duitsland bij tankstations kan halen, gaat dat dan wel per direct? Of heeft iemand andere tips?

Thanks. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Evil_Koekje op 11-11-2010 14:37:10 ]
  vrijdag 12 november 2010 @ 12:17:33 #164
25186 ImPrEzA
@taalpurist
pi_88630312
Volgende week na een jaar ook weer naar Berlijn, zin in! Stiekem hopen dat het wat minder koud en regenachtig is dan vorig jaar november...

Praktisch vraagje: ik reis met de trein en heb gereserveerd, maar wil ondertussen op de terugreis eigenlijk een trein eerder pakken. Als ik het goed begrijp krijg ik 2 kaartjes, één kaartje Berlijn-Zwolle en een reservering. Kan ik met dat enkeltje ook een trein eerder pakken en dan maar hopen op een plek? Iemand ervaring mee?
Seriously!?
pi_88630524
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:17 schreef ImPrEzA het volgende:
Volgende week na een jaar ook weer naar Berlijn, zin in! Stiekem hopen dat het wat minder koud en regenachtig is dan vorig jaar november...

Praktisch vraagje: ik reis met de trein en heb gereserveerd, maar wil ondertussen op de terugreis eigenlijk een trein eerder pakken. Als ik het goed begrijp krijg ik 2 kaartjes, één kaartje Berlijn-Zwolle en een reservering. Kan ik met dat enkeltje ook een trein eerder pakken en dan maar hopen op een plek? Iemand ervaring mee?
Heb je een actie of spartarif geboekt bij de DB/NSHISPEED? Dan heb je waarschijnlijk zugbindung wat betekent dat je gebonden bent aan die trein. Je mag wel langzamere RE/RB's nemen maar daar schiet je niks mee op.
pi_88632727
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:17 schreef ImPrEzA het volgende:
Als ik het goed begrijp krijg ik 2 kaartjes, één kaartje Berlijn-Zwolle en een reservering. Kan ik met dat enkeltje ook een trein eerder pakken en dan maar hopen op een plek? Iemand ervaring mee?
Ik kreeg gewoon een pdf met daarop maar 1 ticket (die geldig was voor 2 personen) en daar direct bij al je stoel- en wagonnummer. Geen twee kaartjes dus..
pi_88669078
Voor mensen die in de weekenden van november of december gaan

Einzelfahrscheine als Tagesticket an allen Wochenenden im November und Dezember


01.11.2010 bis 31.12.2010, Berlin
Kostenlos

An allen Wochenenden im November und Dezember gelten Einzelfahrscheine als Tageskarten.

Mit dem Einzelfahrschein könnt ihr ab Entwertung bis zum Folgetag um 3 Uhr früh beliebig viele Fahrten unternehmen; kreuz und quer im gewählten Tarifteilbereich Berlin AB, BC oder ABC mit allen öffentlichen Verkehrsmitteln. Gilt auch für die Abschnitte der 4-Fahrten-Karten und für Fahrrad-Einzelfahrscheine, jedoch nicht für Kurzstrecken.
pi_88669203
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 12:22 schreef MCH het volgende:

[..]



Heb je een actie of spartarif geboekt bij de DB/NSHISPEED? Dan heb je waarschijnlijk zugbindung wat betekent dat je gebonden bent aan die trein. Je mag wel langzamere RE/RB's nemen maar daar schiet je niks mee op.
Tickets inmiddels binnen, en hoewel de reservering en het ticket aparte kaarten zijn, staat er inderdaad op dat ze alleen in combinatie zijn te gebruiken. Helaas! Dank :)
Seriously!?
  woensdag 24 november 2010 @ 14:15:13 #169
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_89094057
Morgen!
Enorm veel zin in en erg vette line-ups in de clubs. *O*
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_89144158
Vanuit Berlijn.
Prachtig oud appartement in Friedrichshain. _O_
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_89170498
-spam-

[ Bericht 99% gewijzigd door motorbloempje op 26-11-2010 11:57:11 ]
pi_89253128
Heeft iemand van jullie enig idee welke reisprogramma's op televisie de afgelopen jaren aandacht hebben besteed aan Berlijn? Ik ben me wat aan het oriënteren voor mijn 3e tripje naar Berlijn.

Ook buitenlandse reisprogramma's zijn welkom. De naam is oké, dan kan ik wat gerichter zoeken. HEb nu geen flauw idee.
pi_89255094
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 13:01 schreef kikoooooo het volgende:
Heeft iemand van jullie enig idee welke reisprogramma's op televisie de afgelopen jaren aandacht hebben besteed aan Berlijn? Ik ben me wat aan het oriënteren voor mijn 3e tripje naar Berlijn.

Ook buitenlandse reisprogramma's zijn welkom. De naam is oké, dan kan ik wat gerichter zoeken. HEb nu geen flauw idee.
Laatste episode van Michael Palin's New Europe
3opreis
Yorin Travel
pi_89255462
Thanks! Vanavond even bekijken :)
  maandag 29 november 2010 @ 11:38:11 #175
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_89291090
Weer terug!
Het was geweldig en veel te kort natuurlijk.
De tip van berlijn-blog RAW-Tempel was een hele leuke.

In Juni plan ik weer te gaan en dan langer.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zaterdag 11 december 2010 @ 00:22:54 #176
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_89789921
quote:
14s.gif Op maandag 29 november 2010 11:38 schreef ondeugend het volgende:
Weer terug!
Het was geweldig en veel te kort natuurlijk.
De tip van berlijn-blog RAW-Tempel was een hele leuke.

In Juni plan ik weer te gaan en dan langer.
Thanks :D.

Het topic is een beetje dood mensen, ben zelf ook al een tijdje niet meer geweest. Zou nu in Berlijn zitten ware het niet dat mijn vlucht is geannuleerd omdat er geen ijsbestrijdingsmiddel meer was...
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_89790566
Da's klote. Ik wou er eigenlijk ook naartoe gaan deze maand maar door omstandigheden ging het niet door. Ga volgende week met vrienden naar Düsseldorf. Wil wel in januari of februari weer naar Berlijn. Met die goedkope vluchten van easyjet is het echt goed te doen. Veel beter dan eurolines hah.
  zaterdag 11 december 2010 @ 12:14:06 #178
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_89797836
Ja baal er ook wel van. Kon wel omboeken naar een vlucht later dit weekend maar dan werd het wel erg kort. Ben van plan om volgende maand of ergens in het voorjaar een lange tijd te gaan om ook wat mooie opnames te maken voor mijn blogje :).

