abonnement Unibet Coolblue
pi_84579666
Vorig deel:
Filippijnen, iemand daar weleens geweest?

Laatste posts:

quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 23:48 schreef bacobas het volgende:
wat me ook leuk lijkt is ergens een dag of meerdere dagen vrijwilligerswerk doen. Iemand hier ervaring mee? Misschien mensen over horen praten?
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 09:09 schreef Stpan het volgende:
Nogmaals tips wat betreft de betaalmogelijkheden:

Pin indien mogelijk altijd bij BPI. (Bank of Philipines Island)
De enige bank die je als buitenlander niet een paar euro laat betalen bij de geldautomaat.

Let op, in veel dorpjes is geen pinautomaat die geld aan buitenlanders uitspuugt. Ook in de touristische plekken als Donsol en El Nido kun je zonder geld komen te zitten.
Wisselkantoren die jouw euro's willen omwisselen zijn echter wel overal.

Zorg dat je een creditcard van Mastercard hebt.

CebuAirPacific is namelijk de maatschappij die je wilt hebben voor binnenlandse vluchten. Erg goedkoop, vooral als je vooraf online boekt. Alleen werkt het voor buitenlanders niet met een Visa-creditcard.
Alternatief is geld pinnen, (vooral in Manilla) heeeel lang in de rij moeten zitten en meer voor je ticket te betalen indien je moet wachten tot je weer in de buurt van een kantoor bent.

Mijn budget: Ik heb er in 3,5 week welgeteld 1100 euro doorheen weten te jagen. Ik heb op niets bespaard, alle excursies en activiteiten gedaan (op een quad-bike door de Chocolate Hills, uit verveling bijv.), drie keer wezen duiken en 3 binnenlandse vluchten gemaakt.
Dus het kan goedkoper :)
  woensdag 28 juli 2010 @ 10:30:49 #2
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_84580068
Kan ik m'n Spaans nog een beetje oefenen daar, of is dat zeer beperkt bruikbaar?
  woensdag 28 juli 2010 @ 11:12:19 #3
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_84581390
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 10:30 schreef Lemans24 het volgende:
Kan ik m'n Spaans nog een beetje oefenen daar, of is dat zeer beperkt bruikbaar?
Nee, aan Spaans heb je niks, maar met Engels kom je overal.
It's not a lie, if you believe
pi_84582597
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 10:30 schreef Lemans24 het volgende:
Kan ik m'n Spaans nog een beetje oefenen daar, of is dat zeer beperkt bruikbaar?
Aan kennis van de Spaanse taal heb je hooguit iets als je een Filippijnse taal wilt leren (door de vrij grote Spaanse invloed - hoop leenwoorden e.d.), maar met Spaans zelf kom je inderdaad niet ver.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 28 juli 2010 @ 13:06:17 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84585445
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 09:09 schreef Stpan het volgende:

Pin indien mogelijk altijd bij BPI. (Bank of Philipines Island)
De enige bank die je als buitenlander niet een paar euro laat betalen bij de geldautomaat.

Is dat zo? Zowel bij BPI en HSBC betaalde ik met een ING pasje alleen maar de normale ¤1,82 kosten voor internationaal pinnen.

Mijn advies is om bij HSBC in Manila (Makati) te pinnen omdat je daar veel grotere bedragen kunt opnemen dan bij Filipijnse banken. Ik pinde daar gewoon 40.000 pesos en dan ben je gelijk klaar voor een hele maand tegen maar ¤1,82 kosten (met ING pasje).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 28 juli 2010 @ 13:19:20 #6
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_84585975
Okay, nuancering:

Je betaalt je eigen door jouw bank ingestelde tarief altijd.

Veel pinautomaten in shopping malls etc. gaven de melding:

"This cash machine will charge you ... for international bank cards. Do you wish to continue?"

Kosten die de Filipijnse partij dan rekende varieerde van 150 tot 500 (!) pesos.

Het rijtje is dus BPI of HSBC.
pi_84588519
Ja het blijven banken he, graaien waar ze graaien kunnen :r
  woensdag 28 juli 2010 @ 14:24:40 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_84588711
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 13:19 schreef Stpan het volgende:
Okay, nuancering:

Je betaalt je eigen door jouw bank ingestelde tarief altijd.

Veel pinautomaten in shopping malls etc. gaven de melding:

"This cash machine will charge you ... for international bank cards. Do you wish to continue?"

Kosten die de Filipijnse partij dan rekende varieerde van 150 tot 500 (!) pesos.

Het rijtje is dus BPI of HSBC.
In Vietnam gebeurde dat ook bij de meeste banken, kwam er 50.000 dong (toendertijd 2.5 euro) bovenop
pi_84588907
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 13:06 schreef SeLang het volgende:
Mijn advies is om bij HSBC in Manila (Makati) te pinnen omdat je daar veel grotere bedragen kunt opnemen dan bij Filipijnse banken. Ik pinde daar gewoon 40.000 pesos en dan ben je gelijk klaar voor een hele maand tegen maar ¤1,82 kosten (met ING pasje).
Dat is sowieso een handige tip inderdaad... Ik stond toevallig vorige week nog te kutten bij een willekeurige ATM in Manila, die keer op keer met de melding kwam dat het bedrag dat ik wilde pinnen de limiet van de automaat overschreed. (en het ding weigert uiteraard aan te geven wat de limiet is, dus dan komt het nog op trial & error aan ook :'))

Uiteindelijk bleek 4000 peso 't maximum te zijn, vrij belachelijk eigenlijk...
pi_84590457
Nemen jullie trouwens ook altijd twee bankpassen mee? Voor het geval je er een kwijtraakt/ingeslikt wordt?
  woensdag 28 juli 2010 @ 15:15:52 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_84590808
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 15:07 schreef Tahiti het volgende:
Nemen jullie trouwens ook altijd twee bankpassen mee? Voor het geval je er een kwijtraakt/ingeslikt wordt?
Ik neem gewoon alle bankpassen mee + creditcard. Die stop ik op verschillende plekken in de bagage.
pi_84593380
Ik heb altijd een bankpas en creditcard mee. Waarbij ik ze ook in die volgorde gebruik. De cc is sowieso onmisbaar in het buitenland omdat het echt een financieel vangnet is als de bankpas dienst weigert

Cash, bankpas en creditcard houd ik ook altijd gescheiden op reis. Het zal me niet gebeuren dat alles in 1 keer van me gejat word :')
pi_84594139
Ik heb het toevallig de laatste keer in de Filippijnen meegemaakt dat mijn bankpasje vrijwel direct werd ingeslikt en dat ook nog tijdens "holy week" nou zie je pasje dan nog maar terug te krijgen :X
  woensdag 28 juli 2010 @ 18:59:56 #14
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_84598289
Ik neem meestal wat traveller cheques (In dollars) mee, maar dat doe ik volgende keer ook maar niet meer. Ik was in Leyte (Tacloban) de afgelopen keer en heb bij een stuk of 10 banken geprobeerd, maar zelfs bij een bank waar ze het American Express logo buiten op de paal hadden hangen, kon ik ze niet niet inwisselen.

In het verleden heb ik deze problemen niet gehad maar dat was in Manila..

Ik neem ook altijd m'n bankpas, credit card (visa) en wat losse dollars en pesos mee voor onderweg.
pi_84599608
TerugVindPilipinas *O*
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_84629888
Wat doen jullie met vaccinaties en malaria en zulks? Mijn gezonde verstand zegt dat het wel goed komt als je niet al te extravagant bezig bent.

Maar volgens de vele websites ga je sowieso de "gele griep", buiktyfus, hepatitis A & B, malaria en nog een hele zooi ziektes oplopen :D
Nou heb ik een heleboel vaccinaties gehad maar allemaal zul je ze nooit krijgen natuurlijk. Stel je wordt ziek aldaar, kan je dan rekenen op een goede/snelle behandeling in een lokaal ziekenhuis?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 29 juli 2010 @ 15:53:09 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84630486
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 15:38 schreef bacobas het volgende:
Stel je wordt ziek aldaar, kan je dan rekenen op een goede/snelle behandeling in een lokaal ziekenhuis?
Ik heb een half jaar geleden m'n knie laten hechten (6 hechtingen) na een motorfietsje in de puin te hebben gereden op het eilandje Siquijor :D. Maar het was prima! Lieve verpleegstertjes en ik kreeg zelfs een verdoving, tetanusprik, antibiotica en de behandeling was gratis. Alleen de medicijnen zelf moest ik betalen (paar euro).

Hier crashte ik. Dat kan slechter toch? O+

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 29 juli 2010 @ 15:57:02 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84630634
Het was trouwens wel lachen. Na het dichtnaaien van m'n knie doet één van de behandelende verpleegkundigen een deur open vanuit de behandelkamer naar buiten, doet twee stappen naar buiten en gaat staan zeiken _O-. De officiele plee was te ver weg ofzo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84630881
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 15:38 schreef bacobas het volgende:
Wat doen jullie met vaccinaties en malaria en zulks? Mijn gezonde verstand zegt dat het wel goed komt als je niet al te extravagant bezig bent.

Maar volgens de vele websites ga je sowieso de "gele griep", buiktyfus, hepatitis A & B, malaria en nog een hele zooi ziektes oplopen :D
Nou heb ik een heleboel vaccinaties gehad maar allemaal zul je ze nooit krijgen natuurlijk. Stel je wordt ziek aldaar, kan je dan rekenen op een goede/snelle behandeling in een lokaal ziekenhuis?
Ik heb ze toevallig laatst weer gehad, aangezien ze waren verlopen. Heb een Hepatitis A & B vaccinatie gehaald (twee zelfs, volgend jaar nog eentje voor 25 jr. bescherming), buiktyfus en DTP. Best wel een flinke rits dus, maar ja, dan kan ik er ook weer even tegenaan. :)

Normaal gesproken worden inderdaad ook malariatabletten en de hele zooi aangeraden (mij is het dus ook aangeraden), maar daar doe ik niet aan.

Een fatsoenlijke behandeling hoort geen probleem te zijn (zie SeLang :P), maar handiger is om gewoon een beetje op te letten natuurlijk...
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:13:31 #20
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_84631292
Die malarietabeletten waren echt extreem zonde van mijn geld. Ik heb geen mug gezien aan de kust.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:17:32 #21
62913 Blik
The one and Only!
pi_84631457
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:13 schreef Stpan het volgende:
Die malarietabeletten waren echt extreem zonde van mijn geld. Ik heb geen mug gezien aan de kust.
Grappig eigenlijk, ik werd in Indonesië juist compleet lekgestoken aan de kust.

En over die malariapillen, je kunt ook een weekvoorraadje meenemen, ze helpen namelijk ook als je malaria krijgt. De ziekteverschijnselen worden minder door het slikken van de tabletten. Dan hoef je niet je hele vakantie tabletten te slikken, en heb je toch bescherming (en altijd aanvullende ziektekostenverzekering nemen, ik betaal al 4 jaar lang niet meer voor mijn vaccinaties en pillen)
pi_84631972
Ik vind het ook maar geldverspilling eigenlijk... Als ik een willekeurige mosquito repellent gebruik, heb ik ook geen last van die beesten en in m'n slaapkamer kom ik ze sowieso niet tegen eigenlijk.

Hoewel ik moet zeggen dat het in mijn geval ook meespeelt dat in mijn omgeving diverse mensen enorm ziek zijn geworden van een bepaald soort malariapillen (die je volgens mij wekelijks moet slikken), en het alternatief is dan een dagelijkse variant die 3 euro per pil kost. :')

Voor dat geld koop je hier voor twee maanden aan repellent...
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:52:32 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_84632925
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:29 schreef Omniej het volgende:
Ik vind het ook maar geldverspilling eigenlijk... Als ik een willekeurige mosquito repellent gebruik, heb ik ook geen last van die beesten en in m'n slaapkamer kom ik ze sowieso niet tegen eigenlijk.

Hoewel ik moet zeggen dat het in mijn geval ook meespeelt dat in mijn omgeving diverse mensen enorm ziek zijn geworden van een bepaald soort malariapillen (die je volgens mij wekelijks moet slikken), en het alternatief is dan een dagelijkse variant die 3 euro per pil kost. :')

Voor dat geld koop je hier voor twee maanden aan repellent...
Je bedoelt denk ik Lariam en de dure pillen zijn Malarone. Daarom, neem een aanvullende verzekering en dan kost het je sowieso geen geld. Voor Indonesië heb ik 25 van die Malarone-pillen gekregen, en die hebben me dus niks gekost (plus je kunt ze altijd nog verkopen op marktplaats voor 2 euro de pil :P)
pi_84636316
Ik dacht dat er alleen wat malaria zat ten zuiden van Puerto Princessa (Palawan) Voor de rest van het land viel het wel mee dacht ik. Zou me eerder 'zorgen' maken over dengue, die is er behoorlijk populair aan het worden. Nadeel is alleen dat je je er niet tegen kan laten inenten :')
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_84636789
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 16:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Je bedoelt denk ik Lariam en de dure pillen zijn Malarone. Daarom, neem een aanvullende verzekering en dan kost het je sowieso geen geld. Voor Indonesië heb ik 25 van die Malarone-pillen gekregen, en die hebben me dus niks gekost (plus je kunt ze altijd nog verkopen op marktplaats voor 2 euro de pil :P)
Die namen klinken me bekend in de oren ja. :) Lariam is geen fijn spul volgens mij... Zoals ik al zei hebben meerdere mensen in m'n omgeving er psychische klachten van gekregen (werden er zwaar depressief van), dus dat schrikt mij een beetje af om het te gaan gebruiken.

Malarone zou dan wel kunnen, maar daar heb ik dus van afgezien door de prijs én het elke dag pillen moeten slikken, waar ik ook totaal geen trek in heb. Jouw manier van het weekvoorraadje is dan inderdaad nog het beste...

Maar goed, het hangt ook wel af van waar je precies heengaat natuurlijk. Als ik hier in de Filippijnen naar Palawan zou gaan bijvoorbeeld, zou ik waarschijnlijk ook wat serieuzer overwegen wat pillen mee te nemen. Aan de andere kant maak ik me nog eerder zorgen om dengue dan om malaria. :P

Edit: Oh, die laatste alinea is een beetje spuit 11 nu. :')
pi_84637984
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 15:38 schreef bacobas het volgende:Maar volgens de vele websites ga je sowieso de "gele griep", buiktyfus, hepatitis A & B, malaria en nog een hele zooi ziektes oplopen :D
Vergeet ook vooral Knokkelkoorts niet (Dengue) oh hehe nog zo een spuit 11 hier



[ Bericht 2% gewijzigd door Tahiti op 29-07-2010 19:29:53 (spuit 11) ]
pi_84638345
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 18:52 schreef Omniej het volgende:

Maar goed, het hangt ook wel af van waar je precies heengaat natuurlijk. Als ik hier in de Filippijnen naar Palawan zou gaan bijvoorbeeld, zou ik waarschijnlijk ook wat serieuzer overwegen wat pillen mee te nemen. Aan de andere kant maak ik me nog eerder zorgen om dengue dan om malaria. :P

Edit: Oh, die laatste alinea is een beetje spuit 11 nu. :')
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 19:26 schreef Tahiti het volgende:

Vergeet ook vooral Knokkelkoorts niet (Dengue) oh hehe nog zo een spuit 11 hier
_O-
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_84638858
Ja maar dengue kan je niets aan doen. In ieder geval dus gewoon oppassen met die muggen en deet gebruiken?! Waarom zijn er bij de malaria muggen zulke strakke afgrenzingen? En is die kaart te vertrouwen? :p
pi_84639334
Die kaart komt van http://www.vaccinatiesopreis.nl/ en bij de GGD hier gebruiken ze ook zo een zelfde kaart.

