abonnement Unibet Coolblue
pi_84800040
Nu is het normaal gesproken niet echt mijn site, maar via de frontpage van fok kwam ik terecht bij het volgende document. pdf

Een feest der herkenning moet ik toch wel zeggen, gratis studiepunten, vage projecten, slechte begeleiding, tenenkrommend slechte documentatie welke wordt verstuurd naar stagebedrijven, vervangende opdrachten die werkelijk nog niet half zo moeilijk zijn als het tentamen waarvoor men 6x is gezakt, vooraf bekende tentamen vragen, fraude met cijfers en administratieve puinhopen. Helaas krijgt volgens mij iedere hbo student met een of meer van deze punten te maken, en bovendien doet deze 'trend' de waarde van het diploma wat je probeert te behalen bepaald geen goed.

Wat ik me vooral afvraag is bij welke instanties kun je dit soort klachten nu daadwerkelijk kwijt, is er een instantie waar al deze 'incidenten' worden bijgehouden. De manier waarop geenstijl dit nu gedaan heeft lijkt me erg effectief, op veel andere websites zie je wat gemor van ouders van hbo studenten die er sowieso niet al te veel van begrjpen. Omdat daar feitelijk niemand in geintereseerd is ben ik dus benieuwt of er niet een plek is waar dit soort verhalen, van studenten zelf, allemaal opgesomd worden? Het nadeel van de meeste instanties waar je je klacht heen kunt sturen is dat het erg veel werk is, en het nogal lastig is om aan te tonen dat iets structureel fout gaat. Daardoor krijg je niet echt een overzicht van de hoeveelheid fouten die worden gemaakt.

Persoonlijk had ik ook wel een leuk verhaaltje in kunnen sturen, en ik vermoed dat er zo nog 1000en met mij zijn. Ik denk dat dat de meest effectieve manier zou zijn om een punt te kunnen maken en aan te tonen dat het hbo, over het geheel, gewoon zwaar ondermaats is. Niet alleen die paar opleidingen waar procentueel te weinig mensen slagen. (wat natuurlijk een idiote manier van meten is zonder centrale examens.. mogelijk zijn dit de enige scholen waar het niveau wél goed is :'()

Indien zo'n site nog niet bestaat, zouden jullie (ook) behoefte hebben aan een site waar je je verhaal kwijt kan? (en dan wel zoals geen stijl dat hier gedaan heeft.. alleen de fatsoenlijk geformuleerde stukken plaatsen, eventueel anoniem).
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 02:11:50 #2
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_84800349
De onderwijsinspectie (http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijs/Hoger+onderwijs) of Geenstijl, net wat je insteek is :)
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 02:19:26 #3
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_84800472
Jammer dat al die HBO topics van geenstijl voornamelijk gebaseerd zijn op geruchten en vage bronnen, maar dat het gepresenteerd word alsof het allemaal 100% feitelijk juist is. Maar ja, dat doen ze bij geenstijl wel vaker.
Ook geen sig dus
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 02:28:30 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_84800629
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 02:19 schreef Dennis_enzo het volgende:
Jammer dat al die HBO topics van geenstijl voornamelijk gebaseerd zijn op geruchten en vage bronnen, maar dat het gepresenteerd word alsof het allemaal 100% feitelijk juist is. Maar ja, dat doen ze bij geenstijl wel vaker.
Toch hebben ze wat dit betreft wel een punt. Ook ik kan het beamen na 4 jaar HBO en 3 jaar WO.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 02:35:25 #5
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_84800748
Nja, ik vind het nog steeds wat overtrokken allemaal. Ik heb op het HBO ook wel eens punten half cadeau gekregen, zeker aan het einde van mijn opleiding, maar volgens mij gebeurt dat bij elke opleiding wel, en is dat altijd al zo geweest. Ik zit momenteel op het WO, en daar valt ook wel eens wat te regelen, zeker met practicums. Het zal in principe niet goed voor je kennis zijn, maar het is echt niet zo, zoals geenstijl suggereert, dat je je diploma bij een pak koffie krijgt.