Ik ben tot nu toe altijd met de trein gegaan, was nu mijn eerste keer met het vliegtuig en gelijk geannuleerd. Ach ja, omstandigheden. Volgende keer beter. Prijzen zijn heel redelijk bij easyjet, met mazzel ben je goedkoper uit dan met de trein...
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_89798524
dinsdag de 21ste 8.55 uur schiphol naar schonefeld... :)
Hooray for boobies!
  woensdag 22 december 2010 @ 23:33:51 #180
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_90318033
Lonely Planet leeft mee met gestrande sneeuwtoeristen in Europa. Berlijn iPhone app gratis in de app store! http://bit.ly/hVj4jC
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_90358829
terug uit berlijn. naast een zeer nuttig bezoek an het duits historisch museum vooral de kerstsfeer opgesnoven. wij een keer romantisch voor kerst wil doen ga naar berlijn! dr vele knusse en gezellige markten (dus niet zoals valkenburg of die commerciele rotzooi net over de grens) en een savonds een en al lichtjes en versieringen op alle belangrijke punten in de stad. volgend jaar weer...:)
Hooray for boobies!
pi_90484292
Oud en nieuw na 3 jaar weer terug in Berlijn! Kijken of mn werkgever nog steeds kantoor houd aan Unter den Linden! En natuurlijk vet feesten bij de Brandenburger tor. Iemand nog tips voor een club of ander iets?
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_90491715
quote:
99s.gif Op maandag 27 december 2010 09:08 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Oud en nieuw na 3 jaar weer terug in Berlijn! Kijken of mn werkgever nog steeds kantoor houd aan Unter den Linden! En natuurlijk vet feesten bij de Brandenburger tor. Iemand nog tips voor een club of ander iets?
Ga niet naar de Brandenburger Tor, tenzij je al vanaf smiddags in de kou wilt gaan staan. De grote clubs hebben allemaal dikke feesten, maar daar moet je wel op tijd bij zijn ivm tickets.
  maandag 27 december 2010 @ 13:46:03 #184
201459 DanielSmith
Tavern on the green
pi_90492074
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:14 schreef Leinonlein het volgende:
Ja baal er ook wel van. Kon wel omboeken naar een vlucht later dit weekend maar dan werd het wel erg kort. Ben van plan om volgende maand of ergens in het voorjaar een lange tijd te gaan om ook wat mooie opnames te maken voor mijn blogje :).

Ik ben tot nu toe altijd met de trein gegaan, was nu mijn eerste keer met het vliegtuig en gelijk geannuleerd. Ach ja, omstandigheden. Volgende keer beter. Prijzen zijn heel redelijk bij easyjet, met mazzel ben je goedkoper uit dan met de trein...
Leuke site! Toch jammer dat ik daar pas achterkom nu ik al terug ben ;)
  maandag 27 december 2010 @ 13:49:56 #185
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_90492242
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 13:37 schreef Fukjoeman het volgende:

[..]

Ga niet naar de Brandenburger Tor, tenzij je al vanaf smiddags in de kou wilt gaan staan. De grote clubs hebben allemaal dikke feesten, maar daar moet je wel op tijd bij zijn ivm tickets.
Ik kwam vorige jaarwisseling anders pas rond een uur of 8 bij de Brandenburger Tor aan denk ik. Zeker niet 's middags in elk geval.
Wie dit leest is alfabeet.
pi_90492505
Ja, en dan sta je op een km van het podium. Nou ja dr is waarschijnlijk niet zo veel mis mee, maar het is zo standaard en fucking druk. Ik zou gewoon een kaartje kopen van een vette club, en daar nieuw jaar vieren. Brandenburger Tor vond ik vorig jaar in elk geval niet veel bijzonders.
pi_90496809
Wij waren vorig jaar in de Tresor en dat was best leuk daar.
pi_90496890
Magnet *O*
pi_90579094
Ik ga met O&N ook naar Berlijn en we gaan het vieren bij de Brandenburger Tor. Is het echter mogelijk om in je tas een lading bier + champagne mee te nemen of wordt daar op gecontroleerd?
pi_90593552
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:23 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga met O&N ook naar Berlijn en we gaan het vieren bij de Brandenburger Tor. Is het echter mogelijk om in je tas een lading bier + champagne mee te nemen of wordt daar op gecontroleerd?
Vorig jaar werd bij ons niks gecontroleerd. Maar ja, in het verleden behaalde resultaten...

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2010 18:29:18 ]
pi_90603346
Ik ben nog nooit met O&N in Berlijn geweest dus misschien is de situatie dan anders, maar mijn ervaring is dat op straat zuipen uit zelf meegenomen flessen daar over het algemeen geen enkel probleem vormt.
pi_90610046
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:23 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga met O&N ook naar Berlijn en we gaan het vieren bij de Brandenburger Tor. Is het echter mogelijk om in je tas een lading bier + champagne mee te nemen of wordt daar op gecontroleerd?
Volgens mij waren er vorig jaar wel controles. Ik zou er ook van uitgaan dat ze dit jaar nog strenger tassen gaan controleren ivm de terreurdreiging. Of je dan ook je alcohol kwijt bent zou ik niet weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Terpentin07 op 30-12-2010 00:23:35 ]
pi_90611358
Ja precies, ze zullen vast wel controleren op wapens enzo, maar dat wil niet zeggen dat ze ook gelijk je alcohol afpakken. Dat lijkt me in ieder geval niet des Berlijns, maar het zou maar zo kunnen dat de regels met O&N rond de Brandenburger Tor anders zijn.
pi_90825750
Nou ik ben bij de Brandenburger Tor geweest, werd inderdaad gecontroleerd maar niet heel grondig. Iedereen mocht maar een halve liter eigen drank mee naar binnen maar heb meerdere mensen gezien met grotere hoeveelheden. Ook was vuurwerk binnnen, maar werd goed opgelet door de beveiliging.

Overall een gezellig feest, stond vooraan tussen de camera's, mooi David Hasselhoff zien optreden! Wat een feest! ;')

Ow en wij waren pas om 9 uur 's avonds bij de Brandenburger Tor, viel toen nog vrij mee met de drukte, wel waren de ingangen om 11 uur gesloten omdat het vol was.
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_90831900
Wij waren om 3 uur 's middags al bij de Tor, toen was er 0 controle. Maar 0,4 liter bier voor 3,50 vonden wij prima te doen..

De avond ervoor Paul Pots in zien zingen en op de avond zelf ook kippenvel.. Echt wat een fantastisch feest, Silverster @ Berlin!
pi_90832047
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 12:38 schreef Greatmarked het volgende:
Wij waren om 3 uur 's middags al bij de Tor, toen was er 0 controle. Maar 0,4 liter bier voor 3,50 vonden wij prima te doen..

De avond ervoor Paul Pots in zien zingen en op de avond zelf ook kippenvel.. Echt wat een fantastisch feest, Silverster @ Berlin!
HA! die avond daarvoor inderdaad Paul Pots ook al zien inzingen! 0,4 voor 3,5 was inderdaad te doen, was later de op avond wel anders trouwens... Toen het terrein bijna leeg was nog bij een Berliner Kindl stand gestaan waar we nog een uurtje anderhalf voor 2 euro de glas doordronken.
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 23:03:53 #197
16245 CarOnline
met lange O
pi_90861356
Ik ga volgende maand voor het eerst naar Berlijn, met man en kinders.

Heb er echt enorm zin in, nu nog even zien in te plannen wat we gaan doen en zien. 't Moet ook leuk zijn voor de jongste van 7 jaar.

Iemand nog tips? We gaan 3 dagen.
Screw them.
We're going home.
pi_90863053
Ik denk dat deze dingen ook leuk voor kinderen zijn.

Berliner Zoo
Tierpark Berlin
Sea Life
Madame Tussauds
Legoland Discovery Centre
Ritter Sport Chocolade Shop, met een klein museum en je kan je eigen chocolde laten maken
Technikmuseum, mijn absolute aanrader

En dan heb je natuurlijk nog de bezienswaardigheden als de rijksdag, tv toren en de sony center. Ook de KaDeWe zou ik gaan bezoeken inclusief de bovenste etage met zijn groot aanbod aan delicatessen.
Drie dagen zijn helaas een beetje kort maar ik zou ook een bezoek aan Potsdam brengen met zijn overweldigende kasteelpark Sanssouci en het prachtige oude centrum.

[ Bericht 19% gewijzigd door Terpentin07 op 04-01-2011 23:52:20 ]
  dinsdag 4 januari 2011 @ 23:56:08 #199
16245 CarOnline
met lange O
pi_90863821
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 23:39 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik denk dat deze dingen ook leuk voor kinderen zijn.