Ik dompel me daar dagelijks onder in de DEET maar wordt gewoon nog steeds gestoken :'(
pi_84640827
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 20:01 schreef Tahiti het volgende:
Die kaart komt van http://www.vaccinatiesopreis.nl/ en bij de GGD hier gebruiken ze ook zo een zelfde kaart.

Ik dompel me daar dagelijks onder in de DEET maar wordt gewoon nog steeds gestoken :'(
Je moet maar denken dat elke steek minder mooi meegenomen is. Het idee om helemaal niet gestoken te worden is ook wat overmoedig. Of je moet een imkerpak meenemen :P
  donderdag 29 juli 2010 @ 22:25:24 #31
62913 Blik
The one and Only!
pi_84645947
deet en lange kleding, 's avonds slapen onder een klamboe. Ze beperk je het het meest.
  maandag 2 augustus 2010 @ 00:37:03 #32
38202 Scooter1
Mooi, dat was dan dat.
pi_84758384
Nog een uurtje of 22, dan geniet ik weer van gestoomde Lapu-Lapu en een ijskoude Red Horse :9 ... en uitgerekend nu word ik hier lekgestoken :(

Ik heb er binnen en buiten geslapen zonder klamboe, wel met DEET, maar nooit ergens last van gehad ;) . Binnen overigens wel een ventilator aan (vinden de beestjes niet leuk).

Enige waar ik immer vanaf blijf is Puto, na een lange warme dag nog even langs de markt en uiteraardd niet nadenkend toch wat Puto gegeten en 1 uur later was het raak..... 5 dagen ziek :r
Have the nerve go with the curve...
pi_84767612
Zo, de tickets zijn weer geboekt. Volgende week terug naar Manila en vanuit daar richting Mountain Province. Is voor mij de eerste keer dat ik het noorden van het land ga zien, heb er wel zin in eigenlijk. :)

Op de planning staan nu in elk geval Banaue, Bontoc en Baguio. Iemand nog 'must-sees' in die regio, buiten de standaard toeristische plekken? (want daar zal ik sowieso wel langs gaan komen vermoed ik zo :P)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 16:08:17 #34
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_84816342
Tip 1, neem Florida bus naar het noorden. Autobus is gaar.
Tip 2, doe 2 truien over elkaar aan, want de temperatuur in de bus is ongeveer 5 graden celcius.

Of google op internet voor particuliere diensten die overdag met busjes rijden.

Ik heb alleen Banaue & Batad gezien. Als ik meer tijd had gehad, had ik graag een 2 of 3 daagse wandeltocht vanuit Batad inclusief overnachting bij mensen in het dorp thuis gedaan. (noem het een amateurpension)

In Banaue zelf kun je in 2 uur door de rijstvelden wandelen als een soort van opwarmertje (kun je na aankomst na de nachtbus mooi 's ochtends even bijslapen en dan 's middags een wandelingetje maken).

Als je via de officiele tourist agency boekt (klein hokje bij het 'grote' plein), probeer dan een gids genaamd 'Wigan' (zijn Engelse naam) te regelen.
Van de onofficiele gidsen die ik heb gesproken, en ook officiele gids Jenny, was hij veruit de beste die we hebben gehad. Helaas alleen voor de korte tocht van 2 uur door Batad.

Have fun!
pi_84817655
quote:
Tip 1, neem Florida bus naar het noorden. Autobus is gaar.
Tip 2, doe 2 truien over elkaar aan, want de temperatuur in de bus is ongeveer 5 graden celcius.
1: Heb inderdaad al Florida proberen te reserveren, maar dat scheen pas twee dagen van tevoren te kunnen. Hoe dan ook ga ik dus inderdaad voor Florida. Bussen zagen er goed uit. :)

2: Check. Heb sowieso lange mouwen en een vest mee. Met airconbussen op de vriesstand heb ik helaas ook genoeg ervaring. ;(

quote:
Ik heb alleen Banaue & Batad gezien. Als ik meer tijd had gehad, had ik graag een 2 of 3 daagse wandeltocht vanuit Batad inclusief overnachting bij mensen in het dorp thuis gedaan. (noem het een amateurpension)

In Banaue zelf kun je in 2 uur door de rijstvelden wandelen als een soort van opwarmertje (kun je na aankomst na de nachtbus mooi 's ochtends even bijslapen en dan 's middags een wandelingetje maken).

Als je via de officiele tourist agency boekt (klein hokje bij het 'grote' plein), probeer dan een gids genaamd 'Wigan' (zijn Engelse naam) te regelen.
Van de onofficiele gidsen die ik heb gesproken, en ook officiele gids Jenny, was hij veruit de beste die we hebben gehad. Helaas alleen voor de korte tocht van 2 uur door Batad.

Have fun!
Hmm, die tijd heb ik ook niet helaas (heb in totaal maar 5 nachten en dus zo'n 6 dagen, inclusief reistijden natuurlijk). Een meerdaagse trektocht gaat het 'm voor mij dus ook niet worden, maar de kortere tochtjes lijken me ook leuk zat. Ik twijfel nu alleen nog waar ik langer wil gaan blijven, in Banaue of Bontoc. Heb op de een of andere manier het idee dat ik de omgeving van Banaue in één dag al wel gezien heb en er in/rondom Bontoc wat meer te doen is, maar echt op feiten is dat niet gebaseerd. :')

Thanks voor de tip van de gids in ieder geval. Mocht er nog iemand zijn die zowel in Bontoc als Banaue geweest is en die me kan vertellen welk van die twee 'steden' meer de moeite waard is (om een dagje langer te blijven dus), dan hou ik me aanbevolen. ;)
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 augustus 2010 @ 16:51:04 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84818328
Bontoc ben ik alleen doorheen gereden, maar volgens mij is Banaue veel mooier dus zelf zou ik daar overnachten (heb ik ook gedaan). Iedereen gaat naar het uitzichtpunt langs de weg, maar de rijst terrassen de andere kant van de rivier zijn veel leuker (en rustiger, nauwelijks toeristen gezien).

Batad is nog toffer. Veel mensen gaan daar met een dagtocht naartoe maar dan heb je veel te weinig tijd imo (met de tijd om er te komen etc). Het is veel leuker om daar te overnachten en in de omgeving te wandelen. Ik zelf ben er 3 dagen/ 2 nachten geweest.

Een gids heb je nergens nodig trouwens (ook al zeggen ze van wel). Je ziet hoe de valleien lopen dus verdwalen kan eigenlijk niet.

Zelf vond ik Sagada ook erg tof. Schitterende omgeving, relatief koel, en de kunt daar een gave grottentocht doen waar je aan één kant een gat in gaat en 4 uur later uit een ander gat naar buiten komt. Super mooi.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 17:01:47 #37
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_84818817
Jep, Batad moet je eigenlijk doen. Dat is de plek waar de Lonely Planet foto's worden gemaakt, en wat echt indrukwekkend. is.

Ik vond de gids (Wigan dus) in Banaue erg handig. Die wist veel te vertellen. Over rijstvelden zelf, over tradities (dat ze de rouwdienst van hun oma overdeden (6 dagen) omdat zijn broer ziek was) over de omgeving. Een praatje met de buurtbewoners, wat er ging gebeuren met het huis dat afgebrand was (lesje sociaal vangnet op z'n Filipijns). Kortom, erg nuttig.
Bovendien heb ik nog een Fransman ontmoet die in Banaue was weten te verdwalen :')

Batad is echt een mooie wandeling. En die eindigt (nou ja, je moet daarna weer terug) bij een waterval. Ik geloof niet dat de schepper is die een beter gepositioneerde waterval voor toeristen heeft kunnen bedenken. Batad is toch wel een must-see voor die regio.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:49:05 #38
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_84843113
Aangezien De Filipijnen het enige Katholieke Aziatische land is, zal Pasen (of Semana Santa) wel een groot feest zijn. Is Pasen een tijd dat je er juist wel of niet wilt zijn? Ofwel: is er voor toeristen ook wat te beleven met Pasen, of blijft het bij de zelfkastijding en grote drukte?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemans24 op 04-08-2010 09:54:28 ]
pi_84843481
Bedankt SeLang & Stpan. :)

Ik zat dus te twijfelen om óf twee nachten in Banaue te blijven en één nacht in Bontoc, of juist andersom. Denk dat het nu toch twee nachten Banaue gaat worden, zodat ik nog een mooi tochtje naar Batad kan maken. Vanuit Bontoc wilde ik sowieso ook nog naar Sagada, maar meer dan één overnachting zal ik er niet voor nodig hebben gok ik zo.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 augustus 2010 @ 10:32:27 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84844123
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 17:01 schreef Stpan het volgende:
Jep, Batad moet je eigenlijk doen. Dat is de plek waar de Lonely Planet foto's worden gemaakt, en wat echt indrukwekkend. is.

Ik vond de gids (Wigan dus) in Banaue erg handig. Die wist veel te vertellen. Over rijstvelden zelf, over tradities (dat ze de rouwdienst van hun oma overdeden (6 dagen) omdat zijn broer ziek was) over de omgeving. Een praatje met de buurtbewoners, wat er ging gebeuren met het huis dat afgebrand was (lesje sociaal vangnet op z'n Filipijns). Kortom, erg nuttig.
Bovendien heb ik nog een Fransman ontmoet die in Banaue was weten te verdwalen :')
Het mooie in Noord Luzon is dat iedereen heel goed Engels spreekt, zelfs oude vrouwtjes die hun hele leven het dorp niet zijn uit geweest. Voor communicatie heb je dus ook al geen gids nodig. Bovendien houden Filipijnen wel van een praatje. Ik was vanaf Batad naar een dorp verder gelopen en kon niet ontsnappen aan hun kerstviering, met als gevolg dat ik toen het ging schemeren enigzins dronken moest teruglopen :P. Onderweg nog een praatje gemaakt met een kerel van het elekriciteitsbedrijf die op de berg met uitzicht op het dorp op een kaart aan het intekenen was waar de elektriciteitspalen moeten komen. Dus over een of twee jaar hebben ze daar dus ook elektriciteit (in Cambulo).

Ik verbleef in Batad in 'Simon's View' (¤2 ofzo per nacht) waar je vanuit je kamer en vanaf het terras het mooiste uitzicht ooit hebt. Simon zelf had wel interessante inside information over met misbruik van Unesco geld en andere dingen in het dorp. En van een aantal dames kreeg alle roddels van het dorp te horen. Er gebeuren daar meer spannende dingen dan je gezien de grootte van het dorp en de sociale controle zou verwachten. Jonge meisjes die ongewenst zwanger zijn, buitenechtelijke relaties, etc... je krijgt het gewoon allemaal zonder schaamte te horen _O-

quote:
Batad is echt een mooie wandeling. En die eindigt (nou ja, je moet daarna weer terug) bij een waterval. Ik geloof niet dat de schepper is die een beter gepositioneerde waterval voor toeristen heeft kunnen bedenken. Batad is toch wel een must-see voor die regio.
Het is inderdaad jammer dat al die groepen niet verder gaan dan die waterval en dan weer terug moeten. Of eigenlijk is het wel goed als je zelf daar overnacht >:)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 augustus 2010 @ 10:38:40 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84844269
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 10:06 schreef Omniej het volgende:
Bedankt SeLang & Stpan. :)

Ik zat dus te twijfelen om óf twee nachten in Banaue te blijven en één nacht in Bontoc, of juist andersom. Denk dat het nu toch twee nachten Banaue gaat worden, zodat ik nog een mooi tochtje naar Batad kan maken. Vanuit Bontoc wilde ik sowieso ook nog naar Sagada, maar meer dan één overnachting zal ik er niet voor nodig hebben gok ik zo.
Waarom zou je dat nu beslissen? Gewoon gaan en je merkt vanzelf wel hoelang je ergens wilt blijven. Als één plaats erg leuk is dan blijf je daar gewoon langer, ten koste van de andere plaatsen. Je kunt altijd terugkomen.

Zelf zou ik echter minimaal 1 nacht (liever 2) in Batad zijn ten koste van Bontoc en Banaue.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84847615
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 10:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom zou je dat nu beslissen? Gewoon gaan en je merkt vanzelf wel hoelang je ergens wilt blijven. Als één plaats erg leuk is dan blijf je daar gewoon langer, ten koste van de andere plaatsen. Je kunt altijd terugkomen.

Zelf zou ik echter minimaal 1 nacht (liever 2) in Batad zijn ten koste van Bontoc en Banaue.
Nou ja, het is niet zo dat ik van tevoren al definitief de knoop doorhak hoor. Kan onderweg altijd nog anders beslissen natuurlijk, maar ik ben gewoon een beetje aan het oriënteren. :)

In feite liggen alleen m'n aankomst- en vertrekdatum vast, aangezien die vluchten uiteraard al geboekt zijn en ik op één specifieke dag in Manila moet zijn. De dagen daar tussenin kunnen in principe ter plekke ingevuld worden, maar juist omdat ik niet heel veel tijd heb en toch een aantal plaatsen gezien wil hebben, plan ik het dus liever enigszins. :P
  donderdag 12 augustus 2010 @ 10:32:30 #43
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_85176961
Even een vraag aan de vaste Filipijnen-bezoekers van dit topic.

Ik ga er vanuit dat sommige van jullie een relatie hebben met een Filipijn(se) en/of er (tijdelijk) werken.

Nu is mijn vriendin na haar enthousiasme over het land gevraagd om een functie te vervullen in Manila voor organisatie. Leuk!
Alleen, ik moet er dan natuurlijk ook aan de slag kunnen. Eerste zoekactie op Monsterboard is nogal teleurstellend.

Wie-o-wie heeft tips waar ik zou kunnen beginnen met zoeken?
pi_85201596
http://www.jobstreet.com.ph/

Maar denk dat je als "blanke" niet zomaar aan de bak komt daar. In welk vakgebied zoek je eigenlijk?
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:43:34 #45
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_85223564
Ik mag denk ik niet te kieskeurig zijn. Mijn huidige baan is al een niche-vak, ik doe de 'harde' kant van HRM: systemen en processen.

Eigenlijk zal ik alles oppakken wat een kantoorbaantje is wat ik kan doen. Ik vraag me af welke grote bedrijven bijvoorbeeld support afdelingen of IT-helpdesk afdelingen naar Manila of Cebu hebben ge-offshored. Voor hen zou ik zeker wat kunnen betekenen.
Of voor een recruitmentbureau werken daar als recuiter, daar heb ik ervaring mee.
HR zelf is zo landenspecifiek, daar wil ik me niet aan wagen.

Filipijnse bedrijven ben ik niet zo in geinteresseerd, en ik maak op uit je comment dat dit andersom ook niet zal zijn. Heb je specifieke ervaringen (uit 1e of 2e hand) of is dit een vermoeden?

Ik ga je link bekijken, dank daarvoor!
pi_85226349
Mijn vrouw (aanstaande) heeft een klein jaartje voor een Windows 7 helpdesk voor Microsoft gewerkt dat was in Cebu-city. De klanten waren Amerikanen die in de VS zo'n gratis nummer bellen en dan worden doorverbonden met in dit geval de Filippijnen :')
Haar werktijden waren overigens wel ruk ivm het tijdsverschil met Amerika en dat ze een cursus moest volgen om met een Amerikaans accent te leren praten was ik ook niet zo blij mee ;(

Microsoft besteed dit werk trouwens uit aan Convergys

http://www.convergys.com/company/careers/

precies het bedrijf wat je zoekt. :7
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:23:17 #47
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_85245353
Mijn vriendin krijgt een normale baan in Manila aangeboden. Ik ga niet 's nachts werken en haar nooit zien.

