abonnement Unibet Coolblue
pi_84729877
Hallo dit zal wel de zoveelste vraag zijn over aarde in de badkamer, maar ik kon niet echt een heel duidelijk antwoord vinden op mijn vragen.

dit is de situatie:
We hebben onze badkamer volledig opnieuw gemaakt op de beganegrond.
We hebben eerst een betonnen vloer gestort (die niet doorloopt in andere ruimtes) en de betonmat geaard.
Daarop heb ik van die tempex noppen isolatie gelegd en daarin vloerverwarmingsbuis.

Nou vroeg ik mij dus af is de vloer dan wel voldoende geaard, tempex geleid niet?

We hebben ook alupex leidingen gebruikt, hoe moet ik deze aarden?? bevestigen aan de perskoppelingen??

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft
  zondag 1 augustus 2010 @ 10:18:56 #2
269017 bestaudio
Linux for life
pi_84730025
Voordat je gaat tegelen een aardmat leggen.
De leidingen kun je voor de verwarming eventueel aan de radiator ophanging klemmen en voor het water zal er best achter de wasbak een blank stuk leiding zitten.

Vergeet ook niet bij een metalen douchebak/ligbad deze ook te aarden
pi_84730130
Oké bedankt voor je antwoord! dat van die aardmat onder de tegels had ik zelf ook een beetje in mijn hoofd.

En inderdaad ons bad(op pootjes) is van staal dus die aard ik ook.

Alleen je antwoord op hoe ik de uponor waterleiding moet aarden is me niet helemaal duidelijk.
  zondag 1 augustus 2010 @ 10:37:00 #4
269017 bestaudio
Linux for life
pi_84730206
Als je een wasbak hebt daar waar de waterleiding uit de muur komt en naar de kraan gaat lijkt mij normale leiding te wezen en geen alupress?
pi_84730315
dat klopt, alleen de badkraan en douchekraan komen met een muurplaat achter de muur met alupex.
buisaardklem

zo iets om de perskoppeling zou dat werken?
  zondag 1 augustus 2010 @ 10:55:11 #6
269017 bestaudio
Linux for life
pi_84730418
Niet echt aangezien de koppelingen geisoleerd over geschoven worden wat je dan het beste kan doen is een blanke leiding opzoeken zo dicht mogelijk bij de badkamer en hem daar aarden ergens moet je over gaan op alupress leiding.

Edit wat beter lezen, als er bij de wastafel een stukje normale leiding zit kan dat daar ook zolang je hem maar niet op de perskoppeling of alupress zet is het goed
pi_84731054
Oké bedankt voor je antwoord.

de leiding van de wastafel zal ik bij de kraan gaan aarden.
-Alle koudwaterleidingen heb ik (ieder apart) bij de watermeter vandaan gehaald (de meter zit er vlak bij)
-De warm waterleidingen gaan (ieder apart) naar de cv toe.
pi_84731351
Wat het belangrijkste is in de badkamer is:
-dat alle aanraakbare (maar ook alle niet aanraakbare) metalen delen elektrisch goed aan elkaar gekoppeld zijn.

Verder moet dit punt een goede verbinding hebben met de aarde .
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_84732342
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 11:41 schreef Simba het volgende:
Wat het belangrijkste is in de badkamer is:
-dat alle aanraakbare (maar ook alle niet aanraakbare) metalen delen elektrisch goed aan elkaar gekoppeld zijn.

Verder moet dit punt een goede verbinding hebben met de aarde .
Daar ben ik me van bewust. Alleen vroeg ik me gewoon af hoe dat tegenwoordig met kunstofleidingen gedaan word/moet :@

De wastafelkraan is niet het moeilijkste die heeft een stuk metalen leiding.
alleen de douche en de badkraan hebben dat niet.
pi_84732731
Met de kunststof leidingen is het altijd moeilijk om een geschikte plaats te vinden om te aarden,snap ook niet de de fabrikanten van kranen ed er niet op in springen en voor een goede oplossing kunnen zorgen door middel van een aardpunt

Hier nog even een schema van hoe er de aarde in een badkamer uit hoort te zien
pi_84732804
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 12:21 schreef okkehel het volgende:

[..]


De wastafelkraan is niet het moeilijkste die heeft een stuk metalen leiding.
alleen de douche en de badkraan hebben dat niet.
Er word dan in de voorschriften dan ook gesproken over aarde van de waterleiding en niet van de kranen
pi_84734879
bedankt voor de tekening!