Berliner Zoo
Tierpark Berlin
Sea Life
Madame Tussauds
Legoland Discovery Centre
Ritter Sport Chocolade Shop, met een klein museum en je kan je eigen chocolde laten maken
Technikmuseum, mijn absolute aanrader

En dan heb je natuurlijk nog de bezienswaardigheden als de rijksdag, tv toren en de sony center. Ook de KaDeWe zou ik gaan bezoeken inclusief de bovenste etage met zijn groot aanbod aan delicatessen.
Drie dagen zijn helaas een beetje kort maar ik zou ook een bezoek aan Potsdam brengen met zijn overweldigende kasteelpark Sanssouci en het prachtige oude centrum.
Hee dank je wel!
Berliner Zoo en Rijksdag en de TV toren had ik zelf ook al bedacht, verder kwam ik nog niet.
Rest ga ik even googlen, Ritter Sport Choco-Shop is vooral voor mij leuk denk ik :9

Ah ja, gewoon even ergens anders zijn en het hotel en zo is sowieso al heel leuk :)
Potsdam wil ik op de terugweg doen. Gaan met de auto denk ik, dus qua tijd zitten we niet erg gebonden.
Hopelijk mailt het hotel de reservering snel door, nog niets gehoord... *taptaptap*
Screw them.
We're going home.
  zondag 9 januari 2011 @ 04:13:30 #200
230345 conobram
is neit lam
pi_91056279
In februari voor de derde keer naar Berlijn!
pi_91057836
quote:
Op dinsdag 4 januari 2011 23:56 schreef CarOnline het volgende:

[..]

Hee dank je wel!
Berliner Zoo en Rijksdag en de TV toren had ik zelf ook al bedacht, verder kwam ik nog niet.
Rest ga ik even googlen, Ritter Sport Choco-Shop is vooral voor mij leuk denk ik :9

Ah ja, gewoon even ergens anders zijn en het hotel en zo is sowieso al heel leuk :)
Potsdam wil ik op de terugweg doen. Gaan met de auto denk ik, dus qua tijd zitten we niet erg gebonden.
Hopelijk mailt het hotel de reservering snel door, nog niets gehoord... *taptaptap*
een eindje verderop ligt concentractiekamp sachsenhausen, echt de moeite waard om te kijken
  zondag 9 januari 2011 @ 21:34:03 #202
16245 CarOnline
met lange O
pi_91088142
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 10:13 schreef mtchel112 het volgende:

[..]

een eindje verderop ligt concentractiekamp sachsenhausen, echt de moeite waard om te kijken
Ja, dat wil ik ook wel graag, maar de jongste is 7 dus wil ik daar liever zonder kinderen naar toe. Om in alle rust te kijken en niet een zeurende 7 jarige om me heen te hebben met: Wanneer gaan we? *drein drein*

Tis niet dat ze er niks van weet, 2 jaar geleden zijn we naar het Anne Frankhuis geweest waar ze ook bij was en dat weet ze allemaal nog prima. Maar ik vind haar hier nog iets te jong voor denk ik.
Screw them.
We're going home.
pi_91522393
tvp.

denk volgend jaar alleen te gaan. :)
pi_92500656
Waar moet je in het centrum zijn als je centraal wilt liggen / genoeg stapmogelijkheden zijn etc? Iemand ook een site van goeie hotels/goeie hoteltips?
pi_92500897
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:13 schreef akadoenka het volgende:
Waar moet je in het centrum zijn als je centraal wilt liggen / genoeg stapmogelijkheden zijn etc? Iemand ook een site van goeie hotels/goeie hoteltips?
Ik zit zelf altijd in het Park Plaza Prenzlauer Berg Hotel. Ligt direct aan de ringlijn van de metro en met de tram sta je in 10 minuten op de Alexander Platz.
Kost ca. 100 euro per kamer per nacht.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_92501238
Zijn dat de gemiddelde prijzen in berlijn?
pi_92501360
Zoals in Nederland,dus echt heel goedkoop is het niet. Wel meer keuze. :Y
Ik kwam tijdens het IFFR een Berlijnse journaliste,Hannah,tegen die erg laagdunkend over München deed,iets dat mij erg verbaasde vooral toen ze zijn dat München een "dorf"was ivg met Berlijn. :D :') wel een mooie blonde duitse van 25 jaar *;
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92501397
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:29 schreef akadoenka het volgende:
Zijn dat de gemiddelde prijzen in berlijn?
Ligt er helemaal waar je zit.
Er zijn wel goedkopere dingen te vinden natuurlijk en ook hostels of appartementen zijn wat lager in prijs.
Maar je zit inderdaad wel gauw richting de 100 euro voor een beetje hotel.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_92503030
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:29 schreef akadoenka het volgende:
Zijn dat de gemiddelde prijzen in berlijn?
Ik weet niet of het gemiddeld is, maar het kan absoluut goedkoper. Ik zou zelf in ieder geval nooit 100 euro per nacht betalen, dat geld kan ik veel beter besteden.

De hostels zijn volgens mij ook wel goedkoper dan in Nederland (voorzover je die hier überhaupt hebt buiten Amsterdam).
pi_92503227
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:13 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ik weet niet of het gemiddeld is, maar het kan absoluut goedkoper. Ik zou zelf in ieder geval nooit 100 euro per nacht betalen, dat geld kan ik veel beter besteden.

De hostels zijn volgens mij ook wel goedkoper dan in Nederland (voorzover je die hier überhaupt hebt buiten Amsterdam).
vorig jaar was ik met mijn toenmalige vriendin naar zo'n hostel geweest. de generator oid. het was erg goedkoop en er zaten veel buitenlanders waarmee je makkelijk contact mee kon maken. :)
pi_92503354
O ja de Generator! Dat ligt precies naast het hotel (Park Plaza) waar ik het hierboven over had.
Zelfde ideale ligging dus. :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_92503666
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:19 schreef Felixa het volgende:
O ja de Generator! Dat ligt precies naast het hotel (Park Plaza) waar ik het hierboven over had.
Zelfde ideale ligging dus. :)
het tofste in die buurt vond ik nog wel dat turkse zaakje waar je voor 7 euro ladderzat kon worden. :')
pi_92532476
Wat is DE stapplaats in Berlijn? In welke omgeving moeten wij dus een hotel zoeken.
We zoeken dico/cafe straat oid.

[ Bericht 16% gewijzigd door akadoenka op 09-02-2011 01:57:13 ]
pi_92533747
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 01:51 schreef akadoenka het volgende:
Wat is DE stapplaats in Berlijn? In welke omgeving moeten wij dus een hotel zoeken.
We zoeken dico/cafe straat oid.

daar heb je meerdere gebieden voor :') kijk langs het lijstje in de eerste posts, met clubs en bars kijk wat je bevalt en boek iets in die omgeving. Zelf vond ik http://www.citystay.de/ een erg relaxte plek, in het centrem, dichtbij alles. En om de hoek lag hackischer hoffe waar van alles te doen was
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_92538424
The Matrix vond ik wel vet maar da's de enige disco waar we toen tijdens een schoolexcursie zijn geweest buiten een aantal kroegen :P
pi_92575767
Meer tips? Voor een mafplaats op een goeie staplocatie
pi_92581480
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:25 schreef akadoenka het volgende:
Meer tips? Voor een mafplaats op een goeie staplocatie
Ligt er maar net aan in wat voor soort clubs je wil stappen toch?