Om het geld gaat het niet, maar wel om het met z'n 2en op avontuur te gaan.

Ik ga de link nog wel even uitpluizen, je weet maar nooit. Dank voor alle suggesties :)
pi_85464276
Zo, anders stort er bij Baguio even een bus het ravijn in (41 doden), net nadat je er zelf ook in een bus langs gereden bent... Toch wel een eng idee eigenlijk.

Maar goed, mijn trip naar Banaue/Bontoc/Baguio zit er dus weer op. SeLang e.a. nog bedankt voor de tips, zeker Batad was toch wel erg de moeite waard. Heb er uiteindelijk niet meer overnacht en heb gewoon een dagtrip gemaakt, inclusief de wandeling naar de Tapia Falls natuurlijk. Leuk om eindelijk een keer die kant van het land gezien te hebben. :)
pi_89129522
Hallo,

ik heb een korte vraag.

Ik heb min of meer een aanbod voor een baan in Makati ontvangen.
Wat ben je zo min of meer kwijt aan levensonderhoud aldaar (denkend aan een studio appartement met internet en het gewone lokale Aziatische eten).
Verder ben ik benieuwd naar kosten voor een visum.

Ik ben eerder in Thailand woonachtig geweest, maar helaas nooit op de Filipijnen. Daarom kan ik lastig een schatting maken.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 09:32:37 #50
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_90826474
Over twee weken vertrek ik naar Maleisië en mogelijk ga ik van daaruit ook voor enige tijd naar de Filipijnen. Ik heb vantevoren geen visum aangeschaft en vraag me af wat mijn mogelijkheden dan zijn, wanneer ik bv. een maand wil gaan.

Kan ik een Visa Waiver (voor 21 dagen) meteen bij aankomst op de Filipijnen verlengen, of krijg ik helemaal geen waiver met een vliegticket voor een maand? Anders zal ik waarschijnlijk het visum in Maleisië moeten aanschaffen.
  dinsdag 4 januari 2011 @ 18:08:47 #51
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_90844523
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 09:32 schreef Lemans24 het volgende:
Over twee weken vertrek ik naar Maleisië en mogelijk ga ik van daaruit ook voor enige tijd naar de Filipijnen. Ik heb vantevoren geen visum aangeschaft en vraag me af wat mijn mogelijkheden dan zijn, wanneer ik bv. een maand wil gaan.

Kan ik een Visa Waiver (voor 21 dagen) meteen bij aankomst op de Filipijnen verlengen, of krijg ik helemaal geen waiver met een vliegticket voor een maand? Anders zal ik waarschijnlijk het visum in Maleisië moeten aanschaffen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2010 21:51 schreef glasbak het volgende:
Visum is geen probleem.. Even (persoonlijk) naar den haag (laan van copes catsburg) en binnen een mum van tijd heb je een sticker in je paspoort...

Je kan hem 's morgens inleveren en na de middag weer ophalen.. of op laten sturen.. (kost je wel aantekenen dan)..

Lees hier : http://www.philembassy.nl/default.asp?iId=KFDGM
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 4 januari 2011 @ 18:13:22 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90844741
Voor zover ik weet hoef je voor 21 dagen helemaal geen visum. Zelf had ik wel een visum omdat ik voor 2 maanden ging.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 5 januari 2011 @ 08:45:35 #53
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_90869345
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 18:13 schreef SeLang het volgende:
Voor zover ik weet hoef je voor 21 dagen helemaal geen visum. Zelf had ik wel een visum omdat ik voor 2 maanden ging.
Ik ga ook langer (een maand of meer) en dat zal t.z.t. ook op m'n vliegticket staan. Ik heb al begrepen dat ik dan toch gewoon een visum moet aanvragen, i.p.v. verlengen.
M'n enige resterende vrije dag voor ik op reis ga, is de dag voor vertrek, dus die ga ik maar in Den Haag doorbrengen... Krijg ik dat visum trouwens ook zonder dat ik al een vliegticket naar de Filipijnen heb?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 5 januari 2011 @ 09:55:10 #54
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90870844
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 08:45 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik ga ook langer (een maand of meer) en dat zal t.z.t. ook op m'n vliegticket staan. Ik heb al begrepen dat ik dan toch gewoon een visum moet aanvragen, i.p.v. verlengen.
M'n enige resterende vrije dag voor ik op reis ga, is de dag voor vertrek, dus die ga ik maar in Den Haag doorbrengen... Krijg ik dat visum trouwens ook zonder dat ik al een vliegticket naar de Filipijnen heb?
Ik heb dat visum natuurlijk in London aangevraagd dus dingen kunnen daar anders zijn, maar ik had geen vliegticket nodig. En btw ik vraag visa altijd per post aan (dus ook Filippijnen). Maar NL is een kleiner land dus ik weet niet of ze dat in NL ook doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 januari 2011 @ 12:07:29 #55
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_90970837
SeLang, wat voor guidebook heb jij gebruikt? Er is erg weinig verkrijgbaar over de Filipijnen momenteel.

Het boek van Jens Peters wordt vaak aangeraden, maar die is in het Engels niet te koop in NL of online. In het Duits wel (evt. een optie). Maar liever koop ik dat boek ter plaatse, want om nou zo lang met dat zware boek te gaan zeulen...

Vliegticket van Bangkok naar Manila heb ik trouwens net gekocht. Kostte maar 70 euro all-in met Cebu Pacific Airways. En ja, ik weet dat het de Ryanair van het oosten is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lemans24 op 07-01-2011 12:26:57 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 7 januari 2011 @ 12:18:24 #56
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90971240
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 12:07 schreef Lemans24 het volgende:
SeLang, wat voor guidebook heb jij gebruikt?
Gewoon de Lonely Planet
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 7 januari 2011 @ 20:05:41 #57
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_90991957
En ook Manila - Kota Kinabalu geboekt. Van de Filipijnen naar Maleisië voor 23 euro, het moet niet gekker worden. (50% off sale t/m 8 januari!)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 7 januari 2011 @ 20:46:58 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_90994211
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:05 schreef Lemans24 het volgende:
En ook Manila - Kota Kinabalu geboekt. Van de Filipijnen naar Maleisië voor 23 euro, het moet niet gekker worden. (50% off sale t/m 8 januari!)
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:05 schreef Lemans24 het volgende:
En ook Manila - Kota Kinabalu geboekt. Van de Filipijnen naar Maleisië voor 23 euro, het moet niet gekker worden. (50% off sale t/m 8 januari!)
Dat is inderdaad bizar goedkoop.

Net vandaag London --> Ho Chi Minh en terug Phnom Penh --> London geboekt.
£642 :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107087804
Nou, even een kick zo te zien :)

Ik vroeg me af of er in 't land 's-avonds wat te doen is. Ik ben wel van cultuur en bezichtingen e.d. Maar vind 't ook lekker als je 's-avonds ook nog even stoom kunt afblazen. Hoeven geen enorme clubs te zijn, maar gezellige barretjes enzo (en dan doel ik niet op ladybars e.d.)

Ik reis alleen en 't is dan weleens lekker om je op die manier onder de mensen te begeven. Lees veel over 't landschap en cultuur. Dus dat spreekt me aan. Maar als solo reiziger vind ik het lekker als je de mensen kunt opzoeken in sociale gelegenheden. Hoe moet ik dat zien?

Ik heb wel ervaring met Thailand en wil nu wat anders. Ik ben me nog aan 't oriënteren hoe ik FP moet zien. Ik kan prima een week ergens alleen op een eilandje zitten en m'n gedachten laten gaan, maar daarna moet er ook echt wel weer wat gebeuren :)

Alvast bedankt.
pi_107093923
Als je er naar op zoek bent is het er zeker wel, maar het is minder aanwezig dan in Thailand (is mijn ervaring)
Het verschilt ook zeker per eiland/regio. Daar waar de toeristen zitten zijn er veel meer barretjes/kleine clubs dan in gebieden waar nooit een toerist komt. :)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_107095058
Bedankt voor de reactie.
Ik begrijp hieruit dat het voor FP's niet gebruikelijk is uit te gaan in een bar of tentje met muziek?
Die vieren dat ook meer met vrienden en familie (zoals 't oorspronkelijk ook in Thailand is/was) waarbij ze elke gelegenheid aanpakken om een feestje onderling te bouwen?
pi_107095532
Het gebeurd wel, maar in mindere mate dan in Thailand vind ik.

Ik ben een paar keer uitgenodigd om bij mensen thuis iets te komen drinken, dat was erg gezellig. Ook ben ik met een stel locals naar wat barretjes geweest en dat was ook een succes, maar alleen naar een (karaoke)bar heb ik niet gedaan dus daar kan ik je ook niks over vertellen. :)

Misschien dat er andere mensen zijn met andere ervaringen?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_109259344
Over 3 weken heen, ben benieuwd! Ter voorbereiding ga ik dit topic minutieus doorlezen B-)

We vliegen op Manila, blijven daar een paar daagjes en vliegen dan naar Palawan en door met de bus naar El Nido. Daar duiken etc, en dan vliegen we via Manila naar Boracay. Paar daagjes strandhangen etc en dan weer door naar Thailand (en aansluitend naar huis). We hebben helaas niet meer tijd dan dat.. Maar wordt vast een leuk tripje!
  maandag 19 maart 2012 @ 05:32:40 #64
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109262725
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 23:46 schreef Stefanovic83 het volgende:
Over 3 weken heen, ben benieuwd! Ter voorbereiding ga ik dit topic minutieus doorlezen B-)

We vliegen op Manila, blijven daar een paar daagjes en vliegen dan naar Palawan en door met de bus naar El Nido. Daar duiken etc, en dan vliegen we via Manila naar Boracay. Paar daagjes strandhangen etc en dan weer door naar Thailand (en aansluitend naar huis). We hebben helaas niet meer tijd dan dat.. Maar wordt vast een leuk tripje!
Puerto Princesa-El Nido per bus wordt een stuk leuker als je op het dak van de bus gaat zitten. Vergeet je zonnebril niet! Het is overgens 7-8 uur, een lange, maar leuke rit. En als je niet vanaf het privé vliegveldje van El Nido naar Manila vliegt, moet je ook weer terug...

Duiken bij El Nido schijnt niet heel bijzonder te zijn, vergeleken met andere plaatsen in de Filipijnen. Het koraal is, door het vissen met dynamiet, in slechte staat. Voor 'gewoon' een paar fundives zal het wel prima zijn. Ten noorden van El Nido, bij Coron, zijn een aantal wrakken, misschien kun je daar een meerdaagse tour voor regelen.
En wil je zien waar de Filipijnen beroemd om zijn (grote scholen vis, bijzonder macrolife, veel koraal, haaien, heel veel schildpadden en meer) zul je naar de Celebes Zee moeten gaan, met de mooiste duiklocaties in het gebied tussen Negro, Cebu, Bohol en Apo Island. Dit zal voor jou helaas wat uit de richting zijn.
Maar het schijnt dat het duiken bij Boracay ook niet slecht is, met beter koraal dan bij El Nido (waar nog steeds dynamiet wordt gebruikt!)

Boven water is El Nido (en Palawan) sowieso geweldig. Prachtige eilanden, stranden, natuur, aardige mensen en lekker eten. Af en toe valt de elektriciteit uit en is er geen ijs, internet of water, maar dat hoort er allemaal bij natuurlijk.

Een absolute aanrader is trouwens deze: neem een mototaxi naar Los Cabanas, net ten zuiden van El Nido:

  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 maart 2012 @ 08:08:45 #65
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109263326
Palawan _O_







:9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110739482
Moved from Puerto Galera - Philippines wie is daar geweest ?

Na een keer of zes in de Phils heb ik daar nog steeds m'n ideale plek niet gevonden, om het zacht uit te drukken. OK Boracay WAS leuk, als een droom zelfs maar dat was 10 jaar geleden nog zo de tijd vóór de belachelijke hoteltorens. Verder zijn de meeste plaatsen waar ik geweest ben allemaal total shitholes (Subic Bay, Cebu, Ozamis, Oroguieta City allemaal drie keer niks) waar je de prijs van een 5 sterren mansion betaald voor een verlept hondehok, overal schatten van meiden maar smerig en overpriced eten.

Ik heb gehoord dat Puerto Galera, Palawan heel goed schijnt te zijn en beter geoutilleerd voor buitenlanders, vraag me af of er Fokkers zijn die die plaats kennen, en dit kunnen bevestigen, of wellicht andere suggesties hebben voor locaties die gewoon cool zijn ?

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 20:00 schreef Lemans24 het volgende:
Ligt eraan wat je precies wilt: duiken, feesten of lokale sfeer?
Verder maar in het Filipijnen topic inderdaad.
duiken: nee
feesten: nee
locale sfeer: ja, verder veel fotograferen, geluiden opnemen en lokale tripjes maken, locale producten ontdekken en bedrijven bezoeken, evt. woningmarkt onderzoeken en last but not least met de vriendin wandelen en ontdekken want die is daar ook nog nooit geweest.
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:31:56 #67
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_110741644
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:04 schreef metromuis het volgende:
Moved from Puerto Galera - Philippines wie is daar geweest ?

Na een keer of zes in de Phils heb ik daar nog steeds m'n ideale plek niet gevonden, om het zacht uit te drukken. OK Boracay WAS leuk, als een droom zelfs maar dat was 10 jaar geleden nog zo de tijd vóór de belachelijke hoteltorens. Verder zijn de meeste plaatsen waar ik geweest ben allemaal total shitholes (Subic Bay, Cebu, Ozamis, Oroguieta City allemaal drie keer niks) waar je de prijs van een 5 sterren mansion betaald voor een verlept hondehok, overal schatten van meiden maar smerig en overpriced eten.

Ik heb gehoord dat Puerto Galera, Palawan heel goed schijnt te zijn en beter geoutilleerd voor buitenlanders, vraag me af of er Fokkers zijn die die plaats kennen, en dit kunnen bevestigen, of wellicht andere suggesties hebben voor locaties die gewoon cool zijn ?

[..]

duiken: nee
feesten: nee
locale sfeer: ja, verder veel fotograferen, geluiden opnemen en lokale tripjes maken, locale producten ontdekken en bedrijven bezoeken, evt. woningmarkt onderzoeken en last but not least met de vriendin wandelen en ontdekken want die is daar ook nog nooit geweest.
Puerto Galera ken ik niet, maar ik hoor vaak dat het vooral goed voor duiken is en verder nogal smoezelig en 'fout'. Het ligt bovendien niet op Palawan, maar op Mindoro.
Palawan (regio El Nido) is wel een aanrader trouwens.

Andere aanrader is Apo Island (erg local en vriendelijk), gecombineerd met Dumaguete (leuke stad) en de rest van Negros (mooi). Wellicht kun je ook Siquijor bezoeken, maar daar ben ik niet geweest. Is prima te doen vanuit Dumaguete.
pi_110788016
Vond het duiken bij El Nido wel mooi hoor! A zijn er ook heen gegaan na hele positieve verhalen van duikers met veel ervaring dus die weten wel een beetje waar ze het over hebben denk ik. Maargoed, misschien had je net andere plekken gezien.

Verder was Manila waardeloos maar ook wel weer een ervaring. Boracay wel mooi maar mij te toeristisch. El Nido was dan beter.

We supervet land verder. Mooi, vriendelijke mensen en prachtige vrouwen enzo. Echt onderschatte bestemming
  woensdag 25 april 2012 @ 21:57:56 #69
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_110790286
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:27 schreef Stefanovic83 het volgende:
Vond het duiken bij El Nido wel mooi hoor! A zijn er ook heen gegaan na hele positieve verhalen van duikers met veel ervaring dus die weten wel een beetje waar ze het over hebben denk ik. Maargoed, misschien had je net andere plekken gezien.