In die pdf lees ik bijvoorbeeld dat iemand die nog 1 vak moest hem kado kreeg. Dat zal inderdaad wel vaker gebeuren, maar of het nou echt zo'n ramp is?
Ook geen sig dus
pi_84800872
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 02:35 schreef Dennis_enzo het volgende:
In die pdf lees ik bijvoorbeeld dat iemand die nog 1 vak moest hem kado kreeg. Dat zal inderdaad wel vaker gebeuren, maar of het nou echt zo'n ramp is?
Mwa, als het inderdaad om één vak cadeau krijgen gaat. Dat is helaas niet zo. Het gaat om het feit dat het huidige systeem ervoor zorgt dat er maar één ding is wat de hogescholen willen: diploma's uitdelen. Scholier geen diploma = school geen centjes. Het diploma wordt zoveel waard als het papier waar het op is gedrukt als er voor elk 'probleemgeval' een passende oplossing c.q. 'alternatief afstudeertraject' wordt bedacht zodat deze alsnog zijn diploma in ontvangst kan nemen.

Maar het is nog erger dan alternatieve trajecten bedenken. Ik quote bijvoorbeeld, pagina 19 van de PDF:
quote:
jullie hebben de afgelopen bericht over een aantal hogescholen, waaronder de
Hanzehogeschool van Groningen. Eén opleiding hadden jullie bijzonder op de korrel, de
opleiding Communicatie en Media. Het heeft niet alleen alternatief afstudeertraject het is
echter nog veel gemakkelijker om daar je diploma te halen. Docenten moeten namelijk sinds
april van dit jaar aan een nieuw beoordelingscriterium voldoen: 70% van de studenten van
deze opleiding moet slagen voor een tentamen met het cijfer 7. docenten worden in hun
functioneringsgesprek afgerekend op het behalen van dit slagingspercentage.
.....
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_84800891
dubbel
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
pi_84800896
dubbel

ik moet echt slapen...
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 02:58:27 #9
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_84801003
Maar volgens mij bestaat het huidige systeem al tientallen jaren, ook in de tijd dat HBO's zogenaamd nog goed waren (in een van de verhalen staat het jaartal 1994). En er zullen inderdaad echt wel dingen gebeuren die echt te ver gaan, maar bij de meeste extreme verhalen die ik lees gaat het om een docent die de boel flest, niet een hele school. Daar doe je vrij weinig aan lijkt me.
Ook geen sig dus
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 03:00:51 #10
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_84801026
Ik vind vervangende opdrachten ook niet eens zo slecht, mits ze een beetje representatief voor het vak zijn.
Ook geen sig dus
pi_84801649
Tsja, helaas is het wel zo dat sinds het CGO het middelbaar en hoger onderwijs flink in niveau gedaald is. De tijd dat ik op het HBO zat (Fontys) stelde ook serieus geen ene zak voor.

Bij mij was 't een keer zo dat een tentaminator (tevens de docent van het vak) niet ingelicht was over de datum van een tentamen. Na een half uurtje gewacht te hebben konden we ook naar de administratie toe, die doodleuk die kerel ging opbellen. Mooie tijden. :')

[ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2010 06:41:10 ]
pi_84803978
Ze zouden landelijke examens in moeten voeren voor HBO, accountancy heeft toch ook zoiets (OverAllToets OAT)? Weer niet precies wat een OAT is maar het is iig landelijk, maar of je diploma daarvan afhankelijk is weet ik niet.

Ohja... leuke quote in dat zwartboek:

quote:
"Gelukkig ben ik verder gegaan op de Eramsus Universiteit met het maken van echte tentamens met echte cijfers. Anders had ik nu met een sterk in waarde gedevalueerd diploma gezeten.

Ik hoop van harte dat de HBO-gate leid tot een verbetering van de kwaliteit van het HBO-onderwijs,
want dat is hard nodig. Net zoals de huidige kennis en kunde van HBO studenten van de Nederlandse taal. Een verplichte cursus in dit vakgebied zou geen overbodige luxe zijn, maar dat is weer een ander onderwerp."
(Pagina 14)

:') _O-
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 10:20:21 #13
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84804270
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 02:35 schreef Dennis_enzo het volgende:
Nja, ik vind het nog steeds wat overtrokken allemaal. Ik heb op het HBO ook wel eens punten half cadeau gekregen, zeker aan het einde van mijn opleiding, maar volgens mij gebeurt dat bij elke opleiding wel, en is dat altijd al zo geweest. Ik zit momenteel op het WO, en daar valt ook wel eens wat te regelen, zeker met practicums. Het zal in principe niet goed voor je kennis zijn, maar het is echt niet zo, zoals geenstijl suggereert, dat je je diploma bij een pak koffie krijgt.