Ik wil in juni ook wel weer naar Berlijn, ws met wat meer mensen. Ben dus op zoek naar tips voor appartementen of goede sites waar je die kan vinden. :)
pi_92585345
Ik ga ook weer en nu langer... vorige keer was maar een paar dagen. Deze keer Berlijn in hoog lente zien de vorige keer was het in kaal en grauw november. En dat was al helemaal geweldig. *O*

Ik vind een appartement altijd veel relaxter dan een hotel omdat je gewoon veel vrijer bent en niet aan het ontbijt hoeft aan te schuiven midden in de nacht. ;)

Via deze site heb ik de vorige keer mijn plek geboekt. http://www.urban-apartments.com/berlin/
Alles werd snel en netjes geregeld.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_92587119
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 10:36 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan in wat voor soort clubs je wil stappen toch?

Ik wil in juni ook wel weer naar Berlijn, ws met wat meer mensen. Ben dus op zoek naar tips voor appartementen of goede sites waar je die kan vinden. :)
www.wg-gesucht.de

Hier hebben wij van t zomer een apartment gehuurd. Kosten voor 1 maand: 600 euro _O_.
pi_92587200
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 13:54 schreef Fukjoeman het volgende:

[..]

www.wg-gesucht.de

Hier hebben wij van t zomer een apartment gehuurd. Kosten voor 1 maand: 600 euro _O_.
Ja dat red je met mijn link niet, maar wel de wat apartere appartementen zeg maar. En 80 euro per nacht vind ik ook geen beroerde prijs, hele maal als je de prijs kunt delen met reisgenoten. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_92587751
80 euro vind ik wel te doen ja, als je het deelt met vier mensen. Bedankt voor de links iig! :)
pi_92588024
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 14:13 schreef StormWarning het volgende:
80 euro vind ik wel te doen ja, als je het deelt met vier mensen. Bedankt voor de links iig! :)
Ze staan er ook duurder hoor, maar ook genoeg van rond die prijs. :)
Succes!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_92717568
Wij gaan over een paar maanden ook naar Berlijn.

Is de dierentuin van Berlijn (met Knut) iets?
Ik zag dat je wel de entree van het aquarium ook nog eens moet betalen. Is die ook de moeite waard?
pi_92718621
Berlin zoo is leuk, aquarium is aardig maar niet zo dat je er perse naar toe moet.
Hooray for boobies!
pi_92877583
Dankje Spockjuh.

Weet er iemand trouwens een goede sportwinkel in Berlijn?
Ik heb namelijk gehoord dat kleding goedkoper is als hier in Nederland. Als dat ook voor sportkleding geldt, ben een enorme voetbalfan, dan zal ik eens inkopen gaan doen ;)
pi_92894077
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 15:17 schreef Spockjuh_ het volgende:
Berlin zoo is leuk, aquarium is aardig maar niet zo dat je er perse naar toe moet.
Kan je beter (gratis) even bij het Radisson blu naar binnen lopen. Vette aquariumlift!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_92901156
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:43 schreef Engeltje81 het volgende:
Weet er iemand trouwens een goede sportwinkel in Berlijn?
Ik heb namelijk gehoord dat kleding goedkoper is als hier in Nederland. Als dat ook voor sportkleding geldt, ben een enorme voetbalfan, dan zal ik eens inkopen gaan doen ;)
Bij Karstadt? Die hebben soms een apart Karstadt-Sport warenhuis in dezelfde plaats met alleen sportartikelen. Maar bij de grote Karstadt aan de Hermannplatz zullen ze vast ook wel veel hebben. En anders gewoon bij de Intersport ofzo.
pi_92903271
Er is een adidas store, winkel met alleen maar adidas spullen echt vet
pi_92904317
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:43 schreef Engeltje81 het volgende:
Dankje Spockjuh.

Weet er iemand trouwens een goede sportwinkel in Berlijn?
Ik heb namelijk gehoord dat kleding goedkoper is als hier in Nederland. Als dat ook voor sportkleding geldt, ben een enorme voetbalfan, dan zal ik eens inkopen gaan doen ;)
Achter de Kurfurstendamm en/of 5 min lopen van Berlin Zoo is een winkel met allemaal voetbalshirts. Op de site kun je ook een voucher printen voor 10% korting.

http://www.subsidesports.de/de/berlin-shop/

Kleding is overigens niet goedkoper, tenzij het sommer- of winterschluss is natuurlijk. ;)
pi_92906540
Bedankt voor de informatie.
Oh ok MCH dan hebben ze me verkeerd geinformeerd
pi_93083984
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 00:25 schreef akadoenka het volgende:
Meer tips? Voor een mafplaats op een goeie staplocatie
Friedrichshain is nu erg in trek :)

Watergate, Berghain, Golden Gate, The Matrix het is allemaal in de buurt :)

En de Simon-Dach Strasse is altijd gezellig.

de Karl Marx Allee imposant.

en op 30 april kun je gezellig rellen am Boxi! :P ;)
  zaterdag 5 maart 2011 @ 16:20:45 #232
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_93689258
Er is wel een hoop gaande in Berlijn op clubgebied. Knaack, bar 25 en Kiki Blofeld zijn al gedwongen te sluiten. En nu moet ook Maria am Ostbahnhof eraan geloven. En bedankt project Mediaspree. Wie wil nou zoveel hotels en kantoorruimtes dat de leukste clubs van Berlijn hiervoor moeten wijken. Grrr :(
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_93698676
Bah. }:|
pi_93722270
Eind april 2 nachten naar berlijn
Heb hotel gescoord voor 80 euro voor 2 nachten haha voor 2 personen
Hoever is Sachsenhausen van Berlijn af?
Verder gaan we historie over de muur bekijken en meer over WW2 proberen te vinden
Was het maar alvast zo ver
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_93722311
met de metro 30 minuten denk ik zo. daarna nog een fiks stuk lopen of je pakt de bus, dat is zon 10 minuten.
Hooray for boobies!
  zaterdag 19 maart 2011 @ 17:42:28 #236
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_94339632
Iemand ervaring met de bus vanaf de luchthaven Tegel(TXL)? En dan bedoel ik vooral lijn 109 richting de Zoo(moet bij U-station Kudamm eruit :) ). Deze bus zit toch gewoon bij de Welcome Card inbegrepen?
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
pi_94348623
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 17:42 schreef LDS het volgende:
Iemand ervaring met de bus vanaf de luchthaven Tegel(TXL)? En dan bedoel ik vooral lijn 109 richting de Zoo(moet bij U-station Kudamm eruit :) ). Deze bus zit toch gewoon bij de Welcome Card inbegrepen?
Ja, gewone (harmonica)stadsbus. Komt vaak, welcome card is daar geldig. Haltes worden door een stem gesproken, maar zijn ook te lezen op een display. Kun je niet missen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2011 21:19:59 ]
  zondag 20 maart 2011 @ 18:34:40 #238
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_94384841
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 21:19 schreef MCH het volgende:

[..]

Ja, gewone (harmonica)stadsbus. Komt vaak, welcome card is daar geldig. Haltes worden door een stem gesproken, maar zijn ook te lezen op een display. Kun je niet missen.
Oke, top :) . Dan neem ik waarschijnlijk de bus als ik van het vliegveld afkom :)
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 21:28:27 #239
45833 crew  Fogel
pi_95044900
Ik meld me ook maar weer eens. In juni ben ik weer in Berlijn te vinden, deze keer 3 dagen ipv 3 uur zoals de vorige keer.
Heb Hotel Gates Berlin geboekt op aanraden van een collega. Schijnt een OK hotel te zijn en het is niet al te ver bij het congres waar ik ga zijn vandaan. En goedkoop is het ook, betaal 84¤ per nacht (inclusief ontbijt van 15¤).
Deze keer maar eens wat beter rondkijken als ik daar de tijd voor heb.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 5 april 2011 @ 20:28:42 #240
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_95087318
Ik ben ook weer blij, ga in april en in mei een paar dagen naar Berlijn, jippie! Mijn to-do-lijst is alweer heerlijk gelukmakend lang. Can't wait!

