quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 10:57 schreef MinderMutsig het volgende:[..]
Ik heb ook het idee dat het bij ons reuze meevalt. Ik krijg de indruk dat dit toch voornamelijk bij bepaalde pretstudies speelt..
Ik had dit topic niet zo laat op de avond moeten openen, maar goed het staat er nu.
Voor ik begon aan mijn opleiding heb ik een jaar gewerkt, ik absoluut geen zin meer in de bezigheidstherapie die ik op het mbo had meegemaakt. Ik ben in Amsterdam, Utrecht en Rijswijk gaan kijken bij werktuigbouwkunde, voor zo ver dit nog bestond en niet was vervangen door iets met een hippe Engelse naam. Uiteindelijk de TH Rijswijk gekozen, omdat dit erg goed aangeschreven stond en ik hier een veel beter (persoonlijker) gevoel bij had als bij de HVA en HVU. Naar mijn mening niet echt een uit de catagorie 'pretstudies'.
In de praktijk valt dat erg tegen, buiten de verkorte propedeuse (die voor mbo instroom wel zwaar is wat betreft wiskunde), komt iedereen overal wel doorheen.
Iedereen komt er door omdat in iedere periode de vakken samen in een 'competentie leerlijn' en een 'kennis en vaardigheden leerlijn' worden gestopt samen met een project en officieel ook nog een practicum). Voor zo'n leerlijn krijg je je studiepunten, voor beide samen krijg je per periode 15 punten. Binnen zo'n leerlijn kun je compenseren, en aangezien er ook altijd wel een pret-vak aanwezig is waar je makkelijk een 8 voor kunt halen kom je keer op keer weg met een 4 voor wiskunde of mechanica.
Dan de andere leerlijn, met daarin het project. De projecten zijn matig tot heel soms voldoende opgezet. Er wordt gewerkt in groepen van 10 studenten en als er begeleiding is gaan deze zich doorgaans druk zitten maken om details die op dat moment nog niet belangrijk zijn. Of ze zitten er bij, schrijven heel druk van alles op maar inhoudelijk hoor je nooit wat (en vergader technisch ook nooit). Ik heb nog nooit gezien dat er iemand uit een groep lager of hoger werd beoordeeld wat betreft 'deelname' altijd een 6 of 7 voor de iedereen in dat groepje. Dan lever je je projectverslag in, met een gevoel van 'ik hoop niet dat ze juist op deze paragraaf heel ver door gaan zagen'. Vervolgens geef je een presentatie, worden er soms wat vragen gesteld en krijg je je cijfer. Feedback op het verslag wat je hebt ingeleverd? Die hebben we in de 10 projecten inmiddels nog nooit gekregen. cijfer is steevast een 7 of een 8.
Daar krijg je vervolgens 7 of 8 ECTS voor, wat zou moeten inhouden dat je er bijna 2 dagen in de week mee bezig zou zijn geweest. Sorry, maar dat is gemiddeld een halve dag tot max 1 dag in de week. Dus echt werken voor je punten is zeker niet nodig.
Stageverslagen precies hetzelfde, van mijn verslag was de samenvatting en de eerste paragraaf 'nagekeken' (er stonden her en der wat aantekeningen in voor de docent zelf) de overige 35 pagina's waren niet bekeken (werd ook toegegeven) toch kreeg ik een 8. (oordeel van het stagebedrijf was een 6.. dat vind ik zelf ook realistischer)
Een andere student, laatstejaars, werd voor de 2e keer weggestuurd bij een stagebedrijf. Hij had simpelweg niet het niveau om zn opdracht uit te voeren en ook maar in de buurt van een voldoende te komen. Het 2e bedrijf heeft letterlijk gezegd, wij houden er mee op want hij begrijpt het niet, we moeten alles voorkauwen en dan nog gaat het mis dus wij willen niet meewerken om deze jongen zijn hbo papiertje te bezorgen. Oke prima zegt school, dan maakt hij de stage af op school, waar hij samen met zijn stagebegeleider de opdracht gaat afmaken en het stagebedrijf werd er verder buiten gehouden.
Dus als je het al niet haalt met meeliften op je projectgroep en inhoudelijke vakken compenseren met pretvakken wordt je nog aan je handje meegenomen om er door te komen.