In die pdf lees ik bijvoorbeeld dat iemand die nog 1 vak moest hem kado kreeg. Dat zal inderdaad wel vaker gebeuren, maar of het nou echt zo'n ramp is?
Werk zelf in het WO, maar punten cadeau geven is nog nooit gebeurd. Wat wel eens gebeurt is een extra herkansing of een soepele nakijk-beurt bij een lastig tentamen (zelfs als het tentamen helemaal niet lastig was maar gewoon iedereen het verneukt had).

En ja, dat is wel een ramp. Het is namelijk vooral het signaal wat uitgaat naar andere studenten. Men leert dat je ook dingen wel kan halen zonder er moeite in te steken. Dat heeft een verlammend effect, en is onderliggend aan de zesjescultuur die er heerst, waarvan jouw opmerking een mooi uitvloeisel is.
  Moderator dinsdag 3 augustus 2010 @ 10:40:57 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_84804769
Hmmm.. Merk ik bijzonder weinig van eigenlijk :{ Al mijn tentamens zijn in sommige gevallen zelfs strenger gecontroleerd dan te slap.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_84805272
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 10:40 schreef Renesite het volgende:
Hmmm.. Merk ik bijzonder weinig van eigenlijk :{ Al mijn tentamens zijn in sommige gevallen zelfs strenger gecontroleerd dan te slap.
Dat mag je natuurlijk niet zeggen. Alle HBO opleidingen van alle hogescholen zijn nu slecht! Haal de hooivorken! :')

Ik heb ook het idee dat het bij ons reuze meevalt. Ik krijg de indruk dat dit toch voornamelijk bij bepaalde pretstudies speelt. Hell, als je bij ons zelf nog keihard een onvoldoende krijgt omdat je wel het tentamen voldoende hebt afgerond maar verplichte college's gemist hebt omdat die op de derde verdieping zijn in een gebouw dat wegens verbouwing geen lift heeft en je daar dus niet kunt komen vanwege een handicap, durf ik mijn handen er eigenlijk wel voor in het vuur te steken dat je niet structureel studiepunten cadeau krijgt als je de benodigde kennis en vaardigheden mist.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_84806108
Mja, studiepunten cadeau gekregen heb ik alleen wat over gehoord van een vriend die afgestudeerd is op Inholland. Met het deel van de verhalen dat ik tot nu toe gelezen heb, kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het niveau op het HBO is ontzettend slecht.

Inmiddels zelf twee jaar journalistiek achter de rug en twee jaar docentenopleiding Nederlands. Bij journalistiek waren de multiple choice-tentamen lachertjes, lees je stof een dag van tevoren door, bij een laat tentamen op dezelfde dag en je hebt je voldoende wel. Maak je daarbij ook nog eens het oefententamen, dan weet je zeker dat je een voldoende hebt, want een groot gedeelte uit het oefententamen komt gewoon rechtstreeks terug in het tentamen.

Bij m'n huidige docentenopleiding Nederlands is het niet anders met zogenaamde 'oefententamens', meestal gewoon oude tentamens. Ik heb laatst een tentamen gemaakt waarvan 6 van de 10 vragen ook al in het oefententamen zaten. Daarnaast een hertentamen gemaakt samen met een klasgenoot. We hadden onze eerste kans in verschillende periodes gemaakt en zij kreeg exact hetzelfde tentamen als een her. Ik vond het al opmerkelijk dat ze al met een uur weg was bij een tentamen waar drie uur voor stond. Verder een tentamen pedagogiek, gemaakt door alle studenten van alle docentenopleidingen. Het tentamen was enorm slecht gemaakt, om te huilen. Daarom hebben ze besloten er gewoon een extra punt bij op te geven (iets met het versoepelen van de normering, het werd anders berekend oid). Mijn voldoende werd een nog grotere voldoende.