Zijn jullie trouwens al op de hoogte van de veiling van Tacheles die afgelopen maandag zou plaats vinden? Deze is last minute toch afgelast.. Wat er nu met Tachles gaat gebeuren is nog niet bekend, waarschijnlijk vindt de veiling op een later tijdstip plaats maar wanneer is niet bekend. Ook niet wat een mogelijke koper met het pand gaat doen...
Levenswerk: Berlijn Blog.
  dinsdag 5 april 2011 @ 21:05:34 #241
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_95089750
Hamburger bahnhof lopen wel aardige exposities, zou ik ook even langs gaan.
pi_95174177
Wij gaan in mei naar Berlijn met een kind van 3 maanden. Dat wordt dus vooral veel koffietjes en wat rondstruinen. En heel lekker eten voor weinig geld :)
Zin!

Nu eerst eens die blog van Leinonlein bekijken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 7 april 2011 @ 16:57:14 #243
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_95174381
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 20:28 schreef Leinonlein het volgende:
Ik ben ook weer blij, ga in april en in mei een paar dagen naar Berlijn, jippie! Mijn to-do-lijst is alweer heerlijk gelukmakend lang. Can't wait!

Zijn jullie trouwens al op de hoogte van de veiling van Tacheles die afgelopen maandag zou plaats vinden? Deze is last minute toch afgelast.. Wat er nu met Tachles gaat gebeuren is nog niet bekend, waarschijnlijk vindt de veiling op een later tijdstip plaats maar wanneer is niet bekend. Ook niet wat een mogelijke koper met het pand gaat doen...
Ik hoop dat het er nog is in deze staat begin Juni... wil daar zeker naartoe.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_95357939
Wil ook weer naar berlijn met een goede maat van me, trein, hostel en simpel leven. Metro is retegoedkoop, moet lukken denk ik
pi_95373520
Ga zelf in het paasweekend weer naar Berlijn. Hebben voor een zacht prijsje het Park Plaza Prenzlauer Berg kunnen boeken. Eerder op deze pagina zei Felixa dat deze kamer rond de 100 euro per nacht kost, wij hebben geboekt voor ongeveer 50 euro per nacht. Mooie aanbieding dus. Op het programma staan concerten in Magnet Club en Lido en een bezoek aan Union Berlin waar ik nog steeds niet het verbouwde stadion heb gezien. Hopelijk nog een beetje goed weer erbij.
pi_95442151
moet je die treintickets ruim vantevoren bestellen als je in juli wilt vertrekken? Of is dat niet nodig?
pi_95444644
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 14:15 schreef akadoenka het volgende:
moet je die treintickets ruim vantevoren bestellen als je in juli wilt vertrekken? Of is dat niet nodig?
Actietarieven (de goedkoopste tickets dus) zijn beperkt beschikbaar. Zo vroeg mogelijk boeken dus.
pi_96474341
Even een lichtelijke kick.

Ik zit erover te denken van de zomer 1,5 maand naar Berlijn te gaan. Juli en half augustus. En daar dan te gaan wonen en te werken. Weet nog niet of het doorgaat, want heb ook net nieuw werk en weet niet hoe mijn baas daarover gaat denken. :+ Maargoed, het idee is er, en ik wil eerst kijken of het überhaupt haalbaar is en dat ik er niet heel veel geld mee kwijt ga zijn (want ik wil er ook geld verdienen uiteraard).

Dusssss vraagje hier: heeft er iemand ervaring met zoiets, hoe ben je er terechtgekomen en hebben je nog tips? :)
pi_96477762
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 15:38 schreef Mexicaantje. het volgende:
Even een lichtelijke kick.

Ik zit erover te denken van de zomer 1,5 maand naar Berlijn te gaan. Juli en half augustus. En daar dan te gaan wonen en te werken. Weet nog niet of het doorgaat, want heb ook net nieuw werk en weet niet hoe mijn baas daarover gaat denken. :+ Maargoed, het idee is er, en ik wil eerst kijken of het überhaupt haalbaar is en dat ik er niet heel veel geld mee kwijt ga zijn (want ik wil er ook geld verdienen uiteraard).

Dusssss vraagje hier: heeft er iemand ervaring met zoiets, hoe ben je er terechtgekomen en hebben je nog tips? :)
Veel succes :')

Berlijn heeft een hoge werkloosheid en de baantjes liggen vast niet voor het oprapen, misschien kun je nog een paar euro per uur verdienen met folders uitdelen. Tenzij je natuurlijk ergens een supertalent voor hebt en vloeiend Duits kan, maar zelfs dan zal het vast wel lastig zijn.. Zes weken is ook wel erg kort allemaal.
pi_96491541
Ja ik weet het, daarom ben ik ook nu al voor tips enzo aan het vragen. Sprak iemand en die gaf als tip thuiswerken voor een Nederlands bedrijf. Maar het liefst doe ik natuurlijk daar ervaring op.

En niet geschoten is altijd mis, dus daarom mijn vraag.
pi_96652275
Ik heb zelf 1,5 gewoond in Berlijn en weet nu via mijn oude stage nog een baan in Berlijn waarvoor ze iemand zoeken die Nederlands kan. Het is alleen wel voor een jaar. PM maar als je wilt dat ik even ga navragen.
pi_96881482
Jaar is te lang helaaschhh. Heb wel mijn plannen veranderd, 1,5 maand gaat gewoon niet lukken. Ga nu proberen het tweede semester van volgend jaar in Berlijn te studeren. Wat ook moeilijk gaat worden, maar heb wel iets meer kans daarvoor denk ik. Met studieadviseur gepraat en die heeft me wat tips enzo gegeven. En heb nog een stuk langer de tijd om het te regelen (en als het uiteindelijk niet blijkt te kunnen, dan is Berlijn niet weggelopen).

Dus mocht iemand contacten hebben op de Technische Universität daar.... :+
  Moderator maandag 16 mei 2011 @ 12:29:25 #253
45833 crew  Fogel
pi_96881672
Ik ga in juni bier drinken met een of meerdere professoren van de Technische Universität Berlin. Wat studeer je?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_96881913
Bouwkunde op TU Eindhoven (architectuur dus, althans dat wil ik gaan doen).
  Moderator maandag 16 mei 2011 @ 12:38:58 #255
45833 crew  Fogel
pi_96882037
Verkeerd vakgebied :P
Mijn bekenden komen van Fakultät IV - Elektrotechnik und Informatik.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_96882074
Haha jammer. Toch bedankt! Tips om het te fixen zijn trouwens ook meer dan welkom. :P
  Moderator maandag 16 mei 2011 @ 12:45:11 #257
45833 crew  Fogel
pi_96882248
Gewoon eerst precies uitzoeken wat je wil, alles uitpluizen op de websites van je eigen uni en die in Berlijn. Vervolgs de dingen die je niet hebt kunnen vinden op een rijtje zetten en dan eerst bij je eigen uni navragen, daarna in Berlijn. Dan pas bellen of mailen naar een professor met een profiel wat bij jouw onderzoek (of studierichting, geen idee hoever je bent) past, en van daaruit verder gaan.
Zelf uitzoeken dus, zoals een echte student betaamt :D En als je dan met je hele waslijst aankomt van dit en dit heb ik al uitgezocht, etc, etc, en heb alleen nog een goedkeuring oid nodig, dan zal het geen probleem zijn om die te krijgen. Als de professor je eerst de goede kant op moet wijzen, dan zal hij/zij dat liever gewoon laten. Zo min mogelijk overhead creeeren geeft je de beste kanzen.