Verder was Manila waardeloos maar ook wel weer een ervaring. Boracay wel mooi maar mij te toeristisch. El Nido was dan beter.

We supervet land verder. Mooi, vriendelijke mensen en prachtige vrouwen enzo. Echt onderschatte bestemming
Met dat laaste ben ik het eens, al is het zeker in de UK wel in opkomst als vakantiebestemming.
Ik hoorde in El Nido juist vrij negatieve verhalen over het duiken (toen ook in verband met de wind en regen van de laatste tijd), vandaar dat ik niet ben gegaan.
En in Negros/Apo Island, waar ik daarvoor was geweest, vond ik het duiken inderdaad wel indrukwekkend, had dus al wat van het Filipijnse onderwaterleven gezien.
pi_115585302
Palawan en met name El Nido is een paradijs. Het klopt inderdaad dat de onderwaterwereld daar niet heel indrukwekkend is vanwege het dynamiet vissen, maar dat mag de pret niet drukken, want boven water is het geweldig! El Nido zelf is klein toeristish/backpackers dorpje (maar geen massa-toerisme) met veel restaurants en gezellige barretjes. Overal prachtige natuur, witte stranden, lagoons etc. Het is niet heel makkelijk te bereiken, want om er te komen moet je eerst 7 tot 8 uur in de bus zitten of 5 tot 6 uur in een airco-busje, maar dat is het waard! Ten noorden van El Nido, bij Coron (Busuanga) is duiken wel aan te raden! Er liggen daar ook veel scheepswrakken uit de tweede wereld oorlog.
happiness is only real when shared.
pi_119059293
Net terug van 3 weken Palawan. Is echt paradijs. Ik hou niet zo van gebieden waar veel toeristen komen ,dus El Nido maar gelaten voor wat het is. Nee ik verblijf graag in plaatsen waar vrijwel nog geen toerisme is , dan leer je de echte Filippijnen kennen. In een klein resortje dat aan Greenislandbay is gelegen tussen Puerto en Roxas in ( oostkust) een strandhuisje gehuurd voor 15 euro per dag.

Strand had ik helemaal voor me zelf want , meeste mensen in Filippijnen komen nooit op strand ,bang als ze zijn nog bruiner te worden.

[img]http://http://imageshack.us/a/img818/5427/p1030752z.jpg[/img]
pi_119059358
Foto http://imageshack.us/a/img818/5427/p1030752z.jpg (copy/paste deze link)
  zaterdag 2 maart 2013 @ 01:11:52 #73
6941 APK
Factual, I think.
pi_123525791
Schop n.a.v. deze post in het Thailand-topic:

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 00:59 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Eén van de mooiste landen waar ik ooit geweest ben. Precies voor wat je daar vraagt.
De mensen zijn aardig, ze spreken er Engels, je kunt er prachtig duiken, hebt er de mooiste stranden van de regio en het is voor een groot deel nog niet ontdekt. Maar je kan er ook de bergen in, extreme sports doen, en vreemde dieren spotten.
Op Palawan en in de Visayas zijn er genoeg plekken met bungalows op het strand.

(voor mij was de alcohol ook niet zo belangrijk, het was gewoon een positieve verrassing)
Ik ben op zoek naar iets stranderigs om misschien naar toe te vliegen in december.
Vlucht is op Bangkok, iets cheaps om door te vliegen is vast wel te vinden ^O^
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 2 maart 2013 @ 20:33:08 #74
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123548083
Zoals je aan het aantal reacties ziet: het land is nog veel minder ontdekt door het toerisme dan Thailand. Kijk voor goedkope internationale vluchten sowieso naar Cubu Pacific en Air Asia. Voor binnenlandse vluchten (erg goedkoop) zijn er Zest Airways en Airphilexpress en natuurlijk ook Cebu Pacific.
pi_123548563
Wat vonden degenen die geweest zijn egenlijk van Manilla? Ik hoor vooral negatieve reacties en vond het zelf ook niet echt een fijne stad.. Maar ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.

Wij waren niet zo kapot van de zakkenrollende kinderen, het supermarktpersoneel wat je nog probeert op te lichten, en het voelde niet al te veilig 's avonds op straat. Maar wellicht hebben jullie andere ervaringen?

Verder alles wel goed gegaan hoor, maar ik had het gevoel meer op mijn hoede te moeten zijn dan in Bangkok ofzo
  zaterdag 2 maart 2013 @ 23:26:31 #76
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123555632
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 20:44 schreef Stefanovic83 het volgende:
Wat vonden degenen die geweest zijn egenlijk van Manilla? Ik hoor vooral negatieve reacties en vond het zelf ook niet echt een fijne stad.. Maar ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.

Wij waren niet zo kapot van de zakkenrollende kinderen, het supermarktpersoneel wat je nog probeert op te lichten, en het voelde niet al te veilig 's avonds op straat. Maar wellicht hebben jullie andere ervaringen?
[...]
Manilla is gewoon een shithole ;) Ja, het is leuk om paar avonden biertjes te drinken in de clubs, al is het maar omdat het 24 uur doorgaat en het eigenlijk te bizar voor woorden is (er lopen daar geen bargirls zoals in Thailand, nee íedere meid is er te koop, tegen de juiste prijs...).
Op het vliegveld werd ik al genept door de taxichauffeur en vervolgens werd er onderweg, tijdens een zoektocht naar een pinautomaat, bij de eerste stop viagra/cialis te koop aangeboden, terwijl er bij de volgende pinautomaat een hoertje in de auto probeerde te stappen... Van de straat waar het hostel lag, was het een halve minuut lopen naar een krottenwijk en weer een paar meter verderop stonden de ladyboys en hoeren gewoon buiten de deur van de grote clubs te wachten en te flirten. Als de deur van de 7-Eleven open ging, moesten de bedelende kinderen op afstand gehouden worden, en als je buiten liep moest je ze van je afslaan... Gelukkig had het hostel een dakterras, heerlijk rustig.
Van zakkenrollende kinderen heb ik echter geen last gehad, en evenmin van winkelbedienden die me probeerden op te lichten.

Alles wat ik hierboven beschrijf, speelde zich af in de wijk Malate. Deze wijk is goed gelocaliseerd, dichtbij de boulevard (mooi voor de zonsondergang), wat parken (vliegeraars!) en natuurlijk midden in het net beschreven uitgaansleven. Kom je buiten die wijk, bijvoorbeeld op de boulevard, is er geen bedelaar meer te bekennen, en ik kon zelfs in het havengebied volkomen veilig rondlopen. Iedereen begroette me daar :)

Mensen die voor zaken naar Manilla gaan, evenals toeristen die geen zin hebben in de 'authentieke Manilla-ervaring', kiezen vaak een hotel in Makati, een sjiek hoogbouwdistrict waar deze problemen totaal niet spelen. En Manilla heeft zo z'n attracties, dus een kort bezoekje is wel leuk.

quote:
7s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 01:11 schreef APK het volgende:
Schop n.a.v. deze post in het Thailand-topic:

[..]

Ik ben op zoek naar iets stranderigs om misschien naar toe te vliegen in december.
Vlucht is op Bangkok, iets cheaps om door te vliegen is vast wel te vinden ^O^
De rest van het land is, vergeleken met Manilla, een wereld van verschil:

De plek met bungalows op het strand, waar ik ben geweest, is El Nido, Palawan. Dat is het beste te omschrijven als Zuid-Thailand hoe het dertig jaar geleden was. Een backpackermekka in opkomst.
Wat massaler toeristische plekken zijn Puerto Gallera, Boracay en de stranden van Pangalao.
Er zijn ook veel rustiger paradijsjes te vinden, zowel op Palawan, als in de Visayas. Apo Island vond dik bijvoorbeeld geweldig, maar anderen hebben goede verhalen verteld over Siquijor, Padre Burgos en de kleine eilandjes ten westen van Leyte of Samar. De binnenlanden van bijna alle eilanden zijn ook de moeite waard.
  zondag 3 maart 2013 @ 00:37:26 #77
6941 APK
Factual, I think.
pi_123558440
Dank voor de info, ik ga de google even aanslingeren *O*
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_123558556
klinkt bekend, wij zaten ook in malate ja.
tja manilla, aparte stad. ik zou er niet nog een keer heen gaan, maar het is wel een ervaring. wij kwamen middenin de nacht aan. was geen hele beste eerste indruk met al het gespuis op straat in de donkerte
pi_144100166
Ik heb de Filipijnen topic gevonden! Mensen die er toevallig kort geleden nog zijn geweest?
pi_144159313
Ik ben er nu :).....maar goed, ik woon er dan ook
Honey ! Take me drunk, i am home !
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 4 september 2014 @ 08:58:13 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_144160592
Ik heb in de Filipijnen nog een Fok mini-meet gehouden met rene29. (die woont daar ook).
Daarnaast kwam ik nog iemand tegen uit CUL.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 23 maart 2015 @ 07:42:09 #82
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_150938660
Ik vlieg volgende week naar de Filipijnen, de laatste bestemming na 6 maanden zuid-oost Azië (voor 3 á 4 weken). Ik moet bekennen een beetje reismoe te zijn en het (voor nu) allemaal wel een beetje gezien te hebben (ai dat klinkt verwend). Nu ik me, weer lekker op het laatste moment, enigszins aan het oriënteren ben, trekken in de categorie 'willen zien' enkel het noorden (de rijstterrassen) en Bohol me, verder denk ik toch vooral aan (eilandjes en) duiken. Maar daarvoor zijn zoveel opties: ik zie door de bomen het bos niet meer! Tijd voor wat hulplijnen dus!

Mbt het noorden: ik kom begin van de middag in Manila aan, die stad trekt me totaal niet dus ik wil in één keer door. Is het mogelijk om vanaf het vliegveld direct door naar het noorden te gaan (ik begreep al dat ik aangewezen ben op busvervoer)? Ik geloof niet dat ik veel zin heb in een nachtbus, als dat de enige optie is dan skip ik het noorden waarschijnlijk.

Mbt de stranden/eilanden: ik ben geneigd weer eens in mijn eeuwige valkuil van teveel willen te vallen, waardoor ik 3 dagen per bestemming heb. Aangezien het een beetje een laatste loodjes-verhaal is denk ik dat het misschien relaxter is om slechts 2 of 3 plekken te kiezen en daar net even langer te blijven. Maar wat te kiezen: Palawan/El Nido, Coron, Cebu, Negros/Dumaguete, Siquijor, ...? Alles wat aan te vliegen is heeft een streepje voor (mits korter dan 2 á 3 uur varen of heeeeel erg de moeite waard, vooral wat betreft duikspots). Wat zouden jullie, voormalig Filipijnen-gangers, adviseren?
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 maart 2015 @ 09:24:56 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_150940058
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 07:42 schreef babette21 het volgende:
Ik vlieg volgende week naar de Filipijnen, de laatste bestemming na 6 maanden zuid-oost Azië (voor 3 á 4 weken). Ik moet bekennen een beetje reismoe te zijn en het (voor nu) allemaal wel een beetje gezien te hebben (ai dat klinkt verwend).
Ik zie dat bij bijna alle reizigers die zo lang gaan. Daarom beperk ik zelf mijn reizen altijd tot maximaal 2 maanden per reis (en dat vind ik eigenlijk al te lang)

quote:
Nu ik me, weer lekker op het laatste moment, enigszins aan het oriënteren ben, trekken in de categorie 'willen zien' enkel het noorden (de rijstterrassen) en Bohol me, verder denk ik toch vooral aan (eilandjes en) duiken. Maar daarvoor zijn zoveel opties: ik zie door de bomen het bos niet meer! Tijd voor wat hulplijnen dus!
Voor mijzelf waren Noord Luzon, Palawan en Bohol de highlights. Maar het hangt er ook vanaf wat je wilt doen. Noord Luzon is tof als je van wandelen houdt. Palawan was erg relaxed als je een paar boottochtjes doet. Bohol is een beetje van alles wat.

quote:
Mbt het noorden: ik kom begin van de middag in Manila aan, die stad trekt me totaal niet dus ik wil in één keer door. Is het mogelijk om vanaf het vliegveld direct door naar het noorden te gaan (ik begreep al dat ik aangewezen ben op busvervoer)? Ik geloof niet dat ik veel zin heb in een nachtbus, als dat de enige optie is dan skip ik het noorden waarschijnlijk.
Ik vond zelf Manila eigenlijk verrassend leuk / interessant. Ik ben gewoon overdag met bussen naar het noorden gegaan dus dat kan prima. Het zijn wel lange busritten maar dat heb je nu eenmaal als je verschillende uithoeken van zo'n groot land wilt zien.

quote:
Mbt de stranden/eilanden: ik ben geneigd weer eens in mijn eeuwige valkuil van teveel willen te vallen, waardoor ik 3 dagen per bestemming heb. Aangezien het een beetje een laatste loodjes-verhaal is denk ik dat het misschien relaxter is om slechts 2 of 3 plekken te kiezen en daar net even langer te blijven. Maar wat te kiezen: Palawan/El Nido, Coron, Cebu, Negros/Dumaguete, Siquijor, ...? Alles wat aan te vliegen is heeft een streepje voor (mits korter dan 2 á 3 uur varen of heeeeel erg de moeite waard, vooral wat betreft duikspots). Wat zouden jullie, voormalig Filipijnen-gangers, adviseren?
Wat betreft duiken kan ik je niet adviseren. Van bovenstaande rijtje ben ik in Palawan/El Nido, Cebu en Siquijor geweest.

Wat betreft Cebu city: ik vond het een kutstad. Ik begrijp niet waarom iedereen daar altijd zo positief over is. Maar het is verder wel een mooi eiland waar ik helaas te weinig van heb gezien wegens slecht weer.

Siquijor is een prachtig eiland. Leuk om een motortje te huren en rond te rijden. Mooie stranden ook. Ik heb vooral het ziekenhuis van binnen gezien en daarna 1 week lang in de schaduw de hele dag naar hetzelfde strandje zitten staren want ik kon mijn knie met tig hechtingen niet meer bewegen en vanwege de schaafwonden mocht ik niet in de zon :P

Palawan/ El Nido zou zeker ik niet overslaan, zeker niet als je moe bent van je reis (zoals jij aangeeft). Want je kunt daar gewoon voor weinig geld boottochtjes maken naar mooie eilandjes, snorkelen, BBQ-en op het strand etc en dat wordt dan dus allemaal voor je geregeld dus super relaxed en mooi. Zie ook mijn foto's een aantal posts terug in dit topic.