Need I go on?
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 11:45:12 #17
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_84806752
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 10:40 schreef Renesite het volgende:
Hmmm.. Merk ik bijzonder weinig van eigenlijk :{ Al mijn tentamens zijn in sommige gevallen zelfs strenger gecontroleerd dan te slap.
Het zal ook bij een aantal opleidingen best wel meevallen denk ik...ik hoor alleen van mijn huisgenoot (Speco, Tilburg) exact dezelfde verhalen... Als ik keek wat voor tentamens die maakte, ongelooflijk :')
Half bezopen is weggegooid geld.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 11:59:19 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84807220
Bij een particuliere aanbieder kon ik een HBO opleiding doen. Ik kon dan enkele MBO vakken meenemen, waardoor ik vrijstelling zou krijgen voor de hoofdfase. De P kon ik vrijgesteld krijgen op basis van de werkervaringen. Ik hoefde alleen een afstudeeropdracht te doen en een toelatingstoetsje.

Op basis van dezelfde werkervaring en MBO papiertjes kreeg ik bij de HvA geen enkele vrijstelling.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_84808266
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 10:57 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]


Ik heb ook het idee dat het bij ons reuze meevalt. Ik krijg de indruk dat dit toch voornamelijk bij bepaalde pretstudies speelt..
Ik had dit topic niet zo laat op de avond moeten openen, maar goed het staat er nu.

Voor ik begon aan mijn opleiding heb ik een jaar gewerkt, ik absoluut geen zin meer in de bezigheidstherapie die ik op het mbo had meegemaakt. Ik ben in Amsterdam, Utrecht en Rijswijk gaan kijken bij werktuigbouwkunde, voor zo ver dit nog bestond en niet was vervangen door iets met een hippe Engelse naam. Uiteindelijk de TH Rijswijk gekozen, omdat dit erg goed aangeschreven stond en ik hier een veel beter (persoonlijker) gevoel bij had als bij de HVA en HVU. Naar mijn mening niet echt een uit de catagorie 'pretstudies'.

In de praktijk valt dat erg tegen, buiten de verkorte propedeuse (die voor mbo instroom wel zwaar is wat betreft wiskunde), komt iedereen overal wel doorheen.

Iedereen komt er door omdat in iedere periode de vakken samen in een 'competentie leerlijn' en een 'kennis en vaardigheden leerlijn' worden gestopt samen met een project en officieel ook nog een practicum). Voor zo'n leerlijn krijg je je studiepunten, voor beide samen krijg je per periode 15 punten. Binnen zo'n leerlijn kun je compenseren, en aangezien er ook altijd wel een pret-vak aanwezig is waar je makkelijk een 8 voor kunt halen kom je keer op keer weg met een 4 voor wiskunde of mechanica.

Dan de andere leerlijn, met daarin het project. De projecten zijn matig tot heel soms voldoende opgezet. Er wordt gewerkt in groepen van 10 studenten en als er begeleiding is gaan deze zich doorgaans druk zitten maken om details die op dat moment nog niet belangrijk zijn. Of ze zitten er bij, schrijven heel druk van alles op maar inhoudelijk hoor je nooit wat (en vergader technisch ook nooit). Ik heb nog nooit gezien dat er iemand uit een groep lager of hoger werd beoordeeld wat betreft 'deelname' altijd een 6 of 7 voor de iedereen in dat groepje. Dan lever je je projectverslag in, met een gevoel van 'ik hoop niet dat ze juist op deze paragraaf heel ver door gaan zagen'. Vervolgens geef je een presentatie, worden er soms wat vragen gesteld en krijg je je cijfer. Feedback op het verslag wat je hebt ingeleverd? Die hebben we in de 10 projecten inmiddels nog nooit gekregen. cijfer is steevast een 7 of een 8.

Daar krijg je vervolgens 7 of 8 ECTS voor, wat zou moeten inhouden dat je er bijna 2 dagen in de week mee bezig zou zijn geweest. Sorry, maar dat is gemiddeld een halve dag tot max 1 dag in de week. Dus echt werken voor je punten is zeker niet nodig.