Maargoed, dat is misschien wat meer voor SES :P

Waarom perse Berlijn?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_96882453
Oké, slim. Dankje. O+

Ik wil sowieso mijn Duits weer opkrikken, want dat is wel handig in het vakgebied waar ik later wil gaan werken. En sowieso ik houd van Duits. En van Berlijn. Ben er nu twee keer geweest dit jaar (eerder nog niet) en het is gewoon mijn stad. Kunst, beton, goed uitgaan en fijne mensen. En het is er goedkoop haha, dat is op zich ook wel een voordeel (heb niet bijster veel geld). En om dan nuttig bezig te zijn voor m'n toekomst (studeren) en in die stad te zijn die ik tot nu toe zo fijn vind is gewoon ideaal.

Oh en Berlijn heeft ook heel veel architectuur die me aanspreekt. Het lijkt me gewoon heel fijn om er te zijn haha. De algehele sfeer die er hangt gewoon. Het ademt geschiedenis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 19% gewijzigd door Mexicaantje. op 16-05-2011 13:04:10 ]
  maandag 16 mei 2011 @ 13:17:55 #259
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_96883342
Ik ben er twee weken terug een weekje geweest. Prachtige stad, geschiedenis en uitgaansgelegenheden. De inwoners zijn een ander verhaal...
Dit, dus.
pi_96922654
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:17 schreef Buitendam het volgende:
De inwoners zijn een ander verhaal...
Vertel :?
pi_96923489
Whehe ik ga misschien volgend weekend (niet aankomend, maar die daarna). :') En dan hopen dat ik op de TU/B al dingen kan vragen/fixen.

Edit: ik heb deadline drie dagen later dus het gaat niet door ;(

[ Bericht 27% gewijzigd door Mexicaantje. op 17-05-2011 12:37:27 ]
  woensdag 1 juni 2011 @ 20:20:32 #262
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_97594318
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:17 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben er twee weken terug een weekje geweest. Prachtige stad, geschiedenis en uitgaansgelegenheden. De inwoners zijn een ander verhaal...
Ik ben toch wel erg benieuwd naar je verhaal hoor.

Ik ben hier nu 2 volle dagen en heb al meegegeten, drank en sigaretten en muziek gedeeld. Ik heb juist goede ervaringen met de inwoners, de vorige keer ook al.
Verder al 3 uitnodigingen voor feestjes, legaal of illegaal. *O*

Dus doe eens vertellen? Mijn indruk is dat men juist super relaxed is.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  Moderator woensdag 1 juni 2011 @ 20:51:38 #263
45833 crew  Fogel
pi_97595707
Als iemand op zoek is naar een aparte plek om te overnachten, kan je Hüttenpalast in Neukölln, Berlijn proberen. Stond vandaag een artikel over in een Noorse krant, en heb voor het gemak maar even een Engelse link erbij gezocht:
http://inhabitat.com/hutt(...)otel/huttenpalast-1/

Hier kan je in hutten en oude caravans overnachten, maar het is geen camping, want het spul staat binnen...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:44:36 #264
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_97598230
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 20:20 schreef ondeugend het volgende:

[..]

Ik ben toch wel erg benieuwd naar je verhaal hoor.

Ik ben hier nu 2 volle dagen en heb al meegegeten, drank en sigaretten en muziek gedeeld. Ik heb juist goede ervaringen met de inwoners, de vorige keer ook al.
Verder al 3 uitnodigingen voor feestjes, legaal of illegaal. *O*

Dus doe eens vertellen? Mijn indruk is dat men juist super relaxed is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 00:19 schreef Terpentin07 het volgende:

[..]

Vertel :?
Ik kom uit Brabant en ik merk de verschillen al als ik in Amsterdam of Den Haag ben. Berlijn is wat dat betreft nog honderd keer groter. Alles gaat daar snel en hard. Ik merkte dat ook heel erg aan de Berlijners zelf. Met een instelling die een Brabander zoals ik heb ('Kei gezellig, allemaal!') kom je er niet in zo'n 24/7 stad als Berlijn.

Het is geen verwijt verder, hoor. Ik had me alleen de Duitser voorgesteld zoals we die kennen uit de dorpjes. De Berlijners zijn echt een volk op zich en daar kon ik mij moeilijk aan aanpassen.
Dit, dus.
pi_97602224
Kan me er wel iets bij voorstellen. Voor mijn gevoel is Berlijn de grootste stad van Europa, ook al is het dat lang niet. Alle bezinswaardigheden liggen ook enorm ver uit elkaar enzo. Maar snel en haastig? Ja, je moet geen Brabantse gezelligheid verwachten, maar zo hectisch is het er nou ook weer niet.

Ik denk zelf dat je niet heen moet gaan met het idee alles te willen zien. Je kan beter voor jezelf bedenken wat zeg maar 'jouw Berlijn' is en je alleen daar actief op te richten. Dan kan Berlijn een heel relaxte stad zijn, terwijl het anders kan voelen alsof je verzuipt in de grote stad.

En wat ondeugend beschrijft, "2 volle dagen en heb al meegegeten, drank en sigaretten en muziek gedeeld [..] 3 uitnodigingen voor feestjes, legaal of illegaal", is volgens mij een typisch Berlijnse subcultuur. Daar moet je maar net van houden, het is niet echt iets voor mij. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere mensen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2011 23:00:43 ]
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:15:54 #266
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_97603091
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:00 schreef Igen het volgende:
Kan me er wel iets bij voorstellen. Voor mijn gevoel is Berlijn de grootste stad van Europa, ook al is het dat lang niet. Alle bezinswaardigheden liggen ook enorm ver uit elkaar enzo. Maar snel en haastig? Ja, je moet geen Brabantse gezelligheid verwachten, maar zo hectisch is het er nou ook weer niet.

Dat had ik juist wél heel erg. Ik had bij wijze van spreke zelfs bij een Bratwurstkraam het idee dat de beste worstenflipper een miljoenenbedrijf had. Ik had dat ook bij gidsen tijdens rondleidingen, bijvoorbeeld. Ik heb me vreselijk vergist in de snelheid waarmee letterlijk alles daar gebeurt, in mijn ogen.
Dit, dus.
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:20:46 #267
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_97603372
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:00 schreef Igen het volgende:

En wat ondeugend beschrijft, "2 volle dagen en heb al meegegeten, drank en sigaretten en muziek gedeeld [..] 3 uitnodigingen voor feestjes, legaal of illegaal", is volgens mij een typisch Berlijnse subcultuur. Daar moet je maar net van houden, het is niet echt iets voor mij. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere mensen.
Ja heb je wel gelijk in.... ik probeer vooral niet de toerist te zijn hier en dat gaat me prima af. Al ontkom ik er ook niet helemaal aan hoor. Verder meng ik me het liefst onder de 'normale' mensen en juist dat bevalt me het meest. Terwijl ik toch ook niet uit een echte stad kom.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:24:10 #268
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_97603558
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:15 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat had ik juist wél heel erg. Ik had bij wijze van spreke zelfs bij een Bratwurstkraam het idee dat de beste worstenflipper een miljoenenbedrijf had. Ik had dat ook bij gidsen tijdens rondleidingen, bijvoorbeeld. Ik heb me vreselijk vergist in de snelheid waarmee letterlijk alles daar gebeurt, in mijn ogen.
Ah nee joh... ja op de toeristische plekken misschien maar hier zie ik heel veel kleine bedrijfjes waarvan de eigenaren uit hun neus eten van verveling en maar wat graag een gesprekje aangaan. Grappig hoe indrukken kunnen verschillen. :)
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 1 juni 2011 @ 23:27:31 #269
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_97603727
Wat mij dan weer zeer verbaasd is dat honden hier gewoon los lopen en helemaal op hun baasjes gefixeerd zijn.. gewoon op de stoepen langs drukke wegen.

