abonnement Unibet Coolblue
pi_84853871
Naar aanleiding van het topic Wat is jullie stroomverbruik per jaar? vraag ik me af wat de mogelijkheden, voor- en nadelen zijn van het aansluiten van de wasmachine en vaatwasser op de warm water aansluiting.

Het belangrijkste voordeel is natuurlijk dat je je veel efficientere ketel het water laat verwarmen i.p.v. het element in je (vaat)wasmachine. Een nadeel is dat het water niet té warm mag zijn (voor zowel wasresultaat als de technische beperkingen van je wasmachine).

Verder weet ik dat in je handleiding meestal staat dat je dergelijke apparaten niet op het warme water mag aansluiten, maar ik kan me zo voorstellen dat dat vooral is omdat het water wederom niet té warm mag zijn.

Nu vroeg ik me af of je bijvoorbeeld gewoon een mengautomaat kan installeren. Zoiets. En deze dan instellen op 40-45 graden. Die temperatuur kan bijna niet te warm zijn en je hoeft het water aanzienlijk minder te verwarmen met de (vaat)wasmachine.

30 graden wasjes zijn dan niet helemaal 30 graden meer, maar dat neem ik dan wel voor lief. :)
  woensdag 4 augustus 2010 @ 15:03:33 #2
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84854269
Dit heeft alleen zin wanneer je ketel "dichtbij" je vaatwasser/wasmachine staat.

Je vaatwasser doet het met 17 liter, als d'r een eind pijp tussen zit heb je alsnog gas verstookt, en is je vaatwasser gevuld met het koude water uit je pijpen.

Wasmachine zit op wat meer liters.

Vaak hebben moderene machines een apparte warmwateraansluiting, en kunnen ze zelf kiezen en mengen.

Ik kan me niet voorstellen dat een ouder apparaat op storing gaat wanneer je te warm water aanvoerd.
Sowiezo zou ik nooit hoger dan 60 graden naar je douch/keuken sturen omdat dat vrij nutteloos is.

Ik zit hier zelf ook hevig aan te denken gezien mij geiser (in keukenkastje) 1,5 meter van m'n vaatwasser en wasmachine staat.
Nadeel is dat wanneer je machine vaak water pakt je ketel/geiser elke keer opnieuw aanslaat. Dat is wel ff het bekijken waard. Even kijken hoevaak i opnieuw water pakt in een wasbeurt.

suc6
pi_84855836
M'n ketel is een CW6 en levert direct warm water. Tussen de ketel en de vaatwasser komt ongeveer 12 meter unipipe 16mm. Daar zou minder dan 2 liter water in moeten zitten. Kan 'tie dus nog 15 liter van de juiste temperatuur tappen. Afstand tot de wasmachine is korter.

Ik kan me best voorstellen dat bepaalde onderdelen in de water aanvoer van de (vaat)wasmachine niet berekend zijn op temperaturen > 50C.

Volgens mij is de wateraanvoer best constant bij die apparaten. Ze hebben een watervraag waarna ze aan de slag gaan...afvoeren...nieuwe watervraag etc.
pi_84856255
Of dat nu zoveel besparing gaat opleveren, de machines hebben ook een of meerdere spoelgangen waar voor koud water gebruikt word.
Er zijn machines die speciaal gebouwd zijn met een warm en koudwater aansluiting
pi_84857015
Maar die 'echte' hot-fills zijn weer schreeuwend duur....ben in ieder geval nog geen voordelig exemplaar tegengekomen.

Een vaatwasser begint waarschijnlijk met een koud spoel programma...en op zich is dat nog geen probleem omdat er netjes 2 liter koud water in die leiding zit... :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Duiker op 04-08-2010 18:10:31 ]
pi_84860697
Verdiep je er een s in hoe een vaatwasser de vaat droogt.
pi_84861123
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 17:53 schreef fokkieslim het volgende:
Verdiep je er een s in hoe een vaatwasser de vaat droogt.
Had dat inmiddels al gelezen ja... vaat wordt niet meer droog doordat de achterwand niet meer wordt gekoeld en de waterdamp dus net zo hard op je vaat condenseert en niet 'alleen' op de achterwand.

OK...we schrappen het idee van de vaatwasser en beperken het alleen tot de wasmachine... :7 ...daar is gezien de veel grotere hoeveelheid water ook meer winst te halen...
pi_84867986
Zoals al gezegd: spoelen doet een wasmachine met koud water...als ie geen koudwater meer krijgt doet ie dus alles met warm water, weg besparing. Een machine die er speciaal voor gemaakt is daar kan ik me wel iets bij voorstellen dat het iets oplevert.

Gr. Richard.
  donderdag 5 augustus 2010 @ 08:04:37 #9
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_84883594
Dat van die vaatwasser had ik me ook niet gerealiseerd.

Voor w.b.t. je wasmachine: van die keer warm water pakken via je ketel (terwijl het eigenlijk koud spoelwater moest zijn) zal je besparing niet zo snel terug lopen. Je stookt namelijk tot 3x goedkoper met gas iets warm dan met elektriciteit.
pi_84883780
Ik verwacht dat de koudwater vraag van een wasmachine vele malen lager is dan de warm water vraag.

