abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 maart 2011 @ 16:26:04 #276
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_94147133
Wat zie ik hier nu eigenlijk?

http://aslwww.cr.usgs.gov/Seismic_Data/heli2.shtml

Ik snap dat het trillingen/golven van/in de aarde zijn. Maar waarom slaan die soms vrijwel wereldwijd heftig uit? Terwijl er niet veel lijkt te gebeuren?

Bijvoorbeeld: soms zijn de meeste van die grafiekjes vrijwel zwart voor meerdere dagen? Ik had al vernomen dat dat wel vaker voorkomt maar weet niet echt wat dat betekend?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 17:37:27 #277
299059 bokaal
De man van staal!
pi_94150195
Interessant topic.
Ik zie dat de top 15/16 in de OP nog geupdate moet worden.
Lijkt me dat de Quake in Japan van 11-03-2011 8.9/9.0 hier tussen moet:

4. Kamchatka 04-nov-1952 9.0
5. Offshore Maule, Chili 27-feb-2010 8.8
pi_94151002
Hoe is de historische activiteit van de breuklijn van de Noord-Amerikaanse plaat en de Euraziatische plaat? Bestaat daar ook een redelijke kans op een hevige aardbeving? Ofwel zou het kunnen dat daar plots een krachtige aardbeving plaatsvind en Nederland de sjaak is als die een tsunami van grote omvang veroorzaakt?
pi_94154031
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 17:57 schreef VacaLoca het volgende:
Hoe is de historische activiteit van de breuklijn van de Noord-Amerikaanse plaat en de Euraziatische plaat? Bestaat daar ook een redelijke kans op een hevige aardbeving? Ofwel zou het kunnen dat daar plots een krachtige aardbeving plaatsvind en Nederland de sjaak is als die een tsunami van grote omvang veroorzaakt?
Nederland en een tsunami lijkt me gezien onze ligging sowieso bijzonder sterk eigenlijk...
pi_94154337
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:09 schreef Omniej het volgende:

[..]

Nederland en een tsunami lijkt me gezien onze ligging sowieso bijzonder sterk eigenlijk...
Als er ten oosten van Ijsland een aardbeving plaatsvind en een tsunami zou veroorzaken is de weg naar Nederland redelijk open.

Maar inmiddels al gelezen dat die 2 platen van elkaar af bewegen, dus geen aardbevingen lijkt me.
pi_94154597
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:14 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Als er ten oosten van Ijsland een aardbeving plaatsvind en een tsunami zou veroorzaken is de weg naar Nederland redelijk open.

Maar inmiddels al gelezen dat die 2 platen van elkaar af bewegen, dus geen aardbevingen lijkt me.
Nou ja, in januari was er nog een aardbeving bij Jan Mayen, iets van 6 op de schaal van Richter geloof ik. Vanaf daar ligt de weg naar Nederland inderdaad wel open, maar volgens mij is dat niet zo'n spannende breuklijn.
pi_94157285
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 16:26 schreef Odysseuzzz het volgende:
Wat zie ik hier nu eigenlijk?

http://aslwww.cr.usgs.gov/Seismic_Data/heli2.shtml

Ik snap dat het trillingen/golven van/in de aarde zijn. Maar waarom slaan die soms vrijwel wereldwijd heftig uit? Terwijl er niet veel lijkt te gebeuren?

Bijvoorbeeld: soms zijn de meeste van die grafiekjes vrijwel zwart voor meerdere dagen? Ik had al vernomen dat dat wel vaker voorkomt maar weet niet echt wat dat betekend?
Vergelijk de aarde maar met een waterballon in de ruimte. Blijft een tijdje bewegen na een verstoring. En zo is het ook met de zwevende bal met magma met een dun korstje waarop we leven.

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:27 schreef Frutsel het volgende:
<knip>

Winchesters visie op het menselijk bestaan is fatalistisch: onze gastheer, de geologie, kan ons ieder moment de deur wijzen. Met de aardbeving in Japan gaan we volgens hem het laatste kwartier in. “De ergste beving moet nog komen”, verwijst hij naar Californië.