Ik moet echt wat grandioos verkeerd hebben gedaan met de opvoeding van de mijne. Die zouden de eerste de beste smart koppen. :')
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_97604172
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:15 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat had ik juist wél heel erg. Ik had bij wijze van spreke zelfs bij een Bratwurstkraam het idee dat de beste worstenflipper een miljoenenbedrijf had. Ik had dat ook bij gidsen tijdens rondleidingen, bijvoorbeeld. Ik heb me vreselijk vergist in de snelheid waarmee letterlijk alles daar gebeurt, in mijn ogen.
Zo gaat dat op de populaire plekken. Maar aan de bijnaam "arm aber sexy" van Berlijn kun je al wel raden dat niet elke worstverkoper zo'n succes heeft.

In Berlijn zijn, dat is dan ook vooral een permanente zoektocht naar de populaire plekken van morgen, waar het nu nog relaxt is maar al wel tof.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2011 23:36:29 ]
pi_97605777
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:27 schreef ondeugend het volgende:
Wat mij dan weer zeer verbaasd is dat honden hier gewoon los lopen en helemaal op hun baasjes gefixeerd zijn.. gewoon op de stoepen langs drukke wegen.

Ik moet echt wat grandioos verkeerd hebben gedaan met de opvoeding van de mijne. Die zouden de eerste de beste smart koppen. :')
Duitsers hebben meer respect voor autoriteit en hiërarchie, dus dat zullen ze dan ook wel goed op hun honden kunnen overbrengen. :P
  zondag 5 juni 2011 @ 21:26:45 #272
20895 wernert2
Nu met 35% korting.
pi_97758191
Alweer 'n paar jaar terug in Berlijn geweest, en ik kan maar niet vinden waar ik deze foto gemaakt heb. Ik zie twee duidelijke aanwijzingen, maar met google street view kan ik het niet vinden.

pi_97758551
Neue kantstrasse, iets voor de kruising met de Herbantstrasse.

Alstublieft, dankjewel.
  zondag 5 juni 2011 @ 21:38:57 #274
20895 wernert2
Nu met 35% korting.
pi_97759146
Dank u, MCH.

Als u donderdag in Amsterdam bent, kunt u uw biertje komen afhalen. En gelijk Duits spreken ihkv mijn taalcursus.
pi_97759235
^O^

Fijne straat ook die Kantstrasse O+
  maandag 6 juni 2011 @ 17:26:04 #276
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_97793535
Even wat Tachelesplaatjes.. voor het er straks niet meer is. :(

Ik sprak een paar 'bewoners' en ze zijn gelukkig heel strijdbaar, dus hopen dat het bestaansrecht blijft hebben in de toekomst.











::
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_97794557
Ik weet alleen waar je de derde genomen hebt, verder herken ik niets terwijl ik er twee maanden terug ook nog drie uur lang heb lopen fotograferen. _O-

Ik ga trouwens in juli weer een weekje. O+ Misschien erheen liften maar dat weet ik nog niet, want ben een chickaaa en ga met een ander meisje, dus is misschien niet slim. :')
pi_97796789
Ik ga in juli ook eindelijk weer een hele week. Met vijf vrienden, gewoon eigenlijk zoals altijd met een Schones Wochenende ticket. Wordt dolle pret.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2011 18:46:00 ]
pi_97975939
Ooooh, half juli weer een lang weekend naar Berlijn. De eerste keer dat ik er weer heenga na dat ik de stad in Augustus vorig jaar heb verlaten na er een halfjaar gewoond te hebben. Ik neem m'n vriend meteen mee, kan hij 'mijn' stad eens door mijn ogen zien. ZO'N ZIN IN!
Na de taart met chocolade volgt de lepeltjesparade.
pi_98009578
Van de zomer ga ik 10 dagen interrailen, we gaan eerst naar Boedapest en dan naar Praag.
Als we Praag een beetje gezien hebben lijkt het mij leuk om nog een dagje Berlijn eraan te plakken.

Volgens mij scheelt het qua reistijd niet heel veel of je van Praag - Nederland (Schiphol/Leiden) gaat of via Berlijn. Kan iemand daar duidelijkheid over geven?

En: is Berlijn voor 1 dag ook leuk of is 't alleen de moeite waard als je meerdere dagen gaat. Mij lijkt het leuk om nog een beetje de grootste bezienswaardigheden te kijken in de middag en dan 's nachts hard uit te gaan op een underground techno/house feest. Goed idee of kan ik dan beter een keer een weekend Berlijn doen later?
pi_98009709
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 00:12 schreef Varkensbiefstuk het volgende:
Van de zomer ga ik 10 dagen interrailen, we gaan eerst naar Boedapest en dan naar Praag.
Als we Praag een beetje gezien hebben lijkt het mij leuk om nog een dagje Berlijn eraan te plakken.

Volgens mij scheelt het qua reistijd niet heel veel of je van Praag - Nederland (Schiphol/Leiden) gaat of via Berlijn. Kan iemand daar duidelijkheid over geven?

En: is Berlijn voor 1 dag ook leuk of is 't alleen de moeite waard als je meerdere dagen gaat. Mij lijkt het leuk om nog een beetje de grootste bezienswaardigheden te kijken in de middag en dan 's nachts hard uit te gaan op een underground techno/house feest. Goed idee of kan ik dan beter een keer een weekend Berlijn doen later?
Beter doe je een weekend later. Berlijn - Praag is trouwens wel een directe trein, dus zal niet heel veel schelen maar dat zoek je zelf maar lekker op via bahn.de
pi_98065559
Ga in september voor de vierde keer naar Berlijn. Ben er dus wel aardig bekend, maar wat zijn jullie favoriete clubs? Aanraders?
  maandag 13 juni 2011 @ 12:45:13 #283
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98107398
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 12:05 schreef Cupcake. het volgende:
Ooooh, half juli weer een lang weekend naar Berlijn. De eerste keer dat ik er weer heenga na dat ik de stad in Augustus vorig jaar heb verlaten na er een halfjaar gewoond te hebben. Ik neem m'n vriend meteen mee, kan hij 'mijn' stad eens door mijn ogen zien. ZO'N ZIN IN!
Oh ik weet nog dat ik voor het eerst in Berlijn terug kwam (jaar gewoond, daarna jaar niet terug geweest), dat was zoooo raar. Ik voelde me gelijk thuis, benieuwd hoe jij dat ervaart! Ben nu druk bezig via WG-Gesucht een appartementje te vinden voor een paar maanden eind dit jaar. Paar maanden Berlijn als beloning voor afstuderen hopelijk binnenkort!





Ook maar wat Tacheles plaatjes van mij, wat een fijne plek is het toch!

Trein vanuit Berlijn naar Praag is directe IC, duurt 6 uur. AMS - Berlijn is ook 6 uur... Ik gok dat directe trein van AMS naar Praag wel sneller is maar een weekendje Berlijn wil je natuurlijk niet missen. Plus dat de route Berlijn Praag ook wel mooi is :). Als je de tijd hebt zou ik zeker via Berlijn gaan.
Levenswerk: Berlijn Blog.
  maandag 13 juni 2011 @ 12:47:20 #284
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98107491
Waren jullie al bekend met Deck 5, strandbar op de garage van de Schönhauser Allee, coole plek!