Maar als ik het goed begrijp gaat van de centrale doos gaat er dus een buis met daar in een 2,5 mm (geel groen) naar het centrale aardpunt.
En op het centrale aardpunt komen alle draden bij elkaar (waterleiding,stalen bad etc)

Alleen had ik ergens gelezen dat als je de draad in een mantelbuis hebt hij 2,5 mm mag zijn en ongemanteld één van 4 mm.
Is dat draad van 2,5mm draad dan gewoon zo'n groen/gele aardedraad???
pi_84734925
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 13:48 schreef okkehel het volgende:
bedankt voor de tekening!

Maar als ik het goed begrijp gaat van de centrale doos gaat er dus een buis met daar in een 2,5 mm (geel groen) naar het centrale aardpunt.
En op het centrale aardpunt komen alle draden bij elkaar (waterleiding,stalen bad etc)

Alleen had ik ergens gelezen dat als je de draad in een mantelbuis hebt hij 2,5 mm mag zijn en ongemanteld één van 4 mm.
Is dat draad van 2,5mm draad dan gewoon zo'n groen/gele aardedraad???
Klopt helemaal
pi_84762826
Waarom moet je kunstof leidingen aarden?
pi_84763589
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 09:02 schreef Duiker het volgende:
Waarom moet je kunstof leidingen aarden? [ afbeelding ]
Natuurlijk behoeven kunststofleidingen geen aarde, de vraag hier was dan ook hoe aard ik de METALEN kraan
pi_84763669
:@
pi_84770122
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 09:02 schreef Duiker het volgende:
Waarom moet je kunstof leidingen aarden? [ afbeelding ]
hoef je niet te aarden.. :s)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_84770236
kan iemand mij nou eens uitleggen waarom je in godsnaam een aardemat in de vloer zou leggen welke bedekt wordt met tegels? :?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_84770715
In het kort,
In de vloer liggen verschillende leidingen, waar door een fout de vloer onderspanning zou kunnen komen, De aardmat zorgt er voor dat die stroom naar aarde afgevoerd word en de groep uitschakeld. Stel je voor je loopt op blote voeten over zo'n vloer en je pakt een kraan vast de wel geaard is
pi_84770770
geleiden tegels dan?
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_84770823
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 13:52 schreef Leipo666 het volgende:
geleiden tegels dan?
Nou en of, zeker als ze nat zijn
  FOK!fotograaf maandag 2 augustus 2010 @ 14:48:53 #22
17893 Forno
pi_84773159
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 13:50 schreef exlurker het volgende:
In het kort,
In de vloer liggen verschillende leidingen, waar door een fout de vloer onderspanning zou kunnen komen, De aardmat zorgt er voor dat die stroom naar aarde afgevoerd word en de groep uitschakeld. Stel je voor je loopt op blote voeten over zo'n vloer en je pakt een kraan vast de wel geaard is
Volgens mij is de voornaamste taak van CAP, de potentiaal vereffening en niet zo zeer aarding. Ook al staat er 220V op de vloer, maakt niet uit (in principe) want de waskraan staat dan ook onder 220V. Dus het potentiaal is 0V door de CAP.
pi_84773567
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 13:50 schreef exlurker het volgende:
In het kort,
In de vloer liggen verschillende leidingen, waar door een fout de vloer onderspanning zou kunnen komen, De aardmat zorgt er voor dat die stroom naar aarde afgevoerd word en de groep aardlek uitschakeld. Stel je voor je loopt op blote voeten over zo'n vloer en je pakt een kraan vast de wel geaard is
pi_84775238
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:48 schreef Forno het volgende:

[..]

Volgens mij is de voornaamste taak van CAP, de potentiaal vereffening en niet zo zeer aarding. Ook al staat er 220V op de vloer, maakt niet uit (in principe) want de waskraan staat dan ook onder 220V. Dus het potentiaal is 0V door de CAP.
Je hebt voor een gedeelte gelijk, door het CAP zal er in de badkamer tussen de verschillende metalen delen geen potentiaal verschil zijn. Maar doordat het CAP zeker wel aan aarde ligt kan er nooit 230V op de metalen delen komen, de aardlekschakelaar heeft dan al ingegrepen
pi_84775282
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:58 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]


^O^ Bedankt voor de correctie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')