Stageverslagen precies hetzelfde, van mijn verslag was de samenvatting en de eerste paragraaf 'nagekeken' (er stonden her en der wat aantekeningen in voor de docent zelf) de overige 35 pagina's waren niet bekeken (werd ook toegegeven) toch kreeg ik een 8. (oordeel van het stagebedrijf was een 6.. dat vind ik zelf ook realistischer)

Een andere student, laatstejaars, werd voor de 2e keer weggestuurd bij een stagebedrijf. Hij had simpelweg niet het niveau om zn opdracht uit te voeren en ook maar in de buurt van een voldoende te komen. Het 2e bedrijf heeft letterlijk gezegd, wij houden er mee op want hij begrijpt het niet, we moeten alles voorkauwen en dan nog gaat het mis dus wij willen niet meewerken om deze jongen zijn hbo papiertje te bezorgen. Oke prima zegt school, dan maakt hij de stage af op school, waar hij samen met zijn stagebegeleider de opdracht gaat afmaken en het stagebedrijf werd er verder buiten gehouden.

Dus als je het al niet haalt met meeliften op je projectgroep en inhoudelijke vakken compenseren met pretvakken wordt je nog aan je handje meegenomen om er door te komen. :|W
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:47:10 #20
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_84808515
Ik ben in februari begonnen met een HBO opleiding nadat ik 10 geleden ergens halverwege de P gestopt was.

Het verschil in niveau is echt best wel groot. Ik ga er nu fluitend doorheen, besteedt minder tijd dan ik zou moeten en haal zeer behoorlijke cijfers.

Ik hoop dat dit alleen tijdens de P zo is, maar overweeg intussen wel na behalen van mijn P over te stappen naar de UvA of een andere uni.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_84809313
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:47 schreef sanger het volgende:
Ik ben in februari begonnen met een HBO opleiding nadat ik 10 geleden ergens halverwege de P gestopt was.

Het verschil in niveau is echt best wel groot. Ik ga er nu fluitend doorheen, besteedt minder tijd dan ik zou moeten en haal zeer behoorlijke cijfers.

Ik hoop dat dit alleen tijdens de P zo is, maar overweeg intussen wel na behalen van mijn P over te stappen naar de UvA of een andere uni.
Jahh.. Ik was er 1 jaar geleden ook niet goed in. Toen zat ik nog op het MBO. Tijdens de verkorte propedeuse kreeg ik 1x een spellingles, daarna snapte ik eindelijk dat d/t gedoe. :P Simpelweg omdat op het MBO geen aandacht geschonken werd aan spelling of grammatica.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:27:48 #22
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_84809852
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:45 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Het zal ook bij een aantal opleidingen best wel meevallen denk ik...ik hoor alleen van mijn huisgenoot (Speco, Tilburg) exact dezelfde verhalen... Als ik keek wat voor tentamens die maakte, ongelooflijk :')
Lastig hoor!
pi_84818139
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:11 schreef Vince.B het volgende:

[..]

Jahh.. Ik was er 1 jaar geleden ook niet goed in. Toen zat ik nog op het MBO. Tijdens de verkorte propedeuse kreeg ik 1x een spellingles, daarna snapte ik eindelijk dat d/t gedoe. :P Simpelweg omdat op het MBO geen aandacht geschonken werd aan spelling of grammatica.
Dat krijg je toch al op de basisschool lijkt me, dus het argument houdt niet stand.
Op het hbo wordt er ook nauwelijks aandacht besteedt aan spelling, terwijl het een groot deel beslaat van bedrijfscommunicatie.
pi_84821277
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 16:46 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Dat krijg je toch al op de basisschool lijkt me, dus het argument houdt niet stand.
Op het hbo wordt er ook nauwelijks aandacht besteedt aan spelling, terwijl het een groot deel beslaat van bedrijfscommunicatie.
Basisschool? Hmm volgens mij kregen wij het op de middelbare school (not sure). En gelukkig hebben ze bij ons wel aandacht besteed aan spelling. Maar de meeste mensen doen het nog fout...
pi_84826519
Dat er af en toe gesjoemeld wordt met vakken/punten/opdrachten op het HBO is tot daar aan toe, maar wat hier geschreven wordt verrast me wel een beetje. Hopelijk zijn dat inderdaad alleen maar geruchten of extreme gevallen. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')