De Filipijnen vond ik wat avontuurlijker dan de meeste landen in z.o. Azië. Het doet een beetje Zuid-Amerikaans aan. Mensen zijn ook erg open (in tegenstelling tot de meeste z.o.Aziatische landen) en je hebt het voordeel dat vrijwel iedereen Engels spreekt en je dus op je lange busritten echt iets te weten kunt komen over dit land en hoe de mensen zijn / denken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 23 maart 2015 @ 09:50:50 #84
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_150940635
Dank voor je reactie! Ik denk dat ik vanuit Manila eerst maar meteen doorvlieg naar het zuiden, beetje vakantie houden op wat eilanden. Ik denk in ieder geval aan Negros (en Apo), Siquijor, Cebu (niet de stad, maar bv Moalboal) en Bohol. Dat moet vanaf een nog te kiezen beginpunt (Dumaguete?) volgens mij wel goed te combineren zijn (korte ferrytochtjes zo te zien). Dan vliegen naar Palawan en van daar uiteindelijk naar Manila (en direct door naar huis). Mocht ik écht nog inspiratie krijgen dan kan ik alsnog naar het noorden, maar het is niet dat ik nog geen rijstvelden heb gezien de laatste maanden. Klinkt dit een beetje als een logisch rondje, met ondanks allemaal eilanden genoeg afwisseling?
  maandag 23 maart 2015 @ 10:34:39 #85
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_150941451
Nog een vraagje: ik begrijp dat het nogal tijdrovend is om in Manila van de ene terminal naar de andere te komen, ga ik het redden met 2 uur overstap tijd? Online inchecken voor vlucht #2 is geen optie, dus dat moet ook nog gebeuren. Ik verwacht van T3 naar T2 te moeten...
pi_150945534
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:34 schreef babette21 het volgende:
Nog een vraagje: ik begrijp dat het nogal tijdrovend is om in Manila van de ene terminal naar de andere te komen, ga ik het redden met 2 uur overstap tijd? Online inchecken voor vlucht #2 is geen optie, dus dat moet ook nog gebeuren. Ik verwacht van T3 naar T2 te moeten...
Wordt wel krap als ze altijd nog via buiten pendelen. Zorg wel dat je geld gewisseld hebt of dollars bij je hebt want je moet een departure tax betalen. Is 200php voor lokaal dacht ik.
pi_150945567
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 07:42 schreef babette21 het volgende:
Mbt de stranden/eilanden: ik ben geneigd weer eens in mijn eeuwige valkuil van teveel willen te vallen, waardoor ik 3 dagen per bestemming heb. Aangezien het een beetje een laatste loodjes-verhaal is denk ik dat het misschien relaxter is om slechts 2 of 3 plekken te kiezen en daar net even langer te blijven. Maar wat te kiezen: Palawan/El Nido, Coron, Cebu, Negros/Dumaguete, Siquijor, ...? Alles wat aan te vliegen is heeft een streepje voor (mits korter dan 2 á 3 uur varen of heeeeel erg de moeite waard, vooral wat betreft duikspots). Wat zouden jullie, voormalig Filipijnen-gangers, adviseren?
Bohol voor chocolate mountains? In dat geval niet doen, valt onwijs tegen en zijn een jaar of wat geleden nog half ingestort na de laatste aardbeving. Gewoon als strandbestemming is Bohol nog best ok, maar niet heel bijzonder vergeleken met rest van de filipijnen.

El Nido is mooi maar toeristisch. Coron niet zo maar was wel mooi duiken. Andere eilanden niet geweest (behalve cebu om ferry te pakken naar bohol).

quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 10:34 schreef babette21 het volgende:
Nog een vraagje: ik begrijp dat het nogal tijdrovend is om in Manila van de ene terminal naar de andere te komen, ga ik het redden met 2 uur overstap tijd? Online inchecken voor vlucht #2 is geen optie, dus dat moet ook nog gebeuren. Ik verwacht van T3 naar T2 te moeten...
Wij zouden het gered hebben in 2 uur, maar we zaten met een man in de bus die ze 3 uur aan het lijntje hadden gehouden en had daardoor zn aansluiting gemist. Het leek erop alsof ze wachten op een volle bus, je kon hoog en laag springen maar dat had allemaal weinig zin.
pi_150945589
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:13 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Wordt wel krap als ze altijd nog via buiten pendelen. Zorg wel dat je geld gewisseld hebt of dollars bij je hebt want je moet een departure tax betalen. Is 200php voor lokaal dacht ik.
En 12 dollar terminal fee :')
pi_150945720
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Wij zouden het gered hebben in 2 uur, maar we zaten met een man in de bus die ze 3 uur aan het lijntje hadden gehouden en had daardoor zn aansluiting gemist. Het leek erop alsof ze wachten op een volle bus, je kon hoog en laag springen maar dat had allemaal weinig zin.
8)7 Diegene had ook wel gewoon kunnen lopen dan of gewoon een taxi pakken.
pi_150945757
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 13:20 schreef Speculant. het volgende:

[..]

8)7 Diegene had ook wel gewoon kunnen lopen dan of gewoon een taxi pakken.
Tuurlijk. Maar als ze de hele tijd zeggen dat ze zo vertrekken snap ik wel dat je wacht, zeker als je geen kennis van het vliegveld hebt.
  maandag 23 maart 2015 @ 14:26:29 #91
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_150948156
De chocoladebergjes én de aapjes ja... :@ :') Dank voor de tips! Ik zal zorgen dat ik de nodige dollars paraat heb. Ik heb twee uur en een kwartier voor de overstap, in geval van vertraging bij vlucht #1 maar niet twijfelen en gewoon een taxi inspringen.
pi_150972982
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2015 14:26 schreef babette21 het volgende:
De chocoladebergjes én de aapjes ja... :@ :') Dank voor de tips! Ik zal zorgen dat ik de nodige dollars paraat heb. Ik heb twee uur en een kwartier voor de overstap, in geval van vertraging bij vlucht #1 maar niet twijfelen en gewoon een taxi inspringen.
Van welke terminal naar welke terminal moet je ? Als je aankomt op terminal 1 en door moet naar terminal 2 (PAL) of domestic gaat het misschien nog wel lukken. Als je verder moet met Cebu Pacific gaat het heel lastig worden.

Heb je echt maar 2 uur en een kwartier ? As in, tussen landing en take off voor de domestic ? Eer dat je door de immigratie en douane bent, ben je zomaar een uur al kwijt.

Taxi inspringen en hope for the best :). En niet rond 6 uur 's avonds anders is er geen doorkomen aan.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_150972983
Overigens, als je je aan het orienteren bent in de Dumaguete area. Apo island is inderdaad heel dichtbij. Maar google ook even op Oslob, daar kan je zwemmen met de whale sharks. Is daar ook een dagtocht vandaan
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 24 maart 2015 @ 05:53:48 #94
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_150973028
Ik moet van 3 naar 2, ik stel me in op rennen en hoop er maar het beste van.

Ik ga Oslob onthouden, thanks!
  zondag 5 april 2015 @ 13:59:58 #95
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_151386251
Ik heb gister mijn ticket geboekt naar de Filipijnen. Ik ga vanuit Manila direct naar Puerto Princessa op Palawan. Ik zit nu een beetje te kijken wat ik vanuit daar ga doen.

Is het leuk om in Puerto Princessa even te blijven?
Ik lees overal over El Nido, 7 uur met de bus, maar wel de moeite waard, klopt dat?
Wat is nog meer leuk op Palawan om te doen?

Alle tips zijn welkom! Ik blijf ongeveer 2 weken op Palawan.
  donderdag 9 april 2015 @ 13:16:56 #96
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_151512967
En Oslob is weer van de lijst (ben niet zo van het dieronvriendelijke). Verder bevalt het hier wel. Apo viel wat tegen, Siquijor was leuk! Next: Malapascua en Palawan. Not too shabby :)
pi_151582831
Ik ben weer aan het rondkijken voor een volgende reis *O* en nu is mijn oog gevallen op de Filippijnen. Wat we in Azie al (gedeeltelijk) gezien hebben is: Thailand, Indonesie, Maleisie en Singapore. Nu hebben we voor onze reis helaas maar 2,5 week en ik vroeg mij af of de Filippijnen dan wel haalbaar is. We vliegen waarschijnlijk op Kuala Lumpur en dan door naar Manila. We vinden het prima om behoorlijk wat tijd op het strand en eilandjes door te brengen omdat we tijdens onze vorige reis iets te veel hadden gepland :D Nu is mijn vraag, hoe zijn de Filippijnen te bereizen? Is eiland hoppen te doen? Wat mogen we niet missen in die 2,5 week? En hoe is het eten? Thai food is mijn favoriet :9~
Dat zou jij wel willen weten.
pi_151600175
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 17:55 schreef Roguee het volgende:
Ik ben weer aan het rondkijken voor een volgende reis *O* en nu is mijn oog gevallen op de Filippijnen. Wat we in Azie al (gedeeltelijk) gezien hebben is: Thailand, Indonesie, Maleisie en Singapore. Nu hebben we voor onze reis helaas maar 2,5 week en ik vroeg mij af of de Filippijnen dan wel haalbaar is. We vliegen waarschijnlijk op Kuala Lumpur en dan door naar Manila. We vinden het prima om behoorlijk wat tijd op het strand en eilandjes door te brengen omdat we tijdens onze vorige reis iets te veel hadden gepland :D Nu is mijn vraag, hoe zijn de Filippijnen te bereizen? Is eiland hoppen te doen? Wat mogen we niet missen in die 2,5 week? En hoe is het eten? Thai food is mijn favoriet :9~
Makkelijk te bereizen in de zin van vluchten die betaalbaar zijn, en genoeg bussen en veerboten. Lastiger door de eiland structuur uiteraard :). Maar nogmaals, reizen door het land hoeft geen problem te zijn.

Wat mag je niet missen......tis maar net wat je zoekt. Mooie stranden en marine life vind je in Palawan (zou ik in iedergeval op je lijstje zetten), Bohol en Boracay zou ik als ik jou was uit mijn hoofd zetten.

Als je van surfen (golf surfen dus) houdt, kijk ook eens aan de Pacific kuststrook. (Baler Aurora ben ik laatst geweest en dat is erg chill). La Union hoor ik ook wel geode berichten over.

Camiguin in het zuiden is ook wel interessant (vulkaan island).

Mogelijkheden te over :)

In vergelijking met Thailand zal de local keuken je enigzins tegenvallen. Zoals gezegd, the Philippines zijn the least Asian country. Veel vis en varkensvlees maar heel basic klaar gemaakt. Door het Amerikaanse verleden is men hier nogal verwesterd qua eten en drinken.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator vrijdag 4 september 2015 @ 16:32:29 #99
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_155818681
M'n nieuwe leidinggevende raadt de Filippijnen aan voor een overwintering. Dan moet ik me daar toch maar eens in gaan verdiepen.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 4 september 2015 @ 18:58:50 #100
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_155822126
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2015 16:32 schreef UIO_AMS het volgende:
M'n nieuwe leidinggevende raadt de Filippijnen aan voor een overwintering. Dan moet ik me daar toch maar eens in gaan verdiepen.
Mwah, dat is qua huisvesting wellicht aantrekkelijk, want goedkoop. Maar het is daar toch een paar levels gevaarlijker dan in b.v. ergens in Zuid Amerika. De halve bevolking loopt daar bij wijze van spreken met een gun rond. Niet voor niets al die lockers bij de ingang van een shopping center. En het lokale voer is echt niet om te vreten, dus ben je daar weer behoorlijk veel duurder mee uit.

Filippijnen, Thailand en Cambodja zijn landen waar je prima kunt overwinteren, maar veilig dan alleen in die gebieden waar veel westerlingen aanwezig zijn. Zodra je buiten die gebieden gaat wonen hebben de locals dat direct in de gaten. Nou zal de naaste buurman of vrouw niets kwaads in gedachte hebben maar ik heb al zoveel westerlingen gesproken die toch aardig in de problemen kwamen en zich niet veilig vonden zodra ze niet (meer) met een lokale partner onder één dak leefden. Het kan dus wel maar wees voorbereid op het onverwachte.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  Moderator vrijdag 4 september 2015 @ 19:35:01 #101
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_155822984
Overwinteren als in de wintermaanden daar rondreizen. Niet op één plaats zitten.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 4 september 2015 @ 20:53:07 #102
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_155825414
Ah op die manier. Dan kies je nou net het land uit dat gemiddeld per dag de hoogste verblijfskosten van grofweg tussen Hong Kong en Singapore heeft. Er vanuit gaande dat je iedere avond wel in een redelijk comfortsbele kamer met spotless cleane badkamer wenst te overnachten. Lees je in en veel succes, helaas heb ik er de tijd (nog) niet voor om een oaar maanden oo reis te gaan.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_155829608
Manila mijden, is echt een shit hole. maar Noord Luzon is prima te doen. Ik ga er dit jaar Kerstmis en nieuwjaar vieren :p
pi_157161098
Ik ga de eerste week van maart een week naar Palawan (twijfel nog om langer heen te gaan). Iemand tips wat we écht moeten doen en waar we moeten overnachten?

Wil sowieso erg graag een onbewoond eiland bezoeken en daar een nachtje blijven slapen :)
pi_157161301
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 16:10 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga de eerste week van maart een week naar Palawan (twijfel nog om langer heen te gaan). Iemand tips wat we écht moeten doen en waar we moeten overnachten?

Wil sowieso erg graag een onbewoond eiland bezoeken en daar een nachtje blijven slapen :)
El Nido, boot huren voor een dag en snorkelen. Verder motor huren en rondcrossen. Echt de mooiste plek waar ik geweest ben. Met toeristen vrije stranden als je de motor pakt. Dit was wel 5 jaar geleden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_157161432
Bij El Nido kun je gerust een paar van die tours doen. Je ziet afgezien van je eigen groep toch niet veel andere toeristen. Of je die underground river wilt bezoeken moet je zelf maar even kijken. Ik vond het tegenvallen maar dat kwam vooral omdat ik op een ander eiland al een soort grottentocht hebt gemaakt maar dan niet in groepsverband. Zitten ook vrij vermoeiende regels en procedures aan die underground riviertour. Wij zijn naar aanleiding van een aflevering van Floortje Dessing nog naar een strafkamp/gevangenis geweest even buiten P. Princessa. Dat was op zich ook wel een belevenis. Met moeite eigen Tuk Tuk gehuurd, veel locals kennen die plek zelf namelijk ook niet. Onze driver vond het zelf ook nogal bijzonder geloof ik. Kon je daar mooi op de foto met een stel moordenaars. :7
  woensdag 28 oktober 2015 @ 16:44:51 #107
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_157161739
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 16:10 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga de eerste week van maart een week naar Palawan (twijfel nog om langer heen te gaan). Iemand tips wat we écht moeten doen en waar we moeten overnachten?

Wil sowieso erg graag een onbewoond eiland bezoeken en daar een nachtje blijven slapen :)
Ik ga 20-11 twee weken naar Palawan. Ik zal als ik terug ben, wat tips voor je posten :)!
pi_157168896
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 16:44 schreef Smash-it het volgende:

[..]

Ik ga 20-11 twee weken naar Palawan. Ik zal als ik terug ben, wat tips voor je posten :)!
Nice :) Gaan jullie alleen naar Palawan of nog meer in de Filipijnen?
pi_157176468
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 16:10 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ga de eerste week van maart een week naar Palawan (twijfel nog om langer heen te gaan). Iemand tips wat we écht moeten doen en waar we moeten overnachten?

Wil sowieso erg graag een onbewoond eiland bezoeken en daar een nachtje blijven slapen :)
Zou ik in de buurt van Coron gaan zitten.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 29 oktober 2015 @ 10:02:51 #110
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_157178340
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 21:12 schreef Greatmarked het volgende:

[..]

Nice :) Gaan jullie alleen naar Palawan of nog meer in de Filipijnen?
Eerst twee weken naar Maleisie en dan twee weken Palawan. Eerst even PP bekijken, dan paar dagen Port Barton en laatste week El Nido.
pi_157920785
Hi medereizigers,

Hebben jullie Malariapillen geslikt op reis?

adviseert Malarone of Lariam (laatste is voor mij geen optie). Maar ik heb het ook niet erg op Malarone (Paludrine vind ik dan wel prima; maar dat werkt blijkbaar niet).
pi_157922250
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 14:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hi medereizigers,

Hebben jullie Malariapillen geslikt op reis?

[ afbeelding ] adviseert Malarone of Lariam (laatste is voor mij geen optie). Maar ik heb het ook niet erg op Malarone (Paludrine vind ik dan wel prima; maar dat werkt blijkbaar niet).
Mindanoa :') :')

Goed dat ik dit topic tegenkom, want volgend jaar ga ik een weekje naar Cebu. Even inlezen, want ik heb geen idee wat ik kan verwachten.
pi_157927160
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 14:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hi medereizigers,

Hebben jullie Malariapillen geslikt op reis?