Levenswerk: Berlijn Blog.
  maandag 13 juni 2011 @ 12:54:11 #285
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98107786
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:15 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat had ik juist wél heel erg. Ik had bij wijze van spreke zelfs bij een Bratwurstkraam het idee dat de beste worstenflipper een miljoenenbedrijf had. Ik had dat ook bij gidsen tijdens rondleidingen, bijvoorbeeld. Ik heb me vreselijk vergist in de snelheid waarmee letterlijk alles daar gebeurt, in mijn ogen.
Wow apart, dat idee kan ik ook helemaal niet met je delen. Ik zie eigenlijk bijna nergens miljoenenbedrijven, voor de meeste lui is het hard knokken. En de mensen zijn zo heerlijk netjes, als je dat met voordringers uit Amsterdam vergelijkt :P.

En @ hierboven, mijn favo club is de nieuwe Magnet atm. Moet je wel een beetje van alternatief houden. Lido vind ik ook nice of Icon (dnb).
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_98119381
Wij gaan ook naar Berlijn in juli, voor 4 dagen.
M'n vriend heeft daar een congres en we plakken er een paar dagen achteraan om de toerist uit te hangen. Van die visit berlin-site word ik echter niet wijzer. Het is zo onoverzichtelijk dat er chagrijnig van word. Dus maar even in TRV kijken en waarrempel: een topic erover!
Heb meteen al die linkjes in de OP maar aangeklikt. Eens zien of ik daar wijzer van word.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_98119785
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 12:54 schreef Leinonlein het volgende:
En @ hierboven, mijn favo club is de nieuwe Magnet atm. Moet je wel een beetje van alternatief houden. Lido vind ik ook nice of Icon (dnb).
Tnx!
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:46:19 #288
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_98193242
Ik ga dit weekend eindelijk ook weer naar berlijn, jeeej!! Ik heb er heel veel zin in, ik ga vanavond even dit topic doorspitten op zoek naar dingen die ik nog niet gezien heb.

Ik ga voor het eerst met de auto, en ik vroeg me af of iemand hier een goed (oke, acceptabel) wegrestaurant weet op weg naar berlijn. Wer rijden om half 4 weg uit amsterdam en willen het liefst halverwege ergens eten, iemand een goede tip???
I'm just a girl in the world.
  Moderator woensdag 15 juni 2011 @ 13:17:01 #289
45833 crew  Fogel
pi_98198375
Zit nu in een vergaderzaal op de 20e verdieping van een gebouw van de TU. Goed uitzicht!
Vanavond uit eten in de TV-toren en morgen een rondvaart met diner op de Spree. Best uit te houden hier :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:41:19 #290
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98199392
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:17 schreef Fogel het volgende:
Zit nu in een vergaderzaal op de 20e verdieping van een gebouw van de TU. Goed uitzicht!
Vanavond uit eten in de TV-toren en morgen een rondvaart met diner op de Spree. Best uit te houden hier :)
Wilde laatst ook eens in de Fernsehturm eten, stond er een wachtlijst van een paar weken. Good to know voor de gewone toerist ;).
Levenswerk: Berlijn Blog.
  Moderator woensdag 15 juni 2011 @ 13:46:45 #291
45833 crew  Fogel
pi_98199632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:41 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Wilde laatst ook eens in de Fernsehturm eten, stond er een wachtlijst van een paar weken. Good to know voor de gewone toerist ;).
Gelukkig ben ik geen gewone tourist :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:49:48 #292
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98199777
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:46 schreef Fogel het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik geen gewone tourist :P
Haha ik nam ook aan dat het voor jou allemaal netjes geregeld zou zijn, etentje op de Spree inklusiv :P. Maar ik als gewone toerist werd mooi aan de kant gezet, regel maar online en kom over een maand maar terug. En ik had al niet van die hoge verwachtingen. Hoewel veel mensen er echt over te spreken zijn dus ik ga het nog wel een keertje doen...
Levenswerk: Berlijn Blog.
  maandag 20 juni 2011 @ 13:22:34 #293
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98408323
Gisteren was Berlijn in spuiten en slikken op reis http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1104817. Wel leuk om te zien, Rob Savelberg van Berlijn Beweegt komt ook nog even in beeld.
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_98411201
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:22 schreef Leinonlein het volgende:
Gisteren was Berlijn in spuiten en slikken op reis http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1104817. Wel leuk om te zien, Rob Savelberg van Berlijn Beweegt komt ook nog even in beeld.
Ook gezien. Vond die afterparty's enzo er wel super chill uitzien! Geraak je daar nou heel makkelijk of moet je daar echt insider voor zijn? Ik heb een Berlijns meisje ontmoet vorige week en die ging mij Berlijn laten zien, maar ik weet niet in hoeverre zij een insider is wat betreft afterparty's. Ziet r wel heel gaaf uit allemaal, op zo'n underground fabrieksterreintje keihard feesten en daarna naar een park om daar verder te gaan.
  maandag 20 juni 2011 @ 16:23:34 #295
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98416625
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:27 schreef Varkensbiefstuk het volgende:

[..]

Ook gezien. Vond die afterparty's enzo er wel super chill uitzien! Geraak je daar nou heel makkelijk of moet je daar echt insider voor zijn? Ik heb een Berlijns meisje ontmoet vorige week en die ging mij Berlijn laten zien, maar ik weet niet in hoeverre zij een insider is wat betreft afterparty's. Ziet r wel heel gaaf uit allemaal, op zo'n underground fabrieksterreintje keihard feesten en daarna naar een park om daar verder te gaan.
Ja je moet een beetje de juiste mensen kennen aangezien veel van die feestjes niet legaal gebeuren. Persoonlijk heb ik er meestal geen behoefte meer aan als ik om 7 uur een club uit kom rollen :P
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_98421424
Zag 'r trouwens wel vaag uit dat die vent zin had om een jointje te roken, dat ie toen een neger
aansprak en dat die de bosjes in liep om wat wiet te pakken en het ook echt gewoon zo los gaf.
Vage shit, ik heb alleen gesmoked in Nederland en hier heb je gewoon coffeeshops. Daar ziet het er allemaal maar illegaal uit enzo.
pi_98421476
Da's een hele oude aflevering of niet?
pi_98422158
Ze zetten het wel enigzins geforceerd underground neer ofzo. Bedoel natuurlijk is die scene er, maar het is niet zo dat elk 'underground' feest in een bos is met trippende hipsters. En die shit op et laatst is echt te sick :')
  maandag 20 juni 2011 @ 20:31:00 #299
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_98429097
Buiten dat is sowieso niet iedere party een underground party natuurlijk, maar goed, moet wel een beetje spectaculaire tv zijn natuurlijk!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_98429362
Berlijn _O_

Blijf die stad elke keer dat ik er kom mooier vinden....immens groot, een ongelooflijk laag leeftijdsgemiddelde en het is de enige plek waar ik me echt echt vrij voel....in Berlijn heb ik ontdekt dat ik van elektronische muziek houd en uitgaan nog best wel leuk vind ook....

momenteel zit ik in amsterdam vast maar de huizenprijzen in berlijn zijn zo laag dat ik er wel eens over denk daar een nieuw bestaan op te bouwen
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Moderator maandag 20 juni 2011 @ 20:35:38 #301
45833 crew  Fogel
pi_98429372
Ik heb een video gemaakt vanuit de TV-toren. Gewoon tijdens het dineren de camera laten draaien totdat we na een halfuur rond waren. Zogauw ik het geluid eruit gesloopt heb zet ik die online.

edit: hier verder: Berlijn #11

[ Bericht 21% gewijzigd door Fogel op 20-06-2011 20:43:03 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')