Verder wil ik dus een mengautomaatgebruiken om de temperatuur terug te brengen naar 35-40 graden. Er is dus dan dus een kleinere hoeveelheid warm water nodig om een plas water van 35-40 graden te realiseren.

Verder duurt het programma van de wasmachine iets korter omdat het water sneller op de juiste temperatuur is.

Ik denk dat ik de mengautomaat vlakbij de ketel realiseer om een en ander later makkelijk aan te kunnen passen als het toch niet zo blijkt te werken als verwacht. Voor de kosten (ongeveer 80 euro) hoef ik het in ieder geval niet te laten.
pi_84883887
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 08:27 schreef Duiker het volgende:
Ik verwacht dat de koudwater vraag van een wasmachine vele malen lager is dan de warm water vraag.

Verder wil ik dus een mengautomaatgebruiken om de temperatuur terug te brengen naar 35-40 graden. Er is dus dan dus een kleinere hoeveelheid warm water nodig om een plas water van 35-40 graden te realiseren.

Verder duurt het programma van de wasmachine iets korter omdat het water sneller op de juiste temperatuur is.

Ik denk dat ik de mengautomaat vlakbij de ketel realiseer om een en ander later makkelijk aan te kunnen passen als het toch niet zo blijkt te werken als verwacht. Voor de kosten (ongeveer 80 euro) hoef ik het in ieder geval niet te laten.
Als je dat gaan doen ,let dan even hier op .Legionella leeft wijdverspreid in water.

Groeibevorderende omstandigheden
Zij groeit in biofilms aan de oppervlakte van meren, rivieren en beken. Lage hoeveelheden kunnen in water uitgroeien tot hoge concentraties als groeibevorderende factoren (ijzeren leidingen, rubberen afdichtingen) aanwezig zijn.
Omstandigheden die een groei van de Legionella-bacteriën bevorderen zijn :
• stagnerend water,
• watertemperatuur tussen 20° C en 50° C, de optimale temperatuur is 35° C - 46° C,
• zuurtegraad tussen 5 en 8,5,
• sediment dat aanleiding geeft tot vorming van een biofilm,
• aanwezigheid van micro-organismen, zoals algen, flavobacteriën, Pseudomonas, amoeben
Vele warmwatercircuits hebben een temperatuur rond van 40° C. Bijgevolg zijn vele systemen besmet met de Legionella-bacterie.
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 18:18:23 #12
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_84947611
Waarom moet een mengautomaat 80 euro kosten 8)7 terwijl een thermostaatkraan 25 euro kost ;)
Of weet iemand een goedkoper adresje :?
pi_84949481
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 18:18 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waarom moet een mengautomaat 80 euro kosten 8)7 terwijl een thermostaatkraan 25 euro kost ;)
Of weet iemand een goedkoper adresje :?
Voor die prijs moet dat zeker een kwaliteitskraan zijn, die zeker enkele maanden mee gaat
pi_84953961
En hoe doe je dan een keer een 40 graden was? Of zelfs 20 graden?
  maandag 9 augustus 2010 @ 09:06:12 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
  maandag 9 augustus 2010 @ 09:08:32 #16
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_85038564
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 08:38 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als je dat gaan doen ,let dan even hier op .Legionella leeft wijdverspreid in water.

Groeibevorderende omstandigheden
Zij groeit in biofilms aan de oppervlakte van meren, rivieren en beken. Lage hoeveelheden kunnen in water uitgroeien tot hoge concentraties als groeibevorderende factoren (ijzeren leidingen, rubberen afdichtingen) aanwezig zijn.
Omstandigheden die een groei van de Legionella-bacteriën bevorderen zijn :
• stagnerend water,
• watertemperatuur tussen 20° C en 50° C, de optimale temperatuur is 35° C - 46° C,
• zuurtegraad tussen 5 en 8,5,
• sediment dat aanleiding geeft tot vorming van een biofilm,
• aanwezigheid van micro-organismen, zoals algen, flavobacteriën, Pseudomonas, amoeben
Vele warmwatercircuits hebben een temperatuur rond van 40° C. Bijgevolg zijn vele systemen besmet met de Legionella-bacterie.
Van legionella krijg je allen last als je al zwak ziek of misselijk bent. Of 98.
En dan nog moet je het inademen via bijvoorbeeld waterdamp.
Legionella in je wasmachine is dus al helemaal niet boeiend.
pi_85038897
Legionella is in die zin wel boeiend dat het uiteindelijk natuurlijk geen gesloten systeem is.

De warme aanvoer is 60 graden, maar eigenlijk is het dus zaak om de mengautomaat zo dicht mogelijk bij de wasmachine te plaatsen om zo de leiding van 30 graden zeer kort te houden.

Het lijkt me dan nog beter om af en toe ook een 60 graden was ook op 60 graden aan te voeren om de leidingen door te spoelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')