[ afbeelding ] adviseert Malarone of Lariam (laatste is voor mij geen optie). Maar ik heb het ook niet erg op Malarone (Paludrine vind ik dan wel prima; maar dat werkt blijkbaar niet).
wij niet, waren er 2 weken. Manilla, El Nido, boracay
pi_157960583
Heb nog nooit een malaria pil gezien, en tevens ken ik niemand die ooit een pil geslikt heeft, laat staan dat ik ooit iemand ontmoet heb die malaria gehad heeft, en nu woon ik hier al onderhand 5 jaar.

Denk dat het gevaar van dengue (knokkelkoorts) groter is, dat komt met enige regelmaat voor.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_157968067
Goed om te weten. Enige gebied waar het voorkomt waar we heengaan is palawan.

Dank voor je reactie. Waar woon je ergens?
  maandag 7 december 2015 @ 14:43:26 #116
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_158080174
Vanmorgen terug gekomen na twee weken Palawan. Ik heb wel malariapillen geslikt, voor de zekerheid. Ieder hotel had een klamboe.

Palawan echt een aanrader trouwens! Paar dagen Puerto Princessa, de meest fantastische plekken gevonden om te eten! Daarna door naar Port Barton, de weg ernaartoe was al avontuurlijk. Die is nog in aanbouw en voor onze neus werden door grote graafmachines stenen weggeduwd, zodat het busje er doorheen kon. In Port Barton weinig luxe, moeilijk slapen zonder ventilator of airco, maar door de schoonheid de moeite waard!

Toen een hele week in El Nido, elke tour gedaan die mogelijk was. Wat een geweldige plek. Ik raad het echt iedereen aan!!
pi_165185031
Schopje!
Als ik in oktober/november 2 weken naar de Filipijnen wil, wat moet ik per se zien? Rondcrossen op een scooter, het oerwoud in, een berg/vulkaan beklimmen en een beetje chillen aan het strand lijkt me sowieso wel wat! :)
pi_165226469
Niemand met tips? :'(
  zaterdag 10 september 2016 @ 18:08:48 #119
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_165227848
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 17:11 schreef kaiserhenk het volgende:
Niemand met tips? :'(
Tips mbt Filipijnen is lastig, er is veel keus maar de logistiek is slecht en dus tijdrovend (bijv: met de lokale bus/boot van Moalboal naar Malapascua, hemelsbreed 100 km, kostte me 12 uur!), dus als je twee weken hebt is vraag 1 eigenlijk: welke eilanden kies je? Elk eiland heeft zo z'n eigen sfeer. Strand hebben ze overal, maar waar hou je van? Druk/toeristisch? Of juist verlaten? Ik vond Siquijor geweldig; strand, watervallen, sublieme sunsets en je kunt er op de scooter in 1 dag rond. Maar het is er rustig, rondscheuren zou een soort van misplaatst zijn. (Als je van een beetje losgaan houdt is Borocay of hoe heet 't wrs leuker.) In diezelfde regio kun je mooi duiken en snorkelen bij Apo. Voor wandelen is het gebied ten noorden van Manila wellicht interessanter (rijstterrassen enzo)? El Nido (Palawan) is toeristisch, maar dat is niet voor niets, het is er echt mooi, veelzijdig en mag eigenlijk niet op je lijstje ontbreken.
pi_165244488
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 18:08 schreef babette21 het volgende:

[..]

Tips mbt Filipijnen is lastig, er is veel keus maar de logistiek is slecht en dus tijdrovend (bijv: met de lokale bus/boot van Moalboal naar Malapascua, hemelsbreed 100 km, kostte me 12 uur!), dus als je twee weken hebt is vraag 1 eigenlijk: welke eilanden kies je? Elk eiland heeft zo z'n eigen sfeer. Strand hebben ze overal, maar waar hou je van? Druk/toeristisch? Of juist verlaten? Ik vond Siquijor geweldig; strand, watervallen, sublieme sunsets en je kunt er op de scooter in 1 dag rond. Maar het is er rustig, rondscheuren zou een soort van misplaatst zijn. (Als je van een beetje losgaan houdt is Borocay of hoe heet 't wrs leuker.) In diezelfde regio kun je mooi duiken en snorkelen bij Apo. Voor wandelen is het gebied ten noorden van Manila wellicht interessanter (rijstterrassen enzo)? El Nido (Palawan) is toeristisch, maar dat is niet voor niets, het is er echt mooi, veelzijdig en mag eigenlijk niet op je lijstje ontbreken.
Ik heb 2-3 weken te besteden. Palawan staat er sowieso op, Boracay hoeft niet per se, kan altijd nog mocht ik tijd over hebben. Verder een tocht door de jungle en/of een berg vulkaan beklimmen doet het altijd goed. Vooral actief bezig zijn dus, met uiteraard een paar stranddagen ;)
pi_165245019
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 13:08 schreef kaiserhenk het volgende:

[..]

Ik heb 2-3 weken te besteden. Palawan staat er sowieso op, Boracay hoeft niet per se, kan altijd nog mocht ik tijd over hebben. Verder een tocht door de jungle en/of een berg vulkaan beklimmen doet het altijd goed. Vooral actief bezig zijn dus, met uiteraard een paar stranddagen ;)
Palawan inderdaad ^O^ en dan nog twee tips van mij die samen goed combineerbaar zijn:

Siquijor - Een relatief klein eiland maar ook lekker rustig en niet erg toeristisch. Daarom uitermate geschikt om zelf met een scooter rond te trekken. Je kunt er ook nog een epische grottour in de cantabon cave doen.

Bohol - Ook een geschikt eiland om zelf op pad te gaan met de motor/scooter o.a. voor de chocolate hills en panglao island. Wij verbleven in/bij loboc in hutjes in een wildernisachtige omgeving.
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:10:39 #122
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_165454855
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 17:11 schreef kaiserhenk het volgende:
Niemand met tips? :'(
Wat je zeker moet doen is met de walvishaaien gaan zwemmen in het vissersdorpje Donsol. Dat is nu nog mogelijk maar natuurclubs (uit het westen) willen dat ook alweer verbieden. Zelf houd ik niet van de natuur, strand en zo. Krijg je alleen maar zand van tussen de tenen. mijn "thuis" in de Filipijnen is in Malate en Ermita in Manila, Metro Manila. Dus daar aan de Baywalk van de Roxas Boulevard vlakbij hotel Manila, de Amerikaanse ambassade en het Rizal Parc en Grand Stand.
Heb er een kleine 5 jaar gewoond en deels (als vrijwilliger) gewerkt in de beroemde bars LA Cafee, Amazonia en G Point. (Manila bay Cafee = LA cafee. En G Point heet tegenwoordig Gimmick bar. Was er in 2015 nog 3 maanden en zal er ook dit jaar rond Kerst weer heen gaan voor minimaal 3 maanden, vermoedelijk weer 6.

Neem aan dat jullie weten dat Duterte, burgemeester van Davao de nieuwe president is, dat er per maand ´n 1000 mensen worden gedood en er 125.000 mensen zich bij de politie hebben gemeld om svp opgesloten te worden. Zodat ze niet op straat neergeschoten worden. (ze zeggen dan ik heb en stickie gerookt). Alleen in Manila al en pas in 3 maanden. Dutertes aanpak van de (drugs) criminaliteit dus. Iedereen heeft een license to kill, als het maar iets met drugs te doen heeft. Lekker spannend!

8)7 8)7 8)7
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:12:25 #123
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_165454892
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 13:29 schreef MCH het volgende:

[..]

Palawan inderdaad ^O^ en dan nog twee tips van mij die samen goed combineerbaar zijn:

Siquijor - Een relatief klein eiland maar ook lekker rustig en niet erg toeristisch. Daarom uitermate geschikt om zelf met een scooter rond te trekken. Je kunt er ook nog een epische grottour in de cantabon cave doen.

Bohol - Ook een geschikt eiland om zelf op pad te gaan met de motor/scooter o.a. voor de chocolate hills en panglao island. Wij verbleven in/bij loboc in hutjes in een wildernisachtige omgeving.
Oppassen in Siquior, daar zitten de heksen !!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_165454957
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:12 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Oppassen in Siquior, daar zitten de heksen !!
Haha ja mooi als je dit tegen mensen van buiten het eiland verteld dat je erheen gaat. Ze verklaren je voor gek. :9



Heb daar nog hanengevechten gezien. Best gruwelijk. :D

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2016 18:18:14 ]
pi_165454971
Siquior, Apo island en Bohol zijn trouwens veruit mijn favoriete plekken.

Ik heb niks met de te toeristische plekken op palawan (el nido bijvoorbeeld) en borocay
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 september 2016 @ 19:33:40 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_165456607
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:12 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Oppassen in Siquior, daar zitten de heksen !!
Zou kunnen. Ik ben daar van een motorfietsje geflikkerd zonder duidelijke aanleiding (dat ding deed opeens raar). Gelukkig op eigen kracht naar het ziekenhuis kunnen rijden (motortje was krom maar deed het nog) om een paar hechtingen in m'n been te halen. Daarna een week niet kunnen lopen en al die tijd bij een bounty strand in de schaduw gezeten want de schaafwonden mochten niet in de zon :')
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 september 2016 @ 19:47:32 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_165457032
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 september 2016 17:11 schreef kaiserhenk het volgende:
Niemand met tips? :'(
Er staan wat tips van mij verspreid over dit topic :P Ik vond zelf denk ik Noord Luzon het leukst samen met Bohol en Palawan.

Verder heb ik ook nog wat mazzel gehad dat de vulkaan Mayon net was uitgebarsten. Helaas had ik alleen een brakke 3 megapixel camera dus het plaatje is wat donker... Maar s'avonds kon ik dus met bier vanaf mijn balkon de uitbarsting zien.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_171473077
Hoe kom ik vanuit Amsterdam Schiphol het snelst op Boracay? Directe vlucht is er geloof ik niet. Wat zijn de opties?
pi_171480138
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 13:57 schreef RobinaHoed het volgende:
Hoe kom ik vanuit Amsterdam Schiphol het snelst op Boracay? Directe vlucht is er geloof ik niet. Wat zijn de opties?
Je vraag is in dit topic uitgebreid besproken: TRV / 3 weken Filipijnen
pi_171655098
Hoe is de sfeer eigenlijk onder backpackers die daar nu reizen? Nu Duterte aan de macht is is het er niet frisser op geworden, heeft dat nog veel effect op het toerisme?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2017 22:43:21 ]
  maandag 8 januari 2018 @ 09:13:01 #131
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176360006
Was er in 2017 3 maanden. Door omstandigheden veel korter dan mijn "normale" jaarlijkse vakantie in Manila (5-6 maanden).
Het is er veel beter op geworden sinds / door Dutertes aanpak. Het valt dus echt op in bv. Malate en Ermita (waar ik verblijf) dat er flink opgeruimd is.
Waar het voorheen echt vervelend tot link was door meest jeugdigen (wiet, lijm snuiven, bedelen, overvallen, zakkenrollen) kun je nu bijna ongestoord je bewegen. Ze zijn er gewoon niet meer!
Wat krijg je er van mee (van de aanpak van Duterte). Nu, in de straat waar ik woonde bv. kwam zo tegen 7 pm een dozijn politiemannen in uniform, met een officier erbij. Mooi in het gelid. Die kregen dan een pep talk en dan trokken die de buurten in, incl. of voornamelijk de squatter area´s.
Volgens zeggen (op Filipijns nieuws, TV Patroll, Fox enz.) schiet men er iedere nacht een tiental dood. Uit veilgheidsredenen melden zich veel die met drugs van doen hebben uit eigen beweging bij de politie en laten zich opsluiten. dan worden ze tenminste niet gedood. Dat zouden al meer dan 300.000 mensen zijn.
Voor de buitenlandse toerist is het nu dus een stuk rustiger en veiliger geworden! Je moet natuurlijk niets met drugs van doen hebben. Maar dat is sowieso in heel Azie gevaarlijk. Bv. in de Filipijnen kun je de doodstraf krijgen ook bij een klein drugsvergrijp. Die doodstraf is nog altijd maar is door een andere (presidente) opgeschort. Die mensen zitten nu dus levenslang. Duterte wil liefst de doodstraf weer aktief maken.
Overigens, bij het "gewone" volk op straat, taxichauffeurs, tricycle drivers, serveersters enz is Duterte erg populair.
Ook het toerisme boomt. Is in een paar jaren van 3 naar 5 miljoen p. jr. gegaaan. Vergelijk met Thailand 12-14 miljoen p jr.
Een van de redenen is dat de eerste gratis entry tijd is verhoogd van 21 naar 30 dagen. Dat je dan een maand kunt verlengen (was al zo) maar na die tweede maand kunt verlengen met keus of je nog eens 2, 3 of 4 maanden verlengt. Dus de long term toerist heeft minder geloop. Ook gaat het visum verlengen sneller en efficienter. Ga dus zelf altijd in Intramuros (Manila). het is wel allemaal duurder geworden, na 2 maanden moet je bv een ID kopen aan 4000 peso (die dan één jaar geldig is).
Momenteel is de euro tov de peso weer langzaam aam het stijgen. In 2007 van 70 peso voor een euro naar 2014 of zo nog net 50 peso voor een euro en nu weer op ergens tussen 55 en 60.

[ Bericht 2% gewijzigd door LeesFoknl op 08-01-2018 09:29:07 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  maandag 8 januari 2018 @ 11:37:58 #132
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_176362225
Filipijnen gevaarlijk? Wordt hier wel een paar keer naar gevraagd.
Tja, het is er gevaarlijker dan bv Thailand. Men noemt de Filipijnen ook wel het "wilde oosten". Schietpartijen van 2 chauffeurs om een parkeerplaats. Beiden pistool bij zich, een dood andere zwaar gewond. Word je overvallen, geef je geld. Neem sowieso niet teveel mee, ook geen sieraden, horloges of smartphones. Daar waar veel toeristen / blanken zijn is het relatief veilig.

Het zou je zo kunnen vergaan:
Vrouw en ik kijken het nieuws, twee Nederlanders zijn op straat overvallen, een is in het hoofd geschoten. IN Cebu city.
Week later later zit ik in een van mijn stambars (G Point) zegt een van de "dames" sir, he is from Holland too. De man wil meteen bij mij komen zitten om te praten. Zijn hoofd is in het verband.
Hij zegt: je raadt nooit wat mij een week geleden in Cebu is overkomen. Dus ik zeg ... jij bent in je hoofd geschoten. Hij kijkt verbaasd en zegt: hoe weet jij dat? IK zeg, was in het nieuws, maar vertel ...
Hij en zijn kameraad, beiden flink wat biertjes op, worden tegen middernacht door 3 mannen overvallen. kameraad met twee in gevecht, derde overvaller neemt hem, zet pistool tegen het hoofd en zegt: je geld of je leven. Hij zegt: you can take my life but never my money, en vecht om los te komen. pang. Wordt wakker in het ziekenhuis. Door het vechten om los te komen had ie slechts een schampschot, was bewusteloos geraakt en ...
Zijn geld was ie kwijt (ruim 100 euro). Ik zeg, maar waarom zei je dat? Tja, ik had nogal veel gedronken. In ieder geval, enkele uren later komt de politie met de 3 mannen, ter identificatie. Ja, zij waren het. Drie junks, die die zelfde middag om 17.00 een verpleegster die net haar diploma had gehaald die week en als kado een smartphone had gekregen hadden doodgeschoten !!! voor die smartphone.