NRC.NL
En dat kan ook nog 'interessant' worden, er staan daar ook wat nucleaire centrales aan het water en/of vlak bij breuklijnen die het goed blijven doen tot 7 op de schaal van Richter...
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_94157799
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:14 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Als er ten oosten van Ijsland een aardbeving plaatsvind en een tsunami zou veroorzaken is de weg naar Nederland redelijk open.

Maar inmiddels al gelezen dat die 2 platen van elkaar af bewegen, dus geen aardbevingen lijkt me.
Ook dat gebeurt met horten en stoten en gaat dus gepaard met aardbevingen. Zo worden er in IJsland dagelijks meerdere aardbevingen gemeten. Het is daar wel uitzonderlijk als er een aardbeving plaatsvindt die je ook zonder apparatuur kunt waarnemen.
pi_94160822
Of de ene plaat nou over/onder/langs/tegen elkaar of van elkaar afgaan... ze bewegen en dat geeft aarbevingen
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 14:56:56 #285
8781 crew  Frutsel
pi_94192428


5.4 voor de kust van Puerto Rico en de Dominicaanse Republiek
pi_94196115
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:49 schreef -CRASH- het volgende:
Of de ene plaat nou over/onder/langs/tegen elkaar of van elkaar afgaan... ze bewegen en dat geeft aarbevingen
Maar bij 2 platen die elkaar raken komt er toch meer energie los lijkt me
pi_94204696
quote:
De aardbevingen in eerst Chili, toen Nieuw Zeeland en nu Japan volgen kloksgewijs de 'Ring of Fire' (geel). Volgens Jim Berkland is nu Noord Amerika aan de beurt.

Geologisch expert Jim Berkland, voorheen werkzaam bij de United States Geological Survey, waarschuwde gisteren op Fox News voor een aanstaande zware aardbeving in de Verenigde Staten. 'Als hij zich zorgen maakt zou u dat ook maar beter kunnen doen,' aldus de presentator, daarmee verwijzend naar Berklands correcte voorspelling van de 'World Series aardbeving' in San Francisco op 17 oktober 1989. Volgens Berkland staan alle signalen op rood voor een nieuwe zware aardbeving in Amerika, die al binnen twee weken zou kunnen gaan plaatsvinden.

'Oktober, maart en april zijn in de geschiedenis de drie maanden geweest waarin aardbevingen de grootste verwoestingen hebben aangericht in het gebied van San Francisco Bay. Op 19 maart hebben we niet alleen een volle maan maar zal de maan tot het jaar 2016 niet meer zo dicht bij de Aarde staan als op die dag (de dichtste nadering in 18 jaar tijd). En de volgende dag is de equinoctiale (lente) vloedstand, dus dan vallen de drie krachten met het meeste invloed op het getij samen,' legt Berkland uit.

'Iedereen kent het getij van de zee, maar er bestaat ook een getij in de aarde en in het grondwater. Al deze zaken werken samen bij het opbouwen van een zekere spanning waardoor aardbevingen ontstaan...'

'Klopt het dat we daarom binnen twee weken een zware aardbeving in de VS kunnen verwachten?' onderbreekt de presentator hem.

'Ja. De top seismische periode zal liggen tussen de 19e en 26e van deze maand,' bevestigt Berkland, die vervolgens de krantenartikelen uit 1989 laat zien waarin van tevoren werd geschreven dat de mensen zich ondanks zijn voorspellingen nergens zorgen over hoefden te maken. Berkland kreeg echter gelijk. 'Nu, ik denk dat we ons opnieuw zorgen moeten maken,' stelt hij.

Presentator: 'Er wordt beweerd dat aardbevingen willekeurig plaatsvinden, maar u zegt dat er een zekere volgorde in zit en dat er een proces gaande is voor een aardbeving in Californië?'

'Absoluut. Als er een aardbeving komt onder de Cascadische breuklijn, zoals in 1700, dan zal die een kracht van 9.0 hebben. Dat is geen voorspelling van me, maar ik wijs er wel op dat er zojuist enorm veel dode vissen zijn aangespoeld in Redondo Beach, maar ook in Mexico. Ook werden er vlak bij San Diego walvissen waargenomen...'

Presentator: 'Wat betekenen dit soort zaken normaal gesproken dan?'