Zo doe ik het; geen juwelen goud, horloge en de oudste second hand phone die ik kan vinden.
Geld ong 40 euro bij mij.
Ik drink nooit alcohol dus altijd nuchter.
Een taser op zak om jeugd mee af te schrikken indien nodig laat ik die wat knetteren.
Een politiefluit om mijn nek en ook weer bij jeugd: I call police, en fluit dan op dat ding. dan zijn die zo weg! (Politie slaat ze verrot)
Ziet het er serieuzer uit, ongure en oudere gozers, dan neem ik een handvol kleinere biljetten (20, 50 100 peso´s speciaal voor dat doel in ee broekzak) en gooi die op de grond en maak dat ik wegkom.
Nog linker, bv stil hoekje of zo, dan zeg ik Paciencia (rustig, geduldig) No violence, I give you everything. En ... ik geef ze alles. Dat het vooral niet escaleert. Want vuurwapens is zeker bij dat soort mensen standaard. IK kan hier nog een tiental soortgelijke verhalen neerzetten. Met goede en met slechte afloop. Nederlandse vriend R. werd ook overvallen. Gaf zijn geld af ( groot bedrag !!). en ze gaven hem 100 peso terug voor een taxi om thuis te komen.

c_/
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193872531
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 11:37 schreef LeesFoknl het volgende:
Filipijnen gevaarlijk? Wordt hier wel een paar keer naar gevraagd.
Tja, het is er gevaarlijker dan bv Thailand. Men noemt de Filipijnen ook wel het "wilde oosten". Schietpartijen van 2 chauffeurs om een parkeerplaats. Beiden pistool bij zich, een dood andere zwaar gewond. Word je overvallen, geef je geld. Neem sowieso niet teveel mee, ook geen sieraden, horloges of smartphones. Daar waar veel toeristen / blanken zijn is het relatief veilig.

Het zou je zo kunnen vergaan:
Vrouw en ik kijken het nieuws, twee Nederlanders zijn op straat overvallen, een is in het hoofd geschoten. IN Cebu city.
Week later later zit ik in een van mijn stambars (G Point) zegt een van de "dames" sir, he is from Holland too. De man wil meteen bij mij komen zitten om te praten. Zijn hoofd is in het verband.
Hij zegt: je raadt nooit wat mij een week geleden in Cebu is overkomen. Dus ik zeg ... jij bent in je hoofd geschoten. Hij kijkt verbaasd en zegt: hoe weet jij dat? IK zeg, was in het nieuws, maar vertel ...
Hij en zijn kameraad, beiden flink wat biertjes op, worden tegen middernacht door 3 mannen overvallen. kameraad met twee in gevecht, derde overvaller neemt hem, zet pistool tegen het hoofd en zegt: je geld of je leven. Hij zegt: you can take my life but never my money, en vecht om los te komen. pang. Wordt wakker in het ziekenhuis. Door het vechten om los te komen had ie slechts een schampschot, was bewusteloos geraakt en ...
Zijn geld was ie kwijt (ruim 100 euro). Ik zeg, maar waarom zei je dat? Tja, ik had nogal veel gedronken. In ieder geval, enkele uren later komt de politie met de 3 mannen, ter identificatie. Ja, zij waren het. Drie junks, die die zelfde middag om 17.00 een verpleegster die net haar diploma had gehaald die week en als kado een smartphone had gekregen hadden doodgeschoten !!! voor die smartphone.

Zo doe ik het; geen juwelen goud, horloge en de oudste second hand phone die ik kan vinden.
Geld ong 40 euro bij mij.
Ik drink nooit alcohol dus altijd nuchter.
Een taser op zak om jeugd mee af te schrikken indien nodig laat ik die wat knetteren.
Een politiefluit om mijn nek en ook weer bij jeugd: I call police, en fluit dan op dat ding. dan zijn die zo weg! (Politie slaat ze verrot)
Ziet het er serieuzer uit, ongure en oudere gozers, dan neem ik een handvol kleinere biljetten (20, 50 100 peso´s speciaal voor dat doel in ee broekzak) en gooi die op de grond en maak dat ik wegkom.
Nog linker, bv stil hoekje of zo, dan zeg ik Paciencia (rustig, geduldig) No violence, I give you everything. En ... ik geef ze alles. Dat het vooral niet escaleert. Want vuurwapens is zeker bij dat soort mensen standaard. IK kan hier nog een tiental soortgelijke verhalen neerzetten. Met goede en met slechte afloop. Nederlandse vriend R. werd ook overvallen. Gaf zijn geld af ( groot bedrag !!). en ze gaven hem 100 peso terug voor een taxi om thuis te komen.

c_/
are you freaking kidding me _O- _O-
  woensdag 1 juli 2020 @ 15:25:01 #134
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193874882
Neen hoor, serieus waar, geen letter van gelogen.
Maar nu moet je weg blijven in de Filipijnen, vanwege corona.
Het is er heel erg en de maatregelen zijn dan ook erg streng, met militair op straat!

Manila, schoonzus belde eergisteren. Iedereen moet binnenblijven, behalve de echt belangrijke mensen zoals hier ook, verplegers en zo. Per gezin krijgt er een persoon een pasje en die mag daarmee op vastgestelde tijden en dagen (verpreid zodat er weinig mensen tegelijk op straat komen en in de winkel en op de markten) inkopen gaan doen. Geen taxi's jeepneys enz. Dus heel veel mensen hebben geen inkomsten.

Een keer heeft de regering de armste mensen (is één van je familie in het buitenland, aan het werk of gehuwd, dan krijg je niets) 3000 peso gegeven. Dat is werkelijk een wonder.
En nog een tweede keer per hoofd een zak rijst van 3 of 4 kilo.Maar ja, die dat geld en die rijst moeten verdelen, meest via de barangay(captain) ... daar blijft veel hangen. Een barangay is een wijk zo 2000 tot 4000 bewoners met veel macht en voor kleine vergrijpen zelfs rechtspraak.

Gisteren belden wij met goede vrienden in Cebu, daar is het momenteel het allerergste met de corona besmettingen van de hele Filipijnen. Zelfs rijken worden niet meer geholpen in ziekenhuizen als er ook maar enig vermoeden is van corona. Veel mensen lijden honger maar ook voor de rijken is het niet leuk, al maanden binnen zitten, buiten militair op straat, zelfs helicopters in de lucht. Velen worden depressief. Ook de kinderen zijn thuis, alles ligt stil.

Het is momenteel nergens echt fijn in de wereld om te zijn, en helaas zeker in de Ph. niet.
Daar komt nog bij, veel Pinoy (= filipijnse m + v) zijn in het buitenland, in veel oa Arabische landen, om er te werken. Maar daar ligt ook veel werk stil. In sommige landen doen sommige bazen dan het volgende .... ze brengen hun werknemer (m / v) naar het vliegveld en zetten ze daar uit de auto en zoek het maar uit. Soms met een beetje geld, vaak ook zonder hun geld, eindafrekening of zo. Dus daar ontstaan ook al kleine "vluchtelingen" kampjes waar die mensen proberen te overleven. Dus veel families maken zich in de Filipijnen zorgen over hun familielid die in het buitenland werkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 03-07-2020 11:40:57 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193875324
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 15:25 schreef LeesFoknl het volgende:
Neen hoor, serieus waar, geen letter van gelogen.
Maar nu moet je weg blijven in de Filipijnen, vanwege corona.
Het is er heel erg en de maatregelen zijn dan ook erg streng, met militair op straat!

Manila, schoonzus belde eergisteren. Iedereen moet binnenblijven, behalve de echt belangrijke mensen zoals hier ook, verplegers en zo. Per gezin krijgt er een persoon een pasje en die mag daarmee op vastgestelde tijden en dagen (verpreid zodat er weinig mensen tegelijk op straat komen en in de winkel en op de markten) inkopen gaan doen. Geen taxi's jeepneys enz. Dus heel veel mensen hebben geen inkomsten.

Een keer heeft de regering de armste mensen (is één van je familie in het buitenland, aan het werk of gehuwd, dan krijg je niets) 3000 peso gegeven. Dat is werkelijk een wonder.
En nog een tweede keer per hoofd een zak rijst van 3 of 4 kilo.Maar ja, die dat geld en die rijst moeten verdelen, meest via de barangay(captain) ... daar blijft veel hangen. Een barangay is een wijk zo 2000 tot 4000 bewoners met veel macht en voor kleine vergrijpen zelfs rechtspraak.

Gisteren belden wij met goede vrienden in Cebu, daar is het momenteel het allerergste met de corona besmettingen van de hele Filipijnen. Zelfs rijken worden niet meer geholpen in ziekenhuizen als er ook maar enig vermoeden is van corona. Veel mensen lijden honger maar ook voor de rijken is het niet leuk, al maanden binnen zitten, buiten militair op straat, zelfs helicopters in de lucht. Velen worden depressief. Ook de kinderen zijn thuis, alles ligt stil.

Het is momenteel nergens echt fijn in de wereld om te zijn, en helaas zeker in de Ph. niet.
Daar komt nog bij, veel Pinoy (= filipijnse m + v) zijn in het buitenland, in veel oa Arabische landen, om er te werken. Maar daar ligt ook veel werk stil. In sommige landen doen sommige azen dan het volgende .... ze brengen hun werknemer (m / v) naar het vliegveld en zetten ze daar uit de auto en zoek het maar uit. Soms met een beetje geld, vaak ook zonder hun geld, eindafrekening of zo. Dus daar ontstaan ook al kleine "vluhtelingen"kampjes waar die mensen proberen te overleven. Dus veel families maken zich in de Filipijnen zorgen over hun familielid die in het buitenland werkt.
Toevallig woon ik hier, maar zo streng als jij het doet voorkomen is het lang niet overall. Ik woon in Metro Manila, en daar is de lockdown gematigd. Je kan weer naar buiten, restaurants zijn - gedeeltelijk - weer open, en ook kantoren beginnen langzaam weer op te starten. Persoonlijk werk ik al - net als velen - een maand of 3 vanuit huis, en dat blijft nog wel even zo.

Wel is het zo, dat het openbaar vervoer nog stil ligt. Jeepneys mogen sowieso niet rijden, maar dat komt ook omdat men nu eindelijk de plannen wil doorzetten om ze te vervangen door schone electrische wagentjes.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 1 juli 2020 @ 17:16:23 #136
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193876409
Electrische jeepneys? Dan komt een wensdroom van mij uit!
Ik wil voor "vast" verhuizen naar Manila en dan is daar dus nu een extra reden voor bij gekomen. Eindelijk verlost van de blauwe stank als er zo een langs komt gereden, en dan nog het lawaai.
Maar in de Ph hebben ze vaker goede plannen maar het doorzetten ervan ...
Ben benieuwd wat dan een ritje gaat kosten, in plaats van de 8 peso van toen.
Wat is het starttarief van taxi's momenteel? Veertig peso?
En Solcity (of zou de naam Solarcity owrden?), de nieuwe stad van metro Manila, is men er al aan begonnen?

Wij wonen daar in Manila zelf aan de bay. Ik heb er echt heimwee naar, maar nu eerst corona afwachten. De tweede brug over de Pasay, die de Chinezen geschonken zouden hebben aan Duterte, is men daar al aan begonnen? Woon je al lang in de Filipijnen?

Is LA café open? En de horeca in Burgosstreet, ook open? Zou interessant zijn om te weten.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:23:22 #137
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193877432
Natuurlijk, wat Manila betreft, ik ben er niet, gelukkig. Wij moeten mijn 2 schoonzussen, onze zoon, onze schoondochter, onze neven, onze makelaar, een bevriende buurman in het condominium gebouw waar wij wonen, maar geloven. En dat is nogal wat, in de PH.
Maar het valt dus wel mee. Daarom werk jij dus al 3 maanden thuis en blijft dat voorlopig ook zo.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:00 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Toevallig woon ik hier, maar zo streng als jij het doet voorkomen is het lang niet overall. Ik woon in Metro Manila, en daar is de lockdown gematigd. Je kan weer naar buiten, restaurants zijn - gedeeltelijk - weer open, en ook kantoren beginnen langzaam weer op te starten. Persoonlijk werk ik al - net als velen - een maand of 3 vanuit huis, en dat blijft nog wel even zo.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:31:06 #138
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193877585
En dit gebeurde een rijke blanke in Cebu, met corona achtige klachten.
Heeft 8 uren op de stoep gestaan voor het ziekenhuis in Cebu, ze namen hem niet op. Toen Filipijnse ambulance medewerkers stennis maakten stuurde men 4 bewapende guards naar buiten. Men heeft hem niet opgenomen en hij stierf op de stoep.

Lees maar een deel van een email van een goede vriend uit Cebu, over mijn plannen om erheen te gaan ....

Amigo, een voorbeeldje, deze week een Brit, hij werd met de ambulance naar het zieknhuis gebracht wachte 8 uur in de ambulance in front van het ziekenhuis en stierf.
zijn vriend kreeg wel een rekening van 39000 peso dat ging vlugger.

https://newsinfo.inquirer(...)-cebu-city-hospitals

Gelukkig dus dat het meevalt, want wat gaat er gebeuren als het niet meer meevalt? Denk dat dan de tanks door de straten rollen, een stad (Metro Manila) met 16 miljoen mensen waarvan een kwart zelfs in gewone tijden al honger heeft.En dat zijn natuurlijk dan ook degenen die het armst zijn. Die zitten niet in Makati in hun condo gewoon thuis te werken en laten hun maids de boodschappen halen. En die gaan ook niet naar restaurants. Die bedelen voor coins.

Lees ook de eerste reactie van lezers op het artikel .............
We are now the worse in SE Asia for corvid 19 and climbing rapidly!~We must prevent those with corvid 19 entering especially flights from Beijing China which now has 300 cases and getting worse!~

[ Bericht 22% gewijzigd door LeesFoknl op 01-07-2020 18:51:32 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_193883585
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:16 schreef LeesFoknl het volgende:
Electrische jeepneys? Dan komt een wensdroom van mij uit!
Ik wil voor "vast" verhuizen naar Manila en dan is daar dus nu een extra reden voor bij gekomen. Eindelijk verlost van de blauwe stank als er zo een langs komt gereden, en dan nog het lawaai.
Maar in de Ph hebben ze vaker goede plannen maar het doorzetten ervan ...
Ben benieuwd wat dan een ritje gaat kosten, in plaats van de 8 peso van toen.
Wat is het starttarief van taxi's momenteel? Veertig peso?
En Solcity (of zou de naam Solarcity owrden?), de nieuwe stad van metro Manila, is men er al aan begonnen?

Wij wonen daar in Manila zelf aan de bay. Ik heb er echt heimwee naar, maar nu eerst corona afwachten. De tweede brug over de Pasay, die de Chinezen geschonken zouden hebben aan Duterte, is men daar al aan begonnen? Woon je al lang in de Filipijnen?

Is LA café open? En de horeca in Burgosstreet, ook open? Zou interessant zijn om te weten.
Mwa, de overgang naar electronische jeepneys is een heel mooi - prijzenswaardig - initiatief, maar de investering is voor de gemiddelde driver niet te betalen. Je ziet ze al wel rijden her en der, Quezon City en Manila, maar het zal nog wel even duren eer de overgang daar is. (ik verwacht niet het mee te maken dat alle oude jeepneys zijn uitgefaseerd).

Starttarief van een jeepney is nog immer 8 of 8,5 peso. Taxi is ook nog 40 peso. Maar zoals gezegd, jeepneys rijden niet of nauwelijks, plus hebben te maken met social distancing, dus chargen vast meer per persoon.