'De veranderingen in het magnetische veld gaan vaak vooraf aan zwaardere aardbevingen. Bijna alle dieren -maar ook mensen- zijn gevoelig voor het magnetische veld. Als dit pal voor een grote aardbeving verandert kunnen bijvoorbeeld postduiven hun weg niet meer naar huis vinden. Net voor de aardbeving van '89 werden er dicht bij de kust van San Francisco walvissen waargenomen, wat ongewoon was. Ook spoelde er een walvis op het strand aan op slechts 8 kilometer van het epicentrum van de (latere) aardbeving. Dat was nog nooit eerder gebeurd. We letten dus op vreemde zaken, zoals vissen die van diep water naar ondiep water komen en wilde dieren die ineens in de steden verschijnen.'

'Ik was vroeger zelf ook een mainstream geoloog die dit soort zaken belachelijk maakte. Totdat ik er achter kwam dat er wel degelijk een patroon in zit. De grote aardbeving in de Indische Oceaan volgde op het massaal aanspoelen van walvissen op de stranden van Nieuw Zeeland, Australië en Tasmanië. Een paar dagen later volgde een 8.3 aardbeving bij Nieuw Zeeland en toen de 9.1 in de Indische Oceaan die de tsunami veroorzaakte. Ook dat was precies met volle maan. De vorige grote aardbeving met tsunami was in 1964 in Alaska, was 9.2 sterk en gebeurde óók op de dag van een volle maan.'

Presentator: 'Wel, uw reputatie dwingt ons er toe om dit goed in de gaten te houden. Ik hoop dat u ongelijk heeft, maar gezien uw reputatie...'


[ Bericht 0% gewijzigd door ender_xenocide op 16-03-2011 19:24:01 ]
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_94234115
Het is erg druk in Chili (rond Valparaiso) met drie aardschokken van rond de 5.3 is de laatste 12 uur.
  Moderator donderdag 17 maart 2011 @ 13:39:18 #289
8781 crew  Frutsel
pi_94236312
Inderdaad...


MAP 5.1 2011/03/17 11:14:24 -32.518 -71.537 19.2 OFFSHORE VALPARAISO, CHILE
MAP 5.1 2011/03/17 00:55:02 -32.465 -71.531 23.3 OFFSHORE VALPARAISO, CHILE
MAP 5.3 2011/03/16 22:36:16 -32.469 -71.424 24.7 VALPARAISO, CHILE[/q]

spannende dagen :{
pi_94247477
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 11:27 schreef Frutsel het volgende:
De aardbeving in Japan staat niet op zichzelf. Het is de derde in een reeks bevingen aan de hoeken van de Pacifische Plaat. Het zal daarom niet lang duren voordat San Francisco, in de rechter bovenhoek van de plaat, een catastrofale opdonder krijgt.

Dat voorspelt Simon Winchester, auteur van The Atlantic (HarperCollins, november 2010), een bestseller over de rampen en rijkdom die de watermassa en haar bodem voortbrachten.

Aarde als koperen bel
In Newsweek vergelijkt hij de aarde met een enorme koperen bel, die op 27 februari 2010 met een hamer is geslagen in Chili, nabij de rechter onderhoek van de Pacifische Plaat. De trilling bereikte, volgens de theorie van Winchester, op 22 februari 2011 Nieuw-Zeeland. De linker onderhoek. Niet lang daarna, op 11 maart 2011, ging het mis voor de kust van de Japanse stad Sendai, de linker bovenhoek. “Hoewel er nog steeds geen hard wetenschappelijk bewijs is, lijdt het weinig twijfel dat aardbevingen de neiging hebben zich in clusters te manifesteren”, aldus Winchester. “Een belangrijke gebeurtenis aan de ene kant van een tektonische plaat krijgt vaak een vervolg aan de andere kant van de plaat.”

Met de klok mee is het volgens Winchester nu de beurt aan de San Andreas-breuk, bekend van de aardbeving die in 1906 de Californische stad San Francisco grotendeels verwoestte. Met onvoorstelbare gevolgen voor de mensen die daar wonen. De aarde zal de “toestemming om daar te wonen” eerder intrekken dan menigeen verwacht, schrijft Winchester.

Ergste moet nog komen
Niet alleen deze geologische geschiedenis moet ons zorgen baren, vindt de schrijver. Het topografische aspect is minstens zo beangstigend. Iedereen in het noordoosten van Japan weet dat je je uit de voeten moet maken als de zee zich plotseling terugtrekt. Landinwaarts en hogerop, voordat de golf aan wal gaat. Maar in het vlakke noordoosten van Japan, met zijn rijstvelden, vliegvelden en industrieterreinen, is er vrijwel geen mogelijkheid om bergop te gaan. “Als een golf je landinwaarts jaagt met de snelheid van een straalvliegtuig, dan zal ze je hoe dan ook grijpen, verdrinken en verpulveren.”

[ afbeelding ]

De Pacifische Plaat brengt langs de randen niet alleen aardbevingen voort. Ook de meer dan duizend vulkanen op de breuklijnen zijn een gevaar. De omtrek van deze tektonische plaat wordt daarom ook wel ‘de ring van vuur’ genoemd.

Winchesters visie op het menselijk bestaan is fatalistisch: onze gastheer, de geologie, kan ons ieder moment de deur wijzen. Met de aardbeving in Japan gaan we volgens hem het laatste kwartier in. “De ergste beving moet nog komen”, verwijst hij naar Californië.

NRC.NL
Ik geloof hier wel in, dit jaar of inderdaad in 2012 komt The Big One, misschien ook met die uitbarsting in Yellowstone?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  donderdag 17 maart 2011 @ 18:30:59 #291
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_94248444
Pfffff dit wordt echt spannend jaar, dit wordt een rampjaar als je het zo gaat bekijken :{
&lt;a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank"&gt;WSDokkum Youtube&lt;/a&gt;
  Moderator dinsdag 22 maart 2011 @ 15:13:06 #292
8781 crew  Frutsel
pi_94468425


6.0 MidAtlantic Ridge
pi_94542321
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 19:14 schreef VacaLoca het volgende:

[..]

Als er ten oosten van Ijsland een aardbeving plaatsvind en een tsunami zou veroorzaken is de weg naar Nederland redelijk open.

Maar inmiddels al gelezen dat die 2 platen van elkaar af bewegen, dus geen aardbevingen lijkt me.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 15:13 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]

6.0 MidAtlantic Ridge
whehe...
  donderdag 24 maart 2011 @ 15:27:11 #294
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94556971
is dit ook de ring of fire?


(Myanmar)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_94557137
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 15:27 schreef Jumparound het volgende:
is dit ook de ring of fire?

[ afbeelding ]
(Myanmar)
Nope: http://engwell.wikispaces.com/RING+OF+FIRE+MAP

Wel weer een zware beving zeg :o.
  donderdag 24 maart 2011 @ 15:33:36 #296
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94557227
de middelste 2 komen wel akelig dicht in de buurt (qua ring of fire)...
idd een zware, hoop maar dat ie niet teveel schade heeft aangericht, de regering van Myanmar staat nou niet echt bekent om zn humanitaire inborst.
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  donderdag 24 maart 2011 @ 15:34:58 #297
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_94557281
ik bedoel plaat 2 en 3 :)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_94559419
BBC heeft het over twee bevingen:

The first quake was shallow, at a depth of 6.2 miles (10km), while the second was much deeper at 142.5 miles (230km).

USGS meldt er één van 6.8.
  Moderator donderdag 24 maart 2011 @ 16:34:08 #299
8781 crew  Frutsel
pi_94559654
quote:
Aardbevingen treffen Myanmar

NAYPYIDAW - Twee grote aardbevingen hebben donderdag het oosten van het Aziatische land Myanmar getroffen. De bevingen hadden een kracht van 6.8 op de schaal van Richter.

Het Amerikaanse centrum USGS heeft dat donderdag bekendgemaakt. De aardbevingen vonden volgens het centrum plaats op zo'n 10 kilometer diepte.

De bevingen volgen op de zware aardschok met de kracht van 9.0 die Japan eerder deze maand trof. Myanmar is een vrij geïsoleerd land met een militair regime. Persbureau AP weet te melden dat er geen sprake is van een tsunami-gevaar.
:P
pi_94561152
Hm op land met slechts 10km diepte is een 6.8 best hevig. Kan best wel wat schade/gewonden misschien wel doden zijn.

Haiti was immers ook 'maar' een 7.0
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')