Solcity ? Geen idee wat dat is. Bedoel jij entertainment city ? Waar al die casino's zitten in Paranaque ? Dat groeit en bloeit, want veel Chinees kapitaal, zelfde als alle Poco bedrijven die hier zitten.

kroegen en restaurants zijn voorzichtig aan weer open aan het gaan. Zo ook in het Burgos district. Wel aan allerlei regels, dus inclusief disctancing, vaste tafeltjes en gelimiteerd aantal mensen naar binnen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 3 juli 2020 @ 10:19:59 #140
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193902563
De meeste drivers huren hun voertuig, voor 24 uur. Weet je meteen waarom die (taxi en jeepney) chauffeurs zo moe zijn. Maken teveel uren om geld te kunnen verdienen. Wij hebben er ooit een jeepney gehad die werd ook per dag verhuurd. Meen 800 peso toen per dag. Dus de eerste 100 klanten zijn voor de huur .... taxi's koten 1200-1600 peso per dag huur. Brandstof moet de huurder dan natuurlijk ook nog betalen.

Tip ... nooit doen, daarin investeren. Verzekeringen heb je daar niet en bij een ongeval kost het je geld. Is er letsel dan heb je vaak ook nog de familie op de stoep. Ook en zelfs als je niet schuld had (of je driver). Bij ons, het huis vol met politie. Want een blanke dan is er geld te halen. Dat geldt altijd !!!

Beleggen in de Ph?
Beleg je boterham goed, gezond en smakelijk, dat is het beste!

Een huis kan je niet kopen als buitenlander, maar een condo wel. Of je dat moet doen is de vraag. Denk eraan, kopen zeker als je cash hebt is makkelijk. Verkopen gaat toch heel anders. Ken je het hypotheek systeem bv in de Ph?.
Verder is het erg risicovol om in de PH een zaak te beginnen. Wie droomt er niet van een klein gezellig barretje, en hoeveel lukt het om dat langer dan een jaar open te houden en er ook nog wat aan te verdienen. Heel veel gruwelverhalen van de betrokken mensen zelf (NL, Dui, Belgen) die dat daar geprobeerd hebben, aangehoord. Of een sari sari store, een kleine cantina, 5 to 6, pandjeshuis, telefoon en load winkel, Een tweede hands westerse kleding zaak, ben even de naam kwijt, zo een leuke typisch Filipijnse naam. Joekie Joekie of zo iets. Als mijn vrouw binnenkomt zal ik het haar vragen en het hier erbij zetten. Ook een leuk iets om te beginnen ....
Bijna altijd gaan al die bezigheden en ondernemingetjes via de Filipijnse echtgenote, vriendin, en haar familie. In 99 % ben je je investering kwijt. Geloof me!


ps. vrouw is terug: de- tweede hands kleding uit het westen - handel heet ukay ukay (ukay ukay betekent grabbelen, graven, spitten). Er ligt gewoon een kubieke meter kleding op tafels op een stand, of op de stoep naast de kerk of in een hal in een mall.

[ Bericht 7% gewijzigd door LeesFoknl op 03-07-2020 12:48:10 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:20:40 #141
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193905299
Mijn ervaring is dat het in de grote, beruchte bars wat betref vechtpartijen het veiligst is. Neem het beruchte LA café, tegenwoordig Manila Bay café genaamd. in de MH del Pilarstreet op de grens van Malate en Ermita. Mensen hebben vaak angst om erheen te gaan, maar binnen is het veilig. Als er geruzie ontstaat zie je dat er opvallend veel mannelijk personeel een paar meter vandaan afwachtend staat, kijken of ze moeten ingrijpen. Misschien leuk over de reputatie ervan iets te schrijven. Ik was er dus ook stamgast. 7x24 uur open, ook Kerst enz. Ben ieder uur van de dag er geweest. Want de sfeer is nogal verschillend afhankelijk welk tijdstip je er bent. De zaak heeft 4 gedeeltes, bij binnenkomst een bar met krukken en hoge tafels met krukken. Daarachter een deel met 2 billiards en een eigen bar. Als je binnenkomt rechts is er een soort overloop naar een andere zaal, geen bar, wel biljart. Hier ligt ook de keuken. Je kunt héél goed eten aan bijna westerse prijzen. Op die overloop kun je via een trap naar boven, daar is een bar, een grote ruimte, vaak een lifeband en ook weer eten. Voor boven betaal je entree. Meestal worden vooral de Koreanen en Chinezen hierheen gedirigeerd. Ook veel vrouwen gaan daar heen. De vrouwen zijn allen free lancers zoals men, en zij zichzelf, hier noemen. Dat betekent ze werken voor eigen rekening en je hoeft dus geen barfine aan de bar te betalen als je met haar ergens anders heen wilt; andere bar, je hotel of je condo. Al dit soort bars moet natuurlijk allerlei instanties "ondersteunen" om oa hun vergunning te behouden, de burgemeester, de politie enz. Krijg je opeens verhoging en je weigert die als bar dan krijg je dus problemen.
Dus een ochtend lees ik ... LA Café inval, 204 sex slavinnen bevrijd, waarvan 16 minderjarig. Neergelegen van het lachen bij het woord slavinnen. Ik zag het al helemaal voor me, die 204 meiden allen vast geketend aan de bar. Het tegendeel is waar, vaak moeten de free lancers 20 peso geven om überhaupt binnen te mogen, of ze moeten verplicht een consumptie kopen. Dus, ondanks de naar reële schatting 4000 (vierduizend uur) die ik daar ben geweest BINNEN eigenlijk nooit iets echt gevaarlijks meegemaakt. Het meest gevaarlijke was een moment dat het er stampevol was en een blanke iets fout ging met betaling met een credit card en een serveerstertje (gewoon foutje geen oplichting, hij had te weinig betaald) en die begon te schelden en toen meteen maar op heel de Filipijnen stond te foeteren. Toen was het dus wel echt link. Want pas op, z zijn zo nationalistisch als de pest. Zeg niets negatiefs over de Filipijnen of over de mensen. Oplossing toen, dat moment... een Arabier voelde de situatie goed aan, zei tegen die blanke, maak dat je wegkomt en hij betaalde het biertje van die man.

Het echte gevaar bij dit soort gelegenheden is buiten, alles wat daar rondhangt deugt voor geen meter. Zakkenrollers, bedelaars (vaak samenwerkend!) Taxichauffeurs die je gigantisch rippen enz. Pas op dat je niet dronken en alleen bent! Ik woon daar in die straat.
Amzonia ligt er schuin tegenover maar die is helaas dicht. Wat een heerlijke tijd daar in Amazonia gehad. Derde is G Point tegenwoordig Gimmick Bar ligt in de Padre Faura street, paar honderd meter verder. Kleinere bar, heel gezellig, altijd life music na 10 pm, als je taxi neemt zeg er bij, Padre Faura tegenover Jollibee corner Mabini street.
Ook daar, speciaal op die hoek, is het buiten gevaarlijk. Wat daar rondhangt is een grote groep van bedelaars zakkenrollers en erger.
Voorbeeld? Iemand van de Amerikaanse ambassade (ligt er vlakbij) schold op een zeer beledigende en agressieve toon een bedelend meisje (kind) uit, zo rond middernacht. Hij is toen doodgestoken.

[ Bericht 7% gewijzigd door LeesFoknl op 03-07-2020 13:29:30 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 13:38:16 #142
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_193905589
Als ik deze verhalen zo lees, waarom zou je er dan willen wonen? :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_193917789
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:38 schreef MaJo het volgende:
Als ik deze verhalen zo lees, waarom zou je er dan willen wonen? :@
Nou, ik werk hier, en de verhalen zijn in mijn ogen e'en tikkeltje overdreven....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:50:18 #144
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193974093
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:38 schreef MaJo het volgende:
Als ik deze verhalen zo lees, waarom zou je er dan willen wonen? :@
Ja, als je de (ongeschreven) regels en normen van daar kent en je houdt je eraan, of je doet er zelfs je voordeel mee, kun je er goed leven. Daar komt dan bij dat je geld veel meer waard is dan hier, en het zijn de tropen. Lekker warm, ik kan niet meer tegen de kou, en tegen de warmte heb je airco. Ieder dag van 6 am tot 6 pm dag licht. Leven aan de zee.
En ... RESPECT Respect is daar oh zo belangrijk. Gezichtsverlies is er nagenoeg het ergste dat je iemand kunt aandoen. En ik ben respectvol van aard. Dus dan krijg je dubbel en dik respect en vriendelijkheid terug. En de mensen zijn daar zo positief ingesteld. Ze zijn heel positief en vrolijk van aard. Ook als ze oud worden bv. 65 plus. Verder de gemiddelde leeftijd is er 26 jaar, je zit er dus tussen jong volk, die jou dan ook nog respectvol benaderen, behandelen. Vrouwen zijn heel vriendelijk, ook als je ouder bent. Maak je een vrouw een complimentje in West Europa, kijken ze eerst of je wel goed genoeg en of knap genoeg bent en dus haar een compliment mag geven. Anders wordt het vaak opgevat als een belediging. Daar wordt ieder compliment van iedereen, gewoon ook opgevat als een compliment, met minimaal een glimlach terug. Ze spreken er allemaal Engels, al is het vaak koeterwaals, maar je komt er héél ver mee. Het percentage Christenen, is 90% dus als je daar leeft heb je net als hier een Kerstseizoen, en dan wel het langste vermoedelijk van de hele wereld, zo vanaf eind september. Dus óók daar heb je in de wintermaanden (haha, die zijn dan 26-30 graden "koud") toch dat ritme van feestdagen die je in NL ook gewend bent. Kerst en Pasen enz.

Dan het serviceniveau. Wat een armzalig gedoe hier overal. Als ik of mijn vrouw of de maid daar inkopen doen in de supermarkt, dan loopt een jongen of jongeman met de winkelwagen achter je aan jou de boodschappen naar de taxi brengen, en thuis worden die dan overgenomen door de guards en naar je appartement / condo / flat / studio gebracht.
Kocht ooit een bed met matras en al. Levertijd 3 dagen, moest vanuit het magazijn komen. Kijk de manager aan en zeg,m oet ik nou 3 dagen op de grond liggen. Okay, demo bed afgebroken, en 5 jongemannen achter ons aan met bed, matrassen en alles naar ons thuis en daar meteen opzetten. Baas blij want flinke aankoop, mannen allen een euro gegeven die dolblij en wij lekker slapen.
Auto? Waarom? Ik rij daar uitsluitend taxi, gemiddeld 4 ritjes per dag gemiddeld 1 euro per rit. Afgerond 5 euro per dag. Ga eens een auto kopen, tanken onderhoud en vooral parkeren.

Ik ga wandelen, om 7am langs Manila Bay (Roxas Boulevard) Staan ze tai chi te doen. Of te dansen, zumba. Lessen dus. Je betaalt 30 cent en je kunt twee uurtjes meedoen. Ik ga daar aan de Bay aan een tafeltje zitten komt een omaatje bij mij zitten, lacht heel vriendelijk en haalt uit haar plastic zakje 1 sneetje droog wit brood, diagonaal doormidden gesneden, en biedt mij een van die halve sneetjes aan. Of ik mee wil eten. Ik bedank vriendelijk maar zeg, ik had al ontbijt. Dan haalt ze een klein bekertje ranja uit haar zakje, en biedt mij ook daarvan aan. Die ongelooflijke vriendelijkheid en gastvrijheid van de gewone mensen daar.
Zelfs wij, ik, blank, in condo wonend, niet gekleed als toerist (geen kort broek slip slops aan de voeten en zo, dat zijn alleen de armen of toeristen die zo gekleed gaan), ga er eens wandelen, wat rondhangen en rondkijken. Koop je eieren bij je op de hoek, en de liempo (gegrild buikspek) en wat fruit (mango) je krant, flesje fris, bukko = kokossap en meriendo (snack, tusendoortje) of een strengetje gevlochten bloemetjes voor thuis om je Santa Ninjo beeld. Dus in jouw eigen buurtje. En laat ze je dan een paar peso meer berekenen dan dat ze een ander zouden berekenen. Binnen weken kennen ze je, en ben je rustig en respectvol naar hen en niet al te kuripot (= gierig, dus geef een paar cent fooi bij het afrekenen) hoor je eral snel bij bij als gewaardeerd lid van hun buurtje.
In Malate zijn er heel veel stoepbewoners. Om de hoek bij ons woonde een oud omaatje, nog 2 tanden in de mond. We noemen haar Nanai (moeder) Ze had een klein tafeltje 1x1 mtr., een stoel en een kleine parasol. Dat was haar thuis, huis. Op de tafel een gigantisch Santa Ninjo beeld (kindje Jezus met kroon, mooie kleren en vaak wereldbol) en wat snoepjes die ze los verkoopt. Mijn vrouw of wij beiden, soms ik alleen, zochten haar wel dagelijks op, praatje, portie rijst met goulash van ons eten, eens 5 peso, kleding van mijn vrouw (oude fleurige zomerblouse). We merkten dat ze erg slecht zag, dus gewoon de sterkste leesbril gekocht die we vonden en haar gegeven. Ze was zo blij en trots, ze nam een klein bijbeltje en las voor, om ons te laten zien dat ze kon lezen!
En dat alles wordt gadegeslagen door al die mensen die daar op de stoep wonen, (is voor Malate church, schat in total daar 100 mensen, veel gezinnen met kinderen) en je wordt beoordeeld.
Als je de bedelaars en verkopers niet uitfoetert en als je niets geeft gewoon zegt ... patawaran po (po is respect en patawad betekent ik geef niets) dus alweer met respect, dus zonder gezichtsverlies voor de bedelaar. Dan hoor je bij het buurtje en letten ze ook nog een beetje erop dat je niets overkomt.

Dat zijn enkele redenen om daar te willen wonen. Heb ik het nog niet eens gehad over de vele mooie vrouwen waarvan er een groot aantal in je geïnteresseerd zijn, als mens, als lover (toch interessant eens zo een witte) en ook graag als asawa (partner for life, echtgenoot).

[ Bericht 1% gewijzigd door LeesFoknl op 07-07-2020 14:06:25 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:55:02 #145
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193974148
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 04:15 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Nou, ik werk hier, en de verhalen zijn in mijn ogen e'en tikkeltje overdreven....
Tja, een van mijn Nederlandse kameraden woont in Makati, die vindt het ook akelig en erg vies in Ermita en Malate. En ik heb in Makati dan weer zoiets van, dan kan ik net zo goed in een stad in het westen zijn ipv de Filipijnen. Maar iedereen zijn keus. Als je maar blij bent met je keuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 07-07-2020 14:07:18 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  zondag 19 juli 2020 @ 18:07:16 #146
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_194163798
In mijn "area" is altijd wel wat loos. Denk nu extra veel vanwege de armoede die nog eens extra door Corona veroorzaakt wordt. Maar onderstaand vind ik dan weer iets met een reukje aan. De vrouwen laten ze met rust, de chauffeur slepen ze 50 meter mee? Voor 'n paar cellphones?

Stond vandaag in de krant "Manila Bulletin"
https://mb.com.ph/2020/07(...)wn-in-ermita-manila/
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:34:38 #147
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_194354211
In november/december op Tablas geweest. Eiland waar om de dag een vliegtuig kwam (op dit moment geen vluchten zie ik). Ik vond het fantastisch hoe vriendelijk de mensen zijn en hoe mooi het land is. Het eten vind ik niet fantastisch maar te doen. Ik wil snel meer Filipijnen zien/ervaren. Wat de user hierboven schrijft die er woont kan ik mij helemaal voorstellen. Ik heb ook flink wat filmpjes gekeken van Harald Badr een vlogger van een jaar of 40 die rondreist en daar met een Amerikaan die er woont op stap was. Leuk om te kijken om je een (heel beperkt neem ik aan) beeld te vormen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')